Eindexamenkandidaten 2020/2021

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Hier twee eindexamenkandidaten!
Ze hebben beiden besloten geen gebruik te maken van het tweede tijdvak. Hoe eerder het achter de rug is, hoe beter. Ook voor moeders wel fijn. :lol:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Ik heb nog geen idee. Volgens dochter is het de bedoeling dat je alleen 2e tijdvak gebruikt als je in 1e in quarantaine zit.
Ik haal dat toch niet uit de info die school verstrekt...

Ze is druk met profielwerkstuk en moet ook hard werken aan de voorbereidingen van de laatste pta week over 2 weken.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Volgens mij is het tweede tijdvak gewoon echt extra, dus ook voor als je niet in quarantaine zit. Maar zoon wil ook alles in het eerste tijdvak doen, lijkt me ook wel zo fijn als dat lukt.
Hij staat er goed voor, beter dan we hadden durven dromen. Zojuist komt hij thuis met de mededeling dat de wiskundedocente een fout had gemaakt met nakijken van zijn herkansing, dus nu is het een 8,4 in plaats van een 7,8, en hij kwam van een 3, nogwat.

Morgen heeft hij de presentatie van zijn PWS. Dat is nog wel spannend, en hij heeft het hele weekend heel hard gewerkt omdat hij zijn leesdossier van Engels vandaag moest inleveren. Laten we zeggen dat hij het goed doet op deadlines...

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Dat zijn leuke meevallers, als het cijfer zo blijft stijgen Von :-)
Hier is deze week na de vakantie ook extra druk op de ketel vanwege allerlei deadlines voor IB, literatuur Nederlands en het voorbereiden op de laatste SE-week. Die start voor dochter volgende week donderdag.
Ze houdt het goed vol allemaal, maar de vakantie heeft haar goed gedaan.
Volgens mij is landelijk afgesproken dat je zelf mag bepalen in welke periode je welk examen doet. Ongeacht of je ziek bent of niet. Maar als je iets uitstelt tot de tweede periode en dan toevallig ziek blijkt, moet je dat vak in periode 3 doen. Dan ben je op de school van dochter wel te laat voor de reguliere diploma-uitreiking.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Klopt hoor, het is een landelijke afspraak.
Dochterlief had ook een flinke opsteker vandaag: ze had een 4,5 voor filosofie poging 1. Poging 2: een 8! Daarmee staat ze weer een mooie 8 gemiddeld. Erg vreemd, want bij het eerste SO ging het exact zo met de cijfers voor poging 1 en 2.
Ze staat er erg goed voor: slechts 2 zessen, de rest 7-ens en 8-en. Ik vind het knap. Morgen nog een Frans mondeling over een stelling die ze moet verdedigen. Dat is wel pittig, maar dat mag dan weer gemiddeld worden met een filmpje dat ze heeft opgenomen. Soort reportage. Hartstikke leuk, want we zijn in de vakantie samen gaan filmen in haar geboortestad. Begonnen voor het huis waar ze was geboren en daarna gewandeld naar de highlights waarbij ze in het Frans verslag deed van wat ze zag. Erg leuk geworden.
Zoon moet wel gewoon een droog mondeling over gelezen boeken doen, dochter dus niet. Hoe is dat bij jullie?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Leuk om samen zo'n film te maken zeg. Dochter heeft niet zulke creatieve opties, maar moet bij Engels een essay schrijven met een vergelijking van twee werken (literair en non literair). Ze gaat dat doen over een van de verplichte boeken: 1984. Non literair wordt dan een documentaire over een kunstenaar uit in autoritair regime. Bij Nederlands vergelijkt ze vier boeken over een zelfgekozen thema en set aan criteria met een presentatie. Bij Duits mochten ze of een krantenartikel schrijven over een boek of 20 gerelateerde foto's erbij zoeken en van een uitgebreid bijschrift voorzien. Zij heeft dat laatste gekozen.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hier zijn alle SE's nu klaar en ze heeft alles gehaald.
Last minute is ze nog aan het proefstuderen geslagen voor een derde studiekeuze. Bij de numerus fixus studie is ze door de eerste inhoudelijke toets heen gekomen. Uitslag van de tweede toetsronde komt half april pas.
Alleen nog de herkansingen, oefenen voor het CSE en dan klaar. Gek idee toch.

Hoe is het bij jullie kinderen intussen?

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Eigenlijk gaat het best heel goed. In de laatste SE-periode heeft 'ie tot nu toe 1 onvoldoende gehaald, voor geschiedenis Eigenlijk is dat wel zijn lievelingsvak, maar hij heeft gewoon de tactiek van het antwoord geven nog niet zo door. Hij wil het gaan herkansen. Aardrijkskunde heeft hij nog niet terug (zoals gewoonlijk... Ik heb het ondertussen helemaal geschoten met die man, die ook nog een aantal jaar S' mentor is geweest. Wat een minkukel is dat. Verder zijn het krappe voldoendes, maar wel voldoendes. Hij staat ook voor alles voldoende volgens mij (geschiedenis weet hij niet zeker, want hij weet niet hoe diep de onvoldoende was, maar wel dat 'ie maar ongeveer een derde van de punten had, dus hoog zal 't niet wezen)
Evengoed, voor wiskunde had hij een 6,5. Daar haalde hij vaak onvoldoendes voor, tot hij de filmpjes van Wiskunde met Wijnja ontdekte, een dag voor de herkansing van se2. Tot zijn verbazing kan hij het nu wel.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Hier nog volop toetsen komende week en daarna nog de herkansingsronde. Maar het gaat goed met allebei, zowel qua cijfers als qua welzijn. Hele fijne tijd hier dus in huize boom 😊 🏠🌲.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Dochter is druk met laatste hand aan profielwerkstuk. Dat moet vandaag ingeleverd en ging makkelijk lukken, zegt ze...

Over 2 weken herkansingen en ze moet haar wiskunde B van laatste pta week dan inhalen wegens ziek thuis. Ze moet ook nog een Duits mondeling doen wegens ziek thuis zijn. Duits mondeling zou met een maatje zijn, die heeft het mondeling wel al gedaan op de originele datum. Duits docent wil nu dat dochter met een andere leerling afspraak maakt voor dat mondeling. Maar dochter en die andere leerling liggen elkaar absoluut niet dus gaan niet met elkaar om. Daarnaast vind ik dit niet de taak voor dochter maar voor docent om dag en uur voor te stellen.

Verder maakt school fout op fout (leerlingen in het ene lokaal hadden foute natuurkunde toets en pas na 20 min de juist toets, school vergat pta tijd aan te passen van 90 naar 120 min voor de wiskunde toetsen ondanks verzoek in najaar van docent en de toets (zowel wis A als B) waren dus geschreven voor 120 min, leerlingen mogen nu dus kiezen tussen 0.5 punt er bij of toets herkansen (zonder dat het wettelijke herkansing kost), administratie niet op orde wie online toets had gemaakt dus ouders werden onterecht gebeld waar kind was, scheikunde toets klasgemiddelde een 4 wat school weer op leerlingen probeert af te schuiven).
Dus we tellen heel hard af naar het afscheid van school.
Dochter staat er zozo voor, ze zal het wel halen, zeker als ze een extra onvoldoende mogen hebben.

Ik zal dochter de tip van Wiskunde met Wijnja eens doorgeven. Hoewel ze volgens mij vooral heel veel meer moet oefenen (zowel wiskunde als scheikunde).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Dat is wel heel rommelig inderdaad Bloemetje. Niet echt een ontspannen SE sfeer.
We hebben voor dochter (op marktplaats) de examenbundel scheikunde gekocht waar ze mee is gaan oefenen. Dat helpt ook goed, zo lang ze maar zelf de opgaves helemaal maakt en niet alvast naar de antwoorden kijkt :-) Vorig jaar hadden veel mensen al die bundels gekocht en uiteindelijk niet gebruikt natuurlijk.
Voor AK heeft ze Samengevat gekocht.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Gaan jullie kinderen nog examentraining volgen? Dochters school biedt voor een sterk gereduceerd tarief examentrainingen aan van een commercieel bedrijf.
Ze heeft zich opgegeven voor wiskunde. Daarvoor heeft ze nog erg weinig gedaan het hele jaar (waardoor ze meer tijd had voor de andere vakken), dus het is prettig om dat in zeer korte tijd even op te halen.

Frans is ze het meest onzeker over en zou ze willen laten vallen als dat onvoldoende wordt. Hoe zit dat eigenlijk? Kun je sws een vak wegstrepen, of alleen als je te veel onvoldoendes hebt?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Dochter blijft naar huiswerkbegeleiding gaan. Of we er extra examentraining bij doen, weet ik nog niet. ik denk dat dat ook ligt aan de resultaten op de herkansingen.
De examenbundels van scheikunde en wiskunde B heb ik net besteld, verschil nieuw en tweedehands was 4€ per boek, dan maar nieuw en zeker dat ze er dinsdag zijn. Ik zal ze wel weer verkocht krijgen hierna en anders is het hoe dan ook goedkoper dan bijles etc....
Volgens dochter was het niet nodig want ze hebben ze bij de huiswerkbegeleiding. Mooi, daar ga je maar 2 x per week heen, die andere 5 dagen in de week heb je daar dus niets aan.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hier had school voorafgaand aan de SE's een gratis examentraining georganiseerd, deels gegeven door studenten, deels door docenten.
Van een externe training heb ik niks gehoord op school.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »


Frans is ze het meest onzeker over en zou ze willen laten vallen als dat onvoldoende wordt. Hoe zit dat eigenlijk? Kun je sws een vak wegstrepen, of alleen als je te veel onvoldoendes hebt?
Bedoel je de optie van 'een duim erop leggen ' ? (Rare uitdrukking). Daarmee kun je niet vakken laten vallen. Je maakt alle SE'S en het CSE voor alle vakken. Je mag in vergelijking met de normale slaag/zak- regeling een extra onvoldoende op je eindlijst hebben (na afronding tot eindcijfer).

Je mag dus niet vooraf vakken laten vallen.
We hebben er twee presentaties over gehad :-), met allerlei voorbeelden en hoe het dan kan uitpakken.

Wanneer je een vervolgopleiding gaat doen waarbij je die voorkennis nodig hebt, mag die opleiding extra bijspijkervakken voorschrijven om de hiaten aan te vullen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Thanks Bissi! Dochter vond het absoluut overbodig dat ik mee zou luisteren met de online uitleg hierover (ouders hadden ook een uitnodiging gekregen...). :mrgreen:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

En school maakt de volgende fouten...

Gisteren werd het toetsrooster verstrekt voor de herkansingen. Vandaag een geupdate versie want die op de mail was niet gelijk aan die in Som/Zermelo en er stonden fouten in. Maar ook deze versie is niet juist of werkbaar.
Als je als leerling om 8.30 een scheikunde toets van 120 min maakt en je hebt recht op tijdsverlenging, mag je tot 11.00.
Hoe kun je dan als school de volgende toets om 11.15 plannen? Dan heeft de leerling dus 15 min om van lokaal 1 naar lokaal 2 te gaan, wat te eten, drinken, naar de wc te gaan en even af te schakelen en je weer te concentreren.

Daarnaast staan de wiskunde toetsen weer aan 90 min in het rooster terwijl de wiskunde docent al vanaf de herfst bezig is om dat op 120 min te krijgen.
Ik heb dus weer een boze mail gestuurd.....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Weer telefoon van school... PTA wat voor 1 oktober is ingediend bij overheid mag niet veranderen. Oke.... Geen idee wanneer de wiskunde docent zijn verzoek tot verlenging heeft neergelegd bij school dus daar kan ik niets mee.

Verder bieden ze nu aan dat de leerlingen met tijdsverlenging na toets 1 samen in een apart lokaal pauze houden van bijvoorbeeld 30 min en dan daar aansluitend toets 2 maken. Volgens de teamleider aan de telefoon was dat een rustig gelegen lokaal, niet een waar heel veel leerlingen na les of herkaningstoets langs lopen.
Er kwam geen zinnig woord uit over waarom ze denken dat leerlingen met tijdsverlenging (toch de leerlingen met al een extra uitdaging anders heb je die tijdsverlenging niet) aan 15 min genoeg hadden.
Geen toezegging dat dit voor alle leerlingen met tijdsverlenging en alle herkansings/inhaaltoetsen geldt of alleen voor die leerlingen met vervelende oplettende ouders...
Teamleider had geen zicht op hoeveel leerlingen het betrok. Een extra toetsdag de maandag na dat weekend doen, kon niet want het werd wel heel kort dag om dat na te kijken en de cijfers officieel neer te leggen.

Hoe lang nog tot ze van deze school af is? Want het is heel duidelijk dat school niet de leerlingen op 1 heeft staan of de omstandigheden voor de leerlingen ideaal wil maken.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Gelukkig dat jij daar zo goed op let Bloemetje! Slordig inderdaad, dat gebeurt regelmatig met 'groene kaarten ', dat daar overheen gekeken wordt bij de planning. Heb ik laatst ook met iemand meegemaakt.

Dochter heeft volgende week ook twee herkansingen ingepland voor een hoger cijfer. De week erna is al weer de laatste schoolweek.
Daarna hebben ze nog examentrainingen tot de examens beginnen.
School heeft onder voorbehoud een BBQ op donderdagavond gepland, benieuwd of het doorgaat.

Gaan jullie kinderen nog iets doen voor de laatste schooldag?

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Mijn dochter let er gelukkig zelf ook op en er is nog minimaal 1 ouder die er bij school bovenop zit. Ook zij is door schade en schande wijs geworden na eindeloze blunders betreffende de zorg rond haar zoon.

Ik blijf het zo raar vinden dat een school die iedere jaar pta's organiseert/regelt dan toch fout op fout maakt. Het is toch niet nieuw dat er leerlingen zijn met tijdsverlenging? Als je daar nu wat moeite mee hebt, bij het net invoeren van een nieuwe regel of uitzondering etc, dan kan ik me dat best voorstellen. Maar na jaren nog dit soort blunders maken...

Eerste voorstel waar de teamleider naar de andere moeder mee kwam.... Leerling moest dan na tijdsverlenging van toets 1 maar 30 min pauze nemen, later het lokaal terug in gaan waar de rest al zit en toets maakt, aan zijn/haar toets beginnen en doorwerken terwijl de rest met en met vertrekt omdat ze al klaar zijn... Geen idee hoe deze teamleider bedenkt dat de tijdsverlengings-leerling en de andere leerlingen in het lokaal hun concentratie behouden als iedereen maar in en uit wandelt, tassen in en uit pakt etc??

Dochter is met aantal andere leerlingen wel wat aan het plannen maar het is allemaal erg lastig met covid-maatregelen. Ze gaan in ieder geval een trui laten maken voor alle eindexamenleerlingen (Havo en TL). Als mentorgroep gaan ze een trui laten maken voor hun mentor.
Het gala zal hoogstwaarschijnlijk niet door gaan. Ik hoop dat school nog wel iets als een bbq aanbiedt na de examens (hebben ze vorig jaar wel gedaan voor de eindexamenleerlingen).
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Er is een oplossing gekomen voor de leerlingen met tijdsverlenging die nu met 2 toetsen achter elkaar in de knoei komen. Gelukkig!
Maar er hapert nog een en ander (o.a. dat ze de andere ouder het telefonisch hebben meegedeeld, 5 andere ouders blijkbaar hebben gemaild en mij wilden bellen ondanks mijn nadrukkelijke verzoek om een reactie per mail en ik dus een paar erg boze regels per mail kreeg met oa een verwijt dat ik telefonisch niet bereikbaar was). Discussie is dus nog niet over wat mij betreft.
Ik wil namelijk ook die mail die de andere ouders hebben gehad. Iets met gelijke rechten en communicatie voor iedereen zodat iedereen dezelfde informatie heeft. Daarnaast lijkt het me heel wenselijk als ook de leerlingen zelf die mail krijgen. Het gaat immers om hen, zij moeten dat tegelijk met de ouders krijgen. Er is ook nog geen enkele toezegging dat ze de procedure zo gaan aanpassen dat dit soort fouten makkelijker voorkomen worden.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Het wordt nog mooier.... ik krijg een mail van de directeur dat ik geen communicatie heb gekregen omdat mijn dochter geen recht heeft op tijdsverlenging...
Oke... in de 2 keer dat ze havo 4 deed had ze dat wel... De verklaring die daar voor nodig is, heb ik beide keren per mail ingestuurd en is verstrekt door de schoolpsycholoog... Havo 4 en havo 5 vormen samen de pta periode..... En als de regels zijn verandert (wat volgens mij niet mag gedurende "het spelletje" waarom heeft dan niemand me verteld dat ze daar dit jaar geen recht meer op heeft of dat ik iets anders moet aanleveren of....

Geen idee in welk lokaal en met hoeveel tijd dochterlief nu haar herkansingen zit te maken...... Ik durf haar ook geen berichtje te sturen want dan gaat ze wellicht uit haar concentratie.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Blijkbaar is er nooit tijdsverlenging aangeboden maar wel andere faciliteiten in de 2 jaren havo 4.... Maar niet in havo 5.
Echt, ik vind het zo'n puinhoop. Waarom hebben we daar nooit bericht over gehad? En prima als ze met extra rust en extra papier etc er kwam, maar hoezo heeft ze dat dan dit jaar niet meer?
Ze zat wel in het lokaal bij de tijdsverlengers vandaag....
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Adem in, adem uit, Bloemetje75. Het einde is in zicht! :grin: :flower:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Paula »

Er hangt mij iets van bij dat een compensatiemaatregel zoals bijvoorbeeld extra tijd alleen bij examens mag worden ingezet als hier eerder (tenminste in het jaar ervoor) ook gebruik van werd gemaakt. Als je dochter in 5 havo geen extra tijd kreeg, krijgt ze die volgens deze regel ook niet bij de examens.

Is dat lokaal puur voor tijdsverlengers of is het een quarantairelokaal? Hmm, dat klinkt nu met corona een beetje gek, maar op de school van mijn kinderen heette dat lokaal zo. Het was bedoeld voor alle leerlingen waar 'iets' mee was (extra tijd, typen ipv schrijven, gebruik van voorleessoftware ivm dyslexie, etc.).

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Paula »

Ik kan me voorstellen dat bij jullie de vlag uit gaat als het klaar is ... communicatie is lastig maar deze school maakt er wel een potje van!

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Ja de champagne gaat koud en de vlag uit! (dat is hier in België niet de gewoonte maar we doen het lekker Nederlands toch wel).

Ik heb meer antwoorden... in havo 4 is blijkbaar door school (examencommissie en zorgteam) besloten dat faalangst geen tijdsverlenging meer geeft maar wel recht op zitten in het rustige lokaal (en voor haar extra papier waarmee ze een deel van de vragen af dekt wat haar de rust geeft om met 1 opgave bezig te zijn). Alleen is dat door een mentor wissel niet naar ons gecommuniceerd.... Aangezien er feitelijk voor dochter niets veranderde, is het ons niet opgevallen.

Tegen dochter is in havo 5 wel gezegd dat het andere lokaal niet meer gedaan werd omdat het bij het examen ook niet was. Ze zorgde zelf voor een rustige plek in het lokaal (niet bij de deur, liefst tegen een muur) en kreeg haar extra papier. Dochter heeft dus al die tijd met in haar hoofd "ik mag langer doorwerken indien nodig" haar toetsen gemaakt. Geen idee wat er zou gebeuren als ze die tijdsverlenging wel had willen gebruiken bij een toets......

Voor de herkansing vrijdag heeft ze zelf direct met de toezichthouder weer geregeld dat ze wel in het aparte lokaal zit (en ik heb dat nog even bevestigd per mail naar de meneer die daar toezicht houdt dat ik er vanuit ga dat die afspraak blijft staan).

Voor de eindexamens kunnen ze "kijken voor een rustige plek in de ruimte" dus daar heb ik meteen een officieel verzoek tot gedaan. En een officieel verzoek tot het uitdelen van extra papier aan dochter zodat ze weer bepaalde delen van het examen kan af dekken.

Communicatie is inderdaad drama op school.
Daarnaast zijn ze met een verandering bezig in de structuur van teamleiders en verantwoordelijkheden... waardoor er niet meer 1 teamleider is voor de eindexamen leerlingen. Gevolg niemand weet welke teamleider voor wat verantwoordelijk is. Zowel ouders als leerlingen maar ook docenten weten niet bij wie ze moeten zijn en dat geeft vertraging, onduidelijkheid, inconsequente antwoorden etc.

Paula, er is een apart lokaal voor leerlingen "waar iets mee is". Dus zowel de pc gebruikers, extra tijd, rust etc. Geen idee wat de officiële naam is, dochter noemt het "het tijdsverlengers lokaal". Toezicht daar wordt ook gedaan door iemand van het zorgteam die zorgt dat er een rustige ontspannen sfeer in het lokaal hangt.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Hier zijn mijn kinderen bezig met oude examens oefenen. Geschiedenis viel dochter enorm tegen. Sommige antwoorden in het antwoordmodel vond ik ook echt heel erg ver afwijken van waarin de vraagstelling naar werd verwezen. Was ik zelf ook nooit opgekomen. Ik herinner me dat nog van mijn eigen eindexamens, scheikunde met name. Ik maakte dan oude opgaven, keek naar het antwoord en dacht dan “oh ja, ja...tja”. Helaas herhaalde zich dat ook op mijn echte examen... (ik slaagde na een her). :mrgreen: Tijdens mijn studie had ik wel erg veel profijt van oude tentamens oefenen. Maar toen heb ik ook pas leren leren. Dat kwam in mijn tweede studiejaar. Dochter beheerst dat al, het leren leren. Zoon is nog lang niet zover, maar haalt wel mooie resultaten voor zijn proefexamens.

Succes voor alle eindexamenkandidaten! Het aftellen kan beginnen...
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Paula »

Bloemetje75 schreef:
do 15 apr , 2021 6:30 am
Tegen dochter is in havo 5 wel gezegd dat het andere lokaal niet meer gedaan werd omdat het bij het examen ook niet was. Ze zorgde zelf voor een rustige plek in het lokaal (niet bij de deur, liefst tegen een muur) en kreeg haar extra papier. Dochter heeft dus al die tijd met in haar hoofd "ik mag langer doorwerken indien nodig" haar toetsen gemaakt. Geen idee wat er zou gebeuren als ze die tijdsverlenging wel had willen gebruiken bij een toets......
Het goede nieuws is dat ze die extra tijd het afgelopen jaar blijkbaar niet nodig had. Anders was ze er wel eerder achter gekomen. Dat kan misschien rust brengen bij de examens? De wetenschap dat ze het zonder extra tijd ook af kan krijgen?

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Dat ga ik zeker met haar bespreken.
Ik heb van school wel bevestiging dat ze rustige plek krijgt. Maar uiteraard geen bevestiging over extra papier mogen gebruiken. Maar ik/dochter ga net zo gek zijn als zij, dus dochter gaat de bevestigingsmail meenemen en dan om extra papier vragen. Er staat immers ook niet in dat ze geen recht heeft op extra papier...

Dochter moet alleen morgen nog naar school, LSD vrijdag wordt verplaatst naar het einde of na de eindexamens. Dus vanaf vrijdag meivakantie en beginnen met voorbereiden voor de examens. Ze gaat in de mei vakantie 3 dagen per week naar huiswerk begeleiding (uur of 2 a 3 per dag). En een online examentraining doen voor wiskunde van 5 ochtenden en ergens ook voor scheikunde nog 3uur.
Vandaag kreeg ze haar cijferlijst van de schoolexamens etc ter controle en ondertekening dus dat is in orde nu.

Zijn er meer die zich daar voor hebben ingeschreven?
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Dochter heeft al vakantie, maar morgen is er de hele dag examentraining op school. Zal pittig dagje worden, van 9-17. Hopelijk is ze dan wel zo goed als klaar voor dat vak.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Dochter werkt deze week thuis zelf elke dag een beetje. Afgewisseld met leuke dingen doen. Ze hadden een examentraining op school van een bureau, maar ze vond dat de vorige keer niet zo effectief. Het voordeel voor haar is wel dat haar vader altijd bij de hand is om te helpen met natuurkunde en wiskunde.

Ze heeft een bijbaantje bij een supermarkt. Die bieden blijkbaar ook een examentraining aan. Tjonge.

Beviel de training jouw dochter wel, Boom?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Ja, ze kwam enthousiast thuis vanmiddag!
De supermarkt biedt examentraining aan, snap ik dat nu goed? :shock: Toffe werkgever!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Tapijtje maakt staatsexamen in twee vakken. Één daarvan is biologie en dat vindt ze moeilijk. Haar cijfers met proefexamens blijven rond 5. Ze heeft ook niet veel lessen gehad: in plaats van 6 jaar lang meerdere lesuren per week, in totaal anderhalve jaar (afgebroken in een paar maanden wel, dan niet, dan wel, dan niet), en gemiddeld half uur per week.

Ze dacht vorige week zich terug te trekken, maar toen zag ze dat haar docent verbaasd reageerde. De docent vond dat tapijtje alle stof kent en begrijpt. Nu heeft ze besloten alles te herhalen en toch voor het examen te gaan. Ze schrijft steeds net iets anders dan de correctievoorschrift verwacht, terwijl je uit haar antwoord leest dat ze de stof begrijpt. Punten halen blijft een uitdaging.

Het andere vak , filosofie, gaat heel goed. Zijn er anderen die dit jaar filosofie als examenvak hebben?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Ha Taptijt! Dochter hier doet filosofie. Schijnen geen proefexamens van te zijn zei dochter, omdat de stof dit jaar is veranderd? Ze gaat daarom volgende week een proefexamen van haar docent maken op school. Welke methode heeft je dochter gebruikt om haar examens te leren?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Ja, geen proefexamen. Elk jaar is er een ander boek.

Tapijtje heeft een analyse gemaakt van het examen van 2019. De conclusie was:
- je moet met een theorie iets over een context zeggen,
- je moet met een voorbeeld uit de context iets over een theorie zeggen,
- je moet twee theorieën vergelijken en zeggen in welke opzicht twee filosofen met elkaar eens/oneens zijn over een bepaalde context,
-heel af en toe moet je enkele benoemde theorieën gebruiken om je mening te vertellen over een beschreven context, (maakt niet uit wat je vindt, als je de theorieën goed toepast.)
- heel af en toe moet je een theorie uitleggen (puur reproductie).

Voor elke subvraag heb je gemiddeld 4 minuten tijd, als je de teksten in nul secondes leest. (Dus eigenlijk minder dan 4 minuten tijd).

Dochter heeft geen proefexamen gemaakt, maar heeft er vertrouwen in.

Hoe vond je dochter het examenboek? Heeft ze hem met plezier gelezen? Tapijtje vond het heel erg leuk. Ze heeft veel aan de filmpjes op YouTube gehad. Ik neem aan dat je dochter die kent?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Mooi, die analyse van de vragen door je dochter :lol: . Ik heb mijn dochter niet gehoord over youtube filmpjes. Heb je een linkje of een naam? Dan geef ik die nog even door aan haar. Thanks. Ze vindt filosofie wel oké, loopt er ook weer niet heel warm voor. 8-)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

:lol: :lol:

https://www.youtube.com/channel/UCXbFZq ... iGLYDY9C3A
Er staan ongeveer 100 filmpjes, waarvan rond 30 over de examenstof van vwo. Ze leggen het hele boek uit en koppelen ook aan de eindtermen van het examen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Dank je, dochter kende ze! Hadden ze ook in de filosofielessen mee gewerkt, zei ze. Ze vroeg zich wel af hoe ik eraan kwam. :mrgreen:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Hoe gaat het met de examenkinderen?

Zijn ze hard aan het werk of juist aan het relaxen na alle leerwerk? Mijn dochter (die maar twee examens heeft) is ontspannen.
Ze heeft wel een planning van 4 sessies per dag leren en daar houdt ze zich aan. Elke sessie is ongeveer een uur, maar vaak is ze sneller klaar. Zelfvertrouwen genoeg! (Leuk, al hoeft dat niet per see zeggen dat ze het straks goed gaat doen.)

Ze heeft aardig wat proefexamens gedaan en daarvan grleerd dat ze vóó het examen goed moet eten. Vinden jullie kinderen drie uur lange examens niet te lang? Nemen ze pauze tussendoor?

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Dochter is redelijk relaxed, maar doet ook elke dag wat. Drie uur vindt ze inderdaad lang. Meestal is ze eerder klaar met een proefexamen. Ik denk dat dat voor veel leerlingen zo zal zijn.

Neemt jouw dochter nog iets mee? Hier is ze van plan haar waterfles en een pakje sultana's mee te nemen als snack :-)

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Ja, watervles met pinda's of energieballen (havermout, cacaopoeder, dadel). :-)
Ze is ook ongeveer 20 minuten eerder klaar.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Heel veel succes voor alle examenleerlingen hier!
En voor hun ouders natuurlijk😊

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Dochter is ook redelijk relaxed. Blij dat ze begint met talen en Natuurkunde. Talen gingen de oefenexamens goed, zowel qua tijd als qua scores.
Ze heeft vorige week online examentraining wiskunde B gevolgd 5 ochtenden.

Ze gaat in ieder geval haar water fles meenemen en vast ook wat te snoepen. Ik zal eens vragen of ze noten mee wil of zo, ik weet niet of ze bij papa de boodschappen heeft ingediend gisteren. Morgen heeft ze nog geen examen dus kan ik nog dingen halen (of ze loopt zelf naar de supermarkt...).

Succes voor iedereen!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Zoon is ook bijzonder relaxt. Hij doet een paar uurtjes per dag iets. Ik kan er niet zo goed hoogte van krijgen of ie er klaar voor is. God zegene de greep.

Morgen moet ie aan t eind van de ochtend z'n paspoort ophalen bij t stadhuis, en z'n examens zijn in de grote kerk die er tegenover staat, waar zo'n 600 jaar geleden de naamgever van zijn school dominee was. Best stijlvol.

Maar hij heeft tussendoor dus n goed uur de tijd, dus ik ga met m lunchen.
Laatst gewijzigd door Von op ma 17 mei , 2021 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door mama100 »

Hier 1 met corona.

Verstopte neus, hij wilde graag zijn 18e verjaardag vieren. Streng als ik ben moest ie getest met de dichte neus.
En dus corona.

Was een stressie week, ook omdat de oudste ook examen gaat doen. en de kans op besmetting. Gelukkig oudste en ik negatief.

Nog even door met de verzorging op zijn kamer. Sneu hoor. Ben je jarig zit je op je kamer in quarantaine.

Anyway, succes allemaal!

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Paula »

Veel succes voor alle examenkandidaten (en hun ouders ;) )!

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Sneu voor hem, mama100! Begrijp ik dat je examenkandidaat wel gewoon mocht starten met zijn examen vandaag? Gelukkig maar!
Was wel een angst van mij, dat een van mijn kinderen afgelopen week positief zou testen. Maar ze zijn allebei gestart met hun eerste examens! Dochter net klaar met wiskunde. Ik ben benieuwd hoe het is gegaan. Wel veel spanning bij haar vanochtend. Ik voel vreemd genoeg geen plaatsvervangende spanning, terwijl ik zelf nog regelmatig droom over mijn examens. Wiskunde nota bene. Morgen examen moeten doen en het hele jaar het boek nog niet hebben open geslagen. :ertrink:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Het houdt je wel bezig he, zo''n examenkind
Naar hoor Mama100... wij hadden wat dat betreft geluk. Oudste dochter is nu bijna hersteld van corona, maar die zit op haar studentenkamer. Was die toch hier gekomen met moederdag, dan had haar broer geen examen kunnen doen nu.

Ik heb reuzegezellig en lekker geluncht met zoon. Lekker ook!
En hij heeft wel n goed gevoel over wiskunde. Zegt niet alles, maar liever dit dan dat ie denkt dat t drama was.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Mooie klassieke examendroom, Boom :-)

Corona-besmetting nu, daar waren we ook een beetje bang voor, maar gelukkig is er nu niks aan de hand.

Toch wel spannend deze week merk ik.
Op naar Bio voor dochter.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Hier ook spannend. Dochter is bijna ziek van de spanning.

Ik heb ook herhalende examendromen: dat mijn rapport van een jaar kwijtgeraakt is, en daardoor alles dat ik in de jaren daarna gehaald heb, ongeldig verklaard wordt. Dus ik moet vanaf dat jaar alles overnieuw doen. En ik mag niet versnellen. :lol: Met mijn huidige leeftijd zit ik dan op de achterste rij van groep 3 of 4 ofzo. Of zit ik bij de tieners in de middelbare school. Of moet ik weer van begin universiteit opnieuw beginnen omdat een cijfer kwijt is en dus alle vakken van daarna ongeldig zijn.... en aanwezigheid is verplicht. :mrgreen: Deze droom heb ik ruim twintig jaar al. Een keertje moest ik zelfs naar de preschool!

Een andere herhalende droom was dat ik net voor een examen of tentamen naar de WC moest, en daar de slot kapot is. Ik blijf vastzitten in de WC en kan mijn examen niet maken. :lol: :lol: Deze droom heb ik gelukkig al 10 jaar ofzo niet gehad. De droom van het kwijt raken van een rapport herhaalt nog steeds. (Ik bewaar geen eens rapporten of aandenken.)

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Och nee joh, Tapijt, die dromen van jou! :scherzkeks: . Ik vrees dat dochter ook de komende 30 jaar over wiskunde gaat dromen, want het ging niet zo lekker vanmiddag. :confused:
Ook zo’n vreselijke examenervaring was die van mijn vader. Hij vertelde het deze week toevallig nog een keer toen hij hier was. Als de blaadjes aan de bomen, komen moet hij er altijd weer aan terugdenken en krijgt hij het weer benauwd.
Op de dag van de examenuitslag zouden de kandidaten gebeld worden voor 1 uur ‘s middags. Het werd 1 uur en hij was niet gebeld. Hij ging naar school om zijn cijfers op te halen en op de trap van de school werd hij, tussen alle klasgenoten die ook de school binnenliepen, staande gehouden door de rector, die zijn handen op zijn schouders legde en zei: “Jij bent niet geslaagd”. :shock:
Ze hadden zo lang over de uitslag vergaderd dat ze hem niet op tijd hadden kunnen bellen om te vertellen dat hij was gezakt. Hij kon het hele jaar opnieuw doen (terwijl hij al in de 2e en 3e was blijven zitten en 9-ens had op zijn eindlijst voor de talen)....
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Wat een verhaal Boom!
Zo vertelde mijn vriendin vanmiddag dat ze op de computer op school de antwoorden van examens konden checken (12 jaar jonger dan ik, in mijn tijd hadden we 1 lokaal met een paar computers voor het vak informatica, dat bestond uit niet meer dan het laten lopen van een schildpadje)
Afijn, zij had economie gemaakt en de volgende dag voor het examen Engels ging ze eens even kijken hoe dat gegaan was. Dat viel dik mee, was veel beter dan ze verwacht had. Zij helemaal hoteldebotel en heeft in haar euforie haar Engels examen volledig verknald door gebrek aan concentratie. Wel geslaagd gelukkig, dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Hopelijk valt het toch nog mee Boom, wiskunde.

Ik droom vaak dat school er eindelijk achter komt dat ik opdrachten niet heb ingeleverd. En dat ik dus mijn diploma moet teruggeven.

Ik heb me laten vertellen dat je, wanneer je dot soort dingen droomt, meer uitdaging nodig hebt.
Misschien herkennen we het daarom allemaal :grin:

mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door mama100 »

Zoon is vandaag gestart. Hij moest 24 uur klachtenvrij zijn. I
4 examens (havo) in de tweede periode.
Hij maakt zich er niet zo druk over. Gelukkig maar.

Oudste denkt dat ie een hoog cijfer voor vwo engels heeft. Is die bij jullie ook goed gemaakt?

Moet lachen om jullie examendromen. Heb ik gelukkig niet.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Dochter vond het ook makkelijk, het examen Engels. Ze had maar een paar foutjes en dat geeft heeeeel veel marge voor die gemiddelde 5,5 die je moet halen op de centrale examens. In gedachten hebben we de vlag al uitgehangen. ;)

Ik ben benieuwd naar de N-term van wiskunde. Er waren zoveel klachten, dat ze daar toch wel iets mee moeten, lijkt me. We gaan het zien. Hopelijk valt het kwartje de goede kant op en is het niet nodig om het te herkansen. Een onvoldoende op haar eindlijst is haar eer te na. [elton]
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Hanneke »

🎉

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Zoon had ook geen problemen met Engels.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

De helft zit er nu op. Biologie, Engels en Nederlands ging allemaal goed, wiskunde vond ze ook lastiger. Zou het ook niet meespelen dat het het eerste vak was?

Vandaag kwam ook informatie binnen over de introductie van de studie. Meteen een flinke hap uit haar vakantieplannen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Nederlands ging ook prima bij dochter. Zal zeker meegespeeld hebben dat wiskunde de eerste was en het mede daardoor het slechtst ging van allemaal. Wat (voor richting) gaat je dochter studeren, Bissi?
Dochterlief heeft er al zes gehad deze week. Nog maar twee te gaan. Woensdagmiddag gaan we samen lunchen om te vieren dat het erop zit. Heerlijk vooruitzicht! :grin:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Ja, leuk, doen!
Zoon heeft er.nu 4 gehad.
Op de helft dus. Nederlands vond ie ook makkelijk, en leuk dat er n tekst van Maarten van Rossum bijzat.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Succes voor jullie kids met de volgende examens.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Hoe ging het bij jou dochter, Tapijt?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Ja, vergelijken met zichzelf top gegaan. Niet zenuwachtig geweest en gefocust en veel geschreven. Filosofie ging heel goed en bio ook sowieso zes plus. Althans, haar inschatting! :rainbow:

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Tapijt schreef:
za 22 mei , 2021 9:23 am
Ja, vergelijken met zichzelf top gegaan. Niet zenuwachtig geweest en gefocust en veel geschreven. Filosofie ging heel goed en bio ook sowieso zes plus. Althans, haar inschatting! :rainbow:
Fijn! :grin: :clap:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

boom schreef:
vr 21 mei , 2021 5:22 pm
Nederlands ging ook prima bij dochter. Zal zeker meegespeeld hebben dat wiskunde de eerste was en het mede daardoor het slechtst ging van allemaal. Wat (voor richting) gaat je dochter studeren, Bissi?
Dochterlief heeft er al zes gehad deze week. Nog maar twee te gaan. Woensdagmiddag gaan we samen lunchen om te vieren dat het erop zit. Heerlijk vooruitzicht! :grin:
Ja, heerlijk dat het er dan weer opzit!
Dochter heeft juist vrijdag twee toetsen op een dag, aardrijkskunde en natuurkunde. We gaan de dag daarna ok uit eten met de familie, inclusief opa en oma.
Ze gaat aan de TUD studeren.
Wat gaat jouw dochter volgend jaar doen?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Delft, leuke studentenstad. Ben er vaak op bezoek geweest tijdens mijn studententijd. Net een dorp, vond ik het. Als ik dan met mijn vriendin die daar woonde door Delft liep, kwam ze om de 50 meter een bekende tegen :lol: .
Dochter gaat een tussenjaar doen, maar hoe en wat precies is door corona nog niet helemaal duidelijk. Even een jaartje niks hoeven is wel erg lekker voor haar. Ze heeft dus ook nog een extra jaar voor haar studiekeuze.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Het zit er op voor dochter! Vlag stiekem in huis al opgehangen voor haar voordat ze thuiskwam. 🇳🇱 Ze kon het wel waarderen. :lol:
Lekker lunchen zo op een terrasje, winterjassen aan. Het gaat om het idee. ;)

Succes nog met de laatste loodjes voor jullie kinderen! :mukkies:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Hanneke »

:banan: :banan: :dance:

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

🇳🇱

Fijn! :D

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

:dance: :dance: :dance: :dance:

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door evyla »

Al lang niet meer van me laten horen. Geen bericht goed bericht zullen we maar zeggen.

De PTA’s waren goed. De examens gingen lekker. Ze vermoeden dat ze wel geslaagd zijn.
Oudste had vrijdag de laatste van de 6. (Door slim kiezen in het profiel had hij 2 niet-examen vakken).
Jongste vanmorgen Kunst nog en dat was meteen de lastigste. 4,5 minimaal voor een 6 en dat zit er wel in. Toch denken ze al na over herkansingen om toch die 8 of 9 op de lijst te krijgen als ze daar net onder blijven.
Dochter ‘doet iemand iets aan’ als ze een 6.1 voor Grieks heeft ipv de benodigde 6.2 voor een 6 op de eindlijst :roll: :roll:
Beiden hebben nauwelijks iets gedaan ter voorbereiding.
Het was heel relaxed gegaan. Alleen de eerste dag wiskunde was even spannend (nieuw), maar daarna ging het als vanzelf. Ik heb ze verwend door ze naar school te brengen en te halen.

Ik heb ook 1 examendroom gehad. Iets met Nederlands. Ik kan het verder niet meer herinneren, maar het was niet leuk!

Dit weekend hebben we 2 vlaggenhouders op de gevel gemonteerd. De jongste wil de schoolvlag en de transgendervlag 🏳️‍⚧️ ophangen. De grote coming out to the world :lol:

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Dit weekend hebben we 2 vlaggenhouders op de gevel gemonteerd. De jongste wil de schoolvlag en de transgendervlag 🏳️‍⚧️ ophangen. De grote coming out to the world :lol:
Gaaf Evyla! En spannend :grin:
Wij hebben ook net de vlaghouder boven de voordeur geschroefd.
Dochter loopt zo ontspannen en relaxt rond sinds haar laatste examen. Helemaal blij om even niks meer aan haar hoofd te hebben, met het lekkere weer erbij ook.
Leuk om haar zo te zien genieten!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Morgen de uitslag! Vinden jullie het ook zo spannend?
Ik vertrouw erop dat ze geslaagd is, maar dan nog vind ik het spannend.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Ik denk dat die spanning hier nog wel een beetje zal komen in de loop van de middag, als ze gebeld kan gaan worden. We gaan morgenochtend een lange wandeling maken en ergens lunchen, om de dag door te komen. Zou een wonder zijn als ze niet geslaagd zou zijn, maar toch hè? ;)
Sterkte met wachten allemaal!😽
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Sterkte iedereen!! Het weer werkt iig mee!

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

De N-termen zijn gepubliceerd.
Ze zijn niet hoog.

https://www.examenblad.nl/nieuws/202106 ... 12cz8359ut

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door evyla »

Oudste had de N waarden ook al gevonden en gedeeld.
Hij maakt zich zorgen over Nederlands! Hij had wel een redelijk gevoel na het examen maar hij haalde altijd slechte punten voor teksten. Hij stond 6,7 voor de PTA’s. Maar hij is dus bang dat hij toch (te) laag heeft gescoord

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Von »

Hier een geslaagde zoon!

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door boom »

Dochter is geslaaaaaagd!! [pompon] En hoe! Prachtige cijferlijst. Supertrots op mijn meissie! [blossom]

Jullie kinderen ook geslaagd?
Gefeliciteerd Von!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Hanneke »

Gefeliciteerd voor alle geslaagden en hun ouders!

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Tapijt »

Gefeliciteerd

Bloemetje75
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bloemetje75 »

Jaaa dochter is ook geslaagd!
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door evyla »

Ja hier ook 2 geslaagden! En goede cijfers.

Toch was de oudste teleurgesteld in 2 vakken. Bijvoorbeeld net geen 9 op de eindlijst voor natuurkunde. Toch vind hij het wel goed zo.

Jongste vond dat 3 vakken beter hadden gekund en wil dat ook gaan herkansen. Nu dus nog even ienemienemutte welke 2 het worden.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Bissi »

Hier ook een geslaagde dochter, met een mooie cijferlijst 3 achten en 6 zevens. Dus herkansing voor hoger cijfer vindt ze niet nodig.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Marthe »

Van harte gefeliciteerd geslaagde examenkandidaten.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door cacao »

Gefeliciteerd allemaal!
Moeder van één sinds 2005

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Eindexamenkandidaten 2020/2021

Bericht door Paula »

Ik was even een weekje 'onder water', druk met andere zaken. Fijn om te lezen dat de meeste van jullie kinderen de eindstreep gehaald hebben. Felicitaties voor alle geslaagden en hun ouders!

Plaats reactie