IEP toets

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

IEP toets

Bericht door Noelle »

Hi allemaal, onze school is overgegaan op iep-toetsen. Heel anders dan de vertrouwde Cito toetsen. Iemand ervaring hiermee? Geen idee ook hoe de scores te interpreteren....iemand die er ervaring mee heeft? Groet, Noëlle

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: IEP toets

Bericht door merriedroom »

Ja ervaring mee. Ik vermoed dat je nog geen uitslagen hebt? Iep is in die zin anders dat het niet vergelijkt met andere kinderen. Je krijgt percentages (en absolute aantallen) goed gemaakte opgaven en een totaalscore. Die totaalscore zegt je als ouder totaal niets, want er wordt geen maximum of minimum score meegegeven. Er staat wel bij of het niveau is gehaald of nog niet (dan staat er ‘onderweg naar…’).

Iep moet je anders benaderen dan Cito. Bij Cito krijg je te zien hoe goed je kind het ten opzichte van een gemiddelde klas doet. Dat geven die letters (V-I en E-A) aan. Bij Iep zie je hoe goed je kind het heeft gedaan per onderdeel van een toets en als het ergens op uitvalt, kan school daarop gaan aansluiten. Je ziet als ouder veel minder goed of je kind het eigenlijk stiekem wel heel erg goed doet vergeleken met andere kinderen. Bij ons op school durven ze al snel een toets van een half jaar verder af te nemen om het niveau beter te bepalen bij (hele) hoge scores. Omdat er niet vergeleken wordt met andere kinderen op een bepaald moment in de tijd is dit ook makkelijker te doen. Haalt een kind dan een ‘onderweg naar …’ kan de school diezelfde toets na een half jaar nogmaals afnemen. Iep focust zich op de individuele groei van de leerling en dezelfde toets een half jaar later laten afnemen, brengt ook de groei in beeld.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: IEP toets

Bericht door Noelle »

Dank! Dit verhelderd wel wat idd. Iig over de insteek. Al wel uitslagen maar zegt me helemaal niets. Ook omdat school hierop is overgestapt dus waar ze op IEP niveau vandaan kwam zegt ook weinig. Dochter zit in groep 7. We hebben een enkele school bekeken en zullen binnenkort wel een voorlopig advies krijgen. Cito was wat makkelijker te plaatsen. En wil geen scholen kijken die straks helemaal niet aansluiten bij advies/mogelijkheden. Is nu natuurlijk nog niet echt aan de orde in groep 7 maar had gehoopt wat beeld te krijgen bij de uitslagen....

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: IEP toets

Bericht door merriedroom »

Ja, ik snap die vraag en dat kun je inderdaad minder goed hiervan aflezen. Vanaf groep 6 hebben de Iep-toetsen wel een referentieniveau die een richting zouden moeten geven, maar ook of een kind nu richting Fundamenteel of Streefniveau gaat, zegt nog niet heel veel over het schooladvies. Cito had zo’n Entreetoets in groep 7. Maar ook dat zegt niet alles. Heb je zelf een gevoel bij je kind? Je kunt het ook aan de leerkracht vragen als je meer houvast nodig hebt.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: IEP toets

Bericht door Pompom »

De leerkracht kan wel zien wat het gemiddelde (landelijk) is bij IEP. Je zou dus kunnen vragen hoe je kind het doet tov dat gemiddelde.
Bij de uitdraai staan waarschijnlijk ook 'ontwikkelscores' of zo iets. Zo halverwege groep 7 zit een vwo-er (in spé) zo rond 70 of 75, bij Lezen vaak al boven de 80.

Mijn ervaring (als leerkracht) is dat sterke leerlingen soms 'tussen toetsen' vallen. Bijvoorbeeld: de toets <1F-1F-2F is voor groep 7, maar daar scoren ze de eerste keer (bv in november) al heel hoog op. Maar de toets erna hebben ze nog niet alle stof voor 1F-2F gehad, en dan is de score opeens weer lager. Dit speelt bij Taal Verzorging het meest, bij Rekenen ook. Bij Lezen juist weer niet.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Plaats reactie