Dit deel van het forum is nog betrekkelijk leeg, dus daarom een vraag van mijn kant.

Zoals in mijn voorstel post al aangegeven heeft mijn dochter van net 2 een (kleine?) voorsprong op de kinderen op het kdv. Ze noemen haar al vlot vanaf dat ze daar binnen kwam als baby en hebben haar vanaf 1,5 jaar oud al af en toe naar de peuters gestuurd, omdat ze baldadig werd op de baby groep. Op de peuter groep hadden ze geen kind aan haar en kwam ze met mooie knutselwerkjes thuis. Als de deuren in de ochtend open stonden, dan liep ze daar zelf ook al in 1 rechte lijn naartoe haha.
Nu maakt het me niet uit of ze een voorsprong heeft of niet, als ze maar goed in haar vel zit en met plezier alles onderneemt en blijft ondernemen, zoals ze dat nu ook doet. Al wil ik er wel op verdacht blijven dat ze zichzelf niet gaat verstoppen en gaat onderpresteren. Dat heb ik zelf altijd gedaan en heb me ook altijd de vreemde eend in de bijt gevoeld. Ik kreeg als kind ook vaak de opmerking "hou maar op, want dat interesseert me toch niet" in mijn omgeving, als ik weer eens ergens enthousiast over was. Dan word je vanzelf stil. Vandaar mijn twijfels over wat normaal is en de vraag die ik nu stel m.b.t. de ontwikkeling van een 2 jarige (zie laatste regel).

Hier wat voorbeelden van het gedrag / kunnen van mijn dochter:
Met net 7 maanden liep ze langs de meubels. Los lopen oefende ze niet, maar ineens liep ze met 12 maand zonder vallen en opstaan. Inmiddels kan ze springen met 2 benen tegelijk en ook koprollen en een paar seconden op 1 been staan.
Ze tekent vormen (ze vindt ijsjes, hartjes, en lieveheersbeestjes tekenen bijvoorbeeld erg leuk), maar na 1 tekening schuift ze het gefrustreerd aan de kant en zegt ze dat ik het moet doen. Voor mijn gevoel omdat ze niet tevreden is met wat er getekent is. Inkleuren gaat best redelijk (nog niet helemaal binnen de lijntjes. En langer dan een minuut of 20 neemt ze er de tijd niet voor. Alleen de klei kon ze langer mee bezig zijn toen het nieuw was).
Ze praat soms verstaanbaar (ook soms zinnen die grammaticaal kloppen zoals "mama heeft glad haar" en dan legt ze het verband tussen een kaart met allerlei kapsels en mijn haar), maar als ze een verhaal verteld nog niet. Daarnaast verzint ze haar eigen liedjes. En ook haar eigen verhalen.

Ze trekt haar broek en sokken meestal goed aan. Schoenen ook.
Ze maakt normale puzzels tot 16 stukjes. Groter nog niet geprobeerd.
Houdt vogelsoorten uit elkaar. Kan verschillende planten bij naam noemen. Herkent verschillende insecten en kan ze benoemen. Benoemt de planeten in ons zonnestelsel en sommige dinosauriërs. Enzovoort. Maar de uitspraak nog niet altijd correct (van de dinosauriërs bijvoorbeeld).
Herkent letters (koppelt ze aan verschillende woorden) en cijfers en telt (maar getal begrip is er nog niet denk ik).
Als ik haar te vaak hetzelfde aanbied of laat zien, dan krijgt ze een driftbui.
Kan emoties bij anderen benoemen. Gaat iemand die verdrietig is aaien of knuffelen. (Maar dat kopieert ze waarschijnlijk gewoon van mij?) Deelt eten en soms speelgoed. Heeft ook al wel redelijk uitgebreid fantasie spel, waarbij ze anderen betrekt. Maar het liefst is ze buiten. Ze vindt daar altijd iets nieuws.
Sorry voor de lange lijst.

Ze ontwikkeld zich dus prima en is best vlot. Maar wanneer spreek je dan van hb bij zo een kleintje. Hoe groot moet de voorsprong dan zijn. Vind ik lastig. Voor mij is ze volkomen normaal natuurlijk. Daarnaast heb ik ook totaal geen vergelijkingsmateriaal en de lijstjes op internet vind ik niet eenduidig in wat een kind van net 2 normaal gesproken moet kunnen. Misschien kleurt ze wel gewoon binnen de lijntjes van wat normaal is op deze leeftijd?
Hoe waren jullie peuters toen ze net 2 waren?
Groetjes