Groep 5 en 6 2023/2024

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Wie schrijft er mee?

Mijn dochter start dit jaar in groep 6.
Ik hoop dat ze dit jaar zelfverzekerder zal worden met rekenen. Ze zal dit jaar met RT starten.

Dochter heeft geen zin in school, maar is erg blij dat ze haar vrienden weer zal zien.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Faya »

Mijn dochter start volgende week ook in groep 6. Ze is er echt aan toe om weer naar school te gaan, alle klasgenoten weer te zien en in de gewone dagstructuur te komen.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Dochter gaat naar groep 6 en gaandeweg dit schooljaar naar groep 7. Voorlopig schrijf ik hier dus mee. Ze heeft wel zin in deze door school geboden uitdaging.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Ik schrijf mee. Zoon gaat naar groep 5 en het swv wordt betrokken.

Hij staat ook niet te springen om weer naar school te gaan, maar wel om zijn vrienden weer te zien. Hij is gelukkig wel goed uitgerust.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Leuk dat jullie meeschrijven.
Op een geslaagd schooljaar 23/24 dan maar. Dat ieder kind zijn of haar plekje mag vinden en tot leren komt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

De eerste schooldag is hier een feit. Op de vraag hoe het was, kreeg ik terug 'redelijk goed'. Maar met de kanttekening dat er niet gerekend is. ;) Ze was lekker moe en was blij haar vrienden weer te zien. Dat alles weer in een bepaalde tijd moet gebeuren, is nog even wennen gezien de volle broodtrommel en drinkfles die mee naar huis kwamen. Ze lijkt met haar meester ook wel een klik te hebben.

Overigens is dochter into Harry Potter aan het geraken. Vind ik zo leuk, mijn oudsten hadden er niets mee. Deel 1 is uit, deel 2 en 3 heb ik gereserveerd bij de bieb. Ze doet veel dingen langzaam, maar lezen doet ze echt snel.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Faya »

Fijn dat ze goed begonnen is, Dee! Tof ook dat je dochter zo lekker aan het lezen is. De mijne is ook dol op dat soort boeken (al mag ze Harry Potter nog niet lezen, ik denk dat het nog te spannend is en dat ze het verhaal ook meer waardeert als ze zelf een jaar of elf is). Maar ik lees wel Geheimen van het Wilde Woud voor, en ze houdt van Narnia, De Vijf enz. Precies de boeken die ik ook altijd geweldig vond en die ik aan onze oudste niet kwijt kon.

Hier was de start ook goed, dochter heeft 's avonds haar hoofd wel helemaal vol, wat eruit komt als ze naar bed moet.
Sinds een tijdje speelt ze veel meer met de kinderen uit de buurt, wat ik aan de ene kant super leuk vind, maar aan de andere kant vinden we het nog wel lastig een goede balans te vinden met de hoeveelheid rust die ze nodig heeft. Maar goed, we gaan de komende weken samen maar eens wat boeken over overprikkeling lezen, hopelijk helpt dat haar om op tijd te herkennen wanneer haar hoofd vol dreigt te raken.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Een frisse start is het hier zeker. Vooral de agenda geeft haar een groot gevoel. Nu gaan ze met de klas eindelijk voor het echte werk, huiswerk én ze heeft zelf twee keer zoveel voor taal en spelling vanwege het werk van groep 7 erbij. Ze krijgt het uiteraard gecompact, maar het zijn wel twee niveaus in één keer. Alleen het idee al is :blob:

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Wat leuk Merriedroom, dat ze zo enthousiast is en zich zo groot voelt met de agenda en het huiswerk!

Faya, je snijdt wel een goed punt aan m.b.t. de boeken van Harry Potter. Ik denk dat deel 1 t/m 3 nog wel kan, maar daarna wordt het toch wat enger en ingewikkelder. Dochter houdt wel van het griezelgenre, maar ik weet ook dat ze sommige dingen echt eng vindt. Zo wil ze bijvoorbeeld net als haar grote zussen Stranger Things kijken, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren. Ik denk dat het fantasy genre nu beter past. Ze leest nu ook een boek over magische dieren, dat is helemaal haar ding. Die tekent ze ook veel, verzint haar eigen magische dieren, etc.

Leuk ook dat je dochter zoveel buiten speelt. De mijne ook - is soms 3 uur achter elkaar in de speeltuin in de buurt. Daar speelt ze met iedereen, bijzonder hoe makkelijk ze aansluiting vindt. Mijn oudsten hadden dat een stuk minder.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Harry Potter lijkt hier nog ver weg, te spannend voor zoon. Zelfs Dolfje Weerwolfje wordt al te neg bevonden:-)
Hoewel hij nu wel wolven in de stad aan het lezen is en dat had ik ook niet verwacht. En Benjamin Bontje en de magische boomhut. Waarom hij 3 boeken door elkaar leest weet ik ook niet.

En wat leuk hoe groot kinderen zich kunnen voelen door het hebben van een agenda.

De eerste week school zit erop en zoon is bekaf. Hij moet echt op tijd naar bed om een beetje bij te trekken van de dag. Maar hij slaapt nu ook onrustig, veel dromen.
Hij moet echt weer even in het ritme komen en weten waar hij staat op de sociale ladder.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Hier is Dolfje Weerwolfje echt een favoriet! Echte Duiven vindt ze een hilarisch boek. Is een hele reeks van.

Ik geloof dat dochter hier wel wat moe was deze week, maar niet dusdanig erg dat ze echt moet bijkomen.
De titels van de boeken die je noemt, klinken wel interessant voor oudste, Halve manderijn. Ik ga eens kijken of het wat is voor jongste.

Ik probeer wat meer aan de slag te gaan met executieve vaardigheden. Zelf je gymtas inpakken bijvoorbeeld. Nu help ik haar nog bij elke stap, maar ik wil dat wel steeds meer afbouwen. Het helpt in deze dat ze de reserve gymkleren van school echt heel smerig vindt en er van overtuigd is dat ze nooit gewassen worden, dus die wil ze echt niet dragen. Goede motivatie om niet je gymtas te vergeten. ;)
Ook krijgen ze nu elke week huiswerk mee. Daarvoor hebben we van het weekend een mapje gekocht. Ik heb getipt om het mapje gelijk maandag op school te leggen, zodat ze het niet vergeet of kwijt raakt. Het wordt pas vrijdag nagekeken, maar dan kan ze vrijdag gelijk het nieuwe huiswerk meenemen en in het weekend maken. Zodat het maandag weer mee naar school kan. Benieuwd of dit gaat lukken. Dit en zoiets als een gymtas inpakken zijn voor haar echt moeilijk. Ze raakt snel afgeleid en vergeet dan dingen. Zo heb ik deze week bijvoorbeeld ook elke dag een volle beker drinken weer thuis gekregen en soms ook maar een half lege broodtrommel. Eet -en drinktempo ligt heel laag en ze raakt ook daar gemakkelijk afgeleid.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Daar ben ik weer maar dit keer met een korter verhaal. ;)

Kennismaking met meester gehad. Oudste meiden hebben hem ook gehad en toen waren we niet altijd tevreden. Maar met jongste blijkt hij supergoed te zijn! Benoemde uit zichzelf al het rekenprobleem en onderneemt actie. Zit vaak naast haar met rekenen en leert nieuwe, handigere trucjes aan. Dat heeft na 1 week al resultaat opgeleverd! Zo blij mee en dochter ook!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Lekker zo’n start, Dee! Misschien ligt het rekenen de meester ook, dat kan handig zijn voor kinderen die ermee worstelen.

De juf zit zeer kort op de bal. Zo kort heb ik nog niet eerder mee mogen maken, maar het werkt wel goed. We kunnen als een team optrekken wat ook wel nodig is met zo’n meisje vol streken en eigen plannen. We zijn thuis ook flink aan het inzetten op eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Volgend jaar al groep 8, dus alles gaat eerder dan verwacht. Zelf naar huis fietsen een dorp verderop, zelf brood smeren, douchen, haren kammen, zelf boodschapje bij de supermarkt doen, zelf afspraken maken, zelf huiswerk plannen, zelf de spullen voor school verzamelen. Natuurlijk helpen we, maar ze blijkt er serieus en verantwoordelijk mee om te gaan. Bemoedigend om te zien.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Fijn die goede klik en samenwerking met de juf! En volgend jaar al groep 8...dat is even schakelen kan ik me zo voorstellen. Top dat ze het zo serieus aanpakt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Textueel
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 aug , 2023 6:40 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Textueel »

Kent er iemand regelingen voor vervoer van da vinci klasje weer terug naar eigen school? Wij hebben geen pgb en officiële diagnose en de school zegt doodleuk dat ze geen regeling hebben. Vervolg: werkende ouders moeten werk om kort verplaatsmoment van kind heenplannen...

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Wat fijn Dee dat er een klik is met de meester en dat dat nu al helpt bij het rekenen. Dat geeft vertrouwen voor de rest van het jaar.

En wat klinkt dat al groot Merriedroom, volgend jaar groep 8! Soms heb ik het idee dat jullie kinderen veel ouder zijn dan die van mij. Die zelfstandigheid is op sommige vlakken nog ver te zoeken, zelfs een pyjama aantrekken is af en toe een brug te ver en als die boterham zelf wordt gesmeerd gaat hier de vlag uit. Tja, die executieve vaardigheden... Goed, daar wordt aan gewerkt.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Niet alles is wat het lijkt. :mrgreen: Pas nu begint er besef te komen bij dochter dat haar ouders geen lakeien zijn. We haken in op dat ze sommige dingen ineens graag zelf wil doen en dat mag, maar dat betekent ook… dat is allemaal echt pas sinds kort. Verder elke week een aantal akkefietjes overal. Ze weigert dan mee te doen en weigert te luisteren naar juf/leiding. Dat is op die momenten best problematisch. Is dit hb, haar karakter of iets anders?

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ik denk een combi van beiden? En dat versterkt wellicht als er iets op school niet lekker gaat, dus dan zou ' wat anders' er ook nog bij kunnen zitten. Aan dit antwoord heb je ook lekker veel. ;) Hoe is de sfeer in de klas?

Gister een verdrietig meisje hier. Een klasgenootje had wat nare dingen tegen haar gezegd, oa dat ze saai is en een rotopmerking over een bepaalde handeling die dochter vaak doet als ze in de klas zit (niks vreemds op zich, maar vanwege herkenbaarheid noem ik het liever niet). In 1e instantie vertelde ze dat de vriendin van het klasgenootje haar duwde. Toen dat klasgenootje iets lelijks zei, zei ze 'dat ze vergeten was' wat ze zei. Ik bleef doorvragen en toen begon ze te huilen en vertelde ze het. Afgesproken dat ze eerst dat meisje aanspreekt en anders naar de meester gaat. Blijft het spelen, dan gaan we samen naar de meester. Een ander kind zou er misschien niet zo van onder de indruk zijn, maar dochter was er echt naar van. Even goed geknuffeld en benoemd wat een geweldig meisje ze is, met zoveel talenten. Alles behalve saai!

Eerste RT sessie is ook een feit. Ze heeft een klik met de RT'er en heeft lekker gewerkt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Lisa80 »

Hallo,

graag sluit ik hier ook aan :-)
J is net gestart in groep 5 en heeft meteen een lesprogramma 'op maat' (rekent bijv. in groep 6). Medio oktober evalueren we de eerste periode op school en we zullen de komende periode ook in de gaten houden hoe het verder gaat (en houden daarbij voorzichtig rekening met een mogelijke verdere versnelling als optie). Fijne IBer, die actief meedenkt en voortvarend (in afstemming met ons) te werk gaat. Heb nog niet eerder meegemaakt dat dat aan het begin van een schooljaar meteen zo goed op poten stond. J is het vorige schooljaar (na een goede periode begin groep 4 en een erg moeizaam jaar in groep 3) niet goed geëindigd, zat slecht in haar vel, veel buikpijn. Had lieve juf, alleen sloot de lesstof vermoedelijk toch nog onvoldoende goed aan en J had daar echt last van. De start van dit jaar was ze even gespannen, maar verder zien/horen we positieve dingen.
O 2008
M 2010
J 2015

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Leuk Lisa en lekker zo’n snelle start. Hopen dat school de marathon goed volhoudt. Zo kan een schooljaar toch voelen als je al direct vol begint en dat moet vasthouden.

Bemoedigend dat de klik met de RT’er goed is, Dee. Op naar een groeijaar voor rekenen.

Komende donderdag een afspraakje met de juf, ib’er en dochter erbij. Afgelopen jaar was de sfeer in de klas niet zo best. Daarom nu meteen de thermometer erin zodra het jaar een beetje gestart is. Dochter geeft aan deze nieuwe juf fijn te vinden. Dat vermoedde ik ook want het is een hele duidelijke juf die consequenties laat voelen. Dochter moest al een keertje nablijven en ik ben blij dat de juf dat aandurfde. Altijd spannend wat ouders van zoiets zouden vinden. Maar ik weet dat dochter dat nodig heeft.

Maar wat schept m’n verbazing? Ze vindt de externe verrijkingsklas saai en te makkelijk en was daar zelfs verdrietig over! Het kan best zijn dat ze de groep aan het ontgroeien is nu er weer een nieuwe lichting leerlingen bij is gekomen. Lijkt het ene even oké, loopt het ander weer niet. Enfin, zal vast het thema blijven voorlopig.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Paula »

@Merriedroom: Is de verrijkingsklas specifiek bedoeld voor hb kinderen, of voor de top ...% best presterende leerlingen op school? Dat kan nog wel eens een flink verschil maken. Als op de laatste groep gemikt wordt, is het aanbod niet per se passend bij een hb leerling.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Goed punt. Het is een verrijkingsklas van het samenwerkingsverband met zo’n 14 kinderen uit groep 5-6 van heel wat scholen. Ik weet niet wat hun niveau is, maar de meesten zijn versneld. Ze doen projecten en samenwerkingsopdrachten voor de executieve vaardigheden. Ik denk dat het een combinatie is van er al een jaar in zitten waardoor er wat herhaling optreedt en dat ze inmiddels bij de oudsten hoort.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Capri »

Hallo allemaal, ik wil ook weer graag meeschrijven/lezen voor onze jongste in groep 6. Dit jaar mag hij serieus aan de bak, want er komt Spaans bij en dochter had in groep 6 ook een typecursus (met 6 dagen in de week kwartier thuis oefenen). Daar heb ik nog niets over gehoord, maar dat komt vast nog wel.

Ik hoop dat hij dit jaar iets meer zelfstandigheid laat zien bij het bedenken dat er huiswerk gemaakt moet worden (is meestal op vaste dagen, dus het moet een routine worden). Verder is hij wel goed bezig laatste tijd, thuis helpen met taakjes en hij heeft een ei leren bakken (is nog een beetje aan het uitvogelen hoe hij de juiste hoeveelheid peper of kruiden kan inschatten, en de keuken is naderhand een zootje). In de vakantie heeft hij vrijwilligerswerk bij een voedselbos ontdekt, lekker zagen en klusjes doen. En sinds kort gestart met freerunning. Ik hoop dat hij wat steviger in zijn schoenen komt te staan zo, met zijn eigen activiteiten erbij. Tot nu toe lijkt dat hem goed te doen.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Welkom Capri! Klinkt als een paar mooie ontwikkelingen.
Dochter is hier ook serieus bezig met het huiswerk, zelfstandig. Vaak maakt ze het uit zichzelf op de dag dat het wordt opgegeven. Ook het rekenwerk.

Dochter heeft een aantal keer RT gehad. De RT'er merkt dat het onderzoek van maart alweer verouderd is/niet helemaal accuraat is. Dat betekent dat er meer geautomatiseerd is dan gedacht. We hebben nu samen een doel gesteld: tafeldiploma halen. Vlak voor de herfstvakantie mag dochter die herkansen. Haalt ze hem, dan vieren we dat met gebak!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Hoe is het hier? Geen nieuws is goed nieuws?

Vanuit de RT komen mooie observaties binnen. Bottomline is dat dochter vaak wel snapt wat de bedoeling is bij een som. Maar wanneer zij tussenstapjes vergeet, maakt ze fouten. Als ze de tussenstappen opschrijft, gaat het goed. RT'er merkte op dat het uit het hoofd willen oplossen vaak een teken van intelligentie is. Het komt echt maar zelden voor dat iemand dit opmerkt (de andere was haar peuterjuf).
Laatst gewijzigd door Dee85 op do 05 okt , 2023 1:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Enigzins herkenbaar Dee, die tussenstappen bij rekenen. Zoon hier is een sterke rekenaar met een grote hekel aan de tussenstappen. Hij heeft ze tot op heden ook niet nodig. Hij maakt ze nu omdat hij de stappen nodig gaat hebben bij de moeilijkere sommen. Binnenkort staan machten en worteltrekken op het programma.

Bij ons is de aanvraag voor het swv de deur uit. Hopen dus binnenkort (na de herfstvakantie) een gesprek te hebben. Het gaat dit schooljaar redelijk, zijn werkhouding is verbeterd en de oudste zijn in de klas (zit in groep 5, van een combinatieklas 3, 4 en 5) lijkt hem goed te doen. Het geeft in elk geval een duidelijke rol, meer verantwoordelijkheid.
Grootste aandachtspunten nu zijn de sociale aansluiting die hij mist en hij komt niet uit zijn leerkuil.
Spelling blijft moeilijk, hij overgeneraliseert de regels zegt juf. En tja, het Nederlands heeft net zoveel regels als uitzonderingen. Maar tafel wordt dus weer met een v geschreven. De f zat er net lekker in. Maar goed, spelling vindt hij wel leuk om te doen, en schrijven.

Hij maakt op school nu deel uit van een groepje hb kinderen (of het vermoeden) die onderzoek doen bij de kleuters over bewegend leren. Ik ben benieuwd. Ze moeten kleuters en leerkrachten gaan interviewen. Maar eerst moet het plan van aanpak af zijn.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Een heus onderzoek, toe maar. Waar gaat de aanvraag voor swv over?

Of het hier goed gaat? Ligt eraan hoe je kijkt. Ik zie een meid die taal en spelling zelfs wel leuk vindt, terwijl ze het altijd stom en saai vond. Het tempo is flink omhoog, ze gaat ermee versnellen en dat bevalt haar uitstekend. Juf ziet dat ze het zeer eenvoudig oppakt allemaal. Eindelijk nuttig ipv die bezigheidstherapie van de plusboekjes. Ook voor rekenen heeft ze de smaak te pakken. School ziet alleen niets van die verbeterde houding. Ze blokkeert regelmatig bij de lessen en sluit zich af, doet minimaal aan werk en heeft smoezen voor 10 om niet meer te hoeven doen. Ook de executieve vaardigheden blijven stilstaan op een veel te laag niveau en het samenwerken… Ik ben eigenlijk best tevreden, maar school moppert flink en wil toch weten of er niet meer aan de hand is.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

School wil vooral dat het swv meedenkt met ze, want ze krijgen hem eigenlijk niet goed uit zijn leerkuil. Ze doen al veel, maar missen de tijd. Ook sociaal vindt hij erg moeilijk aansluiting, dus ze vragen zich af of hij daar wel op zijn plek is of dat hij naar hb onderwijs (evt deeltijd) moet voor zijn welzijn. Het gaat nu best aardig, maar dat willen we graag zo houden. Het evenwicht is bij hem wankel.

Hoe komt het Merriedroom dat de juf aan de ene kant ziet dat het haar allemaal gemakkelijk afgaat, maar dat ze toch moppert op haar houding. Die houding komt toch ergens vandaan. Tenminste, ik denk dat vervelend gedrag zelden komt doordat het een vervelend kind is. Hoe ontwikkel je executieve vaardigheden als je ze nooit hoeft in te zetten en samenwerken is toch vaak fijner met een ontwikkelingsgelijke. Wat als het daaraan ontbreekt? Waar denkt de school aan als ze willen kijken of er niet meer aan de hand is?

Ik merk dat dat ik het als ouder fijn vind wanneer negatief gedrag vanuit een positief daglicht wordt bekeken. Zoon hier huilt bijvoorbeeld nogal snel. Hij is inmiddels 8. De juf geeft aan dat dat komt omdat hij zo gevoelig is, zijn hart is nogal snel gekwetst, niet omdat hij zich kinderachtig of jong gedraagt. Hetzelfde met zijn clowneske houding vorig schooljaar en het opzoeken van haar grenzen. Ze gaf aan dat hij daarmee aandacht van haar vroeg, hij wilde gezien worden. Als ouder hoor ik dat liever dan mopperen. Met mopperen kan ik niets, dat is weinig constructief.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Het was natuurlijk mijn samenvatting dat het mopperen is. Van dochter krijg ik altijd te horen dat het perfect gaat op school, dat is ook omdat ze het niet over de negatieve dingen wil hebben. ik denk dat de zorgen over het blokkeren of niet meedoen wel terecht zijn, en haar executieve vaardigheden zijn nu wel handig voor haarzelf om die versnelling mogelijk te maken en die lopen achter tov haar leeftijd. Thuis zien we eigenlijk geen problemen, dus dan zal haar gedrag vast aan school liggen (zijn hier de rollen eens omgedraaid, haha). Belangrijk punt is dat die blokkades ook vervelend zijn voor haar. Daar moeten we wel wat mee. MDO staat gepland.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Paula »

merriedroom schreef:
do 05 okt , 2023 3:58 pm
Of het hier goed gaat? Ligt eraan hoe je kijkt. Ik zie een meid die taal en spelling zelfs wel leuk vindt, terwijl ze het altijd stom en saai vond. Het tempo is flink omhoog, ze gaat ermee versnellen en dat bevalt haar uitstekend. Juf ziet dat ze het zeer eenvoudig oppakt allemaal. Eindelijk nuttig ipv die bezigheidstherapie van de plusboekjes. Ook voor rekenen heeft ze de smaak te pakken. School ziet alleen niets van die verbeterde houding. Ze blokkeert regelmatig bij de lessen en sluit zich af, doet minimaal aan werk en heeft smoezen voor 10 om niet meer te hoeven doen. Ook de executieve vaardigheden blijven stilstaan op een veel te laag niveau en het samenwerken… Ik ben eigenlijk best tevreden, maar school moppert flink en wil toch weten of er niet meer aan de hand is.
Mijn reactie is mogelijk een beetje kort door de bocht want ik ken natuurlijk jouw kind en jullie school niet. Maar ... als je langere tijd op 'uit stand' gestaan hebt omdat je niet voldoende werd uitgedaagd, hóef je je executieve functies helemaal niet in te zetten. Niet zo raar dan dat die niet optimaal ontwikkeld zijn op een moment dat er ineens wel een beroep op gedaan wordt. Dat heeft tijd en ondersteuning nodig. En als je gewend was dat alles min of meer aan komt waaien, niet moeilijk is en weinig inspanning kost, dan kan de omslag naar moeilijker werk, hoger tempo of meer inspanning leveren heel lastig zijn. Als je dan smoesjes verzint om niet meer te hoeven doen of blokkeert en niets doet, kun je in elk geval niet onderuit gaan doordat iets misschien te moeilijk is. Wanneer het aangeboden werk te lang te eenvoudig is, leer je niet omgaan met tegenslag, moeilijke dingen en fouten maken. Kan dat een rol spelen? Ik ben wel benieuwd naar de mindset van jouw dochter (fixed of growth)?

Als je dochter alle nieuwe dingen zeer eenvoudig oppakt, zijn die dan inderdaad op het juiste niveau, of zijn ze gewoon wat moeilijker maar nog steeds niet in haar zone van naaste ontwikkeling? Hebben jullie daar zicht op?
Laatst gewijzigd door Paula op ma 09 okt , 2023 1:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Het verbaast me hoe makkelijk ze het flink ingedikte en versnelde stof aankan en als ik de juf en ib’er beluister, dan zijn zij ook wel verrast. Het pluswerk is nu wel leuk omdat het van een hoger niveau (groep 7) is. Daar hecht zij veel waarde aan. Geen gekke om vraagtekens te plaatsen bij of de stof straks passend is als het groep 7-werk straks op normaal tempo gaat.

Haar leerdoelen liggen nu duidelijk op de executieve vaardigheden. Huiswerk plannen is een dingetje, maar ze laat daar wel groei zien en ze ervaart dat niet leren een onvoldoende oplevert. Juf was wel mee toen ik aangaf dat dochter op dat vlak nu nog overvraagd werd. De juf is het zelfstandig werken al in kleinere stapjes aan het opdelen en maakt duidelijker wanneer het werk af is. Ik ben heel blij te zien hoe flexibel de juf hiermee omgaat.

Blijft nog over haar vele blokkades en sociale aansluiting. Die blokkades zijn er ook als het schoolwerk leuk is en het gebeurt ook tijdens haar hobby’s. Ze voelt heel veel emoties. Die komen ook deels door de aanvaringen met anderen. Ze voelt zich na echt pestgedrag vorig jaar nu heel snel gepest door iedereen. Hypergevoelig geworden. Haar manier van benaderen wordt door de meesten ook als vervelend ervaren wat uiteraard ook niet helpt. Hun reacties komen bij haar weer over als pesten.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ons RT verhaal heeft een wat onverwachte wending gekregen. Dochter kan de RT namelijk binnenkort gaan afsluiten. Ze zijn nu al vooruit aan het werken. Dochter kan alle stof goed aan, maar ze moet het vooral blijven herhalen om te automatiseren. Ook is het belangrijk dat ze niet alle sommen uit het hoofd doet, maar de tussenstappen opschrijft. En zo zijn er nog wat dingetjes. Ik heb nog wel een paar vragen voor de RT'er, want hoe ga je het e.e.a. implenteren op school? Een klas met 30 kinderen waar ook nog weleens wat onrust heerst, is heel anders dan een 1 op 1 situatie. Dus vooral de vragen hoe kunnen we dochter zo zelfredzaam mogelijk maken op het gebied van rekenen en hoe kan de leerkracht monitoren of het goed gaat?

Merriedroom, wat vervelend dat ze nog zo'n last heeft van het pesten van vorig jaar. Ze moet weer vertrouwen krijgen in anderen. Zou een kindercoach daar misschien iets in kunnen betekenen, inzichtelijk maken wat er gebeurt? Ik herken dit wel van mijn oudste dochter. Die is ook gepest op de basisschool. Zij voelt snel afwijzing en durft niet op nieuwe mensen af te stappen (is bij jouw dochter niet het geval). Ze heeft haar jeugdorkest waar veel peers rondlopen, waar ze zich veilig voelt. Daar durft ze iets meer uit haar schulp te kruipen. Ook een bepaald vriendenclubje op school heeft haar heel goed gedaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Ha Dee, wat kan zo’n RT-zetje wonderen verrichten. Maar inderdaad, hoe houdt ze dit nu goed vast?

We gaan inderdaad begeleiding inzetten en waarom niet meteen dubbel? Een voor school, voor haar weerstand tegen de leerkuil, fixed mindset en om te begeleiden voor verrijking waar haar executieve vaardigheden het nog laten afweten. En een psycholoog/orthopedagoog voor het emotionele en sociale met focus op welzijn en veiligheid vinden. Nu eerst financiële toestemming bij resp. SWV en wijkteam (betrokkenen waren al akkoord) en dan hopen dat de begeleiders die we op het oog hebben beschikbaar zijn. Tegelijkertijd gaan we haar cognitieve behoeftes niet uit het oog verliezen. Ze heeft plusboeken altijd wat nutteloos gevonden. We stoppen daar nu mee en ze mag op haar tempo doorwerken met de rest van de basisschoolstof. Daar heeft ze wel motivatie voor. Ze heeft nu een top-top-juf die dat kan bieden.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ah, fijn zo'n juf! Heb je inmiddels al wat meer duidelijkheid over de financiele kant? Fijn dat jullie alle ontwikkelingsdomeinen tegelijk kunnen aanpakken. Niet alleen de cognitieve ontwikkeling is belangrijk, maar ook de sociale en emotionele. Ik hoop dat ze er baat bij zal hebben.

Die weerstand klinkt herkenbaar, daar heeft dochter bij rekenen ook last van. Ze doet het op RT heel goed, snapt de stof en past strategieën juist toe.Maar na overleg hebben we besloten de focus te verleggen naar concentratie opbrengen en behouden tijdens het rekenen. Het mooie is dat in de klas precies gebeurt wat de RT'er omschrijft. Dochter vindt rekenen minder leuk en heeft moeite om concentratie en motivatie op te brengen. Met de RT gaat ze daar dus aan werken. De leerkracht ziet ook dat dochter soms afhaakt bij rekenen en de concentratie verliest. Hij zit daar gelukkig veel dichter op dan de leerkrachten van vorig jaar. Daardoor ziet hij het tempo omhoog gaan en krijgt ze meer sommen af - komt echt aan leren toe. Ze blijft wel in de extra instructiegroep zitten. Dat vindt ze zelf prettig en de leerkracht en RT'er zien daar ook de meerwaarde van in. Er is net wat meer rust en aandacht die nodig heeft om aan het werk te gaan en te blijven.
Vorig jaar heeft dochter school maatschappelijk werk gekregen met de insteek faalangst, maar eigenlijk denk ik samen met RT'er dat het toch eerder een neiging naar perfectionisme is wat haar in de weg zit met rekenen. Met taal gaat alles makkelijk en vanzelf, rekenen vraagt inzet. Ook heel herkenbaar van mijn oudste dochter.

Verder gisteren een ontwikkelgesprek op school gehad en dat was heel kort; alles loopt gewoon lekker!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Ik verbaas me erover dat het leerstuk zo goed gaat terwijl ze niet lekker in haar vel zit en ze vaak blokkeert en niet kan of wil werken. Vorig jaar stond ze een half jaar stil in haar leergroei en nu zit ze met alles bijna op groep 8 niveau of is ze zelfs basisschool uit. Ze heeft vorig schooljaar zo’n grote eindsprint gemaakt en dat tempo houdt ze nu vast. De begeleiding op school is net gestart en de inzet van een psycholoog/orthopedagoog met hb-kennis is goedgekeurd door het wijkteam/cjg. Ze wordt steeds angstiger en trekt zich vaak terug. Ik hoop dat we haar goed kunnen helpen.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ah Merriedroom, wat sneu. Dat ze ondanks de angsten zo'n hoog leertempo aanhoudt, zegt denk ik wel iets over haar capaciteiten...die liggen waarschijnlijk nog hoger als ze lekker in haar vel zit. Wat lastig, eigenlijk al (zo goed als) klaar met de basisschool. Is er inmiddels al contact gelegd met de hb-deskundige?

Hier gaat alles goed. Bij RT wordt de link tussen 'leuk' en concentratie steeds duidelijker. Is iets leuk omdat ze het goed snapt, dan knalt ze de opgaven er zo doorheen met plezier. Is het niet meteen duidelijk, dan dwaalt ze gemakkelijk af. We hebben bedacht dat ze op school tijdens het rekenwerk korte pauzes kan houden - echt niet meer dan 5 minuten. Even een tekeningetje maken, dat doet ze graag. Hopelijk blijft de concentratie en motivatie zo overeind. Mocht dat niet werken, dan zoeken we verder.
Het is inmiddels ook wel duidelijk dat ze prima kan rekenen. Dat zet dat rekenonderzoek ook in een heel ander daglicht...hoe kan daar zo'n achterstand uitkomen terwijl ze dingen prima begrijpt en in veel gevallen ook beheerst? Ik was er echt van overtuigd dat ze rekenen moeilijk vond. Heb ik me dan zo vergist in mijn eigen kind? Buiten dat ben ik erg blij dat het zo goed gaat, hoor.

Wij zijn pas geleden naar een concert geweest in het genre hard en heavy. Dochter vindt dat, net als haar ouders, heel erg leuk. Ze heeft zo genoten van de muziek en de sfeer. In de zomer komt haar allergrootste concert tot nu toe (stadion) eraan in het buitenland. Voor Sint heeft ze een shirtje van de artiest gekregen. Ze was zo blij! Geweldig om een passie met je kinderen te kunnen delen. In de auto onderweg wil ze ook altijd deze artiest horen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Paula »

merriedroom schreef:
vr 27 okt , 2023 5:44 am
Ze heeft plusboeken altijd wat nutteloos gevonden. We stoppen daar nu mee en ze mag op haar tempo doorwerken met de rest van de basisschoolstof. Daar heeft ze wel motivatie voor. Ze heeft nu een top-top-juf die dat kan bieden.
Dat klinkt goed, maar hou er wel rekening mee dat je kind dan ineens heel hard zou kunnen gaan en zomaar ineens klaar kan zijn met de basisisschool. Mijn kinderen mochten (zwaktebod van school) ook op die manier werken - met als gevolg dat oudste met 9 en jongste met 8 jaar klaar was met de stof van de basisschool. We hebben ze met veel kunst- en vliegwerk nog een extra jaar op school kunnen houden (verrijking kwam te laat op gang, helaas) maar dat was een verre van ideale situatie. De gewone plusboeken zijn voor de meeste hb kinderen inderdaad geen uitdaging. Pluswerk moet een beroep doen op hun denkvermogen, uitdagend zijn, en ervoor zorgen dat ze wat leren. Dat betekent over het algemeen dat je met heel andere verrijking/verdieping/verbreding aan moet komen dan met de gebruikelijke plusboeken.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Eens dat ze nu snel kan gaan. We hebben al een plan voor komend jaar (laatste jaar) liggen wat bijna volledig bestaat uit verrijking. Van alles tot 3F kunnen halen tot 2 dagen externe plusklas en vo-projecten volgen gedurende het jaar. Dochter is gedemotiveerd geraakt en zit slecht in haar vel. Haar blik staat al op het vo gericht en vormt nu de belangrijkste motivator. Versnellend door de stof heen gaan, geeft haar nu praktisch het meeste houvast.

Overigens begreep ik dat het pluswerk wel blijft of dat het zelfs alleen maar bestaat uit pluswerk en ze vooruit getoetst wordt. Beheerst ze het al, gaat ze naar het volgende blok en school gaat het nu niet meer oneindig opvullen met die plusstof. Ze hoeft niet meer te wachten tot de klas de volgende les krijgt.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Paula »

Dat klinkt al beter ;). Als het toch al duidelijk is dat er geen 2-3 schooljaren meer volgen, zou ik inderdaad vooral inzetten op met enig plezier naar school gaan (afhaken voorkomen) en leren leren (door stof aan te bieden die net buiten haar zone van naaste ontwikkeling ligt). Dat was onze aanpak ook voor oudste.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Hier zijn de cito's volop bezig en dochter vertelde dat rekenen goed ging. Dit keer had ze niet meer tijd nodig dan de rest van de klas en ze vond het goed te doen. :) Dat is al enorme winst, ongeacht de uitkomst. Met lezen is ze avi uit en spelling was een makkie, aldus dochter. Binnenkort gaan ze beginnen aan hun werkstuk en dochter heeft vol overtuiging gekozen. Het zal gaan over een terroristische aanslag met vliegtuigen in de VS. Niet echt iets wat je direct verwacht van een 9-jarige, maar ze vindt het heel erg interessant en heeft zelfs al een hele hoofdstukindeling bedacht. De leerkracht heeft het onderwerp goedgekeurd en denk dat ze er iets heel moois van kan maken. Ik ben echt trots op hoe ze haar eigen weg volgt. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Fijn Dee, positieve insteek bij je dochter. Met zulke energie ga je ver komen. Hier is een luchtiger onderwerp gekozen: Japan. Nu hebben we daar thuis al veel van en zoals ze zelf zegt: “je kunt er heel veel over vertellen en ik kan er nog veel over leren, dat was ook de opdracht bij het kiezen van een onderwerp.”

De groei is bij dochter wat minder snel dan gigantisch snel (haar leersnelheid). Dat komt doordat ze het nog altijd lastig vindt om uit zichzelf aan de slag te gaan en te blijven. Haar frustratietolerantie is bijna nul en naar beide kanten toe stopt ze en vraagt ze niets. Omdat ze op haar eigen leerlijn zit, bepaalt ze zelf haar leertempo en niet het klassentempo. De juf gaat weer meer inzetten op doortoetsen om in elk geval beheerste stof niet meer aan te bieden. Er is inmiddels ook professionele begeleiding gestart om haar te helpen met de weerstand, frustratie en vragen durven stellen.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Japan, dat vind ik een heel gaaf onderwerp! Leeft hier thuis ook wel bij iedereen. Ik hoop dat we daar ooit een reis naartoe kunnen maken.
Dochter heeft zelf ook al voorkennis over haar gekozen onderwerp. Dat maakt het ook makkelijker om aan het werkstuk te werken. Ze had vorig jaar ook een werkstuk moeten maken, waar was zo'n chaos in groep 5 dat ze dat eigenlijk helemaal niet meer gedaan hebben. Een deel van de klas had het af, een deel niet, waaronder dochter. Volgens mij was ze nog niet eens begonnen.

Fijn dat jullie extra hulp hebben bij het leren omgaan met frustratie, weerstand en vragen durven stellen. Vooral mijn oudste dochter had hier last van en het heeft echt wel een tijd geduurd eer ze hier beter mee om kon gaan. Ik denk pas in de tweede keer 1e klas en het vragen stellen kwam nog iets later. Dus alleen maar winst als je dochter er nu al mee om leert gaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Hier zijn de rapporten ook binnen. Cito's doen ze sinds dit jaar niet meer aan.

Zoon laat een mooie groei zien op sociaal emotioneel gebied. Hij kan steeds beter verwoorden wat hem dwars zit, kan kleine oneerlijkheden makkelijker naast zich neerleggen en helpt andere kinderen waar ze moeite mee hebben. Een mooie groei. Ik herken daarin wat Merriedroom schrijft over weerstand, frustratie en vragen durven stellen. Rekenen blijft zijn sterke kant, maar hij heeft ook leesplezier en spelling gaat op en af (op dit moment dus op). Na de vakantie het gesprek en volgens mij start dan ook de hulp vanuit het swv.

Trots was ik pas toen zoon bij de handvaardigheid juf had aangegeven dat hij het niet fijn vindt als ze zijn werk prut noemt. Met zijn eigen juf om het hoekje van het lokaal (dus wel de veiligheid dichtbij) heeft hij toch maar mooi gezegd wat dat met hem deed. Ze heeft haar excuses aangeboden en het is nu goed voor hem. Inzet kan aangesproken worden, maar prut is juist bij kunst een discutabel punt denk ik. Hij is geen tekentalent, maar hoe meer vertrouwen hij heeft in zijn kunnen hoe mooier het wordt. Hij moet gewoon zijn eigen stijl ontdekken.

Bij dochter (groep 2) zijn we blij te lezen dat ze zich steeds beter laat zien, ze leest al netjes en toont interesse in rekenen en voldoet aan de voorwaarden voor groep 3. We vinden we het bijzonder om terug te lezen dat ze meer op haar broer lijkt dan we soms denken. Het in de gaten houden van andere kinderen en een enorm traag werktempo hebben we eerder teruggezien in rapporten.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Halve Mandarijn, ik denk voor de handvaardigheidjuf ook een mooi leermoment toen je zoon naar haar toe kwam. Dat ze soms iets beter op haar woorden kan letten. Ik had een handvaardigheidjuf die altijd riep dat mijn nichten (bijna de hele familie had op die basisschool gezeten) veel beter waren in handvaardigheid. Had daarna niet echt meer de behoefte mijn best te doen eigenlijk. En heb ik ook niet gedaan.

Je schrijft dat ze bij jullie op school geen CIto's meer afnemen. Ander volgsysteem nu dus?

Bij ons zijn ze bij Cito sinds dit jaar overgestapt van 3.0 naar Leerling in beeld. Dat kan als gevolg hebben dat kinderen hoger of lager scoren dan je van ze gewend bent. Mijn dochter scoorde op alles een II en op rekenen een IV. Denk dus dat zij ietsje lager heeft gescoord door de nieuwe toetsen. Eerlijk gezegd verwachtte ik bij rekenen wel iets meer groei terug te zien, gezien de lovende woorden van RT'er en meester, het zelfvertrouwen van dochter. Maar kan dus komen door het nieuwe systeem. Zal dat de leerkracht ook vragen tijdens het 20 minutengesprek.
Hoofdrekenen met de methode gebonden toetsen staat inmiddels wel op voldoende, maar rekenen is nog twijfelachtig. Al staat er dan ook weer dat ze genoeg heeft aan klassikale uitleg en na enige tijd de aangeboden stof beheerst.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Ze gebruiken nu de IEP. Ik heb zijn scores gezien, maar het zei me niets. De juf gaf aan dat ze ook nog de scores moet leren interpreteren. Dus eigenlijk weten we niets extra's, maar blijft het beeld van zoon hetzelfde. Hij is erg op zijn plek in groep 5 (combi 3,4,5), de oudste zijn doet hem goed, maar qua lesstof is hij wel echt klaar. Hij hangt soms een beetje de puber uit daardoor. Deze week is de start voor hulp vanuit het swv gemaakt. Nu nog observeren en kennismaken. Zoon vind de dame in elk geval aardig.

Maakt het bij jullie op school veel uit hoe kinderen scoren op de cito's of kijken ze verder Dee? Is het nu erg dat ze lager scoort dan verwacht? Hoewel ik me goed voor kan stellen dat het fijn is om inzet en vooruitgang terug te zien in de cito's. Dat motiveert misschien wat meer.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ze werken bij ons met uitstroomprofielen. Dat doen ze vanaf eind groep 5. Ouders krijgen dan een indicatie van het VO niveau dat kinderen zouden aankunnen aan de hand van de cito uitslagen. Ze doen dit omdat ze blijkbaar regelmatig meemaakten dat ouders een heel ander beeld van hun kind hadden als er eenmaal een voorlopig advies kwam in groep 7 of 8. Dit leidde soms tot vervelend situaties en strijd tussen school en ouders.

Dochter heeft dat uitstroomprofiel dus eind groep 5 niet gehad omdat er een enorm verschil was tussen begrijpend lezen (I) en rekenen (V). Ik weet uit ervaring van een andere ouder die kinderen op deze school had, dat het jaren zo door kan gaan dat het kind geen uitstroomprofiel krijgt en dat het uiteindelijk een advies krijgt dat niet passend is. Dit ging om een hoogbegaafd kind dat ook hele wisselende scores liet zien en een vmbo-t/havo advies kreeg. En al die jaren is er niet voldoende gedaan om te achterhalen wat er fout ging en wat ze hadden kunnen doen. Het werd een hele strijd, inclusief IQ test, om het kind uiteindelijk toch op een passend niveau te krijgen. Waar het uiteindelijk zo beschadigd bleek te zijn door schooltrauma's dat het alsnog uitviel en thuis kwam te zitten.

Dit is wel echt een worst case scenario en met mijn dochter gaat het niet zo slecht als met het kind in het voorbeeld. Maar het stelt me ook niet helemaal gerust. En ik denk dat ik wel kan concluderen dat cito's zeker een grote rol spelen in het uiteindelijke schooladvies. Je ziet ook dat de hoogst scorende leerlingen in aanmerkingen komen voor de plusklassen bijvoorbeeld.

De IEP gebruiken ze bij ons als eindtoets trouwens.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Het klinkt wel heel mooi een uitstroomprofiel vanaf groep 5, maar lastig als de cito's op verschillende onderdelen zo ver uit elkaar liggen. Aan de andere kant lijkt het wel alsof ze goede begeleiding bieden om het rekenen "op te halen". Je zou denken dat ze je dochter wel goed genoeg kennen om zonder die cito scores een redelijke inschatting te kunnen maken van haar uitstroom niveau. Wat denk jij dat passend is als je naar haar kijkt. Wat voor beeld heb jij momenteel en waar zou ze gelukkig zijn?

Kinderen in plusklassen zetten die goed scoren is een makkelijke. Ik ben heel gelukkig dat school bij mijn kinderen de potentie ziet, maar ook doorheeft dat ze (vooral zoon) op het randje balanceren van wat probleem leerlingen zouden kunnen worden en het hard nodig hebben om te werken aan de leerkuil, mindset, executieve vaardigheden, etc. Maar ook ik zie van dichtbij dat het helaas ook niet altijd zo werkt, ook niet binnen de school van mijn kinderen. Super slimme kinderen die niet als slim gezien worden vanwege de tegenvallende resultaten (niet per se cito's). Ik denk dat mijn kinderen geluk hebben met wie er voor hun klas staat. En eerlijk, als mijn zoon niet zo was opgevallen qua cognitie, dan hadden ze mijn dochter nooit gezien als een mogelijk hb meisje maar gewoon een lief en sociaal meisje en misschien ietwat onnozel. Zo'n heerlijke mavo-havo leerling. Ik snap dat ook zeker wel, maar ben blij met de mogelijkheid van de plusklas waarbij ze ziet dat ze zich niet dommer voor hoeft te doen, maar mag zijn wie ze is.

Dee85
Berichten: 680
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2023/2024

Bericht door Dee85 »

Ik denk dat havo/vwo passend zou zijn. Het liefst een school waar ze 2 of zelfs 3 jaar in een brugklas kan zitten, zodat er echt tijd is om te ontwikkelen en te kijken wat het meest passend is. Dochter is erg creatief. Dat zie je bij het gamen (bedenken van oplossingen, bouwen van dingen), maar ook bij het verbinden van stukjes informatie en daar dan weer iets nieuws van maken. Maar ik zie ook een grote creativiteit op kunstzinnig gebied. Ze is erg goed met woorden, schrijft gedichtjes en verhalen. Ze heeft een rijke fantasie en bedenkt veel verhalen, maar ook tekent ze graag en veel en trekt muziek haar. Het zou ideaal zijn als ze op een VO school komt die deze creativiteit kan kanaliseren. Gelukkig wonen wij in een grote stad met veel mogelijkheden op VO gebied. Er zijn zeker scholen in de omgeving die extra programma's aanbieden op creatief gebied.
Qua sociale aansluiting denk ik dat ze het best tussen VWO leerlingen past. Ze is sociaal, vriendelijk, open in contact, heeft een brede interesse. En kijkend naar haar vriendenclub van nu dan zie je vooral dromerige, grappige, creatieve kids. ;) Als ze zo'n clubje vindt op het VO, dan is ze zielsgelukkig.

Het is inderdaad heel fijn dat ze door het opvallen van je zoon ook je dochter zien. Dat is hier helaas niet het geval. Eerste wat leerkracht van dit jaar zei: nou, deze dame is wel heel andere koek dan haar zussen he? Daarmee bedoelde hij dat jongste niet dezelfde hoge scores als haar zussen behaalde (hij heeft ze alle drie in de klas gehad). We hebben zelf ook meermaals aangegeven dat we net als bij onze oudste twee ook kenmerken van een hoge intelligentie zijn, maar daar is verder niets mee gedaan.

Het 'probleem' is dat mijn dochter gewoon een lekker makkelijk, lief kind is. Ze heeft genoeg uitdaging aan het werken aan rekenen en ze laat geen probleemgedrag zien, dus het zal wel goed gaan. Dat zie je bij veel intelligente meisjes. Eigenlijk net zoals jouw dochter, Halve Mandarijn. En ik heb niet meer de illusie dat school daar ooit doorheen zal gaan prikken bij jongste. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een waardeloze school is hoor. Ze bieden ook veel fijne en goede dingen aan en er zitten ook echt hele fijne leerkrachten tussen. Er is geïnvesteerd in aanbod voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben en dat is heel positief. Alleen blijft het nog steeds beperkt tot kinderen die hoge scoren en/of versneld zijn. En dat vind ik jammer, maar ik hoop oprecht dat ze die slag ooit nog gaan slaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Plaats reactie