Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Plaats reactie
merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door merriedroom »

Hoi allemaal,

Mijn zoontje is twee maanden verwijderd van de start op de basisschool. Op rekengebied heeft hij een hele grote voorsprong en ook een sterk gevoel bij de waarde van getallen. Het aanbod straks zal als een andere wereld voor hem voelen en daarmee mogelijk erg verwarrend. Is het handig om op school meteen te starten met een onderzoek waar zoon staat en hoe ze daar het beste op kunnen aansluiten? Ik geloof zelf eigenlijk al niet dat hij al zoveel begrijpt en kan en zonder ‘bewijs’ snap ik dat school dat ook niet zomaar aanneemt.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door loekie »

Het lijkt me handig om het te vertellen bij het startgesprek en de eerste weken gebruiken om te wennen en de leerkrachten te leren kennen. Veel kleuterleerkrachten zullen de eerste weken gericht zijn op het kennis laten maken met routines en het observeren en niet heel gericht leerstof aanbieden. Waarom denk je dat het verwarrend voor hem zal zijn?

Mijn oudste had bij rekenen en taal ook een voorsprong van ruim 2 jaar toen hij startte en na een paar maanden was het echt wel nodig om dingen aan te passen, maar de eerste weken had hij wel nodig om te ontdekken hoe alles werkte (in de kring, naar toilet gaan, eten en drinken, omkleden voor gym, buitenspelen, opruimen, omgaan met 6-jarigen). Het is m.i. wel belangrijk dat de leerkracht het weet zodat ze tijdens het observeren de goede bril opzet.
Ik geloof zelf eigenlijk al niet dat hij al zoveel begrijpt en kan en zonder ‘bewijs’ snap ik dat school dat ook niet zomaar aanneemt.
Dat hangt ook erg af van de observatievaardigheden van de leerkracht en hoeveel je zoon hardop zegt. In groep 2 volstond één observatie van de nieuwe leerkracht om aan de bel te trekken. Ze vroeg in de kring wie er net als Pippi Langkous een som wist (zoals in het liedje). Toen ziei mijn zoon: 70+41=111. De leerkracht wilde van mij weten of hij dat uit zijn hoofd wist of echt on uitrekenen....

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door Noelle »

Hi Merriedroom, ik sluit me aan bij de eerdere reactie. Ik denk goed te realiseren dat de eerste schoolweken niet zijn bedoeld om rekenles op maat te geven. Het is echt bedoeld om je kind te laten landen in een nieuwe omgeving, kennis te maken met de nieuwe routines en je plekje in de klas te vinden. Observeren hangt uiteraard af van wat je kind laat zien en de leerkracht. maar ook daarvoor helpt het meestal al een kind goed geland is en zich prettig voelt in de klas, bij de leerkracht en de andere kinderen. Natuurlijk kun je t bij gelegenheid noemen bij de kennismaking en meestal bespreek je na een aantal weken hoe het gaat. Overigens is hoe het kind landt dan (ik zou denken logischerwijze) ook een belangrijk onderwerp van gesprek.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door Vlinder42 »

De kleuterklassen hebben echt niet veel rekenaanbod. De meeste scholen werken met een kring en met hoeken, de bouwhoek, de poppenhoek etc. Ze leren natuurlijk letters en cijfers, maar normaal gesproken gaan ze niet schools rekenen in groep 1. Het gaat er meer om dat ze sociaal leren functioneren op school. Op een stoeltje zitten, iets vertellen in de kring, geen andere kinderen slaan als je boos bent etc..

Ik weet niet zo goed wat ik je moet raden. Mijn oudste ging naar de kleuters en dat ging prima, maar de jongste niet. Mijn jongste liep ook ver voor. Omdat we goede hulp wilden, lieten we haar testen. Dat mislukte. De peuterspeelzaal en de kinderopvang gaven beide aan dat ze ver voorliep, maar wilden daar niets over opschrijven in de overdracht omdat ze naar eigen zeggen formeel niet deskundig waren om daar iets over te zeggen. Bleven wij als ouders over om er iets over te zeggen. Dat hebben we ook gedaan. In het eerste gesprek met de directrice van de school was er veel begrip en kregen we te horen wat er allemaal kon. Er was een speciale juf en vanaf groep 5 een plusklas.

Ons kind ging naar school en schrok zich dood van de grote jongens die op haar af kwamen en die niet zo lief waren. Onder het mom ‘ze moet wennen’ gebeurde er verder niets. Binnen een paar weken hadden we een totaal teruggetrokken kind, dat alleen nog maar kraste met kleurtjes, terwijl ze gewoon kon tekenen. Lezen kon ze ook ineens niet meer. En ze wilde nergens aan meedoen, ook niet met de werkjes, waardoor het leek of ze niets kon. De juf had er weinig begrip voor. Ik heb toen bij school gevraagd wie de meerbegaafdenjuf was en heb contact opgenomen met haar. Daarna mocht ze 1x per week een uurtje hb-spelletjes doen op zolder met de onderwijsassistent. Maar school was boos op mij, want dit mocht normaal alleen op aanvraag van de juf. Wel zagen ze bij die spelletjes dat ze op sommige vlakken ruim 2 jaar voorliep. Toch was de schade al gedaan. Ze liet in de klas niets meer zien en we hadden een onzeker, teruggetrokken kind. Vervolgens ging de mb-juf weg en werd niet vervangen.

We hebben toen ons kind naar een andere school gedaan. Daar kwam ze in groep 2. Daar gingen de gesprekken met de juf een stuk beter. Ze boden haar plusopdrachten aan en m’n dochter kwam het 2e halfjaar 1x in de week in een plusklasje voor kleuters. Dat was fijn voor haar. Doordat ze daar zag dat er ook andere kinderen waren die konden lezen en dingen wisten, kroop ze een beetje uit haar schulp. Maar het heeft geduurd tot groep 4 totdat ze dit alles een beetje van zich af heeft geschud en meer zelfvertrouwen heeft.

Het hangt heel erg van de school af hoe ze hiermee om gaan. Dat een school iets opschrijft of zegt over hb, wil nog niet zeggen dat ze er ook echt veel ervaring mee hebben. De ene school heeft er meer ervaring mee en kennis over dan de andere. En ook echt een andere aanpak dan de andere, vooral bij de kleuters.

Nu heb jij een jongen, misschien scheelt dat. Mijn ervaring is dat de hb-jongetjes met zelfvertrouwen meestal wel goed worden geholpen omdat het bij hen goed zichtbaar is voor de leerkracht.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door merriedroom »

Dank jullie wel. Die verwarring zou kunnen komen doordat hij blij vertelt wat hij weet over cijfers, rekenen en klokken en hier zo enthousiast over is en dan vervolgens van leeftijdsgenootjes ineens geen reactie krijgt en de juf met speelmateriaal 1 t/m 5 aan komt zetten. Wat Vlinder42 zegt, is dan mijn schrikbeeld een beetje. M’n zoontje is snel geneigd te zeggen dat hij iets niet kan en is niet zo’n flapuit.

Ik snap dat de eerste weken vooral wennen zijn en dat is ook goed. Hij laat thuis wel zien veel behoefte te hebben aan verdieping en zoekt het op om nieuwe dingen over rekenen te leren en over andere interesses. Dit aangeven aan de juf lijkt me een goed idee.

Hadden jullie toenmalige kleuters juist wel of niet zo behoefte aan aansluiting op hun niveau als ze op een (cognitief) gebied voorliepen?

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door Bissi »

merriedroom schreef:
di 06 apr , 2021 2:17 pm
Hadden jullie toenmalige kleuters juist wel of niet zo behoefte aan aansluiting op hun niveau als ze op een (cognitief) gebied voorliepen?
Dat hangt ervan af, dat verschilt per kind. Als je (soms onbewust) als kind de verwachting hebt dat je jn groep 1 'echt gaat leren ' op school, dan kan dat wel tegenvallen wanneer dat niet zo is. Die verwachting krijgt een kind soms uit de omgeving, bijvoorbeeld via broertjes en zusjes.
Maar niet ieder kind heeft die verwachting. In de kleuterklassen leren ze vanalles, en een ervaren kleuterjuf kan inspelen op een voorsprong (tot op bepaalde hoogte).
Als een kind het gevoel heeft dat er vanalles op school te doen en te leren valt, spelenderwijs, dan durft het misschien ook de angst om nieuwe dingen te proberen lis te laten. Dat zou heel fijn zijn als dat lukt.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door Noelle »

Dat is volgens mij echt kindsafhankelijk- mijn kind(eren) vonden het sociale spannend en nam hun best in beslag. met name 1 van mijn kinderen wilde zelf veel leren voordat ze naar school ging (en/of was competitief in de zin dat ze steeds een hoger avi niveau boek wilde of meer wilde leren rekenen maar ze had van haar voorsprong geen last. Ze nam wel eens een boek mee en las dat dan op school (ze ging lezend naar school) maar het was ‘geen ding’. Voor school en voor haar niet. Ze vond zeker in t begin speelafspraken maken en plek in de groep veroveren spannend en kostte best energie. Dat speelde meer dan dat ze er last van had dat ze (erg ver) voorliep. Juist in de onderbouw was dat bij mijn kinderen nog het minst een issue omdat ze vooral andere dingen doen. Heb ook een echte knutselaar dus die vond t ook prima. Maar dat verschilt zo per kind. Maar het is dus ook zeker niet zo dat een (hele grote) voorsprong betekent dat school problemen zal geven.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door Paula »

Onze oudste heeft 2 jaar gekleuterd zonder problemen. Ze hield van knutselen en liedjes zingen en de dingen waar ze niets meer van leerde of die ze minder leuk vond, nam ze voor lief.
Jongste was na 3 maanden helemaal klaar met kleuteren. Hij voelde zich niet thuis in groep 1 en (na een versnelling) ook niet erg in groep 2.

Wat ik kan aanraden is om een gesprek te plannen met de leerkracht na een week of 6. Dan heeft je zoontje tijd gehad om te wennen aan nieuwe regels en routines, en heeft de juf tijd gehad om hem een beetje te leren kennen en observeren. Het is helemaal niet gek als jij als ouder na een paar weken even wil praten met de leerkracht over hoe het gaat. Je merkt tijdens zo'n gesprek snel genoeg of de leerkracht hetzelfde ziet als jij thuis.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door merriedroom »

Goeie tips en voorbeelden. Dank jullie wel. Het zal afwachten zijn hoe hij het gaat doen en waar hij z’n interesses op school gaat vinden. Best kans dat hij genoeg leuks en leerzaams gaat tegenkomen. En ik zal iets nauwer contact houden met de kleuterjuf in de eerste weken om die vinger aan de pols te houden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door Vlinder42 »

merriedroom schreef:
di 06 apr , 2021 2:17 pm
Hadden jullie toenmalige kleuters juist wel of niet zo behoefte aan aansluiting op hun niveau als ze op een (cognitief) gebied voorliepen?
Ik denk dat het bij mijn dochter toen niet zozeer het aanbod was, maar dat ze vooral behoefte had aan dat er ook andere kinderen waren die bijv konden lezen, zodat het niet raar was dat zij dit kon en deed. De hb-spelletjes vond ze wel leuk en ze fleurde er ook wel wat van op, maar omdat ze dat alleen moest doen buiten de klas, verbeterde haar zelfvertrouwen in de klas er niet door.

Onze oudste heeft trouwens zonder problemen en met veel plezier gekleuterd.

Bij de observaties van de docent is het wel belangrijk om als dat nodig is te vragen wat ze hebben aangeboden. Bij onze dochter zeiden ze dan bijv dat ze tot 10 kon tellen, maar dat kwam omdat ze gewoon zelf niet verder waren gegaan dan 10.

Maar het belangrijkste is of je kind gelukkig is op school.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Grote rekenvoorsprong, testen bij start school?

Bericht door JannekeT »

merriedroom schreef:
do 08 apr , 2021 8:29 pm
Goeie tips en voorbeelden. Dank jullie wel. Het zal afwachten zijn hoe hij het gaat doen en waar hij z’n interesses op school gaat vinden. Best kans dat hij genoeg leuks en leerzaams gaat tegenkomen. En ik zal iets nauwer contact houden met de kleuterjuf in de eerste weken om die vinger aan de pols te houden.

Ik zou het allemaal heel goed in de gaten houden.
Bij onze oudste kregen we na 4 weken ons eerste gesprek. Ons vrolijke mannetje bleek de klas te terroriseren..
Omdat het de oudste was en wij geen vergelijking hadden (er kwamen nog geen kids spelen) wisten we niet hoe ver hij voor liep. Op advies van school (wij dachten dat zij experts waren) div instanties afgelopen en uiteindelijk kregen wij het advies om hem ritalin te geven omdat hij adhd zou hebben.. hier geloofden wij helemaal niks van! Dus uit eigen beweging hem door een hb deskundige laten testen.. conclusie: zelfs zij had het lastig met hem.. ernstig onderpresteren en weigerde omdat hij beschadigd was.. maar er kwam dus wel hb uit.. maar psych gaf meteen aan dat hij zelfs bij haar onderpresteerde.

Ons gevoel bij nr 2 gevolgd en hem voor de basisschool laten testen. Nr 2 was nog geen onderpresteerders en nog een vrolijk mannetje wat netjes mee werkte; uhb...
nr 2 wordt nu ook meteen in kleuterklas geplaatst bij hb docente en gaat waarsch na 1 jr nr groep 3 (of 4)..

Kortom; als wij bij de oudste van tevoren hadden geweten dat hij hb was, dan zou ik hem zeker laten testen!! School start met bewijs heel anders op...,
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Plaats reactie