Groep 7 en 8 2023/2024
Groep 7 en 8 2023/2024
Hier is de vakantie alweer bijna voorbij. Bij ons gaat de jongste naar groep 8. Wie schrijft er mee?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Bij ons duurt de vakantie nog even, maar dochterlief gaat ook naar groep 8. Spannend jaar vind ik zelf.
DL 2012, ZL 2016
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
De groepen waren niet heel druk afgelopen schooljaar. Is het een idee om een bovenbouwgroep te maken (6, 7 en 8) en een middenbouwgroep (3, 4 en 5) in het andere subforum? Heb je de bovenbouw weer bij elkaar.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Hier gaat onze meid ook naar groep acht. Een beetje met gemengde gevoelens: ze wil graag bij haar vrienden blijven, maar ze ziet er wel tegenop om daarna tussen al die grote kinderen te gaan zitten. We hebben dan ook serieus overwogen om haar nog een jaartje groep zeven te laten doen, maar cognitief gezien was dit gewoon niet haalbaar. Volgend schooljaar zal dus een spannend jaar zijn 

Stuitermeid (2014)
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Hier een dochter naar groep 7 komend schooljaar.
Helaas alweer de laatste dagen vrij. De schoolvakantie gaat mij veel te snel!
Helaas alweer de laatste dagen vrij. De schoolvakantie gaat mij veel te snel!
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Hier zijn ze deze week weer begonnen. De jongste in groep 8 zit niet echt lekker in haar vel. Ze vindt de juf een mopperkont en moet naast een jongen zitten helemaal achterin de klas. Op vakantie had ze allemaal vriendinnetjes, maar in de klas niet helaas. Dus komt ze weer alleen thuis en wil dan niks anders doen dan lezen of op de ipad/mobiel. Ik vind het zelf moeilijk om mee om te gaan. Als ik voorstel om samen iets te doen dan wil ze dat ook niet echt. Maar dit is niet echt goed voor haar humeur.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wat jammer Vlinder, dat ze het niet echt naar haar zin heeft in de klas!
Ziet ze het zitten om bijv. op een (team)sport te gaan of op een andere club? Scouting? Muziekles/tekenles/oid bij een Volksuniversiteit? Om zo wat buiten de deur te doen en voor wat extra sociale contacten?
Ziet ze het zitten om bijv. op een (team)sport te gaan of op een andere club? Scouting? Muziekles/tekenles/oid bij een Volksuniversiteit? Om zo wat buiten de deur te doen en voor wat extra sociale contacten?
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Ik schrijf mee! Hebben een TOP schooljaar achter de rug voor onze oudste na járenlang struggelen (lees: vooral heel ongelukkig zijn) op het regulier onderwijs. Oudste is UHB getest en heeft afgelopen schooljaar voor het eerst in een voltijds HB groep gezeten (andere basisschool). Heb hem zo enorm zien opbloeien en hij heeft zoveel vrienden gemaakt. Fijne leerkrachten en vakdocenten gehad ook.
Kijk ook met volle teugen uit naar groep 7.
Kijk ook met volle teugen uit naar groep 7.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Hoe zouden jullie omgaan met het volgende. Ons kind zit in groep 8 en heeft een klas overgeslagen. Het gaat prima, ze vindt alleen huiswerk maken een crime. Ze is nog een beetje jong op dat vlak, ze is net 10 geworden. Op deze school geven ze heel veel huiswerk in groep 8 (elke dag) en de juf is nogal van de discipline. Dus dat botst. Wij proberen ons kind te stimuleren door interesse en motivatie.
De juf heeft ons kind een preek gegeven en gedreigd met straf als ze haar huiswerk niet of niet goed maakt. Er zijn alleen geen concrete afspraken gemaakt in de zin van wat de regels dan zijn in de klas (bijv. 3x niet gemaakt = nablijven). Het komt achteraf dus vooral over als een preek die indruk moet maken en ervoor moet zorgen dat ze dit gaat doen uit angst voor een boze juf. De redenering is dat ze dit volgend jaar op het VO ook moet kunnen omdat ze anders zal blijven zitten en dus moet ze het nu ook al kunnen. Wij mogen haar niet helpen, want ze moet zelfstandig zijn volgens de juf.
Voor mij voelt dit niet goed. Onze oudste zit in de 2e van het VO en heeft geen klas overgeslagen, maar die was in de 1e een jonge leerling en er ook nog niet aan toe om huiswerk geheel zelfstandig te doen. We hebben haar geholpen en nu in de 2e is ze verder ontwikkeld en pakt het zelf meer op. Op die VO-school kunnen wij als ouders gewoon in een app zien wat het huiswerk is. Ik zie geen reden waarom onze jongste niet begeleiding zou mogen krijgen zolang dat nodig is en zich mag ontwikkelen zoals bij haar past.
Ik vind dat de juf voor onze jongste te streng is. Natuurlijk moet ze huiswerk maken. Maar het is niet haar schuld dat ze een klas heeft overgeslagen en dat ze jong is. Ik heb er moeite mee dat mijn kind steeds maar te horen krijgt: ALS je dan zo slim bent, DAN moet je dit en dat ook kunnen. De juf zei nog net niet dat ze moest blijven zitten omdat ze vast nog niet toe is aan het VO. Terwijl ons kind de dagen aftelt dat ze van de basisschool af is.
We hebben meerdere keren aangegeven dat we graag de positieve kanten wilden benadrukken, maar dat had geen enkel effect. Hoewel het waarschijnlijk vanuit de beste intenties was van de juf, is nu het tegengestelde bereikt van wat de bedoeling was. Dochter was zwaar gedemotiveerd, verdrietig en heeft geen vertrouwen in de juf. Terwijl wij graag zouden willen gaan voor een fijn laatste jaar op de basisschool.
De juf heeft ons kind een preek gegeven en gedreigd met straf als ze haar huiswerk niet of niet goed maakt. Er zijn alleen geen concrete afspraken gemaakt in de zin van wat de regels dan zijn in de klas (bijv. 3x niet gemaakt = nablijven). Het komt achteraf dus vooral over als een preek die indruk moet maken en ervoor moet zorgen dat ze dit gaat doen uit angst voor een boze juf. De redenering is dat ze dit volgend jaar op het VO ook moet kunnen omdat ze anders zal blijven zitten en dus moet ze het nu ook al kunnen. Wij mogen haar niet helpen, want ze moet zelfstandig zijn volgens de juf.
Voor mij voelt dit niet goed. Onze oudste zit in de 2e van het VO en heeft geen klas overgeslagen, maar die was in de 1e een jonge leerling en er ook nog niet aan toe om huiswerk geheel zelfstandig te doen. We hebben haar geholpen en nu in de 2e is ze verder ontwikkeld en pakt het zelf meer op. Op die VO-school kunnen wij als ouders gewoon in een app zien wat het huiswerk is. Ik zie geen reden waarom onze jongste niet begeleiding zou mogen krijgen zolang dat nodig is en zich mag ontwikkelen zoals bij haar past.
Ik vind dat de juf voor onze jongste te streng is. Natuurlijk moet ze huiswerk maken. Maar het is niet haar schuld dat ze een klas heeft overgeslagen en dat ze jong is. Ik heb er moeite mee dat mijn kind steeds maar te horen krijgt: ALS je dan zo slim bent, DAN moet je dit en dat ook kunnen. De juf zei nog net niet dat ze moest blijven zitten omdat ze vast nog niet toe is aan het VO. Terwijl ons kind de dagen aftelt dat ze van de basisschool af is.
We hebben meerdere keren aangegeven dat we graag de positieve kanten wilden benadrukken, maar dat had geen enkel effect. Hoewel het waarschijnlijk vanuit de beste intenties was van de juf, is nu het tegengestelde bereikt van wat de bedoeling was. Dochter was zwaar gedemotiveerd, verdrietig en heeft geen vertrouwen in de juf. Terwijl wij graag zouden willen gaan voor een fijn laatste jaar op de basisschool.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dat klinkt als een juf die het niet snapt...Vlinder42 schreef: ↑do 21 sep , 2023 11:11 amIk heb er moeite mee dat mijn kind steeds maar te horen krijgt: ALS je dan zo slim bent, DAN moet je dit en dat ook kunnen. De juf zei nog net niet dat ze moest blijven zitten omdat ze vast nog niet toe is aan het VO. Terwijl ons kind de dagen aftelt dat ze van de basisschool af is.
Op zich is het goed dat ze al huiswerk krijgen, dan kunnen ze er alvast mee om leren gaan. Maar idd, ze moeten het leren. Het ene kind kun je er vrijer in laten dan het andere. Ik zou jufs mening hierover in de prullenbak gooien en ritueel verbranden. Doe vooral waar jullie je fijn mee voelen. Help gewoon met structureren en plannen. Vraag wat er is, wanneer ze wat gaat doen, of ze het aangeeft in de agenda dat het af is, help als ze iets niet snapt, etc.
En wellicht met de IB-er van school erover praten? Die kan misschien de juf wat bijsturen...
DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Tjonge jonge, ze heeft toch ook nog dit hele jaar om toe te groeien naar het VO?
Sterkte met deze discussie. Accepteert je dochter wel jullie hulp, of wil ze het zelf ook alleen doen omdat de juf zegt dat het zo moet?
Sterkte met deze discussie. Accepteert je dochter wel jullie hulp, of wil ze het zelf ook alleen doen omdat de juf zegt dat het zo moet?
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Ik zou thuis je kind begeleiden bij het huiswerk. Als jullie dat volhouden op VO ook het eerste jaar, net als jullie andere kind zoals je beschrijft, is er geen probleem lijkt me. Waarom zou je het als brugklasser zelfstandig moeten kunnen? Natuurlijk werk je toe naar zelfstandigheid maar ieder kind heeft een eigen tempo daarin.
Overigens begrijp ik wel dat het niet maken van huiswerk consequenties heeft. Het niet maken zou ik proberen te voorkomen. Huiswerk hoort er bij (helaas voor veel kids), maar het haar helemaal zelf laten uitzoeken zoals de juf wil als ik het goed begrijp, dat zou ik niet doen.
Overigens begrijp ik wel dat het niet maken van huiswerk consequenties heeft. Het niet maken zou ik proberen te voorkomen. Huiswerk hoort er bij (helaas voor veel kids), maar het haar helemaal zelf laten uitzoeken zoals de juf wil als ik het goed begrijp, dat zou ik niet doen.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wat bedoelt de juf hiermee? Bedoelt ze werkelijk dat je haar niet zou mogen herinneren aan het huiswerk en dat je niet samen een planning zou mogen maken? Of bedoelt ze dat je het niet samen gaat zitten maken en niet vraag voor vraag samen door gaat nemen?Wij mogen haar niet helpen, want ze moet zelfstandig zijn volgens de juf.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wat een vervelende situatie. Onze jongste zit in 2 gym en die heeft ook nog geen totale zelfregie met huiswerk, dat hoeven ze echt niet vanaf dag een van de brugklas helemaal zelfstandig te beheersen hoor. Wat ik ook zag, is dat het huiswerk op de basisschool ´leeg´ huiswerk was. Jongste wilde dat ook niet maken, omdat het nergens over ging en ze geen doel zag. Het waren meer-van-hetzelfde invulbladen van iets wat je al kunt, dus wat is dan het (leer)doel? Als je het niet doet, dan heb je niks gemist en niks minder geleerd. Daar hebben mijn kinderen echt moeite mee. Op de middelbare zijn er nooit problemen geweest met 'iets doen wat je nou eenmaal moet doen' (= basisschool type huiswerk), dat snappen ze best en ze doen braaf hun huiswerk. Maar er zijn wel problemen met 'hoe overzie je een grotere berg werk en knip je het in behapbare brokken' (want dat deed juf op de basisschool), 'hoe pak ik dit specifieke type huiswerk aan (bv stampen vs begrijpen, oefenen, samenvatten, etc.)' (want daar leende het basisschool huiswerk zich niet voor), 'hoe blijf ik bij met de stof door te zorgen dat ik mijn huiswerk altijd maak en mezelf nakijk en leer van mijn fouten' (want zo snel ging dat op de basisschool echt niet dus bijblijven was niet nodig).
Terugkijkend vond ik dat de basisschool vooral probeerde een soort routine-verwachting te kweken (er is nou eenmaal huiswerk waar je elke dag mee bezig bent) zonder dat er aandacht was voor hoe je dat huiswerk dan aanpakt en waarom het belangrijk is (of onontbeerlijk) dat je het niet alleen maakt, maar er ook iets nieuws van leert. En ik denk ook dat het niet echt anders kan, omdat de hoeveelheid, complexiteit en verscheidenheid van het huiswerk op de basisschool zich daar ook niet goed voor leent. Vooral niet in groep 8, waar het tempo eerder omlaag gaat dan omhoog qua nieuwe stof. Het is een beetje alsof school wil dat je elke dag oefent met het vasthouden van een voetbal, want anders kun je straks niet jongleren. Maar je kunt pas leren jongleren als je moet gooien en vangen, en als je meerdere jongleerballen tegelijk in de lucht moet houden. En je snapt niet wat jongleren is en hoe lastig dat is, voordat je het echt gaat doen.
Waar zit het probleem van je dochter? In het principe van huiswerk maken en het maken van tijd daarvoor? Of vindt ze het werk zelf ook lastig en heeft ze daar hulp bij nodig? Als alleen het eerste het geval is dan zou ik met haar proberen af te spreken dat iedereen ook zijzelf het liefste van het gezeur van juf af is en dat dat het gemakkelijkste gaat door direct na school even een half uurtje te besteden aan die werkbladen zodat het van de baan is. Net zoals mensen niet voor hun hobby tandenpoetsen maar het toch elke dag even doen als gezonde routine. Als ze weet dat het niet meer is dan dat, is de druk er misschien een beetje af?
Terugkijkend vond ik dat de basisschool vooral probeerde een soort routine-verwachting te kweken (er is nou eenmaal huiswerk waar je elke dag mee bezig bent) zonder dat er aandacht was voor hoe je dat huiswerk dan aanpakt en waarom het belangrijk is (of onontbeerlijk) dat je het niet alleen maakt, maar er ook iets nieuws van leert. En ik denk ook dat het niet echt anders kan, omdat de hoeveelheid, complexiteit en verscheidenheid van het huiswerk op de basisschool zich daar ook niet goed voor leent. Vooral niet in groep 8, waar het tempo eerder omlaag gaat dan omhoog qua nieuwe stof. Het is een beetje alsof school wil dat je elke dag oefent met het vasthouden van een voetbal, want anders kun je straks niet jongleren. Maar je kunt pas leren jongleren als je moet gooien en vangen, en als je meerdere jongleerballen tegelijk in de lucht moet houden. En je snapt niet wat jongleren is en hoe lastig dat is, voordat je het echt gaat doen.
Waar zit het probleem van je dochter? In het principe van huiswerk maken en het maken van tijd daarvoor? Of vindt ze het werk zelf ook lastig en heeft ze daar hulp bij nodig? Als alleen het eerste het geval is dan zou ik met haar proberen af te spreken dat iedereen ook zijzelf het liefste van het gezeur van juf af is en dat dat het gemakkelijkste gaat door direct na school even een half uurtje te besteden aan die werkbladen zodat het van de baan is. Net zoals mensen niet voor hun hobby tandenpoetsen maar het toch elke dag even doen als gezonde routine. Als ze weet dat het niet meer is dan dat, is de druk er misschien een beetje af?
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dit. Het ging vooral over dingen zoals het opschrijven van het huiswerk, dus wat ze moet doen en wanneer.
Het huiswerk zelf is heel makkelijk, wat Baloo ook schrijft. Het is heel saai en er wordt nauwelijks naar gekeken door de juf. Het wordt ook niet echt besproken in de klas. Het voelt heel nutteloos aan. Het is grotendeels huiswerk om het huiswerk. Ons kind heeft hier grote weerstand tegen.
Sommige delen van het huiswerk zijn wel zinvol in de zin dat ze echt iets nieuws leert, bijv Engels of topo. Maar door de weerstand die het huiswerk oproept, komt ze daar niet aan toe, door alle emotie en gedoe wat er elke keer ontstaat.
Daarnaast besteden ze ook geen aandacht op school aan hoe je dingen moet leren, zoals bijv woordjes leren. Ons kind heeft gewoon geen idee hoe dat moet, want niet geleerd en nooit nodig gehad. Ik probeer haar dat wel te leren, maar dat gaat best moeilijk door alle weerstand die er al is plus het ongemak van dat ze niet weet hoe dit moet en faalangst.
Helaas heeft ze door een klas over te slaan en wat daaraan vooraf ging 1,5 jaar aan uitleg gemist, vooral van rekenen. Hoewel ze over het algemeen goede cijfers haalt voor rekenen, zitten er toch wel hiaten in de rekenstrategieën. Dit wordt wel door school geconcludeerd, maar niet aangepakt. Dat is ook een bron van onzekerheid voor ons kind. Maar dat wordt geheel bij haar neergelegd dat ze uitleg moet vragen, alleen dat doet ze dus niet.
Dit probeert ze allemaal te vermijden door het huiswerk gewoon niet op te schrijven of niet te vertellen dat er een toets is of haar map of haar agenda op school te laten liggen of kwijt te raken. En dat levert dus ook weer veel gedoe op, omdat we dan niet weten wat ze moet doen of de leerstof niet hebben.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Ik zou dit niet op z'n beloop laten. De juf heeft blijkbaar strakke ideeën, maar voor je dochter gaat dit niet werken zo. Zij moet inderdaad het hoe en waarom van huiswerk nog leren . Daar heeft ze een heel schooljaar voor, en aangezien er meer dan genoeg basisscholen zijn die nooit huiswerk geven is ook de brugklas nog een jaar om dit te leren.
Huiswerk dat zinloos is, en slechts opgegeven wordt "om aan huiswerk te wennen" is sws een heel erg slecht idee.
Ik zou een gesprekje met juf aanvragen, en vragen of je dochter inderdaad het huiswerkbeleid goed heeft begrepen. Als dat zo is, zou ik haar beweegredenen vragen waarom zij dit beleid hanteert.
En als laatste zou ik dan aangeven wat je dochter hierin nodig heeft.
Ze is jonger, er zijn hiaten , ze heeft dus wat extra aandacht nodig hiermee.
Huiswerk dat zinloos is, en slechts opgegeven wordt "om aan huiswerk te wennen" is sws een heel erg slecht idee.
Ik zou een gesprekje met juf aanvragen, en vragen of je dochter inderdaad het huiswerkbeleid goed heeft begrepen. Als dat zo is, zou ik haar beweegredenen vragen waarom zij dit beleid hanteert.
En als laatste zou ik dan aangeven wat je dochter hierin nodig heeft.
Ze is jonger, er zijn hiaten , ze heeft dus wat extra aandacht nodig hiermee.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dat was een reden om bij mijn jongste in gesprek te gaan met de leerkracht. Mijn kind leerde namelijk vooral dat huiswerk nutteloos is en dat het zonde van de tijd is. Plannen was voor het leerwerk ook nauwelijks nodig, want als hij het 's ochtends om 8.05 uur even bekeek kwam hij met een 10 terug.Het huiswerk zelf is heel makkelijk, wat Baloo ook schrijft.
Deze argumenten hebben ertoe geleid dat zijn huiswerk werd aangepast: 1x per 2 weken ontleden (ipv elke week) en 1x per 2 weken verrijkingswerk (Cryptogrammen oplossen). Dat had een positief effect op de motivatie van jongste en op de noodzaak om te plannen.
Ik zou het gesprek aangaan met de leerkracht en daarbij niet de nadruk leggen op wat ze verkeerd doet, maar benadrukken hoe je samen een plan kan maken om je dochter de benodigde vaardigheden te leren. Wellicht helpt het als je zelf al een voorstel doet om te werken aan doelen:
doel 1: huiswerk in agenda schrijven (eerste weken helpt leerkracht, daarna doet kind het zelf en controleert leerkracht of het er goed in staat, na paar maanden afbouwen; verder vaardigheden leren om thuis te achterhalen wat je kunt doen als het toch niet duidelijk in agenda staat (klasgenootje bellen)
doel 2: benodigde spullen mee naar huis nemen en weer mee naar school (zowel thuis als op school reflectiemoment inbouwen voor kind vertrekt)
doel 3: plannen wanneer huiswerk wordt gemaakt.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Bedankt voor het meedenken. Eerlijk gezegd weet ik het niet zo. Dochter heeft het beleid van de juf wel goed begrepen, want we zaten er zelf bij.
De punten die Loekie noemt zijn hele logische, die doen we ook wel zo. Alleen, het is weerstand, niet dat ze het niet kan (het opschrijven van het huiswerk). En helaas is het toch zo dat als het op het leren aan komt, er grote drama’s ontstaan. En dat is niet uit verveling, maar omdat ze het gewoon dan nog niet heeft geleerd en ook niet beheerst en daar niet mee om kan gaan. Van het saaie maakwerk heeft ze inmiddels wel door dat dat gewoon een kwestie is van even 5 minuutjes maken om van het gezeur af te zijn.
De punten die Loekie noemt zijn hele logische, die doen we ook wel zo. Alleen, het is weerstand, niet dat ze het niet kan (het opschrijven van het huiswerk). En helaas is het toch zo dat als het op het leren aan komt, er grote drama’s ontstaan. En dat is niet uit verveling, maar omdat ze het gewoon dan nog niet heeft geleerd en ook niet beheerst en daar niet mee om kan gaan. Van het saaie maakwerk heeft ze inmiddels wel door dat dat gewoon een kwestie is van even 5 minuutjes maken om van het gezeur af te zijn.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
dat is een veel interessantere constatering dan de hele huiswerk discussie. Geen idee of het lukt om daar in groep 8 al wat mee te doen, maar het was voor onze jongste echt cruciaal dat het muntje viel dat het er niet om gaat dat je alles weet en kunt, dat iets niet kunnen geen falen is, maar dat het erom gaat hoe je zelf stappen maakt als je het nog niet weet of kunt. Dat je niks leert als je alles al kan en er nooit wat fout gaat, en dat het echt nog niet zo makkelijk is om zelf actief regie te nemen over je leerproces (jezelf controleren, kijken of je begrijpt waarom het fout gaat, nog een keer proberen, leerkracht vragen, etc. etc.). Het is misschien wel goed dat ze hier nu in groep 8 tegenaanloopt, maar hoe je het aan kan pakken om de weerstand en frustratie om te zetten naar motivatie vind ik een lastige.omdat ze het gewoon dan nog niet heeft geleerd en ook niet beheerst en daar niet mee om kan gaan
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Samen hebben over fixed en growth mindset? Daar bestaan vast wel goede boeken en tips over ook, hoe je daar stappen in kan zetten.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Het punt is dat ze deze dingen MOET leren van de juf, ze WIL dat zelf niet. Het leren zelf kost haar heel weinig moeite, als ze het doet is het zo gepiept. ALS dus, want ze doet dat niet en ziet er het nut niet van.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Herkenbaar.
Moet het van juf, of is het ook echt zinvol?
Wanneer het zinloos is, gaat het ook niet helpen om een goede leerhoiding te krijgen. Integendeel.
Moet het van juf, of is het ook echt zinvol?
Wanneer het zinloos is, gaat het ook niet helpen om een goede leerhoiding te krijgen. Integendeel.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Idd. Huiswerk is niet alleen het huiswerk zelf. Het is het leren opschrijven in de agenda, leren in de agenda te kijken, plannen wanneer je het doet, bijhouden wat af is. Maar als je elke dag zinloos huiswerk krijgt, dan snap ik wel de weerstand wel.
Mijn dochter krijgt ook huiswerk in groep 8, maar dus minder vaak. Haar leerkrachten spelen met op welke dag ze het geven, welke dag het af moet zijn, hoeveel tijd ze hebben voordat het af moet zijn en de hoeveelheid werk. Maar het huiswerk zelf stelt meestal niet veel voor qua niveau of nieuwigheid.
Vlinder42, misschien dat de juf niet doorheeft dat het voor je dochter zinloos huiswerk is? Want voor andere kinderen is het misschien wel pittig...
DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Nou, het is niet alleen maar zinloos. Vorig jaar wel, maar nu hebben ze ook bijv Engels toetsen waarvoor ze toch wel op zijn minst woordjes moet leren. Maar het is niet alleen met huiswerk zo, ook bijv bij een spreekbeurt en helaas ook bij activiteiten en sport buiten school. Waar ik echt mee worstel is dat ook bijv growie en fixie ervan uit gaan dat iemand uiteindelijk iets wil bereiken, maar als dat niet zo is, wat kun je dan zeggen tegen je kind? De dingen die mis gaan zijn blijkbaar voor haar niet erg genoeg om er anders mee om te gaan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Mijn zoon is van een fixed mindset naar een growth mindset gegaan, wat heel fijn is. Maar, motivatie blijft zijn sleutel. Hij denkt nu wel "dat kan ik NOG niet", maar dat wordt gevolgd door de vraag "maar WAAROM zou ik dat doen?" Als daar geen goed antwoord op komt dan kun je het vergetenVlinder42 schreef: ↑do 28 sep , 2023 1:57 pmNou, het is niet alleen maar zinloos. Vorig jaar wel, maar nu hebben ze ook bijv Engels toetsen waarvoor ze toch wel op zijn minst woordjes moet leren. Maar het is niet alleen met huiswerk zo, ook bijv bij een spreekbeurt en helaas ook bij activiteiten en sport buiten school. Waar ik echt mee worstel is dat ook bijv growie en fixie ervan uit gaan dat iemand uiteindelijk iets wil bereiken, maar als dat niet zo is, wat kun je dan zeggen tegen je kind? De dingen die mis gaan zijn blijkbaar voor haar niet erg genoeg om er anders mee om te gaan.

Is er iets waar ze wel voor werkt? Wat ze zelf leuk vindt en moeite in steekt?
DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dit bedoel ik idd.
Waar ze wel gemotiveerd voor is weet ik niet. Het lijkt alsof ze nergens echt gemotiveerd voor is, maar ik weet niet of dat klopt. Het is ook moeilijk om daarover te praten met haar.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Lastig… klinkt erg als mijn zoon, daar kan ik meestal ook geen hoogte van krijgen

DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Was hier net zo. Met alle 3. En eigenlijk nog steeds.
Wanneer ze wel iets willen, dan gaan ze er ook voor.
Misschien dan op z'n beloop laten, en in ieder geval dit huiswerkstuk bij school laten.
Wanneer ze wel iets willen, dan gaan ze er ook voor.
Misschien dan op z'n beloop laten, en in ieder geval dit huiswerkstuk bij school laten.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Mijn zoon is ook moeilijk te motiveren. Toen de leerkracht aangaf dat huiswerk en taken plannen afmaken en inleveren vaardigheden zijn die ook op de middelbare school belangrijk zijn en dat hij nu daarmee moet laten zien dat hij dat aankan voor een "goed" (passend) advies, begon het iets meer te leven bij hem. Jarenlang op een school zitten waar het weer te makkelijk is lijk hem niks. Nu gebruiken de leerkracht en wij als ouders ook extra beloningen en hebben we zeer regelmatig contact hierover. Zoon krijgt ook weinig ruimte (meer). We kwamen erachter dat voor ons kind veel begrip betekent veel ruimte voor gedoe en dat we daar allemaal gefrustreerd en boos van worden. Dus nu zijn we streng.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dat laatste is soms inderdaad een valkuil.
Begrip is heel belangrijk, maar wanneer het een vrijbrief wordt voor ontwijken gaat er iets niet goed.
Begrip is heel belangrijk, maar wanneer het een vrijbrief wordt voor ontwijken gaat er iets niet goed.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Mijn zoon zat over mijn schouder mee te lezen en zei dat boos worden alleen maar weerstand zal oproepen en niet helpt om de intrinsieke motivatie te vinden…
![Person [snorkel]](./images/smilies/snorkel.gif)
![person [elton]](./images/smilies/elton.gif)
![Person [snorkel]](./images/smilies/snorkel.gif)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Ja, dat vond de juf van middelste ook altijd
Soms moeten dingen zonder intrinsieke motivatie gebeuren.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Kaders stellen kan belangrijk zijn. Hoe meer ruimte dochter krijgt, hoe meer ze die gaat pakken. Motivatie komt ook door weten wat de bedoeling is, weten dat je het juiste doet.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Toch even advocaat van de duivel spelen: waarom is naar school gaan “het juiste doen”? Dat is wat wij in de Westerse wereld hebben bedacht voor kinderen, dat dat het juiste is. Maar niet iedereen past door dat hoepeltje.
Waarom willen we nou uit alle macht dat kind er toch doorheen duwen?
Intrinsieke motivatie bij mijn zoon kwam eventjes om de hoek kijken toen hij dat papiertje nodig had om zijn droom te realiseren… en was ook meteen weer weg toen hij droomde van een ander pad, waar dat papiertje niet voor nodig was.
Waarom is er niet meer vrijheid, je op je eigen tempo mogen ontwikkelen, hoe hard of hoe langzaam ook. Brengt dat de kinderen niet veel dichterbij zichzelf, dichterbij hun eigen waarde en het vinden van intrinsieke motivatie om te leren wat ze willen en waarvoor?
Maar nu raken we van het rechte pad af.


Intrinsieke motivatie bij mijn zoon kwam eventjes om de hoek kijken toen hij dat papiertje nodig had om zijn droom te realiseren… en was ook meteen weer weg toen hij droomde van een ander pad, waar dat papiertje niet voor nodig was.
Waarom is er niet meer vrijheid, je op je eigen tempo mogen ontwikkelen, hoe hard of hoe langzaam ook. Brengt dat de kinderen niet veel dichterbij zichzelf, dichterbij hun eigen waarde en het vinden van intrinsieke motivatie om te leren wat ze willen en waarvoor?
Maar nu raken we van het rechte pad af.


Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Nee hoor, interessante insteek.
Maar zou dat " je eigen pad volgen" niet vooral kunnen als daar ook een financiële basis voor is?
Maw: niet iedereen kan zich waarschijnlijk de luxe veroorloven buiten het gebaande pad te gaan?
Maar zou dat " je eigen pad volgen" niet vooral kunnen als daar ook een financiële basis voor is?
Maw: niet iedereen kan zich waarschijnlijk de luxe veroorloven buiten het gebaande pad te gaan?
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Ja en nee, denk ik. Er gaat nu enorm veel talent verloren omdat bijvoorbeeld voor het halen van een bepaald niveau middelbare schooldiploma alles gemiddeld een 5,5 moet zijn. Als je meer vrijheid krijgt om je talenten te ontdekken en te mogen ontwikkelen en niet iedereen met 0 talent voor taal een 4,5 hoeft te staan op Duits om over te gaan naar 3 vwo, kijk dan eens hoeveel jongeren met meer motivatie en dus inzet hun eigen weg zullen durven gaan! En dan mag dat echt op alle vlakken zijn, van het maken van meubels, tot IT’er, tot chef-kok, tot weet-ik-veel-wat. Als je ergens interesse in hebt of je bent ergens goed in en je mag dat talent ontwikkelen onder professionele begeleiding (en dat hoeft dus niet op school), kijk dan eens wat er groeit en bloeit!
Ik denk dat kinderen nu te weinig op hun talenten worden aangesproken en te veel op wat ze nog niet beheersen, waardoor ze allemaal voor die 5,5 gaan en dit in hun werkende leven voortzetten. Als jongeren gewend zijn te doen waar ze goed in zijn en waar ze waardering voor krijgen, zullen ze betere resultaten halen en dat zorgt er denk ik uiteindelijk voor dat ze beter betaald zullen worden voor het werk dat ze gaan doen.
Maar waar waren we ook alweer gebleven met groep zeven?

Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dat zal mijn zoon vast leuk vinden om te lezen, Paula.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Ik vind het wel een interessante discussie maar ben wat verrast dat je leest dat wij boos worden en dat onze zoon daarom aan het werk gaat. Dat is zeker niet het geval. Boos worden om huiswerk helpt niets. Wat we merken is dat zoon zonder duidelijke kaders ruimte gaat pakken en dat dat bij hem frustratie en boosheid oplevert en dat dat bij ons als ouders ook veel energie kost, en soms ook boosheid oplevert. Ik vind een kind dat steeds boos is namelijk niet zo gezellig.
Ik streef ook geen intrinsieke motivatie na bij hem op dit moment voor huiswerk, maar schep kaders. Sommige dingen moeten nou eenmaal omdat dat afspraken zijn in bijvoorbeeldeen klas. En ik wil ook niet zeggen dat dit voor elk kind de oplossing is. Maar mijn kind wordt hier gelukkiger van dan hem vrij laten en hem zelf intrinsieke motivatie laten vinden. Die is er simpelweg niet voor rekenen en taal op dit moment.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
O, maar dat is ook absoluut waar!boom schreef: ↑za 30 sep , 2023 3:02 pmJa en nee, denk ik. Er gaat nu enorm veel talent verloren omdat bijvoorbeeld voor het halen van een bepaald niveau middelbare schooldiploma alles gemiddeld een 5,5 moet zijn. Als je meer vrijheid krijgt om je talenten te ontdekken en te mogen ontwikkelen en niet iedereen met 0 talent voor taal een 4,5 hoeft te staan op Duits om over te gaan naar 3 vwo, kijk dan eens hoeveel jongeren met meer motivatie en dus inzet hun eigen weg zullen durven gaan! En dan mag dat echt op alle vlakken zijn, van het maken van meubels, tot IT’er, tot chef-kok, tot weet-ik-veel-wat. Als je ergens interesse in hebt of je bent ergens goed in en je mag dat talent ontwikkelen onder professionele begeleiding (en dat hoeft dus niet op school), kijk dan eens wat er groeit en bloeit!
Ik denk dat kinderen nu te weinig op hun talenten worden aangesproken en te veel op wat ze nog niet beheersen, waardoor ze allemaal voor die 5,5 gaan en dit in hun werkende leven voortzetten. Als jongeren gewend zijn te doen waar ze goed in zijn en waar ze waardering voor krijgen, zullen ze betere resultaten halen en dat zorgt er denk ik uiteindelijk voor dat ze beter betaald zullen worden voor het werk dat ze gaan doen.
Maar waar waren we ook alweer gebleven met groep zeven?![]()
Mijn kinderen raakten pas intrinsiek gemotiveerd voor iets toen ze halverwege of aan het eind van het VO zaten.
Boos worden was hier nooit aan de orde, maar wel aansturen en grenzen stellen.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Herkenbaar.Eigenwijsneus schreef: ↑za 30 sep , 2023 6:18 pmIk vind het wel een interessante discussie maar ben wat verrast dat je leest dat wij boos worden en dat onze zoon daarom aan het werk gaat. Dat is zeker niet het geval. Boos worden om huiswerk helpt niets. Wat we merken is dat zoon zonder duidelijke kaders ruimte gaat pakken en dat dat bij hem frustratie en boosheid oplevert en dat dat bij ons als ouders ook veel energie kost, en soms ook boosheid oplevert. Ik vind een kind dat steeds boos is namelijk niet zo gezellig.
Ik streef ook geen intrinsieke motivatie na bij hem op dit moment voor huiswerk, maar schep kaders. Sommige dingen moeten nou eenmaal omdat dat afspraken zijn in bijvoorbeeldeen klas. En ik wil ook niet zeggen dat dit voor elk kind de oplossing is. Maar mijn kind wordt hier gelukkiger van dan hem vrij laten en hem zelf intrinsieke motivatie laten vinden. Die is er simpelweg niet voor rekenen en taal op dit moment.
Mijn kinderen waren nooit intrinsiek gemotiveerd voor schoolse zaken. Nou ja, middelste af en toe, en oudste toen hij van 2 havo naar 3 vwo wilde.
En ja, dat was misschien anders geweest als het Nederlandse onderwijssysteem anders in elkaar had gezeten. Maar dat is nu eenmaal niet zo.
Er gaat zeker talent verloren ( ogenschijnlijk), maar tegelijk heeft ook echt niet iedere ouder de ( financiële) mogelijkheden om hun kind dan maar buiten de gebaande paden te laten gaan.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
@Eigenwijsneus: dan hebben we wat je schreef over boos worden en streng zijn verkeerd begrepen!
@Hanneke: toevallig zaten we net met het hele gezin gezellig in de tuin te lunchen en kwam ter sprake dat een meisje van 18 na verschillende mbo-opleidingen te hebben geprobeerd, voor zichzelf is begonnen. Zij heeft nu een goedlopende nagelsalon, verdient haar eigen centen, echt
!
Een studerend kind kost een ouder heel wat meer dan een ondernemend kind. En juist dat ondernemende wordt totaal niet gestimuleerd op scholen. Integendeel: gewoon doen wat er van je gevraagd wordt en zelf vooral niet te veel nadenken over het nut ervan, anders maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

@Hanneke: toevallig zaten we net met het hele gezin gezellig in de tuin te lunchen en kwam ter sprake dat een meisje van 18 na verschillende mbo-opleidingen te hebben geprobeerd, voor zichzelf is begonnen. Zij heeft nu een goedlopende nagelsalon, verdient haar eigen centen, echt

Een studerend kind kost een ouder heel wat meer dan een ondernemend kind. En juist dat ondernemende wordt totaal niet gestimuleerd op scholen. Integendeel: gewoon doen wat er van je gevraagd wordt en zelf vooral niet te veel nadenken over het nut ervan, anders maak je het jezelf alleen maar moeilijk.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Klopt, die voorbeelden zijn er genoeg.
Maar niet iedereen kan ondernemer worden, of topsporter. De maatschappij draait vooral dankzij hele gemiddelde mensen, met hele gemiddelde banen.
En daarnaast heeft volgens mij echt niet iedereen de luxe om ( zijn kind) op zijn gemak uit te ( laten) zoeken wat het beste pad is.
Maar niet iedereen kan ondernemer worden, of topsporter. De maatschappij draait vooral dankzij hele gemiddelde mensen, met hele gemiddelde banen.
En daarnaast heeft volgens mij echt niet iedereen de luxe om ( zijn kind) op zijn gemak uit te ( laten) zoeken wat het beste pad is.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Jammer genoeg niet inderdaad. Niet met dit huidige schoolsysteem. Zou zo mooi zijn als al die “gemiddelde mensen met die gemiddelde banen” meer op hun talenten zouden zijn aangesproken.Hanneke schreef: ↑zo 01 okt , 2023 2:47 pmKlopt, die voorbeelden zijn er genoeg.
Maar niet iedereen kan ondernemer worden, of topsporter. De maatschappij draait vooral dankzij hele gemiddelde mensen, met hele gemiddelde banen.
En daarnaast heeft volgens mij echt niet iedereen de luxe om ( zijn kind) op zijn gemak uit te ( laten) zoeken wat het beste pad is.
Maar ik zal nu weer even van mijn stokpaardje afstappen.

Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Iedereen het beste uit zichzelf halen, iedereen een winnaarboom schreef: ↑zo 01 okt , 2023 9:11 pmJammer genoeg niet inderdaad. Niet met dit huidige schoolsysteem. Zou zo mooi zijn als al die “gemiddelde mensen met die gemiddelde banen” meer op hun talenten zouden zijn aangesproken.Hanneke schreef: ↑zo 01 okt , 2023 2:47 pmKlopt, die voorbeelden zijn er genoeg.
Maar niet iedereen kan ondernemer worden, of topsporter. De maatschappij draait vooral dankzij hele gemiddelde mensen, met hele gemiddelde banen.
En daarnaast heeft volgens mij echt niet iedereen de luxe om ( zijn kind) op zijn gemak uit te ( laten) zoeken wat het beste pad is.
Maar ik zal nu weer even van mijn stokpaardje afstappen.![]()

In de perfecte wereld doet iedereen inderdaad wat ie leuk vindt en waar ie goed in is, en verdient daar nog geld mee ook.
Dat heeft niet (alleen) met het schoolsysteem te maken. Dat heeft vooral te maken met geld. Met privilege.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Nou, als ik kijk hoeveel ruimte we hebben om onze eigen opleiding en baan te kiezen, hoe makkelijk het tegenwoordig is om zelfstandig te ondernemen, dan denk ik dat velen al doen wat ze zelf graag willen. Dat hoor ik ook heel veel mensen zeggen.
Je wordt geen bakker meer omdat je vader bakker was. Nu word je bakker omdat deeg je passie is. En het grootste bewijs voor mij is nog wel het aantal coaches en influencers die mij tonen dat echt alles kan.
En vergis je niet hoeveel mensen heel graag een normale baan willen bij een normale werkgever. De meesten houden echt van gewoon doen en een stuk zekerheid hebben.
Je wordt geen bakker meer omdat je vader bakker was. Nu word je bakker omdat deeg je passie is. En het grootste bewijs voor mij is nog wel het aantal coaches en influencers die mij tonen dat echt alles kan.
En vergis je niet hoeveel mensen heel graag een normale baan willen bij een normale werkgever. De meesten houden echt van gewoon doen en een stuk zekerheid hebben.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Daar ben ik het wel mee eens. Met dat laatste sowieso! Hoeveel jongeren kampen niet met een dreigende burnout of zijn overspannen, omdat ze toch druk voelen om uit te blinken? Normaal en doorsnee lijken wel verboden woorden geworden ( gechargeerd nu)merriedroom schreef: ↑ma 02 okt , 2023 6:19 amNou, als ik kijk hoeveel ruimte we hebben om onze eigen opleiding en baan te kiezen, hoe makkelijk het tegenwoordig is om zelfstandig te ondernemen, dan denk ik dat velen al doen wat ze zelf graag willen. Dat hoor ik ook heel veel mensen zeggen.
Je wordt geen bakker meer omdat je vader bakker was. Nu word je bakker omdat deeg je passie is. En het grootste bewijs voor mij is nog wel het aantal coaches en influencers die mij tonen dat echt alles kan.
En vergis je niet hoeveel mensen heel graag een normale baan willen bij een normale werkgever. De meesten houden echt van gewoon doen en een stuk zekerheid hebben.
Wanneer je kind buiten het schoolsysteem valt en je daarbinnen ook geen weg vindt om verder te komen, dan ga je door een bepaalde bril kijken.
Was dat ook niet een kanttekening die @paula plaatste? Velen van ons kwamen hier omdat ons kind moeite had met het schoolsysteem. Dat er ook hb ers zijn die een glanzende schoolcarrière ervaren zonder noemenswaardige hobbels vergeet je dan snel.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wij naderen zo langzamerhand de periode waarin we naar middelbare scholen moet gaan kijken. Gelukkig hebben we ook een kind in groep 8 dus we kunnen dat wel makkelijk combineren en vooral voor de oudste kijken en hopen dat de jongste ook een idee op doet.
Ik vind school vaag doen over het mogelijke advies wat gericht kijken naar scholen voor hem moeilijker maakt. Moet ik nu naar een gymnasium kijken of juist een brede scholengemeenschap met ook VMBO? School kwam vorig jaar, toen wij aangaven hem nog jong te vinden om hier al over te moeten nadenken, met alternatieven voor zoon zoals naar een groep 9, een priveonderwijsinstelling of een school die zo ontzettend ver weg is dat we daar liever niet over willen nadenken.
Voor wat betreft de groep 9: heeft iemand hier ervaring mee? Het is hier allemaal nog heel erg nieuw en ik hoor wisselende dingen over bijvoorbeeld 10-14 scholen. Ik weet niet of mijn kind wel in het profiel van een dergelijke klas past.
Ik vind school vaag doen over het mogelijke advies wat gericht kijken naar scholen voor hem moeilijker maakt. Moet ik nu naar een gymnasium kijken of juist een brede scholengemeenschap met ook VMBO? School kwam vorig jaar, toen wij aangaven hem nog jong te vinden om hier al over te moeten nadenken, met alternatieven voor zoon zoals naar een groep 9, een priveonderwijsinstelling of een school die zo ontzettend ver weg is dat we daar liever niet over willen nadenken.
Voor wat betreft de groep 9: heeft iemand hier ervaring mee? Het is hier allemaal nog heel erg nieuw en ik hoor wisselende dingen over bijvoorbeeld 10-14 scholen. Ik weet niet of mijn kind wel in het profiel van een dergelijke klas past.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Daar kom je denk ik alleen achter door in gesprek te gaan met de school die een dergelijke klas biedt. Breng goed in kaart wat je kind nodig heeft, waar de leerpunten liggen, hoeveel ruimte er is om daaraan te werken, en vraag goed uit over het aanbod (laat ze ook voorbeelden noemen, die maken vaak meer duidelijk dan 'ja natuurlijk kunnen wij dit'). Kijk samen of vraag en aanbod matchen. Eigenlijk is dit niet anders dan bij het zoeken naar een geschikte VO-school.Eigenwijsneus schreef: ↑ma 06 nov , 2023 3:59 pmIk weet niet of mijn kind wel in het profiel van een dergelijke klas past.
Het is al wel een tijd geleden (zoon is 23 nu) maar toen wij voor onze 9-jarige (en ten tijde van de zoektocht 8-jarige) een VO zochten, hebben we ook de mogelijkheid van een tussenjaar onderzocht. We zijn in gesprek gegaan met de school die dat jaar bood (in de eigen woonplaats; een tussenjaar voor kinderen die klaar waren met de basisschool maar nog niet toe waren aan de overstap naar het VO). Zij gaven toen zelf aan dat ze zoon misschien een half jaar zinvol bezig zouden kunnen houden, maar dat meer niet mogelijk was. Hun programma bood daar geen ruimte voor en ze hadden geen specifieke kennis van hb. Omdat dat het probleem zou verplaatsen van de basisschool naar de tussenschool, hebben we uiteindelijk toch gekozen voor het VO (met hb-afdeling in de onderbouw).
Laatst gewijzigd door Paula op ma 06 nov , 2023 9:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Met het ontvangen van de VO-gids van de ib’er is hier het jachtseizoen ook officieel geopend voor middelbare scholen. Ik heb al even rondgekeken en bij dochter gepeild, maar zij wil niet schuin oversteken naar een andere basisschool met evt. een groep 9. En een intermezzo op een middelbare of 10-14 is hier niet in de ruime omgeving. Het ligt ook aan het kind zelf of zoiets passend is, maar omdat zoiets hier niet is ga ik dat ook niet verder onderzoeken. Ik ga nu vooral af op wanneer ik de twinkel in dochters ogen ga zien.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
De 10-14 school en de pre-gymnasiumklas zitten hier allebei ook bepaald niet in de buurt. Dus het moet wel heel erg veel extra bieden ten opzicht van de middelbare scholen hier in de buurt willen we dit serieus gaan overwegen. Maar door de afstand ken ik dus ook geen kinderen die op deze scholen zitten. Eigenlijk valt het dus al af, maar de basisschool kwam er mee als optie.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wij hebben hier geen groep 9 oid, maar ik denk ook niet dat het voor ons kind veel meerwaarde heeft. Ze telt de dagen af op de basisschool, zij wordt echt niet blij van nog een extra jaar op de basisschool.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
@Merriedroom: Die twinkel in de ogen van je kind (of uit uitblijven ervan) is zeker een goede indicator! Wij bezochten met oudste een school waar man lief en ik een goed gevoel over hadden. Hb beleid, veel mogelijkheden buiten het reguliere curriculum. Dochter kwam na 15 minuten naar ons toe, helemaal wit, en wilde onmiddellijk naar huis want 'het voelt hier niet goed'. Op de school waar ze uiteindelijk zelf voor koos (ze had iets in de krant gelezen over hb onderwijs), zagen we die twinkel bij het kennismakingsgesprek wel verschijnen.
@Eigenwijsneus: 'Niet bepaald in de buurt' of echt niet te bereizen? Wij hebben ervaren dat afstand soms een groter struikelblok lijkt dan het in werkelijkheid is. Wij kozen er daarom voor om eerst een selectie te maken op basis van leer- en ontwikkelbehoeften van ons kind en (on)mogelijkheden van de school, en daarna pas te kijken naar praktische zaken zoals reisafstand of - tijd. Want voor praktische zaken zijn vaak ook praktische oplossingen te vinden. Voor een niet passend leerstofaanbod meestal niet. Als de afstand echt onoverbrugbaar is, wordt het natuurlijk wat anders.
@Vlinder: Bij ons richtte dat tussenjaar zich echt op het VO; leren omgaan met agenda, huiswerk, alvast proeven aan een paar vakken, werken aan planningsvaardigheden en studievaardigheden, eventuele hiaten bijspijkeren, ruimte voor en ondersteuning bij emotionele groei. Het was dus niet 'nog een basisschooljaar'. Maar jongste telde ook af op de basisschool, hij zag zo'n tussenjaar helemaal niet zitten want dan zou hij nog een jaar langer naar school moeten. Wij hebben de mogelijkheid destijds wel onderzocht maar uiteindelijk bleek het VO van zijn/onze keuze dus meer mogelijkheden en ruimte te bieden dan de school die het tussenjaar bood.
@Eigenwijsneus: 'Niet bepaald in de buurt' of echt niet te bereizen? Wij hebben ervaren dat afstand soms een groter struikelblok lijkt dan het in werkelijkheid is. Wij kozen er daarom voor om eerst een selectie te maken op basis van leer- en ontwikkelbehoeften van ons kind en (on)mogelijkheden van de school, en daarna pas te kijken naar praktische zaken zoals reisafstand of - tijd. Want voor praktische zaken zijn vaak ook praktische oplossingen te vinden. Voor een niet passend leerstofaanbod meestal niet. Als de afstand echt onoverbrugbaar is, wordt het natuurlijk wat anders.
@Vlinder: Bij ons richtte dat tussenjaar zich echt op het VO; leren omgaan met agenda, huiswerk, alvast proeven aan een paar vakken, werken aan planningsvaardigheden en studievaardigheden, eventuele hiaten bijspijkeren, ruimte voor en ondersteuning bij emotionele groei. Het was dus niet 'nog een basisschooljaar'. Maar jongste telde ook af op de basisschool, hij zag zo'n tussenjaar helemaal niet zitten want dan zou hij nog een jaar langer naar school moeten. Wij hebben de mogelijkheid destijds wel onderzocht maar uiteindelijk bleek het VO van zijn/onze keuze dus meer mogelijkheden en ruimte te bieden dan de school die het tussenjaar bood.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
En toch zegt zo’n open dag echt niet zo veel. Ik kwam als kind beteuterd terug van de open dag van een school waar ik uiteindelijk een geweldige tijd heb gehad. Had het aan mij gelegen, dan was ik voor die andere school gegaan met die supergave gymzaal. Net als zoonlief: die had wel die lichtjes in zijn ogen nadat we met hem een open dag bezochten van een school met sportklassen. Hij heeft het er helaas maar 1,5 jaar uitgehouden...
Kortom: een open dag is een momentopname en totaal niet representatief voor hoe een kind de schooltijd gaat beleven.
Succes met kiezen!
Kortom: een open dag is een momentopname en totaal niet representatief voor hoe een kind de schooltijd gaat beleven.
Succes met kiezen!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dat zal allemaal, Paula. Heel goed bedoeld van de volwassenen, maar in de beleving van het kind (in elk geval ons kind) is het wel nog een extra jaar op de basisschool of in elk geval nog niet op de middelbare school.Paula schreef: ↑ma 06 nov , 2023 9:40 pm@Vlinder: Bij ons richtte dat tussenjaar zich echt op het VO; leren omgaan met agenda, huiswerk, alvast proeven aan een paar vakken, werken aan planningsvaardigheden en studievaardigheden, eventuele hiaten bijspijkeren, ruimte voor en ondersteuning bij emotionele groei. Het was dus niet 'nog een basisschooljaar'. Maar jongste telde ook af op de basisschool, hij zag zo'n tussenjaar helemaal niet zitten want dan zou hij nog een jaar langer naar school moeten. Wij hebben de mogelijkheid destijds wel onderzocht maar uiteindelijk bleek het VO van zijn/onze keuze dus meer mogelijkheden en ruimte te bieden dan de school die het tussenjaar bood.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Bovenstaande bevestigt eigenlijk wel wat ik er bij dacht en dat de doelgroep anders is waar mijn kind behoefte aan heeft. Hij heeft geen hiaten voor zover we weten en hij kan uitstekend plannen en ook zijn studievaardigheden zijn op orde. Hij komt sociaal prima mee en dat was destijds ook de belangrijkste reden om hem te versnellen. Hij is alleen niet intrinsiek gemotiveerd voor schoolse zaken, maar een jaar extra basisschool en een focus op bovenstaande zaken lijkt me niks voor hem. Dan neig ik eerder naar de pre-gymnasium klas waar ze een jaar verdieping bieden.Vlinder42 schreef: ↑wo 08 nov , 2023 7:03 amDat zal allemaal, Paula. Heel goed bedoeld van de volwassenen, maar in de beleving van het kind is het wel nog een extra jaar op de basisschool of in elk geval nog niet op de middelbare school.Paula schreef: ↑ma 06 nov , 2023 9:40 pm@Vlinder: Bij ons richtte dat tussenjaar zich echt op het VO; leren omgaan met agenda, huiswerk, alvast proeven aan een paar vakken, werken aan planningsvaardigheden en studievaardigheden, eventuele hiaten bijspijkeren, ruimte voor en ondersteuning bij emotionele groei. Het was dus niet 'nog een basisschooljaar'. Maar jongste telde ook af op de basisschool, hij zag zo'n tussenjaar helemaal niet zitten want dan zou hij nog een jaar langer naar school moeten. Wij hebben de mogelijkheid destijds wel onderzocht maar uiteindelijk bleek het VO van zijn/onze keuze dus meer mogelijkheden en ruimte te bieden dan de school die het tussenjaar bood.
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Dit vind ik herkenbaar bij de scholenzoektocht van oudste. De school waarvan wij als ouders denken dat die het best past vindt oudste "oud gebouw, rare kunst, een beetje saai". Oudste wil naar de prachtige school iets verderop met grote sportvelden, splinternieuwe gymzalen met klimwand en een enorme mediatheek. Oudste houdt helemaal niet van sporten... Wij zien de eerste keuze van oudste als een prima school en vinden het okay als dat de uiteindelijke school wordt, maar kijkend naar profiel en vooral populatie op de scholen denken we dat de eerstgenoemde school veel beter past. We houden de kinderen wel steeds voor dat een open dag en alle andere activiteiten reclame zijn, dat dingen mooier kunnen worden voorgesteld dan ze zijn en dat de werkelijkheid anders is. Dat de proefjes bij scheikunde niet elke les worden gedaan en dat je een varkenspoot slechts 1x in de 6 jaar die je doorbrengt op school gaat ontleden. Maar dat is lastig doorheen te prikken. We gaan het zien.boom schreef: ↑di 07 nov , 2023 9:24 pmEn toch zegt zo’n open dag echt niet zo veel. Ik kwam als kind beteuterd terug van de open dag van een school waar ik uiteindelijk een geweldige tijd heb gehad. Had het aan mij gelegen, dan was ik voor die andere school gegaan met die supergave gymzaal. Net als zoonlief: die had wel die lichtjes in zijn ogen nadat we met hem een open dag bezochten van een school met sportklassen. Hij heeft het er helaas maar 1,5 jaar uitgehouden...
Kortom: een open dag is een momentopname en totaal niet representatief voor hoe een kind de schooltijd gaat beleven.
Succes met kiezen!
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wij zijn bij een school geweest waar ze groep 9 hebben in een andere regio ivm mogelijke verhuizing, maar daar zit dat jaar gewoon bij de basisschool in het gebouw. Er werd ons gezegd dat je alleen wordt toegelaten als er met je kind iets aan de hand is dusdanig dat het niet op dat moment naar de middelbare school kan. Dat is bij ons kind niet het geval. Ik vond het eerlijk gezegd niet zo aantrekkelijk, hoewel ik een tussenjaar voor ons kind gezien haar leeftijd wel goed zou vinden. Maar de insteek op problemen en ‘snuffelen’, een jaar is lang. Dat boort hier in elk geval weinig motivatie aan. Wat heeft het kind om naar uit te kijken als het daarheen gaat?
En die open dagen, tja. Wij zijn ook naar diverse scholen geweest met allebei de kinderen. Het is fijn dat ze er diverse gezien hebben. Vooral als er een rondleiding was door kinderen die al op die school zitten, was dat wel informatief vonden wij.
En die open dagen, tja. Wij zijn ook naar diverse scholen geweest met allebei de kinderen. Het is fijn dat ze er diverse gezien hebben. Vooral als er een rondleiding was door kinderen die al op die school zitten, was dat wel informatief vonden wij.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wij doen zelf de "voorselectie" voor de scholen, want we hebben hier 5 scholen in de stad met een VWO-vorm. Dan kan DL kijken bij de paar scholen die overblijven. DL heeft door dat bij een open dag o.i.d. alles extra mooi lijkt, maar ik ben benieuwd of ze er echt doorheen prikt tijdens zo'n open dag.
DL 2012, ZL 2016
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Bij ons moeten ze 7 scholen opgeven voor de loting, dus dat is helaas geen optie. Ik had anders denk ik inderdaad alvast een selectie gemaakt obv afstand en profiel.Ilumen schreef: ↑wo 08 nov , 2023 8:43 amWij doen zelf de "voorselectie" voor de scholen, want we hebben hier 5 scholen in de stad met een VWO-vorm. Dan kan DL kijken bij de paar scholen die overblijven. DL heeft door dat bij een open dag o.i.d. alles extra mooi lijkt, maar ik ben benieuwd of ze er echt doorheen prikt tijdens zo'n open dag.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Eigenwijsneus schreef: ↑wo 08 nov , 2023 8:52 amBij ons moeten ze 7 scholen opgeven voor de loting, dus dat is helaas geen optie. Ik had anders denk ik inderdaad alvast een selectie gemaakt obv afstand en profiel.

DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wij zijn destijds bij scholen gaan kijken rond de tijd dat de meeste leerlingen naar huis gingen. Gewoon buiten dus.
( tja, wel bijzonder, een beetje posten bij een school
) Dat gaf wel een heel goed beeld van de sfeer tussen leerlingen.
Die sfeer klopte vervolgens ook wel bij wat we op de open dag zagen.
Ik kijk en luister eigenlijk nooit naar de mooie verhalen , maar probeer vooral de sfeer te voelen.
Onze kinderen kozen alle drie voor dezelfde school vanwege het gevoel erbij.
Het enige dat achteraf een beetje tegenviel waren de beperkingen binnen de profielkeuze, en een gebrek aan / afwezigheid van keuzevakken. Daar had ik niet naar gevraagd of gekeken. De sfeer was in werkelijkheid net zo goed en veilig als we dachten.
Inmiddels wordt in onze regio voor sommige scholen ook geloot. Dat lijkt me echt heel vervelend.
( tja, wel bijzonder, een beetje posten bij een school
Die sfeer klopte vervolgens ook wel bij wat we op de open dag zagen.
Ik kijk en luister eigenlijk nooit naar de mooie verhalen , maar probeer vooral de sfeer te voelen.
Onze kinderen kozen alle drie voor dezelfde school vanwege het gevoel erbij.
Het enige dat achteraf een beetje tegenviel waren de beperkingen binnen de profielkeuze, en een gebrek aan / afwezigheid van keuzevakken. Daar had ik niet naar gevraagd of gekeken. De sfeer was in werkelijkheid net zo goed en veilig als we dachten.
Inmiddels wordt in onze regio voor sommige scholen ook geloot. Dat lijkt me echt heel vervelend.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Helaas hier gister weer een heel drama over het leren van 1 bladzijde Engelse woordjes. Hoewel we daarover hier een tijdje terug interessante, meer algemene gedachtes hadden, mis ik toch duiding waarom dit haar zo emotioneel uit balans brengt. Dat talent alleen niet voldoende is, maar dat er soms ook inzet nodig is, dat heeft ze de afgelopen tijd wel gezien. Topo niet/half geleerd is 4,8, topo goed voorbereid is 10. En dat geldt ook voor spreekbeurten en andere vakken.
Maar toch gisteren weer urenlang gedoe. Het niet willen doen. Na 1 minuut vragen of ik haar wil overhoren, maar dat had geen enkele zin want ze had nog niets geleerd. Discussies aan proberen te gaan over alles, huilen, boos zijn, alles komt voorbij. Maar waarom? Als ze gewoon 10 minuutjes zou leren dan zou ze klaar zijn en zouden we iets gezelligs kunnen gaan doen. Ze kan snel leren, ik begrijp niet waarom ze liever deze ellende door gaat, dan gewoon het talent wat ze heeft te gebruiken.
Ik vind het als moeder moeilijk. Ze hoopt erop dat als ze maar moeilijk genoeg doet, dat ze het dan niet hoeft te doen, maar dat lijkt me niet goed. Aan de andere kant is het wel moeilijk om te zien dat m’n kind het emotioneel hier zo moeilijk mee heeft. Maar wat ik ook zeg en hoeveel begrip ik ook voor haar heb, dat komt niet aan. En doorzetten en dan een goed cijfer halen, helpt ook niet, ondanks dat het haar wel het inzicht geeft dat je inzetten een beter resultaat oplevert, waar ze dan ook wel blij mee is. De keer daarop dat ze iets moet leren, gaat het weer net zo moeilijk.
We hebben ook nog een keer een gesprek gehad met de juf. Dat liep best goed dacht ik, maar tegen ons kind werd toch weer de ‘dat kan je op de middelbare school ook niet zo doen’-preek afgestoken. Met als gevolg ‘De juf is dom.’ Zucht.
Maar toch gisteren weer urenlang gedoe. Het niet willen doen. Na 1 minuut vragen of ik haar wil overhoren, maar dat had geen enkele zin want ze had nog niets geleerd. Discussies aan proberen te gaan over alles, huilen, boos zijn, alles komt voorbij. Maar waarom? Als ze gewoon 10 minuutjes zou leren dan zou ze klaar zijn en zouden we iets gezelligs kunnen gaan doen. Ze kan snel leren, ik begrijp niet waarom ze liever deze ellende door gaat, dan gewoon het talent wat ze heeft te gebruiken.
Ik vind het als moeder moeilijk. Ze hoopt erop dat als ze maar moeilijk genoeg doet, dat ze het dan niet hoeft te doen, maar dat lijkt me niet goed. Aan de andere kant is het wel moeilijk om te zien dat m’n kind het emotioneel hier zo moeilijk mee heeft. Maar wat ik ook zeg en hoeveel begrip ik ook voor haar heb, dat komt niet aan. En doorzetten en dan een goed cijfer halen, helpt ook niet, ondanks dat het haar wel het inzicht geeft dat je inzetten een beter resultaat oplevert, waar ze dan ook wel blij mee is. De keer daarop dat ze iets moet leren, gaat het weer net zo moeilijk.
We hebben ook nog een keer een gesprek gehad met de juf. Dat liep best goed dacht ik, maar tegen ons kind werd toch weer de ‘dat kan je op de middelbare school ook niet zo doen’-preek afgestoken. Met als gevolg ‘De juf is dom.’ Zucht.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Helaas heb ik geen bruikbaar advies voor je Vlinder. Alleen herkenning. Wij hebben met jongste hetzelfde meegemaakt. Het verzet tegen huiswerk maken of leren voor een toets duurde vaak uren. Smoesjes, gillen, weglopen. Het daadwerkelijk maken of leren duurde 10 minuten tot maximaal een half uur. En elke dag was het verzet hetzelfde. Nog niet zozeer in groep 7/8, want daar kwam hij weg met onderweg naar school in de auto alles even overlezen. Maar in de brugklas lukte dat niet meer. De sfeer thuis werd er niet beter op, met de dagelijkse strijd.
Toen hij ouder was, kon hij deels uitleggen wat er met hem gebeurde toen hij jonger was. Hij verzette zich tegen het 'moeten'. Leren was leuk, nieuwe informatie opdoen ook, maar dan bij voorkeur op de momenten en de manier die híj koos. Niet omdat het moest van school. Daarnaast speelde zijn fixed mindset (ik wil het kunnen/weten, niet moeten oefenen) hem parten. En - maar dat is eigen vermoeden, gebaseerd op mijn eigen fixed mindset toen ik zelf nog op school zat - de gedachte dat als je niets doet, je bij falen kunt zeggen 'ja dat komt doordat ik er niets voor gedaan heb'. Dat is een stuk gemakkelijker te behappen dan wél werken/studeren en vervolgens misschien toch een laag cijfer halen. Want dát is falen.
Zijn verzet werd wel langzaam minder, aan het eind van de brugklas leek het kwartje te zijn gevallen.
Toen hij ouder was, kon hij deels uitleggen wat er met hem gebeurde toen hij jonger was. Hij verzette zich tegen het 'moeten'. Leren was leuk, nieuwe informatie opdoen ook, maar dan bij voorkeur op de momenten en de manier die híj koos. Niet omdat het moest van school. Daarnaast speelde zijn fixed mindset (ik wil het kunnen/weten, niet moeten oefenen) hem parten. En - maar dat is eigen vermoeden, gebaseerd op mijn eigen fixed mindset toen ik zelf nog op school zat - de gedachte dat als je niets doet, je bij falen kunt zeggen 'ja dat komt doordat ik er niets voor gedaan heb'. Dat is een stuk gemakkelijker te behappen dan wél werken/studeren en vervolgens misschien toch een laag cijfer halen. Want dát is falen.
Zijn verzet werd wel langzaam minder, aan het eind van de brugklas leek het kwartje te zijn gevallen.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Ow, dat is zo herkenbaar van groep 7/8 van D.. We hebben met de leerkracht kunnen afspreken dat als hij niet leert en een onvoldoende haalt, hij de consequentie maar moet zien: in de pauze leren en daarna opnieuw toets maken.Vlinder42 schreef: ↑zo 19 nov , 2023 5:23 amHelaas hier gister weer een heel drama over het leren van 1 bladzijde Engelse woordjes. Hoewel we daarover hier een tijdje terug interessante, meer algemene gedachtes hadden, mis ik toch duiding waarom dit haar zo emotioneel uit balans brengt. Dat talent alleen niet voldoende is, maar dat er soms ook inzet nodig is, dat heeft ze de afgelopen tijd wel gezien. Topo niet/half geleerd is 4,8, topo goed voorbereid is 10. En dat geldt ook voor spreekbeurten en andere vakken.
Maar toch gisteren weer urenlang gedoe. Het niet willen doen. Na 1 minuut vragen of ik haar wil overhoren, maar dat had geen enkele zin want ze had nog niets geleerd. Discussies aan proberen te gaan over alles, huilen, boos zijn, alles komt voorbij. Maar waarom? Als ze gewoon 10 minuutjes zou leren dan zou ze klaar zijn en zouden we iets gezelligs kunnen gaan doen. Ze kan snel leren, ik begrijp niet waarom ze liever deze ellende door gaat, dan gewoon het talent wat ze heeft te gebruiken.
Ik vind het als moeder moeilijk. Ze hoopt erop dat als ze maar moeilijk genoeg doet, dat ze het dan niet hoeft te doen, maar dat lijkt me niet goed. Aan de andere kant is het wel moeilijk om te zien dat m’n kind het emotioneel hier zo moeilijk mee heeft. Maar wat ik ook zeg en hoeveel begrip ik ook voor haar heb, dat komt niet aan. En doorzetten en dan een goed cijfer halen, helpt ook niet, ondanks dat het haar wel het inzicht geeft dat je inzetten een beter resultaat oplevert, waar ze dan ook wel blij mee is. De keer daarop dat ze iets moet leren, gaat het weer net zo moeilijk.
We hebben ook nog een keer een gesprek gehad met de juf. Dat liep best goed dacht ik, maar tegen ons kind werd toch weer de ‘dat kan je op de middelbare school ook niet zo doen’-preek afgestoken. Met als gevolg ‘De juf is dom.’ Zucht.
We hebben de verantwoordelijkheid bij hem gelegd. Als ouders wel af en toe herinneren, als leerkracht ook even het kind aankijken als ze de klas herinnert aan een toets de volgende dag. Maar verder was het zijn probleem.
(wat daar ook kon, omdat ze niet echt keken naar de cijfers, er hing verder niks vanaf qua schooladvies)
Hier heeft D van begin groep 7 tot midden groep 8 PMT gehad. Dat haalde ook wel de scherpe kantjes van de emoties af. Hij raakte niet meer in die overdreven boze reactie maar kon blijven nadenken. En dat in combi met die consequentie meemaken was genoeg om het af te zwakken. Het besef daalde in dat hij er gewoonweg niet omheen kon.
(nu in de 1e klas pakt hij zonder problemen zijn huiswerk op. Zelfs het "ceremonieel mopperen" is verkleind tot een paar seconden ipv minuten/uren.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Wat een mooi resultaat, Axator. Het is hier ook heel herkenbaar wat je schrijft, Vlinder. De angst, het blokkeren, de weerstand, 1001 smoezen, liegen zelfs. Al die uitvluchten kosten ook bakken met energie. Ik denk dat net als bij de zoon van Axator het al meer dan de helft scheelt als ze zo snel mogelijk door heeft dat ze er niet omheen kan.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Bedankt voor jullie reacties. De herkenning is al heel fijn. Ik begrijp wel dat er geen toverstaf is, maar het is gewoon zo rot om elke keer mee te maken. Maar als ik jullie zo lees, is bij de meesten het uiteindelijk wel goed gekomen. Dat geeft me wel moed om er geduldig mee te zijn. Het kwartje zal wel vallen, het is meer de vraag wanneer.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.
Re: Groep 7 en 8 2023/2024
Het vraagt denk ik wel om een lange adem ja. Al is het ene kind natuurlijk wat hardnekkiger dan het andere
. Succes met diep ademhalen! (bij ons hielp humor nog wel eens).
