Groep 7 en 8 2022/2023

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter start na de vakantie in groep 7 vanuit groep 5.

Wie gaat er nog meer naar groep 7 of 8 en schrijft mee?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Ilumen
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Ilumen »

Ook groep 7 voor dl komend schooljaar.
DL 2012, ZL 2016

Shura
Berichten: 38
Lid geworden op: do 22 apr , 2021 3:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Shura »

Onze stuitermeid gaat ook naar groep 7 aankomend schooljaar ;)
Stuitermeid (2014)

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Groep 8 volgend jaar :) Maar eerst hebben we nog 4 weken vakantie.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Hier groep 7 over een week. Zoon gaat waarschijnlijk met een eigen programma verder. We hopen dat ze hem nog twee jaar kunnen bezighouden op de basisschool.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Gezellig dat jullie meeschrijven!

Mijn dochter heeft vandaag haar eerste schooldag in haar nieuwe klas. Spannend.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Volgend week begint D in groep 8.. Een jaar voor de laatste stukje rijping om echt klaar te zijn voor het vo.. Doorzetten, omgaan met problemen, emoties beheersen. Cognitief heeft hij niet veel te doen, dus dat geeft die problemen niet. Dus hij zal dat vooral met het pluswerk moeten oefenen.
Gelukkig helpt de PMT al goed en mogen we nog een paar maanden doorgaan van de gemeente. Hopelijk geeft dat net het laatste stukje boost.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat is PMT?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Vlinder42 schreef:
ma 22 aug , 2022 5:48 pm
Wat is PMT?
Psychomotorische therapie

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Oudste is gisteren in groep 8 gestart. Ze had geen zin, maar komt voor haar doen behoorlijk positief uit school. We zullen zien wat het jaar zal brengen. Dit jaar geen combinatieklas, dat is wel fijn.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Vlinder42 schreef:
ma 22 aug , 2022 5:48 pm
Wat is PMT?
Psychomotorische Therapie. Grofweg hangt hij ondersteboven in het klimtoestel, terwijl hij kletst met de therapeut. Ze zijn ook bezig met lichaamsbewustzijn, emotiebewustzijn op een fysieke manier. Wel praten, maar niet alleen maar. Ook in context, dus rollenspellen, spelletjes (met kans op verlies). Zijn hele pakketje wordt bekeken.

(De gemeente wilde liever alleen het HB gedeelte uitdagen, maar dat doet de plusklas ook al. En het pakket van problemen komt wel grotendeels door zijn HB, maar los je er niet mee op)

Deze therapeut heeft ook een hele gymzaal tot haar beschikking, een andere alleen een klein kamertje, daar hield het fysieke wel op met op de grond zitten. Jongste is nogal bewegelijk en het klikt echt heel goed met de therapeut.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter heeft groep 6 overgeslagen. De voornaamste reden hiervoor was de aansluiting in de klas. In haar oude klas had ze 1 vriendinnetje, maar gelijkwaardig was dat niet. Ze hingen erg aan elkaar. Dat meisje staat haar nu steeds op te wachten in de pauze, terwijl wij hopen dat ze nieuwe vriendinnen maakt in haar nieuwe klas en dat wil ze zelf ook. M’n dochter zei dat er ook al meisjes in haar nieuwe klas waren die vroegen of ze met dingen mee wilde doen. Maar ze is lief en durft geen nee te zeggen tegen haar oude vriendinnetje. Ze vroeg aan mij of ik haar wilde helpen, maar ik weet het niet zo goed eigenlijk.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Wat goed dat ze het vraagt!
Mijn oudste had ook zo'n symbiose met een vriendje, het functioneerde, maar er was niet veel ruimte voor anderen. Ik merkte pas hoeveel dat op mijn oudste gedrukt had toen hij dag 1 van de vakantie na groep 8 het telefoonnummer uit zijn telefoon haalde.

In principe zou ze moeten kunnen zeggen "ik ga nu iets met hun doen, tot later".. Maar dat zou mijn oudste ook niet kunnen.

Misschien is het ook wel iets voor de ouders/leerkracht van dat meisje, dat ze probeert om dat meisje meer te laten focussen op haar eigen klasgenoten. Zolang je dochter ja zegt, zal het andere meisje ook niet zoeken naar wat anders. Dus eigenlijk zou ze haar juist helpen om nee te zeggen, zodat ze een vriendinnetje in haar eigen klas gaat zoeken.

(nu zit oudste in klas 4, heeft een geweldige groep vrienden, maar hij hoorde dat dat jochie in de 3e zit en bij hem in het schoolgebouw komt. Het jochie heeft nog steeds geen vrienden. Dus dat spookt al een beetje in zijn achterhoofd. Dat hij straks dus ook nee moet gaan zeggen als dat jochie erbij wil komen zitten.)

Blijft lastig die sociale dingen..

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Het gaat inmiddels wat beter. Dat meisje wacht haar niet meer op. Ik had verwacht dat ze dat erg zou vinden, maar ze is opgelucht.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Shura
Berichten: 38
Lid geworden op: do 22 apr , 2021 3:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Shura »

Onze meid had vandaag haar eerste schooldag en zag het eigenlijk best wel zitten. Ze kijkt al uit naar de komende schoolweken.
Goed begonnen is in ons geval al half gewonnen ;)
Stuitermeid (2014)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Hoe is dat bij jullie? Mijn dochter doet uit school eigenlijk niet zoveel. Ja, lezen en een beetje gamen/ ipad voor zover ze dat mag.

Vorig jaar heeft ze een beetje haar speelsheid en nieuwsgierigheid verloren doordat het onderwijs echt niet meer aansloot en ze ook met de kinderen weinig aansluiting had. Nu in haar nieuwe klas komt ze veel vrolijker en energieker uit school. Ik hoor ook niet meer dat school saai is. Ze vindt de meester aardig en de kinderen ook.

Maar ze heeft nog niet echt vriendinnen in de klas waar ze makkelijk mee kan afspreken. Haar zus zit net op het VO, komt laat uit school en moet huiswerk maken. Dus daar heeft ze ook niet veel meer aan. Helaas heeft de oudste ook wel veel hulp nodig bij het opstarten, dus aan mij heeft ze ook niet echt veel.

Ze kan zichzelf moeilijk vermaken. Op haar leeftijd deed ik zelf veel knutselen, lezen, muziek maken, was ik gek op paarden en we hadden huisdieren. Maar ik zie bij haar weinig interesses behalve lezen. Onze kat is onlangs overleden. Ze wil graag een hamster.

Ik weet eigenlijk niet wat ik ermee aan moet. Ik heb elke dag een kind dat uit school komt en naar mij kijkt voor entertainment. Ze wil dan eigenlijk steeds dingen die meer voor het weekend zijn. Ik heb al met haar cakejes gebakken en spelletjes gedaan, maar ik vind toch ook wel dat ze zichzelf een beetje moet kunnen vermaken. Of ben ik nu te streng?

Ik twijfel ook over een huisdier. Ik vond het zelf vroeger leuk en als volwassene vind ik een kat in huis ook leuk, maar ik zie wel op tegen het extra werk, zeker in geval van een hamster…
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Shura
Berichten: 38
Lid geworden op: do 22 apr , 2021 3:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Shura »

Onze meid had meteen al huiswerk mee voor de komende 2 weken. Ze moeten nu zelf leren plannen: ze heeft dus even bezig geweest met het huiswerk van komende week en dan loopt ze vooral rond te hangen tot het etenstijd is. Daarna doen we samen nog iets: gezelschapsspel, naar één van haar 'shows' op de trampoline kijken, in de tuin nog even badmingtonnen of met zijn allen vroeg naar bed met boeken/strips ;) Ze weet ook dat de tijd tussen thuiskomen van school en etenstijd een beetje heilig is voor mij: ik doe dan wat huishoudelijk werk zodat ik kan helpen met haar huiswerk en dan begin ik aan mijn eigen 'huiswerk' voor de volgende dag. Ben ik vroeger klaar heeft ze geluk en doen we al iets samen voor eten. Voordeel is nu wel dat ze eigenlijk vrij zelfstandig is op dat gebied en ook massa's fantasie heeft ;) Op woensdag gaan we steevast ook een nieuwe lading boeken en strips halen. Ze heeft er een hekel aan, maar eens thuis ben ik haar aan de boeken en strips kwijt tot de dag erna :lol:

Ze heeft ook weinig aansluiting in de klas, waardoor ze veel op zichzelf aangewezen is. Ook geen broers of zussen om zich mee te vermaken en de buurkinderen zitten net iets langer aan hun huiswerk, waardoor er geen samenspeeltijd overblijft. Sinds dit schooljaar wil ze geen hobbies meer uitoefenen. We motiveerden haar om iets nieuw met leeftijdsgenoten uit te proberen, maar het werd een volmondige nee. Eind september wil ze wel een dag jeugdbeweging gaan uitproberen ;)

Hier zijn voorlopig geen huisdieren: zij wil dolgraag een hond, maar het beestje zou meer alleen thuis zitten dan wat anders en dat is ook geen leven. In groep4 mocht zij tijdens de vakanties de klasdieren verzorgen, maar na enkele dagen was het nieuwe eraf en mocht ik ervoor zorgen. Dus kleine dieren zijn bij ons ook geen optie. We gaan nu regelamtig eens naar het knuffeluurtje op de kinderboerderij en het helpt ook wel dat er nu bij oma en opa een puppy rondloopt ;)
Stuitermeid (2014)

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Hier komt twee of drie keer per week haar vriendin mee uit school, dan gaan ze vaak samen knutselen. Op het moment maken ze een poppenhuis van karton. Dat is wel meer op initiatief van de vriendin geloof ik, als ze er niet is, gaat dochter niet verder met het poppenhuis. Als ze alleen is, gaat ze vaak lezen, soms met zusjes of buurmeisje spelen, met de lego ofzo. Ik kan me voorstellen dat het lastig is als er niemand is op wie je terug kunt vallen als je geen zin meer hebt in je leesboeken.

Meestal komt ze ook bij mij als ze niet weet wat ze moet doen, en negen van de tien keer vindt ze dan mijn suggesties ook niet goed. Dus zeg ik vaak dat ze dan maar zelf wat moet bedenken en meestal gaat ze dan uiteindelijk toch wel wat doen. Maar dat kan soms even duren.
Je kunt ook kijken of je bijvoorbeeld een minuut of twintig vrij kunt maken voor een klein spelletje, dat werkt hier soms ook. Dan heb je toch iets samen gedaan en op de een of andere manier is het dan voor haar makkelijker om daarna (of ervoor als ik pas later tijd heb) zelf iets te bedenken om te doen.

Geen tips over huisdieren. Ik heb geen zin om ervoor te zorgen en denk dat de meiden er te snel op uitgekeken zouden zijn om het zelf vol te houden. Plus dat we er weinig ruimte voor hebben.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Hoe gaat het bij jullie? Hier gaat het goed. Ze begint steeds meer te wennen in haar nieuwe klas en ze heeft een hele sprong gemaakt qua zelfbewustzijn. Dat is leuk om te zien. Van de week een kennismakingsgesprek gehad met de meester. Hij vond dat het goed ging en ze vindt het zelf ook leuk op school. Zo’n verschil met vorig jaar :-).
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Shura
Berichten: 38
Lid geworden op: do 22 apr , 2021 3:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Shura »

@Vlinder42: Wat fijn!

Hier gaat het op en af. De nieuwe klasleerkracht valt erg in de smaak bij onze stuitermeid en ze heeft een vriendinnetje gevonden in de nieuwe klas. Ze zijn er al vol tegenaan gegaan en dat bevalt haar wel. HIer zit haar zelfbewustzijn haar erg in de weg en dit zorgt soms voor enorme problemen :confused: De klasleerkracht was zelf vragende partij om eens samen te zitten zodat stuitermeid optimaal begeleid kan worden (fijn dat het initiatief eens van de andere kant komt ;) )
Stuitermeid (2014)

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Het is hier rustig, een teken dat alles goed gaat?

Zoon heeft het naar zijn zin in groep 8. Het leren gaat goed, de klas is leuk en hij staat aan! Voor de herfstvakantie is de NIO afgenomen en daar krijgen we over een paar weken de uitslag van. Ik ben benieuwd. We zijn in gesprek met een middelbare school voor volgend schooljaar, dat loopt ook goed. Dus eigenlijk weinig bijzonders te melden…

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons gaat het goed. Eigenlijk niet veel bijzonders. Binnenkort heeft ze een partijtje van een klasgenootje. Dat is wel heel leuk voor haar.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Hier gaat het ook goed. Tenminste, beter dan de afgelopen jaren. We zien hem nu eindelijk zijn extremere emoties onder controle krijgen, en daarmee lukken veel meer dingen. En als dingen lukken wordt je minder bang om te proberen. Daarmee is de grootste probleem veroorzaker aan het verdwijnen. Merk het niet alleen met schooldingen, maar ook thuis, hij wordt minder afhankelijk, pakt meer zelf aan. En dat lukt ook vaak wel. Als hij zo doorgaat is hij eind groep 8 ook wel klaar voor het VO.

Soms lukt het niet. Zoals gisteren met het Chinese huiswerk. Maar nu was het even op gang helpen en ging het weer met weinig tijdverlies. Dat is beter dan een jaar geleden, waar ik soms wel meer dan een uur bezig was voor een stukje huiswerk van 10 minuten.. Als hij het al voor elkaar kreeg het te maken. Gisteren vroeg hij met iets emoties wel of ik kon helpen, dat is beter dan een paniekbui. En de opdracht was ook stom. Hij kon het prima vertalen, maar de plaatjes die erbij stonden kon ik ook niet allemaal aan zijn nederlandse vertaling koppenen :roll:

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Die emoties zijn nog wel moeilijk hier ook. M’n dochter heeft het idee dat ze alles al weet en kan, en dat alles vanzelf moet gaan. Nou bleek ze ineens een toets te hebben voor Engels. We vonden wel dat ze daar even naar moest kijken. Tranen met tuiten. Voor een paar Engelse woordjes. Zo gaat het ook met pianoles en eigenlijk gewoon met alles waar ze iets voor moet doen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Vlinder42 schreef:
ma 31 okt , 2022 9:36 am
Die emoties zijn nog wel moeilijk hier ook. M’n dochter heeft het idee dat ze alles al weet en kan, en dat alles vanzelf moet gaan. Nou bleek ze ineens een toets te hebben voor Engels. We vonden wel dat ze daar even naar moest kijken. Tranen met tuiten. Voor een paar Engelse woordjes. Zo gaat het ook met pianoles en eigenlijk gewoon met alles waar ze iets voor moet doen.
We hebben hier sinds begin groep 7 PMT ingezet. Dat heeft goed geholpen. Die dame kan heel goed met hem praten. Aan de ene kant hangt hij ondersteboven in een klimrek terwijl hij kletst. Maar ze zitten net zo goed samen op de computer om te kijken hoe emoties eigenlijk werken. Bijv dat de eerste 90 seconden het de initiële emotie is. Sinds hij dat weet paniekt hij niet van "help, emoties".. Maar telt hij tot 90 en is hij vaak al ruim binnen die tijd kalm. Zijn emoties overweldigen hem dus niet helemaal meer, maar stromen even door zijn lijf en verdwijnen dan weer.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Hier ook een achtstegroeper met wie het best prima gaat. We zijn vorige week gestart met coaching, ze gaat nu hopelijk beter leren omgaan met haar emoties en meer besef krijgen van hoe haar lijf en hoofd samenwerken. Ik ben er nu al wel achter dat dochter nog steeds dagelijks buikpijn heeft, maar het gewoon niet meer zegt als het niet zo erg is. Weet niet zo goed of dat nou een goede ontwikkeling is of niet.

In ieder geval lijkt ze op school iets meer aansluiting te vinden bij de andere meiden uit de klas en ze heeft juffen die haar goed in beeld hebben en die heel veel doen met thematisch werken, wat haar wel goed ligt. Dus ik hoop dat het ondanks de hoeveelheid herhaling toch een goed laatste jaar wordt.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Wombat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Wombat »

Hallo!

Ik sluit me hier graag aan. Wij hebben ook een grote pubermeid in groep acht (en een kleinere puberjongen in groep 6, een pientere peuter en een gezellige baby - lekkere drukte hier, dus).
De twee oudste volgen voltijd hb-onderwijs en dat lijkt nu eindelijk zijn vruchten af te werpen.
Het lijkt me leuk om hier mee te kunnen praten!
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

Wombat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Wombat »

Vlinder42 schreef:
ma 31 okt , 2022 9:36 am
Tranen met tuiten. Voor een paar Engelse woordjes. Zo gaat het ook met pianoles en eigenlijk gewoon met alles waar ze iets voor moet doen.
Dat heeft onze dochter dus ook! Dat je soms anderhalf uur driftbuien en ruzie hebt voor leerwerk waar ze dan maar 10 minuten aan zit :roll:
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Wij hadden tijdens de lockdowns wel echt drama over het schoolwerk, maar nu maakt zoon zijn huiswerk zonder morren. Als het lastig is, raakt hij wel even in paniek. Dan komt hij voor een knuffel en weet hij dat ik er met hem naar ga kijken. Gelukkig kan ik hem tot nu toe altijd nog helpen omdat ik het nog begrijp :D

Wat hierboven beschreven staat: PMT helpt daarbij. Ik ben PMT-er dus geef mijn zoon daar een heleboel van mee. Psycho-educatie helpt overigens ook enorm goed bij hem.

Shura
Berichten: 38
Lid geworden op: do 22 apr , 2021 3:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Shura »

Goh, nu voel ik mij hier helemaal op mijn plek: het huiswerk is hier net hetzelfde. Ze zit soms anderhalf uur te klieren voor iets wat perfect op 10 min kan! Om over de bijhorende emoties nog maar te zwijgen ;)

Onze stuitermeid begint stilaan haar plek te vinden. Ze mocht dit weekend ook naar een verjaardagsfeestje en ging donderdag mee op schooluitstap naar een pretpark (vorig schooljaar was dit nog een groot drama en was ze bijna niet meegegaan). Ze kan nu ook zelf duidelijker aangeven wat haar dwarszit en waarom en samen zoeken we er indien mogelijk een oplossing voor. Natuurlijk zijn er ook dingen die nog niet kunnen: dochter wil graag zonder autostoel naar school gebracht worden, maar ze is nog net te klein om zonder te mogen. We begrijpen ook wel dat het echt niet fijn is om als 8-jarige nog aan je autostoel gekluisterd te zitten terwijl je in groep 7 zit en al de rest er al uitgegroeid is. De rolmeter wordt nu toch wel heel vaak bovengehaald om te kijken of ze de vereiste lengte heeft :lol:
Stuitermeid (2014)

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Hier is zoon een beetje aan het worstelen in groep 7. En wij zelf ook. Eigenlijk is het allang door de stof van groep 7 heen (en ik vrees ook die van groep 8), dus we staan een beetje voor het blok. Gaan we voor een tweede versnelling (dat moet dan wel zo snel mogelijk) of laten we het zoals het nu is of zoeken we een andere school en hopen we dat hij daar meer gelijkgestemde kinderen treft?

Ik vind het heel lastig, gevoelsmatig is zoon echt nog in gedrag te jong om volgend jaar naar het vo te gaan, anderzijds is hij er cognitief wel weer aan toe. Maar ik twijfel wel een beetje aan zijn basisvaardigheden, ik zou het hem gunnen met een iets bredere basis in de brugklas te starten.

Kortom, we zitten een beetje in twijfel, ik hoop dat alles de komende maanden op zijn plek gaat vallen. Zoon wil volgend jaar naar de brugklas, maar dat is vooral omdat hij nu niet op zijn plek zit en zich kapot verveelt. In zijn huidige klas is er ook bijna geen aansluiting, dat zien we ook op de sportvereniging terug: met kinderen van zijn leeftijd is er nauwelijks aansluiting, ik snap ook wel waarom. Met oudere kinderen gaat het qua interesses goed, maar die knappen vaak weer af op zijn "jonge" gedrag.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Karan_1 schreef:
wo 02 nov , 2022 10:04 am
Hier is zoon een beetje aan het worstelen in groep 7. En wij zelf ook. Eigenlijk is het allang door de stof van groep 7 heen (en ik vrees ook die van groep 8), dus we staan een beetje voor het blok. Gaan we voor een tweede versnelling (dat moet dan wel zo snel mogelijk) of laten we het zoals het nu is of zoeken we een andere school en hopen we dat hij daar meer gelijkgestemde kinderen treft?

Ik vind het heel lastig, gevoelsmatig is zoon echt nog in gedrag te jong om volgend jaar naar het vo te gaan, anderzijds is hij er cognitief wel weer aan toe. Maar ik twijfel wel een beetje aan zijn basisvaardigheden, ik zou het hem gunnen met een iets bredere basis in de brugklas te starten.

Kortom, we zitten een beetje in twijfel, ik hoop dat alles de komende maanden op zijn plek gaat vallen. Zoon wil volgend jaar naar de brugklas, maar dat is vooral omdat hij nu niet op zijn plek zit en zich kapot verveelt. In zijn huidige klas is er ook bijna geen aansluiting, dat zien we ook op de sportvereniging terug: met kinderen van zijn leeftijd is er nauwelijks aansluiting, ik snap ook wel waarom. Met oudere kinderen gaat het qua interesses goed, maar die knappen vaak weer af op zijn "jonge" gedrag.
Is er bij jullie geen tussenjaar in de buurt? Hier heeft het gymnasium een pre-jaar waar vooral gewerkt wordt aan die vaardigheden.
Of iets als 10-14?

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Nee, helaas niet. Er is wel een 10-14-school, maar die is juist meer gericht op de zwakkere leerlingen.

HB-onderwijs is er ook niet. We zitten een beetje in een regio met weinig keuze.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
wo 02 nov , 2022 12:09 pm
Nee, helaas niet. Er is wel een 10-14-school, maar die is juist meer gericht op de zwakkere leerlingen.

HB-onderwijs is er ook niet. We zitten een beetje in een regio met weinig keuze.
Dan zou ik denk ik voor nu een meersporenbeleid gaan bewandelen: enerszijds met de huidige school in gesprek over mogelijke aanpassingen om zoon nog 2 jaar op school te houden, anderszijds in gesprek met middelbare scholen om te zien wat zij kunnen/willen bieden en of er een school bij zit waar hij volgende jaar zou kunnen starten.
Daarbij zou ik naar school toe heel transparant zijn en aangeven wat je hier ook schrijft. Namelijk dat jullie zien dat hij zich nu verveelt en in feite niets leert en weinig aansluiting vindt (wat niet goed is voor zijn gevoel van welbevinden en voor het 'leren leren') en dat jullie je daarover zorgen maken. Ik weet niet hoe jullie relatie met school is, maar ik zou zo open mogelijk het gesprek in gaan en vragen om samen over een oplossing na te denken.
Je geeft aan dat je zoon zelf het liefste volgend jaar naar het VO zou gaan. Dan is het goed om samen met hem (en eventueel met het VO van jullie keuze) in kaart te brengen wat hij daarvoor moet kunnen/weten. Voldoet hij daaraan? Zijn er dingen die hij dit jaar nog kan leren? Kan de eigen school daarbij een rol spelen?

Wij hebben de wens van onze kinderen altijd meegenomen in onze beslissingen (maar hun wens was niet doorslaggevend, omdat wij als volwassenen de langetermijn gevolgen van beslissingen beter konden overzien). Dit resulteerde in eigen routes door het gehele onderwijs heen. Niet altijd gemakkelijk voor hen, voor ons of voor school. Maar terugblikkend zouden we het niet anders gedaan hebben.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Dank voor je uitgebreide reactie. We volgen inderdaad een meersporenbeleid, dus gesprekken met VO, met andere basisscholen en huidige school. Ik ben maar zo open mogelijk naar alle partijen.

Het voelt een beetje naar dat we nu in dezelfde situatie zitten als een paar jaar geleden met jongste dochter. Daarom gun ik zoon nog een betekenisvol jaar in groep 8. Maar ik ben er nog niet zo goed uit of dat een reële wens is. Zoon groeit in alle opzichten, maar sociaal vind ik hem nog erg jong voor een versnelde overstap, al is het natuurlijk wel zo dat met 10 jaar naar het VO niet heel uitzonderlijk meer is natuurlijk.

Toevoeging: bij de oudste twee kinderen speelde dit minder, omdat we toen nog in het buitenland woonde, waar kinderen al na groep 6 naar het voortgezet onderwijs gingen. Dat was voor hen vrij gunstig.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Karan, ik weet natuurlijk niet hoe jouw kind is. Maar naar het VO gaan kan ook tegenvallen. Bij ons zit de oudste met net 12 in gym 1. Het is heel hard werken, hb of niet. De dagen zijn heel lang, de hoeveelheid huiswerk torenhoog. Ze heeft nauwelijks vrije tijd meer over en het huiswerk is heeeel saai. Het is alleen maar toetsen maken en toetsen maken.

Even iets anders. Onze jongste dochter heeft dus afgelopen jaar een klas overgeslagen en zit in groep 7. Ze zegt dat ze in de pauzes wel speelt, met ‘alle’ kinderen, maar voor na school lukt het haar niet om af te spreken. Ze vraagt het wel, maar uiteindelijk komt er geen afspraak of die komt er wel maar gaat het om onduidelijke redenen aan de kant van het andere kind niet door. Volgens mijn dochter. Ik mag er niet naar vragen, want dan wordt ze boos of raakt overstuur. Hoe gaan jullie met zulke dingen om?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
wo 09 nov , 2022 4:37 am
Karan, ik weet natuurlijk niet hoe jouw kind is. Maar naar het VO gaan kan ook tegenvallen.
Dat klopt Vlinder. Het lastige is dat dit altijd een beetje koffiedik kijken is.

Onze oudste was net 10 toen ze naar het VO ging. Ze kon geweldig goed zelfstandig werken, en ze kon zich op school voor alles om haar heen afsluiten. Wat ervoor zorgde dat ze haar huiswerk in de klas maakte ("want mam die uitleg heb ik meestal niet nodig") en af had als ze thuis kwam. Natuurlijk moest er wel geleerd worden voor toetsen, maar dat bleek haar geen enkele moeite te kosten doordat ze goed kon plannen (waarbij wij het eerste half jaar hielpen, daarna deed ze het zelf). En het lukte haar om van tussenuren en pauzes gebruik te maken, haar oren te sluiten en alles goed door te lezen. Dat bleek voor haar voldoende. In al die jaren VO heeft ze thuis nooit veel meer dan een uurtje per dag aan huiswerk besteed.

Jongste was 9 toen hij naar het VO ging. Sociaal, emotioneel en cognitief was hij er helemaal aan toe, qua studievaardigheden totaal niet. Maar we hadden op dat moment geen andere keuze. Hij had weinig moeite met de inhoud van de vakken, maar des te meer met plannen en organiseren. Op school deed hij niets, hij was snel afgeleid en totaal niet georganiseerd, zodat hij alles thuis moest maken en leren. Door zijn enorme fixed mindset leverde elke vorm van huiswerk eerst een uur strijd op voordat hij aan de slag ging. Hij was daardoor veel tijd kwijt aan zijn huiswerk. Jongste had bovendien heel veel moeite met het elke dag móeten. Leren was voor hem tot dan toe spelenderwijs gegaan, en op de basisschool hoefde hij zich totaal niet in te spannen. Dat die inspanning op het VO wel vereist was, kwam voor hem als een schok. Dat is overigens t/m het eindexamenjaar zo gebleven :mrgreen: dus ik denk ook dat het iets is dat bij zoon hoorde. Hij heeft wel eens gezegd "het is dat ik een diploma moet halen maar ik vind school een behoorlijke inbreuk op mijn vrije tijd".

Wij konden van tevoren niet voorspellen hoe de kinderen het VO zouden gaan ervaren. Dat maakt denk ik ook dat je je als ouder zo onzeker kunt voelen over de beslissing om je kind vervroegd naar het VO te laten gaan. Zeker als je weet dat er op de basisschool eigenlijk niets meer te leren valt en er geen alternatief is.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Ik denk wel Paula, dat er veel veranderd is. Ik heb zelf ook gym gedaan en deed dat net zoals jouw dochter, maar de dingen die onze oudste nu meemaakt op zo’n zelfde school is echt andere koffie. De lesdagen zijn veel langer. De hoeveelheid toetsen is gigantisch. Dat is echt anders dan jaren geleden, hoe goed je ook kunt leren.

Ik heb zelf die onzekerheid voor de jongste ook. Ze heeft een klas overgeslagen en dat was de minst slechte keus. Maar als ik zie wat grote zus nu meemaakt in de 1e, had ik kleine zus nog wel gegund dat ze wat langer van haar vrije tijd kon genieten.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Baloo »

Het hangt ook wel af van de school waar je heen gaat. De jongste op een zelfstandig gym brugklas heeft tot aan vandaag pas tien cijfers, waarvan ongeveer 7 echte toetsen of so-s. Ze bouwen het rustig op.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Paula »

@Vlinder en Baloo: Verschil tussen scholen blijft er altijd en hoe school en werkdruk door een kind ervaren worden, zal ook voor elk kind anders zijn.
Ik denk dan ook dat je bij de VO-keuze ook heel goed moet kijken naar hóe het onderwijs is ingericht. Inclusief dingen als tussenuren (is er 'opvang' of missen ze gewoon lessen en moeten ze de stof dan maar zelf inhalen?), toetsen (hebben ze toetsweten? hoe zien die eruit?), huiswerkverwachtingen, etc. Maar ook goed onderzoeken of er ruimte is om te leren en fouten te maken (zonder dat je kind daarbij meteen wordt afgerekend en af moet stromen omdat het in het begin allemaal nog niet zo soepel liep), of er ondersteuning geboden wordt bij het leren plannen, etc.

Als ik jullie verhalen zo lees, ben ik eerlijk gezegd heel blij dat wij deze keuzes niet meer hoeven te maken. Met het afsluiten van de wondermooie weg die onderwijs heet is er zo ontzettend veel rust in ons gezin gekomen!

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Die van mij is wat zenuwachtig over de middelbare school. Gelukkig hebben we een heel fijne gevonden, zoon mag een aantal keer komen wennen. Morgen gaan we voor de eerste keer.

Hebben jullie kinderen ook de NIO gemaakt? Zoon kreeg de uitslag en hij is zwakbegaafd volgens de uitslag. Kan net op vmbo basis, als hij mazzel heeft. Ik hecht er maar niet teveel waarde aan…

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

MrsBucket schreef:
do 10 nov , 2022 5:55 pm
Die van mij is wat zenuwachtig over de middelbare school. Gelukkig hebben we een heel fijne gevonden, zoon mag een aantal keer komen wennen. Morgen gaan we voor de eerste keer.

Hebben jullie kinderen ook de NIO gemaakt? Zoon kreeg de uitslag en hij is zwakbegaafd volgens de uitslag. Kan net op vmbo basis, als hij mazzel heeft. Ik hecht er maar niet teveel waarde aan…
D heeft de NIO eind groep 7 gemaakt. Hij zat op 134 geloof ik. Net rechts van de grafiek. Dus daar wel een passende score. Maar ik hoorde wel dat niet alle vragen even duidelijk waren. Een vriendin heeft een HB-er die vooral over de taalvragen struikelde.

Hij gaat eind deze maand een middagje meelopen. Daar heeft hij erg veel zin in.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Axator schreef:
do 10 nov , 2022 6:32 pm
MrsBucket schreef:
do 10 nov , 2022 5:55 pm
Die van mij is wat zenuwachtig over de middelbare school. Gelukkig hebben we een heel fijne gevonden, zoon mag een aantal keer komen wennen. Morgen gaan we voor de eerste keer.

Hebben jullie kinderen ook de NIO gemaakt? Zoon kreeg de uitslag en hij is zwakbegaafd volgens de uitslag. Kan net op vmbo basis, als hij mazzel heeft. Ik hecht er maar niet teveel waarde aan…
D heeft de NIO eind groep 7 gemaakt. Hij zat op 134 geloof ik. Net rechts van de grafiek. Dus daar wel een passende score. Maar ik hoorde wel dat niet alle vragen even duidelijk waren. Een vriendin heeft een HB-er die vooral over de taalvragen struikelde.

Hij gaat eind deze maand een middagje meelopen. Daar heeft hij erg veel zin in.
Zoon scoorde tussen de 80 en 88. Ik sprak van de week alle ouders en iedereen klaagde over erg lage scores. Ik zou bijna denken dat er iets mis is gegaan met het testen of de normering.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Vlinder42 schreef:
wo 09 nov , 2022 4:37 am
Karan, ik weet natuurlijk niet hoe jouw kind is. Maar naar het VO gaan kan ook tegenvallen. Bij ons zit de oudste met net 12 in gym 1. Het is heel hard werken, hb of niet. De dagen zijn heel lang, de hoeveelheid huiswerk torenhoog. Ze heeft nauwelijks vrije tijd meer over en het huiswerk is heeeel saai. Het is alleen maar toetsen maken en toetsen maken.

Even iets anders. Onze jongste dochter heeft dus afgelopen jaar een klas overgeslagen en zit in groep 7. Ze zegt dat ze in de pauzes wel speelt, met ‘alle’ kinderen, maar voor na school lukt het haar niet om af te spreken. Ze vraagt het wel, maar uiteindelijk komt er geen afspraak of die komt er wel maar gaat het om onduidelijke redenen aan de kant van het andere kind niet door. Volgens mijn dochter. Ik mag er niet naar vragen, want dan wordt ze boos of raakt overstuur. Hoe gaan jullie met zulke dingen om?
Dat klopt, jongste wordt voor gek verklaard door zijn oudere broer en zussen, want "de basisschool was zo relaxt".

Qua afspreken: lastig, hier wordt ook niet heel veel afgesproken en eenmalig. Ik weet dat het meestal even duurt om te aarden in een klas en wederzijdse contacten op te doen. Vooral in een hogere groep, als kinderen al heel lang bij elkaar in de klas zitten. Zou er zoiets kunnen spelen?

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Paula schreef:
wo 09 nov , 2022 11:36 pm
Vlinder42 schreef:
wo 09 nov , 2022 4:37 am
Karan, ik weet natuurlijk niet hoe jouw kind is. Maar naar het VO gaan kan ook tegenvallen.
Dat klopt Vlinder. Het lastige is dat dit altijd een beetje koffiedik kijken is.

Onze oudste was net 10 toen ze naar het VO ging. Ze kon geweldig goed zelfstandig werken, en ze kon zich op school voor alles om haar heen afsluiten. Wat ervoor zorgde dat ze haar huiswerk in de klas maakte ("want mam die uitleg heb ik meestal niet nodig") en af had als ze thuis kwam. Natuurlijk moest er wel geleerd worden voor toetsen, maar dat bleek haar geen enkele moeite te kosten doordat ze goed kon plannen (waarbij wij het eerste half jaar hielpen, daarna deed ze het zelf). En het lukte haar om van tussenuren en pauzes gebruik te maken, haar oren te sluiten en alles goed door te lezen. Dat bleek voor haar voldoende. In al die jaren VO heeft ze thuis nooit veel meer dan een uurtje per dag aan huiswerk besteed.

Jongste was 9 toen hij naar het VO ging. Sociaal, emotioneel en cognitief was hij er helemaal aan toe, qua studievaardigheden totaal niet. Maar we hadden op dat moment geen andere keuze. Hij had weinig moeite met de inhoud van de vakken, maar des te meer met plannen en organiseren. Op school deed hij niets, hij was snel afgeleid en totaal niet georganiseerd, zodat hij alles thuis moest maken en leren. Door zijn enorme fixed mindset leverde elke vorm van huiswerk eerst een uur strijd op voordat hij aan de slag ging. Hij was daardoor veel tijd kwijt aan zijn huiswerk. Jongste had bovendien heel veel moeite met het elke dag móeten. Leren was voor hem tot dan toe spelenderwijs gegaan, en op de basisschool hoefde hij zich totaal niet in te spannen. Dat die inspanning op het VO wel vereist was, kwam voor hem als een schok. Dat is overigens t/m het eindexamenjaar zo gebleven :mrgreen: dus ik denk ook dat het iets is dat bij zoon hoorde. Hij heeft wel eens gezegd "het is dat ik een diploma moet halen maar ik vind school een behoorlijke inbreuk op mijn vrije tijd".

Wij konden van tevoren niet voorspellen hoe de kinderen het VO zouden gaan ervaren. Dat maakt denk ik ook dat je je als ouder zo onzeker kunt voelen over de beslissing om je kind vervroegd naar het VO te laten gaan. Zeker als je weet dat er op de basisschool eigenlijk niets meer te leren valt en er geen alternatief is.
Herkenbaar: mijn oudste is door het vwo gerold als jouw oudste (huiswerk onder de les maken, niet of nauwelijks hoeven leren). Mijn jongste gaat denk ik meer in de categorie vallen zoals je je jongste omschrijft. Al blijft het koffiedik kijken en weet je het gewoon niet. Jongste leert wel heel makkelijk dingen uit zijn hoofd (net als mijn oudste, dat is een handige vaardigheid op het VO).

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Karan_1 schreef:
do 10 nov , 2022 9:02 pm
Qua afspreken: lastig, hier wordt ook niet heel veel afgesproken en eenmalig. Ik weet dat het meestal even duurt om te aarden in een klas en wederzijdse contacten op te doen. Vooral in een hogere groep, als kinderen al heel lang bij elkaar in de klas zitten. Zou er zoiets kunnen spelen?
Ja, dat zal zeker spelen. Maar hoewel het begrijpelijk is, maakt dat het zelfvertrouwen op dat vlak er niet beter op helaas.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

MrsBucket schreef:
do 10 nov , 2022 7:06 pm
Axator schreef:
do 10 nov , 2022 6:32 pm
MrsBucket schreef:
do 10 nov , 2022 5:55 pm
Die van mij is wat zenuwachtig over de middelbare school. Gelukkig hebben we een heel fijne gevonden, zoon mag een aantal keer komen wennen. Morgen gaan we voor de eerste keer.

Hebben jullie kinderen ook de NIO gemaakt? Zoon kreeg de uitslag en hij is zwakbegaafd volgens de uitslag. Kan net op vmbo basis, als hij mazzel heeft. Ik hecht er maar niet teveel waarde aan…
D heeft de NIO eind groep 7 gemaakt. Hij zat op 134 geloof ik. Net rechts van de grafiek. Dus daar wel een passende score. Maar ik hoorde wel dat niet alle vragen even duidelijk waren. Een vriendin heeft een HB-er die vooral over de taalvragen struikelde.

Hij gaat eind deze maand een middagje meelopen. Daar heeft hij erg veel zin in.
Zoon scoorde tussen de 80 en 88. Ik sprak van de week alle ouders en iedereen klaagde over erg lage scores. Ik zou bijna denken dat er iets mis is gegaan met het testen of de normering.
Alsof ze de antwoorden van een ander jaar hebben gebruikt :shock:

Gelukkig weten jullie en de leerkrachten wel beter!

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Vlinder42 schreef:
do 10 nov , 2022 10:39 pm
Karan_1 schreef:
do 10 nov , 2022 9:02 pm
Qua afspreken: lastig, hier wordt ook niet heel veel afgesproken en eenmalig. Ik weet dat het meestal even duurt om te aarden in een klas en wederzijdse contacten op te doen. Vooral in een hogere groep, als kinderen al heel lang bij elkaar in de klas zitten. Zou er zoiets kunnen spelen?
Ja, dat zal zeker spelen. Maar hoewel het begrijpelijk is, maakt dat het zelfvertrouwen op dat vlak er niet beter op helaas.
Dat is ook vervelend. Ik hoop voor haar dat het snel beter lukt met afspreken.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Bijna kerstvakantie!

Wij hebben ondertussen een thuiszitter, helaas. We zijn aan het kijken voor een alternatief voor de rest van het schooljaar, maar eigenlijk heb ik zoon liever gewoon lekker thuis.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

MrsBucket schreef:
do 15 dec , 2022 8:34 pm
Bijna kerstvakantie!

Wij hebben ondertussen een thuiszitter, helaas. We zijn aan het kijken voor een alternatief voor de rest van het schooljaar, maar eigenlijk heb ik zoon liever gewoon lekker thuis.
Wat vervelend. Wat is de reden dat hij thuis zit? En zijn er alternatieven (voor lange termijn) in zicht?

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Zoon gaat hier voor de tweede keer versnellen. Hij blijft waarschijnlijk in groep 7 en gaat af en toe dingen in groep 8 doen. Ik sta er niet helemaal achter, maar echt alternatieven hebben we ook niet. Volgend schooljaar een brugklasser dus: spannend. Wat mij enigszins geruststelt is dat er tegenwoordig redelijk veel kinderen met 10 jaar naar de brugklas gaan.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Karan_1 schreef:
za 17 dec , 2022 4:36 pm
MrsBucket schreef:
do 15 dec , 2022 8:34 pm
Bijna kerstvakantie!

Wij hebben ondertussen een thuiszitter, helaas. We zijn aan het kijken voor een alternatief voor de rest van het schooljaar, maar eigenlijk heb ik zoon liever gewoon lekker thuis.
Wat vervelend. Wat is de reden dat hij thuis zit? En zijn er alternatieven (voor lange termijn) in zicht?
Hij viel sociaal uit, heeft geen aansluiting in de klas. We hebben nog geen lange termijn planning. Dat wil zeggen; ik heb er eentje in mijn hoofd, school wil daar vast ook nog iets van vinden :)

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

MrsBucket schreef:
za 17 dec , 2022 8:25 pm
Karan_1 schreef:
za 17 dec , 2022 4:36 pm
MrsBucket schreef:
do 15 dec , 2022 8:34 pm
Bijna kerstvakantie!

Wij hebben ondertussen een thuiszitter, helaas. We zijn aan het kijken voor een alternatief voor de rest van het schooljaar, maar eigenlijk heb ik zoon liever gewoon lekker thuis.
Wat vervelend. Wat is de reden dat hij thuis zit? En zijn er alternatieven (voor lange termijn) in zicht?
Hij viel sociaal uit, heeft geen aansluiting in de klas. We hebben nog geen lange termijn planning. Dat wil zeggen; ik heb er eentje in mijn hoofd, school wil daar vast ook nog iets van vinden :)
Wat jammer. Je zoon is nog heel jong toch?
Mijn zoon is 9 en aansluiting is hier ook altijd een probleem geweest. Qua interesses matcht hij veel beter met kinderen van 4-5 jaar ouder, maar die zijn sociaal veel verder, wat regelmatig botst. Hij is dan gewoon sociaal nog niet handig en slim genoeg.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Karan_1 schreef:
wo 21 dec , 2022 11:49 am
MrsBucket schreef:
za 17 dec , 2022 8:25 pm
Karan_1 schreef:
za 17 dec , 2022 4:36 pm

Wat vervelend. Wat is de reden dat hij thuis zit? En zijn er alternatieven (voor lange termijn) in zicht?
Hij viel sociaal uit, heeft geen aansluiting in de klas. We hebben nog geen lange termijn planning. Dat wil zeggen; ik heb er eentje in mijn hoofd, school wil daar vast ook nog iets van vinden :)
Wat jammer. Je zoon is nog heel jong toch?
Mijn zoon is 9 en aansluiting is hier ook altijd een probleem geweest. Qua interesses matcht hij veel beter met kinderen van 4-5 jaar ouder, maar die zijn sociaal veel verder, wat regelmatig botst. Hij is dan gewoon sociaal nog niet handig en slim genoeg.
Ja, hij is 7. Het verschil is enorm. Het is een hele tijd goed gegaan, maar nu niet meer. En dat is ok.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Met mijn dochter gaat het op dit moment redelijk goed. Ze gaat met redelijk plezier naar school. Ze heeft nog niet echt vriendinnen, maar ze leert de kinderen wel kennen en heeft inmiddels een partijtje en een paar speelafspraken achter de rug. Qua resultaten staat ze er nu al weer heel goed voor. Ik was er al een beetje bang voor, maar het blijft zo dat ze sneller leert dan de andere kinderen. Maar tot nu toe vindt ze het wel leuk, dus doen we het daarmee. Ze heeft door haar ervaringen vorig jaar een enorme aversie gekregen tegen levelwerk. Dus ze draait nu mee met de klas en gaat naar de plusklas. Zo lang ze met plezier naar school gaat, is het goed voor ons. Na de kerstvakantie komt de hb coach weer. Ze had af en toe toch nog wel last van faalangst. Hopelijk kan hij daar iets voor betekenen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

M’n dochter is de laatste tijd de hele tijd maar boos. Alles wat wij als ouders tegen haar zeggen of aan haar vragen, krijgt een boze reactie. Waarom weet ik niet, want als ik dat aan haar vraag, krijg ik een boze reactie dat ze niet boos is. Ze blijft er heel erg in hangen. Het lijkt bijna gepuber, alleen is ze 9. Verder gaat het best goed op school en ze heeft nu ook 2 vriendinnen en een vriendje. Heeft iemand een tip?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Hebben jullie inmiddels een oplossing gevonden, MrsBucket?

Hoe gaat het met iedereen?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Shura
Berichten: 38
Lid geworden op: do 22 apr , 2021 3:07 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Shura »

Hier vertoont onze meid hetzelfde gedrag als jouw dochter, alleen moet ze nog 9 worden ;) Alles is dan ook onze schuld en wij bezorgen haar dan ook een rothumeur ... Het zijn periodes die komen en gaan en vaak samenhangen met haar algemeen gevoel van welbevinden. Hoe slechter in haar vel, hoe slechter haar gedrag naar ons toe. Wij trekken dan even onze fluwelen handschoenen aan en versterken de grenzen 8-) Meestal koelt het zonder blazen en wordt ze haar eigenwijze schattige zelf terug ;)

Verder loopt alles nog vrij goed: veel vriendinnetjes nu, school verloopt ook vrij soepel, maar ze leert nog steeds geen vaardigheden. Daar gaan we nu aan sleutelen met school.
Het is ook even relaxen nu met de krokusvakantie en voor het eerst sinds corona wilde ze nog eens een workshop gaan doen :grin:
Stuitermeid (2014)

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Vlinder42 schreef:
ma 20 feb , 2023 10:48 am
Hebben jullie inmiddels een oplossing gevonden, MrsBucket?

Hoe gaat het met iedereen?
Wat lief dat je dat vraagt. Zoon zit 3,5 dag per week thuis, gaat 1 dag per week naar de plusklas en 2 uur naar school. Het gaat goed zo, hij is gelukkig, leert in zijn eigen tempo en heeft voldoende sociale contacten op deze manier. Wij zijn tevreden!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Fijn, zeg, MrsBucket. Als het werkt dan werkt het. Dat is mooi!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Even een losse anekdote.

Dochter vertelde dat ze bij RekenXL een boekje over Babylonisch rekenen hebben dat alleen zij en haar vriendinnetje snappen. Ze konden het alleen niet aan hun klasgenootjes uitgelegd krijgen (en de juf snapte het ook niet).

Later zit ze Engelse woordjes te leren, wat haar niet zo makkelijk afgaat. En omdat ze ook te laat begonnen was, werd ze er een beetje gefrustreerd van.
Ik: Nu weet je ook hoe de kinderen in je klas zich voelen bij Babylonisch rekenen.
Zij: Nee, dat is iets heel anders, want dat is gewoon logisch!
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Dat is grappig, Faya.

Hoe gaat het met iedereen?

Hier een beetje ups en downs. Een tijdje ging het wel goed, maar nu weer een wat mindere periode. Waarom is me soms een raadsel. Ze had een vriendinnetje gemaakt, echt dikke mik, maar nu spelen ze ineens niet meer. Ze komt nu weer elke dag uit school en wil dan alleen nog maar op de ipad en lezen.

Ze ligt ook erg in de hangmat op school. Ze moet een werkstuk maken, dat heeft ze nog nooit eerder gedaan, maar het is erg moeilijk om haar aan het werk te krijgen daarvoor. Ook hebben ze huiswerk, maar ze schrijft het niet in haar agenda en dan kan ze het niet maken omdat ze niet weet wat ze moet doen. Als ze wel weet wat ze moet doen, dan ligt haar huiswerkmap net op school en kan ze het om die reden niet doen. Ze haalt dus niet altijd goede cijfers, dan is ze wel teleurgesteld, maar ze ziet geen relatie tussen haar eigen inspanningen en het resultaat.

Van school hoorden we dat gym haar niet zo makkelijk af gaat. Ze scheelt met veel van de kinderen in de klas bijna 2 jaar, dus dat valt niet mee.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Ilumen
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Ilumen »

Vlinder42 schreef:
ma 20 mar , 2023 2:21 pm
Dat is grappig, Faya.

Hoe gaat het met iedereen?

Hier een beetje ups en downs. Een tijdje ging het wel goed, maar nu weer een wat mindere periode. Waarom is me soms een raadsel. Ze had een vriendinnetje gemaakt, echt dikke mik, maar nu spelen ze ineens niet meer. Ze komt nu weer elke dag uit school en wil dan alleen nog maar op de ipad en lezen.

Ze ligt ook erg in de hangmat op school. Ze moet een werkstuk maken, dat heeft ze nog nooit eerder gedaan, maar het is erg moeilijk om haar aan het werk te krijgen daarvoor. Ook hebben ze huiswerk, maar ze schrijft het niet in haar agenda en dan kan ze het niet maken omdat ze niet weet wat ze moet doen. Als ze wel weet wat ze moet doen, dan ligt haar huiswerkmap net op school en kan ze het om die reden niet doen. Ze haalt dus niet altijd goede cijfers, dan is ze wel teleurgesteld, maar ze ziet geen relatie tussen haar eigen inspanningen en het resultaat.

Van school hoorden we dat gym haar niet zo makkelijk af gaat. Ze scheelt met veel van de kinderen in de klas bijna 2 jaar, dus dat valt niet mee.
Klinkt alsof ze even wat rust moet hebben na school. Heeft mijn dochter ook sommige periodes. We laten haar dan gewoon even zo, meestal gaat het vanzelf weer over.
Wat huiswerk betreft kan het helpen om de gewoonte aan te leren om het huiswerk meteen in de schooltas te doen + opdracht en deadline erbij (als het kan op het huiswerk zelf geschreven). We hebben ook net zo'n gesprek gehad met dochterlief, ze wist niet meer wat ze moest maken en wanneer het af moest zijn. Zij heeft het goed opgepakt door de volgende dag te vragen.

Wij hebben net een overstap gemaakt naar een andere school. Tot nu toe is mijn dochter heel tevreden (en zoonlief gelukkig ook).
DL 2012, ZL 2016

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Vlinder42 schreef:
ma 20 mar , 2023 2:21 pm
Ze moet een werkstuk maken, dat heeft ze nog nooit eerder gedaan, maar het is erg moeilijk om haar aan het werk te krijgen daarvoor.
Kan het zijn dat ze het niet overziet en daardoor niet aan de slag gaat?
Bij mijn oudste heb ik er bij de eerste werkstukken naast moeten zitten, samen bedenken wat voor informatie er nodig is, op welke websites je moet zoeken, hoe je die info in eigen woorden zegt. En omdat ze nog niet kon typen, hielp ik daar ook bij. Dat was in groep 5 en 6.
In groep 7 ging het een stuk beter, want toen had ze door hoe ze het aan moest pakken (en ze had haar type-diploma, dat scheelt ook). Dit jaar hebben ze het werkstuk op school gemaakt, dus daar had ik wat minder zicht op.
Maar goed, samen een plan van aanpak maken, zou dat helpen?
Ook hebben ze huiswerk, maar ze schrijft het niet in haar agenda en dan kan ze het niet maken omdat ze niet weet wat ze moet doen. Als ze wel weet wat ze moet doen, dan ligt haar huiswerkmap net op school en kan ze het om die reden niet doen. Ze haalt dus niet altijd goede cijfers, dan is ze wel teleurgesteld, maar ze ziet geen relatie tussen haar eigen inspanningen en het resultaat.
Dat is een lastige! Zou de leerkracht daar kunnen helpen, een paar weken extra alert zijn dat ze alles noteert, tot het in haar systeem zit?
Van school hoorden we dat gym haar niet zo makkelijk af gaat. Ze scheelt met veel van de kinderen in de klas bijna 2 jaar, dus dat valt niet mee.
Vindt ze het zelf vervelend dat het lastiger voor haar is, of is het voor de leerkracht een probleem? Of is het meer iets dat gewoon opgemerkt wordt?
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Ilumen schreef:
ma 20 mar , 2023 3:36 pm
Wij hebben net een overstap gemaakt naar een andere school. Tot nu toe is mijn dochter heel tevreden (en zoonlief gelukkig ook).
Fijn dat jullie overstap goed uitpakt, lijkt me wel spannend, zeker midden in het schooljaar. Vinden ze makkelijk aansluiting bij de nieuwe klasgenoten?
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Ilumen
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Ilumen »

Faya schreef:
wo 22 mar , 2023 1:06 pm
Ilumen schreef:
ma 20 mar , 2023 3:36 pm
Wij hebben net een overstap gemaakt naar een andere school. Tot nu toe is mijn dochter heel tevreden (en zoonlief gelukkig ook).
Fijn dat jullie overstap goed uitpakt, lijkt me wel spannend, zeker midden in het schooljaar. Vinden ze makkelijk aansluiting bij de nieuwe klasgenoten?
Het was idd spannend, maar ook echt nodig voor de jongste. School heeft een heel andere sfeer en beide kinderen hebben een warme ontvangst gehad in hun klas. Nu moeten we wachten om te zien hoe het zich ontwikkelt als alles “gewoon” is geworden.
DL 2012, ZL 2016

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons komt het voorlopig schooladvies eraan. Mijn dochter maakt zich daar erg druk over, terwijl dat echt niet hoeft.

Het gaat de laatste tijd niet zo goed. Ze heeft wel mooie cijfers, maar ze is veel boos en ongemotiveerd, niet alleen voor school maar ook voor andere activiteiten zoals sport, pianoles etc. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee aan moet. Langzaamaan lijkt het weer de verkeerde kant op te gaan, ze begint zich weer zo te gedragen als voordat ze een klas oversloeg. Het is weer stil op de ipad zitten en donald ducks lezen. En boos zijn over alles.

Ik weet niet zo goed wat we daaraan moeten doen. Ze heeft een klas over geslagen en in 1e instantie werkte dat heel goed. Maar na 2 maanden was ze bij en nu haalt ze al een tijd weer overal een 10 voor. Levelwerk wil ze niet na de vervelende ervaringen vorig jaar. Ze gaat 1x per week naar de interne plusklas en dat is het. Ze had een hb-coach, maar die kwam 3x en toen niet meer.

Veel dingen na school zijn gestopt. Grote zus heeft geen tijd want huiswerk. Zwemvaardigheid is in ons zwembad afgeschaft en hield dus op. Ze ging een tijdje naar een peergroep, maar dat was toch te ver weg, daarom mee gestopt.

Voor andere dingen buiten school heeft ze zelf ook geen motivatie meer. Na school speelt ze nauwelijks en doet ze niets. Ze zat op judo, maar ze wilde niet meer, dus eraf gegaan. Alleen turnen is overgebleven.

En nu had gister de pianojuf er genoeg van dat ze nooit oefent. Dilemma: zal ik haar gaan helpen en reminders geven dat ze moet oefenen of is het beter dat ze de consequenties ervaart en er dus af gaat? Want dit is al een hele tijd aan de gang met pianoles. Ze wil er niet af, maar ze wil er eigenlijk ook niets voor doen. Na 4 jaar pianoles doet ze alsof ze geen noten kan lezen…
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door loekie »

Dilemma: zal ik haar gaan helpen en reminders geven dat ze moet oefenen of is het beter dat ze de consequenties ervaart en er dus af gaat?
Daar zit nogal wat tussen. Oefent ze niet omdat ze er niet aan denkt of wil ze niet oefenen? En wil ze niet oefenen wat de pianojuf opdraagt of wil ze helemaal niet oefenen?
Bij ons werkte het goed om een afspraak te maken over de minimale tijd die werd geoefend om op les te kunnen blijven. Het ging slechts om 5 minuten per dag en het mocht meteen na het eten (en ze hoefden daardoor niet te helpen met tafel afruimen). Op die manier werd het routine. Met de muziekleraar was goed te overleggen over oefenstof die motiverend was.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Hier ook discussie over piano. Hier hebben we afgesproken dat ik met piano hem eraan herinner te gaan oefenen en dan moet hij dat ook doen (standaard na het avondeten, als grote broer huiswerk gaat maken). Nu vind de pianoleraar hem een leuk joch, ze hebben hetzelfde IQ, dus ziet ook dingen terug en kan dingen goed aanpakken. D vindt het niet altijd leuk, omdat de leraar hem echt uitdaagt. Maar hij is ook wel weer trots als het na een week of wat oefenen toch lukt om een lastig liedje te spelen. Daar zien wij als ouder ook wel het nut qua uitdagingen tegen komen.

Het huiswerk van de plusklas (chinees dit jaar) en van school (topo) moet hij zelf in de gaten houden. Die juffen weten dat en geven hem ook consequenties als iets niet af is. Zoals in de pauze doorwerken.

Dat hangerige heeft hier vaak te maken met gebrek aan uitdagingen. Als school geen uitdaging biedt en thuis er ook weinig input is, dan gaat hij in een soort bore-out, gaat het lampje uit. Begin van de winter kwam die ook weer langs. Toen zijn we wat bewuster energie in hem gaan steken. Spelletjes doen, uitdagingen verzinnen om te programmeren, buiten oefeningen doen met routes zoeken, etc. Dingen die hem iets energie in zijn hoofd kosten, zodat het waakvlammetje wel blijft branden. Het blijft lastig en we hikken er nu eind groep 8 ook weer tegenaan. En dan wil hij eigenlijk ook nog stoppen met de plusklas. Het werk van die plusklas is het enige dat hij nog doet in de klas. Dus eigenlijk kan hij niet stoppen. Dat is iets dat ik nog maar eens met de juffen moet overleggen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

loekie schreef:
do 13 apr , 2023 10:05 am
Dilemma: zal ik haar gaan helpen en reminders geven dat ze moet oefenen of is het beter dat ze de consequenties ervaart en er dus af gaat?
Daar zit nogal wat tussen. Oefent ze niet omdat ze er niet aan denkt of wil ze niet oefenen? En wil ze niet oefenen wat de pianojuf opdraagt of wil ze helemaal niet oefenen?
Bij ons werkte het goed om een afspraak te maken over de minimale tijd die werd geoefend om op les te kunnen blijven. Het ging slechts om 5 minuten per dag en het mocht meteen na het eten (en ze hoefden daardoor niet te helpen met tafel afruimen). Op die manier werd het routine. Met de muziekleraar was goed te overleggen over oefenstof die motiverend was.
Ik heb zelf het gevoel dat het ook met faalangst/ perfectionisme te maken heeft. Of met iets anders. Daarom weet ik ook niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik hoopte dat het op termijn beter zou gaan, maar dat is niet zo.

Als de juf haar erop aanspreekt dat ze niet heeft geoefend, is ze alleen maar verongelijkt. Als in: Het hoeft toch niet altijd perfect te zijn! Maar het punt is niet dat het altijd perfect moet zijn, ze heeft dan gewoon helemaal niet geoefend. Dat gaat al een hele tijd zo. Het punt is toch dat je iets leert, maar zo denkt zij niet.

Waarom ze niet oefent, daar kom ik niet achter. Ik heb er natuurlijk wel over geprobeerd met haar te praten, eerder ook al, maar ze wordt alleen maar boos over alles en dus komen we tot niks.

Ik heb al vele varianten van afspraken met haar gemaakt. Maar die hebben geen van alle gewerkt. Ik denk dat ze èn er niet aan denkt èn er geen zin in heeft. Want als ik haar wel help herinneren, wat ik vaak ook wel doe, dan wil ze ook niet oefenen en als ze wel gaat oefenen dan doet ze niet alle stukjes of half en gaat dat gepaard met veel gemopper.

Maar als ik zeg Als je het niet leuk vindt, mag je eraf (en dat meen ik ook, ze hoeft van ons niet naar pianoles), dan wil ze dat niet. Begrijpen doe ik het niet.
Axator schreef:
do 13 apr , 2023 11:49 am
Dat hangerige heeft hier vaak te maken met gebrek aan uitdagingen. Als school geen uitdaging biedt en thuis er ook weinig input is, dan gaat hij in een soort bore-out, gaat het lampje uit. Begin van de winter kwam die ook weer langs. Toen zijn we wat bewuster energie in hem gaan steken. Spelletjes doen, uitdagingen verzinnen om te programmeren, buiten oefeningen doen met routes zoeken, etc. Dingen die hem iets energie in zijn hoofd kosten, zodat het waakvlammetje wel blijft branden.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk ook dat ze een bore-out heeft. Maar ik kan dat als moeder niet volledig oplossen. Ik heb ook een ander kind dat hulp nodig heeft en oude ouders die hulp nodig hebben. Ik kan niet elke dag dingen voor haar gaan verzinnen om te doen. En daar komt het nu wel op neer, want uit zichzelf doet ze niets. En daar komt bij, dat ze eigenlijk ook niks wil.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Vlinder42 schreef:
do 13 apr , 2023 11:53 am


Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk ook dat ze een bore-out heeft. Maar ik kan dat als moeder niet volledig oplossen. Ik heb ook een ander kind dat hulp nodig heeft en oude ouders die hulp nodig hebben. Ik kan niet elke dag dingen voor haar gaan verzinnen om te doen. En daar komt het nu wel op neer, want uit zichzelf doet ze niets.
Dat snap ik wel. Ik werk niet en mijn man heeft ook wel tijd in de avond voor oudste als dat al nodig is. Dus ik heb ook de luxe om elke avond een uur met hem bezig te zijn.

Ik denk niet dat de mijne zelf uit die bore-out kan komen. Als het lampje eenmaal uit is, blijft het uit. Hij vindt dan zelf niks meer om te doen. In ons geval is het een week of 2 een uurtje investeren en dan rolt hij wel weer. Dat is al zo sinds de kleuterklas. Destijds vroeg ik ze op school ook wel om hem meer uit te dagen en dat werkte ook. Maar dat lukt nu op school niet meer omdat hij echt wel klaar is. Kwestie van uitzingen. We hopen dat hij op het VO volgend jaar overdag weer wat meer wordt aangezet.


Aan de ene kant denk ik. Geef haar de consequentie, minimaal elke schooldag oefenen en anders stop je. Maar juist dan heeft ze nog minder te doen. Wij zijn wel gewisseld van leraar. De oude deed meer techniek en was heel zorgzaam wat hij destijds nodig had. Deze laat het meer zelf proberen, auditief liedjes naspelen, andere muziekgenres proberen. Misschien kun je daarin nog overleggen met de docent? Dat als ze zelf iets mag uitkiezen om te oefenen dat ze misschien weer even de gang te pakken krijgt?

Maar faalangst is een lastige. Dat heeft hier lang dwars gezeten. Als iets maar moeilijk leek, dan stopte hij en deed niks meer. Hij heeft 1,5 jaar PMT gehad om die emotieregulatie wat beter onder controle te krijgen. Hij kan nu moeilijke dingen wel beter doorzetten. Soms met tranen in zijn ogen omdat het serieus lastig is. Maar hij blokkeert niet meer volledig. En zeker niet meer zolang als een paar jaar terug. Dat was met alles, schoolwerk, plusklaswerk en piano. Hij is nu pas dit schooljaar op het punt dat hij het plusklaswerk op school zelfstandig kan uitvoeren, zonder dat juf hem uit paniek-buien hoeft te halen. Pas nu krijgt kan hij de uitdagingen echt aangaan, die hij al jaren aangeboden krijgt..

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Ze is een tijdje naar een andere pianodocent gegaan, die wat meer improviserend les gaf, maar dat heeft helaas ook niet gewerkt.

Ja, lampje uit is lampje uit. Dat is hier ook zo. Het raakt me wel wat je schrijft, ze zit in feite totaal verkrampt achter de piano en eigenlijk met alles.

Wat voor soort dingen doe je met hem? Ik kom er zelf de laatste tijd niet zo meer op.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Vlinder42 schreef:
do 13 apr , 2023 12:19 pm
Ze is een tijdje naar een andere pianodocent gegaan, die wat meer improviserend les gaf, maar dat heeft helaas ook niet gewerkt.

Ja, lampje uit is lampje uit. Dat is hier ook zo. Het raakt me wel wat je schrijft, ze zit in feite totaal verkrampt achter de piano en eigenlijk met alles.

Wat voor soort dingen doe je met hem? Ik kom er zelf de laatste tijd niet zo meer op.
Zijn interne kompas werkt maar matig. Dus we wandelen regelmatig een stuk wijk in waar hij zelden komt. Beetje tussen weggetjes nemen. En hem dan vragen om ons huis te vinden.
Zijn grote broer/vader helpt hem met programeren, maar in het begin heb ik dat ook wel gedaan met Scratch. Of op Code.org. Daar staan echt leuke oefeningen die opbouwend zijn. Gelijk leuk om in het Engels te oefenen.
Ik heb wel puzzelboekjes gehaald in de winkel. Ook Engelse taalpuzzels besteld.
Samen iets proberen te tekenen. Allebei geen talent dus we hebben zijn knuffel best vaak hilarisch fout nagetekend.
Even lekker frisbeeen in de speeltuin (zijn sport ook) en nieuwe grepen uit proberen.
Hem mij iets leren spelen op de piano (geen talent bij mij, wel bij hem).
En bij alles proberen lol te maken. Ontspanning te vinden..

Maar het is lastig en kost tijd. En als hij echt vastliep konden we weinig met hem beginnen. Bij de PMT heeft hij geleerd dat die initiële emotie 90 seconden duurt. Alles daarna is door etteren. Dus na 90 seconden zou je wel weer over je situatie moeten kunnen nadenken. Nu lukt dat al veel vaker sneller en omdat hij steeds beter doorheeft dat hij niet lang vast zit, ontspant hij sneller. Het gebeurd nu echt nog zelden dat hij zo vast loopt. Maar het gaat ook niet vanzelf. Dat is ook een stukje sterke autonomie en eigenwijsheid die hem ver brengt en soms dwars zit..

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door loekie »

Toen onze oudste in het begin niet wilde oefenen op zijn muziekinstrument leek dat ook samen te hangen met faalangst. Toen hebben we het accent gelegd op oefenen. Ik hoor me nog zeggen: ik vraag niet om het stuk te spelen zoals je denkt dat het moet klinken, ik vraag alleen om 5 minuten te oefenen. Je mag oefenen zoals je wil. Maat voor maat, steeds een maat tot die maat lukt of meteen het hele stuk vol fouten en door oefenen totdat er steeds minder fouten in zitten. Aan het eind van de week kijken we of we verschil horen met het begin van de week. (En dat verschil was toen best groot, na 35 minuten oefenen). Daardoor heeft hij geleerd dat het normaal is dat het in het begin helemaal niet lukt en dat het dan helpt om gewoon door te oefenen. Ik had ook met hem afgesproken dat we zouden vragen om makkelijkere stukjes als er na een week 5 minuten per dag oefenen geen vooruitgang te horen was.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door boom »

Even een ander geluid :choon: : als een kind niet uit zichzelf oefent, dan is het in elk geval niet zijn of haar passie (maar die van de ouders?). Dus waarom dan doorgaan? Vrije tijd mag vrije tijd zijn. Doen wat je leuk vindt. Als er dan dus niet uit zichzelf een instrument ter hand wordt genomen, dan zou ik er zo snel mogelijk mee stoppen. Zonde van het geld en de vrije tijd.
Ik spreek hier uit eigen ervaring: ik heb acht jaren lang een instrument bespeeld, omdat ik niet durfde te zeggen dat ik ermee wilde stoppen. Dit was ik: :nopity: Ik oefende ook nooit, ik was liever buiten en aan het sporten. Nog steeds is buiten sporten wat ik het allerliefste doe.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Jeetje, 8 jaar, boom… Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit het is. Van ons hoeft het niet, ze mag zelf doen wat ze wil. Ze wil zelf niet stoppen. Van andere dingen durfde ze prima te zeggen dat ze wilde stoppen of erop wilde. Maar je hebt zeker gelijk dat het haar passie niet is, maar op dit moment is niets echt haar passie. Dat is ook waarom ik me er zorgen over maak. Het is niet alleen de pianoles.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Wat ingewikkeld zeg als je je kind zo opnieuw haar plezier ziet verliezen.
Een ideetje voor school (als ze de tijd/inzet hebben om zoiets te begeleiden) is misschien wat mijn oudste en nog een meisje in haar klas doen: een volledig eigen opdracht waarbij ze eerst informatie verzamelen over een zelf gekozen onderwerp en dat vervolgens verwerken. Mijn dochter maakt een spel over haar onderwerp, het andere meisje geloof ik een lapbook. Ze noemen het een 'Bloom verrijkingsopdracht'. Dochter krijgt wel een beetje individuele begeleiding omdat ze anders het overzicht kwijtraakt, ze bespreekt elke week met de juf hoe ze de volgende stap gaat aanpakken en hoeveel tijd ze daarvoor nodig heeft.
Dat is dus geen pluswerk, maar iets dat in plaats van gewone herhalingslessen komt, en dat maakt het gelijk wat interessanter. Plus dat ze andere vaardigheden leert.

Voor buiten school zomaar wat ideetjes, misschien kun je er wat mee, misschien ook niet:
- andere pianoleraar?
- is er een groepje/bandje waar ze samen mee kan spelen, omdat samen muziek maken misschien meer motiveert?
- kindercolleges als je zoiets in de buurt hebt?
- een knutsel-/kook-/spelletjesclub, een beetje afhankelijk van wat haar normaal gesproken interesseert en wat er voor aanbod is natuurlijk
- geocaching, om een bestemming te hebben voor een buitenactiviteit
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Faya, voor het meedenken!

In elk geval is de boosheid van de pianojuf wel aangekomen. Ik heb wat loeki ook zei, voorgesteld dat ze elke dag eventjes oefent. Dat wilde ze wel. Maar even kijken waar het schip strand.

Gelukkig is het bijna vakantie :-).
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Kijk, in ieder geval weer een stapje voorwaarts.
En vakantie helpt vast ook. Ik had er hier vanmorgen ook een die in tranen riep dat ze gewoon toe was aan vakantie. (Na een hele scène over een vest dat niet in de kast lag en dat ze per se aan wilde en niet iets anders). Voor mijn gevoel is de vorige vakantie nog maar net voorbij, maar goed.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Hier ook een instrument en mijn regel is dat er elke dag geoefend wordt als ze op (de dure) les willen blijven. Het grote voordeel van elke dag oefenen (een half uur meestal) is dat je je nooit hoeft af te vragen óf je moet gaan oefenen. Nu moet ik zeggen dat mijn kinderen er ook wel heel veel lol in hebben en zeker niet willen stoppen.

Soms is er weleens een dip qua oefenen en dan help ik mee en doen we iets leuks (er zijn een heleboel leuke oefenvormen). Ik zat vroeger op pianoles en deed ook weinig. Het nadeel hiervan is dat het spelen en de lessen an sich ook duidelijk minder leuk worden. En piano bleek ook gewoon niet mijn instrument (ik vond later een instrument dat mij wel leek te liggen).

Verder herken ik gedrag ook wel een beetje van mijn 10-jarige en mijn andere kinderen hadden ook zo'n periode. Het is denk ik ook wel een beetje de leeftijd. Mijn jongste was ook altijd heel actief en altjd aan het bewegen en nu komt er ook niet meer zo veel uit.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Dit weekend een heel drama over een toets. Ze moest een bladzijde woordjes leren, nou tranen met tuiten. Toen ze zich er eindelijk overheen zette, ging ze aan de slag en wist ze ze zo.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Dus dat gebeurt niet alleen bij ons ;)
Jammer dat zoiets altijd zo veel energie kost, hè.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Oja, die buien.. En dat kost iedereen veel energie. Terwijl als je effe 10 minuten gaat zitten het probleem al is opgelost, met minimale energie.

Hier de cito weer terug. 549, zoals verwacht het begrijpend lezen "iets" minder sterk. Nu de musical nog en dan is het klaar (al is dat het eigenlijk al wel een paar jaar voor zijn gevoel)

En dan op naar de nieuwe school.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Toch begrijp ik die buien niet goed. Die bui kost meer energie dan het leren van die bladzijde zelf. Je zou toch denken dat ze dat na een aantal keer wel zou weten, maar dat helpt blijkbaar niet.

Fijn een nieuwe school! Wij moeten nog een jaar.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Ik merk bij mijn oudste dat het vooral gebeurt als ze moe is of niet meteen overziet hoe ze het aan moet pakken (en die twee komen natuurlijk bij voorkeur tegelijk voor). De buien zijn wel minder frequent geworden de laatste tijd, dus er is hoop :) Ik ben wel heel benieuwd hoe het volgend jaar op het vo zal zijn.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Vlinder42 schreef:
di 16 mei , 2023 6:10 pm
Toch begrijp ik die buien niet goed. Die bui kost meer energie dan het leren van die bladzijde zelf. Je zou toch denken dat ze dat na een aantal keer wel zou weten, maar dat helpt blijkbaar niet.

Fijn een nieuwe school! Wij moeten nog een jaar.
De mijne heeft er sinds groep 5 (start plusklas met Russisch en op school de topo) al last van. Nu in groep 8 begint het echt in te zinken dat het nog zo'n drama niet is/hoeft te zijn.
Hier was het ook een stuk emotieregulatie. Een beetje frustratie liep compleet uit de hand, het was van 0-100, en eenmaal de knop om ook net zo hard weer terug. Maar die knop om krijgen lukte ons amper, hij was op 100 niet voor rede vatbaar. Anderhalf jaar PMT gehad in groep 7 en begin groep 8 en dat heeft echt veel geholpen. Naast het groter worden en ervaring opdoen.

Tijdens de lockdown zag ik het ook wel gebeuren met juist hele simpele werkjes, maar waar tijdsdruk op zat (tempo toetsen in de rekensoftware). Of simpele mega-saaie dingen (taal oefeningen op niveau M5 terwijl je al Harry potter in het Engels leest, natuurlijk wel juf hier op gewezen en aangepast werk gehad). Maar overal zat emotie achter, frustratie/irritatie/faalangst/etc.

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door PS2322 »

Bij ons einde groep 8, het aftellen is begonnen. We hebben een zeer moeizaam schooljaar. Zoon zit in een vicieuze cirkel van fixed mindset, geen motivatie voor school meer en veel negatieve gedachtes. Hij is zelfs een periode thuis geweest, school was te onveilig en zorgde voor veel stress. Insteek nu is een positieve afsluiting en sociaal welzijn in de klas. Helaas kijkt school niet veel verder dan gedrag en schoolresultaten. Die resultaten zijn ver onder niveau en er wordt niet gekeken naar de reden erachter.
Na de zomer gaat hij starten op 10-14 onderwijs, met focus op persoonlijke groei en executieve vaardigheden maar ook met begeleiding vanuit VWO+ school
Thuis blijft het een zoektocht naar wat hij nodig heeft. We hebben opnieuw een hb coach ingeschakeld, we hebben gesprekken met hem maar zijn introverte karakter maakt het voor ons moeilijk. We zien tekenen van depressie en stress maar hoe doorbreek je dit als het kind zelf zo weinig open staat voor hulp.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Hier is zoon in maart overgestapt naar groep 8. We hebben lang gedacht het met 1 versnelling te redden, maar zoon begon duidelijk minder lol in school te krijgen. Gelukkig is hij net 10 geworden, dus hij gaat als 10-jarige volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. Ik heb er zeer gemengde gevoelens over, maar alle alternatieven leken voor nu een minder goede oplossing.

De score van de eindtoets is ook binnen en die was gelukkig naar verwachting (550). Was toch even spannend of hij geen hiaten had. Nu dus toewerken naar de leuke dingen: musical, kamp e.d. En dan na de vakantie weer een nieuw (spannend) avontuur.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

En zoon begint hier ook duidelijk aan de puberteit te ruiken. Hij kan heel goed over van alles mopperen (terwijl hij van nature heel opgewekt is). Zo begon het bij zijn broer ook.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

PS2322 schreef:
wo 17 mei , 2023 11:53 am
We zien tekenen van depressie en stress maar hoe doorbreek je dit als het kind zelf zo weinig open staat voor hulp.
Dat is heel herkenbaar. Met mijn dochter is er ook nauwelijks over te praten. Ze is een grote binnenvetter en dat maakt het er niet makkelijker op.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Hoe gaat het met iedereen? Zijn er nog kinderen die volgend jaar naar groep 8 gaan? Mijn dochter gaat naar groep 8, voor wie naar het VO gaan alvast veel succes!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Ilumen
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Ilumen »

Hier gaat het nog steeds goed na de school overstap. Ze is wel moe en aan vakantie toe, en we moeten nog een maand.

Deze week nog toetsen en dan binnenkort rapport en voorlopig VO advies. En na de vakantie groep 8 :shock:
DL 2012, ZL 2016

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Oudste gaat naar het VO, lijkt daar wat gemengde gevoelens over te hebben. Kan ik me ook helemaal voorstellen, want ook al is de basisschool saai, het is wel lekker vertrouwd en overzichtelijk.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen in een helemaal nieuwe klas en elke dag ruim 10km fietsen.
Ze heeft pas kennisgemaakt, er zitten meer kinderen in de klas die net als zij klein zijn, dat vond ze wel fijn. Ook een meisje dat niet zo ver bij ons vandaan woont, hopelijk klikt dat een beetje.

Waar wij als ouders benieuwd naar zijn is hoe de begeleiding die ons beloofd is eruit gaat zien.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Karan_1 »

Hier een groep-8'er, die helemaal zin heeft in het VO. Ik ben benieuwd. Het leren, de lange dagen en huiswerk maken zal nog wel een dingetje worden. Vooral op gebied van wiskunde zal het wel wat makkelijk voor hem worden. Hij krijgt al wat vergelijkingen op de basisschool en dat snapt hij feilloos (mijn oudere kinderen hadden in het begin even moeite met rekenen met letters).

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Hier ook een groep 8-er. Hij vindt het VO wel erg spannend, maar nog langer op de basisschool blijven is voor hem ook geen optie. Liever dat spannende pad dan nog langer gedoe.

Vooral het huiswerk is hij bang voor. Zijn broer zit op een andere school en die zijn kampioen huiswerken in de regio, dus dan kan het altijd meevallen voor jongste. Hij wilde misschien in de zomervakantie al wat duolingo Duits en Frans doen. Maar dan loopt hij straks alweer voor, voordat hij begonnen is. Nu wil hij graag ukelele leren spelen. Dus dan mag hij dat gaan oefenen in de vakantie :D

Over 3 weken nog kennismaken met de nieuwe klasgenoten, dat is wel fijn nog voor de vakantie.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Morgen is de introductiemiddag op het VO! Zoon vindt het spannend, maar “daar zal iedereen wel last van hebben.” Zo is het :)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Noelle »

Hier nog weinig ‘zin in de middelbare’. Zo naar de zin op de basisschool en met alle leuke activiteiten rondom afscheid groep 8 en de musical wordt de band met klasgenoten hecht(er). Dochter zou de stap het liefst nog wat uitstellen.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Noelle »

En hoe was de introductiedag Mrs Bucket - best bijzonder een school met veel jonge kinderen in de klas. Hopelijk was er een klik. Richt de school zich specifiek op versnelde kids of is het toevallig dat er zoveel in 1 klas zitten.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door MrsBucket »

Noelle schreef:
do 22 jun , 2023 6:06 am
En hoe was de introductiedag Mrs Bucket - best bijzonder een school met veel jonge kinderen in de klas. Hopelijk was er een klik. Richt de school zich specifiek op versnelde kids of is het toevallig dat er zoveel in 1 klas zitten.
Hij vond het leuk! Had al meteen een klasgenoot waar het mee klikte, gelukkig. Deze klas is specifiek voor jonge (hb-)kinderen die toe zijn aan het VO. Hij is de jongste, maar het scheelt nog geen jaar met de één-na-jongste.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn!

Wij hebben wat gemengde gevoelens over het afgelopen schooljaar. Ze kreeg gister haar rapport. Op zich prachtig. Haar niveau is goed, geen moeilijkheden doordat ze groep 6 heeft gemist. Maar ik vraag me af of ze het afgelopen half jaar eigenlijk wel iets heeft geleerd. Ze is al tijden avi uit, dus die doet ze niet meer. Voor een aantal cito’s zit ze op DLE 60 of daar tegenaan. Bij de rekencito zat ze iets lager, maar de DLE’s zijn precies hetzelfde als in januari.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Noelle »

MrsBucket schreef:
vr 23 jun , 2023 6:58 am
Noelle schreef:
do 22 jun , 2023 6:06 am
En hoe was de introductiedag Mrs Bucket - best bijzonder een school met veel jonge kinderen in de klas. Hopelijk was er een klik. Richt de school zich specifiek op versnelde kids of is het toevallig dat er zoveel in 1 klas zitten.
Hij vond het leuk! Had al meteen een klasgenoot waar het mee klikte, gelukkig. Deze klas is specifiek voor jonge (hb-)kinderen die toe zijn aan het VO. Hij is de jongste, maar het scheelt nog geen jaar met de één-na-jongste.
Bijzonder hoor zoveel jonge kids. Fijn dat er een middelbare school is die zich hierop richt.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Vlinder42 schreef:
vr 23 jun , 2023 7:58 am
Wat fijn!

Wij hebben wat gemengde gevoelens over het afgelopen schooljaar. Ze kreeg gister haar rapport. Op zich prachtig. Haar niveau is goed, geen moeilijkheden doordat ze groep 6 heeft gemist. Maar ik vraag me af of ze het afgelopen half jaar eigenlijk wel iets heeft geleerd. Ze is al tijden avi uit, dus die doet ze niet meer. Voor een aantal cito’s zit ze op DLE 60 of daar tegenaan. Bij de rekencito zat ze iets lager, maar de DLE’s zijn precies hetzelfde als in januari.
Hoger dan 60 kun je ook niet scoren. Dus dan is het prima toch?

Jongste scoorde op sommige vlakken in groep 3 al 40 DLE punten boven verwachting. Maar in groep 7/8 gaat dat niet meer, omdat je eind groep 7 op DLE 50 zit. dus max 10 punten kunt kunt voorlopen. Ligt niet aan hem, maar aan het gebrek aan stof dat er is om nog te leren is tot eind groep 8 (in het standaard programma)

Ik zie ook de laatste jaren dat er veel meer dingen gaan zitten in minder schoolse dingen. Dus dingen als geschiedenis, biologie, leren plannen etc. Dat wordt niet getoetst, maar ze doen heus nog wel iets. Alleen breder dan de standaard cito.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat begrijp ik wel, dat je niet hoger kunt dan dle 60. Maar die heeft ze al een tijd en ze verveelt zich tegelijkertijd ook ondanks klas overgeslagen en plusklas. Maar ze moet nog een jaar naar groep 8.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Faya »

Krijgt ze geen verrijkingsopdrachten / rekenXL ed? Er is veel mogelijk wat niet per se op een rapport komt. Ik zou zeker de lijntjes met school kort houden (en hopen dat de leerkrachten van groep 8 bereid zijn buiten het reguliere programma om te denken). Mijn dochter had afgelopen jaar rekenXL, Bloom-verrijkingsopdrachten en taalpluswerk. Een neefje van mij (andere school) houden ze t/m groep 8 aan de gang met opdrachten van Acadin waarmee hij echt uitgedaagd wordt.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Axator »

Vlinder42 schreef:
vr 23 jun , 2023 8:51 pm
Ja, dat begrijp ik wel, dat je niet hoger kunt dan dle 60. Maar die heeft ze al een tijd en ze verveelt zich tegelijkertijd ook ondanks klas overgeslagen en plusklas. Maar ze moet nog een jaar naar groep 8.
Hier kwam er veel verrijking aan te pas. Van de plusklas kregen ze werk mee naar school, vooral ook om de snelheid waarmee ze de schoolstof doorgaan te vertragen (minder tijd voor schoolwerk, meer tijd voor pluswerk). En dan nog heeft hij sinds groep 5/6 zich best wel verveeld (lang leven corona, lekker thuis aan de slag met projecten)

Mijn jongste heeft het afgelopen jaar in groep 8 ook weinig meer gedaan. Qua leren hadden we hem wel een jaar of 2 eerder van de basisschool kunnen doen, maar sociaal zat hij gewoon ontzettend op zijn plek en dat was belangrijk voor hem. Dus pluswerk, lezen, anderen helpen, dat soort dingen werden de vulling van zijn dag.
Wat niet helpt is dat het sowieso veel herhaling is in groep 8. En vanaf de eind cito was de druk er helemaal af. Groep 8 is voor veel kinderen al een rutsig jaar (afrijpen noemde juf het hier), maar voor de onze zeker..

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Paula »

Faya schreef:
za 24 jun , 2023 5:48 am
Krijgt ze geen verrijkingsopdrachten / rekenXL ed? Er is veel mogelijk wat niet per se op een rapport komt.
Persoonlijk vind ik dat verrijkingswerk óók op het rapport vermeld zou moeten worden. Anders lijkt het voor veel kinderen op 'bezigheidstherapie' en het is juist de bedoeling dat ze er iets van leren, dus dat er op enig gebied vordering te zien is (of dat nu over inhoud of over vaardigheden gaat, maakt niet uit). Die vordering zou je op het rapport terug moeten vinden.

Onze jongste had Spaans in groep 8. Hij kreeg daarvoor ook toetsen. Die resultaten stonden gewoon op zijn rapport vermeld, net als de overige verrijking die hij kreeg. Want hij deed per saldo maar erg weinig samen met zijn klas.

@Vlinder: als jullie je zorgen maken dat ze niets meer leert en/of zich verveelt, zou ik daar zeker nog over in gesprek gaan met school. Nog een heel jaar uitzitten als je niet veel nieuws meer aangeboden krijgt, maakt zo'n jaar héél lang.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 en 8 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat was ook mijn gedachte.
Bedankt, Paula!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie