Altijd kleinste en jongste

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Altijd kleinste en jongste

Bericht door Meisje16 »

Dochter (5,5) is altijd en overal de kleinste (ze is klein van stuk) en de jongste. Op school, bij het sporten, bij de muziekles... Zelf lijkt ze daar weinig moeite mee te hebben, maar ik vraag mij soms af wat dat met haar doet (mentaal). Qua niveau (cognitief, maar ook motorisch en sociaal/emotioneel) zit ze dan op de juiste plek, maar krijgt er van andere kinderen (en sommige ouders...) wel veel vragen/opmerkingen over. Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe ga je daarmee om?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door Vlinder42 »

Mijn jongste is ook altijd de kleinste en de jongste. Ze zit nu in groep 5. Helaas heeft zij er wel last van. Andere kinderen vinden haar ‘schattig’, terwijl ze een van de slimste kinderen van de klas is. Dat vindt ze niet leuk. Ik heb ook wel de indruk dat de juffen haar soms onderschatten om dezelfde reden. Van andere ouders heb ik eigenlijk nooit opmerkingen gekregen over dat ze klein is, wel over dat ze verbaasd waren dat ze zo goed kon lezen bijvoorbeeld. (Eentje vroeg een keer of ik haar op ‘leeskamp’ had gedaan :-) ).

Zolang ze er zelf geen last van heeft zou ik me nog maar niet teveel zorgen maken. En die andere ouders, tja, ik trek me er niet zoveel van aan en ga er niet teveel op in. Over dat leeskamp heb ik toen gewoon gezegd ‘Nee, hoor, ze houdt gewoon van lezen.’
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door MrsBucket »

Ik merk tot nu toe dat klasgenoten van mijn zoontje het allemaal prima vinden, die staan er niet bij stil. Het zijn eerder de ouders die er wel iets over zeggen. Dan haal ik vaak mijn schouders op en mompel maar wat. Ik heb geen zin om dingen uit te leggen.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door Axator »

De mijne heeft inmiddels dondersgoed door hoe hij dat kleine/schattige kan uitbuiten. Wat hem op langere termijn wel weer dwars gaat zitten. Zoals treuzelen bij zwemles om aandacht te krijgen, maar allang watervrij zijn, dus eigenlijk wel toe aan het volgende badje..

Als ze er zelf geen last van heeft, zou ik richting volwassenen vooral reageren met dat ze hier lekker op haar plek zit.

Bij mijn nichtje zag ik dat het bij het ouder worden wel meer invloed kreeg. Maar die ging ook onderpresteren om maar verder niet op te vallen. Dat is wel iets wat je (zeker bij meisjes) in de gaten moet houden..

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door Von »

Ik zei altijd " Hij is gewoon van binnen groter dan ie er van buiten uitziet." Meestal was dat voldoende.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door Inde »

Mijn jongste is lange tijd heel klein van stuk geweest en dan ook nog met een heel schattig/kinderlijk uiterlijk. Haar heeft dit niet in de weg gezeten, integendeel zelfs. Ze kon mede hierdoor wegkomen met allerlei excentriek gedrag waardoor ze zich, in tegenstelling tot veel hb meiden, niet heeft hoeven aanpassen en zichzelf heeft kunnen blijven.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door Pompom »

Kinderen kunnen soms in één klap een stuk ouder lijken als ze een nieuw kapsel hebben, of met andere kleren. Ik zie het op school vaak in de laatste maanden van groep 8 gebeuren, dan worden ze opeens van schoolkind naar brugklassers getransformeerd.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door jamathi mv 4 »

Mijn 2de dochter was, en is, altijd al klein van stuk (-2 tot -2,5 lijn in de groeicurves, en tenger). Tussen leeftijdsgenoten is ze eigenlijk altijd de kleinste. Ze is als jonge najaarsleerling versneld, daardoor was dat natuurlijk nog duidelijker.

T/m groep 6 ongeveer vond ze dat wel prima en bij tijden profiteerde ze er ook wel van. Bij haar acrobatiekgroep was het voor haar ideaal om zo klein en licht te zijn, zij mocht natuurlijk altijd als "boven" bij duo en groeps acrobatiek. Waar bij optredens mensen natuurlijk vol lof over waren, ze oogde zo jong, dus vonden mensen het altijd heel knap. Daar genoot ze wel van hoor.

Maar vanaf groep 7 vond ze het echt niet leuk meer om altijd maar schattig gevonden te worden. Vanaf toen wilde ze geen rokjes/jurkjes meer aan, enkel nog broeken (die overigens onvindbaar waren, altijd te breed of te kort...) en geen kinderachtige kleurtjes en printjes meer etc. Dat maakte wel dat het schattige er wat af ging.
Soms is het ook echt heel sneu geweest, als ze met de hele klas naar een pretpark gingen en zij als enige niet in de leukste attracties mocht, of naar een klimpark met een feestje, en alleen zij nog in het kinderparcours moest ivm haar lengte (terwijl ze de grootste dare devil is die erbij zat) bijvoorbeeld. Bij schoolzwemmen waar er geen flippers voor haar waren met haar maat 25 in groep 4. Logisch, maar ook die kleine dingetjes als dit, die stapelen zich wel op.

Pas op de middelbare school begon ze het vervelend te vinden. Niet door mede leerlingen, die accepteerden haar gewoon zoals we was. Maar door wat voorvallen. Bijvoorbeeld bij een kringgesprek (achter tafels) moesten ze opstaan als ze iets wilden vertellen. Zij werd steeds overgeslagen omdat ze staand nog kleiner was dan de zittende kinderen en de docent haar gewoonweg niet zag. Ze voelde zich daardoor echt onzichtbaar.
En een docent die eens vroeg "oh, mocht jij met papa mee naar het werk?" toen ze met haar mentor even iets op moest halen bij de kopieermachines. Dat zijn geen dingen die je zelfvertrouwen vergroten op die leeftijd. Vanaf toen merkten we wel dat ze er echt meer mee zat, focus had op haar groei, ze wilde elke maand meten, was echt teleurgesteld als ze niet gegroeid was.

Inmiddels is ze 13, zit in 3 gymnasium en is nog altijd klein en tenger, maar krijgt wat vrouwelijke vormen, een ouder koppie en ze kleed zich als een "dame". Ze koopt haar kleding in dameswinkels, die ik dan voor haar inneem zodat het past. Kinderkleding wil ze absoluut niet meer aan. Ze gaat voor stijlvolle look, ze is niet echt van het stoere. Ze doet dit wel heel bewust om ouder te lijken.

Maar ik merk als moeder ook wel dat andere volwassenen haar anders inschatten en benaderen dan haar oudere zus, die een gemiddelde lengte heeft. Zij werd met 13 jaar al her en der gevraagd om op te passen bijvoorbeeld. F. tot nu toe nog nooit. Het jongere buurmeisje die minstens 2 koppen langer is, wordt wel gevraagd. Dat soort dingen blijft ze lastig vinden.

Er zijn wel momenten geweest dat ik me afvroeg of we wel het beste voor haar deden door haar te versnellen, met haar kleine postuur. Maar die twijfels zijn echt hele korte momenten geweest hoor. Het kon echt niet anders, en.. in haar eigen leeftijdsgroep was het verschil misschien kleiner geweest, maar nog steeds aanwezig, dus echt anders zou het niet geweest zijn.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Altijd kleinste en jongste

Bericht door loekie »

Oudste was vrij klein voor zijn leeftijd en na een versnelling samen met één andere jongen duidelijk de kleinste in zijn klas. Hij was motorisch vaardig en ik heb de indruk dat dat eigenlijk belangrijker was dan zijn lengte. Als je na een versnelling klein bent wordt dat misschien wel minder opvallend gevonden dan zonder versnelling; het is immers logisch dat je kleiner bent als je ook jonger bent.

Plaats reactie