Geheel eigen leerlijn?

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Karan_1 »

Even een vraagje over jongste: hij heeft groep 3 en 4 in 1 jaar gedaan en zat dit jaar in groep 5. Tijdens de lock down veel problemen, na aanpassen van het werk (geen reguliere lessen meer meedoen met uitzondering van de zaakvakken) ging het weer beter. Er zijn wat Cito's E6 afgenomen en daar scoorde hij I+ en bijna I+ op. Alleen begrijpend lezen is niet doorgetoetst (ik moet nog even vragen volgende week hoe dit zit).

Volgende week gesprek over volgend jaar. Zoon is ook al in het zorgteam besproken, omdat samenwerken en contact in de klas wat moeizaam zijn.
Momenteel met veel eigen werk gaat het goed. Zoon doet nu Kien voor rekenen en dat vindt hij leuk. Voor taal schrijft hij vooral eigen verhalen.

Ik zit een beetje in dubio over volgend lesjaar: een tweede versnelling heeft om diverse redenen niet onze voorkeur. Een eigen leerlijn werkt goed, maar het samenwerken (waarvan wij ook wel zien dat het moeizaam gaat, ook in de plusklas trouwens) wordt wel lastig natuurlijk. School geeft ook aan dat hij cognitief echt op een ander niveau functioneert dan de rest van de klas.

Iemand ideeën of punten die ik mee zou kunnen nemen in het gesprek van volgende week? Voltijds HB-onderwijs is er niet in onze regio, dus die optie valt af.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door merriedroom »

Voor het samenwerken doet dochter mee aan Lego League dat op school wordt aangeboden. De groepjes worden meestal vanuit een aantal leerjaren samengesteld. Samenwerken is ook aanpassen, luisteren naar de ander, afspraken maken en die opvolgen. Misschien werkt dit, omdat er geen schoolse vakken onderdeel van uitmaken.

Het moeilijker contact maken, kan verschillende redenen hebben. Een verschil in cognitie is een verklaring, maar als het ook in de plusklas moeilijker gaat, dan weet ik niet of de aansluiting met klasgenoten wel beter zou gaan na een versnelling. Tegenover alle argumenten om niet nogmaals te gaan versnellen, lijkt het sociale contact hier niet per se een voorargument zijn.

Waarom gaat het samenwerken in de plusklas ook moeizaam?

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Bissi »

Geen HB onderwijs in de regio, maar zijn er andere mogelijkheden? Bijvoorbeeld een externe plusklas (naast die op school)? Die zijn vaak wel gestructureerde dan op school.
Of elders binnen de schoolkoepel een andere plusklas?

Of, wat ook veel hb kinderen doen bij wieversnellen niet wenselijk is: heel veel buiten school doen. Zoals muziek, sport, toneel, musical. Op de musical opleiding van zoon zaten diverse hb-ers en nu hij bouldert zijn er ook weer diverse (niet dat hij ze zelf opzoekt, hij wil niet hb zijn lijkt het). Bij schermen of schaken zie je dat ook meer. Niet dat dat per se moet, maar soms helpt het dat er bij zulke activiteiten trainers zijn die relaxed en toch duidelijk kunnen zijn in hun aanwijzingen. Die kinderen een beetje volwassen bejegenen.

Mijn dochter had op school geen echte plusklas, maar mocht in groep 5 samen met een jongetje uit de klas een vast dagdeel in de week projecten doen met z'n tweeën. Niet heel ingewikkeld, wel best leuk. Samenwerken is eenvoudiger met zijn tweeën.
Bijvoorbeeld een Einsteindoos over stuiterballen en een cursus Excel en dan de gemiddelde lengte van de klas uitrekenen. Ook hebben ze een kinderboek geschreven en gemaakt en voorgelezen aan de kleuters. Eigen spelletjes bedenken en maken is ook leuk. In groep 5/6 gaat de dynamiek in de klas vaak over (spel)regels, dus bij veel kinderen een dingetje. Dat vraagt wat meer van de leerkracht, maar viel uiteindelijk wel mee voor haar qua werk.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Hanneke »

Fijn dat het met eigen lijn wel beter gaat. Mooi dat dat mogelijk is ook.
Voor wat betreft het samenwerken ben ik het eens met merriedroom.
Heeft school/ hebben jullie helder waar het mis gaat op dat gebied? En zijn er opties binnen de school om daar vervolgens mee aan de gang te gaan?

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Karan_1 »

Ik probeer even op iedereen te reageren.

Voor ons is versnellen echt een laatste optie, omdat we dan echt problemen op sociaal gebied verwachten. Zoon gaat wel met sommige oudere kinderen om, maar je merkt dan dat er op sociaal gebied een groot gat is.

Zoon gaat eens per twee weken naar een externe plusklas, 1 keer per week naar een interne plusklas en doet 2 keer per week samen met een onderwijsassistent projecten. Ik had gehoopt dat hij bij de plusklas meer contacten, maar ook daar is hij een beetje een eenling. Met volwassenen kan hij doorgaans wel goed overweg trouwens, al zoekt hij wel de grenzen op. Bij strenge volwassenen met humor gaat het het beste.

Uitdaging vindt hij thuis met drie oudere broer/zussen en vooral in de muziek. Hij speelt in een orkest en heeft een leerkracht, die hem flink uitdaagt. In de lockdown hebben we hem ook thuis zijn typediploma laten halen: dat was even doorbijten de laatste weken, dus wel een heel nuttige les voor hem. Met het typen was het eigenlijk zoals met de muziek: razendsnel met wat slordigheden.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Bissi »

Over uitdaging naast schoolwerk heeft hij niet te klagen dus.
Als ik kijk naar de verschillen in aanpak tussen de scholen van mijn kinderen (reguliere school VS hb-onderwijs), dan denk ik aan het volgende:
HB onderwijs
- hadden niet de verwachting dat ze alles meteen snel snapten
- doelen gekoppeld aan elke vorm van verrijking
- uitleg wordt gegeven
- verrijkingsmateriaal past bij de voorkeur van de leerling
- normale stof gecompact op basis van een toets, maar wel automatiseren wanneer van toepassing
- iedereen heeft verrijking
- aandacht voor executieve vaardigheden (zelf leren plannen, maar ook eigen leerdoelen op tafel geplakt om aan te werken). Dit konden ook sociaal-emotionele vaardigheden zijn, meer zelfstandigheid enz

Niet hb:
- alleen verrijkingsmateriaal krijgen als alles eerst foutloos gemaakt werd, meteen stoppen als er foutjes gemaakt werden (leidde tot faalangstig gedrag)
- slimme kinderen hoeven niet te automatiseren
- verrijking zonder uitleg of nakijken (het maakte weinig uit hoe het gemaakt werd)
- weinig aansluiting met de rest van de klas bij verrijking, waardoor sommige kinderen zich ervoor schaamden dat ze iets anders zaten te doen
- geen doelen eraan gekoppeld, verrijking was een doel op zich
- niet elke leerkracht zag het nut ervan in of nam het serieus, hun inspanning en waardering ervoor was wisselend (wegens: geen tijd)
- geen ef of soc-emo doelen

Je ziet dat hb-onderwijs er beter vanaf komt. Maar dat was omdat het onderwijs er helemaal op ingericht was, er meer budget voor was, de klassen kleiner waren en de leerkrachten erop getraind waren.
Dat is vaak niet zo op veel andere scholen. (En natuurlijk zijn sommige niet-hb scholen hier wel weer beter in en doen sommige hb scholen dit niet zo goed).

Maar uiteindelijk is een leerkracht die oog heeft voor het kind, die het serieus neemt en ook de verrijking serieus kan nemen, heel fijn en vertrouwen wekkend.
En alles zo inrichten dat het kind met de eigen leerlijn zich verbonden voelt met de klas.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Karan_1 »

Bissi, gelukkig gelden de punten die je noemt over normaal onderwijs op onze school niet, op de aansluiting met andere kinderen na. Ze zijn er echt wel goed mee bezig en er is ook redelijk wat expertise. Helemaal super zal het nooit worden, maar die verwachting heb ik ook helemaal niet.

Enige punt van zorg is of ze echt uitdaging kunnen blijven bieden en of zoon het leuk blijft vinden om ander werk te doen.

Gelukkig hebben we thuis dus nog wel het een en ander. Vooral bij het jeugdorkest schat ik in dat minimaal 80% van de kinderen hoogbegaafd is (veel ouders werken bij de universiteit, dat is merkbaar).

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Bissi »

Ik denk dat veel scholen nu goed bezig zijn op het gebied van differentiatie. Op de school van mijn dochter zal het nu misschien ook beter geregeld zijn. Destijds vonden ze het luxe, namen ze het niet zo serieus. Iets extra's, wat je deed als je er tijd voor had.

Als kind merk je of je serieus genomen wordt in je werk of niet. Bij gewoon schoolwerk zit de leerkracht als het ware te wachten op het resultaat. Bij verrijking zou dat ook zo moeten zijn. Als dat niet zo is, voelt het als bezigheidstherapie. Dan leer je niet doorzetten, want het maakt toch niks uit.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door merriedroom »

Toch kan dat nog lastig zijn, Bissi. School vindt sommige verrijking voor dochter echt verplicht, maar zij blijft zich vergelijken met de eigen stamgroep. Als het lukt, is ze heel trots, maar als ze het wat lastiger vindt, dan doet ze het sowieso al beter dan haar klasgenoten en hoeft het dus niet per se volgens haar. In dat opzicht kan een (geheel) eigen leerlijn ook wel lastig zijn voor een kind. Dat is wel afhankelijk van het kind natuurlijk.

Dat is misschien wel een van de grootste voordelen van fulltime hb. Je klasgenoten zijn ook meer je peers.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Paula »

Ervaart je zoon het moeizame samenwerken en gebrek aan aansluiting zelf ook als een probleem? Of is het iets waar vooral zijn omgeving (school, ouders) zich ongerust over maakt.

Onze eigen ervaring:
Oudste had een eigen leerlijn vanaf groep 4/5. Dat werkte prima voor haar. Ze werkte niet graag samen (was extreem verlegen), alleen kon ze gewoon haar ding doen. Ze deed maar weinig klassikaal mee en dat beviel haar goed.
Jongste had vanaf groep 2 een eigen leerlijn. Ook met 2 versnellingen liep hij nog steeds ruim voor op zijn klas. Aan de ene kant was hij blij dat hij zijn eigen 'ding' kon doen (passend niveau, veel compacten, verrijking). Maar tegelijkertijd had hij veel behoefte aan samenwerken. Hij werd onzeker van het altijd alleen werken en niet kunnen inschatten hoe hij het deed ten opzichte van andere kinderen. Hij had geen idee wat 'normaal' was en daar maakte hij zich druk over. Voor hem waren 3 versnellingen nodig om sociaal een beetje op zijn plek te komen.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Karan_1 »

Zoon wil wel graag contact maken, maar hij heeft moeite met sociaal zijn. Hij vindt het moeilijk om naar anderen te luisteren en open te staan voor ideeën van anderen. Omdat dit ook in de plusklas speelt, vermoeden we dat dit echt wel iets van zoon is, al helpt het natuurlijk ook niet dat zijn interesses en taalgebruik niet matchen met leeftijdsgenoten.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Paula »

Karan_1 schreef:
wo 07 jul , 2021 3:20 pm
Zoon wil wel graag contact maken, maar hij heeft moeite met sociaal zijn. Hij vindt het moeilijk om naar anderen te luisteren en open te staan voor ideeën van anderen. Omdat dit ook in de plusklas speelt, vermoeden we dat dit echt wel iets van zoon is, al helpt het natuurlijk ook niet dat zijn interesses en taalgebruik niet matchen met leeftijdsgenoten.
Ik heb even niet alle info paraat, maar is het een interne of externe plusklas waar zoon heen gaat? In een interne plusklas zitten niet per se alleen hb leerlingen. Een slimme of goedlerende leerling die meer uitdaging nodig heeft, is voor een hb kind niet automatisch een ontwikkelingsgelijke. Bij een externe plusklas zijn over het algemeen alle kinderen hb. Dat is geen garantie voor aansluiting, maar de kans is wel groter.
Hebben jullie zelf al eens peercontacten geprobeerd? Bv via Peers2Play, Pharos, dit forum? Ik ben wel benieuwd hoe het contact maken gaat als hij met andere hb kinderen samen is.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Geheel eigen leerlijn?

Bericht door Karan_1 »

Paula schreef:
do 08 jul , 2021 8:00 am
Karan_1 schreef:
wo 07 jul , 2021 3:20 pm
Zoon wil wel graag contact maken, maar hij heeft moeite met sociaal zijn. Hij vindt het moeilijk om naar anderen te luisteren en open te staan voor ideeën van anderen. Omdat dit ook in de plusklas speelt, vermoeden we dat dit echt wel iets van zoon is, al helpt het natuurlijk ook niet dat zijn interesses en taalgebruik niet matchen met leeftijdsgenoten.
Ik heb even niet alle info paraat, maar is het een interne of externe plusklas waar zoon heen gaat? In een interne plusklas zitten niet per se alleen hb leerlingen. Een slimme of goedlerende leerling die meer uitdaging nodig heeft, is voor een hb kind niet automatisch een ontwikkelingsgelijke. Bij een externe plusklas zijn over het algemeen alle kinderen hb. Dat is geen garantie voor aansluiting, maar de kans is wel groter.
Hebben jullie zelf al eens peercontacten geprobeerd? Bv via Peers2Play, Pharos, dit forum? Ik ben wel benieuwd hoe het contact maken gaat als hij met andere hb kinderen samen is.
Hij zit zowel op een interne als externe plusklas. De externe is vooral voor hoogbegaafde kinderen die issues (uitdagingen ;) ) hebben. Ik had mij daar iets meer van voorgesteld qua contacten. Maar ik zie bijvoorbeeld ook bij zijn oudere zus, dat ze altijd al zeer selectief was in haar vriendschappen. Zij heeft twee echte vrienden en dat is voor haar ruim voldoende.
Jongste zoon is ook echt sociaal niet handig, kan echt over anderen heen walsen en wekt irritatie op, omdat hij niet op tijd stopt.

Plaats reactie