Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

cacao schreef:
wo 11 mei , 2022 2:53 pm
Succes voor alle examenkandidaten!

X gaat ook donderdag van start en kiest ervoor alles in het 1e tijdvak te doen, want dan is die er vanaf. We hebben ons gisteren samen zitten te verbazen over de gewenste antwoorden van het proefexamen Nederlands. Precies de vragen die X fout had zou ik ook fout gedaan hebben, en om dezelfde reden. X bleef er nogal nuchter onder: voor het proefexamen zou ik een voldoende hebben, dan zal me dat van de week ook wel lukken.

Zo herkenbaar!
Dochter had 2 keer alles fout ( van de geselecteerde vragen, niet het hele examen), maar ik was het wel met haar antwoorden eens.

Het is echt weer: wat willen ze horen, in plaats van: wat is het juiste antwoord :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Hanneke op do 12 mei , 2022 6:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Succes iedereen.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Hoe gaat het met de examenkandidaten hier?

Dochter vond NL beter te doen dan vooraf gedacht, maar bij nakijken met het antwoordmodel bleek ze helaas toch weer veel fout te hebben gedaan (na 16 vragen gestopt met nakijken geloof ik)
Vandaag geschiedenis, die vond ze vooral lang, maar goed te doen.
Morgen Latijn, daar ziet ze het meest tegenop.

Zoon startte op Havo met wiskunde. Prima te doen. Ging top, aldus zijn commentaar.
Morgen scheikunde.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Morgen ook Nederlands havo toch? Anders klopt er iets niet in de planning hier. :lol:

Hier gaat het zijn gangetje. Zoon lijkt zich ‘s nachts het beste te kunnen concentreren en werkt regelmatig tot 2 uur ‘s nachts door, om vervolgens pas tegen de middag weer te beginnen. Morgen dus Nederlands, woensdag bio. Daarna maandje de tijd voor de overige vakken. Is wel echt lekker dat niet alles in het eerste tijdvak is gepropt, dat maakt de kans op slagen wel een stukje hoger.
Ik hoorde een jongen zeggen dat de toetsen in het tweede tijdvak moeilijker zouden zijn gemaakt. Is dat misschien tegen deze leerlingen gezegd om ze af te schrikken om voor het tweede tijdvak in te schrijven, of is dat daadwerkelijk het geval? Ik kan me het niet voorstellen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

boom schreef:
ma 16 mei , 2022 4:03 pm
Is dat misschien tegen deze leerlingen gezegd om ze af te schrikken om voor het tweede tijdvak in te schrijven, of is dat daadwerkelijk het geval? Ik kan me het niet voorstellen.
Dat is zo'n urban legend die ook op de universiteit rondgaat :lol:

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

boom schreef:
ma 16 mei , 2022 4:03 pm
Morgen ook Nederlands havo toch? Anders klopt er iets niet in de planning hier. :lol:

Ja joh. En geen scheikunde 8-)

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

boom schreef:
ma 16 mei , 2022 4:03 pm
Morgen ook Nederlands havo toch? Anders klopt er iets niet in de planning hier. :lol:

Hier gaat het zijn gangetje. Zoon lijkt zich ‘s nachts het beste te kunnen concentreren en werkt regelmatig tot 2 uur ‘s nachts door, om vervolgens pas tegen de middag weer te beginnen. Morgen dus Nederlands, woensdag bio. Daarna maandje de tijd voor de overige vakken. Is wel echt lekker dat niet alles in het eerste tijdvak is gepropt, dat maakt de kans op slagen wel een stukje hoger.
Ik hoorde een jongen zeggen dat de toetsen in het tweede tijdvak moeilijker zouden zijn gemaakt. Is dat misschien tegen deze leerlingen gezegd om ze af te schrikken om voor het tweede tijdvak in te schrijven, of is dat daadwerkelijk het geval? Ik kan me het niet voorstellen.
Dat kwam hier ook voorbij inderdaad. Het lijkt me niet waarschijnlijk

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

boom schreef:
ma 16 mei , 2022 4:03 pm
Morgen ook Nederlands havo toch? Anders klopt er iets niet in de planning hier. :lol:

Hier gaat het zijn gangetje. Zoon lijkt zich ‘s nachts het beste te kunnen concentreren en werkt regelmatig tot 2 uur ‘s nachts door, om vervolgens pas tegen de middag weer te beginnen. Morgen dus Nederlands, woensdag bio. Daarna maandje de tijd voor de overige vakken. Is wel echt lekker dat niet alles in het eerste tijdvak is gepropt, dat maakt de kans op slagen wel een stukje hoger.
Ik hoorde een jongen zeggen dat de toetsen in het tweede tijdvak moeilijker zouden zijn gemaakt. Is dat misschien tegen deze leerlingen gezegd om ze af te schrikken om voor het tweede tijdvak in te schrijven, of is dat daadwerkelijk het geval? Ik kan me het niet voorstellen.
Heel even steun nodig van andere ouders. Zoon is net van huis vertrokken voor zijn examen biologie (havo). Nederlands van afgelopen vrijdag, een betoog, en wiskunde waar hij normaal goed in is, waren hem tegen gevallen. In juli moet hij voor bijna alle vakken ook nog eens staatsexamen doen maar een rooster is nog niet bekend. Voor het eerst in jaren zie ik mijn zoon fanatiek leren, echter in de meivakantie niet veel gedaan. Vond hij niet nodig. Maar voor zo'n betoog heb je natuurlijk wel enige oefening nodig. Ik hoop dat het meevalt. Volgend jaar wil mijn zoon naar de VAVO om vwo te doen. Wil hij kans maken om dit in één jaar te doen dan moet hij minstens gemiddeld een 7 staan voor zijn CSE. Mogenlijk moet hij ook toelatingsexamen doen voor de VAVO.

Boon ik dacht dat jou zoon ook staatsexamen deed, of zit hij inmiddels op een reguliere school? Ik ken het verhaal niet precies, mogenlijk omdat ik een tijd lang niet op het (oude) forum ben geweest. Je gaf wel eens aan dat het verhaal van onze zoons op elkaar lijkt. In ieder geval doen ze beiden (dacht ik) havo examen. Ik dacht dat je ooit een link had geplaast over het staatsexamen, die ga ik maar eens bekijken. Van school nul komma nul informatie gehad over het staatsexamen. Eerder in het jaar is wel gezegd dat we de schoolvakantie vrij moesten houden, in het geval hij een herkansing moet doen. Mijn indruk is dat de herkansingen in het derde tijdvak (augustus) worden gedaan omdat ze op school in juni nog de staatsexamens gaan voorbereiden. In hoeverre kunnen staatsexamenkanidaten gebruik maken van de compensatie regeling? Naar mijn indruk kan dat niet en moet je elk vak met een voldoende afsluiten. Hoewel ik tot vandaag vrij rustig was, vind ik het ineens toch spannend.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Wat voor examen doet je zoon? Nederlands Havo was geen betoog namelijk, dus ik begrijp het denk ik niet goed.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Ik begrijp het wel. ;) Klopt hoor, Zoonmoeder01, dat mijn zoon ook staatsexamens doet. Hij heeft ook een betoog geschreven afgelopen vrijdag.
Als je zoon dit jaar op gaat voor het examen dan heeft hij -hou je vast voor het goede nieuws- :lol: recht op het herkansen van twee volledige vakken én je mag vervolgens een onvoldoende niet mee laten tellen (duimregeling)! Zowel de centrale examens áls alle onderdelen van de mondelinge/schriftelijke staatsexamens van deze twee vakken mag je overdoen, als je daarmee de kans maakt om te slagen. En je hoeft dus niet overal een voldoende voor te halen. Je mag een 4 en een 5 op je eindlijst hebben, als je maar genoeg compensatiepunten hebt.
Als je niet opgaat voor het eindexamen, dan moet je inderdaad een voldoende halen om een certificaat te halen. En in dat geval mag je ook niks herkansen.
Vanwege de extra herkansingsmogelijkheden dit jaar doet zoon toch alle vakken. Voor twee vakken leert hij voorlopig echter geheel niet.

Rekenvoorbeeld: je haalt voor de vakken waarvoor je wel hebt geleerd drie 6’en, een 5 en een 4 en voor de andere vakken twee keer een 1. Voor de mondelingen haal je dezelfde cijfers. Dit zijn dan de voorlopige eindcijfers. Je mag dan die twee 1’en herkansen, met het idee dat als je daar een 8 en een 7 voor zou halen, je alsnog zou kunnen slagen. Met een 9 en een 1 slaag je ook alsnog, vanwege de duimregeling.
Haal je niet die 9, dan schept het wel weer een extra kans om een certificaat te halen voor een van deze vakken, mocht je er een 6 van weten te maken in 1,5 maand tijd.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Nou zeg, ik dacht altijd dat de staatsexamens gewoon hetzelfde waren als de CE examens. Achteraf gezien zou dat niet heel logisch zijn natuurlijk. Maar nu snap ik het.

Bij CE examens moet het gemiddelde van al je eindexamencijfers wel een voldoende zijn. Is dat bij de staatsexamens ook zo?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

@Hanneke: Ja, dat is bij staatsexamens ook zo.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

@Zoonmoeder01: hier vind je de link naar de informatie over de staatsexamens.
https://duo.nl/particulier/corona/aanpa ... ens-vo.jsp
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Fijn Boom, al die informatie maar ik moet een en ander nog wel bestuderen. Ik ben door jou informatie en de summiere reacties van mijn zoon, ondertussen wel wat meer gerust gesteld. Maar mijn ongerustheid gaat het niet alleen over het slagen, maar ook of zijn cijfers hoog genoeg zijn om naar het vwo te kunnen. (De inschrijving voor de VAVO is nog niet rond) En ondertussen kan er van alles mis gaan. (De eerste dag dat mijn zoon dit jaar examen moest doen, was de taxi veel te laat en was zijn vaste rijder ziek, dat was nog nooit voorgekomen) Doordat er geen schoolcijfers zijn, de jongeren in de plaats daarvan staatsexamen doen, zijn de komende weken nog spannend. Mogelijk anders dan jou zoon, mag mijn zoon, zijn CE niet in de tweede termijn herkansen want dan heeft hij voorbereiding van het staatsexamen op school. Een evt. herkansing moet hij in derde termijn doen. En dan nog die mondelingen, mijn zoon is geen prater (hoewel hij dat beslist kan) en ook tijdens de mondeling, van het staatsexamen, kan er van alles mis gaan, de race is gewoon nog niet gelopen. Hij heeft ook niet altijd het geduld of het vermogen, om iets wat voor hem vanzelfsprekend is, aan een ander uit te leggen, sommige dingen zijn voor hem logisch maar een ander kan daar heel anders over denken.

@ Hanneke. Misschien ontstaat door de volgorde van de examens onbewust de verwarring. Staatsexamenkandidaten doen eerst het CE en dan de staatsexamens. De staatsexamens komen in de plaats van de schoolexamens, het PTA. Anders dan bij schoolexamens, bevat bij staatsexamens bij elk vak een mondeling examendeel. Als ik het goed begrijp (geen informatie gehad) wordt ook het profielwerkstuk door de "staat" nagekeken. Op het speciaal onderwijs hoeven de staatexamenkandidaten (meestal) niet naar een centrale plek in het land om de staatsexamens te doen maar komen de leerkrachten die beoordelen naar de school. Mede daardoor is het rooster voor de staatsexamen nu nog niet bekend, deze krijgen ze pas een week van te voren. Als ik de brief van school goed begrijp, krijgen de kandidaten pas nadat alle examens afgelopen zijn, hun cijfers te horen. De komende maanden zijn spannend en ik begin dat nu te voelen en het is voor een ouder extra lastig als je kind zich (emotioneel) zo moeilijk uit.

"Gelukkig" gaf mijn zoon gisteren terloops aan dat Nederlands tekstverklaring goed was gegaan, hij had zijn antwoorden vergeleken met de voorlopige antwoorden. (Ik was vergeten dat dat kon) Mogelijk valt zijn wiskunde ook mee, maar hij vond het wel moeilijk! Eigenlijk kan ik mijn zoon niet volledig af gaan op zijn signalen, terwijl hij totaal in zak en as zat, was vorig jaar zijn eindcijfer voor Engels een acht. Hoewel zijn mondeling mogelijk minder lekker liep, heeft hij, het kan niet anders, zijn CE vorig jaar voor Engels uitstekend gemaakt. Wat je bij mijn zoon terug ziet, is dat de bandbreedte van zijn frustratiegrenzen smal is, het is snel te makkelijk en snel te moeilijk. Als het moeilijk wordt dan klapt hij dicht en dat kan je bij je examen niet hebben. Juist daarom zijn mondelinge examens, afgenomen door vreemde docenten, niet voor alle jongeren op het speciaal onderwijs geschikt. Maar er zijn ook kandidaten die van de mondelinge afname juist profiteren. In ieder geval stopt de school van mijn zoon, binnen een paar jaar met het doen van staatsexamen en gaan ze meedoen met het PTA van een reguliere school.

Komende maandag staat scheikunde op het programma en dan zijn we voor enkele weken van de examens af, om in juli weer met de staatsexamens te starten. Als mijn zoon mogelijk ook herkansingen en/of toelatingsexamen voor de VAVO moet doen, dan houdt mijn zoon weinig vakantie over.

https://duo.nl/images/regeling-examenre ... o-2022.pdf

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@zoonmoeder: sterkte met de laatste loodjes voor nu! Lastig hoor dat je ook niks hoort over de resultaten vanuit school tot dat alle examens zijn afgerond en je zoon het zelf moeilijk in kan schatten. In regulier onderwijs weet je wel waar je goed voor staat en waar niet: helpt toch om tijd en energie slim te verdelen voor je de laatste ronde in gaat.
Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Het komt inderdaad op twee momenten aan met de staatsexamens en voorafgaand aan je mondelingen (die pas in juli zijn) krijg je inderdaad ook nog geen CE-uitslagen. Ik vind dat jammer. Je hebt echt geen idee waar je staat. Ik vroeg dus aan mijn zoon gisteravond waarom hij niks nakijkt online. Hij was daar heel stellig in: “omdat je anders te calculerend gaat voorbereiden op de mondelingen en ik wil overal mijn best voor doen”. Voor hem werkt het dus wel, de mondelingen ingaan als ware het “blind dates”. 8-)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Wat je nog zou kunnen doen, Zoonmoeder01, is informeren bij Duo of je ook van de twee herkansingen gebruik mag maken als je wel bent geslaagd, maar nog voor een hoger eindcijfer wil opgaan.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Ik kom er nu pas achter dat mijn zoon dus de schriftelijke onderdelen van zijn college-examen al heeft gedaan. Die examens worden dus tussen de CE examens gepropt. Nu begrijp ik pas w dat Hanneke verbaasd was dat mijn zoon voor zijn examen een betoog moet schrijven, ik dacht dat alle havoleerlingen dat moesten doen. In de tijd dat ik examen deed, vroeger, bestond het CE van Nederlands altijd uit twee onderdelen namelijk een opstel schrijven en tekstverklaring. Maar inderdaad mijn oudste zoon moest een betoog schrijven als onderdeel van zijn schoolexamen. Maar omdat ik geen voorlichting over staatsexamen heb gehad, weet ik dat als ouder niet. :idea:

Misschien is het examentraject voor mij als moeder wel spannender dan voor mijn zoon. Voor hem is het gewoon een gegeven dat hij zijn cijfers pas op het eind krijgt. Deze regel schijnt dus van DUO te komen en de school kan daar zelf dus niet veel aan doen. Begin dit jaar bleek (mijn zoon heeft vorig jaar al in twee vakken examen gedaan) dat zelfs de school niet weet welke cijfer hij voor welk onderdeel, van zijn college- examen heeft gekregen. Het college -examen schijnt namelijk uit verschillende onderdelen te bestaan. Misschien ben ik net kritischer dan andere ouders, maar ik vind het vanzelfsprekend dat een school (vooral speciaal onderwijs) weet op welk onderdeel een leerling het meer of minder goed heeft gedaan, maar die gegevens zijn bij de school niet bekend. Dus in de praktijk krijgt een totaal cijfer voor je college-examen en een cijfer voor je centraal examen wat samen je eindcijfer bepaalt. Of zijn mondeling (dat dacht ik bestaat uit verschillende onderdelen) dus zo slecht ging als hij vorig jaar dacht, dat weet ik dus niet, maar het zal beslist niet zo dramatisch zijn geweest zoals het zich in eerste instantie liet aanzien, het gemiddelde college-examen voor Engels was namelijk een zeven, maar of daar dus een onvoldoende of een krappe voldoende tussen zat dat weet ik niet. Nu ik het heb opgezocht had hij zijn CE voor Engels heel goed gedaan! Maar de waarheid is dat hij daar niet veel voor heeft gedaan. Juist omdat mijn zoon nooit heeft leren leren denk ik dat het voor mijn zoon goed zou zijn dat hij het vwo in één jaar zou mogen doen omdat hij dan aan de bak moet. En inderdaad kan het dan zijn dat hij het niet in één keer haalt, maar ik verwacht wel dat hij het gaat proberen. Na jaren schoolellende is het verwonderlijk dat hij toch nog vwo wil doen. Op zich verwacht ik dat hij slaagt, dat een gemiddelde van een 7 voor zijn CE haalbaar is, maar je weet het nooit, ik ben zelf ook destijds tegen de verwachting in, op twee tienden gezakt.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

boom schreef:
vr 20 mei , 2022 5:53 am
Wat je nog zou kunnen doen, Zoonmoeder01, is informeren bij Duo of je ook van de twee herkansingen gebruik mag maken als je wel bent geslaagd, maar nog voor een hoger eindcijfer wil opgaan.
Dat is inderdaad iets wat ik zou kunnen doen. Maar ik zeg eerlijk dat ik niet weet of het veel zin heeft. Als hij al een herkansing mag doen om een hoger cijfer te halen dan is dat in de 3e termijn omdat hij in juli pas zijn cijfers weet. Tegen die tijd (augustus) heeft een vavo (mogenlijk kunnen we er uit twee kiezen) al lang beslist of je het vwo bij hun mag doen en/of je er één of twee jaar over mag doen. Één van de vavo's spreekt bovendien over een mogenlijk toelatingsexamen. Mogenlijk vindt deze school hun eigen oordeel belangrijker dan de cijfers op je lijst. Toen mijn oudste zoon op de vavo zat, vond ik inderdaad de eisen van de schoolexamens van een hoger niveau, dan de eisen van de school waar mijn zoon vandaan kwam. Uiteindenlijk moet ik er gewoon op vertrouwen dat het goed komt en als het niet goed komt dat het dan ook goed komt. Maar bij een van de examens belde de school op waar hij bleef, stond mijn zoon met zijn taxi in de file. (Hij moest uiterlijk 30 minuten voor aanvang aanwezig zijn waarbij ik vermoed dat er toch enige spelling aanwezig is) Dat zijn gewoon geen gerustelende telefoontjes en ik ben blij dat mijn man de telefoon op nam en dat ik het niet meteen wist, dan had ik opnieuw in de zenuwen gezeten. Vorig jaar toen mijn man hem naar zijn examen bracht, belde de school ook op, waar hij bleef. Mijn indruk was dat mijn man dat half uurtje vooraf niet zo nauw nam. :evil:

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Dan ben ik inderdaad beter geïnformeerd dan jij, maar ook niet dankzij school. Op de site van DUO kun je per vak zien waar het “schoolexamen” uit bestaat. De schriftelijke onderdelen van het schoolexamen worden inderdaad tegelijk afgenomen met de centraal schriftelijken. En je krijgt van al die verschillende onderdelen nooit de cijfers te weten. Ze willen kosten wat het kost discussies vermijden over uitgedeelde cijfers voor de mondelinge onderdelen, simpelweg omdat het niet objectief vast te stellen is of iets een 6,0 of een 6,1 is. En je zult maar net die 6,1 nodig hebben op een onderdeel om te slagen. Door de kandidaten in het ongewisse te laten kunnen ze deze wijze van toetsen voortzetten. Mondelingen zijn, zo weet ik uit ervaring, erg subjectief. Ik heb jarenlang mondelinge examens afgenomen. Je doet het dan wel samen met een collega, er zijn ook wel scoringslijstjes, maar je stelt gewoonweg niet aan iedereen dezelfde vragen. Je vraagt ook niet bij iedereen door op dezelfde manier, de vragen worden soms wel, soms niet dezelfde weging gegeven, etc etc. Bij het staatsexamen Nederlands bestaat het mondeling uit drie onderdelen met drie verschillende wegingen. Daarnaast schrijf je nog een betoog. Van geen enkel onderdeel krijg je te horen wat je exacte cijfer was. Je krijgt na afloop een cijferlijst waar een cijfer voor je CE op staat en een cijfer voor je SE. Einde discussie. Case closed. :evil:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Hoi Boom, ik was niet boos op jou, maar jij misschien wel op mij. Ik voelde toen ik het schreef, de boosheid op mijn man, opnieuw oplaaien. Mijn man die, na het telefoontje van school, waar mijn zoon bleef, doodleuk verklaarde, dan wachten ze maar even! De term minstens 30 min. van te voren aanwezig, vatte hij blijkbaar heel anders op, meer in de trant van dan heb je een halfuurtje spelling. Nu heb ik mij inderdaad niet in het staatsexamen verdiept, maar ik weet wel dat je bij sommige staatsexamens ook nog even vooraf moet "voorbereiden". Ja, ik was laaiend want falen kan mijn zoon zich niet meer veroorloven. Het jaar daarvoor, een coronajaar, wilde mijn zoon niet met het vervroegde examen Engels meedoen, terwijl school dacht dat hij er (al) klaar voor was, ook toen belde de school. (Wij hadden al aangegeven dat hij niet kwam)

Waar de discussie met school overging, is dat ze in het OPP vooraf zetten dat ze bang zijn of mijn zoon zijn mondeling "doorkomt", maar dat ze achteraf eigenlijk niet weten hoe hij het heeft gedaan. We weten dat mijn zoon schriftelijk heel hoog kan scoren, maar weten dus niet of zijn mondeling (net) voldoende of (net) onvoldoende was. Het is gewoon lastig evalueren als je dat niet weet, terwijl hij dit jaar ook voor de andere vakken mondeling examens moet doen. Het gaat mij helemaal niet om het getal achter de komma f wel of niet net slagen, het gaat er mij om o.a. de perceptie van mijn zoon, die denkt dat hij het zeer slecht heeft gedaan, eigenlijk wel klopt. Had hij zijn onderwerp breder moeten aanvliegen? Persoonlijk zou ik niet weten waarom een reguliere student wel mag weten hoe hij of zij een mondeling heeft gedaan en een staatsexamenkandidaat niet. Toch is het goed als iemand anders ( jij dus) een ander perspectief in brengt, want de mentor kon ook niet verklaren waarom de school de cijfers niet heeft. In het speciaal onderwijs spreek je meer over de zwaktes en sterktes dan de cijfertjes op het (eind)rapport. De desbetreffende vavo (die inmiddels is afgevallen) hecht blijkbaar erg aan de cijfers. Mogelijk (voortschrijdend inzicht) ga ik mijn zoon toch adviseren het vwo in twee jaar te doen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Zoonmoeder01 schreef:
wo 01 jun , 2022 4:02 pm
Hoi Boom, ik was niet boos op jou, maar jij misschien wel op mij.
:?: Huh, boos, ik? Nee hoor! :grin: Waar maakte je dat uit op? Mijn frustraties "Einde discussie. Case closed. :evil:" waren gericht op DUO, niet op jou. ;)
We praten misschien wel een beetje langs elkaar heen in de discussie, dat lees ik wel terug. Ik snap dat het jou enkel gaat om feedback op de mondelingen. Je krijgt wel het samengestelde cijfer voor je mondeling, dus daar kun je wel wat uit opmaken. Je kunt ook al het schriftelijke werk van zowel CE als staatsexamens nog gaan inkijken, in september. Dat wordt wel gescoord, waardoor je een beter idee hebt hoe (gemiddeld genomen) het mondelinge gedeelte van het staatsexamen is gedaan. Hebben jullie een vertrouwenspersoon opgegeven om mee te gaan naar de mondelingen? Wij hebben dat wel gedaan, dus dan weten we ook precies hoe hij het gedaan heeft na afloop.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Inderdaad dan had ik je totaal verkeerd begrepen, ik dacht waar komt die boosheid nu vandaan.

Het staatsexamen wordt in het geval van mijn zoon, op school afgenomen en ik had mij voorgenomen om mij zo weinig mogelijk met de gang van zaken te bemoeien. Maar net zoals op alle scholen (en tussen mensen) gaan er ook wel eens iets in de communicatie fout. Mijn zoon heeft de uitslag van zijn mondeling juist niet gekregen. Waarschijnlijk omdat mijn zoon vorig jaar eerder voor o.a. Engels examen deed, waren wij niet ingelicht dat hij voor de uitslag, na het examen, op school moest blijven. Dit jaar, hij zit nu in de examenklas zit, is dat wel duidelijk doorgegeven. We hebben dus alleen een cijferlijst toegestuurd gekregen waar een eindcijfer voor het college examen op staat. Het college examen Engels bestaat, zover ik weet een schriftelijk deel en twee mondelinge onderdelen. In welke verhouding, en hoe de cijfers gewogen worden, dat weet ik niet, maar hij had een keurige 7,0 behaald. Op zich niks aan de hand dus. Maar stel dat mijn zoon voor zijn voor zijn schriftelijke werk een 9 heeft gehaald, wat gezien zijn eerdere prestaties niet ondenkbaar is, dan kan hij voor zijn mondeling een 5 hebben gehaald en op die manier toch op een 7 uitkomen. Dus na de schoolvakantie ging ik daarover met de school in gesprek, want dan wordt het OPP. besproken. (Tot mijn verbazing vindt er op deze school geen gezamenlijke evaluatie aan het eind van het jaar plaats) Op dat moment bleek dat school dus ook niet wist hoe zijn mondeling had gedaan, maar ook dat zij dat ook niet konden nagaan. Van een inkijk moment in september is mij niks bekend. Ik denk omdat het staatsexamen op school wordt afgenomen dat die er ook niet is. Mijn zoon had zover ik weet, geen vertrouwenspersoon meegenomen omdat hij dat niet nodig vond, maar de school had dat wel aangeboden. Zijn mondeling van maatschappijleer was goed gegaan. Maar de poster voor de mondeling voor Engels had hij de avond daarvoor in elkaar geflanst, en toen ik het onderwerp op de ochtend van zijn examen zag, dacht ik, wat maak jij je het zelf moeilijk. Natuurlijk op dat moment niks gezegd maar ik hoop dan wel dat hij achteraf feedback van de school krijgt. Maar die is er dus op geen enkele manier geweest. Op zich is zijn Engels heel goed, dusdanig goed dat de leerkracht dacht, toen hij op deze school kwam, dat hij regelmatig met familie Engels sprak. Die leerkracht heeft mij, zijn moeder, dus nooit Engels horen praten! Ik vermoed dat hij toch wel een beetje is dicht geklapt maar we weten het dus niet.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Spanning voor morgen? Sterkte met de zenuwen, hopelijk zijn ze allemaal geslaagd! [pompon]

Mijn zoon gaat op voor tijdvakje 2 komende week.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Ja, spannend he.
Jongste is zeker geslaagd, middelste denk ik ook wel, maar daar zou misschien een her kunnen komen. Nog een paar uur........ :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

En 2 diploma's binnen! :banan: :banan: :banan:

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hanneke schreef:
do 09 jun , 2022 1:13 pm
En 2 diploma's binnen! :banan: :banan: :banan:
Gefeliciteerd!

Hier moeten we nog even geduld hebben, al heeft dochter geen twijfels.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Hanneke schreef:
do 09 jun , 2022 1:13 pm
En 2 diploma's binnen! :banan: :banan: :banan:
Gefeliciteerd!

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Gefeliciteerd!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Hanneke schreef:
do 09 jun , 2022 1:13 pm
En 2 diploma's binnen! :banan: :banan: :banan:
🥳🇳🇱👍🏼
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Gefeliciteerd!!!

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Jaaaa, ook geslaagd!
Felicitaties aan alle andere geslaagden!
Moeder van één sinds 2005

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

cacao schreef:
do 09 jun , 2022 7:54 pm
Jaaaa, ook geslaagd!
Felicitaties aan alle andere geslaagden!

Van harte gefeliciteerd!

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

cacao schreef:
do 09 jun , 2022 7:54 pm
Jaaaa, ook geslaagd!
Felicitaties aan alle andere geslaagden!
[pompon] :banan:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Gefeliciteerd!

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Dochter is ook geslaagd! Op naar het studeren nu.

Janneke
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:18 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Janneke »

Gefeliciteerd Karan, Cacao en Hanneke!!

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Karan_1 schreef:
vr 10 jun , 2022 9:10 am
Dochter is ook geslaagd! Op naar het studeren nu.
:dance: :schlaumeier:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Van harte gefeliciteerd voor alle geslaagden.
Op naar een mooie toekomst!

Hier is het nog een paar weken spannend.
M moet nog een aantal toetsen inhalen. Vrijdag begint de reguliere toetsweek.
Ook moeten het PWS en een praktische opdracht van aardrijkskunde nog af voor 1 juli.
Ze staat nog steeds op overgaan ondanks dat ze maar 3 uur per dag naar school kan.
Ik heb groot respect voor de manier waarop ze met weinig energie toch alles op alles zet om na de zomer naar de examenklas te kunnen.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Aan de motivatie zal het niet liggen Marthe, succes met de laatste loodjes!
Moeder van één sinds 2005

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Karan_1 schreef:
vr 10 jun , 2022 9:10 am
Dochter is ook geslaagd! Op naar het studeren nu.
Gefeliciteerd! Welke studie is het geworden?

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Hier is zoon bezig met de laatste toetsen deze week. Best veel , twee weken lang elke dag een SE of toets. Volgende week de inhaalmomenten van de vorige periode toen hij corona had plus nog twee gewone toetsen. Hij had de afgelopen maanden wat minder gedaan dan wij dachten (als in sommige hoofdstukken gewoon nog niet ingekeken) Dus hij moet er wel even aan trekken 😀
En dan eindelijk vakantie, op naar de vijfde.

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Rianne2 »

Hanneke, Cacao en Karan: Van harte gefeliciteerd met de behaalde diploma's!! :dance:

Dit zijn mijlpalen die je de rest van je leven bijblijven. Heerlijk wanneer je dat achter je kunt laten. Een studie/beroepsopleiding is gewoon zoveel leuker (omdat je er zelf voor kiest en alle vervelende vakken achter je kunt laten).

Geniet er nog maar even van! :lol:

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hanneke schreef:
vr 17 jun , 2022 5:14 am
Karan_1 schreef:
vr 10 jun , 2022 9:10 am
Dochter is ook geslaagd! Op naar het studeren nu.
Gefeliciteerd! Welke studie is het geworden?
Natuurkunde

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Het is hier nog heel spannend met middelste. Toetsweek begint donderdag. Hij staat op zittenblijven maar kan nog wel bespreekgeval worden. Als hij nu eens leesbaarder gaat schrijven en overal er bij zet of het grammen, mollen, milliliters etc zijn en tussenstappen zou opschrijven.....

Daarnaast blijkt zoon dus niet goed te lezen, geeft antwoord op wat hij denkt dat de vraag is ipv wat er werkelijk gevraagd wordt, leest niet terug naar de bedoeling, slaat stappen over. Kortom alles rap rap en dat kost overal punten. Hij weet het wel maar heeft de rust niet om het goed te doen.

Dochter zit nu met hem met scheikunde, niet om echt uit te leggen maar vooral "hoe schrijf ik het op, welke tussenstappen, markeer je uiteindelijke antwoord, vat een verhaal in 1 zin samen zodat je er staat X is gevolg van y"...

Ik erger me geel en blauw aan het idee van school dat ze 3 toetsweken hebben (ter voorbereiding op de PTA's in leerjaar 5 en 6) maar nergens een herkansing en maar heel weinig (en voor groot deel van de vakken geen) andere opdrachten waarmee je punten kunt (op)halen. Ik vind het echt extra druk leggen op leerlingen. Zeker omdat toetsweek 1 in 2 etappes ging vanwege covid. Was je etappe 2 ziek (ja toen hadden wij dat virus in huis) moest je de toetsen na de lessen maken.

Het jaar dubbelen is zeker een optie maar dan komt hij met jongste in het zelfde leerjaar en waarschijnlijk heel veel lessen samen want het zelfde profiel. Nouja het is wat het is, beter nu vast lopen en jaar dubbelen en daar echt wat van leren in vaardigheden en hulp vragen en technieken aanleren van teruglezen en echt antwoord geven op de vraag/uitvoeren van de opdracht dan pas tijdens je studie vast lopen of nog later.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Dat is zeker nog spannend Bloemetje.
Accepteert je zoon de hulp van zijn zus?
Dan zou het nog net op tijd kunnen zijn.
Veel succes komende weken. Ik hoop op een goede afloop.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Hij accepteert het in zoverre dat hij braaf luistert en mee doet. Maar schrijft nog vaker niet dan wel op wat het getal zegt (mol per milliliter of sinaasappels of vierkante meter)…
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Bloemetje75 schreef:
za 25 jun , 2022 12:45 pm
Het is hier nog heel spannend met middelste. Toetsweek begint donderdag. Hij staat op zittenblijven maar kan nog wel bespreekgeval worden. Als hij nu eens leesbaarder gaat schrijven en overal er bij zet of het grammen, mollen, milliliters etc zijn en tussenstappen zou opschrijven.....

Daarnaast blijkt zoon dus niet goed te lezen, geeft antwoord op wat hij denkt dat de vraag is ipv wat er werkelijk gevraagd wordt, leest niet terug naar de bedoeling, slaat stappen over. Kortom alles rap rap en dat kost overal punten. Hij weet het wel maar heeft de rust niet om het goed te doen.

Dochter zit nu met hem met scheikunde, niet om echt uit te leggen maar vooral "hoe schrijf ik het op, welke tussenstappen, markeer je uiteindelijke antwoord, vat een verhaal in 1 zin samen zodat je er staat X is gevolg van y"...

Ik erger me geel en blauw aan het idee van school dat ze 3 toetsweken hebben (ter voorbereiding op de PTA's in leerjaar 5 en 6) maar nergens een herkansing en maar heel weinig (en voor groot deel van de vakken geen) andere opdrachten waarmee je punten kunt (op)halen. Ik vind het echt extra druk leggen op leerlingen. Zeker omdat toetsweek 1 in 2 etappes ging vanwege covid. Was je etappe 2 ziek (ja toen hadden wij dat virus in huis) moest je de toetsen na de lessen maken.

Het jaar dubbelen is zeker een optie maar dan komt hij met jongste in het zelfde leerjaar en waarschijnlijk heel veel lessen samen want het zelfde profiel. Nouja het is wat het is, beter nu vast lopen en jaar dubbelen en daar echt wat van leren in vaardigheden en hulp vragen en technieken aanleren van teruglezen en echt antwoord geven op de vraag/uitvoeren van de opdracht dan pas tijdens je studie vast lopen of nog later.
Het jaar overdoen kan zeker goed zijn voor sommige kinderen. Na het schooljaar waar veel online les gegeven werd, bleven hier ook veel leerlingen zitten, sommige vrijwillig. Volgens mij heeft dat goed uitgepakt.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Voor onze oudste was een jaar overdoen heel goed, die had dat jaar nodig om te "rijpen". Daar hadden we in groep 7 al eens voorgesteld om een jaar te dubbelen. Uiteindelijk dubbelde ze Havo 4.

Voor onze middelste weet ik oprecht op dit moment niet wat de beste beslissing zou zijn. Herhaling is voor hem snel saai, het is niet dat hij de stof niet begrijpt of niet beheerst. Hij beheerst het antwoord geven op de vraag niet, het opschrijven van de tussenstappen, het vermelden van de eenheden. Gaat hij dat wel leren van een jaar dubbelen? Of gaat hij minder opletten en moeite doen "omdat hij het toch allemaal al gehad heeft en herkent". Het verschil tussen kennen en herkennen is voor hem lastig.

Is dan vwo 4 het aangewezen jaar om te dubbelen of zou vwo 5 dubbelen beter zijn? Lastige is dat je ook geen glazen bol hebt met wat covid etc allemaal komende herfst en winter gaat doen, welke docenten hij zal krijgen bij dubbelen of juist bij wel overgaan.

Als hij samen met zijn broertje zit, komt er dan een soort competitie onderling om hoge cijfers te halen of gaan ze het huiswerk onderling verdelen (ik weet dat ze dat al besproken hebben)....
Middelste zit sociaal erg lekker nu, wat dat betreft zou over gaan, zeker wenselijk zijn.

Nouja, we gaan het zien. We doen ons best hem zoveel mogelijk vaardigheden aan te leren. Maar uiteindelijk moet hij zelf bij de toets het opschrijven en niet vergeten om tussenstappen en eenheden op te schrijven.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Karan_1 schreef:
vr 24 jun , 2022 8:55 pm
Hanneke schreef:
vr 17 jun , 2022 5:14 am
Karan_1 schreef:
vr 10 jun , 2022 9:10 am
Dochter is ook geslaagd! Op naar het studeren nu.
Gefeliciteerd! Welke studie is het geworden?
Natuurkunde
Mooi!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Huiswerk onderling verdelen :lol: , dat is wel slim!

Ja, pas achteraf weet je wat het beste was. En aan alles zitten mitsen en maren.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Ik las daar vandaag iets over Bloemetje, over een jongen die ook moest leren alle tussenstappen op te schrijven.
De coach liet hem een stappenplan zien dat hij moest gaan gebruiken. Dat was inclusief controles op de juiste eenheden. Daarnaast lieten ze hem ook een voorbeeld zien: wat schrijft een klasgenoot bij dezelfde toets allemaal op aan tussenstappen. Dat helpt om een beeld te krijgen.
Vervolgens nog de tip om bij elke vraag van een toets ook te bedenken: wat vragen ze nou precies en wat zouden ze hier voor antwoord willen horen. Omdat die jongen de vraag vaak niet goed las en dan antwoord gaf op wat hij dacht dat de vraag was.

Komt vaker voor, wat jouw zoon doet. Maar het lijkt wel zonde om er nu een jaar voor te blijven zitten, dan gaat hij misschien juist nog minder aandacht eraan besteden.
Maar veel mensen gaan hier op de uni ook op onderuit, dat wel.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Dat “wat schrijft mijn klasgenoot op” heeft zijn zus dus laten zien.
Eenheden vermelden herhaal ik al sinds groep 5 ofzo….

Ook het “denk na over wat ze nu echt vragen” is hem al tot vervelends toe verteld. Alleen op de toets vliegt hij er vol enthousiasme in en vergeet die punten….
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door loekie »

Alleen op de toets vliegt hij er vol enthousiasme in en vergeet die punten….
Zou het helpen als hij de aandachtspunten na het uitdelen van het proefwerkpapier meteen in steekwoorden opschrijft?

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik ga het voorstellen. Net als “haal adem voor je begint te schrijven”… komt de leesbaarheid ook ten goede…
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Wat mijn zoon oudste destijds hielp is filmpjes van docenten te laten zien (en horen) die examens maken. Een goede docent gaat systematisch te werk. Terwijl ik de dag voor het examen nog dacht mijn zoon weet niks (wat op zich ook zo was) heeft hij alleen door te zien hoe een ander het maakt (we hadden zelfs geen tijd meer om te oefenen) zijn examen, weliswaar vmbo-niveau, ruim voldoende gemaakt. Blijkbaar had hij wat hij had gezien en gehoord toch onthouden. En als ze eenmaal snappen wat de bedoeling is, dan gaat het daarna steeds beter.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Mooie tip Zoonmoeder.
Soms kunnen er zulke eenvoudige dingen zijn die helpen daar waar je als ouder het gevoel hebt een roepende in de woestijn te zijn.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Pfft, het was heel erg spannend maar dochter is over naar VWO6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Fijn Marthe, op naar de finish :grin:

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Ja, de opluchting was groot. Anders was het vavo geworden.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Gefeliciteerd Marthe!

Middelste is zijn laatste toets maken. We hebben echt nog wat uren samen (vooral man en zoon) gezeten en eindeloos gehamerd op leesbaar, overzichtelijk, tussenstapjes...
Maandag kan hij toetsen gaan inzien, geen idee wanneer de cijfers zichtbaar worden.

Zoonmoeder, we gaan hem die filmpjes hoe dan ook in september laten kijken. Want of hij nu volgend schooljaar 4 of 5 vwo doet, hij moet meer gestructureerd gaan werken en duidelijker/overzichtelijker.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Spannend Bloemetje. Ik hoop dat hij toch net even die eindspurt heeft om door te gaan naar het volgende leerjaar.
Dochter heeft hier in de loop der jaren ook veel gehad aan filmpjes over leermethodes e.d.
Ook de jongste pakt daar een heleboel uit op.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Hij heeft in ieder geval iedere opgave op een nieuw vel papier gemaakt... Zijn eigen docent wiskunde hield toezicht en was blij te zien dat middelste de tijd heeft vol gemaakt en ruim papier had gebruikt...
Nou dat is dan al iets wat beter is gegaan.... Maandag toetsinzage. Ik ben benieuwd wanneer de cijfers zichtbaar worden in Som.
Volgens mij zijn er nog wel wat leerlingen met morgen nog toetsen (in ieder geval vwo3 heeft nog toetsen morgen).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Bloemetje75 schreef:
wo 06 jul , 2022 11:20 am

Zoonmoeder, we gaan hem die filmpjes hoe dan ook in september laten kijken. Want of hij nu volgend schooljaar 4 of 5 vwo doet, hij moet meer gestructureerd gaan werken en duidelijker/overzichtelijker.
Toen ik destijds met mijn oudste zoon meekeek, vond ik de examenuitwerkingen bekijken (maken) ook een goede tip. Je kan daar precies zien, voor welke onderdelen je punten krijgt. Op die manier kan je kind zien waar het punten laat liggen. Maar wat voor het ene kind werkt, werkt voor het andere kind niet. Soms moet een kind (persoon) er eerst keihard tegen aanlopen, mijn jongste in zo'n geval. Mijn jongste liet in de eerste twee jaar op de middelbare school, vwo, vooral bij wiskunde, heel veel punten onnodig liggen, hij vond al die tussenstapjes niet nodig. Zelfs de nummering van de opgaves klopte niet, eigenlijk stond er helemaal niet veel op het antwoordpapier. Mijn jongste is een kind die je niet zomaar iets kan vertellen of aanleren, hij moet er eerst zijn neus stoten. Inmiddels, jaren later, vind hij wiskunde een leuk vak. Hij denkt, ondanks dat hij het examen moeilijk vond, dat hij zijn CE voor wiskunde (havo) goed heeft gemaakt, dus ik hoop maar, dat hij inderdaad de tussenstappen netjes heeft uitgeschreven, want anders kan het resultaat nog erg tegenvallen. In het algemeen zie ik dat mijn jongste zoon pas zijn executieve functies inzet als het moet. Zijn voormalige school heeft mijn zoon laten zitten o.a. om aan de executive functies te laten werken maar dat had een averechts effect. Je moet het (bij hem) juist moeilijker maken en dan komt het na een paar keer zijn hoofdstoten vanzelf goed. Hij kan als het moet keurig schrijven. Ook zijn huidge mentor ziet inmiddels in dat het gebrek aan executive functies niet "het" probleem is. Ik en zijn hb-begeleider hadden dat jaren terug al gezien. Mijn zoon zit op het speciaal onderwijs zonder dat iemand duidenlijk kan zeggen waaraan nu is gewerkt. Naar mijn mening heeft hij beslist niet leren leren.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Middelst heeft een 6,5 voor wiskunde gehaald! Zijn eerste voldoende voor wiskunde dit jaar (vorig jaar stond hij een 8 gemiddeld bij dezelfde docent). Langzaam werken en genoeg papier gebruiken blijkt toch te werken.... Nu wachten we nog op een hoop andere cijfers.
Ik ben wat ongeduldig... de laatste 3 gemaakte toetsen heeft hij terug, die van daarvoor niet. Deze 3 waren allemaal voldoende (oke maatschappijleer een 5.5 maar afgerond een 6 op zijn rapport).

Hij moet dit weekend nog een opdracht voor informatica inleveren, wegens ziekte van docent en problemen met vervanging vinden, is er voor informatica maar 1 opdracht en maar 1 punt..... Ik vind dat best heftig.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Marthe schreef:
di 05 jul , 2022 5:09 pm
Pfft, het was heel erg spannend maar dochter is over naar VWO6
Fijn!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Spannend tot het laatste moment Bloemetje.
Hij heeft in ieder geval weer een positieve ervaring doordat hij kon laten zien wat hij wist met zorgvuldiger en langzamer werken.
Dat voorkomt hopelijk dat hij de moed verliest.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Hij heeft gewoon gefilkt! Over met maar 1 5 op de lijst, verder veel 6jes en 2 7's... Zo trots op zoon! Alle uitleg van papa, zus, de begeleider op school, het vertrouwen wat wij hebben uitgesproken, mijn gezeur over langzaam, leesbaar, overzichtelijk, tussenstappen, eenheden etc... Het was niet voor niets.
In de toetsweek 1x een 5,5 en de rest tussen de 6.5 en 7.5....
Opluchting hier in huis! Dat wordt taart!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Wat fijn Bloemetje!
Het duurt soms even voor het kwartje valt.
Nu hopen dat hij dat voor volgend schooljaar ook onthoudt. :lol:

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik blijf wel die vervelende mug zoemend rond zijn hoofd met "werk langzaam, schrijf je tussenstappen op"....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Biologie-werkstuk kwam nog binnen, een 7,6... dat wordt ook afgerond een 7 op zijn lijst...
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Mooi Bloemetje! Misschien idd nog even blijven zoemen volgend jaar. 🐝🐝Maar hij weet nu dat het helpt!
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Gefeliciteerd Bloemetje! Insecten en bloemen horen bij elkaar toch 😀

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Dankjulliewel!

Ja insecten en bloemen horen bij elkaar. Ik zoem gewoon lekker verder na de vakantie!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Daar plukken jullie dan vast de vruchten van 🍑🍊🍓🍋🫐🍐🍅🍒
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Bloemetje75 schreef:
ma 11 jul , 2022 9:04 am
Hij heeft gewoon gefilkt! Over met maar 1 5 op de lijst, verder veel 6jes en 2 7's... Zo trots op zoon! Alle uitleg van papa, zus, de begeleider op school, het vertrouwen wat wij hebben uitgesproken, mijn gezeur over langzaam, leesbaar, overzichtelijk, tussenstappen, eenheden etc... Het was niet voor niets.
In de toetsweek 1x een 5,5 en de rest tussen de 6.5 en 7.5....
Opluchting hier in huis! Dat wordt taart!
Gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Mooi hoor, gefeliciteerd. En een fijne vakantie!
Moeder van één sinds 2005

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Dank jullie wel! We zijn allemaal echt blij en opgelucht en trots.

Gisteren het officiële telefoontje van de mentor die ook trots was (en lichtelijk verbaast want ook in hun die les valt op dat opgaven slecht gelezen worden en er veel te snel gewerkt wordt)... Donderdag rapport halen en dan echt vakantie!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Mijn jongste zoon, is via het staatsexamen, vandaag geslaagd voor zijn havodiploma! Na al die (ellendige) jaren een enorme opluchting.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Gefeliciteerd zoonmoeder!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Tapijt »

Gefeliciteerd Zonmoeder!

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

:clap: :rdanc: :banan: :dance:
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door boom »

Geweldig! :schlaumeier: :dance: Gefeliciteerd Zoonmoeder01 & zoon!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Gefeliciteerd zoonmoeder!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Hanneke »

Zoonmoeder01 schreef:
do 21 jul , 2022 4:56 pm
Mijn jongste zoon, is via het staatsexamen, vandaag geslaagd voor zijn havodiploma! Na al die (ellendige) jaren een enorme opluchting.
Wat fijn! Gefeliciteerd, en een fijne, rustige zomer gewenst.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bissi »

Gefeliciteerd Zoonmoeder, wat een mooie mijlpaal!

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Zoonmoeder01 »

Ik wil dit topic niet kapen met mijn verhaal, maar ik lach en ik huil tegelijkertijd. Eigenlijk merk ik (dat heb ik al eerder laten blijken) dat ik als moeder enorm getraumatiseerd ben door alle gebeurtenissen in de loop der jaren, de schoolgang is een drama geweest. Met het behalen van zijn startkwalificatie ben ik verlost van alle instanties. Maar vreemd genoeg heb ik last van flash backs, niet opgeroepen door negatieve opmerkingen maar door positieve...

Na afloop van de diploma-uitreiking maakte ik samen met mijn zoon een rondje langs zijn leerkrachten om ze te bedanken. De waarheid is dat ik geen van allen kende of ooit had gezien en mijn zoon vertelde niks over school. (Mijn zoon was net voor de covidcrisis op deze school geplaatst en de gesprekken met de mentor over het opp gingen meestal via zoom) Ik was verbaasd over wat ik te horen kreeg....


-Werk altijd af (???)
-We hoefde hem niet aan te sturen
-Favoriete leerling (We hebben het over de vrije keuze-uren)
-Wat hij vertelde ging ging mij boven de pet
-Hij moet gaan reizen (Dan komt het met hem wel goed)
-Erg goed goed in...

Ze hadden bij alle leerlingen de kernkwaliteiten beschreven en meegeven en die van hem waren:

-Intelligent
-Humor
-Gedreven

Mijn zoon heeft mooie scores behaald. En inderdaad waren de scores voor zijn college examens ( veel mondeling) in het algemeen een stuk lager dan zijn centrale examens. Elke school en ouder zou blij met dat resultaat (moeten) zijn, maar de woorden van de leerkrachten raakte mijn hoofd en hart. De woorden uit het verleden over hem galmen in mijn hoofd...

-(klinisch) agressief (Nog nooit ruzie met een andere leerling gehad)
-typisch een cluster 4 kind
-concentratieprobleem?
-hij mocht niet mee op reisjes naar Engeland

Je zou kunnen denken dat het een K .T kind was.

Ik heb flash backs van de gesprekken met het samenwerkingsverband waarin ze "stiekem" aan het nagaan waren of je ook niet zelf autisme had. Kan jij (tegen moeder) vertellen wat er nu hier gebeurt.... Die absolute vernedering. (Daarmee bedoel ik dus niet dat het slecht zou zijn als je wel autisme zou hebben, maar de manier waarop ze dat "stiekem" proberen na te gaan, terwijl jezelf ziet dat zij blind zijn)

Een rondje langs als zijn leerkrachten... Het samenwerkingsverband in onze regio, had als advies aan ons ouders meegegeven, dat mijn zoon baat zou hebben bij een vaste leerkracht voor de klas. Met dat advies gingen ze volledig voorbij aan de werkelijkheid in het speciaal onderwijs, waar de leerlingen tegenwoordig ook les krijgen van verschillende vakleerkrachten, want ook deze scholen moeten resultaten laten zien. Inderdaad zullen dat niet zoals op reguliere scholen, in de bovenbouw, 1e graad leraren zijn, maar het was wel een van de excuses waarom mijn zoon naar het speciaal onderwijs is verwezen. In de dagelijkse praktijk is er op het VSO aan niks "gewerkt" maar had hij wel meer tijd (o.a. keuze werktijd) om zij eigen tijd in te delen. Eigenlijk kon het VSO niet goed verzinnen waar aan gewerkt moest worden, ook met zijn executieve functies was niet zoveel mis. Ongetwijfeld heeft mijn zoon baat gehad bij de kleinere klassen en de extra aandacht die hij kreeg, maar het belangrijkste is dat hij gehoord en gezien is. Ik bedacht vandaag mijn zoon is een ruwe diamant met scherpe randjes, maar als je er daadwerkenlijk verstand van de materie hebt, dan weet je dat het geen waardeloze steen is, maar dat hij geslepen en gepolijst moet worden.

Ik besef dat ik in traumatherapie moet, maar wel bij iemand die begrijpt wat ik zeg.

Als mijn zoon aangenomen wordt op de vavo, bedacht ik ineens, dat ik waarschijnlijk volgend schooljaar weer meelees/meeschrijf in dit topic.






-

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 4, 5 en 6 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Marthe »

Zoonmoeder, geweldig dat je nu hebt mogen ervaren dat je kind gezien is in al zijn mogelijkheden en kwaliteiten.
Het is inderdaad traumatiserend voor ouders als er een dubbele agenda is en er alleen gekeken wordt naar de problemen die er zijn omdat kinderen niet in een gemiddeld malletje passen.
Ik wens je iemand toe die jou verstaat waardoor je kunt helen.
Ik hoop van harte dat je zoon op de VAVO aangenomen wordt. Als ik je verhalen zo lees dan vermoed ik dat hij daar helemaal tot zijn recht komt.

Plaats reactie