Sidi

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Sidi

Bericht door Vlinder42 »

Wie heeft er ervaring met de sidi op school? Bij ons op school gaan ze nieuw met dit signaleringsinstrument werken bij mijn dochter in de klas. Ik ben benieuwd wat we daarvan kunnen verwachten en wat jullie ervaringen zijn.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Sidi

Bericht door Noelle »

Heel eerlijk. Lijsten ingevuld en nooit meer iets over/van gehoord....🙄 volgens mij zelfs paar keer per kind ingevuld. Eerste x vrij serieus maar daarna om eerlijk te zijn wat minder ...

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Sidi

Bericht door Vlinder42 »

Wat jammer, dat klinkt niet erg hoopgevend..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Sidi

Bericht door Noelle »

Kinderen hebben het wel naar de zin gehad op school dus in die zin klinkt het wellicht negatiever dan het was/is. School zag bij onze kids ook zonder deze signalering dat de kinderen ver voorliepen. Ik heb niet de indruk dat het instrument iets toevoegde of dat er iets net de antwoorden is gebeurd. Heel misschien, maar weet ik niet eens zeker, hebben we de eerste x bij oudste nog n x naar het ingevulde formulier gekeken met de leerkracht. Bij andere kids/volgende jaren zeker niet.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Sidi

Bericht door Aubergine »

Klinkt als de dhh-poh.
Mijn ervaringen daarmee staan elder in het forum. Kun je vinden met de zoekfunctie.
Die was overigen erg positief.
Dochter uit 2014

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Sidi

Bericht door Lieverding »

Ik ervaring. Hier vanaf groep 0 toepassen ze sidi signalering. Dochter nooit gesignaleerd, we zeggen iets ook niet, in familie hb ook niet, school met hb kennis en talentencoach intern.
Pas in groep 5 net zelf onderzoek gedaan, dik betaald en komt ze als (hoog)begaafd uit wisc v 127 maar zelfs dan twee gesprekken nodig gehad tot ze uberhaupt het geloven.
Ze hebben wel veel andere kinderen gesignaleerd ermee: in groep 5 waar dichter zit eentje die volledig compact en verrijkt hb lijn levelwerk (aldus moeder is niet hb want gewoon slim), twee die rekenen hb lijn zitten en nog 2 die komen uit signalering maar niet laten zien. Dat zijn dus 5 op 26 kids en zonder mijn echte hb dochter erbij.
Dus ja mijn ervaring is dat het werk maar enkel op iets slimmere kind dan gemiddeld en echte hb’er worden mogelijk niet gezien

Denk ook per school zal verschillend zijn

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Sidi

Bericht door Noelle »

Als de vraag idd is of de kinderen door de signalering gezien zijn is het antwoord bij ons ja. Maar dat was voor/zonder Sidi ook het geval geweest. Mijn kinderen - een meer dan de ander - waren volgens anderen (in de schoolpleinroddel) trouwens de categorie gewoon slim en niet de logische kinderen voor interne plus/hb groep.....dus misschien is het wel zo dat het protocol die groep signaleert (lees dat hierboven....)

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Sidi

Bericht door Noelle »

Aantallen denk ik sowieso heel verschillend. Per school en zelfs per klas. Bij oudste gingen hele clubjes (in totaal zeker 5) kinderen uit haar klas naar een hb school. Maar ook daarna uit zelfs klas nog een grote groep en hoog % in interne plus/hb programma. Ook zeker 5 en denk meer van de 25. Bij middelste was ze in haar klas de enige van haar klas. En ook bij jongste handvol.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Sidi

Bericht door Lieverding »

Noelle, dat is inderdaad zo ik denk dat sidi signalering bestaat uit vragenlijst en verder wat de leerkracht ziet in groep van af kleuters. En dan moet je inderdaad geluk hebben dat je kind niet direct zich heeft aangepast in groep maar echt komt zelf werk vragen, moeilijk week doen, zegt echt saai, ken ik al etc. Daarmee wordt slimheid geconstateerd, wordt moeilijk werk gegeven (levelwerk)-daar zien ze creativiteit en motivatie -daar heb je al hb lijn in groep 3. Zo werkt het bij ons. Wil niet zeggen dat het kind ook hb is maar enkel slim iets boven gemiddeld. Mara omdat her zo werkt heb je dus uiteindelijk dat er veel worden dus op hb lijn gegooid omdat school even niet weet wat ze ermee moeten als kind cito hoog scoort dan gewoon levelwerkjes en klaar is het. Maar dan moet je ook dus super zelfstandig voor zijn en als je dat niet bent gaat school ook verder het niet zoeken maar neemt het levelwerk ook net zo snel terug als gegeven.

Dochter kreeg enkel signalering hier in: kiest spelen ipv werken(ik vraag dochter waarom-ik wist niet dat ik moest werken kiezen ik dacht spelen), signalering in doet wat andere doen dus geen eigen mening, signalering in lage executive functies (totaal niet waar achteraf) want ze paste zich aan. Voorsprong rekenen 9 mnd, voorsprong taal 1 jaar (groep 2), niets mee gedaan helaas tot groep 5. Sterker nog de hele groep 4 werkte ze per ongeluk lager haar niveau (aanpak 2) dat is dan zonder pluswerk. Terwijl ze ervoor altijd pluswerk had. De hele groep 4 heeft ze niets gezegd niet thuis niet op school. Pas in groep 5 hebben ze gezien (nieuwe juffen) dat ze fout zat de hele jaar.

Dat ze nu komt als (h)begaafd uit de verslag is voor school totale verrassing dus.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Sidi

Bericht door Noelle »

Ik denk dat iedere school anders is. Onze ervaringen met school zijn goed-ook met kinderen die graag spelen. Beter zelfs omdat ze doordat ze graag speelden en knutselden het zo naar de zin hadden dat het weinig rol speelde dat ze cognitief ver voor liepen.

Ik heb alleen (in antwoord op de vraag van dit topic) niet het idee dat het signaleringsinstrument zelf veel waarde had bij onze school. Onze kinderen werden overigens wel gezien maar denk niet anders dan voor of zonder Sidi.

Of de SIDI signalering school meer handvaten biedt en meer doet dan alleen signaleren weet ik dus niet. In ons geval is dat iig niet duidelijk geworden en zijn de mogelijkheden die school bood er niet door gewijzigd toen ze met deze signalering gingen werken.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Sidi

Bericht door Vlinder42 »

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Wat je schrijft, Noelle, ben ik bij ons op school ook een beetje bang voor. Dat het feit dat ze dat signaleringsinstrument gebruiken niet betekent dat er meer aanbod komt voor de kinderen die daaruit komen.

Bij ons op school lijkt het vooral ingezet te worden als een soort toelating voor de interne plusklas. Ik denk dat dat eigenlijk een beetje ongelukkig is, omdat die plusklas wel vol moet komen. Het wordt aan ons een beetje voorgesteld als dé oplossing, maar het gaat niet per se uit van de behoeftes van het kind.

De ib’er zei overigens dat het toch niet de sidi is bij ons op school, maar DHH-PO.

Wat mij wel verbaasde is dat de juf zei dat in de plusklas de kinderen individueel werken aan hun eigen project. Dat is eigenlijk niet het beeld wat ik had van een plusklas. Is dat bij jullie ook zo?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Sidi

Bericht door Noelle »

Ik stuur je een pb Vlinder

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Sidi/ DHH-PO

Bericht door merriedroom »

Individueel werken aan eigen leerdoelen in een plusklas vind ik niet vreemd, maar apart van elkaar (project)werken wel. Maar dat ligt ook aan de inrichting van de plusklas. Is het om gelijken te ontmoeten, dan wil je dat ze juist samenwerken, maar dan moet de selectiegroep wel groot genoeg zijn, het liefst van meer scholen of binnen een hele grote school. Maar het kan ook een plek zijn om een leerling te ondersteunen in wat het nog moeilijk vindt of om specifieke verrijking te bieden op de eigen interessegebieden. Dat is beter mogelijk in een kleiner groepje leerlingen.

Ik snap je zorg wel of de plusklas gaat bieden wat je kind nodig heeft. Een te algemene plusklas voor meerbegaafde leerlingen is dan ook niet altijd passend genoeg.

Plaats reactie