Versnellen vanuit groep 6

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Hallo, zoon is 9 en zit in groep 6 hij is een van de jongsten in de klas.
Altijd vlot met alles maar wij hadden geen idee hoe ver voor. Tot in groep 4 een juf aan de bel trok. Hij moest worden doorgetest. En mocht naast alle extra pluswerkjes en boekjes ook naar een aparte hb klas 1 keer per week. Dat vindt hij fantastisch maar loopt soms ook wel vast, want hij moet veel plannen en vooruitkijken wat hij lastig vindt. Zijn houding is soms nogal laks? Want alles komt toch wel goed zo denkt hij dan.

Nu in groep 6 valt ons weer op dat hij nergens voor leert, het allemaal wel prima en gezellig vindt. De klas is heel leuk en hij ligt goed in de groep met veel vriendjes en vriendinnetjes. Nu heeft school geopperd dat ze hem willen laten versnellen. Want de mogelijkheden qua plusgroep e.d. zijn uitgeput.
Hij krijgt alleen maar meer moeite met plannen alles wekelijks klaar te hebben want hij heeft eigen taken en volgt maar het minimale van de normale lesstof.
Hij was altijd trots op zijn negens en tienen. Nu interesseert het hem niet meer, een voldoende is een voldoende waarom zou hij er meer tijd in steken.
Hij zegt zelf dat hij straks op het voortgezet onderwijs wel zijn best gaat doen want dan kiest hij een niveau dat bij hem past..

Maar nu komt ons gevoel erbij kijken. Wat houdt versnellen in? Nu naar groep 7 en volgend jaar groep 8? Is dat verstandig? Hem die laatste 2 jaar uit zijn leuke klas te halen met veel vrienden? Hij is de eerste paar jaar met tegenzin naar school gegaan omdat hij het saai vond, veel huilen. Pas dit jaar is dat anders geworden door de sociale contacten.
Aan de andere kant, op school zit je om te leren en dat moet hij natuurlijk ook wel doen.

Wie heeft ervaring om in groep 6 nog te versnellen? Hoe pakte dat uit?
Hebben jullie tips waar we aan moeten denken in het gesprek met de leerkrachten en directeur?

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Noelle »

Ik zou hem niet snel uit deze fijne omgeving halen. Ik weet niet of je op de basisschool zit om te leren in de zin van cognitief leren. Iig niet alleen. Ook om t naar je zin te hebben en te leren je plek te vinden en (zo) aan zelfvertrouwen te werken...... ik zou hem de leuke tijd gunnen. Mijn kinderen gingen ook voor de gezelligheid naar school. Misschien nog wel. En ze kijken er met veel plezier op terug. En ik vind dat met name oudste het nu erg druk heeft op de middelbare in een klas waar heel veel getoetst wordt. Ze verlangt ongetwijfeld terug naar de zorgeloze tijd met minder verplichtingen op de basisschool en ik ben blij dat ze daar van heeft kunnen genieten/

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Marthe »

Luck, als ik je verhaal zo lees krijg ik bijna het idee dat je zoon zijn best niet meer doet omdat hij in deze klas wil blijven.
En daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen als je het zolang niet naar je zin hebt gehad.
Moet hij alles zelfstandig plannen of krijgt hij daar hulp bij? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij het dan zonder hulp moet doen. Misschien dat daar winst te behalen valt.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door loekie »

Een zoon van kennissen van ons is in groep 6 doorgetoetst en toen is bekeken welke leerstof hij nog nodig had om succesvol te kunnen starten in het VO. Dat bleek niet erg veel te zijn. Hij heeft die leerstof in groep 7 gedaan en is vanuit groep 7 naar het VO gegaan. Mogelijk volgde hij wel enkele instructies in groep 8, maar het grootste deel van de tijd zat hij bij zijn eigen groep.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Noelle schreef:
wo 16 mar , 2022 4:55 pm
Ik zou hem niet snel uit deze fijne omgeving halen. Ik weet niet of je op de basisschool zit om te leren in de zin van cognitief leren. Iig niet alleen. Ook om t naar je zin te hebben en te leren je plek te vinden en (zo) aan zelfvertrouwen te werken...... ik zou hem de leuke tijd gunnen. Mijn kinderen gingen ook voor de gezelligheid naar school. Misschien nog wel. En ze kijken er met veel plezier op terug. En ik vind dat met name oudste het nu erg druk heeft op de middelbare in een klas waar heel veel getoetst wordt. Ze verlangt ongetwijfeld terug naar de zorgeloze tijd met minder verplichtingen op de basisschool en ik ben blij dat ze daar van heeft kunnen genieten/
Hmm ja daar zeg je wel wat. Maar hij wil zelf wel heel graag meer leren. Hij vindt het saai.
En hij weet ook gewoon niet wat leren is, hij weet het gewoon. Dus als hij straks op een voortgezet onderwijs zit, gaat hem dat zeker vies tegenvallen vrees ik.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

loekie schreef:
wo 16 mar , 2022 8:09 pm
Een zoon van kennissen van ons is in groep 6 doorgetoetst en toen is bekeken welke leerstof hij nog nodig had om succesvol te kunnen starten in het VO. Dat bleek niet erg veel te zijn. Hij heeft die leerstof in groep 7 gedaan en is vanuit groep 7 naar het VO gegaan. Mogelijk volgde hij wel enkele instructies in groep 8, maar het grootste deel van de tijd zat hij bij zijn eigen groep.
En hoe vond hij dat zelf? Dat missen van het 8e jaar met musical en kamp enzo. Is dat niet juist het leukste jaar?

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Marthe schreef:
wo 16 mar , 2022 6:59 pm
Luck, als ik je verhaal zo lees krijg ik bijna het idee dat je zoon zijn best niet meer doet omdat hij in deze klas wil blijven.
En daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen als je het zolang niet naar je zin hebt gehad.
Moet hij alles zelfstandig plannen of krijgt hij daar hulp bij? Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij het dan zonder hulp moet doen. Misschien dat daar winst te behalen valt.
Hij moest eerst zelfstandig plannen. Maar dat kan hij dus niet. Loopt de hele week te flierefluiten en lollig te doen en eind van de week moet hij dan nog 'ff' wat dingen maken. Dus wij hebben ook aangegeven dat hij daar hulp bij moet krijgen. Daar valt zeker winst te behalen dus.

Maar dan nog vinden ze het op school wel te weinig voor hem qua werkuitdaging. Alleen op sociaal vlak en planning iets leren in groep 6 is natuurlijk wel weinig en dat vind ik ook.
Laatst gewijzigd door Luck2012 op do 17 mar , 2022 8:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Noelle »

Het op het vwo tegenvallen weet ik niet hoor-het vies tegenvallen herken ik niet. wel dat t steeds een beetje meer wordt. Daar groeien ze hier wel in. Dat de kids het destijds vooral gezellig vonden daarom met terugwerkende kracht alleen maar fijner.

Ik weet niet hoe het willen leren/saai zich voor je zoon verhoudt tot het wel naar de zin hebben in de klas zo het al of of is. In de klas meer uitdaging zou ik al fijner vinden. Bij ons klaagde alleen oudste tijdelijk over saai: maar ook zij zegt nu dat ze heel blij was met de basisschooltijd.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Vlinder42 »

Als hij het naar zijn zin heeft in deze klas en vrienden heeft, dan zou ik hem daar laten. Vrienden hebben is een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Als hij dit eerder niet had, zou ik hem daar zeker niet weghalen. Het is belangrijk voor zelfvertrouwen om vrienden te hebben, erbij te horen en plezier te hebben. Ik zou blij zijn dat hij die ervaring nu ook op kan doen.

Dat hij ‘nergens voor leert’ vind ik niet zo gek. Het is toch de basisschool, hij is 9. Dat hij vroeger trots was op zijn goede cijfers en nu een voldoende ook wel goed vindt, is vervelend voor ouders want je maakt je zorgen, maar het kan ook positief zijn. Hij experimenteert met hoe hij met zijn snelle leren om wil gaan. Mijn dochter is ook trots op haar hoge cijfers, maar die loopt helemaal vast in faalangst en perfectionisme. Zo kan het ook gaan. Wat ik bedoel is dit: als hij kan beslissen dat een voldoende wel genoeg is, kan hij ook beslissen op enig moment dat een voldoende niet genoeg is en dat hij dus meer moet doen. Er is voor hem in elk geval een verband tussen zijn inspanning en zijn cijfers. Dat is dus iets waar hij grip op heeft, een ‘knop waar je aan kunt draaien’. Hij is intelligent, hij zegt zelf, dat hij op het VO dit wel gaat doen met de reden erbij. Ik denk dat je dat wel serieus kunt nemen.

Daarnaast is meer hulp bij planning blijkbaar nodig. Kan hij misschien een hb-begeleider krijgen? Mijn dochter heeft sinds kort een hb-coach die 1x per week bij haar langskomt op school voor zulke dingen. Dat is echt heel fijn.

En ook niet onbelangrijk: wat vindt hij zelf? Wat wil hij? Dat zou ik aan hem vragen. Mijn dochter is 8 en ik kan over zulke dingen verbazend goed met haar praten.

Ik zou hem deze ervaring laten opdoen. De intelligentie heeft hij, die hoge cijfers komen wel weer. Als hij zelf weer problemen gaat aangeven, en de sociale voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen op het gebied van leren, dan kun je hem altijd op dat moment versnellen of wat er dan nodig is.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Goed om het hier over te hebben. Kan het in mijn omgeving niet zo goed bespreken.
Ik heb vanmorgen uitgebreid gesproken met mijn zoon. Hij was weer in tranen. Hij vindt zijn klas leuk en gezellig. Maar samenwerken vindt hij heel frustrerend. Het duurt hem te lang.
Hij zegt dat hij heel erg graag meer wil leren en dat zelfs de uitdaging die hij krijgt al makkelijk is. Of dat echt zo is, weet ik ook niet.

Er is 1 groep 7 hier op school en hij vindt dat geen leuke klas. Hij wil wel groep 7 werk doen maar dan in deze klas. En als ik dan vraag wat hij denkt in groep 7 te doen is dat groep 8 werk. Maar dan loopt hij vast want na groep 7 van school af zonder kamp en alles wil hij ook niet.
Laatst gewijzigd door Luck2012 op vr 18 mar , 2022 5:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Vlinder42 schreef:
do 17 mar , 2022 6:12 am
Als hij het naar zijn zin heeft in deze klas en vrienden heeft, dan zou ik hem daar laten. Vrienden hebben is een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Als hij dit eerder niet had, zou ik hem daar zeker niet weghalen. Het is belangrijk voor zelfvertrouwen om vrienden te hebben, erbij te horen en plezier te hebben. Ik zou blij zijn dat hij die ervaring nu ook op kan doen.

Dat hij ‘nergens voor leert’ vind ik niet zo gek. Het is toch de basisschool, hij is 9. Dat hij vroeger trots was op zijn goede cijfers en nu een voldoende ook wel goed vindt, is vervelend voor ouders want je maakt je zorgen, maar het kan ook positief zijn. Hij experimenteert met hoe hij met zijn snelle leren om wil gaan. Mijn dochter is ook trots op haar hoge cijfers, maar die loopt helemaal vast in faalangst en perfectionisme. Zo kan het ook gaan. Wat ik bedoel is dit: als hij kan beslissen dat een voldoende wel genoeg is, kan hij ook beslissen op enig moment dat een voldoende niet genoeg is en dat hij dus meer moet doen. Er is voor hem in elk geval een verband tussen zijn inspanning en zijn cijfers. Dat is dus iets waar hij grip op heeft, een ‘knop waar je aan kunt draaien’. Hij is intelligent, hij zegt zelf, dat hij op het VO dit wel gaat doen met de reden erbij. Ik denk dat je dat wel serieus kunt nemen.

Daarnaast is meer hulp bij planning blijkbaar nodig. Kan hij misschien een hb-begeleider krijgen? Mijn dochter heeft sinds kort een hb-coach die 1x per week bij haar langskomt op school voor zulke dingen. Dat is echt heel fijn.

En ook niet onbelangrijk: wat vindt hij zelf? Wat wil hij? Dat zou ik aan hem vragen. Mijn dochter is 8 en ik kan over zulke dingen verbazend goed met haar praten.

Ik zou hem deze ervaring laten opdoen. De intelligentie heeft hij, die hoge cijfers komen wel weer. Als hij zelf weer problemen gaat aangeven, en de sociale voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen op het gebied van leren, dan kun je hem altijd op dat moment versnellen of wat er dan nodig is.
Fijn verhaal bedankt voor je uitleg.
Ik ben wel bang dat als hij eenmaal op vo zit hij dan niet weet hoe hij echt moet leren. Want dan weet hij het niet 'gewoon' meer. Daar wordt bij ons op school ook voor gewaarschuwd.

Hoe kom je aan een hb coach in de klas?
Hij heeft wel een keer per week een aparte hb klas op school, die juf helpt hem ook goed. Maar daar werken ze aan aparte projecten. Mijn zoon vindt dat geweldig die dag. Die juf vindt overigens dat hij moet versnellen voor zichzelf. Juist omdat ze ziet hoe hij in haar klas is. In de gewone groep 6 doet hij van hem gevraagd wordt, maar hij vindt het stom en raffelt het af. Als je dan vergelijkt wat hij in die plusgroep laat zien, dat is een enorm verschil.

Zijn er ook andere mogelijkheden voor versnellen nog?
Laatst gewijzigd door Luck2012 op vr 18 mar , 2022 5:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Noelle »

als je kind in de klas wil blijven en groep 8 niet wil overslaan (heel logisch) maar wel veel wil leren is t lastig. Idealiter wat meer verbreding of projecten. Overigens is helpen natuurlijk ook leerzaam voor degene die helpt. Mijn dochter haar voornaamste bezigheid in groep 7 waar ik van heb gehoord buiten sport en knutselen was een meisje helpen die nog niet lang in Nederland woonde zodat ze toch het week op haar niveau kon (leren) maken en op passend niveau kon uitstromen. Voor beide heel leuk.

Ik zou de zorgen over de middelbare relativeren. Heel goed mogelijk dat hij daar nog steeds zonder iets / veel te doen weinig uitdaging ervaart. Zeker in de onderbouw. En misschien moet die dan wel harder aan de slag. Mijn heel persoonlijke vraag is of de kids die op de lagere school toch heel veel extra hebben gedaan ook vanuit gedachte dat leren leren van belang is die stapjes nou echt makkelijker nemen dan de kids die genoten hebben van het gezellige en de sport en ze namen als ze kwamen. Alleen je kind moet dan wel ecbt kunnen genieten van het sociale en het voetballen. Als de last van het onvoldoende leren echt een probleem is is het uiteraard anders. Vraag me wel af of je de angst voor hoe het op de middelbare zou zijn moet meenemen.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door loekie »

En hoe vond hij dat zelf? Dat missen van het 8e jaar met musical en kamp enzo. Is dat niet juist het leukste jaar?
Volgens mij heeft hij wel met de musical meegedaan en is hij niet mee op kamp geweest. Lang niet alle kinderen vinden kamp en musical geweldig. Een heel jaar extra vervelen op de basisschool vanwege 3 dagen kamp en een paar weken musical is ook nogal wat.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Bissi »

Mijn dochter is in groep 6 na de herfstvakantie versneld naar groep 7. Maar zij hadden altijd dubbele klassen, dus ze kende de helft van de klas al. Van de groep 7/8 kende ze groep 7 al.
Belangrijk is het dat de ontvangende leerkracht een versneld kind ziet zitten en effort wil steken in de begeleiding ervan (hiaten in het automatiseren verhelpen en extra verrijking). Dat was in haar klas niet zo.
Hier in de omgeving had ik vo scholen gebeld vóór de versnelling. Sommige scholen wilden geen kinderen in de plusklas die groep 8 overgeslagen hadden, wegens slechte ervaringen met executieve functies. Groep 6 overslaan was geen probleem.

Bij mijn zoon, hb onderwijs, hebben we op een vo school gevraagd of hij al met een paar klasgenoten Engels kon volgen in groep 8. Dat kon toen en dat vonden ze leuk om te doen. Op die vo-school waren er veel kinderen die tijdens groep 8 eerst deels instroomden en daarna helemaal, gedurende het jaar. Zoon wilde uiteindelijk graag naar een andere vo school dichter bij huis.

Ik ken hier in de buurt (randstad) nog een school die daar voor open staat. Daar gaan veel hb kids naartoe.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

loekie schreef:
do 17 mar , 2022 6:39 pm
En hoe vond hij dat zelf? Dat missen van het 8e jaar met musical en kamp enzo. Is dat niet juist het leukste jaar?
Volgens mij heeft hij wel met de musical meegedaan en is hij niet mee op kamp geweest. Lang niet alle kinderen vinden kamp en musical geweldig. Een heel jaar extra vervelen op de basisschool vanwege 3 dagen kamp en een paar weken musical is ook nogal wat.
Ja daar heb je zeker gelijk in! Hij vindt dat dat erbij hoort bij groep 8. Maar ik zie hem geen musical doen nog ;-). Hij zal het wel leuk vinden misschien juist iets gezelligs met de klas.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Bissi schreef:
do 17 mar , 2022 7:17 pm
Mijn dochter is in groep 6 na de herfstvakantie versneld naar groep 7. Maar zij hadden altijd dubbele klassen, dus ze kende de helft van de klas al. Van de groep 7/8 kende ze groep 7 al.
Belangrijk is het dat de ontvangende leerkracht een versneld kind ziet zitten en effort wil steken in de begeleiding ervan (hiaten in het automatiseren verhelpen en extra verrijking). Dat was in haar klas niet zo.
Hier in de omgeving had ik vo scholen gebeld vóór de versnelling. Sommige scholen wilden geen kinderen in de plusklas die groep 8 overgeslagen hadden, wegens slechte ervaringen met executieve functies. Groep 6 overslaan was geen probleem.

Bij mijn zoon, hb onderwijs, hebben we op een vo school gevraagd of hij al met een paar klasgenoten Engels kon volgen in groep 8. Dat kon toen en dat vonden ze leuk om te doen. Op die vo-school waren er veel kinderen die tijdens groep 8 eerst deels instroomden en daarna helemaal, gedurende het jaar. Zoon wilde uiteindelijk graag naar een andere vo school dichter bij huis.

Ik ken hier in de buurt (randstad) nog een school die daar voor open staat. Daar gaan veel hb kids naartoe.
Wat fijn dat je dat aangeeft. Ik had me nog niet gerealiseerd dat het gevolgen kan hebben voor het vo.
Groep 8 overslaan is niet gewenst? Maar waarom dan niet? En een paar maanden groep 7 kan dan wel?

Ik merk dat we nog een hoop uit moeten zoeken..

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Maccupid »

Bij ons heeft zoon een paar jaar geleden groep 7 en 8 in 1 jaar gedaan. Dat was ook een combiklas, dus dat maakt het wel wat makkelijker. Hij heeft ook gewoon meegedaan met de musical etc (geen kamp vanwege corona) en was ook echt toe aan het VO. We hebben hem toen wel de keus gegeven om eerst naar een intermezzoklas te gaan of meteen naar de 1e en hij wilde graag meteen naar de 1e.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door loekie »

Wat fijn dat je dat aangeeft. Ik had me nog niet gerealiseerd dat het gevolgen kan hebben voor het vo.
Ik zou het wel ernstig vinden als een VO-school zonder naar het kind te kijken aangeeft dat een plaatsing in een bepaalde groep niet mogelijk is omdat een kind groep 8 heeft overgeslagen. Mijn kinderen hebben groep 8 niet overgeslagen (maar wel een andere groep), maar hebben in groep 8 echt niet leren plannen en organiseren. Daar hebben ze nooit moeite mee gehad. Ik heb het ook nog niet eerder gehoord dat het overslaan van groep 8 door een VO-school als onwenselijk werd gezien.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Bissi »

Ik heb die vo-scholen destijds gebeld naar aanleiding van een post op (de voorloper van) dit forum ;)
Daarin beschreef iemand die ervaring.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Eekhoorntje76 »

Geen ervaring met versnellen vanuit groep 6.

Maar een reactie over het ontbreken van executieve functies. Op de VO school van onze kinderen gaan ze er vanuit dat de kinderen op de basisschool niet hebben leren leren etc, en pakken ze dat juist aan tijdens de mentorlessen en als het dan nog lastig is, hebben ze ook hulp vanuit school.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Oh is dat zo? Dat klinkt goed! Ik denk dat daar een probleem gaat komen. Ik hoop dat dat op scholen bij ons in de buurt ook gedaan wordt.

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Bissi schreef:
vr 18 mar , 2022 7:57 pm
Ik heb die vo-scholen destijds gebeld naar aanleiding van een post op (de voorloper van) dit forum ;)
Daarin beschreef iemand die ervaring.
Ik ga binnenkort ook maar eens rondbellen.
Dat andere vorige forum is niet meer toegankelijk of wel?

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Bissi »

Helaas niet, was handig geweest als archief 😀

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Ja inderdaad! Leek me handig ;-)

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Rianne2 »

Ik kan me je zorgen voorstellen, maar probeer het van de andere kant te bekijken. Zoals anderen al aangaven, is het heel belangrijk dat je je sociaal goed voelt in een groep (en vriendjes hebt). M.i. is dat nog belangrijker dan cognitief aan je trekken komen. Je kunt dit ook buiten school zoeken. B.v. via een hobby of een plusklas. Onze oudste zoon heeft 3 jaar lang 1 ochtend per week in een professionele plusklas doorgebracht. Dit was voor hem voldoende om het vol te houden op de basisschool. Op de plusklas maakte hij vrij snel vrienden en ontdekte hij dat hij daar heel goed tussen paste. Dat was heel goed voor zijn zelfvertrouwen.

Vervolgens is hij naar een categoraal gymnasium gegaan (een z.g. hoogbegaafdheidsprofielschool). Daar kwam hij tussen meerdere versnelde kinderen terecht en voelde hij zich (na wat opstartproblemen) prima. School besteedde wel aandacht aan het leren leren, maar wij hebben hem aanvankelijk thuis intensief begeleid. Dat wil zeggen: overhoren, plannen en helpen bij werkstukken/speekbeurten. Dat deden we op zijn verzoek en werd in de loop der tijd steeds minder.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Ollie »

Misschien is er iets mogelijk met het volgen van vakken op de middelbare? Vanuit onze school is er via de overkoepelende groep (waar ook twee middelbare scholen onder vallen) een initiatief wat ze pre-VWO noemen. Onze jongste gaat vanaf volgend jaar (dan groep 7) daarmee starten en gaat dan twee ochtenden per week naar de middelbare. Daar krijgen ze dan Wiskunde en Frans. Ze krijgen dezelfde lessen als alle andere eerste klassers met bijbehorend huiswerk en toetsen, enige verschil is dat ze samen in een klas zitten met allemaal andere leerlingen uit groep 7/8 die hetzelfde doen. Als ze uiteindelijk naar de middelbare gaan, dan gaan ze verder op het niveau waar ze waren gebleven. Dat betekent vaak dat ze dus ook eerder examen doen in deze vakken. Misschien is er bij jullie ook een dergelijk initiatief of is dit iets wat in overleg met de middelbare school geregeld kan worden…

Luck2012
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 25 apr , 2021 9:02 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Luck2012 »

Vanmorgen kwam zoon naar me toe. "Mam, ik heb nagedacht, ik denk dat ik het toch wel wil". Hij wil zo graag meer leren. En hij had bedacht dat zijn beste vriendjes hem echt wel blijven zien. En dat de andere klas niet zoveel uit maakt voor die korte tijd dat hij nog op school zit.
Tja en daar sta je dan als moeder.. zo bezorgd om het sociale aspect. Maar echt trots dat hij hier zelf mee komt en zich over zijn probleem heen zet van vriendjes missen. Aan de andere kant, kan hij dit wel overzien.

Hij zit al in een plusklas met peers 1 dag per week. Dat vindt hij leuk maar daar heeft hij niet echt dikke vriendjes waar hij buiten school ook mee omgaat. Die plusklas blijft sowieso of hij nou wel of niet versnelt.

Ik heb 2 vo scholen gebeld. Hier in de omgeving is het geen probleem als hij versnelt. Ze volgen altijd het advies van de basisschool. Er zijn geen programma's zoals sommigen hier aangaven dat ze al wat op de basisschool kunnen doen. Maar wel veel voor hb kinderen als ze er eenmaal zitten.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door Inde »

Luck2012 schreef:
wo 16 mar , 2022 9:53 am
Hij zegt zelf dat hij straks op het voortgezet onderwijs wel zijn best gaat doen want dan kiest hij een niveau dat bij hem past..

Dit springt er voor mij uit in je tekst. Hij moet daar niet te veel op rekenen. Mijn kinderen lopen nu op de middelbare school pas vast na een idyllische schooltijd met atelier- en projectonderwijs. Op een basisschool is er, in mijn ervaring althans, veel meer vrijheid om te differentiëren en het kind te volgen dan op de middelbare school. Mijn kinderen volgen verschillende vormen van vwo-plus-onderwijs op twee verschillende scholen. Ze vinden de schoolomgeving leuk, maar het lesaanbod onuitsprekelijk saai.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Versnellen vanuit groep 6

Bericht door loekie »

Mijn kinderen vonden het op het VO wel veel prettiger. Zij zaten op een basisschool die behoorlijk klassikaal werkte. Ze kregen op de basisschool wel enige verrijking, maar waren daardoor ook een uitzondering. Op het gymnasium was het aanspreekniveau veel hoger en mochten ze regelmatig alvast aan de slag als ze de uitleg niet nodig hadden.

Plaats reactie