doubleren en dit terug draaien

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
sloppyslayer
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 14 mar , 2022 9:02 am

doubleren en dit terug draaien

Bericht door sloppyslayer »

Ik weet niet of de titel genoeg zegt maar laat ik bij het begin beginnen.

Onze dochter is in groep 4 gedoubleerd. Reden van deze keuze was dat ze van school moest wisselen en de nieuwe school geen ruimte in de volgende groep had. Haar oude school wilde haar ook laten doubleren en we zijn er wel vanuit gegaan dat ze gelijk hadden. daarnaast heeft het als ouder totaal geen zin om te proberen hier tegen in te gaan. Onze dochter is een heel zelfstandig meisje en denk dat ze wereld van haar is en dat alle regels niet voor haar geschreven zijn als ze deze niet zelf bedacht heeft. Zodoende dat ze op de school waar ze zat te veel vrijheid kreeg en ervoor kon zorgen dat andere kinderen haar werk deden zodat zij andere, leukere, dingen kon doen. In groep 4 viel ze door de mand. Kwalijke zaak natuurlijk want je hebt het over een kind van 7jr!
Cito 2019 scores waren: C voor rekenen en E & voor spelling en lezen. Deze uitkomst weten we pas sinds het laatste rapport maart 2022.
Onze dochter kon nog niet lezen, puur omdat ze dat niet hoefde te kunnen want anderen lazen wel voor haar.
Ze heeft een IQ gedaan en daar kwam zwak begaaft uit en dyslexie.
We hebben de zwakke intelligentie direct laten na checken en het bleek dat mevrouw de test afnemer maar een domme doos vond en ze geen zin had om mee te werken.
We hebben de test ongeldig laten verklaren nadat ze bij een logopedist extra onderzoeken had gehad en ze boven gemiddeld scoorde 110 ipv een verbale intelligentie van 80. Als je aan haar vraagt wat is een muis dan denkt ze dat je zelf geen hersens heeft en voelt ze zich niet genoodzaakt antwoord te geven.

Op de eerste dag van de nieuwe groep 4 heeft onze dochter aangegeven zich de reus van de klas te voelen. Dit was zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld alleen werd er vanuit gegaan dat ze dit alleen letterlijk bedoelde en ze was wel een van de grootste maar echt geen reus volgens school. Ze moet overal op wachten en verveeld zich stierlijk. Zit vaak te klieren en moet dan naar een andere klas en de leerkracht kan haar duidelijk niet aan. Thuis onderwijs gaat perfect en mevrouw scoort een A voor rekenen.
Helaas was dit volgens school een moment opname en werd ze nog niet serieus genomen. Ze moet zich maar keer op keer bewijzen en word er zat van. Het vervelende gedrag is weer terug en ze wordt totaal niet gezien.
Citos gaan weer naar beneden en ze zit nu alles op E want ze maakt ze gewoon weg niet meer. En dan ben je als leerling eerder dom als slim en dan heb je overal hulp bij nodig. Als ze alles goed maakt is dit ook een moment opname....dus je snapt wel dat ze nog steeds het stomme werk zit te maken.

Nu zijn we met school, psycholoog, samenwerkingsverband en HB orthopedagoog bezig om haar te laten versnellen naar groep 7. Tja we zitten in April nu en ik denk dat dit schip al meer dan vertrokken is. Maar nog 2 jaar basis onderwijs gaat mijn kind echt niet trekken.

Help! Wat kunnen we nog meer doen? We hebben dinsdag een MDO en er zijn gesprekken geweest met school maar wij weten niet wat er besproken is. Is het niet normaal dat je voor zo'n gesprek nog even met je psycholoog op de tafel gaat om te kijken of we hetzelfde doel hebben? Of vraag ik te veel? Ik moet iedereen vertrouwen maar dat is erg moeilijk als je kind steeds verder ziet afgeleiden en je alleen maar kan toekijken. Als of je kind verdrinkt en je kan zelf niet zwemmen.....

Hebben jullie tips?

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: doubleren en dit terug draaien

Bericht door merriedroom »

Wat een ongelofelijk pittige reis. Met zulke wisselende geregistreerde (Cito-)resultaten zou ik vooral een goed beeld willen krijgen van de hiaten en het huidige niveau. (Ik niet persoonlijk natuurlijk, maar in jouw geval.) En misschien dat het in haar geval beter werkt om vanaf de moeilijkste toetsen terug te toetsen naar makkelijker. Dan kun je meteen overslaan wat al beheerst wordt en voelt ze zich niet direct ‘dom’ behandeld door te simpele toetsen. Maar het is mogelijk dat in haar geval sommige hiaten terug gaan tot groep 3. Vanwege deze uitdaging en haar uitdaging om zich toetsbaar op te stellen, zou ik het doortoetsen door een externe specialist laten doen, het allerliefst met gevoel voor haar ontwijkingsstrategieën. Heel veel succes.

sloppyslayer
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 14 mar , 2022 9:02 am

Re: doubleren en dit terug draaien

Bericht door sloppyslayer »

merriedroom schreef:
vr 01 apr , 2022 12:08 pm
Wat een ongelofelijk pittige reis. Met zulke wisselende geregistreerde (Cito-)resultaten zou ik vooral een goed beeld willen krijgen van de hiaten en het huidige niveau. (Ik niet persoonlijk natuurlijk, maar in jouw geval.) En misschien dat het in haar geval beter werkt om vanaf de moeilijkste toetsen terug te toetsen naar makkelijker. Dan kun je meteen overslaan wat al beheerst wordt en voelt ze zich niet direct ‘dom’ behandeld door te simpele toetsen. Maar het is mogelijk dat in haar geval sommige hiaten terug gaan tot groep 3. Vanwege deze uitdaging en haar uitdaging om zich toetsbaar op te stellen, zou ik het doortoetsen door een externe specialist laten doen, het allerliefst met gevoel voor haar ontwijkingsstrategieën. Heel veel succes.
Ze hebben bij haar een didactisch onderzoek gedaan en een RAKIT test afgenomen.
Didactisch had ze een behoorlijke achterstand, ze hebben haar heel erg beperkt, maar als dan de opdracht uitgelegd werd kon ze zo een paar niveaus omhoog werken. Zo hebben ze kunnen bepalen dat ze heel leerbaar is en ze snel nieuwe stof tot zich kan nemen.
Daarnaast had ze wel een uitdagend intelligentie profiel met behoorlijke excessen. Zo scoorde ze op verwerkingssnelheid en werkgeheugen 145+ terwijl ze op andere vlakken hoog gemiddeld zat. Ruimtelijk inzicht is ook 145+, maar verbaal vermogen was "maar" 110. ze heeft vermoedelijk een vorm van taal afasie, daarnaast vind ze praten echt gewoon stom.

De orthopedagoog heeft gesprekken nu met school om te kijken hoe ze haar naar het juiste niveau kunnen krijgen en haar terug op het juiste leerjaar te krijgen. Deze orthopedagoog is HB deskundig en school heeft vaker met haar gewerkt en ze heeft veel good will op gebouwd bij ons op school.

Ze doet ook aan top sport op nationaal niveau dus voor het VO gaat ze naar een speciale school die maat werk kan leveren.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: doubleren en dit terug draaien

Bericht door Zoonmoeder01 »

Jouw verhaal is voor mij pijnlijk herkenbaar, de wisselende iq-resultaten, het weinige praten, uitslagen die bij jou pas jaren later bekend zijn, het vervelende gedrag in de klas enz. Ik voel je wanhoop. Je vraagt om tips, daar moet ik over nadenken.

Wat mij opvalt is dat je dochter na thuisonderwijs wel een hoge score haalt voor rekenen. Hoe zou dat kunnen komen? Mijn ervaring met mijn kind was, dat ik hem thuis onbewust hem top-down les gaf. Dus eerst overzicht geven op de te leren stof en daarna het oefenen. Mijn kind ging vliegen. (top-down benadering?)

Jouw kind is hartstikke leerbaar. Dat pleit mijn inziens voor tijdelijk voor individuele hulp. Ik kwam er na jaren achter dat mijn kind niet slecht was in breuken (had daar jaren extra hulp en inzet op gekregen) maar dat hij niet goed wist wat een breuk was. Toen hij dat (weer) begreep waren de breuksommen geen probleem. ( dus hiaten opzoeken)

Is er nog steeds een achterstand met lezen en spelling? Worden de juiste remedialteachingstechnieken (ik weet niet hoe je dat in het Nederlands zegt) toegepast? Mijn oudste zoon kwam niet verder met lezen. "Tsja zijn IQ was nu eenmaal laag" Nadat een andere school de eerst voorschreven interventietechniek volgens het methodeboek toepaste (flitsen op de computer) ging mijn zoon in twee maanden bijna twee Avi's omhoog, terwijl hij daarvoor, qua lezen, één heel schooljaar had stil gestaan. Het probleem lag dus niet daadwerkenlijk aan mijn zoon, het werkelijke probleem was dat de school geen beschikking over computers had en/of geen tijd had om met mijn zoon persoonlijk aan de slag te gaan. Ik wist dat je moest flitsen omdat ik een blauwe maandag op de Pabo had gezeten.

Als ik mijn eigen tips lees dan zou ik je adviseren om aan de slag te gaan met een remedialteacher.

Misschien hebben de deskundigen gelijk en is er sprake van taal afasie. Maar op basis van mijn ervaringen zou ik voorzichtig met zulke begrippen zijn. Voordat je zo'n uitspraak kan doen moeten naar mijn mening de juiste interventies zijn toegepast.

Ook mijn jongste zoon (vermoedelijk hoogbegaafd) spreekt weinig ondanks dat hij dat wel heel goed kan. Niemand weet wat precies wat er aan de hand is. Op basis van een iq-onderzoek heeft hij zelfs ooit het advies gekregen om naar een cluster 3 school te gaan. Een school voor o.a. kinderen met een spraak- en ontwikkelingsstoornis. Maar mijn zoon heeft geen spraak-en (naar mijn mening) geen ontwikkelingsstoornis. Mijn zoon riep, op een bepaalt moment op de basisschool de antwoorden door de klas, één van de problemen was dat hij de les verstoorde zonder dat ik dat als ouder wist. Mijn zoon had helemaal geen taalachterstand. Mijn zoon had een schrijfstijl die zijn leeftijd vooruit was, hoewel hij inderdaad vaak weigert te schrijven, en hij kon/kan uitstekend begrijpend lezen Uiteindelijk werd pas na jaren praten, ik kwam met harde bewijzen, de iq-test met zijn zware conclusies afgekeurd en zijn autismediagnose afgezwakt. Voor verschillenden hb-deskundigen is het niet praten voor hun geen onbekend verschijnsel en zal het beter worden als hij plat gezegd zijn ei beter kwijt kan als "hoogbegaafde". Inderdaad zagen we is dat hij in de hb-peergroep wel degelijk sprak en ook thuis begon hij onmiddellijk meer te praten. De situatie op zijn vorige school, waar ze hem lieten doubleren, zorgde uiteindelijk weer voor een terugval. Hij werd stiller en stiller. (advies hb-aanpak, peercontact)

Advies in het samenwerken met de andere partners in het verhaal kan ik je niet geven. Je bent goed op weg en het is even afwachten. Ik hoop voor jouw meisje dat ze gezien en gehoord wordt.

sloppyslayer
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 14 mar , 2022 9:02 am

Re: doubleren en dit terug draaien

Bericht door sloppyslayer »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zou willen zegen dat het fijn is om te lezen dat ik niet de enige ben die tegen deze problemen aanloopt maar helaas is dat ook eigenlijk niet fijn, maar prettig dat er herkenning is.

We zijn vandaag met school een stap dichter bij een oplossing gekomen. Iets wat zelfs het HB-bureau niet had verwacht maar wat onze orthopedagoog wel voor elkaar heeft weten te krijgen. Ze mag na de mei vakantie halve dagen starten in groep 7.
Didactisch blijft ze in groep 6 en omdat ze haar instructie willen geven zit ze de ochtenden in groep 6 en de middagen in groep 7. Thema werk, en alle andere dingen die doet ze dan op groep 7 niveau.

top-down lesgeven, geen idee of ik dat gedaan heb. Ik had mijn oudste, toen groep 7, die heel veel uitleg nodig had. Onze jongste die zat dan ook aan tafel en die deed dan gewoon mee met het werk van haar zus want ze was dan vaak toch al klaar en ik wilde dat ze haar zus steunde want die heeft echt moeite met leren.
Als een som dan te moeilijk werd maakte we er een makkelijkere soms van om zo de structuur van de som te leren herkenen en hierdoor een som met moeilijkere cijfers net zo makkelijk uit te rekenen. Dit werkte voor beide dames. Ik ging net zo lang door tot we een methode hadden gevonden die werkte.

Remedial teaching is nog niet ingezet en dat lijkt op zich ook niet nodig. Er zijn nog wel steeds achterstanden met lezen en spelling maar daar krijgt ze ondersteuning bij extern. Dit zal met de tijd steeds beter gaan. Ze doet elke dag wel wat van huiswerk en ze heeft op school geregeld dat ze 2x 15min moet lezen om meer leessnelheid te gaan krijgen.
Ze krijgt psychologische ondersteuning en we hopen dat zij goed in beeld kan krijgen wat ze nodig heeft op school, zodat ze haar beter gaan begrijpen.

Onze dochter houd ook echt de kaken op elkaar als ze ergens geen zin in heeft of denk dat de ander het zelf maar moet weten. Daardoor heeft ze dus ook enorm laag op een onderdeel gescoord wat haar helaas wel achtervolgd nu. Maar dat is denk ik niet heel erg want als ze haar leren kennen dan weten ze wel hoe het echt zit.....dat komt uiteindelijk wel goed.

Stap 1 is gezet en nu op naar hogere cito scores om haar didactische ook nog door te krijgen naar het juiste leerjaar.

Plaats reactie