Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Stel je voor dat ik er nog een eigen leven naast heb. :mrgreen:
Vorige week ook nog een leuke actie. Ik kwam erachter dat ze een inleveropdracht had voor Chinees. Twintig minuten werk en inleveren maar. Een 9,3. Het zou zo zonde zijn geweest als ze dit vergeten was en een 1 had gehaald.
Dit jaar moest ze weer 5 boeken lezen voor Nederlands en i.t.t. vorig jaar is het dit jaar wel gelukt. :grin: Het half uur per dag lezen zit er nu zo goed in dat we dat er van de zomervakantie in houden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Fijn zeg!

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Paula »

Dee85 schreef:
di 15 jun , 2021 7:21 am
Stel je voor dat ik er nog een eigen leven naast heb. :mrgreen:
Mijn zoon zei nog eens toen hij met zijn eindexamens bezig was "ik maak me ongerust over jou mam, straks val jij in een gat" :lol: :lol: :lol: . Dat gat is er gelukkig nooit gekomen, ik ging naadloos over van het zorgen naar mantelzorgen en meer tijd voor sport en hobbies.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Kan niet wachten op dat moment. :mrgreen:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Noelle »

Ik bewonder jullie wel hoor - hier gelukkig bijna geen begeleiding vanuit ons nodig maar dat kan natuurlijk veranderen. En ik snap dat je het enerzijds met liefde doet maar het ook intensief kan zijn.

gelukkig bijna vakantie. Hier laatste toetsweek. Mijn eerste klasser laat er weinig over los maar volgens mij is ze tussen het nog steeds veel schermen kijken al wel begonnen. Vind het van wat ik zelf in magister nu zie (van haar hoor ik nix) erg meevallen maar ben inmiddels perspectief derde klasser gewend van oudste en is voor /richting haar natuurlijk niet helemaal eerlijk. maar op donderdag beginnen en zo een weekend ertussen valt het mee.

Waar oudste van school uit nog leuke uitjes heeft bij middelste die het voor de klassenbinding minstens zo nodig heeft nog niet gehoord helaas. Ik heb na enig aandringen haar wel zover gekregen dat ze haar verjaardag die in de vakantie is met klein groepje wil vieren. Natuurlijk nog niet heel veel contacten in nieuwe klas waar ze tevoren niemand kende. Ik probeer aantal gasten nieuwe klas nog iets groter te krijgen want zou leuk zijn om hiermee wat meer binding te krijgen en er waren 2 meisjes waar ze voor de online periode af en toe mee afsprak maar in de andere helft zaten. Gelukkig iig ook 1 klasgenoot die ook klein feestje geeft. Leuk zo toch nog wat leuke dingen met klasgenoten. Mijn indruk blijft dat het voor de eerste klassers lastig is geweest. Met kids uit basisschool die naar andere school gingen nog maar een enkel contact en settelen op middelbare met alle beperkingen de de helft van de klas lang niet gezien gaat toch niet heel snel. Gelukkig wel paar vriendinnen gemaakt. Hopelijk nog een paar leuke weken en niet teveel toetsstress. Hoe is het bij jullie ? Noëlle

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Petrak »

Hier gaat het wel goed. School doet niet aan toetsweken, maar sinds de school weer open is wel iedere week 1 toets.

Volgende week heeft ze 2 dagen vrij, de onderbouw heeft dan mogelijkheid om 2 toetsen te herkansen, maar dochter heeft geen enkele onvoldoende dus maakt daar geen gebruik van en is dus vrij.
Daarna nog 1 week school geloof ik (van school nog niets gehoord daarover, K vertelde het zelf) en dan activiteitenweek. Van de activiteitenweek weet K dat ze in ieder geval 1 dag naar het archeon gaan (de gymnasiumreis voor de brugklassers ieder jaar, dus die willen ze wel door laten gaan), verder nog niets bekend gemaakt.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Ons menneke vertelt ook weinig. Deze school heeft een heel andere aanpak dan de school van ons meiske. Zij zat op een gymnasium met veel zelfstandigwerken en ook wel in een groepje, en hij zit drie jaar in havo vwo brugklas en moet vooral in een groepje aan projecten werken. Er lijkt dus geen toetsweek ofzo te komen alleen weet ik dat niet zeker. Zijn resultaten zijn ook prima voor zover ze in magister staan. Dat komt dus allemaal wel goed.

Of er nog leuke dingen gaan komen: geen idee. Ken de school ook nog niet zo goed dus weet niet wat normaal is.

Ons menneke gaat al maanden volledig naar “school” in een congrescentrum. Echt perfect. Hij heeft ook door het groepswerk al echt veel leuke vrienden gemaakt. Hij is in de zomervakantie jarig dus we moeten nog even bedenken wat we met zijn feestje doen: ervoor of erna.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Is altijd lastig met in de zomervakantie jarig zijn (ben ik zelf ook). Jullie schoolsysteem klinkt fijn, het zou ook wat voor mijn dochter kunnen zijn. Fijn dat het eerste jaar goed is verlopen en positief wordt afgesloten!

Dochter zit hier nu in de toetsweek. De lastigste vakken dit keer als eerst, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Ik moet zeggen dat ze echt goed aan de slag is gegaan met uit zichzelf een planner maken. Ze heeft daar ook echt goed over nagedacht. Maandag begint ze met de toetsweekbegeleiding en gaat ze op school leren. Dan is ze bij thuiskomst lekker klaar en kan ze ontspannen. Ik vind het fijn voor haar dat er dit keer geen projecten na de toetsen zijn. Dat is toch kostbare leertijd die je dan kwijt bent.

Volgend jaar gaat ze dan naar de 2e klas. Jeetje! Ze heeft het gewoon geflikt na een heel lastig eerste brugklasjaar. En de tweede keer had ook zo z'n uitdagingen vanwege de lockdown. Supertrots. Straks lekker zes weken ontspannen. Begin juli levert ze alle boeken in. Volgend jaar worden de boeken thuis bezorgd - vindt dochter helemaal niet erg. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Inde »

Ja, het loopt nu echt op zijn einde! Hier volgende week toetsweek. Motivatie van dochter is nul en ze verwacht eigenlijk wel dat wij haar erdoorheen slepen qua planning [snorkel]

Ze staat er goed voor, behalve voor biologie, daar staat ze echt zwaar onvoldoende voor.

Op school doen ze veel leuke dingen en ze gaan nog een dag met de klas naar een pretpark, dochter is overjoyed.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Hier gaan ze ook nog een dagje pretpark doen. Vind het zo leuk dat ze het schooljaar toch nog leuk kunnen afsluiten. Dat hebben ze wel verdiend.
Dochter kijkt er heel erg naar uit. Extra voorpret omdat ze zelfstandig naar het pretpark toe mag reizen met het OV, dus die is gelijk haar reis gaan plannen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Maccupid »

Veel leuke dingen ter afsluiting bij zoon. Ze zijn met de klas en mentor gaan bowlen, ze hebben een dag onderwijs in de dierentuin gehad (biologie, aardrijkskunde en bv :lol: ) en ze gaan nog een dag pretpark doen.

Op school van zoon wordt met leerdoelen gewerkt ipv cijfers (voor de meeste vakken) en nu is hij eigenlijk voor alles klaar. Gelukkig doen ze nog leuke dingen: voor Engels een Engels gerecht maken en dat online met elkaar opeten, nadat iedereen wat over zijn/haar gerecht vertelt, voor geschiedenis een 'overleefspel', dat de kinderen allemaal zo leuk vonden, dat ze vroegen of de leraar het wilde mailen voor thuis. Inmiddels gespeeld, wij vonden het ook leuk.

Bij dochter op school gaat het meeste onderwijs altijd op die manier, eigenlijk (is in ieder geval het idee). Goed dat dat ook op een reguliere school kan, al is het vooral in de laatste weken.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Querzyx »

Klinkt goed allemaal, zeg!

Maccupid, ik ben nu wel heel benieuwd naar dat overleefspel! Kun je er meer over vertellen?

Dee, wat heerlijk dat je dochter eindelijk naar de tweede gaat straks. Hoe is haar toetsweek gegaan?

Mijn zoon is gisteren geslaagd voor zijn A-examen op trombone dus hier een supertrotse moeder. Hij was de laatste weken drukker met vrienden en zijn hobby's dan met school, maar dat heb ik maar even zo gelaten. Tot nu toe zijn alle toetsweekcijfers van vorige week zesjes, maar zijn cijfers van de rest van het jaar waren zo goed dat cum laude er misschien toch nog inzit. Ik kom het hier volgende week vertellen :mrgreen:

Hoe was de motivatie bij jullie kids, zo aan het einde van het schooljaar?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Noelle »

Geloof dat de motivatie hier ook niet zo goed is...mooie weer, voetbalfan zijn, moe-het werkt allemaal niet mee. Dochter zit wel op haar kamer maar altijd lastig inschatten wat ze daar doet. Zie weinig boeken open geslagen liggen... overgaan en zelfs goede cijfers gemiddeld hier geen issue maar hoop wel dat ze beetje motivatie kan opbrengen en redelijke resultaten haalt. Cum laude overgaan kennen ze hier niet. Zou misscbien wel motiveren voor kids die sowieso overgaan. Dochter zit denk net als bij Querzy in de luxe positie dat het raar moet lopen als ze nog onder de 8 gemiddeld zou komen maar misschien dat een kwalificatie tot meer motivatie had geleid maar betwijfel het. Het is niet alleen onwil overigens denk ik maar ook nog niet goed weten hoe zo’n proefwerk week aan te pakken.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Maccupid »

Querzyx schreef:
zo 27 jun , 2021 6:33 am
Maccupid, ik ben nu wel heel benieuwd naar dat overleefspel! Kun je er meer over vertellen?
Het overleefspel is een verhaal dat speelt in de Middeleeuwen. Na een stukje verhaal moet je steeds een keus maken uit 2 mogelijke antwoorden. De ene is goed en de ander levert een gruwelijke dood op, met een uitleg over het betreffende risico in die tijd. Je mag echter gewoon weer verder :lol: . Het gaat er om wie het vaakst heeft overleefd. Ik vind het een mooie manier om wat meer 'gevoel' te krijgen voor het leven van alledag in een andere tijd.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Querzyx »

Dat klinkt echt superleuk. Is het ergens op internet te vinden?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Maccupid »

Volgens mij heeft de geschiedenisleraar het zelf gemaakt.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Querzyx »

Wat een supertoffe geschiedenisleraar zeg!

@Noelle, herkenbaar verhaal. Hier ook geen onwil inderdaad. Zoon is vooral onhandig. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat hij geen toegang had tot een digitale lesmethode omdat je daar een toegangslink voor nodig had. Die toegangslink was in een online les gedeeld, alleen toen moest zoon zijn laptop net opnieuw opgestart worden i.v.m. een update of zo. Link gemist, dus hij kon niet in de lesmethode. Hij heeft dit niet bij de leraar aangegeven en ook niet aan ons verteld. Hij kwam er de ochtend van de toets mee... Maar goed, hij had alsnog een voldoende.

Hij heeft soms goede cijfers voor iets wat amper werk kost en slechte cijfers voor iets waar hij uren aan heeft gezeten. Dat 'cum laude overgaan' helpt wel voor zijn motivatie, maar die (voor hem) onnavolgbare beoordeling ten opzichte van zijn inzet, helpt dan weer niet :lol:
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wat gaaf zeg, dat geschiedenisspel. Ik houd van geschiedenis en de middeleeuwen is mijn favoriete tijdperk. Ik had graag meegedaan met het spel. ;)

@Querzyx, herkenbaar wat je daar schrijft over je zoon en de onhandigheid. Heeft mijn dochter ook, dan mist ze weer een link of dan heeft ze een opdracht af maar vergeet ze 1 stap waardoor het als 'niet ingeleverd' in classroom staat. Het is best wel een hele taak erbij voor sommige kinderen, dat ict gedeelte.

Ik weet nog niet hoe de toetsweek is gegaan, dochter zit er middenin. Ze heeft bij de voor haar lastige vakken wel een goed gevoel. Dat het beter ging dan voorheen. Ze zit nu ook bij de toetsweekbegeleiding en als ze thuiskomt kan ze lekker chillen.
Morgen hebben ze een project en vrijdag nog 1 toets, dan zit het erop.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Noelle »

Lastig ook hè die onhandigheden met ICT en andere ‘praktische zaken’. Hier ik al een keer een boek kwijt geweest voor een PW. Ik vind het ook lastig dat dochter dat niet zegt/ was best op te lossen geweest: als we toxh een nieuwe moeten bestellen dan maar voordat het PW geleerd moet worden. Of natuurlijk kopiëren van een vriendin. Dat kan tevoren wel maar natuurlijk niet meer avond voor PW als t dan pas wordt verteld. Met al dan niet op tijd hebben ingeleverd volgens juiste systeem zijn ze bij dochter wel wat makkelijk.

Ik ben heel benieuwd naar PW week. Hier tot nu toe de drukste week qua aantal PW. Doordat vorige in coronatijd was meer verspreid. Misschien maak ik me voor niets zorgen en doet ze t prima maar zal me zeer verbazen: het mooie van t feit dat t nu een luxe probleem is in de zin dat ze ook met niet te zware onvoldoendes voor meeste vakken nog een 8 zal staan is dat een evt les niet zo hard aankomt en ze hopelijk zonder al teveel schade qua resultaten wel begrijpt dat het anders moet. Ik hoop voor haar erg op iets er tussen in. Deels inzien dat plannen etc dus wel belangrijk is dus wel wat les op dat vlak maar dat het voor de meeste cijfers niet teveel afwijkt van resultaten tot nu toe zodat het zelfvertrouwen blijft

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Inde »

Hier nu tweede dag toetsweek. Mijn man en ik zitten beiden nog altijd tot aan onze nek in het werk en onze jongste is groep 8 aan het afronden met alle drukte van dien, dus oudste moet het grotendeels zelf doen. Ik ben nog steeds verbijsterd over haar chaos en uitstelgedrag, maar kan me ook niet voorstellen dat ze blijft zitten.

Jongste heeft de kennismaking met haar brugklas inmiddels achter de rug en zit al in een app-groepje met drie andere meiden. Fijn, want in tegenstelling tot de oudste is de jongste niet geneigd tot sociaal contact tenzij ze zeer goed met iemand klikt.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Nou jippie, hier is de toetsweek achter de rug en het brugklasjaar 2.0 is met allemaal voldoendes afgerond. Ze wist er nog even een 9 voor Nederlands uit te persen. Hoe? Ze snapt het zelf ook niet. :lol: Maar is er heel blij mee. Nu alleen nog een activiteit op school, een schoolreisje en het inleveren van de boeken. Op naar 2 atheneum!

Ik hoop dat hier de allerlaatste loodjes ook goed zijn verlopen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Jess »

Niet alles kunnen bij lezen maar fijn dat dit schooljaar ten einde loopt. Hier ook geen toetsweek ( vrije school) maar wel genoeg getoetst.
Gelukkig hoefde mijn dochter niet alle toetsen in te halen die ze gemist heeft door haar lange afwezigheid door ziekte. Heeft ze overigens zelf geregeld met de leerkrachten. Haar cijfers zijn goed, al krijgen ze hier pas vanaf de 3e echt cijfers, tot die tijd moeten ze het doen met twijfel/voldoende/rv/goed/zeer goed.
Merk dat ze op bepaalde vlakken een stuk zelfstandiger is geworden, zelf ontdekt heeft hoe ze het makkelijkste leert voor toetsen. Ze vindt veel lessen saai, maar het voordeel van de Vrije School is dat er per 3 weken een andere "ochtenperiode"( eerste twee uur) wordt onderwezen. Dus de ene keer is dat Astronomie en een andere keer kan dat Nederlands of wiskunde zijn. Merk dat dat vooral de dingen zijn die haar geprikkeld houden.
Helaas is het dingen noteren in agenda, het onthouden van de tijd wanneer een uur is afgelopen, haar rooster kennen, iets wat ze niet wil opslaan.
Is dat herkenbaar? Hele basic dingen waar je dagelijks mee te maken krijgt niet registreren?

Sociaal gezien gaat ze echt goed. De overstap naar het vo heeft er bij haar echt voor gezorgd dat ze echt vriendinnen heeft gemaakt. Ze ontdekt wat haar verbindt met anderen maar ziet ook waarin ze verschillen en dat ze dat soms heel lastig vindt.
2006
2008HB

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Paula »

Jess schreef:
di 06 jul , 2021 10:07 am
Is dat herkenbaar? Hele basic dingen waar je dagelijks mee te maken krijgt niet registreren?
Dat is bij mijn jongste (net 21 geworden) tot dit jaar altijd een ding geweest ... pas nu hij een paar keer flink zijn neus gestoten heeft (en hij een eigen bedrijf heeft), begint hij dingen in zijn telefoon te noteren en verdiept hij zich in die basisdingen die eerder voor hem onbelangrijk waren.
Belangrijk is denk ik om te weten of het onvermogen is wanneer dit gebeurt, of dat er sprake is van ongeïnteressseerdheid. In het laatste geval komt het meestal goed op het moment dat de intrinsieke motivatie groot genoeg is. In het eerste geval kan het nodig zijn om te ondersteunen bij die basic dingen (plannen, organiseren).

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Soms is het er een keer helder op wijzen of het uitleggen ook een goeie. Ik zag terugkerende patronen in planningen niet tot iemand me erop wees dat die afspraak vast om de week is. Toen begon ik pas te denken dat er wellicht een ritme in meer zaken zit. Zoals schoolzwemmen iedere donderdag. Of dat je 5 minuten voor tijd moet stoppen en gaan opruimen, omdat je klem komt te zitten in de tijd als je er pas mee begint als de tijd om is. Dat was ook een openbaring toen iemand mij dat uitlegde :mrgreen:

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Querzyx »

Jess, zo ontzettend herkenbaar. Het is mijn grootste zorg over onze zoon en de reden dat ik op dit forum zit. De herkenning hier helpt me wel een beetje om het te accepteren. Dat hij wel heel slim is, maar alsnog veel hulp nodig heeft bij schooldingen. Vooral qua organisatie inderdaad. Heeft jouw dochter het ook met spullen? Altijd dingen vergeten of kwijt zijn (jas, sleutels etc.)?

Dee, jippie, eindelijk naar klas 2! Wat heerlijk dat ze over is met voldoendes en wat een prachtig cijfer voor Nederlands. Weet je dochter al een beetje met wie ze in de klas komt volgend jaar? Op de school van mijn zoon gaan ze de klassen husselen, maar maken ze de indeling pas op de eerste schooldag van het nieuwe jaar bekend.

Noelle, hoe is de toetsweek bij jullie uiteindelijk gegaan?

Hier goed nieuws:
Door een 10 voor biologie en een nipte voldoende voor een moeilijke Nederlands toets, tóch nog cum laude! En net een nachtje gelogeerd bij drie nieuwe vrienden die hij dit jaar heeft gemaakt, dus zoon is helemaal vrolijk deze week.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Noelle »

Goede berichten allemaal en trotse ouders en kids. Fijn Querzy dat het zoon toch gelukt is. Hier een vergelijkbaar verhaal al is er bij dochter op school geen kwalificatie voor de overgang. Maar ze heeft op haar eindlijst 8 negens (en de rest achten) ondanks mijn zorgen en scepsis. Ook hier het vak waar ze tot nu toe extreem hoog op scoorde dit keer wat minder maar genoeg om boven de 8,5 te staan en ook een aantal vakken waar ze rond de 8,5 stond juist heel hoog gescoord. En uiteraard ben ik naast verbaasd ook supertrots.

Slechte organisatie helaas heel herkenbaar. Vooral bij oudste die in de laatste proefwerkweek bij 2 vakken ontdekte (1x savonds en 1x smiddags) dat ze het boek van het proefwerk voor de volgende dag kwijt was. Dat geeft stress bij iedereen en natuurlijk de vraag of ze wel eens een boek inkijkt. de avond ontdekking was te laat om nog ergens boek te lenen en te kopiëren. Onze eerste klasser is ook al een keer een boek voor een proefwerk kwijt geweest en ging toen maar (zonder het ons te vertellen) bij een vriendin leren en was ook vergeten dat ze mondelinge presentatie had voor Frans of eigenlijk dacht ze dat het de week erna was. Het was in groepjes en 3 kids hadden per les de beurt en ze had niet door dat ze in het eerste groepje zat. Ik had er wat gemengde gevoelens over dat ze het onvoorbereid moest doen en het leek me ook best mogelijk te zeggen dat het vervelend was maar ze wel een week later mocht, desnoods met een punt aftrek ofzo. Ik vraag ook altijd voor de proefwerkweek of ze hun rekenmachines nog hebben. Ook slechte ervaringen mee. Als die praktische dingen niet op orde hebben geeft toch stress. Oudste was bij het eerste proefwerk van de proefwerkweek ook te laat omdat ze met haar fietsgroep van 3 niet goed hadden afgesproken waar en hoe laat. Het zit allemaal erg in mijn irritatiezone. Ik ben zelf juist van de goede voorbereiding en vele lijstjes en op tijd zijn dus ik vind het ook lastig het te begrijpen....

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Querzyx »

Oo ja dat laatste heb ik ook zo erg.
Wat een knappe cijferlijst zeg, wow! Mogen jullie trots op zijn.

Onze vakantie gaat beginnen, dus ik wens jullie allemaal alvast een prachtige zomer! Tot in het tweedeklastopic!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Petrak »

Fijne vakantie! En voor degenen die nog moeten succes met de laatste loodjes!

K heeft alleen vrijdagochtend nog een sportdag, daarna met de klas lunchen (frietjes), volgende week niks en daarna begint de vakantie officieel.
Voor de meeste vakken heeft ze wel goede cijfers, geen onvoldoendes voor kennis wel voor werktempo (wat vooral komt dat ze dingen niet heeft ingeleverd of verkeerd heeft ingeleverd). We hebben afgesproken dat we volgend schooljaar iedere week met haar samen gaan kijken wat ze moet inleveren en wat ze heeft ingeleverd. Daar was ze het niet mee eens, maar blijkbaar is het nodig.

Vandaag had ze sollicitatiegesprek voor een folderwijk (via videobellen), zaterdag begint ze daarmee. Ik vind dat wel mooi uitkomen nu, de eerste weken geen stress van school. Tegen de tijd dat school weer begint is ze aan haar wijk gewend.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Hier net de brief binnen dat ze officieel over is naar 2 atheneum. Informatie over het 2e jaar wordt nog gemaild. Ze zal dan pas begin volgend schooljaar weten bij wie ze in de klas zit.
Fijn dat hier ook alles goed verlopen is en dat iedereen mee kan naar het 2e klas topic!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Clnl »

Hier heeft oudste ook lekker vakantie, hij moet alleen woensdag zijn rapport nog even ophalen. Waar we in groep 8 gesprekken hebben gevoerd over zijn gebrek aan motivatie heeft hij dit jaar die motivatie juist heel goed laten zien. Hij is over met allemaal achten en negens, een prachtige cijferlijst. Oudste is sinds de laatste toets meteen in de chillstand gegaan en geniet van het niks moeten ;) .

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Heerlijk Clnl!

Dochter kreeg vanmiddag te horen dat ze in dezelfde klas komt volgend jaar! :)
Het wordt een atheneum/gymnasium klas. Ze blijft dus bij haar vrienden die gymnasium blijven doen. Ik vind het zo leuk voor haar na jaren van pech met klassen zonder klik.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Clnl »

Oh wat ontzettend fijn Dee85, dat ze bij haar vrienden in de klas blijft! Wat zal jouw dochter lekker de vakantie ingaan!

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Wat fijn dat ze de klassen toch al bekend hebben gemaakt Dee85! En dan ook nog zo’n goed nieuws.

Uit magister weet ik dat ons menneke overal een voldoende of goed voor staat. Dus dat is mooi. Hier 3 jaar brugklas dus volgend jaar weer havo/vwo. Ben benieuwd of ze de 6 brugklassen die er zijn nog gaan mixen.

Anne71
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Noelle »

Wat fijn Dee! Dat lijkt me echt heel goed nieuws voor je dochter !

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

He Anne71 je bent zomaar ineens een jaartje ouder geworden. ;) Fijn dat jouw zoon ook over is.

En ja, het is echt supergoed nieuws. Ik ben zo blij voor haar. Ze kan daardoor haar energie ook volledig steken in de nieuwe leerstof. Als ze er ook nog een nieuwe klas bij had gehad, dan zou haar dat ook veel energie kosten.
Ik ga de mentor en bouwcoordinator even een mail sturen om ze te bedanken. Die hebben echt hun nek uitgestoken voor dochter.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Anne72 »

Dee85 schreef:
vr 09 jul , 2021 7:00 am
He Anne71 je bent zomaar ineens een jaartje ouder geworden. ;) Fijn dat jouw zoon ook over is.
😂🤣😂
Ben toe aan vakantie. Daarna ben ik, als we naar Frankrijk mogen Anne74 denk ik. 🙃

En mensen op school die voor je kind gaan staan is zo belangrijk. Die moet je koesteren!!
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Maccupid »

Zoon zal volgend jaar dezelfde klas hebben in de 2e. Eén jongen, die later was ingestroomd in de klas, blijft zitten of stroomt af, de rest zal in de gecombineerde gymnasium/vwo plusklas blijven. Het enige spannende is wie de nieuwe mentor wordt, maar dat horen ze pas bij de start van het schooljaar. Zoon hoopt op een mentor waar je mee kan lachen, ik zou het liefst de huidige mentor in een doosje willen doen. Lief, pro-actief, betrokken en komt afspraken na... ik vind haar een behoorlijk ideale mentor, maar ze geeft alleen les aan de eerste klas, volgens mij, dus zij wordt het vast niet.

Zoon gaat tevreden de vakantie in, want naast een mooi rapport had zijn groepje ook nog gewonnen met hun robot voor ICT. Dat leverde een applaus op van de klas, wat zoon naast dat hij zich trots voelde, toch ook wel erg genant gevonden had :lol:

Even een pubervraag, trouwens: zijn er hier al meer jongens, die de baard in de keel krijgen? Ik vind zoon eigenlijk behoorlijk jong hiervoor (11), maar het gebrom/piep is toch echt duidelijk begonnen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Paula »

Maccupid schreef:
za 10 jul , 2021 8:40 pm
Even een pubervraag, trouwens: zijn er hier al meer jongens, die de baard in de keel krijgen? Ik vind zoon eigenlijk behoorlijk jong hiervoor (11), maar het gebrom/piep is toch echt duidelijk begonnen.
Zoon hier heeft nooit echt de baard in de keel gekregen in de klassieke zin. Zijn stem werd geleidelijk aan lager en dieper, brommen en piepen zijn hier niet voorbij gekomen.
De leeftijd dat jongens de baard in de keel krijgen, kan variëren tussen 11-16 jaar, 13-14 jaar is gebruikelijk. Dus jouw zoon is misschien vroeg, maar hij valt wel binnen de norm ;) . Kan misschien best een voordeel zijn als je jong naar het VO bent gegaan. Je valt dan minder op tussen de andere jongens.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Kende er een die was 16 en klonk en zag er nog uit als 12. Niet versneld, maar diens vriendengroep leek 17-18 jaar. Was een leuk gezicht, maar hinderde geenszins. Het gaat om karakter, houding en gedeeld plezier. Ook een geruststelling voor ‘jong naar VO’. Uiterlijk en grootte is niet zo’n ding in aansluiting vinden.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Oh jeetje. Dochter appt net dat ze volgend jaar toch niet bij haar oude klasgenoten komt. Blijkbaar waren er toch genoeg gymnasiasten om die klas te vullen. Ik snap er niks van, maandag sprak ik de mentor nog aan de telefoon en die bevestigde nogmaals dat ze in die klad kon blijven.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Petrak »

Dat vind ik wel raar Dee, eerst aan je dl zeggen dat ze bij haar vriendinnen in de klas blijft, dat tegen jouw ook nog bevestigen, en dan u toch niet.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Inde »

Dee85 schreef:
vr 16 jul , 2021 8:06 am
Oh jeetje. Dochter appt net dat ze volgend jaar toch niet bij haar oude klasgenoten komt. Blijkbaar waren er toch genoeg gymnasiasten om die klas te vullen. Ik snap er niks van, maandag sprak ik de mentor nog aan de telefoon en die bevestigde nogmaals dat ze in die klad kon blijven.

Wat vervelend, vooral omdat ze er nu helemaal op ingesteld is dat ze bij haar klas zou blijven.

Hier is dochter nu definitief over. Een meisje uit haar klas stroomt af naar de havo en ze krijgen er een zittenblijver bij. De mentor gaat mee met de klas! Daar heb ik zo ongeveer de vlag voor uit gestoken.

We gaan het zien volgend schooljaar. Heel fijne zomer iedereen!
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Brugklas (eerste klas) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Gelukkig reageerde dochter thuis heel nuchter. Vindt ze het jammer? Ja. Maar er zijn nog een of twee meiden uit haar huidige klas die meegaan naar de atheneum klas en de mentor die ze krijgt kent ze en daar heeft ze wel een klik mee. Ik ben blij dat ze er zo in staat.

Inderdaad nu lekker genieten van die zomer.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Plaats reactie