Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
ruby
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 jun , 2021 12:15 pm

Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door ruby »

Goede dag, allemaal.

Ik heb een vraag over boektippen, en schrijfhouding, en de spelling van cijfers.

Ik heb een dochtertje R die 8 jaar is, en in groep 5 zit. Haar leesniveau is hoog, nu avi-8. Volgens de juf moet ze beter iets moeilijker boeken lezen, anders gaat het leesniveau afnemen. Maar ze vindt het boek van ongeveer 11 of 12 jaar meestal te spannend of eng is.
Hebben jullie goede boeken ideeen die wel moeilijk is, maar past ook bij de leeftijd?
(Bijv. Verhaal, Biografie, wetenschap en technologie, of literatuur.)

Toen ze in groep 3 en 4, heeft ze mooi spelling van woorden en cijfers. Maar nu in groep 5, merk ik opeens dat haar schrijfhouding is heel slecht.
Het gezicht en de bovenkant van het schrift is naar de linkerkant van de bureau gericht, dat is niet goed voor de rug, volgens mij.

En de spelling van cijfers veranderden ook. Bijv. Bovenkant van 7 wordt soms kort, lijkt op 1, gelukkig nog met een strep er bij, anders wordt onleesbaar.
Of 4 en 9 lijkt soms op elkaar. 4 is soms rond, soms puntig. 9 is soms met haken, soms zonder. Er is nog geen uniforme, vast manier van schrijven van 4 en 9.
Dat vind ik heel lastig.
Ze bracht bijna geen huiswerk thuis. En deze jaar heeft ze meer tijd aan sport of allerlei activiteiten besteden. Dus ik merk dat de problemen van schrijfhouding en spelling niet.
Heeft iemand ervaring of advies erover?

Hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Vlinder42 »

Wat betreft de schrijfhouding, toen mijn dochter zo dicht op haar werk ging zitten bleek ze een plusbril nodig te hebben. Het kan de moeite waard zijn om even haar ogen te laten opmeten. Als je zorgen hebt over de schrijfmotoriek of dat ze de vormen van de cijfers en letters niet goed oefent, zou ik dat even op school bespreken.

Wat betreft de boeken. Mijn dochter is 9 en avi uit. Wat zij leuk vond afgelopen jaar is bijv De waanzinnige boomhut, Pippi Langkous, Hartsvriendinnen, Het Kattenmeisje, Geronimo Stilton, Thea Stilton, Harry Potter, Heksenwens, De ergste juffen en meesters van de wereld, De regels van Floor, De wraak van Knor, Ellie en Nellie, Leeuwenroof, De geheime tuin, Minoes, de GVR. En heel veel Donald Ducks :-).
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Faya »

Hoi, ben je lid van de bibliotheek? Kijk dan eens samen bij de jeugd-informatie-afdeling naar wat ze leuk vindt. Veel verschillende, leuke (!) boeken lezen is belangrijker voor het leesniveau dan dat ze precies het juiste avi-niveau hebben.
Misschien vindt ze gedichten wel leuk?
Mijn achtjarige leest op het moment ook De Waanzinnige boomhut en de boeken van Geronimo Stilton en Thea Stilton. Als ze niet van spannende boeken houdt, zou ik niet direct Harry Potter aanraden (die vond ik nog wel echt spannend toen ik ze als 20-jarige voor het eerst las). Boeken van Astrid Lindgren zijn ook een aanrader, en Annie M.G. Schmidt (bijv. Wiplala). Verder heeft de B-afdeling van de bibliotheek vast veel paardenboeken, of series over voetbal. De Kameleon misschien? Vond mijn oudste een tijd leuk, de middelste kijkt er niet naar om. Gewoon verschillende dingen uitproberen, om te zien wat ze leuk vindt.

Verder is het inderdaad een goed idee om even haar ogen te laten opmeten, wij moesten daarvoor een verwijzing van de huisarts hebben.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

ruby
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 jun , 2021 12:15 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door ruby »

@vlinder42, @Faya, hartstikke bedant voor jullie snel reacties en advis. Ik heb de huisarts gebeld, en ga mijn dochter ook de oogmeting doen. Ze klacht nog niet zoveel, maar dat moet beter eerder opletten.
En ik zou ook met de school even bespreken.

Mijn dochter is wel de lid van de bibliotheek. Ze kiest de boeken altijd zelf vanaf groep 4. Maar ze kiest wel nog makkelijk boek die past bij haar leeftijd. Ze heeft deze tijd veel Dagboek van de Muts gelezen. Ze kan een dag misschien 3 dikker boeken van avi-5 uitlezen. En ze leest veel Donald Ducks.
Ze heeft avi-7 in groep3, en avi-uit in groep 4, en avi-8M in groep 5. Dus heeft ze nu wel een beetje achteruit gegaan.

Bedankt voor jullie goede boektips. Ik ga met mijn dochter die boeken zoeken, en kijk welke boeken ze leuk vindt.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Tapijt »

Vindt ze geheimboeken leuk te spannend? Volgens mij zijn die voor ongeveer 10 jarigen...
Ik had ooit voor mijn dochter een lijst gemaakt, van boeken die op hoge leesniveau waren, maar niet te eng. Misschien is er iets tussen voor jou kind:

https://nl.pinterest.com/hekkiep/
Laatst gewijzigd door Tapijt op wo 08 mar , 2023 3:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Faya »

ruby schreef:
wo 08 mar , 2023 10:53 am
Ze heeft avi-7 in groep3, en avi-uit in groep 4, en avi-8M in groep 5. Dus heeft ze nu wel een beetje achteruit gegaan.
Als ze geniet van boeken zou ik me niet te veel zorgen maken. Ze kan ook moe geweest zijn toen de Avi getoetst werd, zo'n toets is ook maar een momentopname. En ze leest nog steeds op een veel hoger niveau dan gemiddeld voor haar leeftijd.
Bij alles wat ik lees over leesvaardigheid en geletterdheid gaat het vooral om leesplezier en veel lezen, en dat zit wel goed als ik het zo hoor. Dat neemt niet weg dat het heel leuk voor haar kan zijn nieuwe soorten boeken te ontdekken.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Lotje72 »

Behalve alle leuke tips hier zou ik zeggen: de serie "Wees blij dat je geen xxxx bent" bij de informatieve boeken in de bieb. Bijvoorbeeld "Wees blij dat je geen cowboy in het wilde westen bent", en het boek geeft dan met veel sappige voorbeelden allerlei leuke weetjes over die tijd. Sommige zijn wat griezelig dus check wel even of ze ze aankan. De mijne smulden daarvan. Dochter vond vanaf een jaar of 10 de series van Warrior Cats ook geweldig. Die zijn soms wel zielig, dus ook daar misschien nog heel even wachten bij een gevoelig kind (al staan ze bij de boeken vanaf 8 jaar). En is Dolfje Weerwolfje al genoemd?
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Halve mandarijn »

Stel, haar leesniveau gaat wat achteruit door makkelijke boeken te lezen die ze leuk vindt. Maar, door het lezen van deze boeken behoudt ze wel haar leesplezier. Is dan wat achteruit zakken erg? Ze heeft nog steeds een forse voorsprong.

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door kakelot »

Ik haalde voor mijn vroeglezer altijd voorleesboeken die zo ongeveer afgestemd waren op haar leeftijd, maar wel 'normaal' taalgebruik omdat die boeken bedoeld waren om (voor)gelezen te worden door een ervaren lezer. Zo heeft ze 3/4 jaar oud de hele Jip en Janneke omnibus verslonden en de Ettertjes van Marianne Busser, en Tommie en Lotje van Jacques Vriens :mrgreen: . Voorleesboeken voor achtjarigen zou ik zo gauw niet weten, maar wellicht kun je de juf vragen welke boeken zij in de klas voorleest.

Wat het schrijven betreft kan ik je helaas geen advies geven. Mijn kinderen begonnen allebei rond hun vierde vanzelf met schrijven, en de hiëroglyfen die zij zich toen aanleerden zijn nooit meer helemaal goed gekomen. Oudste heeft gaandeweg geleerd leesbare hiëroglyfen te schrijven, en jongstes handschrift is nog steeds vrijwel onleesbaar. Gelukkig voor hem bestaat er ook nog zoiets als Word, hij kreeg voor zijn eindexamen zelfs een dispensatie om de CSE's op de computer te maken. Waarmee ik maar zeggen wil: zo'n ramp hoeft een slecht handschrift nou ook weer niet te zijn, met de huidige technologie.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Ollie »

Hier ook kinderen die ver voor liepen met lezen. Eerlijk gezegd hebben wij ons nooit druk gemaakt over welk niveau boeken hebben, maar hebben we altijd puur gekeken naar wat ze leuk vonden. Ik geloof er ook niet zo zeer in dat het niveau daalt als ze geen boeken “op niveau” lezen. Hooguit groeien ze minder hard dan zou kunnen, maar ook dat lijkt me niet echt een probleem. Belangrijkste is dat ze lezen en dat ze er plezier in hebben.

Onze oudste houdt van spannende boeken, de jongste (9) niet. Momenteel verslind ze de ‘Hoe overleef ik’ reeks. Toen jonger was vond ze de boeken van Superjuffie ook erg leuk. Lampje vonden ze hier beiden ook prachtig. En verder zijn Gozert, Luna en Prutje wellicht ook het proberen waard. Die zijn niet spannend, maar wel heel mooi qua verhaal. En De regels van Floor vonden ze hier ook allebei leuk.

Voor het schrijven heb ik anders dan wat al gezegd is geen tips.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door loekie »

Hier kozen we ook voor voorleesboeken om zelf te lezen, bijvoorbeeld Pluk van de Petteflat en De boze heks.
Ze heeft avi-7 in groep3, en avi-uit in groep 4, en avi-8M in groep 5. Dus heeft ze nu wel een beetje achteruit gegaan.
Gaat het hier over de oude of nieuwe AVI? Avi-7 klinkt als oude Avi, net als Avi-uit. Als met Avi-8M de nieuwe Avi-M8 wordt bedoeld is dat een (veel) hoger niveau dan de oude Avi-7. Bij de nieuwe Avi zit eigenlijk altijd een M of E, vandaar mijn vraag.

ruby
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 jun , 2021 12:15 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door ruby »

@tapijt, @Faya, @Lotje72, @Halve mandarijn, @kakelot, @Ollie, @loekie,
Allemaal heel erg bedankt voor jullie opmerkingen en suggesties.

Omdat er zoveel boeken in de bibliotheek staan, weet ik soms niet wat ik moet kiezen. En mijn dochter kiest meestal de boeken van de kast voor groep 4 / 5, of Donald Duck, en soms ook met informatie boek. Maar boek A en B niet zo veel.
Ik heb begrepen dat als je te gemakkelijke boeken blijft lezen, krijg je minder kansen om in aanraking te komen met de moeilijke woorden, en dat de uitbreiding van je woordenschat wordt beïnvloed. En ze gaat later ook de boekverslag op school die haar niveau aanpassen moet maken.
Daarom wil ik meer boeken ideeen weten.

@tapijt, Hartstikke bedankt voor je boekenlijstje. Ik ga die opzoeken en kijken welke leuk voor mijn dochter is.

@Faya, Bedankt voor je bericht. Mijn dochter is wel geniet van die makkelijke boeken wat ze gelezen heeft. Maar omdat dat zo snel klaar is, wordt ze ook snel saai. Op school bieb leende ze toen op groep 3 en 4 misschien wel dikker boek met grote letters en veel plaatjes. Zoals de waanzinnige boomhut.
De Pippi Langkous en Charlotte’s Web heeft ze op groep 3 al gelezen. Maar toen vond ze dat nog niet echt leuk, omdat het boek toen een beetje moeilijk voor haar is. Misschien kan ze later nog een keer lezen, als ze het nog leuk vindt.
De Dolfje Weerwolfje heeft ze op groep 4 gelezen, maar niet helemaal, sommige vond ze toen nog spannend.

@Lotje72, de serie "Wees blij dat je geen xxxx bent" bij de informatieve boeken in de bieb. Dat is een goede idee. ik ga dat wel opzoeken.

@kakelot, de voorleesboeken is ook een goede idee. Die heb ik toen wel voor haar en haar zusje voorgelezen. En sommige verhalen heeft ze zelf gelezen. Mijn andere dochter is nu 5 jaar. We hebben al een tijdje niet dikke voorleesboeken geleend, dat is wel het proberen waard.

@Ollie, bedankt voor de goede leestips. Ik ga die “Hoe overleef ik” reeks, Superjuffie, Lampje, Gozert, Luna en Prutje, en De regels van Floor opzoeken en proberen.

@loekie, Hoi, Ik bedoel Avi-7E, dus volgens mij is dat de nieuwe Avi.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door Baloo »

hoi, wat betreft lezen, laat haar vooral kiezen wat ze leuk vindt. Misschien een keer een boek aanraden wat ze zelf niet zo snel zou pakken maar wel in haar belangstellingssfeer ligt, maar verder gewoon laten. Volgens mij ga je niet zo snel achteruit met lezen als je gewoon lekker blijft lezen.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Boektip, en Schrijfhouding, en de spelling van cijfers

Bericht door loekie »

@loekie, Hoi, Ik bedoel Avi-7E, dus volgens mij is dat de nieuwe Avi.
Dat klopt. Ik zou me geen zorgen maken om een 'terugval' van 'AVI-uit' naar AVI-E7. De niveaus in groep 7 en 8 zitten veel dichter bij elkaar dan in lagere groepen.

Plaats reactie