twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Plaats reactie
handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Ha allemaal,

Mijn dochter wordt in de zomer 4. Afgelopen jaar heeft zij het erg moeilijk gehad op het kdv.
i.v.m. corona kon zij niet naar buiten, puzzels op haar niveau kunnen niet omdat zij op een 1-4 groep zit (De baby's zouden dan kleine stukjes in kunnen slikken) en 3 + groepen konden niet omdat groepen niet mochten mixen.
Mijn dochter is heel taalvaardig en kan erg goed puzzelen, sommige woorden schrijven, kleine woordjes lezen.
Daarnaast tekent zij beter dan haar broer van bijna 6.
Sinds een paar maanden komt zij alleen nog maar met kras tekeningen thuis. Ik heb gebeld met het CJG om te informeren wat zij zouden doen en zij gaven aan dat ik thuis het aanbod kan verbreden. Maar ze gaven met name aan dat alle kinderen van deze leeftijd aan school toe zijn.
In eerste instantie heb ik de leidsters van het KDV benaderd maar zij gingen erg snel in de verdediging met wat zij allemaal al doen. Vervolgens heb ik onder het mom van 'ontwikkeling gesprek' een telefoongesprek gehad wat wel positief was. De leidster herkende dat zij voor liep en zou meer opdrachten uitprinten die eigenlijk voor kinderen van groep 1 bedoeld zijn. Afgelopen periode gaat het beter op de opvang, maar wel alleen als die betreffende leidster er is.
Vanaf volgende week mag zij eerder wennen op school (ongeveer 5 weken tot de zomer).
Ik weet niet of mijn dochter hb is, eigenlijk denk ik van niet, ik zie alleen dat zij een enorme ontwikkelings voorsprong heeft ten opzichte van leeftijdsgenoten. Iemand gaf aan dat zij veel herkent in mijn dochter en dat ik het beste zo vroeg mogelijk al actie moet ondernemen.
Mijn vraag aan jullie: Zou ik de tijd uitzitten en wachten tot zij na de zomer naar school gaat of zouden jullie iets anders gaan doen?

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door loekie »

Om hoeveel weken gaat het nog? Hoeveel dagen per week gaat ze naar de opvang? Heb je een alternatief voor één of meer dagen?
Onze oudste is de laatste maanden van de opvang doorgekomen omdat één van de leiders werkbladen meenam.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Ze kan in september pas echt beginnen met school. Ze gaat 3 dagen maar het is niet echt een optie om minder te gaan.
Ze krijgt inderdaad werkbladen van de leidster waar ik mee heb gebeld. Maar wat ik van mijn dochter terug krijg is dat deze bladen alleen over lijntjes trekken of natekenen gaan. Ik heb nog een jongere dochter die ook nog naar deze opvang moet gaan, en het zijn hele lieve leidsters verder. Dus ik voel ook een beetje schroom om hier nog een keer over te moeten bellen.

Geertje
Moderator
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door Geertje »

Kan ze in de zomervakantie alvast doorstromen naar de BSO? Nog maanden zo doorgaan lijkt me voor haar niet echt fijn.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door merriedroom »

Het klopt dat kinderen vanaf 3,5 heel erg toe gaan zijn aan school. Die laatste maanden duren lang... maar je geeft ook signalen waaruit blijkt dat je dochter niet meer lekker in de groep zit. September is dan wel ver weg en ook de zomermaanden moeten leuk blijven.

Als de maatregelen het weer toelaten, zou ik vragen of er toch een 3+groep mogelijk is. Ik heb voor de laatste 4 maanden mijn zoontje ook op een 3+groep gezet en dat deed hem heel erg goed. Bij jongere kinderen ging hij ook zitten krassen op een tekening ipv netter inkleuren en hij was thuis niet meer te genieten.

Ik snap dat hun aanbod beperkter is vanwege het materiaal dat is aangepast voor de leeftijd (0 tot 4 jaar) en vanwege de grootte van het speelgoed. Je zou kunnen voorstellen dat je zelf printjes meeneemt die ze kan maken. Soms is materiaal dat al op de groep aanwezig is, moeilijker te maken door er een dimensie aan toe te voegen. Hier zijn voorbeelden: meerdere puzzels door elkaar, 1 puzzelstuk geven en kijken of ze de afbeelding kan raden, puzzel op een andere plek verderop leggen en telkens 1 stukje mogen pakken en die moet direct aangelegd kunnen worden, anders moet het stukje terug. Zoek maar eens op pientere peuters en materiaal voor meer ideeën.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Vanaf haar verjaardag kan het inderdaad, alleen helaas willen ze het niet eerder doen. Ivm verzekeringen enz.
Geertje schreef:
do 03 jun , 2021 7:51 pm
Kan ze in de zomervakantie alvast doorstromen naar de BSO? Nog maanden zo doorgaan lijkt me voor haar niet echt fijn.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Bedankt voor de tips! Ik aarzel om nog een keer contact op te nemen omdat de leidsters zich al eerder aangevallen voelden terwijl ik toen ook alleen maar vroeg over een 3+ groep. Zou jij dit dus toch wel doen?
merriedroom schreef:
do 03 jun , 2021 7:54 pm
Het klopt dat kinderen vanaf 3,5 heel erg toe gaan zijn aan school. Die laatste maanden duren lang... maar je geeft ook signalen waaruit blijkt dat je dochter niet meer lekker in de groep zit. September is dan wel ver weg en ook de zomermaanden moeten leuk blijven.

Als de maatregelen het weer toelaten, zou ik vragen of er toch een 3+groep mogelijk is. Ik heb voor de laatste 4 maanden mijn zoontje ook op een 3+groep gezet en dat deed hem heel erg goed. Bij jongere kinderen ging hij ook zitten krassen op een tekening ipv netter inkleuren en hij was thuis niet meer te genieten.

Ik snap dat hun aanbod beperkter is vanwege het materiaal dat is aangepast voor de leeftijd (0 tot 4 jaar) en vanwege de grootte van het speelgoed. Je zou kunnen voorstellen dat je zelf printjes meeneemt die ze kan maken. Soms is materiaal dat al op de groep aanwezig is, moeilijker te maken door er een dimensie aan toe te voegen. Hier zijn voorbeelden: meerdere puzzels door elkaar, 1 puzzelstuk geven en kijken of ze de afbeelding kan raden, puzzel op een andere plek verderop leggen en telkens 1 stukje mogen pakken en die moet direct aangelegd kunnen worden, anders moet het stukje terug. Zoek maar eens op pientere peuters en materiaal voor meer ideeën.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door merriedroom »

Ja, want het gaat om het welzijn van je kind en niet om de tere zieltjes van de leiding. Het is wel belangrijk om het tactisch te brengen. Wat kan helpen is om je zorgen te uiten met voorbeelden die je ziet bij je dochter. Ze kunnen het probleem wel of niet zien, maar moeten jouw signaal hierin hoe dan ook serieus nemen. Als ze het herkennen, kunnen jullie samen zoeken naar oplossingen. Misschien hebben ze toch al zelf ideeën.

Als je zorgen hebt over je kind moet je die altijd kunnen aangeven, anders verschuif je het probleem. Het gaat nog om 3 maanden en dat is een lange tijd als je het niet fijn hebt op een plek.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door Anne72 »

Heb je, ondanks Corona, andere ouders met oudere kinderen nog wel eens gesproken? Een 3+groep lijkt mij meest kansrijk als er meerdere kinderen zijn die daar behoefte aan hadden. Je zou eventueel ook kunnen kijken wie er in de oudercommissie zitten en het issue bij hen aankaarten. Want idd jouw kind is niet de enige. Als er geen oudercommissie is en je dit echt graag wilt zou je ook contact op kunnen nemen met de leidinggevende en jouw ervaringen delen en overleggen wat eigenlijk het beleid is. Wat hij of zij als mogelijkheden ziet voor een 3+groep.

Voor je oudste zou ik me daar niet te veel op focussen. Voor nu mag het niet en organisatorisch is het best een dung en dat in de vakantie...
Zou dus zoeken naar extra uitdaging.

Verder denk ik dat de focus op werkbladen die ik lees best een beperkte kijk is op waar uitdaging kan liggen. Het past ook niet helemaal bij het beeld dat veel mensen hebben van hoe je kind moet blijven: ze worden al zo snel groot enz enz. Heb je wel eens gedacht aan een puzzelboekje. Toen onze kids klein waren had je hele leuke van puzzelsport of denksport. En ook de tijd van de vakantieboeken komt er weer aan. Zoiets oogt al kind/speelvriendelijker.

Verder zou ik eens rondvragen voor smartgames. Dat zijn ook een soort puzzels maar dan gericht op logisch denkvermogen. http://www.kubuswinkel.nl/dorazoektvriendjes.html deze vond ons meiske echt geweldig! Het voordeel is dat de oplossing achterin zit dus ze kunnen er vaak al snel zelfstandig mee aan de slag. En een deel van de HB-ere (hier 50%) is eerlijk genoeg om niet te spieken. Ze stonden vroeger regelmatig op marktplaats. Zelf heb ik de eenvoudige niet meer.

Oh en super loco. Dat vonden ze ook geweldig. Bestaat dat nog? Dit zijn ook dingen die je zelf kunt regelen en mee kunt geven.

Verder zou het kunnen dat je kind gezien wil worden als groot. Bij groot hoort ook het krijgen van taakjes en mogen helpen. Ons meiske was dol op het sorteren en uitzoeken van speelgoed bijvoorbeeld. Of het netjes in de kast zetten van de afwas enz enz. Misschien liggen daar ook kansen.

Sterkte in ieder geval. Het is niet fijn als je kind het niet naar de zin heeft.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door Hanneke »

Moeilijk he, zo'n situatie waarbij je enerzijds voor je kind wil "opkomen", en anderzijds ook de relatie met de leidsters goed wil houden. Herkenbaar!

Of je echt actie moet ondernemen weet ik niet zo goed. Ik denk het wel.

Ze gaat al wennen op school schrijf je. Wat fijn dat dat nog kan, zo vlak voor de zomervakantie! Dat doet niet iedere school. Misschien vindt je dochter daar al wel wat meer uitdaging, tussen oudere kinderen.

Voor de korte tijd dat ze nog op het kdv zit zou ik nog wel in gesprek gaan met de leidsters. Misschien is binnenkort spelen op de andere groep wel weer mogelijk, de regels hierover versoepelen tenslotte nog steeds. En je kunt aangeven dat je het gevoel kreeg dat de leidsters zich aangevallen voelden, maar dat dat zeker niet jouw bedoeling was, omdat je ziet hoe lief ze zijn en hoe ze hun best deden. Vaak geeft dat juist een betere basis om samen te kijken wat je dochter heeft, dan door met de botte bijl te werken (wat jij ook juist helemaal niet doet zo te lezen). En je moet nog even met ze verder, dus een fijne relatie is dan ook wel belangrijk. Het één sluit het ander ook niet uit natuurlijk.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Bedankt voor de tips! Het is precies zoals Hanneke zegt. Het is ook zo gek dat het bij mijn oudste zoon totaal geen probleem was. Die kreeg allemaal extra's enz. Maar nu door corona is het er allemaal langzaam ingeslopen.
Ik heb toch even de moed bij elkaar verzameld en net met de bestuurder gesproken maar zij gaf aan voorlopig geen 3+ groep te doen omdat het lokaal waar dat zou plaatsvinden nu verbouwd wordt. Ze zou de leidsters wel weer extra instrueren om meer te doen. Ik hoop dat het het gewenste effect heeft maar ik vraag het mij af.
De school vroeg naar een evaluatie formulier maar die willen ze pas in de zomer opstellen omdat ze eerst moeten observeren. Ik vraag mij sterk af wat ze dan de afgelopen periode hebben gedaan want met haar derde verjaardag was er ook geen observatie ivm corona. Ik neem dit formulier dan ook niet echt serieus. Bij mijn zoontje stond er alleen op: 'hij kan tot 30 tellen en dat is al heel knap'. Terwijl hij toen al tot 100 kon tellen, maar tot zover gingen ze blijkbaar niet.
Ik ben inderdaad erg tevreden met deze school. Ons zoontje gaat versneld de kleuterklas door dus ik denk dat dat wel scheelt.
Vandaag is ze een dagje thuis en dan is ze echt een voorbeeldig kind. Ze is heel zelfstandig dus ze pakt zelf Donald Duckjes uit de kast en kan zich daar uren mee vermaken. Ik heb een weekschema gemaakt waarop ze kan zien welke dag ze thuis is en niet en dat helpt al heel erg in hoe ze naar de opvang gaat. Ze weet precies welke leidsters er op een dag zijn en welke kwaliteiten de leidsters hebben dus ik probeer haar nu van te voren te helpen om te bedenken wat ze wil doen zodat ze dat durft te vragen.
Bedankt voor de tips als loco en Smart games! Dat is wel een heel leuk idee om uit te proberen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door Vlinder42 »

Ik heb over zo’n formulier veel gedoe gehad met het kinderdagverblijf. Tijdens het evaluatiegesprek zeiden ze hoe ver m’n dochter voorliep en dat ze vonden dat we daar speciaal iets mee moesten doen op school. Maar op het overdrachtsformulier voor school wilden ze daarover niets opschrijven, want de leidsters van een kinderdagverblijf zijn niet opgeleid om een ontwikkelingsvoorsprong te diagnosticeren.

Ze zijn overigens er ook niet voor opgeleid om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong les te geven. Het is dus al heel fijn als ze hier iets aan willen doen. Ik zou me er niet teveel van voorstellen. Ik zou haar zelf iets meegeven wat ze leuk vindt om te doen wat geschikt is voor het kdv. Gelukkig is het bijna vakantie. Hopelijk is het mooi weer en gaan ze lekker buiten. Het is eindig. Je dochter mag al eerder wennen op school. Dat is heel fijn. Dan zou ik me daarop focussen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door Bissi »

Maar op het overdrachtsformulier voor school wilden ze daarover niets opschrijven, want de leidsters van een kinderdagverblijf zijn niet opgeleid om een ontwikkelingsvoorsprong te diagnosticeren.
Misschien mosterd na de maaltijd, maar:
Diagnosticeren is een groot woord. Voor allerlei officiële diagnoses zijn inderdaad deskundigen nodig. Daar gaat het ook helemaal niet om in die omstandigheden. Wat gebruikelijk is, is om in zo'n geval de observaties te noteren, zonder daar een conclusie aan te verbinden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door Vlinder42 »

Dat is zo, maar het kdv gaf dit als reden op. Ze kunnen wel observaties opschrijven, maar ze gaan dus niet ‘testen’ hoe ver je kind is. Het is niet gebruikelijk dat kinderen bijv tellen tot 1000 en dat gaan ze dus ook niet ‘testen’ op het kdv en dat observeren ze dan dus ook niet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Ah dat is wel een eye opener. ik had verwacht dat ze wel een beetje zouden aansluiten bij welk niveau ze op dat moment hebben.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door Axator »

Bij mijn jongste heeft de psz braaf alles afgevinkt wat hij zou moeten kunnen. Al het extra, daar kijkt dat formulier niet naar. In een aanvullend stukje heeft ze wel geschreven dat hij bijv pienter is, maar dat viel niet onder de officiële observatie. Meer zo'n vakje voor alles wat extra te vermelden valt.

Ze heeft mij vooral op het hart gedrukt om bij de aanvang school wel te vertellen dat hij bepaalde dingen al kon, en dat hij slim is.

Al hangt het ook dan nog wel af bij welke leerkracht je zit. De mijne kwam bij een sociaal/zorgzame kleuterjuf, maar minder gefocust op cognitie. Achteraf had hij beter naar een andere kleuterklas kunnen gaan waar de juf juist gefocust was op de cognitie. Al is die minder sterk op sociaal gebied. Dat is wel iets dat blijft. De school kan best goed omgaan met HB, maar specifieke leerkrachten houden hun eigen sterke en zwakke punten. Misschien kun je daar nog even extra naar vragen bij de groepsindeling?

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Even een update. Vorige week is ze voor het eerst naar school gegaan en deze week mag ze twee keer wennen.
Het kinderdagverblijf heeft toch snel nog een observatie formulier gemaakt. In deze rapportage werd er op drie domeinen gerapporteerd, de sociaal emotionele ontwikkeling, betrokkenheid en spelontwikkeling. Haar kalender leeftijd was 3 jaar en 9 maanden. Op het domein sociaal emotionele ontwikkeling scoorde ze 7 + jaar. (Tot zover ging de schaal). En op de andere domeinen scoorde ze 6 jaar en 6 maanden. Ik vond dit zelf wel erg hoog en nu twijfel ik zelfs een beetje over de kwaliteit van deze meting.
Ik heb dit document samen gevoegd bij de andere gevraagde formulieren van school en deze heb ik aan de juf gegeven voorafgaand aan het eerste wenmoment.
Haar wen ochtend ging erg soepel. Ze zwaaide mij al uit bij het begin, als hint dat ik weg moest gaan, en de juf gaf aan dat het lijkt alsof ze al een jaar op school zit.
Aan het eind bij het ophalen was er eigenlijk geen evaluatie moment. Behalve een: 'het ging erg goed'. Het pakketje met documenten werd aangenomen maar er werd niet over gesproken.
Ik was wel een beetje teleurgesteld over deze summiere aandacht. Mijn zoontje zit ook op deze school en tijdens zijn wenmoment hebben we al deze formulieren nog even samen doorgenomen. Gelukkig kan mijn dochter goed vertellen dus thuis heeft ze veel verteld van haar school ervaring.
Deze week mag ze vaker wennen en daar kijkt zij erg naar uit. Dus dat is een positieve ontwikkeling.
Ik heb mij er nu eigenlijk op ingesteld dat de juf aan het afbouwen is voor de zomervakantie en ik hoop dat we aan het begin van komend schooljaar wat meer informatie uitwisseling mogen hebben.

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door jamathi mv 4 »

Als jij graag meer informatie uitwisseling wil hebben met de juf kan je dat natuurlijk ook zelf vragen. Niet alle ouders zullen daar behoefte aan hebben, dus misschien doet deze juf dat niet standaard maar wil ze er gerust even tijd voor nemen. Krijgt ze deze juf ook volgend jaar? Dan is dat wel de moeite waard lijkt mij. Zeker met de grote voorsprong die aanwezig is volgens de peuterspeelzaal observatie en wat je zelf al ziet.

Dat je schrikt van de referentieleeftijden is heel begrijpelijk, het is wel een grote voorsprong natuurlijk. Maar, je schrijft ook dat ze al sommige woorden kan schrijven, kleine woordjes kan lezen, al heel mooi tekent, etc. Dan kan ik er inderdaad in komen dat ze op die vlakken inderdaad al op 6+ jaar refentieleeftijd zit. Kinderen leren bijvoorbeeld lezen en woordjes schrijven gemiddeld genomen pas in groep 3, dan zijn ze vaak 6 jaar.

Als je weet welke observatie-methode er is gebruikt kan je die misschien opzoeken, zodat je weet wat er allemaal geobserveerd wordt en hoe er gescoord wordt? Dat kan jou als moeder ook inzicht geven en misschien je twijfel (of je hier nu wel al aandacht voor moet vragen) wegnemen.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door merriedroom »

Bij ons is de overdracht bij beide ook summier geweest. Oudste verwoorde zichzelf uitgebreid, de jongste een stuk minder en na wat signalen van ons en eerste indrukken die hij zelf gaf, toch een wat uitgebreider gesprekje met de juf gehad. De behoefte bij de juf ontstond ook om een beter beeld te krijgen van de jongste. Je kunt die behoefte best aangeven, denk ik. Zeker als al bekend is dat de juf ook komend jaar de kleuterjuf wordt.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: twijfel of ik de situatie moet aankijken of actie moet ondernemen

Bericht door handzeep »

Het is nog niet bekend of zij ook daadwerkelijk de juf volgend jaar gaat worden. De behoefte kenbaar maken ga ik zeker doen als er na komende keren nog steeds geen moment is geweest.
Afgelopen keer had ik volgens afspraak tot 9 uur mogen blijven maar omdat mijn dochter het zo goed deed werd ik 8.40 al subtiel het klaslokaal uitgestuurd. Hoe de juf verder deed vond ik erg positief. Ik vond het een fijne sfeer in de klas en ze had ook oog voor mijn dochter dus dat maakt veel goed.

Plaats reactie