Tips gevraagd. Geen plezier in school

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Hé hoi

Hopelijk weten jullie iets, zodat mijn zoontje met plezier naar school gaat.

Mijn zoontje is 6 en zit nu in groep 3. Hij heeft niet echt alle kenmerken van HB maar vanuit school en kinderarts verdenken ze hem wel op HB.
Hij is een heel gevoelig jongetje die vanaf jongs af aan driftbuien heeft. Vooral als het niet gaat zoals hij het in zijn hoofd had, kan hij ontploffen. Hij heeft een groot rechtsvaardigheidgevoel en is bang om fouten te maken. Verder is hij op zichzelf en kan zich uren vermaken met lego/bouwen en samen (bord)spelletjes spelen.
Hij viel in de kleuterklassen niet op, deed wat hij moest doen en meer niet. Hij had totaal geen interesse in letters/schrijven etc en kende amper de letters toen hij in groep 3 begon. Inmiddels nu wel op de zonlijn gezet en scoort op de cito a scores voor lezen en spelling en zit op avi m4. (Thuis leest hij amper. Alleen verpakking van eten/drinken)
Daarin tegen kan hij extreem goed rekenen en heeft er ook interesse in vanaf jongs af aan. Hij heeft het rekenen voornamelijk zichzelf aangeleerd. Hij kan plus/minsommen doen van groep 5 en begrijpt en doet keer en deelsommen. Zelfs simpele breuken snapt hij. Op school mag hij op een tablet zelf rekensommen maken (qynzy) maar 1 of andere manier kunnen we er niet voor zorgen dat hij met plezier naar school gaat. Uitleg mag hij trouwens altijd overslaan.
Rekenen wordt hij einde van het jaar op doorgetoetst, ze hebben het nu niet gedaan i.v.m. begrijpend lezen/verhaalsommen. Maar ze verwachten dat hij minstens 1,5 a 2 jaar voorloopt.
Lezen/spelling zal met de zonlijn ook snel gaan en er is al gesproken over groep 4, omdat de 1e helft van groep 4 herhaling is van groep 3, maar ze willen de officiële iq test nog afwachten.

Hoe kunnen we hem motiveren/ondersteunen zodat hij school leuk gaat vinden. Helaas kan hij zelf niet aangeven wat hij graag wil doen/leren op school of waarom hij het niet leuk vind. Ze hebben nog geprobeerd om verhaalsommen aan te bieden, grafieken lezen, tabellen maken en een plusboekje. Hij vindt het dan een paar dagen leuk om te doen en erna begint de ellende in de ochtend weer, dat hij regelmatig niet naar school wil of hij heeft buikpijn. Hij is overal snel op uit gekeken en juist niet gemotiveerd om iets nieuws te leren, behalve wat hij zelf in zijn hoofd/alleen leert.

Anderen kinderen vinden hem wel leuk en wordt regelmatig uitgenodigd voor kinderfeestje, maar zelf wil hij buiten schooltijd amper spelen met andere kinderen. Hij zegt zelf dat hij niet wil spelen, omdat anderen kinderen druk zijn of niet samen kunnen spelen. Zelf merk ik dat hij anders denkt dan andere kinderen. Veel bezig met waarom iets is en kan goed oplossend denken, maar lastig uit te leggen hoe hij precies denkt. Het is niet zo dat hij extreem veel weet van bepaalde onderwerpen. (Behalve rekenen/wiskunde)

We staan op de wachtlijst voor een IQ onderzoek en onderzoek naar gedrag.

Iemand tips? Wat kunnen we aanbieden? Het gaat mij er niet zozeer om dat hij wat nieuws moet leren, maar meer dat hij met plezier naar school gaat.
School is gelukkig heel meegaand en willen meewerken/meedenken, maar ze weten het ook niet meer.
School merkt ook dat hij de laatste tijd erg onrustig is. Veel wiebelen, friemelen en aan andere kinderen zitten. Hij kan niet stil zitten, thuis beweegt hij ook altijd op de stoel. Zelf is hij er bewust van en geeft aan dat hij niet kan stoppen met bewegen en dat het automatisch gaat.

Heel lang verhaal, maar ik denk wel nuttige info om iets van advies/tips te kunnen geven wat we nog kunnen doen.

Bedankt in ieder geval voor het lezen!
Laatst gewijzigd door nathalie1984 op do 09 mar , 2023 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door loekie »

Wat sneu dat hij zo weinig plezier heeft op school.
Is hij snel op dingen uitgekeken omdat hij het dan al beheerst of om een andere reden?
Heeft hij (binnen of buiten school) contact met andere slimme kinderen waar hij zich aan kan spiegelen? Dat maakte voor mijn kinderen veel verschil.
Rekenen wordt hij einde van het jaar op doorgetoetst, ze hebben het nu niet gedaan i.v.m. begrijpend lezen/verhaalsommen.
Gebruiken ze CITO-toetsen? Weet de school dat ze de opdrachten mogen voorlezen bij de rekentoetsen die bedoeld zijn om zelf te lezen?

Jpa
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 28 mar , 2022 12:15 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Jpa »

Wat vervelend voor hem dat hij niet met plezier naar school gaat. Ik lees veel over school vaardigheden en dat iedereen erg zijn best doet hem passend materiaal aan te bieden. Wellicht dat een didactische onderzoek meer inzicht kan geven in zijn interesse en behoeftes.
Maar plezier zit ook in verbinding hebben (met anderen). Je moet je op je plek voelen om plezier in meer dingen te krijgen. Ik zou duidelijk proberen te maken dat hij vast wel iets gemeen heeft met een ander kind. En dat iedereen (hb ofniet) anders in elkaar zit. Hem leren omgaan met drukte zou ook verschil kunnen uitmaken.

Ellen Lang
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 01 feb , 2023 6:07 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Ellen Lang »

Oooh…. Dit klinkt als mijn dochter van 7 (op het sociale element en geen interesse in lezen etc na). Wij komen er ook maar niet achter wat ervoor zorgt dat ze niet echt met plezier naar school gaat. Dit jaar al wel een stuk beter dan voorgaande jaren.
Dus ik lees even mee.

Ellen Lang
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 01 feb , 2023 6:07 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Ellen Lang »

Jpa schreef:
do 09 mar , 2023 10:39 am
Hem leren omgaan met drukte zou ook verschil kunnen uitmaken.
Hoe zou je dat kunnen leren, Jpa? Dit wordt ongeveer ook over dochter gezegd, maar ik zou niet weten hoe.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Lotje72 »

Is het mogelijk dat er ook autisme (Asperger) zou kunnen spelen? Bij onze zoon kwam dit er pas op zijn 16e uit, maar achteraf kan ik bepaald gedrag van hem nu beter plaatsen. De overgevoeligheid, gebrek aan aansluiting, diepe interesses zijn ook kenmerken van HB (wat hij ook is), maar de oorzaak blijkt toch net even anders. Wat voorbeelden: hij was altijd al beweeglijk en maakt soms geluidjes, en dat zie ik nu als stimmen; hij kan onbeleefd of bot reageren en dat zie ik nu als beperkte 'theory of mind'; hij vertoont extreem uitstelgedrag en dat komt niet alleen door niet 'leren leren' maar ook doordat hij geen orde kan scheppen in de berg details. De theorie van 'multiple age spectrum in one person' zie ik ook heel duidelijk nu ik er meer over leer (al is ook dat bij HB wel van toepassing).

Ik was zelf altijd huiverig voor misdiagnoses ASS, maar achteraf hebben wij daardoor dus te laat getest. Ik wil je dus zeker niets opdringen, maar houd wel een open blik. Lijstje kenmerken: https://www.autisme.nl/over-autisme/wat ... ornis-ass/.
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door kakelot »

Mijn dochter heeft nooit plezier gehad in school. In tijden van ernstige onderuitdaging was het zeer extreem, dan klemde ze zich tijdens de wandeling naar school vast aan de lantaarnpalen die we onderweg tegenkwamen, krijsend dat ze niet naar school wilde. Lantaarnpaalsurfen noemden we dat. Als er aanpassingen werden gedaan in de leerstof (verrijken, plusklas, versnellen) werd het iets beter, dan ging ze er in ieder geval een soort van vrijwillig heen maar school bleef voor haar een noodzakelijk kwaad. En dat is het altijd gebleven, ook op de mavo (waar ze voor gekozen had omdat die minder lang duurde dan de havo of het vwo) en op het mbo. Later is er ook ADD bij haar vastgesteld, maar ik heb niet het idee dat die ADD bepalend was voor haar aversie tegen school; ze is gewoon geen schoolmens. Om er de scherpe randjes een beetje af te halen meldde ik haar wel eens ziek als ze fysiek niet ziek was maar wel helemaal klaar met het verschijnsel school. In tijden van lantaarnpaalsurfen gebeurde dat wat vaker, later werkten we met een soort van strippenkaart, dat dochter eens in de zoveel tijd een paar snipperdagen mocht opnemen. Uiteindelijk heeft de tijd (en dochters doorzettingsvermogen) de zaak opgelost: op twintigjarige leeftijd behaalde ze haar mbo-diploma en daar hebben we er met zijn allen een paar op gedronken: eindelijk van die kutschool verlost :mrgreen:

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

loekie schreef:
do 09 mar , 2023 9:59 am
Wat sneu dat hij zo weinig plezier heeft op school.
Is hij snel op dingen uitgekeken omdat hij het dan al beheerst of om een andere reden?
Heeft hij (binnen of buiten school) contact met andere slimme kinderen waar hij zich aan kan spiegelen? Dat maakte voor mijn kinderen veel verschil.
Rekenen wordt hij einde van het jaar op doorgetoetst, ze hebben het nu niet gedaan i.v.m. begrijpend lezen/verhaalsommen.
Gebruiken ze CITO-toetsen? Weet de school dat ze de opdrachten mogen voorlezen bij de rekentoetsen die bedoeld zijn om zelf te lezen?
We weten echt niet waarom hij het niet leuk vind. Helaas kan hij zelf ook niet zeggen waarom. Zoals vandaag heeft hij meegedaan met de klas hij lijkt in de klas dan wel tevreden maar thuis zegt hij dan dat hij niet zo leuk vond. Wat hij dan niet leuk vond kan hij niet zeggen.

Ja ze weten dat ze mogen helpen en dat doen ze straks ook wel, maar ja ik denk dat de tijd er op dat moment niet was, anders moesten ze denk ik elke opgave voorlezen en straks alleen als hij er om vraagt, tevens weten ze wel ongeveer wat hij kan, want hij heeft wel afgelopen maanden wat bareka toetsen gedaan op de tablet en met qynzy kunnen ze precies zien wat hij doet en beheerst.

Hij gaat veel met zijn zus om (die ook voor loopt en op vakantie/camping heeft hij dezelfde vriendjes/vriendinnen als zijn zus. Maar zijn zus heeft binnen paar minuten al nieuwe vrienden en dan zie ik ze de hele dag niet.
En in de klas is hij erg geliefd en speelt op schoolplein/klas wel met anderen, maar na school geen behoefte aan.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Jpa schreef:
do 09 mar , 2023 10:39 am
Wat vervelend voor hem dat hij niet met plezier naar school gaat. Ik lees veel over school vaardigheden en dat iedereen erg zijn best doet hem passend materiaal aan te bieden. Wellicht dat een didactische onderzoek meer inzicht kan geven in zijn interesse en behoeftes.
Maar plezier zit ook in verbinding hebben (met anderen). Je moet je op je plek voelen om plezier in meer dingen te krijgen. Ik zou duidelijk proberen te maken dat hij vast wel iets gemeen heeft met een ander kind. En dat iedereen (hb ofniet) anders in elkaar zit. Hem leren omgaan met drukte zou ook verschil kunnen uitmaken.
Ja daarom hebben we ook hulp gezocht i.v.m. zijn gedrag en niet zelf kunnen aangeven wat hij leuk vind.
Binnenkort eerste gesprek en dan is kijken wat we kunnen doen om hem beter te begrijpen.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Lotje72 schreef:
do 09 mar , 2023 1:33 pm
Is het mogelijk dat er ook autisme (Asperger) zou kunnen spelen? Bij onze zoon kwam dit er pas op zijn 16e uit, maar achteraf kan ik bepaald gedrag van hem nu beter plaatsen. De overgevoeligheid, gebrek aan aansluiting, diepe interesses zijn ook kenmerken van HB (wat hij ook is), maar de oorzaak blijkt toch net even anders. Wat voorbeelden: hij was altijd al beweeglijk en maakt soms geluidjes, en dat zie ik nu als stimmen; hij kan onbeleefd of bot reageren en dat zie ik nu als beperkte 'theory of mind'; hij vertoont extreem uitstelgedrag en dat komt niet alleen door niet 'leren leren' maar ook doordat hij geen orde kan scheppen in de berg details. De theorie van 'multiple age spectrum in one person' zie ik ook heel duidelijk nu ik er meer over leer (al is ook dat bij HB wel van toepassing).

Ik was zelf altijd huiverig voor misdiagnoses ASS, maar achteraf hebben wij daardoor dus te laat getest. Ik wil je dus zeker niets opdringen, maar houd wel een open blik. Lijstje kenmerken: https://www.autisme.nl/over-autisme/wat ... ornis-ass/.
Ik dacht zelf ook eerst aan autisme, maar het stukje inleven in anderen kan hij juist wel. Hij is heel lief en ziet wel als anderen verdrietig zijn en reageert erop. School zegt hetzelfde wel autistische trekjes, omdat hij wat op zichzelf is, maar gaven juist aan om iq test af te nemen, want ze dachten ook aan HB.
Hopelijk krijgen we daar straks meer inzicht in als ze gaan testen en onderzoek gaan doen naar het gedrag etc.
Hij lijkt een combinatie te zijn van autisme/HB en hooggevoelig.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door boom »

Ik herken de twijfel autisme-hb wel. En ik herken ook veel in wat je schrijft over je zoon in mijn hb zoon. Niet kunnen verwoorden waarom iets niet leuk is, school niet leuk vinden, de gevoeligheid. Helaas heb ik geen tips (want het is na 18 jaar nog steeds gaande, sorry :mrgreen: ). Wat zijn zijn hobbies? Kan hij zich daar in uitleven en heeft hij daar aansluiting met andere kinderen?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

kakelot schreef:
do 09 mar , 2023 5:09 pm
Mijn dochter heeft nooit plezier gehad in school. In tijden van ernstige onderuitdaging was het zeer extreem, dan klemde ze zich tijdens de wandeling naar school vast aan de lantaarnpalen die we onderweg tegenkwamen, krijsend dat ze niet naar school wilde. Lantaarnpaalsurfen noemden we dat. Als er aanpassingen werden gedaan in de leerstof (verrijken, plusklas, versnellen) werd het iets beter, dan ging ze er in ieder geval een soort van vrijwillig heen maar school bleef voor haar een noodzakelijk kwaad. En dat is het altijd gebleven, ook op de mavo (waar ze voor gekozen had omdat die minder lang duurde dan de havo of het vwo) en op het mbo. Later is er ook ADD bij haar vastgesteld, maar ik heb niet het idee dat die ADD bepalend was voor haar aversie tegen school; ze is gewoon geen schoolmens. Om er de scherpe randjes een beetje af te halen meldde ik haar wel eens ziek als ze fysiek niet ziek was maar wel helemaal klaar met het verschijnsel school. In tijden van lantaarnpaalsurfen gebeurde dat wat vaker, later werkten we met een soort van strippenkaart, dat dochter eens in de zoveel tijd een paar snipperdagen mocht opnemen. Uiteindelijk heeft de tijd (en dochters doorzettingsvermogen) de zaak opgelost: op twintigjarige leeftijd behaalde ze haar mbo-diploma en daar hebben we er met zijn allen een paar op gedronken: eindelijk van die kutschool verlost :mrgreen:
Owh jee, dat is inderdaad heftig, maar knap hoe jullie er mee om zijn gegaan. Het kan ook idd zo zijn dat hij gewokn nooit leuk gaat vinden. Mijn zoontje is nu al bezig met hoeveel jaar hij nog op school moet zitten.
Ik had een paar jaar geledrn gezegd hij tot zijn 18e naar school moet mist hij een diploma heeft, maar 1x in de paar maanden zegt hij precies van hoeveel jaar en maanden hij nog naar school moet :roll:

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Bissi »

Hij is een heel gevoelig jongetje die vanaf jongs af aan driftbuien heeft. Vooral als het niet gaat zoals hij het in zijn hoofd had, kan hij ontploffen.
Ik reageer even hierop, omdat dit ook speelde voordat hij naar school ging en je er zelf invloed op kunt uitoefenen.
Of hij nu hb / autisme/ beide of geen van beide is, deze driftbuien zijn ook voor hem akelig en ongrijpbaar. Wat kan helpen is hier bewust mee leren omgaan.
Interessant boeken hiervoor zijn:
Het explosieve kind van RW Greene
Mama, luister je wel naar mij? Van Martine Delfos
Positive discipline https://positivedisciplinenederland.nl/

Ze zijn allemaal gericht op het helpen op een positieve manier samen een oplossing te vinden en kinderen te helpen zichzelf beter te leren kennen en aanvullende manieren van reageren te ontwikkelen.
Ik heb er zelf inspiratie uit gehaald.
Laatst gewijzigd door Bissi op do 09 mar , 2023 7:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

boom schreef:
do 09 mar , 2023 6:38 pm
Ik herken de twijfel autisme-hb wel. En ik herken ook veel in wat je schrijft over je zoon in mijn hb zoon. Niet kunnen verwoorden waarom iets niet leuk is, school niet leuk vinden, de gevoeligheid. Helaas heb ik geen tips (want het is na 18 jaar nog steeds gaande, sorry :mrgreen: ). Wat zijn zijn hobbies? Kan hij zich daar in uitleven en heeft hij daar aansluiting met andere kinderen?
Wat jammer dat jullie nog niet de oplossing hebben gevonden om zijn gevoelens te uiten, zodat je hem beter begrijpt. Ja ik heb ook in mijn achterhoofd dat hij gewoon niet de skills heeft en krijgt om zich te kunnen uiten of te praten over gevoelens. Hopelijk krijg ik nog wat tips.

Hij wou überhaupt niet sporten. Maar toen ik ging dreigen met opnieuw zwemles of andere sport heeft hij toch voor voetbal gekozen. Hij heeft het erg naar zijn zin en kijkt er echt naar uit om te trainen of een wedstrijdje te spelen. Daar heeft hij ook goede aansluiting met de andere kinderen (ook wat klasgenootjes), maar erbuiten heeft hij niet de behoefte om af te spreken of te voetballen.
Zijn hobby's. (Bord)spelletjes met familie. Lego of andere dingen in elkaar zetten en dingen bouwen, dat doet hij het liefst alleen of met mij. Buiten met zand en water prutsen.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Bissi schreef:
do 09 mar , 2023 6:48 pm
Hij is een heel gevoelig jongetje die vanaf jongs af aan driftbuien heeft. Vooral als het niet gaat zoals hij het in zijn hoofd had, kan hij ontploffen.
Ik reageer even hierop, omdat dit ook speelde voordat hij naar school ging en je er zelf invloed op kunt uitoefenen.
Of hij nu hb / autisme/ beide of geen van beide is, deze driftbuien zijn ook voor hem akelig en ongrijpbaar. Wat kan helpen is hier bewust mee leren omgaan.
Interessant boeken hiervoor zijn:
Het explosieve kind van RW Greene
Mama, luister je wel naar mij? Van Martine Delfos
Positive discipline

Ze zijn allemaal gericht op het helpen op een positieve manier samen een oplossing te vinden en kinderen te helpen zichzelf beter te leren kennen en aanvullende manieren van reageren te ontwikkelen.
Dank je, ik heb gelijk 1 via de bieb aangevraagd.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Halve mandarijn »

Ik deel wat recent bij ons heeft geholpen bij zoon waardoor hij weer enthousiast werd van school. Dit zal niet eeuwig aanhouden, maar nu gaat het beter.

Juf had gevraagd wat hij wilde leren zodat ze hem op dat punt verrijking kon bieden toen ze zag dat hij zich begon te vervelen en ongewenst gedrag begon te vertonen, maar daar kon hij geen antwoord op geven. Ik ben toen met hem naar de bibliotheek gegaan naar het deel met informatieboekjes. Alles wat hij interessant vond uitgestald op de grond en daaruit mocht hij 10 boeken kiezen. Deze boeken overlegd met de juf en gevraagd waar zij iets mee kon. Bij zoon is het onderwerp evolutie eruit gekomen en daar mag hij zich nu in verdiepen en tegelijkertijd mag hij klooien met powerpoint op school om een presentatie in elkaar te zetten voor zijn klasgenoten.

Dit hielp dus voor hem om een onderwerp te kiezen, want zelf kwam hij echt niet op. En het geeft hem een glimlach op zijn snoet en heeft ook weer iets te vertellen.

En wat zoon ook heel leuk vindt momenteel is les geven aan kleuters (ook al is hij pas 7). Hij geeft 1 kindje in de klas van zijn zusje schaakles. Je ziet dat hij groeit daardoor.

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Faya »

nathalie1984 schreef:
do 09 mar , 2023 6:22 pm
En in de klas is hij erg geliefd en speelt op schoolplein/klas wel met anderen, maar na school geen behoefte aan.
Niet zoveel tips helaas, maar die heb je gelukkig wel van anderen. Maar ik moest hierbij aan mijn dochters denken die ook zelden na schooltijd afspreken. Ze hebben echt even rust nodig om weer op te laden. En vooral bij onze middelste merk ik dat ze meer rust na schooltijd nodig heeft naarmate het op school minder goed loopt.
Ik vind het soms wel lastig dat ze weinig speelafspraakjes hebben, maar dat is meer mijn probleem, zelf hebben ze er meestal niet echt een probleem mee.

Voor sommige kinderen is het ook zo dat bepaalde vriendjes bij school/sport/andere activiteit horen en daarbuiten hoeven ze dan niet per se nog af te spreken.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Halve mandarijn schreef:
do 09 mar , 2023 7:59 pm
Ik deel wat recent bij ons heeft geholpen bij zoon waardoor hij weer enthousiast werd van school. Dit zal niet eeuwig aanhouden, maar nu gaat het beter.

Juf had gevraagd wat hij wilde leren zodat ze hem op dat punt verrijking kon bieden toen ze zag dat hij zich begon te vervelen en ongewenst gedrag begon te vertonen, maar daar kon hij geen antwoord op geven. Ik ben toen met hem naar de bibliotheek gegaan naar het deel met informatieboekjes. Alles wat hij interessant vond uitgestald op de grond en daaruit mocht hij 10 boeken kiezen. Deze boeken overlegd met de juf en gevraagd waar zij iets mee kon. Bij zoon is het onderwerp evolutie eruit gekomen en daar mag hij zich nu in verdiepen en tegelijkertijd mag hij klooien met powerpoint op school om een presentatie in elkaar te zetten voor zijn klasgenoten.

Dit hielp dus voor hem om een onderwerp te kiezen, want zelf kwam hij echt niet op. En het geeft hem een glimlach op zijn snoet en heeft ook weer iets te vertellen.

En wat zoon ook heel leuk vindt momenteel is les geven aan kleuters (ook al is hij pas 7). Hij geeft 1 kindje in de klas van zijn zusje schaakles. Je ziet dat hij groeit daardoor.
Owh dat is een goed idee om is te proberen. Binnenkort met hem naar de bieb.
Ik ga met school ook is over hebben als hij idd in andere klassen iets kan doen. Kleuters/les geven zie ik nog niet zo snel doen, iets doen met de hogere klassen zoals met een groepje iets bouwen/programmeren ofzo, zou wel een optie kunnen zijn.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Faya schreef:
do 09 mar , 2023 8:26 pm
nathalie1984 schreef:
do 09 mar , 2023 6:22 pm
En in de klas is hij erg geliefd en speelt op schoolplein/klas wel met anderen, maar na school geen behoefte aan.
Niet zoveel tips helaas, maar die heb je gelukkig wel van anderen. Maar ik moest hierbij aan mijn dochters denken die ook zelden na schooltijd afspreken. Ze hebben echt even rust nodig om weer op te laden. En vooral bij onze middelste merk ik dat ze meer rust na schooltijd nodig heeft naarmate het op school minder goed loopt.
Ik vind het soms wel lastig dat ze weinig speelafspraakjes hebben, maar dat is meer mijn probleem, zelf hebben ze er meestal niet echt een probleem mee.

Voor sommige kinderen is het ook zo dat bepaalde vriendjes bij school/sport/andere activiteit horen en daarbuiten hoeven ze dan niet per se nog af te spreken.
Ja ik denk ook niet dat ik hem plezier doe om meer 'sociale activiteiten' te gaan doen. Hij is sociaal en maakt vriendjes, dus daar maak ik me niet zo druk om en ik begrijp ook wel dat hij even rust nodig heeft. Ik ben soms ook blij als de kinderen op bed liggen en dan even rust heb 😁. Het belangrijkste is dat hij gelukkig wordt.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Hanneke »

Heel herkenbaar, vooral bij oudste. Die was net zo.

Jongste had ook een grondige hekel aan school, maar had er altijd veel vrienden, daarom ging hij .
Op het VO werd het iets beter, maar nog altijd minimaal.

Zelf heb ik school ook nooit een dag leuk gevonden, tenzij er stof behandeld werd die ik interessant vond. Dat was helaas zelden het geval.

Inmiddels zit oudste op de uni , waar hij het heerlijk heeft. Echt de juiste studie gekozen.
Jongste zit in een tussentraject, daar gaat hij ook wel graag heen. Hij is wel havo gaan doen, " om snel klaar te zijn met die onzin".

Hier speelt bij ons alle 3 mee dat we het leuk vinden als het ons interesseert. En op de basisschool leer je nu niet echt iets interessants natuurlijk.
Op het VO misschien iets meer, hoewel ik me ook daar niet herinner ooit ergens enthousiast van te zijn geworden. En mijn kinderen ook maar alleen bij bepaalde vakken.

Onze IB er zei altijd: als hun gevoel tov school in ieder geval maar neutraal is. Dat is het hoogst haalbare. En dat klopte wel, dat kostte al moeite genoeg, en lukte maar af en toe.

Oudste heeft een stevige depressie gehad na 6vwo. Ik zelf op m'n 20e. 12 jaar met tegenzin naar school is gewoon slopend.

Ik heb geen tips. Wel onze ervaring dat het uiteindelijk goed kan komen, maar of je op zulke opmerkingen zit re wachten?

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Halve mandarijn »

Hanneke schreef:
vr 10 mar , 2023 6:53 am
En op de basisschool leer je nu niet echt iets interessants natuurlijk.
Dit klopt misschien voor het grootste deel, maar juist bij een voorsprong kun je de tijd die over is omdat er gecompact (is dat een woord?) wordt toch heel goed gebruiken om wel iets te leren wat wel interessant is? Zoals mijn zoon dus mag leren over evolutie.

Op school van zoon is ook niet meer een echte plusklas, maar hebben ze het is een soort van café vorm gegoten. Je kunt binnenlopen op bepaalde momenten als ik dat goed begrijp als je iets anders wil doen/leren dan rekenen/lezen etc (zoals een potje schaken) en de plusklasjuf uiteraard aanwezig is. Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben is een vast moment geprikt in het café naast de inloop momenten. Executieve vaardigheden staan wel altijd centraal in het café.

En bij zoon in de klas staat een ideeënbox. Kinderen mogen daar een briefje indoen met waar ze graag over willen leren. Op vrijdagmiddag als er tijd over is (en dat is er meestal, want juf vindt dit veel te leuk volgens mij) grabbelen ze een briefje en maakt de juf daar een les over. Het ging een keer over Pokemon, maar ook Picasso en Mondriaan, kruisingen tussen dieren en domino zijn voorbij gekomen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Paula »

Voor mijn kinderen gold vooral op de basisschool dat het voortdurend moeten aanpassen op school (aan tempo, niveau, andere kinderen, verwachtingspatroon van de leerkracht) hen zoveel energie kostte, dat ze na school geen behoefte hadden om af te spreken. Dat kwam in de bovenbouw pas een beetje. En als er dan tóch eens werd afgesproken, kwam oudste vaak teleurgesteld terug omdat het andere meisje alleen met barbies had willen spelen :mrgreen: , en jongste bleek vooral met oudere broertjes en zusjes van zijn klasgenootje te spelen.
Mijn kinderen hadden het voordeel dat ze elkaar hadden, ze waren elkaars beste vriendjes en hadden ook daardoor weinig behoefte aan andere kinderen. Vooral jongste heeft altijd een intense hekel gehad aan school, dat heeft t/m het VO geduurd. Pas toen hij zélf keuzes mocht gaan maken (welke uni, welke studie, wanneer wil ik wel/niet naar college gaan), verminderde die weerstand.

Wat betreft meer plezier krijgen in school: Jongste deed op de basisschool Spaans. Zijn gewone programma was én aangepast, én zwaar gecompact waardoor er veel tijd overbleef voor andere dingen. School voelde weinig ruimte om die andere dingen aan te bieden (moeilijke grote klas, leraar geen ervaring) maar ze stond wel open voor onze inbreng. Dus kreeg zoon thuis instructies Spaans, en op school maakte hij dan zijn huiswerk. Ook kreeg hij toetsjes waarvoor hij b.v. woordjes moest leren. Die werden beoordeeld en kwam ook op zijn rapport, zodat hij niet het gevoel had dat hij met vrijblijvend tijdverdrijf bezig was. Daarmee had hij meer plezier in zijn bezigheden, maar plezier in school heeft hij nooit gekregen. Hij ging ook naar een externe (particuliere) plusklas. Daar leerde hij veel maar ook dat vond hij lang niet altijd leuk, want hij werd er gedwongen om uit zijn hangmat te komen en verantwoordelijkheid voor zijn eigen zaken te nemen (natuurlijk wel passend bij zijn niveau/vermogens op dat moment).

Oudste (toen groep 5) mocht vooral bij geschiedenis verrijken. Ze maakte vooraf de bloktoets, die was eigenlijk altijd ruim voldoende tot foutloos. Daarna mocht ze met een zelf gekozen onderwerp aan de slag .Dat onderwerp moest wel aansluiten bij de stof waar de groep op dat moment mee bezig was. Die manier van verdiepen zorgde ervoor dat ze én nieuwe dingen leerde, én weer plezier kreeg in school.

Ze zaten in die tijd allebei op judo, dat hielp bij het vergroten van hun zelfvertrouwen. Ze vonden het leuk om te doen maar het enige contact dat ze met de andere judokinderen hadden, was een 2-jaar ouder jongetje dat ook hb bleek te zijn.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Hanneke »

Halve mandarijn schreef:
vr 10 mar , 2023 7:57 am
Hanneke schreef:
vr 10 mar , 2023 6:53 am
En op de basisschool leer je nu niet echt iets interessants natuurlijk.
Dit klopt misschien voor het grootste deel, maar juist bij een voorsprong kun je de tijd die over is omdat er gecompact (is dat een woord?) wordt toch heel goed gebruiken om wel iets te leren wat wel interessant is? Zoals mijn zoon dus mag leren over evolutie.
Als school dat zou kunnen bieden dan was dat zeker een optie. Alleen was dat voor mijn kinderen niet heel eenvoudig. Vooral omdat dat wat ze interessant vonden thuis al volop aan de orde kwam.

Hier boden ze Spaans aan o.a. Dat vonden mijn kinderen 5 keer leuk, daarna ook niet meer.
Schaken idem. Leuk tot je het kunt, daarna is het niet meer echt interessant.
We kregen wel begeleiding van een extern bureau, die gaven ook wel handvatten voor school.
Maar het blijft allemaal school en schools.
Je in allerlei onderwerpen verdiepen doe je thuis ook.
Het nut van naar school gaan is daarom nooit duidelijk geworden voor ze😊

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Paula »

Hanneke schreef:
vr 10 mar , 2023 5:06 pm
Het nut van naar school gaan is daarom nooit duidelijk geworden voor ze😊
Onze dochter zei toen ze op het VO zat altijd "Ik ga naar school voor de sociale contacten, dat is voor mij een uitdaging. Inhoudelijk leer ik er niks wat ik thuis ook niet zou kunnen leren".

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Halve mandarijn »

Paula schreef:
vr 10 mar , 2023 5:23 pm
Inhoudelijk leer ik er niks wat ik thuis ook niet zou kunnen leren".
Dat is natuurlijk ook wel waar voor veel dingen. Dat geldt voor mij ook (en ik ben ontzettend niet hoogbegaafd). Ik heb mij dus nooit afgevraagd waarom ik op school zou leren lezen, rekenen, etc als ik dat thuis ook kon. Het was zo en dat was blijkbaar goed genoeg voor mij. Maar wellicht hangt dat ook samen met waar je wiegje staat. Mijn ouders konden eigenlijk niet zoveel bieden qua leerstof, naar de bieb gingen we nooit, mijn huiswerk snapten ze niet. Maar lief waren ze wel.
Mijn man heeft school/sociale contacten ook nooit begrepen (waarvan we dus nu ook denken dat hij hoogbegaafd zou kunnen zijn), maar hij dacht altijd dat dat kwam omdat hij voor een groot deel in het buitenland heeft gewoond. Hij was ook veel meer gefrustreerd over schoolse zaken, met name de traagheid (terwijl het voor mij vaak te snel ging).

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

:twisted:
Halve mandarijn schreef:
vr 10 mar , 2023 7:57 am
Hanneke schreef:
vr 10 mar , 2023 6:53 am
En op de basisschool leer je nu niet echt iets interessants natuurlijk.
Dit klopt misschien voor het grootste deel, maar juist bij een voorsprong kun je de tijd die over is omdat er gecompact (is dat een woord?) wordt toch heel goed gebruiken om wel iets te leren wat wel interessant is? Zoals mijn zoon dus mag leren over evolutie.

Op school van zoon is ook niet meer een echte plusklas, maar hebben ze het is een soort van café vorm gegoten. Je kunt binnenlopen op bepaalde momenten als ik dat goed begrijp als je iets anders wil doen/leren dan rekenen/lezen etc (zoals een potje schaken) en de plusklasjuf uiteraard aanwezig is. Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben is een vast moment geprikt in het café naast de inloop momenten. Executieve vaardigheden staan wel altijd centraal in het café.

En bij zoon in de klas staat een ideeënbox. Kinderen mogen daar een briefje indoen met waar ze graag over willen leren. Op vrijdagmiddag als er tijd over is (en dat is er meestal, want juf vindt dit veel te leuk volgens mij) grabbelen ze een briefje en maakt de juf daar een les over. Het ging een keer over Pokemon, maar ook Picasso en Mondriaan, kruisingen tussen dieren en domino zijn voorbij gekomen.
Owh dat is wel leuk dat ze z'n inloop café hebben.
Hier is het probleem dat mijn zoontje geen idee heeft wat hij wil leren en eigenlijk zelf niet aan kan geven of niet echt interesse in dingen. Vandaag nog in de bieb gekeken maar, hij kon niet echt een onderwerp vinden wat hem aansprak. (Wel gewone boekjes)
Ze doen op school wel veel in spelvorm, dat scheelt nog wel iets, omdat hij spelletjes leuk vind. We gaan nu wel kijken als we iets van (educatieve) spelletjes kunnen aanbieden.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Hanneke schreef:
vr 10 mar , 2023 5:06 pm
Halve mandarijn schreef:
vr 10 mar , 2023 7:57 am
Hanneke schreef:
vr 10 mar , 2023 6:53 am
En op de basisschool leer je nu niet echt iets interessants natuurlijk.
Dit klopt misschien voor het grootste deel, maar juist bij een voorsprong kun je de tijd die over is omdat er gecompact (is dat een woord?) wordt toch heel goed gebruiken om wel iets te leren wat wel interessant is? Zoals mijn zoon dus mag leren over evolutie.
Als school dat zou kunnen bieden dan was dat zeker een optie. Alleen was dat voor mijn kinderen niet heel eenvoudig. Vooral omdat dat wat ze interessant vonden thuis al volop aan de orde kwam.

Hier boden ze Spaans aan o.a. Dat vonden mijn kinderen 5 keer leuk, daarna ook niet meer.
Schaken idem. Leuk tot je het kunt, daarna is het niet meer echt interessant.
We kregen wel begeleiding van een extern bureau, die gaven ook wel handvatten voor school.
Maar het blijft allemaal school en schools.
Je in allerlei onderwerpen verdiepen doe je thuis ook.
Het nut van naar school gaan is daarom nooit duidelijk geworden voor ze😊
Ik ben bang dat mijn zoontje ook nooit het nut van school zou zien, omdat hij idd thuis veel dingen (zichzelf) aanleert. Thuis is het geen 'moeten' als je over iets wil nadenken/leren/oefenen en op school is de lesstof wel van te voren gepland over wat er die dag gaat gebeuren.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Bissi »

Omdat hij van rekenen houdt, vind je hier misschien iets tussen: https://www.worksheetworks.com/. Op de basisschool vonden de kinderen onderdelen hiervan wel leuk om tussendoor te doen in de vakantie.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Bissi schreef:
vr 10 mar , 2023 9:22 pm
Omdat hij van rekenen houdt, vind je hier misschien iets tussen: https://www.worksheetworks.com/. Op de basisschool vonden de kinderen onderdelen hiervan wel leuk om tussendoor te doen in de vakantie.
Super dank je. Ik wist niet dat er zoveel 'gratis' rekenopdrachte te krijgen is. Ik kreeg gisteren bij de bibliotheek ook een al aantal sites waar je zelf werkbladen kan maken.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Baloo »

Hoi, dit draadje lezende vallen me twee dingen op: misschien heeft je zoontje een heel autonome stijl (van leren, maar ook van omgang met anderen) en is het lastig om daar de ruimte voor te bieden/krijgen op school. De basisschool is meestal juist niet autonoom, je wordt stapje voor stapje door de stof aan de hand genomen. Ik vind de tip om hem een onderwerp te laten kiezen uit een aantal geboden onderwerpen om mee aan de slag te gaan, daarom een hele goede. Niet vrijblijvend, maar wel autonoom. Iets anders wat me opviel betreffende de diagnose ASS: geen idee uiteraard of dat speelt, maar het is niet waar dat mensen met ASS zich niet zouden kunnen inleven in een ander. Mijn ervaring (compleet anecdotisch, ik heb geen specifieke kennis) is dat in de nieuwe klas van mijn dochter het enige kind dat zich kon inleven in waarom mijn dochter de eerste dag voornamelijk onder de tafel zat, en het enige kind dat aanbood om samen te spelen, precies het kind was wat later de diagnose ASS kreeg en naar een speciale school ging. De rest van de klas vond het vooral raar. Dat je zoontje gevoelig is voor hoe anderen zich voelen sluit volgens mij een ASS diagnose niet perse uit.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Vlinder42 »

Mijn jongste vond aan alle levelwerk wat uitdagend zou moeten zijn volgens de volwassenen niets aan. Voor haar werkte compacten en verrijken niet goed. Dat is heel erg afhankelijk van het kind of dat goed werkt en ook of de school dat goed kan begeleiden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Hanneke »

Vlinder42 schreef:
zo 12 mar , 2023 5:50 pm
Mijn jongste vond aan alle levelwerk wat uitdagend zou moeten zijn volgens de volwassenen niets aan. Voor haar werkte compacten en verrijken niet goed. Dat is heel erg afhankelijk van het kind of dat goed werkt en ook of de school dat goed kan begeleiden.
Dat kerken ik . Hier vonden ze dat alle 3 ook niets, de verrijking. Compacten was wel fijn, en goed geregeld.

nathalie1984
Berichten: 14
Lid geworden op: di 07 mar , 2023 9:43 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door nathalie1984 »

Baloo schreef:
zo 12 mar , 2023 1:19 pm
Hoi, dit draadje lezende vallen me twee dingen op: misschien heeft je zoontje een heel autonome stijl (van leren, maar ook van omgang met anderen) en is het lastig om daar de ruimte voor te bieden/krijgen op school. De basisschool is meestal juist niet autonoom, je wordt stapje voor stapje door de stof aan de hand genomen. Ik vind de tip om hem een onderwerp te laten kiezen uit een aantal geboden onderwerpen om mee aan de slag te gaan, daarom een hele goede. Niet vrijblijvend, maar wel autonoom. Iets anders wat me opviel betreffende de diagnose ASS: geen idee uiteraard of dat speelt, maar het is niet waar dat mensen met ASS zich niet zouden kunnen inleven in een ander. Mijn ervaring (compleet anecdotisch, ik heb geen specifieke kennis) is dat in de nieuwe klas van mijn dochter het enige kind dat zich kon inleven in waarom mijn dochter de eerste dag voornamelijk onder de tafel zat, en het enige kind dat aanbood om samen te spelen, precies het kind was wat later de diagnose ASS kreeg en naar een speciale school ging. De rest van de klas vond het vooral raar. Dat je zoontje gevoelig is voor hoe anderen zich voelen sluit volgens mij een ASS diagnose niet perse uit.
Er worden nog onderzoeken gedaan, maar dat kan nog wel even duren i.v.m. wachttijd.
Het maakt mij ook niet uit wat voor diagnose hij krijgt, maar meer wat we kunnen doen, zodat hij gelukkig wordt en met plezier naar school gaat.
We zijn vanaf vorige week bezig gegaan om hem compleet vrij te laten wat hij wil doen op school. De lesstof beheerst hij in alle vakken, daarom krijgt hij nu de keuze meedoen met de klas of zelf iets kiezen wat hij wil doen. Dat kan van alles zijn van rekenen/taal op de tablet tot een puzzel/spelletje of iets maken. Die vrijheid lijkt tot nu toe goed te gaan, ondanks dat hij vaak kiest om mee te doen met de klas. Hopelijk blijft het zo door gaan.
Thuis heeft hij nu een nieuwe hobby namelijk houten bouwwerken en bouwpakketten maken, waarmee hij na school nu de uitdaging krijgt wat hij hiervoor misschien ook mistte. Hij kan in ieder geval naar iets uitkijken om na school te doen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Tips gevraagd. Geen plezier in school

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
zo 12 mar , 2023 5:50 pm
Mijn jongste vond aan alle levelwerk wat uitdagend zou moeten zijn volgens de volwassenen niets aan. Voor haar werkte compacten en verrijken niet goed. Dat is heel erg afhankelijk van het kind of dat goed werkt en ook of de school dat goed kan begeleiden.
Mijn jongste noemde compacten en verrijken 'meer van hetzelfde' en 'bezigheidstherapie'. En voor hem voelde dat ook echt zo, want wat hij wilde leren kwam op school niet aan bod, ook niet als verrijkingsoptie.

Plaats reactie