Leren lezen

Plaats reactie
Nefertiti
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 mar , 2021 1:39 pm

Leren lezen

Bericht door Nefertiti »

Hi allemaal,

Vraag mij af iemand hier ervaringen heeft met het helpen lezen van peuters? Onze oudste heeft zichzelf leren lezen zonder dat ik het doorhad (kon het opeens), dus ik heb dit proces niet eerder bewust ondersteund.

Onze jongste, nu 2 jaar en 3 maanden, is al sinds ik me herinner gek op boeken. Hij wil de hele dag door een boek vasthouden, er moet er een mee naar bed en hij gaat regelmatig boodschappen doen met een kookboekje in zijn hand. Wordt ook graag heel veel voorgelezen en maakt zogenaamd boodschappenlijstjes met gekrabbel. Ik lees veel voor hem en hij mag alle boeken bekijken die hij wil, maar wilde het verder op zijn beloop laten. Sinds deze week is hij echter heel gefrustreerd en verdrietig dat hij niet kan lezen en schrijven en geeft aan dit heel graag te willen. Wat voor manier van aanbieden is dan geschikt?

Ik dacht zelf al wel aan boekjes met bv 'de A van appel' met plaatje erbij, maar zijn er evt geschikte spelletjes? En hoe ga ik om met het verschil in hoofd- en kleine letters? Als je voorbeelden uit het dagelijks leven aanwijst zijn die natuurlijk verwarrend.

Bedankt voor eventuele adviezen!

Groetjes, Nefertiti

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Leren lezen

Bericht door Rabbit »

Hi Nefertiti,
Onze kinderen hebben zichzelf ook jong leren lezen. Ik heb het destijds zitten observeren en het viel mij op dat ze het lezen via het schrijven leerden. Dus ze wilden leren hoe ze een letter moesten schrijven, bijvoorbeeld hun "eigen" letter. En daarna leerden ze mama en papa schrijven. Daardoor viel het kwartje dat een teken hoort bij een klank. Aan het begin konden ze dan nog niet lezen wat ze zelf geschreven hadden, maar dat kwam er best snel bij en vrij snel daarna gingen ze ook om zich heen kijken wat overal geschreven stond en wat alles betekende. We "lazen" heel veel boekjes met ze, maar het zelf lezen begon met dingen op straat, zoals de "P" in een parkeervak, het woord "lift" en het knopje "B" voor begane grond. "Exit" voor de uitgang, "WC", met een pijl erbij voor welke kant op, etc. Ze vonden het heel intrigirend om alle taal in de echte wereld te kunnen lezen/begrijpen. Verwarring over kleine letters en hoofdletters heb ik nooit bij ze gezien. Dit was ook allemaal rond 2,5-3 jaar. Het echte lezen met boekjes kwam bij ons later, rond 4/5 jaar. Ik weet niet of dit helpt, maar als hij zo gefrustreerd is over dat hij de boekjes niet kan lezen, misschien eens proberen zijn eerste letter te schrijven en overal buiten of in huis op zoek of hij zijn letter kan vinden? En daarna een andere letter of een klein woordje?
Dochter 2012
Zoon 2014

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Leren lezen

Bericht door Axator »

Ik heb met de jongste veel samenleesboekjes uit de bieb gehaald. De ene pagina met losse letters/kleine woordjes. Op de andere pagina een kort verhaaltje die je als ouders voorleest.
Hij was ook veel bezig met een stempelset aan de slag geweest. Want motorisch ging het schrijven niet snel genoeg. Natuurlijk moest het later wel, maar in het begin was de afwisseling fijn voor hem. lekker woorden nastempelen uit die samenleesboekjes of uit avi-start boekjes.

(zoiets, maar ik had er eentje met schrijfletters. Dit werkt ook prima lijkt me https://www.hema.nl/kind/speelgoed/teke ... 60031.html )

Nefertiti
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 mar , 2021 1:39 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Nefertiti »

Wat een fijne ideeën! Ik had nog erg in gedachten dat schrijven makkelijker gaat als je de letters herkent, maar door een losse letter die je schrijft overal te zoeken kun je er een leuk spelletje van maken!

En die letterstempels hebben wij liggen, had ik helemaal vergeten. Dank voor de ideeën!

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Leren lezen

Bericht door MrsBucket »

Wij hadden een letterdoos en zoontje kon daarmee fonetisch woorden leggen. Het begin met ‘kikr’ voor Kikker en werd steeds wat beter. Daarna kon hij ook woordjes lezen.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Leren lezen

Bericht door merriedroom »

Leuk om die tips hier te lezen. Ik realiseer mij dat bij jongste het willen schrijven en lezen ook heel gelijk opgaat. De eerste woordjes die hij kon (over)schrijven/stempelen, kon hij vlak erna ook lezen. Dan woordjes lezen die hij kan schrijven, nu woordjes lezen en erna (fonetisch) schrijven. Hoofdletters en kleine letters maken hier ook niet uit, schrijfletters zijn nu ook erg interessant.

En inderdaad begon het met losse letters overal herkennen en benoemen. Of als hij letters zag, het alfabetlied zingen… dat was dus heel vaak, haha.

Dit gaat soms vanzelf, maar zeker handig om te weten als je kind er gericht om vraagt en er niet zelf direct uitkomt.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Tapijt »

Mijn dochter had met 2 jaar en leuke speelgoed. Het was een brievenbusje dat magnetische kaartjes opat. (Dochter deed de kaartjes in de bus). Op de kaartjes stonden letters. Als de bus de kaartjes opat, zei die vrolijk de naam van de letter en een woord als voorbeeld. (Bijvoorbeeld "A, APPEL!" en dan kwam er een lekkere appelgeluid. De bus had een prettige, vrolijke, mooie stem. Van Bart Smit geloof ik.

Mijn dochter was er gek op. Ze speelde het urenlang. De speelgoed had ze voor haar 2e verjaardag gekregen. Ze heeft er een jaar mee gespeeld en met 3 jaar kon ze zelfstandig boeken lezen.

Verder, in die leerfase vond ze het heel leuk als ze haar fruit inde vorm van letters gesneden kreeg, en maakte zelf van pap en yoghurt letters. En ze ging schrijven. In die fase vroeg ze ons ook om langzamer in de snelweg te rijden, want anders kon ze de borden niet lezen. :-)

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Tapijt »

Rabbit schreef:
do 23 sep , 2021 7:18 am
Hi Nefertiti,
Onze kinderen hebben zichzelf ook jong leren lezen. Ik heb het destijds zitten observeren en het viel mij op dat ze het lezen via het schrijven leerden. Dus ze wilden leren hoe ze een letter moesten schrijven, bijvoorbeeld hun "eigen" letter. En daarna leerden ze mama en papa schrijven. Daardoor viel het kwartje dat een teken hoort bij een klank. Aan het begin konden ze dan nog niet lezen wat ze zelf geschreven hadden, maar dat kwam er best snel bij en vrij snel daarna gingen ze ook om zich heen kijken wat overal geschreven stond en wat alles betekende. We "lazen" heel veel boekjes met ze, maar het zelf lezen begon met dingen op straat, zoals de "P" in een parkeervak, het woord "lift" en het knopje "B" voor begane grond. "Exit" voor de uitgang, "WC", met een pijl erbij voor welke kant op, etc. Ze vonden het heel intrigirend om alle taal in de echte wereld te kunnen lezen/begrijpen. Verwarring over kleine letters en hoofdletters heb ik nooit bij ze gezien. Dit was ook allemaal rond 2,5-3 jaar. Het echte lezen met boekjes kwam bij ons later, rond 4/5 jaar. Ik weet niet of dit helpt, maar als hij zo gefrustreerd is over dat hij de boekjes niet kan lezen, misschien eens proberen zijn eerste letter te schrijven en overal buiten of in huis op zoek of hij zijn letter kan vinden? En daarna een andere letter of een klein woordje?
Zo herkenbaar! :-) mijn dochter liep op de weg terug van de kinderdagverblijf naar huis langs alle p's van de parkeervakken. Zo lief!

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Tapijt »

Afbeelding

Mijn dochter had ook zo een bordje. Het heeft vast een naam maar omdat ik de naam niet weet, heb ik de afbeelding geplakt. Het is makkelijk wisbaar en je kunt oneindig lang schrijven en wissen. Heel prettig voor de kleine peuterhanden!

Ze gebruikte dat bordje bij haar potje. Tegelijkertijd een boodschap in het potje doen en letters oefenen of koppoters teken. Zo was zindelijk worden ook heel interessant. :-)

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Ollie »

Bij ons ook een kind dat ‘ineens’ kon lezen, niet een paar woorden maar gewoon gelijk M3/E3 boekjes. Ze kon zelf toen ook niet uitleggen hoe ze dat had geleerd, ze kon het gewoon. Ik kan me niet meer herinneren dat ze daarvoor buitensporig veel met letters bezig was. Niet meer dan ons andere kind (die ‘pas’ begon met lezen toen ze 4 was). Wel lazen we elke avond voor, liggend in bed met het boek in onze hand. Toen ze eenmaal las begonnen we ook te merken dat ze in stilte meelas. Als we een woord verkeerd zeiden, of in een verkeerde volgorde lazen dan kregen we dat te horen. Ook bij boeken die we nog nooit eerder hadden voorgelezen, dus het was geen kwestie van het verhaal onthouden. Ik denk zelf dat tijdens het voorlezen het kwartje gewoon is gevallen.

De oudste sommeerde me op een goed moment wel om boeken voor haar te halen bij de bieb omdat ze wilde lezen. Toen heb ik inderdaad ook van die samenleesboekjes gehaald. En wat je zou kunnen doen is hem leren ‘zoemen’ bij klankeigen woorden die hij graag wil kunnen lezen. Dat is net even anders dan hakken en plakken waardoor je het woord duidelijker hoort. Misschien werkt dat voor hem.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Leren lezen

Bericht door Halve mandarijn »

Wat een herkenning!

Bij ons moesten alle kentekenplaten gelezen worden. Ook nooit last gehad van hoofdletters en kleine letters. Hij begon met hoofdletters, daarna kleine en daarna kwamen heel vloeiend de hoofdletters weer terug.

Ook leuk om de letters te oefenen door met slagroom of scheerschuim de letters te schrijven op een placemat en daarna de vormen volgen met je vingers.

Nefertiti
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 mar , 2021 1:39 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Nefertiti »

Ollie schreef:
do 23 sep , 2021 7:29 pm
De oudste sommeerde me op een goed moment wel om boeken voor haar te halen bij de bieb omdat ze wilde lezen. Toen heb ik inderdaad ook van die samenleesboekjes gehaald. En wat je zou kunnen doen is hem leren ‘zoemen’ bij klankeigen woorden die hij graag wil kunnen lezen. Dat is net even anders dan hakken en plakken waardoor je het woord duidelijker hoort. Misschien werkt dat voor hem.
Wat bedoel je dan met zoemen? Ik herinner me alleen hey hakken en plakken van school :smile:

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Leren lezen

Bericht door MrsBucket »

Nefertiti schreef:
zo 10 okt , 2021 8:18 pm
Ollie schreef:
do 23 sep , 2021 7:29 pm
De oudste sommeerde me op een goed moment wel om boeken voor haar te halen bij de bieb omdat ze wilde lezen. Toen heb ik inderdaad ook van die samenleesboekjes gehaald. En wat je zou kunnen doen is hem leren ‘zoemen’ bij klankeigen woorden die hij graag wil kunnen lezen. Dat is net even anders dan hakken en plakken waardoor je het woord duidelijker hoort. Misschien werkt dat voor hem.
Wat bedoel je dan met zoemen? Ik herinner me alleen hey hakken en plakken van school :smile:
In plaats van m-a-n (hak plak) doe je dan mmmmmmaaaaannnnn. Of k-l-a-s wordt kkkkkkkllllllaaaaasssss.

Nefertiti
Berichten: 22
Lid geworden op: za 27 mar , 2021 1:39 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Nefertiti »

Oh zo, duidelijk. Dankje!

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Leren lezen

Bericht door Pompom »

Nou, de k kan je niet laten doorklinken.

Je laat dus elke klank doorklinken totdat de volgende klank gedecodeerd is. Afhankelijk van de snelheid van decoderen krijg je dus:
K llllllllaaaaaaassss
(waarbij de a dus 'kort' zoals in 'kat' klinkt, maar wel lang doorklinkt.)
of
K lllllaass
of
K laaaaass
of
Klas
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Plaats reactie