Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Ik trap hem weer af! Bovenbouw VO; pakketkeuze nog maar net achter de rug voor sommigen, (pre-)eindexamenjaar voor anderen. Succes voor iedereen!

Hier hebben we weer een eindexamenkandidaat. Zoon volgt zijn eigen pad op weg naar zijn dromen. Jaren geleden vond hij een school 🏫 op zijn pad. Hij heeft daar doorheen gewandeld, maar hij kon daar niet lang blijven. Hij werd er ziek. Hij heeft toen lange tijd tevergeefs gezocht, maar uiteindelijk toch de uitgang gevonden. Nu volgt hij weer zijn eigen weg en is hij gelukkig. Met enige regelmaat komt hij iemand tegen die hem weer op het rechte pad wil helpen en hem de schooldeuren weer binnen willen praten. Hij loopt met een boog om deze mensen heen en vervolgt zijn weg. Hij is op dit moment op weg naar een kennismaking met zijn nieuwe mentor. Deze mentor geeft les in een school waar de deuren van open staan. Hij hoeft dus niet te zoeken naar de uitgang en kan wanneer dat nodig is, zijn weg vervolgen. De route die hij gaat leidt via een havodiploma naar het pad van zijn dromen. Hoeveel zijwegen hij nog gaat bewandelen en hoe lang deze omweg duurt, is nog niet duidelijk. Het allerbelangrijkste is, is dat hij goed in zijn vel zit en groeit van alle ervaringen die hij opdoet onderweg. Hij komt er wel!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat fijn Boom dat hij zijn weg weer heeft gevonden!

Ik sluit ook aan, onze dame zit in de 4e. Vandaag de eerste dag kennismaken met haar nieuwe klasgenoten. Dit heet bij hun de stamklas, ze heeft hier alleen NE/EN/LO/KBS mee. Ze weet al dat ze met een persoon die ze kent in de klas zit bij AK, en met een andere klasgenoot bij GR (die ze nog niet kende), verder gaat ze het de rest van de week merken, morgen de eerste lessen. Ze had en heeft er heel veel zin in.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Succes voor je zoon Boom! Ik hoop dat hij zijn eigenheid houdt en eigen pad kan blijven volgen.

Ik heb komend jaar de jongste in 4VWO met NG/NT profiel en extra economie en de middelste in 5VWO met NG/NT profiel en economie ipv een extra taal vanwege zijn dysorthografie.
We vallen onder zuid dus 2 september boeken halen, week er na wat kennismaking en een sportmiddag met heel 4vwo voor jongste en heel 5 vwo voor middelste.

Ik/de jongens hebben nog geen idee van in welke stamklas ze komen en wie de mentor wordt. Ik hoop dat de ingezette hulp voor de middelste nog even wordt doorgezet (is wel afgesproken en tot nu toe komt school afspraken prima na).

We gaan nog een kleine 2 weken genieten van geen wekke.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Karan_1 »

Ik schrijf ook graag mee: hier beginnen we volgende week weer. Ik heb 1 kind in 4 gym met NT-profiel met 2 extra vakken en een eindexmenkandidaat (5 havo). De havist is zijn eindexamenreis al aan het plannen: hij weet zelf zeker dat hij gaat slagen namelijk...Vorig jaar afgestroomd en sindsdien een kind dat goed in zijn vel zit, druk met werk, vrienden en sport is en voor wie school een bijzaak is.

De vwo'er zal er heel wat meer voor moeten doen. Haar cijfers zijn recht evenredig aan haar inzet en motivatie. Hopelijk behoudt ze dit jaar haar motivatie. Ze heeft vooral heel veel zin in het vak Informatica.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Karan_1 »

Boom: mooi, je laatste zin. Dit is waarom het gaat.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Oh en dochter heeft NG profiel met keuzevak Natuurkunde, en vrije keuze Aardrijkskunde en Geschiedenis. Ze heeft wel Wiskunde A. Ik dacht eerst dat ze dan ook een CM profiel had, maar dat was toen ze nog voor Latijn wilde gaan ipv Natuurkunde. Eigenlijk wilde ze ook nog Duits, en hoewel ze wel contractvakken bieden op school wil ze dat niet. Ze stond er vorig jaar ook nog niet zo goed voor en ze leert vooral in de lessen. We zijn nog aan het onderzoeken of haar slordigheid en gehaastheid te maken heeft met verveling, of iets anders (Ik ben een puber en het interesseert me niet zo).

Ik ben heel benieuwd hoe het dit jaar gaat.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Marthe »

Hier vandaag de eerste dag van het examenjaar voor dochter.
Met twee jaar vertraging en een enorme eindspurt voor de vakantie die uit haar tenen kwam toch over naar 6 VWO tweetalig met EM-profiel.
Door ziekte kan ze nog steeds niet fulltime naar school. Gelukkig is er veel begrip en er is ook in praktische zin veel mogelijk op deze school. Ze heeft een nieuwe mentor waarmee het goed lijkt te klikken. Ze kwam in ieder geval stralend uit school.
Ik ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen.

Boom, wat fijn dat er een plek is waar je zoon zijn eigen weg kan volgen.
De hoofdweg is vaak wel het snelst maar in veel gevallen niet zo gezond en mooi als de omwegen en langzamere routes.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Karan_1 »

Marthe schreef:
di 23 aug , 2022 2:26 pm
Hier vandaag de eerste dag van het examenjaar voor dochter.
Met twee jaar vertraging en een enorme eindspurt voor de vakantie die uit haar tenen kwam toch over naar 6 VWO tweetalig met EM-profiel.
Door ziekte kan ze nog steeds niet fulltime naar school. Gelukkig is er veel begrip en er is ook in praktische zin veel mogelijk op deze school. Ze heeft een nieuwe mentor waarmee het goed lijkt te klikken. Ze kwam in ieder geval stralend uit school.
Ik ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen.

Boom, wat fijn dat er een plek is waar je zoon zijn eigen weg kan volgen.
De hoofdweg is vaak wel het snelst maar in veel gevallen niet zo gezond en mooi als de omwegen en langzamere routes.
Helemaal eens met het laatste. Ik hoop ook echt dat de omwegen of langere wegen een keer wat makkelijker worden gemaakt vanuit de overheid. Helemaal nu men zo vol is van gelijke kansen. Het keuzemoment later laten plaatsvinden is dan een keuze, maar opstromen of alternatieve schoolroutes meer faciliteren is wat mij betreft dan net zo belangrijk.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Ik meld er ook een.

Ongeveer 5 vwo/gym (eigen leerlijn).
Ze gaat niet volledig naar school.
Er is flexibiliteit.
Ze is oververmoeid.
De oorzaak van oververmoeidheid wordt nog onderzocht.
Ze is vooral moe.
Niet nieuwsgierig of ambitieus, ook niet depressief, maar moe.

Zo gaan we het jaar in.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Dank voor jullie lieve reacties op mijn post.

Getsie, Tapijt. Wat naar voor je dochter en voor jullie. Zijn er wel dingen waar ze plezier aan beleeft en waar ze een beetje energie van krijgt? Sterkte, ik hoop zo dat ze haar leergierigheid en energie weer zal vinden, in wat ze dan ook wil gaan doen. Gelukkig heeft zoon wel een passie waar enorm veel energie in gaat zitten, maar hij krijgt het ook dubbel en dwars terug. Zonder deze uitlaatklep was hij al lang helemaal afgehaakt.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Dankjewel, boom. Ja, een passie zoal je zoon heeft, is heel fijn. Maar nee, ze heeft niet een speciale passie of interesse. Wel innerlijke kracht. Mede hierdoor geloof ik dat het toch goed komt.

Ooit!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Wat een wijze woorden van wijze vrouwen allemaal :-) Fijn om zo ieders gedachten te lezen.
Hier is zoon in V5 van start gegaan deze week, met een rooster met grote gaten erin en vaak tot het 9de uur les daardoor. Hij heeft wel leuke docenten en met iets verschuiven kan hij ook de lessen van zijn extra vak geschiedenis volgen. Dat vindt hij leuk omdat die docent dat zo goed doet.

De vijfde voelt als het laatste 'echte' schooljaar. Engels gaat zijn klas dit jaar al helemaal afronden, dus ook eindexamen doen. Sociaal en fysiek gezien is hij het afgelopen jaar heel erg gegroeid, wat een mooie ontwikkeling is om mee te maken.

Ik ben heel benieuwd waar hij uiteindelijk qua studiekeuze op uit zal komen. Mijn man kwam op het idee van een brede bachelor, dus een bachelor waarin een aantal studies bij elkaar komen. Dit omdat zoon een vrij brede belangstelling heeft, zodat hij daarin zijn 'ei' kwijt kan.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Anne72 »

Ook ik schuif weer aan
@marthe en Tapijt: sterkte met het vinden van een goede balans! Het lijkt me zo pittig om beperking door ziekte / oververmoeidheid goed in te schatten en je kind daarin te begeleiden
Geniet nog even van de vakantie Bloemetje!

Mooi om te lezen dat kids Karan en Boom hun pad gevonden hebben.

Ons Xke gaat naar 5VWO EM en 1 extra vak. Hen mag Engels dit jaar versneld afronden en heeft een uitnodiging gekregen om zich in te schrijven voor een alfa plus programma met de universiteit.
Dat eerste gaat die denk ik doen. Het tweede niet.

Hen heeft nog geen beeld van welke vervolgstudie het gaat worden. Andere issues zoals genderdysforie en zorg om vrienden vragen meer aandacht op dit moment. Net als leuke dingen doen muziek maken scouting werken enz.er is dus gewoon wat minder ruimte voor de toekomst. Gelukkig heeft hen nog even. En anders is een tussenjaar ook mogelijk.

Hier zijn ze gisteren gestart. School van Xke en Menneke kiezen allebei voor drie dagen introductie: kennismaken, leuke dingen en nog korte dagen. Maandag gaat het echt beginnen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Von »

Wat lees ik al weer veel mooie, en hier en daar ook verdrietige berichten.

Ik schrijf hier ook graag mee, niet te geloven dat mijn jongste nu in de 4e zit... ik word oud...

En het is uiteindelijk vol overtuiging 4TVWO geworden, C&M-profiel.
Ze is ons minst makkelijk lerende kind, maar we zijn eindeloos trots op haar. Ze werkt hard en komt er wel.
Ze is begonnen deze week. Introductie met sportieve activiteiten, en ze is enthousiast over de klas en haar mentor. Ze zit bij een vriendin van vorig jaar in de stamklas, maar ook met een meisje dat op de basisschool bij haar in de klas zat en waar ze nog steeds prima mee overweg blijkt te kunnen. Ze hadden zich al afgevraagd waarom zij en nog een meisje eigenlijk niet meer contact hebben gehouden afgelopen jaren, want 't was meteen weer reuzegezellig. Ze heeft ook introductie gehad van de brugklas waar ze juniormentor van is. Ze gaat over twee weken ook met ze op brugklaskamp en daar kijkt ze erg naar uit.

De eerste twee echte lesdagen zitten er ook alweer op, ze is tot nu toe heel vrolijk en tevreden.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Noelle »

Leuk te lezen dat iedereen weer begint maar natuurlijk heel vervelend dat er bij sommigen van jullie al zorgen zijn.

Mijn dochter zit dit jaar in de vijfde. Benieuwd hoe dat zal zijn. 4 extra vakken ingeroosterd wat vermoedelijk 1 vak laten vallen gaat betekenen. NT profiel/stamklas al past t met de extra vakken in meer profielen. Geen echte zorgen: wel pubergedrag en niet alleen t weekend voor de eerste schoolweek maar ook tijdens de eerste schoolweek veel (te) late feestjes en te laat thuis.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Succes voor alle bovenbouwers!

Hier niemand meer op het VO. En dat voelt ook als een hele stap 8-)

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Marthe »

O Hanneke, dat lijkt me ook wel bijzonder om mee te maken na al die schooljaren.
Hier duurt dat nog 'even'. Ik vind het al heel wat dat het hoofdstuk basisschool nu definitief voorbij is.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Ik kijk reikhalzend uit naar dat moment, Hanneke! Maar zover is het nog niet. En dat is in zoons geval ook niet erg. Hij heeft nog veel groei door te maken als het op leren leren aankomt. Jong geleerd… :juggle: ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Klinkt fijn, Hanneke. :smile:

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

Hanneke schreef:
za 27 aug , 2022 8:58 am
Hier niemand meer op het VO. En dat voelt ook als een hele stap 8-)
Bij ons ging die dag de vlag uit, en dat was niet alleen omdat jongste geslaagd was. Wat een rust ontstond er in ons gezin toen school geen 'ding' meer was! We zagen langzaam onze kinderen van vóórdat ze naar school gingen weer verschijnen, en ook partner en ik zaten beter in ons vel omdat de voortdurende spanning die school met zich meebracht, wegviel.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Anne72 »

Poeh heftig hoor dat het zo als een bevrijding voelt als de schooltijd voorbij is. En vooral heftig dus dat er vooraf zoveel spanning op zat. Wij hebben weinig met school te maken eigenlijk. Kinderen gaan er lekker, gesprekken zijn oké als ze fysiek zijn. Online gaat nog wel eens mis en mist ook de diepgang. Als we deze periode afsluiten is dat voor ons geen groot ding verwacht ik.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Poppiesmoeder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:13 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Poppiesmoeder »

Hier ook een eindexamenkandidaat (6 gym), NT met 2 extra vakken en Delf. Geen bijzonderheden, weinig motivatie maar gaat met plezier voor de gezelligheid naar school. BO periode afsluiten voelde als 'ternauwernood overleefd' maar VO periode lijkt om te vliegen. Na een beetje wiebelige start, hebben we eigenlijk weinig tot geen zorgen gehad op het VO (en dat hopelijk ook dit jaar probleemloos mag verlopen). Voor haar zelf zal het wel echt een bevrijding zijn, voor ons minder omdat het nu voor ons te snel gaat :grin: en de afgelopen jaren zo geruisloos verlopen zijn (overigens het heeft ook jaren gekost om een beetje te herstellen van de ellendige BO periode).
Don’t cut down the tall poppies..

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Zoonmoeder01 »

boom schreef:
di 23 aug , 2022 7:49 am

Hier hebben we weer een eindexamenkandidaat. Zoon volgt zijn eigen pad op weg naar zijn dromen. Jaren geleden vond hij een school 🏫 op zijn pad. Hij heeft daar doorheen gewandeld, maar hij kon daar niet lang blijven. Hij werd er ziek. Hij heeft toen lange tijd tevergeefs gezocht, maar uiteindelijk toch de uitgang gevonden. Nu volgt hij weer zijn eigen weg en is hij gelukkig. Met enige regelmaat komt hij iemand tegen die hem weer op het rechte pad wil helpen en hem de schooldeuren weer binnen willen praten. Hij loopt met een boog om deze mensen heen en vervolgt zijn weg. Hij is op dit moment op weg naar een kennismaking met zijn nieuwe mentor. Deze mentor geeft les in een school waar de deuren van open staan. Hij hoeft dus niet te zoeken naar de uitgang en kan wanneer dat nodig is, zijn weg vervolgen. De route die hij gaat leidt via een havodiploma naar het pad van zijn dromen. Hoeveel zijwegen hij nog gaat bewandelen en hoe lang deze omweg duurt, is nog niet duidelijk. Het allerbelangrijkste is, is dat hij goed in zijn vel zit en groeit van alle ervaringen die hij opdoet onderweg. Hij komt er wel!
Heel mooi om te lezen hoe jouw zoon zijn eigen weg gaat en het vertrouwen en de liefde die uit jou tekst spreekt. Door het forum word ik geprikkeld en mede daarom besloot deze week het boek Intens, Authentiek en vrij te kopen. Ik heb het boek nog niet binnen maar de titel lijkt op jou zoon van toepassing te zijn.

https://www.bol.com/nl/nl/c/renata-hamsikova/13598995/

Ik las deze week een artikeltje over ASML wat ging om neurodiversiteit. Ze haalden bewust mensen binnen de organisatie, mensen die ASS hebben, ADHD-ers en hoogbegaafden omdat ze anders denken. Daarmee konden ze vernieuwen. Wat een inzicht.

Het afwijkende pad van onze kinderen dwingt ons ouders regelmatig om anders te denken. Het is fijn zijn om voorbeelden te hebben, van mensen die een ander pad zijn gegaan, bovendien het vertrouwen te hebben dat het goed komt.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Karan_1 »

Zoonmoeder01 schreef:
di 06 sep , 2022 8:17 am
boom schreef:
di 23 aug , 2022 7:49 am

Hier hebben we weer een eindexamenkandidaat. Zoon volgt zijn eigen pad op weg naar zijn dromen. Jaren geleden vond hij een school 🏫 op zijn pad. Hij heeft daar doorheen gewandeld, maar hij kon daar niet lang blijven. Hij werd er ziek. Hij heeft toen lange tijd tevergeefs gezocht, maar uiteindelijk toch de uitgang gevonden. Nu volgt hij weer zijn eigen weg en is hij gelukkig. Met enige regelmaat komt hij iemand tegen die hem weer op het rechte pad wil helpen en hem de schooldeuren weer binnen willen praten. Hij loopt met een boog om deze mensen heen en vervolgt zijn weg. Hij is op dit moment op weg naar een kennismaking met zijn nieuwe mentor. Deze mentor geeft les in een school waar de deuren van open staan. Hij hoeft dus niet te zoeken naar de uitgang en kan wanneer dat nodig is, zijn weg vervolgen. De route die hij gaat leidt via een havodiploma naar het pad van zijn dromen. Hoeveel zijwegen hij nog gaat bewandelen en hoe lang deze omweg duurt, is nog niet duidelijk. Het allerbelangrijkste is, is dat hij goed in zijn vel zit en groeit van alle ervaringen die hij opdoet onderweg. Hij komt er wel!
Heel mooi om te lezen hoe jouw zoon zijn eigen weg gaat en het vertrouwen en de liefde die uit jou tekst spreekt. Door het forum word ik geprikkeld en mede daarom besloot deze week het boek Intens, Authentiek en vrij te kopen. Ik heb het boek nog niet binnen maar de titel lijkt op jou zoon van toepassing te zijn.

https://www.bol.com/nl/nl/c/renata-hamsikova/13598995/

Ik las deze week een artikeltje over ASML wat ging om neurodiversiteit. Ze haalden bewust mensen binnen de organisatie, mensen die ASS hebben, ADHD-ers en hoogbegaafden omdat ze anders denken. Daarmee konden ze vernieuwen. Wat een inzicht.

Het afwijkende pad van onze kinderen dwingt ons ouders regelmatig om anders te denken. Het is fijn zijn om voorbeelden te hebben, van mensen die een ander pad zijn gegaan, bovendien het vertrouwen te hebben dat het goed komt.
Ik heb heel lang in de sector van ASML gewerkt en mijn ervaring is dat er sinds jaar en dag al heel veel neurodiverse mensen werken. Ik vind dat ze in zo'n artikel wel een beetje meeliften op de actualiteit, want de aard van het werk zorgt er voor de neurodiverse mensen vanzelf naar hen toekomen en daar ook al sinds jaar en dag geaccepteerd worden :grin: .
Ik denk dat de meeste mensen die in deze sector werken of gewerkt hebben dit wel zullen herkennen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Zoonmoeder01 schreef:
di 06 sep , 2022 8:17 am

Heel mooi om te lezen hoe jouw zoon zijn eigen weg gaat en het vertrouwen en de liefde die uit jou tekst spreekt. Door het forum word ik geprikkeld en mede daarom besloot deze week het boek Intens, Authentiek en vrij te kopen. Ik heb het boek nog niet binnen maar de titel lijkt op jou zoon van toepassing te zijn.

https://www.bol.com/nl/nl/c/renata-hamsikova/13598995/
Dank, ik herken inderdaad veel in de omschrijving van het boek. Schrijf je hier nog even je recensie als je het uit hebt? Ik ben wel benieuwd.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

De open dagen komen er weer aan.
Onze zoon gaat op drie plekken kijken: Maastricht, Wageningen en Leiden. Niet allemaal in de buurt.
Hij twijfelt nog over Groningen, want dat is een open dag die niet in het weekend valt, dus vrij van school :lol:

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Op de school van onze dochter raadde ze aan om al in de 4e te gaan kijken. Maar dat lijkt zo snel voor onze dame. Ze mogen twee snipperdagen opnemen voor het naar een open dag gaan.

Wat een verschillende steden wil jullie zoon kijken Bissi! Veel plezier. Weet hij wel een beetje welke richting hij wil studeren?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Von »

Bij onze jongste zijn nu in de 4e twee open dagen verplicht. Maar bijvoorbeeld ook de opleidingenmarkt waarin veel opleidingen met een kraampje staan telt mee.
Voor mijn gevoel is t ook jog vroeg, maar ach, kwaad kan t ook niet.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn middelste gaat in ieder geval in Eindhoven aan de TU kijken en waarschijnlijk ook in Delft. In de 5de zijn meerdere open dagen bezoeken verplicht en krijgen ze er inderdaad vrij voor (als ouder belt om die dag aan te vragen).
In het 4de bij de jongste doen ze wel veel aan LOB, onder andere een middag naar de universiteit van Maastricht.

Jongste twijfelt over mee gaan naar de open dag met zijn grotere broer maar moet ook voetballen....

Bij de middelste op school werd door de mentor en de decaan duidelijk gezegd om nu in het najaar al naar open dagen te gaan nu alles nog kan. Zeker met het oog op covid etc in de winter en dan wellicht dingen weer online. Voor de jongste in het 4de zou online wel handig zijn om zonder reistijd en druk alvast eens te horen wat er is en kan.

Middelste heeft morgen herkansing maatschappijleer uit het 4de. Ik ben benieuwd.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Noelle »

Onze oudste zit in de vijfde en ook hier wordt (nu voor het eerst) aangeraden naar de open dagen te gaan. Lijkt me zelf ook nuttig. Zowel het waar als wat is goed een beeld bij te krijgen. Waar lijkt me zelf ook van belang om meer beeld te krijgen bij de mogelijkheden een kamer te vinden. Ik snap dat anderhalf jaar tevoren te vroeg is om te zoeken maar ook iets om tijdig wat in te verdiepen. Het wat lijkt me ook handig om evt toelatingseisen te kennen en/of te weten of en in hoeverre goede cijfers in de vijfde kunnen helpen. Oudste weet alleen dat het ‘een beta studie’ gaat worden en qua stad lijkt Maastricht en Groningen haar leuk maar dat is denk ik ook omdat ze weet dat in Amsterdam en Utrecht de kamernood hoog is.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Ik denk dat je ergens eind 5de wel moet weten wat je ongeveer wil...
Want inschrijfdatum voor opleidingen waarbij je een portfolio moet inleveren is 15 oktober. Voor opleidingen met selecties als geneeskunde etc is het 15 januari...
Dus als je pas in het 6de in februari weet wat je wilt, heb je die 2 deadlines al gemist.

Middelste wil iets technisch. Helaas heeft hij dysorthografie en zijn er in Aken vooral Duitstalige opleidingen. Want dat is voor ons ook prima bereisbaar. Zijn Engels verstaan en lezen gaat prima, schrijven is lastig maar daar helpt uiteraard een goede spellingscontrole. Maar door zijn dysorthografie doet hij geen Duits (of Frans) dus een duitstalige opleiding wordt het niet.

Ik heb hem gezegd ook eens te kijken naar wat Leuven biedt, in ieder geval meerdere ingenieurs opleidingen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

De cijfers van de vijfde kunnen soms zeker belangrijk zijn. Een voorbeeld van mijn dochter destijds. Twee vrienden en zij twijfelden over Biomedische wetenschappen, een numerus fixus studie. Dochter deed de toelatingsprocedure in Leiden, de anderen in Utrecht.
In Leiden moest ze een internationale Engelstalige online kennistoets doen. Daarnaast een test van haar algemene vaardigheden. Als je in jaar 5 gemiddeld een 8 stond, hoefde je alleen de tweede toets te doen. Er waren zoiets 110 plekken beschikbaar. Op een paar na zijn die allemaal naar 8+ mensen gegaan.

In Utrecht 1 kennistoets waarvoor ze vrij veel stof moesten bestuderen. De ene vriend had die ruim gehaald , de anderen ruim niet (je krijgt te horen op welke plek je staat op basis van hoogte van de score). Binnen een week mocht de tweede vriend toch meedoen, omdat heel veel deelnemers zich uitgeschreven hadden. Diegene heeft het eerste jaar bijna cum laude gehaald daarna. De vriend die de toets goed gemaakt had, ging uiteindelijk toch iets anders studeren.

In Maastricht is er geen numerus fixus voor Biomedische wetenschappen, maar de focus van de opleidingen verschilt per stad.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Noelle »

Helemaal eens Bissi en dit is precies de reden dat ik denk dat t goed is om als dat enigszins kan te weten dat je mogelijk voor een studie gaat waar de cijfers uit de vijfde belangrijk voor zijn. Ik wist niet dat zo’n groot deel van de plaatsen in de praktijk naar de 8+ leerlingen gaat. Het zou zo zonde zijn daar net onder te eindigen en al helemaal omdat je je dit niet realiseerde...

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Anne72 »

Ons Xke is rustig plannen aan het maken. Hoorde hen in ieder geval over een grote markt in de jaarbeurs. Afgelopen donderdag hebben ze het er met mentor over gehad. Heb nog niet gehoord wat daar uitgekomen is.

Zelf denk ik dat hen een tussenjaar ook mee moet nemen in de overwegingen. Hun interesses lopen nog zo uit een: iets met muziek, iets met geopolitiek / moderne wereldgeschiedenis of iets met kinderen (al hoor ik hun daar minder over). Dan is hen er misschien nog niet aan toe… al hebben we ook nog anderhalf jaar natuurlijk

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Eekhoorntje76 schreef:
wo 28 sep , 2022 8:19 pm
Wat een verschillende steden wil jullie zoon kijken Bissi! Veel plezier. Weet hij wel een beetje welke richting hij wil studeren?
Het begint langzaam aan duidelijker te worden. Hij heeft een driedubbel profiel. Maar het lijkt nu richting het type opleiding te gaan waarbij je technisch inhoudelijke kennis met sociologie combineert. Dus: mee kunnen helpen grote vraagstukken op te lossen waar we voor staan als maatschappij. Tot voor kort was dat vaak of of, maar nu heb je ook technische studies waarbij je oog hebt voor mens en samenleving. Bijv in Wageningen.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Anne72 »

Dat brede van de opleiding was wat mij al weer tig jaar geleden aansprak in Wageningen! Wij Wageningens herkennen dat ook vaak in elkaar als ik nog eens iemand tref. Ook als die een andere richting heeft gedaan. En een geweldige tijd gehad daar.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Toetsweek 1 begint hier vandaag. Telt voor 10% mee voor het eindcijfer. Ze doen nu deze toetsweek in de bovenbouw om de leerlingen wakker te maken, om ze te laten zien wat voor soort toetsen ze kunnen verwachten etc.
Vorig jaar hadden ze maar 3 toetsweken in de bovenbouw en daarvan ging toetsweek 1 in 2 delen vanwege covid. Er waren heel veel leerlingen die daardoor een slechte start hadden en heel veel moeite hadden om met de resterende 2 toetsen toch cijfers op te halen.

Ik ben heel benieuwd.

Jongste heeft serieus wat gedaan in voorbereiding, hij hoopt overal minimaal een 7 te halen. Grote verandering ten op zichte van de laatste toetsweek vorig jaar waarbij hij zeker voor Natuurkunde en Wiskunde niets deed (ja samenvatting in het boek doorlezen op weg naar school in de auto).
Hij zegt wat geschrokken te zijn van hoe slecht zijn broer vorig jaar de eerste toetsweek in het 4de maakte en geen idee te hebben wat te verwachten nu.

Verder gaat het zozo met hem. Hij had een aanvraag gedaan om FLE (engels) te versnellen. Mentor is ook FLE docent, verwees door naar de HB begeleider. Die zei dat jongste officieel verzoek moest doen bij vakdocent. Vakdocent heeft wat navraag gedaan bij de vakdocent van vorig jaar en de decaan (die de jongste nog nooit gezien heeft volgens mij of wellicht 1 uur in een klassikale voorlichting over het LOB proces). Conclusie.... vakdocent vindt dat in het 4de een grote basis wordt gelegd in literatuur en de kans dat jongste dan de grote toets in het 5de daar slecht over zou maken te groot. Daarnaast had vakdocent twijfels over zijn spreekvaardigheid... (Ik denk dan, joh, ga eens in gesprek in het Engels met deze leerling om dat te toetsen). Hij mag nu wel bij scheikunde gaan verbreden. Andere vakken mocht hij wel verzoek doen om te versnellen maar dat ziet hij zelf niet zitten omdat hij het vak of niet gehad heeft vorig jaar, of denkt dat het lastig(er) gaat worden of het al zelfstandig doet (economie).

HB begeleider was blij dat jongste nog naar school gaat ondanks dat jongste alleen de pauzes en gym leuk vindt en de rest echt niet. HB begeleider vond dat jongste zich maar meer moest gaan verdiepen in wat hij na het vwo wil (jongste is 14 en heeft nog niet echt een idee wat hij wil maar ook absoluut geen idee van wat er bestaat en kan). Jongste twijfelt tussen rechten of toch iets technisch/met cijfers
Ik mag van jongste me niet bemoeien, "mama, ik zit het de komende jaren nog wel uit"..... Voor mij rode vlag... mijn man zegt "maak je niet zoveel zorgen".

Dus nu met jongste afgesproken dat hij actief websites van universiteiten gaat bekijken om te zien wat voor opleidingen er zijn. En we gaan met ons 4 (man, middelste, jongste en ik) naar de Open Dag van de TU in Delft. Man met middelste gericht, jongste en ik vooral in "wat voor opleidingen zijn er en wat spreekt jongste aan".

Hebben jullie ook het idee dat door Covid en alle maatregelen er om heen, jeugd nog veel meer beperkt is in weten wat er bestaat aan opleidingen en beroepen etc? Ze zien alleen wat ze al zagen. Hebben zich online wel verdiept in youtube etc maar door alle algoritmes, blijf je toch regelmatig in het zelfde cirkeltje ronddraaien. Bij sommige beroepen kun je je een betere voorstelling maken (bakker, arts, dierenarts, boekhouder) dan bij andere. Steeds meer opleidingen hebben mooie namen, maar de jeugd (en ik regelmatig ook niet want nooit die kant op geïnteresseerd geweest) hebben geen idee wat het inhoud en wat je er mee kunt. Ook zijn er veel bredere opleidingen, heb ik het idee, dan vroeger. Wat het wellicht nog lastiger maakt omdat er zo veel keus is.

Middelste heeft het sociaal heel gezellig op school, hij zegt dat hij nu weet hoe te leren (eindspurt vorig schooljaar heeft dat toen bewezen), dus we hopen dat hij netjes, rustig, leesbaar, met tussenstappen en eenheden zijn toetsen gaat maken....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Hebben jullie ook het idee dat door Covid en alle maatregelen er om heen, jeugd nog veel meer beperkt is in weten wat er bestaat aan opleidingen en beroepen etc? Ze zien alleen wat ze al zagen.
Wel herkenbaar. Ze gaan vaak uit van schoolvakken, terwijl er ook veel studies zijn die daar geen directe link mee hebben. We waren afgelopen zaterdag bijv in Maastricht, waar we onder andere bij Gezondheidswetenschappen hebben gekeken. Zoon was vooral verbaasd dat bepaalde richtingen daar helemaal niets met biologie, scheikunde of natuurkunde te maken hadden, dat de specialisaties los stonden van het vo.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Marthe »

Er zijn zoveel opleidingen waarbij ik me echt afvraag wat je met die opleiding geacht wordt te doen. Alsof het alleen maar gaat om het opleidingsniveau en niet zo heel erg om de inhoud.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

Marthe schreef:
za 15 okt , 2022 9:03 pm
Er zijn zoveel opleidingen waarbij ik me echt afvraag wat je met die opleiding geacht wordt te doen. Alsof het alleen maar gaat om het opleidingsniveau en niet zo heel erg om de inhoud.
Er zijn inderdaad functies in het bedrijfsleven waarbij het afgerond hebben van een academische opleiding (dus: kunnen denken en werken op academisch niveau) belangrijker is dan de inhoud van de studie die je gedaan hebt.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Vlinder42 »

Dat lijkt zo. Ik ben iemand die met dat idee een studie heeft gedaan waar maar heel weinig studenten waren en waarvan het economische nut onduidelijk was. Iedereen zei dat dat niet uitmaakte, dat het opleidingsniveau het belangrijkst is. Dat was vroeger misschien ook zo. Mijn ervaring is anders.

Helaas is het in de praktijk zo, dat als je gaat solliciteren, je met zo’n studie heel vaak achter het net vist als je net bent afgestudeerd, omdat je nooit de gevraagde studie hebt. In theorie kun je de betreffende functie net zo goed, maar met solliciteren is er gewoon concurrentie. Er reageren veel meer mensen, en veel daarvan hebben dan wel de gevraagde studie. En dan word je om die reden gewoon niet uitgenodigd. Niet omdat je het niet zou kunnen, maar omdat anderen wel aan het geijkte plaatje voldoen. En werkgevers zelf vaak niet zo erg flexibel en creatief zijn. Ze spelen op zeker. Dat is ook zo bij functies waar eigenlijk alleen het academisch denkniveau nodig is, in de vacatures staat dan toch altijd een algemene studie genoemd zoals rechten of bestuurskunde. Met een niet-gangbare studie sta je in het sollicitatieproces dan 4-0 achter.

Om deze reden zou ik aan een hoogbegaafd kind een dergelijke studie niet aanraden. Misschien wel voor ‘erbij’ maar niet als hoofdstudie. Een studie die wel herkend wordt door werkgevers geeft meer kans om op een plek terecht te komen waar je als hb’er op je plek bent.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door loekie »

En dan maakt het m.i. ook uit of het een studie is die door werkgevers wordt gezien als 'moeilijk'. Mijn jongste heeft een master in een exacte studie afgerond en kwam heel snel aan een baan. Hij heeft veel taken waar zijn denkvermogen (en in het bijzonder het modelmatig kunnen denken en het snel kunnen verwerken van gegevens met computerprogramma's) van belang is. Dus hij gebruikt wel allerlei vaardigheden die hij bij zijn studie heeft ontwikkeld, maar weinig kennis over zijn exacte studie.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Paula schreef:
za 15 okt , 2022 10:23 pm
Marthe schreef:
za 15 okt , 2022 9:03 pm
Er zijn zoveel opleidingen waarbij ik me echt afvraag wat je met die opleiding geacht wordt te doen. Alsof het alleen maar gaat om het opleidingsniveau en niet zo heel erg om de inhoud.
Er zijn inderdaad functies in het bedrijfsleven waarbij het afgerond hebben van een academische opleiding (dus: kunnen denken en werken op academisch niveau) belangrijker is dan de inhoud van de studie die je gedaan hebt.
Klopt, zeker in deze tijd ook steeds meer.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

loekie schreef:
ma 17 okt , 2022 9:31 am
En dan maakt het m.i. ook uit of het een studie is die door werkgevers wordt gezien als 'moeilijk'. Mijn jongste heeft een master in een exacte studie afgerond en kwam heel snel aan een baan. Hij heeft veel taken waar zijn denkvermogen (en in het bijzonder het modelmatig kunnen denken en het snel kunnen verwerken van gegevens met computerprogramma's) van belang is. Dus hij gebruikt wel allerlei vaardigheden die hij bij zijn studie heeft ontwikkeld, maar weinig kennis over zijn exacte studie.
Dat denk ik ook. Er blijven altijd studies over waar sws weinig banen in zijn. En die ook weinig toegevoegde waarde hebben in het bedrijfsleven. Op de UVA was zo'n studie. Maar een paar banen in heel NL, daarom durfden de studentes die deze studie volgden ook geen aangifte te doen tegen een docent. Omdat dan de baankans helemaal verkeken was. Iets met restaureren van boeken geloof ik.

Zulke studies zullen er meer zijn. Wanneer er dan genoeg andere kandidaten voor een functie zijn, die wel een passende studie afgerond hebben, zullen die logischerwijs wel voorgaan.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Wij waren ook gaan kijken bij een studie waarvan de opleidingscoordinator zei: bij deze studie komen ook veel studenten die nog niet precies weten wat ze willen.
Dat vond ik niet zo'n aanbeveling eigenlijk.
Ook daarvoor geldt denk ik: beter als studie ernaast dan als hoofdstudie.

Dat je met een moeilijke (liefst exacte) studie in heel veel functies mag starten zie ik wel veel in mijn omgeving.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Anne72 »

Ons Xke heeft ook de eerste open dag bezocht. Een creatieve opleiding waar je het echt zelf moet maken. Die was super enthousiast. Mooi om zo met je toekomst bezig te zijn.

Of een studie al dan niet tot een baan leidt vind ik nauwelijks een argument voor een studiekeuze. Koos ook een studie en daar binnen een specialisatie waar nauwelijks werk in te vinden zou zijn en heb in mijn leven 1 maand een uitkering gehad. En altijd binnen of aan de rand van mijn vakgebied aan het werk geweest.
Mijn zorg is altijd dat mensen kiezen voor iets verstandigs en dan constant klagen over de baan die ze daarmee kunnen doen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Daar sluit ik me bij aan, Anne72. Leuk, een creatieve opleiding!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Vlinder42 »

Dat kan. Ik heb dat met die houding ook gedaan. Maar de praktijk was hard. Als je iets heel bijzonders kiest dan vereist dat gewoon extra inspanning of extra motivatie om de onbekendheid te overbruggen. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het kan er soms wel toe leiden dat je er langer over doet om op je plek te komen. Niet alle dingen werken zoals je graag zou willen. Bij mij was het in elk geval zo dat ik de bijzondere studie na een aantal jaar nogal verstikkend vond. Dat wist ik niet van tevoren. En dan is de wereld waarin je terecht kunt ineens heel erg klein.

Creatieve studies zijn heel leuk als dat je talent is. Een vriendin van mij komt van de kunstacademie. Maar talent hebben daarvoor is nog niet hetzelfde als je kunst aan de man kunnen brengen. Sommigen hebben daar ook talent voor, maar dat geldt niet voor iedereen.

Mijn punt is, het is nogal persoonlijk. Alleen maar zeggen ‘alleen het opleidingsniveau telt’ vind ik wat kort door de bocht. Dat wordt ook niet door arbeidsmarktonderzoek ondersteund.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Dat klopt wel. Studies die weinig toevoegen op de arbeidsmarkt zijn vooral leuk voor je eigen ontwikkeling denk ik. Maar om met zo'n studie dan in de maatschappij een plek te vinden, is ook een bepaalde persoonlijke ontwikkeling van belang. En zelfs dan is het lastig.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Mijn leraar Grieks gaf beroepsvoorlichting op school (off all people). Zijn credo was: kies als studie iets wat jou heel makkelijk af gaat, waar je goed in bent, waardoor je er makkelijk een baan mee kunt krijgen die jou dan weinig moeite kost.
Maak van je passie je grote hobby.
In je werk moest je volgens hem ook altijd dingen doen die je niet leuk vindt. In je hobby niet, dus daarom blijft die altijd leuk.
Zijn hobby was insecten verzamelen en onderzoeken. Die wisselde hij in het pre-internet tijdperk al met mensen over de hele wereld uit.
Voor ons bracht hij grote cicades mee die in de teksten Grieks genoemd werden.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Anne72 »

Bissi schreef:
do 20 okt , 2022 6:10 pm
Mijn leraar Grieks gaf beroepsvoorlichting op school (off all people). Zijn credo was: kies als studie iets wat jou heel makkelijk af gaat, waar je goed in bent, waardoor je er makkelijk een baan mee kunt krijgen die jou dan weinig moeite kost.
Maak van je passie je grote hobby.
In je werk moest je volgens hem ook altijd dingen doen die je niet leuk vindt. In je hobby niet, dus daarom blijft die altijd leuk.
Zijn hobby was insecten verzamelen en onderzoeken. Die wisselde hij in het pre-internet tijdperk al met mensen over de hele wereld uit.
Voor ons bracht hij grote cicades mee die in de teksten Grieks genoemd werden.
En hoe dacht je toen en denk je nu over dit advies?
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

Toen ik lang geleden mijn vakken moest kiezen toen ik naar de bovenbouw ging (onze school had geen vaste pakketten, je mocht je vakkenpakket helemaal zelf samenstellen), was het advies dat wij van school kregen "kies gewoon wat je leuk vindt want je krijgt toch geen baan". Met als gevolg dat er van mijn lichting behoorlijk wat mensen van school kwamen die niet de juiste vakken hadden gekozen voor de vervolgstudie waar ze 2 jaar later in geïnteresseerd waren. Dat resulteerde weer in onafgemaakte studiejaren en overstappen naar andere richtingen. Ik ben blij dat er tegenwoordig meer positieve aandacht besteed wordt aan het kiezen van je keuzevakken.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Marthe »

Mijn dochter wilde graag C&M kiezen. Maar doordat het een kleine school was (hij groeit de laatste jaren de pan uit) zou dat verplicht 3 vreemde talen betekenen omdat er geen andere vakken binnen het pakket beschikbaar waren.
Toen heeft ze toch maar E&M gekozen met beeldende kunst erin zodat ze naast het creatieve toch ook de vakken had om een keuzemogelijkheid te hebben in de vervolgopleidingen.
Die profielen kunnen dus best beperkend werken, zeker op kleinere scholen waar minder flexibiliteit is in aanvullende vakken.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Klopt, hier ook beperkte keuze in de profielen.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Von »

Bissi schreef:
do 20 okt , 2022 6:10 pm
Mijn leraar Grieks gaf beroepsvoorlichting op school (off all people). Zijn credo was: kies als studie iets wat jou heel makkelijk af gaat, waar je goed in bent, waardoor je er makkelijk een baan mee kunt krijgen die jou dan weinig moeite kost.
Maak van je passie je grote hobby.
In je werk moest je volgens hem ook altijd dingen doen die je niet leuk vindt. In je hobby niet, dus daarom blijft die altijd leuk.
Zijn hobby was insecten verzamelen en onderzoeken. Die wisselde hij in het pre-internet tijdperk al met mensen over de hele wereld uit.
Voor ons bracht hij grote cicades mee die in de teksten Grieks genoemd werden.
Grappig, bij ons op school ook de leraar Grieks.
Een decaan van niks verder, was meer geïnteresseerd in zijn bedrijfje. Wel n aardige man, dar dan weer wel.

Je kon bij ons inderdaad ook alles door elkaar kiezen, gevolg was dat mijn vriendin en ik ongeverr de enigen waren die (onafhankelijk van elkaar) precies hetzelfde pakket hadden.
Wat een crime voor de roistermakers moet dat zijn geweest.

Bij jongste op school is er wel wat meer keuze. Ze heeft C&M met Nederlands en Engels natuurlijk, cjv ook verplicht, Frans, wiskunde C, drama, bv en kua (kunst algemeen, komt verplicht bij de andere kunstvakken) geschiedenis en maatschappijwetenschappen.

Ze vindt vooral de kunstvakken erg leuk.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Anne72 schreef:
do 20 okt , 2022 10:54 pm
En hoe dacht je toen en denk je nu over dit advies?
Ik had toen een hele brede belangstelling (en nu nog). Wat ik het allerleukst vond, kon ik dus niet bepalen. Wel waar ik goed in was en wat mij interessant leek.
Door de tijd heen ben ik me verder gaan ontwikkelen in aanvullende richtingen, bijv van bedrijfsleven richting onderwijs. Sommige interesses heb ik inderdaad als hobby opgepakt en daar heb ik nog steeds plezier in.

Dus eigenlijk vind ik het advies van die leraar best goed. Waar je goed in bent, dat is denk ik vaak iets wat je ook best leuk vindt. En als je dat met weinig stress doet en na je werk iets anders leuks gaat doen. Waarom niet?

Wat meespeelt is dat ik intussen ook redelijk wat mensen ben tegengekomen die van hun nieuw ontdekte passie hun werk maakten, een grote switch. Na een paar jaar switchten ze toch weer meer richting hun oorspronkelijke werk.
Bijv iemand was organisatieconsultant, ging PABO zij-instroom doen, paar jaar op een basisschool gewerkt, nu ambtenaar op ministerie van Onderwijs.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Noelle »

Leuk te lezen die verschillende adviezen en ervaringen. Ik vind zelf baan en beroepsperspectief wel een rol spelen. Ik ben afgestudeerd in een tijd dat het lastig was een baan te vinden zeker als je een studie deed die minder aansloot op de arbeidsmarkt en / of je niet op erg kon onderscheiden en dan nog was het lastig. Dat was niet leuk. Ik heb vriendinnen echt lang zien zoeken en dan nog iets zien gaan doen voor een langere tijd wat ze niet leuk vonden. Ik vind het dus wel een factor. dat laat onverlet dat ik ook vind dat je een studie leuk moet vinden. Ik heb dochters die ook een creatieve/muzikale belangstelling hebben. Lastige studies voor de arbeidsmarkt. Als ze er helemaal voor zouden gaan zou ik een talent in die richting wel zo bijzonder en leuk vinden dat ik een studie daarin zou toejuichen. Helaas is dat hier niet op die manier het geval. Mijn advies (al worden mijn adviezen veelal niet opgevolgd en nauwelijks beluisterd) zou zijn een eventuele studie die leuk lijkt maar minder kansen heeft op de arbeidsmarkt als tweede studie te doen als dat qua belasting past. Zag ik vroeger veel in mijn omgeving en heb ik zelf ook gedaan en maakt het wel minder ‘kwetsbaar’. Belangstelling van de kids hier richt zich met name op de bèta studies. Ik vind het bij sommige voor mij wat onbekendere studies lastig peilen hoe de vooruitzichten op de arbeidsmarkt zijn. En dat is natuurlijk ook niet een statisch iets.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Noelle schreef:
zo 23 okt , 2022 10:59 am
Leuk te lezen die verschillende adviezen en ervaringen. Ik vind zelf baan en beroepsperspectief wel een rol spelen. Ik ben afgestudeerd in een tijd dat het lastig was een baan te vinden zeker als je een studie deed die minder aansloot op de arbeidsmarkt en / of je niet op erg kon onderscheiden en dan nog was het lastig. Dat was niet leuk. Ik heb vriendinnen echt lang zien zoeken en dan nog iets zien gaan doen voor een langere tijd wat ze niet leuk vonden. Ik vind het dus wel een factor. dat laat onverlet dat ik ook vind dat je een studie leuk moet vinden. Ik heb dochters die ook een creatieve/muzikale belangstelling hebben. Lastige studies voor de arbeidsmarkt. Als ze er helemaal voor zouden gaan zou ik een talent in die richting wel zo bijzonder en leuk vinden dat ik een studie daarin zou toejuichen. Helaas is dat hier niet op die manier het geval. Mijn advies (al worden mijn adviezen veelal niet opgevolgd en nauwelijks beluisterd) zou zijn een eventuele studie die leuk lijkt maar minder kansen heeft op de arbeidsmarkt als tweede studie te doen als dat qua belasting past. Zag ik vroeger veel in mijn omgeving en heb ik zelf ook gedaan en maakt het wel minder ‘kwetsbaar’. Belangstelling van de kids hier richt zich met name op de bèta studies. Ik vind het bij sommige voor mij wat onbekendere studies lastig peilen hoe de vooruitzichten op de arbeidsmarkt zijn. En dat is natuurlijk ook niet een statisch iets.
😊

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

Von schreef:
za 22 okt , 2022 9:46 am
Je kon bij ons inderdaad ook alles door elkaar kiezen, gevolg was dat mijn vriendin en ik ongeverr de enigen waren die (onafhankelijk van elkaar) precies hetzelfde pakket hadden. Wat een crime voor de roistermakers moet dat zijn geweest.
Om die reden stopten ze op mijn school na 2 jaar met dit 'systeem'. Het resulteerde in een nachtmerrie voor roostermakers en heel veel tussenuren voor vrijwel alle leerlingen. En daarna dus in vakkenpakketten die niet aansloten op vervolgstudies.
Positief was wel dat ik op die manier echt alleen de vakken deed waar ik heel bewust voor koos en dus motivatie voor kon opbrengen: 3 moderne talen, geschiedenis, wiskunde en natuurkunde. Terugkijkend betwijfel ik of ik een einddiploma gehaald zou hebben met andere vakken. Mijn motivatie voor school was minimaal, mijn fixed mindset ('je kunt het of je kunt het niet' en 'ik wil het niet leren, ik wil het kunnen') levensgroot.

Bij ons vond oudste het kiezen van een pakket dermate beperkend, dat zij koos voor heel veel extra vakken (dat mocht 2 jaar later ook niet meer, ivm de roosterproblemen die het opleverde voor andere leerlingen). Zij deed uiteindelijk eindexamen in alle 4 de profielen. Voordeel daarvan was weer dat ze noodgedwongen moest compacten en niet alle lessen fysiek kon bijwonen, want dat was roostertechnisch gewoon niet mogelijk. Voor haar ideaal!

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Von »

Een van mijn besre vriendinnen was heel goed in alle vakken, had overal een positief advies voor. En zo koos... 6 talen en geschiedenis.
Is geslaagd met 7 negens op haar eindlijst en verder gegaan in de talen, en daar heel succesvol in. Toch zou ik het als pakket niet adviseren.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Mijn puber heeft een brede interesse en geen dominante passie. Die praat soms over het vinden van een 'dharma' in plaats van 'passie', om tot studiekeuze te komen. 'dharma' komt uit boeddhistische cultuur (of hindoe?). Nu weet ik niet precies wat de oorspronkelijke betekenis van het woord is, maar de interpretatie van mijn (noch boeddhistisch noch spiritueel of religieus) kind is: "Iets wat je leuk vindt, waar je goed in bent, en waar je mee nuttig kan zijn."

Lijkt me een mooie middenweg tussen eigen interesse en pragmatisch kansen berekenen voor succes in de toekomst, en ook soms een relatief makkelijke manier om tussen uiteenlopende interesses te kiezen. En voor iemand die als mijn kind geen dominante passie heeft, een geruststelling dat je met (haar interpretatie van) 'dharma' ook verder kan.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Bij mij op de middelbare moest je in 4VWO een richting kiezen, en als je geen beta was kon je op 1 na alle beta vakken laten vallen. Maar als beta moest je wel alle talen houden. Dit is voor mij een reden geweest om naar 4 HAVO te gaan, om alleen nog maar Engels en Nederlands te houden. Daarna terug naar het VWO want vanaf de 5e kon je wel zonder al die talen. Daarom vind ik het nu ook wel een ding dat je altijd een 3e taal moet hebben. Ik weet niet of ik in deze tijd een VWO diploma kan halen. Het enige advies wat ik kreeg over een vervolgstudie was van mijn Scheikunde docent die me vroeg wat ik wilde en toentertijd was dat PABO of Scheikunde en hij zei ga aub Scheikunde doen! (Dit heb ik ook gedaan, alleen ben ik uiteindelijk na 1,5 jaar naar het HBO overgestapt en Chemische Technologie gaan doen).

Dochter heeft vakken gekozen die ze leuk vindt, maar in haar geval kan ze dan ook nog heel veel kanten op, en heeft ze nog geen idee wat ze wil gaan doen.

Haar sociale leven komt nu wel flink op gang, ze gaat af en toe met een paar meiden naar andere afdelingen van de Sterrenwacht lezingen. Ze spreekt volgende week met een van die dames af in de stad waar deze dame woont. Heeft een uitnodiging voor een verjaardag aanstaande zaterdagavond. Spreekt na school af met klasgenoten. Gaat in tussenuren met klasgenoten soms op stap (wandelen of mee naar een winkel), etc. Zo fijn!!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Eekhoorntje, voor leerlingen met een dyslexie verklaring is er een optie om de derde taal (tweede vreemde taal naast Nederlands en Engels) te laten vallen. Mijn middelste doet zo economie in plaats van Duits/Frans, anders zou hij inderdaad nooit zijn VWO diploma halen terwijl hij voor de beta vakken en economie ruim voldoende staat nu in het 5de.
Ik ben dus trots op middelste. Eerste toetsweek is geweest, telt maar voor 10% mee en is vooral bedoeld om de bovenbouwleerlingen wakker te schudden en voor de 4de jaars te leren hoe toetsen in de bovenbouw gaan.
Middelste heeft alleen nog geen punt voor Nederlands terug. De rest tussen de 6 en 8.5. Heel blij mee, vooral ook voor zijn zelfvertrouwen. Hij heeft bewezen dat hij terecht over is naar 5vwo na zijn eindsprint vorig jaar waarbij hij mentor en andere docenten verbaasde. Mijn "hij kent en kan het wel maar moet leren wat en hoe op te schrijven" bleek waar. Heel blij dat er docenten met hem zijn gaan zitten eind vorig jaar en de hb coordinator ook wat gesprekken deed en handvaten gaf.

Jongste (4de) wacht nog op zijn economiepunt. Hij heeft er al om gemaild omdat de leerlingen die wel de les volgen, het punt al hebben. Hij volgt geen lessen dus doet het volledig zelfstandig maar nog geen punt in som of op zijn email bekend. Jammer want afhankelijk van zijn punt zou hij na de herfstvakantie of zelfstandig verder doen of toch her en der gaan schrappen in andere lessen om economie te kunnen volgen.

We zijn met beide jongens naar de open dag in Delft geweest gisteren en aansluitend nog even naar het strand geweest (ik kan daar zo van genieten maar het is altijd minimaal 2u rijden voor me). Voor de jongste was het vooral een "hoe ziet zo'n universiteit er uit en welke studies bestaan en uit wat voor onderdelen bestaat dat dan" kennismaking. Ik heb hem gezegd dat hij met vriendjes ook maar eens in Maastricht eens moet gaan kijken (fiets afstand). Gelukkig doen ze met school ook een middag Maastricht. Hij heeft gelukkig nog even maar ook nog geen idee van welke richting hij op wil. Soms rechten, soms toch iets met natuurkunde maar hij vond moleculair science & technology ook wel interessant
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter heeft nu toetsweek en zegt dat ze goed voorbereid is. We gaan het zien.

Ze is afgelopen week naar de voorlichtingsavonden geweest die hier georganiseerd worden, en ze is bij Aardwetenschappen, Taalwetenschappen en Culturele Antropologie geweest. En vind vooral de eerste twee interessant en de laatste zeker niet. Volgende week is er nog een avond dus kan ze weer met wat andere studies kennismaken. (Helaas waren we redelijk laat met inschrijven en kon ze niet bij alle studies die ze interessant vond terecht.)

Ik denk dat we er dit jaar in februari wel ook op uit trekken om te kijken bij universiteiten.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Stil hier... hopelijk wil dat zeggen dat het goed gaat met iedereen.

Eekhoorntje, hoe was het gegaan met de toetsweek van je dochter?

Hier gaat het zijn gangetje. Middelste had de toetsweek voor de Kerst prima gedaan. Moet alleen nog zijn Engels punt terug krijgen, dat was een presentatie. Hij weet dat het voldoende is. Verder amuseert hij zich prima met sporten (nu in de zaal, straks weer het veld op), sociaal gaat het goed en hij heeft weer een baantje gevonden nadat het restaurant waar hij werkte werd verkocht en de nieuwe eigenaren eerst zeer grondig gingen verbouwen. Hij krijgt het goed gecombineerd en is vrolijk, meer willen we niet!

Jongste gaat ook prima, staat voor economie zonder lessen te volgen een nette 7 dus gaat ook geen lessen volgen.
Vanaf volgende week gaat hij mee doen aan Teenzcollege van de Universiteit Maastricht. Niet geheel zijn idee maar een mooie manier om de verschillende faculteiten te leren kennen, te ontdekken of probleemgestuurd onderwijs bij hem past en om wat uitdaging te creëren want hij mist een aantal dinsdagmiddagen les dus er wordt zo gecompact. Helaas lijkt het er op dat hij de enige is van zijn school die gaat mee doen.
Dit jaar koos school er voor om de info alleen in de mentorlessen te verspreiden en geen info naar ouders te mailen. Het was dat een vriendin van me zei dat haar zoon ging deelnemen en ik eens vroeg aan de jongste, dat hij iets vaags mompelde over "ehh ja daar heeft iemand wel iets over verteld".... Ik verwacht dat niet alleen mijn kind dan vooral thuis ook niets verteld. Want ja, nieuwe mensen, extra fietsen, extra werk....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Noelle »

Klinkt goed en leuk Bloemetje. Wat betreft de extra activiteiten merk ik hier (klas 5) dat t sowieso druk is en ze op de puberleeftijd ook zin hebben in andere dan schoolse interesses. Of gewoon lekker niets doen. Wat ik ook snap. Mijn indruk is ook dat de overgang van 4 naar 5 toch wel weer een stapje is voor dochter en haar omgeving. Zie ook dat veel kinderen toch 1 of 2 vakken laten vallen. We hebben inmiddels ook bij een aantal studies gekeken. Dochter vindt heel veel leuk en dat maakt t niet makkelijker (of uiteindelijk misschien ook wel).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Anne72 »

Met ons Xke gaat ook alles goed.
Hen heeft goede cijfers gehaald in de toetsweek. Alles hoger dan een 6,2 en veel boven de 7,5. Helemaal goed. Hen heeft wel besloten om economie te herkansen. Dat is een goede manier om een buffer op te bouwen.
Wel valt versneld Engels vaak uit en dat is jammer met oog op examen dat al over paar maanden is. Volgende week mentor gesprek en dat dan even bespreken.

Verder werkt Xke veel om alle concerten te betalen waar hen met vrienden naar toe gaat. Nu spoelkeuken van een restaurant en vanaf volgende week naschoolse opvang van een buurjongetje. Muziek blijft een grote passie en dat gaat ook lekker.

Kortom geen nieuws is goed nieuws inderdaad.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Hier loopt ook alles OK. De toetsweek begint donderdag. Hij schrijft lekker door aan zijn dossiers van geschiedenis en aan het PWS. Hij gaat nog een pre-class doen in Leiden. Ze hebben op school een nieuw systeem ter vervanging van tafeltjesavond. Alle docenten geven leerlingen feedback en daar moeten ze een plan van aanpak voor schrijven als verbeterplan. Hij kreeg van alle docenten te horen: je hebt extra uitdaging nodig of een versnelling. Hij mag daarom in de lessen aan extra dingen werken, dus dat wordt het huiswerk van die pre-class. Hij was zelf wel verbaasd over de feedback eigenlijk.
Ik dacht zelf: ze hebben vast een training gehad of zo, want tot nu nooit veel over gehoord eigenlijk. 😀

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Het lijkt wel meer dan OK te gaan, Bissi! ;)
Mooie cijfers voor Xke, Anne72!

Hier gaat het zo zo. Sommige vakken gaan goed, andere vakken hebben nog veel oefening nodig om te kunnen slagen. Maar niets is onmogelijk, de centrale examens zijn nog best veel nachtjes slapen weg en dus geen reden tot paniek … :snoopy: :sleeping:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

boom schreef:
wo 11 jan , 2023 6:40 pm
:snoopy: :sleeping:
:lol:

Hier gaat het ook prima. De examens zijn verweg. Tapijtje ( ik noem haar T) probeert bij een kunstopleiding toegelaten te worden, maakt een portfolio. Een stage bij een kok staat ook in de wacht. En twee olympiades, voor de ene is T door naar de landelijke finale, bij de andere begint pas de eerste ronde. Dit jaar wordt het geen diplomajaar. Er blijven 3 vakken over, maar als alle meezit, misschien zijn die voor het volgende jaar te combineren met een vervolgopleiding kunst.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Wat leuk, Tapijt, dat T een vervolgopleiding heeft gevonden die haar aanspreekt. Ze heeft ook lekker de tijd komend jaar om een portfolio bij elkaar te knutselen. :schreiben: Ben wel reuze nieuwsgierig naar de gekozen richting? [pompon] :band: :guitar: :nopity: :work: Én deelname aan de olympiades, zo te lezen gaat het goed met haar! :grin:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Wat leuk Tapijt! Een vriendin van mijn dochter heeft dat ook gedaan, zo'n portfolio opbouwen. Bij haar was het mode en textiel. Ze heeft er vanalles geleerd over wat ze kan en leuk vindt, heelinspirerend. Uiteindelijk is ze daarna naar een andere opleiding doorgegaan dan de kunstacademie. Daar zit ze helemaal op haar plek.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Ha Boom, deze:
:work:

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Bissi schreef:
do 12 jan , 2023 9:10 pm
Wat leuk Tapijt! Een vriendin van mijn dochter heeft dat ook gedaan, zo'n portfolio opbouwen. Bij haar was het mode en textiel. Ze heeft er vanalles geleerd over wat ze kan en leuk vindt, heelinspirerend. Uiteindelijk is ze daarna naar een andere opleiding doorgegaan dan de kunstacademie. Daar zit ze helemaal op haar plek.
Ja, hier ook ongeveer zo, Bissi. Tapijtje denkt ook dat ze in de toekomst waarschijnlijk iets anders gaat studeren. Maar zo een kunstopleiding kan een mooie plek zijn als je nog geen schooldiploma hebt, klaar bent met school, te jong bent voor vavo, en je diploma op eigen houtje (staatsexamen) haalt. Het zou mooi zijn als T toegelaten wordt.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

Tapijt schreef:
do 12 jan , 2023 9:21 pm
Ja, hier ook ongeveer zo, Bissi. Tapijtje denkt ook dat ze in de toekomst waarschijnlijk iets anders gaat studeren. Maar zo een kunstopleiding kan een mooie plek zijn als je nog geen schooldiploma hebt, klaar bent met school, te jong bent voor vavo, en je diploma op eigen houtje (staatsexamen) haalt. Het zou mooi zijn als T toegelaten wordt.
Inderdaad een mooie tussenoplossing Tapijt.

Wat betreft het vavo: Officieel kun je inderdaad vanaf je 16e naar het vavo als je dreigt uit te vallen op de middelbare school, of daar niet meer ingeschreven staat. Toen onze jongste (toen nog lang geen 16, want met 9 jaar op het VO gestart) uitviel op het reguliere VO gaven 3 vavo's ook aan dat hij te jong was om daar te kunnen starten. Toch bleek er ruimte in de wet en was er uiteindelijk een vavo die hem een kans wilde geven. Was vooral een kwestie van willen en durven. Hij heeft toen 5 en 6 vwo in één jaar afgerond. Het kán dus wel.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Dankjewel Paula.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Wat leuk die jonge mensen die weten wat ze willen!

Jongste gaat toch niet zo lekker. Teenzcollege komt hij wel enthousiaster van buiten dan van een reguliere schooldag.
Verder wil hij vooral niets behalve in bed liggen en lezen en gamen. Hij wil ook niet dat ik een gesprek aan vraag op school of eens met een (Jeugd)psycholoog praten.
Vorige week zei hij: "als ik havo ga doen, heb ik volgend jaar eindexamen en ben ik hier van school". Oke, dat snap ik, maar dat mag alleen als je weet wat voor vervolgopleiding je wilt gaan doen. Een jaar vakkenvullen bij de supermarkt vind ik om heel veel redenen geen optie (en in België moeten leerlingen tot 18 gewoon een opleiding volgen of inderdaad een middelbare schooldiploma hebben). Hij heeft niet echt een idee wat hij wil gaan doen dus dan maar vwo afmaken, dan heb je en meer opties daarna en een jaar langer om te bedenken wat je wilt en waar.

Ik denk dat ik toch maar eens een afspraak ga maken op school en met de begaafdheidsbegeleider ga praten. Zijn eigen mentor heeft denk ik niet echt een idee waar jongste mee worstelt en wat er mogelijk is. Die zou wel kunnen helpen met adhd of lhbti/identiteit gerichte zaken. Vorig jaar heeft deze mentor bij middelste wel doorverwezen naar de begaafdheidsbegeleider voor middelste. Dus mentor krijgt dan gewoon een cc zodat deze op de hoogte is.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Bloemetje75, het lijkt erop dat je jongste ook weet wat hij wil! De havo-route is zo gek nog niet als hij daar de motivatie wel voor heeft. Zag je lichtjes in zijn ogen toen hij met dit plan kwam?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Hij zat naast me in de auto dus aankijken lukte niet (ik reed).
Hij wil van school maar weet niet wat daarna. Ik ga het volgende gesprek eens aan tafel of lopend hebben, zodat ik hem wel kan aankijken.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Ik ga navragen of voor de Belgische overheid een havo diploma voldoende is voor de leerplicht.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Bloemetje75 schreef:
wo 08 feb , 2023 7:41 am
Hij zat naast me in de auto dus aankijken lukte niet (ik reed).
Hij wil van school maar weet niet wat daarna. Ik ga het volgende gesprek eens aan tafel of lopend hebben, zodat ik hem wel kan aankijken.
Grappig. Die positie, waarin je elkaar niet rechtstreeks aankijkt, wordt juist aanbevolen bij 'praten met je puber.' En ook praten terwijl je wat anders doet, zoals in de auto of tijdens klusjes.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Hier gaan opeens de schoolreisjes van start. De Griekenlandreis, 3 dagen Euroscola, TTO reis naar Engeland.
Lag de afgelopen jaren allemaal stil vanwege corona

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

Bissi schreef:
wo 08 feb , 2023 7:33 pm
Bloemetje75 schreef:
wo 08 feb , 2023 7:41 am
Hij zat naast me in de auto dus aankijken lukte niet (ik reed).
Hij wil van school maar weet niet wat daarna. Ik ga het volgende gesprek eens aan tafel of lopend hebben, zodat ik hem wel kan aankijken.
Grappig. Die positie, waarin je elkaar niet rechtstreeks aankijkt, wordt juist aanbevolen bij 'praten met je puber.' En ook praten terwijl je wat anders doet, zoals in de auto of tijdens klusjes.
Met mijn puber was het destijds het enige moment dat ik met hem in gesprek kon komen; in de auto, juist als er geen oogcontact nodig was. Tegenwoordig gaat hij voor een serieus gesprek eerst goed zitten en zorgt ie dat we allebei iets te drinken hebben :mrgreen: .

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Bissi schreef:
wo 08 feb , 2023 7:37 pm
Hier gaan opeens de schoolreisjes van start. De Griekenlandreis, 3 dagen Euroscola, TTO reis naar Engeland.
Lag de afgelopen jaren allemaal stil vanwege corona
Fijn he! Dat hebben ze hier echt gemist. Alle 3 geslaagd in corona tijd, dus geen reizen.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Bissi schreef:
wo 08 feb , 2023 7:33 pm
Bloemetje75 schreef:
wo 08 feb , 2023 7:41 am
Hij zat naast me in de auto dus aankijken lukte niet (ik reed).
Hij wil van school maar weet niet wat daarna. Ik ga het volgende gesprek eens aan tafel of lopend hebben, zodat ik hem wel kan aankijken.
Grappig. Die positie, waarin je elkaar niet rechtstreeks aankijkt, wordt juist aanbevolen bij 'praten met je puber.' En ook praten terwijl je wat anders doet, zoals in de auto of tijdens klusjes.
Dat praten in de auto of lopend werkt ook het beste bij hem. Maar dan zie ik dus geen glimmende oogjes…
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Ja, ik snap het. Het klonk niet als een opmerking van iemand met glimoogjes, zoals je het opschreef. Meer als: dan ben ik er tenminste vanaf.

Hier in de stad mag je van 4 vwo niet naar 5 havo, omdat je dan de schoolexamens van 4 havo hebt gemist. Maar misschien is in België het systeem anders.

Je hebt, misschien voor een andere keer als het gesprek over schol gaat, ook de zogenaamde wondervraag: stel je zou morgen wakker worden en je merkt: alles om je heen is veranderd. Er is een wonder gebeurd: je bent 5 jaar verder en al je dromen zijn uitgekomen. Hoe zou dat er dan uitzien?

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door loekie »

Hier in de stad mag je van 4 vwo niet naar 5 havo, omdat je dan de schoolexamens van 4 havo hebt gemist
Als al halverwege het schooljaar duidelijk is dat een leerling naar havo-5 wil is het wellicht mogelijk om dit schooljaar de schoolexamens van havo-4 te maken?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Ik herinner me nog die glimoogjes toen ik tegen zoon zei dat de havo een jaar korter was én dat hij Frans kon laten vallen. :love: Vandaar dat ik er over begon. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Volgens mij is het vooral een “dan ben ik er vanaf”…
Ze zitten in Nl op school maar we wonen in Be. Er is jaarlijks leerplicht controle middels formulier wat ik moet invullen en school moet invullen/afstempelen.

Soms zijn regels ook “raar”. Dochter heeft in Nl havo gedaan met 2 profielen, ze kon in Be niet aan de gewenste opleiding hoge school beginnen met alleen dat havo diploma, gelukkig heeft ze ook propedeuse hbo-v dus werd toegelaten. Een zelfde opleiding op andere hoge school, kom je wel met je havo diploma binnen. Dus ik moet het goed navragen en heb dan graag antwoord op papier.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wow, ik heb blijkbaar al heel lang niet meer hier gelezen. Goed om jullie verhalen te lezen.
Balen Bloemetje dat je zoon niet lekker in zijn vel zit.

En wat fijn Tapijt dat je dochter zo goed weet wat ze wil.

Hier gaat het sociaal erg goed met dochter, en na de eerste toetsweek en twee herkansingen (ze kregen een extra herkansingsmogelijkheid, omdat er over de hele linie slechte cijfers waren gehaald in de 4e), en goede praktijkopdrachten staat ze overal weer voldoende voor. (Maar deeerste toetsweek waren voor bio, na, sk echt zware onvoldoendes). Nu is ze bezig met de tweede toetsweek en spreekt ze ook vaak af, maar wel omdat ze dan bv wat gaat uitleggen of uitgelegd krijgt, natuurlijk niet de hele tijd.

Ze heeft een heel leuk groepje waar ze ingevoegd is, en daarmee gaan ze vaak Mariokarten. Ik heb al een paar keer bijna de hele groep bij ons beneden gehad. Ze maken soms grapjes over dochters extensieve kennis van landen en grapjes, maar ze hebben ook van alle andere kinderen in de groep zulke grapjes. Regelmatig zitten ze ook op discord. In de vakantie is ze ook met de enige twee niet wintersporters naar de film geweest. Het is een groep jongens en meiden, en het grappige is dat de jongens ook allemaal dezelfde lengte ongeveer zijn. (Nu nog wel?).

Grappig is dat dochter dus op de PO’s heel hoge cijfers haalt, maar de totsen tot nu toe dus niet. Ze had nl zelfs een 10 voor het Scheikunde PO! Ze snapt het dus wel. En nu heeft ze een paar keer scheikunde uitgelegd aan een van de groep en daar leer je natuurlijk ook zelf weer van. Dus ik denk dat de e toetsweek wel beter gaat.

Ik las ook over reisjes. Dochter was zich voor eentje vergeten op te geven (Science in Space, naar Duitsland). En voor de andere is ze uitgeloot (Shakespeare project in Engeland). Volgend jaar of in de 6e gaan ze naar Rome of Griekenland, en dochter wil naar de laatste.

Verder weet ze nu voor 90% zeker dat ze iets met Aardrijkskunde wil doen, en ze vind stenen, maar ook demografie dingen interessant. Nu nog uitzoeken wat ze er allemaal precies mee kan, en maar langzaam aan gaan kijken bijnopleidingen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

We gaan opeens al richting de examens! Althans, de reguliere lesstof is geweest en zoon neemt nu deel aan online examentrainingen van school. Hij is er enthousiast over: de online lessen zijn zeer to-the-point en hij krijgt na jaren van taaie zelfstudie nu in een uurtje alles uitgekookt op een presenteerblaadje. Zoon: :eat: En hij heeft er na 1,5 week zijn buik nog niet van vol! Complimenten dus voor deze geboden service, want zoon is nooit zo positief als het op school aankomt. :mrgreen:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Leuk dat IVIO zo goed bevalt! En Eekhoorntje, ook heel leuk om te lezen!

Hier is de stemming veranderd...Examens zijn dichtbij en dat geeft Tapijtje, tot nu toe, positieve adrenaline. T maakt dit jaar 3 staatsexamens (en er blijft dan 3 over voor volgende schooljaar). Ze staat er redelijk goed voor. De proefexamens maakt ze allemaal in 90 minuten tot twee uur af en cijfers zijn rond 6 en 7. Mocht T nog de gewoonte maken om iets langer erover te doen (want ze krijgen 3 uur de tijd), dan kan het cijfer beter worden. Het PWS is prachtig geworden. :-) Het gaat over Engels literatuur.

Verder gaat T naar een kunstopleiding en heeft daar een paar oudere vrienden gevonden...zeg maar allemaal jongens en rond 18 of 18+. In de vriendengroep zij ze deels Nederlands en deels exchange studenten. Dat is soms best een uitdaging voor mij, ik moet soms nadenken wat voor houding ik wil hebben. T, gender non conforming, maar alsnog mijn dochter van 13, bevriend met zulke oudere jongeren en geen meisje in hun groep. Ik vind het vooral bijzonder en grappig. Ik ben blij dat ze leuke contacten heeft, ze is vaak in haar leven eenzaam geweest. Maar ik zou niet eerlijk zijn als ik zeg dat ik dit als moeder geen uitdaging vind.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

@Tapijt: Mijn dochter had op een bepaald moment ook vooral jongens als vrienden. Ze gingen samen op stap, en toen ze wat ouder werd (ze is nu 24) zelfs samen weekendjes weg. Eigenlijk denk ik dat ze dochter vooral als een soort jonger zusje zagen. Als moeder is het soms even slikken en schakelen. Want je maakt je onwillekeurig toch ook zorgen. Maar dat had ik ook toen zoon van 9 met jongens van 14 optrok ;) .
Maar aan de andere kant, als jouw dochter goed in haar vel zit, fijne vrienden heeft aan deze jongens, en voldoende voor zichzelf kan opkomen als dat nodig is, dan denk ik ook dat je vooral vertrouwen in je kind moet durven hebben. Vertrouwen dat ze de juiste keuzes maakt in haar vriendschappen. Zo te lezen heb jij dat ook.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Klinkt alsof T goed in haar vel zit Tapijt! En fijn voor haar, die vriendschappen. Kan me alleen wel voorstellen dat het voor jou even bijschakelen is, als alles weer zo hard gaat opeens. ;)

@Eekhoorntje76… leuk dat je dochter al weet welke richting ze op wil. Bij fysische geografie is een scheikundeknobbel ook best handig. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Klinkt inderdaad alsof T goed in haar vel zit! Ik snap je voorzichtigheid wel, ik denk er ook wel eens aan, alleen zit er dan geen groot leeftijdsverschil.

@Boom: dochter heeft wel een 10 gehaald voor het PO, maar ze had een 3 voor haar toets in de eerste toetsweek, dus die scheikunde knobbel bij haar weet ik nog niet! (Zelf een scheikundeknobbel hebbende) maar ze vind het wel een leuk vak!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Ah ja Eekhoorntje76, maar ook met een scheikundedeuk (5 op mijn eindlijst) kun je een studie doorkomen met vakken als organische chemie, anorganische chemie, chromatografie en fotometrie :lol:. Beetje doorzettingsvermogen voor nodig, dat dan weer wel. :mrgreen:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik zal het voor haar onthouden. Ze heeft vandaag een voorlichting (op school gehad tijdens keuzefestival) van Sociale geografie en planologie en dat vindt ze ook interessant. De beste vriendin van mijn schoonzus heeft geloof ik ook fysische geografie gedaan.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Succes voor de eindexamenkandidaten! So far so good?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Onze zoon doet vandaag zijn derde Cambridge examen (vorige twee in de vakantie op 26 en 28 april). PWS is ook af. De 22ste mei nog eindexamen Engels, op initiatief van school zelf, voor alle TTO 5 leerlingen. Daarna geen Engels meer en geen Global perspectives, dus veel tijd over in de lesweek in de 5de en 6de. Voor het eerst dat het zo gaat.

Zijn mentor stelde laatst voor dat hij bij sommige lessen wegblijft omdat hij zijn vrienden van het werk houdt en hij zelf ook wel zonder lessen bepaalde vakken haalt. Zouden jullie dat doen? Ik ben bang dat hij dan toch dingen mist. En dat het dan straks op de uni helemaal wennen wordt.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Ik denk dat hij dat het beste zelf moet/ kan inschatten.
En een ander van het werk houden is wel heel irritant, dus als hij het niet nodig heeft om op te letten zou ik ook denken dat hij zijn tijd beter aan iets anders kan besteden.
Maar nogmaals, ik zou eerst kijken wat hij er zelf van vindt.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Hanneke schreef:
za 13 mei , 2023 4:50 am
Ik denk dat hij dat het beste zelf moet/ kan inschatten.
Hij vindt dat het wel meevalt en wil gewoon gezellig in de les blijven :)

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

:lol: :lol:

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Succes voor alle examenkandidaten (en hun ouders ;) )

Onze dochter zit blijkbaar ook niet altijd op te letten. En waar ik denk dat ze moeite heeft met Natuurkunde zegt de docent dat ze een beetje koppig is, en ze met minimale inspanning een hoog cijfer kan halen, vooral als ze geen engelse boeken zit te lezen tijdens de les.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Hoe gaat het met de examenkinderen?

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Wie zit er momenteel eigenlijk allemaal in de examens??

Veel succes iig!

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Hier drie vakken. Het is erg relaxt, Tapijtje heeft er niet bijzonder zin in, maar maakt zich ook geen zorgen.

Succes voor iedereen!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Fijn Tapijt, 3 vakken afsluiten.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Zoonmoeder01 »

Hopelijk heeft mijn zoon, gisteren voor de laatste keer examen voor de middelbare school gedaan. Hij weet nog niet of hij alles gehaald had. Dat was nu net niet het antwoord wat ik als ouder had willen horen. Maar mijn zoon heeft afgelopen hard zijn best gedaan. Het was hard werken om twee jaar vwo, in één jaar te doen. Voor wiskunde D, had hij zelfs geen leerkracht. Toch met een voldoende (schoolexamens) afgesloten. Wat er ook gebeurt, ik ben trots op hem.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Wat een doorzetter is je zoon, Zoonmoeder01! Mag je zeker trots op zijn. En nu duimen dat hij wordt beloond met dat diploma. Maar vooral zijn persoonlijke ontwikkeling is goud waard!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Terecht trotse moeder, van een dappere zoon!

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Zoonmoeder01 »

Hoi Boom. Ik heb het gevoel dat ik mijn zoon, de jongen die ik ooit naar de basisschool gebracht, langzaam weer een beetje terug zie. Ik zag dan ook hoe zijn ogen glommen toen hij het over zijn beoogde studie had. Helaas is hij niet voor die studie geselecteerd, maar het alternatief was hij gaat kiezen dat vind hij ook prima. (flexibel)

Ik zeg eerlijk dat ik sterk mijn twijfels had of het in één jaar wel haalbaar was, ik was bang voor overvraging. En dan die Fixed-mindset? En als je alles in zo'n korte tijd moet doen dan moet je wel plannen en daar heeft hij weinig ervaring mee. Maar mijn zoon was zeer gemotiveerd om het toch één jaar proberen om zo de schade (twee keer blijven zitten, maar op de basisschool versneld) te beperken. (Motivatie)

Mijn plan om hem in de zomer (vorig jaar) een cursus wiskunde D te volgen dat viel niet goed, ik moet mij nergens mee bemoeien. (behoefte aan autonomie) Maar mijn zoon heeft op de havo ook geen wiskunde D gehad en het (half)jaar dat hij wel ooit wiskunde D had, dat was op de time-out voorziening toen had hij ook geen leerkracht. (autodidact)

En hoe zou het met zijn PWS gaan? En zijn boekbesprekingen? Op het SO mocht hij deze laatste mondeling doen, hij had zeg maar vrijstelling om deze te schrijven. (ze pakken het vermijdgedrag niet aan)

Anders dan andere scholen vraagt de Vavo, helemaal niet naar iemands achtergrond en draait het (blijkbaar) om de cijfers. En die cijfers waren dus goed genoeg om het in één keer te proberen. Hij was de enige kandidaat, die dat op deze Vavo dit jaar deed, dus het moest volledig uit hemzelf komen. In de praktijk betekende dat hij soms uren op school moest overbruggen. (Flexibiliteit, doorzettingsvermogen, wisselende leerkrachten en wisselende groepen) Toch hebben ze mijn zoon, in die korte tijd beter gezien dan zijn voormalige school en kreeg hij complimenten hoe verbaal (schriftelijk) vaardig hij was. (De laatste intelligentietest geeft een verbale score aan die onder het gemiddelde ligt, ga je de test geloven of ga je af op wat je in de praktijk ziet?)

Stapels boeken (van twee jaar) op zijn kamer, die hijzelf, allemaal op marktplaats heeft gekocht. (wat een geregel maar hij was niet van plan om ze te huren, voor een spotprijs heeft hij al zijn boeken gekocht, waarvan hij dit jaar een deel weer kan verkopen. (het is een handelaartje)

In de eerste week op de vavo, had hij al een maatje uit onze woonplaats. (sociaal)

Toen hij naar de open dag van de Universiteit ging, op de terugweg meteen een tweedehands Chromebook gescoord. (plannen, vooruit denken)
Hij heeft zelf zijn eigen schoolgeld betaalt enz. Wij ouders mochten niks betalen en hij had zeker niet onze hulp nodig (extreme behoefte aan autonomie)

Naast zijn studie heeft hij ook nog zijn bijbaantje op zaterdag aangehouden. (Het was een hoge drempel om aan een bijbaantje te beginnen maar nu werkt hij daar al jaren met volop klantencontact)

Op papier heeft mijn zoon nog steeds een ASS-diagnose, maar wat ik als ouder zie, dat is geen autisme, terwijl hij toch ooit (groep 3) de zwaarste autismediagnose heeft gehad, die later is omgezet naar PDD-NOS.Wat ik zie heeft veel meer met onderstaande beschrijving te maken, hoewel ik mijn zoon niet meteen als een "creatief" (hoog) begaafde beschouw. Mijn zoon is bijv. geen beelddenker. In de basis is er ook niet zoveel met zijn executieve functies mis, maar hij gaat ze pas gebruiken als hij deze echt nodig heeft. Afgelopen jaar had hij ze (deels) nodig en stond hij "aan''. Het was zwaar maar toch oogde hij fitter dan vorig jaar op de havo, waarna hij na schooltijd (werd gehaald en gebracht met de taxi) vaak in zijn bed kroop. (Mijn indruk was dat hij te weinig werd uitgedaagd)

https://wijkunnenmeer.nl/creatief-begaa ... presteren/

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat een verschil en wat een doorzettingsvermogen en zelfstandigheid van je zoon, zoonmoeder! Ik hoop dat hij het ook mooi kan afronden dit jaar!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Geweldig om te lezen, Zoonmoeder01! En dan is zo’n hobbelige schoolcarrière in zo veel opzichten ook een enorme verrijking waar je alleen maar sterker uit kunt komen. :mukkies:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

@Zoonmoeder01 die persoonlijke groei is eigenlijk veel belangrijker dan in één keer al je vakken halen. Al zou het natuurlijk de kers op de taart zijn als dat gelukt is, dan kan hij ook snel aan een lange vakantie beginnen. Ik ga vast duimen.

Onze jongste heeft uiteindelijk ook in één jaar 5 en 6 VWO op de Vavo gedaan. Voor hem een uitkomst want op het reguliere VWO dreigde hij uit te vallen. Teveel 'onnodig gedoe en gezeur' zoals hij het noemde. Op de Vavo boeide het niemand hoe oud hij was, wat zijn achtergrond was. Hij was gewoon één van de leerlingen. Dat heeft hij als positief ervaren.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Karan_1 »

Zoonmoeder, wat een prachtig verhaal: ik ben onder de indruk van je zoon en zijn daadkracht. Zo te horen heeft hij heel wat hindernissen overwonnen!

Hier 1 eindexmenkandidaat: zoon heeft havo gedaan. Even afwachten of hij alles gehaald heeft: hij denkt van wel. Zijn inspanningen zijn niet echt bijzonder groot geweest. Als hij zijn arbeidsethos voor zijn bijbanen nu eens in kon zetten voor school...

Dochter in 4 vwo staat er niet glorieus voor. De laatste jaren wist ze alle onvoldoendes altijd weer op het allerlaatst recht te trekken. Ik weet niet of het dit jaar gaat lukken. Het is bij haar echt een kwestie van te weinig doen en dat weet ze zelf ook. Ik zit op mijn handen en bemoei mij er zo min mogelijk mee.

Dochter maakt zich vooral grote zorgen om haar toekomst. Haar plan was om technische informatica te gaan studeren, maar ze is bang dat AI (chatGPT en alle andere) haar studie mogelijk (deels) overbodig gaat maken. Ze zit enorm in het AI-gebeuren en volgt alle ontwikkelingen op de voet, inclusief toekomstscenario's. Er gebeurt heel veel in haar hoofd en dan is er niet altijd ruimte meer voor schoolzakn.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Succes vandaag voor de examenkandidaten!

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Zoonmoeder01 »

Zoon heeft net te horen gekregen dat hij geslaagd is! Hij schijnt een mooie cijferlijst te hebben maar verder weet ik nog niks. Hij mag straks zijn voorlopige cijferlijst ophalen. Maar binnen is binnen.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door merriedroom »

Van harte!! Geweldig :dance:

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Gefeliciteerd (Zoonvan)moeder01! Genieten vandaag!!!!! [pompon] :rainbow:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Gefeliciteerd!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Super Zoonmoeder, gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Zoonmoeder01 schreef:
wo 14 jun , 2023 12:00 pm
Zoon heeft net te horen gekregen dat hij geslaagd is! Hij schijnt een mooie cijferlijst te hebben maar verder weet ik nog niks. Hij mag straks zijn voorlopige cijferlijst ophalen. Maar binnen is binnen.
Wat goed!!
Van harte gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Paula »

Alvast felicitaties voor alle geslaagden (en hun ouders)!

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Karan_1 »

Zoon is ook geslaagd voor havo ("Natuurlijk", zei hij zelf). Best mooie cijferlijst ook nog met zowaar een voldoende voor geschiedenis.

Nu bedenken wat hij volgend jaar gaat doen, want dat weet hij nog niet.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Marthe »

Heel lang niet geschreven hier omdat ik te weinig energie heb door longcovid.
Dochter heeft besloten examen te doen verdeeld over tijdvak 1 en 2.
In tijdvak 1 deed ze vijf examens. Voor alle vijf de CSE's heeft ze een voldoende gehaald. Dit levert een vijf, drie zessen en een acht als eindcijfers op.
In tijdvak 2 doet ze de laatste drie examens. Het blijft dus nog even spannend maar het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat ze het niet gaat halen. 6 juli weten we meer.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door merriedroom »

Van harte Karan en zoon!! 🥳

Succes voor dochter, Marthe en voor jou een goed herstel toegewenst. Pittig hoor.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Nogmaals gefeliciteerd!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Zoonmoeder01 »

Karan_1 schreef:
vr 16 jun , 2023 8:49 pm
Zoon is ook geslaagd voor havo ("Natuurlijk", zei hij zelf). Best mooie cijferlijst ook nog met zowaar een voldoende voor geschiedenis.

Nu bedenken wat hij volgend jaar gaat doen, want dat weet hij nog niet.
Van harte Gefeliciteerd :dance:

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Marthe schreef:
vr 16 jun , 2023 9:15 pm
Heel lang niet geschreven hier omdat ik te weinig energie heb door longcovid.
Dochter heeft besloten examen te doen verdeeld over tijdvak 1 en 2.
In tijdvak 1 deed ze vijf examens. Voor alle vijf de CSE's heeft ze een voldoende gehaald. Dit levert een vijf, drie zessen en een acht als eindcijfers op.
In tijdvak 2 doet ze de laatste drie examens. Het blijft dus nog even spannend maar het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat ze het niet gaat halen. 6 juli weten we meer.
Goed om weer wat van je te lezen!
Weet je dochter al wat ze hierna wil?

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Karan_1 schreef:
vr 16 jun , 2023 8:49 pm
Zoon is ook geslaagd voor havo ("Natuurlijk", zei hij zelf). Best mooie cijferlijst ook nog met zowaar een voldoende voor geschiedenis.

Nu bedenken wat hij volgend jaar gaat doen, want dat weet hij nog niet.
Gefeliciteerd!

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Marthe »

Eindelijk het verlossende telefoontje, dochter is geslaagd.
Vanavond de diploma-uitreiking en dan kan de vakantie echt beginnen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Gefeliciteerd (dochter van) Marthe!!! [pompon]
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Dee85 »

Gefeliciteerd Marthe!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Eekhoorntje76 »

Gefeliciteerd!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Gefeliciteerd!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Gefeliciteerd!!

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Marthe »

Dank jullie wel voor de felicitaties.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Zoonmoeder01 »

Gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Gefeliciteerd Marthe, fijn!!!

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bloemetje75 »

Gefeliciteerd aan alle geslaagden!

Hier zijn de jongens beide over. Middelste met een 5 voor wiskunde maar die laatste toets mag hij nog herkansen in september. Hoogste cijfer telt dan voor zijn PTA's/Schoolexamens mee.
Jongste heeft zich goed wat meer ingespannen dan andere jaren en heeft een heel mooi rapport met veel 7's en 8en. Morgen dat rapport ophalen en dan hebben ze officieel vakantie. Heerlijk!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Gefeliciteerd!
Hier is ook de vakantie vanmiddag begonnen. Tapijtje heeft vandaag haar laatste staatsexamen van dit schooljaar gemaakt en haar cijfers gekregen. Mooie cijfers, en dan hup, de vakantie in! :grin:

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Heerlijk, fijne vakantie, Bloemetje75 & zoons!

Gefeliciteerd (dochter van) Tapijt!! Knap gedaan weer!

En (de zoon van) Karan_1 had ik nog niet gefeliciteerd met zijn diploma, alsnog van harte! [pompon]

Ik sluit niet aan komend jaar, beide kinderen zijn klaar met de middelbare school (in letterlijke én figuurlijke zin :mrgreen: ). Dochter heeft haar P gehaald [pompon] en zoon heeft van zijn hobby zijn carrière gemaakt. Hij is nu eindelijk op het pad beland waar hij wil zijn: op weg naar de top. Ook geen rechte weg en zeker geen makkelijke, maar de enige juiste weg voor hem om te gaan. :mukkies:

Allemaal lekker genieten van de vakantie! :weerman:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Gaaf, Boom! Van harte gefeliciteerd!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Hier hebben de kinderen ook al vakantie. Zoon naar V6, dochter propedeuse gehaald.
Komend jaar dus voor zoon spannend: wat ga ik kiezen?

Fijne vakantie allemaal.

En Boom, misschien lezen we uit jouw rijke ervaring nog wat handige inzichten komend jaar, om het af te leren? 😀

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door boom »

Dank Tapijt! Gaat ze de creatieve opleiding komend jaar combineren met de laatste vakken? Lekker genieten nu dat die examens weer achter de rug zijn, op naar dat laatste jaar voor haar (en voor jou)!


Ha Bissi, is goed, ik kom volgend jaar wel langs in dit topic om af te kicken van de middelbare school :drinking: en te ontnuchteren :beer2: :lol: .
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Tapijt »

Nee, volgend jaar niet meer creatieve vakken. Ze gaat beetje alfa- en gammavakken op de universiteit volgen (waar ze geen recht heeft om tentamens te maken, dus meer voor de lol, een beetje als oriëntatie op vervolgopleiding, en vooral voor sociale contacten). Daarnaast gaat ze nog de laatste beta vakken van de middelbare school afronden. Een bijbaan, een beetje sporten en misschien ook nog goed chillen. :grin: Qua schoolwerk heeft ze het best rustig volgend jaar. Echt heel fijn om het zo rustig te hebben.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Hanneke »

Wat goed om te lezen tapijt! Die gaat haar weg wel vinden :grin:

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Bissi »

Wat leuk Tapijt! Goede manier om de universiteit en de studies te verkennen!

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4,5,6 voortgezet onderwijs 2022/3

Bericht door Karan_1 »

Hier weet zoon nog steeds niet wat hij na de zomer gaat doen. Er is twijfel tussen hbo en vwo en zijn ideeën veranderen per dag. Lastig hoor. Vooral voor hemzelf natuurlijk.

We benadrukken maar zoveel mogelijk dat er geen foute keuze is en dat er maar weinig keuzes definitief zijn. Hij neigt nu toch weer naar hbo, die wie weet lukt het om een knoop door te hakken deze week (hij vlucht dankbaar in heel veel werken momenteel).

Plaats reactie