Rots en water training

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Rots en water training

Bericht door Halve mandarijn »

Mijn zoon start binnenkort met de rots en water training. Om zijn sociale weerbaarheid te vergroten en voor zijn impulsbeheersing en emotieregulatie.
Het stond al langer op de planning, maar de behoefte om iets te doen wordt mm er de week groter. Hij luistert ineens veel slechter op school en de BSO en hij kan de afgelopen weken volledig uit zijn stekker gaan om iets kleins (in mijn ogen dan). Hij heeft 2 plekjes in huis waar hij rust kan vinden, maar het is zo zielig om hem dan intens verdrietig te zien. Ook ziet hij dat anderen makkelijker contact leggen dan hij. Ik denk dat zijn eisenpakket voor vriendjes te hoog is.
Iemand ervaring met rots en water training?

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Rots en water training

Bericht door Marthe »

Mijn kinderen deden dit via school. Ik heb niet het idee dat het nou echt iets opgeleverd heeft.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Rots en water training

Bericht door Hanneke »

Hier eerlijk gezegd hetzelfde als Marthe. Maar dat was bij oudste, ik denk al 12 jaar geleden. Dus of dat nog representatief is?
En in schoolse setting is misschien ook niet vergelijkbaar.
Ik herinner me ook dat andere ouders wel positief waren toen.

Ik hoop dat jouw zoon er echt wel iets aan heeft.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Rots en water training

Bericht door Vlinder42 »

Mijn oudste dochter heeft deze training gedaan 4 jaar geleden. Ze was toen bijna 8. Ik heb er op zich geen spijt van, want door de mevrouw die deze training gaf kwamen we erachter dat ons kind een brilletje moest hebben. Maar de training zelf heeft niet zoveel opgeleverd. Onze dochter zag niet echt verband tussen de training en de gebeurtenissen op school. En ze vond ook dat de situaties in de training niet realistisch waren. Dan zeiden ze daar ‘Dan ga je zo staan en dan zeg je dat en dan loop je weg’. Alsof het daarmee opgelost was, maar m’n dochter zei dan ‘Ja, en dan komen ze achter me aan.’ En wat ze dan moest doen werd niet verteld.

M’n dochter is nu 11 en weerbaarheid blijft een probleem. Ze gaat nu deze week toevallig voor een proefles naar judo. Ik zou hem op zo’n sport doen, judo, taekwondo, aikido, karate, zoiets. Er zijn heel veel soorten. Het is lichamelijk, dus misschien raakt hij daarmee iets van zijn emoties kwijt en krijgt hij er zelfvertrouwen door. En er wordt ook vaak veel aandacht besteed juist aan emotieregulatie omdat je niet maar zo met anderen mag gaan vechten. En wie weet doet hij daar een vriendje op.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Rots en water training

Bericht door Halve mandarijn »

Ik houd mijn verwachtingen dan maar laag, maar ik hoop stiekem wel dat er meer uitkomt dan een bril, haha.

Judo of een andere verdedigingssport hebben we vaker aan gedacht, ook vanwege de weerbaarheid en het samenwerken. Hij heeft 6 proeflessen nu gehad via school, superleuk, maar hij vond het vreselijk stom. De andere kinderen hielden zich niet aan de regels zoals je moest vechten en expres vallen is ook maar stom. Tja...

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Rots en water training

Bericht door Hanneke »

Paardrijden is ook een fantastische bezigheid voor emotieregulatie. Er wordt niet vlug aan gedacht als zodanig, maar mocht je zoon paarden leuk vinden, dan kan dat een tip zijn.
Liefst bij een stal die in de richting van Natural horsemanship zit.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Rots en water training

Bericht door Halve mandarijn »

Ook een mooi idee, niet aan gedacht. Helaas is hij bang voor vrijwel alle dieren, alleen insecten en hamsters zijn oké.

Esk
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 feb , 2022 5:14 pm

Re: Rots en water training

Bericht door Esk »

Ik heb geen ervaring met deze training, maar ik herken wel e.e.a. van mijn zoon een aantal jaren geleden. In de zin van het volledig uit de stekker gaan om niks en het niet luisteren. Kan dat ook niet het gevolg zijn dat hij misschien niet het aanbod op school heeft wat hij nodig heeft? BIj mijn zoon was het gedrag meteen over toen hij voldoende aanbod kreeg. Later zijn we overgestapt op voltijds HB onderwijs en ineens had hij ook vriendjes. Nooit geen problemen meer mee gehad. Het probleem zat niet bij mijn zoon, maar bij een gebrek aan peers. Als ik 1 ding geleerd heb, is dat, in ieder geval bij ons, een gedragsverandering altijd een oorzaak had. Als de oorzaak was weggenomen, ging het gedrag ook weg ;) .

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Rots en water training

Bericht door Marthe »

Wat Esk hierboven schrijft herken ik ook.
Peers zijn enorm belangrijk.
Daarnaast heeft mijn kind hulp van een psychomotorisch kindercoach gehad die ook gebruik maakte van reflexintegratie.
Dit heeft heel veel moois opgeleverd. Kind leeft nog steeds intens maar emotiebeheersing is stukken vooruit gegaan.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Rots en water training

Bericht door Halve mandarijn »

Dank je esk. Ik heb ook lopen denken wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van het verslechteren van zijn gedrag. Een zieke opa, verjaardag, toe aan vakantie, aanbod op school, de oorlog in de Oekraïne. Maar er is altijd wel iets te bedenken, waardoor het lastig is om erachter te komen wat het nu is.

Aan peers denk ik geen gebrek. Om een of andere reden lopen veel kinderen uit onze privé omgeving voor in hun ontwikkeling. Hij zit ook op schaakles waarbij hij veel slimme kinderen tegenkomt, maar daar maakt hij ook moeilijk vriendjes. Maar ook in zijn klas doen veel kinderen het erg goed. Dat laatste komt denk ik doordat zijn juf de ECHA specialist is, de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong komen sneller bij haar in de klas dan in de andere klassen. Sowieso is het in en uitstroom niveau op zijn school erg hoog. Het lijkt soms juist wel moeilijker te gaan met slimme kinderen of met oudere kinderen. Eigenlijk gaat hij vrij goed samen met juist jongere kinderen die heel gemakkelijk zijn in de omgang en alles wel best vinden.

Of hij op school het aanbod krijgt wat hij nodig vindt, dat weet ik niet goed. Ik denk van wel. Aan de ene kant zie ik dat ze hem op diverse niveaus laten werken, regulier groep 3 met spelling, lezen met groep 4 en verrijkingsopdrachten en verdiepingsopdrachten met rekenen. Wel krijgt hij naar mijn idee met rekenen veel herhaling. De juf geeft aan om het memoriseren te leren. Ze ziet een ontzettend gemotiveerd kind dat zich goed kan concentreren wanneer hij een werkje kiest vanuit intrinsieke motivatie. En ze ziet een treuzelkont dat zich makkelijk laat afleiden als hij iets moet doen wat hij moet doen.
Ik mag er vanuit gaan dat zijn juf er toch kijk op heeft.

En Marthe, ik ga even lezen wat reflexintegratie inhoudt, had er nog nooit van gehoord.

Je wil gewoon dat je kind gelukkig is. Maar tegelijkertijd zie ik dat hij het zichzelf zo moeilijk maakt soms.

Plaats reactie