Zoon verliest interesse

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Thys75
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 mei , 2021 11:17 am

Zoon verliest interesse

Bericht door Thys75 »

Zoonlief 15 jaar, zit in Belgie op school wegens zijn HB. Dit is een bewuste keuze. Sinds oktober 2020 is het een ramp, ze gaan 1 week naar school en 1 week thuisstudie. Als hij thuis is maakt hij er een puinhoop van. Zit wel netjes op tijd achter de laptop ect maar tijdens de vakken waar hij geen interesse in heeft zit hij te gamen... hij is wel ingelogd en lijkt aanwezig.
De leerlingen zien de juf en er is een chatgelegenheid dat is alles qua communicatie. De juf ziet haar leerlingen dus niet want dat is voor alle leerkrachten te veel gewiemel voor de neus. Dus ja dat geeft wel gelegenheid om je bezig te houden met andere dingen.... dat resulteerd in slechte punten, huiswerk niet inleveren ( dat moet geprint worden, gemmaakt en dan via een foto uploaden in het schoolsysteem) staat t niet op de juiste plek krijg je al een 0. Ik kan veel hebben en veel zien want ze moeten het uiteindelijk zelf doen. Maar als ik zie dat de klas uitgescholden wordt door een fout vd leerkracht gaat mij te ver..... dus ik had een nette mail geschreven over hoe het nu werkte en t advies gegeven dit zsm op te lossen. En dat de kids nu nog meer de drive hadden om te zoeken naar andere dingen om te saboteren.... helaas kreeg ik t verwachte antwoord dat ik maar een huismoeder was!!!! En me met mijn eigen werk moest bemoeien) Ik werk in de zorg en bem data analyst en projectleider... :mrgreen: Ik kan hier niet mee overweg.... school wil nu dat zoon een andere school zoekt omdat hij gezien dat hij 16 wordt in juli sociaal emotioneel niet meer in de klas past.... als hij naar een andere school gaat moet hij net zo goed t 3e jaar overdoen. Lijkt wel een strijd.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Von »

Even afgezien van hoe vervelend dit is voor je zoon (en de rest van de kinderen)... Wat een onbeschoft antwoord van de school! Ik zou daar ook echt heel boos van worden. Ik heb ook wel eens gemaild met de mentoren over iets dat niet goed liep. Ik krijg dan keurig antwoord, nog dezelfde week wordt er met mijn dochter gepraat en het probleem wordt opgelost. Ik weet dat de verhoudingen in Belgie wat anders liggen en dat zal heus voordelen hebben, maar dit kan echt niet.

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door jamathi mv 4 »

Eens met Von, inderdaad zeg, zo kan de school toch niet met ouders omgaan, wat een voorbeeld denkt de school zo te geven aan de leerlingen?

Misschien zou het toch niet zo heel vervelend voor je zoon zijn om een andere school te moeten zoeken als het er zo aan toe gaat op deze school? Hoewel het vast vervelend moet voelen dat dit op deze manier verloopt en je daar dan misschien juist wel niet aan toe wil geven.

En als hart onder de riem; ik zie ook hier heel veel kinderen die niet meer gemotiveerd zijn voor het online onderwijs. De klassen zitten massaal met elkaar in online games tijdens de lessen, in groepjes videobellen ze daarnaast ook nog eens gelijktijdig. Ik vermoed dat de leerlingen die netjes de les volgen sterk in de minderheid zijn. Deze onwenselijke situatie doet zich helaas dus niet alleen bij jullie voor en is m.i. niet een probleem van jouw zoon, maar van vele leerlingen. Ik vind het ook onwenselijk, maar neem het mijn eigen kinderen niet kwalijk, het is niet te doen als tiener om 7 lesuren achter elkaar te kijken en luisteren naar een docent op een schermpje, zonder contact met mede leerlingen.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Thys75
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 mei , 2021 11:17 am

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Thys75 »

Klopt het is voor iedereen vervelend, respect is ver te zoeken. Ik vraag me af waarom school hem “kwijt” wil en een andere school ermee wil opzadelen zonder er iets aan te doen. Ik heb met de llb over gepraat omdat 1 juf ziet wat er aan de hand is. Vervolgens zegt school de middelen niet te hebben omdat t een kleine school is. In een grote school gaat hij verloren. Hij is slim en weet genoeg ook soms vinden leerkrachten dat niet leuk als hij ze verbeterd met uitleg... daar kunnen ze niet tegen. Hij hoeft niet heel veel te doen om goede cijfers te halen maar doordat school hem bijdehand vindt en dit laat blijken is hij er klaar mee en doet nu 0 hij zit achter de pc meldt zich en dat is t dan ook. Ik zou al puber ook uitbreken hoor en als ik de kans kreeg iets anders doen. School toont 0 empathie dat stoort me.
Ik krijg 5 mails per dag dat hij niet studeert en veel meer kan.... wat moet ik met deze info als t school niks boeit.

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Bloemetje75 »

Lastig Thys!

Maar wat jij beschrijft, is precies de reden waarom mijn kinderen in Nl op school zitten ondanks dat we in Be wonen.
Het gemak waarmee een hoop Belgische docenten en scholen de verantwoordelijkheid bij de leerling en ouders legt in plaats van zelf eens te bekijken wat er anders/beter kan is heel herkenbaar uit verhalen van andere ouders om me heen.

Is terug naar Nl naar school een optie? Wat wil je zoon zelf? Zou een andere stroom hem beter liggen? Of praktischer?
Zijn er andere scholen in de buurt waar je kunt gaan kijken/praten?
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Thys75
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 mei , 2021 11:17 am

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Thys75 »

Ja lastig, hij weet zelf niet wat hij wil. Gesprekken genoeg hier thuis erover.... Terug naar Nederland is mi geen optie dat hebben we het 1e jaar geprobeerd en liep giga vast... totaal verloren in de menigte en heeft behoefte aan structuur, regelmaat.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Anne72 »

In je openingsbericht zeg je dat je school hebt geadviseerd om het op te lossen. Had jij daar zelf ook een concreet beeld bij. En wat ziet je zoon als oplossing? Wat heeft hij nodig? .

Dat in België de verhoudingen meer top down zijn en weerwoord en meedenken minder gewaardeerd wordt,heb ik vaker gehoord. Dat is vreselijk frustrerend. Want al was je lager opgeleid dan je blijkbaar bent: wij zien onderwijs altijd als een driehoek van leerling ouders en school waarin je constructief moet samenwerken.

In die zin is het zoeken naar een school die dat beeld deelt en die kan bieden wat jullie als wenselijk achten een goed idee. Na de zomer een frisse start is misschien niet verkeerd. Al zal de zoektocht niet eenvoudig zijn.

Ook hier is er bij de online lessen altijd een tweede lijn. Daarin zit een deel van de klas. Ik zie het als smiespelen in de klas. Inclusief de schrik als ze plots een vraag krijgen. Die lijn is er ook als ze online huiswerk maken samen. En die is niet altijd ontopic maar gek genoeg ook wel. Dan is er ineens een uitleg/bijles momentje door iemand die het wel snapt. Dochter is ook 15 zit in 3gym en veel leerlingen zijn wel nog gemotiveerd voor de vakken die ze gaan kiezen. En een onvoldoende is toch een beetje hun eer te na. Heeft je zoon ook aansluiting bij een aantal klasgenoten.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Anne72 »

Ah deze had ik gemist.
Als terug geen optie is en door op dezelfde weg ook niet dan is weer on speaking terms komen de enige oplossing.
En van daaraf kijken wat wel kan. Dan is denk ik wel een aantal stappen van jou nodig: denk niet dat school die gaat zeggen. Wat nodig is: ik denk deemoedigheid en excuses dat je niet aan hen hebt willen twijfelen. En dan luisteren naar hoe zij het zien. Net echt open oren en in de wetenschap dat zij niet snel op eigen handelen reflecteren. Zou je dat kunnen? (Hoor je hier mijn ik niet, dat klopt. Over mijn schaduw kan ik springen, maar niet zo ver over die van een ander)

Anne72
Thys75 schreef:
di 25 mei , 2021 11:05 am
Ja lastig, hij weet zelf niet wat hij wil. Gesprekken genoeg hier thuis erover.... Terug naar Nederland is mi geen optie dat hebben we het 1e jaar geprobeerd en liep giga vast... totaal verloren in de menigte en heeft behoefte aan structuur, regelmaat.
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Pompom »

Tsja. Hij is nu in NL en België vastgelopen, zo klinkt het.
Ik zou dan, gezien de verschillen in omgang tussen NL en B toch weer rondkijken in NL.
De ene school is de andere niet tenslotte.
Blijven waar hij zit lijkt me de minst logische optie, in mijn ogen moet een school ouders serieus nemen en heb je inderdaad een driehoek: leerling-ouder-school. Bij jullie klinkt het alsof het leerling+ouder tegen school is. Niet wenselijk, en niet vol te houden denk ik.
Rare gedacht: in Nederland naar havo 3, dan jaar erna met overgangsbewijs naar MBO. Iets praktisch is misschien makkelijker vol te houden?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Paula »

Ook ik zou weer naar een school in NL gaan kijken. Gewoon omdat de verhoudingen tussen ouders-leerling-school hier toch wat meer opties tot dialoog bieden. En dat hij in het 1e jaar vastliep, wil niet per se zeggen dat dat nu weer gaat gebeuren. Jullie zijn een paar jaar verder, je weet nu waarschijnlijk veel beter wat hij wel/niet nodig heeft dus je kunt kritischer kijken naar wat een school wel/niet te bieden heeft.

Wat zijn de punten waarop hij nu vastloopt?
In welke vakken is je zoon wél geïnteresseerd?
Heeft hij enig idee wat hij, in een ideale wereld, ná het VO zou willen doen? Een doel voor ogen hebben kan helpen bij het behouden van de focus.
Is (wat meer) reistijd bezwaarlijk? Want dan kun je je zoekcircel wat uitbreiden en in een ruimere omgeving kijken naar een kleinschalige school die mogelijk meer passend is dan zo'n grote scholengemeenschap.
En inderdaad: out of the box denken, zoals Pompom ook schrijft. Misschien is de route Havo-MBO beter passend.

Je hoeft niet al mijn vragen in detail te beantwoorden hoor ;), ik kan me voorstellen dat je dat in verband met privacy misschien liever niet doet. Maar het zijn vragen die ik mezelf zou stellen als ik op zoek moest naar een andere school.

Thys75
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 mei , 2021 11:17 am

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Thys75 »

Ik ben blij met jullie reacties.... in de overgang van 2 naar 3 heeft de school hem gesmeekt om de technische wetenschappen richting te gaan doen. Deze selecte groep wordt door school samengesteld. Dit is momenteel een klas van 7 kids. Aansluiting vind hij nauwelijks. Hij vindt de klas ook niet leuk omdat ze hem niet snappen en niet in zijn “flow” mee kunnen. Hij is 10 stappen voor de rest uit. (Ik heb overigens hetzelfde probleem). Hij heeft heel veel interesse voor bv geschiedenis en weet soms meer dan een leerkracht, wordt dan uitgemaakt voor wijsneus en kappen de boel af, hoewel hij gelijk heeft. Recent hadden ze het over desinfectans dat dit gebruikt werd voor corona. Hij legde uit dat desinfectie enkel werkt als je het bijna een minuut in je handen wrijft en dat water en zeep meer effect heeft. De leerkracht beaamde dit en dan is hij ook trots en zie je dat hij energie heeft om door te gaan. In alle andere gevallen wordt hij afgevallen en als iemand hem iets vraagt zegt hij “je gelooft me toch niet” en dan krijgt hij een 0 voor zijn attitude en is hij niet pro- actief. School en ik als ouder begrijpen elkaar niet... leerling begeleiding doet maar wat en stellen een excel op waarop hij moet invullen hoeveel hij studeert.... vult hij t naar waarheid in dat kan niet en liegt hij en als hij liegt is t ook niet goed. School weet niet wat hb is dat is duidelijk. Er is 1 juf die het wel weet maar niks kan betekenen. Momenteel weet hij niet wat hij wil en kan enkel zich “verliezen” in gamen met vrienden en anime kijken (japanse tekenfilms). Tis gewoon klote ( sorry voor t woord) maar ik weet t zelf ook niet. Ik heb inderdaad zitten denken aan een mbo ( weet even niet hoe dat heet) daar kun je met 16 gewoon instappen zonder diploma... maar of dat de oplossing is... lastig lastig....

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Pompom »

Zonder diploma kun je volgens mij alleen terecht op MBO niveau 1.
Je bent leerplichtig totdat je een MBO2 diploma hebt (of havo of vwo) of tot je 18 bent.
Wanneer wordt hij 16?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door boom »

Op ‘t MBO (hoger dan niveau 1) kun je ook terecht met een overgangsbewijs naar 4 havo. Misschien toch nog gaan praten daar, aangezien er coronakansen worden uitgedeeld dit jaar, vermoed ik.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Thys75
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 mei , 2021 11:17 am

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Thys75 »

Pompom schreef:
wo 26 mei , 2021 3:22 pm
Zonder diploma kun je volgens mij alleen terecht op MBO niveau 1.
Je bent leerplichtig totdat je een MBO2 diploma hebt (of havo of vwo) of tot je 18 bent.
Wanneer wordt hij 16?
2 juli wordt hij 16

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Marthe »

Om op MBO 4 niveau in te stappen moet je wel een overgangsbewijs hebben van minimaal 3 naar 4 HAVO.
MBO1 is voor zo'n begaafde jongen als jouw zoon echt geen goede plek. Daar krijgt hij zeker geen aansluiting
Op dat niveau zitten de uiterst moeilijk lerende kinderen die dan toch een startkwalificatie moeten halen.

Als ik het hele topic zo lees zou ik toch in Nederland kijken naar een passende school, evt. iets verder van huis

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Paula »

MBO1 zou ook mijn voorkeur niet hebben, het niveau ligt erg laag en de kans op aansluiting bij medeleerlingen is ook erg klein.
Maar ik ken meerdere hb'ers die heel blij waren de overstap naar MBO4! Hb zijn wil niet zeggen dat je automatisch blij wordt van alleen cognitieve uitdaging. Sommige kinderen werken liever met hun handen en gaan liever praktisch aan de slag (en soms is "hoe eerder klaar met school en aan het werk" de enige drijfveer om een bepaalde stap te zetten).

Wat mij altijd hielp bij dit soort beslissingen was om - letterlijk - een lijstje te maken kolommen, met voor- en nadelen per optie naast elkaar. Daarbij stonden ook onze wensen en die van het kind in kwestie. Dat alles maakte het voor ons gemakkelijker om tot een keuze te komen.

Thys75
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 mei , 2021 11:17 am

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Thys75 »

Paula schreef:
do 27 mei , 2021 8:48 am
MBO1 zou ook mijn voorkeur niet hebben, het niveau ligt erg laag en de kans op aansluiting bij medeleerlingen is ook erg klein.
Maar ik ken meerdere hb'ers die heel blij waren de overstap naar MBO4! Hb zijn wil niet zeggen dat je automatisch blij wordt van alleen cognitieve uitdaging. Sommige kinderen werken liever met hun handen en gaan liever praktisch aan de slag (en soms is "hoe eerder klaar met school en aan het werk" de enige drijfveer om een bepaalde stap te zetten).

Wat mij altijd hielp bij dit soort beslissingen was om - letterlijk - een lijstje te maken kolommen, met voor- en nadelen per optie naast elkaar. Daarbij stonden ook onze wensen en die van het kind in kwestie. Dat alles maakte het voor ons gemakkelijker om tot een keuze te komen.
Dat is nog niet zo’n gek idee wat je aangeeft. Ik vind t lastig allemaal, waar doe je goed aan en vooral wat is t beste voor hem is.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door merriedroom »

Lastige keus als niets ideaal lijkt.

Ik wil toch ook wat hb-ervaring van iemand die ik ken, delen over het MBO4. Gast liep vast op de middelbare op vergelijkbare gronden als jouw zoon en na afstroom en blijven zitten in havo4 geadviseerd naar MBO4. Een gericht vak leren zou de oplossing zijn. Het werd er alleen niet beter op, bleef zitten en zou bijna nog verder afstromen naar MBO3. De eigen ervaring van deze gast was dat de aansluiting met de klas nóg slechter was. Op MBO zijn ze heel anders gefocust, veel praktischer, doe gewoon wat er wordt gezegd, leren is voor stuudjes. Het hele zelf nadenken is er nagenoeg niet en werd van deze gast ook absoluut niet getolereerd door de klas en docenten. Met vele botsingen met de leerkrachten tot gevolg. Hij werd opgegeven door vele docenten wat niet bemoedigend werkt. Tot hij brak en braaf de opdrachtjes ging invullen en zijn papiertje mocht ophalen. De schade is nog steeds zichtbaar hoewel na vele jaren het eigen denken en zijn ‘zijn’ langzaam weer mag komen.

Het MBO is een hele andere manier van leren en kijken naar de wereld. Je wordt als leerling meer gestuurd en aangestuurd. Het eigen onderzoeken en bevragen staat veel minder op de voorgrond. Dat kan lekker zijn als je daar (even) genoeg van hebt en juist voor overzichtelijk en praktisch wilt gaan. Maar het wordt lastiger als die kritisch onderzoekende houding wel aanwezig is. Je moet er niet de wijsneus willen uithangen. Ligt ook wel een beetje aan de cultuur en veiligheid op het MBO.

Thys75
Berichten: 8
Lid geworden op: za 22 mei , 2021 11:17 am

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Thys75 »

Hij heeft er zelf inmiddels voor gekozen om een beroepsopleiding hout te gaan doen. 17 uur in de week zijn ze met hout bezig en de rest de standaard vakken.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Paula »

Thys75 schreef:
di 15 jun , 2021 10:34 pm
Hij heeft er zelf inmiddels voor gekozen om een beroepsopleiding hout te gaan doen. 17 uur in de week zijn ze met hout bezig en de rest de standaard vakken.
Dat het zijn eigen keuze is, zal vast bijdragen tot succes. De standaardvakken zullen hem naar verwachting weinig moeite kosten. Maar als het gaat om vaardigheden ontwikkelen zoals bijvoorbeeld plannen, organiseren, structureren, dan kan hij daar nog steeds de nodige uitdaging bij ondervinden. Gaat hij de opdracht in België of in Nederland doen?

Cindy
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:31 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door Cindy »

Is die opleiding in Nederland of België? In Nederland heb je namelijk ook de mogelijkheid om een toelatingsonderzoek te doen als je zonder het juiste diploma of overgangsbewijs zou willen starten op een hoger niveau.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Zoon verliest interesse

Bericht door boom »

Toevallig heb ik net een op maat gemaakt meubel gekocht bij een eenmanstimmerbedrijfje. Lijkt me geweldig als je kind van zijn talent zijn vak kan maken en ook nog eigen ondernemer zou kunnen worden als hij dat zou willen!

Heeft hij veel affiniteit met houtbewerking, of is het een “doe dat dan maar”-keuze geweest?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie