Doorstromen naar groep 3 of niet?

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Luck2012 »

Onze jongste zit in groep 2. Hij is 4 jaar en wordt in april 5. Vorig jaar is hij begonnen en na een half jaar is hij in groep 2 gezet om hem meer uitdaging te bieden. Hij verveelde zich en ging ongewenst gedrag vertonen. Nu in groep 2 gaat het goed en voelt hij zich als een vis in het water. Het is een combiklas 1/2 maar hij doet alles let de groep 2 kinderen.

Nu twijfelen de juffen of hij volgend jaar wel net als zijn vriendjes door moet stromen naar groep 3, of nog een jaar in groep 2. Hij kan nog niet alle letters en hakken en plakken gaat ook nog niet perfect. Het interesseert hem ook niet , hij is vooral druk en ondeugend bij vrij spel.
Maar qua doen en laten is hij echt een groep 2 kind. Hij kan niet meer of veel minder dan zijn vriendjes. Hij vindt zelf ook dat hij naar groep 3 gaat volgend jaar. Ik ben bang dat als hij met de groep 1 kinderen achterblijft hij nog vervelender en lastiger gaat worden.
Nog een jaar de knutselwerkjes die hij gewoon stom vindt om te doen..
Ik vind het zo lastig om te bepalen wat goed voor hem is..

Daarbij komt dat wij bij onze oudste ditzelfde hebben gehad, ieder schooljaar drama. Vorig jaar versneld van groep 6 naar 8 en het gaat hartstikke goed. Maar onze oudste liet ook wel zien dat hij graag wilde. Maar die was ook 5,5 in groep 2 en was er meer dan aan toe om naar groep 3 te gaan (waar het vervolgens helemaal mis ging omdat hij alles al wist en kende).

Hebben jullie tips of ervaringen wat te doen?

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Faya »

Ik heb alleen mijn eigen ervaring, maar wie weet heb je er wat aan. Onze oudste is van december en geeft 2,5 jaar gekleuterd. Ze kwam lezend groep 3 binnen en toen na een paar maanden alle nieuwigheid eraf was, begonnen de problemen (bij haar uitte zich dat in buikpijn en daar zijn we nu, in groep 8, nog steeds mee bezig). Ze is toen in de meivakantie naar groep 4 gegaan en tot in groep 5 ging het behoorlijk goed, maar ze heeft er nog lang last van gehad dat ze veel dingen niet goed geautomatiseerd had.

Onze jongste is van januari. Zij had voor ze naar school ging al een duidelijke voorsprong en leek qua karakter en ontwikkeling zo veel op haar zus dat we meteen bij aanvang hebben gevraagd haar ik de zomer door te laten gaan naar groep 2. Op school zagen ze ook dat dit goed voor haar was en dit schooljaar is ze met 5,5 jaar begonnen in groep 3. Ze kon nog niet lezen, had weinig interesse in letters, maar ontwikkelde zich daarin op gelijk tempo met de groep. Zelfs een beetje langzamer, zodat ze laatst bij de Cito nog geen Avi m3 haalde. Maar inmiddels is ook dat kwartje gevallen en is ze lekker aan het lezen. Op groep 3 niveau, met nog genoeg ruimte om daarin te groeien zonder dat alles te makkelijk wordt. Het is voor het eerst dat groep 3 niet als vreselijk saai ervaren wordt (onze middelste is een zomerkind en begon tegen deze tijd ook uitgekeken te raken op groep 3).

Moraal van het verhaal: ik denk dat een kind met een ontwikkelingsvoorsprong beter iets te vroeg naar groep 3 kan gaan, zodat er genoeg uitdaging in zit om ook alle herhaling die nodig is voor het automatiseren te kunnen verdragen.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door merriedroom »

De kleuterfase kan erg verschillen per kind. Kunnen lezen en rekenen in groep 2 maar ook heerlijk kunnen spelen en daarvan genieten, kan de afweging naar laten kleuteren doen vallen.

Maar je zoontje is niet zonder reden doorgezet naar groep 2. Je wilt niet dat dit zich weer herhaalt als hij dan praktisch gezien blijft zitten. En reken maar dat alle kleuters die omslag moeten en zullen gaan maken van spelen naar serieuzer werken. Dat is ook een groei die de hele groep meemaakt. Daar zal je zoontje dan ook in meegaan. Vergelijk het met de overstap naar de middelbare. Groep 2 groeit toe naar de groep 3-houding.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Luck2012 »

Faya schreef:
ma 27 feb , 2023 10:16 am
Ik heb alleen mijn eigen ervaring, maar wie weet heb je er wat aan. Onze oudste is van december en geeft 2,5 jaar gekleuterd. Ze kwam lezend groep 3 binnen en toen na een paar maanden alle nieuwigheid eraf was, begonnen de problemen (bij haar uitte zich dat in buikpijn en daar zijn we nu, in groep 8, nog steeds mee bezig). Ze is toen in de meivakantie naar groep 4 gegaan en tot in groep 5 ging het behoorlijk goed, maar ze heeft er nog lang last van gehad dat ze veel dingen niet goed geautomatiseerd had.

Onze jongste is van januari. Zij had voor ze naar school ging al een duidelijke voorsprong en leek qua karakter en ontwikkeling zo veel op haar zus dat we meteen bij aanvang hebben gevraagd haar ik de zomer door te laten gaan naar groep 2. Op school zagen ze ook dat dit goed voor haar was en dit schooljaar is ze met 5,5 jaar begonnen in groep 3. Ze kon nog niet lezen, had weinig interesse in letters, maar ontwikkelde zich daarin op gelijk tempo met de groep. Zelfs een beetje langzamer, zodat ze laatst bij de Cito nog geen Avi m3 haalde. Maar inmiddels is ook dat kwartje gevallen en is ze lekker aan het lezen. Op groep 3 niveau, met nog genoeg ruimte om daarin te groeien zonder dat alles te makkelijk wordt. Het is voor het eerst dat groep 3 niet als vreselijk saai ervaren wordt (onze middelste is een zomerkind en begon tegen deze tijd ook uitgekeken te raken op groep 3).

Moraal van het verhaal: ik denk dat een kind met een ontwikkelingsvoorsprong beter iets te vroeg naar groep 3 kan gaan, zodat er genoeg uitdaging in zit om ook alle herhaling die nodig is voor het automatiseren te kunnen verdragen.
Bedankt voor je overwegingen!!
Dat wat jij beschrijft bij je jongste, dat lijkt me ook prettig ja. Dat hij lekker kan ontwikkelen zonder dat het te gemakkelijk is.
Oudste vond groep 3 het meest verschrikkelijke schooljaar (en wij dus ook) want alles was gesneden koek. Onze middelste vond het allemaal wel prima, die haalde al haar nieuweigheid uit tekenen en anderen helpen en deed vooral wat allemaal moet op school. richting het onderpresteren aan.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Luck2012 »

merriedroom schreef:
ma 27 feb , 2023 1:01 pm
De kleuterfase kan erg verschillen per kind. Kunnen lezen en rekenen in groep 2 maar ook heerlijk kunnen spelen en daarvan genieten, kan de afweging naar laten kleuteren doen vallen.

Maar je zoontje is niet zonder reden doorgezet naar groep 2. Je wilt niet dat dit zich weer herhaalt als hij dan praktisch gezien blijft zitten. En reken maar dat alle kleuters die omslag moeten en zullen gaan maken van spelen naar serieuzer werken. Dat is ook een groei die de hele groep meemaakt. Daar zal je zoontje dan ook in meegaan. Vergelijk het met de overstap naar de middelbare. Groep 2 groeit toe naar de groep 3-houding.
Ik denk als hij naar groep 3 gaat, hij zo mee loopt met de rest. Maar..m hij is nog maar 4 nu. En ik heb ook verhalen gehoord over te vroeg doorstromen etc. die niet zo positief waren.
Dus laat je de keus dan afhangen van leeftijd en spelen en nog tijd krijgen om meer sociaal te ontwikkelen. Met als risico de herhaling van alles en de ellende die wij hebben gehad met de oudste. Of toch door naar groep 3, met al zijn vriendjes mee. Ik heb dan liever nu nog een jaar groep 2 dan dat we er later spijt van krijgen.

Maarja de kleuterjuffen weten het ook niet zo goed. Zij zijn voor het laten kleuteren maar zijn toch ook een beetje bang voor de verkeerde keuze en hebben hem niet voor niks al in groep 2 gezet. Ze schermen nu met dat hij nog niet alle letters kent en hakken en plakken. Want als hij dat kon, dan ging hij sowieso door.. Ik vind hun argumenten gewoon niet zo overtuigend.

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door kakelot »

Dus laat je de keus dan afhangen van leeftijd en spelen en nog tijd krijgen om meer sociaal te ontwikkelen. Met als risico de herhaling van alles en de ellende die wij hebben gehad met de oudste. Of toch door naar groep 3, met al zijn vriendjes mee.
Ik denk niet dat je zijn sociale ontwikkeling veel goeds doet door hem bij zijn vriendjes weg te halen. En zo veel is er niet mis met zijn sociale ontwikkeling toch, hij heeft immers vriendjes. En dat ie af en toe wat 'jong' gedrag vertoont en nog niet kan hakken en plakken, nou ja. Genoeg kinderen van een jaar ouder die ook nog flink kunnen stuiteren en ook niet kunnen hakken en plakken en die gaan ook gewoon naar groep 3 om daar te leren hakken en plakken. Ik zou er echt geen seconde over nadenken hoor.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Halve mandarijn »

Ik vind het obv deze informatie een beetje raar om hem in groep 2 te houden. Zijn vriendjes zitten in groep 2 en naar mijn idee (dat is tenminste waar de juffen van mijn kinderen op hameren) zit je op school om dingen te leren. Als je doet wat je al kunt, dan leer je niets. Dat hij nog niet alle letters kent en nog niet perfect kan hakken en plakken is dat juist toch alleen maar mooi.

Nog een jaar in groep 2 houden geeft denk ik alleen maar moeilijkheden op sociaal vlak als je hem weghaalt bij zijn vriendjes en qua gedrag als hij uitdaging nodig heeft om leuk te blijven.

En het is pas februari. Er kan nog zoveel gebeuren qua ontwikkeling en interesses tot de zomervakantie. Waarom niet tegen het einde van het schooljaar bekijken hoe het ervoor staat en dan de voors en tegens afwegen. Nu al twijfels uitspreken vind ik wat vroeg voor een kleuter.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Paula »

Het lijkt een beetje alsof school hem aan andere voorwaarden wil laten voldoen als zijn groepsgenootjes. Moeten alle kinderen al kunnen hakken en plannen om naar groep 3 te mogen gaan? Of geldt dit specifiek voor hem omdat hij nog zo jong is. Het gebeurt wel vaker dat de lat dan ineens hoger lijkt te liggen. Bijna alsof een school bang is dat 'voldoen aan de gebruikelijke voorwaarden' niet voldoende is wanneer de kalenderleeftijd afwijkt van het gemiddelde.

Zoals al eerder genoemd, echt niet elk kind kan al hakken en plakken als hij/zij/het naar groep 3 gaat. Ook zonder dat moet een leerkracht wel kunnen beoordelen of een kind 'leesrijp' is.
Sociale aansluiting is belangrijk, dat zou ik zeker laten meetellen in de beslissing. Kinderen worden meestal niet gelukkig als al hun vriendjes naar de volgende groep verdwijnen.
Daarnaast: je gaat naar groep 3 om dingen te leren. Eigenlijk alleen maar mooi dat hij nog niet alles kan wat hij daar gaat leren. Anders is dat vervroegde doorstromen namelijk veel minder zinvol. Als ik jullie was zou ik wel willen weten of hij voldoet aan de overige voorwaarden om naar groep 3 te gaan: omgaan met uitgestelde aandacht, korte tijd zelfstandig kunnen werken, formeel kunnen leren i.p.v. alleen spelenderwijs, motorische ontwikkeling/schrijfmotoriek. Dat zijn dingen die de juffen moeten kunnen beoordelen.

Op https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitl ... p-2-naar-3 kun je nalezen wanneer je kind klaar is voor de overgang van groep 2 naar 3. Misschien kunnen jullie dit (samen met school) doorlopen om te kijken in hoeverre je zoontje voldoet aan de voorwaarden om door te stromen. School zal trouwens ook een eigen protocol hebben op dit gebied, dat zou ik er ook bij gebruiken.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Hanneke »

Ik zou ook voor groep 3 gaan.
Waarom kiezen voor nog een jaar hetzelfde, maar dan zonder zijn vriendjes?

Jpa
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 28 mar , 2022 12:15 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Jpa »

Ik denk dat de ervaring met de oudste en je gevoel het bij het rechte eind hebben. Grote kans dat nog een jaar doen wat je al kan voor onwijze frustratie en ongewenst gedrag zal zorgen. Liever wat uitdaging in groep 3 dan maar.

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door kakelot »

Paula schreef:
ma 27 feb , 2023 8:01 pm
Eigenlijk alleen maar mooi dat hij nog niet alles kan wat hij daar gaat leren. Anders is dat vervroegde doorstromen namelijk veel minder zinvol.
Precies. Mijn jongste werd indertijd tussentijds versneld van 2 naar 3, terwijl hij las op E5-niveau en bij rekenen was het nog erger met de voorsprong. Dus dat arme kind helemaal enthousiast: eindelijk zou hij iets gaan leren. Viel dat even tegen, uiteindelijk is ie op die school compleet uitgevallen en ik heb hem zelfs nog een paar maanden thuis gehad. Dan was het toch echt fijner geweest als hij daar in groep 3 nog wat te leren had gehad.

Wombat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Wombat »

Paula schreef:
ma 27 feb , 2023 8:01 pm
Het lijkt een beetje alsof school hem aan andere voorwaarden wil laten voldoen als zijn groepsgenootjes. Moeten alle kinderen al kunnen hakken en plannen om naar groep 3 te mogen gaan? Of geldt dit specifiek voor hem omdat hij nog zo jong is. Het gebeurt wel vaker dat de lat dan ineens hoger lijkt te liggen. Bijna alsof een school bang is dat 'voldoen aan de gebruikelijke voorwaarden' niet voldoende is wanneer de kalenderleeftijd afwijkt van het gemiddelde.
Dat gevoel heb ik ook, dat scholen pas een jaar gaan versnellen als een kind meer dan een jaar voor loopt. Maar ik vroeg me wel af: misschien klopt dat ook wel. Het is vast wel zo dat er kinderen zijn die niet kunnen hakken en plakken aan het eind van groep twee, maar de "bovenste" helft, dus laten we zeggen, de vlotste 50% kan dat waarschijnlijk wel. En zou het niet eigenlijk de bedoeling zijn voor een kind dat vermoedelijk hoogbegaafd is om qua prestatie (bovenin) die vlotste helft te zitten? Wat "het gemiddelde kind" kan is misschien niet altijd goed vergelijkingsmateriaal, misschien zou je moeten vergelijken met het bovenste differentiatieniveau in de klas?

De ervaring van mijn kinderen: groep 3 is STOM. Grote draak vond de kleuterklas ook stom en is versneld doorgestroomd, maar dat was een drama wat pas in groep 4 een beetje beter werd. Kleine draak vond de kleuterklas super (hoewel hij op 3 jaar al korte woordjes las) en heeft 2 jaar gedaan. Hij heeft groep 3 op voltijds hb onderwijs gedaan en dat was dragelijk.
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Vlinder42 »

Groep 3 is geen uitdaging. Bij de kleuters is veel meer mogelijk qua spelen en dingen leren op het eigen niveau. Groep 3 is in een bankje zitten en een letter leren per week en 1+1. Als hij nog maar 4 is, is de weinige speeltijd in groep 3 wel een dingetje.

Mijn kinderen konden allebei al lezen toen ze naar school gingen en hebben allebei precies 2 jaar gekleuterd. Wel of niet kunnen lezen vonden wij geen reden om daar iets aan te veranderen. De oudste kleuterde met veel plezier, die genoot van het spelen. De jongste vond de kleuters niks, maar die vond (vindt) daarna school eigenlijk ook niks. De jongste is bij de kleuters wel een tijdje naar een plusgroepje gegaan. Dat vond ze wel leuk.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Halve mandarijn »

Vlinder42 schreef:
wo 01 mar , 2023 7:22 am
Groep 3 is geen uitdaging. Bij de kleuters is veel meer mogelijk qua spelen en dingen leren op het eigen niveau. Groep 3 is in een bankje zitten en een letter leren per week en 1+1. Als hij nog maar 4 is, is de weinige speeltijd in groep 3 wel een dingetje.
Ik denk dat dit ook afhankelijk is van de school/het schooltype, maar ook van de behoefte van je kind. Mijn dochter in groep 1 zit graag aan haar eigen tafel. Ik begrijp ook dat niet iedere school al in de kleuterklas tafelgroepjes heeft, maar het verschil met groep 3 is daardoor niet zo groot als jij schetst. Ook op onze school hebben ze in groep 3 nog gewoon een bouwhoek, een knutselhoek en er staat zelfs een tipi tent in de klas die ze gebruiken als chill hoek om even lekker door boekjes heen te bladeren. Ook mogen ze gewoon werken op de grond op een kleedje.
Het is een Montessorischool, dus ik snap dat dat anders is dan regulier, maar dan nog is het niet per definitie dat je in groep 3 aan je tafel zit en leert wat de juf zegt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de overgang naar groep 3 ook afhankelijk is wat ze daar willen/kunnen gaan bieden. Ik weet niet wat voor mogelijkheden de school van Lucky biedt, maar wellicht staat in groep 3 wel een hele creatieve leraar voor de klas die wordt gesteund in het bieden van onderwijs op maat en rekening houdt met de beweeglijkheid van een jonger kind. Maar eerst versnellen en kort daarna laten vertragen is naar mijn idee gek. Misschien valt er wel een constructie te maken dat hij naar groep 3 gaat en momenten meespeelt met groep 2. Alleen vraag ik me dan wel af of dat hem helpt als daar zijn vriendjes niet zitten.
Dus wellicht is niet alleen een gesprek met de huidige juffen handig, maar juist ook met de toekomstige juf/meester. Je staat al met 1-0 achter als die het niet ziet zitten, maar je kunt alles winnen als die ervoor open staat.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Paula »

Wanneer in de kleuterklas voldoende uitdaging geboden kan worden om nog een jaar vol te maken, zou dat mijn persoonlijke voorkeur hebben. Maar wanneer in die kleuterklas geen of nauwelijks aansluiting is met andere kinderen, dan zou ik erg twijfelen over die keuze. Dus in die zin begrijp ik jullie twijfels wel.

Wel of niet kunnen lezen was voor ons ook niet het belangrijkste criterium om naar groep 3 door te stromen. Maar wel het feit dat jongste doodongelukkig was tussen de kleuters en dit ook heel duidelijk kon aangeven. We hebben hem extern laten doortoetsen, dat gebeurde toen mondeling omdat hij nog niet kon schrijven (motoriek van een onhandige 4-jarige). Daaruit bleek hoe enorm groot de voorsprong was, hij functioneerde op alle gebieden op het niveau van groep 4-5. Hij is toen naar groep 3 gegaan met een aangepast programma, want hij moest nog wel leren schrijven en werken uit een boek en schrift was ook onbekend terrein voor hem. (dat hij uiteindelijk vastliep in groep 3, had te maken met dat de leerkracht het niet aandurfde om meer van hem te vragen, waardoor hij alleen nog maar bezig was met schrijven en niets nieuws leerde - hij haakte binnen een paar maanden af).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Hanneke »

Vlinder42 schreef:
wo 01 mar , 2023 7:22 am
Groep 3 is geen uitdaging. Bij de kleuters is veel meer mogelijk qua spelen en dingen leren op het eigen niveau. Groep 3 is in een bankje zitten en een letter leren per week en 1+1. Als hij nog maar 4 is, is de weinige speeltijd in groep 3 wel een dingetje.

Op de meeste scholen is er in groep 3 ook gewoon speeltijd.

Hier werkten ze sws op eigen niveau, een letter per week en 1+1 was hier nooit aan de orde, aangezien ze al konden lezen en aan het worteltrekken waren in groep 2. Toch lukte het prima in groep 3. Nu zaten de onze op Montessori onderwijs, dus 3/4/5 samen. Dat helpt al. Maar onderwijs redelijk op niveau is tegenwoordig op de meeste scholen wel aan de orde.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door merriedroom »

Kijken naar het kind is hierin heel belangrijk. Dochter is een herfstleerling en kon lekker meekleuteren, maar 2,5 jaar zou toch te lang zijn. Ze was op alle vlakken duidelijk toe aan groep 3, maar ervoor al na half jaar om over te gaan naar groep 2 na de zomer.

Zoon is van einde schooljaar, maar na 3 maanden ging het al niet goed bij de kleuters. Doortoetsen en vakversnelling naar groep 3 gaf een beetje lucht. Met precies een jaar kleuteren een opgewekte en opgeluchte zoon in groep 3. Leren schrijven, leren uit boekjes werken en verder aangepaste inhoud, want de stof van groep 3 beheerste hij al. Hij had in januari dat jaar al besloten na de zomer naar groep 3 te gaan en telde zelf de dagen (dat zijn veel dagen!) af.

Bij Lucks zoon hoor ik datzelfde besluit. Onderschat niet wat positieve motivatie doet met zijn werkhouding in groep 3, maar ook wat het negatief doet door niet op die motivatie aan te sluiten.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Halve mandarijn »

Ik zie dat Hanneke en ik sluikreclame maken voor Montessori onderwijs :-)
Dat had ik 5 jaar terug ook niet aan zien komen, want wie stuurt zijn kind nu maar een Montessorischool zei ik geloof ik 5 jaar terug nog.

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door kakelot »

Vlinder42 schreef:
wo 01 mar , 2023 7:22 am
Groep 3 is geen uitdaging. Bij de kleuters is veel meer mogelijk qua spelen en dingen leren op het eigen niveau. Groep 3 is in een bankje zitten en een letter leren per week en 1+1. Als hij nog maar 4 is, is de weinige speeltijd in groep 3 wel een dingetje.
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Zelfs dertien jaar geleden was dat in ieder geval op de basisschool van mijn kinderen echt niet meer zo. Op die school viel echt een heleboel aan te merken, daar heb ik twee forums mee volgeschreven :lol: , maar de overgang van groep 2 naar groep 3 was echt heel goed geregeld en in groep 3 lazen ze allemaal op hun eigen niveau, inclusief plusboekjes voor de kinderen die het al konden. Het vervelende was alleen dat die plusboekjes voor mijn kinderen totaal niet voldeden en daar kon die school niks mee.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Hanneke »

Halve mandarijn schreef:
wo 01 mar , 2023 1:33 pm
Ik zie dat Hanneke en ik sluikreclame maken voor Montessori onderwijs :-)
Dat had ik 5 jaar terug ook niet aan zien komen, want wie stuurt zijn kind nu maar een Montessorischool zei ik geloof ik 5 jaar terug nog.
😁

Dan ben ik wel benieuwd naar de reden van je eerdere twijfel, maar dat is wel erg OT.

Ik was als kind al jaloers op kinderen die naar de Montessorischool mochten.
Nu weet ik inmiddels dat de ene Montessori ook de andere niet is😄

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door Vlinder42 »

@Kakelot. Mijn jongste zat 3 jaar geleden in groep 3, dus vrij recente ervaring ;-). Het lerarentekort dat er nu is helpt ook bepaald niet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Doorstromen naar groep 3 of niet?

Bericht door kakelot »

Vlinder42 schreef:
wo 12 apr , 2023 2:49 am
@Kakelot. Mijn jongste zat 3 jaar geleden in groep 3, dus vrij recente ervaring ;-). Het lerarentekort dat er nu is helpt ook bepaald niet.
Het hangt ook van de school af natuurlijk. Bij een heleboel scholen is het blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen dat het onderscheid tussen kleuter- en lager onderwijs al ruim veertig jaar geleden bij wet is opgeheven, heel raar is dat.

Plaats reactie