Wat als school een versnelling voorstelt...

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door ElizaDay »

Mijn dochter zit in groep 6. Eind september hadden we een gesprek met haar juf en tot onze stomme verbazing werd er ineens een hoop in gang gezet. Lang verhaal kort en even vanuit mij als moeder geschreven:

De leerkracht vond dochter opvallen als een hb'er. Nu is ze getest op baar zesde en destijds inderdaad hb gebleken, maar daar hebben we verder nooit iets mee gedaan. School ook niet, op levelwerk en incidentele verrijkings- en verdiepingsopdrachten na. Dochter is altijd een blij meisje geweest met een hele sliert vriendinnen achter zich aan, dus wij dachten dat het wel goed zat.

En dat zit het misschien nog steeds, denk ik. Leerkracht is zelf moeder van een hb'er en herkende een hoop in onze dochter. Ze vindt dat dochter weliswaar erg sociaal is en merkt dat ze erg geliefd is in de klas, maar vindt dat dochter zich erg aanpast en op sociaal en emotioneel gebied haar leeftijdsgenoten ver voorbij is. Verder valt hasr ontzettend slordige handschrift op, maar dat schaart de leerkracht onder het kopje 'denkt veel sneller dan ze schrijven kan'. Hoezee! In het verleden kreeg dochter gemopper van leerkrachten over haar handschrift, maar dat is voor nu even voltooid verleden tijd.

Maar goed, leerkracht is van mening dat dochter veel beter naar groep 7 kan. De ib'er is ingeschakeld (helaas iemand die vasthoudt aan vooroordelen omtrent hb) en er wordt een onderzoek naar mijn dochter gestart.

Mijn vraag: Wat voor onderzoek is dit? Waar gaat een al dan niet versnelling vanaf hangen? Haar cito's zijn nooit opvallend goed geweest (middenmoter) en haar werk ziet er altijd morsig uit. (vast iets waar de ib'er over valt)

Kortom: Wat kunnen wij verwachten als de leerkracht zelf een versnelling voorstelt? Mijn man en ik zijn inmiddels om en denken dat het goed voor onze dochter zal zijn als ze overstapt naar groep 7.

Disclaimer: De school is in het verleden erg makkelijk geweest met versnellen. De afgelopen paar jaar hebben alle kinderen die versneld waren de school verlaten. In deze gevallen waren het de ouders die de versnelling jn gang zetten, maar dat is hear-say. Mijn aanname (!) is dan ook dat door de negatieve ervaringen school nu uitermate terughoudend zal zijn.

Disclaimer 2: Dochter speelt sinds dit schooljaar niet meer met haar vriendinnen tijdens de pauzes. Ze heeft aansluiting gevonden bij een paar meiden uit groep 7 die dochter 'superleuk en helemaal chill' vinden. (dixit dochter) Ze zei van de week dat ze haar vriendinnen ontzettend lief vindt, maar dat ze nog steeds kinderachtig spelen. Dit was overigens een constatering van haar en er zat weinig gemopper van haar kant bij.

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door Meisje16 »

Aanpassen zijn meisjes heel goed in... Vooral als het sociaal nog best leuk is.
Alleen school kan zeggen aan wat voor onderzoek zij denken, dat zou ik dan ook heel snel vragen.
Verder lijkt het mij vreemd dat als de leraar versnellen zelf voorstelt - en dat openlijk naar jullie uitspreekt - dat school (incl. de IB-er) daar niet in zou meegaan (tenzij natuurlijk het onderzoek uitwijst dat het om die-en-die reden níet wenselijk is). Succes!

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door Noelle »

Ik zou het idd gewoon vragen. En klinkt alsof jullie het zelf ook zien zitten. Ik heb alleen ervaring met voorstel school tot versnellen en het niet hebben gedaan. Bij ons wat dat (ook achteraf gezien) een goede keuze. Maar ons kind had het juist sociaal erg naar haar zin de eigen klas.

ElizaDay
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 mar , 2021 5:27 pm

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door ElizaDay »

Noelle, waarom hebben jullie het niet gedaan? Of heeft school dit besloten?

Meisje, ik denk dat ik het met je eens ben. Wawrom voorstellen en alles in gang zetten, om het vervolgens niet te doen?

Bah. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. Vanmidsag heb ik een iq-test voor dochter geregeld. Persoonlijk denk ik dat een iq geen doors.ag mag geven tot al dan niet versnellen, maar school wil graag een test zien. Ook heb ik de versnellingswenselijkheidslijst opgezocht op internet. Op basis van wat ik van dochter zie, denk ik dat het een goed idee is.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door Noelle »

Ik heb je een pb gestuurd met onze beweegredenen

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door Bissi »

Een nieuwe IQ test, is dat echt nodig als ze een paar jaar geleden hb getest is?
Een didactisch onderzoek zal school dan waarschijnlijk ook gaan doen?
Onze dochter is begin groep 6 doorgetoetst door een externe tester en de ib-er. Vervolgens stelde school een versnelling voor. Sociaal gezien ging dat prima, ze hadden al dubbele groepen, dus ze kende de groep 7 helft al. Maar de ontvangende leerkracht was heel eigenwijs, waarschuwde de ib-er ons al. Wilde de testresultaten niet inkijken, extra uitdaging na de versnelling wilde hij minimaal doen. Uiteindelijk heeft ze wel een vwo-plus advies gekregen.
Maar het maakte voor ons wel heel zichtbaar wat je op het forum vaak leest: dat de houding van de ontvangende leerkracht heel veel uitmaakt voor hoe je kind landt in de klas en zich daarna verder ontwikkelt.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door loekie »

Is voor jullie duidelijk waarom ze bij CITO-toetsen niet hoog scoort? Mist ze kennis of vaardigheden? Of is te verwachten dat ze hoger scoort als de toetsen moeilijker zijn? Dat laatste wordt wellicht duidelijk als ze haar door gaan toetsen.
De reden dat ik dit vraag is dat het in de praktijk voorkomt dat kinderen die niet hoog scoren geen VO-advies krijgen dat past bij hun capaciteiten.
Afhankelijk van de oorzaak van de minder hoge scores kan het een voor- of nadeel zijn dat ze een jaar korter op de basisschool doorbrengt.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door Vrolijk »

Ik heb je een pb gestuurd.
Wellicht niet meer nodig, misschien is er al een knoop doorgehakt. Succes!

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Wat als school een versnelling voorstelt...

Bericht door Pompom »

Ruim een maand geleden dat dit topic werd geopend, heb ik toen kennelijk over het hoofd gezien.

Ik weet natuurlijk niet wat er in de tussentijd is gebeurd, maar ik wil je dit ter overweging meegeven:
Als de leerkracht van groep 6 je dochter goed ziet en in staat is haar compact werk en vooruitwerken en eventueel nog verrijking te geven en bovendien in staat is om een cito-analyse te doen (waarom komt er niet uit wat er wel in lijkt te zitten), is misschien in de huidige klas blijven dit schooljaar en volgend schooljaar naar groep 8 te overwegen.
Vooral als de huidige groep 7 leerkracht (en / of IB-er) niet helemaal inzien waarom dit goed zou kunnen zijn. Als de ontvangende leerkracht namelijk niet in staat is om dochter goed te ontvangen, heb je kans dat de versnelling daardoor moeizaam wordt en de cito's middenmoterig en uiteindelijk het advies niet passend...
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Plaats reactie