Groep 3 en 4 2023/2024
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Groep 3 en 4 2023/2024
Het topic voor groep 3 en 4. Wie schrijft er mee? Mijn zoon gaat naar groep 4 dit schooljaar.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ja graag, hier een dochter naar groep 4!
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Mijn dochter gaat ook naar groep 4.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
De eerste dagen zijn nog wel wennen en kosten nog veel energie, maar hij is enthousiast en lijkt goed mee te doen. Hoe beter de stof aansluit, hoe meer hij open gaat. Voor school geeft dit aanleiding om meer uitdaging te bieden, ook voor de zaakvakken mag hij vanaf komende week de verdieping opzoeken onder begeleiding.
Voor hen die al gestart zijn, hoe gaat het daar?
Voor hen die al gestart zijn, hoe gaat het daar?
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ik kom ook meeschrijven voor mijn jongste die dit schooljaar in een voltijds 4HB groep gaat starten. Lekker kleine groep, ik begreep 12-14 leerlingen bij aanvang van het schooljaar. Hij is getest en zit eigenlijk nét aan de ondergrens voor de voltijds HB dus vind het wel spannend en hoop dat hij niet overvraagd wordt. Hij zelf vindt het heel leuk en verheugt zich op de vakken en activiteiten die hij afgelopen jaar bij zijn oudere broer heeft mogen zien.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Hier goed! Dat het veel energie kost, herken ik wel. Verder veel enthousiasme over het werken in een ander soort schrift. En de wijze opmerking van m'n dochter dat ze het de vorige schooljaren aan het begin ook heel leuk vond, maar later niet meer zo. Die realiteitscheck hebben we alvast binnen 

Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Hier een meisje dat morgen begint in groep 3. Ze vindt het hartstikke leuk, ik hoop dat ze enthousiast blijft.
Alleen jammer dat ze de hele vakantie niet wilde lezen, "want dat ga ik in groep 3 leren."
Alleen jammer dat ze de hele vakantie niet wilde lezen, "want dat ga ik in groep 3 leren."

-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Gezellig!
Misschien niet per se jammer toch Averna? Als ze thuis uitdaging krijgen in dingen buiten de 'schoolse' vakken om, blijft het hopelijk op school ook wat langer interessant? Of leest ze al lang en wilde ze nu gewoon niet meer lezen voor de lol, omdat dat bij groep 3 hoort in haar hoofd? Dan snap ik de 'jammer' zeker, en zou ik extra letten op het aanpassen aan de groep.
Hier gaat het wel goed tot nu toe (2e week nu school). De meltdowns zijn aardig zeldzaam momenteel gelukkig.
Misschien niet per se jammer toch Averna? Als ze thuis uitdaging krijgen in dingen buiten de 'schoolse' vakken om, blijft het hopelijk op school ook wat langer interessant? Of leest ze al lang en wilde ze nu gewoon niet meer lezen voor de lol, omdat dat bij groep 3 hoort in haar hoofd? Dan snap ik de 'jammer' zeker, en zou ik extra letten op het aanpassen aan de groep.
Hier gaat het wel goed tot nu toe (2e week nu school). De meltdowns zijn aardig zeldzaam momenteel gelukkig.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ze leest inderdaad al een tijdje, maar wilde nu niet meer omdat ze dat in groep 3 zou gaan leren. Ik heb ook niet aangedrongen, vakantie is vakantie.
Maar ik vond het wel een beetje jammer. Ze wilde wel de laatste dagen van de vakantie weer woordzoekers doen, dus ze heeft toch iets gelezen.
Tot nu toe, na 1 week, vindt ze groep 3 in ieder geval wel heel leuk. Dus we gaan zien hoe het verder gaat.
Ook wordt ze op 5 oktober getest met de WISC. We zijn heel benieuwd wat daar uit komt, al zeiden ze van het bureau waar ze de test gaan doen dat ze inderdaad veel hb-kenmerken zien. Dat vind ik zelf al fijn, ik heb jaren het gevoel gehad dat ik echt dingen zag die er niet waren.
Hopelijk gaat ze ook weer meer genieten van school en is ze niet steeds zo verdrietig en boos (ze zegt vaak dat ze eenzaam is, maar ze kan niet goed benoemen waarom want "ze heeft toch vriendinnetjes?".
)


Tot nu toe, na 1 week, vindt ze groep 3 in ieder geval wel heel leuk. Dus we gaan zien hoe het verder gaat.
Ook wordt ze op 5 oktober getest met de WISC. We zijn heel benieuwd wat daar uit komt, al zeiden ze van het bureau waar ze de test gaan doen dat ze inderdaad veel hb-kenmerken zien. Dat vind ik zelf al fijn, ik heb jaren het gevoel gehad dat ik echt dingen zag die er niet waren.

Hopelijk gaat ze ook weer meer genieten van school en is ze niet steeds zo verdrietig en boos (ze zegt vaak dat ze eenzaam is, maar ze kan niet goed benoemen waarom want "ze heeft toch vriendinnetjes?".

-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Averna, die eenzaamheid kan komen omdat ze zich niet helemaal begrepen voelt. Hopelijk geeft de test daar wat antwoorden op. Als ze erg afwijkt van het gemiddelde kan ze zich daardoor andrrs voelen en zo beter gaan begrijpen waarom. Maar vooral ook ontdekken dat ze niet de enige is en op zoek gaan naar gelijken.
Hier lijkt het allemaal goed gestart zo 2,5 week verder. Meneer is tevreden en volgens de signalen van school is hij ook genoeg open en aanwezig in de klas. So far so good.
Hier lijkt het allemaal goed gestart zo 2,5 week verder. Meneer is tevreden en volgens de signalen van school is hij ook genoeg open en aanwezig in de klas. So far so good.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Hier hebben we een paar moeilijke weken achter de rug. Zeer explosief jochie thuis… Dat slome opstarten op school elk jaar
Aangegeven bij juf en ook gemeld dat meneer zich sterk aanpast, alles ziet wat er gebeurt en dat hij meestal niet laat zien wat hij kan. Ze gaan er wat mee bezig. De IB-er komt kijken en ook de onderwijsassistent gaat meer met hem bezig.
Hopelijk merken we snel dat het beter gaat.

Aangegeven bij juf en ook gemeld dat meneer zich sterk aanpast, alles ziet wat er gebeurt en dat hij meestal niet laat zien wat hij kan. Ze gaan er wat mee bezig. De IB-er komt kijken en ook de onderwijsassistent gaat meer met hem bezig.
Hopelijk merken we snel dat het beter gaat.
DL 2012, ZL 2016
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ach, en dan weet je al dat zo’n start van het jaar lastig is, maar dan is dat aanpassen ook lastig blijkbaar. Zijn de stappen concreet genoeg gemaakt? Ik hoop dat het snel verandering geeft.
Hier lijkt het elk jaar beter te gaan. De aanpassingen zijn ook steeds omvangrijker. Maar nu komt de grote vraag hoe verder. (Vak)versnellen is geen toekomstbestendige interventie, maar je hebt niet altijd keus. Zeker niet als meneer zelf vrolijk doordendert, ook zonder school. Zeker als hij bij ondersteuning op zijn niveau helemaal open bloeit en zonder als een hoopje in een hoekje zit.
Hier lijkt het elk jaar beter te gaan. De aanpassingen zijn ook steeds omvangrijker. Maar nu komt de grote vraag hoe verder. (Vak)versnellen is geen toekomstbestendige interventie, maar je hebt niet altijd keus. Zeker niet als meneer zelf vrolijk doordendert, ook zonder school. Zeker als hij bij ondersteuning op zijn niveau helemaal open bloeit en zonder als een hoopje in een hoekje zit.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Het is voor ons de eerste keer dat we start van het schooljaar hebben op deze school, maar ik heb meer vertrouwen hier dat ze actie zullen ondernemen. Ik werd voor mijn gevoel serieus genomen bij uitleg en toelichting over de jongeman. Er zijn geen concrete afspraken gemaakt, wel dat ze het oppakken met meerdere personen en dat we over een paar weken vervolgcontact hebben.merriedroom schreef: ↑do 21 sep , 2023 5:30 amAch, en dan weet je al dat zo’n start van het jaar lastig is, maar dan is dat aanpassen ook lastig blijkbaar. Zijn de stappen concreet genoeg gemaakt? Ik hoop dat het snel verandering geeft.
Fijn dat het goed wordt opgepakt. Maar idd, dan kan het punt komen van hoe verder? Misschien ook iets om met school te bespreken, een soort meerjarenplan? Sommige kinderen varen er goed bij om met 10-11 naar het VO te gaan, anderen zijn er dan nog niet klaar voor. En wat voor voorzieningen zijn er in jullie regio?merriedroom schreef: ↑do 21 sep , 2023 5:30 amHier lijkt het elk jaar beter te gaan. De aanpassingen zijn ook steeds omvangrijker. Maar nu komt de grote vraag hoe verder. (Vak)versnellen is geen toekomstbestendige interventie, maar je hebt niet altijd keus. Zeker niet als meneer zelf vrolijk doordendert, ook zonder school. Zeker als hij bij ondersteuning op zijn niveau helemaal open bloeit en zonder als een hoopje in een hoekje zit.
DL 2012, ZL 2016
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Een meerjarenplan maken, werd ook vanuit de experts geadviseerd vorig schooljaar. School vindt dat lastig, want het is zelfs lastig om de komende paar maanden te voorspellen. Eind van het afgelopen schooljaar een derde versnelling voor rekenen ingezet en het plan om met een begeleider de hiaten door deze sprong bij te werken begin dit schooljaar. Dat zou meteen wat uitdaging geven. In het verslag lees ik dat de begeleider sommen van eind dit schooljaar geeft, omdat het op dat niveau pas wat moeilijker wordt, lees: eenmaal uitleggen omdat hij de aanpak nog niet kende. En we zitten pas in september. Ik weet niet zo goed wat nu te doen.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Het is vast al vaak geopperd, maar kunnen ze je zoontje niet iets aanbieden wat uitdaging geeft, maar hem niet verder voor laat lopen op de stof. Een vreemde taal, schaken of een project waar hij zijn ei in kwijt kan. Ik kan me voorstellen dat je niet wil dat hij nog meer gaat voorlopen. Maar ook als het allemaal zo makkelijk gaat, hoe leert hij omgaan met iets wat niet meteen lukt.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Dat lijkt me ook beter dan alleen maar voorlopen. Als ik het zo hoor, gaat hij heel snel door de gewone stof. En dan ben je idd al heel jong “klaar”.Halve mandarijn schreef: ↑vr 22 sep , 2023 8:31 pmHet is vast al vaak geopperd, maar kunnen ze je zoontje niet iets aanbieden wat uitdaging geeft, maar hem niet verder voor laat lopen op de stof. Een vreemde taal, schaken of een project waar hij zijn ei in kwijt kan. Ik kan me voorstellen dat je niet wil dat hij nog meer gaat voorlopen. Maar ook als het allemaal zo makkelijk gaat, hoe leert hij omgaan met iets wat niet meteen lukt.
Ik snap wel dat een meerjarenplan lastig is om op te zetten, en het is ook niet vaak nodig. Maar dat moet geen reden zijn om het niet te doen. En ze moeten ook begrijpen dat het niet een vast iets is. Het is een plan. En plannen stel je bij aan de hand van wat er gebeurd en wat er mogelijk is. En ze kunnen natuurlijk zelf ook hulp van hoger hand inschakelen (scholenstichting of samenwerkingsverband)…
Is er bij jullie een interne plusklas? En is er een externe plusklas in de regio?
DL 2012, ZL 2016
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Er zijn 3 experts betrokken en hij gaat zowel naar een interne als externe plusklas en heeft twee uur individuele begeleiding per week (executief en faalangst). Misschien wel door de veelheid aan betrokken mensen staat er nog geen meerjarenplan op papier. Ik verwacht en check bij school dat/of dit gebeurt bij het overleg dat staat gepland over een paar weken.
Het is een illusie om te denken dat we hem kunnen afremmen. Hij komt nu zelf met berekeningen aanzetten van km/u naar m/s wat groep 8 plusmateriaal is. Dit krijgt hij op school noch thuis. Dit is een enkel voorbeeld, dit gebeurt op alle rekenvlakken. En je moet het blije koppie zien als hij met rekenen of aanverwante onderwerpen bezig mag gaan (meteorologie, astronomie, biologie, topografie en aardrijkskunde bijv.). Hij heeft zo’n ongelofelijk sterke leermotivatie. De pech is dat zijn interesses op het schoolvlak liggen en dat het tempo enigszins wettelijk vastgelegd is. Een profatleet zal hij niet worden, dat had buiten school om gekund.
Het is een illusie om te denken dat we hem kunnen afremmen. Hij komt nu zelf met berekeningen aanzetten van km/u naar m/s wat groep 8 plusmateriaal is. Dit krijgt hij op school noch thuis. Dit is een enkel voorbeeld, dit gebeurt op alle rekenvlakken. En je moet het blije koppie zien als hij met rekenen of aanverwante onderwerpen bezig mag gaan (meteorologie, astronomie, biologie, topografie en aardrijkskunde bijv.). Hij heeft zo’n ongelofelijk sterke leermotivatie. De pech is dat zijn interesses op het schoolvlak liggen en dat het tempo enigszins wettelijk vastgelegd is. Een profatleet zal hij niet worden, dat had buiten school om gekund.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Dat herken ik enorm. In de sport is het heel normaal dat je als talent staat te trainen en spelen met veel oudere kinderen of volwassenen. Waarom wordt daar op school zo moeilijk over gedaan?merriedroom schreef: ↑za 23 sep , 2023 3:02 pmDe pech is dat zijn interesses op het schoolvlak liggen en dat het tempo enigszins wettelijk vastgelegd is. Een profatleet zal hij niet worden, dat had buiten school om gekund.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Merriedroom, fijn dat er zoveel wordt gedaan. Maar inderdaad, met zijn interesses, hoe lang kun je het uithouden op de basisschool? Kan het überhaupt wel gerekt worden? En wat is er (straks) mogelijk bij de VO’s in de buurt? Wat zijn de mogelijkheden, voorzieningen en kennis daar?
Je zorgen hierover benoemen bij het geplande overleg lijkt me verstandig… en dat je daarom de mogelijkheden voor de komende jaren wilt bespreken.
Je zorgen hierover benoemen bij het geplande overleg lijkt me verstandig… en dat je daarom de mogelijkheden voor de komende jaren wilt bespreken.
DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
@Merriedroom: Bij mijn kinderen bestond het meerjarenplan er vooral uit dat we samen met school nadachten over "wat als dit of dit niet meer voldoende is?" Er lagen geen concrete plannen omdat de ontwikkeling van (vooral jongste) kind zich niet echt liet voorspellen. Maar we bespraken wel allerlei alternatieven "voor als".
Uiteindelijk ging jongste op woensdagochtend naar een externe plusklas, en op vrijdag had hij fysiotherapie en integratieve kindertherapie, waardoor hij effectief dus alleen op maandag, dinsdag en donderdag naar school ging. Vanuit de plusklas kreeg hij (pittig) huiswerk, dit maakte hij op school. De reguliere stof op school werd sterk gecompact. Van mij kreeg hij Spaanse les, ook dat huiswerk maakte hij op school. Hij kreeg ook toetsen die beoordeeld werden, zodat het extra werk niet alleen tijdvulling was.
Was het genoeg? Nee. Zijn leerhonger was enorm, hij ontwikkelde zich sneller dan wat school kon behappen. Uiteindelijk versnelde hij 3x en ging hij met 9 jaar naar het VO (ook nog ongelukkig jarig, hij was net 9 geworden).
Wij hadden om de 6 weken een gesprek met school waarin we bespraken hoe het op dat moment ging, waar bijsturen nodig was, etc. Vanaf groep 6 gingen de kinderen mee en voerden ze zelf (deels) het gesprek. Soms ging het een keer gewoon goed en was er niets nodig. En was er wel een aanpassing nodig, dan waren we er allemaal op tijd bij.
Maar echt ver vooruit kijken? Dat was eigenlijk nooit een optie. Het bleef bij het bedenken van verschillende scenario's voor de (nabije) toekomst en dan bepaalden de situatie en de leerbehoeften van ons kind de vervolgstap.
Uiteindelijk ging jongste op woensdagochtend naar een externe plusklas, en op vrijdag had hij fysiotherapie en integratieve kindertherapie, waardoor hij effectief dus alleen op maandag, dinsdag en donderdag naar school ging. Vanuit de plusklas kreeg hij (pittig) huiswerk, dit maakte hij op school. De reguliere stof op school werd sterk gecompact. Van mij kreeg hij Spaanse les, ook dat huiswerk maakte hij op school. Hij kreeg ook toetsen die beoordeeld werden, zodat het extra werk niet alleen tijdvulling was.
Was het genoeg? Nee. Zijn leerhonger was enorm, hij ontwikkelde zich sneller dan wat school kon behappen. Uiteindelijk versnelde hij 3x en ging hij met 9 jaar naar het VO (ook nog ongelukkig jarig, hij was net 9 geworden).
Wij hadden om de 6 weken een gesprek met school waarin we bespraken hoe het op dat moment ging, waar bijsturen nodig was, etc. Vanaf groep 6 gingen de kinderen mee en voerden ze zelf (deels) het gesprek. Soms ging het een keer gewoon goed en was er niets nodig. En was er wel een aanpassing nodig, dan waren we er allemaal op tijd bij.
Maar echt ver vooruit kijken? Dat was eigenlijk nooit een optie. Het bleef bij het bedenken van verschillende scenario's voor de (nabije) toekomst en dan bepaalden de situatie en de leerbehoeften van ons kind de vervolgstap.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Hele fijne ervaring die je deelt, Paula. Ik hoop op een soort combinatie. Wel een planning op hoofdlijnen (goed idee Ilumen) als een soort houvast en daarnaast inderdaad heel veel vooral ‘wat als’-en. Ik zie al signalen dat het rekenen niet meer aansluit (verveelsignalen), de bijlesjuf zag ook geen hiaten meer van de overgeslagen rekengroep. Ze heeft nog even Rekentijgers groep 6 geprobeerd, maar dat was ook duidelijk te simpel.
Ook een uitdaging: een zeer sterk gemotiveerd kind dat gigantisch snel leert.
Ook een uitdaging: een zeer sterk gemotiveerd kind dat gigantisch snel leert.

-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Jeetje, dat is zeker een uitdaging Merriedroom. Ergens superfijn dat hij zo leergierig is, dat wil je natuurlijk zo houden. Maar lastig om hem gemotiveerd te houden en wellicht ook aansluiting te laten houden op zijn leeftijdsgenoten cq groepsgenoten. Misschien is het doel om flexibel te blijven omgaan met zijn ontwikkeling wel een hele belangrijke hierin en rekening houden dat het wellicht nooit perfect zal aansluiten omdat je altijd net even achter de feiten aan blijft lopen. Want wie houdt zo'n snelheid qua leren nu wel bij.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Wij hebben de stap gemaakt naar voltijds HB inderwijs voor onze middelste (net 7). In een ander topic heb ik geschreven over 3 jaar ploeteren voor beide zoons van 7 en 9.
Onze oudste is nasr een school gegaan met verhoogde basisinstructie voor de HB'ers. Hierdoor is rr tijd over voor plusklas om de week en elke week de topklas. Topklas en plusklas niveau is verweven in de regulierei stof voor deze kids. Eindelijk het niveau en peers. En hij wordt gezien voor zijn kwaliteiten en ontwikkelpunten.
Voor de vakantie is hij met de Kiqt+ getest op HB.
Dfe middelste zoon teste vlak na de vakantie UHB. Veel valt nu op zn plek.
Op naar een mooi schooljaar. Vandaag eerste lesdag gehad en wat keken ze anders uit hun ogen toen ik ze ophaalde. Wel 20km rijden maar elke centimeter nu al waard!
En dat op een reguliere basisschool, dus het kan wel.
Onze oudste is nasr een school gegaan met verhoogde basisinstructie voor de HB'ers. Hierdoor is rr tijd over voor plusklas om de week en elke week de topklas. Topklas en plusklas niveau is verweven in de regulierei stof voor deze kids. Eindelijk het niveau en peers. En hij wordt gezien voor zijn kwaliteiten en ontwikkelpunten.
Voor de vakantie is hij met de Kiqt+ getest op HB.
Dfe middelste zoon teste vlak na de vakantie UHB. Veel valt nu op zn plek.
Op naar een mooi schooljaar. Vandaag eerste lesdag gehad en wat keken ze anders uit hun ogen toen ik ze ophaalde. Wel 20km rijden maar elke centimeter nu al waard!
En dat op een reguliere basisschool, dus het kan wel.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Dat is fijn! Het beste gewenst op deze school voor beide kinderen.
Ik wou dat er een hb-voorziening bij ons in de “buurt” zat
Maar helaas, ons samenwerkingsverband en de aangrenzende doen “inclusief” onderwijs en zien het nut niet van een voltijd hb-voorziening. En daar moeten we het maar mee doen 
Ik wou dat er een hb-voorziening bij ons in de “buurt” zat


DL 2012, ZL 2016
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Wat een mooi bericht Reebsji! De afstand is pittig, maar bemoedigend te lezen dat zoiets ook op een reguliere school kan.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ik krijg steeds beter een beeld waarom onderwijs voor hoogbegaafden niet zo even binnen de basisondersteuning van de school past. Het kost namelijk bakken met geld! Als je het goed doet tenminste. Uiteraard heeft ieder kind andere accenten in de ondersteuning nodig, maar onderaan de streep gaat een hoogbegaafde leerling de school extra (heel veel extra) geld kosten.
Het start met extra materiaal. Voor de kleuters zelfs al. Verrijkingsmateriaal, extra werkboeken en materialen. Nu kun je nog zeggen dat dit wel bij de school hoort. En dan komt de begeleiding voor die verrijking van een leerkracht of klassenassistent. En dan heb je al snel wat verdergaande aanpassingen in het curriculum nodig en heeft de leerkracht daar niet altijd kennis over, dus komt er een hb-expert bij. Die komt meestal van het swv. Maar het kind zelf heeft vaak ook meer begeleiding nodig rondom de leerkuil en psycho-educatie over waarom het zich zo anders voelt, wie gaat die begeleider betalen? Met regelmaat zijn er testen nodig, intelligentietesten of didactische onderzoeken. Het programma moet verder compact worden, gelijken zijn nodig, dus hup een verrijkingsklas, misschien zelfs wel extern. Dat is niet gratis. En soms komt daar bovenop nog een extra extern programma om de hoogbegaafde denker meer in het lijf te krijgen, pmt of soortgelijke. Succes met je financiering vanuit de basisondersteuning. Gelukkig zijn er al extra miljoenen beschikbaar voor deze doelgroep en dat verschil merk ik wel over de afgelopen jaren, maar het beeld (in de politiek) blijft dat dit allemaal binnen de inclusieve schoolklas past.
Dus. Hoe gaat het met jullie kinderen?
Het start met extra materiaal. Voor de kleuters zelfs al. Verrijkingsmateriaal, extra werkboeken en materialen. Nu kun je nog zeggen dat dit wel bij de school hoort. En dan komt de begeleiding voor die verrijking van een leerkracht of klassenassistent. En dan heb je al snel wat verdergaande aanpassingen in het curriculum nodig en heeft de leerkracht daar niet altijd kennis over, dus komt er een hb-expert bij. Die komt meestal van het swv. Maar het kind zelf heeft vaak ook meer begeleiding nodig rondom de leerkuil en psycho-educatie over waarom het zich zo anders voelt, wie gaat die begeleider betalen? Met regelmaat zijn er testen nodig, intelligentietesten of didactische onderzoeken. Het programma moet verder compact worden, gelijken zijn nodig, dus hup een verrijkingsklas, misschien zelfs wel extern. Dat is niet gratis. En soms komt daar bovenop nog een extra extern programma om de hoogbegaafde denker meer in het lijf te krijgen, pmt of soortgelijke. Succes met je financiering vanuit de basisondersteuning. Gelukkig zijn er al extra miljoenen beschikbaar voor deze doelgroep en dat verschil merk ik wel over de afgelopen jaren, maar het beeld (in de politiek) blijft dat dit allemaal binnen de inclusieve schoolklas past.
Dus. Hoe gaat het met jullie kinderen?
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Een enkele school kan het inderdaad (financieel, personeel en materiaal) niet bolwerken. Dit zou overkoepelend vanuit het samenwerkingsverband gedaan moet worden d.m.v. voltijd hb-voorzieningen. Die kunnen regelen (en financieren) dat een of meerdere scholen hb-klassen hebben met genoeg plekken. Daar kunnen de specialisten geplaatst worden met hun extra materiaal, etc. Scheelt volgens mij bakken met geld als dat eenmaal voor elkaar is...merriedroom schreef: ↑ma 16 okt , 2023 5:47 amIk krijg steeds beter een beeld waarom onderwijs voor hoogbegaafden niet zo even binnen de basisondersteuning van de school past. Het kost namelijk bakken met geld! Als je het goed doet tenminste. Uiteraard heeft ieder kind andere accenten in de ondersteuning nodig, maar onderaan de streep gaat een hoogbegaafde leerling de school extra (heel veel extra) geld kosten.
Het start met extra materiaal. Voor de kleuters zelfs al. Verrijkingsmateriaal, extra werkboeken en materialen. Nu kun je nog zeggen dat dit wel bij de school hoort. En dan komt de begeleiding voor die verrijking van een leerkracht of klassenassistent. En dan heb je al snel wat verdergaande aanpassingen in het curriculum nodig en heeft de leerkracht daar niet altijd kennis over, dus komt er een hb-expert bij. Die komt meestal van het swv. Maar het kind zelf heeft vaak ook meer begeleiding nodig rondom de leerkuil en psycho-educatie over waarom het zich zo anders voelt, wie gaat die begeleider betalen? Met regelmaat zijn er testen nodig, intelligentietesten of didactische onderzoeken. Het programma moet verder compact worden, gelijken zijn nodig, dus hup een verrijkingsklas, misschien zelfs wel extern. Dat is niet gratis. En soms komt daar bovenop nog een extra extern programma om de hoogbegaafde denker meer in het lijf te krijgen, pmt of soortgelijke. Succes met je financiering vanuit de basisondersteuning. Gelukkig zijn er al extra miljoenen beschikbaar voor deze doelgroep en dat verschil merk ik wel over de afgelopen jaren, maar het beeld (in de politiek) blijft dat dit allemaal binnen de inclusieve schoolklas past.
Dus. Hoe gaat het met jullie kinderen?
Maar vanuit het ministerie wordt het niet opgelegd om zoiets te regelen, die zeggen "inclusief" en "passend" zonder aan te geven wat dit nou inhoudt. Als de mensen van het SWV die er wat over te zeggen hebben (beleid- en budgetmakers) dan niet begrijpen wat er nodig is voor deze (kleine) groep, dan wordt er niks gedaan. Volgens mij denken veel mensen in het onderwijs ook oprecht dat een hb-er net als een gemiddeld kind is, maar dan met een hoog IQ. Ze snappen de problematiek niet en daarmee ook niet de noodzaak voor een andere aanpak.
En dat vind ik wel bijzonder. Er zijn zo veel verhalen te vinden over dingen waar hb-kinderen (en ouders van) tegen aanlopen. En vaak met zoveel overeenkomsten. Hoe moeilijk kan het zijn om daar wat aan te doen?
Maar terug naar mijn kind: we hebben vandaag gesprek op school, kijken hoe het gaat en wat zij zeggen. Volgens mij is er wel iets dat niet lekker zit op school, maar het is lastig om er achter te komen wat het nou is... We hebben in ieder geval een heel brutaal eigenwijs jochie de laatste tijd. De echte uitbarstingen van de eerste schoolweken zijn weg, maar er is nog iets...
DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Een deel van de kosten kan betaald worden vanwege de versnellingen. Een basisschool krijgt gemiddeld bijna 6000 euro per kind per jaar. Een kind dat een jaar minder naar de basisschool gaat kost 6000 euro minder. Als de basisschool dat geld zou krijgen zou het financiële probleem voor een groot deel opgelost zijn.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Klinkt als een verleidelijke oplossing, Loekie, maar ik ben bang dat het een perverse prikkel kan geven. In het heel klein gebeurde dat al bij dochter dat ze baat heeft bij een swv-programma, maar er niet voor in aanmerking komt omdat ze niet een volledig jaar is versneld, wel kort gekleuterd (herfstleerling) maar dat was kennelijk niet voldoende. Zouden we haar daarom dan maar versnellen? Die vraag alleen al… Nee, niet goed.
Ik denk dat bij iedereen - van politiek en ministerie tot aan swv’s en scholen - het duidelijk moet worden dat het voor deze doelgroep noodzakelijk is dat er extra ondersteuning is. En extra ondersteuning kost altijd geld en dat moet er structureel zijn, want hoogbegaafd zijn is ook structureel. Met een oud werkboekje dat nog ergens lag op de gang zelfstandig werken is echt volstrekt onvoldoende. Gebeurt nog steeds.
Ik denk dat bij iedereen - van politiek en ministerie tot aan swv’s en scholen - het duidelijk moet worden dat het voor deze doelgroep noodzakelijk is dat er extra ondersteuning is. En extra ondersteuning kost altijd geld en dat moet er structureel zijn, want hoogbegaafd zijn is ook structureel. Met een oud werkboekje dat nog ergens lag op de gang zelfstandig werken is echt volstrekt onvoldoende. Gebeurt nog steeds.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ik bedoel ook niet dat het geld dan voor die ene leerling bedoeld is hoor. Ik bedoel alleen dat bij het berekenen van wat het kost vaak geen rekening wordt gehouden met de werkelijkheid dat de groep als geheel ook minder kost, omdat een aanzienlijk deel van deze leerlingen minder lang naar de basisschool gaat.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Vanuit school gezien: zij krijgen gewoon per jaar geld voor elke leerling die ze hebben. En het maakt niet uit of ze het goed doen of niet, ze worden niet op het individuele kind afgerekendloekie schreef: ↑do 19 okt , 2023 2:14 pmIk bedoel ook niet dat het geld dan voor die ene leerling bedoeld is hoor. Ik bedoel alleen dat bij het berekenen van wat het kost vaak geen rekening wordt gehouden met de werkelijkheid dat de groep als geheel ook minder kost, omdat een aanzienlijk deel van deze leerlingen minder lang naar de basisschool gaat.

Vanuit de overheid gezien zou het wel uit moeten maken. Er gaat nu zoveel geld uit allerlei verschillende potjes naar deze groep kinderen omdat er allerlei (te voorkomen) problemen ontstaan...
En of er zoveel versneld wordt, denk je dat echt? Mijn dochter zit nu in groep 8 en is niet versneld en ik weet van nog meer groep 8 hb-ers die niet versneld zijn. Wordt er bij jullie in de regio dan zoveel versneld?
DL 2012, ZL 2016
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ik weet niet of dat zozeer regiogebonden is. Het heeft ook te maken met wat een indivuele school en het overkoepelende samenwerkingsverband kunnen en willen bieden (als je het zo bekijkt, kan het toch regiogebonden zijn

Soms is versnellen een zwaktebod omdat een school niets beters te bieden heeft.
Soms is versnellen noodzaak (brede grote voorsprong) en wordt dit goed begeleid (je ziet dit denk ik ook bij basisscholen die weten dat er in de buurt een VO-school is die met versnelde leerlingen uit de voeten kan).
Andere keren wordt er gekozen om níet te versnellen omdat school van mening is dat het sociaal-emotioneel niet verstandig is, of omdat ze niet beseffen dat een leerling niet leert leren met het huidige aanbod. Of omdat ze helemaal geen verstand van zaken hebben en 'gewoon nooit versnellen' (ik hoop altijd dat deze scholen tegenwoordig zwaar in de minderheid zijn).
In weer andere situaties wordt er niet versneld omdat een school juist heel veel uit de kast kan halen en leerlingen op een zinvolle wijze structureel t/m groep 8 aan het werk kan houden, eventueel in samenwerking met een (externe) plusklas.
Het kan dus alle kanten op ...
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ik ben ook benieuwd naar het aantal doublures dan. Ik denk dat er onderaan de streep geen ‘winst’ gemaakt wordt als de prijs vast stond op voor iedere leerling 8 jaar bekostiging onafhankelijk hoe lang ze erover doen.
De winst van de extra investering zit hem er denk ik in dat preventief ondersteunen goedkoper is dan achteraf proberen te repareren. Alleen weet je niet wie achteraf zou vastlopen als je iedereen van wie je denkt dat die het nodig heeft (hierbij afgaan op de eerste signalen) preventief ondersteunt. Je ondersteunt dan een grotere groep preventief en dat kost ook geld.
Enfin. Het is hier hopen dat er toch genoeg geld vrijkomt om m’n zoontje te ondersteunen. Hij gaat inmiddels ook de budgetten voor zware ondersteuning én jeugdzorg voorbij. Duur kind.
De winst van de extra investering zit hem er denk ik in dat preventief ondersteunen goedkoper is dan achteraf proberen te repareren. Alleen weet je niet wie achteraf zou vastlopen als je iedereen van wie je denkt dat die het nodig heeft (hierbij afgaan op de eerste signalen) preventief ondersteunt. Je ondersteunt dan een grotere groep preventief en dat kost ook geld.
Enfin. Het is hier hopen dat er toch genoeg geld vrijkomt om m’n zoontje te ondersteunen. Hij gaat inmiddels ook de budgetten voor zware ondersteuning én jeugdzorg voorbij. Duur kind.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Wellicht kosten ze een hoop op school, maar leveren ze later als hun talenten tot bloei komen een heleboel op. Tja, dat komt alleen uit een ander potje en dan geldt het niet.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ondertussen is het programma voor zoonlief flink aangepast i.o.m. de hb-specialist. Hij mag/moet overal de "moeilijke" dingen doen, ook op de punten waar hij nog niet zo sterk in is. ZL zit een stuk beter in zijn vel merken we. Hij zegt dat alles nog makkelijk is, maar van juf horen we dat sommige dingen best pittig zijn.Ilumen schreef: ↑wo 20 sep , 2023 7:42 pmHier hebben we een paar moeilijke weken achter de rug. Zeer explosief jochie thuis… Dat slome opstarten op school elk jaar![]()
Aangegeven bij juf en ook gemeld dat meneer zich sterk aanpast, alles ziet wat er gebeurt en dat hij meestal niet laat zien wat hij kan. Ze gaan er wat mee bezig. De IB-er komt kijken en ook de onderwijsassistent gaat meer met hem bezig.
Hopelijk merken we snel dat het beter gaat.
Ook gaat de IB-er binnenkort meekijken. Als ik het goed heb begrepen is er een discrepantie in zijn spelling (niet zo goed) en zijn lezen (wel goed). Hadden ze nog niet eerder gezien

DL 2012, ZL 2016
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Fijn dat de aanpassingen er nu zijn en hij zich al beter voelt. Daar doe je het allemaal voor!
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Ik heb een zonnetje in huis. Hij geniet van het leven en vooral van de rekenles in de hogere groep bij de oudere kinderen die hij met regelmaat mag helpen met de rekenopdrachten. Z’n zus maakt hier wel eens een leuk grapje over: ‘Heeft hij rekenmachinepilletjes geslikt of zo?’ Hij is z’n zus al duidelijk gepasseerd, maar ze ziet dat helemaal niet als dreiging. Zij heeft haar weg te gaan en die is niet afhankelijk van haar broertje. Heel fijn om te zien. Zoonlief is wel een grote aanpasser en ik heb geen idee of hij de andere lessen in z’n eigen klas lijdzaam ondergaat of dat er wel wat uitdaging in zit. Hij zal in alle gevallen netjes doen wat hem wordt gevraagd.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Inmiddels zijn wij voor onze zoons overgestapt naar (fulltime) HB onderwijs. Binnen een stichting op 20km rijden van ons hebben ze een breed aanbod voor HB'ers. Zoals gezegd is onze middelste overgestapt naar fulltime HB onderwijs. En wat zijn we blij voor hem (en ons) dat we deze stap hebben genomen. Hij wordt steeds meer zichzelf en wat haalt het de druk van de ketel. Hij wordt daar begeleid in het leren van de vaardigheden die hij zo hard nodig gaat hebben. Vanuit zichzelf al een heel sociale jongen. Nu komt hij ook steeds mee in zijn kracht te staan. Gisteren een enorme explosie van woede bij de voetbaltraining. Hij kan namelijk ook steeds beter bij zn gevoel. Maar ook dat heeft hem weer geholpen een stapje te zetten.
Fulltime HB was voor hem de beste oplossing vanwege zijn profiel. Deze oplossing wordt geboden op een school met ook een reguliere leerlijn. Zonder extra kosten voor de ouders.
De oudste zoon zit in een reguliere groep 6 maar wel een school met special voor HB'ers een gedifferentieerd aanbod met focus op de zwakke plekken van de kids. Elke week Topklas en om de week plusklas, beiden een hele dag. Verder echt compacten. Echt verdiepen. Echt verrijken. En zelfs daarbinnen nog voldoende mogelijkheden om per kind aanpassingen door te voeren.
Wij prijzen ons gelukkig dat we deze plek hebben gevonden. Hou hoop, ze bestaan.
Fulltime HB was voor hem de beste oplossing vanwege zijn profiel. Deze oplossing wordt geboden op een school met ook een reguliere leerlijn. Zonder extra kosten voor de ouders.
De oudste zoon zit in een reguliere groep 6 maar wel een school met special voor HB'ers een gedifferentieerd aanbod met focus op de zwakke plekken van de kids. Elke week Topklas en om de week plusklas, beiden een hele dag. Verder echt compacten. Echt verdiepen. Echt verrijken. En zelfs daarbinnen nog voldoende mogelijkheden om per kind aanpassingen door te voeren.
Wij prijzen ons gelukkig dat we deze plek hebben gevonden. Hou hoop, ze bestaan.
Re: Groep 3 en 4 2023/2024
Wat fijn voor jullie!Reebsji schreef: ↑do 16 nov , 2023 3:32 pmInmiddelsw zijn wij voor onze zoons overgestapt naar (fulltime) HB onderwijs. Binnen een stichting op 20km rijden van ons hebben ze een breed aanbod voor HB'ers. Zoals gezegd is onze middelste overgestapt naar fulltime HB onderwijs. En wat zijn we blij voor hem (en ons) dat we deze stap hebben genomen. Hij wordt steeds meer zichzelf en wat haalt het de druk van de ketel. Hij wordt daar begeleid in het leren van de vaardigheden die hij zo hard nodig gaat hebben. Vanuit zichzelf al een heel sociale jongen. Nu komt hij ook steeds mee in zijn kracht te staan. Gisteren een enorme explosie van woede bij de voetbaltraining. Hij kan namelijk ook steeds beter bij zn gevoel. Maar ook dat heeft hem weer geholpen een stapje te zetten.
Fulltime HB was voor hem de beste oplossing vanwege zijn profiel. Deze oplossing wordt geboden op een school met ook een reguliere leerlijn. Zonder extra kosten voor de ouders.
De oudste zoon zit in een reguliere groep 6 maar wel een school met special voor HB'ers een gedifferentieerd aanbod met focus op de zwakke plekken van de kids. Elke week Topklas en om de week plusklas, beiden een hele dag. Verder echt compacten. Echt verdiepen. Echt verrijken. En zelfs daarbinnen nog voldoende mogelijkheden om per kind aanpassingen door te voeren.
Wij prijzen ons gelukkig dat we deze plek hebben gevonden. Hou hoop, ze bestaan.
Het is zo vervelend dat het aanbod zo verschilt per SWV en ook nog eens per school. Het gras is soms echt groener aan de overkant…
Maar fijn voor jullie en de andere kinderen daar

DL 2012, ZL 2016