Groep 7, cito drama :)

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

Ik heb een heeeeeele lange tijd niets geschreven want dat ging gewoon goed. Nu komt dus het soort van preadvies om de hoek kijken en we houden ons harten vast..

Dochter is 11 bijna groep 8. Toen ze 8.5 was getest wisc v 127 hb kenmerkend. Verbaal 111-fluide 134 en alle andere begaafde scores. Ik spreek gewoon basis nederlands en met haar en in eigen taal. Vader is nederlands maar dus thuis spreken we met vrijwel beperkte woordenschat.
Woordenschat is dus bij haar altijd was opmerkelijke probleem al begrijpt ze gewoon echt alles wat ze leest en hoort op associatieve niveau gewoon kan ze woorden niet uitleggen of linken als het wordt gevraagd.
Het cito was altijd wisselend hier en daar. Rekenen eigenlijk altijd I -I+ en begrijpend lezen altijd V-III.
Met 9 didactisch doorgetoets en het luid als 1.5 jaar vooruit met rekenen en Begrijpend lezen “zeer sterk ontwikkeld”. Technisch lezen op niveau.

Va groep 5 compact ze alles en verrijkt met rekentijger, leeskrakers en frans/spaans. De verrijking gaat haar goed af, doet ze zelfstandig. Ze kan goed plannen, goede werkhouding en het huiswerk is makkelijk en snel klaar. Ze is wel social wenselijk.
Op advies van hb deskundige heeft de school dus citos gelaten voor wat het is en verrijkt. Ze deed ook altijd redactiesommen als week taak groep hoger.

En nu komt het, M7 cito rekenen I, BL IV, spelling IV. Avi op niveau. Omdat onze school mag geen preadvies geven moeten we gissen tussen de woorden van de leerkracht. Hij zegt dat ons dochter moet tenminste II op BL halen als ze naar havo wil want ondanks alles en eigen leerlijn en werkhouding moeten ze kijken na de cito scores die zijn vastgesteld op bepaalde referentiesniveau. Gelukkig konden we niet bang zijn voor kader aldus hem. Tja. Dochter is uiteraard teleurgesteld want ze wilde wetenschapper worden of chirurg of kinderarts.
Ze “dacht” dat het rekenen die ze zo fantastisch vindt en leuk haar vwo zeker haalbaar zijn en de taal vind ze stom en saai.
Nu dus oefent ze zich suf met cito BL op Jr einstein elke dag en leest extra rijktalige boeken.

Maar goed mijn vraag gaat eigenlijk over de volgende:
Als de leerling heeft I begrijpend lezen en IV rekenen dan is het vrij duidelijk advies. Maar wat als leerling heeft het juist andersom? : als je niet begrijpt wat je leest kan je ook geen I scoren op rekenen en zelfstandig rekentijgers maken en begrijpen de vraagstelling, toch? Hoe zit dat?
Dus.. er klopt gewoon iets niet bij haar vreemde kromme cito.

We hebben doorstroomtoetst op papier gedaan van wijzer over basisschool rekenen en taal en ze heeft alles foutloos gemaakt. Dus op naar de JR Einstein digitaal. Hier gelukkig met groep hoger (8) en **** extra moeilijke begrijpend lezen maakt ze af en toe een foutje. Wat ik zie het is of text foutje die ze niet opmerkt dus eigenlijk spelling regel (maar daardoor begrijp je tekst niet minder natuurlijk) of woordenschat (synoniemen vraag). Of onoplettendheid (ze kies een de beste die ze ziet zonder alle antwoorden erlangs gaan).

Nou de vragen aan jullie van mijn kant zijn:
> wie snap het hoe dat kan rekenen I en rekentijgers doen en toch BL IV scores?
> wat kunnen we eraan doen?
> waar ligt het aan dat ze doorstroomtoetst en cito voorbeelden thuis vrijwel foutloos maakt en op school magere IV haalt?

Ik heb de analyse van de cito bij de leerkracht opgevraagd maar dat vinden ze te veel werk eigenlijk. Individueel willen ze niet afnemen. Ze zeggen kortom dit: als het nu niet uitkomt zal het ook niet op de VO uitkomen. Daar ben ik niet meeens eigenlijk want VO is veel interessanter en dus beter motiverend voor haar (minst ze natuurlijk havo zal doen).

Helaas mavo/havo advies in den haag is gewoon havo want alle scholen hier geven het op mavo niveau. Dus we moeten mikken op een sterke havo advies. Maar hoe dan?
Het liefst heb ik en ze iets hogere advies mocht dat te veel zijn ivm topsport en niet haalbaar dat kan echt altijd naar mavo bijgesteld worden in VO. Maar van mavo naar havo komen voor social wenselijk en onderpresterende kind is vrijwel onmogelijk ..

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Faya »

Ik vind het een beetje raar als er op basis van 1 cito een advies gegeven wordt. Een cito is ook een momentopname, je kind kan die dag wel hoofdpijn gehad hebben (als cito's keer op keer hetzelfde beeld geven is het een ander verhaal). De leerkracht moet ook kijken hoe ze het in de les doet, hoe ze scoort op de methodetoetsen en dergelijke.
Ik zou eens met de ib'er gaan praten, geloof ik. Wie begeleidt haar eigen leerlijn eigenlijk, is dat de leerkracht of de ib'er?
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door merriedroom »

Dochter heeft verrassend m7 begrijpend lezen laag gescoord, veel lager dan e6. De juf ziet het als een toevalligheid, maar dat komt omdat de jaren ervoor de lijn voorspelbaar bovengemiddeld groeide. Ze ziet dochter ook in de klas en maakt zich geen zorgen om deze afwijking. Er is meer dan alleen het halfjaarlijkse meetmoment.

Zoon is een stuk jonger, maar loopt in alles heel ver voor. Behalve begrijpend lezen, dat loopt volgens zijn klassenniveau (pas eenmaal getoetst). School twijfelde of hij dan wel de verrijking en vakversnellingen aan kan op hogere niveaus. Ik zie dat zoon alles begrijpt wat hij leest, alleen het ‘schoolse’ begrijpend lezen moet hij nog leren. Ze herkenden dit verschil wel en het blijkt ook dat hij alle opdrachten gewoon begrijpt. Ik denk dat dit bij je dochter ook kan gelden. Ze begrijpt wat ze leest, maar ze snapt onvoldoende wat ze nu van haar willen bij het ‘schoolse’ begrijpend lezen. Dat zijn een heleboel trucjes leren toepassen om de vragen juist te kunnen beantwoorden.

Noelle
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Noelle »

Het is een lange post maar lees het anders dan Faya: volgens mij is het beeld van moeite met begrijpend lezen niet gebaseerd op 1 Cito maar een beeld door de schoolperiode heen. Het is wel opmerkelijk dat school daar geen aandacht aan heeft besteed al is uit de post niet echt duidelijk of dat wel of niet het geval is. Begrijpend lezen is inderdaad van belang op de middelbare school. Er wordt zelfs gezegd dat het de belangrijkste pijler is als voorspeller voor het welslagen op de middelbare school. Overigens is begrijpend lezen iets anders dan woordenschat. Ik denk niet dat die twee 1:1 samenhangen (al zijn er verbanden) en dat de moeite die je dochter heeft met begrijpend lezen niet door een beperkte woordenschat hoeft te komen.

Ik vraag me als ik het lees ik af hoe het gaat met de communicatie met school. Een aanhoudend wisselend beeld op Cito’s (of dat nou is omdat rekenen veel lager is of omdat begrijpend lezen lager is) en lage scores op begrijpend lezen verdient wel aandacht.

Als school wel inzet op level werk maar weinig op achterblijvend regulier werk kunnen er verkeerde verwachtingen ontstaan over het schooladvies. Waarom is er nooit aandacht geweest voor begrijpend lezen en er zo ingezet op levelwerk?

Ik hoor overigens genoeg dat kinderen met een vmbo advies nog steeds arts of wetenschapper willen worden. En soms lukt dat ook. En met een havo advies lijkt me dat zeker een optie.

Maar los van de vraag wat een juist advies zou zijn en wat op grond van een post lastig te beoordelen is zie ik een enorme kloof tussen het beeld van school en van de ouders. En van dochter maar dat kan samenhangen met leeftijd en niet met communicatie.

De vragen die je stelt over het waarom van lagere Cito’s op begrijpend lezen lijken mij niet op een forum te beantwoorden maar lijkt me ook iets waar op en met school naar moet worden gekeken. zou ik zeker aandacht voor vragen maar als het inderdaad al langer speelt blijft het vreemd dat dat niet eerder is gebeurd terwijl er we individuele aandacht was als ik het zo lees.

Ik begrijp niet helemaal wat de vraag is over adviezen maar bij een aanhoudend wisselend beeld waarbij begrijpend lezen achterblijft (of rekenen blijvend achterblijft) is mijn ervaring dat er inderdaad geen vwo advies wordt gegeven. Met de combi van level werk en een sterke rekenaar ook geen vmbo of mavo advies. Een havo advies lijkt me geen vreemde verwachting. En ik denk dat een gesprek hierover met school genoeg is om er achter te komen hoe zij erin staan. Je kind heel veel thuiswerk laten doen lijkt mij erg ongewenst. Zeker met als doel een hoger schooladvies. Kinderen zijn slim genoeg om te zien dat er kennelijk iets van ze wordt verwacht/ ze aan een bepaalde norm moeten voldoen. En dat is niet prettig voor ze al kunnen ze heel ander signalen afgeven.

Dat zal vast niet de gewenste reactie zijn en ik weet dat sommigen op dit forum hier anders over denken maar denk dat het thuis aan de slag gaan met allerlei programma’s om maar en zo hoog mogelijk advies te krijgen niet bijdraagt aan het welzijn van kinderen en zeker niet aan verwachtingen management. Ik denk dat dat ook helemaal niet nodig is. Echt in gesprek komen met school lijkt belangrijker.

Succes Noëlle

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

Faya schreef:
ma 04 mar , 2024 6:02 am
Ik vind het een beetje raar als er op basis van 1 cito een advies gegeven wordt. Een cito is ook een momentopname, je kind kan die dag wel hoofdpijn gehad hebben (als cito's keer op keer hetzelfde beeld geven is het een ander verhaal). De leerkracht moet ook kijken hoe ze het in de les doet, hoe ze scoort op de methodetoetsen en dergelijke.
Ik zou eens met de ib'er gaan praten, geloof ik. Wie begeleidt haar eigen leerlijn eigenlijk, is dat de leerkracht of de ib'er?
De citos zijn altijd geweest sinds groep 6: rekenen I, BL IV-III
De OP is door ib’er opgesteld destijds, daarna levelwerk medewerker begeleid eens in de week maar leerkracht volgt OP dus

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

Even ter duidelijkheid:

> rekenen is altijd I geweest sinds groep 1

> BL is altijd IV geweest met soms bijna II maar sinds groep 6 wat meetelt voor advies III, nu IV er is dus ipv stijging ineens grote daling in grafiek.

> op basis van doortoetsing waar bewezen was dat ze 1-1.5 jaar voorloopt met rekenen en BL en adviezen hb deskundige is door Iber en leerkracht iedereen besloten va gr 6 alles compacten en verrijken. Ze is niet erg talig, dus het was even zoeken naar de juiste verrijking maar frans/spaans, leeskrakers, rekentijgers en wizkidz, op weg naar VO zijn laatste twee jaar gedaan en het ging goed. Ze mag zelf bepalen wat ze compact en niet tijdens de les. Er wordt van haar verwacht dat ze zelf beslissingen neemt wat ze al weet en wat moet nog herhalen etc. Kortom doet ze met aanpak 4(hb) en dat is dus voor excellente leerlingen die altijd I+ scoren op alles.

Op de vraag waarom school nooit BL heeft onderzocht: hb tester zei dat het er niet toe doet, ze begrijpt het en zeer goed niveau, zeker boven gemiddeld dus waarom ze het schoolse cito lager scoort maakt weinig uit. School was destijds meeeens en zei dat ze kunnen het ook indd niet individueel gaan uitzoeken waaraan het gaat liggen of kan liggen want er zijn zoveel opties. Stel dat ze klassikaal niet goed doet mara individueel doen ze niet dus heb je pech dan moet je aanpassen. Nu dus heb ik analyse cito gevraagd en hopelijk doen ze het toch.

De vraag was meer van ervaringen van de kinderen die altijd hele sterke rekenaars zijn maar BL dus echt laag scoren altijd. Ik kom deze personen maar niet tegen..(wel juist andersom) dus ik vraag mij af hoe dat kan…
Uiteraard heb ik ook deze vraag gesteld aan leerkracht: hoe kan het dat ze rekenen I begrijpt, rekentijgers begrijpt (selfs ik begrijp het lastig) maar dat BL cito dus lager uitvalt? Leraar kon geen antwoord erop vinden. Ook indd dat woordenschat maar wellicht haar BL score juist door woordenschat lager uitvalt? Ze twijfelt altijd tussen twee antwoorden en door tijdsdruk doet een gokje. Leerkracht zegt ze indd hele sterke rekenaar is, ze begrijpt ook wat er wordt gezegd of uitgelegd dus daar ligt ook het niet. Helaas indd wat hij zegt dat als school moeten ze volgens protocol werken dat is als ze havo wil BL II moet er zijn.

Misschien ligt het dat ze zo stellig nu tussen de regels door over citos omdat ze voorlopig advies niet mogen geven? Ik hoop dus dat ze indd meer kijken naar het kind dan de citos. Ze hoeft niet per se erg hogere advies ze doet topsport dus moet het combineren maar het moet op niveau zijn. Ze is nooit gezien of gesignaleerd op school tot groep 5, werd helemaal aangepast en het kostte ons erg veel moeite om haar eruit halen en het gaat nu wel Okey gelukkig maar ze is nog steeds erg aangepast als voorbeeld: ze weet dat ze niet helemaal bij excellente leerlingen hoort dus durft niet altijd even hetzelfde beslissingen bemen zoals ze en doet na verwachting. Maar bleek dus laatst dat ze moet zelfstandig werken (ofwel zelf beslissingen nemen op school wat ze wil meedoen en niet), en dat wist ze niet. Leerkracht die een dag doet zei een keertje tegen haar “nee” toen ze wilde iets overslaan en nu dus durft ze niets want “het mag niet”. Vaste leerkracht zegt dat het wordt anders verwacht en dag andere leerkracht op de hoogte gebracht zal worden. Niet gebeurd dus hetzelfde herhaalt zich. Dochter loopt vast want ze zegt het is weer “nee” dus ik begrijpt het niet wat wordt van mij verwacht. Leerkracht begrijpt dus niet dat ze anders denkt en daar loopt het ook stroef dus ermee…
Er wordt van haar verwacht iets op school maar het is altijd wisselend ja/nee/mag niet/juist wel.

Dat over thuis oefenen en druk dat wil ze zelf maar ook ze is gewoon iemand die heel druk en prestatie aankan anders zou ze geen toptennis jeugd niet zijn) het is dus niet het probleem. Ze wil zelf iets graag en wil dat beteren.

We hebben ook nog NIO volgend jaar uiteraard en doorstroomtoets. Hoe NIO uit alt heb ik geen idee is natuurlijk niet voor HB gemaakt, en alweer veel synoniemen en woordenschat komt aan bod. Doorstroomtoetst niveau vs cito weet ik ook niet. En hoe wordt het meegeteld rekenen/taal tot totale score. Het is een hoop stress

Noelle
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Noelle »

Ja ik ken inderdaad iemand met op het oog op die leeftijd het profiel van je dochter voorzover je dat op internet kan zien. Lang door school gesproken over vmbo/havo en uiteindelijk havo advies na externe cursus begrijpend lezen door ouders. Na havo brugklas doorgestroomd en naar vwo gegaan - ook met externe klas buiten school. Dat ging niet goed en inmiddels terug naar havo.

Het is maar een verhaal en het voorbeeld waarvan ik niet denk dat het goed heeft uitgepakt. Uiteraard deden de ouders dit met het idee dat het in het belang van het kind was. Heel hoge iq score en speelde op die leeftijd topklasse hockey. Ouders zullen de extra inspanningen denk ik altijd doen of faciliteren omdat ze denken dat t kind er baat bij heeft maar helaas is dat dus niet altijd zo. Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over jullie kind.

Er zijn ongetwijfeld ook succes verhalen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 474
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Paula »

Het hele onderwijs is talig van opzet, ook rekenen. Dus bij onvoldoende taalbegrip zou je verwachten dat dit bij andere vakgebieden ook terugziet. Als dat niet zo is, en BL springt er echt uit, dan vind ik dat een reden voor school om verder te kijken. Hoe doet ze het met spelling?

Ik denk dat je eerst moet achterhalen waaróm je dochter bij BL (al jaren) minder scoort dan je zou verwachten bij wat ze verder laat zien. Dus ik zou zeker willen dat een gemaakte citotoetst met haar geanalyseerd wordt. Hoe pakt je dochter zo'n tekst aan? Hoe zoekt ze naar antwoorden? Kijkt ze terug in de tekst? Of put ze uit haar eigen kennis? Zijn het slordigheidsfouten of begripsfouten?
Het lijkt zo simpel, maar veel kinderen pakken de toets verkeerd aan en dan kun je prima begrijpen wat je leest maar toch laag scoren. Als juf geen tijd heeft, zou de IB'er dit kunnen doen. Ik weet niet hoe het op jullie school geregeld is, maar op de school van mijn kinderen (al weer wat jaren geleden) konden wij als ouders ook zelf contact zoeken met de IB'er. Al is het natuurlijk fijner als de eigen leerkracht betrokken is en mee wil werken.

Je zou ook voor extern onderzoek kunnen gaan. De tweetaligheid zou een rol kunnen spelen, maar bij een hoog IQ kan dyslexie ook gemaskeerd zijn. Of het heeft gewoon te maken met niet goed/zorgvuldig lezen, of met op de verkeerde manier de vragen opzoeken/verwerken.
Als je het niet onderzoekt, blijft het gissen naar de reden waarom BL niet goed gaat. Dan kan je dochter zich digitaal suf oefenen, maar als ze bepaalde fouten maakt, dan worden die niet miraculeus opgelost door veel oefenen. Dan heeft ze vooral instructie nodig.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

Noelle schreef:
ma 04 mar , 2024 9:12 am
Ja ik ken inderdaad iemand met op het oog op die leeftijd het profiel van je dochter voorzover je dat op internet kan zien. Lang door school gesproken over vmbo/havo en uiteindelijk havo advies na externe cursus begrijpend lezen door ouders. Na havo brugklas doorgestroomd en naar vwo gegaan - ook met externe klas buiten school. Dat ging niet goed en inmiddels terug naar havo.

Het is maar een verhaal en het voorbeeld waarvan ik niet denk dat het goed heeft uitgepakt. Uiteraard deden de ouders dit met het idee dat het in het belang van het kind was. Heel hoge iq score en speelde op die leeftijd topklasse hockey. Ouders zullen de extra inspanningen denk ik altijd doen of faciliteren omdat ze denken dat t kind er baat bij heeft maar helaas is dat dus niet altijd zo. Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over jullie kind.

Er zijn ongetwijfeld ook succes verhalen.
Nee indd en ik wil ook geen vwo (ze overigens wel) maar ik weet dat het niet te combineren is maar het is fijn als ze keuze heeft vanuit havo doorstromen naar vwo of mavo. Het is helaas zo dat hier in den haag de lotschool (toptalent school) op advies mavo/havo heeft mavo en doorstromen havo kan naaf een jaar als alles boven 7.5 zit meende ik. Terwijl je kan enkele advies havo ook prima doen op alles 6. Ze moet extra hard dan werken voor veel dingen die saai zijn herhaling en weet ze al.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

Paula schreef:
ma 04 mar , 2024 9:47 am
Het hele onderwijs is talig van opzet, ook rekenen. Dus bij onvoldoende taalbegrip zou je verwachten dat dit bij andere vakgebieden ook terugziet. Als dat niet zo is, en BL springt er echt uit, dan vind ik dat een reden voor school om verder te kijken. Hoe doet ze het met spelling?

Ik denk dat je eerst moet achterhalen waaróm je dochter bij BL (al jaren) minder scoort dan je zou verwachten bij wat ze verder laat zien. Dus ik zou zeker willen dat een gemaakte citotoetst met haar geanalyseerd wordt. Hoe pakt je dochter zo'n tekst aan? Hoe zoekt ze naar antwoorden? Kijkt ze terug in de tekst? Of put ze uit haar eigen kennis? Zijn het slordigheidsfouten of begripsfouten?
Het lijkt zo simpel, maar veel kinderen pakken de toets verkeerd aan en dan kun je prima begrijpen wat je leest maar toch laag scoren. Als juf geen tijd heeft, zou de IB'er dit kunnen doen. Ik weet niet hoe het op jullie school geregeld is, maar op de school van mijn kinderen (al weer wat jaren geleden) konden wij als ouders ook zelf contact zoeken met de IB'er. Al is het natuurlijk fijner als de eigen leerkracht betrokken is en mee wil werken.

Je zou ook voor extern onderzoek kunnen gaan. De tweetaligheid zou een rol kunnen spelen, maar bij een hoog IQ kan dyslexie ook gemaskeerd zijn. Of het heeft gewoon te maken met niet goed/zorgvuldig lezen, of met op de verkeerde manier de vragen opzoeken/verwerken.
Als je het niet onderzoekt, blijft het gissen naar de reden waarom BL niet goed gaat. Dan kan je dochter zich digitaal suf oefenen, maar als ze bepaalde fouten maakt, dan worden die niet miraculeus opgelost door veel oefenen. Dan heeft ze vooral instructie nodig.
wat je zegt zijn ook mijn gedachten. Leerkracht appte vandaag dat ze analyse wel gaan maken voor alle kinderen en delen en extra oefenen op school. Dat is fijn.

Nee zover de tester kon zie bij hb onderzoek maar ook bij didactisch speelt er geen beelddenker of dyslexie. Wat ze wel zag is technisch lezen gemiddeld niveau, begrijpend lezen wel zeer hoog niveau. Rekenen echt een goeie 1.5-2 jaar vooruit. Maar dat zijn natuurlijk andere doortoets methodes dan schoolse. Wat ze ook zag dat ze soms las verkeerde woorden of letters maar kon alles goed begrijpen en onthouden. Automatisering en tafel zijn appeltje eitje voor haar ik herken ook verder niets van dyslexie in haar. Dochter van nature heel snel: ze leest te slordig en soms onoplettend omdat ze zo gewent is: ze leest eerste zin denkt gelijk dat ken ik en leest de rest niet. En dag komt door onderpresteren altijd dat ze niet gezien werd. Nu is iets beter nadat er verrijking gestart in gr 5

E6 Bl was III nu is grote zakking naar IV en dat komt zegt dochter zelf omdat ze dit keer heeft geprobeerd bij alle vragen eerst antwoorden lezen en dan pas opzoeken in de tekst dus niet zoals ze ervoor deed: vraag lezen-tekst lezen-antwooden-antwoord kiezen. Dit dacht ze brengt haar meer succes in goede antwoorden.

Verder wat ik zie enkele antwoorden of invullen is geen punt ze maakt meer fouten bij meerkeuze antwoorden. Twee streept ze gelijk af en dan twijfelt tussen twee want in haar mening beide kan :as je zin zo zegt kan het en als je bedoelt anders kan het ook. En ik snap haar ook ikzelf kan ook geen juiste antwoord vinden tussen twee want ik denk te diep over de text en wat ze ermee willen zeggen, in meerdere lagen..
dat kan je niet zomaar uitschakelen dat denkwijze want je wil het juiste antwoorden en dan ga je nog meer twijfelen


Spelling: die was altijs V en hier bij didactisch onderzoek hiaten ontdekt. 2 stuks die altijd hbers hebben en deze zijn aangegeven en school heeft die aangepakt en spelling E6 was hoge II. Maar nu M7 is die ook alweer gezakt naar IV

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door loekie »

Je vroeg hoe het kan dan een kind I scoort bij rekenen en IV bij begrijpend lezen, terwijl de rekentoetsen toch talig zijn. Het taalniveau van de rekentoetsen is niet te vergelijken met het taalniveau van de toetsen begrijpend lezen. Bij rekentoetsen gaat het vaak om enkele korte zinnen. Bij rekentoetsen worden moeilijke woorden die niet tot de rekentaal horen vermeden.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

loekie schreef:
ma 04 mar , 2024 5:03 pm
Je vroeg hoe het kan dan een kind I scoort bij rekenen en IV bij begrijpend lezen, terwijl de rekentoetsen toch talig zijn. Het taalniveau van de rekentoetsen is niet te vergelijken met het taalniveau van de toetsen begrijpend lezen. Bij rekentoetsen gaat het vaak om enkele korte zinnen. Bij rekentoetsen worden moeilijke woorden die niet tot de rekentaal horen vermeden.
Okey dat kan kloppen denk ik indd maar rekentijger bijvoorbeeld? Daar heb je niet enkel korte regels je moet echt begrijpen wat je leest en wat wordt gevraagd

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Hanneke »

Hier scoorde enorm talige middelste ook altijd laag op BL.
Het waarom hebben we nooit kunnen achterhalen, waarschijnljjk een combinatie van meerdere dingen, maar ze heeft er gewoon gymnasium mee gedaan.

Extra begeleiding van IB-er hielp hier wel iets. Misschien is dat ook een tip voor je dochter, hulp/ trainen, al dan niet extern?

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

Hanneke schreef:
ma 04 mar , 2024 8:13 pm
Hier scoorde enorm talige middelste ook altijd laag op BL.
Het waarom hebben we nooit kunnen achterhalen, waarschijnljjk een combinatie van meerdere dingen, maar ze heeft er gewoon gymnasium mee gedaan.

Extra begeleiding van IB-er hielp hier wel iets. Misschien is dat ook een tip voor je dochter, hulp/ trainen, al dan niet extern?
Maar wat voor begeleiding? Cito trainen?

Vandaag ben ik weer met haar gaan zitten cito groep 8 oefenen, Bl vier sterren. Ik snap gewoon niet dat deze wordt als Bl gezien of gerekend. Ze leest tekst, ze begrijpt die, ze kan vragen beantwoorden die erover gaan, ze kan nadenken over de tekst en ze kan doordenken erover. Dus ze begrijpt alles maar dan komt ene vraag alweer met 4 keuzes, waarvan 2 niet passen en twee passen beide (is een beetje afhankelijk van wat je bij de zin denkt, voorstelt, wat bedoelt wordt). Dat is toch niet te doen?? En zo paar foutieve antwoorden en heb je al IV op je cito.
Ik snap dat je dan moet domweg dom denken ofwel niet denken maar als hber kan je dat gewoon niet uitschakelen, toch? Ik niey in elk geval. En toch dit wat ik ook niet kan beantwoorden stond nooit in de weg van mijn schoolse carrière (universitair en hbo opleiding gedaan achter elkaar) nooit problemen met bl gehad niet in eigen taal niet in nl taal, begrijp zelfs meer dan mijn nederlandse man.. dus ik snap gewoon hier iets niet. Als school of leerkracht kan je daarop geen goed advies baseren lijkt mij

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Hanneke »

Zo herkenbaar!!!!! Hier idem.

Enfin, oefenen met Cito inderdaad, wat willen ze horen. En welke van de twee overgebleven is dan " de beste", en waarom ?
Het is te trainen, hoewel ik ooit van een schrijver las wiens tekst gebruikt was voor een VO examen. De vragen over zijn eigen tekst beantwoordde hij ook anders dan hoe het op het antwoordblad stond. H
Het is dus vooral proberen te leren hoe de makers van toetsen denken.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Bissi »

Het is eenlastigesituatie voor jullie, lieverding. Los van de CITO's lees ik in jouw posts wel wat risico's bij jouw dochter bij de keuze voor een vervolgopleiding.

Radend lezen :
Dochter van nature heel snel: ze leest te slordig en soms onoplettend omdat ze zo gewent is: ze leest eerste zin denkt gelijk dat ken ik en leest de rest niet.
Dat werkt tegen je bij begrijpend lezen, leidtsnel tot fouten.
Wat ze ook zag dat ze soms las verkeerde woorden of letters maar kon alles goed begrijpen en onthouden. Automatisering en tafel zijn appeltje eitje voor haar ik herken ook verder niets van dyslexie in haar.
Hoe weet je dan of dat al dan niet met dyslexie ik te maken heeft, bijv zwakke klank-letterkoppeling? Kun jij dat zelf vaststellen?

Strategie niet handig:
6 Bl was III nu is grote zakking naar IV en dat komt zegt dochter zelf omdat ze dit keer heeft geprobeerd bij alle vragen eerst antwoorden lezen en dan pas opzoeken in de tekst dus niet zoals ze ervoor deed: vraag lezen-tekst lezen-antwooden-antwoord kiezen. Dit dacht ze brengt haar meer succes in goede antwoorden.
doorgaans werkt: tekst lezen -> vraag lezen -> antwoord bedenken op basis van tekstbegrip -> antwoord ook zoeken in tekst -> dit antwoord aankruisen. Twee antwoorden wegstrepen is inderdaad makkelijk, echt weten wat er staat is vaak een keuze uit twee van de vier, nuet uit alle vier de antwoorden. Hoe weet je zo zeker dat ze echt alles begrijpt? Open vragen beantwoorden over de tekst is iets anders, dan kun je vaak ook iets vertellen vanuit je achtergrondkennis, of een interpretatie geven. Meerkeuzevragen gaan over: wat staat er precies (en wat niet).

Veel invloed van externe hb deskundige bij besluitvorming
Op de vraag waarom school nooit BL heeft onderzocht: hb tester zei dat het er niet toe doet, ze begrijpt het en zeer goed niveau, zeker boven gemiddeld dus waarom ze het schoolse cito lager scoort maakt weinig uit.
Het niveau was 'zeer goed ' volgens de tester, maar elders schrijf je:
De citos zijn altijd geweest sinds groep 6: rekenen I, BL IV-III
. Dat is juist aan de lage kant. Heeft de hb-deskundige dit niet erg optimistisch ingeschat? Je dochter had ook voor taal bijvoorbeeld Nieuwsbegrip op een hoger niveau kunnen doen i.p.v. Frans of Spaans, zoals nu. Lijkt niet heel logische keuze bij die cito scores.

Taal stom en saai vinden
Ze “dacht” dat het rekenen die ze zo fantastisch vindt en leuk haar vwo zeker haalbaar zijn en de taal vind ze stom en saai.
Nu dus oefent ze zich suf met cito BL op Jr einstein elke dag en leest extra rijktalige boeken.
Veel kinderen die iets stom en saai vinden, bedoelen eigenlijk: ik vind het moeilijk.
Las ze thuis wel eens boeken of een kinderkrant? Luisterde ze naar luisterboeken?

Hoe komt het dat ze dacht dat rekenen belangrijker was dan taal op het vwo? Is dat wishfull thinking geweest? Is haar nooit verteld dat het juist erg talig is op het VWO, met veel begrijpend lezen? Met haar grote drive en motivatie had ze dan misschien eerder haar achterstand kunnen wegwerken.

Loot school kan toch meevallen
Het is helaas zo dat hier in den haag de lotschool (toptalent school) op advies mavo/havo heeft mavo en doorstromen havo kan naaf een jaar als alles boven 7.5 zit meende ik. Terwijl je kan enkele advies havo ook prima doen op alles 6. Ze moet extra hard dan werken voor veel dingen die saai zijn h
Misschien ben je hier wat te pessimistisch? Bij veel mavo's wordt goed opgelet hoe leerlingen het doen. Ik ken ook kinderen die vanaf kerst te horen kregen dat ze mochten voorbereiden op een overstap naar de havo, en een extra vak gingen volgen. Goed presteren op de mavo is in de praktijk misschien makkelijker dan nu de scores voor begrijpend lezen omhoog krikken met oefentoetsen (al is dat ook een mogelijkheid). En goede resultaten voor Nederlands en de zaakvakken geeft haar misschien meer zelfvertrouwen.
Bedenk ook: aan het eind van de brugklas stromen er ook nog leerlingen af naar mavo, die een volledig havo advies hadden. Ook dat is geen garantie.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Bissi »

Bissi schreef:
di 05 mar , 2024 8:59 pm
Het is een lastige situatie voor jullie, lieverding. Los van de CITO's lees ik in jouw posts wel wat risico's bij jouw dochter bij de keuze voor een vervolgopleiding.

Radend lezen :
Dochter van nature heel snel: ze leest te slordig en soms onoplettend omdat ze zo gewent is: ze leest eerste zin denkt gelijk dat ken ik en leest de rest niet.
Dat werkt tegen je bij begrijpend lezen, leidt snel tot fouten.
Wat ze ook zag dat ze soms las verkeerde woorden of letters maar kon alles goed begrijpen en onthouden. Automatisering en tafel zijn appeltje eitje voor haar ik herken ook verder niets van dyslexie in haar.
Hoe weet je dan of dat al dan niet met dyslexie ik te maken heeft, bijv zwakke klank-letterkoppeling? Kun jij dat zelf vaststellen?

Strategie niet handig:
6 Bl was III nu is grote zakking naar IV en dat komt zegt dochter zelf omdat ze dit keer heeft geprobeerd bij alle vragen eerst antwoorden lezen en dan pas opzoeken in de tekst dus niet zoals ze ervoor deed: vraag lezen-tekst lezen-antwooden-antwoord kiezen. Dit dacht ze brengt haar meer succes in goede antwoorden.
doorgaans werkt: tekst lezen -> vraag lezen -> antwoord bedenken op basis van tekstbegrip -> antwoord ook zoeken in tekst -> dit antwoord aankruisen. Twee antwoorden wegstrepen is inderdaad makkelijk, echt weten wat er staat is vaak een keuze uit twee van de vier, nuet uit alle vier de antwoorden. Hoe weet je zo zeker dat ze echt alles begrijpt? Open vragen beantwoorden over de tekst is iets anders, dan kun je vaak ook iets vertellen vanuit je achtergrondkennis, of een interpretatie geven. Meerkeuzevragen gaan over: wat staat er precies (en wat niet).

Veel invloed van externe hb deskundige bij besluitvorming
Op de vraag waarom school nooit BL heeft onderzocht: hb tester zei dat het er niet toe doet, ze begrijpt het en zeer goed niveau, zeker boven gemiddeld dus waarom ze het schoolse cito lager scoort maakt weinig uit.
Het niveau was 'zeer goed ' volgens de tester, maar elders schrijf je:
De citos zijn altijd geweest sinds groep 6: rekenen I, BL IV-III
. Dat is juist aan de lage kant. Heeft de hb-deskundige dit niet erg optimistisch ingeschat? Je dochter had ook voor taal bijvoorbeeld Nieuwsbegrip op een hoger niveau kunnen doen i.p.v. Frans of Spaans, zoals nu. Lijkt niet heel logische keuze bij die cito scores.

Taal stom en saai vinden
Ze “dacht” dat het rekenen die ze zo fantastisch vindt en leuk haar vwo zeker haalbaar zijn en de taal vind ze stom en saai.
Nu dus oefent ze zich suf met cito BL op Jr einstein elke dag en leest extra rijktalige boeken.
Veel kinderen die iets stom en saai vinden, bedoelen eigenlijk: ik vind het moeilijk.
Las ze thuis wel eens boeken of een kinderkrant? Luisterde ze naar luisterboeken?

Hoe komt het dat ze dacht dat rekenen belangrijker was dan taal op het vwo? Is dat wishfull thinking geweest? Is haar nooit verteld dat het juist erg talig is op het VWO, met veel begrijpend lezen? Met haar grote drive en motivatie had ze dan misschien eerder haar achterstand kunnen wegwerken.

Loot school kan toch meevallen
Het is helaas zo dat hier in den haag de lotschool (toptalent school) op advies mavo/havo heeft mavo en doorstromen havo kan naaf een jaar als alles boven 7.5 zit meende ik. Terwijl je kan enkele advies havo ook prima doen op alles 6. Ze moet extra hard dan werken voor veel dingen die saai zijn h
Misschien ben je hier wat te pessimistisch? Bij veel mavo's wordt goed opgelet hoe leerlingen het doen. Ik ken ook kinderen die vanaf kerst te horen kregen dat ze mochten voorbereiden op een overstap naar de havo, en een extra vak gingen volgen. Goed presteren op de mavo is in de praktijk misschien makkelijker dan nu de scores voor begrijpend lezen omhoog krikken met oefentoetsen (al is dat ook een mogelijkheid). En goede resultaten voor Nederlands en de zaakvakken geeft haar misschien meer zelfvertrouwen.
Bedenk ook: aan het eind van de brugklas stromen er ook nog leerlingen af naar mavo, die een volledig havo advies hadden. Ook dat is geen garantie.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door Lieverding »

@bissi
Ik weet zeker dat haar begrijpend lezen op cito niet op niveau puur omdat ze thuis bet foutloos doet: op papier doorstroomtoets rekenen en taal van wijzer bij de basisschool, 0% fouten. Het JR Einstein ook pas als we gaan op cito groep 8 en extra moeilijke **** maakt ze 1 a 2 fouten puur omdat ze zegt alle twee antwoorden passen hierbij (synoniemen). + ze is externs doorgetoets en haar BL is zeer goed ontwikkeld, ver van gemiddelde. Op school maakt ze ook leeskrakers, rekentijegrs etc ook met goed textbegrip. Eigenlijk ervaren we nooit problemen met textbegrip bij haar.

De leerkracht zal analyse cito maken en delen met ons dan wegen we meer.

En indd het is haar nooit verteld dat taal telt of meetelt of belangrijk is. Altijd: het gaat goed! Je doet het goed! En het taal dat komt wel. En nu opeens telt het zwaar en ze is niet op de hoogte

Het is veel makkelijeker naar mavo doorstromen vanuit havo dan andersom. Daarom zetten we alles op dit advies. Overigens dat BL op cito is gewoon oefenen specifiek voor cito zegt niets van je echte vermogen of potentie. Uit allemaal onderzoeken komt dat ze hb is en bl zeer voorloopt. De cito komt niet uit en dat is bewezen maar waarom niet is niet duidelijk. Als we dure bijles betalen dan zal zijn I scoren, wil ik gewoon niet zoveel geld uitgeven.

boom
Site Admin
Berichten: 926
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 7, cito drama :)

Bericht door boom »

Wat bij mijn zoon hielp (die ook niet vies is van een wedstrijdje en houdt van een competitie-element), was het belang ervan te benoemen: het enige dat telt voor je advies zijn rekenen en begrijpend lezen. Toen hij dat wist, was hij bereid iets langer na te denken of dingen terug te lezen, voordat hij een antwoord invulde. Resultaat: weer allemaal I-scores en een vwo-advies. Nu moet ik er wel bijzeggen dat dat geen garantie is voor een vwo-diploma. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie