Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Zonzeestrand
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb , 2023 1:07 pm

Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Zonzeestrand »

Alvast bedankt voor het meedenken! Hier een kind van 7 in groep 5 (1 klas overgeslagen). Er is twee jaar geleden een IQ-test gedaan waar een plafondscore uit kwam. Kind zit goed in de klas, gaat huppelend naar school, maar het tempo van de klas is nog redelijk laag. De leerkracht heeft hem doorgetoetst en kwam met de verrassende mededeling dat ze hem niet zo veel meer te leren hebben op de basisschool. Ze stelt voor om de komende 1,5 jaar nog te vullen met gecompact werk, plusklassen en veel verdiepende opdrachten. Na volgend jaar is hij dan, drie jaar versneld, klaar met het basisonderwijs. Fijn dat ze zien dat ze veel in zijn mars heeft, maar we staan bij deze plannen zeker niet te juichen. Een tweede en derde versnelling lijkt ons niet noodzakelijk omdat hij nog met plezier naar school gaat.

Zijn er meer mensen met een soortgelijk verschil in visie met school? Ik hoor meestal het omgekeerde (onderpresteren, HB niet erkend op school, etc). Wat helpt je om dichter bij elkaar te komen in zo'n situatie?

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Noelle »

Hi zonzeestrand, verschil van inzicht zou ik het bij ons niet noemen maar wij hebben zowel op basis- als middelbare school gesproken met school over de optie versnellen. Onze kinderen hadden/hebben ook een erg grote voorsprong. We hebben voor geen van onze kinderen gekozen voor een versnelling ondanks de optie die school hiervoor bood. Eigenlijk om de simpele reden dat ze met plezier naar school gingen en we alleen wilden versnellen als dat niet zo was. Geen spijt van en onze kinderen geven aan blij te zijn met onze keuzes hierin en zien vooral de nadelen van de kinderen die ze kennen die wel zijn versneld. Al snap ik overigens de keuze voor versnellen als een kind niet goed in z’n vel zit. Je mag me een pb sturen als je meer informatie wilt.gr Noelle

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Vlinder42 »

Ik denk dat het aanknopingspunt het welbevinden van je kind is. School is meer dan leren alleen. Het is ook belangrijk voor zijn ontwikkeling dat hij het leuk heeft en vriendjes heeft. Ze bieden hem stof aan wat blijkbaar goed genoeg aansluit.

Ik zou denk ik niet me vast willen leggen voor zo’n lange periode. Je kind ontwikkelt zich, maar niet altijd gelijkmatig. Het is daarom eigenlijk niet te voorspellen hoe lang de aanpak die school voorstelt zal werken of niet werken. Het is nu niet te voorspellen of hij er over 1,5 jaar aan toe zal zijn om naar het VO te gaan.

Als je tegen die tijd voor de keuze staat, is ook weer van belang hoe de school waar hij heen gaat omgaat met jonge hb kinderen. En of hij zelf om zal kunnen gaan met het leeftijdsverschil op school. Het is niet ondenkbaar dat hij over 1,5 jaar qua lesstof wel toe is aan het VO, maar sociaal en qua zelfstandig werken bijv niet. Dus naast de plannen mbt de inhoudelijke lesstof, zou ik daar wel graag iets over willen horen van school.

Ik zou zo lang hij het leuk vindt op school niet actief de lesstof nog extra gaan versnellen om als het ware naar dat scenario toe te gaan werken, maar meer het kind volgen op verschillende gebieden waar het is. Als het hem zo makkelijk af gaat, zou het best eens kunnen dat de uitdaging voor hem nooit zal zitten in de inhoud van de lesstof.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Axator »

Hier een kennis met hetzelfde probleem. Die hebben halverwege groep 6 (1 keer versnelt toen al) gezegd dat ze gaan kijken in groep 7 hoe het loopt. Juf gaf de voorkeur aan groep 8 overslaan, de ouders aan groep 8 op school laten. De juf keek vooral naar het cognitieve, de ouders naar het sociale.

Nu halverwege groep 7 blijkt dat het cognitieve nadeel niet meer opweegt tegen het sociale voordeel. Dus hij gaat alsnog naar het VO volgend jaar. Ik zou dus niet iets vastleggen, maar een punt volgende jaar afspreken waarin je nog eens om tafel gaat zitten.

Bij hem was het pluswerk/verbreding/verdieping wel uitgeput, het blijft meer van hetzelfde. Je kunt maar zoveel doen met de basisschoolstof. Je hebt ergens wiskunde/wetenschap etc nodig voor verdere groei. Nog een heel jaar zonder qua niveau echt hoger te gaan is geen optie voor hem. Die VO vakken wilden ze liever niet in die hoeveelheid op de basisschool doen, om te voorkomen dat hij op het VO weer tegen verveling aan gaat lopen.

En ja, er zijn wel hele andere dingen te leren, zoals een instrument, sporten etc, maar een leerkracht heeft nog 25 kinderen in de klas, dus dat is praktisch niet haalbaar.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door merriedroom »

Met de combinatie van plusklassen en verrijking kan het aanbod al zoveel aangepast zijn dat die saaiere taal en rekenen acceptabel zijn. Blij zijn in je huidige klas is ook heel veel waard. Misschien is het laatste jaar overslaan uiteindelijk toch nog nodig, maar ik zou gezien zijn plezier nu niet alvast keihard inzetten op versneld de rest van het basisschool-aanbod bieden.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Bissi »

Hier in de regio is er wel hb-onderwijs op de basisschool en vo-scholen die om kunnen gaan met snelle jonge leerlingen (ook al betekent dat in beide gevallen vaak een heel eind rijden met de auto of bus om er te komen).
Als in jullie regio geen basisscholen zijn met die voorzieningen, heb je dan wel vo-scholen die dat wel kunnen bieden?

Zonzeestrand
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb , 2023 1:07 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Zonzeestrand »

Noelle schreef:
vr 17 feb , 2023 7:41 am
Hi zonzeestrand, verschil van inzicht zou ik het bij ons niet noemen maar wij hebben zowel op basis- als middelbare school gesproken met school over de optie versnellen. Onze kinderen hadden/hebben ook een erg grote voorsprong. We hebben voor geen van onze kinderen gekozen voor een versnelling ondanks de optie die school hiervoor bood. Eigenlijk om de simpele reden dat ze met plezier naar school gingen en we alleen wilden versnellen als dat niet zo was. Geen spijt van en onze kinderen geven aan blij te zijn met onze keuzes hierin en zien vooral de nadelen van de kinderen die ze kennen die wel zijn versneld. Al snap ik overigens de keuze voor versnellen als een kind niet goed in z’n vel zit. Je mag me een pb sturen als je meer informatie wilt.gr Noelle
Dank je! Ik snap de keuze ook niet goed, zij lijken het kind anders te zien dan wij. Dank voor je aanbod, ik stuur je een pb :)

Zonzeestrand
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb , 2023 1:07 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Zonzeestrand »

Axator schreef:
vr 17 feb , 2023 8:46 am
Hier een kennis met hetzelfde probleem. Die hebben halverwege groep 6 (1 keer versnelt toen al) gezegd dat ze gaan kijken in groep 7 hoe het loopt. Juf gaf de voorkeur aan groep 8 overslaan, de ouders aan groep 8 op school laten. De juf keek vooral naar het cognitieve, de ouders naar het sociale.
Interessant! Dit lijkt wel heel erg op wat er bij ons aan de hand is. Ik denk ook dat je een belangrijk punt aanstipt dat je er naartoe groeit en dan ook aan het kind kan zien of het echt nodig is.

Zonzeestrand
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb , 2023 1:07 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Zonzeestrand »

Bissi schreef:
vr 17 feb , 2023 7:53 pm
Hier in de regio is er wel hb-onderwijs op de basisschool en vo-scholen die om kunnen gaan met snelle jonge leerlingen (ook al betekent dat in beide gevallen vaak een heel eind rijden met de auto of bus om er te komen).
Als in jullie regio geen basisscholen zijn met die voorzieningen, heb je dan wel vo-scholen die dat wel kunnen bieden?
Ja, die zijn er inderdaad wel. Er bestaan tussenjaren (al bieden die vooral meer plusklas-achtig werk aan) en er is ook een school waar de brugklas over twee jaar wordt gespreid, speciaal voor hele jonge kinderen. De juf wil naar die laatste optie toe werken.

Zonzeestrand
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb , 2023 1:07 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Zonzeestrand »

Dank jullie allen voor het meedenken! Ik heb inmiddels ook het topic over 'jong naar het VO' doorgespit, en heb daar bruikbare dingen gelezen. Wat jullie eigenlijk allemaal zeggen is om het per periode te bekijken, dat is heel waardevol en ga ik meenemen. Het is ook fijn om de sociale ontwikkeling net zo belangrijk te maken als de cognitieve, school steekt vooral in op het laatste.

Lotje72
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 10:08 am

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Lotje72 »

Zo'n tussenjaar of verlengde brugklas klinkt wel goed. Onze zoon loopt nu in 6 gymnasium enorm vast met zijn profielwerkstuk. Hij heeft in al die jaren niet leren leren, en we verloreon op het VO echt een beetje het zicht hierop. Zolang je goede cijfers haalt rol je gewoon verder. Dat is op het VO wel anders dan de basisschool.

Ook dachten wij destijds dat we zijn versnelling altijd aan het einde van de middelbare wel konden oplossen met een tussenjaar, maar dat blijkt hij zelf nu absoluut niet te willen. Nog een voorbeeld dus van "niet te ver vooruit kijken". Al speelt er wel bij ons mee dat hij achteraf licht autisme blijkt te hebben, waar we pas net achter zijn. Dus hij is niet representatief wat dat betreeft. Het ziet er nu naar uit dat hij zichzelf zo saboteert dat we zijn eindexamen over 2 jaar gaan spreiden (met psychologische hulp), dus dan krijgt hij alsnog een soort tussenjaar.

Ik weet niet of we hem achteraf geen klas hadden willen laten overslaan, want ook hij bleek na doortoetsen alle stof al ruim te beheersen. De onrustige klas / gebrek aan vriendjes telden bij ons zeker mee (zie ook de versnellingswenselijkheidslijst). Maar het was al enorm pittig voor hem om met 10 jaar naar de brugklas te gaan. Als hij nog een jaar jonger was geweest zou ik zo'n speciale brugklas eigenlijk de enige optie vinden (zeker achteraf, nu we beseffen hoeveel lastiger het was dan we al dachten).
Moeder van zoon (2006, HB/ASS) en dochter (2009, HB/ASS)

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Paula »

Zonzeestrand schreef:
za 18 feb , 2023 8:56 am
Dank jullie allen voor het meedenken! Ik heb inmiddels ook het topic over 'jong naar het VO' doorgespit, en heb daar bruikbare dingen gelezen. Wat jullie eigenlijk allemaal zeggen is om het per periode te bekijken, dat is heel waardevol en ga ik meenemen. Het is ook fijn om de sociale ontwikkeling net zo belangrijk te maken als de cognitieve, school steekt vooral in op het laatste.
Onze oudste is 2x versneld, jongste 3x. Als ik iets heb geleerd in die jaren, is het wel dat je niet te ver vooruit kunt kijken en plannen. Het is goed om in grote lijnen een pad te bedenken en alternatieven te onderzoeken, maar naast de (on)mogelijkheden van school ben je uiteindelijk toch ook afhankelijk van de ontwikkeling en ontwikkelbehoefte van je kind. En die verloopt vaak niet volgens die planning.

Wij hadden destijds niet de luxe van hb-onderwijs of een tussenjaar, dus gingen de kinderen met 10 en 9 jaar naar het VO. Voor oudste was dit perfect, zij was er in alle opzichten aan toe. Jongste was cognitief en sociaal-emotioneel wel zover maar qua vaardigheden en motoriek was hij een echte 8-9 jarige. Hij had daarnaast een intense hekel aan alles wat school was. De eerste jaren op het VO waren dan ook niet gemakkelijk voor hem.
Grote verschil met onze situatie was denk ik dat beide kinderen níet gelukkig waren op de basisschool. Versnellen en vroeg naar het VO was de enige werkbare optie. Geen ideale optie, maar vertragen en op de basisschool blijven, was helemaal niet wenselijk. We hebben bij elke beslissing altijd gekeken naar wat op dat moment nodig was.

We hadden ongeveer elke 6 weken een vaste afspraak met de basisschool om te evalueren. Soms viel er niks te zeggen omdat het even goed ging. Soms signaleerden we dat het niet goed ging en waren er weer aanpassingen nodig. Door op vaste momenten samen te zitten, ontstond er een prettige samenwerking en hoefden we niet alleen aan de bel te trekken wanneer het niet goed ging.

Wanneer een kind met plezier naar school gaat, goed op z'n plek zit en ook cognitief voldoende wordt uitgedaagd (verbreding, verdieping, eventueel deelname aan een externe plusklas als school niet voldoende kan bieden), kan ik me voorstellen dat je niet direct denkt aan weer versnellen.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Bissi »

Zonzeestrand schreef:
do 16 feb , 2023 9:28 pm
De leerkracht heeft hem doorgetoetst en kwam met de verrassende mededeling dat ze hem niet zo veel meer te leren hebben op de basisschool. Ze stelt voor om de komende 1,5 jaar nog te vullen met gecompact werk, plusklassen en veel verdiepende opdrachten.
Wat ik me afvraag is: hoeveel ervaring heeft de leerkracht op dit vlak met het doortoetsen van hoogbegaafde leerlingen? En met het samenstellen van een passend programma voor je kind.
Kwam uit het doortoetsen ook dat alle stof goed geautomatiseerd is?
Heeft je kind tot nu toe al gecompact werk en verrijking gekregen?
Heeft school ervaring met een goed pakket aan verdiepende opdrachten samenstellen?
Bieden ze zelf plusklassen?
Kijken ze naar manieren om de executieve vaardigheden te verbeteren in de komende periode?
Als het antwoord daarop ontkennend is, zou ik twijfelen aan hun inschatting en aanpak voor jullie. Is een second opinion niet een idee, door een meer ervaren adviseur?

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Karan_1 »

Ik vind zelf het welzijn van mijn kind het belangrijkste. We hebben met jongste ook iets dergelijks gehad, zijn voorsprong was heel groot (bij doortoetsen bleef hij hoog scoren), maar met een grotendeels eigen leerlijn, plusklassen, en pluswerk, na een versnelling ging het best goed op school en kwam hij elke dag vrolijk thuis.
Eind groep 6 merkte we een verschil en nu in groep 7 hebben we besloten dat hij volgend jaar naar het vo zal gaan. Hij is dan dus twee maal versneld.

Helemaal lekker zit het mij nog niet en ik zou hem liever nog een jaar op de basisschool houden, maar het gaat uiteindelijk om mijn kind.

Ik ben tegenstander van versnellen, maar ik vind dat je pas moet versnellen als andere opties niet meer voldoende werken, dus niet versnellen, omdat een kind het (cognitief) aan kan. Factoren als emotionele leeftijd, zelfstandigheid, het kunnen plannen en overzien, weerbaarheid e.d. spelen ook een grote rol en daar moet je ook zorgvuldig naar kijken. School kan ook een eigen leerlijn overwegen, waarbij een leerling niet de klassikale instructie volgt, maar zijn eigen leerstof krijgt. Een nadeel kan dan wel zijn dat een leerling in de bovenbouw grotendeels alleen werkt (in de onderbouw kunnen ze vaak samen werken met andere leerlingen).

Succes met deze lastige keuze.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Vlinder42 »

School moet het ook kúnnen. Onze dochter is uiteindelijk versneld mede omdat het school niet goed lukte om een individuele leerlijn goed vorm en aandacht te geven in haar eigen klas. Uiteindelijk heb je wel een leerkracht nodig die in staat is om dit naast het programma van de klas erbij te doen. Met alle personeelstekorten was er bij ons op school in elk geval geen extra leerkracht beschikbaar, niet voor ons kind, maar ook niet voor kinderen die RT nodig hadden. De individuele leerlijn is bij ons kind verworden tot een kind dat moederziel alleen met een stapel levelwerkboekjes moest werken. Aan het einde van het schooljaar bleek dat ze bijna niets had gedaan. Ze hoefde ook niet meer mee te doen met de klas, dus het kwam erop neer dat ze gewoon een half jaar lang nauwelijks iets geleerd heeft op school.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Karan_1 »

Klopt, school moet wel kunnen begeleiden. Maar dat moet ook na versnellen, want kinderen blijven meestal sneller leren dan de gemiddelde leerling. Ik ben zeker niet tegen versnellen, maar het is geen quick fix.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Paula »

Er is überhaupt geen quick fix. Of je nu wel of niet versnelt, maatwerk blijft nodig. En niet elke school/leerkracht is in staat dit maatwerk te leveren. Want het vraagt ook dat je blijft monitoren en bijschakelt waar nodig. Het is een work in progress en dat kost tijd en inspanning.

Wij hebben beide ervaren. Versnellingen en ook bewust niet versnellen (omdat de klas erboven geen veilige omgeving voor oudste zou bieden).
Onze oudste vond het heerlijk om voortdurend alleen te werken, het jaar dat ze niet versnelde was voor haar heel prettig. Ze kon doorwerken in haar eigen tempo, hoefde niks met andere kinderen die ze vooral verwarrend vond. Zij kon uitstekend zelfstandig werken en zocht daarnaast haar eigen verrijking. Jongste vond dat alleen werken afschuwelijk. Hij had juist behoefte aan samenwerken, overleg, contact. En dat miste hij enorm. Daarnaast was hij minder goed in zelfstandig werken en kwam hij uiteindelijk helemaal niet meer tot werken.

Een versnelling zorgde steeds voor een opleving bij de kinderen. Maar na een tijdje zakte het dan toch weer in, want ze bleven zich sneller ontwikkelen dan gemiddeld dus na een tijdje waren ze ook hun nieuwe klasgenoten alweer voorbij. Sociaal gezien vond jongste pas in groep 7/8 aansluiting (hij was 7 toen hij in deze combigroep terecht kwam). Oudste vond pas op het VO aansluiting.

De cognitieve uitdaging en het 'leren leren' op school bleven een moeilijk ding, ook na de versnellingen. Maar dat had vooral te maken met het onvermogen van school.
Voor de sociale contacten zochten wij peers buiten school, via Peers2Play, Pharos, en de voorganger van dit forum.

Zonzeestrand
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb , 2023 1:07 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door Zonzeestrand »

Bissi schreef:
do 23 feb , 2023 7:04 pm
Zonzeestrand schreef:
do 16 feb , 2023 9:28 pm
De leerkracht heeft hem doorgetoetst en kwam met de verrassende mededeling dat ze hem niet zo veel meer te leren hebben op de basisschool. Ze stelt voor om de komende 1,5 jaar nog te vullen met gecompact werk, plusklassen en veel verdiepende opdrachten.
Wat ik me afvraag is: hoeveel ervaring heeft de leerkracht op dit vlak met het doortoetsen van hoogbegaafde leerlingen? En met het samenstellen van een passend programma voor je kind.
Kwam uit het doortoetsen ook dat alle stof goed geautomatiseerd is?
Heeft je kind tot nu toe al gecompact werk en verrijking gekregen?
Heeft school ervaring met een goed pakket aan verdiepende opdrachten samenstellen?
Bieden ze zelf plusklassen?
Kijken ze naar manieren om de executieve vaardigheden te verbeteren in de komende periode?
Als het antwoord daarop ontkennend is, zou ik twijfelen aan hun inschatting en aanpak voor jullie. Is een second opinion niet een idee, door een meer ervaren adviseur?
Eigenlijk is het antwoord op alle vragen positief, maar het inschakelen van een externe expert lijkt me zeker een goed idee. Het lijkt me goed als iemand een breed ontwikkelingsonderzoek zou kunnen doen, want hoewel ik veel vertrouwen heb in de school, IB’er en leerkracht, denk ik zelf dat hij niet zo bijzonder veel voorloopt (anders zou hij toch ook niet zo blij naar school gaan?). Een externe expert kan wat breder kijken naar een passend maatwerkprogramma. Hopelijk wil de school dat betalen..

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Drie klassen versnellen? Visie school/ouders verschilt

Bericht door kakelot »

Zonzeestrand schreef:
wo 01 mar , 2023 3:43 pm
want hoewel ik veel vertrouwen heb in de school, IB’er en leerkracht, denk ik zelf dat hij niet zo bijzonder veel voorloopt (anders zou hij toch ook niet zo blij naar school gaan?)
Dat weet je maar nooit. Mijn achttienjarige is nog nooit zo blij naar school gehuppeld als dit jaar, nu hij op het mbo zit. De stof is absoluut onder zijn niveau, hij heeft de opdrachten voor een module van zes weken meestal binnen drie dagen af en hij haalt alleen maar tienen. Zijn boeken raakt hij alleen maar aan om ze in zijn tas te stoppen en er weer uit te halen, maar toch gaat hij blij naar school want daar zijn ze gezellig met nerds onder elkaar :mrgreen:.

Iets anders is dat hij op deze manier natuurlijk niet echt leert plannen en structureren. Dat is altijd zijn zwakke punt geweest en voor hem ook de reden zich eerst maar eens in te schrijven voor een mbo-opleiding, want enige zelfkennis kun je hem niet ontzeggen.En misschien zit de zorg van de school van jouw kind ook wel in die richting, dat kan ik hiervandaan niet zien natuurlijk.

Plaats reactie