Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Plaats reactie
Wombat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door Wombat »

Goed, twee kinderen in de bovenbouw van de basisschool, en ik snap het dus nog steeds niet helemaal. Wat wordt er nou precies bedoeld met sociaal-emotionele ontwikkeling? En zijn die twee aan elkaar gelinkt? Of kan een kind "sociaal" anders ontwikkelen dan "emotioneel"?

Van mijn oudste dochter bijvoorbeeld, zegt iedereen altijd dat ze geboren is als volwassene. Altijd verstandige keuzes maken, nadenken voor ze iets doet, rekening houden met andere mensen, proberen oplossingen te zoeken als iemand het niet naar zijn zin heeft, redelijk in discussie gaan als ze een probleem heeft, allemaal vanaf een leeftijd van 2 jaar. Dus wij dachten: dat is een goede sociaal emotionele ontwikkeling. Maar toen ze naar groep 1 ging en daar doodongelukkig was, vonden de juffen haar sociaal-emotioneel zwak.

Ik heb het eigenlijk nooit helemaal begrepen en altijd maar wat geknikt bij oudergesprekken als dat onderwerp aan bod kwam :lol:
Laatst gewijzigd door Wombat op ma 31 okt , 2022 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door loekie »

Ik vind dit wel een aardige uitleg:
https://wij-leren.nl/sociaal-emotionele ... keling.php
Ik herken wat je schrijft. Als een kind op school snel huilt of 'piept' wordt al snel gezegd dat het kind sociaal-emotioneel zwak is. Maar soms reageren kinderen zo omdat ze een groot rechtvaardigheidsgevoel hebben of dingen op sociaal gebied in de gaten hebben die andere kinderen nog niet in de gaten hebben. Soms hebben ze dan met name op sociaal gebied eerder een voorsprong, maar lijkt het gedrag aan de buitenkant (het huilen of 'piepen') op een achterstand.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door Halve mandarijn »

Herkenbaar wombat! Mijn zoon (nu 7) wordt soms ook bestempeld als sociaal emotioneel zwak, ook omdat hij snel huilt en piept. Zoals Loekie zegt komt dit naar mijn idee vanuit zijn rechtvaardigheidsgevoel en omdat hij teveel denkt en alles en iedereen in de gaten houdt.
Hij zit met tijden echt wel met zichzelf in de knoop en heeft moeite met vriendschappen of het contact met volwassenen, maar door eigenschappen die niet passend zijn voor een kind, maar fantastische eigenschappen zijn voor een volwassene.
Ik zou hem niet zozeer als sociaal emotioneel zwak bestempelen, maar meer als sociaal emotioneel kwetsbaar.

Mijn dochter (4) wordt als sociaal emotioneel sterk beschouwd. Ze sluit gemakkelijk vriendschappen en windt iedereen om haar vinger. Ze is iets iets minder introvert dan haar broer, trekt zich minder aan van wat anderen tegen haar zeggen, komt goed voor zichzelf op en is veel beter in manipuleren.

De link van Loekie vind ik een mooie.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door Von »

Wat ik op school ook elke keer aan mijn collega's uit probeer te leggen, is dat het de sociale en emotionele ontwikkeling is. Dus precies wat je zegt, ze kunnen heel goed los van elkaar staan.
Mijn oudste dochter was als kleuter enorm verlegen. Durfde in de klas niets te zeggen, we hebben haar een vriendenboekje gegeven om te oefenen met naar kinderen toestappen om fluisterend te vragen "wil je in mijn vriendenboekje schrijven?" en af en toe gaf ik haar iets mee naar school. Als de juf zag dat ze iets in haar handen had in de kring, dan vroeg ze ernaar. Sociaal misschien wel wat achter dus.
Emotioneel was het prima op orde. Ze had zelfvertrouwen, wist wat ze kon en wat niet, had daar ook vrede mee, vond het prima als iemand anders iets beter kon dan zij, was vrolijk.

Ik leg het altijd zo uit: De sociale ontwikkeling gaat over de relatie met anderen, de emotionele ontwikkeling gaat over de relatie met jezelf.
Het kan ook andersom, ik heb kinderen in de klas die heerlijk met anderen spelen, waar andere kinderen ook heel graag mee spelen, maar die bijvoorbeeld het afscheid 's ochtends nog heel ingewikkeld vinden.

Iets anders is dat de sociale ontwikkeling door de leerkracht anders wordt gezien dan hoe jij het ziet. Vaak is het dan zo dat er een andere oorzaak ten grondslag ligt aan gedrag dan wordt geïnterpreteerd.
Zo had mijn zoon een vriendje dat op het laatste moment een speelafspraak kon afzeggen omdat een ander kind zei dat 'ie een nieuwe Hotwheelsbaan of zo had. Mijn zoon was dan in tranen, want ze hadden een afspraak gemaakt, daar moest je je aan houden. De juf vond mijn zoon dan sociaal niet sterk, omdat hij huilde, terwijl dat andere kind zich juist niet aan algemene sociale regels hield in zijn ogen.

Een hardnekkig misverstand onder sommige kleuterjuffen is ook dat cognitief snelle kinderen sociaal altijd achter zijn (letterlijk gehoord van een collega) Ze spelen immers vaak alleen en niet met de andere kleuters. Maar ja, als de andere kleuters spelen wat jij twee jaar geleden speelde, is er ook niet zo heel veel meer aan natuurlijk...

Dus, om antwoord te geven op je vraag, ja, de sociale ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling kunnen apart van elkaar verlopen.
En bovendien moet je altijd kijken wat er aan gedrag ten grondslag ligt.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door Hanneke »

Niets meer toe te voegen aan de post van Von!

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door Marthe »

Von schreef:
di 01 nov , 2022 6:12 am
Een hardnekkig misverstand onder sommige kleuterjuffen is ook dat cognitief snelle kinderen sociaal altijd achter zijn (letterlijk gehoord van een collega) Ze spelen immers vaak alleen en niet met de andere kleuters. Maar ja, als de andere kleuters spelen wat jij twee jaar geleden speelde, is er ook niet zo heel veel meer aan natuurlijk...

Dus, om antwoord te geven op je vraag, ja, de sociale ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling kunnen apart van elkaar verlopen.
En bovendien moet je altijd kijken wat er aan gedrag ten grondslag ligt.
Je hebt het geweldig verwoord Von.
Pijnlijke anekdote m.b.t. dat misverstand.
Ik solliciteerde ooit bij een grote organisatie waar ik een assessment moest doen.
Daaruit kwam o.a. mijn hoogbegaafdheid. De conclusie van de personeelsfunctionaris met wie ik later het tweede sollicitatiegesprek had was: je bent hoogbegaafd en dús niet sociaal. Het koste me inderdaad de baan en een ook een stuk zelfvertrouwen.

Wombat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door Wombat »

Bedankt voor jullie antwoorden. Dit maakt het inderdaad een stuk duidelijker.
Ik begrijp dan ook beter waarom mijn peuter (ze wordt 3 in december) zo veel moeite heeft met afscheid nemen als ze naar de peuterspeelzaal gaat, terwijl ze het daar echt heel leuk heeft en heel graag met andere kinderen speelt.
Mijn oudste kinderen hadden vroeger ook moeite met afscheid nemen, maar het viel mij op dat dat omgekeerd evenredig was met hoe leuk het in de klas was. Mijn oudste dochter ging 2 maanden lang zonder problemen naar groep 1, rende vol enthousiasme de klas binnen, wilde in het weekend ook naar school... En daarna was het klaar, en "miste ze mama". Dat lijkt dan toch niet alleen op een probleem met haar sociaal emotionele ontwikkeling.
Marthe schreef:
di 01 nov , 2022 12:33 pm
De conclusie van de personeelsfunctionaris met wie ik later het tweede sollicitatiegesprek had was: je bent hoogbegaafd en dús niet sociaal.
Jeetje wat naar, zeg! :shock: En het dan ook gewoon recht in je gezicht zeggen.... over niet sociaal gevoelig gesproken....
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Wat is nou eigenlijk sociaal-emotionele ontwikkeling?

Bericht door Bissi »

Dus, om antwoord te geven op je vraag, ja, de sociale ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling kunnen apart van elkaar verlopen.
En bovendien moet je altijd kijken wat er aan gedrag ten grondslag ligt.
Mooi omschreven inderdaad. Nog een toevoeging waar juffenop de basisschool zich bij hb kinderen niet altijd van bewust zinn: de morele ontwikkeling. Die komt volgens de ontwikkelingspsychologie pas vrij laat op gang. Maar bij hb kids juist veel vroeger. Dit gaat o.a. over rechtvaardigheid, inzicht in goed en fout, eerlijk en oneerlijk. Eerst leren kinderen dat van buitenaf, via regels van ouders of leerkrachten. Later ook zelfvan binnenuit, op basis van hun eigen waarden. Als klasgenoten daar minder snel (oftewel normaal) in ontwikkeld zijn, kan dat heel frustrerend zijn. Die frustratie wordt dan weer geïnterpreteerd als 'sociaal-emotioneel niet sterk.

Plaats reactie