Plusklas niet leuk

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Plusklas niet leuk

Bericht door Rabbit »

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het volgende. Dochter, 8 jaar (vroege leerling en versneld), zat dit jaar in groep 6. Ze krijgt extra uitdagend werk en doet mee met een interne plusklas voor groep 6/7/8. Deze plusklas vindt ze echter helemaal niet leuk. Ze klaagt er regelmatig 's avonds over en op de dagen dat ze de plusklas heeft gaat ze met tegenzin naar school. De onderwerpen spreken niet aan, het samenwerken met de andere kinderen loopt niet lekker (die zijn 3 jaar ouder en spelen de baas, aldus dochter) en ze heeft het gevoel dat ze er met extra werk voor "gestraft" wordt dat ze makkelijk kan leren. De rest van de week heeft ze wel zin in school en het gaat verder goed. Wij als ouders hebben aan de school voorgesteld dat dochter beter kan stoppen met de plusklas, het hoeft natuurlijk niet altijd leuk te zijn, maar het lijkt ons ook niet de bedoeling dat ze er zo'n negatief gevoel bij heeft. School houdt vol dat dochter mee moet doen, omdat het belangrijk is ivm executieve vaardigheden, leren leren, samenwerken, etc. De samenwerking met school is verder goed en we waarderen wel dat ze meedenken en dochter iets aan willen bieden. Maar dochter geeft aan dat het enige dat ze van de plusklas geleerd heeft, is dat stomme dingen weer voorbij gaan :-) Heeft iemand hier ervaring mee? En suggesties? We hebben binnenkort een gesprek en dan willen we het ook hebben over de verwachtingen voor volgend schooljaar.
Dochter 2012
Zoon 2014

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Axator »

Mijn jongste gaat ook naar een plusklas. Die is extern en ingedeeld op 1 of 2 groepen.
De juf zei destijds al, dat alle kinderen een stomme periode doormaken. Het is best lastig om dingen te moeten doen die niet vanzelf aanwaaien, ipv dat alles maar makkelijk gaat.. En dat aanwaaien kan cognitief zijn, maar ook mindset, samenwerken etc.

Mijn jongste ging ook wel een paar keer door zo'n fase. Maar hij vond de optie geen pluswerk en meer saaie herhaling in de klas (want geen compactwerk meer) ook geen alternatief. Eigenlijk wilde hij het liefst gewoon niks doen aan schools werk.

Toch zetten we wel door. Want we zien dat hij echt wel dingen leert op de plusklas. Ik zie die mopperbuien ook wel als teken dat hij tegen een moeilijke grens aanloopt en juist daar verder aan kan werken. Wat ik wel doe is dan de plusklasjuf even inlichten om te vragen of ze dat wel in de gaten wil houden. Dat de uitdaging wel haalbaar blijft. Dat werkt bij ons prima.

Volgend jaar is ze wel weer iets ouder, dan komen er misschien wel weer jongere kinderen in die groep. Dan kan ze hen ook weer helpen. Is ze ook niet meer de jongste die niks kan. Dat zou ik wel even aankijken eigenlijk.

Ik weet niet of er alternatieven zijn. Bij ons is het die externe plusklas&compacten of regulier werk (met kleine aanpassingen). Dus voor hele slimme kids is er eigenlijk maar 1 optie

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Vlinder42 »

Mijn oudste zit in groep 7/8 en is 10 jaar. Ik merk dat een deel van de meisjes al echt aan het puberen is. Zij heeft daar al moeite mee. Ik kan me voorstellen als je daar als 8-jarige tussen zit, dan is dat echt niet leuk.

Ik snap de overwegingen van school wel, maar ik snap je dochter ook. Ik ben zelf er in mijn jeugd hard tegenaan gelopen dat er op school (niet zozeer door mijn ouders) altijd meer van mij werd verwacht dan van een ander. Maar toen was ik wel ouder dan jouw dochter. Als ze dit nu al ervaart als ‘straf’, dan weet ik niet of ik ermee door zou gaan. Ik vind zelf dat je ook mag leren dat het fijn is om de dingen goed en snel te kunnen. Dat je daarvan mag genieten en energie overhouden voor iets anders wat je zelf graag wilt. Ik heb zelf wel het gevoel gehad dat ik altijd moest presteren, moest doen wat een ander wilde of had bedacht alleen maar omdat ik goed kon leren en het voor hen niet goed genoeg was omdat het me naar hun maatstaven niet genoeg moeite had gekost. Hoe goed bedoeld pluswerk of zo’n plusklas ook is, het kan ook het gevoel opleveren dat je kunstjes moet doen. Ik zou misschien gaan voor een pauze als dat kan, dus tijdelijk niet gaan. Of kijken of er in de plusklas meer ruimte kan zijn voor wat zij zelf graag wil.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Tapijt »

Ik denk, als plusklas niet leuk is, dan is het ook niet leuk om voor de executieve functies daarheen te gaan. Ik zou het kind meer autonomie geven. De reguliere stof kan ze al. Waarom extra activiteiten in een setting dat ze niet wil? Ik begrijp uit je post dat het voor haar als straf voelt.

Ik zou opzoek gaan naar een setting/afspraak waarin het kind zich autonoom en gerespecteerd voelt. Ze kan dan, in plaats van dat ze van verplichte werkjes die haar niet aanspreken executieve functies moet leren, voor zichzelf meebeslissen en zo leren te plannen en verantwoordelijkheden dragen en voor zichzelf ondernemen. Lijkt me ook heel waardevol.

Stel, een kind compact de reguliere stof en krijgt voor de uren die vrijkomen een 'strippenkaart' voor vrijheid. Daarin kan het kind iets doen dat ze echt leuk vindt. Ik zou zeggen ze leert dat compacten leuk is, intelligentie nuttig is, ze door school gerespecteerd wordt, ze mag haar interesse volgen en daarin ontwikkelen, ze wordt gestimuleerd haar interesse te vinden, en ze ontwikkelt zich daarin. Dat lijkt mij veel fijner.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Anne72 »

Hebben jullie voordat je met het voorstel stoppen kwam ook andere gesprekken gehad over de beleving van jullie dochter en wie waren daarbij.

Mijn insteek als kids thuis komen van iets dat ze eigenlijk wilde is goed luisteren en doorvragen en daarna samen het gesprek in met de leerkracht. Welke verwachtingen komen niet uit, wat gaat er niet goed, wat is nodig om het passender en beter te krijgen. Beetje wat Tapijt ook schrijft.

Met een beetje geven en nemen kunnen wat zij wil en wat school kan misschien best samengebracht worden. Is dat niet haalbaar kun je altijd nog stoppen.


Heb zelf op school aantal jaar externe plusactiviteit begeleid. Kinderen mochten op de inhoud veel bepalen en ook eigen leerdoel benoemen: op de inhoud en het leren leren. Maar weet niet of dat bij deze plusklas ook kan.

Anee72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door loekie »

Welk beeld heeft degene die de plusklas leidt van je dochter? Kan ze het werk cognitief aan? Lukt het samenwerken? Is ze duidelijk jonger dan de rest?
Is je dochter op de hoogte van de doelen van de plusklas? Ziet zij dat als zinvolle doelen voor haar?
Ik zou proberen met school in gesprek te gaan over zinvolle, haalbare doelen en het volgend jaar nog een kans te geven omdat de oudste kinderen dan waarschijnlijk weg zijn.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Hanneke »

Hier vond jongste de plusklas ook helemaal niet leuk.
Combinatie van groepsdynamiek en niet passend aanbod denk ik achteraf. Het zou misschien beter gegaan zijn als hij zelf meer autonoom had mogen zijn.

In eerste instantie was hij wel enthousiast, maar dat was vooral omdat hij in de pauze kon voetballen , en er eekhoorns in de tuin liepen, bleek achteraf.

Nadat ze naar een andere locatie gingen was de lol er heel snel af, en ging hij met tegenzin.
De projecten hadden ook zijn interesse niet.
Of hij er iets leerde heb ik nooit kunnen inschatten. De stof was iig wel moeilijker dan op school, en de juffen veel strenger. Er werd meer van hem geëist, en dat vond ik zelf positief.

Ik denk dat een plusklas heel verrijkend kan zijn als het aanbod goed is. Als veel vanuit het kind zelf komt. Daar ging het bij onze jongste mis denk ik. De projecten waren echt leuk, als het onderwerp je aansprak.

Misschien is dat bij jouw dochter ook het geval? Dat er te veel wordt beslist door anderen, zonder haar inspraak?
Ik denk dat dat juist de basis moet zijn voor een hb kind. Autonomie, inspraak. Krijgen ze die niet, dan is het moeilijk om gemotiveerd te zijn.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Noelle »

Heb je een pb gestuurd. Hier ook geen positieve ervaringen met plusklas bij oudste. Mee gestopt en dat was prima.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Rabbit »

Dank jullie wel voor alle ervaringen en opmerkingen. We hebben alleen via e-mail en telefoon contact met de groepsleerkracht en de plusdocent, dat maakt het er niet makkelijker op. Hopelijk kunnen we na de zomer eens met ons allen om de tafel om te bespreken of en hoe we hiermee verdergaan. En dan neem ik de hier genoemde punten mee. Gevoelsmatig voor mij past het bericht van Vlinder het meest bij de situatie en kunnen we het beste even een pauze inlassen om de druk weg te nemen, maar ik ben ook nog wel benieuwd wat voor beeld de plusdocent van dochter heeft.
Dochter 2012
Zoon 2014

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Rianne2 »

Mijn oudste zoon heeft 3 jaar lang in de plusgroep op zijn eigen basisschool gezeten (een paar uur per week). Tevens zat hij op een professionele plusklas in een nabijgelegen dorp/stad. En tussen die 2 zat een groot verschil. In de plusgroep op school zat hij met 3 andere klasgenoten. Dat waren "Cito A kinderen". Zij scoorden consequent hoog, maar waren (nog) niet als hb getest.

Op de professionele plusklas werd je alleen toegelaten met een iq van 130 of hoger. En daar zit wat mij betreft nu net het verschil. Zoonlief voelde zich op de plusklas als een vis in het water, maakte er voor het eerst echt vrienden. In de plusgroep op school vond hij er niets aan.

Ik krijg de indruk dat jouw dochter in een plusgroep op haar eigen school zit. Wat zijn daar de eisen? Er kan een groot verschil zitten tussen Cito A kinderen en hb Cito A kinderen. Juist de specifieke eigenschappen van hb-ers maakt dat ze zich in een gewone klas zo anders voelen. Voor mijn zoon was het een verademing om tussen soortgenoten/ontwikkelingsgelijken te zitten. En die vind je niet per definitie in een gewone plusgroep op school.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Paula »

Eens met Rianne. Er kan een groot verschil zitten tussen een interne plusklas (vaak bedoeld voor goed presterende/snel lerende leerlingen, niet per se voor alleen hb leerlingen) en een externe, professionele plusklas (specifiek bedoeld voor hb kinderen).

Mijn kinderen vonden de interne plusklas vooral leuk omdat ze er samen in zaten en omdat het ervoor zorgde dat ze even niet in de klas hoefden te zitten. Maar inhoudelijk stelde het niet heel veel voor. Bij de externe plusklas waar jongste heen ging, zaten alleen hb kinderen én er werd naast gezamenlijke doelen ook gewerkt aan individuele doelen. Dat betekende dat hij ook dingen moest doen die hij soms minder leuk vond. Maar toch deed hij daar niet moeilijk over - mede doordat hem werd uitgelegd waaróm hij bepaalde dingen moest doen, wat hij ervan leerde, etc.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Noelle »

Ik deel de mening dat een externe plusklas echt anders is dan de plusklas van school. Of dat is omdat er in de school plusklas wat Rianne noemt meer A Cito kinderen zitten die niet hb zijn weet ik niet. Mijn dochter (die overigens dus zelf de school plusklas niet leuk vond) was/is zo’n kind dat niet is getest en altijd A+ scoorde en dat door ouders / in de wandelgangen als voorbeeld werd genoemd van een kind dat illustreerde dat school de verkeerde kinderen in de plusklas zette en heel kort door de bocht een goed presterende leerling was en minder uitdaging nodig had en vermoedelijk niet hb. Het is denk ik een andere discussie maar ik heb wel (grote) twijfels bij de stelling dat de schoolplus klas zeker minder Peers heeft. het is toch lastig oordelen dat andere kinderen in de school plusklas niet hb zijn. anderzijds is het echt niet zo dat iedere externe plusklas een testuitslag van 130+ vraagt. Beetje off topic maar de stelling dat in de school plusklas de niet geteste A Cito kids geen Peers zouden kunnen zijn vind ik dus op z’n minst niet per definitie waar. of kinderen in een externe plusklas altijd hb zijn weet ik ook niet zeker. Dat is uiteraard wel t geval als een testuitslag vereist is maar dat is dus ecbt niet aitijd het geval.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Anne72 »

Ik denk ook dat een scheidslijn tussen aan de ene kant interne plusklassen en aan de andere kant externe plusklassen te kort door de bocht is. In beide groepen zitten goede en slechte voorbeelden. En wat passend is hangt ook van je kind af.
Het is in ieder geval goed denk ik, alle reacties lezend, om bij een plusklas aanbod te kijken naar mate van autonomie, te vragen naar de aanpak, naar de samenstelling van de groep en naar de focus op de inhoud of juist leren leren.
En mocht een plusklas niet werken, lijkt het me goed om te kijken of er alternatieven zijn.

@rabbit: ik hoop ook dat jullie elkaar na de zomer echt kunnen zien en spreken om te zien wat je dochter echt nodig heeft.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Rabbit »

Ja, dat hoop ik ook Anne.

Interessant om de discussie te lezen over verschillen tussen plusklassen met HB-ers versus goede presteerders. En ook het verschil tussen interne/externe plusklassen. Bij onze school is er alleen deze interne plusklas op school, voor zover ik weet is er geen externe in de buurt. En of de kinderen in deze plusklas HB getest zijn, dat weet ik niet. Daar praten ouders en kinderen onderling ook niet over, tenminste, niet dat ik heb gemerkt. Het is in elk geval geen vereiste. School legt het zo uit dat ze kinderen selecteren die meer/andere uitdaging nodig hebben en dat de nadruk ligt op executieve vaardigheden. De docent is wel speciaal HB-opgeleid. Wat maakt een plusklas professioneel, vraag ik me nu af?

Wat ik zelf opvallend vind is dat dochter het buiten de plusklas om juist heel goed met de oudere kinderen uit de plusklas kan vinden, in haar vrije tijd. Dan lijken het wel echte "peers" te zijn. Maar in de context van de plusklas vindt ze hen dominant. Ik denk dat inderdaad de autonomie ontbreekt voor haar. Ze hebben ook geen individuele doelen, maar alleen groepsdoelen. Daar gaan we volgend schooljaar dan maar eens naar kijken, of anders op zoek naar een alternatief.
Dochter 2012
Zoon 2014

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Marthe »

J. zit ook in een binnenschoolse plusklas.
De nadruk op goed presteren/hb is er in deze plusklas niet.
Ik hoorde J zich hardop afvragen of hij hb was want zijn vriendje van de plusklas is het ook.
Toen ik hem vroeg wat hij dacht zei hij 'Nee, in de plusklas zitten juist allemaal kinderen waar wat mee is. De één kan niet plannen, de ander vindt het moeilijk om goed met zijn emoties om te gaan en weer een ander snapt niet altijd goed wat er bedoeld wordt met een opdracht'. Het is hier dus echt de klas voor de HB-ers om uitgedaagd te worden executieve functies te ontwikkelen, te leren samenwerken en je ook open te stellen voor de ideeën van een ander.
Voor mij hoeft de plusklas niet persé leuk te zijn. Tegen je grenzen oplopen nadat alles je aan kwam waaien is niet leuk. Aan de andere kant kan het met doorzetten ook zo zijn dat je dan ineens ontdekt dat het ook voldoening geeft om iets onder de knie te krijgen waarvan je dacht dat het te moeilijk was.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door merriedroom »

Ik triggerde op de beschrijving dat de andere dominant zijn in de groep. Je hebt in een plusklas dan ook al snel de meest autonome kinderen bij elkaar zitten. En niets zo vervelend als dominante kinderen als je zelf ook een plan en hele goede ideeën hebt, waar ineens niet meer zomaar naar geluisterd wordt. Dochter ging naar een externe plusklas en liep hier tegenaan. Ze trok hierdoor al snel haar eigen plan (zelfstandig bezig), maar dat werd goed begeleidt omdat haar doel juist was om ook goed naar de anderen te luisteren. Pff, dat is niet leuk. Maar ze kwam van de week opgetogen thuis, want bij een interne samenwerkingsgroep kreeg ze complimenten dat ze goed samenwerkte. Is ze zich toch bewust geworden van haar leerdoel. Je hoopt dat de plusklas (intern of extern) goed oog heeft op de (individuele) ontwikkeldoelen. Anders is het bezigheidstherapie.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Axator »

Dat dominante/autonome is wel iets typisch. Dat komen ze bij onze externe plusklas ook wel tegen. Al zit je dan bij leeftijds/groepsgenoten, genoeg van deze kinderen weten precies wat ze willen. Dat is iets dat de leerkracht wel bijstuurt. Bijv door een kind dat erg goed is in X, maar niet in Y eens bij iemand te zetten die goed is in Y. Dan komen ze er vanzelf achter dat ze echt niet alles weten, dat er altijd wel iemand beter is in iets.

En mijn zoon, wat faalangstig wordt juist als wijsneus in Y gezet bij iemand die er niet zo goed in is, zodat hij de leiding wel moet nemen.

Maar het is niet iets dat vanzelf gaat. Dat moet een leerkracht wel begeleiden, zowel individueel als in groepscontext.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door Rabbit »

Haha, ja, de enige mensen die moeite hebben met dominante mensen zijn natuurlijk mensen die zelf ook dominant zijn. Dat is nog wel iets om aan dochter mee te geven :grin:
Dochter 2012
Zoon 2014

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Plusklas niet leuk

Bericht door boom »

Kennen jullie de roos van Leary https://youtu.be/x1UBEQVcnQE ? Wel toepasselijk en illustratief als het op het dominantie aankomt.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie