Groep 5 en 6 2022/2023

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Aangezien we vorig jaar ook een (goedlopend) topic hadden heb ik het samen gehouden voor aankomend jaar. Wie schrijft er mee?

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Mijn zoon gaat aankomend jaar naar groep 6. Het gaat hard! Aangezien het lvs dan echt gaat "tellen" ten aanzien van een advies voor de middelbare school voel ik dat we wat minder relaxt erin staan. Zoon doet het sociaal uitstekend op school en zit echt op zijn plek, maar qua resultaten komt het er tijdens de citotoetsen nou nog niet echt uit. De leerkracht heeft ons op het hart gedrukt dat er rekening gehouden wordt met zijn dyslexie en IQ bij het uiteindelijke schooladvies over een paar jaar, maar ik merk dat ik toch wat wantrouwig erin sta. Ik heb liever dat dit ook tot uiting komt in de toetsen die school afneemt en in het leerlingvolgsysteem naar voren komt. In andere situaties, niet specifiek school, merk ik dat toezeggingen toch weinig garantie bieden als iemand het overneemt/ een andere visie heeft/ het beleid wordt aangepast. Ik wil het risico niet lopen dat hij daarom een verkeerd advies krijgt.
Ik twijfel of we zoon toch niet thuis moeten gaan voorbereiden op de citotoetsen. Afgelopen jaar zijn de toetsen niet conform het protocol afgenomen en mijn kind gooit er met z'n pet naar. Hij vond het saai en de pauze lonkte.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ja, gezellig. Hier gaat dochter naar groep 5 en blijven alle aanpassingen behouden (alles gecompact en pluslijn en verrijking) en gaat ze starten met een dagdeel naar een externe plusklas. Op haar laatste lvs-ronde einde schooljaar liet ze nog steeds bovengemiddelde groei zien op alle vlakken. Ze zit lekker in haar vel en kijkt uit naar rekenen in groep 6 en de plusklas. Ze zal vast ook de meer uitgebreide zaakvakken van groep 5 gaan waarderen, kan ik me zo voorstellen.

Ik snap je twijfel en zorgen wel, Eigenwijsneus. Wat is wijsheid? Je wil natuurlijk dat je zoon straks op het goede vo-niveau uitstroomt. Maar wat als deze toetsmoeite en missende motivatie straks ook speelt in het vo? Misschien moet de oplossing en ondersteuning ergens anders in gevonden worden dan het Cito-trucje leren? Ik denk even hardop.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Ik snap wat je zegt Merriedroom. Helaas is zoon wel verveeld als hij allemaal makkelijke dingen te doen krijgt. We zitten eigenlijk steeds in de spagaat dat zoon niet zoveel laat zien op school en dus met het reguliere werk mee doet, maar dat dan ook heel matig uitvoert. Als hij wat meer uitgedaagd wordt gaan zijn resultaten ook omhoog, maar zelf lijkt hij daar weinig belangstelling voor te hebben en school zegt dat er onvoldoende tijd is om zoon dat extra zetje te geven. Ik vind dat heel raar, want volgens mij is het klaarleggen van een plusboek evenveel werk als een regulier boek (en er zitten meer kinderen in de plusstroom), maar de school vindt dat zoon het eerst moet bewijzen met regulier werk en zoon gaat pas in actie komen als hij de uitdaging krijgt. School gooit het nu op "hij is heel tevreden in de klas en heel sociaal".

Daarnaast is er veel te zeggen over de manier van toetsen afnemen bij zoon. Vanwege zijn dyslexie zou hij aanpassingen moeten krijgen, maar die aanpassingen bestonden afgelopen jaar uit hem voor een computer zetten in een apart hokje vlak voor de pauze zonder supervisie. Zoon heeft geconcludeerd dat als hij zo snel mogelijk iets invulde dat hij dan ook naar buiten kon. De voorleesfunctie vond hij "irritant" en hij had nooit geoefend met toetsen maken op een computer. Bovendien kan het lezen van een scherm voor een dyslect erg lastig zijn. Dat weten we niet, want dat hebben we nooit geoefend met hem. Bij begrijpend lezen vond hij de tekst te lang om daadwerkelijk te gaan lezen dus heeft hij gewoon de meest logische antwoorden ingevuld. Dat heeft de school ook wel erkent, maar het is wat frusterend om die resultaten wel in het rapport terug te vinden.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Wat kan er een ontzettend groot verschil zitten tussen onderwijskwaliteit van scholen. Basale drogredenen als ‘moet zich eerst bewijzen met te makkelijk werk’ en ‘we hebben hier geen tijd voor aanpassingen’ zijn nog steeds de wereld niet uit. School mag zich echt niet gaan schuilen achter dat de toetsen niks uitmaken want het IQ is hoog. Gaan ze verbeteringen doorvoeren op het toetsen komend schooljaar?

Zodra mijn dochters motivatie zakt, gaat het niveau van het aanbod direct omhoog dmv compacten, verkorte instructie of verbreding in het lesaanbod. We weten al jaren dat ze daarvan weer aan gaat. Voor mijn zoon zetten ze zelfs nieuwe ideeën in om hem te ondersteunen zoals een buddy uit groep 8 incl. de voorbereidingstijd dat daarbij komt kijken. Waarom heeft ‘onze’ school hier wel allemaal tijd voor? Het is niet eerlijk dat deze verschillen kunnen bestaan.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ook ik schrijf weer mee. Volgend jaar zit jongste in groep 5. Voor volgend jaar wordt rekenen het aandachtspunt. Dat blijft achter op de andere vakken (I en II, rekenen een IV). Dochter heeft enorm veel zin in de zaakvakken. Ze las in groep 4 met regelmaat informatieboekjes over dieren en ze komt met zoveel feitenkennis uit die boekjes aan. Echt een spons. Verder zie ik haar nu vooral bezig zijn met tekenen. Maakt haar eigen boekjes.

Eigenwijsneus, even een paar grote stappen vooruit hoor, maar zou het je misschien ook rust kunnen geven als je kijkt wat de VO scholen in de buurt te bieden hebben? Ik zit bijvoorbeeld met iemand in een VO topic wiens zoon in een drie-jarige brugklas zit. Dat is havo/vwo en aan het einde van die drie jaar wordt dan besloten of een kind beter op havo of vwo past. Dat geeft kinderen meer ruimte en tijd om zich te ontwikkelen.
Je kunt ook kijken naar andere dingen op VO scholen, zoals ervaring met dyslectische leerlingen die daarnaast een hoge intelligentie hebben, hoe zit de zorgstructuur in elkaar, hoe worden ze in het begin ondersteund bij het leren plannen en organiseren? En schroom ook vooral niet om te bellen als je meer info wilt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Schooldag 1 is een feit. Het arme kind kwam gister gebroken terug - ze had voor het eerst BSO en daarna nog zwemles. Even kijken of de zwemles misschien naar een andere dag kan.
Ze heeft het wel leuk gehad; vindt haar juf leuk. Zit in het groepje met drie mannen waarvan 1 een vriendje van haar is. Die redt zich wel. BSO juf zei gister direct al dat dochter een assertief kind is. Ik ben daar erg blij mee!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
za 23 jul , 2022 10:46 am

Eigenwijsneus, even een paar grote stappen vooruit hoor, maar zou het je misschien ook rust kunnen geven als je kijkt wat de VO scholen in de buurt te bieden hebben? Ik zit bijvoorbeeld met iemand in een VO topic wiens zoon in een drie-jarige brugklas zit. Dat is havo/vwo en aan het einde van die drie jaar wordt dan besloten of een kind beter op havo of vwo past. Dat geeft kinderen meer ruimte en tijd om zich te ontwikkelen.
Je kunt ook kijken naar andere dingen op VO scholen, zoals ervaring met dyslectische leerlingen die daarnaast een hoge intelligentie hebben, hoe zit de zorgstructuur in elkaar, hoe worden ze in het begin ondersteund bij het leren plannen en organiseren? En schroom ook vooral niet om te bellen als je meer info wilt.
We moeten voor ons andere kind dit jaar beginnen met orienteren. We verwachten dat onze oudste een VWO advies krijgt dus we kunnen meteen wat rondkijken voor de jongste. Brede brugklassen zijn hier in de buurt weinig beschikaar en weinig populair helaas, en een brugklas van drie jaar bestaat hier helemaal niet.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Eigenwijsneus, de CITO-toetsen zijn normaalgesproken in januari. Het kennis laten maken met de werkwijze (lezen van scherm, gebruik voorleesfunctie etc.) zou dus bijvoorbeeld in november/december kunnen gebeuren. Ik zou na ongeveer een week of 6 niet vragen of ze dat gaan doen, maar wanneer ze dat gaan doen. En als ze aangeven daar geen tijd voor te hebben kun je aanbieden om het zelf te doen.
Weet je zoon waarvoor CITO-toetsen bedoeld zijn en hoe de resultaten worden gebruikt? Weet hij wat hij nodig heeft om te kunnen laten zien wat hij kan?

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Aubergine »

Wij melden ons over 2 weken. Hebben nog vakantie.
Of dochter er zin in heeft weet ik nog niet zo goed. Maar we zijn dan ook nog weg.
We hebben het vorige jaar afgesloten met een overdracht met ons, oude en nieuwe docent en de iber. Dat was een waardevol en open gesprek vol tip en tops, info en leerdoelen. We hebben echt het gevoel dat we op de goede weg zitten en dat school erg haar best doet.
We gaan het meemaken allemaal!
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Geniet nog van jullie vakantie, Aubergine!

Hier is school echt begonnen en vol ook. Dochter rekent in groep 6 en dat leek op dag 1 niet lekker te gaan en ze had heel weinig gewerkt. Vandaag had dochter zelfs al helemaal geen zin meer in school. Even de juf van groep 6 benaderd en haar eigen juf van groep 5. Het is soms een uitdaging om ook de voortgang op een vak te houden die in een andere klas gevolgd wordt. Beide juffen hadden haar sippe bui ook opgemerkt en beiden hadden even met haar gepraat hierover (aandacht is goud). Ze kwam weer blij naar buiten bij het ophalen en ze had zelfs de meeste sommen van de hele klas gemaakt. Op naar dag 4 van dit schooljaar 😅

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Dochter is nu twee weken bezig in groep 5. Vanmiddag kwam ze voor het eerst echt blij uit school: ze had de héle middag plusklas gehad.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat klinkt goed, Faya!

Hier kwam dochter gister wat minder vrolijk uit school. Ze is van nature een opgewekt en opgeruimd kind, dus als ze zegt dat de dag 'normaal' was op een toon die niet veel enthousiasme laat horen, weet ik dat er iets meer aan de hand is. Bij rekenen werd de juf een beetje boos op haar. Dochter zit te geinen i.p.v. op te letten, maar ze geeft bij mij aan dat ze het rekenen lastig vindt. Volgende week hebben wij een kennismakingsgesprekje met de juf en het lijkt me goed dit aan te geven. Bijna de hele klas heeft moeite met rekenen. Deels te verklaren vanuit de lockdowns, maar voor het andere deel? Ik heb er best wel zorgen om. Mijn oudste is van dezelfde school gekomen met een rekenachterstand van 4 jaar die ook niemand heeft opgemerkt.
Jongste haalt op de cito's I scores voor spelling en begrijpend lezen, avi lezen een niveau verder. Maar rekenen blijft een IV.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Oeh, dat klinkt als een schoolbreed rekenprobleem. Misschien is je dochter er zelf eigenlijk niet eens zo slecht in. Ik ken ook een inmiddels jonge dame die zwak was in rekenen op de basisschool, maar op de middelbare bijna een talent bleek op dat vlak. De moeder zag toen pas hoe ondermaats het rekenonderwijs op die basisschool was. Ze was toen natuurlijk al te laat om in te grijpen. Jullie hebben nog wel een paar jaar voor school om aan herstel te werken.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Zou kunnen hoor merriedroom, dat het schoolbreed is. Eerst maar eens kijken wat de school zelf kan doen, eventueel een onderzoek. Als dat niet lukt, weet ik zelf een goede tester die ook oudste op rekengebied heeft doorgetoetst.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

De ib-er gaat een rekenonderzoek uitvoeren. De juf zal ons op de hoogte brengen zodra het gepland is. Juf ziet in de klas dat dochter moeite heeft met de stappen onthouden. Voert de juf de stappen uit met haar, dan lukt het dochter wel om de som te maken. Benieuwd dus wat hieruit komt en fijn dat er een onderzoek komt want dochter geeft aan dat ze het minder leuk vindt op school door rekenen. In groep 5 veel nieuwe stof en ze kan het moeilijk bijbenen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Wat goed dat school het serieus neemt. Ik kan me voorstellen dat het plezier dan afneemt.

Hier is dochter ook gevoelig als er iets niet leuks gebeurt op school. Dan is haar beoordeling van de dag meteen een stuk minder en als dat vaker achter elkaar gebeurt, gaat school haar tegenstaan. De eerste schoolweek ging de start met rekenen ook niet lekker en bij dag 3 had ze helemaal geen zin meer. Juf greep direct in gelukkig. Vandaag was ook weer een mindere dag vond ze; de juf was boos geworden op de hele klas omdat een aantal meiden maar bleven kletsen. Dochter vond dat oneerlijk voor alle anderen die netjes stil waren. Ze is daar best gevoelig voor.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Lijkt me wel lastig voor je dochter Merriedroom. Aan de andere kant weet je wel snel dat er iets niet lekker loopt.

Mijn dochter is juist altijd opgewekt op school, heeft een soort natuurlijke mindfullness over zich waar ik jaloers op ben ;) , laat zich niet zo makkelijk beïnvloeden door de omstandigheden. Dus in haar geval is het echt een teken aan de wand als ze een keer niet enthousiast is. Dat maken we eigenlijk nooit mee.

Ik zat mij nog te bedenken dat ze tegen een aantal dezelfde dingen aanloopt als oudste. Oudste heeft een zwak werkgeheugen (IQ test scores bovengemiddeld en begaafd maar werkgeheugen gemiddeld). Misschien dat hier ook een probleem ligt. Eerst maar afwachten of er iets uit het rekenonderzoek komt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Bij mijn kinderen op school zijn ze overgestapt naar een nieuwe rekenmethode omdat de oude blijkbaar onvoldoende aansluit bij de leerdoelen die worden getoetst op de cito. Dus als je kind Wereld in getallen krijgt en slecht scoort op de cito maar wel prima meekomt met methodetoetsten kan dat de reden zijn. Bij mijn kinderen zijn ze nu intensief bezig de kinderen bij te spijkeren zodat ze op het veronderstelde kennisniveau zitten van Getal en Ruimte jr.

Met mijn zoon gaat het wel lekker. Hij is moe van weer naar school gaan, sporten, afspreken, dyslexiebehandeling etc maar wel vrolijk en blij met zijn leerkracht. Een goed begin van het jaar.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ze gebruiken inderdaad Wereld in getallen bij ons op school, maar ik geloof dat de methodegebonden toetsen ook niet goed worden gemaakt door dochter. Wel goed om er rekening mee te houden. Dank, Eigenwijsneus. En fijn dat het lekker gaat bij jullie!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Dus als je kind Wereld in getallen krijgt en slecht scoort op de cito maar wel prima meekomt met methodetoetsten kan dat de reden zijn.
Waarschijnlijk ging het dan om de 4e versie van Wereld in Getallen (WIG-4) en niet om de nieuwste versie (WIG-5) die op steeds meer scholen wordt gebruikt. Overigens zijn er ook scholen die met WIG-4 goede rekenresultaten halen.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

loekie schreef:
vr 09 sep , 2022 2:53 pm
Dus als je kind Wereld in getallen krijgt en slecht scoort op de cito maar wel prima meekomt met methodetoetsten kan dat de reden zijn.
Waarschijnlijk ging het dan om de 4e versie van Wereld in Getallen (WIG-4) en niet om de nieuwste versie (WIG-5) die op steeds meer scholen wordt gebruikt. Overigens zijn er ook scholen die met WIG-4 goede rekenresultaten halen.
Uiteraard kan dat en volgens mij gebruiken ontzettend veel scholen WIG en het zal echt geen slechte methode zijn. Mijn oudste heeft met WIG altijd prima resultaten gehaald. Maar het kan een reden zijn.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Een nadeel van heel veel aanpassingen op school is dat je als leerling soms geen idee meer hebt van hoe goed je het doet. Als dochter hoort dat ze met rekenen meer sommen op een dag moet maken en ze is o.a. langzamer doordat ze het wat moeilijker vindt, dan zegt ze thuis dat ze kennelijk niet goed kan rekenen. Ik heb dit ‘probleem’ aangegeven op school. Toch wel heel vervelend als je bijna 2 jaar voorloopt op rekenen en het gevoel hebt dat je het niet kan. Die onzekerheid kan ze ook hebben op de andere vakken waar ze een voorsprong in laat zien en daarom al in compact en verrijkt wordt. Komt ze vervolgens thuis: “Mam, ik was de beste van de klas met maar één foutje op de toets!” Hoe weet je dat? “De juf nam me even apart om mij dit te vertellen, om te laten weten dat ik het heel goed heb gedaan!” Soms heb je die bevestiging gewoon even nodig als mens.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat herken ik van mijn middelste. Nooit zover in de stof versneld, maar zij krijgt vooral het gevoel dat ze ergens slecht in is als ze het eens niet in 1 keer kan. Of als ze verrijking heeft gehad wat net een stapje te moeilijk is en daarom een stapje terug moet zetten. Ze zat dan nog steeds bij de top van de klas, maar dat zag ze niet.

Ik krijg hier van jongste nog steeds elke dag terug dat het niet zo leuk was op school. Ze gaat liever naar de bso, want daar mag je tenminste wel doen wat je wil. Voorheen gaf ze nooit aan dat de schooldag niet leuk was. Ik heb geprobeerd het wat uit te vragen. Enerzijds dus rekenen wat niet lukt, anderzijds taal wat ze saai vindt en daarmee bedoelt ze dat het simpel is. Ik snap ook wel dat het lastig onder woorden te brengen is voor haar. Gelukkig vindt ze de kunstlessen op school wel heel erg leuk.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Wat fijn dat de juf dat zo goed opgepakt heeft, merriedroom!

En lastig dat je jongste het niet fijn heeft, Dee85. Ik leef met je mee (mijn oudste en middelste hebben het ook lang gehad, gaat nu wat beter geloof ik). Ziet haar juf het ook of laat ze het alleen thuis merken?
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Aan de juf haar reactie te merken, herkent ze het niet in de klas. Hoe dan ook ben ik wel blij dat de juf direct de hulp van de ib-er heeft ingeroepen toen we vertelden over het rekenen en met minder plezier naar school gaan.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

De leerkracht heeft met de ib-er overlegd en ze vinden dat de rekenresultaten van dochter geen aanleiding geven voor een rekenonderzoek. Ze willen dochter naar de school maatschappelijk werker sturen omdat ze telkens aangeeft minder plezier in school te hebben.

Mijn eerste gedachte is dat dit niet de weg is. Na een jaar RT, op een cito IV blijven steken. Moeten we dan accepteren dat ze slecht is in rekenen?
Hoe kan het dan dat er zo'n groot verschil is met spelling, technisch lezen en begrijpend lezen?
Wat kan een maatschappelijk werker hierin doen als het minder zin in school hebben duidelijk gelinkt is aan moeite hebben met een vak?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Dat kan natuurlijk, dat rekenen geen sterke kant van haar is. Ik ken ook mensen die briljant zijn met cijfers, maar nauwelijks kunnen lezen.
Maar ik krijg uit jouw verhaal wel het gevoel dat school zich er nu een beetje makkelijk van af maakt. Want waar komen die lage scores dan door? Snapt ze de manier van rekenen niet, is ze afgeleid bij de uitleg, of zit er iets als dyscalculie?
Misschien kan de maatschappelijk werker zoiets samen met je dochter achterhalen? (Geen idee wat zo iemand doet, die hebben wij niet op school geloof ik)
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Misschien ziet school niet direct het verband tussen slechter rekenen en het verdwijnen van schoolplezier. Dan snap ik dat school even breder wil kijken. Wellicht komt de MW’er er ook achter dat het echt in het rekenen zit. Tegelijkertijd zou ik het niet op een hoop gooien. Plezier verliezen in school = mw’er, maar tegelijkertijd heeft ze onverklaarbaar veel moeite met rekenen. Dat verdient ook goede aandacht. Zoals Faya zegt: is het dyscalculie, of is de basis van cijfergevoel niet goed gelegd, of sluit de instructie niet aan op haar leren? Elk vraagt een andere aanpak en ze heeft die extra aanpak nodig, denk ik.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Precies wat jullie zeggen, wil ik dus ook weten: is het dyscalculie, is het concentratie, verkeerde strategieen, niet goed geautomatiseerd, is het de instructie, is het moeite met het onthouden van stappen om de som op te lossen, zit het in alle rekenonderdelen of slecht 1 of 2? Het leek mij juist dat je met een onderzoek gerichter aan de slag kan gaan.

Voor mijn gevoel wordt het onnodig groot gemaakt door het bij de mwer te leggen.

Edit: nog eens goed laten bezinken en ingestemd met bezoek mw-er. Misschien dat dochter daar meer en andere dingen vertelt. Zo hoor ik dochter namelijk ook geregeld zeggen dat ze spelling en taal saai vindt omdat het makkelijk is. Dus misschien toch goed om verder te kijken.
Verder de leerkracht gevraagd waarom de resultaten van dochter geen aanleiding geven tot verder onderzoek. Daarbij de zorg uitgesproken dat er een achterstand kan ontstaan die alleen maar verder uitbouwt. Benieuwd wat daar uit komt, sta eventueel open voor een gesprekje op school als dat handiger is.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Er is nog wat meer gecommuniceerd met school en waar het op neer komt, is dat dochter door alle remedial teaching behoorlijk wat groei heeft laten zien, maar er is nog steeds een kleine achterstand. De vraag is dus of het niet toch wijs is om verder te gaan. Mijn zorg is een beetje dat groep 5 veel nieuwe leerstof aanbiedt en straks bouwt die achterstand misschien weer verder op...we gaan het zien.

Ben wat aan de slag gegaan thuis met haar. Ze maakt sommen op de computer en het valt op dat de minsommen vooral een struikelblok zijn. Ze doet daar veel langer over dan de plussommen en dan maakt ze ongeveer de helft fout. Zodra ze het antwoord niet vlot weet, raakt ze gemakkelijk afgeleid en gaat ze veel bewegen. Uiteindelijk gaat ze uit zichzelf dan toch weer met die som aan de slag, maar is het antwoord vaak fout. En dit gaat om sommen tot 30.

Met spelling wordt ze nu volgens mij wel gecompact, merk ik uit haar verhalen. Ze heeft veel interesse voor de zaakvakken, maar ik merk dat ze de verdieping mist. Bij aardrijkskunde beginnen ze heel concreet met de wereld direct om je heen, terwijl zij denkt 'joepie, we gaan het hebben over vulkanen en tsunami's. Dit is dan denk ik een kwestie van verwachtingen bijstellen en de verdieping zoeken buiten school. Topo vindt ze weer wel boeiend.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Capri »

Hallo allemaal, ik kom ook graag weer meeschrijven in dit topic. Jongste zit nu in groep 5 van combi 4/5, bij dezelfde juf en in hetzelfde lokaal als afgelopen jaar. Bewuste keuze om hem steviger in zijn schoenen te laten staan. Hij is vrij jong en past qua leeftijd (samen met een paar anderen in groep 5) beter bij de nieuwe leerlingen in groep 4. De 2 jongens die hem vorig schooljaar gepest hebben zijn uit elkaar gehaald en aan mijn zoon is gevraagd bij wie van de 2 hij het minst vervelend vond om in de klas te zitten. Hij zit nu in een klas die veel rustiger is en prettigere sfeer heeft dan de drukte van vorig jaar. Dat merken we thuis meteen: hij maakt zichzelf klaar en pakt zijn tas grotendeels in zonder dat we iets hoeven te vragen. Als het niet lekker gaat, moeten we in de ochtend trekken aan een dood paard zeg maar.
Hier verder geen grote veranderingen in groep 5, want deze school werkt met thema's waar alle vakken zo'n beetje in geïntegreerd worden. De zaakvakken zijn niet apart en de thema's zijn hetzelfde voor alle groepen (aangepast op niveau). Nu gaat het over "planten" en hij komt regelmatig met leuke weetjes thuis, of vertelde enthousiast over de les dat ze met een vergrootglas bladeren gingen bestuderen (aan het einde vd les lagen er ineens 3 vergrootglazen op zijn tafel en heeft hij ze gestapeld. Toen kon ik het pas ECHT goed zien, mama! hahaha typisch, dat hij er weer zijn eigen draai aan geeft)

Ik ga ook gauw even kijken bij het brugklastopic, want mijn oudste is naar VO. Eigenlijk is dat de grote verandering op dit moment, dus spannend! (@Dee85 bij jou ook deze leeftijden, toch Dee?)

Groetjes!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat thema onderwijs klinkt als iets dat heel goed bij mijn dochter zou passen. Fijn dat het bij jullie nu lekker gaat! Als ik het me goed herinner, komen jullie van ver. En klopt, mijn middelste zit ook in de 1e klas.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Capri »

Hoi Dee!
Ja afgelopen jaar was echt een rotjaar (met alle medische zorgen voor mijn vader en overlijden van mijn schoonmoeder). We zijn eigenlijk heel verbaasd hoe goed het nu met de kinderen gaat, ondanks alles. Alleen met de middelste zijn we (zucht) weer terug bij af. We hadden afgelopen schooljaar een aantal maanden een leerkracht die hem individueel maatwerk onderwijs gaf, 1 uur per week. De bedoeling was om dat uit te gaan bouwen als het goed ging, en het ging zelfs super! Hele goede klik met deze leerkracht. Maar helaas kregen we vlak voor de zomervakantie te horen dat het moest stoppen. Deze leerkracht kreeg zelf een nieuwe takenindeling en het bestuur wilde geen ruimte meer maken voor dat uurtje. Haar collega van de gespecialiseerde groep (8-10 hb kinderen met "iets" extra, zoals angsten of autisme of zoals in ons geval langdurig thuiszitten) wilde niet eens kennis maken met onze zoon, de school wil hem niet inschrijven en dan zegt het samenwerkingsverband: oh dan mogen wij ook niet meer betalen. Ik had nl een zzp leerkracht achter de hand, maar dat mag dus niet. Vandaar terug bij af: alles loopt stuk op "er is geen schoolinschrijving" en dat kan ik als ouder niet oplossen.
Het heeft opgeleverd dat we nu weten dat hij in elk geval minimaal op niveau is waar hij zou horen te zitten als hij wel naar school was gegaan (het "thuisonderwijs" wat we hebben gegeven voldoet dus). Hij is met veel dingen verder, maar dat is niet getoetst. En dat deze leerkracht in het verslag heeft gezet dat het een ontzettend fijne leerling is om mee te werken. Het deed hen allebei pijn om afscheid te nemen. Dat is de keerzijde van de medaille: hij heeft weer een afwijzing erbij, want zo voelt het voor hem. "ik ben niet belangrijk genoeg dat ze een oplossing vinden om dit door te laten gaan". Het samenwerkingsverband begon nu weer te praten over subsidies aanvragen (en allerlei voorwaarden) en een experimenteerregeling.... Wij willen dat er een stabiele oplossing komt, zodat hij niet afwijzing op afwijzing krijgt. Het is een kind, geen experiment!

Maar los van dit gezeur, gaat het eigenlijk heel goed met ons, als gezin. We proberen ons te focussen op wat er wel goed gaat/ waar we wel wat mee kunnen en verder niet al teveel vooruit te denken. Heel mindful ;-)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Goh Capri, wat een hoop toch weer alles bij elkaar. Fijn dat het nu relatief goed gaat, op je middelste na met weer een afwijzing… En wat zijn ze voortvarend aan de slag gegaan met de jongste. Mooi dat de combigroep hem goed uitkomt.

Dochter zat/zit in een schooldip. Die hebben we al vaker gezien in de afgelopen jaren. School is elke keer bereid om aan allerlei radertjes te draaien om haar uit de dip te halen en tot nu toe is het ook elke keer gelukt. Dit schooljaar is het al haar tweede dip en ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment alle knopjes en schakelaars zijn gebruikt en de opties opraken. Concreet gaat het bijna altijd om aanpassingen in de lesstof en soms ook om de omgang vanuit de juf wat beter kan. De juf heeft al een paar keer gesproken met dochter en morgen hebben we een gesprek met z’n drieën. Ik hoop dat we vinden wat dochter deze keer dwars zit.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ik snap het toch niet helemaal. Dochter blijkt dus baat te hebben gehad bij remedial teaching, liet vooruitgang zien. Maar heeft nog steeds een verschil van 3 maanden in DL en DLE en een IV op de E4. En komt niet in aanmerking voor verlenging RT omdat ze daar nu te goed voor is/haar niveau te hoog is. Zal er nog groei te zien zijn als ze met de middeninstructie mee doet, wat dat ook mag betekenen?

Ik heb er absoluut geen problemen mee als dit het is qua rekenen. Alleen ik geloof gewoon niet dat dit is wat ze kan. Ze blijkt 12 maanden groei te hebben doorgemaakt met RT, ze komt op mij dus heel leerbaar over. Sorry als ik er zo over doorga, maar ik snap het gewoon niet.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
do 29 sep , 2022 12:31 pm
Ik snap het toch niet helemaal. Dochter blijkt dus baat te hebben gehad bij remedial teaching, liet vooruitgang zien. Maar heeft nog steeds een verschil van 3 maanden in DL en DLE en een IV op de E4. En komt niet in aanmerking voor verlenging RT omdat ze daar nu te goed voor is/haar niveau te hoog is. Zal er nog groei te zien zijn als ze met de middeninstructie mee doet, wat dat ook mag betekenen?

Ik heb er absoluut geen problemen mee als dit het is qua rekenen. Alleen ik geloof gewoon niet dat dit is wat ze kan. Ze blijkt 12 maanden groei te hebben doorgemaakt met RT, ze komt op mij dus heel leerbaar over. Sorry als ik er zo over doorga, maar ik snap het gewoon niet.
Hi Dee,

De geschetste situatie is voor mij wel herkenbaar. Dat ze RT stoppen betekent dat er een ander kind / groepje nu meer aandacht nodig heeft volgens de inschatting van school dan jouw kind. Ik herken de frustratie, vooral over het stoppen op het moment dat je kind bijna bij is (in plaats van op het voor mij logischere moment van dat kind net voor loopt op de klas). Je zou zelf thuis aan de slag kunnen gaan of een RTer inhuren om jouw dochter na schooltijd bijles te geven. Groep 5 is een jaar waar veel stof wordt aangeboden en het tempo omhoog gaat is mijn ervaring.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat klopt, daarom maak ik me ook zorgen. Groep 5 biedt veel nieuws. Thuis rekenen doen we ook al. Daar blijkt dat de minsommen onder de 30 echt nog niet lukken. Maar de plussommen bijvoorbeeld weer wel. Ik probeer zo door alle rekenstof heen te gaan, vanaf groep 3.
Een andere groep kinderen heeft prioriteit, het geld is op, ik weet het niet, maar ik vind het moment om te stoppen zo onlogisch. Ik denk inderdaad dat we op onszelf aangewezen zijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Ja, ik denk dat het verstandig is in gesprek te blijven met school (o.a. overleggen wat en hoe jullie thuis oefenen) maar niet te rekenen op dat school een bijdrage levert in tijd/uren/begeleiding. Mijn ervaring is dat ook met RT op school de leerbehoefte van jouw kind in het standaardaanbod moet passen. Zo kreeg mijn kind RT voor hoofdrekenen, want hij is dyslectisch. Op zich goed zou je denken maar mijn kind heeft geen automatiseringsproblemen en miste door de RT een les spelling. Dat is waar zoon wél extra oefening nodig heeft en dus niet de les van kan missen. Maar dit was zo bedacht en tijdens spelling had de RT juf tijd.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Eigenlijk toch best verdrietig, Eigenwijsneus. Voor jouw zoon, mijn dochter, alle andere kinderen die hier tegenaan lopen, leerkrachten die wel willen maar niet kunnen, ouders die zelf moeten bijspringen. Maarja, we gaan er maar het beste van maken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Juf had een beloningssysteem ingesteld om ervoor te zorgen dat dochter haar rekenwerk op tijd af heeft. De redenatie van de juf is dat dochter bij andere vakken wel op tijd klaar kan zijn met haar werk. Dus wellicht zou dat dan bij rekenen ook lukken als ze daarna een beloning krijgt. Dit heeft welgeteld 1 keer gewerkt. Als ik dochter vraag of ze nog beloningen heeft gehad, vertelt ze van niet en geeft ze aan dat het rekenwerk niet af is omdat ze het lastig vindt.

Binnenkort heb ik een ontwikkelingsgesprek op school. Wat is nu wijsheid?
Ik heb het idee dat de achterstand alleen maar groter aan het worden is en dat het plan van de juf niet werkt. Ik merk uit eerder contact met school dat we allebei een ander gevoel van urgentie hebben. Zij zien minder een probleem dan wij. Zij zien een leerling die haar eigen lijn volgt op een beneden gemiddeld niveau. Wij zien een leerling met een achterstand die aangeeft het lastig te vinden.
Ik denk dat ik vanuit school dit jaar niet hoef te verwachten dat er extra onderzoek komt. Dat heb ik al gevraagd en dan geven ze aan dat dochter veel groei heeft laten zien tijdens het jaar RT waar ik het mee eens ben. Alleen heb ik het idee dat we er nog niet zijn, dat er meer moet gebeuren. Ik wil kunnen onderbouwen of dochter een zwakke rekenaar is of dat ze voldoende leerbaar is maar gewoon meer inoefening nodig heeft/een slechte start heeft gemaakt met rekenen in groep 3 tijdens een coronajaar. Kortom, ik wil weten wat ze nodig heeft om beter tot leren te komen. En als ze een zwakke rekenaar blijkt, dan weten we dat en kunnen we kijken hoe we dan verder gaan.

Hoe pak ik dit aan in het ontwikkelingsgesprek? Dan wil ik het graag ter sprake brengen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
vr 11 nov , 2022 9:02 am
Juf had een beloningssysteem ingesteld om ervoor te zorgen dat dochter haar rekenwerk op tijd af heeft. De redenatie van de juf is dat dochter bij andere vakken wel op tijd klaar kan zijn met haar werk. Dus wellicht zou dat dan bij rekenen ook lukken als ze daarna een beloning krijgt. Dit heeft welgeteld 1 keer gewerkt. Als ik dochter vraag of ze nog beloningen heeft gehad, vertelt ze van niet en geeft ze aan dat het rekenwerk niet af is omdat ze het lastig vindt.

Binnenkort heb ik een ontwikkelingsgesprek op school. Wat is nu wijsheid?
Ik heb het idee dat de achterstand alleen maar groter aan het worden is en dat het plan van de juf niet werkt. Ik merk uit eerder contact met school dat we allebei een ander gevoel van urgentie hebben. Zij zien minder een probleem dan wij. Zij zien een leerling die haar eigen lijn volgt op een beneden gemiddeld niveau. Wij zien een leerling met een achterstand die aangeeft het lastig te vinden.
Ik denk dat ik vanuit school dit jaar niet hoef te verwachten dat er extra onderzoek komt. Dat heb ik al gevraagd en dan geven ze aan dat dochter veel groei heeft laten zien tijdens het jaar RT waar ik het mee eens ben. Alleen heb ik het idee dat we er nog niet zijn, dat er meer moet gebeuren. Ik wil kunnen onderbouwen of dochter een zwakke rekenaar is of dat ze voldoende leerbaar is maar gewoon meer inoefening nodig heeft/een slechte start heeft gemaakt met rekenen in groep 3 tijdens een coronajaar. Kortom, ik wil weten wat ze nodig heeft om beter tot leren te komen. En als ze een zwakke rekenaar blijkt, dan weten we dat en kunnen we kijken hoe we dan verder gaan.

Hoe pak ik dit aan in het ontwikkelingsgesprek? Dan wil ik het graag ter sprake brengen.
Ik zou naar school ongeveer communiceren wat je hier schrijft. Je wil verder (laten) onderzoeken of ze een zwakke rekenleerling is of dat er voldoende leercapaciteit is om toch gemiddelde resultaten (of hoger) te gaan behalen. En als de potentie er wel is wat er daarvoor moet gebeuren om dat uit haar te halen. De school klinkt als actief en niet handelsverlegen dus dat lijkt me positief.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Nog even een update hier. Zoon scoort over het algemeen een stuk beter dan vorig jaar en hij is ook een stuk minder onzeker over zijn eigen kunnen. Vorig jaar had hij een leuke leerkracht en daarmee een prima klik. Dit jaar heeft hij een leuke leerkracht en een superklik en dat is voor mijn kind bepalend voor de resultaten in de klas. Nu worden de tafeltoetsen zonder moeite gehaald en horen we niets meer over weektaken die niet worden afgerond en wil hij wél het pluswerk doen. Tot nu toe dus een heel fijn schooljaar.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Fijn om te lezen Eigenwijsneus! Ook belangrijk om de successen te delen voor alle ouders die meelezen. En gewoon, omdat het leuk is. :)

Dank voor de feedback. De school zou ik in dit opzicht graag iets actiever zien maar ze lijken me inderdaad niet handelingsverlegen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

We kabbelen zo de Sinterklaasperiode in. De juf gaf aan dat ze wat zoekende is met dochter. Ze zit vaker in dipjes en werkt soms traag en klaagt over moeilijk en makkelijk en saai. Rekenen (vakversnelling) vindt ze moeilijk worden en ze zakt ook wat in niveau. Tegelijk gaan spelling en taal zo goed dat de juf zichzelf erop betrapte elke keer uit te moeten leggen aan dochter dat ze moet laten zien dat ze het kan. Je gaat natuurlijk niet naar school om alleen maar te laten zien dat je het al kan. Erg demotiverend. Een overleg is gepland met het SWV erbij om eens uit te zoomen. Zijn we met al het sleutelen op alle vlakken wel op de juiste manier bezig?

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hier een iets andere wending dan gedacht met het gesprek op school.
Van tevoren vullen de kinderen een formulier in waarop ze school een cijfer geven. Dochter gaf school een dikke onvoldoende. Ze gaf aan dat ze weinig leuk vindt, maar wel blij is met de kunstlessen. Gelukkig bleek later dat ze toch wel iets meer dingen leuk vindt dan ze had opgeschreven. Ze vindt het buitenspelen heel leuk - heeft altijd iemand om mee te spelen, ligt goed in de groep, heeft haar eigen vrienden en vriendin. Tegelijkertijd gaf ze dus weer heel duidelijk aan dat ze rekenen lastig vindt. Als ze zelf aan de slag moet, tekent ze haar rekenschriften vol. Doet ze het met de juf samen, dan komt ze wel tot werken en doet ze ook een heleboel sommen goed. Dus nu toch weer maatschappelijk werk inschakelen. Ook nog kort over de toetsen gesproken. Die gaan, op rekenen na, heel goed. Voor spelling wordt ze gecompact en krijgt ze nu pluswerk.

Ik schrok wel van het lage cijfer dat ze school gaf. Ze lijkt altijd zo vrolijk en ontspannen als ze naar school gaat en uit school komt. Ze moest tijdens het gesprek ook huilen omdat ze het zo spannend vond. De tranen kwamen toen we het hadden over de dingen die ze moeilijk vindt. Dat kwam wel heel erg bij me binnen. M'n arme meisje. :(
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ach Dee. Daarom zo goed om zo’n peilstok erin te steken. Hoe iemand overkomt elke dag is niet altijd hoe iemand iets vindt, duidelijk.

En ik kan me heel goed voorstellen hoe het vastlopen op één vak zo’n impact kan hebben op hoe je alles van school vindt. Dochter heeft nu precies hetzelfde met rekenen. Ze laat daar duidelijke faalangst zien. Schiet in de stress en klapt dicht bij het zien van teveel (moeilijke) sommen. De hele dag kan dan verpest zijn en ze twijfelt dan heel erg aan haarzelf.

Met school in dat overleg besproken dat school het werk voor haar voor nu in kleine brokjes moeten opdelen en de druk er vanaf halen. Concreet bijvoorbeeld maar 5 ipv alle 20 sommen aanbieden en checken of ze dat wel kan overzien. En wat niet af is, gaat niet nog even tussendoor op school of opstapelen naar de volgende dag en de dag erna. Dit werk gaat naar huis en ik kijk met haar mee. Kan ze het al goed? Dan mag ik de rest schrappen. Maakt ze fouten? Dan bekijk ik die samen met haar en stuur aan om toch de uitrekenmethode van school eens te proberen. Ze blijkt zichzelf toch verkeerde rekentechnieken te hebben aangeleerd en daar struikelt ze nu over. De eerste twee ervaringen thuis zijn gelukkig al (heel) positief.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Wat een goed idee, om het werk mee naar huis te geven en dan samen te kijken. Dat zou voor mijn dochter ook kunnen werken, aangezien op school is gebleken dat ze er samen met de juf prima uit komt.
Het is zo sneu als ze zo onzeker zijn over zichzelf. Zien ze dan maar wat wij zien, prachtige kids met geweldige talenten die zich niet alleen tot school beperken.

Het was inderdaad goed om eens te peilen hoe ze over school dacht.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
do 24 nov , 2022 8:15 am
Hier een iets andere wending dan gedacht met het gesprek op school.
Van tevoren vullen de kinderen een formulier in waarop ze school een cijfer geven. Dochter gaf school een dikke onvoldoende. Ze gaf aan dat ze weinig leuk vindt, maar wel blij is met de kunstlessen. Gelukkig bleek later dat ze toch wel iets meer dingen leuk vindt dan ze had opgeschreven. Ze vindt het buitenspelen heel leuk - heeft altijd iemand om mee te spelen, ligt goed in de groep, heeft haar eigen vrienden en vriendin. Tegelijkertijd gaf ze dus weer heel duidelijk aan dat ze rekenen lastig vindt. Als ze zelf aan de slag moet, tekent ze haar rekenschriften vol. Doet ze het met de juf samen, dan komt ze wel tot werken en doet ze ook een heleboel sommen goed. Dus nu toch weer maatschappelijk werk inschakelen. Ook nog kort over de toetsen gesproken. Die gaan, op rekenen na, heel goed. Voor spelling wordt ze gecompact en krijgt ze nu pluswerk.

Ik schrok wel van het lage cijfer dat ze school gaf. Ze lijkt altijd zo vrolijk en ontspannen als ze naar school gaat en uit school komt. Ze moest tijdens het gesprek ook huilen omdat ze het zo spannend vond. De tranen kwamen toen we het hadden over de dingen die ze moeilijk vindt. Dat kwam wel heel erg bij me binnen. M'n arme meisje. :(
Mijn zoon had vorig jaar ook zo'n enquete onder leerlingen in de klas. Mijn zoon had de klas een 5 gegeven (op 10). Ik was verrast, want ik dacht dat hij het erg naar zijn zin had en dat er toch wel een ruime voldoende in zat. Bij navraag bleek dat mijn zoon, die geen cijfers krijgt op school, had geredeneerd dat als je een 5 geeft dat dat betekent dat het prima is. Hij had wel dingen die leuker konden, maar was dik tevreden.
Goed dat er bij jouw dochter wel door is gevraagd, en hopelijk vinden jullie een manier om haar op weg te helpen met rekenen.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Inderdaad goed om door te vragen, kinderen kunnen er van alles mee bedoelen.
Ik heb volgende week de intake voor het school maatschappelijk werk, dus ben benieuwd.

Een andere vraag. Hoe laat gaan jullie kinderen naar bed en hoeveel slaap hebben ze nodig?
Ik merk aan jongste dat ze veel behoefte heeft aan slaap. We leggen haar om half 8 op bed. Dat is vroeger dan mijn oudste twee op die leeftijd (en mijn oudste is nog steeds rond 6.00 uur wakker). En 's ochtends komt ze heel moeilijk uit bed. Manlief moet alles uit de kast halen om haar wakker te krijgen. Helaas kom ik zelf ook niet zo makkelijk mijn bed uit wegens slaapproblemen. Dochter geeft aan dat ze snel in slaap valt en ook doorslaapt. Alleen met spannende dagen zoals 5 december vindt ze het in -en doorslapen lastig.
Dochter is ook een duimer maar dan met ring -en middelvinger. Overdag duimt ze ook vaak.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Onze 8-jarige ligt meestal tussen half acht en kwart voor acht in bed. Vaak is ze dan nog wakker als de oudste van bijna 11 naar bed gaat (die moet er om half negen in liggen). Sinds een week of twee mag ze als er genoeg tijd is als ze helemaal klaar is nog vijf tot tien minuten lezen, dat lijkt te helpen om te ontspannen en sneller in slaap te komen.

We staan meestal om half zeven op en dan kost het echt moeite om de kinderen wakker te maken.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Het is heel persoonlijk hoeveel slaap iemand nodig heeft. Een vriendin heeft nog steeds tussen de 8 en 10 uur slaap nodig en ik heb genoeg aan 7.

Mijn dochter van 8 gaat om 20 uur naar bed, maar is vaak tot 21-21.30 nog wakker, meestal boekje lezen. Ze kan ook goed uitslapen, maar is op schooldagen prima wakker te maken of is al net wakker. Mijn zoon van 5 gaat rond 19.30 naar bed, valt direct in slaap en is altijd net na 6 uur wakker. Als een kind meer slaap nodig heeft, zou ik ervoor zorgen dat die uren ook gemaakt kunnen worden.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat klopt, ik heb zelf ook 9 uur nodig maar kom daar geregeld niet aan wegens in -en doorslaapproblemen en onregelmatige werktijden.

Dan zou dochter om 7 uur naar bed moeten maar dat is op sommige dagen niet haalbaar. Vanwege zwemles bijvoorbeeld en enorm veel getreuzel van jongste. Dan moet ik het eten een half uur naar voren halen en dat gaat ook niet altijd.

Het ging me er meer om: is dit normaal voor een 8 jarige of niet? Want ze slaapt misschien veel voor haar leeftijd maar lijkt 's ochtends niet uitgeslapen. Het is niet dat ze nog lang wakker is als ze ligt. Of niet doorslaapt. In het weekend ligt ze altijd het langste te knorren van de drie kids.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Mijn jongste komt in de winter ook moeilijk uit bed. Ik heb bij haar niet het gevoel dat dat komt door gebrek aan slaap, maar meer dat het koud is en donker ‘s ochtends.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

https://www.cjgbeemster.nl/hoeveel-slaa ... kind-nodig
Op 8-jarige leeftijd zou tussen 9 uur en een kwartier en 11 uur en een kwartier als 'normaal' worden gezien.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dank voor jullie reacties.
Ze maakt 12 uur en is dan toch moeilijk wakker te krijgen. Seizoen heeft daar geen impact op; herfst/winter net zo erg als lente/zomer.
Ik heb vandaag de intake voor het maatschappelijk werk, dan neem ik het gewoon even mee en kijk wat zij erover te zeggen heeft. Wellicht kan het geen kwaad om een keer bloed te laten prikken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ik dacht dat ‘de schoolvakken zijn stom’ pas bij het puberen op de middelbare school kwam, maar mijn dochter heeft dat sinds dit schooljaar voor rekenen, spelling én taal en eigenlijk ook voor de zaakvakken. Ze vindt het gewoon niet boeiend, niet leuk. Alleen lezen en gym vindt ze leuk, naast de externe plusklas en verrijkende lessen in het Engels.

Ze wil niet meer uitdaging of moeilijker werk. Ze wil gewoon die vakken niet. Met rekenen komt ze ook moeilijke dingen tegen en dan wil ze juist liever makkelijker werk. Ze blokkeert, doet nagenoeg niets in de klas en gaat inmiddels ook klieren en kinderen plagen. Uit frustratie of verveling waarschijnlijk. De juf krijgt haar heel moeilijk aan het werk en bij een invaljuf is het verspilde moeite. Dochter zelf is zich zeer bewust dat ze alles verrijkt en compact krijgt, een dag minder school heeft door de plusklas en dan nog een van de beste is. Waarom zou je dan nog wat doen? Ik denk dat ze dat denkt. Ik zou ook niet weten waarvoor ik haar kan motiveren. Waar heeft ze naar uit te kijken? Waar zou ze zich voor in moeten zetten?

Ik denk dat de verbinding met de klas sinds dit schooljaar ook minder is. Ze wordt niet meer gevraagd voor speelafspraakjes of verjaardagen en zelf had ze kinderen uitgenodigd voor haar verjaardag die ik nooit eerder thuis had gezien. Haar eerdere vrienden zaten er niet bij. Ze zit ook daarin niet lekker denk ik.

Met school zijn we wel bezig, maar interventies lijken niet te helpen. Hebben jullie nog ideeën?

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Axator »

merriedroom schreef:
do 05 jan , 2023 10:30 am
Ik dacht dat ‘de schoolvakken zijn stom’ pas bij het puberen op de middelbare school kwam, maar mijn dochter heeft dat sinds dit schooljaar voor rekenen, spelling én taal en eigenlijk ook voor de zaakvakken. Ze vindt het gewoon niet boeiend, niet leuk. Alleen lezen en gym vindt ze leuk, naast de externe plusklas en verrijkende lessen in het Engels.

Ze wil niet meer uitdaging of moeilijker werk. Ze wil gewoon die vakken niet. Met rekenen komt ze ook moeilijke dingen tegen en dan wil ze juist liever makkelijker werk. Ze blokkeert, doet nagenoeg niets in de klas en gaat inmiddels ook klieren en kinderen plagen. Uit frustratie of verveling waarschijnlijk. De juf krijgt haar heel moeilijk aan het werk en bij een invaljuf is het verspilde moeite. Dochter zelf is zich zeer bewust dat ze alles verrijkt en compact krijgt, een dag minder school heeft door de plusklas en dan nog een van de beste is. Waarom zou je dan nog wat doen? Ik denk dat ze dat denkt. Ik zou ook niet weten waarvoor ik haar kan motiveren. Waar heeft ze naar uit te kijken? Waar zou ze zich voor in moeten zetten?

Ik denk dat de verbinding met de klas sinds dit schooljaar ook minder is. Ze wordt niet meer gevraagd voor speelafspraakjes of verjaardagen en zelf had ze kinderen uitgenodigd voor haar verjaardag die ik nooit eerder thuis had gezien. Haar eerdere vrienden zaten er niet bij. Ze zit ook daarin niet lekker denk ik.

Met school zijn we wel bezig, maar interventies lijken niet te helpen. Hebben jullie nog ideeën?
Ik herken het in ieder geval van mijn huidige groep 8-er destijds.. In groep 5 begon dat drama. Hij was gewoon te jong om zelf aan het moeilijke werk te gaan. Daarvoor zaten zijn emoties hem teveel in de weg (faalangst, doorzetten, PANIEK). Maar het gewone werk was echt te saai. En de middenweg is zelden te vinden als je maar zo weinig uitdaging kunt hebben, maar het wel nodig hebt. En dan komen er allerlei smoezen voorbij "ik weet toch al genoeg voor mijn leeftijd". "juf gaf me niet de goede spullen/uitleg", "pietjes stoorde me".. maar ondertussen wilde het in de ideale situatie ook niet lukken (lockdown, thuis, rust, bewijs het maar zodat ik kan overleggen met juf etc)

Uitleggen hielp ook niet, ze zijn nog jong in hun emoties, die komen zo aanwaaien, dat uitleggen thuis niks helpt voor dingen op school. Eenmaal daar ging het net zo mis

In ons geval was de lockdown de redding, toen hij na een goede groep 3-4 juf met de groep 5 juf echt geen klik had. Die zette hem met al zijn emoties op de gang. Dat hielp niks voor de emoties en ook niet voor het vertrouwen.

In groep 6 opnieuw gered door de lockdown en dat jaar ging het weer serieus mis. Toen hij opnieuw begon te zeggen dat hij net zo goed uit het raam kon springen ipv schoolwerk maken was het voor ons klaar. We hebben toen de schooljuf en (externe)plusklas juf erbij gehaald. Die hebben er een tweede plusklas juf bijgehaald om 1-op-1 te werken op school, eentje waar hij zeker goed mee op kon schieten van een jaar eerder. Die is op onderzoek uitgegaan waar de problemen zitten bij het werkjes maken. Toen zij er niet uitkwam is er een orthopedagoog bijgehaald, om vervolgens via de gemeente bij PMT (psychomotorische therapie) uit te komen. Daar is hij begin groep 7 gestart. Sindsdien is het oke. Hij wordt ouder, maar leert bij PMT ook hoe emoties werkt, leert zijn lichaam en hoofd kennen op een manier die ik zelf niet voor elkaar kreeg. Hij is nu net klaar, kleine anderhalf jaar later, en ook beide juffen zeggen dat hij nu echt weer binnen de grenzen functioneert qua emoties.

Meer dan oke is het niet, maar dat valt ook niet mee. Qua leeftijd de jongste van de klas. Cognitief echt ver vooruit, sociaal op leeftijd en emotioneel net eronder (ipv 2-3 jaar voor de PMT). Het evenwicht is lastig, maar voor nu goed genoeg.

(sociaal was hier nooit een issue, lijkt me lastig als dat er ook nog bijkomt)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Zo herkenbaar al die smoesjes als het niet lukt! Dank je wel voor je verhaal.

Bij mij overheerst het gevoel om het even zo te laten gaan. Ze heeft misschien ruimte nodig om haar verhouding tot school te vinden of het is gewoon een dip die vanzelf over gaat. Het is in elk geval niet zo slecht als op het dieptepunt van jouw zoon. Maar ergens heb ik ook een stemmetje dat ik wel moet blijven opletten.

Het voordeel hier is dat ze werk dat niet af is thuis wel zonder veel protest maakt en in sommige gevallen durft te maken omdat mijn hulp dichtbij is. Ik denk dat dat toch in de vertrouwensband zit die ik wel met haar heb, haar eigen juf een beetje heeft en een invaljuf helemaal niet. Maar de juf geeft terecht aan dat het niet de bedoeling kan zijn dat ik thuis schooltje doe en dat ze op school weinig tot niets doet. Wie het antwoord weet?

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Heb je al eens aan haar gevraagd wat ze op school nodig zou hebben om aan het werk te gaan? Wat haar zou kunnen helpen?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Die vraag is zo vaak gesteld thuis en op school dat ze die vraag niet meer wil horen :? Ze weet het niet. Ze vindt het gewoon stom om te moeten doen. De motivatie is duidelijk afgenomen.

Ik had zelf het idee door weer leerperspectief te bieden op taal en spelling, waarbij verrijking duidelijk door haar als iets extra’s wordt gezien en dat perspectief niet geeft. Maar ze wil eigenlijk ook niet meer moeten doen dan haar klasgenootjes.

Bij rekenen gaat ze door een leerkuil. Dat vind ik juist positief. Ze weet daar alleen nu geen raad mee. Thuis kan ik die ondersteuning wel bieden, op school lukt dat niet. Daar slaat ze ook dicht. Het liefst gaat ze daar ook terug op het niveau van haar klas, maar dat staan we niet toe.

Ik denk stiekem aan een versnelling zodat ze een nieuw klasniveau krijgt waar ze zich toe moet gaan verhouden en dat dat haar nieuwe leerperspectief wordt. Maar ik denk niet dat ik school meekrijg. Ik durf het daarom ook aan haar niet te vragen wat zij daarvan zou vinden.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door boom »

@merriedroom: ik heb achteraf spijt van het niet aankaarten van een versnelling. Precies wat jij schrijft: dingen aanvoelen, denken, maar niet durven zeggen of voorstellen.
Je kunt alleen spijt krijgen van iets dat je niet hebt gedaan! Dus ik zou zeggen: ga het gesprek aan, bespreek wat je merkt, ziet en denkt en wie weet opent het ieders ogen! Je kunt in elk geval jezelf recht in de ogen kijken na afloop en tegen jezelf zeggen dat je er alles aan hebt gedaan.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Axator »

merriedroom schreef:
vr 06 jan , 2023 12:36 pm


Ik denk stiekem aan een versnelling zodat ze een nieuw klasniveau krijgt waar ze zich toe moet gaan verhouden en dat dat haar nieuwe leerperspectief wordt. Maar ik denk niet dat ik school meekrijg. Ik durf het daarom ook aan haar niet te vragen wat zij daarvan zou vinden.
Het is bij ons destijds geopperd, maar vanwege de sociale passendheid niet gekozen voor versnellen, alleen het kort kleuteren. Maar als ze sociaal en cognitief niet op haar plek zit, dan wordt die vraag echt anders.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Ik had zelf het idee door weer leerperspectief te bieden op taal en spelling, waarbij verrijking duidelijk door haar als iets extra’s wordt gezien en dat perspectief niet geeft. Maar ze wil eigenlijk ook niet meer moeten doen dan haar klasgenootjes.
Begrijp ik hieruit dat alle kinderen in de klas hetzelfde doen en dat er weinig gedifferentieerd wordt? En dat ze eerst het gewone werk moet maken en daarnaast eventuele verrijking? Mogelijk heeft ze dan nog weinig ervaring met het ervaren van de bedoeling van werkjes maken, namelijk iets leren, niet laten zien dat je iets al kan. Is voor haar duidelijk wat er voor haar nog te leren is op het gebied van taal en spelling?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Er wordt veel gedifferentieerd, ze hoeft alleen het nieuwe werk gecompact te maken - om inderdaad alleen maar te laten zien dat ze het kan -, maar zelfs dat vindt ze stom en begint ze niet of nauwelijks aan. In Snappet moeten bij een nieuw leerdoel 3x 10 opgaven gemaakt worden om het niveau te weten - zodat ze kan laten zien dat ze het kan. Is die goed, hoeft zij daar niets meer aan te doen. Ze heeft 7 uur aan verbreding (incl. plusklas) per week wat ze leuk vindt. Maar alle verdieping (de plusboekjes bij de methodes) vindt ze ook drie keer niks, want dat is nog steeds taal en spelling en het voelt voor haar als extra. Dat klopt ook want de ‘leerdoelen’ op plusniveau zitten ook niet in de methodetoetsen. Dus waarom moet ze dat dan maken?

Met rekenen zit ze al versneld, dus ik deed de kleine rekensom dat als ze met taal en spelling ook versnelt, ze in elk geval weer (even) het gewone taal en spellingwerk kan doen plus de hiaten en ze zo weer nuttig werk doet. Misschien motiveert haar dat. Maar dat betekent ook samen zitten met oudere en grotere kinderen en (nog) jonger naar het vo. Een aanpassing met heel veel impact dus. En dat alleen voor het hopelijk vinden van een beetje motivatie. Aan de andere kant, onderschat ook niet de gevolgen van demotivatie… ik vind het nu wel jammer dat haar grote leermotivatie zoveel minder is geworden, dat is het vooral.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Maar alle verdieping (de plusboekjes bij de methodes) vindt ze ook drie keer niks, want dat is nog steeds taal en spelling en het voelt voor haar als extra. Dat klopt ook want de ‘leerdoelen’ op plusniveau zitten ook niet in de methodetoetsen. Dus waarom moet ze dat dan maken?
Veel plusboekjes bij de methode zijn geschikt voor sterke leerlingen, maar komen niet tegemoet aan de onderwijsbehoeften van een flink deel van de hoogbegaafde leerlingen. Ik kan me voorstellen dat het voor haar belangrijk is dat er ook bij het pluswerk doelen zijn en dat wordt nagegaan of ze de doelen heeft bereikt. Daar is maatwerk voor nodig. Kan de school dat bieden?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Dank jullie voor het meedenken. Ik ga bij school navragen hoe het zit met die methodeverrijking. De laatste keer dat ik er (vorig jaar al) naar vroeg, zei de juf: ‘ja, maar het zijn hele leuke opdrachten.’ Dat vond dochter toen al niet. Als het alleen ‘leuk’ is, dan kunnen ze het voor dochter toch maar beter laten. Ik zal vragen of er wel getoetste leerdoelen bij zitten en er in die zin ook wat nuttigs aan is. Goeie! En ik drop mijn idee van versnellen en kijk naar hun reactie.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door boom »

merriedroom schreef:
zo 08 jan , 2023 2:48 pm
Dank jullie voor het meedenken. Ik ga bij school navragen hoe het zit met die methodeverrijking. De laatste keer dat ik er (vorig jaar al) naar vroeg, zei de juf: ‘ja, maar het zijn hele leuke opdrachten.’ Dat vond dochter toen al niet. Als het alleen ‘leuk’ is, dan kunnen ze het voor dochter toch maar beter laten. Ik zal vragen of er wel getoetste leerdoelen bij zitten en er in die zin ook wat nuttigs aan is. Goeie! En ik drop mijn idee van versnellen en kijk naar hun reactie.
👍🏼
(Waar zit de like-button?😉)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

merriedroom schreef:
za 07 jan , 2023 11:23 am
Er wordt veel gedifferentieerd, ze hoeft alleen het nieuwe werk gecompact te maken - om inderdaad alleen maar te laten zien dat ze het kan -, maar zelfs dat vindt ze stom en begint ze niet of nauwelijks aan.
Toen ik dit las moest ik denken aan mijn dochter die vorig jaar in groep 4 alles stom vond en super lang over alle verplichte (en flink gecompacte) opdrachten deed. Zij heeft toen een timer gekregen; de juf vroeg dan hoe lang ze nodig dacht te hebben en stelde de timer in. De afspraak was dat ze dan na afloop van de timer aan haar pluswerk kon beginnen. Was ze niet klaar, dan kreeg ze haar werk mee naar huis. De juf hield wel in de gaten of de timertijd redelijk was. Voor mijn dochter hielp deze inkadering heel goed om echt aan het werk te gaan. Ze heeft in een paar maanden tijd maar 1 keer haar rekenschrift mee naar huis moeten nemen.

Ik weet dat dit het onderliggende probleem niet verhelpt. Maar het kan een manier zijn om dingen die nu eenmaal moeten gebeuren overzichtelijk te houden. Dus ik wilde het toch even meegeven.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Mijn ervaring met mijn dochter met levelwerk is niet goed. Ze zat in groep 5 en liep ver voor. Ze verveelde zich dood en had geen aansluiting in de klas. School wilde niet versnellen maar dit oplossen in de klas. Met levelwerk. Dat zijn wel boekjes speciaal voor hb.

Maar mijn dochter vond er niks aan. Ze vond het niet fijn dat zij iets anders moest doen dan de anderen en ook de boekjes zelf vond ze niet leuk. Het gevolg was dat mijn kind een half jaar met haar ziel onder haar arm in de klas heeft gezeten en niets heeft geleerd een half jaar lang, want ze hoefde ook niet meer mee te doen met de klas. Dat werkte niet. Onze dochter heeft uiteindelijk een klas overgeslagen. Ze doet nu regulier mee met de klas en is veel gelukkiger.

Waarmee ik wil zeggen dat ook als het wel levelwerkboekjes zijn, er geen garantie is dat je kind daar motivatie in vindt. Deels zal het aan de begeleiding hebben gelegen, die op zijn zachtst gezegd niet optimaal was. Maar het is toch ook maar weer bedacht door de volwassenen dat zo’n boekje meer uitdagend is en dat je dat dan leuk moet vinden. Nu mag ze als ze klaar is iets voor zichzelf doen. Lezen, tekenen, andere kinderen helpen, een klusje voor de meester, werken aan de opdracht van de plusklas, zulke dingen. Meestal wordt het lezen, want ze leest heel graag :-). Maar het belangrijkste voor haar is: ze hoort erbij.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Weer eens een update van mijn kant.
Dochter gaat nu naar school maatschappelijk werk. Maar door ongelukkige omstandigheden is ze nog maar 1 keer geweest. Hopelijk gaan ze vanaf volgende week echt wekelijks aan de slag. Dochter geeft nog steeds aan dat ze school niet zo'n hoog cijfer geeft, de meeste dagen zijn een 5 of 6. Ze krijgt energie van zaakvakken en ook Nieuwsbegrip vindt ze leuk. Ze hebben daarnaast wekelijks kunstlessen van een vakdocent en ook dat vindt ze erg leuk. Op het moment is de juf door omstandigheden voor onbepaalde tijd afwezig. Ze heeft nu 1 dag per week een meester waar ze het goed mee kan vinden en 4 dagen een juf waar ze erg aan moet wennen. Ze vindt de juf streng, ze heeft allemaal regels die ze niet kent van haar eigen juf. Had de juf ook nog eens alle groepjes door elkaar gegooid en ik had gister een huilend kind tegen me aan zitten op de bank. Alle begrip voor de afwezigheid van de juf en respect voor de school dat ze een oplossing voor de vervanging hebben kunnen vinden. Maar dochter vindt het lastig. Dat wisselen van de groepjes gebeurt altijd rond afname cito's, daar zie ik een patroon in maar voor dochter is het nu net een verandering teveel.
Binnenkort komt deel 1 van het rapport (met vertraging door afwezigheid juf) en daarna deel 2 met de cito uitslagen. Ik weet dat ze de rekencito deel 1 in 2 delen heeft gemaakt en deel 2 ook. Ik verwacht daar niet veel verandering met de vorige keren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Dat klinkt wel pittig voor een kind, inderdaad. Andere juf, cito's en nieuwe groepjes, dat is wel heel spannend alles bij elkaar. Hopelijk komt er nu wat rust en helpt het maatschappelijk werk.


Hier zijn de rapporten binnen, geen grote verrassingen. Alleen is er een nieuwe manier om de citoresultaten weer te geven, waar ik de logica nog niet helemaal van door heb. Maar ach, het gaat in de klas best lekker, ik hoop vooral dat ze na twee keer ziek geweest te zijn afgelopen weken weer wat energie op kan bouwen.
In ieder geval is groep 5 echt beter te doen dan groep 4, de zaakvakken maken wel een groot verschil.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Poeh Dee, je dochter treft het even niet. Hopelijk heeft ze nog voldoende houvast aan de leuke vakken.

Ik hoorde ergens dat Cito nieuwe toetsen heeft die adaptief werken. Heeft jullie school die misschien nu ook? Ik ken ze niet, maar dat zal er vast weer allemaal anders uitzien. Ook fijn dat het even gewoon z’n gangetje kan gaan.

Hier is het rapport binnen. En dan merk ik dat de momentopnames zo anders kleuren dan het bredere plaatje. Ze heeft een heel positief verhaal van de juf in het rapport, is lekker bezig, toont goede inzet en veel enthousiasme. Waarschijnlijk zien veel schooldagen er ook gewoon zo uit. De LVS-toetsen kennen bijna geen groei. Dat vind ik wel apart. Maar kijk je naar haar leeftijd, lesaanbod en huidig niveau, dan ziet alles er meer dan keurig uit. Ik ben benieuwd wat de juf erover te zeggen heeft.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Er was eind vorige week een leuk uitje naar een museum met de klas. Een van dochters favoriete onderwerpen werd behandeld. Ik kreeg een heel enthousiast kind terug. :grin: Dus dat is fijn.
Deel 1 van het rapport is inmiddels ook binnen. Daarin wordt het kind met zichzelf vergeleken zeg maar, nog geen beoordeling op basis van Cito en methodegebonden toetsen. Daaruit blijkt dat ze het heel erg goed doet met taal, spelling, kunstzinnige vorming. Bij rekenen zie je dat de rekenopdrachten redelijk gaan maar het hoofdrekenen niet. Verder stonden er een hoop positieve dingen in; heel creatief. Ik ben benieuwd wat we terug gaan zien in de toetsen.

Merriedroom, inderdaad benieuwd wat de juf over de toetsen kan zeggen. Fijn dat het verder lekker gaat!
Faya, voor jullie ook fijn dat het lekker gaat en hopelijk is ze binnenkort weer wat fitter. Dochter hier is pas ook een week uit de running geweest met een flinke buikgriep.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Reebsji
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt , 2022 10:32 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Reebsji »

Onze zoon zit in groep 5. Vanaf groep 3 gaat hij overal fluitend doorheen. Alleen gedrag thuis is laten we zeggen explosief.
Op school is hij heel sociaal en kan met iedereen goed opschieten. School zag niet dat wat wij beschreven als probleemgedrag thuis.
Echter nooit zijn werk af, snel afgeleid maar wel heel goede cijfers. Het veranderde na afgelopen november. De juffen zijn gestart met checkouts 2x per week met de juf. Binnen 1 week alles af en niet meer afgeleid. AVI uit net gehaald dus dat is ook afgerond.

Na 2 goede gesprekken is school verder door gaan pakken. Extra werk voor rekenen had hij al maar nu ook voor Engels en taal.
Alsnog vindt hij school saai en heeft hij geen zin maar op dagen dat er extra werk is geregeld is hij een stukje vrolijker en bereikbaarder als hij thuis komt.

Binnenkort voor een IQ-test en aanvullend onderzoek naar de jeugdpsychologe en kijken of we hiermee samen met school nog een stap vooruit kunnen zetten. Wat wij fijn vonden was toen de juf zei dat ze het ook niet meer wist hoe ze hem verder kon helpen. Toen hadden we hetzelfde doel en stonden de neuzen dezelfde kant op. Ze zag wel dat er iets moest gebeuren maar wat. Nu hebben ze zelf al stappen ondernomen en na het onderzoek kunnen we verder kijken.

Ondanks dat de school niet bekend staat als meedenkend bij vermoedelijk HB kids (de standaard verrijking is toch voldoende) zijn er toch docenten die wel de drive hebben om een kind te zien voor wie hij is en verder te kijken in het belang van de kids. Hulde aan deze docenten!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hier deel 2 van het rapport binnen. Rekenen weer een IV. Hoofdrekenen gaat redelijk mits ze blijft oefenen/herhalen. Rekenopdrachten vragen extra uitleg en er is moeite met het aanleren van nieuwe strategieën. Ze scoorde op de M4 en E4 ook een IV en op de E3 een V. Heb verder helaas (nog) geen informatie over leerrendement, vaardigheidsscores, etc.
Volgens dochter zit ze niet in het groepje voor verlengde instructie. Dit moet ik eens navragen. Is verlengde instructie alleen voor V scores? Of mag een kind daar ook in als het daar behoefte aan heeft?
Voor begrijpend lezen en technisch lezen een I, spelling een II. Avi beheersingsniveau M6. Dit is allemaal redelijk zoals voorheen, alleen met de avi een iets minder harde groei en spelling ietsje lager. Maar verder helemaal geen probleem.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ik snap je zorgen over rekenen, Dee. Het is zo uit de lijn met de taalkant. Je gunt haar goede ondersteuning.

Reebsji, we zitten in een vergelijkbare fase. Het lijkt aan de oppervlakte goed te gaan, maar eigenlijk blijkt de ib’er duidelijke alarmsignalen te zien bij dochter. En toen ze dat vertelde, herkende ik ze meteen ook. We gaan nu voor het eerst voor breed onderzoek. De stagnatie in de leerlijn en het gedrag in de klas dat daar belemmerend op is, geeft nu zorgen. Ze blokkeert te vaak inmiddels in de les.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Volgens dochter zit ze niet in het groepje voor verlengde instructie. Dit moet ik eens navragen. Is verlengde instructie alleen voor V scores? Of mag een kind daar ook in als het daar behoefte aan heeft?
Verlengde instructie zou m.i. gegeven moeten worden aan leerlingen die moeite hebben met het doel van de les. Als bekend is dat je dochter moeite heeft met het aanleren van nieuwe strategieën zou je verwachten dat ze bijvoorbeeld verlengde instructie krijgt als er nieuwe strategieën worden aangeleerd. Heeft ze vooral moeite met het toepassen van haar kennis bij verhaalsommen?

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Bedankt voor je begrip merriedroom. Dat gun ik haar inderdaad.

Dank voor je bericht Loekie.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik kan dit vragen tijdens het ontwikkelgesprek. Het is juist zo'n vraag waar ik een antwoord op hoopte te krijgen d.m.v. onderzoek, bijvoorbeeld doortoetsen. Maar dat is niet gebeurd en kreeg ook nooit iets teruggekoppeld van RT. Extra lastig is nu ook dat er een andere tijdelijke juf voor de klas staat die dochter pas net kent.
Dochter zelf nogmaals gevraagd vanavond of ze echt niet af en toe extra instructie krijgt maar ze zegt van niet.

Cito rekenen is ook weer in meerdere delen afgenomen, ze moest hem nog afmaken toen de rest van de klas al klaar was.
Dus tempo is ook nog steeds een ding. Bij taal is tempo geen of minder een probleem. Wel tekent ze veel in al haar schriften en werkboeken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Een update over het rekenen. Ben in contact gekomen met een specialist op het gebied van leerproblemen. Situatie voorgelegd en mijn zorgen besproken. Vandaar uit ging het snel en heeft dochter een onderzoek gehad.

Daar kwam uit naar voren dat dochter er een hoop eigen strategieën op na houdt. Ze doet het ook uit haar hoofd en dat kost veel tijd. Daardoor is het werkgeheugen ook onnodig zwaar belast en is er geen ruimte meer voor logisch redeneren. Ze heeft een trage informatieverwerking en heeft veel uitleg nodig over waarom en hoe iets moet. Als ze vastloopt in haar eigen maniertjes, haakt ze af en laat ze vermijdingsgedrag zien. Dat is o.a. het tekenen in de schriften. En het werk niet afkrijgen.
We moeten gaan oefenen met de plus -en minsommen t/m 10. En met de tafels. Er is geen begrip op gebied van deel -en keersommen, dus het inzicht kan zich nog niet ontwikkelen. Ze heeft extra instructie nodig die vooral visueel wordt aangeboden.
Verbaal is ze heel sterk, taal in het algemeen ook.
Afgesproken dat we de komende maanden extra gaan oefenen, rt dus. In juni weer contact om te kijken hoe het gaat. Als er dan geen verbetering is, verder onderzoek doen. Dochter heeft vorig schooljaar al het hele jaar rt gehad (min de lockdownmaanden natuurlijk). Dyscalculie is niet helemaal uitgesloten. Omdat ze toch ook ziet dat er ondanks de lange rt wel vooruitgang is geboekt, maar niet wat je zou verwachten als je er vanuit gaat dat dochter een slim kind is. En ze zag zeker signalen daarvan.
Het was heel fijn dat deze vrouw onze zorgen snapt. Ze hamerde erop dat we echt niet te vroeg waren met hulp vragen en dat het goed is dat we er nu al bij zijn.
Nu in overleg met school kijken wat of en wat ze hier mee kunnen doen. Als dat niet lukt, dan gaan we zelf aan de slag.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Fijn dat er toch iemand is die het rekenen van je dochter serieus neemt, Dee. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat en of er al wat is gestart.

Hier ging het met het welzijn van dochter niet meer zo goed. School trok aan de bel en wist niet meer waar ze goed aan zouden doen. We zaten even niet op een lijn, maar de ib’er was bereid om ook mijn ideeën mee te nemen. We willen meer beeld krijgen van haar profiel, dus we gaan een iq-test doen en op school doortoetsen. Dan weten we beter of we overschatten, ondervragen of dat het welzijn door iets anders onder druk staat.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Merriedroom, goed dat school aan de bel heeft getrokken en dat er onderzoeken komen. Ik hoop dat er dan het e.e.a. duidelijk zal worden. Moet je lang wachten op de onderzoeken?

Er is hier in de tussentijd nog niets gestart. We hebben nog geen gesprek op school gehad over het rekenen, er is geen RT gestart en zover ik weet nog geen hulpplan voor in de klas. RT moeten we zelf regelen en de prijzen zijn hoog. Ik heb weer contact opgenomen met degene die het rekenonderzoek heeft afgenomen. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Een maand geleden hadden we afgesproken om een afspraak in te plannen met school over het rekenen. Ik heb weer een berichtje gestuurd om te vragen of we die afspraak kunnen inplannen. Ik vind dat moeilijk; school gaat verhuizen naar een nieuw gebouw dus daar zijn ze druk mee. En ook is er een tekort aan personeel. Dan voelt het voor mij of ik heel veeleisend ben. Maar ik moet toch echt ook vragen om de juiste begeleiding voor mijn dochter, want ik merk thuis dat ze het echt lastig heeft. De tafels gaan moeizaam; rekent veel nog (snel) uit. Bij minsommen van de honderdtallen merk ik dat ze minsommen t/m 10 ook nog niet geautomatiseerd heeft. Daarbij raakt ze ook in de war met de volgorde van stappen om de som uit te rekenen. En sindskort valt daarbij ook op dat ze getallen omdraait. Stel de uitkomst van een som is 56, dan schrijft ze 65 op omdat ze bij het uitspreken eerst de zes hoort. Ze geeft aan dat ze dit vaker heeft.

Had van de week een toets met die minsommen van de honderdtallen. Ze had hem niet op tijd af en moest hem de dag erna af maken. Helaas is dat ook niet gelukt, omdat ze niet weet wat ze moet doen. De toets maakt ze af als de rest spelletjes doet. Ik vroeg of ze denkt dat het voor straf is of dat het 't enige vrije moment is waarop dat kan. Zelf ervaart ze het als straf. Ik weet niet of dat zo is natuurlijk, kan ook heel goed dat laatste zijn.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Paula »

Dee85 schreef:
wo 19 apr , 2023 8:49 am
Ze had hem niet op tijd af en moest hem de dag erna af maken. Helaas is dat ook niet gelukt, omdat ze niet weet wat ze moet doen. De toets maakt ze af als de rest spelletjes doet. Ik vroeg of ze denkt dat het voor straf is of dat het 't enige vrije moment is waarop dat kan. Zelf ervaart ze het als straf. Ik weet niet of dat zo is natuurlijk, kan ook heel goed dat laatste zijn.
Ik kan me voorstellen dat het op die manier als straf ervaren wordt door je dochter. Juf zou ook kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een taalmoment dat dochter wel kan missen, en haar dan de rekentoets af laten maken. Laten afmaken op een moment dat andere kinderen iets leuks doen, wordt allicht snel als straf ervaren. Maar je kunt daardoor ook een negatieve lading aan het rekenen gaan geven. En dat is juist wat je niet wil.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Daar ben ik ook bang voor. En het staat haaks op wat de school maatschappelijk werkster met dochter wil bereiken; namelijk meer zelfvertrouwen bij rekenen en er een minder negatieve lading aangeven.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Paula »

Dee85 schreef:
wo 19 apr , 2023 9:43 am
Daar ben ik ook bang voor. En het staat haaks op wat de school maatschappelijk werkster met dochter wil bereiken; namelijk meer zelfvertrouwen bij rekenen en er een minder negatieve lading aangeven.
Dus toch maar een gesprekje aanvragen ... hoeft niet lang te duren, als jullie het bij één onderwerp houden. Je kunt je mail starten met "natuurlijk realiseer ik me hoe druk jullie het hebben met bla bla bla maar ik maak me zorgen. Dan toon je begrip voor de situatie van school maar geef je ook aan dat dit niet kan wachten tot ergens in juni.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Heb ik inmiddels gedaan en ze hebben excuses aangeboden voor het feit dat het op zich liet wachten. Gelukkig goed afgelopen dus. :) Nu een afspraak voor na de vakantie inplannen. Dat laat weer even op zich wachten..
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Geen bericht is goed bericht in groep 5 en 6? Ik hoop het echt voor iedereen.

Het had me niet hoeven te verbazen, maar dat deed het toch. Op school blijven we puzzelen om het aanbod passend te houden voor dochter en zo richting het einde van het schooljaar ga je ook een beetje doorkijken naar volgend schooljaar. School weegt af, ik heb twijfels en vraag zo eens aan dochter wat ze wil. Nou, die had allang een gedetailleerd plan klaarliggen 😂 Daar zit ook een afweging van ‘dan is het niet te moeilijk’ bij en ik twijfel of dat gewoon ook eens oké is of dat ze uitdaging uit de weg gaat. Maar uiteraard heeft creatief denkhoofd wel alles al op een rijtje staan voor komend schooljaar.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Misschien is dat ook weleens oké inderdaad....stel dat het toch niet bevalt, dan merk je dat snel genoeg aan je dochter? Wie weet wil ze buiten school wat nieuwe dingen doen en vindt ze daar ook uitdaging in. Paula hier op het forum zegt altijd dat je met deze kinderen eigenlijk niet ver vooruit kunt kijken, dus wat dat betreft is het misschien ook niet zo'n probleem om het plan van je dochter uit te voeren. Je kunt altijd weer bijstellen.

Geen nieuws is in ons geval 'geen verandering in de situatie'. Ik heb school nu al drie keer om een afspraak gevraagd en het vlot gewoon niet. Misschien moet ik na schooltijd eens de klas binnen lopen met dochter en niet weggaan voor die afspraak staat.
Dochter vindt rekenen nog steeds lastig. Ze hebben een blokje met een vraagteken dat ze op hun tafel moeten leggen als ze een vraag hebben, anders mogen ze geen vraag stellen. Dochter is dat blokje nu voor de tweede keer kwijt en heeft dus al weken geen vragen gesteld. Niemand die het opvalt. Bovendien zegt dochter dat er vaak zoveel vragen zijn dat de juf niet eens tijd heeft, maar dat kan ook ontwijkend gedrag van dochter zijn omdat ze vragen stellen lastig vindt. Ook krijgt ze nog altijd geen extra instructie. Ik ben heel benieuwd waarom de school denkt dat het zo goed is. Je leest misschien wat irritatie in mijn post en dat klopt - inmiddels begin ik ongeduldig te worden. Ook 0,0 terugkoppeling van maatschappelijk werk. Vorige keer heb ik er zelf om gevraagd, kreeg ik ook weinig te horen. Geen idee wanneer het stopt ook.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Pff, Dee. Volgens mij zou zo hard trekken helemaal niet nodig mogen zijn. Je treft het niet met deze school. In de tussentijd hebben wij al drie diepgaande gesprekken gehad en is aanpassing nr. vier al gestart. Wat een groot contrast. Hoe kun je zoiets doorbreken daar?

Ze hebben dochter een goeie maand eerder de lvs-testen afgenomen. Ze liet stilstand zien in januari en we wilden beter beeld krijgen voor volgend schooljaar en eerder dan vlak aan het einde. De resultaten gingen weer door het dak en ze heeft op alles al minimaal F1-niveau gehaald. Op zich mooi om haar groeitempo weer terug te zien, maar dat geeft ook uitdaging voor komend schooljaar. School wil vol inzetten op verbreding, maar het is de vraag of ze nog meer uitzondering wil zijn of dat een versnelling onontkoombaar is. IB’er is als de dood voor hiaten en twijfelt aan het sociaal emotionele en haar werktempo ligt laag. De klassieke valkuilen tegen versnellen op een rijtje bij elkaar. We hebben een hb-expert in beeld die nu wil meedenken over wat wijs is om te doen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Dee, op de school van onze jongste kregen kinderen vorig jaar ook geen extra instructie. Daar ging het zo door personeelsgebrek. Alleen hadden ze dat niet aan de ouders verteld. Kan het zoiets zijn? Het schooljaar is bijna om. Misschien kun je alvast iets regelen voor volgend jaar.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Merriedroom, ik zie nu ook niet hoe ik dit moet doorbreken. Ik zou echt graag in gesprek willen om open vragen te stellen, weten hoe zij dingen zien en hoe ze met zaken aan de slag willen. Ik heb ze echt nodig omdat ik de rekenproblemen niet alleen kan oplossen.

Vlinder, misschien is het inderdaad slimmer om naar volgend jaar te kijken. Daar kunnen we nu nog over in gesprek gaan.
Er spelen wel wat factoren die het afgelopen schooljaar niet ideaal hebben gemaakt - juf is vanaf de winter ziek thuis, nu 1 dag de ene vervanger en de andere 4 dagen de andere (wel vast personeel). School is verhuisd naar nieuwbouw. Veel aandacht ging daar naartoe. Maar heb van de directie wel vernomen dat ze het rekenprobleem serieus nemen en dat dochter hulp verdient. Alleen vergeten ze het steeds, ofzo?

Inmiddels met maatschappelijk werk wel een datum voor een evaluatiegesprek gepland. Daar kreeg ik toevallig deze week mail van.
De evaluatie met de onderzoeker van het rekenonderzoek staat in juni, maar ik vrees dat ik dus weinig nieuws te vertellen heb.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat ging bij onze school ook zo. Alleen dan zonder nieuwbouw en zonder zieke juf. Er was alleen door personeelsgebrek geen extra leerkracht voor de ondersteuning. En toen schoot het er ‘gewoon’ bij in, bij een vriendinnetje van m’n dochter met wsch dyscalculie. Bij m’n eigen dochter schoot het levelwerk erbij in. Ondanks dat IB het heel belangrijk vond. Ik denk dat als je het je kunt veroorloven, je je kind beter zelf naar RT kunt doen. Dat hebben wij met de oudste gedaan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Zonde toch...de kinderen zijn er de dupe van.
Naar particuliere RT heb ik al gekeken. Ik schrok van de prijzen. Echter, dit was toen jongste nog zwemles had. Die kostenpost is nu weggevallen en dan zou ik het wel kunnen doen.
Waarvoor had je oudste RT, ook rekenen?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Bij mijn kind gaat het redelijk. Er zijn dingen waar we van balen (toch weer niet afspraken omtrent citotoetsen uitvoeren, leerkracht die kind niet echt begrijpt), maar ook weer niet zodanig dat het echt niet gaat. Ik vind alleen de combinatie met dyslexie heel pittig omdat het voor zoon maar ook leerkrachten zo onbegrijpelijk is. Hoe kun je zo slim zijn maar zoiets schijnbaar eenvoudigs niet? Dus er blijft ingezet worden op rt voor technisch lezen spelling en begrijpend lezen ten koste van tijd aan rekenen. Zoon voelt het als straf, steeds maar weer doen wat hij niet kan. We hebben geen diepongelukkig kind maar het wordt door school niet makkelijk gemaakt om school een beetje leuk te vinden zeg maar.

@Dee, ik zou voor RT buiten school om kiezen als dat financieel lukt. Dan heb je ook een onafhankelijke blik.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Is je zoon vooral een sterke rekenaar Eigenwijsneus? Ik kan me voorstellen dat alle rt lastig voor hem is. Het is wel fijn dat ze toch volop rt inzetten, ook al begrijpen ze niet altijd hoe een hoge intelligentie samen kan gaan met dyslexie.

Ik neig nu zelf ook naar rt extern zoeken en volgend schooljaar met een schone lei beginnen. Ik zal dan ook op school melden dat ze rt voor rekenen krijgt. Wat ze ermee doen, is aan hen. Voorop staat dat ik mijn kind wil helpen en daar wil ik me op blijven focussen. Via school gaat het in ieder geval niet lukken om haar te helpen.

Net liepen we even door een parkje richting de supermarkt en dan vertelt ze honderduit over de natuur. Inmiddels weet ik dat je kleefkruid kunt eten en dat er ook enkele paddenstoelen zijn die je alleen in de lente tegenkomt. Ze staat lekker 'aan'. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Ja, zoon is in eigenlijk alles "goed": rekenen, topografie, sport, geschiedenis, natuur etc. Maar alles wat geschreven tekst bevat is nauwelijks te doen voor hem. Daarbij lijkt hij best redelijk te kunnen lezen (haalt gewoon avi M6) maar tegelijkertijd technisch lezen én een andere activiteit bijvoorbeeld de vraag van de rekensom begrijpen lukt minder goed. Het is denk ik daarom zo ongrijpbaar, en voor school zo moeilijk. Maar school blinkt sowieso niet uit in passend onderwijs en overschatten met lezen en tegelijkertijd onderschatten op al het andere zien we wel momenteel gebeuren.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Frustrerend voor jullie allemaal. Vooral dat er zoveel in je zoon zit wat er niet goed uitkomt door dat lezen.

Lastig ook dat het passend onderwijs niet lekker loopt. Bij ons is het heel wisselend. Voor mijn middelste kwam de meeste aanpassing maar dat is ook een heel zelfstandig kind dat het beste past in het plaatje van de brave en slimme leerling. Mijn oudste en jongste vragen wat meer maatwerk en dat is/was voor school lastig in grote klassen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Paula »

Eigenwijsneus schreef:
za 27 mei , 2023 6:57 am
Dus er blijft ingezet worden op rt voor technisch lezen spelling en begrijpend lezen ten koste van tijd aan rekenen. Zoon voelt het als straf, steeds maar weer doen wat hij niet kan. We hebben geen diepongelukkig kind maar het wordt door school niet makkelijk gemaakt om school een beetje leuk te vinden zeg maar.
Dat zou niet mijn voorkeur hebben, vooral inzetten op de zwakkere punten. Want dat voelt inderdaad steeds als straf (mijn jongste moest extra schrijven omdat zijn fijne motoriek zwak was, dat heeft hij echt als een straf ervaren destijds). Natuurlijk is er aandacht nodig voor de zwakkere onderdelen. Maar als dat ten koste gaat van het schoolplezier, ben je m.i. niet goed bezig.

Gaat begrijpend lezen minder goed vanwege de dyslexie? (woordjes over het hoofd zien of niet goed lezen, bijvoorbeeld 'geen' ipv 'een') Of omdat hij zelf in gedachten de zin afmaakt en niet verder leest? Hebben jullie daar zicht op? Soms kan het helpen om een blaadje of een liniaal te leggen onder de regel die je leest, zodat je echt alleen 1 regel tegelijk ziet. Er is ook voorleessoftware maar ik weet niet of dat al in de middelbouw op de basisschool kan worden ingezet. Loekie hier op het forum weet daar vast meer over te vertellen.

Zodra het haalbaar is, zou ik ook gaan inzetten op het halen van een typediploma. En dan met school in gesprek gaan over gebruik van een laptop. Hij zit nu in groep 5 of 6, maar op het VO wordt straks veel meer schrijf- en leeswerk verwacht van hem. Het is echt goed om daar op voorbereid te zijn. Goed kunnen typen helpt op het VO bijvoorbeeld in die zin dat toetsen en huiswerk op de laptop gemaakt kunnen worden (extra tijd is ook een compensatiemogelijkheid, voor sommige leerlingen is dat voldoende).

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Valt je zoon uit op lezen en spelling, Eigenwijsneus, of is het gat alleen zo groot met rekenen? Als het geen achterstand is, zou ik er niet zo bovenop gaan zitten. zo wel dan zou ik kijken naar hoe school het doet bij kinderen die ook met rekenen niet voorlopen. Die worden ook niet gekort op rekenen, maar doen het tijdens x, y of z-tijd. Gun hem zijn leuke vakken.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Eigenwijsneus: Waaruit bestaat de RT? Wordt het gekoppeld aan een interessegebied, bijvoorbeeld door een boek als De Telduivel te gebruiken om te oefenen? Dan wordt het wellicht minder ervaren als straf?
In de middenbouw kan voorleessoftware worden ingezet, maar het is de vraag in welke situaties dat helpend is bij een leerling die AVI-M6 heeft behaald, het is toch best 'een gedoe'. Als het technisch lezen door goed te oefenen nog net iets minder aandacht opslokt lukt het hem wellicht uiteindelijk om een tekst te lezen en er tegelijkertijd iets mee te doen.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

merriedroom schreef:
wo 31 mei , 2023 4:56 pm
Valt je zoon uit op lezen en spelling, Eigenwijsneus, of is het gat alleen zo groot met rekenen? Als het geen achterstand is, zou ik er niet zo bovenop gaan zitten. zo wel dan zou ik kijken naar hoe school het doet bij kinderen die ook met rekenen niet voorlopen. Die worden ook niet gekort op rekenen, maar doen het tijdens x, y of z-tijd. Gun hem zijn leuke vakken.
Hij valt momenteel nergens op uit: avi lezen is op niveau en begrijpend lezen is op gemiddeld niveau (methodetoetsen allemaal goed, cito blijft wat achter en dan een ll of lll). Probleem voor school is dat hij geacht wordt geen gemiddelde leerling te zijn maar op alles een 1. Hij is immers zo intelligent. Hij scoort alleen die 1 op rekenen (wordt voor hem voorgelezen bij de citotoetsen). Voor ons zou alle RT weg prima zijn en hem wat extra werk geven voor waar hij wel heel goed in is, school doet dit precies andersom.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Paula schreef:
wo 31 mei , 2023 11:31 am
Eigenwijsneus schreef:
za 27 mei , 2023 6:57 am
Dus er blijft ingezet worden op rt voor technisch lezen spelling en begrijpend lezen ten koste van tijd aan rekenen. Zoon voelt het als straf, steeds maar weer doen wat hij niet kan. We hebben geen diepongelukkig kind maar het wordt door school niet makkelijk gemaakt om school een beetje leuk te vinden zeg maar.
Dat zou niet mijn voorkeur hebben, vooral inzetten op de zwakkere punten. Want dat voelt inderdaad steeds als straf (mijn jongste moest extra schrijven omdat zijn fijne motoriek zwak was, dat heeft hij echt als een straf ervaren destijds). Natuurlijk is er aandacht nodig voor de zwakkere onderdelen. Maar als dat ten koste gaat van het schoolplezier, ben je m.i. niet goed bezig.

Gaat begrijpend lezen minder goed vanwege de dyslexie? (woordjes over het hoofd zien of niet goed lezen, bijvoorbeeld 'geen' ipv 'een') Of omdat hij zelf in gedachten de zin afmaakt en niet verder leest? Hebben jullie daar zicht op? Soms kan het helpen om een blaadje of een liniaal te leggen onder de regel die je leest, zodat je echt alleen 1 regel tegelijk ziet. Er is ook voorleessoftware maar ik weet niet of dat al in de middelbouw op de basisschool kan worden ingezet. Loekie hier op het forum weet daar vast meer over te vertellen.

Zodra het haalbaar is, zou ik ook gaan inzetten op het halen van een typediploma. En dan met school in gesprek gaan over gebruik van een laptop. Hij zit nu in groep 5 of 6, maar op het VO wordt straks veel meer schrijf- en leeswerk verwacht van hem. Het is echt goed om daar op voorbereid te zijn. Goed kunnen typen helpt op het VO bijvoorbeeld in die zin dat toetsen en huiswerk op de laptop gemaakt kunnen worden (extra tijd is ook een compensatiemogelijkheid, voor sommige leerlingen is dat voldoende).
Het begrijpend lezen gaat hem beter af als de tekst op A3 wordt afgedrukt en hij geen tijdsdruk ervaart. Dat eerste krijgt hij, dat tweede in theorie ook maar de praktijk is weerbarstiger. Hij ervaart tijdsdruk als alvast de tweede tekst voor hem wordt neergelegd, als een toets vlak voor de pauze wordt gemaakt, als andere kinderen al klaar zijn etc etc. Dat is wel iets waar zoon zelf iets kan doen. Hij kan aangeven dat hij nog meer tijd nodig heeft. Maar dat vindt hij heel spannend en schaamt zich dan ook.
Typediploma en voorleessoftware zijn we mee bezig, dat lijkt me heel nuttig voor hem!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, uiteindelijk hebben we toch een afspraak kunnen inplannen op initiatief van school. Ik ben benieuwd.
Dochter zat gister te vertellen dat ze een rekentoets hadden. Volgens haar waren het 60 sommen, maar ze had er slechts 2 gemaakt (die ook nog fout waren). Ze begreep er geen snars van en is daarom maar wat om zich heen gaan kijken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Eigenwijsneus, zijn zijn ogen getest? Misschien schieten zijn ogen steeds weg bij focussen en dan lezen kleinere letters wel heel moeilijk. Wat maakt dat op A3 wel beter werkt?

Dee, het is toch een wondertje inderdaad. Maar wat een pittige ervaring heeft je dochter gehad! Pff, dat moet heel rot hebben gevoeld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ze vertelde het vrij droogjes. Ik zei: jeetje, dat lijkt me vervelend zeg, als je de sommen moeilijk vindt en de antwoorden niet goed zijn. Dat vond ze ook wel, maar niet zodanig dat ze dan verdrietig wordt. Ze verstopt zich een beetje achter een stoere houding.
Vanmorgen kwam ik er ook achter dat ze blijkbaar bijna elke ochtend te laat in de klas is. Niet omdat wij te laat aankomen, maar omdat ze gezellig staat te kletsen op de gang met haar beste vriend, die net als dochter ook alle tijd van de wereld heeft. :roll:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
vr 02 jun , 2023 8:49 am
Ze vertelde het vrij droogjes. Ik zei: jeetje, dat lijkt me vervelend zeg, als je de sommen moeilijk vindt en de antwoorden niet goed zijn. Dat vond ze ook wel, maar niet zodanig dat ze dan verdrietig wordt. Ze verstopt zich een beetje achter een stoere houding.
Vanmorgen kwam ik er ook achter dat ze blijkbaar bijna elke ochtend te laat in de klas is. Niet omdat wij te laat aankomen, maar omdat ze gezellig staat te kletsen op de gang met haar beste vriend, die net als dochter ook alle tijd van de wereld heeft. :roll:
Deze signalen lijken we toch wel een gesprek waard, fijn dat school nu dan (eindelijk) wel iniatief toont.

Voor mijn zoon: zijn ogen zijn volgens mij prima, hij is immers al helemaal doorgelicht met het dyslexieonderzoek. Dat hij het makkelijker lezen vindt op A3 heeft denk ik te maken met dat het wat makkelijker voor hem is de verschillende letters los van elkaar te kunnen zien, simpelweg omdat het groter is. Daarnaast vermoed ik dat het ook een deel te maken heeft met "speciale aandacht". Hij is een uitzondering in de klas vanwege zijn dyslexie en dit is denk een soort validatie van zijn leesprobleem waar zichtbaar een aanpassing wordt gedaan. Een beetje van "ik ben niet een slechte lezer, maar een speciale lezer".

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Voor mijn zoon: zijn ogen zijn volgens mij prima, hij is immers al helemaal doorgelicht met het dyslexieonderzoek.
In een standaard-dyslexieonderzoek zit volgens mij geen onderzoek dat gericht is op het functioneren van de ogen. Overigens hebben leerlingen met dyslexie vaak wel een voorkeur voor grotere letters.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Inmiddels zijn hier het evaluatiegesprek met maatschappelijk werk en gesprek met de leerkrachten geweest.

De uitkomst is dat dochter in ieder geval besproken zal worden in een multi disciplinair overleg op school.
Ook gaat zij weer meedraaien in de groep die extra instructie voor rekenen nodig heeft. Waarom ze daar ooit uit geplaatst is, weten de leerkrachten ook niet. Dochter is er heel blij mee.
Verder valt op dat zij samen met de leerkracht, als deze stap voor stap met haar rekent, wel tot een goed antwoord kan komen. Ze zien haar bij rekenen als het ware uitchecken; kan erg moeilijk haar concentratie behouden. Met lezen, waar het heel goed gaat, kan ze wel de concentratie opbrengen omdat ze graag leest - zich ook graag terugtrekt in een fantasiewereld. Ze heeft een hele rijke fantasie.

Leerkrachten gaan ook nog met maatschappelijk werk in overleg. Die laatste vroeg of ik behoefte heb aan verder diagnostisch onderzoek. Ik heb gezegd dat ik dat nu niet wil en wil focussen op het rekenen. Maar na het gesprek met de leerkrachten denk ik daar toch anders over. Ook zou ik nog even de mening van de mw'er willen horen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Alles wel hier?

Nog geen terugkoppeling van school gekregen. Ga ze morgen even een berichtje sturen om te vragen hoe het ervoor staat. Het zal een race tegen de klok zijn zo aan het einde van het schooljaar en het maakt niet uit als ze nog geen overleg hebben gehad. Als ik maar weet waar ik aan toe ben.
Dochter kwam vanmiddag vol trots uit school vertellen dat ze bijna avi uit is. Ze mag op M8 gaan lezen. Dat glunderende koppie...geweldig. In al haar enthousiasme vergat ze bijna haar fiets mee te nemen. :lol:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Het schiet al bijna op met school bij jullie, Dee. Bijna een terugkoppeling… dat alles zo trekken en wachten is joh.

Hier volgende week gesprek met school, swv etc over wat met dochter te gaan doen komend schooljaar. Ze is niet altijd gemotiveerd en als ze niet gemotiveerd is, kan de juf op haar kop gaan staan (zei juf zelf), maar dochter gaat het niet doen. Daar klinkt wel wat onmacht uit. School zat en zit op een andere route in zowel oorzaak als mogelijke aanpak dan wij als ouders. School wilde breed onderzoek om een eventuele stoornis vast te stellen, daar lagen wij voor en wilden wel een iq-onderzoek als er zo per se iets getest moet worden. Wij geloven dat dochter iedereen incl. zichzelf te slim af is. Dat is nu ook gebleken uit het iq-onderzoek. Spannend waar school nu mee gaat komen.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Merriedroom, ik heb inimddels engelengeduld.

Inderdaad spannend waar jullie school nu mee gaat komen. Ben je bang dat ze zichzelf handelingsverlegen gaan verklaren?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Knap hoor, zoveel geduld. Heb je een beetje voor mij? :mrgreen:

Nee, ik denk niet dat ze dat zullen gaan zeggen. Haar gedrag is meestal wel oke, ze maakt niet veel maakwerk, maar laat overal weer (hele grote) groei zien. Voor spelling en begrijpend lezen heeft ze zelfs al 1F-niveau gehaald. Wat dat betreft komt ze wel duidelijk aan leren toe. Het is meer of ze haar voldoende uitdaging durven te bieden. Ze zijn bang haar snel te overvragen terwijl ik denk dat ze dit schooljaar juist ondervoed is geraakt. Dat we er zo verschillend naar kijken, maakt het voor mij wat spannend.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Dat snap ik, dat dat het spannend maakt. Het zou vervelend zijn als je daardoor tegenover elkaar komt te staan. Het is in ieder geval wel fijn om te weten dat ze leert.

Inmiddels terugkoppeling gehad met maatschappelijk werk. Die wist weer niets af van het multidisciplinaire overleg, terwijl ik dacht dat ze daarbij aanwezig zou zijn. Anyway, ze heeft wel de leerkrachten gesproken. Die merken vooral dat dromerige en de gebrekkige concentratie bij rekenen. Smw'er kijkt meer naar het sociale aspect en kreeg van de leerkracht teruggekoppeld dat dochter een fijn vriendenclubje heeft. Dat zien wij ook - de kinderen hebben lol met elkaar en zijn echt goede vrienden, komen soms met een arm om elkaars schouder de school uit lopen, helpen elkaar met gamen, etc. Ze gaf verder aan dat ze dochter in de groep met andere meisjes wel opvallend vond. Ik heb dit zelf gevraagd, omdat ik kinderen die op wat voor manier dan ook een beetje afwijken van het gemiddelde veel in mijn omgeving heb en het soms gewoon niet zie. De vraag is dan ook: hoe zou het met dochter zijn gegaan als ze dit vriendenclubje niet had? Qua eventuele diagnose dacht de smw'er aan ASS. Dit komt voor mij niet helemaal uit de lucht vallen omdat mijn oudste ASS heeft. En de dames hebben zeker overeenkomsten. Ik dacht zelf eerder aan ADD, omdat mijn oudste problemen op het gebied van sociale vaardigheden heeft en dat zie ik bij jongste niet terug. Mijn oudste heeft een hele vervelende start op het VO gehad - toen was er nog geen diagnose. Toen die er wel was, kwam er veel hulp en beter begrip van wat ze nodig heeft. Dat zie ik als een enorm pluspunt. Een diagnose nu al laten stellen, voorkomt hopelijk die opstartproblemen op het VO.
Aan de andere kant twijfel ik nog een beetje. We begonnen met rekenproblemen en nu hebben we het over diagnostiek m.b.t. een gedragsstoornis. Ik heb voor het eerst sinds lange tijd bij de smw'er benoemd dat ik ook een intelligent kind zie. Voor mij is dat een behoorlijk stap omdat ik niet altijd het gevoel heb gehad serieus te worden genomen in dat opzicht. Diagnostiek zou natuurlijk ook kunnen helpen om dit helder te krijgen.
Kortom, best wat zaken om over na te denken. Input van jullie is welkom. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Wat voor vraag was er aan de schoolmaatschappelijk werkster gesteld? Ik lees vooral iets in je verhaal over rekenproblemen en wellicht gebrek aan zelfvertrouwen bij rekenen. Ik vind het dan wel vreemd dat deze dame een mogelijke diagnose laat vallen. Natuurlijk is het niet onmogelijk, maar het lijkt me wel de bedoeling dat er ingegaan wordt op de hulpvraag.
Je schrijft dat je dochters op elkaar lijken. Als ik de verhalen goed onthouden heb had je oudste wel minder aansluiting op de basisschool toch? Een vriendinnengroepje is niet heel passend bij ASS.
ASS valt soms bij meisjes minder op, waardoor het zeker niet onmogelijk is. Maar rekenproblemen zijn op zich geen indicatie voor ASS, al kan het wel samen voorkomen. Goede hulp bij rekenen lijkt me voor haar erg belangrijk. Zolang het rekenonderwijs niet afgestemd is op de onderwijsbehoeften van je dochter blijft onduidelijk of ongeconcentreerd en onzeker gedrag een gevolg is van niet-passend onderwijs en kan makkelijk de verkeerde conclusie worden getrokken. Volgens mij moeten ze eerst het rekenonderwijs passend maken en dan kijken of het ongeconcentreerde en onzekere gedrag blijft bestaan. Of was je dochter als peuter en kleuter ook al ongeconcentreerd en onzeker?

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Alleen met rekenopdrachtjes was ze bij de kleuters onzeker.
Nu rekenen levert veel problemen op maar 1 op 1 met de leerkracht kunnen sommen wel lukken. Denken ook dat er meer in zit.
Ze heeft zeker niet de problemen die de oudste heeft op sociaal gebied.
Vraag voor maatschappelijk werk was om iets te doen met onzekerheid betreft rekenen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Reebsji
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 okt , 2022 10:32 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Reebsji »

Nadat school alle interventies weer los liet, het ging immers beter met het af krijgen van werk zagen we weer een terugval. Zo erg dat we hulp hebben ingeroepen van een gespecialiseerd bureau. In juni zowel Cotapp test als Kiqt+ gedaan. Wisc was bij lokale praktijk gedaan. En we hebben nu een rapport liggen waarin we onze zoon echt herkennen. Ook goede adviezen waar school concreet mee aan de gang kan. School probeert het nu vooruit te schuiven naar het nieuwe jaar maar daar gaan we niet mee akkoord. We zijn 3 schooljaar bezig en nu willen we een concreet plan. Kan school het niet bieden dan gaan we iemand vanaf buiten inschakelen. Gelukkig kunnen we hiervoor PGB aanvragen. De recente onderzoeken zijn ook met een PGB bekostigd.

We hebben lang genoeg gewacht en nemen nu zelf de controle. School heeft genoeg kansen gehad.

Peanutbutter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Peanutbutter »

Hoihoi! Mag ik hier op de valreep nog even aanhaken? Net lid hier.
Mijn oudste zit in groep 6.
Er spelen vermoedens van dyslexie. Omdat ze geen E-scores haalde op de Cito kon dit in eerste instantie niet onderzocht worden. Nu willen ze dat komend jaar waarschijnlijk toch gaan doen, op basis van de grote verschillen van de scores in met name spelling (laag) tegenover de rest (hoog).
Ik las hier dat er meer kids met dyslexieverklaring zijn. Hoe werkt dat voor jullie?
Ik weet graag een beetje wat ik kan verwachten. Meer tijd voor toetsen bijv. zal ze denk ik niet nodig hebben.
De combi van slim zijn met dyslexie is best een lastige.
Veel hulp bij spellingsproblemen is tot nu toe gericht op herhaling herhaling herhaling. Laat dat nu net iets zijn waar mijn dochter echt erg slecht voor te motiveren is. (Het ís ook heel saai natuurlijk..)
Mochten jullie nog andere tips hebben, ook helemaal welkom natuurlijk. Dank alvast.
Excuus dat ik nog niet reageer op jullie verhalen verder. Ik moet me nog even flink inlezen.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door loekie »

Vraag voor maatschappelijk werk was om iets te doen met onzekerheid betreft rekenen.
Dan vind ik het bijzonder dat ze gaat observeren in sociale situaties. Het zou logischer zijn dat ze na een gesprek met jullie en met je dochter de school adviseert om de hiaten in de rekenontwikkeling aan te pakken en te zorgen voor succeservaringen tijdens de rekenles.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ze zei juist heel expliciet dat zij over de sociale ontwikkeling gaat en niet over de onderwijskundige zaken. Maar ik ben het met je eens dat het wel vreemd is dat er niet naar het wegwerken van de hiaten wordt gekeken maar wel naar een eventueel concentratieprobleem of labeltje. Heel groep 5 is feitelijk weggegooid wat rekenen betreft.

Overigens kwam het observatiemoment toevallig voorbij tijdens schoolreisje. Dan is alles spannend en overweldigend dus dan krijg je denk ik ook geen goed beeld van een kind.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Noelle »

@peanutbutter bij ons heeft heel veel overschrijven en zeg maar steeds 10 zinnen (of misschien waren het ook heel veel woordjes) overschrijven/herhalen geholpen al bleef het wisselend. Wij hebben na een eerste screening waarbij wel een vermoeden werd vastgesteld uiteindelijk geen verklaring aangevraagd om dezelfde reden als die jij noemt. Extra tijd leek niet nodig. Tot nu toe ook zo gebleken. Uiteindelijk hebben wij het ook een beetje gelaten voor wat het was. Hoewel er ook op de middelbare school een paar keer contact over is opgenomen heeft het eigenlijk niet tot problemen geleid en dus geen verklaring. Als je meer wilt weten over onze ervaringen mag je uiteraard een pb sturen .

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

@Peanubutter. Onze dochter zat in dezelfde situatie. De basisschool heeft er nooit iets aan willen doen omdat ze net te hoog scoorde. Maar bij ons is het wel een probleem geworden op het VO. Ze leest goed, maar heel langzaam. Op de middelbare school zijn veel meer vakken en is het tempo veel hoger. Van dat langzame leestempo heeft ze heel veel last met huiswerk maken, toetsen, alles.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Peanutbutter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Peanutbutter »

Dank voor jullie reacties.
Toch ook wel echt dat herhalen/overschrijven wat jij zegt Noelle. Vervelend he, omdat het zo niet-leuk is om dat te moeten doen.
Met lezen liep ze ook een tijdje achter, maar dat is ingelopen nu en gaat prima eigenlijk. Hopelijk blijft dat zo, zodat ze geen problemen daarmee krijgt op het VO, zoals jouw dochter, Vlinder. Jullie hebben daardoor niet alsnog een dyslexieverklaring aangevraagd voor haar?
Ik zal haar leestempo in de gaten blijven houden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Wij hebben ook veel herhaald. Heel veel dictee geoefend thuis. Het is misschien niet leuk, maar het hielp wel. Wij deden een poosje elke dag 5 woorden en 5 zinnetjes. Hou het kort :-).
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Noelle »

Misschien nog wel goed te weten dat t bij ons echt op het spellen zat, niet op lezen. Hier ook wel een E op spelling. Geloof dat voor vergoed dyslexie onderzoek je 3x achter elkaar een E moet scoren en ook tijd begeleiding moest hebben op school. De 3x een E kwam ze niet aan maar scheelde weinig. We hebben zelf toen een eerste onderzoek laten doen (en bekostigd) maar zoals aangegeven rees bij ons de vraag (dochter was ook niet blij met het werk/de aandacht) of t echt ging hinderen. We dachten toen dan pakken we het wel/weer op. Dat moment is niet gekomen. Dochter gaat nu naar de vierde klas van de middelbare school.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

@Dee. Ik denk dat ik toch eens zelf met haar zou gaan zitten. Wij hebben met onze dochter wel boekjes van Aandacht voor rekenen gebruikt. Daar staat de stof in die ze voor cito moeten weten. Dan kun je zien wat ze doet en wat ze weet. Maar je kunt ook andere boekjes gebruiken. Het is nu nogal vaag allemaal. Dromerig bij rekenen, wat houdt dat in? Luistert ze niet naar de uitleg? Maakt ze de sommen wel of niet? Krijgt ze het af? Heeft ze veel fout en wat dan? Heeft ze optellen, aftrekken, de tafels geautomatiseerd? Wat doet ze als ze zelfstandig moet werken bij rekenen?

Ik heb met mijn kinderen heel verschillende ervaringen wat er fout kan gaan bij rekenen.

De jongste liep ver voor. Veel verder dan wij wisten. Die liep helemaal vast in te moeilijk denken en faalangst. Ze leek haar sommen niet af te krijgen, maar in werkelijkheid was het veel te makkelijk en gumde ze de antwoorden steeds weer uit, omdat ze net zo snel (of beter net zo langzaam) wilde zijn als haar vriendinnetje.

Onze oudste heeft add. Ik zou denken dat als je kind alleen onoplettend is bij rekenen, dat het dan misschien geen add heeft. Onze dochter is overal en altijd onoplettend. Ze mist instructies. Die gaan grotendeels langs haar heen. Ze weet daardoor heel vaak niet wat ze moet doen. En de uitleg van dingen gaat ook vaak langs haar heen. Op die leeftijd was dat heel lastig. Want ze vroeg dan wel aan andere kinderen wat ze moest doen, maar die hadden niet altijd zin om haar te helpen, dus vroeg ze het maar niet meer. En als ze dan eindelijk gevonden had wat ze moesten doen, dan was de les al bijna om en dan schreef ze maar de antwoorden over van een ander kind omdat ze het anders niet af kreeg.

Het missen van uitleg is heel lastig als er op de lesstof wordt voortgeborduurd zoals bij rekenen. Stel je hebt de uitleg van cijferen of delen gemist of niet begrepen. Later komt die uitleg meestal niet meer, want je hebt die al gehad en dan krijg je wel herhalingssommen.

Dat ze met de juf 1-op-1 wel tot rekenen kwam, geeft wel een aanknopingspunt. Dan is het wel de moeite waard om een paar keer met haar te gaan zitten. Misschien kun je net een paar hobbels met haar nemen en lukt het dan weer.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Vlinder, bedankt voor je reactie.
Samen gaan zitten is eigenlijk niet nodig omdat we daar dus dat rekenonderzoek voor hebben laten doen in maart (!!!). Daar kwam o.a. uit dat het in de basis al fout zit. Plus -en minsommen niet gememoriseerd. Eigenlijk zou ze dus helemaal bij het begin moeten beginnen en dan kan ze pas zoals je zegt voortborduren. Ze is nu alleen maar hiaten aan het stapelen en school veegt feitelijk hun bips af met dat onderzoek en alle tips, adviezen en aanknopingspunten die daarin staan. Ze doen er niks mee. Dochter heeft zichzelf ook allerlei onhandige strategieën aangeleerd die het werkgeheugen zo erg belasten, dat ze telkens de draad kwijtraakt. Het feit dat ze met eigen strategieën komt, zegt ook iets over haar intelligentie.

Haar juf van vorige jaar zij m.b.t. taallessen en dan in het bijzonder de spellinglessen: dochter zit achterstevoren, ondersteboven op haar stoel, uit het raam te staren of te tekenen, maar als ik haar een vraag stel over de net behandelde stof, dan weet ze het antwoord. En schrijft ze alle woorden goed.
Wat de huidige leerkrachten bij rekenen zien: dochter zet een knopje om zodra de rekenles begint. Schakelt uit. Eigenlijk denk ik nu dat dit dus laat zien hoe groot die weerstand tegen rekenen is. En dat ze gewoon totaal niet weet wat ze moet doen, omdat ze aan het voortbouwen is op een hele wankele basis.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Maar de basis is niet zo moeilijk. Mijn dochter had ook moeite met memoriseren. Daar zit maar 1 ding op en dat is heel erg veel oefenen. Wij hebben een tijd lang elke dag thuis rekenspelletjes gedaan met optellen, aftrekken en keer. En dat heeft wel geholpen. Het is frustrerend als school er niet genoeg aan doet, maar het kan wel helpen om er zelf iets aan te doen.

Wij deden met skipbo kaarten elk een stapeltje, dan tegelijk ieder 2 kaarten omdraaien en dan uitrekenen (optellen, aftrekken of keer) en dan wie het hoogste heeft krijgt de kaartjes (of wie het snelst is, of wat je afspreekt), wie de meeste kaartjes heeft, heeft gewonnen. We hebben ook wel Malle getallen gedaan.

Wel heel ontluisterend. Ze is gewoon afgehaakt. Maar het is goed dat je het uit hebt laten zoeken en weet waar het aan ligt. Als het hiaat zo groot is kom je er niet meer met wat extra uitleg in de les. Wat wil school nu dan doen?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Geen idee, wacht op een antwoord. Lijken dus heel erg te sturen op onderzoek naar concentratieprobleem, eventueel autisme of add.
Thuis oefenen doen we ook zeker wel maar ik merk dat ik het lastig vind om dit consistent te doen. Ik moet er een structuur in krijgen en als ik niet thuis ben (ik werk ook avonden), dan moet papa het kunnen overnemen. Maar we proberen zeker te oefenen. Spelen daarnaast ook spelletjes met getallen zoals Rummikub. En proberen concreet te rekenen, op aanraden van degene die het onderzoek heeft afgenomen. Laatst de vraag van dochter over hoeveel dagen de zomervakantie begint. Daar probeer ik dan een rekensom van te maken met haar, maar dan zegt ze doodleuk: ja mam, school is uit, ik ga nu niet meer rekenen, hoor. :roll:
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Natuurlijk kun je verder onderzoek doen naar andere dingen. Maar ook als je kind add of ass zou hebben, dan nog steeds moeten de onderste stenen van de rekenmuur in orde komen.

Concreet rekenen lijkt wel leuk, en helpt ook wel voor begrip, maar dat helpt niet voor memoriseren. Voor memoriseren is er ook een bepaalde snelheid nodig. Het is een kwestie van onthouden. Daarom zijn er voor de tafels ook van die liedjes enzo. Spelletjes met 2 dobbelstenen werkt ook goed voor optellen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ik heb inmiddels ook reactie op de vraag wat ze nu gaan doen. Voor nu zien ze geen reden tot extra onderzoek (gelukkig) en dochter blijft in de intensieve instructiegroep zitten voor rekenen. Ze wordt dan samen met wat andere kinderen uit de klassen gehaald. Voor nu de vraag of RT extern inzetten nog nodig is of dat we met thuis oefenen voldoende doen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Toch fijn dat het externe onderzoek van de baan is. Een ongemotiveerd kind heeft al snel ass of add. Daar heb je niets aan als de oplossing is om het kind niet meer te overvragen maar juist te ondersteunen.

Hier was ook weerstand voor huiswerk. Ze deed nooit huiswerk. Nu ze zag dat rekenen ineens haar slechtste ipv sterkste kant is geworden, ging er een knopje om. Iedereen oefent wel eens thuis. Elke schooldag in de middag of avond even 10 sommen die ze lastig vindt. Ze ziet haar niveau alweer opklimmen.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Oh jahoor, oefenen is heel normaal wat mij betreft. Ik krijg het gewoon alleen lastig in de dagelijkse structuur.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Ellen Lang
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 01 feb , 2023 6:07 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Ellen Lang »

Hallo, mag ik nog aanhaken bij deze groep, ook al is het jaar al bijna voorbij?

Dochter is 7, en zit in groep 5. Dit jaar halve dagen naar school geweest, en aan het eind van het jaar doorgetoetst. Blijkt dat ze ontzettend asynchroon is, met groep 5 als ondergrens van haar prestaties. Dus nu is de vraag: wat nu?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ja hoor, nooit te laat als er nog schoolweken over zijn. Welkom Ellen. :grin: De ‘wat nu’ is een veel gehoorde vraag hier op het forum. Hier keek school vooral naar het begrijpend lezen-niveau, omdat dat iets zegt over hoeveel een kind begrijpt van de lesstof die het leest. En het rekenniveau vormt hier geen beperking, want op dat vak kan apart versneld of vertraagd worden.

Over het ‘wat nu’ is hier een knoop doorgehakt voor komend schooljaar. De iq-test liet zeer hoge potenties zien en met de lvs-toetsen heeft ze met alles (ruim) 1F-niveau gehaald. Direct naar gr 7 kan niet om verschillende redenen, maar ze gaat wel gr6 en gr7 in 1 schooljaar doen en komend schooljaar over naar gr7 wanneer dat wel passend is. Geeft haar ook motivatie om zich in te zetten voor dat doel. Ze heeft er zin in.

Ellen Lang
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 01 feb , 2023 6:07 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Ellen Lang »

Dank, Merriedroom. Wat ik nog vergeten was te vermelden: dochter heeft groep 4 en 5 op hb onderwijs gedaan. Zal dat dus ook volgend jaar gaan doen, icm hb dagbesteding (zo noem ik het maar even, een plek voor hb’ers die niet of slechts in deeltijd naar school kunnen).

Ik wil dochter liever niet nog een jaar versnellen, maar tijdens het gesprek dat ik vandaag voerde met degene die het didactisch onderzoek heeft uitgevoerd, heb ik geconcludeerd dat ik er rekening mee moet houden dat we dat op enig moment toch zullen besluiten. Ik begreep rationeel de uitspraak “kijk wat je kind nú nodig heeft, en kijk niet te ver vooruit (met alle zorgen die daarbij horen)” wel, maar ik begrijp nu ook hoe je je soms vertwijfeld kunt afvragen waar je nou toch goed aan doet.

Oh en fijn, Merriedroom, dat er duidelijkheid is bij jullie, en dat je kind er een goed gevoel bij heeft.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

merriedroom schreef:
vr 30 jun , 2023 3:09 pm
Ja hoor, nooit te laat als er nog schoolweken over zijn. Welkom Ellen. :grin: De ‘wat nu’ is een veel gehoorde vraag hier op het forum. Hier keek school vooral naar het begrijpend lezen-niveau, omdat dat iets zegt over hoeveel een kind begrijpt van de lesstof die het leest. En het rekenniveau vormt hier geen beperking, want op dat vak kan apart versneld of vertraagd worden.
Wat zijn ze in dat opzicht flexibel zeg, bij jullie op school. Ik zou al blij zijn als onze school een greintje van die flexibiliteit had.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Ellen Lang
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 01 feb , 2023 6:07 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Ellen Lang »

Oh ja, begrijpend lezen, daar schreef je nog iets over. Tja, daarbij zit ze qua inhoud op groep 7 niveau, en qua begrip vd opbouw op groep 6 niveau (en dat heeft m.n. te maken met dat je bepaalde dingen eerst een keer aangeboden moet hebben gekregen voordat je dat kent. Dat kom je in het dagelijks leven niet zoveel ‘spontaan’ tegen). Die redenering volgend zou ze naar groep 7 moeten…? Ik denk dat ze het dan op veel rekenonderdelen wel lastig zal krijgen. Op sommige rekenonderdelen zit ze op groep 7 niveau, op andere net aan op groep 5. In aanmerking genomen dat ze het hele jaar nauwelijks reken- en taalonderwijs gehad heeft, is dat nog niet zo’n slechte score. Ik vraag me wel af hoe ze had gescoord als ze wél rekenonderwijs had gehad dit jaar.

Maar goed. Versnellen is dus nog niet aan de orde. De vraag is wel hoe het onderwijs volgend jaar ingericht moet worden, en ook wat school daarin aan maatwerk kan en wil leveren.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ik gun iedereen onze school, Dee. En jullie al helemaal.

Het is met begrijpend lezen niet zo dat ze dat als niveaurichting gebruiken, maar meer dat als rekenen en technisch lezen voorlopen en begrijpend lezen niet, dat je dan moet uitkijken met te snel versnellen. Niet elke voorsprong hoeft beantwoord te worden met een versnelling, of direct met een versnelling. Aan de andere kant stromen er elk jaar wel een aantal kinderen uit met 9 jaar. Het belangrijkste is dan om een team van school en ondersteuners om je heen te hebben die in dit traject mee kunnen en willen gaan.

Belangrijkste vragen: haalt het kind voldoening uit het huidige aanbod en verrijking en durft het bij tijd en wijle in de leerkuil te stappen? En heeft het aansluiting in de klas? Dan hoeft een versnelling niet nodig te zijn ondanks dat veel leerdoelen al behaald zijn.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Dee85 schreef:
vr 30 jun , 2023 6:09 pm
Wat zijn ze in dat opzicht flexibel zeg, bij jullie op school. Ik zou al blij zijn als onze school een greintje van die flexibiliteit had.
Ja, ik lees soms ook dingen die ik mijn kinderen ook had gegund en hard voor heb gestreden, maar de scholen hier konden dit helaas niet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Ellen Lang
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 01 feb , 2023 6:07 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Ellen Lang »

merriedroom schreef:
vr 30 jun , 2023 6:51 pm
Het is met begrijpend lezen niet zo dat ze dat als niveaurichting gebruiken, maar meer dat als rekenen en technisch lezen voorlopen en begrijpend lezen niet, dat je dan moet uitkijken met te snel versnellen.
Ah ja, natuurlijk. ☺️
merriedroom schreef:
vr 30 jun , 2023 6:51 pm
Belangrijkste vragen: haalt het kind voldoening uit het huidige aanbod en verrijking en durft het bij tijd en wijle in de leerkuil te stappen? En heeft het aansluiting in de klas? Dan hoeft een versnelling niet nodig te zijn ondanks dat veel leerdoelen al behaald zijn.
Voldoening en leerkuil? Mwah, denk het niet. Aansluiting in de klas? Zeker wel. Ze komt momenteel alleen in de middag naar school, voor de sociale contacten. Dat is haar belangrijkste motivatie. Andere reden om in de middag naar school te komen is dat ze dan project onderwijs e.d. doen.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Ik ben benieuwd hoe school de instructies gaat verzorgen. Het klinkt goed dat ze juist tijdens de projecttijd voor het sociale contact komt en dat die aansluiting er ook is. Maar ze mist wel uitleg in de kernvakken. Dat is ook nodig als je ver voorloopt. Ik merk het aan mijn zoontje die zeker 3 jaar voorloopt op rekenen maar de instructies in de klas alsnog opzuigt en meteen eigen maakt zodat het rekenen nog beter gaat. Hij maakt zelf de vertaling van de geleerde basis naar de moeilijkere sommen. Maar als je dochter niet volledig naar school kan, is dit ook meer iets om later op te pakken?

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Hier is het laatste rapport binnen. Begrijpend lezen van I naar II gegaan, spelling van II naar I, technisch lezen e7 en rekenen van een IV naar een V. Dus weer achteruitgang.
Op het rapport lees ik wel wat kleine positieve dingen maar verder vooral dat ze makkelijk afdwaalt, beter moet opletten omdat ze anders dingen mist, mbt de zaakvakken waarschijnlijk veel weet maar de kennis meer mag delen en dat enthousiast iets kan vertellen als het onderwerp haar boeit maar dat ze dat ook meer mag gaan doen bij onderwerpen die minder interesseren.

Ik lees vooral een kind dat afhaakt in veel opzichten. Jammer. Hopelijk volgend jaar meer rust in de tent en een leerkracht die beter met haar om kan gaan. Al heb ik daar een beetje mijn twijfels bij omdat ik de leerkracht van volgend jaar vrij goed ken.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

Wat frusterend Dee, maar is het nog een optie om een andere optie te zoeken. Eigenlijk lees ik weinig vertrouwen in de aanpak en de toekomst voor jouw dochter op deze school.

Hier ook citoresultaten. Een hoge I voor rekenen (geen verrassing) en een II voor begrijpend lezen. De II is een teleurstelling en ook wat moeilijk te duiden. School gooit alles op zijn dyslexie en heeft daarom ook weinig zin lijkt het wel om verder te kijken. De Rt voor begrijpend lezen (sowieso vreemd dat zoon dat krijgt met dergelijke scores) hebben geen effect en zoon haat die lessen. Hij zit erg in de weerstand ivm het groepje en de aanpak. Ik vind dat hij gewoon zijn best moet doen en niet zo dwars, maar een kind van 9 denkt niet altijd zo rationeel.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Gelukkig gaan een boel dingen ook redelijk tot goed op deze school en het belangrijkste is dat dochter echt goede vrienden heeft in de klas. Maar qua gebrek aan ondersteuning hebben ze een dieptepunt bereikt nu. Ik ben al op zoek naar een remedial teacher. Volgend schooljaar gaan we het vol gas opnieuw proberen. Want ik heb nu ook eerlijk gezegd geen zin meer. Nog twee dagen en dan is het hier vakantie.

Heb je enig idee waarom het begrijpend lezen minder goed is gegaan Eigenwijsneus?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Eigenwijsneus »

@Dee, een leuke klas met vrienden is heel veel waard dus ik snap dat je daarom liever blijft en dat er ook veel dingen wel goed gaan is ook positief. Alleen het rekenen blijft dus een uitdaging voor jouw dochter.

Ik denk dat zoon begrijpend lezen lastig vindt ivm de grote hoeveelheid tekst, het idee hebben dat hij het toch niet kan (extra benadrukt door dat RT groepje natuurlijk, terwijl voor mij een II score niet bepaald aanleiding geeft tot het moeten deelnemen aan een RT groepje) en natuurlijk ook wel dyslexie en de soms niet helemaal juiste toepassing van de hulpmiddelen die voor dylecten bij de cito mogen. Nu zijn die hulpmiddelen die mogen bij begrijpend lezen wel zeer beperkt maar zoon ervaart vooral tijdens zo'n toets tijdsdruk. Thuis heb ik weleens met hem gekeken maar ik zie niets waarvan ik denk dat hij het niet kan, alleen ongeduldig en daardoor soms wat slordig. De citotoetsen schijnen volgend jaar te worden aangepast dus misschien wordt het beter?

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Dee85 »

Ohja, hoe worden ze dan precies aangepast?
Ik begrijp goed de link tussen faalangst en dat RT groepje. Een II score is ook zeker niet slecht voor een dyslect met een hoge intelligentie. Maar school heeft daarin ook een hoge verwachting, toch? Hoog IQ = hoge scores. De leerkracht die mijn dochter volgend jaar krijgt, denkt ook zo. Mijn oudere dochters hebben hem ook gehad en ze moesten echt door alle hoepeltjes kunnen springen voordat ze uberhaupt een vorm van verrijking kregen.

Op onze school krijgen de kinderen vanaf groep 5 een uitstroomperspectief, dus welk VO niveau zij vermoedelijk aankunnen. Bij dochter staat dat dit nu niet vast te stellen is door de uitlopende scores. Ik blijf het bizar vinden dat ze aangeven 'geen zorgen, maar we houden het in de gaten'. Dit is toch zorgelijk? En wat houden jullie dan in de gaten? En wanneer vinden jullie het zorgelijk? Wat gaan jullie dan doen? Is er al een plan? Allemaal vragen die ik had willen stellen. Maar die vragen bewaar ik voor volgend schooljaar. Voor nu gaan we proberen elke dag in de vakantie 10 minuutjes te oefenen. Tafels, plus -en minsommen en klokkijken afwisselen. En verder vooral lekker bijkomen en leuke dingen doen!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Faya »

Ik hoop voor jullie allemaal dat het volgend jaar wat soepeler loopt.

Hier geeft de cito een wat wisselend, maar niet onverwacht beeld - lezen en rekenen A+, dmt en spelling een C. Iets wat denk ik een combinatie is van een relatief lage verwerkingssnelheid en slecht kunnen automatiseren. Haar werk wordt behoorlijk gecompact en zelfs dan komt ze lang niet altijd genoeg aan haar verrijkingswerk toe, terwijl ze die verrijking wel nodig heeft om het interessant te houden op school. Maar ik vraag me nu af of ze misschien niet te weinig oefening heeft gehad. Aan de andere kant - is het nou echt erg als je niet binnen een bepaalde tijd een rijtje woorden kan lezen als je wel Avi M7 hebt?
Maar goed, eerst vakantie! Na de vakantie een wat striktere juf (beetje zelfde type als waar Dee het over had, denk ik). Niet voor iedereen goed, maar ze kan wel heel goed de rust in de klas bewaren en dat is voor onze dochter wel weer fijn. En hopelijk is de andere juf dan wat empathischer, voor het evenwicht :)
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door merriedroom »

Het doel om straks in groep 6 in een paar maanden toe te werken naar groep 7 geeft hier heel veel motivatie. Dat merkte de juf al meteen. Ik hoop dat jouw dochter ook genoeg motivatie kan vinden, Faya.

Maar herkenbaar van het pluswerk. Hier stortte het tempo ook in en bleken de 2 juffen zelfs verschillend in het verrijkingswerk te zitten: de ene vooraf en de ander na het gewone schoolwerk. Dat gaf ook verwarring. Het maakte niet veel uit: verrijkingswerk en gewone werk kwamen nog steeds niet altijd af. Kwam ook omdat ze verrijkingswerk alleen maar als extra zag en soms ook stom vond en de gewone stof te saai en makkelijk. Het versnelde tempo is waar ze eigenlijk al 2 jaar om vroeg en nu eindelijk krijgt.

En schroom als school en ouders niet om verrijking ook (tijdelijk) af te bouwen. Leerkuilen komen en gaan. Hier is de verrijking op rekenen dit jaar ook gestopt, omdat ze duidelijk de leerkuil in het gewone werk al tegenkwam. Daar had ze al een hele kluif aan. Dat zou voor je dochter op spelling misschien ook wel goed kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 5 en 6 2022/2023

Bericht door Vlinder42 »

Vergeet splitsen niet, Dee ;-).

Hier is een plaatje van het rekenmuurtje, misschien heb je daar iets aan.
https://schoolsupport.nl/image/media/pr ... s@600w.jpg

Het is heel vervelend dat school zo weinig betrokkenheid laat zien. Uit wat je schrijft lijkt het erop dat je dochter de basis van de rekenmuur niet goed beheerst en daardoor de lessen die daarna komen niet goed kan volgen. Logisch dat ze dan afhaakt. Het vervelende is dat dat niet op te lossen is met extra instructie van de les op dat moment. Het gat wordt alleen steeds groter als ze hier niets aan doen. Oefenen en/of RT lijkt me dan toch wel nodig. Ik zou zeker begin van het jaar hierover een gesprek aanvragen. ‘We houden het in de gaten’ betekende op onze school dat ze niets deden en bij de volgende cito concludeerden dat het nog steeds niet goed ging :-(. Hopelijk is het op jullie school beter, maar als er helemaal geen plan is, dan weet ik het niet zo zeker.

Hier een artikel waar je mogelijk iets aan hebt
https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitl ... nproblemen
En deze
https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/rekenmuurtje

Fijne vakantie!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie