Zindelijkheid

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Zindelijkheid

Bericht door Tulp »

Iemand nog ideeën. Zoon is 10 jaar oud, groep 7. Maar hij is niet zindelijk en wij maken ons zorgen. Al jaren struggelen we met zindelijkheid. Hoe hoger de stress is die zoon heeft, hoe moeizamer het gaat. Zoon gebruikt een horloge dat elk uur een signaal geeft (mits hij hem omgeeft en ingesteld heeft...). Soms vergeet hij het horloge, of zet hem uit (klasgenoten hebben commentaar bijv.) of gaat het ondanks horloge toch mis. Zoon schaamt zich, durft na een klein ongelukje op school niet meer naar de wc en liegt er ook over.

Zoon heeft problemen met prikkelverwerking en is heel chaotisch. Hij heeft therapie hiervoor. Vroeger wel op poep en plaspoli geweest, maar geen bijzonderheden.

Hij is zo scheef in ontwikkeling. Groep 7 (en groep 8) zijn qua stof helemaal klaar, zijn wens en drang naar zelfstandigheid is enorm en tegelijkertijd is hij niet zindelijk...

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door loekie »

Onze oudste heeft vergelijkbare problemen gehad. Het begon toen hij bijna 5 was en heeft geduurd tot ongeveer 11-jarige leeftijd. Hij had ook zo'n horloge en heeft soms zelfs een luierbroekje gedragen naar school. Hij heeft ook (kinder)bekkenbodemtherapie gehad. Dat hielp wel iets. Volgens de therapeut komt liegen in deze situaties heel veel voor en is dat zelfbescherming. Uiteindelijk heeft een plaswekker 's nachts gezorgd voor zindelijkheid overdag. Zijn lichaam leek te leren het seintje 'volle blaas' te herkennen.
Het nadeel van elk uur plassen omdat je horloge afgaat is dat het lichaam helemaal niet meer leert voelen wanneer de blaas vol is.
Dat het lukte kwam mogelijk ook omdat hij de basisschool net verlaten had.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tulp »

Het gekke en vooral dubbele is dat zoon zegt het niet te voelen, maar hij tegelijkertijd al s nachts zindelijk is vanaf hij 2,5 jaar is. Hij wordt ook gewoon wakker om naar de toilet te gaan. Heel dubbel dus.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tapijt »

Mijn dochter heeft met 10 jaar bekkenbodemfysiotherapie gehad. Heeft geholpen.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door merriedroom »

Dit is een hele lastige. Heeft hij het gevoel of is hij bang iets te missen? Weggaan om naar de wc te moeten en dan terugkomen en een leuk moment hebben gemist, is niet leuk. Dan kun je het te lang willen ophouden tot het niet meer gaat, met een ongelukje tot gevolg. De signalen worden dan (onbewust) genegeerd. Ervaring hier was dat het met de overgang naar de middelbare over ging. Alsof de balans iets missen of een ongelukje eindelijk de andere kant op viel.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Paula »

Hier dezelfde ervaring als bij Loekie. Jongste was zindelijk voordat hij naar school ging. Na korte tijd groep 1 ging het mis, daarna bleef het een drama. Tijdens vakanties ging het beter tot heel goed, zodra school weer startte was het raak. Toen hij naar de brugklas ging, was hij nog steeds niet zindelijk. Ook hier van alles geprobeerd: horloge dat elk uur alarm sloeg (merkte hij vaak niet), bekkenbodemtherapie (geen verschil), luierbroekjes, craniosacraaltherapie (je probeert wat als je wanhopig bent), chiropractie gericht op bekken. De plaswekker zorgde uiteindelijk ook voor succes overdag. Daarnaast kocht ik van elke broek altijd 3 exemplaren, zo viel het niet op als hij zich op school omkleedde of tussen de middag thuis.
Ook bij ons zal het succes zeker ook te maken gehad hebben met dat hij de basisschool achter zich kon laten. Hij zat daarna stukken beter in zijn vel waardoor signalen van zijn lichaam beter 'ontvangen' werden door zijn hoofd.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door loekie »

Het gekke en vooral dubbele is dat zoon zegt het niet te voelen, maar hij tegelijkertijd al s nachts zindelijk is vanaf hij 2,5 jaar is. Hij wordt ook gewoon wakker om naar de toilet te gaan. Heel dubbel dus.
Is het mogelijk dat hij overdag zijn bekkenbodenspieren aanspant en het daardoor niet goed voelt? En dat hij 's nachts ontspannen is? Onze (kinder)bekkenbodemtherapeut liet zoon overdag veel drinken en niet op vaste tijden plassen (als hij thuis was), zodat hij een kans had om volle blaas te leren voelen. Dit hielp een beetje, maar zoals eerder gezegd werd het pas na basisschool echt beter.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door boom »

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben en het heus vanzelf goed gaat komen. Ik hoop voor hem dat dat al snel zal zijn. In groep 8 straks is hij echt groot, wie weet doet dat iets in zijn (onder)bewustzijn.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tulp »

Ergens vind ik het geruststellend dat meerdere mensen het herkennen. Ik hoop dat jullie gelijk hebben dat middelbare school het hopelijk goed naakt. Ik merk dat het periodes beter en slechter gaat. Vaak wel gerelateerd aan stress. Zowel door overprikkeling als door niet passend werk.

Ik denk dat hij zijn blaas met periodes wel vol laat komen. Hij 'vergeet' dan zijn horloge en heeft hem ook een periode niet gebruikt toen het beter ging. Maar nu gaat het sinds een aantal maanden een stuk minder goed. Hij schaamt zich ervoor, dus als het een beetje mis gegaan is, durft hij niet meer naar het toilet met als gevolg een hele natte broek.

Voor overdag hebben we ook een plaswekker, maar dat geeft nog meer stress als hij deze op school moet dragen. Dan sluit hij dat ding gewoon niet aan.

Morgen toch maar weer oppakken net de pmt therapeut...

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tulp »

Merriedroom; gevoel iets te missen kan zeker meespelen. Hij vindt veel leuk, wil heel graag onderdeel van de groep zijn, maar noemde zichzelf op 5 jarige leeftijd al eenzaam.. Hij is afgelopen schooljaar in een nieuwe klas terecht gekomen en had ergens de hoop hier wel aansluiting te vinden. Helaas vindt hij die niet echt.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door boom »

Verdrietig, Tulp. Ik heb ook wel eens gelezen dat broekplassen geïnterpreteerd kan worden als huilen. :cry:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tapijt »

Bij mijn dochter zijn we eerst via de huisarts naar de kinderuroloog gegaan. Belangrijk om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Daarna kreeg ze therapie. Van de bekkenbodem-fysiotherapie kreeg ze informatie en oefeningen om te voelen en om niet de hele tijd spieren aan te spannen.

Ik zou met de huisarts overleggen. Er kunnen ook kleine lichamelijke dingen een rol spelen, die makkelijk behandelbaar zijn.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tulp »

Zo die komt wel even binnen. Broekplassen vergelijken met huilen. Ik kan mij daar wel wat bij voorstellen eigenlijk, maar had er nog nooit over nagedacht. Wel heel verdrietig als je het zo bedenkt...

Lichamelijke oorzaken zijn al uitgesloten toen hij nog bij de poep en plaspoli liep. Ze gaven vrij snel aan ons niet te kunnen helpen.

Vandaag zoon hele dag thuis gehouden. Het koppie zit ook overvol. Hij had nog flink werk van de plusklas liggen en is daar mee bezig gegaan en lekker tuinieren. In zijn hele taak aanpak zag ik overprikkeling en chaos. Sneu. Zindelijkheid is de hele dag geen probleem geweest. Zonder horloge of mondelinge herinnering ging het de hele dag prima...

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Bissi »

Bij prikkelbare darmen of verstopping is hypnotherapie een succesvolle aanpak, ook voor kinderen. Hiervoor is een pakket te koop online, ontwikkeld door een verpleegkundige. Het bestaat uit diverse leuke ontspanningsoefeningen. Je kunt dat samen met je kind doen, je hebt geen therapie ernaast nodig, maar dat mag wel. Onze zoon vond ze ook fijn om bij in slaap te vallen.

Een andere fijne aanpak is Stilzitten als een kikker, mindfulness voor kinderen van de basisschool. Ook dit zijn geleide meditaties, bijvoorbeeld om piekeren te leren hanteren. Ik heb sinds kort ook een versie voor pubers en hun ouders, fijne oefeningen vind ik het.

Met beide methodes leert een kind meer ontspannen en weer dichter bij zichzelf komen. Daarmee lossen veel problemen rond prikkelgevoeligheid zichzelf vaak op, net als in de vakantie.

Ik zal de links opzoeken.
De puberversie in de webshop:
https://www.elinesnelwebshop.com/nl/eli ... jn-cd.html
In de online bibliotheek is het ook als ebook te downloaden, Stilzitten als een kikker.
De hypnotherapie aanpak gaat uit van buikpijn, maar is ook geschikt voor plasongelukjes. Het pakket bevat een boekje om in te vullen hoe het gaat en vijf luisteroefeningen om te ontspannen. Bijvoorbeeld over wegvliegen met een luchtballon en de spanning achter je laten.
https://hypnosebijbuikpijn.nl/

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door cacao »

Als het eerst maar om kleine hoeveelheden gaat, waardoor hij niet meer op durft te staan, dan zouden bamboe incontinentiebroekjes kunnen helpen. Die zien eruit als gewoon ondergoed, maar hebben een vochtabsorberend kruis. Zelf gebruik ik ze als wasbare menstruatiebroekjes en ik ben er erg blij mee: geen dikke prop, geen broeierig materiaal, geurtjes worden opgenomen en het neemt echt flinke hoeveelheden vocht op. Ze zijn er ook voor heren en kinderen.
Als je een link wilt, pb me maar.
Moeder van één sinds 2005

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tulp »

Cacao, dat klinkt als een mooie oplossing. Ik stuur je pb.

Gisteren is hier de vakantie gelukkig begonnen. Afgelopen weken was zoon nog maar weinig op school, hij is nog maar een paar ochtenden geweest in overleg. De opmerking eerder in de topic over broekplassen is vergelijkbaar met huilen is meer kloppend dan ik dacht. Het gedrag van zoon ging de laatste tijd ook bergafwaarts; dwars, boos enz. Gisteren kwam het hoge woord eruit, samen met heel veel verdriet. Zoon wil gewoon een vriend en voelt zich super eenzaam.... Ik denk dat hij zich steeds bewuster is van zijn anders zijn..

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Tulp »

@bissie, voor mijn werk heb ik stilzitten als een kikker veel gebruikt (vooral de puberversie). Ik heb niet het idee dat dit heel erg aansluit bij zoon. We zijn met hem wel heel erg bezig met ontspanningstechnieken overigens. Bedankt voor de tip over hypnotherapie.

Plaats reactie