Jong kind en sportprestaties

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Jong kind en sportprestaties

Bericht door Meisje16 »

Dochterlief kan niet stilzitten en is de hele dag aan het dansen, zingen en turnen. Ze heeft voor alles ook een clubje en ze is érg prestatiegericht. Ze is nu gevraagd voor de turnselectie (waarbij het turnen iets serieuzer wordt aangepakt en de training ook iets langer duurt dan bij de recreatiegroepen). Ik twijfel, want wij proberen zelf continu aan te geven dat ze dingen leuk moet vinden, en niet per se iets goed moet kunnen. We zijn een beetje bang dat we haar prestatiedrang hiermee alleen maar voeden, terwijl ze tegelijkertijd faalangstig is op het moment dat ze denkt dat ze iets niet kan. Hoe vinden we de balans in haar blijven uitdagen in haar sport (en wetende dat ze daar ook écht voor moet oefenen en dus leert leren, en dat hopelijk op andere momenten ook kan toepassen), én de nadruk weghouden van overal de beste in moeten zijn (want dat wil/vindt ze zelf)?

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door Ollie »

Prestatiegericht zijn hoeft niet perse een probleem te zijn, mits het 'de aard van het beestje is'. Als kind was is net zo, ik sportte graag en ik was daarin fanatiek en prestatie gericht. Ik presteerde graag en probeerde mezelf steeds te verbeteren en vond het leuk om de beste te zijn. Daar trainde ik dus ook hard voor. Toen dat harde trainen niet meer ging vanwege andere verplichtingen kreeg ik ook minder plezier in de sport. Eigenlijk heb ik het nog steeds. Als ik iets doe wil ik er eigenlijk vol voor gaan en het beste uit mezelf halen.

Het faalangstige zou ik in de gaten houden. Toch is daarvoor minder vragen ook niet altijd de oplossing. In een groep kinderen die allemaal hard willen werken en min of meer getalenteerd zijn zal ze ook sneller leren dat er soms misschien ook anderen zijn die beter zijn en dat je door te blijven oefenen dingen kunt leren die je eerder niet kon of dacht niet te kunnen. Dat kan juist ook helpen om faalangst te verminderen. Sporten in een groepje waar je altijd het beste bent en dingen vaak gelijk of met minimale inspanning voor elkaar krijgt kan faalangst juist ook in de hand werken omdat ze gaan denken dat je het in een keer hoort te kunnen.

Als je ze het zelf graag wil en het leuk vindt dan zou ik haar lekker laten gaan. Daarbij kan je nog steeds benadrukken dat het voor jullie het belangrijkste is dat ze er plezier in heeft.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door Anne72 »

Onze kinderen blinken niet uit in een sport. Dus eigen ervaring heb ik niet.
Zelf zou ik als ze veel bij een club zouden trainen ook met de trainers overleggen naar het pedagogisch klimaat: hoe pakken zij dit aan. En regelmatig gaan kijken en luisteren om vinger aan de pols te houden

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door boom »

Lekker laten gaan! Ze trapt vanzelf op de rem als ze het niet leuk blijkt te vinden. Hier ging dat ook zo. Zoon, ook zo’n type die graag wil winnen, nooit stil kan zitten, werd op hele jonge leeftijd gescout en was toen hij startte met afstand de jongste bij de regiotraining. Hoe leuk hij de sport ook vond (vindt!, gelukkig maar), hij was nog gewoon te jong. We moesten hem huilend die kant opbrengen, geen idee waarom hij het niet naar zijn zin had, maar hij heeft (wij hebben) het misschien een of twee maanden volgehouden. Een jaar of twee later vroeg hij opeens uit het niets of hij er weer naar toe zou kunnen. Hij bleek nog welkom en vanaf die dag is hij er 100% voor gegaan. We zijn inmiddels ruim 10 jaar verder en hij beleeft er nog steeds enorm veel plezier aan. Daar vindt hij zijn peers.
Ik zou haar dus volgen hierin en inderdaad het plezier benadrukken. Maar er is niks mis met een gezonde dosis fanatisme! Hou ik van. ;) :grin:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door loekie »

Mijn jongste heeft op heel hoog niveau gesport en beoefent die sport nog steeds op behoorlijk hoog niveau, al traint hij sinds hij werkt wel minder. Ik denk dat sporten op hoog niveau ook kansen biedt om emotioneel te groeien en om sociale vaardigheden te ontwikkelen. In een selectiegroep zijn meer kinderen die de beste willen zijn en als het goed is leren kinderen om zichzelf te verbeteren en het beste uit zichzelf te halen. Ze leren ook dat er maar één de beste kan zijn en dat je ook tevreden kunt zijn als je het zo goed mogelijk hebt gedaan.
Het pedagogisch klimaat bij de sportclub is natuurlijk wel belangrijk. Leren om hard te werken en om met frustraties om te gaan kan gezond zijn, maar helaas zijn er ook voorbeelden van een ongezond sportklimaat waarin kinderen niet respectvol behandeld worden. Dus als ouder moet je altijd goed op signalen letten.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door Hanneke »

boom schreef:
vr 13 mei , 2022 3:33 pm
Lekker laten gaan! Ze trapt vanzelf op de rem als ze het niet leuk blijkt te vinden. Hier ging dat ook zo. Zoon, ook zo’n type die graag wil winnen, nooit stil kan zitten, werd op hele jonge leeftijd gescout en was toen hij startte met afstand de jongste bij de regiotraining. Hoe leuk hij de sport ook vond (vindt!, gelukkig maar), hij was nog gewoon te jong. We moesten hem huilend die kant opbrengen, geen idee waarom hij het niet naar zijn zin had, maar hij heeft (wij hebben) het misschien een of twee maanden volgehouden. Een jaar of twee later vroeg hij opeens uit het niets of hij er weer naar toe zou kunnen. Hij bleek nog welkom en vanaf die dag is hij er 100% voor gegaan. We zijn inmiddels ruim 10 jaar verder en hij beleeft er nog steeds enorm veel plezier aan. Daar vindt hij zijn peers.
Ik zou haar dus volgen hierin en inderdaad het plezier benadrukken. Maar er is niks mis met een gezonde dosis fanatisme! Hou ik van. ;) :grin:
Dit.
Niet te veel denken, gewoon ondergaan.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door Lieverding »

Mijn dochter heeft ook dat, psychomotorische overexcitabilitie.
Ze zit ook op alles, zat. Nu ze is net 9 zit ze enkel op tennis en hockey. Ze hockeyt 3x per week en tennist 6-8 uur per week nog. Nog omdat vanaf volgend jaar gaat tennis veel meer uren worden per week. Ze is heel getalenteerd wat je op die leeftijd noemt als: doorzettingsvermogen, insentrieke motivatie, energy en daalbij balvaardigheden. Ze heeft dus veel potentie op top te halen maar daarbij heb je nodig nog je omgeving en een beetje geluk. De omgeving zijn ouders, die moeten achter staan, die moeten als het nodig is soms extra laten doorzetten soms juist rust vinden. Geluk /deels omgeving is of je op tijd wordt gezien, gecoach en er is iemand die meedenkt om prestaties op hoger niveau te halen, alles halen van potentie.

Dus tja alle drie factoren hebben dus samenwerking en basis nodig. Als je kind het niet wil: uren ook als het 30 graden is op de baan werken aan techniek, feestjes afslaan, met breed lach en plezier naar wedstrijden gaan en trainingen dan kan je doen wat je wil maar het motivatie verliest zich uiteindelijk. Als je als ouder het ziet als “komt goed, ik zie het wel” uiteindelijk haalt je kind te top niet sws zonder sterke ouders die beslissingen moeten maken ook wel maar ook degene die overaal kind meebrengen naar elk wedtstrijd in het land en buitenland.

Is ook niets mis mee om in bootje te stappen, ervaren en dan uitstappen. Ik weet uit ervaring dat hb kinderen vinden zich ergens en omdat ze daar wel gezien worden en leren leren bijten ze daar zich eraan vast, ze willen het beste uithalen van zichzelf. Mijn dochter geniet van tennis, ze is heel jong 9 jaar doet knltb opleiding, groen, speelt wedstrijden en moet ook omgaan leren met teleurstellingen want ze speelt wedstrijden vaak tegen 12 jarigen. Ze heeft drie coaches en ze denken ook mee met de ontwikkeling en wat ze kunnen doen en we als ouders geven wat we kunnen ons tijd en geld.
Als ze met 10-11 jaar verkiest hockey of wil niet meer tennisen of niet op topniveau is ook goed dan doen we een stapje terug

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door Noelle »

Ik zie dat de post al wat ouder is. Maar zoals Hanneke denk ik zie ik zou t gewoon ondergaan. Kan heel leuk zijn. Er open voor staan maar ‘niet te serieus nemen in de zin dat je de voor en nadelen blijft zien n je niet laat meeslepen en sommige dingen met een korreltje zout blijft nemen als t serieus wordt’ zou mijn advies zijn. Intensief met een sport bezig zijn op hoog/hoger niveau is ook heel leerzaam en leuk en kan veel meerwaarde bieden is onze ervaring.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door boom »

Zo zie ik dat ook, Noelle, dat een kind er veel meer van leert dan alleen de vaardigheden van de sport zelf. Vandaag was zo’n voorbeeld dat mijn man en ik tegen elkaar zeiden dat hij dat toch maar mooi te danken heeft aan de vele wedstrijden die hij speelt. Je groeit er mentaal ook van.
Zoon had mondelinge toetsen en ging er best ontspannen heen. Hij was klaar voor deze uitdaging, net als al die wedstrijden, waar je toch moet leren omgaan met spanning, angst om te falen, de druk die je jezelf oplegt en de verwachtingen van anderen.
Dus ja, zolang je kind er plezier in heeft en intern gemotiveerd is om ervoor te gaan (en je kunt het als gezin financieel lijden én andere kinderen lijden er niet al te erg onder -helemaal voorkomen kun je dat volgens mij niet-), dan zou ik het zeker stimuleren.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door Meisje16 »

Toevallig gisteren gehoord dat dochter is geselecteerd en ná de zomervakantie mag meetrainen met de selectie. Ivm haar leeftijd mag ze voorlopig nog 1x per week trainen, maar dat wordt langzamerhand opgebouwd. We zien wel echt dat ze daar veel meer haar best moet doen/doet dan tijdens de gewone training. En idd zoals velen schrijven, de ervaringen van doorzetten, omgaan met spanning, niet altijd de beste kunnen zijn etc. zijn niet alleen in de sport van belang, maar bij een heleboel situaties waar ze de rest van haar leven mee te maken zal krijgen.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Jong kind en sportprestaties

Bericht door boom »

Top, leuk voor je dochter, Meisje16! Ik wens haar en jullie veel plezier met wat er op haar “lange mat” komt. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie