Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Hier is het ook rustig. Jongste is bij vriendje gaan logeren en dus nu moe...

Voor iedereen een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2022!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Gelukkig nieuwjaar iedereen! :bia:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Iedereen de Beste Wensen!!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Voor iedereen een gezond, goed en gelukkig 2022 gewenst!
Ik begin het nieuwe jaar direct goed met een coronabesmetting. ;) Gelukkig het ergste wel gehad. Wel dus weer een hele week in quarantaine. Dat zijn we wel zat. Begin december quarantaine wegens corona dochter, toen kwam de kerstvakantie een week eerder. Ben dol op mijn gezin maar vind het heerlijk dat ze straks allemaal weer lekker op school zitten. ;)

We zijn superblij dat de scholen weer open gaan. We snakken naar wat routine.
Ondertussen kwam er nog een mooie 7,3 voor Nederlands binnen. Voor de kernvakken allemaal een voldoende. Nask, GS, AK en BI moeten worden opgehaald tot een voldoende. Uitschieters Frans (een 9) en Chinees (een 8). Hopelijk kunnen alle andere toetsen snel worden ingehaald, dat zijn ze wel van plan in ieder geval.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Hoe is het nu, Dee? Al hersteld van je besmetting?

Ook hier grote opluchting dat de scholen weer open zijn. Dochter moet nu aan de bak met vooral haar instelling. Heeft een persoonlijk begeleider toegewezen gekregen, een bovenbouwmentor met wie ze in een-op-eensessies haar leerproces op gang moet zien te krijgen. Gaat ook een training volgen die wordt gegeven door haar eigen mentor. Dochter vindt vrijwel alles saai saai saai en gaat daarnaast gebukt onder puber-stemmingswisselingen: himmelhoch jauchzend, zum tode betrübt. De enige dingen die haar daadwerkelijk boeien zijn geschiedenis en de mythologie die ze bij de klassieke talen krijgt. Bij Engels moeten ze nu een speech voorbereiden voor een debatwedstrijd, ook dan bloeit ze op.

Mijn andere kind, de brugklasdochter, heeft inmiddels erkend het eerste deel van het jaar eigenlijk niets aan haar huiswerk te hebben gegaan vanwege afstompende saaiheid. Dus wij gaan hier nog een interessante tweede helft van het schooljaar krijgen :smile:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Saaiheid speelt wel een grote rol dus bij jullie dochters. Dat lijkt me zo lastig, daar dan bovenop nog die stemmingswisselingen (wat omschrijf je dat leuk, maar herken dat zo van mijn jongere zelf!). Jong zijn is niet altijd eenvoudig. Hoop voor jullie dat de 1 op 1 sessies aanslaan en dat de leuke opdrachten en vakken een beetje kunnen compenseren voor de saaie dingen.
Ik heb bij m'n jongste dochter van 7 het idee dat saaiheid een factor is in hoe ze zich op school gedraagt en hoe ze presteert. Dat maak ik voor het eerst mee, dus voor mij een nieuwe situatie. Ze heeft net als jouw dochter dat ze wel opbloeit bij lessen die haar interesseren. Gek op de natuur bijvoorbeeld.

Corona is al weer even weg. Nog wel veel geslapen de dagen erna en ik ruik en proef nog niet optimaal. Maar het komt langzaam terug.

Dochter is de eerste dagen goed doorgekomen. Wel veel lesuitval. Maar daar kan ze prima mee leven natuurlijk. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
vr 14 jan , 2022 11:40 am

Dochter is de eerste dagen goed doorgekomen. Wel veel lesuitval. Maar daar kan ze prima mee leven natuurlijk. ;)
Haha, hier vinden ze dat ook helemaal oké, vooral als het om het eerste uur gaat ;)

Ja, saaiheid is hier wel het thema. Voor beide kinderen geldt dat de manier waarop zij leren zó ontzettend anders is dan de manier waarop ze op school kennis overgedragen krijgen.

Nu ze allebei op de middelbare school zitten, denk ik: ben ik nou ziende blind geweest toen ze op de basisschool zaten? Had ik dit moeten kunnen voorzien? De basisschoolperiode was voor beide kinderen een ronduit idyllische tijd. Atelieronderwijs, groepsoverstijgende projecten, eigen leerlijn, veilige sfeer. Terugkijkend konden ze gewoon hun eigen ding doen qua leerproces.

Wat een verschil met het middelbaar onderwijs. Ze zitten op verschillende middelbare scholen, de overeenkomst is dat ze allebei een vorm van vwo-plusonderwijs volgen. Maar de leerstof wordt eigenlijk steeds in stukjes en beetjes aangeboden. Terwijl mijn kinderen, hoe verschillend ze ook zijn, leren door zich onder te dompelen in een onderwerp en vanuit het geheel af te dalen naar de details! Dus ja, als dat niet gebeurt, wordt vrijwel elk onderwerp saai.

Het frustreert mij dat zij zich hieraan moeten aanpassen en ik vrees met grote vreze dat dit een nadelig effect heeft op hun aangeboren leergierigheid en nieuwsgierigheid.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Lisa80 »

Inde schreef:
za 15 jan , 2022 11:11 am
Het frustreert mij dat zij zich hieraan moeten aanpassen en ik vrees met grote vreze dat dit een nadelig effect heeft op hun aangeboren leergierigheid en nieuwsgierigheid.
Dit raakt mij altijd erg, als ik mijn kinderen zie worstelen met hun schoolloopbaan... Dat ze van nature zo graag nieuwe dingen willen leren, daar in principe plezier in hebben en de motivatie/drive uit hun tenen komt, vrijwel altijd nieuwsgierig zijn en vele vragen stellen over van alles... en dat ze dan toch (met momenten, maar momenteel vrij heftig) zo kunnen vastlopen op de plek waar ze eigenlijk wel graag willen zijn.
O 2008
M 2010
J 2015

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Hmmmm, zoon geeft weer aan te worstelen met de afleiding van Youtube, terwijl hij op zijn ipad schoolwerk moet doen (hij bleek behoorlijk achter te liggen). Hij noemt het zelf een verslaving en het lukt hem niet om het niet te doen. Nu met een instellingswijziging proberen, maar we vrezen dat hij die zelf aan kan passen.

Ook kwam ik er achter dat de laatste cijfers van wiskunde slecht zijn, terwijl hij normaliter heel goed is in wiskunde. Hij heeft de toetsen nog niet in kunnen kijken (vanwege de lock-down en quarantaine docent), maar zegt dat hij de onderwerpen makkelijk vond. Hij denkt dat hij te slordig geweest is, maar gooit dat zelf op dat het zoooo saai is. Binnenkort toch maar even bij de mentor aankaarten. Vorig jaar hebben we een paar keer aangedrongen op een sprintgroep voor wiskunde (ook toegezegd), maar dat kwam er niet van door corona. Fingers crossed dat ze nu niet die slechte cijfers aangrijpen om er niet mee aan de slag te gaan :roll:

Het allerlastigst vind ik dat hij nooit om hulp vraagt. Niet aan ons, niet aan zijn docenten. Op school durft hij het simpelweg niet, want te bang om te gaan huilen (de tranen zitten snel hoog bij frustratie, boosheid, schaamte, etc). Ik twijfel of ik dit bij het zorgteam van school neer zal leggen of contact op zal nemen met zijn vroegere HB-coach.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hi Maccupid, lastig hé. Ik herken het van onze oudste. Ook altijd Netflix en loopt achter. Ik denk dat het ook puberen is. Heb je ook met hem besproken waarom die het een verslaving noemt?
Het lijkt me positief dat hij graag in een sprintgroep wil en daarmee toch extra inspanningen moet leveren / iets meer of anders wil doen dan klasgenoten. Dat klinkt toch als wel bezig met en inspanningen willen doen voor school.....wij merken bij oudste dat nu t heel druk is op school de iPad soms plaatsmaakt voor een studieboek maar dat zal vast de maanden achterstand niet direct wegwerken. Dat zal nog wel wat meer tijd en vooral inspanning en discipline vergen. Daar waar het puberen is denk ik maar wat om-beter nu dan als t serieuzer wordt....en wij zijn streng geweest in beperken contacten tijdens maatregelen dus heel veel te doen is er dan ooo niet....maar dat t laatste is herken ik. Gr Noelle

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Maccupid, durft je zoon wel een docent eventueel te mailen? Want dat is veilig als tussenstap?

Hier zou het toetsweek zijn.... maar een kind positief, de andere volgens Nl regels in quarantaine. Mooie is nog dat we in België wonen en daar hoeven we niet in quarantaine want iedereen is gevaccineerd (en man en ik geboosterd). School zegt "Nederlandse regels gelden"... snap ik, maar niemand die me zegt dat wat voor test ze willen als bewijs van negatief. Is dat een NL ggd test (lastig want de kinderen hebben wel een bsn maar geen digid en die kan ik pas aanvragen nadat ze zich hebben geïdentificeerd bij de belastingdienst want bij de geboorte hebben ze bij de belastingdienst de helft niet ingevuld wat wel bekend was (zoals nationaliteit en geboorteplaats....) maar daar nu een afspraak is ook niet makkelijk en zeker voor de positieve niet toegestaan), mag ik in België met hem naar de teststraat of is zelfs een zelftest voldoende?
Ook iemand die zegt vanaf wanneer we beginnen te tellen. De dag van de test? De dag van de uitslag? Jongens delen een kamer dus van isolatie is geen sprake.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Bloemetje75 schreef:
ma 17 jan , 2022 1:27 pm
Maccupid, durft je zoon wel een docent eventueel te mailen? Want dat is veilig als tussenstap?

Hier zou het toetsweek zijn.... maar een kind positief, de andere volgens Nl regels in quarantaine. Mooie is nog dat we in België wonen en daar hoeven we niet in quarantaine want iedereen is gevaccineerd (en man en ik geboosterd). School zegt "Nederlandse regels gelden"... snap ik, maar niemand die me zegt dat wat voor test ze willen als bewijs van negatief. Is dat een NL ggd test (lastig want de kinderen hebben wel een bsn maar geen digid en die kan ik pas aanvragen nadat ze zich hebben geïdentificeerd bij de belastingdienst want bij de geboorte hebben ze bij de belastingdienst de helft niet ingevuld wat wel bekend was (zoals nationaliteit en geboorteplaats....) maar daar nu een afspraak is ook niet makkelijk en zeker voor de positieve niet toegestaan), mag ik in België met hem naar de teststraat of is zelfs een zelftest voldoende?
Ook iemand die zegt vanaf wanneer we beginnen te tellen. De dag van de test? De dag van de uitslag? Jongens delen een kamer dus van isolatie is geen sprake.
Beterschap! Balen van de onduidelijkheid. Dag van de test is bij mijn weten dag 0. Verder zou ik denken dat de test in België net zo goed geldig is als van de ggd. Wel een teststraat, want volgens de regels hier moet op dag 5 een ggd test gedaan worden (en op dag 0 een zelftest). Maar de regels zijn net weer veranderd en kan zijn dat ik nog iets gemist heb. School vraagt in ieder geval niet om bewijs van een uitslag.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Bloemetje75 schreef:
ma 17 jan , 2022 1:27 pm
Maccupid, durft je zoon wel een docent eventueel te mailen? Want dat is veilig als tussenstap?

Dat durft hij wel (als hij het niet vergeet...), maar veel docenten reageren dan met dat ze dat dan de volgende les wel even kunnen bespreken, dus dat schiet niet zo op. Dat is misschien iets om met de mentor te bespreken, of dat voor hem niet anders zou kunnen.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Bloemetje, wat een lastige situatie. De regels veranderen ook continu, ik zie soms ook door de bomen het bos niet meer. Beterschap!

Maccupid, ik denk dat de mentor mailen een goede zet is. Die kan het ook in de teamvergadering bespreken met de overige docenten.
Verder...misschien is structureel oefenen nog een idee? Daar zou de HB coach mee kunnen helpen.
Mijn dochter vond om hulp vragen ook altijd heel moeilijk. Zij heeft hier op huiswerkbegeleiding veel mee geoefend en met haar autisme coach. Telkens werd er een situatie gecreëerd waarin ze daar mee kon oefenen en het gaat nu beter. Ze is er nog niet, maar ze heeft er echt wel stappen in gezet. En natuurlijk vol lof zijn als het ze lukt! :)

Toevallig liep ik gister dochter haar kamer binnen toen ze met Duits bezig was en toen snapte ze ook iets niet. Waarschijnlijk had ze het alleen afgemaakt of de opdracht leeg gelaten als ik niet was binnen gelopen. Dus zoals ik al zei, is ze er nog niet helemaal wat betreft om hulp vragen. Uiteindelijk kwam ze er met een paar suggesties van mijn kant wel uit.

Verder gaat hier alles wel goed. Huiswerk wordt netjes en op tijd gemaakt, de planning voor de inhaaltoetsen (vanwege de lockdown) heeft ze gemaakt en daar houdt ze zich aan, ze gaat met plezier naar school. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Fijn te horen dat oefenen zo kan helpen, Dee. En het lijkt me erg prettig voor je (en natuurlijk voor haar!) dat het bij jouw dochter nu zo soepel loopt. Jullie hebben al zulke pittige tijden achter de rug.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat klopt, maar ik hoop het ook voor jullie hoor! Of denk je dat oefenen geen zoden aan de dijk zet bij je zoon?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dochter is vandaag ziek thuis. Broertje is in afwachting van de uitslag van de GGD test van dinsdagmiddag. (Positieve klasgenoten, dus quarantaine, alleen snap ik niet dat de meeste klasgenoten al sinds gisteren (woensdag) weer naar school zijn, terwijl dinsdag pas dag 5 was.) GGD heeft het te druk, dus een test voor dochter is nog niet in te plannen. (Ze is erg verkouden en heeft mij ook al aangestoken)

We zijn op zoek naar iets of iemand die dochter kan helpen met haar concentratieproblemen. Ze heeft nu zelf aangegeven er last van te hebben. Van de week met een wandeling wel zowat rond wat voor profiel en keuze en vrije vakken ze wil kiezen. Gelukkig mogen (moeten) ze op deze school twee vrije keuze vakken nemen, maar nu heeft dochter nog een vak over wat ze graag zou willen kiezen. Dit zou ze als contractvak kunnen doen, maar ze vind het leuk om in de lessen te zitten, dan kan ze lekker over dingen discussiëren (zoals ze zelf zegt). Het lijkt er nu op dat Duits buiten de boot valt, en we hebben haar al aangegeven dat ze als ze dat wil ze dit altijd nog via de LOI of iets dergelijks zou kunnen doen.

Mocht er uitkomen dat haar concentratieproblemen komen door te weinig uitdaging, dan wil ik me wel hard gaan maken voor een contractvak. Ze hoeft nog steeds weinig te doen aan huiswerk, maar de cijfers van het vorige trimester waren niet echt heel denderend.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn jongste is nu ook positief. Niet gek want de mannen delen een kamer.

Eekhoorntje, ik hoop dat je juiste hulp krijgt met haar concentratie.

Dee, wat fijn dat het zo goed gaat!

Maccupid, ik zou met mentor mailen en je zoon docenten laten terug mailen dat in de klas bespreken voor hem lastig is (want hulp vragen) maar dat hij graag als tussenstap de vragen opschrijft/mailt.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Beterschap voor een ieder die verkouden is of corona heeft.

Eekhoorntje, fijn dat jullie al zo goed als rond hebben welk profiel het wordt. Hopelijk ook snel duidelijkheid over waar de concentratieproblemen vandaan komen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier ook week thuis door Corona maar uiteindelijk de klas ook. Het voelt hier als heel rommelige tijden door de vele quarantaines en besmettingen. Voor dochter fijn dat de klas ook in quarantaine ging in de zin dat ze daardoor geen toetsen hoeft in te halen maar dat ze uitgesteld zijn. Dat is relaxter dan bij oudste die nu 6 toetsen moet inhalen in een week dat ze er al 4 heeft...

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Bij ons gaat de klas van de jongste komende week in quarantaine. Hij moest sowieso tot en met woensdag online volgen vanwege zijn besmetting. Nu dus met de hele klas de hele week online.

Als het goed is, heeft hij net zelf zijn mentor gemaild over hoe en wat met het inhalen van de toetsen. Het zijn er 8 en dat is teveel voor 3 dagen (ook volgens de schoolregels).

Middelste blijft snotverkouden dus die is in ieder geval nog 2 dagen thuis/online in de les. Helaas heeft de bovenbouw andere lunchtijd dan de onderbouw en mijn man wisselende lunchuren want die werkt uiteraard ook nog steeds thuis. Rommelig....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Oh jee Bloemetje, klinkt inderdaad rommelig. Sterkte, en beterschap voor je middelste. Balen dat hij nu zo veel toetsen moet inhalen, ik hoop dat dat een beetje verspreid kan.

Hier zijn de onder-en bovenbouw pauzes ook niet gelijk, maar zitten ze nog beide in de onderbouw. Dochter ging wel veel om (vorig jaar) met een groepje een klas hoger en die ziet ze nu bijna niet meer.

Man is ook thuis aan het werk en heeft veel vergaderingen, dus het was hier in huis ook rommelig vorige week, met beide kinderen thuis.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Balen allemaal zeg.

Hier werkt de man al twee jaar continu thuis, op hier en daar een verdwaalde dag kantoor in de zomer na. Ik ben zo blij dat ik een vitaal beroep heb en de deur uit kan.
Middelste zat vorige week al de hele week thuis wegens corona uitbraak in de klas. Ze zit zeker nog t/m woensdag thuis. Bij oudste ook wel 7 a 8 kinderen niet op school, maar die hoeven dus (nog niet) in quarantaine met de hele klas.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

He Dee, ja hier is mijn man ook al 2 jaar zo goed als iedere dag thuis aan het werk. Als hij in totaal 10/15 keer op kantoor is geweest, is het veel!

Volgens mij vindt school de covid regels ook ingewikkeld. Mentor van jongste zei "in quarantaine met op dag 5 een test en dan terug naar school, anders 10 dagen quarantaine". Maar jongste was positief afgelopen woensdag, dus dan is het toch 7 dagen isolate en dan 24u klachtenvrij en terug mogen? Nu deze hele week is het met de hele klas online. Ik ga hem niet weer laten testen, want binnen 8 weken na een positieve test kun je nog altijd op die ene besmetting positief testen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Gisteren eind van de middag mail van school, ze gaan weer een week over op online onderwijs.
Dus ik hoef niet meer te gaan rekenen, ze zijn beide sowieso thuis tot en met zondag. Maandag ook online les maar dan inhaaltoetsen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ja Bloemetje, het klopt wat je zegt.
Heb hier ook aardig wat met de coronaregels te maken gehad de afgelopen weken. Je hoeft ook niet te testen om te bewijzen dat je genezen bent om precies de reden die je aangeeft: je kan nog een aantal weken positief testen. Maar wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt en t/m zondag de jongens thuis zijn.
Totaal offtopic, maar ik moest zo lachen om een van mijn cliënten (met verstandelijke beperking). Die dacht dat een positieve uitslag betekende dat ze geen corona had, positief nieuws. ;)

Hoe vindt jouw man het thuiswerken? En jijzelf? Ik merk hier dat we het wel zat zijn altijd op elkaars lip te zitten. Man mist ook heel erg de sociale contacten met collega's.

Onze malle dochter heeft een 10 voor haar leestoets Duits gehaald. Ze was superblij! En verbaasd, haha. Er is weer een tekort weggewerkt. Ze gaat momenteel echt goed.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn man vindt het thuiswerken oké. Hij mist zijn collega’s wel hoewel hij vooral in een internationaal team werkt dus hij zag zijn collega’s al niet vaak. Hij mist wel zijn trips naar het buitenland. Sommige dingen werken toch makkelijker als je elkaar echt ziet ipv online /video meetings.
We hebben de luxe dat hij een eigen kantoortje (er past bureau en stoel en een hoog smal boekenrek in) boven heeft. Ik hoor hem regelmatig wel bellen.

Gelukkig doet hij veel voor de voetbalclub in het dorp dus hij is wel onder de mensen en buitens huis regelmatig.

Ik ben heel blij als de jongens terug naar school gaan, mijn man minimaal 1 dag per week naar kantoor zou gaan en ik gewoon minimaal 1 ochtend ofzo alleen thuis zou zijn.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik snap helemaal wat je bedoelt, een beetje rust zou ik ook zo fijn vinden.
Gelukkig dat jouw man het redelijk goed uithoudt. Maar net wat je zegt, sommige dingen gaan gewoon beter in real life en dat hij die reizen mist, ja, dat snap ik ook wel.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Ik zou echt gillend gek zijn geworden als ik al vanaf begin pandemie uitsluitend thuis had moeten werken! Ik werk 1-2 dagen per week thuis, de rest van mijn werk kan ik alleen ter plekke doen. Maar ik heb ook genoeg collega’s die er alles aan doen om niet op het werk te hoeven zijn. De twee dagen dat ik thuiswerk geniet ik wel van de voordelen, zoals later opstaan, niet forensen, in joggingbroek achter de pc et cetera.

Vanuit de pubers weinig nieuws ten opzichte van wat ik de vorige keer schreef. Voor de jongste, die heel muzikaal is en zichzelf al meerdere instrumenten heeft leren bespelen, heb ik op Marktplaats een goedkope basgitaar gekocht, een heel lomp groot zwaar ding, en daar is ze zichzelf nu op aan het bekwamen. Voor de oudste heeft school nu alle registers opengetrokken om haar binnenboord te houden, maar volgens mij had ik dat de vorige keer al geschreven. Het eerste cijfer na de kerstvakantie beloofde helaas nog niet veel goeds, dus we wachten het maar weer af [snorkel]
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Het gaat echt om de balans...gelukkig heb je die gevonden Inde. Misschien moet ik ook maar eens met de man praten om te kijken of hij misschien niet toch 2 dagen naar kantoor kan.

Wat leuk dat je jongste zo muzikaal is! Ik kreeg ook een bassgitaar voor mijn 14e verjaardag. Een tweedehandsje. Bleek niet m'n instrument te zijn. Dat was slagwerk maar dat werd een beetje lastig in een flat.

Dochter heeft hier gister heel de dag hard geleerd voor geschiedenis. Ze had vanwege het halverwege afbreken van de toetsweek, nog tweemaal huiswerkbegeleiding te goed. Gister heeft ze daar geleerd voor geschiedenis. Thuis bleek ze de stof nog niet goed in haar hoofd te hebben. Met een hoop gemopper verdween ze weer naar boven. Om 22.00 ging ik maar eens boven kijken en toen was ze de tijd helemaal vergeten, zo hard aan het leren. Ik hoop dat haar inzet ditmaal beloond wordt. Komt er weer een onvoldoende, dan is de afspraak dat we samen de docente gaan mailen. Die heeft aangegeven namelijk wel te willen zitten met dochter. Vindt het een hele leuke docente. Zegt waar het op staat, maar is er ook echt van overtuigd dat dochter het kan en zet haar (en ons! haha) aan het werk. Ze noemde dochter tijdens het 1e jaar brugklas een ramp en ik heb zo hard gelachen. :lol: Wat een leuk mens.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ik duim voor je dochter Dee85. En die 10 is maar mooi in de pocket

Hier was een beetje week van de waarheid: veel toetsen en eindproducten om in te leveren. Ik ben benieuwd. Ons menneke accepteerde hulp op het leren leren: samen de week doornemen die is geweest en die komt met Magister, teamsmededelingen, en app-groepjes en digitale leeromgeving erbij. Iedere dag vraag ik gericht naar wat hij heeft gedaan en moet doen. En dat is het eigenlijk. Ik overhoor niet, lees geen essay of Werkstukken na en heb dus 0 idee wat het oplevert. In ieder geval is de sfeer in huis goed en relaxed en is hij vrolijk en knuffelig. Wel een nachtje misselijk geweest en daarom een dagje thuis maar toen is hij later die dag wel aan het werk gegaan.

Ik heb afgelopen jaar weken gehad dat ik helemaal thuis was en weken dat ik drie van de vier werkdagen op locatie was. Afhankelijk van hoe strikt de lockdown was. Manlief werkt vijf dagen thuis. Heeft ook een eigen werkkamer. Ik werk aan de bureaus van de kinderen en toen iedereen thuis was meestal in de woonkamer. Maar iedereen was wel bereid zo nu en dan te ruilen. Manlief mist het uitgaan en bandjeskijken meer dan het werken op kantoor volgens mij.

Kan me voorstellen dat mensen die niet een groot deel van de week buitenshuis werken, hun routine en rust ook missen. Iedereen zat natuurlijk ook ineens in hun sfeer en planning te rommelen. Had ik me eerder niet zo gerealiseerd.

Anne72

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Een goede en relaxte sfeer is heel fijn. En toch ook stappen gezet, omdat je zoon het toelaat dat je helpt met leren leren en vraagt wat er op de planning staat. Heb je al enige resultaten terug gehoord?
Eens met jouw man wat betreft bandjes kijken - mis ik ook.

Het harde werken van dochter is beloond. Een 6,8 voor geschiedenis! Yes!
Nu zijn 2 van de 7 tekortpunten weggewerkt. En de kernvakken nog steeds allemaal voldoende. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Inde, wat stoer van die basgitaar!
Anne, al cijfers binnen inmiddels?
Dee, jouw dochter is goed bezig zeg! Waar heeft ze de motivatie ineens vandaan gehaald?

Onze zoon rommelt nog steeds maar wat aan met zijn schoolwerk. We proberen ons er zo weinig mogelijk mee te bemoeien. Het scheelt een heleboel frustraties bij mij, maar heeft helaas wel een 5 en wat zesjes voor zoon opgeleverd. Nou ja, dat is dan maar zo. Hij snapt de stof wel, maar hij heeft zijn planning, organisatie, afwerking etc. niet goed op orde. Ben benieuwd of hij dat zichzelf aan kan leren. We hebben hem er de afgelopen jaren wel even genoeg mee geholpen... (Klink ik als een heel slechte moeder nu?)

Qua sociaal leven en hobby's bloeit hij helemaal op. Hij is toegelaten in een volwassenenorkest en heeft daarmee nu elke weekdag behalve zondag een hobby :shock: Daarnaast spreekt hij regelmatig met vrienden af. Hij zit duidelijk heel lekker in zijn vel :grin:
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Querzyx, ik weet niet of het een kwestie van motivatie is. Ik denk eerder dat alle puzzelstukjes op z'n plek liggen. Ze is gewend aan het leven op het VO, ze heeft intensieve begeleiding gehad bij het leren leren en plannen dat nu zijn vruchten afwerpt. Ze is ouder en zelfstandiger. Zelfverzekerder. Telkens dus een klein succesje erbij zorgt dat ze meer in zichzelf gelooft. Tel daarbij op dat ze in sociaal opzicht helemaal op haar plek zit en je hebt een happy kind dat stappen zet op het VO. Tuurlijk komt er ook nog weleens een onvoldoende binnen, maar ze weet dan vaak waar het aan lag en het cijfer daarop is dan vaak weer hoger. Ik vlak ook zeker de ondersteuning van de autismecoach niet uit.

En neehoor, je bent geen slechte moeder! Sowieso niet. :)
Bij mij is de energie ook wel aardig op na twee jaar lang intensief begeleiden. Ik heb dochter ook uitgelegd dat ze nu alle tools in handen heeft en het meer zelf moet gaan doen. Natuurlijk laten we haar niet helemaal los. Maar ik heb volgend jaar ook mijn handen vol aan mijn verse brugpieper die in principe heel zelfstandig en evenwichtig is, maar alles graag perfect tot in de puntjes af heeft vijf dagen voordat het ingeleverd moet zijn. Daar verwacht ik dus hele andere struggles. ;)

En wat supergaaf dat hij bij het volwassenenorkest zit!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat grappig dat je kinderen zo verschillen, dat wordt inderdaad interessant volgend jaar! Komen ze bij elkaar op school?

Superfijn dat voor je oudste de puzzelstukjes op zijn plek beginnen te vallen. Denk je dat ze het vol gaat blijven houden?
Ik vraag mezelf nu soms af of zoon zijn zesjes van nu geen vijven worden in de derde klas en vieren in de vierde klas etc. Want dat is soms wel zo volgens mij. Maar ja, dat zien we dan wel weer.

Het is in ieder geval heerlijk dat het nu goed gaat met ze!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Zeker en dat is denk ik ook het belangrijkste: het gaat nu goed met ze. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Ik vertel dochter vaak dat ze in de eerste keer brugklas ongelofelijk hard heeft moeten werken en dat ik dat bijzonder knap vind. En daarom heb ik er ook vertrouwen in dat ze de rest van het VWO kan halen.

De school van oudste staat in de top drie van middelste, dus wie weet komen ze bij elkaar op school. We moeten nog twee scholen bezoeken voor een rondleiding, dus er kan nog van alles veranderen. Ik vind het weer net zo leuk als de eerste keer, dat scholen uitzoeken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Nee hoor, je klinkt niet als een slechte moeder Querzyx! Geweldig om te lezen hoe goed je zoon in zijn vel zit. Het kan heel goed zijn dat hij nu zelf gaat ontdekken hoeveel inspanning hij moet gaan leveren om voldoende te blijven staan. Krappe voldoendes, een goed sociaal leven en een hobby op niveau, ik denk dat veel (ouders van) hb-kinderen ervoor zouden tekenen.

Dee, ook jouw berichten zijn heerlijk positief. Knap van je dochter, die dikke voldoende voor geschiedenis na alle struggles met dat vak!

Anne, hoe is het afgelopen met alle toetsen en andere eindproducten van je zoon?

Dochter hier ploetert voort. Voor het oog heeft ze het goed voor elkaar: leuke spontane tiener, innemend, op het oog zelfverzekerd, veel vrienden et cetera. Maar ze worstelt momenteel echt met zichzelf. Is hyperkritisch op zichzelf en trekt alles in twijfel.

Voor school heeft ze er een schepje bovenop gegooid en haalt ze voor de probleemvakken nu hoge vieren en vijven in plaats van de enen en tweeën van voorheen. Maar dus nog net niet voldoende en dat draagt niet bij aan haar algehele staat van zijn. Ondertussen haalt ze wel (zeer) hoge cijfers voor de vakken die haar liggen, dit zijn dan vooral vrije opdrachten zoals een speech schrijven of iets anders waarvoor je boven de stof moet staan. Dat gebeurt dan eigenlijk met minimale inspanning en voorbereiding, maar is vooral gebaseerd op momenten van inspiratie en bevlogenheid. Zo blij dat de school vooralsnog achter haar staat! Daar heb ik vorig jaar hard aan gewerkt en dat werpt nu vruchten af.

Verhalen over de brugklasser zijn hier eigenlijk
off topic, maar die haalt met minimale inspanningen heel aardige cijfers. Ze geniet van de vele muzikale dingen en van de technasiumvakken. Wiskunde vindt ze verschrikkelijk, opmerkelijk voor een kind dat op de basisschool Wisschrift deed en in haar eigen tijd over wiskunde las. Maar ze vindt het op de middelbare school helaas ondragelijk saai.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Hier heeft corona toegeslagen bij ons alledrie. Man en ik zijn er goed ziek van, K heeft wel verkoudheidsklachten maar voelt zich goed. Een klasgenoot moet haar bellen via teams om online mee te kunnen doen, maar dat gebeurt niet. Komt ook omdat haar vriendin ook positief is en dus ook ziek thuis zit. K vind het niet erg want vind online les een crime, ze maakt zelfstandig de opdrachten en videobelt met haar vriendin om ook dingen samen te doen. Coach was 2 weken geleden nog erg lovend over k, dus ik maak me geen zorgen over een week geen school. En afgelopen vrijdag kreeg ze cijfer voor wiskunde terug: 9,7 en dat terwijl ze mijn hulp had gevraagd bij dit hoofdstuk omdat ze iets niet snapte.
Voor grieks heeft ze extra uitleg gekregen over de grammatica en ze zegt dat ze dat nu ook wel snapt, dus ik ben benieuwd naar dat volgende cijfer (ze staat een 5,6 voor grieks, laagste cijfer dat ze heeft).

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Inde, lief hoe je reageert! En jouw kinderen klinken zo leuk, je bent merkbaar trots op ze. Hopelijk is dat hyperkritische een puberale fase die weer overwaait. Is het iets wat al langer in haar zit?

PetraK, beterschap daar! En wat een prachtig cijfer voor wiskunde. Dan heb je het goed uitgelegd ;)
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hier heeft ook de Corona toegeslagen. Er lijkt ook geen ontkomen meer aan. Onze tweede klasser was de eerste maar inmiddels 2 andere gezinsleden. Voor oudste vervelend: zijn had er al een week quarantaine op zitten en nu dus zelf Corona. Met de veranderde quarantaine regels gaat onze tweede klasser wel naar scbool. Ik lees hier gelukkig veel goede berichten. Vind t zelf heel rommelig klinken al die lessen die delen van de klas missen, lessen de uitvallen etc. Vraag me af of dat toch geen sporen achterlaat qua achterstanden. Maar maar me daar om eerlijk te zijn nog meer zorgen over bij oudste.....

Qua cijfers gaat het nog steeds heel goed/ ik zeg dus maar nix over het feit dat de schooltas altijd beneden blijft staan en de volgende dag gepakt wordt en ingepakt. Huiswerk doet ze dus nauwelijks. Ik probeer te achterhalen hoe t sociaal is maar heel veel komt we niet uit/ vertrouw maar op de mentor die zegt dat ze t gezellig heeft met haar clubje ...

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Beterschap voor iedereen die met corona thuiszit!

Noelle, hartstikke fijn dat het qua cijfers en op sociaal vlak zo goed gaat!

Petrak wat knap, die 9,7 voor wiskunde.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ben bijna jaloers op de cijfers die jullie al terughebben. Nog los van de resultaten. Hier staat nog niets in Magister en ons menneke heeft ook nog niets doorgegeven. Wat niet wil zeggen dat hij niets weet ;-) Vanavond maar weer eens vragen. Spontaan deelt hij het niet.

@inde: wat naar dat je dochter worstelt. Het hoort er soms bij alleen is het lastig om als ouders naar te moeten kijken. Soms zijn ze kritisch op zichzelf of ervaren ze de wereld als zwaar. Hoop dat het voorjaar meer licht en lichtheid brengt. Anders misschien kijken of ze er met iemand over wil praten? Soms is iemand nieuw fijner dan je ouders.

@querxyz: je niet bemoeien met kinderen die niet geholpen willen worden is een teken van respect en daarmee goed ouderschap. (Kwestie van omdenken) Als hij zich maar veilig voelt hulp te vragen als hij het nodig heeft en dan ook zelf wil aangeven wat hij zelf gaat doen en wat hij nodig heeft van jullie. Ik heb ook een tijdje met jeukende handen naar de chaos gekeken. Een mooie beoefening voor mijn geduld!

Wat een gedoe dat Corona. Voor mensen met besmettingen thuis: gaan jullie of jullie kinderen in isolatie binnen het gezin? Hier nemen besmettingen in vriendenkring toe. Bij dochter zaten ze met 4 ipv 10 bij de lunch. Iets met 10 green bottles….

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

@anne72, heel veel cijfers hebben wij ook niet hoor. Maar dat komt omdat de school ook geen toetsweek heeft, dus de toetsen zijn heel erg verspreid en vaak maar 1 cijfer per periode per vak.

Wat betreft isolatie voor gezinsleden hoefden we hier niet over na te denken, we zijn maar met 3 en alledrie tegelijk positief.

Sterkte voor wie ziek is of in quarantaine zit. Bedankt voor de beterschapswensen.

K heeft weinig online gedaan de afgelopen dagen, haar beste vriendin is ook positief en zit dus ook thuis, andere klasgenoten vergeten haar soms te bellen, sommige lessen zijn zelfwerkuren dus geen online mogelijkheid en positieve docenten waardoor lesuur uitvalt.
Ach, ze doet het toch beter op zelfstudie dan op online les, en ze staat ziek gemeld, dus ik vind het wel best. Wel veel contact met haar vriendin.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ja Anne, wij isoleren. Dus loop nu de kamers af met ontbijtjes, lunches, diner en snackjes en haal dan weer de vaat. En ik vind t best druk 🙄

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

@ Anne: zoon heeft hier inderdaad een week in isolatie gezeten. Vond hij niet zo'n ramp met iPad en Switch (en boeken) :lol: . De overige 3 gezinsleden zijn niet besmet geraakt. Ik hoop dat we dat zo houden met een vakantie voor de deur....

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Nee, wij hebben niet geïsoleerd. Dat gaat geheel tegen mijn gevoel in.
Overigens hebben hier 3 gezinsleden corona gehad, allemaal afzonderlijk van elkaar. Dus tijdens elke quarantaine is er maar 1 gezinslid besmet geweest en heeft niemand geïsoleerd gezeten. Was fijner geweest als we allemaal tegelijk besmet waren geraakt, maar ja.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Hoe gaat het trouwens met de profielkeuze van de derdeklassers van dit forum? Ben ik wel benieuwd naar.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ik heb de jongens niet in isolatie laten zitten. Ze delen een slaapkamer dus had wel verwacht dat na zoon 1 ook zoon 2 positief werd. Verder zitten ze sowieso veel boven. Maar we hebben wel samen gegeten en ook wel wat tv gekeken. Bleef bij alleen positieve jongens, rest van gezin niet positief (althans niet op zelftests en geen symptomen).

Jongste heeft voorlopige profielkeuze ingevuld. NT/NG met FLE (fast lane english) en Duits (Informatica is verplicht op school bij NT profiel) en dan extra economie. Hij zou liever economie doen ipv biologie en vooral geen extra vak. Maar hij vond laatst het onderwerp bij biologie waar zijn broer mee bezig was, toch wel interessant..... Biologie kost natuurlijk wat meer inzet dan economie. Hij heeft geen idee wat hij wil later (twijfelt tussen iets met scheikunde en rechten of toch iets met optimaliseren van dingen als een exoskelet) dus dan is biologie als vast vak en economie plussen, handiger. Plusvakken wordt pas na het gewone rooster gekeken hoeveel uur je les kunt volgen. Voor middelste is dat nu 2 van de 3 uur economie per week.

Hij had reflectie gesprek gisteren met zijn mentor, dan over 10 dagen ofzo hebben we gesprek mentor- leerling - ouder. Daar moet hij eerst zelf presentatie geven met hoe hij denkt dat het gaat en wat beter/anders moet/kan etc. Helaas zien ook een aantal docenten dat hij vaak negatieve antwoorden geeft en weinig vrolijk is. Helaas, want dan ligt het dus niet aan mij. Fijn wel dat ik geen spoken in mijn hoofd haal.
Eens horen wat de mentor te vertellen heeft. Laten we hopen dat voorjaar (meer zon) en minder covid maatregelen etc ook wat gaan helpen.
Zijn toetsweek was zozo, maar dat was dan ook de 3e keer dat hij het moest leren. In december gingen de scholen dicht midden in de toetsweek, de toetsweek daarna waren ze thuis wegens besmetting. En hij (en zijn broer ook) was stikkapot met de toetsen nog aan het einde van de schooldag. Geen dag voor 16.30 klaar.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door ElisHug »

Wij zijn deze ronde tot nu toe gespaard gebleven van corona ellende. Vorig jaar in februari hadden we het allemaal in huis en in het najaar had ik geregeld kinderen in quarantaine.

Oudste is echt goed bezig met school. Hiervoor had ze regelmatig stress omdat ze heel lang niks deed en dan ineens in paniek raakte als de toets(en) eraan kwamen. Plannen wilde ze pertinent niet. Dit jaar is ze erachter gekomen dat het toch best handig is om te plannen, en dan ook te leren. En dat betaalt zich gelijk uit, ze haalt veel hogere cijfers. Hopelijk houdt ze dit vol.

Profielkeuze: Er zou in december een info bijeenkomst zijn voor ouders, maar die ging niet door. Ik hoop dat er nog iets komt. Intussen is Oudste overtuigd van NT in combinatie met NG. Ze is er al een paar jaar van overtuigd dat ze Industrieel Ontwerpen wil gaan studeren in Delft. We zullen zien of ze daar aan vast gaat houden. Ze is vooral heel blij dat ze volgend jaar een aantal vakken niet meer heeft. Ook Latijn en Grieks laat ze vallen, dus geen gymnasium meer, daar ziet ze het nut niet meer van in :smile: . En ze is heeeeel blij dat ze van Duits af is.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Axator »

We hebben hier niet geïsoleerd. Waren we van te voren al niet van plan, maar bleek achteraf ook geen enkele zin te hebben. Jongste begon op zondag te hoesten. We hebben zaterdag 2 uur met hem in de auto gezeten. Dus rest van het gezin begon maandag allemaal te hoesten, met wat extra klachten. Die auto was echt een snelkookpan :D

Oudste moet op school zijn best nog wel even doen. Heeft 2 5-en opgehaald, maar 2 andere erbij gekregen. Dat schiet niet op. Maar wel 2 vakken die beter op te halen zijn. Dus hopen op een fatsoenlijk half jaar.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Interessant om te lezen over de profielkeuzes!

ElisHug, wat een gave studie. Onze oude oppas zit nu in zijn tweede jaar, zelfde stad ook, en het bevalt hem supergoed.

Hier moeten ook wat keuzes gemaakt worden en zoon zit er toch wel over in. Op zijn school worden de klassen elk jaar gehusseld op basis van keuzes voor keuzevakken. Zoon heeft dus nu al twee verschillende klassen gehad, en volgend jaar weer een nieuwe klas.

Als hij straks naar de derde gaat, wil hij Duits en muziek kiezen. Zijn drie beste vrienden uit de klas willen Spaans en techniek kiezen. Nu is hij bang dat hij dan niet bij ze in de klas komt. Maar hij wil ook heel graag de vakken van zijn eigen keuze doen. Hij ligt er echt een beetje van wakker.

Hebben de derdeklassers hier ook last van met hun profielkeuze? Het zou natuurlijk niet mee mogen wegen, maar in die puberhoofden doet het dat wel denk ik he?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

De profielkeuze wordt hier pas volgend jaar gemaakt, maar de kans is heel groot dat het C&M wordt. De talen liggen haar over het algemeen goed en de interesse in kunst en cultuur is groot, cijfers voor alle kunstvakken een 7 of hoger. Maar goed, volgend jaar pas de echte keuze.

Verder gaat alles hier lekker. Een boektoets voor Engels was onvoldoende maar de leestoets daarna weer dik voldoende.
Dochter mag tijdens de tussentoetsweken ook gebruik gaan maken van huiswerkbegeleiding. Heel blij met dit maatwerk. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat tof dat ze zo creatief is. En de moderne vreemde talen gaan ook allemaal goed, toch?

De school van T. is er trots op dat ze kinderen al in de eerste en de tweede klas vakken laten kiezen voor het volgende jaar, in een soort voorbereiding op de profielkeuze. Leren je eigen keuzes te maken, leren waar je talenten en interesses liggen etc.
Het is in theorie een mooi idee. Wij werden er wel enthousiast van op de open dag. Maar niemand heeft ons toen verteld dat dit betekent dat de klassen elk jaar gehusseld worden :(
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oei, dat hadden ze er best wel bij mogen zeggen inderdaad, Querzyx. Het ene kind kan beter met die veranderingen omgaan dan het andere.

De moderne vreemde talen gaan inderdaad heel erg goed. Daar ligt een talent en een passie. Ik schreef hier eerder dat puzzelstukjes op hun plek vallen door alle vaardigheden die ze ontwikkelt heeft. Maar laatst bleek motivatie toch ook zeker een rol te spelen. Die 6,8 voor geschiedenis was deels ook te verklaren omdat ze het onderwerp heel boeiend vond. Ik ben blij dat ze aan staat.
Zondagavond een hoop gestress voor een stukje improvisatie op de bass voor muziekles. Ze wist niets te bedenken. Uiteindelijk kwam ze thuis met een 8 en was het improviseren optioneel en niet verplicht. Denk echter wel dat ze improviseren leuk gaat vinden als het durft. Ze vond het nu nog eng. Dan ben je bezig met je eigen muziek maken en ik weet uit ervaring hoe leuk dat is. :) Maar een 8...alsnog wow.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ze is lekker bezig!

Improviseren is spannend he. Zoon en ik vinden dat ook. Het helpt ons wel als er regels zijn. Een bepaalde toonladder, bepaald aantal maten, eindigen op de grondtoon of de tweede toon van de drieklank of zo. En dan vind ik het nog eng :mrgreen:
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik had blijkbaar een melding gemist en moest nu heel veel terug lezen. Ik hoor best veel positieve dingen, wat fijn.

Wij zijn nu ook al anderhalve week in de ban van corona. Er wordt niet geisoleerd. Kinderen hadden het gelijk. Zijn vorige week maandag positief getest, manlief en ik gingen dinsdag testen beide negatief en hebben ons in het kader van de oude quarantaine regels op dag 5 ( zaterdag) laten testen, manlief positief, maar die had dan ook pijn in zijn keel. Maar ik nog negatief, terwijl ik het meeste met de kinderen heb gedaan, en geknuffeld etc. Maandag had ik ook wat keelpijn, dus ik ga zodirect ook naar de teststraat ( en blijkbaar mag je maar 2 keer per 7 dagen daarheen).

Kinderen zitten beide nog thuis, ze zijn nog niet klachten rij, ze balen hier beide van, online les is gewoon niet hetzelfde als op school. Vooral bij jongste vallen er ook veel lessen uit door besmette docenten.

Kwa cijfers weten we het niet echt bij ouders, ze krijgen niet zoveel toetsen tussendoor.

Profielkeuze vind dochter een beetje lastig, ze wil eigenlijk nog te veel vakken. Na een flinke wandeling met z’n tweeën hebben we een highlighter erbij gepakt en heeft ze aangestreept welke vakken ze graag wil en welke absoluut niet (economie), en daar kwam uiteindelijk NG uit met als keuzevak aardrijkskunde en als vrije keuzes Latijn en Geschiedenis. Maar dat betekende dan wel dat ze geen Duits meer zou hebben, en dat wil ze eigenlijk ook. (Dit zou ze eventueel als contractvak kunnen doen, maar dan moet ze wel haar cijfers ophalen). Nu kwam ze van de week dat ze Natuurkunde eigenlijk ook wel leuk vindt, en dan zou ze Latijn inruilen voor Aardrijkskunde en dan als profielkeuze Natuurkunde doen. Maar daarbij komt dan wel de vraag ook of ze dan misschien Wi B moet/wil/kan doen. Al met al heeft ze dus nog wat om over na te denken, maar ze moet het al eind deze maand aangeven….

Ik blijf het lastig vinden dat kinderen al zo jong moeten kiezen. (Maar wel begrijpelijk, je kunt niet al die vakken blijven houden) gelukkig hebben ze op school de nadruk gelegd op vakken die je leuk vindt/ waar je goed in bent en niet zo zeer op welke studie wil je doen. Want dat weet dochter nog echt niet!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Querzyx schreef:
di 15 feb , 2022 1:16 pm
Ze is lekker bezig!

Improviseren is spannend he. Zoon en ik vinden dat ook. Het helpt ons wel als er regels zijn. Een bepaalde toonladder, bepaald aantal maten, eindigen op de grondtoon of de tweede toon van de drieklank of zo. En dan vind ik het nog eng :mrgreen:
Ik heb in een bandje gezeten. Dat was echt rock 'n roll, beetje aanklooien, vooral veel biertjes drinken en dan ineens kwam daar een leuke melodie of riff uit. Ik hoefde er alleen maar een beat onder te zetten. Was hartstikke leuk en leerzaam. En natuurlijk ook hard werken als we echt bezig waren aan een eigen liedje. Ik vond dat altijd heel leuk en nog leuker om het dan voor het eerst aan publiek te laten horen!

Beterschap voor je gezin, Eekhoorntje!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ooh dat lijkt me heerlijk als je dat kan!

Beterschap Eekhoorntje. En lastig, die profielkeuze. Wat veel overwegingen. Wat betekent het concreet als je een vak als contractvak kiest?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Een contractvak dat doe je in principe helemaal alleen. Je tekent wel een contract, kind, ouder en aangewezen docent. Je mag lessen volgen als dat lukt ivm tussenuur ofzo. Maar je volgt dus eigenlijk geen lessen en je maakt wel alle toetsen, vaardigheidstoetsen ed.

Na een gesprek met een kennis die ook hb-coach is, is het vermoeden dat dochter vooral audiotief leert, dus dan zou het wel jammer wezen als ze lessen mist.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Karan_1 »

Hier ook Corona achter de rug. Hele gezin heeft het gehad. Deze week mocht oudste dochter als laatste uit quarantaine.

Met dochter in 3 gym gaat het wel oké. Afgelopen toetsweek veel onvoldoendes, maar dat was te verklaren (naaste overleden) en ze kon het hebben. Echt zelfstandig werken blijft wel een dingetje: als ik haar help met de planning, dan gaat het goed, maar alleen lukt het nog niet. Leuke dingen dan weer wel: voor het plusproject, waar veel werk in ging zitten, een prachtig cijfer behaald.

Het profiel wordt hier waarschijnlijk NT. Dochter twijfelt alleen nog heel erg over Latijn of Grieks. Ze neigt nu toch naar Grieks, omdat ze met de Griekse cultuur veel meer heeft. Maar ja, Latijn gaat haar makkelijker af. Ze heeft nog even getwijfeld over wiskunde D, maar dat heb ik toch afgeraden. Ik vermoed dat ze haar handen al voldoende vol heeft aan wiskunde B.

Dochter verheugt zich vooral erg op informatica, dat vak heeft veel dingen in zich, die ze enorm interessant vindt.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Ook hier opnieuw corona in het gezin, dochter is de klos. Natuurlijk net op het moment dat ze on a roll was en de achten en negens begonnen binnen te stromen. Ze is er flink ziek van geweest en is nu aan het herstellen. Hopelijk na het weekend weer naar school!

Profielkeuze lijkt hier nog ver weg, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Leuk om jullie verhalen te lezen.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Karan, gecondoleerd met het verlies van jullie naaste.
Fijn dat je je dochter kan helpen met het plannen en dat ze ervoor open staat. En gefeliciteerd met het mooie cijfer voor het plusproject.
Inde, beterschap. Balen dat het precies nu is, slechte timing!

Hier alles z'n gangetje. Dochter zit in de toetsweek.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Karan, gecondoleerd.

Vrijdag werden wij gebeld door de mentor van dochter dat er een plek in de structuurklas vrij kwam en dat dochter hier misschien wat aan zou hebben. Eerder was er al een algemene brief van school geweest dat ze met de NOW gelden extra plekken hadden in deze klas, en ook bij de huiswerkbegeleiding. Hier hebben we toen niet aan gedacht omdat er daarbij werd aangegeven dat je dan tot laat op school moet zijn, en dochter is meestal veel sneller klaar met haar huiswerk. Maar blijkbaar heb ik toen niet goed begrepen wat de structuurklas is.

In de structuurklas gaat ze met een “expert” aan de slag met het probleem waarvoor ze in de structuurklas zit. Het is ook maar 7 weken, maar wel 4 dagen in de week. En net zag ik in de bevestigingsbrief, dat ze eerder weg mag als ze klaar is, maar ze moet er minimaal een uur zijn. Naast de “expert” is er ook een “tutor” aanwezig die de kinderen kan begeleiden mocht de “expert” in gesprek zijn.

De mentor begreep goed waarom dochter nu een beetje vast loopt (toevallig heeft de mentor dochter al 3 jaar, wel voor haar drama-vak LO, en dochter heeft ook gym-steunles van deze dame gehad, dus ze kent dochter wel aardig. Wat ik ook wel fijn vind is dat school niet alleen de kinderen wil helpen die er superslecht voorstaan, dochter staat nog goed, maar in vergelijking met de eerste anderhalf jaar is ze wel flink gezakt over de hele linie. En dochter heeft zelf aangegeven waar ze mee zit, en dat vind ik ook fijn, uiteindelijk moet het kind wel zelf zien dat er iets is waar ze wat aan willen doen.

Vanmiddag heeft ze gelijk haar eerste structuurklas en dat is wel fijn na twee weken online werken en de aankomende toetsweek (tweede week na de vakantie)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Vandaag met dochter bij de oogarts geweest en ze blijkt een flinke afwijking te hebben ( +4,5 en +3). Ze geeft nu ook aan dat ze eigenlijk vaker hoofdpijn heeft dan ze zegt. :cry:
We waren door de opticien doorverwezen omdat ze een hoge oogdruk had, maar daar blijkt niets mee aan de hand te zijn. En de opticien had +0,5 gemeten en gaf aan dat het dan niet nodig was een bril. Maar het is dus wel nodig. Ze is dus altijd flink aan het compenseren. Ik heb nog gevraagd of het kwam door het vele lezen, maar het ligt aan de vorm van haar ogen.

Verder is het hier rustig op dit draadje, gaat alles goed met de rest van de kinderen? Hier is nu de 2e toetsweek bezig.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Dat is een groot verschil met wat de opticien had gemeten. Hoe vindt ze het zelf dat ze nu een bril krijgt?

Hier gaat het zeer goed, de ene na de andere 9,8 stromen binnen (Engels, Duits, biologie, wiskunde). In de projectweek een werkstuk met een groepje moeten maken over het weer over 50 jaar (aan de hand van weersverandering van de afgelopen 50 jaar) en daarbij behoorde ze tot de beste 3 groepjes van de hele school (geen idee of dat alleen het 2e jaar was of ook andere leerjaren, maar alleen het 2e jaar zijn al 6 of 7 klassen, met zo'n 10 tot 12 groepjes per klas.
En er zijn ook nog de vakken die niet zo goed gaan, al zegt ze zelf dat grieks wel beter gaat (en ze voldoende staat: 5,6), latijn onvoldoende en geschiedenis en aardrijkskunde 5,8 en 5,9.

Ook nog iets heel leuks. K vroeg vorige week of ze mee mocht doen met de openingsactie van dunkin donuts. Dat vonden we goed. Ze stond om 5 uur op, ging om half6 de deur uit en was de 8e klant toen de winkel om 8 uur open ging. Nu mag ze een jaar lang iedere week 6 gratis donuts afhalen in de winkel.
(En vanmorgen toen ze gewoon naar school moest en om 7 uur de wekker had staan heb ik haar weer om 7.15 uit bed geroepen. Vroeg opstaan vind ze helemaal niets).

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat is zeker nogal een verschil met de meting van de opticien. Hopelijk is ze gauw van de hoofdpijn verlost.
Hoe gaat het in de structuurklas?

Petrak, als ik mijn dochter vertel van de donuts dan is ze waarschijnlijk stikjaloers. :mrgreen:
Fijn dat het goed gaat bij jullie. Vindt jouw dochter de zaakvakken ook lastig of heeft het meer te maken met motivatie?

Hier gaat het wel goed. Dochter is een echte puber geworden, compleet met zwijnenstal in de kamer, bijdehante antwoorden terug, af en toe lekker humeurig (maar vooral ook heel erg lief) en ze meet zichzelf een compleet nieuwe, eigen stijl aan. Met de oude bandshirts van papa. ;)
Qua cijfers gaat het redelijk tot goed. Deze week had ze een presentatie van 5 minuten voor Engels waar ze stikzenuwachtig voor was. Enorm huilen de avond van tevoren en tijdens de presentatie had ze een black out. Daarna moest ze een beetje huilen, maar een klasgenoot was lief voor haar. Ze heeft het zelf opgepakt en gaat aan de docent vragen of ze het nog een keer mag doen, maar dan zonder de klas erbij. Dus in dat opzicht heel veel groei, dat is fijn. Deze week had ze ook een schaatsmiddag met alle tweede klassen en ze heeft het heel leuk gehad. Voorheen zou ze daar moe en gestrest vandaan komen. Dus ook daar zien we dingen op een positieve manier veranderen. :)

Het drama met de blokbeugel is ten einde na 2 jaar. Ze heeft hem amper gedragen en de ortho moest zelfs constateren dat het iets achteruit gegaan was. Het was heel moeilijk om dochter te motiveren om het ding te dragen. Ze vergat het continu, ik moest haar er elke dag aan herinneren, wat ik regelmatig vergat. Beloningen werkte niet. Papa vergat het continu en dat is niet handig als ik aan het werk ben. Dus nu laten we het zo en krijgt ze volgende maand haar slotjesbeugel. Mooi, die kan ze niet uit doen. ;) Helaas moet ze toch nog wel gezonde kiezen laten trekken. De ortho zei dat de blokbeugel daar ook niets aan had kunnen veranderen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Dee, deels motivatie denk ik wel ja. Vooral bij geschiedenis waar ze steeds ellenlange filmpjes moet kijken (haar woorden) en daar vragen over beantwoorden. Aardrijkskunde vind ze ook niet echt leuk. Latijn vond ze wel leuk, maar nu steeds minder, grieks vind ze leuker. Over de laatste 2 vakken zegt ze zelf dat het nu wel beter gaat, maar daar nog geen toetsen van gehad (volgende week wel een toets voor grieks).

Wat jammer van de beugel. Hier heeft K sinds begin januari een invisaline beugel. Dat gaat heel goed. Na de eerste moeilijke dagen (die vooral pijnlijk waren) klaagt ze niet meer. In en uit doen gaat nu snel, en ik hoef haar nergens aan te herinneren. Hopelijk blijft het goed gaan dan is ze er in oktober/november alweer vanaf (in tegenstelling tot wanneer ze voor slotjesbeugel had gekozen en wat 2 jaar zou duren). Dit is iets duurder, maar veel korter. Scheelt maar iets van 200 euro in totaal. Maar vraagt wel veel discipline van de drager zelf. En haast niemand ziet dat ze een beugel heeft.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat een mooie cijfers PetraK, behalve dan voor die zaakvakken. Onze dochter vind die vakken juist heel leuk. Maar nu wordt er in de klas vaak veel “gediscussieerd” bij deze vakken.

De kamer van onze dochter ziet er ook niet uit. Ze heeft (zoals ze zelf zegt) een talent voor rommel maken. Ik doe meestal de deur maar gewoon dicht zodat ik het niet hoef te zien. We hebben wel een regel in gesteld dat ik zondag om 13u inspectie doe in de kamers, en dan moeten ze opgeruimd zijn en vooral alle was en afwas moet dan uit de kamer zijn. Dochter heeft een kleine kamer, dus het is wel handig als het wat opgeruimder is. En ze heeft een kastje met haar schoolboeken met tijdschriftcassettes per vak. En ik dacht dat ze dat nog redelijk bij hield, totdat ze een economie boek nodig had voor de eerste structuurklas en ik die ging zoeken. Geen enkel boek zat in de juiste map. ;) (oh en mijn psycholoog zegt dat het heel normaal is dat de kamer van een puber een zooitje is.)

De structuurklas gaat tot nu toe goed, nu is er deze week toetsweek en dan geen structuurklas. Na de toetsweek verwacht ik dat ze nog wat meer tools gaat krijgen om haar concentratie te verbeteren. Nu is het vooral dat ze af een toe te horen krijgt, focus, ze wordt daar overhoord en er is af en toe een docent van een specifiek vak waar ze dan tips voor dat vak kan vragen. Voor de toetsweek was er een oude talen docent en daar heeft ze aan gevraagd hoe ze het beste grammatica aan kan pakken. Hoe ze de toetsweekplanning en woordjes leren aanpakt vonden ze een goede manier. We gaan het zien mbt de cijfers.

Vandaag naar de opticien en daar blijkt dat ze waarschijnlijk al zo lang overcompenseerd dat ze daar weer niet verder kwamen dan +0,5. Ze gaat dus nu eerst een bril van +0,5 krijgen en dan over een half jaar weer iets hoger. (De oogarts had ook al gezegd dat ze in het begin niet gelijk de hele sterkte kan krijgen.) Als ze nu een hogere sterkte zou krijgen dan zou ze continu wazig zien en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Bij het uitzoeken van een bril zij ze alleen maar “Ik weet het niet”. Het is natuurlijk wennen aan het feit dat ze een bril moet. Bij een andere vestiging hebben ze wat meer brillen voor tieners dus daar gaan we van de week heen. Ze heeft thuis even een bril van haar broertje opgehad en dat zat al veel beter dan de volwassen brillen die ze op had, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

Het hele bril verhaal zou wel ook haar vermoeidheid kunnen verklaren en dat zou fijn zijn, want daar was met bloedonderzoeken niets uit gekomen. (Ze ziet er altijd heel pips uit, terwijl ze goed (en lang genoeg) slaapt.)

Dat van die donuts zou dochter (en zoon) ook wel fijn vinden.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Petrak, lastig als het motivatie is. Merk dat hier bij Duits ook. Aardrijkskunde gaat een stuk beter als het over Azië gaat, dan is ze intrinsiek gemotiveerd. Ergens ook wel fijn, want dan zie je dat het er wil in zit.

Eekhoorntje, fijn dat de structuurklas z'n vruchten afwerpt. Je schrijft heel herkenbare dingen m.b.t. opruimen. ;)
Ik heb het hier een beetje opgegeven. Eens per week moet ze alles onder haar bed vandaan halen, kleding in de was doen en prullenbak legen. De rest laat ik maar. Elke dag ook even al het serviesgoed naar beneden, anders mis ik al gauw de helft. :roll:

Binnenkort hebben we 10 minutengesprekjes op school. Dat is lang geleden. We gaan voor aardrijkskunde, biologie en nask. Vooral die laatste is belangrijk want dochter staat een 4 en heeft pas het de laatste periode weer nask. En dus nog maar 2 toetsen om het cijfer op te halen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leuk weer even bij te lezen. Dat t niet altijd goed gaat met hoe de kamer eruit ziet herkenbaar al is het hier wisselend. Soms ook wel heel verzorgd en opgeruimd en maakt me wel heel trots dat ze dat dan met veel zorg doet inclusief schoonmaken.

Hier verder z’n gangetje. Ik vind het sociale activiteiten niveau nog steeds laag maar heb me erbij neergelegd. Ze heeft het op school naar haar zin en gezellig en ook op de sport.

Zaakvakken hier ook geen favoriet en hoewel de profielkeuze nu in de tweede nog ver weg is is 1 ding zeker. Aardrijkskunde en vooral geschiedenis worden niet gekozen. En ik herken Dee dat natuurkunde/ nask lastig is. Bij mijn dochters zelf niet maar wel in hun omgeving. Van wat ik ook van oudste hoor die NT profiel heeft is ook dat als kinderen alsnog switchen het vaak is omdat natuurkunde toch lastig is. Maar misschien verschilt t ook per school hoor. Hopelijk kan ze t iig nog een beetje ophalen.

gr Noëlle

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Fijn Noelle, een stukje berusting. Misschien dat het sociale leven later weer wat aantrekt.

Ik vond natuurkunde en scheikunde vroeger ook draken van vakken. Ik vond het ook totaal niet interessant en ik merk hetzelfde bij dochter. Is denk ik een kwestie van de 2 jaar dat ze nask heeft zo goed mogelijk doorkomen en het in de bovenbouw laten vallen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

De zaakvakken zijn hier juist de enige vakken die dochter enigszins boeien. Ze haalt daar ook heel hoge cijfers voor.

Beide pubers, dus ook de brugklasser, staan op dit moment zo goed als uit. De scholen zijn betrokken (daar heb ik ook hard aan gewerkt…) dus alles ligt nog open, maar ik vraag me serieus af of mijn kinderen passend onderwijs kunnen krijgen op de middelbare school. Het gaat om twee verschillende scholen en ze zitten allebei in een vwo-plus-klas, maar ik vind niet dat het onderwijs daar echt op aansluit. Het is zo veel van hetzelfde en het tempo ligt zo ontzettend laag! Ik snap dan ook goed dat mijn kinderen aan het uitschakelen zijn. Het gaat daarbij echt om de lesstof. Beiden geven aan in een leuke klas te zitten en zich thuis te voelen op school.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Wat jammer Inde, dat beide scholen geen passend onderwijs kunnen bieden. Het is echt wel mogelijk.
K wilde eerst niet, maar nadat ik zelf in een gesprek met coach en dochter heb aangegeven dat ik dacht dat sommige vakken echt veel te makkelijk waren heeft de coach nog gesprekken met k gehad en zijn ze samen tot een oplossing gekomen. Bij Engels had ze het zelf al aangegeven, daar mocht ze een boek lezen ipv grammatica. Later werd het nog meer aangepast, tijdens Engels en wiskunde werkt ze aan een zelfgekozen project (afgelopen periode over het rechtssysteem in Japan, komende periode over bloed). Voor deze vakken heeft ze dus bij beide een lesuur minder per week. Bij Engels werkt ze bovendien top-down en nog altijd hoeft ze niet de volledige grammaticale mee te doen maar mag ze een Engels boek lezen. Voor wiskunde mag ze ook verdiepingsstof maken maar dat wil ze zelf niet.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Petrak, voor mijn jongste komt er hoogstwaarschijnlijk een maatwerktraject aan. Zij is nooit schools ingesteld geweest en het is bijna fascinerend om te zien (als het niet zo zorgelijk was) hoe ze na een idyllische basisschooltijd, ook in de covid-periode waarin ze het best goed deed (kon gewoon haar eigen gang gaan…) nu na een halfjaar in het voortgezet onderwijs is uitgeschakeld.

Mijn oudste is een ander verhaal. Die kon zich altijd prima aanpassen zonder haar eigenheid te verliezen en was ook “eerzuchtig”, in de zin dat ze wel wilde laten zien wat ze allemaal kon. Kon ook altijd prima in een format werken, wat je m.i. echt nodig hebt om de middelbare school af te kunnen ronden. Maar ja, dat lijkt nu allemaal als sneeuw voor de zon weg te zijn.

Maar hoe raar is dat? Op school doen ze weken en soms maanden over lesboeken die mijn kinderen in een achtermiddag kunnen uitlezen. Klasgenoten stellen oeverloze vragen over dingen die letterlijk in de teksten staan. Hoe kun je dan niet uitschakelen? De toetsing is ook zo raar: vragen naar woordelijke definities terwijl het gaat om verbanden leggen, grote lijnen zien, aanhaken op kennis die er is, die kennis verknopen met nieuwe kennis, aannames toetsen, kritisch denken, vraagtekens zetten et cetera et cetera. Ze zitten niet op vmbo-t maar op vwo-plus. Dat zou toch gereflecteerd moeten worden in de lesomgeving.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Het brengt voor mij ook zo veel herinneringen terug. Ik heb me ZO ontzettend verveeld op school tijdens de lessen. Het is niet met woorden te beschrijven wat een marteling het is als alles, letterlijk alles zo ont-zet-tend traag gaat. Ik heb nog in een gemengde mavo/havo/vwo-brugklas gezeten. We moesten op een gegeven moment tijdens de Nederlandse les in duo’s een boek lezen. Ik zat met een jongen die nog letterlijk een vinger bij de regel moest houden. Zelf ben ik een natuurlijke snellezer die een pagina als het ware diagonaal scant. Afgrijselijk. Juist daarom was ik zo blij dat mijn kinderen vanaf de brugklas op vwo-niveau les zouden krijgen. Late selectie heeft veel voordelen, maar niet voor onze groep kinderen.

In de bovenbouw vwo ben ik het heft in eigen hand gaan nemen door extreem veel te spijbelen en de lesstof met zelfstudie tot me te nemen. Omdat mijn cijfers de lucht in schoten kon ik daarmee wegkomen. Ik was wel een groot deel van dag op school omdat ik daar mijn sociale leven had. Ook deed ik 20 uur per week aan interessant vrijwillligerswerk. Het idee alleen al dat die spijbelroute voor mijn kinderen afgesloten is omdat men nu veel meer bovenop spijbelen zit [snorkel]

Zo, dat ben ik even kwijt.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat ontzettend vervelend dat de scholen beide niet passen voor jouw kinderen, Inde.

Wat ik vooral wel vaag vind is dat ze zo gefocust zijn op definities enzo. De school waar mijn kinderen op zitten zeggen dat ze juist het inzicht willen weten, ipv letterlijk de definities. Nu weet ik niet hoe het er werkelijk aan toe gaat, want dat hoor ik niet echt terug van mijn kinderen, maar ik weet dat dat voor mijzelf altijd een drama was. Ik wist prima wat een bepaalde term betekende, maar niet woord voor woord zoals we wel moesten leren. Ik had bv bij Economie 2 altijd heel hoge cijfers behalve voor de theorie toetsen, daar moesten we dus woord voor woord die definities weten.

Mijn oudste vind juist Geschiedenis en Aardrijkskunde geweldig, lekker discussieren in de klas over de onderwerpen enzo. Jongste lijkt het ook leuk te vinden.

En wat betreft Scheikunde en Natuurkunde, ik zelf ben een ontzettende Beta en ben ook Scheikunde gaan studeren, en hoewel ik het niet verwacht had kiest dochter beide vakken want ze vind het leuk. (En ik vind dat natuurlijk ook leuk, maar heb haar altijd duidelijk gemaakt dat ze dat echt niet hoeft te kiezen.) Ik denk dat ze dan wel voor haar wat moeilijkere vakken heeft gekozen, maar misschien heeft ze die uitdaging wel gewoon nodig.

Mijn kinderen voegen zich nog goed in het gewone onderwijs, al had dochter bv wel het verplichte boekje bij Engels al zeker 3 keer gelezen en ook al wat langer geleden, en nu moesten ze er iets over het plot schrijven en was ze zo klaar terwijl de rest van de klas er veel moeite mee had. De docent was niet verbaasd dat ze het meerdere keren had gelezen.

Dochter heeft net twee middagen Science 4 a day gehad (doordat de samples een dagje moesten rusten/inwerken, werden het twee middagen) en ze vond het super. Het enige jammere was dat ze niet naar het lab mochten, want dat is in een ziekenhuis en daar willen ze nog geen mensen die er niet hoeven te zijn. Dus ze hebben alles op school gedaan. Ze heeft dus wel wat lessen gemist, maar ik neem aan dat dat niet erg is. Helaas kan Science4U ook nog niet op locatie, dus dan komen de onderzoekers ook naar school zelf, maar dat start later.

Volgende week hebben we een afspraak bij de opticien, en dan gaat ze voor de eerste stap richting de juiste sterkte, er is nu voor gekozen om het toch via contactlenzen te doen, want anders zou ze elke 6 weken nieuwe glazen nodig hebben in een bril. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ook hier heb ik vaker iets over inzicht dan over definities gehoord in gesprekjes met docenten op school. Op basis o.a. daarvan schatten ze in het brugklasjaar ook in of een leerling het vwo aan zou kunnen. Bij dochter bleken de docenten redelijk verdeeld - er was een aanzienlijk deel dat haar na jaar 1 al het liefst op de havo zag. Ben de mentor van klas 1 nog altijd dankbaar dat ze daar een stokje voor gestoken heeft.

Succes bij de opticien Eekhoorntje!

Hier gaat alles goed. Weer een voldoende voor geschiedenis. De presentatie voor Engels die ze zo eng vond, heeft een 5,5 opgeleverd. Voor kunst weer een dikke 8 binnen. De kunstvakken gaan erg goed. Voor muziek, tekenen en handvaardigheid samen gemiddeld een 8. Hopelijk heeft de wiskundetoets van vandaag ook een voldoende opgeleverd. Aan de inzet zal het niet gelegen hebben.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@Inde. Hier zijn toetsen en opdrachten echt wel “RTTI” ingevuld. Deel stamp werk. En daarnaast toepassen en inzicht. Juist van vwo-plus zou je dat verwachten. En ook wat meer autonomie wat betreft aanpak enz.

@Dee wil je dochter ook naar kunstacademie. Ik wilde vroeger echt naar die Fame-school al had ik 0 talent. Maar de droom was prachtig.

Wij hebben deze mentorgesprek gehad. Ons menneke deedeen presentatie en mentor en wij konden daarop reageren. Heel herkenbaar beeld. Ons menneke heeft veel zelfkennis en kan goed reflecteren. En veel klopt ook volgens docenten. Zij noemden zijn enthousiasme, autonomie en originele manier van denken. Met als uitdaging voor hem dat hij voor docenten niet altijd te volgen is en hen onvoldoende meeneemt in wat hij aan het doen is. Hij schrijft tussenstappen niet op en checkt onvoldoende of zij zijn eigen aanpak passend vinden. En inleveren van dingen was een herkenbaar aandachtspunt.

Met deze aanpak en resultaten zien ze vwo bij aantal vakken niet zitten. Hij gaat dus meer aandacht besteden aan inleveren en beter contact met docenten. Volgend jaar is nog havo vwo brugklas dus daar is ook tijd voor om daar nog in te groeien.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

fijn dat zo’n gesprek herkenbaar is Anne. En knap dat je zoon zichzelf goed kan zien.

Onze tweede klasser haar school is ook een VWO plus maar wat dat inhoudt / betekent is mij nooit echt duidelijk geworden. Mijn indruk is iig dat het programma veel lichter is dan op het categorale gymnasium waar oudste zit ..... manier van stof aanbieden heb ik onvoldoende beeld bij. Zo spraakzaam is dochter niet en wij kijken niet mee. Wil dochter absoluut niet en ze haalt prima cijfers en vraagt geen ondersteuning of hulp. Heel soms mogen we een resultaat zien van een project....wel jammer dat ze niet voor meer open staat.

Dochter is ook heel creatief maar helaas beperkt aantal kunstvakken. Ook minder dan ze dacht toen ze deze school koos maar het is een goede keuze. De combi technasium/gymnasium was zeldzaam en zowel o&o als latijn en Grieks vindt ze heel erg leuk en ze kan ook bij o&o veel creativiteit kwijt.

Ben ook benieuwd Dee, is de kunstacademie een optie voor je dochter? Ze doet toch ook in haar vrije tijd aan muziek? Wil ze daar iets mee? Of iets met de voorliefde voor Azië? Of is het nog veel te vroeg daar ideeën over te hebben?

Ik zie hier ook al wel duidelijke interessegebieden - die zijn er al heel lang. Ook het kunstzinnige vooral in combinatie met techniek en biologie (en het beetje scheikunde dat ze heeft) is hier favoriet.

Komend jaar kunnen de kids hier wel weer wat keuzes maken. Begrijp dat ze maar met heel klein groepje zullen zijn wat doorgaat met latijn en Grieks maar denk dat dochter dat ook voordelen vindt hebben al zal ze het jammer vinden dat haar beste vriendinnen er niet meer doorgaan.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat een uitkomst is dat voor jullie zoon Anne, die drie-jarige brugklas. Fijn hoe ze die gesprekken bij jullie op school voeren.

Fijn dat ze toch haar creativiteit bij een vak als O&O kwijt kan, Noelle.

Ik durf niet te zeggen of dochter talent heeft voor de kunstacademie. Ze tekent wel steeds beter, maar kunst is meer dan tekenen natuurlijk. Zie zelden (foto's van) werk dat ze op school heeft gemaakt.
Ze geeft wel vaak aan dat ze iets met muziek wil. Vanuit ouder perspectief sta ik daar een beetje dubbel in. Ene kant vind ik dat ze haar dromen moet kunnen najagen, anderzijds zie ik om me heen dat een inkomen halen uit muziek lastig is (vrienden en kennissen met bandjes en studio's, muziekdocenten van kids). Datzelfde geldt natuurlijk voor kunst in het algemeen.
We hebben daar ook wel gesprekken over - wat zou je dan precies willen, wat heb je ervoor nodig om dat te bereiken, etc. Ik sta er zeker niet negatief tegenover als ze een kunstzinnige opleiding wil gaan doen. Maar daarin moet ze zich nog wel oriënteren. En als dat echt hetgeen is dat ze het allerliefste wil gaan doen, dan moet ze dat ook doen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Gelukkig heeft ze nog de tijd Dee om het te overdenken. Maar het is wel heel fijn om een talent/hobby te hebben. Wij proberen het tekenen en de andere creatieve projecten ook te stimuleren.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oh zeker! Ze is pas 13. Ik ben 36 en ik weet nog steeds niet wat ik wil worden. ;) Wat dat betreft doen we rustig aan maar we zien de voorkeuren en interesses wel duidelijkere vormen aannemen.

Heeft jouw dochter buiten school tekenles Noelle?
Ik heb van de week een enquete ingevuld voor school waarin we ook mochten meedenken over het naschoolse aanbod. Ik heb vooral suggesties op creatief gebied gedaan. Kunstacademie en conservatorium in de buurt dus zoiets zou toch wel te realiseren moeten zijn. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Helaas hier nu geen tekenles en dus ook niet op school. Wel heel erg lang gehad. Echt van heel jong (denk 5) tot en met einde basisschool. En ook naailes en een knutselclub. Nu het op school toch niet mogelijk is hoop ik eigenlijk dat ze het in haar vrije tijd weer oppakt.

Heb wel aangeraden te kijken of ze muziek kan doen op school.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ah jammer zeg.
De meeste scholen bieden wel muziekworkshops aan ja. Deed ik vroeger op school ook altijd.

Hier zijn intussen weer een hoop voldoendes binnen gekomen. Ze staat wel nog op 4 tekorten. Van de week had ze een topo toets voor AK waar ze heel goed voor geleerd heeft (vindt topo ook leuk), dus ik hoop dat ze daar wat kan ophalen.

In Magister heb ik per toeval ontdekt dat haar zusje volgend jaar bij haar op school komt. Vinden de gezusters allebei heel leuk!
Officieel horen we het volgende week.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat leuk zulke creatieve en muzikale kinderen!!

Hier gaat het dus blijkbaar niet zo goed. De cijfers van de toetsweek waren niet al te best. Ze heeft nu zelfs te veel tekorten om over te gaan. En gisteren werd ik gebeld door de mentor dat ze zich zorgen maken over dochter, ze oogt eenzaam, niet lekker in haar vel. Gaat veel naar het toilet. Had zich bij LO ook weer opgesloten in het toilet. Zelf zegt dochter dat ze het wel leuk op school vind, en dat ze niet snapt dat haar cijfers zo laag zijn. Ze gaat wel naar de structuurklas, maar is daar vaak snel van terug, want ze heeft haar huiswerk snel af. Ik heb nog niet gemerkt dat ze haar al tips en tricks hebben gegeven. Dit heb ik ook naar de mentor aangegeven. En ik heb gisteren nog even met dochter gepraat en aangegeven dat ze zelf ook het meeste uit deze weken structuurklas moet halen. Hier op school werken ze de laatste module al zoals op de bovenbouw. Toetsen aan het eind van de module en alleen vaardigheidstoetsen tussendoor, dus zelf plannen enzo. Ik heb er vannacht wel een beetje een slapeloze nacht van gehad (Uiteraard is mijn man ook weg en slecht bereikbaar door zijn werk). Volgende week heb ik weer een telefoongesprek met de mentor. Maar ik zit nu een beetje met mijn handen in het haar. De mentor had het niet over blijven zitten of iets dergelijks, dus ze hebben nog hoop blijkbaar. Haar minste cijfers zijn wel de vakken die ze niet gaat kiezen.(Frans en Economie) Maar ik snap het van veel vakken niet, waarom ze daar slecht cijfers voor haalt (bv Engels).

Ik ga haar nu toch maar meer helpen bij het plannen en overhoren en hopen dat ze daarmee net een beetje meer vertrouwen terug krijgt. Ook wil ik er achter komen wat er aan de hand is, maar dat wordt een stuk lastiger omdat ze dus zelf niet het gevoel heeft dat het niet helemaal lekker loopt.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Jeetje, wat naar om te lezen, Eekhoorntje. Toevallig las ik net in het topic van Karan over de puberteit en de beruchtheid van de derde klas. Dat veel kinderen dan minder lekker in hun vel zitten, dat de derde klas best pittig is door o.a. de hoeveelheid vakken.
Lastig dat dochter het zelf anders ziet. Misschien kan haar mentor een gesprek met haar aangaan?
Vervelend dat je nu niet kan overleggen met je wederhelft. Een klankbord is in dit geval juist zo fijn.

De topo toets van AK heeft een 10 opgeleverd. Bijna heel de klas had een 10. Misschien zag de docent dat velen er niet zo best voor stonden met AK. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat fijn Dee een 10!

Ik heb het topic van Karan ook doorgelezen. Ik hoorde ook van dochter dat de tutor van de Structuurklas ook een flinke dip had in de derde (en hij heeft op dezelfde school gezeten) en inderdaad ze hebben veel vakken in de 3e. Deze school heeft er bv ook voor gekozen om in de 2e geen Bio te geven, maar in de 3e wel. Ze heeft nu 16 vakken! Maar waar ik bij Karan hoor dat haar dochter ook veel werk thuis heeft, zie ik dochter weinig aan haar huiswerk. Ik denk dus dat daar wel iets te winnen is. Tot nu ging alles redelijk vanzelf, en nu moet ze er gewoon meer voor doen.

Ik ga haar dus nu wat meer helpen. Ze heeft volgende week een toets voor Wiskunde (was uitgesteld omdat de wiskunde docent langdurig afwezig was) omdat dit al een wat minder vak is voor haar, ga ik haar daar een beetje bij helpen. Ik heb ook met haar afgesproken dat ze zo veel mogelijk moet halen uit de structuurklas, dus meer vragen enzo. Ze is er nu elke keer maar een uurtje, en het is tot 17:30u, ze hoeft van mij zeker niet tot het eind te blijven. Het valt ook dat ze slordig is geweest op de toetsen, dus dat is ook een puntje wat verbeterd kan worden.

Ik denk dat ik ook even een gesprek met Mentor ga aanvragen met dochter erbij.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Naar Eekhoorntje. Wat mij opvalt in wat je schrijft is de zin er is nog hoop om over te gaan. je schrijft weinig over de boodschap dat ze eenzaam oogt wat mij persoonlijk zorgelijker lijkt dan de cijfers. Dat zal aan de mail liggen maar is het voor haar welbevinden niet goed ook te laten blijken dat haar welzijn van meer belang is dan of ze wel of niet over gaat of het aanstaande proefwerk en te proberen haar (meer) aan t leren te krijgen?

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Haar welzijn vind ik het allerbelangrijkste!

Maar wij zien er thuis weinig van. Ze heeft het er altijd over dat ze het gezellig vindt op school, dat ze met die en die heeft gekletst. Het zijn alleen vaak geen mensen die bij haar in de klas zitten. Maar ze gaat ook soms met klasgenoten tijdens een tussenuur naar de stad (Mac) etc. Dus het is ook niet dat ze niet met haar klasgenoten omgaat. Thuis is ze veel aan het appen met mensen die ze kent, maar die zitten niet bij haar op school. ( en wonen door heel Nederland en zelfs België) We zien wel dat ze weinig afspreekt met mensen. Maar soms staat ze nog wel minimaal een uur na te kletsen bij school.

We hebben haar ook gevraagd waarom zij denkt dat de docenten dat vinden en ze heeft geen idee. Toevallig net weer even met haar gepraat en dat ik een gesprek wil aanvragen met mentor met haar erbij, want zo is het een beetje miscommunicatie.

Kwa profielkeuze, die heeft ze net doorgegeven. Ze heeft vrijdag nog even met de Natuurkunde docent erover gepraat (was in de 2e ook haar mentor) en die vond dat ze goede keuzes had gemaakt, omdat ze de vakken heeft gekozen die ze leuk vindt. Hij twijfelde alleen aan de combi Natuurkunde en Wiskunde A, maar gaf ook aan dat het eigenlijk alleen formules uit je hoofd leren is bij Natuurkunde, dus dat moet wel lukken. Toch vind ik het jammer dat de kinderen en ouders alleen bij een niet goede profielkeuze bericht krijgen en niet als de keuze is goedgekeurd.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Eekhoorntje, dat klinkt dan toch niet als eenzaam? Zeker als ze het zelf niet zo ervaart. Niet iedereen heeft evenveel behoefte aan mensen om zich heen.

Woensdag begint hier de toetsweek, ik ben heel benieuwd. De laatste cijfers gingen van dramatisch (een afgeronde 3 voor Grieks) naar heel goed (een 8.4 voor scheikunde zonder het boek open te doen en een 9 voor een luistertoets Engels). Na een "ja ik heb een schema maar nog niet afgedrukt" wat een "mmmm mama komt controleren laat ik toch maar een leerschema maken" is mijn verwachting dat een "ik lig op schema met leren" niet geheel de waarheid is....
Ik hoop vooral dat de toetsweek zonder storingen, onderbrekingen, covid maatregelen en ziek worden verloopt. Dan komt het vast goed.

Jongste had kort met zijn mentor over de profielkeuze gepraat. Mentor vindt het een prima keuze, de gekozen vakken liggen zoon over het algemeen prima. Hij moet gewoon wat moeite gaan doen voor de gekozen taal (maar dat zou voor iedere taal gelden).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Slim om een gesprek aan te vragen Eekhoorntje. Dat ze ook met veel niet-klasgenoten omgaat, zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor hetgeen de docenten zien.

Bloemetje, ik hoop met je mee qua ongestoorde toetsweek. Zo te zien ook nooit een saai moment met jongste. ;)

Hier was er een toets voor bio. Geen idee hoe dat is gegaan. Ze had zich aan de leerplanning gehouden, maar het leren an sich was niet voldoende. Ze had elke keer alleen de samenvatting van de stof doorgelezen. Ze heeft hierna nog maar 2 toetsen bio. En als ze een 5 haalt, zou ze tweemaal een 9 moeten halen daarna om het tot een 6 gemiddeld op te krikken. Daar hebben we dus met haar over gesproken - we gaan nu hard richting einde schooljaar en er zijn niet heel veel kansen meer om cijfers op te halen. Ik hoop dat het wat zal opleveren.

Verder heeft ze vandaag een slotjesbeugel gekregen. Het zetten deed geen pijn, maar ze gaf net aan dat het een beetje begon te zeuren. Die zal de komende dagen wel last hebben.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Het gesprek met mentor, dochter en coördinator was vanmorgen, en het is dus wel serieuzer dan alleen het eenzaam voelen.

Eerst was dochter er nog niet bij, maar toen ze er wel bij was kan ze alleen maar:” Ik weet het niet” antwoorden op alle vragen. School vraagt nu of wij zelf evt. Via de huisarts hulp voor haar willen zoeken omdat ze ook iets in het Autistisch spectrum vermoeden en de IQ test vinden ze veel te lang geleden, want dat zou nu uitgeleveld kunnen zijn. Het is dus ook niet alleen het eenzaam ogen, maar ook dat ze nooit het initiatief neemt met samenwerken, dat ze niet leeftijdsadequaat reageert. Ze vaak blijkbaar alleen zit in de pauze. Bijna elke les (lang) naar het toilet gaat. Ze heeft zich twee weken geleden opgesloten in het toilet tijdens gym. Maar het is blijkbaar ook een keer op school gebeurd. Ze levert dingen snel in, maar wel slordig. Ze moest blijkbaar een poster maken bij Engels over een boek wat de hele klas had gelezen, ze was er binnen 20 minuutjes mee klaar. (Boek had ze al drie keer gelezen toen ze het gekregen hadden en was er dus lang voor de opdracht al klaar mee, tegen mij had ze gezegd dat ze iets moest schrijven over het plot, en dat ze het vreemd de rest er zo lang over na moest denken.)
School maakt zich vooral zorgen om volgende jaren, dan zal ze veel zelfstandig moeten doen, samen werken, meningen vormen, etc.

Ik maak me nu ook heel veel zorgen. In de structuurklas kan ze ook niet aangeven wat ze nodig heeft. We hebben dus iemand nodig die er doorheen kan prikken en ze zal er ook zelf mee aan de slag moeten.

Ik weet het even niet meer.

(Grappige was ook dat ze onze zoon hoger inschatten soc/emo dan dochter en dat het thuis juist andersom lijkt.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Het enige zinnige dat ik nu kan zeggen, is dat autistische meisjes veel beter compenseren en socialer over het algemeen vaardiger zijn dan autistische jongens. Daardoor worden autistische meisjes pas vaker ontdekt. Zie verhaal met onze oudste. Die kreeg pas in de brugklas de diagnose.
Sterkte met alles. Een hoop om te verwerken en over na te denken. Mocht je behoefte hebben aan wat leestips over autisme, dan kan ik je wel wat tips geven. Er is ook een topic over autisme hier op het forum.


Edit: ben een beetje zoekende betreft ondersteuning bij het leren van zaakvakken. Zowel toetsweekbegeleider als wij denken dat er inhoudelijk geen probleem is. Maar dat ze niet goed weet hoe de stof te leren, met elkaar te verbinden en eigen te maken. Algemene huiswerkbegeleiding vinden we te belastend voor haar, zeker omdat andere vakken redelijk tot goed gaan. Dan zouden we kunnen vragen of de autismecoach daarmee kan helpen. Of een studiecoach op school. Bijles van een student of bovenbouwleerling is ook een optie, maar die gaan meer op de inhoud zitten i.p.v. hoe leer ik zo'n vak. Autisme is ook een factor bij het begrijpend lezen en leren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Dat klinkt toch wel sneu en wel iets om zeker te onderzoeken. Als dochter wel een gesprek met jullie aan wil gaan (begreep van wel-hier is dat niet altijd zo logisch) wat zegt ze dan zelf over hoe ze de pauzes doorbrengt? En enig idee waarom ze veel naar de wc gaat? Wil ze de klas ontlopen of kan t ook fysiek zijn? Is er met haar zelf over te spreken? Het lijkt me heel lastig maar hopelijk kan ze zelf ook iets aangeven.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Inmiddels verteld ze ons wel wat meer. We hebben nu afgesproken dat ze wat dingen op kan schrijven, zodat we er mee aan de slag kunnen. Ik wil graag dat het beter gaat, dus we zijn ook op zoek naar hulp. Maar dan moeten we zelf ook wel weten wat er aan de hand is voor de juiste hulp.

Ik weet inderdaad dat bij meisjes autisme lang verborgen kan blijven. Ik ben zelf een paar jaar geleden ook onderzocht op autisme. En dit bleek niet het geval te wezen. Ik heb in het verleden wat mindere ervaringen gehad met vriendschappen.
Dochter heeft het op de basisschool wat betreft vrienden en dergelijke ook niet makkelijk gehad. Eerste school ging ze wel met een groepje meiden om, maar daar voelde ze zich toch eenzaam want ze stak er nog steeds boven uit. Tweede school was een lastige klas met een paar flinke pestkoppen en toen ging ze voornamelijk om met een paar meiden uit de andere groep en met jongens uit haar groep waarvan er eentje autisme had en eentje heel erg stil/teruggetrokken was.

Ik gun haar al heel lang een paar goede vriend(inn)en, maar op een of andere manier loopt het nu even niet zo blijkbaar. Vorig jaar had ze een groepje waar ze af en toe mee afsprak, en waar ze samen (online) huiswerk meemaakten, maar dit zijn nu 4e klassers, zitten ook niet meer allemaal bij elkaar in de klas, en dochter zag ze tot een maand geleden ook niet in de pauzes, want die waren gescheiden tussen onder- en bovenbouw.

Ze geeft nu ook bv aan dat de hele klas school stom vindt en dat zij het wel leuk vindt. (Hierin vult ze misschien te veel in voor een ander, dus we gaan dit soort dingen wel met haar bespreken)Ze had bv heel veel zin in het scheikunde prakticum, alleen kwam ze er gisteren achter dat ze nog een dagje Science4U had bij een Universitair Medisch Centrum, en daar had ze natuurlijk ook heel veel zin in. (Maar blijkbaar zijn er genoeg kinderen in haar klas die alleen maar klagen)

Maar het belangrijkste is wel dat ze of met ons of met iemand anders moet gaan praten (of dingen op schrijven), want dat er iets aan de hand is dat is duidelijk (in ieder geval in de schoolsituatie). Wij kunnen wel gaan gissen, maar ik kan helaas niet in haar hoofd kijken.

Lastig Dee dat het met de zaakvakken nog niet helemaal wil lukken met de het vinden van de juiste begeleiding, ik hoop dat het gaat lukken.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Het klinkt wel verdrietig Eekhoorntje, zeker dat zichzelf opsluiten en afzonderen. Het is wel fijn dat het nu besproken is en dat jullie kunnen kijken wat nodig is en wat helpt.

Ik werd wel getriggerd over de opmerking over wat andere kinderen van school vinden. Mijn ervaring is dat dan nuanceren of weerleggen alleen tot discussie leidt. Dat het niet helpt om eigen positie te bepalen. Ik bevestigde het ook niet maar zei dat het zou kunnen dat dat zo is. En vroeg dan door wat dat voor hen betekende.

@dee85: is er online niets te vinden over het leren van zaakvakken. Een leuk filmpje ofzo?

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik hoop dat het opschrijven helpt Eekhoorntje. Wel goed van de school dat ze zo alert zijn geweest omdat nu blijkt dat er toch wel degelijk iets speelt. En ook herkenbaar van de moeite met vriendschappen sluiten en vaak je neus stoten, dat doet ook iets met een kind. Voor oudste was het lastig om anderen weer te vertrouwen.

Anne, bedankt voor de tips. Kan ik samen met haar doen. Manlief was naar de tafeltjesavond en hij vertelde dat dochter ook veel meer moet doen met de online leeromgeving. Staat vol met samenvattingen en oefentoetsen. Het fijne nieuws is en blijft dat alle docenten merken dat het inhoudelijk geen probleem moet zijn. Ze snapt de stof prima.

Inmiddels hebben wij een brief ontvangen waarin staat dat middelste is geplaatst op de school van oudste. :) Beide meiden vinden het hartstikke leuk.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Verdrietig inderdaad maar hopelijk helpt het schrijven eekhoorntje. Hier ook een dochter die als er iets is liever schrijft. En ik vind dat ze sociaal te weinig doet maar het een lastige discussie - dochter zelf vindt dat niet en ik weet idd dat ze wel een hecht klein clubje heeft op scbool maar de doen (te) weinig buiten school. Vinden overigens de ouders van de andere meisjes ook en ook die proberen de dames daarin wel te stimuleren. Van t kleine clubje hebben we een ouderapp al en ik de ouders ook zelden gezien (dochter zit niet erg in de buurt op school en is zonder basisschool klasgenoten naar deze scbool gegaan).

Ik denk idd dat het maar de vraag is of de stomme klasgenoten daadwerkelijk ongeïnteresseerd zijn maar ik kan me voorstellen dat het een lastige stap is voor je dochter om te willen onderzoeken of die aanname klopt.

Een vriendschap in de klas is wel waardevol maar moeilijk af te dwingen. Misschien lukt t om te onderzoeken met dochter of er iemand is waar enig contact mee is om dat uit te breiden?

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Inde »

Eekhoorntje, wat naar deze berichten over je dochter. Lastig ook om hulp in te schakelen als je niet precies weet in welke hoek je het zoeken moet. Een praktische tip: er zijn bizarre wachtlijsten op dit moment. Dus schrijf haar desnoods al ergens in op een wachtlijst als je nog niet zeker bent of dat wel de juiste hoek is.

Wil ze zelf wel hulp? Ziet ze in dat er een probleem is? Ik zit hier zelf met twee kinderen die het heeeeeel lang kunnen volhouden om sociaal wenselijke antwoorden te geven. Dat doen ze om met rust gelaten te worden: dat gebeurt namelijk veel sneller als je overal ja en amen op zegt.

Dee, helpt het bij de zaakvakken om de leerdoelen heel duidelijk voor ogen te hebben en puur daarop te leren? Verder kan ik me herinneren dat ik alle aantekeningen die de docent op het bord had gezet, woordelijk in mijn hoofd stampte. Dan weet je al wat hij/zij belangrijk vindt van de lesstof en kun je het in zijn/haar woorden herhalen. Weinig docenten die dat kunnen weerstaan. Verder helpt het volgens mij om in je uittreksel de lesstof schematisch weer te geven met pijltjes en bullets. Dat dwingt je om hoofd- en bijzaken te scheiden en om oorzaak en gevolg te herkennen.

Noelle, hier begint het sociaal nu juist wat op te leven. Nog steeds zijn ze vaak thuis, maar ze komen natuurlijk ook vanuit een periode met lockdowns en grote sociale restricties. Wel valt me opnieuw op hoe weinig meiden na schooltijd mogen afspreken omdat ze bijles hebben of meteen naar huis moeten voor huiswerk. Mijn kinderen zitten op twee verschillende scholen en beiden komen met dit soort verhalen thuis. Ik snap dat niet. Waarom je kind dat aandoen? Dit is m.i. een periode waarin kinderen zichzelf breed moeten kunnen ontplooien.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Kind vandaag in tranen, aanleiding in feite andere ouders die zich niet aan de regels houden.

Dochter gaat op kamp dit weekend. Het kamp begint alleen vanavond al (is overwegend voor PO, t/m 13j nl.)
Morgen moeten de kinderen wel naar school. (Ok aan het begin van het jaar leek het niet zo te zijn, maar voorgaande jaren moest ze ook op goede vrijdag naar school (als er al school was ivm lockdown etc)

Ik ben dus eigenlijk heel teleurgesteld in de andere ouders die hun kinderen gewoon ziek melden. Van een van de meiden heb ik zelfs een soort smeekbede gekregen (die woont in België, die had wel echt vrij). (Best goed onderbouwt, het kamp is ook leerzaam en er zit een Wiskunde-student in de leiding, dus als ze haar boek meeneemt, etc.)

Ik weet hoe belangrijk dit kamp is voor haar, maar we hebben vanaf het begin al gezegd dat als er school is, ze pas op vrijdag heen kan. Kampleiding weet ook dat dit veel vaker voorkomt, en is daar op voorbereidt.

Ze heeft vandaag nog geprobeerd bij de coördinator iets te regelen, maar die was er niet. We probeerde haar gisteren nog met extra redenen te laten snappen dat we het niet goed vonden, ze heeft morgen bv twee uur wiskunde, en dat is een van haar slechtste vakken, ze heeft deze week al anderhalve dag school gemist vanwege Science4U en Science4aday, etc. Maar dus heeft ze vandaag tijdens een waarneemuur al haar wiskunde gedaan en tijdens structuurklas haar overige werk.

Ze denkt nu ook dat ze de enige zijn (onze zoon en dochter) die er morgen pas komen.

Ik vind het echt heel sneu, maar ik wil me nu niet alsnog laten overhalen, en ik blijf bij mijn standpunt dat regels nu eenmaal regels zijn.
(Zoon heeft zich er wel bij neergelegd, maar die kent daar nog niemand, die gaat voor de eerste keer.)

Sorry, moest dit even van mij af schrijven.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Knuffel eekhoorntje! En een steuntje in de rug. Ik zou ook niet liegen voor mijn kinderen. Dus ze ook niet ziekmelden als ze dat niet zijn.

Dit is voor haar niet leuk. Soms is het leven ook niet leuk. Dat is ook iets om mee om te leren gaan.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Sterkte Eekhoorntje,
Leren omgaan met teleurstellingen is ook een hele belangrijke les.

Jongste zijn cijfers zijn tot nu toe prima tot heel goed (en beroerd voor Latijn). Ik mag niet klagen. Wel kijkt hij echt uit naar de vakantie en ziet het nu van vandaag en gisteren school absoluut niet in (we leren toch niets).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dank u.

Dochter heeft het gisteravond opgegeven. En geen niet meer aan ons hoofd zeuren, gelukkig heeft manlief dezelfde mening. Over het nut van de lessen had dochter gisteren ook een argument. Ze had tijdens een tussenuur al haar wiskunde van gisteren en vandaag gedaan en tijdens de structuurklas ook vooruit gewerkt. Blijkbaar kan ze zich dus prima concentreren als er een goede reden is. Vanmorgen had ze vooral zin in kamp en hebben we geen geklaag meer gehoord.

Bloemetje voelt het bij jullie ook alsof er een soort loze periode nu is? Dochter had in Maart toetsweek en daarna is het een beetje rommelig begin van de nieuwe module en dan nu Paas, en dan een weekje school en dan vakantie. Waarbij ze volgende week vrijdag waarschijnlijk vroeg uit zijn vanwege de examenstunt van de 6e klassers, en het donderdag een chaos wordt want dan hebben ze de uitgesteld Kerstactie ( nu Paasactie, na Pasen ;) )

Fijn Paasweekend allemaal!!
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Bloemetje75 »

Ja het voelt als een lege periode inderdaad. Tel daarbij op dat we in België wonen dus de vriendjes in het dorp allemaal net 2 weken vrij hadden....
Gelukkig zit het buurjongetje ook in Nederland op school en kunnen ze het goed vinden samen dus kunnen ze in de mei vakantie samen buiten voetballen/basketballen en meer van die buiten klooi dingen.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier een moeizame toetsweek. Twee vieren voor Engels en Frans. En veel moeite met het leren van aardrijkskunde. De begrippen bleven niet plakken en ze was uiteindelijk helemaal de digitale leeromgeving mee te nemen in het leren, hetgeen tip nummer 1 was van haar aardrijkskundedocent. Dochter staat voor de talen nog wel voldoende, maar ze moet niet nog een keer een vier halen. Volgende periode wordt het bikkelen voor nask. Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik het een beetje spannend vind of ze het wel gaat redden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Ik hoop dat ze het gaat halen Dee.
Hier geen toetsweek, maar de cijfers die terug zijn zijn erg mooi. Nu nog wachten op latijn, geschiedenis en Duits. Latijn hoopt ze een voldoende, dat is namelijk de enige onvoldoende die ze nog heeft. Duits docent is langdurig afwezig en heeft ook toets niet nagekeken, maar wat erger is is dat die docent de veilige leerweg niet volgt en de leerlingen nu geen idee hebben wat ze moeten doen qua lesstof. Bij de andere vakken is dat voor het hele jaar duidelijk en kunnen ze gewoon doorgaan.
Ze kreeg wel een supermooie beoordeling van de coach voor periode 2, en zonder twijfel is de prognose nu dan ook 3 gym.

Ik kwam erachter dat ze gisteravond om 23.30 nog aan het whatsappen was. Telefoon en tablet moeten altijd al beneden blijven, dus kan alleen via schoollaptop zijn geweest. Nu dan maar gaan invoeren dat die ook beneden moet liggen wanneer ze naar bed gaat (21.30 als ze volgende dag school heeft). Zal wel een discussie worden vanavond.

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door ElizaDay »

Ik wip ook weer eens aan! :)

Eekhoorn, wat een zorgen om je dochter. Ik zou graag een opbeurende opmerking, een troostend woord of een 'het komt allemaal goed' aan willen bieden, maar eerlijk gezegd kan ik niets zinnigs zeggen. Het enige wat ik te melden heb, is dat ik het zo zielig vind als een kind niet goed in zijn/haar vel zit.

Dee, joh, je dochter gaat wel over! Ze staat er toch best prima voor? En wat fijn dat je middelste ook geplaatst is!

Petrak, computerdingen zijn hier ook een ding. Ze zitten vastgeplakt aan hun scherm en we hebben regelmatig discussies over wat normaal is en wat niet. Niet leuk!

Ik lees hier verder nog dingen over kunstzinnige en muzikale kinderen. Heerlijk! Ik hou ervan! Of je er je brood mee kan verdienen is een ander verhaal, maar mijn kunstacademie-zus is uiteindelijk bij de Shell terecht gekomen. :) In mijn studentenperiode had ik een aantal huisgenoten die een 'serieuze' studie deden en daarnaast nog kunstacademie of conservatorium. Twee huisgenootjes studeerden rechten en studeerden tegelijkertijd af aan het conservatorium. Eentje studeerde geschiedenis en ging in haar vrije tijd naar de kunstacademie. Ik heb geen idee of ze er later nog iets mee zijn gaan doen. Het contact is nogal verwaterd.

Hier gaat alles wel oke. Mijn middelste zoon heeft de diagnose ADHD (naast hb en dyslexie) en we zijn er blij mee. Zijn cijfers vliegen omhoog sinds hij medicatie slikt en hij gaat zeker over naar de vierde. Zijn gedrag op school is uitstekend en de docenten lopen weg met hem, maar thuis is hij niet te harden. Oh, the joy of teenagers. :)

Mijn oudste en tweelingbroer van de middelste gaat een stuk minder lekker. Hij staat nu 5 tekorten en ik ben bang dat hij de derde opnieuw mag gaan doen. Het is niet dat hij het niet kan, integendeel zelfs. Hij doet alleen geen snars en zit zichzelf in de weg. Ik heb geen idee hoe we hem kunnen helpen, maar we zitten het wel uit. Gelukkig is hij wel heel gezellig en kan je leuk met hem kletsen, maar daar gaan de cijfers niet mee omhoog. :)

Het grappige is dat mijn olijke tweeling doet alsof ze niet op elkaar lijken, maar de jongens hebben wel hetzelfde profiel gekozen. Daar balen ze beiden enorm van en hebben pogingen gewaagd om de ander een nieuw profiel te laten kiezen (chantage heet zoiets), maar einde van het verhaal is dat ze hetzelfde profiel met dezelfde vakken in de vrije ruimte hebben gekozen. Het enige verschil is wiskunde; de een heeft A gekozen, de ander B. Ik lach me slap, maar de jongens vinden elkaar vooral erg vervelend.

De jongste zoon gaat nog steeds als een speer. Hij zit in de honours class, het leerlingenparlement en de schoolband. Hij heeft een heel ander profiel gekozen en gaat tot onze stomme verbazing voor een NT-profiel met beide klassieke talen en filosofie. Hij is een kunstzinnig en muzikaal kind en we dachten dat hij voor CM zou kiezen, maar ineens zwaaide hij naar NT. Oh well, hij vindt de beta-vakken ook erg leuk en heeft nu het plan om L&R te gaan studeren.

Basisschool-dochter is van school gewisseld en dat hadden we eerder moeten doen. Ze gaat nu naar Freinet en vindt het geweldig. En ik ook! Wat een toffe manier van onderwijs! Ze krijgt met de dag meer zelfvertrouwen, heeft een bups vriendinnen gemaakt en staat elke ochtend te jumpen om naar school te gaan. Dat was op haar oude school wel anders. Ze had daar weliswaar aardig wat vriendinnetjes, maar ze vond school stom en saai. 'Dat is niet gek, want we kwamen er in februari achter dat dochter al twee jaar geen instructie kreeg met rekenen en taal. Dochter was intussen versneld, maar vreselijk ongelukkig in haar nieuwe klas. Bij de ib'er haalden we bakzeil en de beslissing was snel gemaakt. Binnen een week zat ze op haar nieuwe school en dat is het beste wat we voor haar hebben kunnen doen.

Hier thuis loopt het allemaal wel op rolletjes eigenlijk. We zijn veel in het noorden van NL te vinden. Wie weet gaan we daar ooit wonen als ik later groot ben. :) Verder heb ik mijn baan opgezegd en dat is een flinke opluchting. Ik vond het saai, het verdiende ook niet echt best en ik was uitgepraat over mode. Ik wist niet dat dat kon. :) Daarnaast vond ik marketing aanvankelijk interessant, maar ik was er snel klaar mee. Het communicatie-gedeelte vond ik echt vreselijk en dat nam steeds meer tijd in beslag. Het kwam neer op 'heel veel woorden nodig hebben om te zeggen -geef ons meer geld-'. Ik werkte vier dagen per week en eerlijk gezegd vond ik dat meer dan genoeg. Veel meer. Sinds een maand ben ik thuis en de kinderen zijn blij dat ik niet meer 'continu werk'. Dat viel wel mee, maar ik snap dat het zo voelde voor ze. Nu ben ik me aan het bezinnen op 'wat nu?' . Weer voor de klas? Leuk! Als hb-coach aan de slag? Leuk! Maar ook: help! Ik hou niet van acquisitie doen. Waar begin je? Keine Ahnung! Eerst maar eens vakantie vieren.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Herkenbaar, hier worden ook alle toestellen 's avonds ingeleverd.
Gefeliciteerd met de prognose 3gym Petrak!

Elizaday, dochter heeft 4 tekorten. Het kan zomaar 3 havo worden.
Leuk om weer eens over je te lezen. Wat betreft baan: ik werk zelf weer sinds 2 jaar en part time. Het is wat ik altijd gedaan heb maar jeetje, wat een waanzinnig leuk team. Het is vooral heel gezellig en er wordt veel gelachen maar ook hard gewerkt. Bn zo blij dat ik naast gezin weer iets anders heb. En ondanks dat het vrijwel hetzelfde werk is als wat ik altijd deed, leer ik toch nog dingen erbij en maak ik leuke, grappige, heftige en bizarre dingen mee met het clupske waarmee ik werk (mensen met VB en LVB). :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door ElizaDay »

Dee, 3 havo? Heeft jullie school geen zomerschool? Bij S. mikken we daar nu op. Hij staat tekorten voor de vakken die hij niet kiest (Latijn, Duits en Frans), maar er moet nog het een en ander op te halen zijn. Als hij wat doet. Hij staat een 4 voor Latijn en ik hoop dat dat een 5 wordt. Duits is ook een 4, maar dat kan nog een 5 worden. Frans is een 5, maar daar heeft hij net een sprookje voor geschreven dat 3x meetelt. Met een beetje mazzel wordt dat een dikke 6. Het stomme is dat 80% van zijn klas een dikke onvoldoende staat voor Latijn en ik ben geneigd om te denken dat het aan de docent ligt. Bijna iedereen uit zijn klas kiest Grieks in het profiel en ze zijn daarmee de enige klas in de derde waarvan iedereen Grieks gaat kiezen. In de andere klassen is Latijn populairder, maar zij hebben niet deze docent.

Met mensen werken is fijn! Ik miste dat dus echt heel erg. Ja, ik had wel collega's, maar iedereen zat op zijn eigen eiland en werkte een beetje voor zichzelf. Ook op kantoordagen en ik zag er echt tegenop om naar kantoor te gaan. Ik ben best wel heel erg introvert, maar heb mensen nodig om mee om te gaan en niet alleen maar kantoortaal tegen te praten. ;)

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik snap heeeel goed wat je bedoelt, ik ben zelf ook heel introvert. Maar heb nu een team om me heen waar ik me heel erg op mijn gemak voel. Allemaal hele verschillende mensen, qua levensovertuiging, levensfase, karakter, manier van werken, leeftijd, maar ook heel hecht. Er zitten wat vreemde snuiters tussen. Daar pas ik ook wel bij. ;) Ik ben me gaan realiseren dat de inhoud van het werk er toe doet, maar dat het met plezier naar het werk gaan voor mij meer afhangt van de mensen die er werken en hoe de sfeer is. En daar heb ik ontzettend mee geboft. Ik hoop dat jij eenzelfde soort club mensen zal treffen in de toekomst!

Zomerschool hebben ze volgens mij wel bij ons. Maar ik durf echt niet te zeggen hoeveel kansen ze haar nog geven. Ze heeft de 1e klas gymnasium gedoubleerd en is daarna atheneum gaan doen. De docenten zeggen nu wel unaniem dat ze het niveau vwo aankan (dat is weleens anders geweest), dus dat is wel positief. Ik heb het idee dat het nu ook wel een beetje pubertijd is. Motivatie speelt een rol - voor Chinees wordt amper geleerd maar daar staat ze het hele jaar al gemiddeld een 8 voor. De kunstvakken idem.

Ik denk dat het zeker kan uitmaken wie de docent is. Niet alleen hoe goed hij lesgeeft, maar ook het enthousiasme voor het vak. Hopelijk zal de zomerschool het 'm gaan doen voor S.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Een docent kan het maken of breken. Dit heb ik zelf ervaren bij Wiskunde (lang lang lang geleden) bij een docent die wel kon lesgeven (alleen die mijn naam 3 jaar lang verkeerd uitsprak en de eerste les dat ik hem had ook zei dat meisjes ook geen wiskunde konden, 2 meisjes in de klas bij Wi-B) 3 jaar een 8 gehad voor Wiskunde, laatste jaar, docent die geen les kon geven, chaotisch was en geslaagd met een 5…….

Dee, spannend nog. Krijgt ze nog veel kansen om op te hogen?
Bij dochter doen ze deze module al of ze in de bovenbouw zitten en hebben ze dus alleen 1 toetsweek, verder in principe geen toetsten alleen vaardigheidstoetsen. Dus voor sommige vakken heeft ze maar 1 kans om haar cijfer nog op te hogen.

Ik ben zelf meer omnivert, in sommige situaties introvert, en in sommige extravert (meestal als ik mensen wat langer ken). Maar ik snap wel dat je niet alleen maar kantoortaal wil praten dat heb ik zelf ook, even zomaar kletsen met collega’s is ook fijn. Nu zit ik al de hele coronatijd door Burn-out thuis en daar ben ik helaas nog steeds niet uit, ik kom ook nog niet veel onder de mensen, maar wanneer dat wel zo is, vind ik het wel fijn om te kletsen.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door ElizaDay »

Eekhoorn, wat naar dat je met een burn out thuis zit! Hopelijk ben je snel weer on fire.

Omnivert; wat een prachtig woord. Dat dekt de lading wel voor mij, denk ik. Aan de ene kant ben ik extravert en een makkelijke prater. Ik praat graag voor groepen, oreer er op los en op mijn rapporten stond standaard 'leuke meid, maar kletst te veel en let niet op in de les'. Ik dans graag en kan ontzettend genieten van het middelpunt van de belangstelling zijn. Aan de andere kant ben ik verlegen, bijna mensenschuw, heb ik een hekel aan verjaardagen en ben ik graag alleen. Niet heel de dag door, maar ik heb echt tijd voor mezelf nodig om niet door te draaien. Ik kan makkelijk verschillende petten opzetten en heel vrolijk en sociaal overkomen. Soms lukt het niet om mijn vrolijke of sociale pet op te zetten en wil ik gewoon met rust worden gelaten.

Dee, het is positief dat de docenten haar unaniem een vwo'er vinden. Met een beetje mazzel gaat ze gewoon over of krijgt ze een zomerschool om de oren. Fingers crossed!

M (zoon 3) is vandaag met de honours class naar een bps congres. Supercool! We moeten hem alleen zo ophalen in Utrecht, want de nieuwe paspoorten moeten vanmiddag worden opgehaald. Uitstellen kan echt niet! Morgen vliegen we naar mijn tweede thuis (rule Brittania!) en ik heb echt even wat UK vitamines nodig. NL is leuk hoor, maar ik moet op z'n tijd naar de UK om op te laden en weer in Nl te kunnen zijn.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Snap ik, word ook weleens gek van de NL drukte. ;) Wij ook een afspraak staan voor ID kaarten. Het is op het moment ontiegelijk druk bij de gemeente vanwege veel mensen met vakantieplannen voor het buitenland en het inschrijven van vluchtelingen.
Ik kan functioneel extravert doen voor mijn werk. Maar daarna is de batterij echt leeg hoor. Het middelpunt is niet voor mij. Vorige week was er een borrel voor de ouders op de basisschool. Die skip ik. Veel te massaal. Het ligt ook heel erg aan de mensen zelf, voel ik me op mijn gemak, dan praat ik veel meer.

Eekhoorntje, die opmerkingen van jouw wiskundedocent: cringe! (zou de puber zeggen). Hopeloos ouderwets.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik moest het BPS congres even opzoeken, maar wat leuk, dit zou dochter ook heel leuk en interessant vinden, maar helaas voor haar zit ze niet op een BegaafdheidProfielSchool. Gelukkig voor haar hebben ze wel dingen zoals Science4U en heeft ze vorige week ook een dag in Utrecht gebivakeerd bij het UMC.

Het middelpunt zijn en in openbaar spreken of dansen of zingen op een podium daar voel ik me dus niet comfortabel bij (en het dansen en zingen op een podium heb ik dus wel gedaan.) Maar ik kan inderdaad heel makkelijk met mensen praten (waardoor men niet ziet dat ik misschien ook wel introvert ben).

Veel plezier in de UK Elizayday.

Mijn zoon heeft nog een tripje London met alleen mij tegoed, heb ik met dochter gedaan toen ze 10 werd en zou ik ook met zoon doen, maar ja. Corona, hij wordt nu in september 12, maar weet nog niet of we het dit jaar gaan redden (financieel gezien en mijn energie).

Wij willen eigenlijk ook een ID-kaart voor dochter, die heeft nu alleen een paspoort en straks is ze 14 en moet ze legitimatie bij zich hebben. Voorlopig dan maar een kopie van het paspoort, ik begreep namelijk dat je een ID-kaart alleen tegelijk met Paspoort kan aanvragen. (Maar ga haar niet dagelijks met haar paspoort laten lopen. Zelf heb ik overigens ook regelmatig geen Id bij me, zit in mijn portemonnee (rijbewijs), en die heb ik gewoon vaak niet bij me.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Dee85 schreef:
vr 22 apr , 2022 10:20 am

Eekhoorntje, die opmerkingen van jouw wiskundedocent: cringe! (zou de puber zeggen). Hopeloos ouderwets.
Wonderlijk van mij kant, motiveerde het mij om die docent te laten zien dat het niet waar was (en misschien was dat ook wel de bedoeling van die docent). Bij mijn diplomauitreiking VWO kwam hij nog naar mij toe om te vragen of ik Wiskunde ging studeren ;)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ah ja, misschien was het dan toch voor opgezet spel. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Eekhoorntje, je kunt prima id-kaart onafhankelijk van paspoort aanvragen hoor. Het is alleen giga druk bij de gemeente waardoor het kan zijn dat je pas over 6 weken een afspraak kunt krijgen.
Ik had mazzel voor K, eigenlijk zou ze pas volgende week terecht kunnen voor de aanvraag, maar ik ben iedere dag blijven kijken en toen kwam er 19 maart een plek vrij (eerder ook wel maar dat was dan dezelfde dag tijdens schooltijd). 22 maart werd ze 14, waardoor ze maar een paar dagen paspoort mee heeft hoeven nemen. Nu heeft ze id-kaart in haar telefoonhoesje zitten.
Je moet wel paspoort tonen bij de aanvraag.

K is heel introvert, durft niets aan docenten te vragen (al gaat dat wel steeds beter naarmate ze de docenten beter kent), laatst kreeg ze verkeerde milkshake bij de MC, dan drinkt ze die dus liever op dan bij te balie te zeggen dat het niet klopt.
Maar ze deed wel mee met schooltoneel, had de rol van verteller en wat bijrollen. Als verteller komt ze dan als 1e en helemaal alleen op, en doet dat super. In 1 van de bijrollen staat ze heel enthousiast te springen en schreeuwen. Echt dingen die ze als zichzelf nooit zou doen, maar in zo'n rol durft ze het wel.
Wat ze wel heeft geregeld was dat ze gevraagt had aan docent of ze mee mocht doen met japans voor de bovenbouw. Dat mocht niet omdat de bovenbouw precies dezelfde lessen zouden krijgen als de onderbouw in de vorige periode en zij die al had afgerond. Wat wel mocht was dat ze in de les over eten/restaurant mocht komen als serveerster. Dat heeft ze gedaan en vond ze heel erg leuk (en ze kon beter japans dan de bovenbouwleerlingen).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Zo hier vliegen de dikke 8-en en de G’s ons om de oren! Wiskunde, Natuur enz. Hij is zo blij!
Hij kan alleen moeilijk zeggen waarom het nu anders gaat. Misschien die vraag zondag bij onze plansessie weer terug laten komen.

Hoe zijn jullie na de meivakantie gestart?

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat goed zeg Anne72! Heel erg fijn!

De cijfers van de vorige toetsweek druppelen hier langzaam binnen. Biologie zal een onvoldoende blijven en daarmee 1 tekort. Aardrijkskunde is opgehaald en daarmee is er ook een tekort weggewerkt! Er zijn er nu nog drie over, waarvan er nog 2 op te halen zijn.
Verder hebben we in de vakantie veel leuke uitstapjes gedaan helemaal in het straatje van oudste. Ze is dus vrolijk begonnen aan de laatste periode van dit schooljaar.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Fijn Anne72!!

En ook fijn Dee85 dat er wat te korten zijn weggewerkt!

Dochter heeft alleen de laatste toetsweek om haar cijfers op te halen. Dus we moeten nu vooral letten op dat ze aan de slag gaat. Ze heeft wat tips van economie en latijn docent gekregen. Voor Economie moet ze echt een 5,8 halen wil ze een 5 staan. We kregen gisteren wel een mail van school dat ze een vak mogen wegstrepen aan het eind van het jaar of een vak niet meer volgen als ze die niet gekozen hebben voor volgend jaar. (Een maatregel die ze nog hebben genomen ivm corona)

Dochter wil dat haar kamer anders wordt, ze wil laag slapen en ik had daar twijfels over want dan zou ze veel minder opbergruimte hebben, maar ze heeft dinsdag (studiedag) flink ontspult. Van het weekend halen we eerst haar hoogslaper uit elkaar en dan eind van de maand een nieuw bed en de rest maken zoals ze wil. Ik hoop dat het haar rust gaat geven. We gaan ook met een externe coach aan de slag. Dochter was in de vakantie jarig en heeft in 3 dagen haar verjaardag gevierd. De eerste dag met een paar vriend(inn)en en de andere twee dagen voor familie en vrienden, ze is verwend en heeft het naar haar zin gehad. De laatste week waren we op vakantie en hebben wij het met zijn allen fijn gehad.

De schoolweek startte wel chaotisch. Een dag naar school, daarna een studiedag daarna de 3e klassen een strandsportdag. Dochter was uitgeteld (en ik had haar zelfs met de auto naar het strand gereden) en is om 19u gaan slapen. Vannochtend had ze stress maar manlief kon niet ondervinden waardoor. Ze wist het zelf ook niet. Ik hoop dat het vanmiddag wat beter met haar gaat.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

K kreeg eindelijk haar cijfer voor latijn: 6,3. Samen met de 4 die er stond net niet genoeg voor een 5,5 gemiddeld, maar ze heeft er zelf wel vertrouwen in om volgende toets een 6,2 te kunnen halen en dan wel gemiddeld een 5,5 te staan. Dit is haar enige onvoldoende nog.
Verder is ze erg blij dat ze geen stuva hoeft te volgen (dan heeft zij projecturen) want daarbij starten ze volgende week met seksuele voorlichting. (En haar woorden: de leerlingen zijn al erg genoeg bij biologie met het hoofdstuk voortplanting).

En stom probleem met laptop. Daarvan deden de usb poorten het niet meer. Voor de vakantie ingeleverd, leenlaptop en deze week bericht dat ze haar eigen laptop weer kon halen (zit nieuw moederboard in). Dat kwam maandag tijdens gym (laatse lesuur) en zag ze pas thuis. Dinsdag studiedag (met thuis online les), woensdag afspraak gemaakt om 'm te halen, door lesuitval uur langer op school moeten wachten, kreeg ze 'm niet mee want er moest nog 1 of andere update op gezet worden. Donderdag had ze geen afspraak en kreeg ze 'm zonder niet mee. Vroegst was 16.00 maar ze was 14.15 vrij, dus afspraak voor vandaag gemaakt. Omwisselen ging zonder probleem, toen wilde ze gaan instellen bleek dat de rentcompagnie een verkeerde scholengemeenschap heeft ingesteld. Snel terug naar ict, moest ze 'm weer inleveren want dat kunnen ze op school niet oplossen. (Zij baalde ook want bleek al de 3e deze week die op verkeerde school ingesteld staat). En thuis de leenlaptop weer opnieuw in moeten stellen, want die ze had ingeleverd was al gereset.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leuk een nieuwe kamer Eekhoorntje. Kan ook zeker helpen toch om je beter te voelen. En wat een gedoe met de computer Petra.
Hier ook een heerlijke vakantie gehad - we zijn ver weg geweest en hebben veel gezien. Hier geen zorgen over tekortpunten gelukkig. Dochter is nog wel zwijgzaam en zit veel op haar kamer. Ik heb me er maar bij neergelegd en hoop dat t op enig moment beter wordt. dochter zit nu in een gymnasium klas maar ze mochten ook dit jaar weer aangeven of ze doorgaan met latijn en grieks. Blijkt maar een klein clubje te zijn. in haar klas maar ruim een handvol kinderen die er mee doorgaan en ze dacht ook zoiets in de andere gymnasium klas. Sta ik wel van te kijken. Neem aan dat de meeste kids eraan begonnen zijn vanuit het idee dat het wel leuke vakken zijn.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Grappig dat je dat zegt Noelle. Onze dochter zit op een cathegoraal gymnasium, en vanaf de eerste hoort ze van veel klasgenoten dat ze Latijn en Grieks niet leuk vinden!! Nu ze een gelijk een vak mogen laten vallen laten de meeste dan dus ook het andere oude talen vak vallen. (Ze moeten er hier dus één blijven houden)

Ze heeft besloten om Economie met gelijke ingang te schrappen. Ze zegt dat ze daar heel veel stress van krijgt (is maar 1 uur in de week), de andere vakken denkt ze dat ze dat wel kan ophalen. Ze heeft Grieks gekozen voor volgend jaar, maar blijkbaar is er nu net een moeilijk stukje en daar krijgt ze ook wat stress van en twijfels of ze nu wel het juiste heeft gekozen. Ik denk dat het kwartje nog even moet vallen, dus ik hoop dat dat goed komt.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ook opvallend toch? Oudste hier ook op een categoraal gymnasium - ik kan niet helemaal inschatten wat ze van de vakken vinden. Ik hoor over weinig dat het leuk is maar dat zal ook een houding zijn. Mijn middelste zit in de tweede. Het is wel vanaf de eerste een specifieke gymnasium klas (je kan dus ook in een vwo klas zonder latijn en Grieks). Kennelijk lijkt het leuker dan het is?

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Noelle een voordeel voor de klasgenoten van je dochter is dan wel dat ze niet een andere school hoeven kiezen als ze geen Latijn en Grieks meer willen.

Vervelend trouwens dat je dochter zo zwijgzaam en terug getrokken is. Heb je ook het idee dat ze niet lekker in haar vel zit?
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ik weet niet wat het is Eekhoorntje. Ik heb me er best zorgen om gemaakt maar probeer het nu los te laten. Ze zit veel en graag op haar kamer en deelt weinig met iig ons. Ze zit ongetwijfeld veel op schermen (helaas ook veel school met het Chromebook maar ze kijkt vooral films in werkelijkheid)....gelukkig is ze ook creatief en maakt ze wel ook kleding, sieraden en tekent ze terwijl ze op haar kamer zit. Ik vind haar maar incidenteel afspreken.... maar school is ook niet inde buurt en de paar schoolvriendinnen en het vriendje dat ze daar heeft ziet ze vooral in de stad. Film, daar eten kleding kopen...maar dat zijn dingen die ze maar eens per 2 weken onderneemt hoor schat ik in. Ze sport wel en vindt het gezellig in het team maar ze blijft ook niet hangen na een training of wedstrijd. Maar ook hier wel eens terug gekregen dat t niet heel ongewoon zou zijn. Oudste (nu vierde klas) heeft veel groter sociaal leven en komt veel vaker bij vriendinnen thuis en we zien haar vriendinnen ook veel meer..

Ze zegt dat ze proefwerken best spannend vindt omdat ze hoge cijfers heeft en je dan door het proefwerk met een lager gemiddelde kan eindigen. Dat betekent zegt ze dat je nooit blij wordt van een cijfer. Als je meestal zevens haalt ben je blij met een 9 is haar theorie en als je meestal negens haalt wordt je er niet blij van en is het vervelend een 7 te halen omdat je gemiddelde dan naar beneden gaat. Heb uiteraard besproken dat wat belangrijk is je best doen en t leuk vinden: ben ergens wel blij dat ze hoge cijfers wil halen want als ze dat niet wilde zou ze waarschijnlijk ook de avond voor het PW alleen Netflix kijken. En vaak gezegd dat ze blij mag zijn dat ze geen stress hoeft te hebben van cijfers om over te gaan oid en dat makkelijk leren en weinig doen voor school haar veel vrije tijd geeft en ze die actiever zou kunnen gebruiken ...

Echt heel veel doen zenuwen voor PW haar dan in mijn ogen weer niet want ze is een last minute leerder (avond tevoren) en vergeet ook we eens een toets of komt er dan achter dat haar boek al weken weg is. Beetje ongrijpbaar toch. School ziet een meisje dat enthousiast is, het heel goed doet en een paar vriendinnen heeft die er altijd voor elkaar zijn. Ze is daar overigens wel actief in helpen bij open dagen en andere niet verplichte dingen. Ik snap zelf vooral niet dat ze sociaal niet wat actiever is en/of probeert het kringetje wat uit te breiden. Voor Corona was de klas meer 1 geheel maar eigenlijk zijn de scheidslijnen van de splitsing van het in 3 groepjes om de 3 dagen les gebleven. En thuis dus ook weinig spraakzaam....

Ik vind haar hier thuis vooral onverschillig kijken maar blij als ze aan t appen is of met anderen of als ze met haar zus iets doet... ik houd t dus maar op pubertijd maar houd wel een vinger aan de pols

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik vind een keer in de twee weken al heel sociaal!!! Dochter haalt haar sociale contacten uit kletsen op school/na schooltijd soms, en voor de rest appen en discord met mensen die door het hele land wonen. Zowaar gaat ze hemelvaartsdag met een van deze jongens samen boulderen, maar ik zou willen dat ze vaker afspreekt om naar de stad of film te gaan.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Leuk boulderen! En natuurlijk is het maar net hoe je ernaar kijkt. Maar als ik zie dat dochter iedere dag uren op haar kamer wat spelletjes doet op de telefoon of netlfix kijkt vind ik t jammer. En vraag me af of ze dat zelf niet jammer vindt. Maar lastig pijlen dus. Wat geeft jouw dochter als reden eekhoorntje waarom ze niet meer onderneemt?

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mijn dochter zit ook veel op haar kamer, meer nog dan vorig jaar. Als we bezoek van oma hebben, bleef ze altijd beneden maar nu gaat ze na een tijdje toch naar boven. Ze geeft zelf aan vaak moe te zijn na een dag school en niet zo'n behoefte te hebben aan contacten buiten school. Maar bij haar speelt natuurlijk ook autisme.

We gaan binnenkort stoppen met de ambulante begeleiding voor autisme. Dat heeft dochter 2 jaar gehad en ze heeft veel geleerd. Haar doelen zijn behaald en ik merkte ook aan haar dat ze steeds minder zin had om er naartoe te gaan. Dus dan is het een mooi moment om te stoppen. Ze vindt het fijn dat ze er wat vrije tijd voor terug krijgt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@Dee85 Hoe is het voor jou dat de ambulante begeleiding stopt? Wat betekent dat voor jou rol, wat ga / wil je nu anders gaan doen?

Ook hier zitten ze meer op hun eigen kamer. Volgens mij hoort dat bij de leeftijd: je wat losmaken van je ouders en het gezinsleven. Ik herken de nieuwsgierigheid naar wat ze daar doen en gelukkig vertellen ze ook wel veel. Online contact met anderen speelt in ieder geval een grote rol. Ze zijn niet eenzaam. Fysiek afspreken gaat met vlagen. Van mij zou dat vaker mogen.

Het is niet makkelijk je kind passief te zien. Ik mis ook wel het ondernemende en actieve. Gelukkig zit ons menneke op scouting freerunnen en klimmen. Samen met school is dat al best wat. Ook omdat hij regelmatig mee gaat wandelen of andere gezinsactiviteiten.
Maar ze zijn ook gewoon wat vermoeider. Ze groeien fysiek en mentaal, zitten in een overgang en moeten zich daartoe verhouden. En ze schijnen pas later melatonin’s aan te maken, hebben eigenlijk meer slaap nodig en het schoolsysteem maakt dat ze vroeg op moeten. Eigenlijk niet logisch…

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik heb ook helemaal niet het gevoel dat ze eenzaam is. Ze heeft inderdaad veel online contacten. Ze kwam van de week wel dat het zo gezellig was in het uur dat ze eigenlijk Economie had, want twee andere dames uit een andere klas hadden toen ook vrij, vanwege het vak dat zij hadden laten vallen. (Dus weer contacten buiten de klas) Ook gaat ze zondag met de JWG naar Artis. En veel van de online contacten van haar zitten bij de JWG. Al met al onderneemt ze dus wel dingen alleen niet naar de stad enzo. Ik deed dat op die leeftijd ook nog niet echt vaak. Dat kwam later pas.

We zijn met een coach begonnen deze week. En toen ik er nog bij zat zat ze vooral naar beneden te kijken en zei ze niets. Toen ik op de gang zat kwam er wel een gesprek op gang. Ik hoop dat het haar gaat helpen om wat dingen op een rijtje te zetten en om haar hoofd wat leger te maken.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

@Anne72, ik vind het helemaal goed dat de begeleiding stopt. Ze heeft er stappen gezet en omdat ik merk dat de motivatie een beetje wegzakt bij haar, denk ik dat het een goed moment is om te stoppen. De autismecoach op school blijft betrokken tot ze van school gaat. Dat vind ik een fijn idee.

Misschien wil dochter in de vrij gekomen tijd iets meer met muziek gaan doen. Ze haalt daar op het moment veel uit - rust, plezier, inspiratie. Ze wil graag basgitaar leren spelen. Uiteraard eerst maar even kijken of dat allemaal gaat passen volgend jaar. De derde klas kan een hele dobber zijn namelijk. Voor mij verandert er niet zoveel, ik blijf gewoon doorgaan met het uitleggen van sociale situaties en goed monitoren waar haar grenzen liggen/haar helpen die zelf uit te leggen.

Overigens wel een wat nare bijsmaak overgehouden aan het verslag van het eindgesprek ambulante begeleiding. Het stond allemaal wat suggestief opgeschreven waardoor het leek alsof ik hele hoge verwachtingen van dochter heb. 'Moeder hoopt dat dochter via bandcoaching sociale contacten opdoet'. 'Wij hebben onze zorgen over of vwo niet te hoog gegrepen is voor xxx, maar moeder geeft aan dat dochter zelf graag vwo wil doen.' 'Moeder geeft aan dat ze veel hebben geïnvesteerd in schoolse vaardigheden van xxx en dat ze het nu zelf moet gaan doen'.

Wat ik heb gezegd is dat bandcoaching een manier is om gelijkgestemde kids te leren kennen, die van dezelfde muziek als dochter houden en dat gun ik haar. Ik heb aangegeven dat dochter graag vwo wil doen en dat het merendeel van de docenten ook aangeeft dat ze dat niveau aankan, inhoudelijk. En dat we met die mededeling en een gemotiveerd kind, dan ook voor vwo gaan. En we hebben inderdaad heel veel tijd en geld geinvesteerd in het bijspijkeren van kennis en vaardigheden. We hebben nu zo ongeveer alles gehad wat er te krijgen is en dat dochter het zelf moet doen betekent dat zij, met hulp van ons en autismecoach, die vaardigheden steeds beter in de praktijk leert brengen. En dat wij iets meer gaan loslaten omdat ze nu gewoon lekker geland is op school.

Misschien lees ik het te negatief, dat kan. Maar het blijft een trigger voor me omdat ik op de basisschool ook geregeld te horen kreeg dat ik te hoge verwachtingen had of teveel pushte. Ook bij de middelste. Sorry hoor, moest het even van me afschrijven. Ik zou nooit iets doen of regelen tegen de wil van m'n dochter in. Zo gaf ze bijvoorbeeld al aan dat ze bandcoaching wel eng vindt. Nou, dan doen we dat nu gewoon nog even niet. Misschien wel nooit. Maar dat zien we dan wel weer. Het is meer dat ik denk: goh, ze lijkt wel op mij op die leeftijd en ik vond dat bandjesgedoe toen machtig mooi en dat gun ik haar ook.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

@eekhoorntje: dat hoop ik ook: dat het haar helpt
@dee85: als ik het lees komt het niet direct negatief over. Het is best feitelijk beschreven. En het zijn punten die belangrijk zijn als iemand ooit weer met haar gaat werken.

De directeur van onze basisschool zei dat het goed was om hoge verwachtingen te hebben van kinderen. Dan bereiken ze meer en je straalt vertrouwen uit. Natuurlijk moet het wel realistisch zijn en is acceptatie als het (nog) niet lukt belangrijk. Maar dat lees ik bij jou wel: zoals nu met bandcoaching.
Er zijn ook mensen met een andere visie: die vinden misschien dat het te hoge verwachtingen zijn. Maar die mening is dan van hen. Goed om dan even bij jezelf na te gaan hoe jij vindt dat je er in staat en hoe je het ziet. En als je de feedback niet deelt kun je hem gerust naast je neerleggen. Het zegt nl ook iets over die mensen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Bedankt voor je berichtje Anne72, die had ik even nodig.
Inderdaad is het ook wel handig om die punten die in het verslag staan te weten voor een eventuele toekomstige hulpverlener.
En de directeur van jullie basisschool laat daar een stevig staaltje omdenken zien. Zo had ik het nog niet bekeken, maar het voelt goed. Misschien zijn de zorgen van de ambulante begeleider heel oprecht, maar schijnt daar ook de typische Nederlandse houding door t.o.v. kinderen en presteren ('doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'.)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Gister een heel mooi doorbraakmoment in de fixed en growth mindset.
Dochter is 5 dagen van tevoren begonnen met leren voor een toets GS. Leren ging met horten en stoten, onderwerp sprak niet aan en er moest veel herhaald worden.

En gister vroeg ik aan haar hoe de toets ging. Goed, zei ze. Maarja, het was ook een makkelijke toets.
Ik vroeg of ze daar hetzelfde over had gedacht als ze niet goed geleerd had. Want volgens mij ligt het niet aan de toets, maar aan jouw inzet. Toen viel er een kwartje. Zo hard dat ik hem bijna hoorde. :mrgreen:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Anne72 »

:lol:
En mooi zo’n kwartje
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Nog maar 2 tekorten, ze staat op overgaan naar 3V! Nu volhouden.

Hoe is het hier?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Whaa Dee! Wat knap! Nog even volhouden, bijna gefeliciteerd :D

Hier ook een kleine doorbraak vandaag: ik zit thuis in isolatie vanwege corona, bemoei me weinig met de kinderen, en zoon DACHT ZELF AAN ZIJN GYMTAS
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

:lol:
Gefeliciteerd met deze toch wel grote doorbraak!
En beterschap.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Wat fijn Dee!!

Dochter kwam vanavond terug van Lentekamp (is normaal Winterkamp, maar verplaatst dit jaar). Meer dan 50 km gelopen in 2 dagen en is nu bij een concert samen met manlief! Morgen heeft ze gelukkig de eerste 2 uur vrij.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

K had vorige week een black-out bij de wiskunde toets (voor de verandering wel goed geleerd dit keer), heeft dit wel direct bij de docent aangegeven en ze mag 'm overdoen. Toets is wel nagekeken en was een 4,4.

Woensdag (voor hemelvaart) direct na school door naar scouting tm zondagavond, zeilwedstrijden. Voor de eerste keer, best netjes geëindigd (16e van ongeveer 30 boten), maar wel heel intensief. Vandaag 2 toetsen en morgen ook 2, en dat in combinatie met de vermoeidheid heeft afgelopen week een paar huilbuien opgeleverd. Ze heeft wel een goed gevoel over latijn dat ze vandaag had. Nederlands was deel via computer nagekeken (heeft ze hekel aan, want als je maar 1 typefout maakt of synoniem gebruikt is antwoord fout) en dat deel heeft ze 33 van de 70 punten, daar komt dan nog een deel van de open vragen bij en 39 punten is voldoende dus ze denkt dat wel te hebben.

Verder nog geklier met duits. Ze moeten voor 14-6 een filmpje inleveren, en docent maakte daar ineens volgende week van. Daar is ze het natuurlijk niet mee eens, want dan komt haar planning niet uit.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Maccupid »

Heel knap van je dochter, Dee.

Zoon heeft het gepresteerd om 4 toetsen achter elkaar (ze hebben geen toetsweken) het verkeerde te leren of een groot deel van de stof niet te leren (want ik wist niet dat dat er ook bij hoorde....). :roll:

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Iedereen op zijn eigen manier aan het ondervinden en leren, als ik het zo lees.

Petrak, wel herkenbaar, die drukte. Hier veel muzikale activiteiten in het Hemelvaartweekend en ook al volop in de tussentoetsen.
Eekhoorntje, leuk, samen naar een concert!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Noelle »

Wat fijn Dee dat je dochter er nu toch goed voorstaat. Nog even volhouden toch? Hier loopt t schooljaar al redelijk ten einde. Nog wel een toetsweek maar volgens mij echt pas echt vlak voor de vakantie. Heb t idee dat t op school ook we stille periode is. Dochter is ook veel zoek geweest dus daar was hier vooral aandacht voor. En vooral ongeloof dat t ecbt alweer richting zomervakantie gaat....

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Het gaat hard hè, Noëlle? Ik heb hetzelfde gevoel. Dat komt ook wel omdat we als eerste aan de beurt zijn en heel vroeg zomervakantie hebben.

Dochter weer een stukje verder in haar zelfstandigheid. Moest wegens een staking van het OV vorige week op de fiets naar school en dat is haar eigenlijk goed bevallen. Ze gaat nu elke dag op de fiets, behalve als het erg slecht weer is. Het scheelt haar in totaal 40 minuten reistijd op een dag! En het scheelt mij 57 euro per maand. ;) Ze heeft een route waarbij ze om het drukke centrum heen rijdt, wat een fijn idee is. Volgend jaar gaat haar zusje naar dezelfde school en alhoewel we haar in eerste instantie met het OV willen laten reizen, bestaat er een kans dat zij ook vrij snel gaat fietsen. Ze heeft al contact gelegd met een nieuwe klasgenoot die hier in de buurt woont. Dan zouden ze samen kunnen fietsen. Klikt goed tussen de meiden. Wat gaat het snel allemaal. Zo groot worden ze ineens!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Grappig wat je zegt over zelfstandigheid. Hier gaat het vandaag andersom. Dochter gaat vanmiddag met de trein naar de coach (die vanwege dat we haar persoonlijk kennen niet in de buurt zit en gespecialiseerd is in HB en leren leren e.d.). Ik ben ziek vandaag en zou eigenlijk mee gaan, maar nu gaat ze zelf. Ze moet overstappen en dan nog een stuk lopen. Ze is al veel vaker met de trein geweest (ook alleen) maar dan was het een klein ritje zonder overstappen. Ze is ook al een paar keer met een groepje naar Utrecht en Amsterdam geweest.

Maar 40 minuten reizen op een dag is wel veel dan is het fijn meegenomen! (En het geld natuurlijk ook)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Von »

Van onze jongste was het lange tijd spannend of ze naar 4 THAVO of 4TVWO zou gaan. Haar cijfers hangen er net om, maar met het nieuwe vakkenpakket zou het moeten kunnen. Ze mocht eigenlijk zelf kiezen wat ze wilde, maar ze zit wel erg lekker in deze groep, na twee rotjaren in 1 en 2, dus ze wilde wel graag VWO blijven doen. Maar voor de zekerheid ook een pakket voor HAVO klaargezet in het systeem. Ons is 't om 't even, behalve dan dat ze 't zo leuk heeft in de groep en we haar dat erg gunnen.
Ze was erg druk met huiswerk en ontwikkelde een beetje faalangst, wat door haar mentor vriendelijk werd getackeld met "Als jij een toets hebt waar je stress voor hebt, kom je bij mij. Dan maak je die toets met mij, koppie thee erbij, chocola erbij en alle tijd die je nodig hebt." Dat hebben ze een halve wiskundetoets gedaan, ze zouden later verder gaan. Vervolgens telde die toets (gelukkig) niet meer mee. Sinds de meivakantie hebben ze al het pakket van volgend jaar, da's een pilot. Dus nu heeft ze al een C&M-profiel, en hebben wij ons relaxte kind weer terug, dat ook weer tijd heeft voor vioolspelen en zo, heerlijk. En ze staat nu wel volledig op VWO, dus ze gaat lekker door.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door cacao »

Wat fijn, Von, een mentor die zo meedenkt.
Moeder van één sinds 2005

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Petrak »

Nog 3 lesdagen hier, daarna 2 dagen herkansingen maar daar maakt K geen gebruik van dus is ze donderdag en vrijdag vrij. Maandag daarna sportdag 'om het schooljaar op een leuke manier af te sluiten'. Maar het is alleen voetbal en als er 1 sport is die mijn dochter (en haar halve klas) haat is het voetbal. Gelukkig kwam er afgelopen week een mail dat de ouderraad heeft geregeld dat leerlingen zich kunnen inschrijven om 1 uur te gaan springen bij jump-one (beperkte plaatsen in 3 tijdsloten) dus daar heeft dochter zich samen met haar vrienden voor ingeschreven.

Verder duimen dat ze 1 juli nog naar het RMO kunnen gaan. Daar heeft ze echt naar uitgekeken, stond gepland in februari maar kon toen niet doorgaan wegens corona. Vorig jaar hebben ze toen de excursie (naar archeon) verplaatst naar einde schooljaar dus K ging ervanuit dat dat dit jaar weer zo zou gaan. Toen ze het vroeg bleek dat de activiteitenweek al volgepland was met andere dingen, maar docent zou kijken of het mogelijk is om alsnog te gaan op de gymnasiumdag (1 juli dus). Zo niet is er op 1 juli dus wel gymnasiumdag maar dan op school (meestal met quiz en alle jaargangen gemixed).

De laatste week staan er nog 3 dagen workshops gepland (informatie over welke workshops en inschrijven volgt nog) en dan is het schooljaar voorbij.

De laatste cijfers stromen dagelijks binnen, evenals de feedback stukjes van de docenten. Vrijwel allemaal vol lof over K, dat ze zo'n fijne leerlinge is om in de klas te hebben, dat ze echt goede groei hebben gezien (bij de vakken waar het begin dit jaar niet zo goed ging). En ik herken haar ook echt in alle feedback, dus ze word echt goed gezien op school.
Ook wel leuk, ze had een 10,1 voor muziek (je kreeg een half punt extra als je huiswerk altijd in orde was, dus eigenlijk was het een 9,6), maar dat kan magister niet aan, dus cijfer van het 1e semester is aangepast (dat van het 2e semester kon niet want dat was al een 10).
Latijn heeft ze goed opgehaald, ze staat nu een 5,6 gemiddeld en daarmee geen enkele onvoldoende meer.
En docent Engels geeft aan dat het belangrijk is dat ze volgend jaar ook de vrijheid krijgt om niet alle lessen te volgen omdat dat duidelijk tot betere resultaten lijdt (ze is nu 1 lesuur niet aanwezig en andere les mag ze Engels boek lezen ipv hele les mee te doen, wel aanwezig in de les, begint ook met de klas, maar wanneer ze de uitleg snapt hoeft ze niet meer mee te doen).

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Klassen 2 en 3 voortgezet onderwijs 2021/2022

Bericht door Eekhoorntje76 »

Fijn Von en Petrak dat er goed nieuws is.

Hier begint voor dochter vandaag de toetsweek, gisteren hadden ze een facultatieve lesdag en daar is dochter wel naar 3 uurtjes gegaan en ze is naar strucktuurklas geweest Dan nog tot volgende week toetsen en daarna eigenlijk niets meer, alleen toets ophalen, boeken inleveren en rapport krijgen (noemen ze promotie).

Dochter moet alleen in de laatste week nog iets voor Beeldende Vorming afmaken, ze was wat kwijt en raakte daar maandag zo van in de stress dat ze zich weer had opgesloten in het toilet. Nu heeft ze mij getekst en dat is al een verbetering, ik heb er uit het toilet weten praten en toen ging ze op zoek naar een coördinator en die kon ze niet vinden dus ben ik uiteindelijk naar school gekomen om haar te helpen (ik weet het niet de meest handige actie) ‘s middags had ik na het zien van een 0 voor een diagnostische toets voor Wiskunde maar een tekst naar de mentor gestuurd, ze belde terug en omdat ik nog vol stress zat van het akkefietje ( en nog ziek was en een terugval heb in mijn burn-out herstel) was het een nogal emotioneel gesprek. Hierin gaf ze wel aan dat ze al van plan was om mij deze week te bellen omdat ik twee weken geleden al een mail had gestuurd naar aanleiding van het gesprek in April en de coaching die dochter nu krijgt. Woensdag hadden we een snel ingelast gesprek op school met mentor en coördinator (vervangende 3e klas- en zorg- ) en daar heb ik wel weer hoop uit gekregen.

Dochter lijkt heel goed bezig met de toetsvoorbereiding, ze heeft met de coach een planning gemaakt, ze heeft tips van de coach gekregen mbt hoe te leren, en ze is er zelf heel positief over. Ze weet dat ze nu niet meer gehaast moet werken. Mentor en coordinator gaan er vanuit dat ze gewoon naar de 4e gaat. De cijfers die ze heeft gehaald tijdens deze module (praktische opdrachten, mondeling etc) waren wel goed. (die diagnostische toets van Wiskunde doet niet mee.) Maar alles hangt dus eigenlijk af van deze toetsweek.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Plaats reactie