Groep 7 2020/2021

Voor groep 6,7,8 (NL) en leerjaar 4, 5,6 (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 7 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik meld me weer!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ik ben er ook weer!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Vandaag een bijzondere dag voor middelste.
Het is de laatste lesdag in dit schoolgebouw. Het gebouw gaat tegen de vlakte en er komt nieuwbouw. Dit gaat 1,5 jaar duren en daardoor zal ze niet meer in het nieuwe gebouw komen. Dan zit ze al in de brugklas. Wat vliegt die tijd!
Verder heeft ze het reuze naar haar zin op school, blij om haar vrienden en vriendinnen weer te zien. Voor de lockdown had ze telkens ruzie met haar bff, maar inmiddels lijkt het erop dat ze gewoon weer vrienden zijn en vaak ook samen spelen met andere meiden en jongens erbij.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Leuk dat je er ook weer bent, Dee! Hier zijn ze ook blij om weer naar school te gaan. Beste vriendinnetje van de oudste is in de buurt komen wonen en nu gaan ze elke dag gezellig samen naar school. Ze zijn nu ook bezig met de Cito’s.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Gezellig Vlinder. Zie dat je nu ook moderator bent. :)

Hier hetzelfde. Bff kwam ook in de buurt bij ons wonen maar dan een jaar terug. Bij hen kwam daar dus ineens dat geruzie tussendoor. Maar nu gaat het weer goed. Ze kunnen ook samen fietsen, zeker handig nu naar het nieuwe gebouw dat een stuk verder ligt.

Ik heb nog geen idee wanneer ze de Cito's gaan inhalen hier. Ze zullen eerst even moeten settelen in het nieuwe gebouw.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Hallo. Ik zou het leuk vinden om met jullie mee te schrijven, hopelijk vinden jullie dat ook. Ik las soms al mee.

Onze oudste zit in de brugklas, maar jongste in groep 7. Hij is 1 jaar versneld (groep 6 niet gedaan). Achteraf een hele goede keus. Het proces van versnellen is lang uitgesteld omdat de werkhouding van jongste heel beroerd was en hij daarnaast gedragsmatig erg lastig was. Er werd al veel gewerkt met verrijking, maar door een fixed mindset en onvoldoende begeleiding werkte dat niet echt lekker. Vlak voor de eerste lockdown werd besloten dat hij toch maar ging versnellen, mits hij aan zijn werkhouding ging werken. Jongste wilde erg graag versnellen, dus dat heeft hij gedaan. In de afgelopen maanden bleek de versnelling een goede zet. Hij wil weer leren en komt steeds een stapje verder uit zijn hangmat.

Ondertussen zijn de M7 cito's op school afgenomen. Aan alle kanten groei, maar van man en mij direct ook zorgen. Ondanks pluswerk en een externe plusklas voor een dag per week, is zijn voorsprong al weer fors (Cito scores allemaal behalve spelling, I en I+). Hij wordt (wederom) uit leerlijn voor rekenen gehaald, want beheerst alle stof van het jaar al overduidelijk. Volgend jaar is weinig vernieuwend op dat gebied. Ben heel benieuwd wat school nog kan bieden om te voorkomen dat hij weer in de hangmat terecht komt.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Hallo Tulp, welkom!
Dat is een goede maar lastige vraag inderdaad.
Wat leren ze precies in de externe plusklas? Mijn oudste zat bijvoorbeeld in een plusklas waar ze robotica en wiskunde op 4 en 5 vwo niveau aanboden. Heb je weleens aan een groep 9/tussenjaar gedacht? Weet natuurlijk niet of dat bij jullie in de buurt kan. Er zijn wel mensen op het forum die daar ervaring mee hebben. Heb je al met school gepraat over jullie zorgen?

Hier gaat alles z'n gangetje. Binnenkort is er verkeersexamen en dan merk ik dat dochter het wel lastig vindt dat ze dat moet leren. Ze vindt het veel werk en overziet het dan niet, schiet in de stress want wat als ik straks voor mijn verkeersexamen zak? De theorie is een kwestie van goed leren en herhalen. En qua praktijk heeft ze een groot voordeel: ze fietst al jaren naar school met mij. Ze heeft dus al veel ervaring in het verkeer en ook op drukkere plekken. Dat stelde wel enigszins gerust.
Cito's zijn hier nog niet afgenomen vanwege de periode thuisonderwijs en de verhuizing naar een tijdelijke locatie. Er is nog niets bekend over wanneer ze worden afgenomen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Dee85, bedankt voor je reactie. Doen ze bij jullie verkeersexamen in groep 7 dan? Bij ons in 8 dacht ik. Lastig hé als er een keer iets te leren valt. Waarschijnlijk lukt het uiteindelijk prima, maar de weg er naartoe.... Is een goede levensles denk ik voor ze.

Lastig trouwens dat ze nu ook verhuizen met school. Veel kinderen zullen baat hebben bij stabiliteit nu. Maar goed, de verhuizing zal al een tijd geleden gepland zijn.

Een groep 9 of tussenjaar kan hier niet. We wonen in een middelgrote stad, maar het HB aanbod is zeer beperkt. Alle opties hiervoor liggen op minimaal 20 kilometer hier vandaan. Op zich nog niet een heel groot probleem, maar die hebben ook allemaal lange wachtlijsten, daar komen we dus niet tussen.

Qua plusklas; de hoofdmoot is vergroten van executieve vaardigheden en peercontact (hoewel het laatste nu stilligt natuurlijk, plusklas is nog online). Doen ze door een heel afwisselend aanbod, projectmatig. Dat is wel super. Zoon zou het liefst elke dag naar de plusklas gaan, maar dat kan helaas niet.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik woon in een grote stad en ook hier geen groep 9 voorzieningen. Ja, alleen als je een hele dikke spaarpot hebt. Maar die hebben we niet.
Jullie plusklas klinkt heel goed en leuk! Wat zou er dan nog overblijven op de basisschool? Ik heb geen idee. Daar kan school natuurlijk meer over vertellen.
Heeft je zoon hobby's? Dingen die hij graag wil leren? Je kunt ook buiten school om naar dingen zoeken. Sport, muziek, techniek, natuur. Tegenwoordig is er behoorlijk wat aanbod. Mijn dochter zit bijvoorbeeld bij een jeugdorkest en zit op paardrijden. Ik ken ook kinderen die boulderen. Ik denk dat daar voor een HB-er best wat uitdaging in zit - je bent niet alleen met je lijf bezig, maar ook met je hoofd, want je moet goed je stappen vooruit plannen.

Bij ons is het verkeersexamen inderdaad in groep 7. Mij leek het ook beter om het in groep 8 te doen. Is er nog een soort van uitdaging dat jaar. Maar mijn man (professional op gebied van verkeer) zegt dat groep 7 beter is om al het geleerde beter in te oefenen.
De verhuizing ging op zich prima, hoor. :) Ze zitten er nu al bijna 2 weken en de juf heeft enorm haar best gedaan om er een knusse klas van te maken. We hebben een breng -en haaldeal met de ouders van haar vriendinnetje. Zij brengen, wij halen. Het is goed te doen zo.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dochter heeft een nieuw vriendinnetje. Maar elke keer dat dat meisje hier speelt, staat de vader onverwachts op de stoep. De ene keer moet het kind ergens anders spelen, de andere keer haalt hij haar boos op terwijl ze zich netjes aan de tijd houdt om naar huis te gaan, er is elke keer wel wat. Vandaag stond hij op de stoep om te zeggen dat het kind niet te lang binnen mag zijn bij ons, maar buiten moet spelen voor haar ogen..

Verder gaat het met onze dochter heel goed. De cito’s zijn bijna klaar, ze krijgt volgende week haar rapport. We zijn wel heel benieuwd na alle thuisschool. Verder zit ze heel goed in haar vel. Ze gaat nu zelf naar school en onderneemt vanalles met haar vriendinnen. Heel leuk.

Over een verkeersexamen heb ik hier nog niets gehoord..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Baloo »

wow, heftig! Ik vind die vader een beetje zorgelijk gedrag tonen eigenlijk...

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Ik meld me hier ook weer. Leuk om weer een aantal bekende gezichten te zien.
Zoonlief doet het best behoorlijk op school.
De eerste week dat school weer open was zijn gelijk alle cito's afgenomen. In mijn ogen niet de handigste planning gezien de spanning die dat met zich meebrengt. Maar hij had ondanks alles toch allemaal hoge B-scores. Dat viel me niet tegen. Rekenen was zelfs vooruit gegaan. (ja leerkracht, strategieën inslijpen werkt echt).
Plusklas draait wel door maar nog maar één keer in de twee weken omdat ze geen groepen meer mogen combineren.
Dat is wel jammer omdat hij toch wel veel vriendjes in de andere klas heeft.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Gezellig dat je er weer bent, Marthe!

Hier gaat het even niet zo goed. De oudste wordt ineens gepest op school door een klasgenoot. Niet leuk.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

O bah, dat is niet fijn Vlinder.
Ik hoop dat er een manier gevonden wordt om het pesten te stoppen.
Het verpest zoveel levensplezier.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wat naar Vlinder. Hoe komt dat ineens zo?
Marthe, inderdaad geen handige timing van die Cito's maar wat een geruststelling dat het allemaal goed is gegaan. Is je zoon blij dat hij weer naar school mag? Als ik me niet vergis was het bij jullie ook best druk thuis tijdens de lockdown.

Bij ons worden de Cito's vandaag afgerond en half april hebben we dan de bespreking daarvan tijdens het ontwikkelgesprek. Ons ontwikkelgesprek duurt iets langer dan normaal, omdat we ook gelijk een onderzoek bespreken. Dochter heeft meegedaan aan de normeringsonderzoeken van een nieuwe IQ test voor slimme kinderen. Ze heeft nog een tweede ronde meegedaan - dit was om te kijken of er een leereffect zou zijn als je de test twee keer in korte tijd achter elkaar afneemt. Als dank daarvoor hebben we een iets uitgebreider testrapport gekregen. Eigenlijk alles staat erin maar de adviezen ontbreken. We zien hetzelfde beeld als bij de WISC V van drie jaar terug. Geen hoogbegaafde leerling, wel een (meer)begaafde.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ik weet ook niet waar het ineens vandaan komt. Het ging gewoon al jaren prima en nu ineens dit. Maar de juf heeft het opgepakt en m’n dochter kwam tevreden thuis. Hopelijk blijft dat na Pasen zo.

Het rapport was er ook vandaag. Ze heeft het goed gedaan. Maar helaas de dmt niet. Er stond op het rapport dat ze thuis moet oefenen met lezen, maar dat doen we al en dat helpt dus niet hiervoor. Ik had dat in oktober met de juf al besproken en ik baal ervan dat ze er dan eerst niets aan doet en dan nu met dit advies komt. Heel jammer. Avi is ze wel uit. Maar goed, verder een rapport om trots op te zijn. Nu lekker een paar daagjes vrij..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Gelukkig dat het weer goed is. Middelste had het voor de lockdown ook steeds aan de stok met haar bestie. Er waren wat verschuivingen in vriendschappen gaande. Geen idee of dat typisch groep 7/10 en 11 jarige zijn..

Fijn dat ze een mooi rapport had. Geniet van de vrije dagen!
Gaan wij ook doen, al moet ik wel twee dagen werken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Pompom »

Dee85 schreef:
do 01 apr , 2021 4:08 pm
Gelukkig dat het weer goed is. Middelste had het voor de lockdown ook steeds aan de stok met haar bestie. Er waren wat verschuivingen in vriendschappen gaande. Geen idee of dat typisch groep 7/10 en 11 jarige zijn..

Fijn dat ze een mooi rapport had. Geniet van de vrije dagen!
Gaan wij ook doen, al moet ik wel twee dagen werken.
Het hoort wel bij de leeftijd, ja. Vooral meisjes zijn dan veel bezig met 'wie ben ik, wat vind ik leuk, wat vind men van mij, wat vind ik van anderen, hoor ik er wel bij?' Dat levert vaak onzeker en onhandig gedrag op.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dat kan zijn, maar hier was dat niet het geval. Ze was verder helemaal geen vrienden met die jongen. Hij zit alleen sinds een paar weken naast haar. Hij heeft haar eerst uit zitten dagen en zeer gedaan, toen ging ze huilen en hij kreeg vrij baan van de juf omdat hij de slimste is. Vervolgens is hij ermee door gegaan en ging ook andere kinderen tegen haar opzetten.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ai, rot is dat. Iets soortgelijks meegemaakt met oudste en een jongen uit haar klas op de basisschool. Had haar echt fysiek pijn gedaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Pompom »

Ik reageerde eigenlijk op Dee, over gedoe met een bestie.

Raar trouwens dat het er voor de juf toe doet wie de slimste is?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door loekie »

Vlinder, wat een vervelende situatie.
en hij kreeg vrij baan van de juf omdat hij de slimste is
Is dat de conclusie van je dochter of is dat jouw conclusie?
Heeft de leerkracht het vervolgens wel goed opgepakt?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dat is haar conclusie. Zij werd zeer gedaan en uitgescholden, maar hij mocht alleen vertellen wat er gebeurd was en de juf deed niets. De volgende dag deed hij er een schepje bovenop. Toen kreeg hij als beloning een plaats naast zijn beste vriend. Wat hij vervolgens ook gebruikte om mee door te pesten. Pas toen wij naar school hebben gebeld, deed de juf er iets aan. Hopelijk is het nu voorbij.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Een heel andere vraag. Zijn jullie al bezig geweest met middelbare scholen? Volgens mij hadden we het daar ook al kort over gehad op het oude forum.

Wij hebben twee online open dagen 'bezocht'. De ene van mijn oude school - zeer grote scholengemeenschap maar wel met een heleboel ruimte voor zaken als sport, muziek, kunst, toneel, dans. Middelste is graag met kunst/beeldende vorming bezig.
Wat mij opviel is dat die extra programma's nu meer naast het reguliere programma zijn. Vroeger was het tijdens - klasgenoten die muziek maakten of aan topsport deden, verlieten de les dan een of tweemaal per week halverwege de dag. Nu zitten ze dan een dag per week tot half zes op school (bij het kunstprogramma althans).
Het vertederende commentaar van middelste: 'Maar mama, jij zegt dat de school zo groot is. Raakte jij dan nooit de weg kwijt? Daar ben ik wel bang voor.'

De andere school is een lyceum van pakweg 950 leerlingen, stuk kleiner dan de bovengenoemde school. De school straalde veel warmte uit en ik kreeg ook de indruk dat het voor de zorgleerlingen goed geregeld is. Ook daar allerlei programma's op het gebied van sport, kunst, muziek, maar ik kreeg de indruk dat het minder prestatiegericht is dan de bovengenoemde school. Voor middelste denk ik fijner. Ze was over deze school ook enthousiaster. Denk dat het voor m'n oudste ook een fijne school zou zijn geweest, maar die wilde daar absoluut niet heen omdat veel kinderen van de basisschool daarheen gingen.

We weten natuurlijk nog niks over het schooladvies. Voorlopig uitstroomprofiel staat op havo/vwo. We mikken wel op het vwo. Dochter is tot nu toe niet erg enthousiast over het gymnasium. Ik denk dat het wel goed is dat ze eerst een wat beter beeld ervan krijgt, zodat ze echt een goede keuze kan maken. Al zie ik haar eerder atheneum doen met wat extra vakken op het gebied van kunst.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Wij denken er wel over na maar hebben nog geen online open dagen bezocht.
We hebben natuurlijk wel al de ervaring met de oudste twee en dat geeft wel richting.
Zelf zou ik J het liefst op de school hebben waar onze dochter ook zit.
Hij heeft best wat begeleiding nodig en dat is een school die daar heel goed in is.
Ze doen ook altijd hun best om maatwerk te leveren.
Op de school waar oudste zat is dat in de onderbouw een drama. Dan moeten leerlingen gelijk een niveau afstromen in plaats van dat er gezocht wordt hoe een leerling wel op zijn eigen niveau kan werken.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

De school van je dochter klinkt inderdaad fijner.
Ik vind het ook wel schelen dat ik al een kind op het VO heb. Daardoor ken je de scholen beter. Wij hebben ontzettend veel keuze. In onze stad 22 scholen die VWO aanbieden, met omliggende gemeenten kom ik op 27. Omdat middelste zo anders is dan oudste, kijk ik nu wel naar andere factoren.
Ik zag bij de tweede school ook de mogelijkheid om na schooltijd in een bandje te spelen. Zo leuk! Ik deed dat ook in de brugklas en instant verliefd op m'n instrument. Middelste wil graag leren zingen, dus mooie gelegenheid om daar eens wat uit te proberen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

De school moet inderdaad bij je kind passen.
Oudste had echt spijt dat hij deze school gekozen had toen hij zag hoe het er bij zijn zus aan toe ging.
We hebben de eerste drie jaar echt moeten knokken voor een beetje hulp. Het heeft hem een schooljaar gekost.
J heeft zelf nog niet echt een idee. Ik vermoed dat hij een HAVO-advies krijgt terwijl ik denk dat hij met de juiste begeleiding om zijn executieve functies te ontwikkelen prima VWO aan kan.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik zit met m'n oudste nu in een soortgelijke situatie. Na een doublure adviseren de docenten nu 2 havo, terwijl ze op overgaan naar 2 vwo staat. Ze heeft sinds vorig jaar de diagnose ass erbij en daardoor gaan plannen en organiseren nog steeds moeizamer dan je zou verwachten van een kind dat 1vwo voor de tweede keer doet. Ook bij tekstbegrip last van missende vaardigheden. De zorg is op zich wel aanwezig op school, maar ik krijg de indruk dat je er niet zomaar terecht komt. Bij ons is de mentor een hele bepalende factor, die komt gelukkig goed op voor de belangen van oudste.
Dat knokken kost zoveel energie, hè.

Heeft de school die je op het oog hebt ook mogelijkheden om op te stromen? Ook dat is bij de ene school makkelijker dan de andere school heb ik gemerkt. Bij de school van oudste is dat moeilijk, maar die bieden wel een soort havo plus aan. Zo is er nog een school die leerlingen voor enkele vakken examen laat doen op een hoger niveau als ze dat kunnen en willen, met het idee dat ze in de toekomst dan een volledig diploma kunnen halen op dat hogere niveau. Bij de school die middelste leuk vindt, doen ze twee jaar brugklas voor kinderen met havo/vwo advies. Toch meer tijd om te ontwikkelen en te groeien.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Dat knokken is doodvermoeiend. Daardoor belandde ik op een gegeven moment in een burnout.
De school waar onze dochter zit en waar we J ook naar toe willen hebben ziet in eerste instantie elke hb-er als zorgleerling.
Ze screenen aan het begin van de brugklas en houden de hb-ers goed in de gaten.
Als ze merken dat een kind prima een niveau hoger kan stimuleren ze dat.
En er gaat natuurlijk best weleens wat fout maar de wil is er en in de bijna 6 jaar dat dochter er nu zit is er al zoveel mogelijk geweest dat we samen met school altijd op een werkzame oplossing kwamen. Ze nemen ouders heel erg serieus. Dat was ik zowel van de basisschool als de school waar de oudste zat niet gewend.

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door PS2322 »

Tulp schreef:
ma 15 mar , 2021 7:33 pm
Hallo. Ik zou het leuk vinden om met jullie mee te schrijven, hopelijk vinden jullie dat ook. Ik las soms al mee.

Onze oudste zit in de brugklas, maar jongste in groep 7. Hij is 1 jaar versneld (groep 6 niet gedaan). Achteraf een hele goede keus. Het proces van versnellen is lang uitgesteld omdat de werkhouding van jongste heel beroerd was en hij daarnaast gedragsmatig erg lastig was. Er werd al veel gewerkt met verrijking, maar door een fixed mindset en onvoldoende begeleiding werkte dat niet echt lekker. Vlak voor de eerste lockdown werd besloten dat hij toch maar ging versnellen, mits hij aan zijn werkhouding ging werken. Jongste wilde erg graag versnellen, dus dat heeft hij gedaan. In de afgelopen maanden bleek de versnelling een goede zet. Hij wil weer leren en komt steeds een stapje verder uit zijn hangmat.

Ondertussen zijn de M7 cito's op school afgenomen. Aan alle kanten groei, maar van man en mij direct ook zorgen. Ondanks pluswerk en een externe plusklas voor een dag per week, is zijn voorsprong al weer fors (Cito scores allemaal behalve spelling, I en I+). Hij wordt (wederom) uit leerlijn voor rekenen gehaald, want beheerst alle stof van het jaar al overduidelijk. Volgend jaar is weinig vernieuwend op dat gebied. Ben heel benieuwd wat school nog kan bieden om te voorkomen dat hij weer in de hangmat terecht komt.
Hoi Tulp
Jouw verhaal is heel herkenbaar, onze zoon, nu groep 5, zit nog "in de hangmat". Hoge scores, kind komt moe uit school door verveling. Hoe is het proces tot versnellen toch gelukt? Wat gaf de doorslag? We zijn nu op het punt beland dat we een actieplan nodig hebben en gaan in gesprek met school over hoe nu verder .

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Wij zijn nog niet zwaar bezig met het VO. Misschien moet ik er zwaarder aan trekken, het leek mij wel goed om een beetje te oriënteren alvast. Mijn dochter heeft een keer een krantje mee naar huis gekregen met diverse scholen erin. Ze heeft daaruit er een aantal gekozen die haar leuk leken. Ze zit in een combiklas met groep 8, dus daar hoort ze ook het een en ander. Laatst zei ze dat ze naar montessori VO wil, maar dat lijkt vooral ingegeven doordat een vriendinnetje daarheen wil omdat die tekenen heel leuk vindt. Ik vind dit zelf niet zo’n goede reden voor mijn dochter, want die tekent zelf nauwelijks. Ik ken zelf de scholen hier niet, ik ben ergens anders opgegroeid. Zijn de verschillen erg groot? Hebben jullie tips waar we op kunnen letten?

Iets anders, hebben jullie tips voor simpele, leuke Engelse boekjes (om Engels te leren)?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wat bedoel je met hier Vlinder? Nederland? Ja, dan zijn de verschillen groot.
Geen tips voor Engelse boekjes helaas.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Nee, ik ben opgegroeid in een andere regio in Nederland en ken de scholen in mijn huidige woonplaats daardoor niet uit ervaring. Dat bedoelde ik. Maar ik zag wel dat hier heel veel aanbod is, heel veel meer dan in mijn regio vroeger. Daar waren 2 opties, een christelijke en een openbare. Maar hier is heel veel aanbod en verschillen in onderwijsconcepten, themascholen etc. Ik vroeg me af of de verschillen echt zo groot zijn als ze lijken.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik denk wel vergelijkbaar met de basisschool. Allemaal hetzelfde curriculum, maar net op een andere manier aanbieden. Of extra's bieden. En natuurlijk is er nog de sfeer en grootte van een school. Een dalton en montessori stimuleren zelfstandig werken meer, maar je hebt ook reguliere scholen die leerlingen een x aantal lessen per vak aanbieden en dat leerlingen dan zelf mogen bepalen van welk vak ze extra instructie willen volgen. Dus ook zelfstandigheid maar op een andere manier. Daarbij heb ik ook wel gemerkt wat Marthe in haar laatste bericht schrijft.
VO scholen hebben ook meer vrijheden in het inrichten van onderbouw onderwijs. Dus ik denk dat je daar dan meer verschillen ziet dan in de bovenbouw.
Denk ook aan manier van toetsen. Sommige scholen nemen voornamelijk formatieve toetsen af. Weer andere hebben toetsweken of kennen dat juist niet het toetsen het hele jaar door. De ene school laat de leerlingen in de vakantie leren en de andere juist niet.
Dus ja. :) Ik denk dat de verschillen heel groot kunnen zijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Dee! Hoe hebben jullie bepaald of een bepaalde onderwijsaanpak bij je kind past? En of er genoeg hulp/maatwerk is als dat nodig is? Hoe kijken jullie aan tegen meteen naar vwo of eerst brugklas havo/vwo? (Ik zie dat er zelfs scholen hier zijn die de eerste 3 jaar havo/vwo gecombineerd hebben)? Ik heb zelf op een categoraal gymnasium gezeten. Ik denk dat dat qua niveau voor m’n dochter wel fijn zou zijn, maar ik betwijfel of ze Latijn en Grieks leuk zal vinden. Ik denk dat een wat grotere school met wat meer mogelijkheden beter bij haar past. Maar ook daar zijn er veel van. Ik zag bijv een school die 3 vakken per dag geeft met 80 min per vak en ook het huiswerk grotendeels laat maken op school. Zou dat nou handig zijn of juist niet voor hb/adhd?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Mijn oudste heeft ass, maar op het moment van een school uitzoeken wisten we dat nog niet. Wel zagen we al wat dingen die bij ass passen: kind raakt snel overspoeld door teveel prikkels, dus daar moeten we iets mee.

Ten eerste wilde dochter opnieuw beginnen, dat betekende dus dat we voor een school gingen waar weinig tot geen kinderen van de basisschool naartoe gingen.
Ten tweede is dochter idolaat van alles dat met Azië te maken heeft. Er waren twee scholen die Chinees als verrijking aanbieden.
Ten derde zochten we naar een school die een duidelijke structuur aan de leerlingen biedt. We bezochten o.a. een montessori school waar dochter een goed gevoel bij had, maar we vermoedden dat dochter daar te weinig structuur zou hebben. Dat was de voornaamste reden om toch niet voor die school te kiezen. Ookal vonden we het wel een heel leuke school, misschien is het wat voor middelste.
Ten vierde hadden we twijfels over categoraal gym en een lyceum. Dat laatste leek ons prettiger, omdat je dan van stroming kan switchen zonder dat je van school af hoeft. School -en klassenwissels al genoeg gehad op de basisschool. Stabiliteit is prettig. Nu enorm blij met die keuze, want het lijkt erop dat dochter straks van gymnasium naar atheneum gaat met behoudt van het vak Chinees.

Over die structuur van punt drie: ze hebben bij ons toetsweken die voor de vakantie vallen. Dat betekent dus dat je in de vakantie echt helemaal vrij bent en kunt ontspannen. Voor onze dochter heel belangrijk. Verder hebben ze een tussentoets, die is altijd halverwege een periode en dat is dus ook voorspelbaar. In de onderbouw hebben de leerlingen niet alle vakken tegelijk. Het verschilt per periode welke vakken je hebt. Dit is voor dochter minder belastend en het helpt haar beter overzicht te houden. Het klinkt misschien een beetje gek, maar ook het schoolgebouw is heel overzichtelijk ingericht. Het is een modern en prikkelarm gebouw. Bovendien is het ook een kleine school.
Tenslotte kregen we de indruk dat het een warme school is met goede begeleiding voor zorgleerlingen (we voelden al aan dat dochter iets meer zou nodig hebben). Ze kwam als zeer jonge leerling binnen, daar stonden ze voor open, maar merkte dat ze het ook wat spannend vonden. Toch hebben ze telkens heel goed gekeken naar wat nodig is om dochter te laten groeien en ontwikkelen. Ze handelen vanuit vertrouwen, overwegend. Zo mocht ze per hoge uitzondering de eerste klas overdoen.

Middelste is een heel ander kind. Ze heeft met haar zus gemeen dat ontspanning ook voor haar belangrijk is. Ze legt de lat hoog voor zichzelf en ik denk dat een wat meer prestatiegerichte school voor haar niet fijn is. Ik denk meer aan een warme school, waar ook je ontwikkeling als persoon centraal staat. Ze is graag met kunst bezig, dus ook dat is een belangrijke. Zij heeft nog niet echt voor ogen of ze gym of ath wil doen, ik denk dat ze meer neigt naar die laatste. Dus ook in haar geval gaan we voor een lyceum, tenzij ze ineens 180 graden omdraait en verliefd wordt op een categoraal gymnasium. Verder is ze een vrij zelfstandig kind, ik denk dat zij bijvoorbeeld wel meer op een montessori of dalton zal passen (die laatste wil ze trouwens niet heen, haha).

Denk dat voor m'n oudste met ass lesuren van 80 min niet zo werken.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Wat betreft havo/vwo brugklas meer dan 1 jaar: ik denk in het algemeen dat dit voor veel kinderen voordelen kan hebben. Ik denk dat het in coronatijd extra voordeel kan opleveren omdat kinderen door het thuisonderwijs misschien toch wat meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen.
Aan de andere kant vraag ik me ook wel af hoe de aansluiting in zo'n klas is voor HB kinderen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor je reactie, Dee. Dat zet me wel aan het denken.

Waar we ons eigenlijk het meeste zorgen over maken is dit: ons kind kwam laatst thuis dat ze een topotoets zou hebben op dinsdag over Europa. Ze had ook wat bladen in haar tas, waarvan onduidelijk was wat de bedoeling daarvan was. Dinsdag ging ze naar school, topo van Europa geoefend, maar geen toets. Blijkt de toets op donderdag te zijn en niet over Europa te gaan, maar over Scandinavië. Nou ging de toets gelukkig goed, maar dit gaat steeds zo.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Paula »

Marthe schreef:
di 06 apr , 2021 8:25 pm
Dat knokken is doodvermoeiend. Daardoor belandde ik op een gegeven moment in een burnout.
Mijn burnout kwam pas toen ik níet meer hoefde te knokken.

Mijn ervaring is dat als je een kind hebt waar 'iets' mee is, dat je er ook op het VO nog flink druk mee kunt zijn. Naarmate ze ouder worden, wordt het wel gemakkelijker omdat ze dan (in de meeste gevallen) steeds beter in staat zijn hun eigen gesprekken te voeren. Maar zeker in de onderbouw ben je als ouder toch nog wel nodig.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Vlinder42 schreef:
do 08 apr , 2021 8:01 pm
Bedankt voor je reactie, Dee. Dat zet me wel aan het denken.

Waar we ons eigenlijk het meeste zorgen over maken is dit: ons kind kwam laatst thuis dat ze een topotoets zou hebben op dinsdag over Europa. Ze had ook wat bladen in haar tas, waarvan onduidelijk was wat de bedoeling daarvan was. Dinsdag ging ze naar school, topo van Europa geoefend, maar geen toets. Blijkt de toets op donderdag te zijn en niet over Europa te gaan, maar over Scandinavië. Nou ging de toets gelukkig goed, maar dit gaat steeds zo.
Alsof je het over mijn verstrooide professor hebt!
Veel scholen bieden wel extra begeleiding aan kinderen die moeite hebben met plannen en organiseren, maar de ene school is de andere niet. Als je de kans hebt, zou ik dat zeker eens vragen aan de zorgcoördinator van een VO school. Op open dagen hebben wij die wel gesproken. Maar i.v.m. corona weet ik niet hoe dat nu en volgend jaar in z'n werk gaat. Wellicht kun je mailen of bellen.
Sommige scholen werken trouwens met een papieren agenda. Soms moet een kind die zelf aanschaffen, soms krijgt iedereen dezelfde agenda van school. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor jouw dochter prettig is. Bij ons op school hebben ze alleen Magister en dochter had haar papieren planning van de huiswerkbegeleiding niet gebruikt tijdens de lockdown. Gevolg: hele rij onvoldoendes voor niet ingeleverde opdrachten. De lange termijn planning niet op papier = vervelende consequenties. Tweede keer eerste klas en ook hier gaan dus nog steeds dit soort dingen weleens mis. Hoe de school daar dan mee omgaat, is ook weer belangrijk. Dochter mocht de opdrachten alsnog inleveren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Vraagteken
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 7:56 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vraagteken »

Vlinder42 schreef:
wo 07 apr , 2021 11:38 am
Iets anders, hebben jullie tips voor simpele, leuke Engelse boekjes (om Engels te leren)?
Mocht je echt met boeken bezig willen zijn, zijn strips echt fijn voor een taal leren. Voorlezen is ook echt wonderlijk voor taalontwikkeling, of samen lezen. Je kunt een leuke kinderboek kiezen en dat voorlezen of samen lezen. Beverly Cleary was een van mijn favoriete authors als meisje, en Enid Blyton is een hele populaire Engelse schrijver van kinderboeken. Mocht die boeken al te moeilijk zijn, zijn strips of prentenboeken dan beter (Mo Willems is een super leuke author van prentenboeken).

Echter denk ik films kijken met Nederlandse ondertiteling beter is voor een kind om een taal te leren. Lezen is pas leuk als je een beetje vocabulair hebt ontwikkeld, en het is ook erg frustrerend in een tweede taal lezen, ook ben je al vloeiend. Met een film met ondertiteling is het proces wat meer passief. De Nederlands kinderen die het beste Engels kunnen bij mijn jongens in de klas spelen (Engelse) videogames en kijken veel Engelse youtube films.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wij hebben vandaag een ontwikkelgesprek met school gehad. Alles gaat hartstikke goed. In december was dochter nog wat overweldigd door de werkdruk, maar inmiddels ervaart ze dat niet meer. Ze is een lieve, vriendelijke, maar ook kritische leerling. Vriendschappen gaan goed en ze heeft het heel erg naar haar zin in de klas.

De Cito's lieten een mooie ontwikkeling zien. Op elke toets een I. Die van rekenen viel het meest op. T.o.v. de laatste Cito (E6) maakt de lijn in de grafiek een zwaai omhoog in een hoek van 45 graden. Enorme groei doorgemaakt. Hier dus geen sprake van een achterstand vanwege de lockdown, maar daar waren we ook niet zo bang voor. Mooi om te zien dat alles zo lekker looot en dochter supertrots op zichzelf.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Baloo »

hebben jullie tips voor simpele, leuke Engelse boekjes (om Engels te leren)?
Is er een (Nederlands) boek waar je kind helemaal dol op is? Laat het dan in het Engels lezen. Bv Harry Potter, of Warrior Cats, of zoiets. Hier leren ze ook veel van games en youtube.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Baloo »

Over schoolkeuze: wij hebben een kind in groep 8 en eentje in groep 7. Voor de oudste zijn we al heel lang aan het rondkijken, nadenken, vergelijken. Voor de jongste is dat nog veel minder het geval, vnl. door corona. Ik hoop dat er deze lente ook wat open dagen op scholen voor groep 7 zullen zijn.

Uiteindelijk hebben wij iets soortgelijks als Dee gedaan: eerst hebben we de scholen binnen bereikbare afstand leren kennen. Welke scholen zijn er en wat bieden zij aan (eerste overzicht). Er vielen een paar scholen voor ons af vanwege levensbeschouwelijke uitgangspunten die niet bij ons passen. Past het onderwijsconcept (bv montessori) goed bij wat je kind nodig heeft? Kijk goed of alle leuke extra's echt serieus worden aangeboden, of zijn het vooral naschoolse dingen die je een paar uurtjes kunt doen? Wat bv betekent 'veel aandacht voor exacte vakken' in de praktijk precies, of is de urentabel in de praktijk gelijk aan een school die een 'regulier' programma aanbiedt? Kun je Chinees of O&O tot in het examenjaar volgen of alleen in de brugklas? Etc. Is er een gemengde brugklas of direct een vwo-brugklas? Hoe zijn de resultaten van de school (scholenopdekaart.nl), en waar komen de kinderen op de school vandaan (qua postcodegebied: is het vooral een lokale school of is de populatie afkomstig uit verschillende (diversere) gebieden)?
Daarna zijn we gaan nadenken over wat bij het kind past. In ons geval: kleine, rustige school; tolerante en inclusieve sfeer; eindelijk mogen leren; aansluiting vinden bij andere slimme peers; veel aandacht voor onderzoeken/projectmatig werken en techniek/natuur/exact. Geschiedenis en oude talen vindt ze wel interessant, evenals tekenen, tweetalig of chinees vond ze minder interessant. Toen ben ik ook echt de diepte in gedoken bij een paar scholen: schoolgids uitpluizen, online zoeken (er is best veel ook informeels te vinden via allerlei kanalen), oud-leerlingen en ouders van leerlingen spreken, etc.
Daarmee vielen de scholen af die heel groot zijn; waarvan bekend is dat je er een ruwe tijd hebt als je er 'niet bij hoort'; waar geen vwo-brugklas is, waar geen of nauwelijks specifiek aanbod is op het gebied van haar interessegebieden. Uiteindelijk heeft dochter zelf gekozen. We zijn uitgekomen bij een categoraal gymnasium op best flinke fietsafstand. Ik hoop heel erg dat we de goede keuze hebben gemaakt, we zullen het zien.

Voordeel voor ons in geval van jongste is dat we nu al weten welke scholen er in onze omgeving zijn en wat hun aanbod is. Het aantal scholen waar wij straks nog uit willen kiezen is daarmee kleiner geworden. Jongste is heel anders dan oudste, en dus wordt het wel echt opnieuw kiezen. Jongste is minder op studeren gericht (hoewel minstens zo slim), beetje faalangstig en heeft structuur nodig, erg extravert en op relaties gericht, volgens mij heel goed in dans/toneel/muziek maar dat wil ze zelf niet weten. Ik denk dat zij veel belang gaat hechten aan waar haar beste vriendinnen heen gaan, oude talen boeien haar niet zo dus ik weet niet of zij ook voor het gym zou kiezen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
wo 07 apr , 2021 11:38 am
Iets anders, hebben jullie tips voor simpele, leuke Engelse boekjes (om Engels te leren)?
The Magic Tree House serie.

Mijn kinderen zijn begonnen met Engels lezen door in eerste instantie boeken te pakken die ze in het Nederlands al gelezen hadden (dochter's eerste boek was Harry Potter, een beetje hoog gegrepen maar doordat ze het verhaal - en de film - al kende, lukt het haar om door te lezen ook als ze niet alle woorden kende). Het is wel handig als er dan al een kleine basiswoordenschat aanwezig is.

(Zelf heb ik zo Frans leren lezen: ik las boeken die ik in het Engels al gelezen had, zodat het verhaal bekend was. Mijn woordenschat nam in rap tempo toe en het lezen ging steeds gemakkelijker.)

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Pompom »

Mijn kinderen hebben Engels geleerd van CBBC en YouTube. Allebei vanaf een jaar of 3. Is voor ons niet heel bewust begonnen; ik ben allergisch voor Studio 100 en Nickelodeon. Nederlandse publieke omroep heeft maar heel beperkt aanbod voor 3 jarigen, en al helemaal niet op de tijd dat ik ging koken (dan was de TV de kinderoppas). CBBC zond rond die tijd Pingu uit, en dat is taalloos. Vervolgens bleken de programma's die erna kwamen voor Engels kleuters te zijn, en die zijn erg gericht op taalverwerving, dus ze praten de hele tijd over dingen die je ook kan zien. Dus dat konden ze makkelijk volgen. Ze verstonden al snel genoeg om het leuk te vinden, dus zijn we het blijven doen. Vanaf een jaar of 6 (oudste) en 9 (jongste) begonnen ze het ook te spreken. En vanaf een jaar of 7 kwam YouTube erbij, gamingvideo's. Ook daarbij zie je waar ze over praten, dus dat is makkelijk te snappen.
Lezen kwam rond een jaar of 10 denk ik. Oudste leest in het Engels beter dan in het Nederlands, jongste ongeveer even goed. (beide zijn overigens dyslectisch).
Nu op de middelbare school (4de en 2de) gaat Engels vanzelf. De lesboeken komen niet uit de kast. Ze hebben via Internet ook veel contact met native speakers.

Zelf lees ik veel in het Engels op mijn e-reader. Soms gebruik ik de woordenboek functie om een onbekend woord op te zoeken (maar vaak kent het woordenboek het dan ook niet)
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn, Dee, dat het zo goed gaat met je dochter!

Bedankt voor jullie tips mbt Engels. Ik ga ernaar kijken! Tot nu toe gebruik ik de lesmethode van school en wat dingen van British Council en Cambridge English. Ze pikt het aardig op, maar ik wilde ook wat minder lesachtig materiaal gebruiken gewoon voor het plezier. Ik merk dat mijn dochter Engels niet echt op de passieve manier vanzelf leert. Ze kijkt ook wel youtube enzo, maar dat heeft haar niet veel kennis van de Engelse taal opgeleverd op een manier dat ze er ook iets mee kan.

We gaan ons idd ook verder verdiepen in de VO-scholen hier. Bedankt, Baloo, daar kan ik wel wat mee.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Rabbit »

Over Engels, ik had eerst niet gereageerd want onze kinderen zijn sowieso tweetalig, dus weet niet helemaal of dit ook geschikt is voor jouw dochter, maar wellicht toch. Deze boekenseries zijn hier populair: de hele Ranger Rick I Can Read serie, level 1, 2 en 3. Het leesniveau is voor beginners, terwijl de dierenfeitjes ook nog voor oudere kinderen (en volwassenen!) interessant zijn. En daarnaast de Owl Diaries, alle series. Deze boekjes zijn ook voor iets jongere kinderen bedoeld, maar het blijft grappig met veel tekeningen en afwisselende lettertypes. Voor een stap daarna inderdaad de Magic Treehouse, en ook Captain Underpants en alles van Tom Gates. En nu zijn we hier inmiddels aangekomen bij Warriors (Cats), Harry Potter en the Hobbit. Wij werken trouwens aan Engelse spelling en grammatica met de Scholastic National Curriculum English Practice methode (dit doen de kinderen op school, thuis willen ze dat niet).
Dochter 2012
Zoon 2014

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Paula »

Warrior Cats is echt leuk! Ik heb zelf ook de hele serie (in het Engels) gelezen :lol: .

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Rabbit! Ik denk dat deze heel geschikt zijn voor mijn dochter. Niet te moeilijk maar niet kinderachtig. Top!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Gister zo genoten van dochter.
Ze had paardrijles en er was een meisje van haar pony gevallen. De instructrice vroeg of iemand anders op de 'stoute' pony wilde rijden. Dat wilde dochter wel, want het is haar lievelingspony. Ze hebben gesprongen en dochter is er twee keer vanaf gevallen en toch weer op gestapt. Want, zo zei ze: met de stoute pony's moet ik ook om leren gaan en ik wil graag leren springen.
Stevig staaltje growth mindset hiero. :inlove:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Is al weer een tijdje geleden dat ik gelezen/ gereageerd heb. Vandaag is hier de vakantie begonnen. Heerlijk! En dan alweer de laatste periode van het jaar. En dan groep 8, toch wel even slikken..

Wij zijn nog niet echt bezig met middelbare scholen, komt in de herfst wel. De keuze is beperkt; hier in de stad vanaf komend jaar 1 middelbare school die een optie is. En eigenlijk zien wij die school niet zitten. Oudste zit dan ook in een andere stad op school, elke dag 60 minuten heen en 60 minuten terug met het OV. Zij vindt het prima en geniet van haar school, dus we hebben absoluut geen spijt van deze keuze. Maar of dat voor de jongste ook de juiste keuze is? Hij is nog chaotischer dan oudste, dus vaak spullen kwijt, te laat, vergeten enz... We gaan in oktober/ november serieus kijken.

Met jongste gaat het best redelijk. Hij maakt mooie stappen in zijn ontwikkeling/zelfstandigheid. Hij heeft een duidelijk doel voor ogen, dat scheelt. Concentratie en werktempo blijft wel een ding. En hij probeert nog wel te ontwijken als hij iets niet direct weet/ iets niet direct lukt, maar is hier steeds eerlijk in en heeft steeds beter door dat dit niet helpend is.

Ps2322; doorslaggevend voor de versnelling was zijn eigen wens denk ik. Hij had zelf (in de kleuterklas) al aangegeven dat hij gewoon heel hard ging werken, zodat hij zo snel mogelijk van deze school af kon. Hij was steeds minder onderdeel van de groep waar hij in zat, deed bijna altijd ander werk, kon ook niet samenwerken met andere pluskinderen omdat hij nog veel verder was dan zij waren, had geen vriendjes in de klas, wilde niet in een tafelgroepje zitten (wilde alleen zitten), was continu boos/gefrustreerd, lag continu in de clinch met 1 van de juffen en meerdere klasgenoten en was eigenlijk gewoon doodongelukkig.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Dee85, wat gaaf om dat te zien hé. Het steeds meer nemen van de eigen verantwoordelijkheid van kinderen op hun leerproces. Daar mag je trots op zijn!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Jeetje, wat is het toch telkens weer triest om te lezen als een kind zo doodongelukkig wordt van school. Gelukkig zit de basisschool er al bijna op voor hem. En fijn dat hij zulke mooie stappen maakt!

Mijn oudste is ook behoorlijk chaotisch, maar zij redt het prima met het ov naar school te gaan. Ze was nog net 10 jaar toen ze voor het eerst naar de brugklas ging. Voordeel is wellicht dat je jongste met de oudste mee kan reizen in het begin?

Hier is het nu vakantie. Na de vakantie staan er wat belangrijke zaken voor dochter op het programma: het praktijkdeel van het fietsexamen en twee spreekbeurten. Ze is niet zo dol op spreekbeurten. Dit zijn drie prestatiemomenten waar ze een beetje onrustig van wordt. Dan hoor ik weer dat het zo druk is met pluswerk, dat het niet af komt, dat het niet leuk is. Daar is dan wel een goed gesprek over te voeren met haar. Van haar werkstuk had ze geleerd dat ze beter moest plannen, het werk in stukjes verdelen en dat ze dan minder gestrest is. Dus dat heb ik ook aangehaald. In principe doet ze haar spreekbeurten altijd heel goed en ook met fietsen zie ik geen probleem, want ze fietst al jaren elke dag naar school met mij samen. Het zit dan echt in haar koppie dat het druk is en dat ze veel moet. Ze wil het allemaal heel erg goed doen. Bij de beoordeling van haar werkstuk heeft de juf o.a. geschreven dat ze de lat echt hoog legt voor zichzelf.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Jammer als ze zo gestrest raakt van school. De jongste heeft dat ook. De oudste in groep 7 totaal niet. Zij heeft binnenkort ook een spreekbeurt, maar dat lijkt ze zich nauwelijks te realiseren ondanks verschillende reminders. Ik moet er continu achter aan zitten anders gebeurt er niets..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Wie heeft er een tip? M’n oudste dochter is de goedheid zelve. Ze wil iedereen helpen. Op zich is dat natuurlijk goed. Maar ze denkt niet aan zichzelf daarbij.

Gister heeft ze op kamp haar spiksplinternieuwe sportschoenen aan een meisje dat ze 1 dag kent uitgeleend om uitgebreid mee in de modder te gaan. Ze zaten echt tot bovenaan onder de prut en zijn totaal vernield. Daar denkt ze niet over na.

Een vriendinnetje van een vriendinnetje dat we niet kennen moet mee schaatsen. Ze leent onze schaatsen maar blijft niet bij dochter in de buurt en dochter komt thuis zonder de schaatsen.

Dit soort dingen doet ze de laatste tijd heel vaak en vervolgens zit zij/wij met de gebakken peren. Ik praat er wel met haar over, maar tot nu toe helpt dat niet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door boom »

Door schade en schande wijs worden... Zulke ervaringen zijn hartstikke rot, maar ze gaat er heus van leren. Heeft ze voldoende zelfvertrouwen, of leent ze ook spullen uit om aardig gevonden te willen worden?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Lastige situatie Vlinder. Ik snap dat je als moeder niet blij bent dat je op deze manier spullen kwijtraakt of nieuwe spullen de vernieling in worden geholpen. Tegelijkertijd is het willen helpen van mensen inderdaad een hele mooie eigenschap. Ik denk dat Boom een goede vraag stelt. Hoe vindt je dochter het zelf dat haar nieuwe schoenen vies zijn of dat ze de schaatsen nooit meer terug ziet?

Hier is het vakantie. Ik merk dat de twee oudste dames elkaar geregeld in het vaarwater zitten. Ze zijn 10 en 12, ik denk dat het er een beetje bij hoort? Ze kunnen normaal gesproken altijd prima met elkaar opschieten op af en toe een akkefietje na. Verder merk ik dat de vakantie goed doet; even niets moeten. Middelste begon wel over haar spreekbeurt, dat ze daar aan wil beginnen. Ik snap de onrust wel maar ik heb uitgelegd dat lekker ontspannen en bijkomen ook belangrijk is en dat als ze volgende week begint met de spreekbeurt, ze ruim op tijd is. Ik laat het bij haar - als ze echt nu al wil beginnen, dan mag ze. Ik zou het voor haar ook niet fijn vinden als ze de rest van de vakantie met die onrust zit.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Het gaat niet alleen om spullen. Een vriendinnetje krijgt thuis nooit snoep en wil steeds stiekem snoep kopen. Dochter durft geen nee te zeggen. Als haar spaargeld op is wil het meisje ineens geen vriendinnen meer zijn. Er zijn diverse klasgenoten thuis door corona en mijn dochter wordt door de juf als koerier gebruikt om deze kinderen hun huiswerk en brieven van school langs te brengen, dagen achter elkaar. Toen ze klein was heb ik echt moeten uitleggen dat het niet bij vriendschap hoort dat een vriendinnetje je slaat. Enz enz. Ze vindt er zelf niet echt iets van. Zij denkt nog steeds dat zo’n kind haar beste vriendin is. Ook iemand die ze 1 dag kent kan haar beste vriendin zijn..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wat naar voor je dochter en jammer dat de juf daar ook aan meedoet. Is allemaal niet wenselijk en dat is inderdaad niet wat bij vriendschap hoort.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet echt een tip voor je heb. Ik vind het erg als een kind een ander kind zo manipuleert. Ik heb me in dergelijke situaties met mijn oudste vreselijk in moeten houden (ook weleens ingegrepen bij een vriendinnetje dat echt een brug te ver ging met haar gedrag) en ik hoopte dat dochter er van zou leren. Inmiddels merk ik wel dat ze iets beter kan inschatten wat een goede vriendschap is en wat niet. Vooral veel praten, heb ik gedaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dat praten doe ik ook wel, maar het lijkt niets te helpen. Maar goed, de aanhouder wint hoop ik maar 😊

Hier is het ook vakantie. Ze hebben een week gesurvivald. Ik merk gelukkig niet veel ruzie. Het is wel eens lekker voor ze eens iets heel anders.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Inderdaad, even een andere omgeving doet soms wonderen. Wij zijn hier een beetje laks geworden wat dat betreft door de lockdown. Altijd al graag thuis, maar nu komen we helemaal nergens meer. ;)

Gisteravond had dochter een huilbui vlak voor het slapen gaan vanwege de aankomendr drukte op school. Verkeersexamen, 2 presentaties en nog een creatieve opdracht voor het pluswerk. Vooral de presentaties vindt ze erg spannend. Ze is bang dat anderen haar gaan uitlachen. Geruststellen was moeilijk.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Baloo »

Vlinder, ik heb geen tip voor je maar vind het wel zorgelijk hoe weinig zicht je dochter blijkbaar heeft op relaties. Misschien eens over praten met een deskundige?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Eens, Baloo, ik maak me daar ook zorgen over.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Gisteravond de eerste voorlichtingsavond over het Voortgezet Onderwijs gehad.
Uiteraard online dus vragen stellen kon niet. Maar als ik het zo eens zie dan is het enige verschil met de oudste twee dat de CITO-eindtoets valt ná het advies i.p.v. ervoor.
Zoon wil toch wel minimaal HAVO zei hij. Die heeft echt geen idee dat hij bovengemiddeld werkt.
Op zich zou ik HAVO niet gek vinden voor hem. Zijn executieve functies zijn niet bepaald goed, hij heeft ook nog een motorisch probleem waardoor schrijven erg langzaam gaat. En uiteindelijk zal hij wel komen waar hij moet komen. We hebben nu vaker met dat bijltje gehakt. :wink:

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Dat vind ik inderdaad ook een voordeel, Marthe. Dat je door ervaring beter weet hoe en wat in VO-land.
Ik heb hier eigenlijk nog niets gehoord over een voorlichtingsavond VO. Ik denk niet dat we er echt iets nieuws zullen horen.

Deze week is een pittige voor dochter. Ze had fietsexamen en een topo toets. Met de topo toets heb ik me verbaasd - ik dacht dat ze niet geleerd had, maar ze zei van wel. Toen ik zei dat doorlezen niet hetzelfde is als leren, legde ze uit wat ze had gedaan. Ze had de landen/steden/rivieren in groepjes verdeeld en zo verspreid over een aantal dagen geleerd. En ze had alles goed! Grote zus heeft nog geholpen met overhoren. Voor een deel van het fietsexamen is ze ook al geslaagd, van het andere deel krijgt ze de uitslag nog.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Nee, er is weinig veranderd. Zeker ten opzichte van vorig jaar niet.
Het is wel grappig, nu J. weet hoe het werkt met de schoolniveau's in het voortgezet onderwijs is hij ineens aan het plannen geslagen. Hij wil een zo goed mogelijk advies. Waar ik anders echt achter zijn kont aan moet zitten om hem zijn huiswerk te laten maken was het nu spontaan al af voor de lunch.
Topo is hier ook altijd een punt. Hij heeft geen zin om te leren. En met alleen opzoeken op de kaart en de plaatsen op zijn eigen blaadje schrijven haalt hij zevens en achten. Dus waarom zou je daar meer tijd aan besteden? :lol:

J had het theorie-examen verkeer ook gehaald.
Hij heeft geen flauw idee wanneer het praktijkexamen is.
Voor mij hoeft hij dat examen niet te doen. Hij let heel erg op en weet de regels ook heel goed. Het is dat hij het zo gezellig vindt om samen te fietsen, anders was hij allang alleen naar school gegaan.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

De dag voor het fietsexamen overleed mijn oom, een oom die dochter ook heel lief vond. Ze heeft echt flink gehuild toen ze maandagavond in bed lag. We hebben gezegd: dat fietsexamen is niet belangrijk. Jij fietst al vanaf je zevende op je eigen fiets mee naar school en je hebt van die ontaarde ouders die je zelfs door weer en wind het liefst overal op de fiets naar toe brengen. ;) Jij hebt al superveel fietservaring en het gaat erom dat je verkeersveilig bent. En dat ben je zeker. Slaag je niet, jammer dan. Dan nog vond ik haar prestatie uitzonderlijk gezien de verdrietige omstandigheden. Ze is nu lekker even aan het ontspannen op de manege en de pony's aan het knuffelen en poetsen.

Wel heel leuk ook dat J ineens zo bezig is met dat plannen. Als ze dat nou ook nog een paar jaar weten vast te houden, zou het helemaal leuk zijn. ;)

Ik vind dochter ineens rap veranderen trouwens. Klein van stuk is ze nog steeds, maar ze krijgt ineens wat pubertrekjes. Deze zomer gaan we ook een nieuwe VO-bestendige fiets voor haar kopen. En ook de mobiele telefoon zal niet lang meer op zich laten wachten.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Gecondoleerd, Dee. Knap dat je dochter het toch gehaald heeft.

Jullie hebben al grotere kinderen, hoe hebben jullie dat aangepakt met de mobiel? Mijn dochter wil er ook graag een en het lijkt me op zich ook goed dat ze hiermee leert omgaan in groep 8. Maar ik ben eigenlijk wel bang dat ze hem verliest en dat ze misschien niet echt maat zal weten te houden als je kunt appen en er internet op zit.

Mijn dochter begint ook een beetje te puberen. Soms een beetje grote mond. Ze moet thuis op dit moment voor school hard werken (spreekbeurt, werkstuk etc). Ze is wel ijverig op zich, maar ze heeft nog wel moeite om te overzien dat 3 weken tot de inleverdatum heel lang lijkt, maar dat daar ook weer veel dagen vanaf gaan door andere activiteiten.

Ik hoor hier op het moment niets over het VO, verkeersexamen ook niets over gehoord.. Voor mij is het de oudste die straks naar het VO gaat. Ik vind dat wel lastig, want er is hier veel keuze en ik vind het niet heel makkelijk om in te schatten wat dan goed bij haar past.

Helaas heeft ze de laatste tijd wel gedoe op school. Helaas toch ook weer met dat jongetje van een tijdje terug.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Balen Vlinder, dat het gedoe met de klasgenoot weer aan de gang is.
Dankjewel voor je condoleances.
Dochter heeft het laatste onderdeel van het fietsexamen ook gehaald weten er inmiddels, dus dat kunnen we ook weer afstrepen.

Qua mobiel was ik bij oudste wel wat aan de late kant vind ik zelf, in de zomervakantie naar het VO toe. Ik denk dat ik het nu eerder doe - misschien deze zomervakantie al. Wij hebben de app Family Link geïnstalleerd op de telefoon van de oudste en tablet van middelste. Zo kun je goed meekijken met wat er gebeurt. In het begin keek ik veel mee met oudste op social media. Er was toen gedonder in de klas, oudste was net 11 jaar en had nog weinig ervaring met social media. Inmiddels kijk ik nog nauwelijks mee. Geen gedonder in de klas en dochter is op social media vlak een stuk wijzer. Wel bespreken we met regelmaat nog de negatieve kanten en gevaren van social media.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Jakkes, dat gedoe met klasgenootjes wil wat.
Er zitten bij J. twee meiden in de klas die met iedereen ruzie hebben. Zelfs met alle leerlingen uit de parallelklas.
En als een kind dan eens een keer wat terugdoet heb je als ouder gelijk de moeder van één van die twee op je dak. Hun kind doet nl. nooit wat. :roll:

Qua telefoons hebben we hier altijd de regel gehanteerd dat ze hem op hun 12e verjaardag krijgen. Dat is de verjaardag voor ze naar het VO gaan. Zo kunnen ze er mee om leren gaan. Maar mijn kinderen gaan op het basisonderwijs niet in klasse-appjes, o.a. ivm bovengenoemde dames die daar nogal wat rottigheid uitvreten. Een groepje met hun eigen vrienden mag dan weer wel.De telefoon gaat op het basisonderwijs ook nog niet mee naar school.
We hebben hier de afspraak dat wij in hun telefoon mogen kijken tot we het idee hebben dat ze er goed mee om kunnen gaan.
Met de oudste twee heeft dat in de praktijk heel goed uitgepakt. Dus voor J houden we die regel ook aan.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Die groepsapps op de basisschool zijn inderdaad verschrikkelijk, daar hoeft dochter van mij ook niet in. Ik denk dat ze er niets aan mist.
Dochter gaat met nog net 11 jaar naar de brugklas (is van september) dus met de 12e verjaardag is hier aan de late kant. Vandaar een half jaar tot een jaar eerder. En dan gaat hij ook nog niet mee naar school.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Hier vallen de verjaardagen een paar maanden voor de zomervakantie.
Dus met de zomervakantie erbij is dat een mooie periode om te oefenen.
We hebben voor de kinderen een prepaid abonnement bij Hollands Nieuwe of een abonnement met beschermer (kost 50 cent extra per maand). Dan kunnen ze niet of maar zeer beperkt boven hun abonnement uit gaan met hun gebruik zodat je niet ineens per ongeluk torenhoge rekeningen krijgt.

Vraagteken
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 7:56 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vraagteken »

Hier wat eerder met telefoontje, bij 10 jaar kreeg oudste een simpele. Het is handig dat hij kan bellen als hij uit school wil spelen. Hij is wel erg braaf en gebruikt hem niet op school behalve voor bellen naar ons.

Family Link gebruiken wij trouwens ook. Bij social media, moet je vaak minimaal 13 zijn, dus oudste zit er niet op.

Eerder beginnen heeft het voordeel dat je met een jongere kind goede gewoontes kan leren, en hij accepteert de beperkingen zonder probleem. Maar hij is wel erg gehoorzaam, dus wellicht ligt het eerder daar aan damde leeftijd. Ik hou me hart vast voor jongste. Braaf zijn is niet echt zijn ding.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Baloo »

Hier kreeg oudste een telefoon in groep 7 op haar 11de verjaardag. Ze gaat er heel erg goed mee om, neemt hem niet mee naar school of savonds mee naar boven en is zeer selectief met wie ze in een appgroepje wil. De interessante apps kwamen pas toen ze 12 werd door de leeftijdsbeperkingen, dat was balen voor haar maar vond ik niet zo erg. Jongste wordt in oktober in groep 8, 11, dus krijgt hem dan. Zo hebben ze een jaar om eraan te wennen voordat het social media geweld van de middelbare losbarst, dat was ons idee.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Vraagteken schreef:
zo 23 mei , 2021 5:53 pm
Ik hou me hart vast voor jongste. Braaf zijn is niet echt zijn ding.
:lol:

Middelste is ook wel redelijk braaf. En heeft echt een allergie voor drama, dus ik zie haar ook niet snel in social media ruzies belanden o.i.d.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter wordt pas 12 op ongeveer de 1e schooldag van het VO, dus dat is voor haar wel laat. We willen haar wat tijd geven om ermee te oefenen. Voor ons zou het handig zijn als ze zou kunnen bellen als ze uit school wil spelen. Maar ik vind haar wel jong voor app-groepjes. Ze beweert zelf dat zij en een vriendinnetje de enige zijn die geen telefoon hebben en er niet in zitten. Ik ga me verdiepen in dat Family Link en we moeten denk ik goede afspraken maken, meekijken en een beperkt abonnement nemen. Bedankt voor jullie tips! :-)
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Op de valreep van het jaar wordt m’n dochter ineens gepest. Het ging 2,5 jaar zo goed en nu ineens niet. Ze kreeg eerst mot met dat jochie, de juf heeft hem ergens anders neergezet. Dat lijkt nu goed te gaan, maar het geklier heeft zich uitgespreid als een olievlek. Ineens doen andere kinderen ook raar tegen haar. Hoort dit bij groep 7 ? Het slaat gewoon ook echt nergens op, van dat gezeur van ‘Waarom kijk jij naar mij?’ enzo.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Pompom »

Als leerkracht adviseer ik ouders om het kind ergens in groep 7 een smartphone te geven. Vrijwel alle kinderen krijgen in appgroepen namelijk te maken met onhandig gedrag (zelf of van anderen) wat gedoe geeft. Op de basisschool kan de leerkracht daar nog wat mee en kunnen kinderen ermee leren omgaan. Eenmaal op de middelbare school is er veel minder grip op; kinderen hebben met de docenten veel minder een vertrouwensband dan met de leerkracht op de lagere school, omdat ze zoveel verschillende docenten hebben.

Het verschilt vast een beetje per school, maar waar ik nu werk hebben alle kinderen in groep 7 een telefoon, en ongeveer de helft in groep 6 ook.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Nou Vlinder, wat rot zeg. En inderdaad zo plotseling. Wat zou daar ineens kunnen spelen? Soms lijken die dingen ineens uit het niets te komen.

Hier is bekend gemaakt wie de leerkrachten worden in groep 8. Dochter krijgt twee juffen die ze allebei aardig vindt. Cito's zijn net weer achter de rug. Verder geen bijzonderheden...alles loopt lekker. Besloten om begin zomervakantie de telefoon aan te schaffen en ook een nieuwe fiets. De oude is wel redelijk op. En bovendien totaal kinderachtig. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dee85 schreef:
za 19 jun , 2021 9:03 am
En bovendien totaal kinderachtig. ;)
😀😀 Ja dat!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik merk dat dochter er een beetje doorheen zit. Vandaag moet ze een zelfgemaakt verhaal voorlezen aan de kleuters, dit is een opdracht voor het pluswerk dat ze doet. Ze kan echt goed verhaaltjes schrijven en ze leest ook heel leuk voor, maar ze is zo bang om iets voor een groep te doen. En bang dat de kleuters haar uitlachen. Vroeger had ze dat nooit zo, maar sinds dit jaar is ze een stuk meer zelfbewust.

Ze heeft weer veel conflicten met haar bff. Ze zitten naast elkaar in de klas en dochter merkt dat bff bij haar afkijkt. Dat vond ze niet leuk, dus ze zei er wat van. Bff ontkende dit en werd boos. Ze blijft afkijken en dochter laat het nu maar. Met buitenspelen op het plein gaat er ook telkens van alles mis. Dochter probeert, ook in overleg met ons, afspraken te maken over de spelletjes die ze doen, zodat iedereen aan de beurt komt, maar bff lijkt daar niet in mee te gaan. Onlangs hadden ze een feestdag met school in de speeltuin en afgesproken was dat ze samen naar huis zouden fietsen. Toen dochter naar haar fiets ging, was bff al weg. Maar bff zegt weer dat dochter heeft gezegd dat ze niet wilde samen fietsen. Dochter ontkent dit - ik heb gezegd dat het niet uitmaakt als ze dat heeft gezegd, maar dochter zegt dat ze eerlijk is en juist op bff heeft gewacht.

Ik merk dat ik er als ouder niet meer zoveel mee kan. Ik bespreek een hoop met dochter en we bekijken ook haar aandeel in de conflicten. Dochter is type recht voor z'n raap, verbaal heel sterk. We hebben gekeken naar manieren om eerlijk te zijn en voor jezelf op te komen zonder dat je heel fel hoeft te zijn. En dochter geeft ook aan dat ze dit doet, maar dat het weinig uitmaakt.
Ik vind het echt lastig om te achterhalen hoe dit nu komt. Het houdt dochter erg bezig. Ze heeft zelf wat nieuwe vrienden erbij uit de parallelklas, dit was vorig jaar nog niet het geval. Misschien speelt dit een rol en kan bff dochter niet zo goed delen met anderen (hebben we eerder gezien). Ik wil aan de ene kant ervoor zorgen dat de vriendschap behouden blijft (ze kennen elkaar al zo lang en het gaat al zo lang zo goed), maar aan de andere kant wil ik me er ook niet teveel in mengen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Het is misschien een beetje de leeftijd? Ik merk bij mijn dochter ook veel gedoe over dat soort dingen. Of er wel of niet wordt gewacht, hoe vaak er naar iemand wordt gekeken. Ik vat het op als puberdingetjes. En soms is een vriendschap hoe lang ook ineens afgelopen als ze gaan puberen. Ik had zelf van kleuter af aan een vriendin. We deden echt alles samen, ook samen op vakantie, mensen dachten dat wij zusjes waren. De eerste schoolweek in de brugklas was het afgelopen en uit. Wij waren denk ik later met puberen dan de meisjes nu als ik de meisjes bij m’n dochter in de klas zo zie.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik heb zelf ook een beetje het idee dat het de leeftijd is en dat ze allebei andere vrienden aan het ontdekken zijn. Ik vind het wel echt jammer. We kunnen het ook goed vinden met de ouders van haar bff, maar ook die relatie is een beetje bekoeld lijkt het wel. Jongste gaat nog wel met hun jongste zoon om, samen buitenspelen enzo. Misschien moeten we het maar op z'n beloop laten en dan zien we wel. De zomervakantie doet misschien wel goed, even rust.

Ik had zelf in de bovenbouw van de basisschool wisselende bff's. Mijn bff in groep 8 is t/m de 3e klas VO mijn bff gebleven, ookal zaten we op andere scholen. Misschien trek ik onbewust de conclusie dat alle vriendschappen de schoolwissel daardoor kunnen overleven, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Het is alleen een beetje ongemakkelijk met naar huis fietsen in de middag - ze zitten nu op een tijdelijke locatie redelijk ver van huis, met de ouders een breng -en haalafspraak. En ik merk onderweg dat ze geen woord tegen elkaar zeggen en dat gaat nu al weken zo.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dat is jammer, Dee. Bij ons ging ze het laatste half jaar ook elke dag met een vriendinnetje samen naar school. Maar vriendinnetje deed een aantal keer niet zo leuk, dus nu wil ze weer met papa en zus naar school. Wij bewegen maar een beetje mee. Ik weet het ook niet. Ik hoop dat groep 8 wat gezelliger is.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ja, laten we daar op hopen. In groep 8 zie je volgens mij vaak dat klassen hechter worden en het extra leuk hebben dat laatste jaar.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Een heel blij kind hier vanavond.
Voorlopig advies was hoger dan hij verwachtte, een H/V-advies.
Past prima bij hem al zou ik hem liever in de VWO-brugklas hebben dan in de H/V-klas. Daar wordt op HAVO-niveau les gegeven en dan zou de evt. overstap naar 2V wel groot zijn. Maar eens zien wat hij laat zien in het komende jaar.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Super, Marthe! Dat is heel fijn. Wij moeten nog een paar dagen afwachten.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Mooi advies Marthe. Wat fijn dat je zoon er ook zo blij mee is.

Is het advies aan het einde van groep 7 al een soort van bindend? Ik heb dat deel met oudste overgeslagen vanwege de versnelling, dus dit stukje is nieuw voor me. Dochter krijgt sinds groep 5 een uitstroomprofiel en dat staat al jaren op havo/vwo.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Het was heerlijk om dat koppie te zien.
Sinds hij wist hoe het VO qua niveau's en mogelijkheden in elkaar zit werkt hij veel gestructureerder.
De prognose is niet bindend. Hij is vaak zelfs erg voorzichtig. Het definitieve advies is regelmatig hoger.
Deze prognose is vooral fijn omdat hij nu naar de school kan waar hij graag heen wil.
Daar zijn ze op een degelijke manier erg actief om leerlingen op te laten stromen als ze zien dat ze meer in zich hebben.
Dus voor hem is dit ook de school met de meeste kansen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons heet het ‘voorlopig schooladvies’. Het geeft een indicatie zodat je je kunt gaan oriënteren op het VO. En als je het er niet mee eens bent kun je in gesprek met school en er evt in groep 8 nog iets aan doen. Echt bindend is het niet, maar echt vrijblijvend ook niet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ok, dan wacht ik groep 8 wel af. Aangezien het al jaren op havo/vwo staat, verwacht ik in dat opzicht niet heel veel verrassingen. Scholen die we op het oog hebben zijn ook allemaal havo/vwo scholen.

Fijn, die scholen die kinderen ook helpen met opstromen. Ik houd van die positieve instelling, ik kan mij voorstellen dat dit kinderen meer zelfvertrouwen geeft.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Ik ben er ook erg blij mee.
Leerkracht zei dat hij verwacht dat J pas tot bloei komt als hij bij ontwikkelingsgelijken zit.
Toen ik daar eens over doordacht vond ik het eigenlijk raar dat er dan een H/V-advies gegeven wordt.
Want blijkbaar werkt hij dan nog steeds niet op zijn eigen niveau. En dat is ook wat ik zelf zie.
Na de vakantie met de HB-coach en plusklas-leerkracht maar eens om de tafel.
Ik denk dat met meer uitdaging J zich veel beter gaat laten zien.
Thuis is werk heel snel af en op school werkt hij heel traag en ongeconcentreerd. Ergens moet dat verschil vandaan komen.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door loekie »

Toen ik daar eens over doordacht vond ik het eigenlijk raar dat er dan een H/V-advies gegeven wordt.
Op sommige scholen is Havo/VWO-advies het hoogste voorlopige advies . Weet je of jullie school ook VWO als voorlopig advies geeft?

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

H/V-advies is niet het hoogste.
Grote zus kreeg op dezelfde school destijds een VWO+ advies terwijl zij lager scoorde dan J nu ondanks de lockdown gedaan heeft.
.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dan heeft hij vrees ik misschien het advies gekregen dat bij zijn werkhouding op school past. Bij ons op school wordt daar heel veel waarde aan gehecht, of je ‘serieus’ werkt.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Daar ben ik dus ook bang voor.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Zijn ze in groep 7 niet heel vaak voorzichtiger dan in groep 8? Situatie meegemaakt in groep 7 een vmbo gl/tl-advies. Dat werd thuis niet bepaald serieus genomen. Cito groep 8 was strak vwo. Hier was de groep 7-leerkracht toen overigens erg van de lage adviezen geven aan veel meer leerlingen.

Werkhouding is wel belangrijk, maar mag niet doorslaggevend zijn, vind ik.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Dat vind ik dus ook.
Makkelijker lesstof lost de discrepantie tussen zijn snelle denken en trage motoriek niet op.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door loekie »

Mijn ervaring is dat vooral aan leerlingen met een minder goede werkhouding een lager voorlopig advies wordt gegeven, zodat deze leerlingen zich meer gaan inzetten voor een hoger advies.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Hier ook een voorlopig advies voor zoon. Leerkracht vroeg wat zoon zelf dacht tijdens rapport gesprek. Zoon was zelf voorzichtiger dan leerkracht, hij heeft een vol vwo voorlopig advies. Nu nog de goede werkhouding blijven vasthouden.

Hier is gelukkig nu de vakantie begonnen. Afgelopen weken waren zeer moeizaam. Zoon was dwars, bozig, ongestructureerd en had weer veel zindelijkheidsproblemen. Afgelopen weken al minder naar school gegaan, maar kwam niet beter in zijn vel. Zojuist forse aanvaring met hem, toen kwam het verdriet. Zoon is heel erg eenzaam, wil gewoon een goede vriend. Hoe slechter hij in zijn vel zit, hoe betweteriger hij zich gedraagt en hoe meer zijn klasgenoten (en anderen) hem gaan ontwijken..... Hele vicieuze cirkel dus. Hopelijk kunnen we die komende weken doorbreken. Zo sneu om te zien, ik gun hem de wereld, maar kan de eenzaamheid niet voor hem oplossen.

(Sorry voor de egopost)

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Dat geeft niet hoor, Tulp. Dit is toch ook heel erg verdrietig? Hopelijk brengt de vakantie wat rust. Heeft hij zelf ook zicht op wat er gebeurt en hoe hij in die cirkel blijft hangen? Hij heeft in ieder geval een mooi voorlopig advies.

Ik heb gelezen dat bij ons op school het uiteindelijke advies met de directie, leerkracht groep 7 en 8 en de IB'er wordt samengesteld. Is dat op elke school dan zo? Ik heb geen idee hoe de groep 8 juf zal zijn in dat opzicht.
Ik maak me er niet te druk om. Blijft het havo/vwo, dan vind ik het ook best. Het wordt pas een probleem als dochter zelf graag wil starten op het gymnasium. Het scheelt dat ze geen interesse heeft in de klassieke talen. Want voor gymnasium heb je wel een vol vwo advies nodig.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

@Tulp, voel je alsjeblieft vrij om het verhaal van je kind te delen.
Die ruimte is er voor iedereen hier op het forum.
Heel vervelend dat je kind zo slecht in zijn vel zit.
Zijn er in jullie omgeving geen peergroups voor hb-kinderen?
Of iets als een Walhallab?
Zelfs als het niet op school zelf is kan het het leven op school wel makkelijker maken als een kind buiten school dan in ieder geval vriendjes heeft waarbij hij helemaal zichzelf kan zijn.
loekie schreef:
do 08 jul , 2021 8:03 pm
Mijn ervaring is dat vooral aan leerlingen met een minder goede werkhouding een lager voorlopig advies wordt gegeven, zodat deze leerlingen zich meer gaan inzetten voor een hoger advies.
Als het aan inzet lag zou ik het helemaal geen probleem vinden.
Het is juist dat ik me realiseerde dat hij eigenlijk de dupe lijkt te worden van het feit dat hij flink gehinderd wordt door zijn motorische beperking. Zijn beperking is veel breder dan alleen het schrijfprobleem. Dat is het stukje waar hij op school het meest tegenaan loopt en dat ondanks 2,5 jaar aan verschillende therapieën niet verbeterd is.
Door dat schrijfprobleem krijgt hij nu al niet de uitdaging die hij nodig heeft.
Als een leerkracht dan ook aangeeft dat hij in het VO met ontwikkelingsgelijken pas tot bloei zal komen dan vind ik HAVO eigenlijk geen optie. Ik weet uit ervaring met onze oudste die dezelfde beperking heeft dat het veel beter gaat zodra er gewerkt mag worden met een laptop/tablet zodat kind zijn eigen aantekeningen terug kan lezen.
Voor ons is de beperking van de heren eigenlijk zo gewoon dat we het vaak niet meer zien. We zijn gewend om er omheen te werken en dat gaat prima. Alleen zou het zo jammer zijn als het kind daardoor niet de uitdaging krijgt die het heel hard nodig heeft.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Jullie reactie doet mij goed! Dank je wel. Het is idd erg verdrietig. Hij wil zo graag, maar mist zo de aansluiting. Als gevolg daarvan gaat hij zich steeds harder opstellen en mist nog meer de aansluiting.

Zoon heeft gelukkig wel 2 sporten en speelt een muziekinstrument. Maar ja, muziekles is individueel, bij sport 1 geeft hij aan geen peers tegen te komen en bij sport 2 traint hij voornamelijk met jongvolwassenen, die dus in een hele andere levensfase zitten (waar hij overigens wel aansluiting mee heeft, maar waar hij natuurlijk niet mee kan spelen). Echte HB initiatieven zijn hier verder niet volgens mij. Ga me er maar eens in verdiepen.

@Dee; uiteindelijk advies en voorlopig advies zijn bij ons op school altijd een samenspraak tussen leerkracht groep 7 en leerkracht groep 8. Beiden staan al jaren voor deze groepen en de leerkracht van groep 8 is ook de ib' er.

@Marthe; dat is wel vervelend. Motorische problemen heeft natuurlijk geen invloed op leervermogen, maar wel op het laten zien soms. Maar goed, daar bestaan genoeg hulpmiddelen voor. Kans is natuurlijk ook dat er een voorzichtig voorlopig advies gegeven is, zou niet de eerste school zijn. Ik was bij ons eigenlijk vooral verbaasd dat er een vol vwo advies werd gegeven eerlijk gezegd. Maar goed, zoon had foto's erg goed gemaakt (begrijpend lezen was foutloos, rekenen nagenoeg foutloos).

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

@Marthe, dat zou heel jammer zijn. Maar hoe zit dat dan? Want je schreef dat hij thuis wel zijn werk snel af heeft?

@Tulp, verdrietig. Ik heb eigenlijk geen tip. Mijn eigen kinderen worstelen hier ook mee, dan weer wat meer en dan weer wat minder. M’n dochter heeft de laatste tijd ook veel sociaal gedoe op school.

Mijn dochter heeft vwo advies gekregen. Ik ben echt zooo blij na al die jaren knokken.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

@Vlinder, het huiswerk is weinig schrijfwerk.
Redactiesommen is multiple choice.
Bij topo hebben we de afspraak met de leerkracht dat J vertelt wat ik op moet schrijven om te zorgen dat het leesbaar is als hij het moet leren voor een toets.
Begrijpend lezen is ook vnl. multiple choice of zinnen in de juiste volgorde zetten.
Rekenen is alleen antwoorden invullen.
Dit komt dus allemaal voornamelijk op de snelheid van zijn denken aan.

Heel fijn dat je dochter een goed advies gekregen heeft.
Dat biedt vertrouwen voor de toekomst.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ah, ik snap het. Daar helpt een lager niveau niet voor. Zijn er geen aanpassingen mogelijk voor hem op school? Want dan zal hij daar toch wel behoorlijk door belemmerd worden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Dat is erg afhankelijk van welke leerkracht hij heeft.
De één is er wel toe bereid, de ander niet.
In groep 4 had hij een stagiair die het lef had om hem eens achter de laptop te zetten om te kijken wat er dan uit kwam.
Dat werd die stagiair niet in dank afgenomen maar ik ben er nog altijd blij mee. Toen bleek dat hij veel meer in zijn mars had.
Ik ben nu een lijstje aan het maken voor de start van groep 8.
Ze hebben op school inmiddels een echte hb-coach. Dus ik heb voorzichtig de hoop dat dat wat op gaat leveren.
Op de VO-school waar hij heen gaat zit ik in de klankbordgroep en ken ik de wegen goed. Dus uiteindelijk zal het wel goed komen maar het zou zo fijn zijn als hij komend jaar ook wat meer op zijn eigen niveau kan werken.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Vlinder, ik las het van jou dochter ook. Blijft een die g idd. Jou dochter heeft ook ADHD toch? Zoon ook, de combinatie geeft denk ik ook juist de problemen.

Marthe, zo lastig is dat, de willlekeur van leerkrachten. Is er geen OPP gemaakt? Mag hij niet standaard op een computer werken? Want dat zou dan natuurlijk veel schelen. Hier trouwens door de ADHD ook een laag werktempo en schrijfproblemen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ja, die combinatie is lastig. Wordt hij wel behandeld voor de adhd? Helaas is onze ervaring dat we op school geen hulp kregen. Elk jaar weer bij de volgende juf weer overnieuw alles bespreken zonder resultaat. Omdat het volgens hen niet slecht genoeg ging. Dus hebben we alles zelf gedaan, maar daar waren ze dan vaak ook weer gepikeerd over. Maar... deze keer niet. Ik had me al schrap gezet voor het volgende #%*-gesprek, maar voor het eerst in 5 jaar was dat niet nodig :-)
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Tulp »

Heel herkenbaar, wel fijn om het jaar goed te zijn begonnen met een docent die het snapte. Veel docenten hebben ook geen idee wat ADHD is. Het idee blijft dat moeite hebben met concentreren gelijk staat aan niet op je stoel kunnen zitten en overal doorheen praten ofzo. Bij zoon (en bij oudere dochter) is dat absoluut niet waar. Zoon gebruikt al heel lang medicatie en heeft pmt.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Tot mijn verbazing kreeg ik gister een mail van school waarin staat dat dochter mee gaat doen aan een nieuwe vorm van plusklas op school. Het is o.a. bedoeld om te werken aan executieve functies, om te leren leren, plannen, omgaan met frustraties, etc. Een hele goede ontwikkeling dus en ik ben heel erg blij dat dochter er aan mag mee doen. Ik was eerlijk gezegd een beetje pessimistisch geworden omdat ik in de formatie van volgend jaar de plusklasjuf nergens zag staan. Ik dacht: die heeft een andere baan en het is over met de plusklas. Maar ze is dus helemaal vrij geroosterd om vol voor de nieuwe plusklas te gaan. :) Echt superfijn!

De laatste week groep 7 gaat hier in. Ik verwacht morgen het rapport en ben benieuwd of het voorlopig advies gewijzigd zal zijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Dat is fijn, Dee!

Hier ook nog een week te gaan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Wauw Dee, dat is mooi nieuws.
Het is de manier waarop de plusklas bij J op school ook functioneert (buiten coronatijd dan :lol: ).
Dat is echt heel fijn.

J's rapport is binnen.
Over het algemeen is hij netjes op niveau gebleven met de cito's.
Binnen de methodes liet hij wel vooruitgang zien. Dus dat stemt hoopvol.

Er zat ook een uitgebreid verslag bij van de plusklas.
Dat is dit jaar echt voor het eerst.
Er zat een lange lijst met doelen bij. Elke keer worden er een paar gepland als leerdoel voor die periode.
De groei die we thuis zagen zien ze in de plusklas ook. Erg fijn dat hij zich daar laat zien.
Ik heb de lijst maar even gekopieerd zodat we er thuis ook mee aan de gang kunnen en er voor J één lijn ontstaat.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ik ben gewoon jaloers op jullie, zo goed geregeld! :mrgreen:
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Begrijpelijk Vlinder.
We hebben het in het verleden ook heel anders meegemaakt op deze school.
Ze hebben gelukkig een enorme verbeteringsslag gemaakt op hb-gebied.
Het kán dus dat een school ook leert om op dit gebied veel bij te leren.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Proficiat met alle vooruitgang, Marthe.
Onze school is ook een inhaalslag aan het maken op het gebied van mb/hb.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Rapport is hier binnen en er staat nu een vwo advies. Eerst was het havo/vwo. Verder hartstikke positieve berichten. Juf vroeg of dochter nog een jaartje groep 7 bij haar wilde doen. ;)
Nog 1.5 dag en dan is het vakantie.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Klinkt goed Dee!
Hier is het ook hard aftellen naar de vakantie.
Ik merk dat bij J. de energie nu echt op is.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik merk het hier ook. Dochter had gister een enorme huilbui door wat teleurstellingen. Ze had het er al dagen over dat ze met een meisje uit de.klas zou afspreken en puntje bij paaltje zegt dat meisje af met een smoesje. Vorige week gebeurde hetzelfde met een ander meisje dat ineens met dochter haar oude bff ging afspreken. En dat werd haar een beetje teveel allemaal. Het is ook best wel lastig voor zo'n meisje van die leeftijd, al dat gedoe met leeftijdsgenoten. Dochter is heel trouw en verwacht ook veel van de ander in dat opzicht. Ik denk weleens dat ze sociaal gezien ook een stukje verder is dan haar klasgenoten.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Marthe »

Dat ze sociaal een heel stuk verder zijn is niet zo gek.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat veel hb-ers als sociaal zwak gezien worden.
Ze verwachten veel meer 'volwassen' dingen in een vriendschap. Combineer dat met een flink rechtvaardigheidsgevoel en het 'drama' is compleet. Ze matchen ook op dat vlak gewoon vaak niet zo goed met leeftijdsgenoten.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Mooi advies, Dee, fijn!

Wat jammer van die vriendinnen. Hier gaat het ook zo. (Expat) vriendinnetje heeft havo advies. Hadden de ouders gezegd dat ze niet meer met mijn dochter mocht spelen omdat ze straks naar een andere school gaat. Het volgende verhaal is dat het meisje niet mag spelen omdat ze elke dag citotraining moet doen om ook vwo advies te krijgen. De enige dag dat ze wel mag spelen gaat ze met een ander spelen. Jammer. Maar gelukkig is het eindelijk vakantie :-)!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 7 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Oef ja, bijna vakantie, dat heb ik echt als een soort mantra gebruikt hier de laatste tijd. Maar wel sneu voor jouw dochger Vlinder en ook voor dat meisje als ze echt die training moet doen om ook vwo te krijgen.

Marthe, heel herkenbaar wat je schrijft. Precies dochter.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Plaats reactie