Testen voor aanvang basisschool?

Plaats reactie
Driftkopje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 jan , 2023 1:51 pm

Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Driftkopje »

Heb me al eens voorgesteld op dit forum. Nogmaals ben alleenstaande moeder van een dochter die in sept 4 word.
Vandaar ook deze post. Op de psz waar zij nu heengaat zien ze haar graag getest voor aanvang basischool.
Ik heb mijn twijfels.

Op haar 1e dag op de psz heeft ze 2 poppen uit elkaar gehaald voor iemand het doorhad.
Toen de leidster vroeg waarom heb je dat gedaan?
Zei ze; ik wil graag weten hoe hij werkt( pop had batterijen).
Leidster zei haar dat niet weer te doen en met de andere kinderen mee te spelen.
Maar juf, die doen alsof de pop huilt en gaan hem dan zelf troosten! Had ze verontwaardigd uitgeroepen.
Dit is nu een jaar terug en het illusteert wel ongeveer hoe zij de psz ervaart.
Ze wil niet met de andere kinderen spelen. Geen knutselwerkjes maken. Maar vind het wel leuk om de juffen en andere kinderen te helpen. Ze kletst en stuitert door de hele ruimte. De leidsters hebben er een een hele uitdaging aan om haar op 1 plek te houden.
Zij geven aan dat ze niet aansluit bij de andere kinderen. Vooral in haar hele zijn en taalgebruik.
En vinden het raadzaam om haar te laten testen voor aanvang basisschool.
Met een voorlees uurtje kon ik zelf eens ervaren wat ze bedoelen.
Maar ik schrok er vooral van hoe de andere kinderen zich nog uitdrukten. Behalve dat wat ik tegenkom in supermarkten speeltuinen ken ik verder geen andere kinderen.
Dan zie ik wel dat ze veel taalvaardiger is.
Maar ik zie niet een heel slim, laat staan hoogbegaafd kind. Ze kan niet lezen, reken of moeilijke puzzels maken.
Thuis heb ik geen kind aan haar. Ze houd nu eenmaal niet van speelgoed. Vind het leuk om dingen uit elkaar te halen. Oude apparaten, fohn, broodrooster, radio dat soort dingen. En ze wil graag auto leren rijden en kijkt graag lesfilmpjes daarover.
Ze heeft wel enorme driftbuien maar welke peuter heeft niet?

Ben erg huiverig voor labelen. Voor haar. Want wat doet het met haar(wanneer ze erachter komt).voor haar omgeving, gaan ze anders tegen haar aankijken, beoordelen, vooroordelen?
Eerlijk, ook vooral voor mijzelf. Zal ik anders naar haar gaan kijken. Allles wat ze doet nog los kunnen zien van haar stempel. Gewoon van haar genieten zoals ze is.
Zoals we nu doen.

Dilemma. Niet testen. Omdat mijn gevoel zegt ze komt er wel. Meer dan op mijn gevoel kan ik niet afgaan. Kennis over kinderen heb ik niet( behalve mijn eigen kind)
Of afgaan op de leidsters die hier wel kennis over hebben. Zij zeggen dat de kleuterperiode vooral weer veel in hoeken spelen is en knutselwerkjes maken. Dan zonder de vrijblijvendheid die ze bij hun kreeg van mogen helpen en vrij rondrennen.
Help.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Vlinder42 »

Testen waarop?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Baloo »

Hoi driftkopje, mijn vraag is ook, testen waarop? Zoals ik het nu lees zou het best goed kunnen dat waar zij behoefte aan heeft, iets heel anders is dan wat in groep 1 gemiddeld genomen geboden wordt, zeker als de school niet vooraf op de hoogte is van wie zij is en wat ze nodig heeft. Ik zou dan (als ouder maar ook als school) vooral behoefte hebben meer te weten te komen over wat school kan doen om haar ge-engageerd te houden, te zorgen dat ze niet afhaakt en zich verder afzondert, dat ze ook dingen leert. Wat moet ze nog leren? En hoe kan school omgaan met haar bijzondere interesses in techniek en hoe dingen werken, taalvaardigheid, hoe kunnen ze haar helpen wel sociale aansluiting te krijgen bij anderen? Ieder mens heeft aansluiting bij een paar anderen nodig toch? Dan gaat het niet om testen om een 'stempel' of label te verkrijgen met gebruikershandleiding, maar vooral om handvatten waar school en je dochter wat aan gaan hebben. De psz zegt zoiets denk ik niet zomaar, misschien is het een idee om je verhaal eens op school te doen en te vragen hoe zij dit zien? Kun je op de school waar ze straks heen gaat een keertje een ochtend komen meekijken in groep 1 (zonder je kind), zodat je je beter kunt voorstellen wat er op zo'n dag gebeurt en hoe je je dochter daarin ziet passen (of niet)? Of, zonder school, eens te gaan praten op de schooladviesdienst (of hoe heet dat bij jullie) en hun advies te vragen?
Nog een late toevoeging: je zegt je wilt vooral gewoon blijven genieten van wie ze is, zoals jullie nu doen. Dat is natuurlijk prachtig, maar zonder cynisch te willen klinken, komt je dochter straks in een omgeving waar anderen niet alleen meer van haar gaan genieten, maar ook werk met haar te doen hebben. Ze willen haar iets leren, ze hebben doelen en maatstaven. Misschien (of misschien niet) kunnen ze wat aanvangen met jouw eigenzinnige dochter, en misschien (of misschien niet) doorzien ze waar dat in zou kunnen zitten. Maar het zou zomaar kunnen dat een school en een juf die jouw kind nog helemaal niet kennen, en bovendien 20 andere kinderen om zich heen hebben die evenveel aandacht verdienen, niet direct doorzien hoe jouw kind in elkaar steekt zoals ze haar in op de psz in de loop der jaren hebben leren kennen. Ze zouden zomaar eens gewoon een kind kunnen zien dat niet speelt, geen aansluiting heeft, en geen interesse heeft in leeftijdsadequate zaken.
Ik zeg zeker niet dat jullie haar moeten laten testen (waarop?), je moet inderdaad vooral je hart volgen. Een goede warme overdracht kan ook zonder testen. Maar ik zou er zeer zeker veel aandacht aan besteden, aan de overstap naar school.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Vlinder42 »

Wat je schrijft, is zo op een forum moeilijk te duiden. Je schrijft dat je zelf geen andere kinderen kent. Dat maakt duiding voor jezelf ook moeilijk. Ik zou daarom bij het begin beginnen en informatie verzamelen. Je bent als het goed is met je kind de afgelopen jaren naar het CJG geweest. Daar kijken ze naar de ontwikkeling van je kind. Hebben ze daar iets gezegd? Ik zou daar een afspraak maken met de arts en de bevindingen van de psz daar bespreken en vragen wat hun advies is.

De leidsters van de psz zien heel veel kinderen. Eén van hun taken is als je kind bijna 4 is om mogelijke achterstanden of problemen te signaleren. Dat hebben ze nu gedaan. Ze doen dat niet bij ieder kind. Wat hebben ze precies gezegd? Waar liggen volgens hen de problemen? Wat voor test denken ze aan? Hebben ze je doorverwezen? Waarom vinden ze dat ze nu getest moet worden? Hebben ze iets gezegd over de school waar je kind heen zal gaan? Is die school geschikt volgens hen? En waarom wel/niet? Als je nog vragen aan hen hebt, zou ik nog een keer een afspraak maken.

Ja, veel peuters hebben driftbuien, maar de ene driftbui is de andere niet. Het kan zijn dat jouw kind vaker driftbuien heeft of door andere oorzaken dan andere kinderen, dat die buien langer duren of dat ze zich heftiger gedraagt. Lees eens een boekje over de ontwikkeling van kinderen van 0-4 jaar.

In de kleutergroepen op school gaat het naast spelen en knutselen voor een groot gedeelte ook om leren hoe de dingen op school gaan en functioneren in de groep. Wennen dat er een dagindeling is, zitten op een stoeltje als er kring is, zelf iets vertellen, er niet doorheen praten als een ander iets vertelt, wat mag je wel en niet doen als je boos bent, een werkje maken als het daar tijd voor is etc. Ze hoeven niet alles meteen te kunnen, want ze moeten dit leren. Je kind moet zich wel enigszins aan de gang van zaken kunnen conformeren, anders wordt het moeilijk voor je kind, hoe lief de juf ook zal zijn.

Ik heb zelf een kind met een label. Ik begrijp je terughoudendheid en dat je bang bent hoe anderen misschien naar je kind zullen kijken, maar de andere kant is dat als je niks doet, je kind zonder begeleiding tegen allerlei problemen aanbotst. Afhankelijk van hoe je kind in elkaar zit, kan dat snel nare effecten hebben. Je kind kan sneller ongelukkig worden dan je denkt en ongelukkiger dan je je nu kunt voorstellen. Dat is hoe het bij ons is gegaan. Wij wisten het niet en ons kind kwam uit geen enkele signalering. Behalve dat iedereen haar voorlijk vond. Bij ons begon de zoektocht met een doodongelukkig kind van 7. Ook met een label valt het overigens niet mee om goede hulp te krijgen, maar zonder is in de huidige tijd bijna ondoenlijk.

Ik denk dat het niet eerlijk is tegenover het kind als je aanwijzingen hebt dat er problemen zijn, om je kind daar alleen mee te laten. Dat er problemen zijn, wordt al gezien, ook nu er geen label is. Om die reden zou ik er toch overheen stappen.

Ga in elk geval op onderzoek uit, informeer jezelf. Veel sterkte en succes!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Hanneke »

Inderdaad ook mijn eerste vraag: waar zouden ze dan op willen gaan testen?

Mij viel jouw opmerking op dat je geen slim, laat staan hb kind ziet.
Maar je bent wel hier lid geworden. Dat was niet gewoon " zomaar" neem ik aan?

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Lotje72 »

Twee dingen die mij opvielen:
  • Niet alle HB'ers leren al vroeg (vanzelf) lezen, dus staar je daar niet blind op.
En verder eens met: besteed hier aandacht an. Als je kind zo 'anders' is wordt de overgang naar de basisschool niet gemakkelijk. En ik zou liever over het label weten. Je noemt bijvoorbeeld driftbuien. Stel dat er inderdaad ASS zou spelen, dan zijn dit meltdowns/punthoofden. Die zijn niet te vermijden en voor het kind de enige manier om de enorm opgelopen spanning af te voeren. Als het kind door de leerkracht verkeerd wordt behandeld bij zo'n driftbui (straf o.i.d.), dan is dit schadelijk. Om die reden alleen al zou ik graag willen weten wat de oorzaak is van het afwijkende gedrag.

Geestig trouwens dat je peuter wil leren autorijden en al met zelfstudie begonnen is. Heerlijk, zo'n apart kleintje!
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Vlinder42 »

Als je bedoelt, Driftkopje, testen op IQ/ HB, dan weet ik niet zo gauw of ik dat zou doen. Ik heb daar in elk geval met een van mijn eigen kinderen geen goede ervaringen mee om te testen op zo’n jonge leeftijd.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Driftkopje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 jan , 2023 1:51 pm

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Driftkopje »

Excuus voor nog een zo late reactie van mijn kant.
Heb zo nu en dan wel even ingelogd om de reacties te lezen, en dank daarvoor!.

Testen warrop? Hoogbegaafdheid , aangezien dit een forum voor hoogbegaafde kinderen is leek me dat dat wel duidelijk was.
En nee, zelf zie ik dat niet maar word het geadviseerd door haar leidsters bij de psz.
Ik vind haar ook erg jong hiervoor. En weet niet zo goed wat de gevolgen van vroeg testen gaan zijn. Of het haar gaat helpen.
We hebben inmiddels contact met de basischool gehad.
Een montessori school waar ze kan beginnen in een groep 1/2/3 combinatie.
Er is contact met een intern begeleider van die school geweest. Zij komt mjjn dochter op de psz waar ze nu zit observeren. Omdat ze daar heel vrij is en zo voorkomen we dat ze straks in een nieuwe vreemde omgeving zichzelf niet helemaal laat zien( wat best mee gaat vallen denk ik, want ze is zoals ze is waar ze ook is. Heb haar nog nooit verlegen meegemaakt)
We hebben het wat vervroegd in werking gezet. Mocht er wel meer onderzoek nodig zijn, dan kan dat misichien nog rond voor ze echt start op school zodat ze ook meer kans heeft om meteen op de goede basisschool te starten.
Ze willen in elk geval graag kijken wat ze nu weet en kan.
En hoe ze nieuwe dingen oppikt.(tot nu toe niet goed, alleen wat haar interesse heeft en dan gaat ze zelf wel los)

Ze word gelukkig niet verkeerd behandeld door haar leidsters voor driftbuien. Die krijgt ze alleen thuis.
Geen idee of ik het juiste doe dan.
Ze heeft erg lieve jufgen die heel veel geduld met haar hebben.

Mischien heeft ze ass, mischien hb, mischien iets anders.
Het maakt mij niet uit. Als ik haar zelf maar blijf zien zoals ze is.

Driftkopje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 jan , 2023 1:51 pm

Re: Testen voor aanvang basisschool?

Bericht door Driftkopje »

Ik heb het boek kind in groep 1/ 2 van de bibliotheek geleend. Dan word ik zelf ook beetje wijzer qua kinderen.

Nogmaals dank voor reacties, teveel om op iedereen persoonlijk in te gaan. Maar kan er zeker wat mee, en laat alles even rustig op me inwerken

Plaats reactie