schooladvies

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Mikki74
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 dec , 2022 4:14 pm

schooladvies

Bericht door Mikki74 »

Hallo, na jaren heb ik mijn account op dit forum weer eens actief gemaakt. Onze twee oudste kinderen doen het inmiddels goed op de middelbare school (met dank aan de school, ze denken echt mee). Onze jongste zit in groep 8 en staat nu voor de keuze van de middelbare school.

Even in het kort de achtergrond: ze is 145+ getest en vanuit de kleuterklas versneld naar groep 3 gegaan vanwege de voorsprong. Groep 3 is ze gestart op een school met hb-onderwijs. Groep 3 was moeizaam met weinig uitdaging (de belofte om te flexen met groep 4, de hb-klas, kwamen ze niet na). Groep 4 en 5 hb onderwijs, wat dramatisch was. Alle goede docenten stapten op, veel wisselingen, docenten die niets van hb wisten met als gevolg dat veel ouders zijn opgestapt (het leidde tot veel onrust en pesten in de klas, veel kinderen hadden leerachterstanden). Ook wij zijn uiteindelijk vertrokken. Onze jongste is toen in groep 6 gestart op een kleine basisschool, met kleine klassen en veel persoonlijke aandacht. Ze doet het er goed, wordt gecompact en verrijkt. De methodetoetsen maakt ze erg goed (vaak foutloos), de cito's scoort ze altijd een 2 (met soms een 1 en soms een 3). Onze andere twee kinderen maakten de cito's ook niet goed, kregen toch vwo advies en doen het daar meer dan prima (inmiddels in de 5e en 2e). Maar nu heeft onze jongste dochter havo advies gekregen en school is niet van plan daar van af te wijken. Met 2 scores ben je een echt havo kind zeggen ze. Ze laten ook doorschemeren haar erg jong te vinden, dus met havo kan ze lekker doorgroeien en uiteindelijk alsnog vwo doen vinden de juffen. Wij zijn het er niet mee eens en hebben het gevoel weggezet te worden als pushende ouders. Terwijl wij juist zien hoe makkelijk ze leert en hoe weinig uitdaging ze eigenlijk nog steeds ervaart op school. Bij de cito's denkt ze erg moeilijk en ze ervaart daar veel stress (moeten presteren). Daarnaast willen wij haar niet een havo klas, omdat het een meisje is dat zich feilloos kan aanpassen. Of je haar nu in een gymnasium klas of vmbo klas zet: ze zal precies doen wat de bulk van de meiden in die klas doet. Wat moet een jong, versneld 145+ meisje in een havo klas? Ik zie het echt niet.

Ik zit dus met mijn handen in het haar, weet nu niet zo goed wat we moeten doen. Hebben jullie advies voor mij? Wat zouden jullie doen in deze situatie?

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: schooladvies

Bericht door boom »

Ik snap jou, maar snap ook de school die een vwo-advies moeilijk te onderbouwen vindt. Het advies is op veel scholen vrijwel louter gebaseerd op cito-uitslagen voor rekenen en begrijpend lezen. Is er een havo/vwo brugklas in de buurt? Onze dochter met havo-advies is probleemloos opgestroomd van havo/vwo brugklas naar vwo. Onze zoon met vwo-advies is moeiteloos afgestroomd naar de havo. Ik sta er dus wat nuchterder in nu. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: schooladvies

Bericht door loekie »

Sommige hoogbegaafde leerlingen kunnen wel een beetje hulp gebruiken om te doorzien hoe CITO-opgaves zijn bedoeld. Het heeft mijn kinderen erg geholpen om uit te leggen dat het doel is om kennis van rekenen en taal te toetsen en niet om te toetsen of je je verstand gebruikt om het nog moeilijker te maken. Ook de opmerking dat een flink deel van de klasgenoten de opgaven ook moet kunnen maken was helpend. Het is wel een beetje lastig om dat laatste zo te vertellen dat je niet denigerend doet over de kennis van klasgenoten; ik heb hier gebruik gemaakt van de opmerking dat een groot deel het moet kunnen maken met de leerstof die in de methodes staan.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: schooladvies

Bericht door Axator »

Doen ze niet nog een andere test? Hier doen ze naast de CITO ook nog de NIO. Dat werkt meer op vaardigheden zoals een iq test en minder op kennis zoals de cito.
Zo is een vriendinnetje van oudste ook van VMBO-GL naar een havo advies gegaan. Die werd door haar achtergrond niet hoger ingeschat, bleek milde dyslexie te zijn. Iets dat haar de das om deed met cito vragen (stom talig rekenen), maar bij de nio veel minder van belang was.
Die kun je ook wel los doen, al zal het wel wat geld kosten.

Ik snap school ook wel. Met vooral 2-en past havo misschien wel beter, zeker als de geschiedenis van een kind niet helemaal op die school is.

Je kunt kijken of het een havo/vwo advies kan worden in overleg met IB-er, of werkt die ook niet mee? Of misschien contact opnemen met de gewenste school en kijken of er manier is om haar daar in te delen met haar havo advies? Bijv zo'n nio. Of misschien zetten haar sowieso wel in een gemengde klas.


(Maar mijn kinderen vinden cito's prima en scoorden meestal 1-en, ook mijn niet HB kind. De NIO deed de oudste prima voor een gemiddeld vwo advies. De jongste liet daar zijn IQ van 145 los en scoorde boven de grafiek uit :roll: Die gaat dus volgend jaar vwo doen.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: schooladvies

Bericht door Von »

Ik zou ook kijken naar een HAVO/VWO-brugklas.
En vast op middelbare scholen gaan praten, wat de mogelijkheden zijn, je twijfels kenbaar maken.
Verder is de eindtoets nog niet geweest. Ik zou haar voor die tijd de tips geven die Loekie aangeeft. Cito's zijn echt lastig voor veel hoogbegaafde leerlingen, omdat het echte nadenken eigenlijk moet worden uitgeschakeld. Het gaat om heel goed de opdracht lezen en precies doen wat wordt gevraagd. En bij begrijpend lezen vooral om het vinden van het bewijs in de tekst, niet uit je hoofd antwoorden geven. Stom, jammer, maar het is wel hoe de toetsen werken.

Haalt ze een goede score op de eindtoets, dan kan het advies nog naar boven worden bijgesteld (niet naar beneden)

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: schooladvies

Bericht door Ollie »

Ik zie niet in waarom je een NIO zou laten doen als er een IQ-test ligt. Tenzij deze is afgenomen in de kleuterleeftijd, dan kan het natuurlijk zijn dat school daar niet op wil varen. Weet wel dat lang niet alle HB-ers er uit komen op de NIO. Bij ons kwam daar en HAVO advies uit, ondanks twee IQ testen die rond de 145 lagen. Onze school legt de NIO gewoon naast zich neer en houdt die IQ testen aan. Dus als je daarin iets wilt of nodig hebt dan zou ik eerder kiezen voor een nieuwe IQ test dan voor de NIO.

Dat ze het goed doet op de methodetoetsen en niet op de CITO hoeft niet perse aan de vraagstelling te liggen. De methodetoetsen toetsen telkens een deel van de stof af wat in de periode daarvoor is ingeoefend. De CITO toetst alles wat tot dan toe is geleerd. Het kan heel goed dat een slim kind de stof van het afgelopen blok perfect lijkt te kunnen, maar ondertussen nauwelijks strategieën heeft leren toepassen of door compacten deze te weinig heeft ingeoefend om ze langere tijd te kunnen blijven toepassen, ook als dat inoefenen al even geleden is.

Dat gezegd hebbende, op het VO werkt alles zoals de methodetoetsen. Daar wordt ook telkens getoetst wat in de periode daarvoor aan bod is geweest. Ik zou gewoon je gevoel volgen en desnoods met middelbare scholen in gesprek gaan. Ik ken hier ook verhalen van een HB jongen die MAVO advies kreeg en uiteindelijk na gesprek met het VO door die VO-school in de VWO brugklas werd geplaatst en het daar prima doet.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: schooladvies

Bericht door Axator »

De HB kinderen hier hadden de nio wel heel goed gemaakt, dacht dat het dan wel een optie zou kunnen zijn. Maar eerst eens met de wens-school een praatje maken is een start..

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: schooladvies

Bericht door MrsBucket »

Bij onze 145+er (maar dat komt niet uit de iq-test, hij scoort 135) kwam er bij de Nio een VMBO basis advies uit… Cito’s worden ook maar mwoh gemaakt. Dus we kunnen stellen dat we nergens op papier hebben dat hij uhb is en naar het vwo kan. School heeft nog geen advies gegeven (van groep 6 naar groep 8 versneld). Ik heb contact opgenomen met de beoogde middelbare school, met de hb-coördinator. Die gaat mee in ons verhaal en met de andere dingen die zoon laat zien, dus hij is welkom op het vwo. Wellicht kan je die route proberen?

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: schooladvies

Bericht door Rabbit »

Ik zou ook op zoek gaan naar een havo/vwo brugklas. En voor als het uiteindelijk toch havo wordt, zou ik alvast kijken naar scholen die uitdaging bieden op andere vlakken, bijvoorbeeld tweetalig onderwijs, technasium of een theaterklas, iets dat past voor je dochter. Ik woon zelf in een grote stad waar dat soort opties er voor de havo zijn, ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou is.
Dochter 2012
Zoon 2014

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: schooladvies

Bericht door PS2322 »

Wij zitten in een erg vergelijkbare situatie. We zijn in gesprek met meerdere scholen waarin we schoolverloop, huidige resultaten en schooladvies, intelligentie onderzoeksverslag en een schrijven van huidige leerkracht meenemen. Hier het dilemma dat executieve vaardigheden onvoldoende ontwikkeld zijn en een kind dat alleen aan gaat bij motivatie en interesse.
De ene school kijkt vooral alleen naar schooladvies, dan zou havo/vwo brugklas de optie zijn, de andere kijkt naar het geheel en denkt mee in maatwerk en waar ons kind het beste op zijn plek zal zitten. Daar is VWO ook gewoon een optie.
Voor ons telt wat een school kan bieden in ondersteuning, zien ze het kind als geheel en hoe wordt er aandacht besteed aan de nodige uitdaging.
Ga vooral in gesprek en kijk hoe een middelbare school hier mee omgaat. Dan merk je wel of er HB kennis en ervaring is en of ze met je mee denken.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: schooladvies

Bericht door Bissi »

Thuis hardop laten oefenen met een oude CITO, zodat je hoort welke 'te ver doordenk'-fouten een kind maakt, dat kan je kind ook helpen de vraagstelling te begrijpen.
Bij begrijpend lezen kan het voor sommige kinderen een eye opener zijn dat je het antwoord niet moet bedenken, maar dat het in de tekst staat.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: schooladvies

Bericht door Hanneke »

Hier 3 kinderen die geen vwo scoorden op cito.
Inmiddels 1x gym, 1 x atheneum en 1x havo diploma in huis.
Wel alle 3 gestart op vwo brugklas.

Wanneer school geen vwo advies geeft zou ik ookvoor havo/vwo gaan. Eventueel op een sg waar ze ook gymnasiun hebben.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: schooladvies

Bericht door Noelle »

Zou er ook nuchter instaan. Ik zie veel kinderen uit een havo/vwo brugklas naar het vwo (zowel atheneum als gymnasium) gaan. Als dat passend blijkt komt t wel.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: schooladvies

Bericht door Vlinder42 »

Bij onze oudste op school was het schooladvies het advies van de school. Ze keken naar de cito-scores van groep 6, 7 en 8, maar minstens zo belangrijk was de werkhouding in de klas. Onze dochter scoorde ook vnl II op de cito, maar kreeg vwo advies vanwege haar werkhouding en intelligentie, op initiatief van de school zelf.

Mijn dochter zit nu in 1 gym van een categoraal gymnasium. Wij waren daar blij mee, maar het is keihard. Je moet heel hard werken vanaf dag 1. De dagen zijn lang, het huiswerk is veel en de toetsen zijn niet makkelijk. Het is een andere wereld. Een toets is een toets, een fout is een fout, een 3,8 is een 3,8, whatever the reason. Heb je teveel onvoldoendes, dan moet je van school af. Dat wordt de kinderen daar ook zo verteld.

Als je een kind hebt wat daar echt niet aan toe is, dan wordt dat niet leuk. Ons kind is ook jong en kan ondanks haar goede werkhouding de omslag moeilijk maken. Ze maakt haar huiswerk, maar ze vindt het saai en heeft moeite met de toetsen zelf, wat lastig is omdat ze heel veel toetsen hebben. Ze redt het uiteindelijk wel, want de intelligentie heeft ze wel, maar leuk is het niet.

We kijken het aan, maar ik vraag me regelmatig af of het het waard is. Ik had dit niet verwacht, ik heb zelf op een dergelijke school gezeten. Als ik van te voren zou hebben geweten dat dit bij mijn kind zo zou uitpakken, dan hadden we waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: schooladvies

Bericht door Geertje »

Ik vind het lastig. Hier heb je nauwelijks nog havo-vwo brugklassen waar ook kinderen naar toe gaan met een vwo-advies. Dus in een dergelijke brugklas ligt het niveau altijd al lager dan in de vwo-klas. Als je dan een aanpasser hebt, dan kun je van te voren al uittekenen waar het naar toe gaat, dat wordt dan twee havo.
Ik krijg de indruk dat het IQ voor het laatst getest is in de kleuterleeftijd. Ik zou dus eerst eens laten uitzoeken hoe het IQ op dit moment is.
In de buurt is er geen gelegenheid voor een groep 9 of een tussenjaar? Het klinkt ook alsof door de rommelige schoolcarrière wellicht wat hiaten zijn ontstaan.
Verder zou ik ook een cito-training overwegen om te kijken of dat helpt om bij de eindtoets wel naar kunnen te presteren.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: schooladvies

Bericht door Baloo »

maar het is keihard. Je moet heel hard werken vanaf dag 1. De dagen zijn lang, het huiswerk is veel en de toetsen zijn niet makkelijk. Het is een andere wereld. Een toets is een toets, een fout is een fout, een 3,8 is een 3,8, whatever the reason. Heb je teveel onvoldoendes, dan moet je van school af. Dat wordt de kinderen daar ook zo verteld.
Hier is onze ervaring op een categoraal gymnasium heel anders. Er wordt gezegd ´jij hebt een vwo advies dus moeten wij samen kijken hoe we zorgen dat je tot goed leren komt´. Het is wel pittig, maar er is heel veel ondersteuning en flexibiliteit.
Hier heb je nauwelijks nog havo-vwo brugklassen waar ook kinderen naar toe gaan met een vwo-advies.
Dit is heel erg afhankelijk van de school. Er zijn hier scholen waar alleen maar havo/vwo brugklassen zijn, zodat het aantal dat doorstroomt naar vwo echt hoger is dan bij jullie misschien. Hoe de doorstroomcijfers vanuit de brugklas naar havo of vwo zijn kun je ook aan de school vragen (en staat misschien ook wel op scholenopdekaart.nl?)

Nog iets anders: je zegt dat je kind een echte aanpasser is, waar ze terecht komt dat gaat ze doen. Dat herken ik enorm in onze jongste. Heeft ze al ideeen over wat ze later wil gaan doen? Want dat helpt misschien om de motivatie voor vwo te krijgen. Bij ons werkte dat trouwens helemaal niet. Die van ons wil een cafe openen zegt ze nu, dus met het volle gewicht 'kont tegen de krib' (want wat heb je aan grieks of zelfs aardrijkskunde als je in een cafe wilt werken :lol: ). Ik ga haar daar later zo aan herinneren, ik verheug me er nu al op (of misschien moet ik zelf straks toegeven dat ze gelijk had, hahaha).

Plaats reactie