Creatief (hoog)begaafd

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Creatief (hoog)begaafd

Bericht door merriedroom »

Wat is volgens jullie creatief begaafd? Ik hoor het ineens vaak voorbij komen, maar nergens wordt het echt concreet uitgelegd.

Aan wat ik ervan begrijp zijn het kinderen die niet houden van de leerstof die op school wordt aangeboden en daar zo hard op afknappen dat ze onhoudbaar zijn in de klas en zo thuis komen te zitten. Ze hebben een hekel aan rekenen en lezen, maar willen ontdekkend leren en ervaren. Alles zolang het maar geen klaslokaal is met een hoop ‘moeten’. Sommigen menen dat het een ‘subtype’ is van hoogbegaafdheid, anderen zeggen dat het iq-onafhankelijk is. Ik wil graag weten wat iemand bedoelt als die zegt: ‘Mijn kind is creatief begaafd.’

Wat denken/weten jullie? Zijn er ook ervaringen in deze groep?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door boom »

Als dat de omschrijving is, dan heb ik er ook eentje thuiszitten. :mrgreen: Kind is alleen nou net niet het schoolvoorbeeld van een crea-bea. Ik mis dus ook in de omschrijving die jij geeft de link tussen het gedrag en het creatieve, wetende dat creativiteit vele uitingen kent.

Dat de term vaker wordt gebruikt is mij overigens ook opgevallen. Ook ouders die beweren dat het "is vastgesteld door een orthopedagoog". Bijzonder wel. Op een website over hb vond ik de omschrijving van een "uitdagende creatieve leerling", waarbij dit type leerling wordt omschreven als competitief en creatief, uitkomend voor diens opvattingen, veel stemmingswisselingen heeft en zorgt voor veel onrust in de klas.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Halve mandarijn »

Ik zou in eerste instantie ook denken aan begaafd in de crea bea hoek. Toen de juf van mijn zoon zei dat hij zo creatief was viel ik bijna van mijn kruk van het lachen, maar zij bedoelde meer het op een ongewone wijze van oplossen van problemen.
Ik heb eigenlijk geen idee. Nou, daar hebben we wat aan :-)

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Bissi »

Ik vind de tweedeling creatief hoogbegaafden en schoolse hoogbegaafden net zo'n onzin als , pak 'm beet, beelddenkers en woorddenkers. Het suggereert een soort autonomie, top down denken en innovatief vermogen dat dan alleen bij creatief begaafden aanwezig zou zijn, terwijl dit kenmerken zijn can alle hoogbegaafden-tenminste volgens de meeste definities.

Het onderscheid dat vooral genoemd wordt is: voelt zich niet thuis op school (lees: op het vwo), wil anders leren dan 'schools', gaat pas schools leren als ze er het nut van inzien, kan zichzelf moeilijk motiveren. Zulke leerlingen zijn er en dat is ook prima.

Maar ook dat heeft m.i. weinig te maken met creativiteit. Je hoeft er ook niet begaafd voor te zijn. Creativiteit bestaat in alle vakgebieden en zonder vakkennis blijft creativiteit en innovatief vermogen beperkt tot de oppervlakte. Dus zonder scholing is er weinig toepasbare creativiteit.

Ik vraag me af: wie heeft eigenlijk dit antwoord (creatief begaafd) bedacht op welke vraag?
Want zo'n verzonnen begrip zorgt er ook voor dat het echte probleem niet benoemd wordt.

Soms denk ik: zijn dat niet de mensen die vroeger liever met hun handen werkten en dus bijv MTS, HTS, universiteit deden? Die niet graag naar het gymnasium gingen op hun 12de omdat ze dat saai vonden? Of waarvan men zij dat ze nog wat moesten 'rijpen ' ( wat dat ook betekende) voordat ze naar de uni wilden?

Momenteel zitten er veel meer leerlingen op het vwo dan vroeger (tot ongeveer 15 jaar geleden). Is het probleem niet dat ze op basis van de CITO's wel naar het VWO gestuurd worden, of ze daar nu zin in hebben of niet? Omdat -ik noem maar een zijstraat- havo met ondernemerschap of de route MTS/HTS te 'laag' zijn voor iemand met een hoog IQ? Terwijl het vroeger een veel voorkomende route was in alle technische sectoren, onder boekhouders/ accountants en onder ondernemers?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door boom »

Jammer dat de “like-button” ontbreekt, maar ik ben het met je eens, Bissi.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Von »

Ja, ik ben het ook met je eens.

Nuance: Ik zie dat mijn jongste dochter anders denkt en leert dan haar oudere broer en zus. De oudste twee zijn nooit getest, maar zouden goed hoogbegaafd kunnen zijn. Hadden ook allebei een overduidelijk VWO-advies.
Jongste is, zoals wij dat noemen, een havokind met een VWO-mentaliteit Of een VWO-kind met havo-hersenen.

Maar ze is wel supergoed in de creatieve opdrachten die ze moet doen. Een wapen ontwerpen voor Latijn, een sieraad maken, daar haalt ze haar cijfers mee omhoog.
Ze heeft zichzelf haken geleerd. Dwz, de techniek van mij, maar de rest, hoe ze kleuren moet afwisselen, hoe ze een kledingstuk haakt, een beetje van haarzelf en een beetje van google. Zelfde met naaien. Ik heb een patroon nodig, zij bedenkt en maakt. Heeft daarin ook een enorm doorzettingsvermogen.
Is dat creatief begaafd? Misschien. Toch denk ik niet dat ze ooit hoogbegaafd zou uitkomen als ze getest zou worden. Ze worstelt nogal op het VWO, maar voelt zich er wel thuis.

Er hoeft van mij gewoon geen etiketje op. Ik zie wat ze lastig vindt en waar haar kwaliteiten liggen. Da's anders dan bij de andere twee, zonder waardeoordeel en zonder behoefte aan een term als creatief begaafd.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Hanneke »

Volgens mij is het begrip ontstaan omdat " men" , de buitenwereld, van mening is dat leerlingen die het op VWO niet redden, niet hb kunnen zijn. Hb = presteren op het schoolse vlak, uitblinken op het gym en de uni.
Dat is uiteraard onzin.
Om aan te geven dat jongeren die zonder diploma door het leven gaan ook een hoog iq kunnen hebben, is deze term bedacht.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Von »

Ja, of om aan te geven dat een hoog iq niet de enige vorm van begaafdheid is.

Ehm... dit is mij eigen theorie en ik weet niet of het klopt, maar volgens mij heeft het te maken met het nodig hebben van erkenning van de buitenwereld voor je eigenwaarde. Als je voldoende hebt aan je kind, of jezelf, zien zoals het is, zoals je bent, dan heb je geen nood aan dit soort labeltjes.

Bij iets als autisme, en soms ook hoogbegaafdheid, en dyslexie, is een diagnose handig en nuttig om je handvatten te geven, of bijvoorbeeld extra tijd op school, of begrip van de buitenwereld voor hoe je reageert.

Dit soort labels als creatief begaafd is meer een erkenningslabel, de behoefte daaraan komt voort uit onzekerheid, of soms jaloezie.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Hanneke »

Eens

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Marthe »

Het 'creatief' in creatief begaafd heeft niet zozeer met ambachtelijke creativiteit te maken maar veel meer met de creatieve manier van denken. Het zijn de veel meer associatieve denkers die daardoor snel afgeleid zijn en niet aan werken toekomen en zo een veel grotere risico op onderpresteren hebben. Ze hebben dus wel de cognitieve capaciteiten om een excellente leerling te kúnnen zijn maar ze volgen hele andere denkroutes waardoor dat niet naar buiten komt.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Von »

Ja, dat is waar. Maar dat wordt niet altijd zo gebruikt. En ook wel misbruikt.
Een beetje vergelijkbaar met n meisje van 7 bij ons op school dat bijzonder eigenwijs is en waarvan de ouders zeggen "ze mag haar eigen pad volgen" . Da's leuk, maar dat werkt toch niet altijd zo.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door merriedroom »

Ik zie Marthe’s omschrijving het meest bedoeld worden in omschrijvingen, maar ik vind die toch lastig. Hoe verschilt dat van HB? Associatief denken hoort ook bij HB. Misschien wordt het ook verward met het type ‘creatief uitdagend’ van Betts en Neihart. Dat is die stoorzender in de klas die niet luistert naar de leerkracht. Neihart gaf zelf toe in een presentatie (op Youtube te vinden) dat deze 6 types alleen in de Westerse cultuur voorkomen. Dat doet mij de indruk geven dat de creatief begaafde die ruimte krijgt door onze Westerse ‘overlegopvoeding’ en daar niet goed mee om kan gaan, lees zich oa niet kan handhaven in een klas.

Moppetoet
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 15 nov , 2021 7:29 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Moppetoet »

De etiketjes hier.

Officieel:
HB
dyslexie

Onofficieel:
creatief hb
beelddenker

In zoon zijn geval geeft het creatieve vlak niets met knutselen te maken, hij vindt knutselen echt afgrijselijk.

Zoons creativiteit ligt in zijn technische probleemoplossend vermogen.
Moeilijke kinderen bestaan niet.
Moeilijke omgevingen bestaan wel.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Bissi »

Op zoek naar iets anders, kwam ik dit artikel tegen waarin Renzulli uitlegt wat voor hem twee soorten begaafdheid zijn. Het sluit aan bij het onderwerp van dit draadje. Ik heb er wat stukjes uit gekopieerd als een soort samenvatting.

Artikel van Renzulli: https://gifted.uconn.edu/schoolwide-enr ... tedness/#

Two Types of Giftedness
the difference between two types of giftedness—lesson learning or “schoolhouse” giftedness on one hand, and creative productive giftedness on the other.
Schoolhouse giftedness is the kind most easily measured by standardized ability tests, and therefore the type most conveniently used for selecting students for special programs. The competencies young people display on cognitive ability tests are exactly the kinds of abilities most valued in traditional school learning situations, especially those situations that focus on analytic skills rather that creative or practical skills. Research has shown a high correlation between schoolhouse giftedness and the likelihood of getting high grades in school.

Creative productive giftedness describes those aspects of human activity and involvement where a premium is placed on the development of original ideas, products, artistic expressions, and areas of knowledge that are purposefully designed to have an impact on one or more target audiences. Learning situations that are designed to promote creative productive giftedness emphasize the use and application of knowledge and thinking processes in an integrated, inductive, and real-problem oriented manner. The role of the student is transformed from that of a learner of prescribed lessons and consumer of information to one in which he or she uses the modus operandi of the first-hand inquirer. I have written in some detail about this transformed role of the learner (Renzulli, 1982a), and will only say at this point that it serves as the main rationale for the Type III dimension of the Enrichment Triad Model (discussed later in this article).

The Accelerated Content Approach.
The accelerated content approach usually consisted of providing identified students with above-grade-level material or additional “challenge activities” that were tacked on to regular curricular units (the problems or challenge questions starred at the bottom of the page). The accelerated curriculum approach also included specially designed curricular units that were prepared by teachers or teams of teachers and subject area specialists (Renzulli & Nearine, 1968).

Although the accelerated content or advanced curricular unit approaches certainly have value in advancing what I have described above as lesson-learning giftedness, I view them as examples of quantitative rather than qualitative differentiation.

This modus operandi obviously includes acquisition of advanced content (you can’t be creative with an empty brain), but it is only those persons who go beyond the acquisition of present knowledge who society eventually designates as gifted artists, scientists, authors or inventors.

Simply stated, the deductive model is the one in which the goal of learning is to place into students’ repertoires the content and skills that are almost always delivered through the use of prescribed, presented lessons with predetermined pathways for arriving at what students typically perceive as being the right answer. Contrast this type of learning with the more natural chain of events that take place in inductive situations such as a research laboratory, business office, or film studio. The goal in these situations is to produce a product or service. All resources, information, schedules, and sequences of events are directed toward this goal, and evaluation (rather than grading) is a function of the quality of the product or service as viewed through the eyes of a client or consumer. Everything that results in learning in a research laboratory, for example, is for present use, and, therefore, looking up new information, conducting an experiment, analyzing results, or preparing a report is focused primarily on product delivery rather than some amorphous future situation
https://gifted.uconn.edu/wp-content/upl ... model.gif

Key Features Underlying Type III Enrichment
Type III Enrichment is based on the ideas of a small number of philosophers, theorists, and researchers.5 The work of these persons, coupled with the research and program development activities of my colleagues and myself, has given rise to the approach to learning that I call Type III Enrichment. Underlying this approach are a number of key features that characterize this type of enrichment.

Uniqueness of the Learner. Each learner is unique, and therefore, Type III learning experiences must be engineered in ways that take into account the abilities, interests, and learning styles of the individual. Learning styles include preferences for various instructional techniques, learning environment preferences, thinking style preferences, and expression style preferences. (Note: Over the years my colleagues and I have developed and collected a broad array of instruments to assess interests and various stylistic preferences. Summaries of these instruments can be found in Renzulli, 1994.)
The Role of Enjoyment. Learning is more effective when students enjoy what they are doing, and, therefore, Type III experiences should be constructed and assessed with as much concern for enjoyment as for cognitive growth goals.
Personalization of Learning. Learning is more meaningful and enjoyable when content (i.e., knowledge) and process (i.e., thinking skills, methods of inquiry) are learned within the context of a real and present problem. Attention should therefore be given to opportunities for personalizing student choice in problem selection, the relevance of the problem for individuals or groups, and strategies for assisting students in personalizing problems they might choose to study. Some formal instruction may be used in Type III Enrichment, but a major goal of this approach is to enhance students’ development of and affection for investigative strategies.
Methodological Resources. The use of authentic methods of professional investigators, even when used at a junior level or in connection with investigations that are replications of already conducted work, are nevertheless the sine qua non of creative productive (as opposed to lesson learning) giftedness. Therefore, the major role of the teacher in Type III Enrichment is to assist young people in locating, understanding, and using methodological resources. Included in this role is the essential process of helping young people find and focus authentic problems. This role may require obtaining advice and/or direct involvement from persons with specialized knowledge or talent.
Focus on Products and Services. Creative and productive individuals almost always pursue their work because they hope to have an impact on a particular audience. It is, in fact, this expectation that I believe brings energy, task commitment, and even passion to their work. I view the development of products in Type III learning contexts to be “the assembly plants of mind.” Everything that one has learned, from basic skills to advanced levels of information, cognitive processing, and even interpersonal and intrapersonal skills “comes together” in the development of a product or service that the producer hopes will inform, persuade, entertain, or cause others to believe or behave differently. It is interesting to note that when I first wrote about the important role products played in qualitative differentiation, other writers accused me of “exploiting” gifted students. I am pleased to report that many other writers in the field have now included a product dimension to their work.

By way of summary, the ultimate goal of Type III Enrichment and the key features which underlie it is to replace dependence and passive learning with independence and engaged learning. Although all but the most conservative educators will agree with these key features, much controversy exists about how these (or similar) features may be applied in everyday school situations. A danger also exists that these key features might be viewed as yet another idealized list of glittering generalities that cannot easily be manifested in schools that are overwhelmed by the deductive model of learning and the standards based and test-driven curriculum. Developing a school program based on this approach to learning is not an easy task. Over the years, however, we have achieved a fair amount of success by gaining faculty, administrative, and parental consensus on a small number of easy-to-understand concepts and related services, and by providing resources and training related to each concept and service delivery procedure.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door merriedroom »

Dank voor het delen. Ik raakte alleen al snel afgeleid…

“Research has shown a high correlation between schoolhouse giftedness and the likelihood of getting high grades in school.”

Eenzelfde correlatie kan gevonden worden tussen heesters met een hoge stam en de struiken die we bomen noemen. ‘Schoolse hoogbegaafdheid’ wordt zo genoemd ómdat ze hoog scoren op school. [snorkel]

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Paula »

:lol:

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Bissi »

Ja, het is een knip en plak samenvatting van een lang artikel en geen mooie compacte summary :mrgreen:

Schoolhouse giftedness en creative giftedness zijn denk ik vroeger vertaald als hoogintelligent en hoogbegaafd. Daar had je ook twee van die rijtjes met kenmerken van.
Hij zegt vervolgens: versnellen werkt goed, maar is niet genoeg als verrijking voor creative giftedness. Die stimuleer je juist door hen dieper te laten nadenken en bijv te vragen nieuwe oplossingen te bedenken voor bestaande problemen.
De grens legt hij dan bij de beste 15% van de kinderen in een klas.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door merriedroom »

Ik ben een heel eind gekomen in zijn stuk. Wel interessant, omdat Renzulli ook zo vaak verkeerd wordt begrepen. Zijn model komt ook overal (zeer vaak ook verkeerd) terug in boeken en presentaties. Ook in Nederland.

In zijn stuk komt ook sterk het Amerikaanse onderwijssysteem terug. Wij kennen hier niet die verrijkingsprogramma’s voor gifted and talented. Misschien zijn die voltijds hb-scholen nog enigszins vergelijkbaar, maar daar komen in de VS ook nog heel veel staatssubsidies bij en die druk om te presteren. Als je geselecteerd wordt, dan heb ie het al bijna gemaakt.

En dan ben ik natuurlijk heel benieuwd naar wat Renzulli nu zegt over die creatief begaafden. Hij beschrijft hen als die niet standaard hoog scoren op testen en toetsen, maar op bepaalde momenten bij bepaalde interessegebieden heel sterk kunnen uitblinken. Creativiteit geeft nooit een standaard hoog resultaat. Iedereen die als (zeer) creatief of vindingrijk wordt bestempeld, kent ook periodes van droogte, zonder inspiratie. En het is ontzettend zonde om deze leerlingen buiten te sluiten van die verrijkingsprogramma’s. Juist een programma dat in lijn ligt van de interesse van zo’n leerling geeft zoveel mogelijkheden om te groeien en te ontwikkelen. Het maakt die programma’s ook diverser en minder elitair. Door de groep van de top 5% uit te breiden naar de top 15% en de selectie niet alleen op de test- en toetsresultaten te baseren, maar ook op voordracht van de leerkracht en een door Renzulli ontwikkeld signaleringsinstrument, komen deze leerlingen ook terecht in de verrijkingsprogramma’s. Hij pleit ook om af te stappen van de alles of niets, maar meer het aanbieden van de verrijkingsprogramma’s aan een wisselende groep leerlingen daar waar het toepasselijk is. Als ik hem hierin goed begrijp.

Dat vermeende onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd geeft alleen maar onnodig verwarring en een onderbouwing hiervoor ontbreekt. Kieboom heeft met het zijnsluik bedoeld aan te geven dat een hoog iq ook andere eigenschappen met zich mee kán brengen. Ze geeft ook aan dat ze dit alleen heeft vastgesteld onder de hb’ers die hulp zochten. Ook Renzulli probeert in zijn stuk nogmaals extra te benadrukken dat je niet pas gifted bent als je ook creativiteit en taakgerichtheid laat zien. Onderpresteerders met een hoog iq zijn ook gifted, want ze hebben de potentie.

Creatief begaafd is wanneer je op bepaalde (interesse)gebieden op bepaalde momenten groot talent laat zien (hoogste 15%). In tegenstelling tot hoogbegaafden die een constant talent laten zien (top 5%) op o.a. meetbare resultaten (testen, toetsen ed.). (Met als dikgedrukte opmerking van Renzulli dat ook mensen met het potentieel tot de hoogbegaafden horen, maar dat taakgerichtheid en/of creativiteit om allerlei redenen kunnen ontbreken en dat ze daarmee onderpresteren.)

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door Bissi »

Creatief begaafd is wanneer je op bepaalde (interesse)gebieden op bepaalde momenten groot talent laat zien (hoogste 15%). In tegenstelling tot hoogbegaafden die een constant talent laten zien (top 5%) op o.a. meetbare resultaten (testen, toetsen ed.).
Haal je dat uit het artikel?

Hoogst 15% van wat dan? In de VS de 15% hoogste resultaten in de klas dan.
In Nederland werkt toelating tot bijv hb-onderwijs niet via CITO-toetsen, maar via IQscores natuurlijk. Op de hb schoolwaar mijn zoon zat, gekoppeld aan een gewone basisschool, gingen sommige kinderen die makkelijk leerden op bepaalde onderdelen op een gegeven moment ook meedoen met de hb verrijking.

De hb-ers waren ook niet allemaal heel goed in alles. Ze hadden ook voorkeuren of het een ging hen makkelijker af dan het ander. Dus niet: constante meetbare resultaten zoals jij zegt. Creatief waren ze wel, dat wil zeggen: niet per se met knutselen, maar eerder origineel in het bedenken vaniets. Ook dat kwam niet continu naar voren.

Plaats reactie