Wat als school een versnelling voorstelt...
Geplaatst: wo 06 okt , 2021 9:24 am
Mijn dochter zit in groep 6. Eind september hadden we een gesprek met haar juf en tot onze stomme verbazing werd er ineens een hoop in gang gezet. Lang verhaal kort en even vanuit mij als moeder geschreven:
De leerkracht vond dochter opvallen als een hb'er. Nu is ze getest op baar zesde en destijds inderdaad hb gebleken, maar daar hebben we verder nooit iets mee gedaan. School ook niet, op levelwerk en incidentele verrijkings- en verdiepingsopdrachten na. Dochter is altijd een blij meisje geweest met een hele sliert vriendinnen achter zich aan, dus wij dachten dat het wel goed zat.
En dat zit het misschien nog steeds, denk ik. Leerkracht is zelf moeder van een hb'er en herkende een hoop in onze dochter. Ze vindt dat dochter weliswaar erg sociaal is en merkt dat ze erg geliefd is in de klas, maar vindt dat dochter zich erg aanpast en op sociaal en emotioneel gebied haar leeftijdsgenoten ver voorbij is. Verder valt hasr ontzettend slordige handschrift op, maar dat schaart de leerkracht onder het kopje 'denkt veel sneller dan ze schrijven kan'. Hoezee! In het verleden kreeg dochter gemopper van leerkrachten over haar handschrift, maar dat is voor nu even voltooid verleden tijd.
Maar goed, leerkracht is van mening dat dochter veel beter naar groep 7 kan. De ib'er is ingeschakeld (helaas iemand die vasthoudt aan vooroordelen omtrent hb) en er wordt een onderzoek naar mijn dochter gestart.
Mijn vraag: Wat voor onderzoek is dit? Waar gaat een al dan niet versnelling vanaf hangen? Haar cito's zijn nooit opvallend goed geweest (middenmoter) en haar werk ziet er altijd morsig uit. (vast iets waar de ib'er over valt)
Kortom: Wat kunnen wij verwachten als de leerkracht zelf een versnelling voorstelt? Mijn man en ik zijn inmiddels om en denken dat het goed voor onze dochter zal zijn als ze overstapt naar groep 7.
Disclaimer: De school is in het verleden erg makkelijk geweest met versnellen. De afgelopen paar jaar hebben alle kinderen die versneld waren de school verlaten. In deze gevallen waren het de ouders die de versnelling jn gang zetten, maar dat is hear-say. Mijn aanname (!) is dan ook dat door de negatieve ervaringen school nu uitermate terughoudend zal zijn.
Disclaimer 2: Dochter speelt sinds dit schooljaar niet meer met haar vriendinnen tijdens de pauzes. Ze heeft aansluiting gevonden bij een paar meiden uit groep 7 die dochter 'superleuk en helemaal chill' vinden. (dixit dochter) Ze zei van de week dat ze haar vriendinnen ontzettend lief vindt, maar dat ze nog steeds kinderachtig spelen. Dit was overigens een constatering van haar en er zat weinig gemopper van haar kant bij.
De leerkracht vond dochter opvallen als een hb'er. Nu is ze getest op baar zesde en destijds inderdaad hb gebleken, maar daar hebben we verder nooit iets mee gedaan. School ook niet, op levelwerk en incidentele verrijkings- en verdiepingsopdrachten na. Dochter is altijd een blij meisje geweest met een hele sliert vriendinnen achter zich aan, dus wij dachten dat het wel goed zat.
En dat zit het misschien nog steeds, denk ik. Leerkracht is zelf moeder van een hb'er en herkende een hoop in onze dochter. Ze vindt dat dochter weliswaar erg sociaal is en merkt dat ze erg geliefd is in de klas, maar vindt dat dochter zich erg aanpast en op sociaal en emotioneel gebied haar leeftijdsgenoten ver voorbij is. Verder valt hasr ontzettend slordige handschrift op, maar dat schaart de leerkracht onder het kopje 'denkt veel sneller dan ze schrijven kan'. Hoezee! In het verleden kreeg dochter gemopper van leerkrachten over haar handschrift, maar dat is voor nu even voltooid verleden tijd.
Maar goed, leerkracht is van mening dat dochter veel beter naar groep 7 kan. De ib'er is ingeschakeld (helaas iemand die vasthoudt aan vooroordelen omtrent hb) en er wordt een onderzoek naar mijn dochter gestart.
Mijn vraag: Wat voor onderzoek is dit? Waar gaat een al dan niet versnelling vanaf hangen? Haar cito's zijn nooit opvallend goed geweest (middenmoter) en haar werk ziet er altijd morsig uit. (vast iets waar de ib'er over valt)
Kortom: Wat kunnen wij verwachten als de leerkracht zelf een versnelling voorstelt? Mijn man en ik zijn inmiddels om en denken dat het goed voor onze dochter zal zijn als ze overstapt naar groep 7.
Disclaimer: De school is in het verleden erg makkelijk geweest met versnellen. De afgelopen paar jaar hebben alle kinderen die versneld waren de school verlaten. In deze gevallen waren het de ouders die de versnelling jn gang zetten, maar dat is hear-say. Mijn aanname (!) is dan ook dat door de negatieve ervaringen school nu uitermate terughoudend zal zijn.
Disclaimer 2: Dochter speelt sinds dit schooljaar niet meer met haar vriendinnen tijdens de pauzes. Ze heeft aansluiting gevonden bij een paar meiden uit groep 7 die dochter 'superleuk en helemaal chill' vinden. (dixit dochter) Ze zei van de week dat ze haar vriendinnen ontzettend lief vindt, maar dat ze nog steeds kinderachtig spelen. Dit was overigens een constatering van haar en er zat weinig gemopper van haar kant bij.