Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Mvw89
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 19 apr , 2021 10:56 am

Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door Mvw89 »

Hoi allemaal,

Onze dochter (afgelopen week 6 jaar geworden) zit sinds dit schooljaar in groep 3.
Wij merkten na haar geboorte al snel dat ze anders was. Wilde bijvoorbeeld absoluut niet in de kinderwagenbak liggen met de kap dicht, maar als je deze neerklapte dan was het goed (dan kon ze kijken). Lag met 2 weken al ondersteboven in bed, zeer alert etc. Verdere ontwikkeling op motorisch gebied ging niet verbazingwekkend snel (liep met 1 jaar en een paar weken).

Toen kwam echter de ontwikkeling van de spraak. Met 1,5 jaar sprak zij in volledige zinnen voor een ander redelijk duidelijk te verstaan. Zong op zeer jonge leeftijd volledige kinderliedjes juist mee, herkende alle kleuren en vormen al zeer vroeg. Herkende haar eigen naam zeer snel. Toen ze met 4 jaar naar de basisschool ging schreef ze haar eigen naam, wist nog meer letters, telde tot 20, benoemde alle kleuren (incl. in Engels) etc. etc.

Het is daarnaast een hele vrolijke, creatieve, ietwat dramatische dame. Zeer gevoelig, sterk rechtvaardigheidsgevoel en altijd gefrustreerd bij een volgende te nemen stap. Iets wat niet direct lukt, of wat ze niet direct kan is drama. Ze gaat helemaal door het lint. Alleen thuis... Op school is ze de leerling die iedere juf wil hebben. Doet goed mee in de klas, is altijd lief, behulpzaam, sociaal, luistert perfect. Maar..

Thuis is ze meestal het spiegelbeeld van wat ze op school laat zien. Ze is lui, speelt niet met speelgoed, liefst alleen gamen op de ipad (dat mag natuurlijk niet), is zeer brutaal, is niet te straffen (maakt geen indruk, maakt het alleen erger), keert zich af tegen gezag.
Voorbeeld: ze moet zichzelf zelf op haar kamer aankleden en dan naar beneden komen. De strijd met het helpen met aankleden is daardoor wel over en het uitkiezen van kleding doet ze ook zelf met hulp van ons en dat gaat nu ook goed (was eerder ook een groot probleem), maar nu het kouder wordt is het een en al gekrijs, omdat ze het koud heeft en kleedt ze zichzelf dus niet aan en blijft in bed liggen. Totdat het echt te laat wordt en ze dus gefrustreerd en gehaast beneden komt en daar gestresst van is.
Voorbeeld 2: Als wij iets van haar vragen en ze heeft daar geen zin in, direct een brutale mond, gillen, gooien met spullen etc.

Uiteraard is ze vaak ook heel erg lief en behulpzaam. We kunnen inmiddels best goed met haar praten en ze durft naar ons ook steeds meer uit te spreken hoe ze ergens echt over denkt (na flink doorvragen). Maar hoe verder we in groep 3 raken, hoe meer het vervelende gedrag de hoek om komt kijken. Waar groep 3 eerst nog allemaal nieuw en leuk was, spreekt ze nu steeds vaker uit dat ze dingen leren die ze al kent en dat het saai is. En dat ze had gehoopt dat ze echt ging rekenen, bijvoorbeeld 4+4, maar dat doen ze niet. We kijken alleen maar op de klok de hele uren en dat ken ik al dus dat is saai. Als ik dan aangeef dat ze eens aan de juf kan vragen of ze wat werkjes mag doen die ze wel moeilijker vindt, dan zegt ze dat ze dat niet durft. En dat snap ik ook.

De juf heeft als het goed is een warme overdracht gekregen van de juf van groep 1/2 en een ingevuld formulier van ons als ouders, waarin een hoop wordt verteld over dochter. Maar laatst tijdens de inloopavond sprak ik de juf en dan merk ik toch dat ze dochter niet echt ziet en veel van mijn subtiele opmerkingen wegwuift. Ze ziet vooral het zoete meisje dat goed mee kan en waar ze weinig zorgen over heeft. Dochter komt dan ook zeer trots thuis als ze een sticker heeft gekregen voor het voorlezen van een zinnetje als: ik en rik en daan en kaan. Terwijl ze thuis met ons boekjes leest van AviE3 over: Een prinses in een kasteel. En ze krijgt op haar kop van de juf als ze huilt nadat ze verliest met een spelletje, terwijl kind 1 waarmee ze speelde kind 2 express liet winnen en dochter daar dus heel boos en verdrietig over was (rechtsvaardigheidsgevoel). Dit durft ze vervolgens niet aan de juf uit te leggen en ze krijgt van de juf te horen: dat moet je leren om tegen je verlies te kunnen...

Kortom, best wel wat zorgen omtrent school, maar ook het gedrag thuis (doen we het zelf dan niet goed?). Ik lees hier veel herkenning in ieder geval. Ik heb nu met dochter afgesproken dat we eerst even de herfstvakantie in gaan en als ze het na de vakantie nog steeds saai vindt op school we samen naar de juf gaan.

Bissi
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door Bissi »

Uit je verhaal maak ik op dat je dochter niet alleen een cognitieve voorsprong lijkt te hebben, maar ook heel sensitief is en behoefte heeft aan autonomie.

Wat betreft het cognitieve betreft, snap ik best dat ze niet zelf om extra uitdaging durft te vragen bij de juf. Dat is voor een zesjarige wel heel spannend! Meestal is het toch zo dat je kind afhankelijk is van jou (en je man) om duidelijk te maken dat ze meer uitdaging nodig heeft. Subtiele hints zijn dan meestal niet voldoende. Maar voorbeelden van wat ze thuis doet en kan wel. Niet elke leerkracht wil er aan het begin van groep 3 mee aan de slag, maar methodes hebben plusboeken, dus er is wel wat.

Je dochter raakt blijkbaar gedemotiveerd op school en dat zie je thuis terug. Thuis haar frustraties en emoties uiten is het enige wat ze er aan kan doen. Als ze dat thuis niet mag, waar dan wel? Meer uitdaging op school of thuis zal er toe lijden dat ze thuis wel weer meer wil spelen. Ze heeft wat wel genoemd wordt 'leerhonger'. Waarom zou ze moeten meelopen in het tempo van de klas als ze er nu aan toe is meer te leren? Ook kun je thuis leuke leerzame programma's op de ipad laten doen, waardoor ze aan haar leerbehoefte kan voldoen.

Het sensitieve en de behoefte aan autonomie lijk je wel lastiger te vinden als ouder. Tenminste, je beschrijft haar als lui, dramatisch, brutaal. Hoe zou ze jou ervaren op zulke momenten dat jullie een aanvaring hebben, vraag ik me dan af? :-) Vanuit haar perspectief vindt ze misschien dat er meer begrip mag zijn voor haar gevoelens, voor inspraak en voor uitleg waarom iets moet.
Rechtvaardigheidsgevoel, sensitiviteit, autonomie, dat valt allemaal onder de zogeheten zijnskenmerken van hoogbegaafde kinderen. Door bijv gevoelens te erkennen, voelt een sensitief kind zich meer gezien en zal het sneller meewerken. Door haar iets te vragen te doen en vooraf te overleggen hoe dat het beste kan gebeuren, in plaats van te 'commanderen' iets te doen, zal ze zich meer serieus genomen voelen en eerder meewerken.

Straffen heeft inderdaad niet veel positief effect, maar kan de band tussen jullie wel schaden.
Is er geen leuke manier te vinden om samen met haar bijv in de ochtend het aankleden makkelijker en leuker te maken? Ik noem maar wat: een timer zetten en kijken hoe snel ze het kan en dan samen juichen als het snel lukt? Een muziekje erbij aanzetten? Haar toch nog een tijdje samen aankleden en ondertussen een beetje keuvelen en zo afleiden? Dat zijn manieren om met minder stress het resultaat te bereiken wat je zou willen en allebei een fijn gevoel te hebben in de ochtend.

loekie
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door loekie »

Heel herkenbaar. Bij ons verslechterde het gedrag thuis ook als er op school minder uitdaging was.
Het gebruiken van de denkkracht, creativiteit en behoefte aan autonomie kun je soms inzetten bij het oplossen van problemen. Kan ze zelf een oplossing bedenken voor het niet aan willen kleden in een koude kamer? Is het bijvoorbeeld in de badkamer of beneden warmer? Kun je onder je dekbed ook een shirt en een trui aandoen?

merriedroom
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door merriedroom »

Een gesprek aanvragen met de juf kan geen kwaad. Ze pakt de hints niet goed op en dan is er een duidelijker verhaal nodig. Niemand wil dat je kind thuis zo gefrustreerd is, ook school niet. Het is zaak dat de juf dit weet en wil proberen of meer uitdaging op school je dochter helpt.

Thuis die balans in autonomie en sturing op wat moet (zoals op tijd op school zijn) is een hele uitdaging. Met dochter (bijna 7) kan ik goed praten, oorzaak en gevolg helder maken en overal de reden van uitleggen. ‘s Ochtends goed opstaan is ‘s avonds een half uur later naar bed. Verloopt de ochtend moeizaam, dan moet ze kennelijk eerder naar bed. Niet als straf, maar omdat ze laat zien dat ze nog te moe is. Dat was hier een gouden greep. Dat verband zag ze ook en natuurlijk wil ze niet eerder naar bed hoeven.

Maar als de weerstand komt vanuit een blokkade (ik kan het niet) zoals bij zoon, werkt zo’n motivatie niet. Elke druk blokkeert alleen maar meer. Daar helpen de grapjes en de wedstrijdjes een stuk beter. En heel veel spiegelen (zie je dat het nu lukt?) en juichen bij elke gelukte stap. De ideeën van Bissie over muziek, afleiding ed. werken dan ook beter. Het gaat met vallen en opstaan, zoals het in het ouderschap vergaat.

Lieverding
Berichten: 72
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door Lieverding »

Tja mijn oudste van 8 precies zo, mijn middelste ook precies zo (nog wel erger autonoom ) en toch verschil zit het hem in kleine dingen. Mijn oudste is net wel even anders.. het verschil zit in kleine dingen en ondanks dat school niets ziet echt van hb (ze heeft gewoon uitstekende citos altijd en voorbeeldig maar toch) wordt ze deze dagen getest met 8.5 jaar breed hb + adhd aansluitend (dat tweede is om het zeker uit te sluiten). Ze is heel energiek, drijf, doorzetting etc alles wat je nodig dus hebt in bepaalde sfeer en is jeugd sporttalent (tennis). We liepen altijd met gedachten dat ze hb is en willen nu eigenlijk het zelf gewoon eens wegen zonder haar gedrag te gaan steeds vervelend vinden of brutaal..

Mijn middelste is dus ook koppig, brutaal en eigenwijs. En dan nog erger. Wat oudste wel kan maar dan toch redelijk valt te praten soms of heeft ze meer drifbui en gaat afkoelen, middelste kan met blote billen dus naar buiten gaan of uren gaan liggen in de winkel als ze iets niet/wel wil. Ze is 6;))
Juf heeft het lastig gehad in 1/2 haha want erg stout is ze niet, ze negeert gewoon gezag, alsof je tegen de muur praat en doet toch wat ze wil. Ze is echter wel gewoon “gemiddeld” op school, net 6 en groep 3 en ze doen ook wel 4+4 en rekenen en lezen en ze vind het prima. We lezen thuis en rekenen en als ik moet vergelijken kon mijn oudste in groep 3 echt veel veel meer.

Misschien kan je dochter uitdagen meer zelf na school? Hier oudste deed altijd va 4 jaar aan ballet, tennis, hockey, turnen, zwemmen, afspreken. Na school en dan pas zijn we 17.30 thuis snel eten en naar bed. Helpt enorm. Nu doet ze 3-4x tennis, 3x hockey en balletles.

Mvw89
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 19 apr , 2021 10:56 am

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door Mvw89 »

De reactie die gegeven is n.a.v. het feit dat ik dochter zelf brutaal en dramatisch etc noem, dankjewel.
Voor mij loopt soms de emmer ook over en dan ben ik veel minder geduldig dan ik normaal ben.
En dat heeft zeker soms ook weerslag op dochter.

Met dramatisch bedoel ik eigenlijk meer ook het positieve ervan. Ze kan natuurlijk heel heftig reageren in emotie (heel boos, heel verdrietig, heel tegendraads), maar naast dat ze ook de positieve emoties duidelijk laat zien is ze ook een echte toneelspeler. Ze zou het allerliefst in een musical spelen bijvoorbeeld, dat is helemaal haar soort drama! Of bij Kinderen voor Kinderen, vlogs maken etc. Grote fantasie heeft ze ook.

Ze is inderdaad erg sensitief. Is emotioneel bij films, hoort aan liedjes waarvan ze de tekst niet kan verstaan dat het over iets zieligs gaat, maar vindt ook kriebelende kledingstukken (glitterrandjes, wol, maillots, naadjes van sokken) vreselijk.
Ze bijt ook overal op. Op haar kleding, op haar vlechten. Of dit nu komt doordat ze zich daardoor beter kan concentreren, of dat dit door spanning komt, weet ik nog niet.

Wat betreft het aankleden op de kamer. We hebben al meerdere dingen geprobeerd. In de badkamer wil ze niet, in onze slaapkamer (warmer) lukt niet, want dan gaat ze in ons warme bed liggen en komt daar helemaal niet meer uit, op haar slaapkamer na ieder kledingstuk onder de deken (dat gaat het beste). Eigenlijk komt het ook doordat we haar wakker moeten maken. Ik maak haar ruim op tijd wakker, doe dan het licht van de overloop aan en ga naar de 1e verdieping om mezelf aan te kleden etc. Dan roep ik na een kwartier naar boven en vraag ik of ze al begonnen is met aankleden. Zo ja, goedzo, zo nee, ga je dan zo jezelf aankleden? De ene keer gaat dat dus goed, de andere keer begint het drama. Uit zichzelf wakker worden gebeurt zelden tot nooit. Ze ligt om 19 uur in bed en soms nog eerder (voorgelezen en zelf gelezen en al), heel veel vroeger redden we niet. Ik doe de lichten aan rond 6.50 uur en ik vraag ze rond 7.05 te gaan beginnen met aankleden. Ze heeft altijd veel slaap nodig gehad. In het weekend slaapt ze dus ook gerust veel langer uit.

Straffen doen we inderdaad bijna niet meer, het gesprek aangaan werkt het beste.
Ze heeft zeer veel behoefte aan autonomie, maar als je 6 jaar bent dan is het wel belangrijk dat je soms met je ouders overlegt wat wel en niet kan. Voorbeeld: nooit angst gehad voor water en er van overtuigd zijn dat je kan zwemmen met 3 jaar zonder diploma's, meerdere keren op een onbewaakt moment het diepe water ingesprongen zonder bandjes. Met 4 jaar direct op zwemles gedaan en zwemt nu voor haar C diploma incl. Corona tussendoor.
Voorbeeld 2: steekt zelfstandig een hele drukke doorgaande straat over met de fiets, want dat kan ik makkelijk. Zweet op mijn rug en hart in mijn keel van schrik. Nu afgesproken, jij kijkt of je kan oversteken, maar mama staat er altijd naast. Dat gaat nu goed.

Dochter haar minder goede gedrag doet ze alleen thuis of in een omgeving waarin niemand anders haar gedrag ziet. Dus thuis, in de auto etc. Soms bij opa en oma ook wat minder goed luisteren. Ik heb met haar dus nooit drama's in winkels i.o.d. want daar zien andere mensen haar en daar gedraagt ze zich dus altijd correct/sociaal wenselijk.
dochter zit nu op turnen (vrijdagavond), zwemles (zaterdagochtend), is een middag op de BSO, 2 middagen bij verschillende opa's en oma's en spreekt op mijn vrije dagen dan nog 1 of 2 keer af. Er is dus ook weinig tijd bij haar voor verveling.

Gesprekje met de juf gaan we na de vakantie plannen. Ik snap inderdaad ook dat het heel spannend is om zelf te zeggen dat ze een moeilijker werkje wil.

Bissi
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door Bissi »

Het klinkt alsof ze inderdaad een bijzonder kind is met veel talenten. Ik denk dat hoogbegaafde kinderen veel van zichzelf verwachten en ook van hun omgeving. Ze kunnen wat ze willen op zo'n jonge leeftijd niet altijd overzien. Ze hebben ons als ouders hard nodig, om grenzen te stellen en mogelijkheden voor hen te creëren.
Ook loopt de emotionele ontwikkeling niet altijd gelijk op met de cognitieve en sociale ontwikkeling. Die laatsten lijken bij je dochter heel snel te gaan. Op het ene moment lijken ze dan al zo groot en zelfstandig, op het andere verrassen ze je met wat ze nog niet snappen, zoals met het fietsen wat je beschreef.

Ik denk dat jouw band met je dochter wel sterk is, aangezien ze wel tegen je vertelt wat haar dwars zit op school en wat ze ervan vindt. Dat doen veel kinderen niet. Ze heeft vertrouwen in je.

Die sensitiviteit bij hoogbegaafden is vaak heel leuk en soms iets te veel van het goede :-) Iedereen verliest wel eens zijn geduld daarbij. Tja, we kregen er geen handleiding bij en we hoeven ook niet perfect te zijn. We moeten er mee om leren gaan. Daarom is dit forum fijn, omdat mensen tips uitwisselen. Vaak is het wel zo dat extra uitdaging op school en na school, contact met andere slimme kinderen e.d. zorgt dat ze beter in hun vel zitten. Goed dat je haar erbij wil helpen door met de juf te gaan praten.

Wij hebben onze zoon op een gegeven moment ook op een musicalopleiding gedaan. Verschillende andere jongens daar bleken toevallig ook HB. Ook veel hoogbegaafden maken muziek of zingen. Een mooie manier om hun kwaliteiten in te zetten, als die mogelijkheden beschikbaar zijn.

loekie
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door loekie »

Ook loopt de emotionele ontwikkeling niet altijd gelijk op met de cognitieve en sociale ontwikkeling.
Dat was op die leeftijd bij onze oudste ook zo. Daardoor was hij niet zo zelfstandig als je zou verwachten. Hij had veel emotionele ondersteuning nodig om dingen zelfstandig te leren doen. De balans vinden tussen ' behoefte aan autonomie' en 'behoefte aan emotionele ondersteuning' is een tijd lastig geweest. Gelukkig is dat later helemaal goed gekomen.

Lieverding
Berichten: 72
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door Lieverding »

Lastig iets te zeggen wat ze heeft en niet, we zijn geen testers en specialisten en afgaan op verhaal kan je lastig iets zeggen Hb of niet, adhd of niet etc. Veel kenmerken van hb kunnen ook duidelijk en aanwijzing hebben op adhd of andersom of samen. Dat weg oversteken bijvoorbeeld zonder regels en kijken hoort bij adhd terwijl hb kind zou geen gevaarlijke dingen doen. Gaat niet per se over je kind maar in het algemeen.

Met uitdagen buiten school bedoel ik niet logeren bij opa oma of speelafspraakjes. Zo te horen ze is heel energiek ik zou echt flink aan sport dan gaan doen: hockey tennis etc 3x per week of zo.
Toneel/muziekschool kan ook prima met 6.

Mijn oudste is heel energiek: elke dag na school sport ze en erna nog niet eens moe. Mijn middelste van 6 is net wat je beschrijft eigenlijk, voor mij is normaal dit gedrag eigenlijk niet per se zo erg dat ik het vind. We worden ook moe van maar tja leren ermee omgaan. Ik heb alle drie dochters met extreem sterke karakters. Ze is niet sportief maar gaat toch echt met net 6 jaar wekelijks naar: zwemles, toneelschool, balletles, tennisles en 2x hockey. Ze doet ook vaker fotoshoots en commercials en vind het erg leuk. Zo kan ze zich uiten in verschillende dingen en kijken wat echt bij haar past. Ze is echter niet hb (denk ik) aangezien ze is echt niet bezig met school of leren, ze vind heerlijk rolspelletjes doen en poppen, keukentje etc. Ze is wel eentje die gewoon doet niet wat niet wil en punt. Als ik twee dochters vergelijk bij oudste dacht ik altijd aan “ingewikkelde” kind/baby, gebruiksaanwijzing nodig, anders dan anders, slimmer etc en bij haar dachten we altijd Hb, bij de middelste hebben we dat niey terwijl ze luistert en doet nog erger dan de oudste. Er is dus echt geen hand op te leggen vind ik in het gedrag want alle lijstjes lijken zo op elkaar.

Als je je zorgen maakt of twijfelt kan je gewoon intake vragen bij specialist hb en dan kijken wat het volgende stap kan zijn, misschien hb onderzoek kan iets voor jullie betekenen

sprongetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 9:47 am

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door sprongetje »

Heel veel is herkenbaar met onze situatie en hoe die is geweest. Dochter is wel half jaar jonger dan de jouwe.
Wat ik bij haar heb gemerkt is dat we moeten zorgen dat ze 's avonds ook "mentaal moe" is en niet alleen "fysiek moe". Wij hebben dit ook op school aangegeven. Heeft ze makkelijke werkjes gehad zoals alleen maar een kleurplaat kleuren in de kleuterklas dan hadden we 's avonds een druk kind met moeilijk gedrag wat niet echt speelt maar meer hangt en wat ook niet kan slapen voor 23 uur. En dan 's morgens moeilijk wakker wordt.
Ik heb op school aangegeven dat ik snap dat het er een keer bij in kan schieten om haar iets extra's te geven maar of ze het dan wel willen doorgeven zodat wij na schooltijd dan iets kunnen aanbieden (smartgame, mini loco, boekje rekenkundig, werkboekje veilig leren lezen,...ze mag zelf kiezen wat). Als ze dan klaar is (als ouder zie ik wanneer het genoeg is) gaat ze wel lekker spelen met bijvoorbeeld haar Barbies en maakt ze hele scenario's (ipv voor de tv hangen, zeuren om extra speelgoed, klieren met haar broertje). Die behoefte aan extra uitdaging is niet iets wat ze zelf benoemt en waar ze zelf om vraagt (want dan moet je meer doen, ben je anders dan de rest = sociale factor), dat signaleren wij als ouders en bespreken we met school.

Op de vorige school waar het mis ging was er heel weinig ruimte voor de autonomie van de kinderen in de klas van die specifieke juf. Toen werd de behoefte aan autonomie thuis steeds groter. Maar ze kon die dingen zoals zelf aankleden, kleren uitkiezen etc ook. Verder werd ze gepest in die klas en was er sociaal steeds onrust. Dat zorgde ervoor dat ze de hele dag op haar hoede moest zijn. Dan kwam ze om half vier doodmoe thuis maar omdat ze mentaal geen uitdaging gehad had, konden we dan alsnog aan de slag om 19 uur.
Ze had dan 's ochtends helemaal geen zin om uit bed te komen.

Van andere ouders met hb-kind die inmiddels op Leonardo zit, begreep ik ook dat toen hij op Leonardo zat en meer mentale uitdaging kregen hij 's avonds iets sneller moe was. Die jongen is van november en liet de school toen groep 0-1-2 doen. Na einde van 2de jaar kleuteren was hij op einde van het schooljaar doodmoe en niet naar school te sleuren. Redenering van school was toen "zeker nog jong, maar niet doorschuiven naar groep 3 en nog een jaar groep 2". Wat ik wil zeggen is dat aanpassen en je sociaal wenselijk gedragen best wat energie kosten en het met dat vooruitzicht misschien lastig wakker worden is.
Kortom, best wel wat zorgen omtrent school, maar ook het gedrag thuis (doen we het zelf dan niet goed?).
Ik denk dat je juist een hele hoop goed doet ;) Je kind weet hoe ze zich sociaal wenselijk moet gedragen dus er is op dat vlak door jullie als ouders genoeg meegegeven (of anders hebben jullie ervoor gezorgd dat ze in een omgeving was waardoor ze dat mee kon krijgen) en is het thuis zo veilig dat ze daar zichzelf kan zijn en de emmer die overloopt durft leeg te gooien.
Misschien kan je ook wat hiermee : https://kiind.nl/waarom-kind-thuis-dwar ... 9Uu3XAY%3D

In elk geval veel sterkte en blijf naar je kind kijken.

adelas01
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 nov , 2021 11:37 am

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door adelas01 »

wat vervelend voor jullie. Misschien een coach inschakelen zou handig kunnen zijn?
moeder van 2 zoontjes - 7 maanden en 3.5 jaar

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door Rabbit »

Hoi Adela,
Het is volgens mij niet de bedoeling om op topics als deze reclame voor je eigen bedrijf te maken. Ik zie dat Awacoaching de praktijk is van Adela en gezien jouw nick neem ik aan dat jij dat bent. Daarvoor is dacht ik “Scholen, bureaus en instanties” bedoeld. Ik zal het aan de moderators voorleggen.
Groeten, Rabbit
Dochter 2012
Zoon 2014

boom
Site Admin
Berichten: 670
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Dochter in groep 3 voorbeeldig vs gedrag thuis

Bericht door boom »

Klopt Rabbit, reclame maken mag alleen in het daarvoor bestemde topic. @Adela: zie huisregels. Ik heb de link daarom verwijderd.

Groetjes, boom
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie