Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Clnl »

Mijn dochter (groep 6, HB getest in groep 3) scoort al vanaf begin groep 5 een V op de cito's (begrijpend lezen, rekenen en spelling), terwijl ze in de klas alles heel makkelijk doet en snel doorheeft. Ze zit voor begrijpend lezen en rekenen in de verrijkingsgroep en daar past ze perfect.
Op zich is dit allemaal geen probleem, maar de scores tellen nu mee voor het eindadvies. De antwoorden van de rekencito zijn geanalyseerd en het blijft onduidelijk waar het aan ligt. Ze is vlak voor de cito afname flink ziek geweest, maar ze lijkt geen hiaten te hebben. Ze is soms wat vluchtig, maar ook dat lijkt niet de oorzaak. Met andere woorden, op school weten ze niet wat ze er mee moeten. De juf gaf duidelijk aan dat de cito's vanaf nu meetellen en ze op deze manier niet het advies krijgt wat bij haar past, omdat de cito's leidend zijn. Heeft iemand een idee wat we hiermee moeten? Ik wil graag dat ze straks op de plek komt waar ze past.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Halve mandarijn »

Ik dacht ook dat de cito's vanaf groep 6 meetelden voor het eindadvies, maar dit is wat ik vond op de site van cito. En dat is dan toch genuanceerder. Zoals ik het lees tellen ze daarvoor ook al mee, bij het beeld van de leerling. Het schooladvies is leidend, maar niet de scores begrijp ik.

"In acht jaar tijd verzamelt een basisschool een schat aan gegevens over een leerling: een prima basis voor een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Het gaat daarbij echt niet alleen om toetsresultaten. Een schooladvies is altijd mensenwerk. Een leerling is immers veel meer dan een optelsom van behaalde toetsscores."

"Een leerkracht gebruikt alle beschikbare kennis over de leerling om tot een passend advies voor het voortgezet onderwijs te komen. Toetsscores hebben hierbij een ondersteunende functie."

https://www.cito.nl/onderwijs/primair-o ... kje-puzzel

Als ik het zo lees dan zegt cito zelf niet dat de scores leidend zijn, maar ondersteunend en dus meehelpen in het totaal om tot een oordeel te komen voor een passend advies. Ben ik dan heel naïef om te denken dat de juf dan haar eigen oordeel niet naast zich neer zal leggen? Zal ze echt zo varen op de cito's?

Zou het oefenen van cito's helpen, zodat jouw dochter gewend raakt aan de vraagstelling of begrijpt welk antwoord ze willen horen.
Bij mijn zoon bleek het cruciaal voor de scores wie de toets afnam (heel goed bij de eigen juf, slecht bij de onderwijsassistent).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Hanneke »

Heel herkenbaar.

Helaas geen tips. Mijn oudste twee en cito, het werd nooit een goede combi.
Ze kregen wel een passend advies, ondanks dat eindcito een ander advies gaf.
Wij zochten naar een VO school die afging op het basisschooladvies, niet op cito. En onze bs keek ook niet ( alleen maar) naar cito.

Als dat anders was geweest hadden we vmbo en havo gehad. Nu werd het 2 x gym

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door merriedroom »

Het schooladvies is leidend en zal zich op alles moeten baseren. Ook op werkhouding, leermotivatie, gedrag in de klas en vlotheid in nieuwe stof beheersen.

Een lvs geeft vanaf groep 6 het F1 en S1/F2 aan en de leergroei oftewel de voorspelling waar de leerling eind groep 8 vermoedelijk op gaat uitkomen. En als je dan ziet dat een leerling nog heel ver van het F1-niveau afstaat in groep 6, dan is een schoolniveau hoger dan vmbo kader normaal gezien bijvoorbeeld niet passend, tenzij er grote groei volgt in groep 7. Of in de situatie van je dochter.

Als haar niveau wel blijkt uit methodetoetsen en alle andere aspecten prima tot goed zijn, dan is vooral de vraag waarom op de lvs-toetsen dan niet. Die vraag hebben jullie ook al. Maar de dreiging van de juf helpt niet bij de oplossing vinden. De enige zorg die ik kan bedenken is dat het probleem nu bij cito straks ook een probleem wordt op de middelbare: slechte toetsresultaten terwijl de stof gekend is. Is het faalangst? Is het een te weinig serieuze houding? Is het te moeilijk denken over de vragen? Al deze mogelijke redenen zijn ook een risico voor een goede schoolcarrière.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Hanneke »

Hier was het slecht scoren op cito geen belemmering mer op het VO.
Wij kwamen er niet achter wat de oorzaak was. Waarschijnlijk een combi van te diep nadenken, en de soms wat dubieuze vraagstelling.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Clnl »

Bedankt voor jullie reacties, er zijn wat redenen genoemd, daar ga ik zeker naar kijken. Faalangst of te moeilijk denken zijn twee redenen die zeker zouden kunnen.
Mijn dochter heeft twee oudere broers en ook daarbij heb ik gemerkt dat de cito's op deze school als heilig beschouwd worden. Wat ik nu van de meeste lees is dat er ook genoeg scholen zijn die dit wat los laten en kijken naar het totaalplaatje.
Het is niet zo dat ik perse VWO voor mijn dochter wil. Als kader het beste bij haar past is dat prima. Maar dat lijkt niet het geval en de juffen lijken star in het vooral vasthouden aan de cito's, ondanks dat ze zien dat het niet passend is.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Ollie »

Als je ervaring is dat ze nogal star puur naar de Cito kijken dan zou ik serieus een andere school overwegen… want ongeacht het IQ is het vreemd dat een kind het heel goed doet op methodetoetsen en verrijking krijgt en vervolgens V scores haalt op de cito en dat de school daar niets mee doet. Dat zou voor school een reden moeten zijn om verder te kijken waar het mis gaat en daar actie op te zetten, helemaal aangezien duidelijk is dat het potentieel aanwezig is.

Naast wat al genoemd is wordt er op Cito toetsen breed getoetst, dat is anders dan de methodetoetsen die alleen dat toetsen wat net aan bod is geweest. Het zou ook kunnen dat je dochter het goed kan als de stof nog vers in het geheugen zit, maar dat het als het ware niet blijft hangen waardoor ze bij de Cito’s slecht scoort. Dat zou je simpel kunnen testen door methodetoetsen te geven van een paar maanden geleden. Als ze die wel goed maakt speelt er iets anders.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door loekie »

Als een kind V-scores haalt maakt het echt veel fouten en zou er uit de analyses wel iets moeten blijken. Dat hoeven niet altijd hiaten te zijn. Het kan ook zijn dat een kind niet accuraat genoeg werkt, de vraag niet goed leest of het uitrekenpapier niet goed gebruikt. Te moeilijk denken kan zeker zorgen voor iets lagere scores, maar over het algemeen niet voor V-scores.
Overigens zijn methodegebonden toetsen zo gemaakt dat een heel groot deel van de leerlingen daar goed op scoort. Ze bevatten over het algemeen opdrachten die heel veel lijken op de opdrachten die de kinderen de laatste weken in de les hebben gemaakt en zijn bedoeld om te kijken of leerlingen toe zijn aan de volgende doelen. Bij CITO-toetsen komen juist ook opdrachten aan de orde waar de kennis van een veel langere periode moet worden toegepast. Kinderen moeten helemaal zelf uit hun geheugen halen hoe bepaalde strategieën ook alweer gaan. Sommige leerlingen lijken dingen snel te begrijpen, maar hebben er bij dat soort toetsen last van dat bepaalde vaardigheden niet ingeslepen zijn.
Als de toetsen eind 5 niet beduidend beter worden gemaakt zou ik toch inzetten op verder uitzoeken welke vaardigheden je dochter mist om de toets goed te maken.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Ollie »

Voor zover ik begreep zijn alle cito’s V toch? Niet alleen rekenen? Ik zou niet wachten tot eind dit jaar, helemaal omdat dit al langere tijd het beeld is. Ik zou juist nu inzetten op kijken naar hoe het strategiegebruik is, zowel bij rekenen, begrijpend lezen als spelling. Grote kans dat ze de verschillende strategieën wel kan direct nadat het is aangeboden en in de zelfde context als dat het is geleerd, maar dat ze dit niet geïnternaliseerd heeft. Ook snel lerende kinderen hebben enige mate van oefening en herhaling nodig om dingen te laten beklijven voor langere tijd. Als inderdaad blijkt dat ze de verschillende strategieën onvoldoende beheerst dan heb je de rest van het jaar nog om daar specifiek aan te werken dmv meer/extra oefenen en kan je groep 6 goed beginnen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Vlinder42 »

Zoals je het nu beschrijft is het moeilijk er iets van te zeggen. Het kan vanalles zijn. Ik zou niet van school veranderen als je niet weet wat er is.

Ik zou een keer een gesprek voeren met m’n dochter. Hoe verlopen die Cito’s? Wat gebeurt er precies? Hoe zit iedereen, hoe lang duurt het? Hoe voelt ze zich dan? Vindt ze het spannend? Vindt ze de toetsen moeilijk en zo ja, wat? Wat doet ze als ze iets niet weet? Etc.

Ik zou ook een keer een gesprek aanvragen met IB. Drie keer V-scores op zoveel vakken bij een kind dat het verder goed doet, daar mag school ook wel even over nadenken. Ze zouden in elk geval de toetsen kunnen analyseren. Voor spelling zouden ze PI-dictee kunnen doen. Dan kunnen ze zien welke categorieën ze wel of niet beheerst. En als ze een kindercoach hebben dan zou die misschien eens met je dochter kunnen praten om te zien of ze faalangst heeft.

Als ze vaak krom boven haar schoolwerk zit of boeken dichtbij haar ogen houdt, kan het de moeite zijn om haar ogen op te laten meten. De lettertypes van de Cito zijn best wel klein. Hier kom ik vooral op omdat het bij meerdere Cito’s is.

Kan het zijn dat ze teveel afgeleid is tijdens de toetsafname? Citotoetsen duren vaak veel langer dan de methodegebonden toetsen. Is er gekeken naar dyslexie, concentratieproblemen etc?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Citoscores passen niet bij methodegebonden toetsen

Bericht door Vlinder42 »

Ik heb zelf 2 kinderen waar ook niet altijd uit kwam wat erin zit. Al was het verschil bij hen niet zo groot als bij jouw dochter. Maar mijn kinderen zijn heel verschillend en de oorzaak was dus ook verschillend.

De jongste is echt hb. Die draaide bij de Cito’s helemaal vast in faalangst. De sommen die ze meteen al wist en veel te makkelijk waren, ging ze 5x uitrekenen om zeker te weten dat het goed was. Bij andere toetsen zoals begrijpend lezen raakte ze verlamd van angst door de verschillende opties, ze dacht veel te moeilijk en kon eigenlijk helemaal niet meer nadenken en vulde dan de helft niet in. Dit gedrag werd echter door verschillende leerkrachten niet goed geïnterpreteerd. Ze dachten dan dat ze het moeilijk vond en gaven haar extra tijd en extra kladpapier, waarmee ze helaas alleen nog meer vastdraaide in faalangst. Bij mijn dochter was het een uiting dat het veel en veel te makkelijk was en ze heeft uiteindelijk een klas overgeslagen. Dat helpt wel wat, maar de faalangst is wel al die jaren al ingesleten. Gelukkig heeft ze nu een meester die er wat meer kaas van heeft gegeten. Die geeft haar juist meer het gevoel dat ze het goed weet en dat helpt wel. De stress was de laatste Cito al een stuk minder. En we hebben thuis ook wat dingen met haar geoefend zodat ze zelf zag dat ze het echt goed kan van tevoren. Als je kind dergelijk gedrag vertoont, zou dit wel op moeten vallen bij de leerkracht. Mijn dochter had vellen en vellen kladpapier en was met de Cito’s de langzaamste van de klas.

Bij mijn oudste had het meer te maken met concentratieproblemen, niet goed automatiseren en slordigheid in de zin van dat ze alles altijd goed begreep en dan niet meer goed keek. Vraag niet goed gelezen… Grote stappen snel thuis zeg maar.

Wat ik bij mijn oudste voor spelling heb gedaan is de categorieën opgezocht die ze moest kennen en dan elke dag of om de dag dictee doen. En bijhouden welke categorieën ze wel en niet wist. Zeker in groep 6 komen er veel woorden die je gewoon moet weten. Als je dochter vooral door school heen gaat op ‘begrijpen’ en dingen niet echt ‘leert’ kan het de moeite waard zijn om dit te proberen. Ik heb ook een tijdje thuis Dexlex gebruikt. Dat is eigenlijk voor kinderen met dyslexie, maar het is heel handig om spelling bij te werken. Dan hoef je al die dingen niet zelf uit te zoeken, dan doet dat programma dat voor je.

Bij rekenen bleek in groep 6/7 bij mijn dochter dat ze de rekenstrategieën niet goed beheerste. Ze was goed in rekenen, maar had zelf rekenstrategieën bedacht :-). Die werkten wel, maar toen het wat moeilijker begon te worden niet meer altijd of ze deed dingen niet zoals ‘het hoort’. Dit hebben we bijgewerkt met boekjes van Wijzer over de basisschool. We namen dan het boekje van einde schooljaar. Die boekjes lijken soms simpel, maar het voordeel is dat het de vraagstelling volgt van Cito. Dus je weet dan wat ze moeten kunnen en je kunt ook zien hoe je kind het aanpakt.

Begrijpend lezen is een dingetje. Bij ons op school gebruikten ze Nieuwsbegrip, maar dat hielp weinig om de Cito’s goed te maken. Mijn kinderen hadden/hebben vooral moeite met dat er niet 1 antwoord goed is en de rest fout, maar dat er meerdere goed of een beetje goed zijn en je het antwoord moet kiezen wat het beste past. De lesstof voor begrijpend lezen op school vonden mijn kinderen vooral verwarrend. ‘Kijk naar het plaatje en voorspel waar de tekst over gaat.’ Waar zij juist het meest de mist mee ingingen is dat ze zelf het antwoord gingen bedenken ipv in de tekst te kijken. Ik heb steeds tegen ze gezegd: Kijk in de tekst, als daar staat dat gras blauw is, dan is het blauw. Wat ze ook moeilijk vonden is dat de vraag vaak heel specifiek naar 1 zinnetje verwijst. De vraag gaat dan ook over dat ene zinnetje en niet over wat er pal voor of achter staat. Ze keken vaak niet goed en antwoordden dan vanuit wat ze onthouden hadden van de tekst of waar de alinea over ging (het tekstbegrip!) en daar gingen ze heel veel de fout mee in. Dus: precies kijken over welke regels de vraag precies gaat (en dat evt met een streepje ofzo in de tekst markeren) hielp hen. Er zijn op youtube ook wel filmpjes over de belangrijkste onderdelen van begrijpend lezen zoals signaalwoorden, verwijswoorden, de hoofdgedachte vinden etc. En er zijn op internet wel werkbladen te vinden. Je kunt eens kijken wat ze wel en niet weet.

Ik bedoel niet dat je school over moet gaan doen thuis. Maar dit soort dingen even samen doen kan het zelfvertrouwen wel verhogen. Zo werkte het hier in elk geval. Mijn kinderen bleken veel dingen in de setting van de klas maar half op te pikken, de rest deden ze op intelligentie. Maar dat is niet altijd genoeg. Ook even oefenen dat ze de vragen goed lezen en controleren of hun antwoord bij de vraag past. Even 1-op-1 en dan wisten ze het.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie