versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
mamavanA
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 sep , 2021 12:39 pm

versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door mamavanA »

Hoi allemaal, bij voorbaat alvast excuus voor mijn lange verhaal. Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om het te lezen en advies/tips/etc te geven.
Onze dochter (A.) wordt eind deze maand 5 jaar. Ze is vorig jaar halverwege het jaar versneld naar groep 2 en haar juffen (en wij zelf ook) vonden haar klaar voor groep 3 na de zomervakantie. Ze is november vorig jaar getest (harmonisch profiel, TIQ 145).

Nu is ze 2 weken bezig in groep 3 en begint het drama alweer. Ze kwam de eerste 2 schooldagen enthousiast thuis, heel enthousiast over rekenen, schrijven en lezen. Haar eigen tafeltje, een rustigere klas (vorig jaar 35 kinderen, nu 15). Naarmate de eerste week vorderde werd ze minder enthousiast, wat wij hebben opgevat als moe van de eerste week, wennen aan het nieuwe ritme, etc.

Na anderhalve week sprak juf mij aan, ze gaf aan dat A. het 1 op 1 heel goed aankan, maar in de groep weinig laat zien. Dat ze moeite heeft om mee te komen met het tempo van groep 3 (bijvoorbeeld welk schrift pakken, welke pagina opzoeken). Juf gaf aan dat het ook tijd kost om te wennen, maar dat ze er bij A. wel bovenop wil zitten of het goed met haar gaat. Ze vroeg ons direct contact op te nemen als wij signalen zien thuis dat het niet lekker gaat op school.

Dat heb ik vanmorgen gedaan want A. wilde niet naar school, al een aantal dagen gaat het moeizaam en vanmorgen kwam het op een punt dat ze zei, ik voel me niet lekker.. ik denk dat ik niet naar school kan. Met allerlei smoesjes kwam ze, om maar niet naar school te hoeven. Ik heb met haar gepraat natuurlijk, en ze vertelde dat ze het allemaal lang vindt duren op school. Ze zei we moeten zoveel doen, en het duurt zoo lang. Ook zegt ze dat ze het moeilijk vindt, dat juf dingen vraagt die ze niet begrijpt. Als voorbeeld noemde ze dit: juf heeft in beide handen blokjes, 1 hand houdt ze dicht achter haar rug, ze laat de andere hand open zien en vraagt wat zit er in mijn dichte hand? Maar mama hoe kan ik dat nou weten wat zij in haar andere hand heeft, die houdt ze toch dicht??

Ook gaf ze aan dat ze ziet dat andere kinderen in de klas het gemakkelijk afgaat, en dat zij het niet kan. Ze vergelijkt zichzelf hier met kindjes van 7 jaar, die voor de 2e keer in groep 3 zitten! Ik probeer haar uit te leggen dat ze op school is om iets te leren, dat het juist logisch is dat ze het nog lastig vindt, en dat ze zich niet kan vergelijken met dit soort klasgenoten.

Ik zit nu met mijn handen in het haar.. Past zij zich weer aan (deed ze in groep 1 ook enorm en ervoor op t kinderdagverblijf ook al) en kan ze best wat er nodig is. Of is er een inschattingsfout gemaakt en loopt zij op haar tenen om dit bij te benen?

Heb nu een afspraak gemaakt bij een praktijk, voor didactisch onderzoek. Dat is begin oktober. We weten door het IQ onderzoek dat ze slim genoeg is, maar wat ze nu daadwerkelijk kán is ons totaal onbekend. Thuis laat ze ook nooit iets zien, doet ze soms zelfs nog alsof ze niet eens tot 10 kan tellen. Het is een clown en past zich moeiteloos aan..

20 september hebben we een gesprek met de juf.

Iemand ervaring met soortgelijke situatie.. iemand die tips kan geven of adviezen. Alles is welkom.

Alvast dank!!

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door MrsBucket »

Ik denk dat het verstandig is om iemand mee te laten kijken, als school en jullie er niet uit komen. Het enige wat in mij opkomt is dat het te maken zou kunnen hebben met de leerkuil. Ben je daarmee bekend? Ik kan me indenken dat ze daarin vastloopt en vervolgens andere kinderen wel met een oplossing ziet komen, wat kan frustreren. Als ze 1 op 1 met de juf werkt, zou het zomaar kunnen zijn dat de juf haar er doorheen coacht.
Dit is wat ik kan bedenken, naast jouw optie van het aanpassingsgedrag.

mamavanA
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 sep , 2021 12:39 pm

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door mamavanA »

Hi MrsBucket, dank voor je snelle reactie. Ik zit daar idd ook aan te denken hoor.. ze heeft nog nooit eerder ergens moeite voor gedaan, zodra ze iets niet meteen kan wil ze het ook niet meer doen. Het zou best kunnen dat ze daar nu tegenaan loopt, en met de juiste begeleiding uit kan komen. hoop ik!

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door merriedroom »

Dat trage in de klas herken ik. Dochter heeft al gevraagd aan mij of ik alsjeblieft wil vragen aan de juf of ze tijdens de uitleg wat anders mag gaan doen als ze het al snapt omdat ze zich anders erg verveelt. Wat ik dan ook zie, is dat ze op een gegeven moment dan ook niet meer oplet en daardoor een belangrijke vraag mist (de klas zat weer in quarantaine thuis achter het beeldscherm en zag dit gebeuren). De juf zag dat dochter niet oplette en dochter gaf schoorvoetend toe niet te weten wat ze moest doen. De juf herhaalde geduldig de vraag en dochter had de opdracht al af voordat anderen klaar waren. Als je dat meemaakt aan het begin van het nieuwe jaar en je hoopt wél uitdaging te vinden, dan is dat erg demotiverend. Dan haak je af en dan mis je een stuk uitleg en ineens moet je iets weten wat je helemaal niet kúnt weten, zoals verborgen blokjes in de hand van de juf. En ervaren onrecht, dat is ook een doodsteek voor de motivatie.

Ik denk dat goed in beeld krijgen wat je dochter al weet en wat nog niet, een belangrijke stap is. Ze zal aangepast aanbod nodig hebben, want ze zal hoogstwaarschijnlijk niet precies op het leerniveau van de klas zitten. En als ze dat nu wel zit, dan straks al niet meer.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door Baloo »

Wat jammer dat het zo snel al tot problemen leidt. Ik zou ook zeker kijken naar de sociale omgeving. Als je net 5 bent is twee jaar leeftijdsverschil gigantisch, onafhankelijk van wat je kunt en weet. Niet voor ieder kind is dat een prettige omgeving, ik kan me voorstellen dat dat intimiderend werkt. En ook: ze kan veel, maar wil ze dat eigenlijk ook? Niet alles wat kan, moet ook al. Gaf ze zelf ook aan klaar te zijn met groep 2 en het spelen, en heeft ze een interne drive om meer te willen leren? Het lijkt me ook lastig dat je al je hele leven de dingen 'gewoon' kunt, en nu ineens geconfronteerd wordt met het idee dat je iets niet kan en dat dus moet leren. Succes!

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door loekie »

Is er in groep 2 ook gekeken of ze de vaardigheden heeft om te luisteren naar klassikale instructies, motorisch toe is aan leren schrijven en zich lang genoeg kan concentreren? Had ze al belangstelling voor intentioneel leren (dus doelgericht leren) of leerde ze vooral incidenteel (al doende, tussen de bedrijven door)?

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door Anne72 »

Wat mooi dat de juf ziet dat het niet loopt zoals verwacht en ook naar jullie ervaringen vraagt. Een mooie basis om samen te kijken wat nu nodig is.

Ik snap de vragen van Loekie over de manier waarop de beslissing genomen is. Het kan zeker goed zijn om dat even terug te halen. Tegelijk denk ik dat je toen samen een beslissing hebt genomen op basis van wat jullie toen wisten. Langer in groep 2 blijven had nu vast weer tot andere uitdagingen geleid.

Onze kinderen zijn nooit versneld. Ik heb dus geen ervaring met de impact daarvan. Wel ervaring met kinderen die niet naar school willen. Vooral ons menneke had daar last van. Heb toen gemerkt dat de vraag wat er moest gebeuren om school weer leuk te maken tot nieuwe inzichten leiden. En vooral ook het doorvragen daarom. Hij wilde naar groep 3 (zat in 1). Op de vraag wat er daar dan gaat gebeuren, wist hij goed te vertellen dat hij wilde lezen en rekenen. Daar heb ik toen met de leerkracht afspraken over gemaakt. Door te vragen wat er moest gebeuren, kreeg hij meer een blik naar voren dan van de vraag wat er niet goed ging of niet leuk was.

Veel sterkte in ieder geval

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door Axator »

Het klinkt ook wel een beetje als "bewust" onderpresteren.. Mijn jongste heeft er ook een handje van om zich dommer voor te doen dan hij is, dan verwachten mensen minder van hem. Het zorgt er alleen ook voor dat mensen hem niet altijd zien als slim, maar als clown.

Groep 3 is ook wel echt even anders, zeker als er ook zittenblijvers zijn kan het best even intimiderend zijn. Dus goed dat juf aan de bel trekt en er onderzoek wordt gedaan.

Die vermoeidheid van groep 3 heeft hier zeker tot de herfstvakantie geduurd. Tegen die tijd had mijn jongste eindelijk een beetje door wat er van hem werd verwacht. En jou dochter is nog een stukje jonger. Misschien mist ze ook een stukje overzicht over hoe ze moet werken..

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door Querzyx »

Hoe ging het gesprek met de juf vorige week?

Wat een mooi voorbeeld van dat blokje in de dichte hand van de juf. Volgens mij heeft dat iets te maken met een bepaalde sprong in je ontwikkeling die kinderen maken als ze ongeveer 6 jaar oud zijn. Een vergelijkbaar testje heb je met een papier met een blauwe kant en een rode kant. Je laat aan het kind zien dat er een blauwe en een rode kant is, houdt het papier tussen jou en je kind in, en vraagt welke kleur mama nu ziet. Het schijnt dat kinderen gemiddeld pas vanaf 6 jaar het goede antwoord geven.

Net zoiets heb je met spiegelen van de letters b, d en p. Dat is gewoon iets in de hersenontwikkeling, een kwartje dat op een bepaald moment valt, wat moeilijk te versnellen is. Ook al is je kind heel slim. (Spiegelt jouw dochter toevallig ook?)

Je verhaal is wel herkenbaar van mijn zoon, al was die 'slechts' een vroege leerling en heeft hij geen klas overgeslagen. Ik merk met sommige dingen dat hij gewoon zijn leeftijd is. Hij is wijs en doet het enorm goed op school, maar op bepaalde gebieden ontwikkelt hij zich als een normale 12-jarige.
In de wiskundeles verveelt hij zich omdat de stof te makkelijk is, maar in de tekenles tekent hij op basisschoolniveau en blokkeert hij als onduidelijk is wat hij moet doen. In groep 3 had hij dat soort issues ook.

De inhoudelijke taal- en rekenstof van groep 3 kan misschien goed aansluiten, maar de manier van werken en bepaalde abstractere taken (nog) niet.

Zou fulltime hb-onderwijs iets kunnen zijn voor jullie dochter?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

mamavanA
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 sep , 2021 12:39 pm

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door mamavanA »

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb even gewacht met reageren omdat ik nu meer informatie heb (het didactisch onderzoek is inmiddels uitgevoerd).
Uit het onderzoek is gebleken dat zij cognitief echt op haar plek zit in groep 3, ook niet dat zij de stof al voorbij is, dus echt voldoende uitdaging voor haar in die zin. Echter, zij is wel gewoon op haar leeftijd qua concentratie en het willen bewegen/spelen.

Juf gaf in het gesprek 20 september aan dat onze dochter tijdens de groepsinstructie afdwaalt en dus niet meekrijgt wat er gezegd wordt. Ze geven haar daarna 1 op 1 instructie waarna dochter wel zelfstandig aan het werk gaat. Echter is dit werktempo heel traag, nadat ze 2 van de 10 opdrachten gedaan heeft houd ze het wel voor gezien. We hebben afgesproken dat als juf ziet dat ze iets beheerst (bijv. 3 van de 10 zelfde opdrachten gemaakt heeft), dat zij de rest van de tijd mag besteden aan kleuren, lezen in de leeshoek, of wat ze wil. We hebben haar ook aangeboden deels te mogen spelen bij groep 1/2, maar dat wil ze zelf absoluut niet. Ze vindt dat ze daar niet meer in zit.
(Dat laatste vind ik zelf wel jammer, want dat leek mij een super oplossing).

Om jullie vraag over waarom er besloten is om te versnellen te beantwoorden: dit is een afweging geweest van haar juffen in overleg met ons. Ze was zowel sociaal als cognitief echt toe aan groep 3 volgens de juffen. Wij waren het daarmee eens. In groep 1/2 speelde ze vooral met de oudste kindjes van groep 2. Ook had ze vanaf dag 1 aansluiting met een meisje uit groep 2, nog steeds zijn het dikke vriendinnen. We vonden het belangrijk dat ze bij haar vriendinnetje kon blijven. De juffen van groep 1/2 hebben wel meegegeven bij de overdracht dat dochter 1 op 1 instructie nodig heeft.

Sociaal en cognitief zit zij dus echt op haar plek. Het is denk ik zaak om bewust te blijven van haar leeftijd, dat zij nog wel veel afwisseling/beweging etc. nodig heeft. Komende maandag hebben we opnieuw een gesprek met de juf om de afgelopen weken te evalueren en verder plan van aanpak te maken voor de komende periode.

Juf heeft al wel aangegeven dochter in de plusklas te willen hebben na de herfstvakantie. Zij geeft deze plusklas zelf en vertelde dat ze vooral aandacht besteed aan het leren-leren, uit de leerkuil komen, fouten durven maken, etc. Dat lijkt me dus echt een goede aanvulling voor onze dochter.

Om nog even terug te komen op de vraag over het spiegelen: dat zie ik haar inderdaad doen bij de b en d, zij kan deze niet goed uit elkaar houden. Grappig om te lezen dat dit vaker voorkomt en dus waarschijnlijk een leeftijd dingetje is. We maken ons er ook niet druk om.

Voltijd hb onderwijs is bij ons vanaf 6 jaar, ze staat op de wachtlijst hiervoor en we hopen heel erg dat we na de herfstvakantie gebeld worden, dat ze volgend schooljaar daar terecht kan.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door merriedroom »

Dat blijf ik bijzonder vinden: hb-onderwijs vanaf 6 jaar. Of plusgroep vanaf 8 jaar. Ja, want dan pas bestaat hb of zo?! Hb-onderwijs vanaf groep 3 kan ik begrijpen vanuit lesoptiek, maar niet dat je de kleuterjaren dan maar beperkt moet blijven tot kleuren en blokken stapelen.

Fijn dat school zo meehelpt, want je zou kunnen zeggen dat ze misschien nog niet voldoende leerrijp is. Maar ja, wat ga je dan in groep 2 nog doen als ze verder helemaal toe is aan groep 3? Passend onderwijs.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: versneld naar groep 3, na 2 weken al problemen

Bericht door Querzyx »

Hoe is het inmiddels met je dochter, mamavanA?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Plaats reactie