Groep 5 en 6 2022/2023

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Aangezien we vorig jaar ook een (goedlopend) topic hadden heb ik het samen gehouden voor aankomend jaar. Wie schrijft er mee?

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Mijn zoon gaat aankomend jaar naar groep 6. Het gaat hard! Aangezien het lvs dan echt gaat "tellen" ten aanzien van een advies voor de middelbare school voel ik dat we wat minder relaxt erin staan. Zoon doet het sociaal uitstekend op school en zit echt op zijn plek, maar qua resultaten komt het er tijdens de citotoetsen nou nog niet echt uit. De leerkracht heeft ons op het hart gedrukt dat er rekening gehouden wordt met zijn dyslexie en IQ bij het uiteindelijke schooladvies over een paar jaar, maar ik merk dat ik toch wat wantrouwig erin sta. Ik heb liever dat dit ook tot uiting komt in de toetsen die school afneemt en in het leerlingvolgsysteem naar voren komt. In andere situaties, niet specifiek school, merk ik dat toezeggingen toch weinig garantie bieden als iemand het overneemt/ een andere visie heeft/ het beleid wordt aangepast. Ik wil het risico niet lopen dat hij daarom een verkeerd advies krijgt.
Ik twijfel of we zoon toch niet thuis moeten gaan voorbereiden op de citotoetsen. Afgelopen jaar zijn de toetsen niet conform het protocol afgenomen en mijn kind gooit er met z'n pet naar. Hij vond het saai en de pauze lonkte.

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ja, gezellig. Hier gaat dochter naar groep 5 en blijven alle aanpassingen behouden (alles gecompact en pluslijn en verrijking) en gaat ze starten met een dagdeel naar een externe plusklas. Op haar laatste lvs-ronde einde schooljaar liet ze nog steeds bovengemiddelde groei zien op alle vlakken. Ze zit lekker in haar vel en kijkt uit naar rekenen in groep 6 en de plusklas. Ze zal vast ook de meer uitgebreide zaakvakken van groep 5 gaan waarderen, kan ik me zo voorstellen.

Ik snap je twijfel en zorgen wel, Eigenwijsneus. Wat is wijsheid? Je wil natuurlijk dat je zoon straks op het goede vo-niveau uitstroomt. Maar wat als deze toetsmoeite en missende motivatie straks ook speelt in het vo? Misschien moet de oplossing en ondersteuning ergens anders in gevonden worden dan het Cito-trucje leren? Ik denk even hardop.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Ik snap wat je zegt Merriedroom. Helaas is zoon wel verveeld als hij allemaal makkelijke dingen te doen krijgt. We zitten eigenlijk steeds in de spagaat dat zoon niet zoveel laat zien op school en dus met het reguliere werk mee doet, maar dat dan ook heel matig uitvoert. Als hij wat meer uitgedaagd wordt gaan zijn resultaten ook omhoog, maar zelf lijkt hij daar weinig belangstelling voor te hebben en school zegt dat er onvoldoende tijd is om zoon dat extra zetje te geven. Ik vind dat heel raar, want volgens mij is het klaarleggen van een plusboek evenveel werk als een regulier boek (en er zitten meer kinderen in de plusstroom), maar de school vindt dat zoon het eerst moet bewijzen met regulier werk en zoon gaat pas in actie komen als hij de uitdaging krijgt. School gooit het nu op "hij is heel tevreden in de klas en heel sociaal".

Daarnaast is er veel te zeggen over de manier van toetsen afnemen bij zoon. Vanwege zijn dyslexie zou hij aanpassingen moeten krijgen, maar die aanpassingen bestonden afgelopen jaar uit hem voor een computer zetten in een apart hokje vlak voor de pauze zonder supervisie. Zoon heeft geconcludeerd dat als hij zo snel mogelijk iets invulde dat hij dan ook naar buiten kon. De voorleesfunctie vond hij "irritant" en hij had nooit geoefend met toetsen maken op een computer. Bovendien kan het lezen van een scherm voor een dyslect erg lastig zijn. Dat weten we niet, want dat hebben we nooit geoefend met hem. Bij begrijpend lezen vond hij de tekst te lang om daadwerkelijk te gaan lezen dus heeft hij gewoon de meest logische antwoorden ingevuld. Dat heeft de school ook wel erkent, maar het is wat frusterend om die resultaten wel in het rapport terug te vinden.

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Wat kan er een ontzettend groot verschil zitten tussen onderwijskwaliteit van scholen. Basale drogredenen als ‘moet zich eerst bewijzen met te makkelijk werk’ en ‘we hebben hier geen tijd voor aanpassingen’ zijn nog steeds de wereld niet uit. School mag zich echt niet gaan schuilen achter dat de toetsen niks uitmaken want het IQ is hoog. Gaan ze verbeteringen doorvoeren op het toetsen komend schooljaar?

Zodra mijn dochters motivatie zakt, gaat het niveau van het aanbod direct omhoog dmv compacten, verkorte instructie of verbreding in het lesaanbod. We weten al jaren dat ze daarvan weer aan gaat. Voor mijn zoon zetten ze zelfs nieuwe ideeën in om hem te ondersteunen zoals een buddy uit groep 8 incl. de voorbereidingstijd dat daarbij komt kijken. Waarom heeft ‘onze’ school hier wel allemaal tijd voor? Het is niet eerlijk dat deze verschillen kunnen bestaan.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ook ik schrijf weer mee. Volgend jaar zit jongste in groep 5. Voor volgend jaar wordt rekenen het aandachtspunt. Dat blijft achter op de andere vakken (I en II, rekenen een IV). Dochter heeft enorm veel zin in de zaakvakken. Ze las in groep 4 met regelmaat informatieboekjes over dieren en ze komt met zoveel feitenkennis uit die boekjes aan. Echt een spons. Verder zie ik haar nu vooral bezig zijn met tekenen. Maakt haar eigen boekjes.

Eigenwijsneus, even een paar grote stappen vooruit hoor, maar zou het je misschien ook rust kunnen geven als je kijkt wat de VO scholen in de buurt te bieden hebben? Ik zit bijvoorbeeld met iemand in een VO topic wiens zoon in een drie-jarige brugklas zit. Dat is havo/vwo en aan het einde van die drie jaar wordt dan besloten of een kind beter op havo of vwo past. Dat geeft kinderen meer ruimte en tijd om zich te ontwikkelen.
Je kunt ook kijken naar andere dingen op VO scholen, zoals ervaring met dyslectische leerlingen die daarnaast een hoge intelligentie hebben, hoe zit de zorgstructuur in elkaar, hoe worden ze in het begin ondersteund bij het leren plannen en organiseren? En schroom ook vooral niet om te bellen als je meer info wilt.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Schooldag 1 is een feit. Het arme kind kwam gister gebroken terug - ze had voor het eerst BSO en daarna nog zwemles. Even kijken of de zwemles misschien naar een andere dag kan.
Ze heeft het wel leuk gehad; vindt haar juf leuk. Zit in het groepje met drie mannen waarvan 1 een vriendje van haar is. Die redt zich wel. BSO juf zei gister direct al dat dochter een assertief kind is. Ik ben daar erg blij mee!
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
za 23 jul , 2022 10:46 am

Eigenwijsneus, even een paar grote stappen vooruit hoor, maar zou het je misschien ook rust kunnen geven als je kijkt wat de VO scholen in de buurt te bieden hebben? Ik zit bijvoorbeeld met iemand in een VO topic wiens zoon in een drie-jarige brugklas zit. Dat is havo/vwo en aan het einde van die drie jaar wordt dan besloten of een kind beter op havo of vwo past. Dat geeft kinderen meer ruimte en tijd om zich te ontwikkelen.
Je kunt ook kijken naar andere dingen op VO scholen, zoals ervaring met dyslectische leerlingen die daarnaast een hoge intelligentie hebben, hoe zit de zorgstructuur in elkaar, hoe worden ze in het begin ondersteund bij het leren plannen en organiseren? En schroom ook vooral niet om te bellen als je meer info wilt.
We moeten voor ons andere kind dit jaar beginnen met orienteren. We verwachten dat onze oudste een VWO advies krijgt dus we kunnen meteen wat rondkijken voor de jongste. Brede brugklassen zijn hier in de buurt weinig beschikaar en weinig populair helaas, en een brugklas van drie jaar bestaat hier helemaal niet.

loekie
Berichten: 132
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Eigenwijsneus, de CITO-toetsen zijn normaalgesproken in januari. Het kennis laten maken met de werkwijze (lezen van scherm, gebruik voorleesfunctie etc.) zou dus bijvoorbeeld in november/december kunnen gebeuren. Ik zou na ongeveer een week of 6 niet vragen of ze dat gaan doen, maar wanneer ze dat gaan doen. En als ze aangeven daar geen tijd voor te hebben kun je aanbieden om het zelf te doen.
Weet je zoon waarvoor CITO-toetsen bedoeld zijn en hoe de resultaten worden gebruikt? Weet hij wat hij nodig heeft om te kunnen laten zien wat hij kan?

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Aubergine »

Wij melden ons over 2 weken. Hebben nog vakantie.
Of dochter er zin in heeft weet ik nog niet zo goed. Maar we zijn dan ook nog weg.
We hebben het vorige jaar afgesloten met een overdracht met ons, oude en nieuwe docent en de iber. Dat was een waardevol en open gesprek vol tip en tops, info en leerdoelen. We hebben echt het gevoel dat we op de goede weg zitten en dat school erg haar best doet.
We gaan het meemaken allemaal!
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Geniet nog van jullie vakantie, Aubergine!

Hier is school echt begonnen en vol ook. Dochter rekent in groep 6 en dat leek op dag 1 niet lekker te gaan en ze had heel weinig gewerkt. Vandaag had dochter zelfs al helemaal geen zin meer in school. Even de juf van groep 6 benaderd en haar eigen juf van groep 5. Het is soms een uitdaging om ook de voortgang op een vak te houden die in een andere klas gevolgd wordt. Beide juffen hadden haar sippe bui ook opgemerkt en beiden hadden even met haar gepraat hierover (aandacht is goud). Ze kwam weer blij naar buiten bij het ophalen en ze had zelfs de meeste sommen van de hele klas gemaakt. Op naar dag 4 van dit schooljaar 😅

Faya
Berichten: 24
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Dochter is nu twee weken bezig in groep 5. Vanmiddag kwam ze voor het eerst echt blij uit school: ze had de héle middag plusklas gehad.
Drie dochters op de basisschool

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat klinkt goed, Faya!

Hier kwam dochter gister wat minder vrolijk uit school. Ze is van nature een opgewekt en opgeruimd kind, dus als ze zegt dat de dag 'normaal' was op een toon die niet veel enthousiasme laat horen, weet ik dat er iets meer aan de hand is. Bij rekenen werd de juf een beetje boos op haar. Dochter zit te geinen i.p.v. op te letten, maar ze geeft bij mij aan dat ze het rekenen lastig vindt. Volgende week hebben wij een kennismakingsgesprekje met de juf en het lijkt me goed dit aan te geven. Bijna de hele klas heeft moeite met rekenen. Deels te verklaren vanuit de lockdowns, maar voor het andere deel? Ik heb er best wel zorgen om. Mijn oudste is van dezelfde school gekomen met een rekenachterstand van 4 jaar die ook niemand heeft opgemerkt.
Jongste haalt op de cito's I scores voor spelling en begrijpend lezen, avi lezen een niveau verder. Maar rekenen blijft een IV.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Oeh, dat klinkt als een schoolbreed rekenprobleem. Misschien is je dochter er zelf eigenlijk niet eens zo slecht in. Ik ken ook een inmiddels jonge dame die zwak was in rekenen op de basisschool, maar op de middelbare bijna een talent bleek op dat vlak. De moeder zag toen pas hoe ondermaats het rekenonderwijs op die basisschool was. Ze was toen natuurlijk al te laat om in te grijpen. Jullie hebben nog wel een paar jaar voor school om aan herstel te werken.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Zou kunnen hoor merriedroom, dat het schoolbreed is. Eerst maar eens kijken wat de school zelf kan doen, eventueel een onderzoek. Als dat niet lukt, weet ik zelf een goede tester die ook oudste op rekengebied heeft doorgetoetst.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

De ib-er gaat een rekenonderzoek uitvoeren. De juf zal ons op de hoogte brengen zodra het gepland is. Juf ziet in de klas dat dochter moeite heeft met de stappen onthouden. Voert de juf de stappen uit met haar, dan lukt het dochter wel om de som te maken. Benieuwd dus wat hieruit komt en fijn dat er een onderzoek komt want dochter geeft aan dat ze het minder leuk vindt op school door rekenen. In groep 5 veel nieuwe stof en ze kan het moeilijk bijbenen.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Wat goed dat school het serieus neemt. Ik kan me voorstellen dat het plezier dan afneemt.

Hier is dochter ook gevoelig als er iets niet leuks gebeurt op school. Dan is haar beoordeling van de dag meteen een stuk minder en als dat vaker achter elkaar gebeurt, gaat school haar tegenstaan. De eerste schoolweek ging de start met rekenen ook niet lekker en bij dag 3 had ze helemaal geen zin meer. Juf greep direct in gelukkig. Vandaag was ook weer een mindere dag vond ze; de juf was boos geworden op de hele klas omdat een aantal meiden maar bleven kletsen. Dochter vond dat oneerlijk voor alle anderen die netjes stil waren. Ze is daar best gevoelig voor.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Lijkt me wel lastig voor je dochter Merriedroom. Aan de andere kant weet je wel snel dat er iets niet lekker loopt.

Mijn dochter is juist altijd opgewekt op school, heeft een soort natuurlijke mindfullness over zich waar ik jaloers op ben ;) , laat zich niet zo makkelijk beïnvloeden door de omstandigheden. Dus in haar geval is het echt een teken aan de wand als ze een keer niet enthousiast is. Dat maken we eigenlijk nooit mee.

Ik zat mij nog te bedenken dat ze tegen een aantal dezelfde dingen aanloopt als oudste. Oudste heeft een zwak werkgeheugen (IQ test scores bovengemiddeld en begaafd maar werkgeheugen gemiddeld). Misschien dat hier ook een probleem ligt. Eerst maar afwachten of er iets uit het rekenonderzoek komt.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Bij mijn kinderen op school zijn ze overgestapt naar een nieuwe rekenmethode omdat de oude blijkbaar onvoldoende aansluit bij de leerdoelen die worden getoetst op de cito. Dus als je kind Wereld in getallen krijgt en slecht scoort op de cito maar wel prima meekomt met methodetoetsten kan dat de reden zijn. Bij mijn kinderen zijn ze nu intensief bezig de kinderen bij te spijkeren zodat ze op het veronderstelde kennisniveau zitten van Getal en Ruimte jr.

Met mijn zoon gaat het wel lekker. Hij is moe van weer naar school gaan, sporten, afspreken, dyslexiebehandeling etc maar wel vrolijk en blij met zijn leerkracht. Een goed begin van het jaar.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ze gebruiken inderdaad Wereld in getallen bij ons op school, maar ik geloof dat de methodegebonden toetsen ook niet goed worden gemaakt door dochter. Wel goed om er rekening mee te houden. Dank, Eigenwijsneus. En fijn dat het lekker gaat bij jullie!
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

loekie
Berichten: 132
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Dus als je kind Wereld in getallen krijgt en slecht scoort op de cito maar wel prima meekomt met methodetoetsten kan dat de reden zijn.
Waarschijnlijk ging het dan om de 4e versie van Wereld in Getallen (WIG-4) en niet om de nieuwste versie (WIG-5) die op steeds meer scholen wordt gebruikt. Overigens zijn er ook scholen die met WIG-4 goede rekenresultaten halen.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

loekie schreef:
vr 09 sep , 2022 2:53 pm
Dus als je kind Wereld in getallen krijgt en slecht scoort op de cito maar wel prima meekomt met methodetoetsten kan dat de reden zijn.
Waarschijnlijk ging het dan om de 4e versie van Wereld in Getallen (WIG-4) en niet om de nieuwste versie (WIG-5) die op steeds meer scholen wordt gebruikt. Overigens zijn er ook scholen die met WIG-4 goede rekenresultaten halen.
Uiteraard kan dat en volgens mij gebruiken ontzettend veel scholen WIG en het zal echt geen slechte methode zijn. Mijn oudste heeft met WIG altijd prima resultaten gehaald. Maar het kan een reden zijn.

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Een nadeel van heel veel aanpassingen op school is dat je als leerling soms geen idee meer hebt van hoe goed je het doet. Als dochter hoort dat ze met rekenen meer sommen op een dag moet maken en ze is o.a. langzamer doordat ze het wat moeilijker vindt, dan zegt ze thuis dat ze kennelijk niet goed kan rekenen. Ik heb dit ‘probleem’ aangegeven op school. Toch wel heel vervelend als je bijna 2 jaar voorloopt op rekenen en het gevoel hebt dat je het niet kan. Die onzekerheid kan ze ook hebben op de andere vakken waar ze een voorsprong in laat zien en daarom al in compact en verrijkt wordt. Komt ze vervolgens thuis: “Mam, ik was de beste van de klas met maar één foutje op de toets!” Hoe weet je dat? “De juf nam me even apart om mij dit te vertellen, om te laten weten dat ik het heel goed heb gedaan!” Soms heb je die bevestiging gewoon even nodig als mens.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat herken ik van mijn middelste. Nooit zover in de stof versneld, maar zij krijgt vooral het gevoel dat ze ergens slecht in is als ze het eens niet in 1 keer kan. Of als ze verrijking heeft gehad wat net een stapje te moeilijk is en daarom een stapje terug moet zetten. Ze zat dan nog steeds bij de top van de klas, maar dat zag ze niet.

Ik krijg hier van jongste nog steeds elke dag terug dat het niet zo leuk was op school. Ze gaat liever naar de bso, want daar mag je tenminste wel doen wat je wil. Voorheen gaf ze nooit aan dat de schooldag niet leuk was. Ik heb geprobeerd het wat uit te vragen. Enerzijds dus rekenen wat niet lukt, anderzijds taal wat ze saai vindt en daarmee bedoelt ze dat het simpel is. Ik snap ook wel dat het lastig onder woorden te brengen is voor haar. Gelukkig vindt ze de kunstlessen op school wel heel erg leuk.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Faya
Berichten: 24
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Wat fijn dat de juf dat zo goed opgepakt heeft, merriedroom!

En lastig dat je jongste het niet fijn heeft, Dee85. Ik leef met je mee (mijn oudste en middelste hebben het ook lang gehad, gaat nu wat beter geloof ik). Ziet haar juf het ook of laat ze het alleen thuis merken?
Drie dochters op de basisschool

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Aan de juf haar reactie te merken, herkent ze het niet in de klas. Hoe dan ook ben ik wel blij dat de juf direct de hulp van de ib-er heeft ingeroepen toen we vertelden over het rekenen en met minder plezier naar school gaan.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

De leerkracht heeft met de ib-er overlegd en ze vinden dat de rekenresultaten van dochter geen aanleiding geven voor een rekenonderzoek. Ze willen dochter naar de school maatschappelijk werker sturen omdat ze telkens aangeeft minder plezier in school te hebben.

Mijn eerste gedachte is dat dit niet de weg is. Na een jaar RT, op een cito IV blijven steken. Moeten we dan accepteren dat ze slecht is in rekenen?
Hoe kan het dan dat er zo'n groot verschil is met spelling, technisch lezen en begrijpend lezen?
Wat kan een maatschappelijk werker hierin doen als het minder zin in school hebben duidelijk gelinkt is aan moeite hebben met een vak?
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Faya
Berichten: 24
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Dat kan natuurlijk, dat rekenen geen sterke kant van haar is. Ik ken ook mensen die briljant zijn met cijfers, maar nauwelijks kunnen lezen.
Maar ik krijg uit jouw verhaal wel het gevoel dat school zich er nu een beetje makkelijk van af maakt. Want waar komen die lage scores dan door? Snapt ze de manier van rekenen niet, is ze afgeleid bij de uitleg, of zit er iets als dyscalculie?
Misschien kan de maatschappelijk werker zoiets samen met je dochter achterhalen? (Geen idee wat zo iemand doet, die hebben wij niet op school geloof ik)
Drie dochters op de basisschool

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Misschien ziet school niet direct het verband tussen slechter rekenen en het verdwijnen van schoolplezier. Dan snap ik dat school even breder wil kijken. Wellicht komt de MW’er er ook achter dat het echt in het rekenen zit. Tegelijkertijd zou ik het niet op een hoop gooien. Plezier verliezen in school = mw’er, maar tegelijkertijd heeft ze onverklaarbaar veel moeite met rekenen. Dat verdient ook goede aandacht. Zoals Faya zegt: is het dyscalculie, of is de basis van cijfergevoel niet goed gelegd, of sluit de instructie niet aan op haar leren? Elk vraagt een andere aanpak en ze heeft die extra aanpak nodig, denk ik.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Precies wat jullie zeggen, wil ik dus ook weten: is het dyscalculie, is het concentratie, verkeerde strategieen, niet goed geautomatiseerd, is het de instructie, is het moeite met het onthouden van stappen om de som op te lossen, zit het in alle rekenonderdelen of slecht 1 of 2? Het leek mij juist dat je met een onderzoek gerichter aan de slag kan gaan.

Voor mijn gevoel wordt het onnodig groot gemaakt door het bij de mwer te leggen.

Edit: nog eens goed laten bezinken en ingestemd met bezoek mw-er. Misschien dat dochter daar meer en andere dingen vertelt. Zo hoor ik dochter namelijk ook geregeld zeggen dat ze spelling en taal saai vindt omdat het makkelijk is. Dus misschien toch goed om verder te kijken.
Verder de leerkracht gevraagd waarom de resultaten van dochter geen aanleiding geven tot verder onderzoek. Daarbij de zorg uitgesproken dat er een achterstand kan ontstaan die alleen maar verder uitbouwt. Benieuwd wat daar uit komt, sta eventueel open voor een gesprekje op school als dat handiger is.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Er is nog wat meer gecommuniceerd met school en waar het op neer komt, is dat dochter door alle remedial teaching behoorlijk wat groei heeft laten zien, maar er is nog steeds een kleine achterstand. De vraag is dus of het niet toch wijs is om verder te gaan. Mijn zorg is een beetje dat groep 5 veel nieuwe leerstof aanbiedt en straks bouwt die achterstand misschien weer verder op...we gaan het zien.

Ben wat aan de slag gegaan thuis met haar. Ze maakt sommen op de computer en het valt op dat de minsommen vooral een struikelblok zijn. Ze doet daar veel langer over dan de plussommen en dan maakt ze ongeveer de helft fout. Zodra ze het antwoord niet vlot weet, raakt ze gemakkelijk afgeleid en gaat ze veel bewegen. Uiteindelijk gaat ze uit zichzelf dan toch weer met die som aan de slag, maar is het antwoord vaak fout. En dit gaat om sommen tot 30.

Met spelling wordt ze nu volgens mij wel gecompact, merk ik uit haar verhalen. Ze heeft veel interesse voor de zaakvakken, maar ik merk dat ze de verdieping mist. Bij aardrijkskunde beginnen ze heel concreet met de wereld direct om je heen, terwijl zij denkt 'joepie, we gaan het hebben over vulkanen en tsunami's. Dit is dan denk ik een kwestie van verwachtingen bijstellen en de verdieping zoeken buiten school. Topo vindt ze weer wel boeiend.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Capri
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Capri »

Hallo allemaal, ik kom ook graag weer meeschrijven in dit topic. Jongste zit nu in groep 5 van combi 4/5, bij dezelfde juf en in hetzelfde lokaal als afgelopen jaar. Bewuste keuze om hem steviger in zijn schoenen te laten staan. Hij is vrij jong en past qua leeftijd (samen met een paar anderen in groep 5) beter bij de nieuwe leerlingen in groep 4. De 2 jongens die hem vorig schooljaar gepest hebben zijn uit elkaar gehaald en aan mijn zoon is gevraagd bij wie van de 2 hij het minst vervelend vond om in de klas te zitten. Hij zit nu in een klas die veel rustiger is en prettigere sfeer heeft dan de drukte van vorig jaar. Dat merken we thuis meteen: hij maakt zichzelf klaar en pakt zijn tas grotendeels in zonder dat we iets hoeven te vragen. Als het niet lekker gaat, moeten we in de ochtend trekken aan een dood paard zeg maar.
Hier verder geen grote veranderingen in groep 5, want deze school werkt met thema's waar alle vakken zo'n beetje in geïntegreerd worden. De zaakvakken zijn niet apart en de thema's zijn hetzelfde voor alle groepen (aangepast op niveau). Nu gaat het over "planten" en hij komt regelmatig met leuke weetjes thuis, of vertelde enthousiast over de les dat ze met een vergrootglas bladeren gingen bestuderen (aan het einde vd les lagen er ineens 3 vergrootglazen op zijn tafel en heeft hij ze gestapeld. Toen kon ik het pas ECHT goed zien, mama! hahaha typisch, dat hij er weer zijn eigen draai aan geeft)

Ik ga ook gauw even kijken bij het brugklastopic, want mijn oudste is naar VO. Eigenlijk is dat de grote verandering op dit moment, dus spannend! (@Dee85 bij jou ook deze leeftijden, toch Dee?)

Groetjes!

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat thema onderwijs klinkt als iets dat heel goed bij mijn dochter zou passen. Fijn dat het bij jullie nu lekker gaat! Als ik het me goed herinner, komen jullie van ver. En klopt, mijn middelste zit ook in de 1e klas.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Capri
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Capri »

Hoi Dee!
Ja afgelopen jaar was echt een rotjaar (met alle medische zorgen voor mijn vader en overlijden van mijn schoonmoeder). We zijn eigenlijk heel verbaasd hoe goed het nu met de kinderen gaat, ondanks alles. Alleen met de middelste zijn we (zucht) weer terug bij af. We hadden afgelopen schooljaar een aantal maanden een leerkracht die hem individueel maatwerk onderwijs gaf, 1 uur per week. De bedoeling was om dat uit te gaan bouwen als het goed ging, en het ging zelfs super! Hele goede klik met deze leerkracht. Maar helaas kregen we vlak voor de zomervakantie te horen dat het moest stoppen. Deze leerkracht kreeg zelf een nieuwe takenindeling en het bestuur wilde geen ruimte meer maken voor dat uurtje. Haar collega van de gespecialiseerde groep (8-10 hb kinderen met "iets" extra, zoals angsten of autisme of zoals in ons geval langdurig thuiszitten) wilde niet eens kennis maken met onze zoon, de school wil hem niet inschrijven en dan zegt het samenwerkingsverband: oh dan mogen wij ook niet meer betalen. Ik had nl een zzp leerkracht achter de hand, maar dat mag dus niet. Vandaar terug bij af: alles loopt stuk op "er is geen schoolinschrijving" en dat kan ik als ouder niet oplossen.
Het heeft opgeleverd dat we nu weten dat hij in elk geval minimaal op niveau is waar hij zou horen te zitten als hij wel naar school was gegaan (het "thuisonderwijs" wat we hebben gegeven voldoet dus). Hij is met veel dingen verder, maar dat is niet getoetst. En dat deze leerkracht in het verslag heeft gezet dat het een ontzettend fijne leerling is om mee te werken. Het deed hen allebei pijn om afscheid te nemen. Dat is de keerzijde van de medaille: hij heeft weer een afwijzing erbij, want zo voelt het voor hem. "ik ben niet belangrijk genoeg dat ze een oplossing vinden om dit door te laten gaan". Het samenwerkingsverband begon nu weer te praten over subsidies aanvragen (en allerlei voorwaarden) en een experimenteerregeling.... Wij willen dat er een stabiele oplossing komt, zodat hij niet afwijzing op afwijzing krijgt. Het is een kind, geen experiment!

Maar los van dit gezeur, gaat het eigenlijk heel goed met ons, als gezin. We proberen ons te focussen op wat er wel goed gaat/ waar we wel wat mee kunnen en verder niet al teveel vooruit te denken. Heel mindful ;-)

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Goh Capri, wat een hoop toch weer alles bij elkaar. Fijn dat het nu relatief goed gaat, op je middelste na met weer een afwijzing… En wat zijn ze voortvarend aan de slag gegaan met de jongste. Mooi dat de combigroep hem goed uitkomt.

Dochter zat/zit in een schooldip. Die hebben we al vaker gezien in de afgelopen jaren. School is elke keer bereid om aan allerlei radertjes te draaien om haar uit de dip te halen en tot nu toe is het ook elke keer gelukt. Dit schooljaar is het al haar tweede dip en ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment alle knopjes en schakelaars zijn gebruikt en de opties opraken. Concreet gaat het bijna altijd om aanpassingen in de lesstof en soms ook om de omgang vanuit de juf wat beter kan. De juf heeft al een paar keer gesproken met dochter en morgen hebben we een gesprek met z’n drieën. Ik hoop dat we vinden wat dochter deze keer dwars zit.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ik snap het toch niet helemaal. Dochter blijkt dus baat te hebben gehad bij remedial teaching, liet vooruitgang zien. Maar heeft nog steeds een verschil van 3 maanden in DL en DLE en een IV op de E4. En komt niet in aanmerking voor verlenging RT omdat ze daar nu te goed voor is/haar niveau te hoog is. Zal er nog groei te zien zijn als ze met de middeninstructie mee doet, wat dat ook mag betekenen?

Ik heb er absoluut geen problemen mee als dit het is qua rekenen. Alleen ik geloof gewoon niet dat dit is wat ze kan. Ze blijkt 12 maanden groei te hebben doorgemaakt met RT, ze komt op mij dus heel leerbaar over. Sorry als ik er zo over doorga, maar ik snap het gewoon niet.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
do 29 sep , 2022 12:31 pm
Ik snap het toch niet helemaal. Dochter blijkt dus baat te hebben gehad bij remedial teaching, liet vooruitgang zien. Maar heeft nog steeds een verschil van 3 maanden in DL en DLE en een IV op de E4. En komt niet in aanmerking voor verlenging RT omdat ze daar nu te goed voor is/haar niveau te hoog is. Zal er nog groei te zien zijn als ze met de middeninstructie mee doet, wat dat ook mag betekenen?

Ik heb er absoluut geen problemen mee als dit het is qua rekenen. Alleen ik geloof gewoon niet dat dit is wat ze kan. Ze blijkt 12 maanden groei te hebben doorgemaakt met RT, ze komt op mij dus heel leerbaar over. Sorry als ik er zo over doorga, maar ik snap het gewoon niet.
Hi Dee,

De geschetste situatie is voor mij wel herkenbaar. Dat ze RT stoppen betekent dat er een ander kind / groepje nu meer aandacht nodig heeft volgens de inschatting van school dan jouw kind. Ik herken de frustratie, vooral over het stoppen op het moment dat je kind bijna bij is (in plaats van op het voor mij logischere moment van dat kind net voor loopt op de klas). Je zou zelf thuis aan de slag kunnen gaan of een RTer inhuren om jouw dochter na schooltijd bijles te geven. Groep 5 is een jaar waar veel stof wordt aangeboden en het tempo omhoog gaat is mijn ervaring.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat klopt, daarom maak ik me ook zorgen. Groep 5 biedt veel nieuws. Thuis rekenen doen we ook al. Daar blijkt dat de minsommen onder de 30 echt nog niet lukken. Maar de plussommen bijvoorbeeld weer wel. Ik probeer zo door alle rekenstof heen te gaan, vanaf groep 3.
Een andere groep kinderen heeft prioriteit, het geld is op, ik weet het niet, maar ik vind het moment om te stoppen zo onlogisch. Ik denk inderdaad dat we op onszelf aangewezen zijn.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Ja, ik denk dat het verstandig is in gesprek te blijven met school (o.a. overleggen wat en hoe jullie thuis oefenen) maar niet te rekenen op dat school een bijdrage levert in tijd/uren/begeleiding. Mijn ervaring is dat ook met RT op school de leerbehoefte van jouw kind in het standaardaanbod moet passen. Zo kreeg mijn kind RT voor hoofdrekenen, want hij is dyslectisch. Op zich goed zou je denken maar mijn kind heeft geen automatiseringsproblemen en miste door de RT een les spelling. Dat is waar zoon wél extra oefening nodig heeft en dus niet de les van kan missen. Maar dit was zo bedacht en tijdens spelling had de RT juf tijd.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Eigenlijk toch best verdrietig, Eigenwijsneus. Voor jouw zoon, mijn dochter, alle andere kinderen die hier tegenaan lopen, leerkrachten die wel willen maar niet kunnen, ouders die zelf moeten bijspringen. Maarja, we gaan er maar het beste van maken.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Juf had een beloningssysteem ingesteld om ervoor te zorgen dat dochter haar rekenwerk op tijd af heeft. De redenatie van de juf is dat dochter bij andere vakken wel op tijd klaar kan zijn met haar werk. Dus wellicht zou dat dan bij rekenen ook lukken als ze daarna een beloning krijgt. Dit heeft welgeteld 1 keer gewerkt. Als ik dochter vraag of ze nog beloningen heeft gehad, vertelt ze van niet en geeft ze aan dat het rekenwerk niet af is omdat ze het lastig vindt.

Binnenkort heb ik een ontwikkelingsgesprek op school. Wat is nu wijsheid?
Ik heb het idee dat de achterstand alleen maar groter aan het worden is en dat het plan van de juf niet werkt. Ik merk uit eerder contact met school dat we allebei een ander gevoel van urgentie hebben. Zij zien minder een probleem dan wij. Zij zien een leerling die haar eigen lijn volgt op een beneden gemiddeld niveau. Wij zien een leerling met een achterstand die aangeeft het lastig te vinden.
Ik denk dat ik vanuit school dit jaar niet hoef te verwachten dat er extra onderzoek komt. Dat heb ik al gevraagd en dan geven ze aan dat dochter veel groei heeft laten zien tijdens het jaar RT waar ik het mee eens ben. Alleen heb ik het idee dat we er nog niet zijn, dat er meer moet gebeuren. Ik wil kunnen onderbouwen of dochter een zwakke rekenaar is of dat ze voldoende leerbaar is maar gewoon meer inoefening nodig heeft/een slechte start heeft gemaakt met rekenen in groep 3 tijdens een coronajaar. Kortom, ik wil weten wat ze nodig heeft om beter tot leren te komen. En als ze een zwakke rekenaar blijkt, dan weten we dat en kunnen we kijken hoe we dan verder gaan.

Hoe pak ik dit aan in het ontwikkelingsgesprek? Dan wil ik het graag ter sprake brengen.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
vr 11 nov , 2022 9:02 am
Juf had een beloningssysteem ingesteld om ervoor te zorgen dat dochter haar rekenwerk op tijd af heeft. De redenatie van de juf is dat dochter bij andere vakken wel op tijd klaar kan zijn met haar werk. Dus wellicht zou dat dan bij rekenen ook lukken als ze daarna een beloning krijgt. Dit heeft welgeteld 1 keer gewerkt. Als ik dochter vraag of ze nog beloningen heeft gehad, vertelt ze van niet en geeft ze aan dat het rekenwerk niet af is omdat ze het lastig vindt.

Binnenkort heb ik een ontwikkelingsgesprek op school. Wat is nu wijsheid?
Ik heb het idee dat de achterstand alleen maar groter aan het worden is en dat het plan van de juf niet werkt. Ik merk uit eerder contact met school dat we allebei een ander gevoel van urgentie hebben. Zij zien minder een probleem dan wij. Zij zien een leerling die haar eigen lijn volgt op een beneden gemiddeld niveau. Wij zien een leerling met een achterstand die aangeeft het lastig te vinden.
Ik denk dat ik vanuit school dit jaar niet hoef te verwachten dat er extra onderzoek komt. Dat heb ik al gevraagd en dan geven ze aan dat dochter veel groei heeft laten zien tijdens het jaar RT waar ik het mee eens ben. Alleen heb ik het idee dat we er nog niet zijn, dat er meer moet gebeuren. Ik wil kunnen onderbouwen of dochter een zwakke rekenaar is of dat ze voldoende leerbaar is maar gewoon meer inoefening nodig heeft/een slechte start heeft gemaakt met rekenen in groep 3 tijdens een coronajaar. Kortom, ik wil weten wat ze nodig heeft om beter tot leren te komen. En als ze een zwakke rekenaar blijkt, dan weten we dat en kunnen we kijken hoe we dan verder gaan.

Hoe pak ik dit aan in het ontwikkelingsgesprek? Dan wil ik het graag ter sprake brengen.
Ik zou naar school ongeveer communiceren wat je hier schrijft. Je wil verder (laten) onderzoeken of ze een zwakke rekenleerling is of dat er voldoende leercapaciteit is om toch gemiddelde resultaten (of hoger) te gaan behalen. En als de potentie er wel is wat er daarvoor moet gebeuren om dat uit haar te halen. De school klinkt als actief en niet handelsverlegen dus dat lijkt me positief.

Eigenwijsneus
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Nog even een update hier. Zoon scoort over het algemeen een stuk beter dan vorig jaar en hij is ook een stuk minder onzeker over zijn eigen kunnen. Vorig jaar had hij een leuke leerkracht en daarmee een prima klik. Dit jaar heeft hij een leuke leerkracht en een superklik en dat is voor mijn kind bepalend voor de resultaten in de klas. Nu worden de tafeltoetsen zonder moeite gehaald en horen we niets meer over weektaken die niet worden afgerond en wil hij wél het pluswerk doen. Tot nu toe dus een heel fijn schooljaar.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Fijn om te lezen Eigenwijsneus! Ook belangrijk om de successen te delen voor alle ouders die meelezen. En gewoon, omdat het leuk is. :)

Dank voor de feedback. De school zou ik in dit opzicht graag iets actiever zien maar ze lijken me inderdaad niet handelingsverlegen.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

We kabbelen zo de Sinterklaasperiode in. De juf gaf aan dat ze wat zoekende is met dochter. Ze zit vaker in dipjes en werkt soms traag en klaagt over moeilijk en makkelijk en saai. Rekenen (vakversnelling) vindt ze moeilijk worden en ze zakt ook wat in niveau. Tegelijk gaan spelling en taal zo goed dat de juf zichzelf erop betrapte elke keer uit te moeten leggen aan dochter dat ze moet laten zien dat ze het kan. Je gaat natuurlijk niet naar school om alleen maar te laten zien dat je het al kan. Erg demotiverend. Een overleg is gepland met het SWV erbij om eens uit te zoomen. Zijn we met al het sleutelen op alle vlakken wel op de juiste manier bezig?

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hier een iets andere wending dan gedacht met het gesprek op school.
Van tevoren vullen de kinderen een formulier in waarop ze school een cijfer geven. Dochter gaf school een dikke onvoldoende. Ze gaf aan dat ze weinig leuk vindt, maar wel blij is met de kunstlessen. Gelukkig bleek later dat ze toch wel iets meer dingen leuk vindt dan ze had opgeschreven. Ze vindt het buitenspelen heel leuk - heeft altijd iemand om mee te spelen, ligt goed in de groep, heeft haar eigen vrienden en vriendin. Tegelijkertijd gaf ze dus weer heel duidelijk aan dat ze rekenen lastig vindt. Als ze zelf aan de slag moet, tekent ze haar rekenschriften vol. Doet ze het met de juf samen, dan komt ze wel tot werken en doet ze ook een heleboel sommen goed. Dus nu toch weer maatschappelijk werk inschakelen. Ook nog kort over de toetsen gesproken. Die gaan, op rekenen na, heel goed. Voor spelling wordt ze gecompact en krijgt ze nu pluswerk.

Ik schrok wel van het lage cijfer dat ze school gaf. Ze lijkt altijd zo vrolijk en ontspannen als ze naar school gaat en uit school komt. Ze moest tijdens het gesprek ook huilen omdat ze het zo spannend vond. De tranen kwamen toen we het hadden over de dingen die ze moeilijk vindt. Dat kwam wel heel erg bij me binnen. M'n arme meisje. :(
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

merriedroom
Berichten: 392
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ach Dee. Daarom zo goed om zo’n peilstok erin te steken. Hoe iemand overkomt elke dag is niet altijd hoe iemand iets vindt, duidelijk.

En ik kan me heel goed voorstellen hoe het vastlopen op één vak zo’n impact kan hebben op hoe je alles van school vindt. Dochter heeft nu precies hetzelfde met rekenen. Ze laat daar duidelijke faalangst zien. Schiet in de stress en klapt dicht bij het zien van teveel (moeilijke) sommen. De hele dag kan dan verpest zijn en ze twijfelt dan heel erg aan haarzelf.

Met school in dat overleg besproken dat school het werk voor haar voor nu in kleine brokjes moeten opdelen en de druk er vanaf halen. Concreet bijvoorbeeld maar 5 ipv alle 20 sommen aanbieden en checken of ze dat wel kan overzien. En wat niet af is, gaat niet nog even tussendoor op school of opstapelen naar de volgende dag en de dag erna. Dit werk gaat naar huis en ik kijk met haar mee. Kan ze het al goed? Dan mag ik de rest schrappen. Maakt ze fouten? Dan bekijk ik die samen met haar en stuur aan om toch de uitrekenmethode van school eens te proberen. Ze blijkt zichzelf toch verkeerde rekentechnieken te hebben aangeleerd en daar struikelt ze nu over. De eerste twee ervaringen thuis zijn gelukkig al (heel) positief.

Dee85
Berichten: 499
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wat een goed idee, om het werk mee naar huis te geven en dan samen te kijken. Dat zou voor mijn dochter ook kunnen werken, aangezien op school is gebleken dat ze er samen met de juf prima uit komt.
Het is zo sneu als ze zo onzeker zijn over zichzelf. Zien ze dan maar wat wij zien, prachtige kids met geweldige talenten die zich niet alleen tot school beperken.

Het was inderdaad goed om eens te peilen hoe ze over school dacht.
Schooljaar '22-'23: oudste 3 atheneum, middelste 1 atheneum en jongste groep 5.

Plaats reactie