Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Voor alle ervaringen met hb kinderen op de basisschool en thuis.
Plaats reactie
Vlinder
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 apr , 2021 8:55 pm

Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Vlinder »

Hi,

Tot nu toe heb ik vooral veel gelezen op het forum, nog niet veel geschreven. Jullie hebben altijd goede tips, dus Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over het volgende:

Binnenkort hebben we een gesprek met de juf over de ontwikkeling van onze zoon. Hij zit nu in groep 2.
Hij heeft het over het algemeen naar z’n zin op school. Al heeft hij weinig echte aansluiting met z’n klasgenootjes. Deze contacten vind ik anders (oppervlakkiger?) dan bijvoorbeeld z’n broer, die een paar echte vriendjes heeft.
Hij speelt of met jongere kinderen die hij op sleeptouw neemt. En bij zijn klasgenootjes van z’n eigen leeftijd vraagt hij heel vaak bevestiging of iets leuk is. Gaat heel druk doen. En vergeet hoe hij zich zou moeten gedragen om indruk te maken.
Het Gesprek met de juf is een vervolg op het rapport gesprek in januari waarin onze zoon wat ons betreft minder goed scoorde dan wij hadden verwacht. Ze gebruiken op deze school de Kijk! Methode.
Dit zit hem volgens mij voornamelijk in de manier van scoren. Juf scoort m’n zoon laag op sociaal emotionele opzicht, omdat hij weinig diepe contacten heeft met leeftijdsgenoten en daardoor laat hij weinig van dit gedrag zien, maar ze zegt er wel direct bij dat zijn EQ heel hoog is, omdat hij al erg goed vanuit de ander kan denken.
Fijne motoriek loopt hij erg mee achter op leeftijdsgenoten, juf maakt zich zorgen voor groep 3 en we zijn op advies van haar gestart met sensorische integratie therapie, zodat denken en doen meer op 1 lijn gaan liggen.
Qua taal kon hij nog niet hakken en plakken, maar nu hij dat kan, kan hij ook opeens lezen.

Rekenen vind hij leuk en gaat hem makkelijk af en daar is hij bezig met sommetje op te schrijven, de uitkomst is goed maar omdat hij de cijfers nog niet goed kan opschrijven. Spiegelbeeld of onder beginnen. Scoorde hij ook op dit gebied gewoon gemiddeld.

Z’n echte passie zijn dieren en de wereld willen leren begrijpen in de breedste zin van het woord, niet echt rekenen en taal. Al wil hij het wel graag goed doen. Een andere motivatie is om het straks makkelijk hebben in groep 3 omdat hij die dingen dan al kan.
In de plusklas werken ze wekelijks aan z’n mindset. De juf verwacht ook volgend jaar nog veel uitdagingen op het gebied van mindset.

Hij is heel sensitief voor geluid en andere prikkels. Heeft in de klas regelmatig rust nodig. Moet vervolgens ook weer uitgedaagd worden, maar niet teveel, want dan haakt hij af.

We hebben veel vertrouwen in de juf en hoe ze onze zoon ziet. Ik vraag me nu een aantal dingen af, zodat we dat gesprek goed kunnen voeren.

Bijvoorbeeld maakt het uit of we richting de school uitspreken dat we denken aan mogelijk hoogbegaafdheid. Juf noemt onze zoon “begaafd” “hoog iq” in de 10 minuten gesprekken.Wat zou dat nog voor meerwaarde kunnen hebben, mocht hij het zijn? Ook vraag ik me af of testen op dit moment zin heeft? En misschien wel de belangrijkste vraag: Hoe zouden we kunnen zorgen voor betere aansluiting met klasgenootjes ? Wat kan ik hierin van de juf vragen? Wat kunnen we zelf doen?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Moeder van 2 jongens van 6jr en 4 jr

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Bissi »

Mijn eerste reactie zou zijn, dat ik dit voor een kind van vier een hele vergaande observatie vind van de juf met die Kijk-methode op school (ik ga er even vanuit dat hij vier is, dat staat in je handtekening). Geen diepgaande contacten bij de kleutertjes. Het zou mij verbazen wanneer ze die wel hebben.
Is er echt een probleem bij jouw kind? Of is iets normaals bestempeld als probleem?
Tussen 0 en 4 jaar leren kinderen normaal heel veel in hun eigen tempo. De een leert met 9 maanden lopen, de ander met 15 maanden. De een kan met 2 jaar in volzinnen praten, de ander begint pas te praten met 3 jaar enz. Maar op een gegeven moment komen kinderen ongeveer op hetzelfde punt aan en gaan ze naar school. Waarom zouden ze vanaf vier jaar wel al die items waar je met de Kijk-methode op kunt scoren op 'loopt voor' moeten scoren? Waarom moet hij gestimuleerd worden tot diepe contacten? Misschien heeft hij niet zo'n klik met kinderen in de klas nu. Of hij heeft er nog geen behoefte aan en het komt later wel.

Ik heb voor een stage van een opleiding een tijdje lesgegeven in persoonlijke vaardigheden aan kinderen op een basisschool. In groep 4 zag ik nog zulke grote verschillen tussen kinderen. Sommigen zaten als het ware nog helemaal 'in de knop'. Ze durfden nauwelijks te praten in de klas. Ze waren nog helemaal in zichzelf gekeerd. En soms aan het eind van het jaar zag je een kind opeens 'open gaan', opbloeien en durfde het zich wel te laten zien. Het was een montessorischool, die heel erg rekening hield met de individuele ontwikkeling van kinderen. Die onregelmatige ontwikkeling werd daar helemaal niet zo snel als probleem gezien, eerder als normaal.

Is je zoon gelukkig? Heeft hij het naar zijn zin? Als moeder heb je daar vast een goed beeld bij. Kan hij zijn eigen ding doen, dat hij dan weer wel heeft: zo veel mogelijk weten over dieren. Mag hij zichzelf zijn op school.
Kan hij niet gewoon ruimte krijgen om zich op z'n eigen manier in z'n eigen tempo te ontwikkelen. Hij kan ontwikkelingssprongen maken op andere momenten. Misschien vanuit zijn belangstelling voor dieren nu of vanuit een klik met andere kinderen.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Baloo »

Of je wel of geen diepgaande contacten aangaat, en hoe lang dat duurt en met wie, is heel persoonlijk. Ons ene kind (nu 12) zegt ook zelf dat het haar jaren kost om zoiets op te bouwen, en dat lukt niet zomaar met iedereen. Soms is er direct een klik met iemand, maar meestal eigenlijk niet. Dan is het best gezellig om samen in de klas te zijn en dingen te doen, maar echte vrienden zijn het niet. De andere dochter gaat dit veel gemakkelijker af, maar ook zij heeft uiteindelijk maar een paar echt heel goede vriendinnen. Ik vind 4 ook nog wel jong voor echte vriendschappen, al kan het zeker wel. De vraag is of zoiets aan te leren is. Ik denk dat sociale vaardigheden en zelfvertrouwen wel aan te leren zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je vrienden wordt. Fijn dat de juf hem zo goed lijkt te zien!

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Hanneke »

Eens met Bissi.

Diepe contacten zijn niet perse standaard bij het jonge kind. " " "Welk beeld heeft juf hierbij" zou dan ook mijn eerste vraag zijn.

Je post omschrijft m.i. een normale , vlotte kleuter. Die door de juf verder wel goed gezien lijkt te worden. Wat erg fijn is.

Edit; juf is misschien alert vanwege de begaafdheid/ het hoge iq dat ze opmerkt. Weinig aansluiting ziet ze wellicht ook door die bril.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door merriedroom »

Wat Hanneke zegt. Het zou vanuit de bril ‘goede cognitie, mindere sociale vaardigheid’ bekeken kunnen zijn. Dat is overigens een vooroordeel dat in de praktijk vaak niet opgaat.

Ik heb twee ervaringen die jou wellicht kunnen helpen. De ene is dat je door kan vragen of een signaal wat de juf gaf wel echt een probleem is. In mijn geval vroeg ik: ‘maar moet een kind spontaan kunnen vertellen in de kring? Is dat ergens randvoorwaardelijk voor?’ Nee, was het antwoord, dit is alleen voor de juf een signaal dat er wel aandacht voor nodig is. Mogelijk is er een reden waarom een kleuter niet meedoet. Maar er zijn ook kinderen die pas in groep 4 of 5 meer open gaan.

De andere was dat ik scherp lette op of mijn kind nu werd vergeleken met diens leeftijd of met diens ontwikkelingsniveau. Het kwam wel voor dat een signaal eigenlijk geen signaal was als je naar de leeftijd keek. De verwachting dat een kind op meer of zelfs alle vlakken vast zal voorlopen, kan er ongemerkt insluipen. Maar sommige punten kunnen heel goed leeftijdsadequaat zijn. Voor school is het het makkelijkst als een kind synchroon ontwikkeld, maar dat doen deze kinderen bijna nooit.

Als tip zou ik vooral focussen op de punten die school doet twijfelen over de overgang naar groep 3. Moet er bijvoorbeeld extra geoefend worden met de fijne motoriek of is dat niet realistisch en begint je kind in groep 3 met letters leggen, stempelen of typen?

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door loekie »

Vindt de juf dat er sprake is van een probleem of vinden jullie het een probleem dat er met Kijk geen voorsprong is vastgesteld?
Voor zover ik weet staat er bij Kijk overigens niets over diepe contacten met andere kinderen en is de score bij gecijferdheid niet afhankelijk van het schrijven van cijfers.
Zie:
https://bazalt.wend.work/wp-content/upl ... rdheid.pdf
https://bazalt.wend.work/wp-content/upl ... nderen.pdf
Soms laat een kind nog niet zoveel zien op school en is Kijk daardoor niet makkelijk in te vullen. Als de juf hem wel begaafd noemt ziet ze zijn voorsprong op bepaalde punten klaarblijkelijk wel.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Axator »

Is het erg? Dat hoeft niet..
Iedereen is anders, iedereen heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Maar ook iets dat zwak lijkt, kan prima werken voor iemand.

Mijn jongste is duidelijk HB, maar ook erg sociaal. Daar verbazen mensen zich dan weer over.. Heel slim en makkelijk met mensen, alsof dat dan weer gek is.

Oudste is begaafd, maar sociaal minder handig. zijn EQ zat altijd al prima, zag vanalles bij andere kinderen en benoemde dat al heel jong. Sociaal had hij gewoon moeite om goed aansluiting te vinden. En dat was iets dat hij helemaal niet erg vond. Het is gewoon een einzelganger. Hij speelde wel, maar diepgang was daar niet echt van toepassing. We hebben in groep 7 ook nog een cursus gedaan om dat beter te leren, hij benoemde alles goed (EQ), maar de uitvoering was hij nog niet klaar voor. Dat was meer een probleem dat ik zag, dan dat hij een probleem voelde.
Nu is hij 14, kwam in de 1e VO een groep jongens tegen waar hij echt een klik mee had. Die accepteren elkaars rarigheden gewoon. En nu 2,5 jaar later zijn ze nog steeds samen. Soms heeft het ook even tijd nodig, laatbloeiers. Of ze moeten net de juiste kinderen tegenkomen.

Dus ik zou vooral nog niet panieken als hij er geen last van heeft. Speelt hij buiten school wel met andere kinderen? Dat kan wel iets helpen, omdat ze dan 1-op-1 spelen zonder al die prikkels. En dat 'veilige' gevoel ook meenemen de klas in. Maar dat hielp bij oudste ook niks..

Testen op HB kan altijd nog, wij hebben dat pas gedaan toen de plusklas het eiste. Of bijv omdat een leerkracht het niet wil zien en dat problemen oplevert. Maar zo te horen heeft hij nu een goede juf.

Vlinder
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 apr , 2021 8:55 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Vlinder »

Hi,
Dank voor jullie reacties. Eerst moet ik iets verduidelijken. Ik heb het in dit bericht over m’n oudste zoon van 6 jaar, niet over z’n broertje van 4. Desondanks zijn jullie inzichten heel waardevol. Ik ga er even vanuit dat jullie opmerkingen blijven staan, en anders hoor ik het natuurlijk graag.

Ik weet niet of het echt als een probleem wordt gezien door school. Er is opgemerkt dat hij meer oppervlakkige contacten heeft en dat hij daardoor minder vaak de kans krijgt deze sociale vaardigheden, die je opdoet bij het hebben en onderhouden van (kleuter)vriendschappen, te oefenen.
Ik ga hier wel op doorvragen bij de juf of dat inderdaad ergens randvoorwaardelijk voor is en of je dat ook niet gewoon in groep 3 kan leren.
Toch heb ik ook het idee dat ik hem hier nog wel een beetje bij kan helpen op de een of andere manier. Hij is zeker geen einzelgänger, hij speelt liever samen dan alleen. (Weet zich heel slecht zelf te vermaken) Hij weet denk ik alleen nog niet goed hoe hij samen kan spelen. Wellicht kiest hij ook niet altijd de kinderen uit die bij hem passen, heb ik me wel eens gedacht. Of zoals Hanneke zegt: hij vind weinig aansluiting door z’n hoog iq. Zou kunnen, dat weet ik niet.
Als hij samen speelt, dan speelt hij bijna nooit samen op basis van gelijkwaardigheid.
Bij jongere kinderen heeft graag de controle over het spel en bij kinderen van zijn leeftijd laat hij de ander bepalen en verliest hij zichzelf een in het spel. Ook in de thuisomgeving laat hij dit zien en is vervolgens na de speeldate niet te genieten.
Ik denk dat het dus ook gaat over weten wie je zelf bent en voldoende zelfvertrouwen hebben, nu ik er zo over nadenk.
Ik denk dat hij op zich wel zichzelf mag zijn in de klas, maar weet niet of hij dat ook zo voelt?

Wat betreft rekenvaardigheid vind ik het bijzonder dat er wel een voorsprong wordt gezien. Vervolgens aangepast aanbod komt uit groep 3, maar in het rapport de voorsprong niet is terug te zien. Mist hij misschien nog bepaalde basis/voorbereidende rekenvaardigheden? Of is het heel voorzichtig ingeschat? Geen idee. Ook eens navragen.
Moeder van 2 jongens van 6jr en 4 jr

Nefertiti
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 mar , 2021 1:39 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Nefertiti »

Hi,

Weet niet of je er nog iets aan hebt, of school al hebt gesproken, maar het stukje over vriendjes maken herken ik wel.

Toen mijn oudste in de kleuterklas zat speelde hij op het schoolplein in de pauze liever met oudere kinderen omdat die 'eerlijker' speelden volgens hem. Met leeftijdsgenoten speelde hij vooral uit de wens mee te mogen doen en erbij te horen, wat misschien vergelijkbaar is met dat jouw zoon vraagt of ze het leuk vinden?

Het is natuurlijk lastig dat vaak beweerd wordt dat ze sociaal niet handig zijn, als er geen keus bestaat om te spelen met iemand die dezelfde manier van spelen heeft. Als je hem dan nog langer in de kleuterklas houdt, wordt dat verschil alleen maar groter.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Vlinder42 »

Ik stuitte laatst op het boek Why will no one play with me, van Caroline Maquire. Ik vond dit heel inzichtsvol, omdat het aandacht besteedt aan allerlei vaardigheden die kinderen nodig hebben om fijn samen te kunnen spelen. Het haalt de discussie ook wat weg van of een kind verder of slimmer is of juist niet. Het zijn vaardigheden waar je op elke leeftijd aan kunt werken.

Wat je beschrijft herken ik erg van onze jongste dochter. Zij is nu 8.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Vlinder
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 apr , 2021 8:55 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Vlinder »

Dank voor jullie reacties. Ik heb inmiddels het gesprek met de juf gehad. Het was een heel fijn gesprek waarbij ze aangaf dat er in deze groep 1/2 toevallig geen kinderen zitten waar hij een echte klik mee heeft. De juf ziet dit dus niet als een probleem. Hij zit echt lekker in z’n vel zowel op school als thuis, dus hij heeft er toch een bepaalde modus in gevonden.

De bso stelde recent voor om onze zoon vaker in de groep met oudere kinderen te laten spelen. Dit omdat hij dit zelf een paar keer had gevraagd of dat mocht.

Een ander inzicht dat ik aan het gesprek heb overgehouden is dat hij ook graag even alleen is en alleen speelt. Dat om even alles in z’n hoofd te verwerken. Die tijd heeft hij nodig (en dus niet wel samen willen spelen, maar niet weten hoe dat moet, waar ik een beetje bang voor was)

Al met al is hij echt wel klaar om naar groep 3 te gaan, maar zolang hij lekker in z’n vel zit vind ik het prima. Volgend schooljaar zien we wel weer verder.
Moeder van 2 jongens van 6jr en 4 jr

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Zoon maakt geen diepe contacten met klasgenootjes. Is dat Erg?

Bericht door Zoonmoeder01 »

Ik zou graag willen reageren uit mijn perspectief. (Ik snap dat het topic niet meer actueel is maar wordt later misschien wel door iemand anders gelezen)

Wat ik wil zeggen is dat sommige dingen niet altijd zijn wat ze lijken. Wat op het eerste gezicht een sociale achterstand lijkt, kan ook juist een voorsprong zijn, je kind heeft dan geen aansluiting. Die ontwikkeling van een vermoedelijk hoogbegaafd kind pas goed beoordelen als je je kind tussen ontwikkelingsgelijken zet dus andere hoogbegaafden kinderen of oudere kinderen. Nog steeds denk ik, wat zijn wij thuis de mist in gegaan. Misschien zag ik als ouder wel dingen wel maar ik begreep niet wat ik zag. Ook de GGZ begreep het wisselende beeld niet en ook de scholen begrepen het niet.

Plaats reactie