Groep 8 2021/2022

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 8 2021/2022

Bericht door boom »

Groep 8! :supercool:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Onze oudste gaat naar groep 8. Ik schrijf mee!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier ook een dame naar groep 8 maar eerst nog twee weken vakantie.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

En ook J gaat naar groep 8.
Heeft nog geen zin in school maar dat heeft meer te maken met allerlei hectiek die niet echt een vakantiegevoel gaf.
Het komt vast wel weer als het zover is.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Baloo »

Jongste gaat naar groep 8! Voor het eerst zonder oudste op dezelfde school of in dezelfde klas, ik denk dat dat weleens lekker is voor jongste. Vlak voor de vakantie aanbevelingen gekregen om haar te helpen met concentratie etc., dus meteen de eerste week hang ik straks bij de juf aan de bel. We gaan het zien! Eerst nog twee weken vakantie.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Vandaag weer naar school. Vraag dochter voor het schoolgebouw: zit ik nou in 8A of 8B? En ik moest het opzoeken want ik wist het ook niet.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

J ging vanmorgen vrolijk naar school, helemaal blij dat hij weer de meester heeft die hij in groep 6 ook had.
Gisteravond was hij een beetje weemoedig. Nog maar één jaar mam, en dan zit ik niet meer op deze school.
Ik moest eigenlijk ook wel even slikken bij het idee. Ik denk dat het heel erg wennen wordt om straks na 17 jaar geen kind meer daar op school te hebben.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Kan ik me voorstellen, Marthe. Ik heb na dit jaar ook nog maar 1 spruitje op de basisschool.

Er zijn bijna 2 schoolweken voorbij. Dochter vindt de juf leuk. Op sociaal gebied loopt het ditmaal niet lekker. Nog steeds veel gerommel tussen haar en voorheen beste vriendin. Door dit gerommel raakt ze ook heel het groepje waar ze altijd mee speelde kwijt. De kinderen kiezen ervoor om met het andere meisje te spelen. Dochter voelt zich hierdoor nogal verloren; ze geeft zelf aan geen vrienden meer te hebben in de klas en in een huilbui riep ze dat niemand meer om haar geeft. Dan breekt je moederhart toch. Gelukkig hebben we al een gesprekje met de juf gehad en ze was erg begripvol. Binnenkort zal ze er met dochter over praten. Dochter zit vanaf dit jaar ook in een nieuw opgestarte groep voor kinderen die meer behoefte hebben aan contact met ontwikkelingsgelijken. Het thema vriendschap komt daar ook voorbij.

Ergens denk ik dat ze ook een beetje uitgekeken is op de basisschool. Ze groeit steeds meer toe naar het VO.
Van een andere moeder uit de klas hoorde ik dat haar dochter hetzelfde probleem heeft met haar beste vriendin, die zijn ineens ook uit elkaar gegroeid.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons is de school ook weer begonnen. Ze gaat wel met plezier naar school en dat er nieuwe meisjes uit groep 7 zijn bij gekomen (ze zit in een combinatieklas) doet haar erg goed. Verder is ze heel hard gegroeid. Ze wordt echt lang!

Wat jammer, Dee, voor je dochter. Dat is helemaal niet leuk.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Nee, leuk is anders.

Ik zie in dochter haar klas ook zoveel lange kinderen. Dochter zelf is echt nog een ukkie, draagt maat 140/146. Is maar 1 jongen kleiner dan dochter.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik hoor een echo hier. ;) Alles goed met iedereen?

Hier gaat het oké. Sociaal gezien is het wat rustiger in de klas. Dochter zoekt vooral twee meiden uit de parallelklas op.
Van de week hebben ze het drempelonderzoek gehad. Dochter vond het vrij makkelijk. Vandaag zijn ze naar het museum. Ze is de laatste tijd het vak geschiedenis aan het ontdekken. Vind ik vrij frappant, aangezien ze altijd het hardste klaagt als we weer eens naar zo'n vreselijk saai museum gaan. ;)

Iemand op het forum had een topic gestart over het jongere brusje dat de oudere brus inhaalt. Ik merk dat nu ook een beetje thuis. De oudste is voor geschiedenis bezig met het onderwerp Beeldenstorm en heeft best wat moeite met het leren van dat vak. De middelste heeft daar ook over geleerd en vat even in 1 keer samen wat er gebeurde tijdens de Beeldenstorm en wat dit voor gevolgen had voor het land. Ik zag die blik van oudste...lastig om daar mee om te gaan als ouder maar ik denk wel dat het lukt. Ik merk zelf heel erg het verschil tussen een kind met en zonder een extra uitdaging (oudste heeft autisme, middelste niet).
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Hier alles goed. Ze heeft vandaag een feestje. Heel leuk voor haar na alle gedoe vorig jaar. Het doet haar ook goed dat er nu weer nieuwe kinderen zijn bij gekomen van groep 7 (combiklas), ze heeft nieuwe vriendinnen en vrienden. Verder gaat ze naar de maatschappelijk werkster op school. Dat vindt ze fijn. En ik ook, dan hoef ik dat niet te doen. Het is ook wel eens fijn om een beetje ontzorgd te worden en ik merk dat dingen ook anders aankomen als het niet de moeder is die het zegt :-).

Ik was degene die dat topic heeft gestart. Wij komen er ook wel uit, maar soms vind ik het wel lastig. Bij ons heeft de oudste adhd, de jongste niet.. Maar het gaat op dit moment met de oudste heel goed op school. Ze heeft nu ook pluswerk voor rekenen en Franse les. Maar, de jongste heeft wel de voorleeswedstrijd gewonnen, wat de oudste nooit gelukt is. Maar gelukkig kon ze nu blij voor haar zijn zonder dat ze het zich aantrok.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Zijn jullie kinderen al wat meer bezig met de schoolkeuze?
Hier gaan ze in november volgens mij bij wat scholen langs. Dochter heeft nu vooral twee scholen op het oog. Op de ene zit haar oudste zus. Ik vind het heel leuk om hier weer te staan. Om te kijken wat ze gaat kiezen en wat haar toekomst zal brengen. :)

Wat verder ook leuk is: 1 dag per week heeft ze een andere juf. En die heeft haar interesse in geschiedenis aangewakkerd. Nu heb ik een maatje om mee te delen. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Onze dochter heeft 1 school uitgekozen en wij hebben samen met haar nog een 2e gekozen. We vinden het op zich prima als het haar 1e keuze wordt, maar ik vind het wel belangrijk dat ze ook op andere scholen gaat kijken.

Hier hebben we weer het spreekbeurtgedoe. Ze kan dat moeilijk overzien. Ik vind het zelf lastig hoeveel ik haar moet helpen. Ik moet haar echt heel veel reminderen omdat ze het anders niet op tijd af heeft. Ik had gehoopt dat dat nu een beetje meer routine zou worden, maar dat is nog echt niet zo..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat herken ik van mijn oudste dochter. Die heeft ook nog relatief veel hulp nodig bij het plannen. Ik vind het ook weleens lastig om te bepalen of ik me nu echt nog met iets moet bemoeien of niet. Ik focus me vooral op het aansturen, de uitvoering is dan helemaal aan haar zelf.

Overigens zijn we er nog niet met 2 vo scholen. We moeten een lijstje van 5 aanleveren. Dat wordt wel lastig. De nummer 4 en 5 gaan waarschijnlijk scholen worden die eigenlijk niet zo aansluiten bij wat dochter zoekt, maar we moeten er wel serieus werk van maken. Want in theorie kan ze ook op 1 van die scholen terecht komen. De kans is heel klein, maar toch.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Gister een goed ontwikkelingsgesprek gehad op school. Wij, ouders, hebben eigenlijk vooral zitten luisteren naar dochter en juf. Het ging over de sociale situatie in de klas en ze gaf daar zulke volwassen antwoorden op. Heel mooi om te horen. Dochter laat zich in de klas nooit zo horen, maar wanneer het over pesterijen gaat, komt ze altijd met een opmerking die iedereen gelijk van z'n sokken blaast. Weet iedereen gelijk hoe de situatie ervoor staat en wat er moet veranderen. ;)
Ze maakt nieuwe vrienden in het groepje plusklasssers. Nu ook het voorlopige VWO advies op papier meegekregen en het moet wel heel gek lopen, wil dat ineens veranderen. Al met al dus een goed en ontspannen gesprek, trots op dochter!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Hoe gaat het met iedereen? Bij ons helaas niet zo. De oudste wordt gepest op school door 3 meisjes. Heel naar.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat naar Vlinder. Het rommelde al een tijdje bij jullie, toch?

Hier alles wel oke.
Dochter zou deze week op werkweek zijn maar het ging op het laatste moment niet door vanwege corona. Alles stond al ingepakt klaar...
Een ander nadeel is dat de plusklas is stil komen te liggen omdat groepen niet meer mogen mengen (ze zat met kinderen uit 6/7/8). Ze leerde daar heel waardevolle dingen over executieve functies, faalangst, perfectionisme, etc. Toch een stukje passend onderwijs weer moeten inleveren.

Verder gaat het wel oke. De laatste Cito's zijn geweest en wonder boven wonder heeft ze weer wat contact met haar ex beste vriendin. Tenslotte merk ik heel erg aan haar dat ze klaar is met de basisschool.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ja, hier duurt het ook eigenlijk te lang groep 8. Ze is toe aan iets anders. Het rommelde al een tijdje idd, maar nu is het echt pesten en buitensluiten. Niet leuk. Ik heb wel echt naar school moeten gaan voordat de juf er iets aan deed, maar dat heeft ze toen wel gedaan. Het echte pesten lijkt wel gestopt en hopelijk blijft dat zo, maar echt vriendinnen zijn ze niet meer.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat is heel jammer en zonde, Vlinder. Niet leuk dat de basisschool dan zo moet eindigen.
Aan de andere kant is het fijn dat de brugklas in zicht is en dat er een nieuwe start gemaakt kan worden. Heb je enig idee of de pesters ook voor dezelfde school als je dochter gaan kiezen?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Nee, ze hebben niet hetzelfde schooladvies, en eentje zit in groep 7. Afhankelijk van welke school ze heen zal gaan zouden ze wel bij haar op school kunnen komen, maar niet in haar klas. Of helemaal niet op haar school als ze naar het gym zou gaan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Mag ik iets vragen, Dee? Ik begreep dat een van jouw oudere dochters ass heeft. Hebben jullie daar rekening mee gehouden bij het kiezen van een school? En hebben jullie haar voorbereid op de middelbare school? Of is dat niet nodig? Mijn dochter heeft adhd en ik vind het lastig om in te schatten hoe dat is met het VO.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Nee, we hebben haar niet voorbereid om het simpele feit dat de diagnose pas kwam toen ze al in de eerste zat.

Zonder die diagnose hadden we al wel rekening gehouden met dochters 'verstrooide aard', we hebben een school uitgekozen die veel structuur biedt.
Halverwege een periode een tussentoets en aan het einde een toetsweek. Toetsweek valt altijd voor een schoolvakantie, zodat je daarna lekker kunt uitrusten. Ook worden in de onderbouw niet alle vakken tegelijk gegeven. Zo heeft dochter deze periode geen geschiedenis en aardrijkskunde, maar wel biologie en science. Het wisselt telkens, zodat ze zich beter kunnen focussen. Het gebouw zelf oogt heel licht en prikkel arm.

In retrospectie: ze had zeker wel meer begeleiding en voorbereiding kunnen gebruiken op het voortgezet onderwijs. Ze was compleet overspoeld door alles. Hoe die voorbereiding er dan precies uit zou hebben gezien, weet ik niet precies.

Wel fijn trouwens dat de pesters in ieder geval niet bij je dochter in de klas komen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik weet inderdaad ook niet hoe die voorbereiding eruit zou kunnen zien. Ik hoorde wel van het school maatschappelijk werk dat er soms in de zomer cursussen worden gegeven ter voorbereiding op de brugklas. Ik zal dat nog eens navragen.

Ik dacht zelf dat een wat kleinere school (gym) misschien beter is dan een grotere scholengemeenschap. Maar verder vind ik het lastig. Op de reguliere basisschool had ze juist veel last van veel structuur. Ze miste heel vaak de opdracht en wist dan niet wat ze moest doen. Ze zit nu op een montessorischool en doordat ze daar meer zelf mag plannen, heeft ze daar geen last van, want dat kan ze wel. Normaal wordt voor kinderen met adhd montessori ed juist afgeraden, maar voor onze dochter werkt het heel goed.

Maar voor het VO, de school waar mijn dochter enthousiast over is, is een SG en heeft lesuren van 80 minuten. Dat lijkt mijzelf voor iemand met adhd heel lang. Maar die lesuren bestaan dan deels uit de les zelf en uit huiswerk maken (als ik het goed heb begrepen). De school waar wij als ouders enthousiast over zijn is een gym, waar ze doordat het klein is iedereen kennen en hulp/zorg makkelijker kan worden geregeld. Ik denk dat een montessori VO ook wel een goed idee kan zijn. Maar mijn man is daar niet zo voor, die is bang dat ze dan de kantjes er vanaf gaat lopen 😊. Ik vind het lastig om in te schatten van te voren wat het beste voor haar is en hoe die verschillende systemen voor haar uit zullen pakken.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat zat ik eigenlijk ook te denken, is een montessori VO geen optie? Ze heeft het fijn op de montessori basisschool.
Die heb ik met dochter ook bezocht en alhoewel dochter heel enthousiast was, heb ik de boot afgehouden omdat ik dacht dat er te weinig structuur zou zijn. Later hoorde ik van andere ouders dat ze juist heel veel werken aan zelfstandigheid op deze montessorischool en dat er intensieve begeleiding van een coach is voor alle leerlingen in in ieder geval het eerste jaar. Deze montessori had ook hb coaches.

Een 80 minutenrooster kan juist ook heel fijn zijn ja, want minder vakken op een dag en betere focus op die paar vakken. Dus misschien werkt dat wel een beetje hetzelfde als bij ons niet alle vakken elke periode.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Een kennis had zijn kinderen ook op een Montessori-basisschool, maar vond zo’n middelbare school te vrij. Zij hebben toen gekozen voor middelbaar Dalton met net wat meer structuur. Dan moet er natuurlijk wel een Dalton in de buurt zijn.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier is wel een dalton in de buurt, maar dochter vindt daar helemaal niks aan. Het kan maar duidelijk zijn. ;)

Dochter is vandaag na een week quarantaine weer naar school. Deze laatste twee dagen gaan ze allemaal leuke kerstige dingen doen, maar ze heeft echt nergens zin in. Is behoorlijk negatief en eet de laatste dagen ook erg slecht. Klaagt over hoofdpijn maar is verder niet ziek.

Laatst hadden we een online voorlichting van een VO school en ze zat daar ook zo ongeïnteresseerd bij. Geen idee waar dit vandaan komt en ze kan het zelf ook niet echt aangeven.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Hopelijk trekt het wel weer bij, Dee. Mijn kinderen zijn elk jaar zo tegen de kerstvakantie. Dan zijn ze moe en lamlendig en krijg ik ze niet uit bed ‘s ochtends..

Nou, weer een lockdown, jippie.. Alles wat we bedacht hadden is gesloten.. Wat gaan jullie doen met de kinderen?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Later nog een gesprekje gehad en toen noemde ze inderdaad de tijd van het jaar. Het donkere, sombere weer heeft z'n weerslag op haar humeur. Ze houdt ook niet zo van feestdagen.

Ik denk dat wij niet veel gaan doen. Lezen, gamen, filmpje, mee naar buiten sleuren aan de haren om te wandelen anders zitten ze heel de dag op hun bips, logeren. Verder zou ik het niet weten.

Ik vind het balen dat we geen open dagen kunnen bezoeken. Tenminste, daar ga ik nu vanuit.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

En hoe zijn het handjevol groep 8 kinderen uit dit topic vanmorgen naar school vertrokken?
Middelste had sinds gistermiddag een heel slecht humeur en was erg aan het mopperen. Vandaag had ze ook geen zin om naar school te gaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

J had nog wel een poosje vakantie willen hebben of thuisonderwijs.
Hij vindt het op school echt te koud terwijl hij hier thuis dus met blote voeten op de plavuizen (zonder vloerverwarming) loopt.
Maar ik vermoed dat het wel weer ok was zodra hij zijn vrienden vanmorgen zag.
Ik merkte dat hij toch de uitdaging wel miste. Gelukkig was grote broer ook een paar weken thuis zodat hij zich daar aan kon scherpen.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

En viel het uiteindelijk mee?

Ik geloof dat dochter ook de uitdaging mist. Vorig jaar begon dat al en ik snap het ook wel, groep 8 is voor haar eigenlijk meer van groep 7. Door de toenemende corona regels was ook de extra plusgroep die dit jaar gestart is, ineens gestopt. Geen idee of dat nu weer gaat beginnen - ze wilden de klassen niet mengen en er kwamen daar kinderen uit groep 6, 7 en 8. Ze vond het daar fijn, maakte er ook nieuwe vrienden.

Wat trouwens wel goed nieuws is, is dat ze het heeft bijgelegd met haar vriendin waar ze zo'n tijd ruzie mee had. Geen idee wat er nu precies is gebeurd dat het weer goed is, maar ik ben er alleen maar blij mee. Ze stonden blij proostend op het nieuwe jaar op de foto die ik gister op de school app binnen kreeg.
Desondanks vond ze de dag toch stom. :roll:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ze had wel weer zin om naar school te gaan. Domper is dat ze niet geplaatst is voor het pre-gym wegens te veel aanmeldingen. Echt balen. En ze hadden gister meteen al Cito.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn, Dee, dat het met haar vriendin weer goed is gekomen. Hopelijk blijft dat zo en kunnen ze het jaar fijn afsluiten.

Hier is dat helaas niet het geval. Ik heb erg de indruk dat in ons geval de ouders erachter zitten, maar ik weet niet waarom. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ermee aan moet, normaal zou ik denk ik met die ouders gaan praten, maar vanwege het cultuurverschil en de taalbarriere weet ik niet zeker of dat in dit geval ook een goed idee is.

Maar voor mijn kind is het moeilijk, want doordat er zo weinig meisjes zijn in de klas heeft het niet alleen invloed na school, maar ook veel invloed op het werken in de klas. De juf had groepjes gemaakt, maar dat meisje wilde ineens niet naast mijn dochter zitten (terwijl jaren met veel plezier naast elkaar gezeten) maar ipv dat dat meisje ergens anders werd gezet, is mijn dochter in een groepje gezet met alleen maar jongens. Ze vertelde gister dat ze met gym ook vaak met een jongen moet omdat het aantal meisjes oneven is. Dat is toch niet zo fijn als je aan het puberen bent. Ik vind het ook wel erg jammer dat de juf haar niet een beetje helpt hiermee.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat een lastige situatie, Vlinder. En herkenbaar probleem - in dochter haar klas een derde meisjes en twee derde jongens.
Heb je enig idee wat de reden zou kunnen zijn dat de ouders niet meer willen dat het meisje met jouw dochter omgaat?
Inderdaad jammer dat de juf haar rol hierin niet pakt. Zou daar nog iets in te veranderen zijn?
En dan haat het pre-gym ook al niet door. Heh, dat zijn wel veel dompers achter elkaar zo. Wat rot.

Hier zit heel groep 8 thuis wegens een explosie aan corona besmettingen.
Wel hebben we een datum gekregen voor het kamp dat wordt ingehaald. Dat is wel leuk.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

@Vlinder, wat vervelend voor je dochter. Jammer dat de juf het niet doorziet.

@Dee, ik hoop dat je dochter snel weer naar school kan.
Ritme en regelmaat raken wel helemaal zoek op deze manier.
Al vind ik de kou in de scholen ook niet bepaald een benijdenswaardige omstandigheid.
De kinderen komen hier toch wel flink verkleumd thuis en ik merk ook dat het extra vermoeidheid oplevert.

J. draait niet zo lekker momenteel.
Elke dag kijken ze op school Jeugdjournaal en er zit natuurlijk altijd wel iets over corona en de politiek in.
Hij denkt daar dan flink over door en dat zorgt voor stress.
Maar eens even met zijn leerkracht overleggen of daar iets aan op te lossen valt.
Slecht slapen en chagrijnige buien zijn niet fijn.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ah, dat is echt rot, heel groep 8 thuis.. Sterkte! Bij ons gaat dat gelukkig nog goed. Ze zijn meteen met de cito’s begonnen na de vakantie. Ze zijn al bijna klaar.

Nee, ik weet niet waarom van die ouders. Het zijn expats en ze spreken geen Nederlands en slecht Engels. Alleen het kind spreekt goed Nederlands. Ik heb eerdere dingetjes wel eens gevraagd in het Engels, maar kreeg dan alleen beleefdheden en nooit een eerlijk antwoord.. Ik denk dat het van de ouders komt, omdat het meisje laatst wel wilde afspreken. De moeder zei toen dat dat niet kon omdat ze al eerder met een ander meisje had afgesproken, maar het meisje zelf wist daar niets vanaf.. En eerder heeft het meisje zelf tegen m’n dochter gezegd dat ze van haar ouders niet meer mocht spelen. Bij ons is het helaas niet eenderde meisjes, maar 3 groep 8 meisjes in totaal, waar mijn dochter er zelf 1 van is.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oei, dat zijn inderdaad wel heel erg weinig meisjes.
Misschien zit het ook niet in de cultuur van de ouders van dat meisje om dingen uit te spreken. Ik heb een buitenlandse schoonmoeder en daar merk ik dat het je uitspreken iets anders werkt dan in Nederland - in vergelijking zijn wij Nederlanders heel direct en open.

Ik merk met een vriendinnetje van dochter iets soortgelijks. Dochter heeft altijd plannen met afspreken. Ze spreken dan een dag en tijd af en altijd als het puntje bij paaltje komt, kan dat meisje niet. Ik probeer dochter aan haar verstand te prenten dat ze eens moet vragen waarom dat vriendinnetje dat steeds doet, maar dat wil ze niet. Ze zijn vriendinnen en er zit niets achter en daar moet ik het mee doen. ;) Oke, dan bemoei ik me er niet meer mee.

Marthe, wat rot dat J zo zit met wat er op het jeugdjournaal wordt verteld.
Ik zelf heb altijd mijn twijfels gehad bij of het goed is om dat te laten zien op school. Ik neig naar niet doen; als ouders het belangrijk vinden dat kinderen dat zien, kunnen ze het thuis samen kijken. In de klas voelt het meer als geen keuze hebben, je moet wel mee kijken. Hopelijk heb je een goed overleg met de leerkracht.

Dat de klas hier thuiszit is vervelend. Er zit nu nog een groep thuis. Vroeg of laat zullen alle groepen aan de beurt komen. Het gaat als een trein met Omicron. Dochter kan het best aan om thuis te werken, vindt het ook niet zo erg. Ik zou het vele malen vervelender vinden als de jongste thuis komt te zitten, want die heeft wel het ritme en de regelmaat nodig.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Baloo »

@Vlinder, is er misschien iemand in de buurt die de taal van de ouders spreekt? Dan zou die wellicht kunnen helpen tolken, als je dochter het contact echt graag wil behouden.

Hier is er dan toch wat meer interesse aan het ontstaan voor middelbare scholen, en begint de spanning op te lopen. Van het groepje liefste vriendinnen gaat ieder naar een andere school, en dat levert veel stress en verdriet op. Het idee dat de komende maanden in het teken staan van afsluiten, voor het laatst op de vertrouwde school, is af en toe best heftig.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ah dat kan ik me voorstellen Baloo.
Bij oudste haar afscheidsmusical kwamen de tranen er collectief ook allemaal uit. Vooral bij de meiden. ;)

Het is ook best ingrijpend. Ik zat gister filmpjes te kijken van VO scholen met middelste en hoe leuk ik dat ook vind, het besef dat ze straks ineens in die grote school rondloopt en het schluss is met die veilige basisschool, maakte me wel een beetje sentimenteel. Dochter is daar nuchter in, die vindt het niet zo'n ramp. Is ook niet bezig met de vraag waar vrienden heen gaan. Beste vrienden uit de klas hebben een heel ander advies dus komen sowieso niet bij elkaar in de klas of op school. En twee vrienden uit de andere klas, daar is ze net wat minder close mee en daar pint ze zich niet op vast.

Het voorkeurslijstje is hier na het bekijken van de filmpjes gister gewijzigd. Op 1 staat nu een montessorischool met veel mogelijkheden tot maatwerk. Een hele leuke school die ik gelukkig ook al eens bezocht heb met de open avond voor oudste. Ik denk dat het tussen deze school en de vorige nummer 1 zal gaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Voor ons duurt de basisschool een jaar te lang. M’n dochter heeft 1 groep 8-vriendin op school in de andere klas. De juf had de zitplaatsen veranderd en haar bij 4 jongens neergezet, waaronder de drukste van de klas. We hebben meteen gezegd dat dat niet kan vanwege haar adhd, maar de juf trok zich daar niets van aan. Gevolg: een zwaar overprikkeld kind elke dag, ze was compleet over haar toeren. Nog maar een keer naar de juf.. en toen heeft ze het gelukkig aangepast. Maar ze zit nu bij 4 groep 7-meisjes. Die zijn niet bezig met het VO. En ze hadden meteen tegen haar gezegd dat ze liever met zijn 4-en hadden gezeten zonder haar erbij. M’n dochter doet haar best om erbij te horen, maar zij gaat over een half jaar van school af en die andere kinderen niet.

Ik weet niet of het zin heeft om te proberen met die buitenlandse mensen te praten. Ik heb zelf het gevoel dat het wel eens te maken zou kunnen hebben met dat ze in die cultuur heel anders aankijken tegen adhd. Het meisje heeft sowieso een ander schooladvies dan mijn dochter, dus ze zullen na groep 8 ook niet meer bij elkaar op school/in de klas komen. Dus als dat ‘goed zou komen’ dan is dat ook voor een half jaar. Maar goed, misschien is het toch het proberen waard.

Een half jaar zo doorgaan zonder vriendinnen in haar klas is ook erg lang.. Ik vraag me af of het een goed idee zou zijn om te vragen of ze in de andere klas zou mogen. Daar heeft ze in elk geval 1 vriendin.

Wij hebben vanmiddag een rondleiding op een VO-school. En binnenkort een soort online scholenmarkt. Ik ben benieuwd!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Helaas vandaag gehoord dat de klas van de oudste in quarantaine moet vanwege teveel Corona :-(
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Goed idee, kijken of ze nog bij de andere klas kan aansluiten. Een half jaar kan inderdaad best lang zijn op deze manier.
Balen van de quarantaine. Dochter zit nog zeker t/m woensdag thuis. Was net op de locatie van de jongste en daar was het ook verdacht rustig. Die zal eerdaags ook wel thuis komen te zitten.

Hier gaan er ook wat scholen rondleidingen geven in kleine groepjes. Zo blij mee!
Van het weekend is dochter samen met papa even langs de nummer 1 school gereden. Ze vond het volgens mij wel interessant, maar ik kon nu niet echt ontdekken wat ze er echt van vond. :roll:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Gister hebben we het definitieve advies gehad: VWO.
Ze heeft ook de eerste rondleiding op een school gehad, de school van mijn oudste. Ze kwam heel enthousiast terug en ik merkte dat het daarna ook meer bij haar is gaan leven. Ze vond het een erg leuke school.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

@Dee, fijn dat het advies binnen is. Het maakt het allemaal toch wat echter.

J. zit al twee weken thuis. Eerst met de klas in quarantaine vanwege teveel besmettingen.
Toen veranderden de regels maar was de leerkracht besmet dus bleef het online les.
En toen had hij zelf corona, opgelopen op school of via grote zus. Die gingen met de hele afdeling in quarantaine vanwege een besmettingenexplosie.
Maandag mogen man en ik nog voor een test zodat we weer naar buiten kunnen.

De school waar J heen wil had afgelopen week een online open avond.
Dat was erg leuk georganiseerd en gaf de sfeer en werkwijze van de school goed weer. (M zit daar al, dus voor ons is het heel bekend)
Komende week komt met het rapport ook het advies mee. J. is er best gespannen over. Hij wil graag met zijn vrienden naar het VWO maar had bij het voorlopig advies een HAVO/VWO-advies.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Jeetje Marthe, dat is me wat, zo'n lange quarantaine! Ik duim voor een negatieve test zodat jullie weer naar buiten kunnen!

Spannend voor J dus, het advies. Ik ben benieuwd wat het zal zijn en hoe zijn reactie zal zijn. Als ik me niet vergis, heeft hij de afgelopen tijd wel een positieve verandering laten zien op school? Of ben ik nu in de war met een ander forumlid?

Fijn dat de werkwijze en sfeer zo goed zijn overgekomen van de school waar jullie online hebben gekeken.

Afgelopen woensdag bij de rondleiding heb ik andere ouders ook nog wat verteld over de school. Verteld over de goede ervaringen met mijn oudste die echt een hobbelige start op het VO heeft gehad, maar heel goed is opgevangen. Het leuke was dat ze ook aardig wat vragen begonnen te stellen. Fijn om zo iets bij te dragen. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Vanmorgen laten testen en vanmiddag was de uitslag er al. Allemaal negatief dus we kunnen de deur weer uit.
J. heeft inderdaad flinke stappen gemaakt de afgelopen maanden.
Zijn leerkracht noemde het ook nog tijdens een gesprekje tijdens de quarantaine dat hij zo ontzettend taakgericht aan het werk is.
Vandaag ging hij weer naar school en heeft gelijk 5 cito-toetsen ingehaald ondanks dat hij nog niet zoveel energie heeft.
Dat lukte hem vorig jaar niet eens als hij niet ziek geweest was. Ik ben wel erg benieuwd naar de uitslagen.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Yes, weer lekker naar buiten!
En wat een stappen heeft J gelijk al gezet. Top!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Dat is fijn Marthe!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

In december schreef ik al dat dochter niet zo lekker in haar vel zat. De laatste tijd werd dat steeds erger. Weinig eten, slecht slapen, nergens zin in hebben. Uiteindelijk bleek dat ze het erg druk heeft op school. Een weektaak die ze helemaal moet maken, ander regulier werk en dan ook nog werk voor de twee plusklassen. Dan snap ik dat je het even niet meer trekt, zeker omdat ze nu bezig zijn met de afronding van opdrachten.
Dus de juf een berichtje gestuurd en die heeft met dochter gesproken. De weektaak gaat eraf en voor de plusklassen doet ze nu niet alle opdrachten. Dochter was opgelucht na het gesprekje. Ze moest ervan huilen, zo druk had ze zich om alles gemaakt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Gelukkig dat je erachter bent gekomen wat er aan de hand was. Ik denk dat de juf misschien niet altijd het overzicht heeft hoeveel het op kan stapelen. Hopelijk gaat het nu beter, Dee.

Even off-topic over onze jongste in groep 5. Zouden jullie mee willen denken?

Ze is zo eenzaam op school, ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ze heeft nu wel levelwerk en werkt samen met een meisje. Dat vindt ze wel fijn. Ze moet nog doorgetoetst worden, dus even afwachten of er nog meer moet gebeuren. Ze heeft 1 vriendin, maar daar is ze de laatste tijd erg teleurgesteld in. Ze komt de laatste tijd bijna altijd zonder speelafspraakje naar huis. Dat was al zo, maar dan speelde ze in elk geval 1x per week met dat vriendinnetje, maar dat wordt ook steeds minder omdat ze er zelf geen zin meer in heeft. Vriendinnetje kan niet zo goed mee op school, het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als ze blijft zitten. Ik zie in deze klas eigenlijk weinig perspectief. Ik vind niet dat mijn kind zo nog 3,5 jaar door kan gaan, ook al zou het onderwijsniveau goed zijn. Wat zouden jullie doen?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door merriedroom »

We hebben een groep 4/5-topic en je kunt ook altijd een nieuw topic openen :smile: dan hoef je niet offtopic.

Als mijn kind eenzaam zou zijn op school, dan zou ik inzetten op hobby’s waar contacten kunnen ontstaan: scouting, muziekgroepsles, groepssport. En ik ken mensen die van school wisselen als het kind structureel gepest wordt en dit niet verbetert. Als de eenzaamheid zo groot is op school en je geen verbetermogelijkheden ziet, zou je ook hiervoor een schoolwissel kunnen overwegen om de kans op vrienden in de klas te vergroten. Garanties tot de deur. In een pestgeval was zelfs school 3 geen succes. De kwetsbaarheid zit ook deels bij het kind zelf.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik wilde juist de mening van anderen waar ik al wat langer mee schrijf en die lezen niet altijd mee in de groep 4/5. Vandaar 😊.

Ze wordt niet gepest. Ze heeft alleen geen aansluiting. Ze is sociaal en kan goed spelen, maar ze loopt gewoon ver voor en verwacht heel andere dingen van vriendschap. Buitenschoolse clubjes helpen niet, ze heeft daar wel vriendinnetjes, maar daar moet je ook maar net geluk mee hebben dat dat dusdanig is dat ze elkaar ook thuis willen zien. Ze had een vriendin van ballet toen ze kleiner was, maar ze heeft zich zoveel sneller ontwikkeld dat dat verwaterd is.

Mijn twijfel is idd of ze op een andere school dit niet ook zal hebben tenzij ze in een hogere klas komt. We gaan binnenkort ter oriëntatie praten op een hb-school.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Heh wat rot Vlinder. Ik lees wel mee in groep 4/5 en las ook daar over de eenzaamheid van je dochter. Ik wist alleen niet 123 hoe ik kon helpen. Maar misschien heb je iets aan onze ervaring met een jeugdorkest. Daar is oudste ooit begonnen omdat ze viool speelde (nu cello). Maar een fijne, onverwachtse bijkomstigheid is dat het daar stikt van de peers. Middelste zit nu ook een jaar of 2 bij het jeugdorkest en ook zij vindt daar veel aansluiting die ze op school met maar een paar kinderen echt heeft.
Er zijn meer mensen op het forum met kinderen in orkesten en die hebben volgens mij dezelfde ervaring qua peers. Ik weet alleen niet of je dochter muzikaal is en meestal heb je wel een jaar of 2 les nodig voor je in kan stromen. Maar ik dacht, ik meld het toch, ter overweging.

Wat betreft middelste, ik heb wel vaker gemerkt dat leerkrachten het niet in de gaten hebben. Of vinden dat veel werk moet kunnen als je slim bent. Denk dat juf in 1e categorie valt. Gelukkig denkt ze wel gelijk mee als we aan de bel trekken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Dee! Ze speelt piano. Dat gaat helaas niet zo goed in een orkest. Maar ik zou wel eens aan de pianojuf kunnen vragen of ze af en toe samen les zou kunnen hebben met een ander kind, quatre mains ofzo. Of misschien over een tijdje een ander instrument. Ik heb zelf ook in orkesten en koren gezeten, maar dat kwam pas op het VO, daarom had ik er eigenlijk nog niet aan gedacht.

Wat betreft de oudste. Het is nog even wachten op het advies tot woensdag. Ze vindt het wel spannend.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Zo, rapport alsnog binnen mét het VO-advies.
De eerste dag dat J na corona weer op school was moesten er 5 cito-toetsen ingehaald worden.
Dat dat geen succes zou worden was natuurlijk wel te verwachten.
Ik ben zeer tevreden dat ondanks corona dit resultaat er staat. En dan hebben we het niet over al dat veel te makkelijke werk online tijdens de quarantaine. Dan is het niet zo gek dat een kind 'uit' staat.
Deze week nog het VO-adviesgesprek. Er staat nu een VWO-advies.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ah wat goed Marthe!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn, Marthe! Mijn dochter moet nog een dag wachten. Ik ben benieuwd naar het gesprek!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Ja, ik ben er echt blij mee en J. nog meer. :lol:
Gisteravond was de open avond voor technasium. Vanmiddag is er een open les en dan straks adviesgesprek.
Wel een tikkie veel in twee dagen tijd. Maar ik ben blij dat deze mogelijkheden er nu even zijn.
Dan weet hij waar hij straks naar school gaat. Toen ik hem net wegbracht liep hij naar binnen alsof hij nooit anders gedaan had.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Hier is het advies ook vwo. Ondanks dat het voorlopige advies ook vwo was, was ze toch erg zenuwachtig. Ze heeft al gekozen naar welke school ze gaat, een gym. Ik hoop niet dat er geloot hoeft.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat mooi om te zien Marthe, dat hij er zo zelfverzekerd naar binnen liep. Inderdaad best druk zo, maar ik vind net als jij het ook heel fijn dat ze toch even de kans hebben om de school te bezoeken.

Vlinder, ahhh, toch zo zenuwachtig. Het is ook wat hè, deze stap. En fijn dat jullie al een school hebben. Dat loten kan zo vervelend zijn.

Wij hebben gisteren de laatste van de drie scholen bezocht. We moeten een lijstje van vijf aanleveren, maar nummer 3, 4 en 5 zijn opvulling eigenlijk. Het gaat echt tussen nummer 1 en 2. De school van mijn oudste en een montessori school. Totaal verschillende scholen qua onderwijs.
Dochter vindt de keuze heel lastig. Gaat wel heel gestructureerd te werk met lijstjes. Ze wil van het weekend beide scholen nog een keertje bezoeken. Gewoon even een rondje er omheen lopen.
Ik heb geen idee welke ze gaat kiezen. Ik vond haar op de school van mijn dochter net iets relaxter en na afloop heel vrolijk. Op beide scholen werd ze heel warm ontvangen. Op de tweede school zagen we de theaterklas in bedrijf tijdens een repetitie. Niet speciaal voor de kinderen en ouders, maar gewoon omdat ze op dat moment repetitie hadden. Heel gemoedelijke sfeer. Spannend dus!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

De juf zei dat we een aanmeldingsgesprek moeten aanvragen en extra ondersteuning vragen voor ons kind. Het hoefde ook niet ‘te groot’ te zijn, maar een kruisje bij haar naam zeg maar, dat ze een beetje extra op haar letten. Ik heb geen idee hoe het nu gaat op het VO. Hebben jullie tips wat ik kan zeggen/ vragen? Ze krijgen toch al een mentor dacht ik?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Vlinder, ze hebben inderdaad een mentor.
Toch zou ik dat extra gesprek aanvragen voor een goede warme overdracht.
Als ze een beetje weten wat de gebruiksaanwijzing van je dochter is dan wordt er gelijk vanaf het begin in de gaten gehouden of ze niet in de knoop komt. Je zou ook even kunnen vragen of er bij dat gesprek een zorgcoördinator of hb-begeleider/coach bij kan zijn. Voor J. vragen we ook een extra gesprek aan zodat ik samen met de leerkracht de aandachtspunten kan aanstippen.
Wanneer je het op een rijtje op papier zou zetten zou er een soort zielig verhaal komen dat hem geen recht doet omdat dan vooral de nadruk komt te liggen op de zwakke kanten terwijl het een kind is met heel veel mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

We hebben een aanmeldingsgesprek. Gaat het kind dan mee? (Ik neem aan van wel). Moet je dan nog een extra gesprek aanvragen daarvoor?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door cacao »

Het zal vast per school verschillen, maar hier moest het kind juist mee naar het aanmeldingsgesprek. De conrector richtte zich in eerste instantie ook volledig op hem, wat ik een goed teken vond.

De meeste scholen hebben een zorgcoördinator of zorgteam, dat een oogje kan houden op kinderen die net wat meer aandacht nodig hebben. Dat hoeft inderdaad niet altijd iets heel groots te zijn.
Moeder van één sinds 2005

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Op de school waar J heen gaat is er geen aannamegesprek.
De warme overdracht is daar normaal alleen de leerkracht van groep 8 en op aanvraag met een ouder erbij.

@Vlinder, waarschijnlijk staat het wel in de uitnodiging voor het aannamegesprek (mits dat gehouden wordt)
En anders kun je de VO-school even mailen of bellen om te vragen wat er de bedoeling is.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ok, bedankt!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier is inmiddels de keuze gevallen op de VO school van oudste.
Ze heeft zich ook aangemeld voor de kunstklas en is nu bezig met een portfolio maken. Leuk om te zien dat de motivatie weer een beetje terug komt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Baloo »

Hier is de aanmelding ook achter de rug, dezelfde school als oudste nu ook voor jongste. Volgens mij is ze er wel blij mee. Nu breekt een spannende tijd aan, vol met leuke dingen en emotionele dingen. Ze is al erg aan het afscheid nemen soort van.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Leuk Baloo, ook twee kinderen op dezelfde school straks.

Dochter is nog steeds alles behalve emotioneel. Die stopt liever vandaag dan morgen op de basisschool en de musical slaat ze ook het liefst over. Ik ken haar wel langer dan vandaag en denk dat het voor een deel ook een houding is. Stiekem toch heel gevoelig en ik denk dat ze straks wel met een goed gevoel terugkijkt op al die typische afscheidsactiviteiten van groep 8.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door PS2322 »

Ik zoek ervaringen met versnelde kinderen en schooladvies. Oudste zit nu in groep 8, niet versneld en heeft schooladvies obv resulaten. Jongste zit in groep 7, is hb getest en obv doortoetsen en extern onderzoek versneld van groep 5 naar 7. Dit gaat goed. Alleen zijn zijn schoolresultaten een stuk lager dan voorheen. Begrijpelijk na een versnelling, cito E6 waren I, II en III, daarvoor allemaal I/I+. Leerkracht is tevreden en kind zit eindelijk in de leerstand.
Nu cito II, III en IV. Welke ervaring hebben jullie met betrekking tot schooladvies na versnelling? VWO of lager?

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Lisa80 »

Hoi PS2322,

mijn middelste is ook van groep 5 naar groep 7 gegaan. Leerresultaten waren in het begin lager, trok later bij. Vonden wij een logisch proces, wel even wennen ;-). Evengoed weer verbaasd dat hij op een gegeven moment ook weer hogere resultaten haalde, hij pikte nieuwe dingen 'gewoon' snel op.
Hij kreeg vol vwo-advies, op basis van zijn proces op de basisschool, incl. versnelling. Er werd zeker niet alleen naar cito-scores gekeken, en anders in ieder geval naar de meer uitgebreide gegevens, waarbij te zien was dat hij bijv. een score had die bijv. gemiddeld passend was in groep 7 of 8, maar wel met minder totale lesmaanden dan 'gemiddeld' (ik kom even niet goed uit mijn woorden, maar hoop dat duidelijk is wat ik bedoel - anders hoor ik het graag, probeer ik het opnieuw :-))

Nu in de brugklas (gestart op 10-jarige leeftijd) haalt hij gemiddeld 5/6/7, wat hij zelf heel heftig vindt en ook wel onzeker over kan zijn. Wij zien dat hij een goed leerproces doormaakt (niet zozeer cognitief, wel op persoonlijke ontwikkeling) en hij wordt daar ook goed in begeleid door o.a. zijn mentor, die hem heel goed 'ziet'. Hij is vooral heel streng voor zichzelf, ook al laat hij dat niet altijd duidelijk blijken. Veel dingen pikt hij nog steeds snel op, maar bijv. informatie uit een tekst leren of woordjes leren, moet hij echt nog ontwikkelen voor zichzelf. Het is niet meer dat hij dat met 1 blik op z'n blaadje beheerst ;-)

Overigens is mijn oudste ook versneld en heeft ook een vol vwo-advies gekregen.

Zoals je het beschrijft klinkt het wel goed, fijn dat je kind nu in de leerstand zit!

Groetjes,
Lisa80.
O 2008
M 2010
J 2015

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

PS2322, waar hebben jullie het doortoetsen laten doen? Wij zoeken voor ons kind in groep 5 daar een goed bureau voor. Als je dat wilt delen, zou je mij dan een pb willen sturen?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door PS2322 »

Vlinder42 schreef:
vr 25 feb , 2022 1:16 pm
PS2322, waar hebben jullie het doortoetsen laten doen? Wij zoeken voor ons kind in groep 5 daar een goed bureau voor. Als je dat wilt delen, zou je mij dan een pb willen sturen?
Het doortoetsen is op school gedaan dmv cito's.
Uitgebreid intelligentie onderzoek is extern gedaan (op eigen initiatief)
Laatst gewijzigd door PS2322 op vr 25 feb , 2022 1:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ok, bedankt!

De oudste gister aangemeld op haar nieuwe school. Ik was er nog niet eerder geweest, ik vond het een fijne sfeer. Goede keuze denk ik voor haar!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door PS2322 »

Lisa80 schreef:
vr 25 feb , 2022 11:57 am
Hoi PS2322,

mijn middelste is ook van groep 5 naar groep 7 gegaan. Leerresultaten waren in het begin lager, trok later bij. Vonden wij een logisch proces, wel even wennen ;-). Evengoed weer verbaasd dat hij op een gegeven moment ook weer hogere resultaten haalde, hij pikte nieuwe dingen 'gewoon' snel op.
Hij kreeg vol vwo-advies, op basis van zijn proces op de basisschool, incl. versnelling. Er werd zeker niet alleen naar cito-scores gekeken, en anders in ieder geval naar de meer uitgebreide gegevens, waarbij te zien was dat hij bijv. een score had die bijv. gemiddeld passend was in groep 7 of 8, maar wel met minder totale lesmaanden dan 'gemiddeld' (ik kom even niet goed uit mijn woorden, maar hoop dat duidelijk is wat ik bedoel - anders hoor ik het graag, probeer ik het opnieuw :-))

Nu in de brugklas (gestart op 10-jarige leeftijd) haalt hij gemiddeld 5/6/7, wat hij zelf heel heftig vindt en ook wel onzeker over kan zijn. Wij zien dat hij een goed leerproces doormaakt (niet zozeer cognitief, wel op persoonlijke ontwikkeling) en hij wordt daar ook goed in begeleid door o.a. zijn mentor, die hem heel goed 'ziet'. Hij is vooral heel streng voor zichzelf, ook al laat hij dat niet altijd duidelijk blijken. Veel dingen pikt hij nog steeds snel op, maar bijv. informatie uit een tekst leren of woordjes leren, moet hij echt nog ontwikkelen voor zichzelf. Het is niet meer dat hij dat met 1 blik op z'n blaadje beheerst ;-)

Overigens is mijn oudste ook versneld en heeft ook een vol vwo-advies gekregen.

Zoals je het beschrijft klinkt het wel goed, fijn dat je kind nu in de leerstand zit!

Groetjes,
Lisa80.
Duidelijk, dank je wel!

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Tulp »

Hier jongste inmiddels ook aangemeld. Keuze was tussen 2 scholen. Zijn voorkeur had de school van de oudste, onze voorkeur de andere school. Nu toch naar school van de oudste. Deze school heeft minder ervaring met hoogbegaafdheid, maar is wel goed in kijken naar individuele leerlingen. Jongste wil wel een uitgebreid pakket, tweetalig vwo, met technasium. Kan eigenlijk niet (technasium kan alleen in havo-vwo klas), toch verzoek gedaan. Hopelijk wordt het goedgekeurd..,

Ik merk wel dat het jongste goed gedaan heeft. Hij wil heel graag weg van de basisschool, begin van het jaar verzocht hij ons om er het hèle jaar niet meer heen te gaan. De school is flink reizen, 30 kilometer verderop. Hij is waarschijnlijk de enige van zijn basisschool en vindt dat juist fijn. Wil graag een echt nieuwe start maken geeft hij aan.

Ps2322, jongste is ook versneld van groep 5 naar 7. Hij heeft een vol vwo advies. Voor rekenen en begrijpend lezen heeft hij na de versnelling nog steeds consequent I of I+ gescoord, dus daar hadden wij geen zorgen over. Hij is echter versneld ondanks een hele lage score op spelling (jarenlang structureel V of V-). Na de versnelling ging hij hier wel hoger op scoren overigens. Vorig jaar een keer een IV en een keer II, nu een III. Spelling en werkwoordspelling (ook V) blijft zeer zwak, maar de oorzaak zit juist in zijn hoogbegaafdheid (saaaaaai en hij ziet overal een uitzondering in). Juf heeft ook geen seconde twijfel gehad over advies.

Wel hebben wij aan het begin van het schooljaar nog gesproken over andere oplossingen. Wat cognitief is hij ver genoeg voor de middelbare school, op andere gebieden nog lang niet. Nog een jaar basisschool was geen optie (hij is immers niet zomaar versneld), hb scholen enigszins in de buurt (straal van 30 kilometer) hadden geen plek en een intermezzo was er ook niet.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik opende net Magister voor mijn oudste en keek bij gegevens. Zag ik de naam van middelste er ook staan. Inclusief een school e-mailadres, dus ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat ze geplaatst is.

Officieel weten we het pas over een paar dagen. Alle groep 8 kinderen in onze stad weten allemaal op dezelfde dag of ze geplaatst zijn. Misschien een foutje van de school. Misschien mocht ik het nog niet zien, want kort daarna crashte de app. :lol: Maar wel heel blij hiermee, dan is dochter geplaatst op de school van haar 1e keuze.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Tulp »

Oh wat fijn Dee85. Toch fijn om al te weten en dat het eerste keus is. Ik ben ook benieuwd, maar geen idee of en hoe ze dat ‘officieel’ laten weten. We gaan het zien.

Hier helaas weer grote zorgen. Jongste heeft al jaren flinke problemen met zindelijkheid. Met periodes gaat dat beter en slechter. Nu dus weer wat slechter. Vandaag dus met zeiknatte broek uit school. Hoe moet dit naar de middelbare school? Wij hebben, na van alles ingezet te hebben en geprobeerd te hebben, echt geen idee meer hoe nu verder. Hij past het gewoon niet toe.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Dat is fijn nieuws Dee!
Hier horen we het pas na 15 april, dat is dus nog wel even wachten.
Ik verwacht dat J wel aangenomen wordt aangezien brugklassers met een broer of zus op die school voorrang krijgen bij de toelating.

Tulp, wat vervelend!
Eén van onze kinderen was pas met 12 jaar nachtzindelijk.
Het heeft te maken met de rijpheid van het zenuwstelsel. Dan kun je oefenen wat je wilt maar toepassen lukt dan echt niet.
Het was trouwens van de ene op de andere dag over en daarna ook nooit meer een ongelukje.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Onze dochter is ook geplaatst op de school van haar 1e keuze. Heel fijn!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Baloo »

@Tulp, ik zou hem zg incontinentie ondergoed geven. Dan kan hij zonder zenuwen gewoon zijn gang gaan, en gaat het een keer mis dan is niet meteen zijn hele broek nat. Misschien met een schone in zijn tas zodat hij zo nodig op school kan wisselen. Je ziet niks aan die broekjes. Succes!

sloppyslayer
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 14 mar , 2022 9:02 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door sloppyslayer »

Mijn oudste zit in groep 8

HBer met een TL advies :confused:

Ze wil heel graag TTO gaan doen maar dat zit er voorlopig niet in.

Zijn er hier meer kinderen die met heel veel moeite naar school gaan?

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mijn kinderen niet, maar wel die van een bekende. De kinderen presteren onder, maar 2 van de 3 doen het net iets beter omdat ze naar een nieuwe basisschool zijn gegaan waar ze heel veel expertise op gebied van HB hebben. De middelste heeft met veel extra begeleiding een havo advies gekregen. De jongste kleutert nog, maar voor dit kind ziet het er wel positiever uit dan voor de oudste twee die niet goed gezien zijn op de vorige basisschool. De kinderen zijn alle drie hb en zijn/waren absolute onderpresteerders.

Fijn om al het goede nieuws van de schoolplaatsingen te lezen!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

sloppyslayer
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 14 mar , 2022 9:02 am

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door sloppyslayer »

Dee85 schreef:
vr 01 apr , 2022 11:07 am
Mijn kinderen niet, maar wel die van een bekende. De kinderen presteren onder, maar 2 van de 3 doen het net iets beter omdat ze naar een nieuwe basisschool zijn gegaan waar ze heel veel expertise op gebied van HB hebben. De middelste heeft met veel extra begeleiding een havo advies gekregen. De jongste kleutert nog, maar voor dit kind ziet het er wel positiever uit dan voor de oudste twee die niet goed gezien zijn op de vorige basisschool. De kinderen zijn alle drie hb en zijn/waren absolute onderpresteerders.

Fijn om al het goede nieuws van de schoolplaatsingen te lezen!
We merken ook wel dat het bij onze jongste "makkelijker" gaat als bij de oudste. Onze jongste die kan ook foutloos werken en als ze dan alles goed maakt en dan een dag alles fout hebben ze in de gaten dat ze het niet leuk vindt.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Wat jammer, sloppyslayer. Ik kan me je zorgen goed voorstellen. Mijn kinderen hebben ook ondergepresteerd. Bij de oudste heeft dit geduurd tm groep 6, maar zij bleek ook add te hebben. Hb en add is een lastige combi. De ene dag kon ze alles goed hebben, de andere dag alles fout. Uiteindelijk heeft ze wel vwo-advies gekregen, maar ze heeft wel veel begeleiding nodig oa van ons als ouders. De jongste is hb en deed gewoon nergens aan mee of deed alsof ze dingen niet kon. In de loop van groep 4 ging het beter. Ze heeft nu een prachtig rapport, maar ze onderpresteert nog steeds en de motivatie is soms ook ver te zoeken. Dat laatste vind ik als moeder wel moeilijk om mee om te gaan, want vaak heeft ze juist geen zin in het levelwerk of andere dingen die juist als uitdaging bedoeld zijn. Haar mindset is heel lastig. Ze heeft periodes met veel hoofdpijn en buikpijn en dat ze dan ook niet naar school wil. Gelukkig gaat het nu even redelijk goed.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wij hadden gister het kennismakingsgesprek met de mentor. Het kwartier dat ervoor uitgetrokken was, duurde wel een half uur. :mrgreen: De mentor is een hele rustige jongeman van ik schat ergens begin 30.
Het was een leuk gesprek met de mentor. Ze hebben het o.a. gehad over het schoolorkest en ze hebben nog geen blazer (dochter speelt hoorn) en werd wel enthousiast. We gaan wel even kijken hoe het straks gaat voordat ze zich heel enthousiast ergens op stort en het toch een beetje teveel van het goede is.
Ze komt in een klas van 28 kinderen, dus niet stampvol.

Merk aan dochter dat ze de basisschool telkens een beetje meer zat is. Heeft bijna dagelijks hoofdpijn. Vanmorgen ook weer. Moest ze een Playmobil vulkaan en een zelfgebouwd ziekenhuis van Lego meenemen voor een project. Zij knapt altijd het meeste werk op met projecten. Samenwerken vindt ze daardoor ook niet leuk. Hoop dat ze volgend jaar positievere ervaringen zal opdoen met groepswerk.
De sfeer is ook erg naar in de klas. De directeur komt al geruime tijd wekelijks in de klas om met de kinderen te praten over het gepest. Onlangs is er een kind geschorst en tijdens de gymles (dochter was toen ziek) was het zo uit de hand gelopen dat ze de gymles een half uur hebben ingekort en de adjunct erbij moest zitten om alles in de gaten te houden. Ook tijdens het gesprek gister was het een onderwerp en daar merk ik aan dat het dochter best veel doet. Een van haar beste vrienden in de klas is vaak doelwit van de pesterijen en ze heeft het al vaak voor hem opgenomen. Helaas is hij al zo vaak gepest dat hij soms ook acties van dochter ziet als pesten. Terwijl ze dan er bijvoorbeeld voor kiest om op het schoolplein iets anders te spelen dan hij voor ogen had. Gelukkig blijven ze elkaar wel opzoeken. Vorige week hadden ze paasdiner en er was sprake van dat hij niet zou komen. Dus ik zei dochter dat ze hem misschien moest bellen met haar vriendin samen zodat hij toch weet dat er mensen zijn die graag willen dat hij erbij is. Dat had uiteindelijk de moeder van haar vriendin gedaan en gelukkig ging hij wel mee. Ook op kamp. Dat is volgende maand en ik houd wel een beetje mijn hart vast. Als het maar gezellig blijft.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Tulp »

Sloppyslayer, lastig. Hier ook een snel onderpresterend kind, ook HB en ADHD. Legt zichzelf onnodig druk op, moet flink gestimuleerd worden enz, geen lekkere combi. Ging vorig jaar, na versnelling van 5 naar 7, met een heel sensitieve leerkracht vrij goed. Dit jaar wat minder. Gisteren en vandaag Cito eindtoets gehad, was er heel zenuwachtig voor, wat totaal niet nodig was. Juf had al een stukje nagekeken en noemde dat hij niet goed gepresteerd had door de druk die hij voelde. Was ook zichtbaar tijdens de toetsen dat zijn concentratie slecht was. Hij weet dit nog niet…

Verder heel herkenbaar Dee85 van de klas. Hier ook veel gepest in de klas. Zoon is vooral doelwit. Morgen Koningsspelen, zoon blijft ws thuis. Ik zie ook heel erg tegen kamp op. Zoon ligt totaal uit de groep, heeft eigenlijk geen vriendjes. School heeft het niet erg goed door. Vandaag door een aantal andere kinderen aangevallen. Daarover zijn er een mail gestuurd, werd ik gebeld door de juf en werd het volledig gebagatelliseerd. Ik ben dus enorm uit mijn slof geschoten. Andere juf moest het komen redden, maar mijn vertrouwen is inmiddels gedaald tot het vriespunt. Ik snap dat vriendje van je dochter wel, zoon zou ook zo kunnen reageren. Een soort basiswantrouwen in andere kinderen. Heftig als kinderen dat hebben. Fijner als ze wat naïever zijn denk ik.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat heftig Tulp. Dan zijn die paar weken nog een heel lange tijd. Zou eventueel thuishouden van kamp nog een optie zijn? Als je toch met niemand aansluiting hebt, kan ik me voorstellen dat hij er enorm tegenop ziet.

Dochter heeft het heel vaak voor dat vriendje opgenomen. Ook toen zijn andere vriendinnen meededen met het pesten. Ze vond het dus zelf ook niet leuk dat hij zo boos werd op haar. Dat begrijp ik. Ook heb ik uitgelegd dat hij waarschijnlijk beschadigd is door het pesten en dat hij soms niet meer kan onderscheiden wat nou bewust hem dwarsbomen is of een kind die er simpelweg voor kiest iets anders te doen dan hij. Ik heb haar een heel groot compliment gegeven voor het feit dat ze het altijd voor hem opneemt. Dat het heel belangrijk is voor iemand die gepest wordt, dat er tenminste 1 iemand is die er voor hem is. Ik hoop voor het vriendje dat hij volgend jaar echt een hele fijne school treft. Volgens mij gaat hij bewust naar een school wat verder van zijn woonplek vandaan. Om opnieuw te beginnen. Snap ik heel goed, heeft mijn oudste dochter ook gedaan. Was de kinderen van de basisschool flink zat.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Tulp »

Heftig ook voor je dochter, Dee! Wel knap dat ze het voor hem blijft opnemen, is ook heel lastig voor haar. Zoon noemt hier ook een klasgenoot die het soms voor hem opneemt, maar geeft inmiddels ook aan dat deze klasgenoot wat meer afstand neemt en snapt dat zelf ook. Zoon gaat volgend jaar ook verder weg naar school, om meerdere redenen, maar deze speelt ook mee.

Kamp, wij hebben eerst aangegeven dat hij niet meeging, maar zoon wil wel graag mee. Uiteindelijk ga ik dus ook mee, hoewel hij dat liever niet wilde. Ik heb nu wel aan hem gevraagd waarom hij mee wilde. Dat is denk ik meer het idee van kamp en de basisschool positief afsluiten. We gaan komende week even aankijken.

Vanmorgen door de andere juf gebeld. Mijn heftige reactie gisteren heeft haar wel aan het denken gezet en ze heeft direct actie ondernomen. Ze belde om haar excuses aan te bieden, zag in dat ze de situatie in de afgelopen jaren fors onderschat hebben en dat er een structureel probleem in de klas is. Ze wil dit nu wel gaan oplossen nog, maar de vraag is natuurlijk of er nog voldoende tijd is. Zoon voelde zich wel heel erg gehoord nu, dus dat is wel belangrijk. Komende maanden zullen wat ons betreft vooral in het teken staan van herstellen en zo sterk mogelijk naar het VO gaan. Hopelijk zonder blijvende schade bij zoon.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat fijn dat die juf je heeft teruggebeld, excuses heeft gemaakt en nu ook erkent wat er daar in de klas aan de hand is! Voel plaatsvervangende blijheid. :)
En als je zoon zelf graag mee wil op kamp, dan is dat ook helemaal oké. Ik kan me ook wel voorstellen dat hij dat alles wil meemaken. Mijn broertje is om eenzelfde soort reden niet mee geweest op kamp en die beslissing was ronduit verdrietig.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Tulp »

Dee85, wat een lief berichtje! Ja heel fijn dat juf gebeld heeft. Dit was dus de juf die gisteren moest redden. Ze was zichtbaar aangeslagen, had de situatie verkeerd ingeschat en had er last van. Gelukkig ook het soort dat direct in actie komt. Zoon is vanmiddag even op school geweest om met een deel van de kinderen in gesprek te gaan. De kinderen hadden heel goed gereageerd en hadden daarna daad bij woord gevoegd volgens zoon. Zoon kwam dus met een fijn gevoel buiten. Is nog wel emotioneel natuurlijk, maar vooral ook opgelucht. Nu hoop ik dat het na de vakantie goed opgepakt wordt en dat zoon echt mag gaan herstellen.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

O Tulp, wat een vervelende toestand voor je zoon.
Wel erg fijn dat die juf zo eerlijk is om haar foute inschatting toe te geven.
Ik hoop dat je zoon nog een paar goede laatste maanden heeft. Dat kan erg veel verschil maken voor hoe hij de rest van zijn leven terugkijkt op de basisschool. Voor onze M lukte dat niet en het heeft heel erg lang geduurd voordat die schade enigszins begon te herstellen.

Dee, wat is het toch lief en dapper van je dochter dat ze het elke keer weer voor die jongen in haar klas opneemt.
Je hebt ook wel heel goed aangegeven hoe pesten en even met iemand anders doen voor hem hetzelfde kunnen voelen.
Bij M. merkten we dat ze op de goede weg was toen het verschil tussen pesten en plagen of gezonde afstand weer door haar opgemerkt werd.

Hier viel vanmiddag de enveloppe in de bus met de bevestiging dat J. is aangenomen op de school waar hij heen wil.
Hij is in de technasiumklas geplaatst en heeft er erg veel zin in.
Zo'n opsteker had hij na deze week echt even nodig. De CITO ging niet helemaal soepel. Hij maakte de toetsen digitaal ivm zijn trage schrijfsnelheid. Toen kreeg hij de geschiedenistoets toch ineens op papier. Nadat hij hem af had moest hij hem alsnog óók digitaal maken.
Ook moest er een werkstuk ingeleverd worden. Daar zat weer een klassieke manier van differentiëren tussen de verschillende niveau's in. Afhankelijk van je schooladvies moest je meer of minder hoofdstukken maken. Ik moest wel lachen toen ik zag dat hij dat in zijn nawoord uitgebreid uitgelegd heeft. Hij had liever gehad dat hij dan een moeilijker onderwerp had moeten kiezen. Nu was het alleen maar extra veel werk. Maar goed, het is ingeleverd.
Ik verwachtte rust maar toen kwam hij vanmiddag thuis met de mededeling dat er binnenkort ook nog een spreekbeurt komt.
Stel je voor dat het saai wordt hier. 8-)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Wat jammer van het gepest. Helaas heeft mijn dochter het dit jaar in groep 8 ook voor haar kiezen gekregen. Ik vind ook dat er door school weinig aan is gedaan, behalve haar naar een sova cursus sturen. De pesters hoeven niets. Die hebben blijkbaar geen sova nodig? Zelfs dat een jongen haar ging schoppen werd niets aan gedaan. Het is dat hij daarna ook raar ging doen tegen andere kinderen, daardoor heeft mn dochter in elk geval niet meer het idee dat het aan haar lag.

Voormalige bff heeft ruzie gehad met haar nieuwe bff en wil nu weer vriendinnen zijn met mijn dochter. Die was blij. Ik heb hier zelf moeite mee. Dat meisje heeft driekwart jaar heel naar gedaan tegen mijn dochter, die daardoor maandenlang huilend met haar ziel onder haar arm naar school ging. Ik weet niet zo goed wat ik nu tegen haar moet zeggen. Ik zou zelf niet graag weer vriendinnen zijn met iemand die zo met mij om is gegaan. Maar mijn dochter vindt dat dat meisje sorry heeft gezegd.

Ik hoop dat ze de basisschool toch fijn kan afsluiten en jullie kinderen ook. Als ik kijk hoe het hier is gegaan, dan duurt de basisschool eigenlijk 1 jaar te lang..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat is inderdaad weinig Vlinder.
Bij mijn dochter in de klas is de sfeer al maanden niet fijn en daar wordt wel veel aangedaan - wekelijkse gesprekken met de directeur in de klas en ook activiteiten om de sfeer te beïnvloeden. Doen ze met name tijdens gym.

Dochter is deze week op kamp. Ze zag er erg tegenop - bang dat ze veel hoofdpijn zou hebben, niet kon slapen, ons zou missen, stomme dingen moest doen. Een hoop gemopper vooraf maar op de foto's zie ik gelukkig toch een vrolijke dochter terug. Morgen komt ze al weer terug en ze zal behoorlijk gesloopt zijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

*echo* :roll:

De laatste schoolweek is hier aangebroken. Dinsdag de musical en dan zit het er helemaal op. Vooralsnog merk ik niet dat dochter er verdriet om heeft. Ik hoor vooral veel geklaag over de eentonigheid van het continu werken aan de musical. Waar ze ook wel weer zin in heeft. De dag na de musical heeft ze de kennismaking met haar nieuwe klas.

Dochter heeft het hele aanmeldtraject voor een kunstklas op haar nieuwe school doorlopen en is aangenomen. Daar is ze heel blij mee. Ze heeft tijdens het traject al kennis gemaakt met een meisje uit haar klas die ook de kunstklas gaat doen. Het klikte meteen goed tussen de twee en ze appen regelmatig. De moeder van het meisje heb ik ook gesproken. Nu is het idee dat ze samen naar school gaan fietsen. In eerste instantie vond ik dat wel heftig, maar samen vind ik toch een fijner idee. Het meisje woont ook bij ons in de buurt en dat is best uniek, gezien het feit dat de school 40 fietsminuten verderop is en er bijna geen kinderen uit onze buurt daar naartoe gaan.

Het groep 8 kamp vond ze heel leuk!

Hoe is het hier?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Ha Dee, zat je in je eentje te praten? Ik zal even terug echoën. :lol:
Het was hier vreselijk hectisch door gedoe bij dochter op het VO. Hopelijk komt het goed maar een ontspannen einde van het schooljaar lijkt er wederom niet in te zitten.

Wat fijn dat je dochter zo'n goed schoolkamp gehad heeft. Dat is een mooie afsluiter waar ze dan haar hele leven met plezier op terug kan kijken. Zo'n eind fietsen is inderdaad wel pittig maar als ze er eenmaal aan gewend zijn valt de afstand ook wel weer mee.
Fijn dat ze al een vriendinnetje heeft op school en dan ook nog dezelfde belangstelling voor kunst. Dat biedt perspectief.

Ik vind de laatste weken van het schooljaar en specifiek groep 8 wel heel erg rommelig.
Er is niets meer over van de routine.
Vanavond is de musical van J. Hij heeft er heel veel zin in en heeft op eigen verzoek twee rollen. Wie had dat ooit verwacht van een manneke waarbij we dachten aan selectief mutisme.
Morgen hoeft hij dan maar een halve ochtend naar school. Maandag een hele dag + een buitenactiviteit die doorloopt na schooltijd + een nacht op school slapen. En dan dinsdag gaan ze op de fiets nog naar een natuurgebied in de buurt. Woensdag nog een korte ochtend school en dan zit 17 jaar basisonderwijs voor ons gezin erop. Ik merk dat ik er een tikkie weemoedig van ben.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ah gezellig, toch nog wat volk in dit topic. ;)

Hoe was de musical? Bijzonder zeg, twee rollen terwijl jullie vroeger dachten aan selectief mutisme. Wat is hij dan gegroeid! Wat zullen jullie trots zijn.
Ik snap goed dat je er een beetje weemoedig van wordt dat de basisschooltijd er nu op zit. Wat gaat het dan snel hè? Het cliché is waar.

Ik vroeg dochter vanmorgen hoe ze er nu tegenaan kijkt dat de basisschool nog minder dan een week duurt. Ze mompelde iets van 'rare irritante klas, maar toch wel missen'. Ik heb dus het vermoeden dat die waterlanders wel gaan komen na de musical dinsdag. Wat ik natuurlijk goed begrijp. Ik vind dit soort dingen altijd best sentimenteel. Echt een mijlpaal. Enerzijds het gevoel van je kind zo groot, maar toch nog zo klein en weg uit de vertrouwde omgeving, anderzijds van 'jeetje, houd eens op met zo snel groot worden!' Tegelijkertijd supertrots op mijn dame en heel veel zin in de volgende nieuwe fase. Ik ben niet het type dat snel huilt, ik vecht met man en macht tegen de tranen omdat ik het zo vreselijk gênant vind. :lol:
Ik heb nog een kind op de basisschool, dus voorlopig hoef ik nog even niet te denken aan de basisschooltijd achter me laten.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Hier gaat het goed. Ze had vandaag haar laatste schooldag en ze zijn meteen op kamp vertrokken. De musical was woensdag al en was heel leuk. Het was die dag wel erg warm. Het was pittig voor ze. ‘s Ochtends repeteren, ‘s middags generale voor kinderen van school en ‘s avonds voor de ouders met daarna nog een afscheidsborrel. Ze moesten helaas daarna nog 2 dagen naar school. Vandaag dan de laatste met een afscheidsritueel en vertrek naar kamp. Mijn dochter had het er wel moeilijk mee na de musical, dat ze dan straks haar vriendinnen niet meer ziet en ook haar juf gaat ze heel erg missen.

Voor ons was de afgelopen tijd een heel roerige tijd. De jongste gaat een klas overslaan en gaat naar groep 7. Door school is dat allemaal erg traag opgepakt. We hebben daarom een overstap naar een andere school overwogen, maar ons kind is ook uiteindelijk een paar keer gaan kijken in groep 6 en voelde zich daar thuis. Daarom hebben we gekozen voor een klas overslaan op de huidige school. Helaas kon haar vriendinnetje er maar moeilijk mee omgaan en ging veel ruzie maken. Ik verbaas me er wel over dat hier op het forum vaak erg makkelijk gepraat wordt over klassen overslaan of naar een andere school gaan. Wij hebben beide gedaan, maar ik vind het toch niet niks voor het kind, ook al stond ik achter (en voor) elke keuze die we hebben gemaakt.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier zowel ervaring met een versnelling als een schoolwissel en we zijn zeker niet over 1 nacht ijs gegaan. Ik wil niet teveel in detail treden, maar er zijn zaken waar ik toen te licht over dacht. Ik heb er echter geen spijt van omdat ik toen met de informatie die ik had echt de best mogelijke keuze heb proberen te maken. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken dat mijn jongste nu op de vorige basisschool zou zitten. Maar de keuze voor een versnelling zou ik in eenzelfde soort situatie niet meer zo snel maken; daar zou ik toch beter onderzoek naar laten doen (didactisch, maar ook sociaal en emotioneel).
Misschien dat je op het forum ook niet altijd goed meekrijgt welke weg er aan zo'n beslissing vooraf is gegaan. Anyway, ik hoop dat jullie keuze positief zal uitvallen!

Klinkt als een pittige week Vlinder. Maar wel vol leuke activiteiten. Dat zal best even wennen zijn zo zonder haar vertrouwde vriendinnen. Gaan er een paar mee naar haar nieuwe school?

Middelste gaat helemaal alleen naar haar nieuwe school en vindt het prima zo. Ik vraag me af hoeveel contact ze straks nog zal hebben met haar bff van de basisschool. Ze woont hier 5 minuten vandaan, maar buiten school spreken ze weinig af (ook omdat ze allebei druk zijn met clubjes). Mijn vriendin uit groep 8 ging ook naar een andere school dan ik en wij hebben nog best lang contact gehouden. We zagen elkaar bijna elk weekend. In de derde klas ging het verwateren, zij was met hele andere zaken bezig. Kreeg een vriendje, etc. Ik vond dat toen heel erg jammer, maar that's life...
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Dee. Ja, ik heb soms het gevoel dat er hier heel makkelijk over wordt geschreven. Maar ik vond zowel de schoolwissel als nu de versnelling wel rocky roads niet in de laatste plaats voor het kind.

Bij de oudste gaat alleen 1 jongen van de andere groep 8 naar dezelfde school. Dat is misschien wel jammer voor haar, maar misschien ook niet. Ik hoop dat ze op die school straks leuke nieuwe vriendinnen opdoet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik hoop met je mee!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

En toen was groep 8 echt voorbij en daarmee voor ons als gezin de hele basisschoolperiode van 17 jaar.
Dat was wel even slikken.

Vlinder, dochter was destijds de enige van de basisschool die naar haar huidige school ging.
Na een niet zo leuke basisschooltijd was het voor haar een verademing. Ze kreeg kansen zonder dat anderen die haar al kenden het voor haar konden verpesten. Dat heeft heel goed uitgepakt.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik kan me voorstellen dat het even slikken was, Marthe. Zeventien jaar is een hele tijd en je sluit echt een periode af in je leven.

Bij ons zit het er sinds dinsdag ook op. De musical was vooral erg leuk en grappig, maar er zaten ook tranentrekkers van liedjes tussen. Het was verder een mooi afscheid. Ik merkte dat er bij de kinderen en ouders veel minder emotie zat over het eindigen van groep 8 dan bij oudste. Die klas, waar zij overigens maar een jaartje in zat, was veel warmer en hechter. Bij middelste is er de laatste 2 jaar veel onrust in de klas geweest en ook wel wat tussen de ouders. Met wat ik dinsdag zag, denk ik dat er nog veel meer hommeles tussen de ouders was dan ik heb meegekregen. Ach ja, so be it.

Dochter heeft genoten en had de dag erna gelijk al de kennismaking met de klas. Had al een meisje gevonden waar het mee klikt en vond er gister nog eentje. Ik denk dat het wel goed zal komen! Mijn tweede die in haar eentje start op een VO school. Het komt goed!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Wat een verschil maakt de ene of andere klas dan qua emotie.
Bij mijn dochter was het destijds ook niet zo'n tranendal. Daar was ook echt veel gedoe met meidenvenijn en ouders die ervan overtuigd waren dat hun kind nooit pestte. :roll:
Toen we naar huis reden gisteren zei jongste met een verstikt stemmetje dat hij intern in conflict was of hij nou verdrietig moest zijn of blij. De opmerking 'het was zoooooo'n leuke klas' kwam echt uit zijn tenen. En dan had hij ook nog twee geweldige leerkrachten.
En ja, mij deed het veel. Ik raak een groot stuk van mijn sociale leven kwijt. Deed veel op school en dat is nu definitief voorbij.

Maar goed, op naar de volgende stap. En ook daar op school zal ik de handen uit de mouwen steken mits longcovid eindelijk eens vertrekt.

Wat heerlijk dat je dochter zo'n zin in haar nieuwe school heeft en gelijk een vriendinnetje treft.
Dat maakt het een heel stuk makkelijker.
Mijn dochter startte destijds ook in haar eentje op haar nieuwe school en dat beviel heel goed. Een schone lei bij je medeleerlingen kan heel prettig zijn.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Zeker een verschil! Er waren bepaalde pestkoppen in de klas waar dochter wel helemaal klaar mee was. Ze is nooit door hen gepest, maar ze verziekten de sfeer erg waar zij ook last van had.

Het lijkt me helemaal lastig om de basisschoolperiode af te sluiten als je zo actief was op de school. Dat is wel even een leegte hoor. Daar mag een moeder best even over mokken en sippen. ;)
Knap hoe je jongste aan kan geven dat hij zich tegelijkertijd verdrietig en blij voelt. Het een kan gewoon bestaan naast het ander....Zal hij nog afspreken met zijn oud-klasgenoten straks?

Ik denk dat het hier wel grotendeels gaat verwateren. Alleen haar bff zal ze nog regelmatig zien omdat die hier 5 minuten vandaan woont. En een meisje dat in hetzelfde orkest als zij speelt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 8 2021/2022

Bericht door Marthe »

Ik verwacht wel dat hij met een aantal klasgenootjes nog contact zal houden.
Zijn vrienden zijn voornamelijk de jongens die ook in de plusgroep zaten vanuit de beiden groepen 8.
Met een aantal van de ouders zijn we zelf bevriend. Dus dat maakt het wel een stukje makkelijker.
Zijn schoolvriendje uit de wijk verhuist naar de andere kant van het land.
Met zijn andere vriend zit hij straks ook weer in de klas.
Het is een ploegje dat erg van gamen houdt en elkaar ook online wel treft.
Ook staan er nog wat feestjes in de herfst- en kerstvakantie op het programma.

Plaats reactie