Begeleiding versnellen

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Begeleiding versnellen

Bericht door Vlinder42 »

Onze dochter gaat na de zomer van groep 5 naar groep 7. Ik realiseerde mij dat school nog niets gezegd heeft over de begeleiding. Ze heeft ondanks haar niveau natuurlijk toch bepaalde groep 6 lesstof niet gehad. Helaas, moet ik er wel bij zeggen, want ze hadden het afgelopen half jaar hieraan kunnen werken met haar, maar dat is niet gebeurd.

Waar zou een goed begeleidingsprogramma uit moeten bestaan?

Ik denk in elk geval aan de lesstof die ze nog mist van groep 6. Maar dat is eigenlijk best veel, want het is niet alleen taal of rekenen maar ook geschiedenis en topo enzo. Moet ze dan daarnaast gewoon de lessen volgen met groep 7? Is dat dan niet erg veel voor een kind van net 9? Is het gebruikelijk dat het levelwerk wordt afgeschaft of juist niet?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door MrsBucket »

Mijn zoon werd doorgetoetst op rekenen om de hiaten te zoeken. Hetzelfde gold voor taal. Geschiedenis etc hebben ze hem niet in laten halen. Ik kan me nog voorstellen dat Engels doorgetoetst kan worden, als dat in groep 6 gegeven wordt.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door merriedroom »

Van de zaakvakken wordt aangenomen dat kinderen die voorlopen met taal en rekenen meestal ook een al brede algemene ontwikkeling hebben en dus daarvoor niet per se apart getoetst moeten worden op hiaten. Dit is ook heel lastig te toetsen omdat het curriculum van de zaakvakken lang niet zo strak is. Voor rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen zou er een beeld gevormd moeten worden van de hiaten tot aan groep 7. Sommige kinderen hebben al genoeg aan de opfrisweken aan het begin van het schooljaar om bij te komen met de stof.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door boom »

Heel praktisch: je zou een Squla abonnement kunnen nemen om even te kijken of ze nog onderdelen van groep 6 niet beheerst. Zeg je het abonnement daarna weer op.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door PS2322 »

Ons kind heeft bij start in groep 7 wekelijks een half uur (later terug gebracht naar kwartier) begeleiding gehad om topo en spelling van gr 6 te doen. Ook werd die tijd gebruikt voor eventuele extra uitleg bij andere vakken en hulp bij planning.
We merkten wel dat het teveel werd, stof van gr 7, extra van gr 6 en nog een dag per week plusklas en van dit alles ook huiswerk. In december is vooral het huiswerk/de weektaak aangepast en verminderd en meer gekeken naar wat echt prioriteit had. Daarna een goede balans gevonden. We hebben dit regelmatig besproken met leerkrachten. Kind heeft uiteindelijk alle stof topo en spelling van gr 6 doorlopen. Andere vakken zijn niet ingehaald, Engels ook niet, maar dit is geen probleem gebleken.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Vlinder42 »

Hartelijk dank voor het meedenken. Ze heeft nu de Cito’s E6 gemaakt. Dus daar zal wel wat uitrollen. Maar ik wil eigenlijk niet wachten tot het nieuwe schooljaar. Het is niet zozeer dat ik verwacht dat ze heel veel hiaten heeft, maar ze heeft er wel een paar omdat ze bepaalde instructie gewoon nog niet heeft gehad.

Ik heb wel wat houvast. Van spelling weet ik de spellingscategorieën die ze nog niet beheerst door het PI-dictee wat ze een tijdje geleden heeft gemaakt. Dat zijn er niet zoveel, dus dat is wel iets dat ik makkelijk met haar kan doen.

Rekenen kom ik ook wel uit. En topo.

Maar taal en begrijpend lezen, daarvan weet ik het niet zo goed. Ze kan die vakken wel heel goed, maar bij begrijpend lezen heeft ze toch bepaalde instructies zoals signaalwoorden enzo nog niet gehad. Ik weet alleen van begrijpend lezen niet precies wat ze in welke klas aanleren. En dat geldt voor taal ook.

En ook van geschiedenis weet ik het niet. Van de oudste herinner ik me wel dat ze dacht ik Egypte en de Grieken en Romeinen deden in groep 6, maar verder weet ik het eigenlijk niet meer.

Engels weet ik niet of ze dat geven in groep 6 hier op school. Maar dat vind ik voor haar niet zo’n grote prioriteit.

Ik wil haar gewoon een goeie start geven straks in haar nieuwe klas. Dat ze niet wat PS2322 ook schrijft, straks veel te veel werk heeft, terwijl dat niet nodig is. Maar dat ze een beetje energie over heeft en een beetje kan genieten in haar nieuwe klas.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Bissi »

Kun je dat niet met de ontvangende leerkracht bespreken? Die is daarvoor verantwoordelijk, in overleg met de ib-er.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Vlinder42 »

Nee, want wie dat is wordt pas zo ongeveer op de laatste dag voor de vakantie bekend gemaakt..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Von »

Evengoed, het is niet de taak van jou als ouder om hiaten te gaan inhalen. Als het goed is heeft school hier een plan voor. Ze hebben het PI-dictee afgenomen, duidelijker krijg je de nog niet beheerste regels niet op een presenteerblaadje.
En ze is doorgetoetst op het niveau dat de rest van haar klas van volgend jaar heeft, dat betekent dat school weet waar ze mee bezig zijn. Dat gaan ze dus heus oppakken. Je zou er een keer naar kunnen vragen, zo van, 'goh, hoe doen jullie dat?' . Maar jij hoeft echt niet met haar hiaten te gaan wegwerken.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Baloo »

ik zou me over de zaakvakken echt geen enkele zorg maken. Elke school doet daarin wat ze willen, met of zonder methode. Het is totaal willekeurig wat ze daarin wel en niet krijgen. Topo idem, dat vergeet iedereen de dag na de toets meteen weer en dat komt allemaal later nog zovaak voorbij op allerlei minder expliciete manieren. En als ze begrijpend lezen en taal heel goed beheerst nu, dan pikt ze iets wat ze eventueel gemist zou hebben snel op. Ze versnelt niet voor niks, als ze nog van alles en nog wat te leren zou hebben uit groep 6 dan zou ze toch niet nu naar 7 gaan?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Vlinder42 »

Ik begrijp wat je zegt, Von. Maar mijn ervaring is dat school helemaal niet weet wat ze aan het doen is. Ze doen maar wat.

Ze versnelt, dat klopt, maar ook voor haar is voor sommige dingen instructie nodig. Breuken, signaalwoorden, ‘s.. Sommige dingen moet je net even op de juiste manier aangeleerd krijgen. Op school gaan ze ervan uit dat ze helderziende is of zou moeten zijn. Ze hebben haar het afgelopen half jaar uit haar neus laten eten met een stapel levelwerkboekjes, terwijl ze in februari wisten wat haar niveau is.

Ik kwam er van de week achter dat ze helemaal geen taal meer doet bijvoorbeeld. Ze hoeft niet meer mee te doen met de klas, maar ze geven haar ook geen groep 6 werk, ze moet in die tijd levelwerk maken. Ze mag zelf weten wat en daar wordt verder niet naar gekeken door de juf.

Het PI-dictee hebben ze in februari al afgenomen. Ze beweerden dat er geen score vastgesteld kon worden, maar uiteindelijk bleken ze geen licentie te hebben. Ze hebben het afgelopen half jaar niets gedaan. En hebben haar nu E6 spelling laten maken en goh, sommige categorieën gingen niet zo goed want geen instructie gehad. Daar moet mijn kind met gierende faalangst zich maar gewoon niets van aantrekken, want ja, dat is toch logisch ?!

En school heeft het ‘onderzoeken’ van de situatie dusdanig uitgerekt, dat de beslissing op halfbakken informatie in de laatste schoolweek moet worden genomen. En ze hebben zelf geen enkel voorstel gedaan voor begeleiding. Ook dat hebben wij nu zelf weer moeten vragen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door merriedroom »

Zie je de laatste twee jaar nog wel gebeuren op deze school?

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Von »

In dat geval lijkt de vraag van Merriedroom me de juiste vraag. Is dit wel de goeie plek voor haar?
Het is echt de omgekeerde wereld als jij dit moet gaan doen. Dat is de taak van school. En als ze er al zo'n zootje van hebben gemaakt, zou ik (geen voorstander van schoolhoppen) echt gaan kijken of er geen betere plek is voor je dochter.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Karan_1 »

Basisschoolstof is vooral herhaling, heel veel herhaling. Ik zou mij zelf niet echt heel druk maken over gemiste stof. Dat komt namelijk in allerlei vormen nog 88 keer langs in de lessen.

Nu hangt het uiteraard van het kind af, maar ik vermoed dat de meeste kinderen bij een jaar versnellen op de basisschool vooral in de hogere groepen weinig hiaten zullen hebben (er vanuitgaande dat strategieën goed aangeleerd zijn).

Evenwel is het wel goed om hier vooraf met school over te spreken, maar ik zou eerst even de citoresultaten afwachten: dat geeft al een goed beeld. Als ze I'en scoort hoef je je weinig zorgen te maken.

Daarnaast mag je van een school verwachten dat ze versnelling niet als snelle oplossing inzetten. Dit vooral omdat het natuurlijk in vrijwel alle gevallen een zeer tijdelijke oplossing is, de meeste kinderen zullen in korte tijd weer voor gaan lopen. Ik zou dus wel verwachten van school dat ze met een plan komen: wat hebben ze al gedaan en waarom vindt men versnellen nu een goede oplossing. En hoe gaat men het in groep 7 aanpakken: welk werk komt er? Welke verrijking en verbreding?

Dat een kind geen regulier taal en rekenen doet hoeft geen probleem te zijn (mijn groep 6-er doet al jaren geen regulier werk meer), maar dan moet er wel bewijs zijn dat een kind door de stof heen is. Ik zou dus zelf niet zo op hiaten hameren maar wel op de vraag hoe ze een eventuele voorsprong in groep 7 gaan opvangen.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Anne72 »

Als je zo weinig vertrouwen in school hebt dan zou ik inderdaad eens rond gaan kijken.
Daarnaast denk ik dat het helemaal niet erg is wanneer ze dadelijk in groep 7 tegen hiaten aan loopt. Veel HB-kinderen pakken dat dan juist op. Dan gaat ze leren leren en leert ze om fouten te maken en daar van te leren. Misschien kan ze dan in de klas zelf het leerboek van de vorige groep pakken, een mede leerling om hulp vragen of het op zoeken op internet. Zo veel kansen en mogelijkheden om te leren.
Als jij het haar nu allemaal gaat aanbieden loopt ze ze die kansen mis. Bovendien het is mooi weer, bijna vakantie en tijd voor ontspanning. Dat kan ook leren zijn maar dan op een niet schoolse manier lijkt mij.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Vlinder42 »

@Karan. Eens om ook goed te kijken naar verrijking en verbreding. Maar in groep 6 worden wel veel behoorlijk cruciale strategieën aangeleerd zoals breuken. Dat kun je niet zomaar overslaan. En ze krijgt in groep 7 ook het voorlopig schooladvies, dat is ook wel een reden om niet alles op zijn beloop te laten. Daarom denk ik dat allebei belangrijk is om aandacht aan te besteden. Ondanks dat we steeds wel vragen stellen aan school, komt er helaas nergens echt een plan voor.

@Anne72. Ik begrijp wat je bedoelt, maar helaas werkt dat op deze school niet zo. Het is erg klassikaal, hier is niet echt veel ruimte voor de werkwijze die je beschrijft. Dat is wel heel jammer.

School wist in februari wat haar niveau was en heeft daar niets mee gedaan. Dat is de realiteit ongeacht of ik vertrouwen heb of niet. We hebben school juist veel vertrouwen gegeven, maar dat is niet bewaarheid.

Rondkijken hebben we natuurlijk wel gedaan, maar de meeste scholen hier zijn vol na de kleuterklassen. We hebben 1 andere optie. Maar dat is groep 7/8 en het gat met groep 8 is wel erg groot.

De reden voor versnellen van ons kind was niet zozeer leren leren. Ik denk dat ze van het wegwerken van die hiaten niet zozeer leert leren, want ze is best gemotiveerd en pikt alles heel snel op. Alleen moet die instructie wel worden gegeven.

Ik ben gewoon bang dat ze straks regulier moet meedoen met de klas en dan hiaten weg mag werken als de klas leuke dingen doet. En ze daardoor juist motivatie verliest. Zo ging het tenminste het afgelopen jaar bij alle extra dingen. De reden voor versnellen is ook niet het leren leren, maar vooral sociaal-emotionele redenen.

Ik wil liever dat ze straks mee kan knutselen en spelen met de klas, want dat is waar mijn kind het allermeeste behoefte aan heeft.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Vlinder42 »

Ik zou graag willen weten hoe bij anderen die versneld zijn (liefst van groep 5 naar 7) het begeleidingsprogramma eruit heeft gezien (klassikaal onderwijs). Hoe wordt ermee omgegaan dat een kind dan mee moet doen met de klas, hiaten moet wegwerken en misschien nog plusklas en/of levelwerk heeft?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door MrsBucket »

Vlinder42 schreef:
ma 20 jun , 2022 9:15 pm
Ik zou graag willen weten hoe bij anderen die versneld zijn (liefst van groep 5 naar 7) het begeleidingsprogramma eruit heeft gezien (klassikaal onderwijs). Hoe wordt ermee omgegaan dat een kind dan mee moet doen met de klas, hiaten moet wegwerken en misschien nog plusklas en/of levelwerk heeft?
Hier dus als volgt: bij rekenen alle bloktoetsen gemaakt van groep 6. De hiaten die eruit kwamen (waren er niet veel) zijn toen ‘even’ uitgelegd. Dat was voor zoon voldoende om ze op te pikken.
Bij taal is hij niet doorgetoetst, maar zijn de Cito’s afgewacht. Aan de hand daarvan is gekeken wat hij hierin nodig had. Hier bleek alleen begrijpend lezen een struikelblok te zijn dus daar krijgt hij extra aandacht.

Hij gaat 1 dag in de week naar de plusklas. Verder doet hij gewoon mee met de rest van de klas. Voor rekenen maakt hij aan het begin van ieder blok nu de bloktoets. Als hij alles al beheerst, doet hij verrijkingswerk (in de klas) op de momenten dat de anderen rekenen.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Karan_1 »

Vlinder42 schreef:
ma 20 jun , 2022 8:44 pm
@Karan. Eens om ook goed te kijken naar verrijking en verbreding. Maar in groep 6 worden wel veel behoorlijk cruciale strategieën aangeleerd zoals breuken. Dat kun je niet zomaar overslaan. En ze krijgt in groep 7 ook het voorlopig schooladvies, dat is ook wel een reden om niet alles op zijn beloop te laten. Daarom denk ik dat allebei belangrijk is om aandacht aan te besteden. Ondanks dat we steeds wel vragen stellen aan school, komt er helaas nergens echt een plan voor.

@Anne72. Ik begrijp wat je bedoelt, maar helaas werkt dat op deze school niet zo. Het is erg klassikaal, hier is niet echt veel ruimte voor de werkwijze die je beschrijft. Dat is wel heel jammer.

School wist in februari wat haar niveau was en heeft daar niets mee gedaan. Dat is de realiteit ongeacht of ik vertrouwen heb of niet. We hebben school juist veel vertrouwen gegeven, maar dat is niet bewaarheid.

Rondkijken hebben we natuurlijk wel gedaan, maar de meeste scholen hier zijn vol na de kleuterklassen. We hebben 1 andere optie. Maar dat is groep 7/8 en het gat met groep 8 is wel erg groot.

De reden voor versnellen van ons kind was niet zozeer leren leren. Ik denk dat ze van het wegwerken van die hiaten niet zozeer leert leren, want ze is best gemotiveerd en pikt alles heel snel op. Alleen moet die instructie wel worden gegeven.

Ik ben gewoon bang dat ze straks regulier moet meedoen met de klas en dan hiaten weg mag werken als de klas leuke dingen doet. En ze daardoor juist motivatie verliest. Zo ging het tenminste het afgelopen jaar bij alle extra dingen. De reden voor versnellen is ook niet het leren leren, maar vooral sociaal-emotionele redenen.

Ik wil liever dat ze straks mee kan knutselen en spelen met de klas, want dat is waar mijn kind het allermeeste behoefte aan heeft.
Breuken in groep 6 is meestal heel basaal, daar zou ik mij echt weinig zorgen om maken. Pas in groep 7 wordt er een gemaakt met rekenen met breuken.

Ik weet niet of je hier al gelezen hebt: hier een overzicht van de leerdoelen van groep 6, dat geeft een beetje een idee.

https://www.onderwijsconsument.nl/wat-l ... n-groep-6/

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Bissi »

Onze dochter ging na 2 maanden groep 6 door naar groep 7, nadat ze toch was doorgetoetst. Ze deed meteen met de klas mee. Een keer per week zat ze met de leerkracht om tafel en legde hij haar dingen uit.
Hij had weinig besef van hiaten, had aparte ideeën over versnellen en was super eigenwijs. Je had 3x niks aan die man. Maar ja.
Het maakte onze dochter dat jaar onzeker, ze voelde zich opgelaten. Hij sloot niet aan bij wat ze wist en legde dingen niet zo handig uit. Terwijl ze haar voorsprong zeg maar zelf opgedaan had zonder veel specifieke instructie.
Als er iets echt onduidelijk was, hielpen we haar uiteindelijk gewoon zelf thuis. Sommige dingen had ze achteraf beter zelf kunnen oppikken dan dat de leerkracht haar 'hielp'. Hij was zelf bijv heel slecht in spelling, maar vond dat zelf geen probleem.

Terugkijkend denk ik dat overstappen naar een andere school (bijv hb school waar zoon op zat) uiteindelijk een betere optie was geweest. Maar dat besefte ik toen niet, vanwege gezellige vrienden en vriendinnen op school en 'het zijn nog maar 2 jaar'.
Op de school van onze zoon stapten nog redelijk wat kinderen over in de bovenbouw. Veel slimme kinderen lopen vast in groep 5 en stapten dan over.

Dusijn tip zou ook zijn: kan dat niet alsnog? Maar ik snap dat het ook een hele stap is.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Clnl »

Mijn zoon is van groep 5 naar groep 7 gegaan en dat heeft ontzettend goed uitgepakt voor hem. Mijn ervaring is dat de houding van de ontvangende leerkracht het belangrijkst is. Bij mijn zoon werd hij meteen als een volwaardig groep 7 kind behandeld. Had hij een vraag dan kon hij die stellen en vond hij iets lastig, dan schoof hij aan bij het instructiegroepje. Daar deed de juf zo normaal over dat het voor zoon ook heel normaal was en hij regelmatig bij het instructiegroepje aanschoof. Daarnaast ging hij nog steeds naar de plusklas en had extra uitdagend werk. Er was geen duidelijk plan van tevoren, gewoon: bij vragen of als iets lastig blijkt leggen we het uit. Dat werkte voor mijn zoon ontzettend goed. Met een korte uitleg was het duidelijk, hij pikte het snel op en kon weer verder. Met de eerste cito zat hij dan ook al weer boven de grafieken. In groep 8 ging het moeizamer, omdat zijn leerkracht hem als het versnelde kind behandelde, jonger dan zijn klasgenoten. Bij alles wat hij lastig vond werd de versnelling weer genoemd. Nu in de eerste is hij helemaal op zijn plek. Dus mijn advies zou zijn, vraag bij school wie haar leerkracht volgend jaar wordt en ga met hem/haar in gesprek. Hopelijk stelt dat gerust. Het plan is in mijn beleving minder belangrijk.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Vlinder42 »

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om te lezen hoe dit bij anderen is gegaan en waar we op moeten letten.

We hebben inmiddels een plannetje gekregen van school. Het blijkt idd erg mee te vallen. Ze heeft nauwelijks hiaten, voor rekenen heeft ze inmiddels M7 niveau. Het zijn eigenlijk alleen een paar spellingscategorieën die ze nog niet heeft gehad, maar die worden allemaal herhaald in groep 7. Iedereen heeft er vertrouwen in dat het wel goed komt.

Helaas ging de uitvoering van het plan meteen al anders dan afgesproken. Maar goed, ik berust erin dat we de komende 2 jaar er nog steeds wel achteraan zullen moeten af en toe. Maar hopelijk zal ons kind zich minder vervelen en gelukkiger zijn met de kinderen in haar nieuwe klas.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Begeleiding versnellen

Bericht door Paula »

Volgens mij is het al genoemd, maar over het algemeen wordt er de eerste weken van het nieuwe schooljaar vooral herhaald wat vorig jaar geleerd is. Veel hb kinderen hebben na een versnelling genoeg aan die herhaling en kunnen zo eventuele hiaten wegwerken.
Wanneer je kind is doorgetoetst voor taal/spelling en rekenen, weet school ook wanneer instructiemomenten in groep 7 voor haar van belang zijn.

Over hiaten bij topo en geschiedenis zou ik me niet al te druk maken. De zaakvakken raken maar oppervlakkig aan onderwerpen, een kind met een brede belangstelling weet vaak veel al, of zoekt thuis zelf meer info op. Mijn kinderen vonden het vooral jammer dat een onderwerp zo snel werd afgesloten. Ze gingen graag dieper in op de stof.

Plaats reactie