Wedijveren met klasgenoten

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Halve mandarijn
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Halve mandarijn »

Ik zag het bij het groep 4/5 voorbij komen en wil toch even een los topic starten hierover omdat het enorm herkenbaar is voor mij en ik niet goed weet hoe daar mee om te gaan.

Zoon in groep 3 meet zich continu met klasgenoten. In groep 2 zei hij vaak dat hij de beste was met rekenen, op 1 na beste met lezen. Feitelijk gezien klopt het misschien ook wel. Toch vind ik het lastig omdat hij dit blijkbaar ook regelmatig tegen leeftijdsgenootjes zegt. Niet heel leuk voor hun om te horen en ik vrees dat het zijn aansluiting in de klas moeilijker maakt. Hij steekt zijn kennis niet bepaald onder stoelen of banken.

Toch wil ik dat hij trots op zichzelf is en vergelijk ik het weleens met voetballen. Als je daar een wedstrijd wint, mag je dat wel zeggen. Iets in mij zegt dat het niet eerlijk is als je wel mag zeggen dat je een voetbalwedstrijd hebt gewonnen, maar niet mag zeggen dat je goed bent op school. Hij hoeft zich er ook niet voor te schamen dat hij slim is ondanks dat het geen verdienste is.

Ik probeer te zeggen tegen hem dat iedereen goed is in iets, dat kan zingen, sporten, dansen, tekenen, lezen of rekenen zijn. Hij is dus goed in rekenen en lezen, maar kan niet echt zingen of dansen.

Hoe gaan jullie om met deze balans? Tips?

Bissi
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Bissi »

Ik begreep van mijn kinderen destijds dat alle kinderen dat zo'n beetje van elkaar weten in een klas: wie is waarin het beste.

Is het een probleem binnen de klas dat hij er trots op is? Of is het meer iets wat jou tegen de borst stuit?

Je schrijft 'ook al is het geen verdienste '. Waarom mag het voor jou alleen bij een verdienste iets zijn om trots op te zijn?

Halve mandarijn
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Halve mandarijn »

Ik juich het toe als hij trots is op zichzelf, dat is het niet. Hoewel ik wel moet toegeven dat bij mij de weg ernaartoe altijd belangrijker was als kind dan het doel. Als ik mijn best maar deed was het goed (maar misschien komt dat ook weer omdat het doel vaak niet bereikt werd). Bij mijn zoon lijkt het allemaal aan te komen waaien. Hij is niet beter (of slechter) omdat hij slim is.

Ik vind het wel vervelend als hij overkomt als een betweter omdat hij vaak zegt hoe goed hij is in bepaalde dingen. Dat krijg ik terug van de BSO bijvoorbeeld, maar ook school heeft aangegeven dit als zorg te zien. Daardoor gaat het soms wat stroef met andere kinderen, maar die zijn vaak wat ouder. Ook een goed vriendje gaat twijfelen aan zichzelf omdat hij veel nog niet kan die mijn zoon wel kan op school. Dat vind ik dan ook weer rot voor dat jongentje. Jongere kindjes kijken vooral nog tegen hem op. Maar hoe ouder, hoe stroever.

Noelle
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Noelle »

Ik herken idd dat kids meestal van elkaar weten hoe ze het doen op school. Al is het ene kind beter ‘te lezen dan anderen’. Een van mijn kinderen kon goed verborgen houden dat ze erg ver voorliep en veel kinderen hadden het bij haar niet in de gaten. Maar in zijn algemeenheid weten ze dat denk ik wel.

Het wedijveren zou ik ook niet prettig vinden. Niet om niet trots te kunnen zijn om wat je kan of waar je goed in bent. Maar wedijveren voelt idd wat minder sympathiek en meer richting betweter maar kan je zelf denk ik beste inschatten. Het al te vaak zeggen dat je ergens goed in bent doe je jezelf als kind denk ik uiteindelijk niet echt een plezier in al maken toon en is het actief of reactief natuurlijk wel uit.

Wij hebben de kids altijd voorgehouden dat er in iedere klas we een of meer kids zitten die heel ver voorlopen en dat er alleen al op de eigen school heel veel klassen zijn en hoeveel scholen zijn er niet. Je mag best trots zijn maar realiseer je ook dat het niet uniek is. De ‘vijver is zeg maar veel groter dan de vissen in die ene klas’. Het voelde voor ons goed dat besef te laten groeien. We konden ook altijd wel voorbeelden geven van kinderen die ook heel ver voorlopen/ goed waren op school etc. Dat gaf in ons beeld net weer (ook) een wat ander perspectief.

loekie
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door loekie »

Ik vind het een verschil of een kind zegt dat hij goed kan rekenen of dat hij beter kan rekenen dan de rest. Het tweede klinkt toch opschepperiger en belemmert de aansluiting mogelijk meer. Een jong kind heeft veel feedback nodig om zijn trots te uiten zonder negatief over anderen te zijn.

merriedroom
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door merriedroom »

In wedijveren zit vergelijken, jezelf positioneren ten opzichte van de ander. Je bent dan bezig met je plek aan het vaststellen in de groep. Mijn dochter was er in de eerste jaarovergangen ook heel erg mee bezig. Ze was zich zeer bewust dat ze wat sneller tot oude kleuter werd gemaakt en zocht naar welke rol daar bij hoorde. Ze uitte dat in dominant gedrag naar de jongste kleuters toe. Een goed gesprek met de juf over wat er wél van haar werd verwacht, hielp goed (jongste kleuters juist helpen en begeleiden). In groep 3 hoorde ze al bij deze groep kinderen, maar de eerste schoolweken was ze er wel weer veel mee bezig. Deze keer pakte dat juist goed uit, want haar rol was nu een van een groot schoolkind ‘met huiswerk’. De juffen wisten niet wat ze zagen! Blij verrast door haar positieve houding.

Er zit mogelijk wat achter zijn behoefte om te wedijveren. Je zou hem misschien kunnen helpen om samen op zoek te gaan naar zijn plek en rol in de klas. Als je talent hebt, komt daar ook verantwoordelijkheid bij kijken. Wat kan hij doen met waar hij goed in is en wat anderen mogelijk ook kan helpen?

Anne72
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Anne72 »

Mooi gezegd Merriedroom

En ook eens met de opmerking dat het anders klinkt dat je zelf ergens goed in bent of dat je zegt dat je beter bent dan een ander of nog erger de ander slechter is.

Wel vind ik dat kinderen trots mogen zijn op wat ze kunnen en waar hun talenten liggen. Als je mag zeggen dat je goed kunt voetballen mag je ook zeggen dat je goed kunt rekenen.

Zelf heb ik wel eens gezegd dat hij er veel talent voor had en tegelijkertijd nog veel te leren had. Heb hem toen wat “sommen” uit de vakliteratuur van mijn man laten zien. En gezegd dat als je talent hebt voor leren en voor rekenen dat je die dan kunt leren oplossen.
Hij was onder de indruk en gefascineerd. Voor hem was het een mooi iets om te zien dat hij nog heel wat te leren had.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 5 ath E&M en Menneke 2008 brugklas (3e jaar van 3)

Halve mandarijn
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Halve mandarijn »

Dat zijn mooie tips, dank jullie wel!

Vooral zijn plek in de nieuwe groep houdt hem bezig merken we thuis. We hebben volgende week een startgesprek voor groep 3, dus gaan dat zeker inbrengen. Hopelijk helpt dat ook voor het wedijveren.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 549
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Vlinder42 »

Maar bij voetbal is het ‘Wij’ hebben de wedstrijd gewonnen. Dat is trots zijn op een teamprestatie. Dat is toch wat meer geaccepteerd.

Dat wedijveren hoeft niet per se te maken te hebben met slim zijn of echt de beste in iets zijn. Het is de vraag of het echt over trots zijn gaat. In groep 3 en 4 zag ik bij de jongste in de klas wel dat sommige kinderen gewoon zeiden dat zij het beste waren in iets ookal was dat helemaal niet zo. Dan zeiden ze dat zij gewonnen hadden met een spel ookal was dat niet zo, of dat een ander vals speelde ookal was dat niet zo. Ze konden gewoon zelf niet tegen hun verlies en losten dat dan zo op. Als ze niet het beste zijn, dan zijn ze wel het eerste klaar of vinden iets anders om over op te scheppen. Ik zie het meer als een vorm van stoer doen, want oja, zij waren ook naar Disney World geweest en waarom hadden wij eigenlijk zo’n kleine tuin??

Bij de oudste heb ik dit soort dingen in de klas nooit zo gezien (alhoewel, daar troefden de meisjes elkaar af met wie de ‘echte’ Elsa-jurk had), maar bij de jongste in de klas is de hele sfeer zo. Heel jammer.

Bij je zoontje is het misschien zo, dat het cognitieve hem aan komt waaien, maar het sociale niet. Want zijn gedrag levert stroefheid en afstand op. Hoe relevant is het dat hij slimmer is als je samen wilt voetballen of een hut wilt maken? Waarom zegt hij zulke dingen tegen kinderen op momenten dat dat niet relevant is (op de bso)? Net zoals dat je cognitieve vaardigheden kunt leren, kun je ook sociale vaardigheden leren. Misschien is dat dan zijn ontwikkelpunt.
Moeder van 2 meiden, de oudste gym 1, de jongste versneld in groep 7.

Bissi
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Bissi »

Bij voetbal is het misschien WIJ hebben gewonnen, maar bij de individuele sporten is het IK. (En binnen een voetbalteam is er ook een pikorde binnen het team zichtbaar in de salarissen toch).
Het is ook een verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn in groepen grosso modo competitiever onderling en vrouwen egalitairder. De bekende 'krabbenmand'. Daardoor zie je dat vrouwen er eerder een negatief oordeel over hebben en spreken over opscheppen versus trots zijn. Terwijl we hier op het forum ook pagina's vol schrijven over kinderen die onderpresteren en hun voorsprong verbergen, zich ervoor schamen. Te weinig trots maakt dat je niet meer tot presteren komt.

Het is ook een verschil tussen culturen. In Engeland of Amerika bijvoorbeeld weten leerlingen wat hun positie bij een bepaald vak is ten opzichte van de anderen. Daar wordt gewoon over gesproken.

In Nederland was het vroeger ook zo op de basisschool dat de cijfers van toetsen in de klas op naam is hardop werden voorgelezen van hoog naar laag. Toen lag de nadruk helemaal niet op sociale vaardigheden op school. Natuurlijk waren daar verschillen in onderling en kon toen ook de een goed zingen en de ander beter rennen. En in een klas werd een kind dat heel hard kon rennen bijvoorbeeld ook bewonderd door leeftijdgenoten. Maar op school waren hogere cijfers niet iets om af te zwakken met: ja maar een ander kind kan beter voetballen dan jij, dus dat trekt iedereen weer een beetje gelijk.

Is het nu ook niet ons eigen ongemak als (vrouwelijke) volwassenen met die verschillen tussen kinderen dat het benoemen ervan door een jong kind tot een probleem maakt?

Axator
Berichten: 85
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Axator »

Wat hebben jullie mooie antwoorden!!

Weinig aan toe te voegen ;)

Ik leer mijn kinderen ook dat ze slim zijn, dat ze best mogen zeggen dat ze goed kunnen rekenen. Maar dat ze niet mogen zeggen dat andere slecht erin zijn.. Als je er al iets over wil zeggen, vraag dan tijdens de les of je samen wat sommen kunt maken om de ander te helpen..

Maar onze school heeft gemengde groepen, dus in groep 3 zijn groep 4 en 5 meestal wel slimmer. Je bent niet je hele schoolcarrière dan de uitblinker van de klas..

Halve mandarijn
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Halve mandarijn »

Wij hebben het startgesprek gehad op school. Echt een heel prettig gesprek met de juf. We hebben het wedijveren besproken. Het was haar inderdaad opgevallen dat hij nogal regelmatig zegt dat hij slim is. Hij zegt daar gelukkig niet dat hij slimmer is dan anderen of dat anderen niet zo slim zijn als hij is. Ze heeft aan hem uitgelegd dat iedereen in de klas slim is, maar dat je door oefenen dingen kunt leren en kunt groeien.
Hij heeft volgens de juf redelijk wat peers in de klas. Omdat zij de hb specialist is op school zitten de "kinderen met kenmerken van" vaker bij haar in de klas.

Ze is hem nog een beetje in kaart aan het brengen qua niveau, maar krijgt spelling regulier met groep 3 en lezen doet hij samen met groep 4. Rekenen moet nog wat beter worden beoordeeld, maar daar krijgt hij nu in elk geval het plusmateriaal van groep 3 van. Ze ziet wel dat dat hem gemakkelijk af gaat.

1 x in de week gaat hij naar de interne plusklas (met zijn eigen juf dus) en 1x in de week krijgt hij plusklaswerk in zijn eigen klas. Waar het kan betrekt ze de hele klas bij dit werk.

Al met al geeft dit veel vertrouwen voor het komende schooljaar.

merriedroom
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door merriedroom »

Wat goed dat juf dit ook zag en erop reageert. Dat is zeker beter voor de groepscohesie.

Je zou je kunnen richten op zijn inzet. Een 10 omdat alles makkelijk is, is prima. Een 10 omdat hij zich moest inzetten en dat is gelukt, mag hij ook trots op zijn. Op school vind ik inzet veel belangrijker. Je bent er om er te leren. De juf laat ook die insteek zien.

Baloo
Berichten: 80
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Baloo »

mooie reacties inderdaad!
of iets opschepperig is of gepaste trots hangt wat mij betreft geheel af van het moment en de context. Dat vergt een goede sociale intuitie en een groot vocabulaire, en dat is best lastig voor een kind. Je hebt ook kinderen die op een gestudeerde manier de juiste woorden gebruiken, maar juist daardoor heel arrogant overkomen. En er zijn kinderen die uit angst om arrogant over te komen, steeds zeggen dat ze er helemaal niet zo goed in zijn. Dat is ook niet waar. In plaats van met hem te bespreken dat hij misschien minder moet zeggen dat hij heel slim is (of slimmer dan anderen), is het wellicht beter om te oefenen met verschillende situaties. Wanneer kun je wat zeggen? Hoe komt wat je zegt over op anderen? Aan de hand van situaties die echt zijn voorgevallen dus. Speel het nog eens na, kun je ook wat anders zeggen dat prettiger overkomt bij anderen en toch ook waar is?

Halve mandarijn
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Wedijveren met klasgenoten

Bericht door Halve mandarijn »

Absoluut eens Merriedroom. Inzet is wat mij betreft belangrijker dan het resultaat.

En Baloo, we gaan proberen om gelegenheden te gebruiken om uit te leggen wat wanneer wel kan en wat wanneer minder gepast is. Dat is misschien wel het makkelijkst. Lekker concreet.

Maar super blij met de aanpak van school in elk geval. Dat kan anders realiseer ik mij.

Plaats reactie