Wel of niet Squla aanbieden

Plaats reactie
Died1010
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 30 jan , 2023 1:38 pm

Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Died1010 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb eigenlijk gelijk een vraag. Mijn dochtertje is 2 jaar en 3 maanden en er zijn vermoedens van een ontwikkelingsvoorsprong. Dit hebben zowel het consultatiebureau als het kinderdagverblijf bevestigd. Nu vraagt ze thuis steeds om spelletjes met letters en cijfers en die kon ik in eerste instantie niet vinden (ging specifiek ook om spelletjes op de iPad). Toen kwam ik op Squla terecht, aangezien die nu ook een peuter gedeelte hebben. Mijn dochtertje vind dit dus helemaal het einde en vind het super leuk om hierop spelletjes te doen. Nu is mijn vraag of ik dit lekker moet toe laten of dat ik hier ook voorzichtig mee moet zijn. We kwamen er zo ook achter dat ze veel meer kan dan wij denken in eerste instantie. Maar ik merk dat ik ook steeds bang ben of ik haar niet overvraag. Ze heeft namelijk ook ontzettende faalangst en wil niet dat ze dit hierdoor nog meer creeert of dat ik haar dus overvraag. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Paula »

Faalangst wordt ook gevoed door juist alleen maar dingen te doen die je al kunt ... dan leer je nooit omgaan met frustratie en leer je niet dat oefening kunst baart. Dat kan erin resulteren dat een kind nieuwe dingen op den duur uit de weg gaat. Maar daar zou ik me nu nog niet al te druk over maken. Voorlopig kun je lekker haar ontwikkeling volgen. Je merkt het vanzelf als je iets aanbiedt dat echt nog een brug te ver is. Kinderen geven dat over het algemeen duidelijk aan (meestal door af te haken :mrgreen: ).

Op zich is er niks mis met Squla. Persoonlijk - maar dat zal een generatiedingetje zijn, mijn kinderen zijn inmiddels in de 20 ;) - zou ik mijn peuter alleen niet teveel achter de iPad zetten maar liever op een andere manier spelletjes en materialen aanbieden. Spelen met (grote) dobbelstenen (je hebt van die schuimrubber dingen, vaak heeft de Action ze), als ze al redelijk met een potlood overweg kan van die punt naar punt tekeningen maken, dat soort dingetjes. Samen een voorleesboek lezen en haar bepaalde letters laten aanwijzen kan ook leuk zijn. Voor alle andere spellen en speelmaterialen geldt: laat de kalenderleeftijd die erop staat aangegeven los. Kijk naar wat je dochtertje leuk vindt (ook als ze er iets anders mee doet dan waar het spel voor bedoeld is) en speel daar op in.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Halve mandarijn »

Ik ben eigenlijk altijd meegegaan in de interesses van mijn kinderen. Dus bij zoon inderdaad letters aangeboden rond zijn 3e verjaardag. Ik zag dat totaal niet als overvragen, maar meer als aansluiten (ik had overigens geen idee van een ontwikkelingsvoorsprong op die leeftijd). Zijn interesse had net zo goed bij treinen kunnen liggen of voetbal en dan hadden we daar dingen van aangeboden. Bij het laten spelen met een treinbaan vraag je je denk ik ook niet af of je je kind overvraagt toch?
Wij hadden puzzels met letters waarbij hij de letters koppelde aan zijn vriendjes. "Dit is de letter van..." Of de badletters van munchkin waarmee hij woordjes maakte. Maar ook kenteken platen van auto's waren reuze interessant.
Met cijfers later inderdaad veel met dobbelstenen gedaan en triominos gespeeld.

Faalangst kun je naar mijn idee ook krijgen van ondervragen. Mijn dochter kon goed puzzelen toen ze net 2 was (tot 35 stukjes ongeveer) en had er enorm veel plezier in, maar kreeg op de opvang nog tijden nopjes puzzels van max 6 stukjes. Dat was namelijk goed voor haar werd er gezegd, want dan ziet ze dat ze dat heel goed kan en dat geeft zelfvertrouwen. Ze durft nu geen puzzel van 20 stukjes te beginnen zonder te vragen of dat niet te moeilijk is voor haar (ze is inmiddels ruim 4). Ze durft het gewoon niet meer. Achteraf had ik veel meer op mijn strepen moeten gaan staan en zeggen dat ze moesten aansluiten bij haar interesse en die lag bij "moeilijke" puzzels, want als ze die had gemaakt, dan zag je een trots koppie dat bij wijze van spreken zei "kijk eens hoe knap van mij en nu applaus graag".

Dit is dus een heel lang verhaal om aan te geven "sluit aan bij je kindje".

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door merriedroom »

Welkom. Ik combineerde de grote interesses met de gebieden waar zoon faalangstig op reageerde. Hier een paar voorbeelden ter inspiratie:

Puzzelen vond hij een tijdje leuk, maar rennen ging nog moeizaam. Puzzelstukjes aan de ene kant van de woonkamer leggen en de plek om de puzzel te maken aan de andere kant. Rennen, één puzzelstukje pakken, terugrennen en leggen. En zo door. Maakt de puzzel meteen moeilijker doordat het plaatje in het hoofd gemaakt moet worden en zo snel mogelijk het juiste stukje uitgekozen moet worden.

Knippen kon hij toch echt niet. Totdat ik sommen op een blaadje maakte, maar fout. Hij moest ze uitknippen om de goede antwoorden bij de som te leggen. Dit kun je ook makkelijker maken door een cijfer en een aantal plaatjes te laten combineren. Hij knipte té perfect en knipte exact over mijn wat kronkelige lijntjes heen XD

Tekenen kon hij ook absoluut niet. Maar figuren vond hij wél interessant. Tekenen kwam pas op gang toen ik samen met hem figuren ging tekenen en ik deze erna samenvoegde tot een huis, bloem, poppetje en hij dit nadeed en er haren, gezicht, voeten etc. bij ging tekenen. Het ijs was gebroken. Beiden een eigen blaadje, ik deed voor en hij tekende erna.

Op welke terreinen laat jouw dochter faalangst zien?

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Axator »

Hier kwam Squla pas in beeld in groep 3. Alle kinderen kregen een flyer mee van school. De juf heeft me toen wel aan mijn mouw getrokken en geadviseerd dat niet te doen met D. Hij ging al heel snel door de stof en door squla voor te schotelen zou hij zo de basisschoolstof in 2 jaar doorkunnen. We waren thuis (en op school eigenlijk ook) bezig met verbreding/verdieping. Dus hadden ze het op school over de romeinen, dan zochten we uit hoe de romeinse cijfers werkten. Of gewoon zelf dingen als bootjes bouwen van divers materiaal en kijken wat het beste drijft. Alles om zoveel mogelijk te zorgen dat hij de schoolstof niet sneller zou doorlopen dan zijn vriendjes (dat vonden wij belangrijk). Hij maakt nu nog een half uur schoolwerk per dag, voor het onderhoud en de nieuwe stof. Voor de rest is het allemaal pluswerk/projectwerk. Die schoolwerktijd is elk jaar minder lang geworden.

We hebben hem op jonge leeftijd de dingen aangeboden die hij vroeg. Bij hem waren het cijfers op die leeftijd. Dus al veel sommen gemaakt. En dan ook buiten. Lekker rondlopen. Wat is dat huisnummer. Wat zijn die huisnummers samen. etc. Of door het huis cijfers ophangen en laten zoeken. Of juist in combi met de fijne motoriek (knippen, kleuren van cijfers)
Het voordeel van met je kind meegaan is, dat je minder snel overvraagt dan iets als Squla dat toch meer zelfsturend is.

Rekentuin (website om rekenen te oefenen die gebruikt werd als extra rekentijd op school) was hier zo'n ding. Dat gaf mijn net groep 3-er al breuken, terwijl hij dat nog niet van juf geleerd had. Dat gaf stress "ik hoor dat toch te weten, anders kreeg ik die opdracht niet". Dan liever zelf de controle houden en bepalen wat voor stof mijn kind krijgt. Ook al kost dat iets meer tijd.

Nu zit de faalangst er wel in. Vooral het stukje niet willen teleurstellen van anderen. Dat kwam pas vanaf groep 4/5 om de hoek kijken. Dat hebben we in die jaren erna wel weer iets eruit gekregen. Misschien had hij dat beter ontwikkelt als hij jonger tegen moeilijkere dingen was aangelopen. Aan de andere kant dachten we hem uit te dagen in groep 4 met harry potter in het Engels. Een maand later waren alle boeken uit. Soms uit de uitdaging lastig te vinden.

Died1010
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 30 jan , 2023 1:38 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Died1010 »

Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden en ook voor jullie ideeën over Squla. Het is inderdaad ook goed om te kijken naar dingen die wij met haar kunnen doen zonder beeldscherm en die wel haar uitdaging bieden. Wat wij vooral merken dat ze vooral heel erg het idee heeft dat ze allerlei dingen al moet kunnen. Zij is dan van overtuigd dat ze iets al moet kunnen. Zo lezen wij iedere avond een kikker boekje voor en een Nijntje boekje. Als wij een woord verkeerd zeggen expres, dan roept zij heel hard neeee en herhaalt ze het juiste woord. Mijn partner zei toen, wauw we hebben het boekje samen gelezen! Mijn dochter was daarna intens verdrietig en vertelde aan ons dat zij niet kon lezen. Wij benoemde toen dat dit ook nog helemaal niet hoeft en dat het al heel knap is dat ze al wat letters herkent. Je zag haar toen op een gegeven moment weer een beetje stralen en ze ging toen uit zichzelf de letters opnoemen die ze kende.

Ook kochten wij laatst omdat ze die zo mooi vond een houten letterpuzzel van de HEMA waarop het alfabet stond. Ik had mijn dochtertje nog nooit zo enthousiast gezien in de auto. Ze benoemde allerlei letters en linkte er een naam aan vanuit onze familie. Ook vertelde ze steeds dat ze thuis met de lettertjes spelen. Ineens sloeg ze om en gooide ze de puzzel op de grond in de auto en was ze boos. Ze zei dat ze er niet mee wilde spelen en het niet leuk vond. Waarschijnlijk was ze dus bij een letter gekomen op de puzzel die ze niet herkende en raakte ze hierdoor gefrustreerd.

Wij vinden het zo lastig om steeds de afweging te maken wat wij wel of niet moeten aanbieden. Ze is duidelijk soms verveeld thuis en heeft wel op bepaalde momenten uitdaging nodig heeft. Ze vraagt zelf om de letters en is benieuwd naar dingen of vraagt dingen aan ons.

Op het kinderdagverblijf geeft ze aan dat ze eigenlijk alleen maar met de bijna vierjarige speelt en ze zich hieraan ook meet. Als die kinderen al poppetjes kunnen tekenen, vind zij dat zij dit ook al moet kunnen en dit frustreert haar. Ze gaat hierdoor ook soms dingen uit de weg omdat ze denkt ze dat ze het niet kan. Ze wil het gelijk perfect kunnen en als dat dan niet lukt, dan wil ze niet verder. Kinderdagverblijf ziet ook dat ze vooral continue in gesprek is met de leidsters of de bijna vierjarige. Ze zijn dan ook heel benieuwd hoe dit gaat als die kinderen naar school gaan.

Herkennen jullie hier dingen in die jullie ook zien bij jullie kinderen? en hebben jullie verder nog tips? Mijn partner en ik merken dat wij het soms heel lastig vinden, omdat wij juist het beste voor onze dochter willen en zij de juiste begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Excuses voor het hele verhaal.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Axator »

Died1010 schreef:
di 31 jan , 2023 2:04 pm
Op het kinderdagverblijf geeft ze aan dat ze eigenlijk alleen maar met de bijna vierjarige speelt en ze zich hieraan ook meet. Als die kinderen al poppetjes kunnen tekenen, vind zij dat zij dit ook al moet kunnen en dit frustreert haar. Ze gaat hierdoor ook soms dingen uit de weg omdat ze denkt ze dat ze het niet kan. Ze wil het gelijk perfect kunnen en als dat dan niet lukt, dan wil ze niet verder. Kinderdagverblijf ziet ook dat ze vooral continue in gesprek is met de leidsters of de bijna vierjarige. Ze zijn dan ook heel benieuwd hoe dit gaat als die kinderen naar school gaan.

Herkennen jullie hier dingen in die jullie ook zien bij jullie kinderen? en hebben jullie verder nog tips? Mijn partner en ik merken dat wij het soms heel lastig vinden, omdat wij juist het beste voor onze dochter willen en zij de juiste begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Excuses voor het hele verhaal.
Bij mijn jongste hebben ze vanuit de peuterspeelzaal om hem eerder naar de basisschool te krijgen. Dat is helaas niet gelukt. Maar het werd gelukkig geen drama. Hij was dat laatste stukje juist heel leuk met de jongste peuters, behulpzaamheid oefenen, dingen voordoen. Hij voelde zich echt even groot. Het was juist een stukje tijd waaraan hij zich niet hoefde spiegelen aan andere kinderen (ook al waren die een jaar ouder en het niet hoefde), simpelweg omdat het niet kon. Dus hij kon echt even zichzelf zijn. De juffen daar zorgden wel voor leuk speelgoed voor hem en lieten hem zijn eigen ding doen.

Maar elk kind is anders, elke situatie is anders. En soms zie je pas na jaren het effect van iets boven drijven..

Died1010
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 30 jan , 2023 1:38 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Died1010 »

Axator schreef:
di 31 jan , 2023 2:52 pm
[quote=Died1010 post_id=7468 time=<a href="tel:1675173888">1675173888</a> user_id=343]
Op het kinderdagverblijf geeft ze aan dat ze eigenlijk alleen maar met de bijna vierjarige speelt en ze zich hieraan ook meet. Als die kinderen al poppetjes kunnen tekenen, vind zij dat zij dit ook al moet kunnen en dit frustreert haar. Ze gaat hierdoor ook soms dingen uit de weg omdat ze denkt ze dat ze het niet kan. Ze wil het gelijk perfect kunnen en als dat dan niet lukt, dan wil ze niet verder. Kinderdagverblijf ziet ook dat ze vooral continue in gesprek is met de leidsters of de bijna vierjarige. Ze zijn dan ook heel benieuwd hoe dit gaat als die kinderen naar school gaan.

Herkennen jullie hier dingen in die jullie ook zien bij jullie kinderen? en hebben jullie verder nog tips? Mijn partner en ik merken dat wij het soms heel lastig vinden, omdat wij juist het beste voor onze dochter willen en zij de juiste begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Excuses voor het hele verhaal.
Bij mijn jongste hebben ze vanuit de peuterspeelzaal om hem eerder naar de basisschool te krijgen. Dat is helaas niet gelukt. Maar het werd gelukkig geen drama. Hij was dat laatste stukje juist heel leuk met de jongste peuters, behulpzaamheid oefenen, dingen voordoen. Hij voelde zich echt even groot. Het was juist een stukje tijd waaraan hij zich niet hoefde spiegelen aan andere kinderen (ook al waren die een jaar ouder en het niet hoefde), simpelweg omdat het niet kon. Dus hij kon echt even zichzelf zijn. De juffen daar zorgden wel voor leuk speelgoed voor hem en lieten hem zijn eigen ding doen.

Maar elk kind is anders, elke situatie is anders. En soms zie je pas na jaren het effect van iets boven drijven..
[/quote]

Oh wat fijn om te lezen dat jullie zoontje het zo fijn had juist dat laatste gedeelte op het kinderdagverblijf en dat ze hem daarbij juist hele goede begeleiding boden! Ik hoop ook echt dat dit voor mijn dochtertje ook zo gaat zijn. Het is soms zo zoeken. Gelukkig vind ze het tot nu toe wel nog heel leuk!

Died1010
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 30 jan , 2023 1:38 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Died1010 »

merriedroom schreef:
ma 30 jan , 2023 10:02 pm
Welkom. Ik combineerde de grote interesses met de gebieden waar zoon faalangstig op reageerde. Hier een paar voorbeelden ter inspiratie:

Puzzelen vond hij een tijdje leuk, maar rennen ging nog moeizaam. Puzzelstukjes aan de ene kant van de woonkamer leggen en de plek om de puzzel te maken aan de andere kant. Rennen, één puzzelstukje pakken, terugrennen en leggen. En zo door. Maakt de puzzel meteen moeilijker doordat het plaatje in het hoofd gemaakt moet worden en zo snel mogelijk het juiste stukje uitgekozen moet worden.

Knippen kon hij toch echt niet. Totdat ik sommen op een blaadje maakte, maar fout. Hij moest ze uitknippen om de goede antwoorden bij de som te leggen. Dit kun je ook makkelijker maken door een cijfer en een aantal plaatjes te laten combineren. Hij knipte té perfect en knipte exact over mijn wat kronkelige lijntjes heen XD

Tekenen kon hij ook absoluut niet. Maar figuren vond hij wél interessant. Tekenen kwam pas op gang toen ik samen met hem figuren ging tekenen en ik deze erna samenvoegde tot een huis, bloem, poppetje en hij dit nadeed en er haren, gezicht, voeten etc. bij ging tekenen. Het ijs was gebroken. Beiden een eigen blaadje, ik deed voor en hij tekende erna.

Op welke terreinen laat jouw dochter faalangst zien?
Wat een goed idee van het combineren van interesse met dingen die hij juist moeilijker vond. Dat kan ik ook eens proberen bij mijn dochtertje. Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Vlinder42 »

Ik weet niet zeker of alle frustratie bij een peuter meteen wijst op faalangst. De emotieregulatie is gewoon op die leeftijd ook nog niet zo goed ontwikkeld. Mijn kinderen gingen altijd met de kaartjes gooien als ze een spelletje verloren. Deels hoort dat er ook gewoon bij.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Died1010
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 30 jan , 2023 1:38 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Died1010 »

Vlinder42 schreef:
wo 01 feb , 2023 10:32 am
Ik weet niet zeker of alle frustratie bij een peuter meteen wijst op faalangst. De emotieregulatie is gewoon op die leeftijd ook nog niet zo goed ontwikkeld. Mijn kinderen gingen altijd met de kaartjes gooien als ze een spelletje verloren. Deels hoort dat er ook gewoon bij.
Daar heb je ook zeker gelijk in en soms is het dus ook erg aftasten wat het precies is. Ik zie echter wel duidelijk verschil bij mijn dochter. Op het moment dat de faalangst om de hoek komt kijken, benoemt ze ook duidelijk: ik kan dit niet, ik vind dit moeilijk en ze probeert het dan ook niet. Ze gaat het dan letterlijk uit de weg en verstijfd hierbij dan ook. Vandaar dat ik eigenlijk zeker weet dat het faalangst is op zo'n moment. Dit zien wij ook in het pas dingen laten zien als ze het zeker weet dat ze het kan en ook bij bepaalde dingen. Als ze bijvoorbeeld iets aan het doen is dan heel blij zijn en dan ineens als ze iets niet denkt te kunnen ermee stoppen en gelijk zeggen dat ze het niet kan.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door merriedroom »

Een veilige omgeving is goed als ze tegen zoiets aanloopt. Een ouder die uitstraalt dat alles oké is. Ook de reactie en de emotie op het gebeuren is oké. Gooien met spullen misschien niet, maar wel haar gevoel van frustratie en dat ze mag zeggen dat ze boos of verdrietig is. Of dat jij de emoties benoemt. Als de emotie zakt, kijken of ze weer een poging durft te wagen. De diepte van de emotie maakt niet uit, maar belangrijk is of ze weer wil proberen erna. Die heftige emoties worden daarna langzaam minder, ook door het ouder worden, maar ook door de ervaring dat erna weer een mogelijkheid komt om te proberen.

Died1010
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 30 jan , 2023 1:38 pm

Re: Wel of niet Squla aanbieden

Bericht door Died1010 »

merriedroom schreef:
wo 01 feb , 2023 2:15 pm
Een veilige omgeving is goed als ze tegen zoiets aanloopt. Een ouder die uitstraalt dat alles oké is. Ook de reactie en de emotie op het gebeuren is oké. Gooien met spullen misschien niet, maar wel haar gevoel van frustratie en dat ze mag zeggen dat ze boos of verdrietig is. Of dat jij de emoties benoemt. Als de emotie zakt, kijken of ze weer een poging durft te wagen. De diepte van de emotie maakt niet uit, maar belangrijk is of ze weer wil proberen erna. Die heftige emoties worden daarna langzaam minder, ook door het ouder worden, maar ook door de ervaring dat erna weer een mogelijkheid komt om te proberen.
Bedankt voor deze goede adviezen! Hier kan ik zeker wat mee! Dat benoemen van haar emoties is iets wat ik ook echt wel meer kan doen. Misschien dat dit ook helpend is voor haar en inderdaad het benoemen van dat wij het misschien ook samen nog een keer kunnen proberen! ☺️

Plaats reactie