Tips gevraagd

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Doro
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr , 2022 5:35 pm

Tips gevraagd

Bericht door Doro »

Hallo,

Ik weet het even niet meer met mijn oudste dochter.
Ze is bijna 7.
Al een tijdje loop ik tegen dingen aan bij haar.
Enerzijds: is ze heel nieuwsgierig, stelt veel vragen over allerlei onderwerpen oa ook dood, heelal, ons bestaan etc, kon al volle zinnen praten met 1.5, heeft kennis van veel moeilijke woorden, is lief, knuffelig.
Anderzijds: is ze behoorlijk op zichzelf gericht, motorisch onhandig, lijkt altijd gefrustreerd met name als ze zichzelf moet meten aan anderen en dat doet ze erg veel, onzeker, faalangst, ze kan niet goed fietsen en steppen en dat soort dingen en daar kan ze de ganse dag boos over zijn. Haar zusje kan het namelijk wel.
Kan de wereld niet accepteren zoals hij is en verzet zich enorm tegen 'het leven', glad is altijd halfleeg en ombuigen/omdenken wil ze niks van horen. Wil zich niet zelf aankleden etc. Is een eeuwige strijd en ze neemt niks van mij aan op gebied van leren/uitleg. Ze heeft altijd pas dingen gedaan als ze zeker wist dat ze het kon. Van proberen kan je leren wordt ze erg kwaad.

Ik had gedacht dat het er op school wel uit zou komen als er echt iets zou zijn.
Echter, ziet juf niet wat ik zie. Daar is ze begripvol, positief, loopt voor op anderen, weet antwoord op alle vragen en steekt overal haar vinger voor op. Ze moet eerder afgeremd worden aldus juf. Juf heeft moeilijkere lesstof aangeboden maar dit weigert ze terwijl ze het wel kan. Spelen met anderen gaat beter. Eerst liep dit niet zo goed. Sociaal vind ik haar niet goed meekomen, maat juf ziet ook hier geen probleem.

Mijn man zegt ja het is gewoon haar karakter. Het glas altijd halfleeg.
Maar ik ben bang dat dit in de toekomst meer problemen gaat geven. Ook weet ik niet altijd hoe ik ermee om moet gaan als ze zo'n bui heeft dat niks goed is.
Haar zusje kan ook weinig goed doen.
Anderzijds ben ik ook niet zo van 'instanties' als dat te vermijden is. Dat is mede de reden dat ik een afwachtende houding heb aangenomen.
Het lijkt alsof ze thuis alle frustratie eruit gooit. Is vaak doodmoe aan het einde vd week en compleet overprikkeld na school. Aangezien ik ook werk en ze dus soms naar de bso moet, werkt dit ook niet mee. Ze kan ook daar niet ontladen.

Ik wilde hier eens vragen of er herkenbare dingen zijn in mijn verhaal en welke stap ik zou kunnen zetten.

Alvast bedankt.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Anne72 »

Hi Doro

Ik herken je verhaal niet een op een. Daarom wat losse gedachten:
- hier heeft het erg geholpen om voor te leven hoe we met fouten van onszelf en anderen omgaan. Om van elkaar inspanning te prijzen en mild te zijn naar jezelf en anderen als het niet goed gaat.
- soms is het nodig om gevoelens en emotie echt te erkennen en accepteren. Om niet te snel te troosten, te adviseren of het op te willen lossen. Sommige kinderen willen gewoon eerst gehoord worden.
- sommige kinderen zien niet wat ze hebben geleerd. Terwijl ze al zoveel hebben geleerd. Dat benoemen en vragen hoe ze dat hebben gedaan kan veel inzichten geven.
- thuis opstandig en boos en dat gedrag op school heel braaf dat gebeurt meer. Zeker meisjes passen zich vaak aan. Alleen dat frustreert enorm. Meer uitdaging en meer jezelf kunnen zijn op school helpt. Fijn dat juf wat aangeboden heeft. Nu nog doorzetten. Alle kinderen moeten dingen doen om van te leren. Een volgende stap zetten. Niet in die hangmat blijven liggen.
- het is belangrijk om naar leerkracht of IBer open te zijn over wat er thuis gebeurd. Opvoeden en lesgeven gebeurd in een driehoek van kind thuis en school. Erkennen van elkaar wat er gebeurd als je er niet bij bent is heel belangrijk.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Marthe »

Doro schreef:
zo 03 apr , 2022 6:54 pm
Hallo,

Enerzijds: is ze heel nieuwsgierig, stelt veel vragen over allerlei onderwerpen oa ook dood, heelal, ons bestaan etc, kon al volle zinnen praten met 1.5, heeft kennis van veel moeilijke woorden, is lief, knuffelig.
Anderzijds: is ze behoorlijk op zichzelf gericht, motorisch onhandig, lijkt altijd gefrustreerd met name als ze zichzelf moet meten aan anderen en dat doet ze erg veel, onzeker, faalangst, ze kan niet goed fietsen en steppen en dat soort dingen en daar kan ze de ganse dag boos over zijn. Haar zusje kan het namelijk wel.
Dit is erg herkenbaar. Twee van mijn kinderen hebben een zeer slechte motoriek. De frustratie die dat opleverde is enorm.
En dat is ook logisch. Veel mensen snappen niet dat je op een bepaalde leeftijd geen bal kunt vangen, nog niet kunt fietsen of je veters kunt strikken. De kinderen die motorisch erg goed zijn liggen in groepen vaak veel beter. Die worden b.v. als eerste gekozen bij gym of bij de spelletjes op het plein tijdens de pauze.
Kan de wereld niet accepteren zoals hij is en verzet zich enorm tegen 'het leven', glad is altijd halfleeg en ombuigen/omdenken wil ze niks van horen. Wil zich niet zelf aankleden etc. Is een eeuwige strijd en ze neemt niks van mij aan op gebied van leren/uitleg. Ze heeft altijd pas dingen gedaan als ze zeker wist dat ze het kon. Van proberen kan je leren wordt ze erg kwaad.
Haar gevoelens zijn heel terecht. Als je zelf allang uitgedacht hebt hoe je iets kunt doen maar dat niet voor elkaar krijgt is dat zeer frustrerend. Dat is geen halfvol glas maar een frustratiegrens waar ze mee mag leren omgaan. Ze is tenslotte pas 7.
Ze voelt waarschijnlijk ook haarscherp aan dat de manier waarop ze in de wereld staat en tegen de wereld aankijkt vermoeiend en lastig vindt.
Ik had gedacht dat het er op school wel uit zou komen als er echt iets zou zijn.
Echter, ziet juf niet wat ik zie. Daar is ze begripvol, positief, loopt voor op anderen, weet antwoord op alle vragen en steekt overal haar vinger voor op. Ze moet eerder afgeremd worden aldus juf. Juf heeft moeilijkere lesstof aangeboden maar dit weigert ze terwijl ze het wel kan. Spelen met anderen gaat beter. Eerst liep dit niet zo goed. Sociaal vind ik haar niet goed meekomen, maat juf ziet ook hier geen probleem.
Hoogbegaafde meisjes zijn meesters in zich aanpassen aan de rest van de groep.
Daardoor kan het vaak heel lang duren voor op school duidelijk is dat ze meer kunnen.
Juist doordat ze ook graag bij de groep willen horen weigeren ze moeilijkere stof. Dan ben je 'anders' en soms moet je ook meer werk maken omdat ze het dan naast het gewone werk moeten maken. Dan heeft ze allang beredeneerd dat ze het buitenbeentje in de klas wordt.

Mijn man zegt ja het is gewoon haar karakter. Het glas altijd halfleeg.
Maar ik ben bang dat dit in de toekomst meer problemen gaat geven. Ook weet ik niet altijd hoe ik ermee om moet gaan als ze zo'n bui heeft dat niks goed is.
Haar zusje kan ook weinig goed doen.
Anderzijds ben ik ook niet zo van 'instanties' als dat te vermijden is. Dat is mede de reden dat ik een afwachtende houding heb aangenomen.
Het lijkt alsof ze thuis alle frustratie eruit gooit. Is vaak doodmoe aan het einde vd week en compleet overprikkeld na school. Aangezien ik ook werk en ze dus soms naar de bso moet, werkt dit ook niet mee. Ze kan ook daar niet ontladen.
Ik kijk er anders naar. Het glas van je dochter is niet altijd half leeg. Ze heeft zeer waarschijnlijk zo'n andere manier van denken dat de wereld voor haar echt heel anders is dan jullie hem ervaren.
Ik verwacht dat een belangrijke stap om de weg omhoog in te slaan de erkenning van haar gevoelens is zónder daar een waardeoordeel aan te hangen. Ga er eens open over in gesprek met haar op een rustig moment.
Dat haar zusje weinig goed kan doen kan ook komen door de frustratie van dingen niet kunnen die ze op zich wel goed uitgedacht krijgt.
Veel (hoog)begaafde kinderen zijn erg prikkelgevoelig. Ze hebben echt tijd alleen nodig.
Als je je in de klas al de hele week aanpast en dan ook na schooltijd nog in een groep moet functioneren vraagt dat eigenlijk teveel. Dan is het weekend tekort om echt uit te rusten en te ontspannen. Ze levert eigenlijk de hele week topsport.
Mijn oudste twee hebben er heel erg veel aan gehad dat ze getest zijn. Oudste en jongste hebben ook een motorische screening gedaan waaruit bleek dat ze beiden motorisch nogal wat beperkingen hadden die goed functioneren op school in de weg stond.
Met wat hulpmiddelen doen ze het nu beiden erg goed op school en hebben het in de groep ook erg naar hun zin.

Doro
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr , 2022 5:35 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Doro »

Bedankt voor jullie reacties. Het helpt mij heel erg om eens van anderen te horen hoe of wat.

Wat is wijsheid?
- nogmaals gesprek met school? Ik heb aangegeven dat zij thuis anders reageert dan ik hoor op school. Juf heeft andere lesstof aangeboden maar wil dit niet afdwingen.
- iq test?
- iets anders?

Ik probeer haar trouwens te stimuleren om meer alleen te zijn. Op haar kamer bijvoorbeeld. Maar dat wil ze dus niet. Ja met mij samen. Alleen kan dat niet altijd.
Laatst gewijzigd door Doro op ma 04 apr , 2022 6:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Doro
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr , 2022 5:35 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Doro »

Oh en waar kan ik voor iq testen ed terecht?

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door MrsBucket »

Altijd met school in gesprek. Alleen als ze op de hoogte zijn van waar jullie tegenaan lopen, is er eerlijke communicatie en zijn de lijntjes het kortst. Mocht je geen goed gevoel hebben bij school, dan kan ik me nog voorstellen dat je er anders in kunt staan, maar dat proef ik niet bij je.

Testen kan handig zijn, maar test je dan voor school of voor haarzelf? Ik zou eerder inzetten op begeleiding op het gebied van hoogbegaafdheid, het leren leren (leerkuil) en dat ze zichzelf mag leren kennen. Want, zoals hierboven beschreven, ze past zich goed aan, waardoor ze steeds wat verder van zichzelf af komt te staan.

Doro
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr , 2022 5:35 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Doro »

Ik zou testen voor haarzelf. Zodat we ook daarnaast iets aan te dragen hebben naar school toe. Ik vind het janmer dat school niet nog meer probeert te stimuleren.

Maar ik zou daarnaast ook testen omdat ik uit wil sluiten dat ze juist autistisch is ipv hoger begaafd.

Doro
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr , 2022 5:35 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Doro »

Ik zou ook handvaten willen om haar beter te begeleiden.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Marthe »

Ik kan me goed voorstellen dat je handvatten wilt hebben, zowel voor thuis als op school.
Je gedachte aan autisme vind ik niet vreemd. Het is wel belangrijk om te weten dat hoogbegaafde kinderen die niet 'ontdekt' zijn en dus niet de juiste aanpak/lesaanbod krijgen in hun gedrag heel sterk op kinderen met autisme of ADHD kunnen lijken.
Juist daarom zou ik wel laten testen en misschien nog wel wat breder onderzoek laten doen door iemand die echt thuis is in hoogbegaafdheid. Ik heb het hier met één van de kinderen meegemaakt dat het sterk op autisme gelijkend gedrag vertoonde tot het moment waarop het met ontwikkelingsgelijken omging. Toen zag ik ineens een heel ander kind.
Als je een goede hb-deskundige treft kan die de school helpen met het vertalen van wat je kind nodig heeft naar de aanpak op school.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Lieverding »

Er kan van alles spelen daarom is handig om zeer breden onderzoek te doen bij hb specialist. Aan enkel iq cijfer heb je niets, wel 130 daaronder of erboven, blijft een momentopname. Bij goede onderzoek worden andere zaken en kenmerken onderzocht ook autisme adhd etc wat nodig is naar de intake. Als je zoekt kenmerken ass adhd hb komt je bijna gelijke tegen, het verschil zit in kleine dingen.

Ze kan ass zijn of hb of enkel dit of begaafd dat kan enkel specialist beantwoorden. In kort hier dochter met 8.5 getest met zonder te veel problemen maar school zag nooit niets, ze mopperden dus als we zoveelste keren vroeg of ze ook zo druk op school is zoals thuis dat het kan adhd zijn.
We hebben via stichtingiq+ na aanleiding van ons vraag naam gekregen van hb tester die gespecialiseerd in dubbelbijzonder.
Snel kon ze terecht, ze is getest met wisc v + breed onderzoek: iw test, executive functies, dabrowsky, creativiteit, social emotioneel en aanvullend adhd.

Kwam eruit hb met kenmerken (score 127 maar onderlinge + kenmerken) onderbouwende rapport van tester zegt dat ze hb is en heeft op school aangepaste leerlijn nodig van verrijken en compacten van alles. Geen sprake van adhd.
School heeft wel wat aangepast maar zodanig niet voldoende, ivm cito taal lage score en rekenen uitstekende komen we niet met school die juist hoge prestaties wil/verwacht van hb leerling.
Eind mei hebben we didactisch onderzoek bij hb specialist om precies te weten waar ze voorloopt en waar de hiaten liggen zodat hb buro advies kan geven voor school.

Wat ik ermee wil zeggen is dat we wisten zelf ook echt dat ons dochter begaafd/hoogbegaafd is en het was voor ons zo duidelijk dat ik verbaasde mij elke keer wat ze op school zeiden over haar kwam als totaal andere kind.. uit het hb verslag werd duidelijk dat ze enorm zich aanpast, vertoont social wenselijk gedrag en trekjes faalangst. We waren net op tijd met het testen en alles. Ondanks dat school niet volledig aangepast alles op haar niveau heeft er is enorme verbetering is gedrag thuis en elders. Ze is veel meer zichzelf en begrijpt zichzelf veel meer.

Succes! Zoek een goede specialist die je kan uitgebreide informatie geven op jou specifieke vragen bij de intake en geeft adviezen wat je dochter /jullie nodig hebben.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Bissi »

Ondanks dat school niet volledig aangepast alles op haar niveau heeft er is enorme verbetering is gedrag thuis en elders. Ze is veel meer zichzelf en begrijpt zichzelf veel meer.
Wat fijn Lieverding dat het al zo'n verschil maakt.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Tips gevraagd

Bericht door Aubergine »

Mijn mening is dat je met alleen een iq test nergens bent
Dan heb je de uitslag en wat handvaten.Maar je wilt iets voor haar betekenen, en dat kan alleen als je oplossingen kunt bieden.

Zelf hebben we dan ook erg veel aan het natraject en de maanden aan begeleiding erna gehad.
Wij werden door school naar het cjg gestuurd en uiteindelijk is er via hen getest en begeleiding geboden.
Misschien eens proberen om met school de hulpvragen duidelijk op papier te krijgen en samen te kijken waar en hoe je hulp kunt krijgen?
Dochter uit 2014

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Anne72 »

Goedemorgen

Net even alle reacties gelezen
Over het aanbieden van ander werk:
Iemand schreef dat er dan bij komt. Maar dat is niet het idee. Het zou in plaats van werk moeten komen dat ze al kan. Dus in plaats van bepaalde rekenopgaven uit het boek, maakt ze opgaven uit bijv rekentijgers die van haar hersens laten kraken. Of ze gaat programmeren in scratch ik noem maar even iets.

Niet alleen willen zijn
Doro schrijft dat ze dochter wil stimuleren op eigen kamer te zijn. En dat ze dat niet alleen wil. Dat maakte mij nieuwsgierig waarom Doro dat graag wil.
Xke en Menneke speelden met 7 ook nauwelijks op hun kamer volgens mij. En zeker niet alleen. Speelgoed dat op hun kamer stond werd naar beneden gebracht.

Halfleeg of halfvol: kindercoach
Marthe schreef dat ze het niet half leeg ziet maar een frustratiegrens bereikt. Toch zijn er kinderen die de frustratie grens bereiken en die anders beschouwen. Het is de laag dier er onder zit. Ik ken ook volwassenen die dezelfde situatie sneller als negatief beschouwen. Pessimistisch en optimistisch zou je het ook kunnen noemen. Het is niet fijn voor jullie dat negatieve thuis. De vraag is ook hoe het voor haar is. Misschien dat een kindercoach daar met haar over kan praten omdat je aangeeft dat ze van jou weinig aan neemt.


Sterkte
Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Hanneke »

Eigenlijk wat marthe zegt.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Bissi »

Doro schrijft dat ze dochter wil stimuleren op eigen kamer te zijn. En dat ze dat niet alleen wil. Dat maakte mij nieuwsgierig waarom Doro dat graag wil.
Misschien in reactie op de post ervoor van Marthe die schreef 'hoogbegaafden hebben echt tijd alleen nodig'.

Het verschilt per persoon en situatie, is mijn ervaring. Zelf raak ik snel sensorisch overprikkeld en heb ik dan tijd alleen of buiten nodig om bij te komen.
Bij de kinderen was dat op de basisschool ook wel, maar zij vonden het dan ook fijn om zelf iets te doen bij ons in de buurt in plaats van op hun kamer alleen te zijn. Dus wel 'tijd alleen ' maar niet in hun eentje.
Als pubers veranderde dat weer 😀

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Tips gevraagd

Bericht door Marthe »

Bissi schreef:
do 12 mei , 2022 5:07 pm
Doro schrijft dat ze dochter wil stimuleren op eigen kamer te zijn. En dat ze dat niet alleen wil. Dat maakte mij nieuwsgierig waarom Doro dat graag wil.
Misschien in reactie op de post ervoor van Marthe die schreef 'hoogbegaafden hebben echt tijd alleen nodig'.

Het verschilt per persoon en situatie, is mijn ervaring. Zelf raak ik snel sensorisch overprikkeld en heb ik dan tijd alleen of buiten nodig om bij te komen.
Bij de kinderen was dat op de basisschool ook wel, maar zij vonden het dan ook fijn om zelf iets te doen bij ons in de buurt in plaats van op hun kamer alleen te zijn. Dus wel 'tijd alleen ' maar niet in hun eentje.
Als pubers veranderde dat weer 😀
'Alleen' is voor mij inderdaad niet 'helemaal alleen op je kamer'.
Het gaat er vooral om dat (te) lang functioneren in groepen teveel prikkels oplevert. Dan is de schooldag echt lang genoeg.
Thuis in de woonkamer lekker zitten lezen zonder dat je overal op moet reageren of samen met een ouder de natuur in trekken kan ook een vorm van 'alleen' zijn zijn. De crux is jezelf mogen zijn en kunnen ontprikkelen.

Plaats reactie