Was benieuwd naar ervaringen in omgang met intense peuters. Eigenlijk is het nog een dreumes, wordt in juni 2 jaar, maar dat vergeet je soms als het zo'n bijdehandje is...
Zoonlief is vrolijk, grappig en lief, maar ook extreem intens voor ons als ouders. Hij is veel drukker dan de oudste dus ik ben dit ook niet gewend. Uiteraard is het bekend dat ze al jong grenzen aftasten, koppig zijn, vroeg praten etcetera. Maar het eigen willetje afleiden met keuzes die allebei wel kunnen wanneer hij iets wil wat niet kan (bv op straat liggen, tubes douchegel door het huis leegknijpen, nooit meer slapen etc) houd ik ook moeilijk zo vol. Er zijn dagen bij dat dit ongeveer elke minuut nodig is. En ook al echt in discussie gaan. Als hij zijn poot stijf wil houden roept hij bijvoorbeeld "nou, dan niet!" met opgetrokken wenkbrauwen erbij.
Lastigste is het slapen. Hij komt herhaaldelijk het bed uit omdat hij geen zin heeft, en één keer had ik toen ik moe was wat minder geduld en ben even weggelopen om af te koelen. Nu wordt het constant zo ingezet: hij gaat normaal slapen als mijn man hem naar bed brengt, maar als ik het doe is het een spel om eruit te rennen en het duurt dan zeker een uur voor hij gaat slapen. Soms ook nog twee keer in de nacht.
Hebben andere mensen ook dit soort taferelen in peutertijd gehad? Is er een gouden tip die ik over het hoofd zie? Soms denk ik dat hij overdag meer uitdaging nodig heeft en daarom in de avond niet 'uit kan, maar volgens mij bieden we hem van alles aan. Vaak naar buiten en laten hem dan weg en tempo kiezen, en ook speelgoed van oudere broers gebruikt hij (onder begeleiding) al vaak.
Groeten, een vermoeide moeder