Signalen hb?

Plaats reactie
Iris
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 okt , 2022 11:44 am

Signalen hb?

Bericht door Iris »

Hoi,

Dit deel van het forum is nog betrekkelijk leeg, dus daarom een vraag van mijn kant. :grin:

Zoals in mijn voorstel post al aangegeven heeft mijn dochter van net 2 een (kleine?) voorsprong op de kinderen op het kdv. Ze noemen haar al vlot vanaf dat ze daar binnen kwam als baby en hebben haar vanaf 1,5 jaar oud al af en toe naar de peuters gestuurd, omdat ze baldadig werd op de baby groep. Op de peuter groep hadden ze geen kind aan haar en kwam ze met mooie knutselwerkjes thuis. Als de deuren in de ochtend open stonden, dan liep ze daar zelf ook al in 1 rechte lijn naartoe haha.
Nu maakt het me niet uit of ze een voorsprong heeft of niet, als ze maar goed in haar vel zit en met plezier alles onderneemt en blijft ondernemen, zoals ze dat nu ook doet. Al wil ik er wel op verdacht blijven dat ze zichzelf niet gaat verstoppen en gaat onderpresteren. Dat heb ik zelf altijd gedaan en heb me ook altijd de vreemde eend in de bijt gevoeld. Ik kreeg als kind ook vaak de opmerking "hou maar op, want dat interesseert me toch niet" in mijn omgeving, als ik weer eens ergens enthousiast over was. Dan word je vanzelf stil. Vandaar mijn twijfels over wat normaal is en de vraag die ik nu stel m.b.t. de ontwikkeling van een 2 jarige (zie laatste regel). :blush:

Hier wat voorbeelden van het gedrag / kunnen van mijn dochter:
Met net 7 maanden liep ze langs de meubels. Los lopen oefende ze niet, maar ineens liep ze met 12 maand zonder vallen en opstaan. Inmiddels kan ze springen met 2 benen tegelijk en ook koprollen en een paar seconden op 1 been staan.
Ze tekent vormen (ze vindt ijsjes, hartjes, en lieveheersbeestjes tekenen bijvoorbeeld erg leuk), maar na 1 tekening schuift ze het gefrustreerd aan de kant en zegt ze dat ik het moet doen. Voor mijn gevoel omdat ze niet tevreden is met wat er getekent is. Inkleuren gaat best redelijk (nog niet helemaal binnen de lijntjes. En langer dan een minuut of 20 neemt ze er de tijd niet voor. Alleen de klei kon ze langer mee bezig zijn toen het nieuw was).
Ze praat soms verstaanbaar (ook soms zinnen die grammaticaal kloppen zoals "mama heeft glad haar" en dan legt ze het verband tussen een kaart met allerlei kapsels en mijn haar), maar als ze een verhaal verteld nog niet. Daarnaast verzint ze haar eigen liedjes. En ook haar eigen verhalen. :lol:
Ze trekt haar broek en sokken meestal goed aan. Schoenen ook.
Ze maakt normale puzzels tot 16 stukjes. Groter nog niet geprobeerd.
Houdt vogelsoorten uit elkaar. Kan verschillende planten bij naam noemen. Herkent verschillende insecten en kan ze benoemen. Benoemt de planeten in ons zonnestelsel en sommige dinosauriërs. Enzovoort. Maar de uitspraak nog niet altijd correct (van de dinosauriërs bijvoorbeeld).
Herkent letters (koppelt ze aan verschillende woorden) en cijfers en telt (maar getal begrip is er nog niet denk ik).
Als ik haar te vaak hetzelfde aanbied of laat zien, dan krijgt ze een driftbui.
Kan emoties bij anderen benoemen. Gaat iemand die verdrietig is aaien of knuffelen. (Maar dat kopieert ze waarschijnlijk gewoon van mij?) Deelt eten en soms speelgoed. Heeft ook al wel redelijk uitgebreid fantasie spel, waarbij ze anderen betrekt. Maar het liefst is ze buiten. Ze vindt daar altijd iets nieuws.

Sorry voor de lange lijst. :lol:
Ze ontwikkeld zich dus prima en is best vlot. Maar wanneer spreek je dan van hb bij zo een kleintje. Hoe groot moet de voorsprong dan zijn. Vind ik lastig. Voor mij is ze volkomen normaal natuurlijk. Daarnaast heb ik ook totaal geen vergelijkingsmateriaal en de lijstjes op internet vind ik niet eenduidig in wat een kind van net 2 normaal gesproken moet kunnen. Misschien kleurt ze wel gewoon binnen de lijntjes van wat normaal is op deze leeftijd?

Hoe waren jullie peuters toen ze net 2 waren?

Groetjes

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door loekie »

Misschien kleurt ze wel gewoon binnen de lijntjes van wat normaal is op deze leeftijd?
Nou, nee. Voor een net 2-jarige weet ze m.i. opvallend veel.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door merriedroom »

Welkom Iris. Ik snap je vraag, alleen al omdat ik deze toen ook had. Mijn kinderen zijn inmiddels al wat ouder en zitten op de basisschool.

Die lijstjes die je vindt, zijn zo weinig eenduidig juist omdat er op die leeftijd zoveel verschil mag zijn in de ontwikkeling. Maar ik denk dat je ergens al aanvoelt dat je dochter heel vlot is. Het belangrijkste is dat de omgeving zich daarop aanpast en als ik je verhaal zo lees, gebeurt dit gelukkig ook al.

Hóe bijzonder dit is, hoe zich dit gaat ontwikkelen en wat dit gaat betekenen als ze naar school gaat, dat is lastig te zeggen. Blijf alert op waar ze nu zit, want ze zit niet op de standaardlijn waardoor standaard aanbod niet standaard zal passen. En neem de opvang, straks misschien de psz en later de school hierin mee. En bovenal: geniet van je prachtige dochter.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door Bissi »

Dit lijstje van Deborah ken je misschien ook al: http://145plus.net/pub/tiki-index.php?p ... -of-gifted. Het gaat over niveausvanbegaafdheid en wat je hierin waarschijnlijk zult herkennen, is dat de drive om te leren en het begrip van mensenen dingenom haar heen meegenomen wordtin de omschrijving.
Dan nog is het eenbeperkte beschrijving, maar dat is wat ik er interessant aanvindt.
Verder hebbende vertalers ervan ook de geschatte aantallen per school vermeld in Vlaanderen.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door Hanneke »

merriedroom schreef:
wo 05 okt , 2022 7:44 pm
Welkom Iris. Ik snap je vraag, alleen al omdat ik deze toen ook had. Mijn kinderen zijn inmiddels al wat ouder en zitten op de basisschool.

Die lijstjes die je vindt, zijn zo weinig eenduidig juist omdat er op die leeftijd zoveel verschil mag zijn in de ontwikkeling. Maar ik denk dat je ergens al aanvoelt dat je dochter heel vlot is. Het belangrijkste is dat de omgeving zich daarop aanpast en als ik je verhaal zo lees, gebeurt dit gelukkig ook al.

Hóe bijzonder dit is, hoe zich dit gaat ontwikkelen en wat dit gaat betekenen als ze naar school gaat, dat is lastig te zeggen. Blijf alert op waar ze nu zit, want ze zit niet op de standaardlijn waardoor standaard aanbod niet standaard zal passen. En neem de opvang, straks misschien de psz en later de school hierin mee. En bovenal: geniet van je prachtige dochter.

Hier sluit ik bij aan.

En aanvullend: iedere ( hoog) begaafde krijgt te maken met een omgeving die hem/haar niet begrijpt. Die niet aansluit. Je kind daar goed in begeleiden en op voorbereiden is in mijn ogen echt heel belangrijk. Naast het zoeken naar passend aanbod, natuurlijk, maar dit alleen van school verwachten geeft toch vaak teleurstelling.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Signalen hb?

Bericht door Baloo »

Ik denk dat je dochter inderdaad heel veel kan en een brede interesse heeft. In mijn ervaring is dit op kdv en peuterspeelzaal minder een issue dan straks op school (vanaf groep 3), waar het aanbod op het gemiddelde is afgestemd en er veel minder ruimte is voor je eigen interesses of tempo. Hoe een kind daar mee om gaat en waar je tegenaan gaat lopen is heel moeilijk te voorspellen. Voor nu, gewoon meegaan met hoe zij zich ontwikkelt en genieten van elkaar. Misschien wel goed om bij de keuze voor een basisschool vast na te denken over hoe flexibel ze zijn en hoeveel kennis ze in huis hebben. Daarbij is het trouwens niet gezegd dat een basisschool met een 'hb' klas of afdeling perse beter is dan een reguliere basisschool met goede leerkrachten. In sommige gemeentes moet je een kind al vroeg aanmelden, voor het derde jaar, dus het kan geen kwaad je alvast te orienteren.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door Karan_1 »

Ik vind het op een dergelijke leeftijd heel lastig om al conclusies te trekken en zou daar ook zeker voorzichtig mee zijn. Ik heb 1 (getest) hoogbegaafd kind en zij liet op jonge leeftijd helemaal niets zien. Zelfs wij, als ouders, dachten dat ze een achterstand had. Een ander kind was extreem snel op jonge leeftijd, maar bleek op latere leeftijd absoluut niet hoogbegaafd (heeft ook geen kenmerken).
Kortom, het kan echt alle kanten opgaan en ik zou persoonlijk proberen niet te veel conclusies uit lijstjes te trekken.

Jpa
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 28 mar , 2022 12:15 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door Jpa »

Klinkt alsof ze al heel vlot is zoals je zelf al aangeeft. Ik sluit me bij de overige reacties aan. Haar lekker volgen in de ontwikkeling en passend aanbod geven. En over je vraag wanneer het nou hoogbegaafdheid is…tja dat verschilt per kind. Misschien kan je je wat meer erin verdiepen want er is best veel materiaal over.

Iris
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 okt , 2022 11:44 am

Re: Signalen hb?

Bericht door Iris »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om een klankbord te hebben. :smile:
merriedroom schreef:
wo 05 okt , 2022 7:44 pm
...
Het belangrijkste is dat de omgeving zich daarop aanpast en als ik je verhaal zo lees, gebeurt dit gelukkig ook al.
...
En bovenal: geniet van je prachtige dochter.
Het kdv waar ze nu zit gaat ze met enorm veel plezier naar toe. Ze hebben daar van alles waar de kinderen kennis mee kunnen maken en ik vind hun aanbod best ruim. Daarnaast kijken ze tot nu toe echt naar wat ze nodig heeft.
Ik geniet op de dagen dat we samen zijn enorm van haar. Ze doet en zegt echt zo veel grappige dingen en is heel behulpzaam. Maar ook als ik haar ophaal van het kdv en ze met een grote glimlach en een knutselwerkje aan komt rennen. Of als ze me geen knuffel geeft bij het ophalen, maar me gelijk enthousiast aan mijn hand mee trekt: "Kom mee mama". Dan moet ze me ergens buiten iets laten zien dat ze eerder die dag gezien heeft. Dus genieten kan ik gelukkig wel. :lol:
Bissi schreef:
wo 05 okt , 2022 8:36 pm
Dit lijstje van Deborah ken je misschien ook al: http://145plus.net/pub/tiki-index.php?p ... -of-gifted. Het gaat over niveausvanbegaafdheid en wat je hierin waarschijnlijk zult herkennen, is dat de drive om te leren en het begrip van mensenen dingenom haar heen meegenomen wordtin de omschrijving.
Deze website kende ik nog niet. Die drive herken ik bij haar wel inderdaad (bij mezelf ook overigens). Fijn lijstje om in m'n achterhoofd te houden.

Hanneke schreef:
do 06 okt , 2022 6:15 am
En aanvullend: iedere ( hoog) begaafde krijgt te maken met een omgeving die hem/haar niet begrijpt. Die niet aansluit. Je kind daar goed in begeleiden en op voorbereiden is in mijn ogen echt heel belangrijk. Naast het zoeken naar passend aanbod, natuurlijk, maar dit alleen van school verwachten geeft toch vaak teleurstelling.
Ja inderdaad, daar ben ik het mee eens.. :smile:
Hoe heb je het begeleiden en voorbereiden zelf gedaan? Nog tips wat dat betreft?
Baloo schreef:
do 06 okt , 2022 7:22 am
Misschien wel goed om bij de keuze voor een basisschool vast na te denken over hoe flexibel ze zijn en hoeveel kennis ze in huis hebben.
Dat is wel een goede om mee te nemen. Fijne tip!
Karan_1 schreef:
do 06 okt , 2022 11:59 am
Kortom, het kan echt alle kanten opgaan en ik zou persoonlijk proberen niet te veel conclusies uit lijstjes te trekken.
Dat probeer ik ook.. Maar dan wel in mijn achterhoofd dat er een kans is op hb. En eigenijk vanuit het feit dat ik zelf nooit echt gezien ben en haar een wat vrijer bestaan wens dan wat ik daardoor ervaren heb. :blush:
Jpa schreef:
do 06 okt , 2022 4:00 pm
Misschien kan je je wat meer erin verdiepen want er is best veel materiaal over.
Kunnen jullie nog boeken aanraden? Heb het gevoel dat ik op het internet inmiddels een beetje in cirkeltjes van dezelfde informatie rond draai namelijk. blsh1:

Nogmaals bedankt allemaal! Fijne avond!

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Signalen hb?

Bericht door Halve mandarijn »

Ik heb veel aan het boek hoogbegaafd gehad van Tessa Kieboom toen we hoorden dat de school van onze zoon dacht dat hij hoogbegaafd kon zijn.

Iris
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 okt , 2022 11:44 am

Re: Signalen hb?

Bericht door Iris »

Halve mandarijn schreef:
vr 07 okt , 2022 5:41 pm
Ik heb veel aan het boek hoogbegaafd gehad van Tessa Kieboom toen we hoorden dat de school van onze zoon dacht dat hij hoogbegaafd kon zijn.
Bedankt! Ik was bekend met het zijnsluik en heb wel eens een lezing van haar gezien. Heb nu een boek van haar besteld. Hoop dat ik daar ook weer veel uit haal. :smile:
Fijne zondag!

Averna
Berichten: 24
Lid geworden op: za 11 jun , 2022 4:05 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door Averna »

Wij zaten met hetzelfde met onze dochter. Toen ze een jaar of 3 was hadden wij het vermoeden dat ze een ontwikkelingsvoorsprong had, maar dat heb ik eigenlijk een beetje afgedaan als "trotse moeders vinden hun eigen kind natuurlijk altijd super slim". ;)

Als baby merkte ik wel al dat ze overal bij moest zijn, al vrij vlug was met van alles en heel boos kon worden als iets niet lukte. En ook dat ze nauwelijks sliep. :confused:

Toen ze 1/1,5 was, merkten we dat die frustratie steeds opvallender werd, maar omdat ze niet praatte, weten we de frustratie daar aan.

Toen ze pas met 2,5 (vrij laat dus) begon met praten, sprak ze al vlug hele zinnen. Ze was non-verbaal altijd al super sterk, dus ze is nooit naar logopedie o.i.d geweest (ook nooit voorgesteld door consultatiebureau of peuterspeelzaal). Toch ging die frustratie niet weg, sterker nog, het werd alleen maar erger. :lol: Ook daar zocht ik niets achter, want ze was immers 2, dus peuterpubertijd...

Ze maakte wel met 2 jaar al puzzels van 24 stukjes, tegen de tijd dat ze 3 werd wel 50 stukjes.
Met 3 jaar had ze steeds fases waarin ze alles over bepaalde onderwerpen moest weten. Zo wilde ze een hele tijd alle nummerborden van auto's oplezen (de cijfers en enkele letters), moest ze een hele tijd om de 5 minuten weten hoe laat het was (en leerde zichzelf zo hele en halve uren lezen) enz. Ook kon (en kan) ze zich moeilijk bezig houden met speelgoed. Spelletjes, werkblaadjes, bouwen met Duplo/lego en knutselactiviteiten gingen meestal goed. Maar ze bleef aandacht vragen. De tip "zet haar even voor de tv, zodat je kunt koken" werkte bijvoorbeeld echt niet, want ze had constant vragen. (Nu kan ze wel tv kijken, maar doet ze dat als ik voorlees)

Verder viel ons al vroeg op dat ze alles uit het niets lijkt te doen. Zoals praten, maar ook lopen (ze kon overal langs lopen, maar wilde aan de hand echt niet, tot oma haar op haar verjaardag bij de hand nam en ze zo weg liep) en zindelijk worden ("mama ik wil geen luier meer aan" en klaar was ze..)

Ze kon ook al vrij vroeg veel kleuren, cijfers en letters, maar die dingen vielen minder op dan alle "eigenaardigheden" en haar nieuwsgierigheid.

Nu is ze bijna 6 en lijkt ze steeds vaker niet goed in haar vel te zitten. Ze vindt school niet meer zo leuk (altijd hetzelfde). Ze wil naar groep 3 ipv 2.
Ze is op school ook veel rustiger en stiller dan thuis. Bij ons kan ze niet stilzitten, wil constant aandacht en is vaak erg boos/verdrietig en dan eigenlijk ontroostbaar. Maar ook vaak ontzettend enthousiast.

Wombat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Signalen hb?

Bericht door Wombat »

Het lijkt alsof je dochter inderdaad flink voor loopt. Toen mijn oudste twee kinderen nog in de peuterleeftijd waren, had ik dezelfde vragen en twijfels als jij hier beschrijft. Natuurlijk is het nu voor jouw peuter niet belangrijk om te weten of ze een beetje vlot, of heel erg vlot is, zolang ze maar lekker kan ontdekken en spelen op haar niveau, maar voor jou is het wellicht wel belangrijk.
Ik durfde bijvoorbeeld pas echt in gesprek met de peuterspeelzaal en school over wat er nodig was, toen ik wat meer bevestiging had dat de ontwikkeling van mijn kinderen echt uitzonderlijk was. Het gaf mij ook rust om te weten dat wat ik zag, klopte. Voordat ik daar van overtuigd was, was ik eigenlijk continu bezig met vergelijken. Vergelijken met andere kinderen, met lijstjes van het internet van wat kinderen op die leeftijd gemiddeld allemaal kunnen, met lijsten met hb-kenmerken, etc.

Ik vind het boek "bijdehante baby's en pittige peuters" een fijn naslagwerk. Het is misschien niet het eerste boek om te lezen als je wil leren over hoogbegaafdheid in het algemeen, maar het gaat specifiek over de allerkleinsten. Het behandelt een lijst van mijlpalen met een duidelijke omschrijving van wat een gemiddeld kind precies kan op welke leeftijd, en het geeft ook de spreiding aan (op welke leeftijd kan 25% van de kinderen dit, wanneer 50% etc). Want laten we eerlijk zijn, op internet vind je altijd wel een filmpje van een kind van amper zes maanden oud dat al kan lopen/praten/basketballen/vul iets in.
Zolang je er ontspannen mee om gaat, kan het volgens mij echt geen kwaad om uit te zoeken hoe groot/bijzonder de voorsprong is. Met in je achterhoofd dat een ontwikkelingsvoorsprong op jonge leeftijd niet betekent dat je kind hoogbegaafd is, maar dat heel veel hoogbegaafden wel een ontwikkelingsvoorsprong hadden als kind.
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Signalen hb?

Bericht door Noelle »

Ik vind het ook niet zo logisch op die leeftijd verdere conclusies te trekken dan dat een kind vlot zou zijn. Of het past bij de leeftijd? Zoveel kinderen zoveel paden. Mijn nu tiener sprak op 2 jarige leeftijd een paar woorden, was volgens mij bepaald niet zo vlot motorisch gezien en liep op de basisschool jaren voor. Ik zou me ook een beetje afvragen waarom het belangrijk is voor je. Je eigen ervaringen hoeven niet representatief te zijn voor je kind toch?

Plaats reactie