Groep 4 en groep 5 2021/2022

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Querzyx schreef:
wo 15 dec , 2021 9:57 pm
Snap ik helemaal. Is er voortgezet hb-onderwijs in jullie regio?

Wat fijn dat hij met plezier naar school gaat! En groep 4 t/m 6 lijkt me een fijne combi nu. Dan is hij waarschijnlijk ook niet de enige die Sinterklaas etc. nog spannend vindt. Ben benieuwd hoe het er aan het einde van het schooljaar voor staat. Ik probeer je wel te volgen in dit topic of die van groep 6/7 ;) Superleuk van die Mondriaan kunstdoos!
Hij heeft nooit in Sinterklaas geloofd, dus daar had hij weinig spanning voor. Natuurlijk is deze tijd van het jaar spannend door alle feestdagen en nu de schoolsluiting, dat doet wel veel met hem.

Er is geen hb-onderwijs (basis of voortgezet) hier in de stad, alles minimaal 35 minuten rijden. Dus hij moet het op regulier onderwijs redden.

Ik ben ook benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen! Ik vind het allemaal heel tof om te zien hoe hij zijn interesses heeft.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

merriedroom schreef:
wo 15 dec , 2021 10:35 pm
Ben ik wel benieuwd MrsBucket, is je zoon op alle vlakken vrij gelijk in zijn ontwikkeling of hoe gaat school om met zaken die wat meer in lijn liggen met zijn leeftijd en dan minder gelijk zijn aan zijn cognitieve ontwikkeling? Ik heb namelijk een zoon die helemaal niet zo gelijk is en dit geeft best een uitdaging. Ik zoek wat ervaringen.
Emotioneel is hij wel leeftijdsadequaat en motorisch ook. Verder ligt de rest wel redelijk op één lijn.

Hij vindt het heel moeilijk om fouten te maken en vooral dat hij daar dan op wordt aangesproken. Daar werken we aan met hem. Daarnaast gymt hij met groep 3/4 zodat hij daar niet makkelijk ondersneeuwt.

Zoals de juffen en wij vaak zeggen: we vergeten vaak dat hij pas 6 jaar is. Hij komt zo veel ouder over. Dat is op het emotionele vlak wel gelijk een valkuil, want daar overschatten we hem soms, hoewel we het steeds beter in de gaten hebben. Films vindt hij vaak eng bijvoorbeeld. Dus ik vertel hem eerst hoe de film gaat en hoe deze afloopt, voordat we gaan kijken.

Met cadeautjes vertel ik hem wat erin zit, een week of wat van tevoren. Scheelt heel veel spanning. We vinden onze weg best redelijk tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons loopt het helaas niet zo. We hadden van de week een gesprek op school over de jongste, maar dat leverde niet zoveel op. Ze gaan haar nu waarschijnlijk wel doortoetsen op school, maar verder schrok ik eigenlijk vooral van de juf die behoorlijk negatief uit de hoek kwam. De ib’er was gelukkig wel okee.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

O bah, wat een nare ervaring Vlinder42. Beter dat de ib’er erbij was. Ik ervaar haar ook als de meer neutrale partij. Zij merkt niet direct het werk wat op de juf afkomt als er zo’n besluit over bijvoorbeeld doortoetsen of aanpassingen worden besproken. Ze kan daardoor beter de belangen van het kind en de haalbaarheid voor de juf met elkaar afwegen. Dat er wordt doorgetoetst klinkt wel als een goed begin.

Dank MrsBucket en Eigenwijsneus voor het delen van jullie ervaring. In dit topic laat ik het verder met rust, want dat past niet bij dit leerjaar in mijn geval. Het helpt me wel. :-)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Helaas gaat het bij ons helemaal niet goed. Twee weken geleden heeft de pedagoog waar m’n dochter eindelijk aan de beurt was met mijn dochter gepraat. Zonder dat het afgestemd was van te voren met ons als ouders heeft zij met ons kind haar testresultaten gedeeld (die wij als achtergrond informatie hadden aangeleverd). Ze heeft ook aan haar gevraagd of ze geen klas wilde overslaan of naar een andere school, en ze zijn samen alle klasgenootjes afgegaan om te kijken met wie ze vriendinnen zou kunnen worden. Conclusie van mijn dochter: met niemand.

Dit is bij mijn dochter ingeslagen als een bom. We hebben nu al 2,5 week een kind dat elke dag aan het huilen is dat ze van school af wil, dat ze geen vriendinnen heeft en dat ze zo slim is dat ze ook geen vriendinnen kan krijgen en dus is ze dom.. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.We troosten haar natuurlijk en praten met haar, maar niks wat wij als ouders zeggen, lijkt te helpen. Ze is in de war en intens verdrietig.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Die pedagoog heeft haar diploma bij een pakje boter gekregen, of niet? Manmanman, dit kan toch niet.
Waar kwam die pedagoog vandaan? Van school? Of is het een onafhankelijk persoon?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Nee, niet van school. Ze is nieuw bij de organisatie waar we met de oudste al een tijd komen. Ze zou heel veel ervaring hebben..

Ze heeft aangeboden dat we nog een keer kunnen langskomen, ter reparatie zeg maar. Ze zei dat het een top down benadering was en gooide het er eigenlijk op dat dit toch wel gebeurd zou zijn, alleen nu dan sneller..

Maar ik weet het niet.. Ik vind het echt een enorme inschattingsfout. Mijn kind is 8. Haar vertrouwen in school is weg, haar vertrouwen in haar enige vriendinnetje is weg, haar vertrouwen in zichzelf is weg. Ik weet niet of het wel een goed idee is om naar haar terug te gaan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Rabbit »

Ik zou niet teruggaan, maar iemand anders zoeken. Dit sluit duidelijk niet aan, ook al zijn er goede bedoelingen.
Dochter 2012
Zoon 2014

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Vlinder42 schreef:
zo 19 dec , 2021 8:12 am
Nee, niet van school. Ze is nieuw bij de organisatie waar we met de oudste al een tijd komen. Ze zou heel veel ervaring hebben..

Ze heeft aangeboden dat we nog een keer kunnen langskomen, ter reparatie zeg maar. Ze zei dat het een top down benadering was en gooide het er eigenlijk op dat dit toch wel gebeurd zou zijn, alleen nu dan sneller..

Maar ik weet het niet.. Ik vind het echt een enorme inschattingsfout. Mijn kind is 8. Haar vertrouwen in school is weg, haar vertrouwen in haar enige vriendinnetje is weg, haar vertrouwen in zichzelf is weg. Ik weet niet of het wel een goed idee is om naar haar terug te gaan.
Zeker niet terug gaan! Hoe kan jouw dochter haar weer gaan vertrouwen? En ook nog: ze heeft je dochter schade berokkend. Als jij je dochter weer naar haar mee toe neemt, wat voor signaal geef je dan aan je dochter?

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Ach wat akelig voor je dochter.
Voor verdere behandeling zou ik niet terug gaan.
Zelf ben ik wel van het echt afsluiten of afronden van dingen. Niet door laten sudderen zodat het een eigen leven gaat leiden. Omdat je ook schrijft dat het niet helpt wat jullie zeggen. Dan kan het een idee zijn om terug te gaan naar de bron. Dat heeft alleen zin wanneer deze pedagoog goed kan luisteren naar wat je dochter te zeggen heeft en ook tot zelfreflectie in staat is. Is er iemand bij die organisatie waar je mee zou kunnen sparren hierover.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Wat naar dat je dochter er zo verdrietig van is. Heeft de pedagoog echt de cijfertjes gedeeld of haar verteld dat uit een test is gekomen dat ze opvallend slim is?
Als haar begaafdheid een rol speelt bij moeizame sociale aansluiting is het mogelijk dat dit inzicht nu hard binnenkomt, maar op een bepaald moment wel nodig is om het uiteindelijk beter te maken. Maar het lijkt me niet handig dit zonder overleg en tijdens het eerste contact te doen.
Soms loopt een gesprek met een slim kind anders dan gepland omdat het allerlei informatie tussen de regels door oppikt, zelf vragen gaat stellen en conclusies gaat trekken. Dat is me in mijn werk met kinderen ook wel overkomen. Daarom zou ik wel teruggaan naar deze pedagoog; wellicht samen met je dochter?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Dat is wel even heftig, zo’n impact. Wat loekie zegt, denk ik wel dat er een idee achter de aanpak van de pedagoog zat, maar is dit helemaal verkeerd overgekomen. Inzicht hebben waarom je je anders voelt en aansluiting mist, kan heel waardevol zijn voor je dochter. De manier waarop lijkt wel de plank mis te slaan. Misschien een optie om zonder dochter een gesprek te hebben met de pedagoog en vragen naar haar ervaring in deze en haar bedoeling. Dan kunnen jullie afwegen of het beter is om zelf het gesprek met dochter te hebben over hoe alles is bedoeld of dat de pedagoog dat ook nog goed kan uitleggen. Linksom of rechtsom zal de pedagoog dit effect ook niet hebben bedoeld.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Pff Vlinder, jeetje. Lastig..
vraag eerst je dochter of ze zelf terug wil gaan?
En ik zou dan als je toch teruggaat samen met je dochter het gesprek hebben. Ik snap wel ergens de reden van wat die pedagoog zei maar dat wik niet zeggen dat bij elk kind het zo valt zoals ze bedoeld.
Mijn dochter heeft bijvoorbeeld wel het top down uitleg nodig. Ze krijg dan de feiten en trekt de conclusie. Meestaal wel wat je dan verwacht.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Het is ongetwijfeld niet zo bedoeld geweest, maar ondoordacht is het wel en de schade is daar. Ik vind het niet aan zo iemand om dit zonder overleg met mijn dochter te delen. Dat gaat voorbij aan ons als ouders. Toen de oudste adhd bleek te hebben, hebben we dit ook zelf aan haar verteld op een manier en een tijdstip dat ons goed leek. We hadden bewust haar uitslag niet gedeeld met de jongste omdat ze heel erg perfectionistisch is. En helaas heeft dat ze het nu wel weet en de manier waarop, dit bepaald niet verbeterd. Ze denkt nu dat het haar eigen schuld is dat ze op school geen werk op niveau krijgt omdat ze wel eens een foutje maakt en de juffen dan niet zien hoe slim ze is.

Het gaat ook niet alleen om de uitleg. Ze heeft de suggestie gewekt dat ze naar een andere school kan, zonder dat ze de situatie hier kent en het maar de vraag is of dat kan. De scholen hier zijn propvol. We zijn al eens van school veranderd en dat heeft heel veel voeten in de aarde gehad en dat proces had ook niet de uitkomst zoals wij die als ouders op dat moment als beste oplossing zagen, omdat de meeste scholen gewoon echt vol zijn. Je wilt niet dat je kind nummer 33 is in de klas en de schooldirecteur ook niet. De opties zijn daardoor behoorlijk beperkt en worden dus helaas niet alleen bepaald door de behoeftes van het kind. Wij wilden daarom hulp met de school waar ze nu op zit. Om m’n dochter even zo’n worst voor de neus te hangen zonder dat dit een concrete optie is, vind ik heel erg. Ook dit gaat voorbij aan ons als ouders en ons kind heeft nu geen enkel vertrouwen meer in haar eigen school en niet in haar klasgenoten. Ze voelt zich omringd door domme mensen en heel erg alleen. En ze ziet daar ook geen uitweg in, want ze is 8, dan is je klas de wereld. En ze is ook boos op ons, want waarom zorgen wij niet even dat ze morgen op een andere school zit?

In plaats van dat we nu hulp hebben gekregen met school om het werk daar goed aangepast te krijgen, hebben we nu dit. Terwijl we met school nog helemaal aan het begin staan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Wat een vreselijk nare situatie! Ik denk dat het als ouders belangrijk is om alsnog dat gesprek met je dochter aan te gaan over wie ze is en hoe haar hersenen werken. Zodat niet dat ene wat de orthopedagoog heeft benadrukt blijft hangen, maar ook de andere mooie en goede dingen van HB-zijn. En als ouder zou ik zéker het gesprek met de orthopedagoog aangaan! Ik snap dat dochter vertrouwen in persoon en school kwijt is. En hoewel deze persoon nu verkeerd gehandeld heeft, ze heeft wel een rol in het 'oplossen' van het probleem dat nu is ontstaan. Aan de ene kant een toelichting waarom ze gehandeld heeft zoals ze heeft (zowel naar dochter als jullie als ouders), aan de andere kant een 'excuus' en voorstel hoe nu verder. Wellicht ligt het vervolg dan niet bij haar (ivm vertrouwensbreuk), dan is het wel aan haar om (met school) naar iemand anders (desnoods een andere instantie) te verwijzen. Qua peer-contact begrijp ik dat het lastig wordt op deze school, dus daar zou ik dan via andere wegen naar op zoek gaan. Sterkte!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt! Ja, het is even niet makkelijk. Maar we hebben wel contact gehad met school en er wel iets meer vertrouwen in dat ze in elk geval hun best gaan doen daar. We gaan in elk geval ook nog een keer praten met de pedagoog, m’n dochter gaat dan ook mee. Met m’n dochter gaat het ietsje beter. De enorme huilbuien zijn wel opgehouden, maar ze is nog wel veel bozig en ontevreden over vanalles. Een beetje diffuus. Hopelijk doet de vakantie haar goed.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hoe is het nu Vlinder? Heeft de kerstvakantie dochter goed gedaan?

Hier lijkt alles goed te verlopen. Een klein dingetje, leuk of juist niet, kan haar beoordeling van de dag sterk kleuren. Ik heb dus niet heel veel hoogte van hoe het nu gaat. Ik denk dat de lvs-toetsen wel een mooi meetmoment vormen hiervoor. Bij haar zijn toetsen wel representatief. Ze heeft goede aansluiting in de groep, dus ik hoop dat ze voorlopig met aanpassingen binnen en buiten haar klas vooruit kan en in deze groep kan blijven.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

De vakantie was niet zo gezellig, ze is eigenlijk de hele tijd chagrijnig gebleven. In eerste instantie openlijk mopperend op ons waarom wij niet zorgden dat ze maar even op een andere school zat en later toen bleek dat dat op korte termijn niet ging gebeuren, meer onderhuids. Gauw huilen, gauw verongelijkt.. Gister was haar eerste schooldag na de vakantie. Ze kwam helemaal glunderend thuis, want ze had een doos met levelwerk gekregen en de juf had een deel van het reguliere werk geschrapt. En ze vertelde dat ze extra geschiedenis gaat krijgen. Even afwachten maar, maar op het eerste gezicht lijkt het prima! Ze lijkt erg opgelucht.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Merk aan mijn dochter dat ze vooral erg moe is.

Vertelde enthousiast uit zichzelf over een les over het menselijk lichaam, die volgens haar wel een uur duurde.
Vertelde ook dat ze tijdens de RT sessies met een vriendje aan het slowmotion boksen is en dus totaal niet op let. Ook door andere dingen die ze doet en zegt, krijg ik steeds meer de indruk dat het 'niet kunnen concentreren' in verbinding staat met iets saai vinden. De lessen rekenen en taal spreken blijkbaar niet heel erg tot de verbeelding. Met themalessen zeg maar hangt ze aan je lippen.
Overigens hoeft 'saai' niet te betekenen dat ze de stof al allemaal kent, hoor. Wat dat betreft heb ik geen idee en schat ik de toetsen uit het lvs systeem bij haar in als niet heel erg betrouwbaar.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat is lastig, he. Het IS ook gewoon saai. Waarom heeft ze ook alweer RT? Dyslexie? Bij de oudste zei de ortho op die leeftijd ‘Je hebt saai makkelijk en saai moeilijk’. Mijn dochter had allebei. Inhoudelijk was het makkelijk, maar qua concentratie en automatiseren moeilijk. Dat ze niet oplet kan een gevolg zijn van dat de stof makkelijk is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wel schattig trouwens dat ze dat zo eerlijk vertelt :-)
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

@ Vlinder Wat fijn dat jouw dochter enthousiast van school kwam. Hopelijk is dit voor jouw dochter en leerkracht de weg naar een fijne tijd op school. Mooie beschrijving van saai makkelijk en saai moeilijk, en heel herkenbaar!

@Dee Mijn zoon heeft het tijdens RT ook moeilijk om te blijven opletten. Hij omschrijft het als dat hij de stof een beetje moeilijk vindt (want daarvoor doet hij RT), maar dat het tempo van de uitleg zo langzaam is dat hij er zijn gedachten niet bij kan houden en dat het daardoor extra moeilijk wordt. Tijdens de dyslexiebehandeling, 1 op 1, heeft hij daar minder last van. Wat ik wel zie tijdens de dyslexiebehandeling (die moet ik soms bijwonen op school, en nu vaak online) is een extreme bewegelijkheid. Hij moet even gaan verzitten, een pen pakken, een verhaal vertellen, iets laten zien. Tijdens een priveles is dit niet zo'n probleem, maar als tijdens RT meer kinderen dit doen kan ik me voorstellen dat het tempo nog lager wordt.

Wij hebben met de leerkracht afsproken dat zoon alleen RT doet als hij voldoende "bij de les" blijft en zoon aangeeft zelf te willen gaan. Dit omdat hij al dyslexietraining krijgt en hij daarmee met sprongen vooruit gaat. Zoon heeft nu bedacht dat hij 1 RT les (technisch lezen) niet doet en in de klas blijft, en een andere RT les (spelling) wel. Over zijn redenen was hij duidelijk: die RT les is tijdens een stomme les in de klas en J gaat ook naar RT les en die vind ik heel leuk. :lol:

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Jahe? Dat vond ik ook. :) Hier bespreek ik vaak de dingen waar we tegenaan lopen maar het is ook zo'n leuk, creatief en grappig meisje.

Ze heeft RT (vermoedelijk) om dat de E3 Cito's scores tussen de IV en V lieten zien. Ik heb de juf aan het begin gevraagd waarom ze RT heeft, maar dat wist ze niet. Nooit meer wat van gehoord. Ik denk dat concentratie ook een rol speelt en dat ze daardoor een lichte achterstand kan krijgen. Dat is nu bij rekenen al het geval. Het voelt soms daarom ook wel raar om op een forum voor hb kinderen te posten. Maar de feedback vind ik hier altijd heel fijn en ik denk nog steeds dat ze een hoge intelligentie heeft.
Dyslexie lijkt geen rol te spelen. Bij de eerste groep 3 Cito scoorde ze daar een I. Maar daarna op de E3 dus een IV. Heel vreemd.
De ib-er zou nu ook mee gaan kijken. Hopelijk wordt dat snel opgestart. Als ze 1 op 1 begeleiding heeft van de RT juf gaat het beter maar ook dan zijn er zeker momenten dat de juf haar er moeilijk bij kan houden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Dat geeft niet hoor, Dee. Bij ons heeft de oudste ook vanalles gedaan, ook RT. En nu in groep 7/8 komt het er eindelijk meer uit. Je kind kan toch ook én intelligent zijn én andere problemen hebben. Daarin ben je echt niet de enige.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hoeveel mensen komen er als volwassene pas achter hb te zijn? Ik denk dat je vast mag houden aan de ontwikkeling in haar eerste jaren, Dee. Het kan goed zijn dat ze daarin liet zien wat ze kan, maar het schoolse leren haar niet past. Op zo’n forum als deze hebben we het vooral over hobbels, vragen en soms compleet vastlopen, maar als je dochter nu prima zit, hoef je niet meteen te vertrekken hoor :mrgreen:

Ik zie je ook schrijven over je andere dochters.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ohnee hoor, vertrekken doe ik zeker niet. ;)
En jullie hebben een goed punt. Soms komt het stukje hoge intelligentie er pas later uit. Mijn broertje is daarvan een goed voorbeeld. Heel druk, clown van de klas, de stoorzender en altijd extra hulp met leerstof gehad. Maar wel een getalenteerde voetballer die als kind nieuwe vaardigheden buiten schoolse zaken heel snel oppikte. Is door een onderzoeker zelfs een keer als zwakbegaafd gelabeld. Maar hij is alles behalve zwakbegaafd. Het was inderdaad geen kind die erg paste in het schoolse leren. Zie wel gelijkenis tussen hem en dochter.

Haar vroege ontwikkeling verliep op meerdere vlakken zeker wel vlot.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Misschien een gekke vraag, maar wat doen jullie met je kind als het na school niemand heeft om mee te spelen? Mijn dochter heeft weinig aansluiting in de klas en grote zus is ook niet altijd thuis. Ik merk de laatste tijd dat ze erg hangerig is. Ze heeft eigenlijk nergens echt zin in. Ze leest Duckies, kijkt een filmpje op de ipad en wacht op haar zus. Ze lijkt zelf eigenlijk nauwelijks interesses te hebben. Eerder had ze dat wel. Ik kan niet met haar gaan fietsen of wandelen anders zou ik dat doen, maar ik zoek dus dingen om thuis te doen die haar ook een beetje stimuleren. Bakken vindt ze soms wel leuk en spelletjes. Maar verder weet ik het eigenlijk niet. Haar zus vond op die leeftijd knutselen en verven leuk, lego, verkleden, knikkerbanen, proefjes etc. Maar bij de jongste komt er momenteel niks uit..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Vlinder, fijn dat je dochter nu beter in haar vel zit!

Hier ook school gestart en we hebben nog heerlijke weekje in lokdown in tenerife doorgebracht en net weekendje weg. Doet goed die kids! Dochter had oefentoets begrijpend lezen en stel je voor, geen enkele fout haha. Ze zei dat ze precies deed wat ik haar vroeg: niet te snel lezen, niet denken ik ken al alles, antwoorden in tekst zoeken en niet te moeilijk denken of kennis gebruiken. Nou dat ging goed haha
Thuis in kerstvakantie heb ik zelf voor haar leeskrakers 1 en rekentijgers gekocht. Rekentijgers vond ze soms wat lastiger (me too dus begrijpendlijk). Leeskrakers dan wel erg leuk wat ze zelf vaker pakt gewoon in avond, daarmee dus denk ik duidelijk dat ze taal ook kan compacten en verrijken. Hopelijk ergens eind januari reflexiegesprek van ib’er/leekracht/talentencoach wordt ingepland.

Nu is school gestart merk ik dat ook dat groep 5 meisjes lastig is. Ze hebben echt een grote groep meiden als vriendinnen en de veehoudingen zijn prima en leerkrachten letter goed op. Maar wat mijn dochter lastig begrijpt dat ze te veel verwacht van mensen en vriendinnen. Ze snapt niet dat beste vriendin is ineens dat niet. Dat dochter wil met meisje afspreken maar die zegt dat ze niet kan en ineens na school voor haar neus afspreekt met de andere. Dat maakt mij dochter erg verdrietig…

Gelukkig is nu normaal indoor en tijden mag alles. Ze mag nu ook met een jaar hoger groep hockeyteama trainen omdat ze haar eigen training moet missen ivm knltb tennislessen. Wat best wel uitzonderlijk schijnt maar dochter heeft veel talent en doorzettingsvermogen en dan willen lijncoordinatoren en trainers meedenken.
Zo is bijna haar elke dag gevuld en ik tennis ik dan ook met haar en andere dochter gelijk na school vaker. Wel fijn dat er weer veel mogelijk is.

Vlinder: ik heb niet echt tips.. we zijn amper thuis na school. Ze hebben hier elke dag activiteit waardoor ze pas 5-6 uur thuis zijn, mogen heel kort netflix kijken, eten om 6 uur, spelen, jeugdjournaal en naar bed. Ik denk dat het ook wel met start van school “even wennen” is voor de kids is allemaal. Ik vind het winter zelf ook niets want is al vrij snel donker en koud is..
We hebben laatst in de vakantie aquarel potloden tekeningen gemaakt. Misschien zoiets iets nieuws doen, dat vonden mij beide meiden van 6 en 8 wel erg leuk met youtube tutorial te doen.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

O ja trouwens wel leuk is dat sinds mijn dochter weet hoe ze in elkaar zit en dat ze hb is merken we dat ze veel vrijer is in haar doen en taal en denken. Ze durft veel meer te zeggen, gebruikt niet altijd de simpele taal zoals altijd deed, past zich veel minder aan, vrolijker en zegt dat ze zo blij naar school te gaan om haar rekenboekjes te mogen doen. Ik merk erg grote verandering in haar alsof haar ogen en oren open gingen. Ze heeft veel minder driftbuien en woedeaanvallen. Nu legt ze het uit, blijft rustiger etc. Nadeel is dat ze nu dus weet hoe ze is en spreekt meer dingen uit zoals haar extreme rechtvaardigheidsgevoel is wel erg irritant: ik kan amper al auto rijden want ze zegt dat ik net op oranje reed, grooeeeeeen schreeuwt, ik rij niet zuinig, we komen te laat, mag niet, je mag dit niet dat niet, wordt wel soms heel vervelend haha, zo mochten we de dieren op boerderij op de vakantiepark niet voeren omdat het bord daar stond. Uitleg met dat wortels mag hielp niet, we moesten helemaal naar de receptie om toestemming te vragen zodat ze het haar persoonlijk vertellen dat het wel mag.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Goeie vraag. Het werkt hier in elk geval vaak niet om een lijstje met ideeën op te gaan noemen waar een kind dan maar iets uit moet gaan kiezen. Dan is alles gegarandeert saai.

Ik heb hier een paar ervaringen die bij ons toevallig blijkbaar zorgen voor inspiratie. Schermen na een afgesproken tijd uitzetten en even het kind z’n gang laten gaan. Dan komt er hier vaak spontaan spel op gang waar ikzelf niet op zou zijn gekomen. Ook een succes: de spelletjes en/of speelgoedkast/hoek leegruimen en opnieuw indelen. Ik kan m’n kont al snel niet meer keren, want er wordt ineens druk om mij heen gespeeld met alles wat er al heel lang stond en al een beetje stof hapte. Kan de dagen erna nog een groot effect hebben. En ik merk dat als ik bezig ga in het huis met andere (schoonmaak)klissen dan het routinewerk, dat dat ook een meer inspirerende omgeving is om tot actie of spel te komen bij de kinderen. Soms helpen ze mee, maar vaker gaan ze voor zichzelf iets ondernemen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons is de schermtijd ook beperkt, maar er komt bij haarzelf al een tijdje nauwelijks iets op gang. Ze gaat lezen of rondhangen. Ze blijft ook ontevreden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik heb gisteren je tip geprobeerd en ben de spelletjesplank gaan opruimen, merriedroom, want activiteiten voorstellen werkt hier idd ook vaak niet. We hebben een spelletje gedaan. En ze heeft geholpen met koken en dat was heel gezellig. Het voelt voor mij een beetje raar om op deze leeftijd zo mijn kind te moeten vermaken, dat hoefde bij de oudste op die manier op die leeftijd niet. Maar het is beter dan dat ze ontevreden rondhangt. Hopelijk komt ze er doorheen. Ze heeft in elk geval meer zin in school. Als het goed is gaat ze binnenkort ook naar de hb-specialist via school.

Lieverding, bij de Rekentijger is een document beschikbaar met tips hoe je de sommen aan kunt pakken. Het zijn niet de antwoorden, maar zeg maar hints welke kant je op moet gaan om het op te lossen. Als je googlet op ‘tips bij Rekentijger’ dan vind je ze wel.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Fijn dat er iets al helpt. Ik ken het gevoel van ‘maar bij mijn oudste hoefde dat helemaal niet’. Onze eigen kinderen zijn onze referentiekader en de eerste stelt de kaders en de tweede wijkt daarvan af. Maar is het dan verkeerd? ;)

Mijn tweede laat weinig fantasiespel zien. Hij kan het wel, maar doet het nagenoeg nooit. Gezinscoach stelde voor dat we als ouders samen met hem fantasiespel konden gaan spelen en kijken wat hij dan doet. Maar ik denk ‘dat kind moet toch zelf z’n eigen werelden creëeren?’ Enfin, eens met de boerderijdieren spelen (hij is 4) en kijken wat hij doet. Observeren natuurlijk, want zo is hij, maar wel met ‘o, kan dat ook?’. En meer doorbraak kwam toen ik het lego aan het sorteren was (opruimen) en hij naast mij begon zelf wat te bouwen ipv de boekjes volgen en begon te omschrijven wat hij zoal maakte en ook wilde gaan maken en dat ook deed. Hij is zich al zo bewust van wat echt en nep is, dat die werelden moeilijker kruizen bij hem, is mijn theorie. Nu begint hij het te snappen en komt wat meer tot vrij spelen. Soms moet een kind leren spelen en heeft een voorbeeld nodig blijkbaar. Ik weet niet of je daar iets mee kunt?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Nee, het is zeker niet verkeerd, alleen anders en soms realiseer je je dingen daardoor misschien soms pas later. Wat je over je zoontje schrijft begrijp ik, maar ik denk dat bij haar iets anders aan de hand is, want zij speelde eerder altijd wel en is ook wat groter. Ik heb meer het gevoel dat ze het laatste jaar/half jaar een beetje ongelukkig is. Ik zei altijd dat zij lachend is geboren. Er kwam altijd zo’n levensplezier van binnenuit bij haar. Echt een zonnetje. Maar dat zie ik al een tijdje niet meer.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
di 18 jan , 2022 8:09 am
Nee, het is zeker niet verkeerd, alleen anders en soms realiseer je je dingen daardoor misschien soms pas later. Wat je over je zoontje schrijft begrijp ik, maar ik denk dat bij haar iets anders aan de hand is, want zij speelde eerder altijd wel en is ook wat groter. Ik heb meer het gevoel dat ze het laatste jaar/half jaar een beetje ongelukkig is. Ik zei altijd dat zij lachend is geboren. Er kwam altijd zo’n levensplezier van binnenuit bij haar. Echt een zonnetje. Maar dat zie ik al een tijdje niet meer.
Ervaart ze niet een vervroegde val uit het paradijs? Dit speelt meestal rond 9 jaar. Vooral veel meer bewust van wat "hoort" en van wat er allemaal niet goed kan gaan. Dat brengt angsten en somberheid met zich mee. Tenminste, ik vind het herkenbaar bij mijn oudste en ervaar het als een ander gevoel/ gemoedstoestand dan faalangst (wat hij al had helaas).

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik weet niet precies wat je bedoelt, Eigenwijsneus? Het zou wel kunnen wat je beschrijft. Ik heb niet zozeer het gevoel dat het angsten zijn bij haar, maar somberheid wel. Maar bij onze oudste herken ik dat niet, die heeft dat niet zo gehad en die is nu 11.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Vlinder42 schreef:
di 18 jan , 2022 5:18 am
Lieverding, bij de Rekentijger is een document beschikbaar met tips hoe je de sommen aan kunt pakken. Het zijn niet de antwoorden, maar zeg maar hints welke kant je op moet gaan om het op te lossen. Als je googlet op ‘tips bij Rekentijger’ dan vind je ze wel.
Oh haha dat is een goede ik had enkel antwoordboek maar zelfs dan denk ik waarom is dit het antwoord. Ik ga kijken

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Merrieroom
Mijn oudste dochter ook fantaseert niet, ze wist altijd wat echt is en niet en is heel strik ermee. Nooit met poppen gespeld of met iets als rolspel of fantasiespel. Mijn middelste is 6 en doet dat continu, ze weet soms ook het verschil niet; vraagt vaak “is het echt?”
Ik weet niet of het iets uitmaakt dat ene fantaseert veel de andere niet. Oudste is wel erg somber en lijkt volwassener altijd etc. Terwijl ze kan ook echt druk en vervelend zijn als kind maar in haar doen ze is gewoon zoals volwassenen wat hoort te doen erbij en er is dus geen kinderspel. Ze is veel bezig met prestatie en beter zijn en doen en leren
Middelste kan echt gewoon uren baby zijn of oude oma of met poppen rollenspel spelen ze is dromerig ze luistert slecht en de schoolvakken kunnen haar gestolen worden ze heeft weinig interesse in :mrgreen:

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Hier worden ook geen fantasiespellen gedaan, maar wel rollenspellen waarin zoontje sociale situaties uitprobeert met bijvoorbeeld knuffels. Hij is zoekende in hoe hij zich het beste tot anderen kan verhouden en ik merk dat hij dat met zijn knuffels (en mij) naspeelt.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Onze oudste speelde rollenspel als 3-jarige (speelde thuis bibliotheekbezoek na en op kinderdagverblijf in huishoek). Op de basisschool deed hij dat nauwelijks meer en heb ik moeten uitleggen dat hij dat al voorbij was (in plaats van dat hij dat nog niet zou doen).

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Lieverding, omschrijf jij soms mijn jongste? :lol:
Jouw middelste lijkt erg op haar!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Dee85 schreef:
do 20 jan , 2022 7:56 am
Lieverding, omschrijf jij soms mijn jongste? :lol:
Jouw middelste lijkt erg op haar!
Ja zo bijzonder dat je dat twee kids hebt en beide zo verschillend haha, mijn middelste nu 6 (van sept) en groep 3. Ze zit in “maan” lijn want ik ook merk thuis dat ze soms wel interesse heeft in rekenen en lezen maar ze snapt snel gelijk niet wat je bedoeld,
Probeert ook niet en luistert ook niet. Ze is verschrikkelijk antono en dromerig. Volgende week gesprek op school. Ik had al vorig jaar aangegeven dat ze wellicht beter in 2/3 kan gaan ipv 3 maan volgens kleuterjuf ze is echt aan toe. Maar ik weet het nog steeds niet ik denk dat ze gewoon blijft nog jaartje in 3 (heb zo’n gevoel), ze is best wel creatief en danst en zingt en verbaal sterk, heel erg speels en heel erg van “kan mij totaal niet boeien wat iemand anders zegt of denkt over mij”, ze loopt de helft van de dag naakt en kan haar niet schelen haha kan net zo goed buiten l0pen zo :roll: ben heel benieuwd naar de gesprek met school

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Oh heerlijk Lieverding, zo'n eigenheimer. :grin:
Die van mij loopt dan niet het liefst naakt, maar die heeft genoeg andere maffe dingen (laatst had ze drie verschillende bloemenprintjes aan en ja, zo is ze ook naar school gegaan). Autonoom is ze ook wel, vorig jaar vertelde de juf dat ze een hele discussie met dochter had over het al dan niet gebruiken van een rekenrekje. Dochter wilde dat pertinent niet. En het boeit haar ook totaal niet wat ze van haar vinden. Ze heeft altijd hele gesprekken in zichzelf; op de fiets, tijdens haar spel, op het schoolplein in haar eentje. Leerkrachten geven vaak aan dat ze prachtig fantasiespel bij dochter zien.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Leuk Dee en Lieverding. Heel belangrijk ook dat de leerkrachten het plezier vinden in zo’n autonoom kind. Je moet het maar leuk vinden. Dochter heeft dat stuk ook in haar karakter. Trekt zich niets aan van de omgeving als ze zelf een idee heeft. Gaat als dier verkleed naar school begin december als alle anderen als Piet gaan. Maakt haar het uit! En die creativiteit komt goed van pas als een idee of project dreigt te mislukken; dan maak je er toch iets anders van? Ook leuk. Zij wilde direct zelf de weektaken plannen in de week, maar juf wilde dat nog klassikaal doen. Dat werd een hele discussie met argumenten etc. Uiteindelijk zijn ze eruit gekomen met een compromis. Juf werd wel steeds bozer zei de meid in onschuld, maar het is goed gekomen. De juf had haar pas net in de klas en moest dochter nog leren kennen :lol:

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Dee85 schreef:
do 20 jan , 2022 1:00 pm
Oh heerlijk Lieverding, zo'n eigenheimer. :grin:
Die van mij loopt dan niet het liefst naakt, maar die heeft genoeg andere maffe dingen (laatst had ze drie verschillende bloemenprintjes aan en ja, zo is ze ook naar school gegaan). Autonoom is ze ook wel, vorig jaar vertelde de juf dat ze een hele discussie met dochter had over het al dan niet gebruiken van een rekenrekje. Dochter wilde dat pertinent niet. En het boeit haar ook totaal niet wat ze van haar vinden. Ze heeft altijd hele gesprekken in zichzelf; op de fiets, tijdens haar spel, op het schoolplein in haar eentje. Leerkrachten geven vaak aan dat ze prachtig fantasiespel bij dochter zien.
Haha wat heerlijk! Ja hier ook precies wat je opschrijft en ze heeft hier ook een super lange sok, die is dan een “gipssok” die doet ze dan aan elke avond en doet alsof haar been pijn doet hahaha. Toen ze jaar of 3 was liep ze dagen met zwembril aan :mrgreen:

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

merriedroom schreef:
vr 21 jan , 2022 2:19 pm
Leuk Dee en Lieverding. Heel belangrijk ook dat de leerkrachten het plezier vinden in zo’n autonoom kind. Je moet het maar leuk vinden. Dochter heeft dat stuk ook in haar karakter. Trekt zich niets aan van de omgeving als ze zelf een idee heeft. Gaat als dier verkleed naar school begin december als alle anderen als Piet gaan. Maakt haar het uit! En die creativiteit komt goed van pas als een idee of project dreigt te mislukken; dan maak je er toch iets anders van? Ook leuk. Zij wilde direct zelf de weektaken plannen in de week, maar juf wilde dat nog klassikaal doen. Dat werd een hele discussie met argumenten etc. Uiteindelijk zijn ze eruit gekomen met een compromis. Juf werd wel steeds bozer zei de meid in onschuld, maar het is goed gekomen. De juf had haar pas net in de klas en moest dochter nog leren kennen :lol:
Wat leuk! En ja wat je zegt, je moet wel het leuk vinden ja wanr het is best wel een geduld en aandacht etc die je moet geven en vinden voor zulk kind. Dochter zat in 1/2 en de juf vond het heerlijk! Nu twee juffen en ik heb niet bepaald klik ermee (zijn wat ouder) ben dus erg benieuwd naar het gesprek aa maandag.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Hier trouwens dochter met positief zelftest dus werk naar huis gekregen. Omg wat een stapel voor gr 5 :shock: techniek, natuur, geschiedenis, taal, rekenen en extra boeken super denkwerk en kheim rekenpuzzels 5. Beide bijna klaar en foutloos.
Ze doet die samen mer andere twee jongens apart in de gang dus ben benieuwd of ze dat echt zelf doet, maar dochter zegt van wel want de boek is bijna klaar en de jongens nog niet eens door de 1/4e van terwijl dochter is pas in november begonnen ermee.
Wel leuk en ze vind het ook erg leuk om te doen. Ben benieuwd wat ze haar geven als die op is na weekje thuis zitten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

loekie schreef:
wo 19 jan , 2022 11:03 pm
Onze oudste speelde rollenspel als 3-jarige (speelde thuis bibliotheekbezoek na en op kinderdagverblijf in huishoek). Op de basisschool deed hij dat nauwelijks meer en heb ik moeten uitleggen dat hij dat al voorbij was (in plaats van dat hij dat nog niet zou doen).
Wat deed hij dan? Ik denk dat het heel goed kan zijn dat mijn dochter dit ook voorbij is, maar er komt niet veel voor in de plaats. Ze heeft weinig aansluiting in de klas, vaak speelt ze maar 1x per week met haar vriendinnetje. Ze heeft wel andere activiteiten, maar buiten dat zit ze vaak alleen thuis te lezen. En ze komt niet echt gelukkig over.. Ik weet het niet, het is zo allenig en een beetje passief, ze zit heel erg in haar hoofd, terwijl ze eerder altijd zo’n zonnige vrolijkheid en nieuwsgierigheid had.

Ik heb haar nu opgegeven voor een creatieve cursus met haar zus. En ik doe zelf meer dingen met haar (en met allebei de kinderen). En dat vindt ze dan wel leuk, maar ik heb het gevoel dat ik er nu heel hard voor moet werken, er komt weinig uit haarzelf.

Het gaat overigens wel beter op school, ze heeft er wat meer plezier en vertrouwen in. Ze heeft nu levelwerk en werkt samen met een ander meisje. Dat ze aanpassingen hebben gedaan, heeft haar veel goed gedaan, dat ze gezien is. Maar dit vertaalt zich nog niet naar meer sociale contacten of een beter humeur thuis. Misschien is ze moe, bedenk ik me nu?

Dat van die ‘eigenheimers’ herken ik hier wel in de oudste, maar de jongste heeft dat niet. Die past zich heel erg aan. Ze durfde eerder ook nauwelijks te zeggen wat ze wilde of wat ze van dingen vindt. Dat gaat nu ietsje beter.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Wat deed hij dan?
Eindeloos spelen in de bouwhoek, in de zandtafel en met constructiemateriaal. Verder schreef hij af en toe een verhaaltje met letterlego.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

En toen hij 8 was?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

En toen hij 8 was?
Hij werd 8 in groep 5 (na een versnelling halverwege groep 3 naar groep 4) en deed grotendeels met de groep mee. Met name rekenen was veel te makkelijk. Hij kreeg een klein beetje verrijkingswerk. Uitdaging kreeg hij vooral na schooltijd (twee sporten, muziekinstrument leren spelen, lezen, informatieve tv-programma's, uitjes in het weekend etc.).

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik denk dat vrij spel niet veel met een ontwikkelingsfase, maar meer met het karakter van het kind te maken heeft. En ook met hoe een kind in z’n vel zit. Thuis speelde ik met brussen zelfs nog rollenspellen en (lego)avonturen toen we langzaamaan naar de middelbare school gingen. Het was gewoon veel te leuk om dat soort werelden te creëeren. Maar er is ook een bepaalde veiligheid nodig om te spelen en stress of angst (van/door school) kunnen dat erg in de weg zitten. Evenals maatjes missen om samen zo te kunnen spelen.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Lieverding schreef:
vr 21 jan , 2022 7:07 pm
Dee85 schreef:
do 20 jan , 2022 1:00 pm
Oh heerlijk Lieverding, zo'n eigenheimer. :grin:
Die van mij loopt dan niet het liefst naakt, maar die heeft genoeg andere maffe dingen (laatst had ze drie verschillende bloemenprintjes aan en ja, zo is ze ook naar school gegaan). Autonoom is ze ook wel, vorig jaar vertelde de juf dat ze een hele discussie met dochter had over het al dan niet gebruiken van een rekenrekje. Dochter wilde dat pertinent niet. En het boeit haar ook totaal niet wat ze van haar vinden. Ze heeft altijd hele gesprekken in zichzelf; op de fiets, tijdens haar spel, op het schoolplein in haar eentje. Leerkrachten geven vaak aan dat ze prachtig fantasiespel bij dochter zien.
Haha wat heerlijk! Ja hier ook precies wat je opschrijft en ze heeft hier ook een super lange sok, die is dan een “gipssok” die doet ze dan aan elke avond en doet alsof haar been pijn doet hahaha. Toen ze jaar of 3 was liep ze dagen met zwembril aan :mrgreen:
Die van mij is weleens met haar duikbril op meegelopen naar de winkel.
Sterkte met de quarantaine en beterschap!

Die arme leerkrachten ook soms...ik geef het je te doen met zulke autonome kinderen.

Ik merk in mijn omgeving ook wel verschil qua spelen. Die van mij spelen/speelden veel. Creatief, fantasierijk. De kinderen van een vriendin weer nauwelijks. Ik denk dat wat Merriedroom zegt over veiligheid wel opgaat voor deze kinderen. Niet bepaald een probleemloze en fijne basisschooltijd achter de rug. De jongste krijgt vanaf begin veel begeleiding op school en is aanzienlijk meer ontspannen. En speelt ook veel meer dan de oudere brussen deden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Wat is jullie ervaring met medio gesprekken groep 5? Vandaag eentje gehad en ik vond het wel wat. Ik weet niet waaraan het ligt of aan de juf zelf of aan dat mijn dochter nu soort van hb is, of het is normaal dat er wordt zoveel gevraagd van de 8 jarige in groep 5?

We hebben dan reflexigesprekken altijd dus het gaan niet op cijfers of citos maar om persoonlijke doelen binnen het school. Altijd fijne gesprekken gehad niet iets bijzonder meestaal. Meer wat de kind doet, portfolio, wat die leuk vind etc. Dit keer is toch echt anders:

Zo hebben ze vooraf het gesprek altijd vooraf gesprek kind-leerling om doelen te bepalen samen en antwoorden geven op vragen. Dit keer ivm maatregelen moesten leerlingen het zelf doen, de juf kreeg het te zien zeg maar. Zo stond er vraag of je uitleg goed luistert en begrijpt, de antwoord was “soms” in gesprek juf vraag het uit te leggen. Dochter zegt: niet, ik weet als alles en ik luister niet altijd en start direct met de werk om snel af te zijn. Juf vond het irritant blijkbaar en ging over dat je moet luisteren beter etc. Dat is je doel!

Verder ging het gelijk snel over de extra rekenwerk die ze doet. Ze doet super denkwerk en rekenpuzzels 5. In de gang samen met twee andere jongens. Juf vraagt: hoe gaat dat, kan je dat zelfstandig doen etc. Dochter: soms. Juf: dat is niet waar want je maakt ruzie met de jongens, je vraagt steeds van mij wat de opdracht is terwijl ik bezig ben met de andere kinderen rekenles te geven, je doet geen moeite voor begrijpen. Ik wil dat jezelf het gaat doen, begrijpen en proberen.
Nu heb ik deze boeken nu thuis en ze doet het vrijwel zelfstandig. Soms begrijpt ze vraagstelling niet (ik ook hoor soms niet), dan vraag ze mij, we lezen samen, ze leest hardop en ik vraag welke punten ze niet begrijpt. Lijkt inderdaad alsof ze het makkelijker vindt om te vragen dan begrijpen, wil geen moeite doen. Maar ze zegt dat jongens dus willen niet helpen aangezien ze pas op de helft zijn en dochter haar boeken al bijna af zijn.
Met uitleg maakt ze de boeken foutloos, dus niet met hulp voorbeelden maar met uitleg van de vraagstelling.
Leeskrakers 1 doet ze thuis ook volledig zelfstandig en begrijpt ook echt wat ze leest.

Maar goed dat was dus doel twee die de juf haar oplegde.
Verder dochter meedoet sinds vorige week (dus echt 1 keer maag gedaan nog) met de plusklas uurtje per week. Dan mist ze schoolvaardigheden vak. Juf: je weet dat je stof mist omdat je mag meedoen met plusklas om te kijken of je kan jezelf bewijzen. Ik verwacht van je dat je dus zelf terugkomt van plusklas, pakt en nakijkt zelf boeken en lessen die je gemist had, vind de tijd ervoor en vraag je leerlingen welke les ze hebben gehad. Want is wat jij wil, niet ik, dat extra werk, jij hebt het nodig en als je straks daardoor cito laag scoort omdat je basisstof mist is je eigen schuld en dat zou heel jammer zijn.

Nu dus vraag ik dochter: wist he dat. Nee, mij nooit verteld eerder ik was maar x keer in plusklas en als ik terugkomt is al tijd naar huis te gaan want is korte dag.

Kortom ik schrok wel beetje van het gesprek meer omdat er werd eigenlijk zoveel gevraagd van mijn dochter. Niet omdat ze dat niet kan maar omdat ze best wel begeleiding nodig heeft aangezien ze altijd middelmatig werk deed. En ik vraag mij dus al of dat normaal is in groep 5, of heeft de juf pest aan mijn dochter omdat ze “zorg leerling is” of is het normaal bij HB kinderen of kinderen die ineens HB bleken te zijn? Hoe is jullie ervaring met die tussentijdse gesprekken in groep 5?

En dat over “taal”, ze zeggen steeds dat ze niet begrijpt wat ze leest terwijl mijn ervaring is meer dat ze dat niet wil begrijpen ipv dat ze het niet begrijpt. Leeskrakers begrijpt ze dan wel en dat is dan gek, misschien juist omdat het onderdeel is van de opdracht en niet het uitleg ervoor?

We hebben trouwens allemaal corona en mijn dochter van 1 jaar heeft het best heftig. Morgen HA bellen want ze is al twee dagen benauwd en kortademig..

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Joh, beterschap allemaal en vooral voor de kleine, Lieverding. Sneu voor zo’n dropje.

Was je zelf bij het gesprek tussen juf en dochter of vertelde je dochter jou dit? Vooral uit de toon en de soort woorden lijkt het erop dat de juf het niet eens is met de aanpassingen voor dochter en het je dochter niet ‘gunt’. Klopt dit beeld? Wie heeft besloten dat jouw dochter naar de plusklas gaat en rekenen verrijking krijgt? Anders een afspraak met diegene of de ib’er maken om deze observatie te bespreken. Een juf kan natuurlijk niet haar misnoegen zo uiten naar je dochter en van daaruit dit soort eisen stellen. Leerdoelen moeten komen uit een ondersteuning om de leerling verder te brengen, niet om zich te moeten bewijzen of om te voldoen aan de wensen van een juf.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Merriedroom
Ja we waren er zelf bij maar we mochten als ouders niets zeggen of vragen want is gesprek tussen de leerkracht en kind. Ik voelde inderdaad wat je zegt + irritatie. En dat irritatie kan komen door de antwoorden van mijn dochter van de zelfreflexie vragen. Dat doen ze 2x per jaar en normaal gesproken wordt dat intern vooraf besproken met een kind, ze vullen het samen waardoor het wordt bijgeschaafd door de leerkracht. Nu ging het blanco vraag-antwoord die ze had en gelijk bespreken. Ik denk dat de antwoorden van mijn dochter bevielen haar niet: dat ze letterlijk het uitleg of instructie van het regulier niet interessant vindt en heeft sch*t aan. Ik denk dat ze al na die antwoord was licht geïrriteerd.

+ er speelde nog observatie door hb praktijk destijds voor adhd en daarbij kwam er misverstand want in verslag stond dat dochter zat achter terwijl juf beweerde dat dochter zat voor. Ook denk ik het hele verslag niet in haar voordeel was want ze kwam daaruit als niet echt behulpzame of juf die luistert etc. Waardoor ze probeerde verslag te draaien dat dus die tester niet deskundig genoeg was. Terwijl ging het enkel op adhd observatie en dus staat los van hb verslag.

De juf was erbij dus ook bij alle gespreken met ib’er en talentencoach die intern op school zit. Ook onze vraag was of ze begeleiding krijgt: dat was dus de bedoeling dat ze zelfstandig het doet allemaal want dat wordt verwacht van een kind als die op HB lijn zit. Nu had ze geluk om die boeken te maken met twee jongens die niet hb lijn volgen maar goede rekenaars zijn en daar moest ze vragen neerleggen of bij de juf. Er zit ook geen doel of aantal opdrachten bij waardoor dochter dus elke dag werkt eraan zodra ze tijd krijgt. Ik heb het zo begrepen dat ze stoort de juf als ze vragen heeft, dat ze beter moet lezen en proberen te begrijpen zelf.

Dat plusklas was besloten met talentencoach. Er doen 3 kinderen mee is voor de kinderen die komen uit signalering voor hb maar hebben geen bijzondere prestaties op schoolvakken. Dochter mocht proberen meedoen om te kijken of ze het kan. Dat werd haar ook gezegd precies met deze worden. Ze voelt de druk natuurlijk wel aangezien ze wil dolgraag bewijzen dat ze echt hb is en het kan en creatief is en smart etc.

We zouden in januari evoulatiegesprek hebben met juf, ib'er en talentencoach. Ik twijfel of ik dan vooraf iets naar ib’er ervan moet sturen of het bij gesprek gelijk bespreken misschien zijn er aanvullende dingen die ze geven want ze zouden kijken naar het stukje “taal” en citos die moeten nog komen geloof ik

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Het is lastig, Lieverding. De irritatie van de juf is wel jammer, de manier waarop ze dat uit is niet goed, maar ergens heeft ze ook weer wel een beetje gelijk. Jullie hebben niet voor niets een adhd-observatie laten doen, ze heeft gedragingen die lastig zijn. Wat ik lees uit wat je schrijft, is dat ze bij uitleg niet oplet, dat ze vooral bezig is in haar hoofd met ‘snel klaar zijn’ en dat als ze iets niet begrijpt meteen naar de juf gaat zonder eerst zelf te proberen. Klopt dat?

Je kunt niet verwachten dat de juf klaar staat om haar op elk moment naar wens uitleg te geven. Soms moet de juf andere kinderen les geven en dan kan de juf niet zoals jij thuis met haar gaan lezen om de opdrachten te begrijpen. Voor die situatie moet je oplossingen verzinnen en met je dochter bepreken.

Een soort stappenplan. Ze moet leren omgaan met uitgestelde aandacht. Als je op de gang een som niet begrijpt, wat ga je dan doen? Bijv
1. De som nog een keer lezen
2. De uitleg die in het boekje staat nog een keer bekijken
3. Naar die jongens gaan. Dit zou ik overslaan, want ze maakt ruzie met hen. Dus je zou kunnen zeggen 3. som overslaan en verder gaan met de volgende
4. Op een vooraf afgesproken moment met de juf (of met jou) de sommen die ze niet snapte even bespreken zodat ze die de volgende keer kan maken. Aan de juf zou je kunnen vragen of ze een vast moment zou kunnen aanwijzen dat je dochter wel uitleg kan krijgen over die sommen. En je dochter duidelijk vertellen wanneer dat moment is.

De oplossingsstrategie dat ze naar die jongens moet gaan, daarvan zou je ook met haar kunnen bespreken wat er dan gebeurt waarom dat misloopt en ze ruzie krijgt. Misschien dat ze meteen wil worden geholpen terwijl die jongens zelf ook bezig zijn met rekenen en ze dus als het ware ‘stoort’? Zou het wel gaan als ze met dezelfde opdracht bezig zouden zijn, of dan ook niet? Vinden ze elkaar wel/niet aardig? Kan/ wil je dochter wel samenwerken?

Je zou ook eens met haar kunnen praten over dat ze bij de uitleg wel op zou kunnen letten en dat meteen beginnen en zo snel mogelijk klaar zijn, niet het doel zijn op school. Mijn oudste (die wel add heeft) heeft dit ook gedaan met als gevolg een boze juf. Ze zat toen in groep 5. Dan hadden ze spellingsoefeningen. De bedoeling was dat je met een kaartje de woorden afdekte en dan uit je hoofd opschreef. Maar mijn dochter schreef zonder afdekken de woorden zo snel mogelijk over om zo snel mogelijk klaar te zijn. De uitleg dat ze die woorden moest afdekken had ze gewoon nooit gehoord. Niet opgelet. En dan verzon ze zelf dat het doel wel zou zijn dat ze zo snel mogelijk klaar moest zijn. Zij dacht dus dat ze het juist heel goed deed..

Gewoon de opdracht niet gehoord of de opdracht niet goed gelezen of niet goed de vertaling kunnen maken van de gegeven opdracht naar wat je concreet moet doen en dan zelf maar verzinnen wat de bedoeling dan wel zal zijn, dat is een lastige eigenschap als je daar niet goed in bent. Probeer niet boos te zijn op de juf hierover, want dat helpt niet, probeer te kijken wat je kind op dit punt nodig heeft of kan leren en wat de juf en jullie als ouders eraan kunnen doen om haar hiermee te helpen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Dat klinkt niet als een fijn gesprek Lieverding. Wij hebben de ervaring dat de gesprekken soms inderdaad pittig kunnen zijn. dat ons menneke door de leerkracht aangesproken werd op het gedrag dat zij zagen en de mogelijke consequenties daarvan. Niet altijd fijn omdat ze hem ook niet begrepen. Gelukkig konden we een Iq rest doen en daar zaten veel handvatten in voor ons allemaal.

Wat ik in de reacties lees is ook wel wat interpretatie van wat de juf zou kunnen denken of bedoelen. Dat is interessant om even mee te stoeien en te bedenken of het klopt. Andere kant is wel dat het je denken over de leerkracht beïnvloed en ook de herinneringen die je hebt aan het gesprek. Dat zou maar zo niet helpend kunnen zijn. Beter zou zijn om een vervolg gesprek met de juf te vragen om te horen met welke intentie zij het gesprek is ingegaan en hoe zei het ervaren heeft. Zodat jullie kunnen kijken wat nodig is om het volgende gesprek fijner te laten lopen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Vlinder42 schreef:
di 25 jan , 2022 6:59 am
Het is lastig, Lieverding. De irritatie van de juf is wel jammer, de manier waarop ze dat uit is niet goed, maar ergens heeft ze ook weer wel een beetje gelijk. Jullie hebben niet voor niets een adhd-observatie laten doen, ze heeft gedragingen die lastig zijn. Wat ik lees uit wat je schrijft, is dat ze bij uitleg niet oplet, dat ze vooral bezig is in haar hoofd met ‘snel klaar zijn’ en dat als ze iets niet begrijpt meteen naar de juf gaat zonder eerst zelf te proberen. Klopt dat?

Je kunt niet verwachten dat de juf klaar staat om haar op elk moment naar wens uitleg te geven. Soms moet de juf andere kinderen les geven en dan kan de juf niet zoals jij thuis met haar gaan lezen om de opdrachten te begrijpen. Voor die situatie moet je oplossingen verzinnen en met je dochter bepreken.

Een soort stappenplan. Ze moet leren omgaan met uitgestelde aandacht. Als je op de gang een som niet begrijpt, wat ga je dan doen? Bijv
1. De som nog een keer lezen
2. De uitleg die in het boekje staat nog een keer bekijken
3. Naar die jongens gaan. Dit zou ik overslaan, want ze maakt ruzie met hen. Dus je zou kunnen zeggen 3. som overslaan en verder gaan met de volgende
4. Op een vooraf afgesproken moment met de juf (of met jou) de sommen die ze niet snapte even bespreken zodat ze die de volgende keer kan maken. Aan de juf zou je kunnen vragen of ze een vast moment zou kunnen aanwijzen dat je dochter wel uitleg kan krijgen over die sommen. En je dochter duidelijk vertellen wanneer dat moment is.

De oplossingsstrategie dat ze naar die jongens moet gaan, daarvan zou je ook met haar kunnen bespreken wat er dan gebeurt waarom dat misloopt en ze ruzie krijgt. Misschien dat ze meteen wil worden geholpen terwijl die jongens zelf ook bezig zijn met rekenen en ze dus als het ware ‘stoort’? Zou het wel gaan als ze met dezelfde opdracht bezig zouden zijn, of dan ook niet? Vinden ze elkaar wel/niet aardig? Kan/ wil je dochter wel samenwerken?

Je zou ook eens met haar kunnen praten over dat ze bij de uitleg wel op zou kunnen letten en dat meteen beginnen en zo snel mogelijk klaar zijn, niet het doel zijn op school. Mijn oudste (die wel add heeft) heeft dit ook gedaan met als gevolg een boze juf. Ze zat toen in groep 5. Dan hadden ze spellingsoefeningen. De bedoeling was dat je met een kaartje de woorden afdekte en dan uit je hoofd opschreef. Maar mijn dochter schreef zonder afdekken de woorden zo snel mogelijk over om zo snel mogelijk klaar te zijn. De uitleg dat ze die woorden moest afdekken had ze gewoon nooit gehoord. Niet opgelet. En dan verzon ze zelf dat het doel wel zou zijn dat ze zo snel mogelijk klaar moest zijn. Zij dacht dus dat ze het juist heel goed deed..

Gewoon de opdracht niet gehoord of de opdracht niet goed gelezen of niet goed de vertaling kunnen maken van de gegeven opdracht naar wat je concreet moet doen en dan zelf maar verzinnen wat de bedoeling dan wel zal zijn, dat is een lastige eigenschap als je daar niet goed in bent. Probeer niet boos te zijn op de juf hierover, want dat helpt niet, probeer te kijken wat je kind op dit punt nodig heeft of kan leren en wat de juf en jullie als ouders eraan kunnen doen om haar hiermee te helpen.
Ze heeft geen adhd uit school lijst kwam geen enkele kenmerk nara voren dus haar gedrag is niet storend. Wat je zegt is deels waar, aangezien ze jaren lang moest saaie stof verwerken het is een gewoonte geworden dat ze gewoon die niet luisterd.
Ben meeens dat het niet bij elk vak misschien kan.
Ze is snel met alles daar kan je haar niet afremmen ik ben net zo, even goed met alles en snel in doen en denken.

De rekenwerk doet ze enkel als verrijken en compacten dus tijdens de rekenles doet ze enkel 3* opdracht en gaat in de gang. Dan tijdens enkel deze momenten kan ze vraag stellen, ze verwachten van hb leerling dat die helemaal zelfregulerend is.
Mijn dochter kan zeker samenwerken en oplossen zelf. Probleem is dat ze vooruit en snel werk in boekjes de jongens bij ver niet. Probleem is ook dat ze enkel de vraagstelling moeilijk vind niet de opdracht, jongens andersom.

We gaan het zien er moeten bevindingen van de jug naaar de ib’er schriftelijk en die van talentencoach en dan cito erbij en gaan we kijken hoe en wat

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Anne72 schreef:
di 25 jan , 2022 7:16 am
Dat klinkt niet als een fijn gesprek Lieverding. Wij hebben de ervaring dat de gesprekken soms inderdaad pittig kunnen zijn. dat ons menneke door de leerkracht aangesproken werd op het gedrag dat zij zagen en de mogelijke consequenties daarvan. Niet altijd fijn omdat ze hem ook niet begrepen. Gelukkig konden we een Iq rest doen en daar zaten veel handvatten in voor ons allemaal.

Wat ik in de reacties lees is ook wel wat interpretatie van wat de juf zou kunnen denken of bedoelen. Dat is interessant om even mee te stoeien en te bedenken of het klopt. Andere kant is wel dat het je denken over de leerkracht beïnvloed en ook de herinneringen die je hebt aan het gesprek. Dat zou maar zo niet helpend kunnen zijn. Beter zou zijn om een vervolg gesprek met de juf te vragen om te horen met welke intentie zij het gesprek is ingegaan en hoe zei het ervaren heeft. Zodat jullie kunnen kijken wat nodig is om het volgende gesprek fijner te laten lopen.

Anne72
Dat is een goed advies ja. Mijn man vond haar niet aardig en ze heeft helemaal niets goeds of liefs gezegd over dochter enkel wat ze verkeerd doet of moet doen om de hb werk plusklas en cito goed behouden. Dochter zit er niet mee gelukkig ze zei dat ze nooit zo streng op school voor haar

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Lieverding schreef:
di 25 jan , 2022 8:49 am
Vlinder42 schreef:
di 25 jan , 2022 6:59 am
Het is lastig, Lieverding. De irritatie van de juf is wel jammer, de manier waarop ze dat uit is niet goed, maar ergens heeft ze ook weer wel een beetje gelijk. Jullie hebben niet voor niets een adhd-observatie laten doen, ze heeft gedragingen die lastig zijn. Wat ik lees uit wat je schrijft, is dat ze bij uitleg niet oplet, dat ze vooral bezig is in haar hoofd met ‘snel klaar zijn’ en dat als ze iets niet begrijpt meteen naar de juf gaat zonder eerst zelf te proberen. Klopt dat?

Je kunt niet verwachten dat de juf klaar staat om haar op elk moment naar wens uitleg te geven. Soms moet de juf andere kinderen les geven en dan kan de juf niet zoals jij thuis met haar gaan lezen om de opdrachten te begrijpen. Voor die situatie moet je oplossingen verzinnen en met je dochter bepreken.

Een soort stappenplan. Ze moet leren omgaan met uitgestelde aandacht. Als je op de gang een som niet begrijpt, wat ga je dan doen? Bijv
1. De som nog een keer lezen
2. De uitleg die in het boekje staat nog een keer bekijken
3. Naar die jongens gaan. Dit zou ik overslaan, want ze maakt ruzie met hen. Dus je zou kunnen zeggen 3. som overslaan en verder gaan met de volgende
4. Op een vooraf afgesproken moment met de juf (of met jou) de sommen die ze niet snapte even bespreken zodat ze die de volgende keer kan maken. Aan de juf zou je kunnen vragen of ze een vast moment zou kunnen aanwijzen dat je dochter wel uitleg kan krijgen over die sommen. En je dochter duidelijk vertellen wanneer dat moment is.

De oplossingsstrategie dat ze naar die jongens moet gaan, daarvan zou je ook met haar kunnen bespreken wat er dan gebeurt waarom dat misloopt en ze ruzie krijgt. Misschien dat ze meteen wil worden geholpen terwijl die jongens zelf ook bezig zijn met rekenen en ze dus als het ware ‘stoort’? Zou het wel gaan als ze met dezelfde opdracht bezig zouden zijn, of dan ook niet? Vinden ze elkaar wel/niet aardig? Kan/ wil je dochter wel samenwerken?

Je zou ook eens met haar kunnen praten over dat ze bij de uitleg wel op zou kunnen letten en dat meteen beginnen en zo snel mogelijk klaar zijn, niet het doel zijn op school. Mijn oudste (die wel add heeft) heeft dit ook gedaan met als gevolg een boze juf. Ze zat toen in groep 5. Dan hadden ze spellingsoefeningen. De bedoeling was dat je met een kaartje de woorden afdekte en dan uit je hoofd opschreef. Maar mijn dochter schreef zonder afdekken de woorden zo snel mogelijk over om zo snel mogelijk klaar te zijn. De uitleg dat ze die woorden moest afdekken had ze gewoon nooit gehoord. Niet opgelet. En dan verzon ze zelf dat het doel wel zou zijn dat ze zo snel mogelijk klaar moest zijn. Zij dacht dus dat ze het juist heel goed deed..

Gewoon de opdracht niet gehoord of de opdracht niet goed gelezen of niet goed de vertaling kunnen maken van de gegeven opdracht naar wat je concreet moet doen en dan zelf maar verzinnen wat de bedoeling dan wel zal zijn, dat is een lastige eigenschap als je daar niet goed in bent. Probeer niet boos te zijn op de juf hierover, want dat helpt niet, probeer te kijken wat je kind op dit punt nodig heeft of kan leren en wat de juf en jullie als ouders eraan kunnen doen om haar hiermee te helpen.
Ze heeft geen adhd uit school lijst kwam geen enkele kenmerk nara voren dus haar gedrag is niet storend. Wat je zegt is deels waar, aangezien ze jaren lang moest saaie stof verwerken het is een gewoonte geworden dat ze gewoon die niet luisterd.
Ben meeens dat het niet bij elk vak misschien kan.
Ze is snel met alles daar kan je haar niet afremmen ik ben net zo, even goed met alles en snel in doen en denken.

De rekenwerk doet ze enkel als verrijken en compacten dus tijdens de rekenles doet ze enkel 3* opdracht en gaat in de gang. Dan tijdens enkel deze momenten kan ze vraag stellen, ze verwachten van hb leerling dat die helemaal zelfregulerend is.
Mijn dochter kan zeker samenwerken en oplossen zelf. Probleem is dat ze vooruit en snel werk in boekjes de jongens bij ver niet. Probleem is ook dat ze enkel de vraagstelling moeilijk vind niet de opdracht, jongens andersom.

We gaan het zien er moeten bevindingen van de jug naaar de ib’er schriftelijk en die van talentencoach en dan cito erbij en gaan we kijken hoe en wat
Wat een lastige situatie Lieverding. Ik lees de frustratie in jouw berichten. Ik lees ook dat de leerkracht, IBer en jullie als ouders elkaar niet goed begrijpen.

Je zou de juf kunnen vragen naar het gedrag in de klas en daarover indien nodig afspraken te maken. Daarbij zou niet de vraag of ze storend gedrag laat zien (de juf geeft al aan van wel en er is zelfs een onderzoek gedaan naar haar gedrag), maar het gewenste gedrag zou het onderwerp van gesprek moeten zijn.

Daarnaast lees ik een hele hoop verwachtingen van jullie kant die in mijn ervaring niet haalbaar zijn voor een leerkracht. Bij mijn beide kinderen wordt inderdaad verwacht dat ze het pluswerk nagenoeg zelfstandig doen. Dit gaat niet altijd zoals de leerkracht (en wij en kind) zou wensen. Mijn zoon in groep 5 blijkt bijvoorbeeld, nu we weer even thuisonderwijs doen, gewoon alle opdrachten in zijn pluswerkboek die hij niet begrijpt of geen zin in heeft over te slaan. Volgens mijn zoon heeft de leerkracht gezegd dat dat mag. Ik vermoed dat er wat anders is gezegd, maar mijn kind luistert niet zo goed naar uitleg. Hij heeft vooral heel veel haast en weinig motivatie. Ook mist hij een stuk van het begin van het jaar omdat er bij de indeling van groepjes iets mis ging en mijn kind dan niet aan de bel trekt. Dit is een aandachtspunt voor de leerkracht van mijn kind: die moet goed opletten dat zoon daadwerkelijk aan de slag gaat. Maar vooral een verbeterpunt voor mijn zoon. Mijn zoon wil graag pluswerk maar daar horen ook verplichtingen bij.

Ten slotte nog een tip: probeer niet te focusen op prestaties en behoeften van andere kinderen. Of kinderen HB zijn, in een plusklas horen, storend gedrag vertonen, niet zo ver zijn als jouw kind; het is allemaal irrelevant voor jouw dochter. Het kan zijn dat deze kinderen tegen hetzelfde aanlopen. Of niet. Maar daar hoef jij niets mee. Dat is aan hun ouders en de leerkracht. Je verliest een hoop goodwill en overredingskracht richting leerkracht en school door jouw dochter te vergelijken met andere kinderen want het gaat niet om die kinderen.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Ik denk dat het niet het probleem is wat de juf zegt maat op de manier waarop. Ik herken het thuisonderwijs ook wel hoor! Maar wat we net he ben gedaan met dochter en wat echt nodig had is de uitleg hoe ze dat kan oplossen zelf, wat ze ervoor nodig heeft en hoe ze dat kan toepassen. Het is makkelijk te zeggen: lees het beter, probeer te begrijpen. Er worden geen handvatten gegeven hoe en wat.

Aangezien ik zeker herken dat ze gelijk vraagt en zegt “ik begrijp het niet”, gingen we halfuurtje de tijd nemen waarom uitpuzzelen en wat haar kan helpen. Zo leest ze stukje en denkt gelijk ik begrijp het, dan mist ze dus het laatste aanwijzing daardoor bij begin al begrijpt ze het niet.

We hebben met de dochter een haar eigen beslisboom gemaakt met de stappen die ze kan maken en dat ze eerst de hele tekst leest en dan per regel of gegevens het splitst en bekijkt. Dat ging eerst moeizaam want ze gaat dan in houding: ik begrijp het niet. Na wat uitleg en echt moeite voor nemen om haat uitleg te geven en laten stappen opschrijven ging het weer goed.

Ik denk dat probleem is hier dat ze wel uitleg nodig heeft en handvatten, want ze interpreteerd veel dingen anders, ze denkt te snel en te moeilijk. En je kan als leerkracht zeggen ik heb daar geen tijd voor maar is ook dus echt niet mij werk als ouder om dat te doen, ik ben geen leerkracht. Feit is dat ze moeten passend onderwijs geven als ze zeggen het te hebben in huis. Als er geen mogelijkheden zijn voor uitleg/vragen/begeleiding dan moeten ze daarover ook eerlijk zijn dan kunnen ze het passend (in elk geval in begin) niet maken voor dochter om de overstap van middelmatig werk naar hb lijn maken. Dan moeten ze iemand extern inhuren of andere het bekijken.

Het is heel lastig natuurlijk voor haar ineens van alles te kunnen zelf en voldoen terwijl ervoor alles te makkelijk was. Dat heeft wel eerste paar maanden begeleiding nodig en uitleg hoe ze dat zelf kan doen en toepassen en dat zie ik niet dat het wel wordt gedaan. Het was wel afgesproken destijds met de team dat het wel zal gebeurden maar nu wordt ze gewoon eigenlijk gelaten in haar eentje en dat is wat ons als ouders opviel in het gesprek

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hi Lieverding, ik vrees een beetje in de herhaling van de vorige berichten te vallen maar hoewel ik de toon van de leerkracht ecbt niet vindt kunnen heb ik toch het idee dat het vooral ook een verhaal is met meer kanten waarbij jullie elkaar niet begrijpen. Jullie hebben een ander beeld bij jouw dochter dan school. Ik zou een open gesprek met school hebben - wat ziet school, wat zien jullie (waarbij ik snap dat ook het resultaat van de test van belang is voor jullie). Maar heeft school een punt dat wat ik eerder keer las de Cito’s niet altijd goed gaan en regulier werk wellicht idd ook aandacht behoeft en mogelijk nu onvoldoende aandacbt krijgen? Is de erkenning door de test niet al een stap om je dochter zoals je zelf ook schrijft beter in haar vel te laten zitten? Is meer level werk idd logisch in de wetenschap dat de manier waarop jij je dat voorstelt iig niet gebruikelijk is en ik vermoed ook niet reeel. Op de gang lijkt me niet fijn. Dat wij bij ons gelukkig niet t geval maar het beeld van beetje hangend niet heel veel doen of iig niet alles en vragen overslaan is volgens mij heel gebruikelijk. Veel begeleiding is er gewoon vaak niet en niet mogelijk. En te snel willen beginnen liefst met een vraag zonder zelf te lezen (ik chargeer bewust) is wel een aandachtspunt. Een open gesprek lijkt mij verstandig. En ik las het eerder ook maar of de anderen ‘gewone goede rekenaars zijn’ en/Maar ‘op de helft oid zijn’ lijken me lastige gedachten die niet zo relevant zijn maar ik denk echt dat het heel lastig is andere kids juist in te schatten. Dat soort inschattingen en beelden zijn niet altijd juist en de conclusies ook niet altijd en voor jou en jouw kind uiteindelijk vooral niet relevant.

Een goed gesprek lijkt me verstandig. Hopelijk begrijpen jullie elkaar dan beter. Noëlle

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Anne72 »

Eens met Noëlle dat een open gesprek een goede eerste stap is.

Wat je van een leerkracht / school mag verwachten is best een lastige. De term passend onderwijs werkt ook verwarrend. Je zegt dat de school haar passend onderwijs moet bieden.

Passend onderwijs betekent niet dat ieder kind op iedere school onderwijs krijgt dat precies past: dat zou gepersonaliseerd onderwijs zijn. Dat recht hebben ze niet. In een klas op een reguliere school is dat ook niet haalbaar. Ze hebben wel recht op ondersteuning en als die niet voldoende is kan de school extra ondersteuning aanvragen bij het samenwerkingsverband en als dat nog steeds onvoldoende is dan zou ondersteuning in het vinden van een andere school mogelijk kunnen zijn.
De middelen van het samenwerkingsverband zijn niet ongelimiteerd. Je zou eens kunnen kijken hoe het in jouw regio is geregeld. Bij ons heeft school eerst een advies en ondersteuningstraject voor de leerkracht aangevraagd. En daarna nog een jaar een HBbegeleider voor ons menneke. Dus zo raar is het niet als je meer verwacht dan eten wat de pot schaft.

Ik kreeg het ooit uitgelegd als het recht op een gezonde voedzame maaltijd. En als je een dieet moet volgen dan kan dat ook. Maar je eet niet uitgebreid ala carte en al helemaal niet op vrij bestellen naar smaak. Het is een restaurant met beperkte keuze: vaak drie maaltijden: vlees vis of Vega (1 2 of 3 sterren). En ze houden rekening met je dieetwensen als glutenbrood en allergieën. Maar niet als het teveel wordt. Dan verwijzen ze je door naar een gespecialiseerd restaurant en lopen zelfs met je mee. En misschien is er wel een extra plus maaltijd eens per week: dan kan het nog zijn dat je dat niet zo lekker vindt. Dat je liever een picknick in plaats van een BBQ zou hebben. En er kan best een voedingsdeskundige of dietiste ingeschakeld worden.


Sterkte in ieder geval.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Hoi Lieverding, dat klinkt goed wat jullie hebben gedaan. Hopelijk helpt dat haar. Ik ben met je eens dat je zelf misschien geen leerkracht bent, maar als je zulke dingen wel zelf kunt doen, dan zou ik dat doen. Ik vergelijk het voor mezelf maar een beetje met woordjes overhoren op de middelbare school. Dat zou ik ook doen als dat mijn kind helpt, mijn moeder heeft dat ook voor mij gedaan. Mijn ervaring met onze kinderen is, dat de situatie op school gewoon niet ideaal is en ook niet wordt voor onze hb-kinderen, hoeveel effort wij er ook in steken en hebben gestoken als ouders. De oudste zit nu in groep 8. Ze zou er nooit zo goed hebben voor gestaan als nu het geval is als we alles aan school hadden over gelaten.

Ik begrijp overigens je frustratie over de juf heel goed. Mijn dochter heeft ook een juf gehad, waarvan ik het gevoel had dat ze m’n kind wel een plusboekje gaf, maar het dan zo organiseerde dat het alleen maar kon mislukken. Ze hadden toen 4 reguliere rekenboeken. Die moest ze eerst door voordat ze aan het plusboekje mocht werken. Dat lukte nooit, want het was gewoon teveel en te saai. En dan was het ‘Zie je wel, ze kan het niet.’ Ze heeft ook een heel fijne juf gehad. En ze heeft nu een juf die ook niet echt positief praatte over mijn kind. Ze vond het allemaal maar overdreven. Maar gelukkig hebben we nu een ib’er die meer weet van hb en die helpt ons en de juf. En nu gaat het beter. Op de pabo leren ze niets over hb en het hangt er dus maar net vanaf hoeveel de juf die je dat jaar hebt ervan weet en hoeveel begrip ze ervoor heeft. Dat blijft lastig, elk jaar is het weer afwachten.

Wat jullie juf zegt over dat ze zichzelf moet ‘bewijzen’, is heel ongelukkig. Wij zitten een beetje in dezelfde situatie in de zin dat ons kind nog doorgetoetst moet worden en uitgezocht moet worden wat voor haar werkt. Wij hebben tegen haar gezegd dat we gaan ‘onderzoeken’ wat voor haar werkt. Ze hoeft niets te bewijzen. Als de plusklas voor haar niet zou blijken te werken, dan gaat ze er weer uit, maar dat heeft niets te maken met ‘bewijzen’.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dochter vertelde van de week heel erg trots dat ze bij het AVI lezen alle drie de kaarten mocht lezen. Nou had ik het idee dat je in groep 4 sowieso altijd 3 kaarten leest, maar ik weet het niet zeker en het kind was ook zo trots op zichzelf. :) Dat wilde ik zo laten.
Gister kwam ineens uit het niets de vraag wat DNA is. Ze luistert dan aandachtig naar de uitleg en kan het ook opbrengen om daar een filmpje over te kijken. Dan staat ze echt 'aan'. Heel leuk om te zien en ook goed om te zien, dit kunnen we de leerkracht weer vertellen. Die dat trouwens ook op school ziet, dat ze aan gaat bij interessegebieden, maar dat had ik volgens mij al eens geschreven.

Wat Vlinder schrijft over frustratie door een leerkracht, is voor mij ook herkenbaar. Ik had dat met een leerkracht waarbij mijn twee oudste in de klas zaten. Altijd moesten alle werkjes af, voor ze aan het pluswerk mochten. Altijd moest het werk keer op keer foutloos zijn, eer de leerkracht geloofde dat ze het echt beheersten. Communiceren was niet prettig en best moeilijk met deze leerkracht, maar ik moest het er toch mee doen en heb dat zo goed en zo kwaad als het kon geprobeerd. Ik hoop niet dat jongste ooit bij deze leerkracht in de klas komt.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Hoi hoi, even even bijgelezen!
Wat jullie zeggen en klopt ook wel alleen met een juf hebben we dat niet (2 dagen per week), met deze dus wel. Maar er zijn meer dingen voorgevallen. Ze is aangesproken door directeur vandaag. Ging niet over hb of zo maar van alles wat ze doet en zegt haal ik dubbelzinnigheid.
Zo dochter huilend van school: ze zat de hele dag naast open raam want ze moeten ventileren (wijd open) was dus pokke koud. Ze had al thermokleding aan. Mocht jas niet aan. Ik vroeg of ze dat vroeg: mee want ik vroeg dat nog in november en dat mocht niet. Dus ik juf berichten met dat ze niet mag maar moet jas aan van mij + ik wil dat ze andere plek gaat zitten want is gevoellig voor kno klachten. Juf: andere plek niet mogelijk, jas mag niet aan alhoewel ze heeft het vandaag niet gevraagd. Ze mag aan instructietafel. Ik terug: tja ze vroeg dat in november dus waarom zou ze nog x moeten vragen want het mag toch niet. Einde dag krijg ik van de juf: ik heb haar instructietafel plek geboden daar heeft ze maar kort gebruik van gemaakt. Ik verhaal bij dochter halen: ja klopt want we gingen knutselen met wol. Juf heeft niets neergelegd op mijn tafel dus voor elk klein stukje wol moest ik lopen dus uiteindelijk ging ik zelf zitten op andere plek die vrij was.
Vandaag krijg ik bericht van de juf: jullie dochter heeft keelpijn en zegt dat ze nog geen test had gedaan, dus ik verzoek haar zsm ophalen en zelf test doen. Ik terug: nee want ze heeft corona gehad 1.5 week terug waarbij ggd test was positief 11 dagen terug nog dus we gaan niets ophalen en niets testen. Juf terug: er is een overleg over geweest met directeur en ggd en ze moest getest worden thuis dus graag ophalen. Bovendien ik heb DIT gevonden op de ggd site. Ik: we gaan zelf directeur effe bellen.

Directeur gebeld bleek dat hij van niets weet. Hij was even in de klas rond 9 uur maar daar hebben ze niets over gehad. Ggd zeker niet gebeld nog. Hij zou het uitzoeken. Hij belt kort erna en zegt dat we niet hoeven ophalen en testen en dat hij de juf heeft aangesproken erover. Verder dochter thuis ik vraag haar hoe het ging: ik zei tegen de juf dat ik schorre stem heb dus kan niet hard praten. Er werd niets gezegd over keelpijn (die heb ik niet eens) en ze heeft mij ook niet gevraagd of ik getest hebt.

Dus tja we willen berichten naar directeur om te vragen waarom ze zo doet of ze iets persoonlijks heeft tegen ons of dochter etc. Ik wil ook niet meer dat ze het persoon is die met ons over de hb aanpak zit met ib’er en talentcoach.


Maar van het goede nieuws! Dochter heeft dagje meegedraagd aan plusklas intern op school en vandaag weer en talentencoach zei dat ze het zo goed doet dat ze vanaf nu altijd mag komen. Blije kind!! Ze mosten iets bedenken met een “lege doos”. En doen nu logo en reclame voor die product. Ze vond het tof!

Haar reken cito is gewoon I altijd geweest en ik ben benieuwd naar de taal dit keer of het hoger gegaan omdat ik en talentencoach hebben met haar over gepraat zou ze anders gaan denken en doen bij de taaltoetsen: niet te ingewikkeld, nakeuring lezen, antwoorden bovenop zoeken en niet in het hoofd of kennis. Spannend ik geloof dat ze die volgende week hebben. En weer erna hebben we evoulatie met iber, leerkracht (ik wil pleiten voor andere leerkracht die ze heeft twee dagen) en talentencoach over hoe het gaat.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Lieverding, de juf is gewoon bang voor corona. Bij onze oudste op school hebben ze ook de ramen open staan en zij gaat daarom naar school met een dikke teddy trui aan :)
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik snap goed dat met een stapeling van rare signalen en voorvallen, je nagaat of er niet iets meer aan de hand is. Ik hoop dat Lieverding met bijv. de directeur een rustig en opener gesprek kan voeren. Elkaar beschuldigen helpt niet, maar misstanden uitspreken of ophelderen wel. In elk geval als de ‘eisen’ redelijk zijn van beide kanten. Kijk dus goed wat wel haalbaar is, Lieverding. Succes ermee.

Hier is het rustig rondom dochter. Ze gaat gewoon naar school, doet haar dingen, leert, heeft vrienden en vindt voor zichzelf genoeg afwisseling (bijna) elke dag. Op naar het rapport. Ik ben benieuwd wat ze ervan gebakken heeft. :grin: Hoop niet op onverwachte wendingen.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Jaa komt goed, we hebben sws naar iber geschreven voor het vervolggesprek datum die zou dan na cito’s komen. Hebben gevraagd of we andere juf erbij kan zijn. En hebben ook onze mening en zorgen gedeeld over de reflexiegesprek dat er verder niets positief werd gezegd tegen dochter behalve kritiek op wat ze niet doet of niet kan. Hebben gevraagd opheldering erover en ook over dat er afspraak was dat ze wel begeleid zal worden, doelen gemaakt worden op hb gebied en dat ze ook uitleg zou krijgen. Nu leek ze tot last zijn bij de leerkracht was zeker niet de afspraak was vorige x met de ib’er.

Lange brief maar als we daarover hebben ik gesprek komt het vast goed. We hebben dus niets tegen degene juf. Maar precies met haar dus wel problemen steeds en met de andere niet. Ik baal nog steeds dat ik de reflexiegesprek met haar had want de andere ken ik veel beter (ze was ook gr 4 juf deels) en ze is veel aardiger en tactischer en slimmer in dingen zeggen en benoemen.
Maar goed we komen met ib’er vast wel uit. Die is hooggeschoold dus en staat aan onze kant en heeft ons keer op keer gezegd dat ze echt alles hebben in hun school voor zo’n leerlingen als ons dochter alleen moeten ze kijken hoe en wat het zal gaan aangezien ze haar niet kennen als hb kind.

Het is ook niet meer zo dat we zien ons dochter zo en school ziet het niet wat we zien. Sinds her verslag en dat dochter zelf het weet er is echt alles veranderd en ze zien nu echt het stukje bij stukje dochter van het verslag. En het gaat ook wel goed alleen kleine momenten die we willen ophelderen is belangrijk zodat we als ouders er niet mee blijven zitten en dat de relatie met de juf nier verslechterd

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Wij hebben zoon twee weken thuis gehad ivm corona. Tijdens de twee weken hebben we meer inzicht gekregen in wat hij kan en doet. Wij troffen halflege werkboeken aan en kwamen erachter dat zoon wel de tafeltoetsen met gemak haalt maar de tafels niet heeft geautomatiseerd. Hij doet vooral heel weinig op school is onze indruk. Wij zijn een beetje geschrokken, vooral van zoon's houding. Hij heeft overal een antwoord waarom hij niets heeft gedaan. We hebben nu twee weken besteed aan tafels automatiseren, uitleg geven bij de plusopdrachten die hij niet begreep en het ordenen van opgaves in zijn schriften.
We hebben de juf om een gesprek gevraagd. We hebben het gevoel dat zoon veel te veel gefaciliteerd wordt in zijn lakse houding. Wat kunnen we realistisch verwachten van de juf in deze? We begrijpen dat ze niet continu naast hem kan zitten, maar hopen dat zoon tenminste wordt gewezen op wat hij af had moeten/ kunnen maken.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Eigenwijsneus
Lastig ik merk dat zodra je inzicht hebt wat je kinderen doen schrik je toch wat :shock:

Terugkoppeling van Ib’er gekregen dat ze gaat eerst met talentencoach en leerkracht in gesprek rond 15 februari en dan week erna gesprek met ons erbij. Nou fijn of niet we zien het wel. Dochter kwam sipjes thuis want begrijpend lezen cito deel 1 had acht fouten van 25. Ze kon zeggen dat ze te snel werkte waardoor niet goed las/begreep en werd afgeleid door anderen.
Nu dat eerste weet ik van haar en mijzelf heel goed. Ik ben zelf ook net zo heel snel en doen en denken en handelen en daardoor fouten maken. Maar hoe leg ik dat haar uit. Er gaat iets mis met haal “taal” ze kan wel leeskrakers zelfstandig doen maar de opdracht bij rekentijgers begrijpt ze niet. Dus er is echt mis met hoe ze dat aanpakt en ze vind het ook zelf jammer.

Een hb vriendinnetje haar moeder werkt met Kernvisie methode. Heb haar even geappt of ze het herkent en kan helpen. Maken snel afspraak want ze herkende het heel goed in eigen kinderen en zegt zeker te kunnen helpen.
Ben benieuwd

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Eigenwijsneus schreef:
vr 04 feb , 2022 9:25 am
Wat kunnen we realistisch verwachten van de juf in deze? We begrijpen dat ze niet continu naast hem kan zitten, maar hopen dat zoon tenminste wordt gewezen op wat hij af had moeten/ kunnen maken.
Ik denk dat signaleren een hele goede eerste stap is. Misschien herkent juf dit of juist niet. In beide gevallen kan ze inschatten wat ze kan doen om beter te ondersteunen. Soms schatten ze een kind op een bepaalde manier in en als je dan met jouw beschrijving komt, kunnen ze er met een andere invalshoek naar kijken. Wellicht had ze een ander idee over waarom je zoon half werk levert, maar blijkt hij gewoon een schop onder z’n kont nodig te hebben. Bij wijze van spreken.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

merriedroom schreef:
vr 04 feb , 2022 1:21 pm
Eigenwijsneus schreef:
vr 04 feb , 2022 9:25 am
Wat kunnen we realistisch verwachten van de juf in deze? We begrijpen dat ze niet continu naast hem kan zitten, maar hopen dat zoon tenminste wordt gewezen op wat hij af had moeten/ kunnen maken.
Ik denk dat signaleren een hele goede eerste stap is. Misschien herkent juf dit of juist niet. In beide gevallen kan ze inschatten wat ze kan doen om beter te ondersteunen. Soms schatten ze een kind op een bepaalde manier in en als je dan met jouw beschrijving komt, kunnen ze er met een andere invalshoek naar kijken. Wellicht had ze een ander idee over waarom je zoon half werk levert, maar blijkt hij gewoon een schop onder z’n kont nodig te hebben. Bij wijze van spreken.
We hebben een gesprek staan dus het komt vast goed. Ik denk ook dat we moeten kijken waar zoon gelukkig van wordt/ blijft. Misschien is deze vrijheid op school belangrijk voor hem om te functioneren op andere vlakken (gedrag) en kiest de juf daarom hiervoor. Thuis kunnen we hem dan wat meer discipline bijbrengen voor 'later'.

Wij kijken gisteren met ons oudste kind de film Brammetje Baas. Het was alsof ik mijn jongste zoon zag in groep 3. De frustratie van zowel leerkracht als kind (en ouders). Helaas was er voor mijn kind pas begrip toen hij naar groep 4 ging en de leerkrachten daar zijn mooie unieke kant zagen.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Iemand bekent met Kernvisie methode? We hebben vandaag een gesprek gehad bij praktijk (hb specialisme) die de trainingen doet. Ze heeft opdrachtjes uitgevoerd en kwam uit: dochter heeft tafels wel geatomatiseerd maar sommen tot 20 plus en min niet. 3+8 telt ze als 2+8+1. Dat is wel gek met Cito I+ maar blijkbaar komt het omdat ze snel rekent en coacher zei dat in gr7/8 zal zal problemen mee krijgen.

Ook alfabet is niet geautomatiseerd, ze stopt bij O ergens en gaat hard denken en wisselt letters. Dat is heel herkenbaar bij hb kinderen ook. En dus daardoor spelling ook slecht en niet geautomatiseerd. Ze schreef lange tijd (nu ook vaak onbekende woorden” G ipv SCH en dat in praktijk hebben ze met elk hb kind bijna dat foutje. Ook neemt ze allen letterlijk dus wat ze hoort schrijft ze. Als iemand zegt: heeeeeel veel dan schrijft ze het ook echt met 3-4 E.

Kortom schijnt kernvisiemethode haar te helpen. Ben heel benieuwd!

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

3+8 telt ze als 2+8+1. Dat is wel gek met Cito I+ maar blijkbaar komt het omdat ze snel rekent
Dat is helemaal niet gek. Om Cito foutloos te maken is het niet nodig deze sommen gememoriseerd (zonder tussenstap) te kennen. Heel veel leerlingen, ook zeer sterke leerlingen, maken een tussenstap; ze doen dat vlot en dan is het wel geautomatiseerd (maar niet gememoriseerd). Bij alle rekenmethodes wordt 3+8 aangeleerd in twee stappen (via het tiental).
En wat heeft alfabet te maken met spelling? Je moet van elke letter vlot de bijbehorende klank weten (en andersom), maar de volgorde van het alfabet heeft niets te maken met spelling. Heeft ze het alfabet al geleerd op school? Niet in alle methodes zit dat in de leerstof van eerste helft groep 4.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

loekie schreef:
zo 06 feb , 2022 9:05 pm
3+8 telt ze als 2+8+1. Dat is wel gek met Cito I+ maar blijkbaar komt het omdat ze snel rekent
Dat is helemaal niet gek. Om Cito foutloos te maken is het niet nodig deze sommen gememoriseerd (zonder tussenstap) te kennen. Heel veel leerlingen, ook zeer sterke leerlingen, maken een tussenstap; ze doen dat vlot en dan is het wel geautomatiseerd (maar niet gememoriseerd). Bij alle rekenmethodes wordt 3+8 aangeleerd in twee stappen (via het tiental).
En wat heeft alfabet te maken met spelling? Je moet van elke letter vlot de bijbehorende klank weten (en andersom), maar de volgorde van het alfabet heeft niets te maken met spelling. Heeft ze het alfabet al geleerd op school? Niet in alle methodes zit dat in de leerstof van eerste helft groep 4.
Ik Ik heb dat begrepen dat haar foutieve spelling heeft directe gevolgen op begrijpend lezen. Ik weet niet of alfabet opschrijven hoort bij slechte spelling het was een van de opdrachten naast anderen en die dus opmerkelijk was. Niet per se dat het met spelling heeft iets te maken maar meer met automatiseren?
Geen idee wat ze heeft geleerd in gr 3 of 4, ze las al op avi 4 in groep 1/2.. maar spelling bleef altijd zeer laag ze schreef steeds verkeerde klanken en nog steeds. Ze heeft ook oorproblenen gehad tot kort geleden (minder horen ivm vocht sinds ze 4 was) misschien ook daardoor slecht aangeleerd spelling.

Heb zelf geen verstand van ook niet wat je nodig hebt etc. Ik heb zelf nooit geautomatiseerd en ken alfabetten ook niet (loop halverwege vast) maar ik heb dan ook niets met rekenen wetenschap of wiskunde. Heb het mogen overslaan aangezien ik naar de kunstacademie direct ging met 15 jaar. Heb nooit het gehad nodig in mij leven er zijn rekenmachines ervoor :mrgreen:

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Lieverding, wat zijn ook weer precies de klachten / problemen van je dochter waarvoor jullie nu hulp zoeken? En waar de kernvisie methode (ken ik niet trouwens) bij zou moeten helpen? Ik ben het even kwijt.

Dee, wat leuk dat je dochter zo trots was op zichzelf!

Merriedroom, hier zijn we ook benieuwd naar het rapport! Wordt vervolgd ;)

Hier gaat verder alles goed. We zien bij dochter eigenlijk hetzelfde gebeuren als bij zoon vroeger: op school doet ze gewoon braaf wat de opdracht is. Thuis zoekt ze meer uitdaging op. Ze speelt sinds kort sopraansaxofoon en leert zichzelf alle noten, ze pikt muziektheorie snel op en improviseert. Supertof! Verder is ze vooral heel druk met vriendinnetjes. Ze is best geliefd in de klas, dus dat is leuk voor haar.
Minder leuk is dat ze 's avonds regelmatig angstig is. Voor brand, monsters, overstromingen, van alles. Ze kan er dan niet van slapen. Hopelijk is het een fase, het is zo sneu voor haar.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ik denk dat spelling niets te maken heeft met automatiseren. Spellingsproblemen kunnen overigens wel duiden op dyslexie. Maar meer dan in de gaten houden lijkt me niet nodig. En ik zou toch meer vertrouwen op school. Wat precies het probleem is is mij ook niet duidelijk. Maar ik las eerder over rekentijgers in vakantie en nu op zondag kernvisie. Zijn de problemen zodanig dat gedurende schooltijd niet lukt? Als je echt geen vertrouwen hebt in school zou je een andere school kunnen overwegen. Maar is er een dusdanig probleem? Niet alle hb kinderen zijn ook goed in taal en spelling. En niet alle hb kinderen hebben heel veel extra’s nodig. Ik zou zelfs geneigd zijn al lees je op een forum natuurlijk ook veel over lastige dingen dat de meeste hb kids zonder veel extra’s prima de basisschool doorkomen. Als ik je verhaal lees vraag ik me oprecht af of je niet terug moet gaan naar de basis. Wat is het probleem van mijn kind, waar loopt het tegenaan? Ziet school dat ook? Wat kan school eraan doen? Waarbij ik denk dat niet alles een probleem is. Niet goed kunnen spellen is dat volgens mij niet. Mijn dochter spelde heel slecht. Vermoeden van dyslexie. School was ermee bezig. Daardoor werd ze we niet plotseling goed in maar dat is natuurlijk niet perse een probleem. Succes! Noëlle

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Noelle schreef:
ma 07 feb , 2022 6:46 am
Ik denk dat spelling niets te maken heeft met automatiseren.
Toch wel hoor. Je moet alle regels goed kunnen onthouden en snel kunnen toepassen. Als dat niet goed gaat, kan de logopedie helpen in het automatiseren of memoriseren van de spellingsregels op andere manieren dan ze op school aanbieden in de hoop dat de regels beter beklijven. Maar ik ben het met je eens dat we, ook Lieverding, moeten voorkomen dat we op alle slakken zout gaan leggen. Niet alles hoeft perfect.

Querzyx, wat een herkenbaar verhaal! Van geliefd in de klas, tot thuis de creativiteit eruit gooien - in dochters geval is dat knutselen en creëeren - tot angst voor het slapen gaan. Hier zijn alle lichtjes, schaduwen en geluiden heel eng. Ze heeft een heel goed gehoor en hoort waarschijnlijk ook het een en ander aan geluiden in haar lijf. Soms is ze nog uren wakker en komt er wel 5 keer uit. Gelukkig lang niet elke avond.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ah, Merriedroom, wat sneu. Wat doen jullie om haar te helpen toch in slaap te vallen?
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Dochter slaapt op zolder in een zelfgebouwd bed in een nisje. Als ze een jaar of 15 is zal ze het fantastisch vinden, want lekker veel privacy, maar nu voelt ze zich er eenzaam. Als ze last heeft van geluiden doet ze soms oorwarmers op trouwens, haha.
Wat heerlijk dat jouw dochter zo knutselt en creatief is! Wat maakt ze allemaal?

Mbt schoolprestaties: eens met Noelle en Merriedroom. Een kind heeft ook recht op het zelf doormaken van een leerproces. Juist hb-kinderen laten vaak grote verschillen zien in prestaties op verschillende gebieden. En soms onverwachte stilstand of juist flinke groei in korte tijd. Als je dat als ouders en als school kunt accepteren, kun je je concentreren op zorgen dat het kind gelukkig is, in plaats van het 'egaliseren' van de schoolprestaties. Of doe ik nu geen recht aan jullie situatie Lieverding?

En dit zeg ik allemaal nu, maar als dochter vrijdag a.s. een rapport krijgt met enorme uitschieters naar boven en naar beneden op de cito's, ga ik daar ongetwijfeld ook over piekeren :lol:
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hahaha, Querzyx inderdaad want: Ohoh, dochter heeft dit jaar een normale groei op technisch lezen en op rekenen doorgemaakt ipv 2x zo snel. Vorig jaar in groep 3 eindigde ze op allebei E4 en nu ‘gewoon’ ruim M5. Spelling is niet langer foutloos en begrijpend lezen haalt ze zelfs net M4-niveau nog niet. Ik weet nog niet wat de juf hiervan vindt, maar als ik naar m’n dochter kijk, dan zie ik een blij kind dat goed in de klas ligt en regelmatig een leerhobbel tegenkomt op school. Wat wil een ouder nog meer?

Dochter slaapt met haar broertje op een kamer en hij maakt ook wel eens geluid wat niet altijd helpt natuurlijk. Het wisselt wat helpt. Soms helpt het om begrip en erkenning te tonen met een extra weltrusteknuffel of blijkt er nog iets dwars te zitten en moet ze dat kwijt (een gedachte, een ervaring van de dag). Maar soms houdt ze zich ook lang wakker door steeds uit bed te gaan. Dan moet ze op een gegeven moment van ons echt blijven liggen in bed. Gek genoeg werkt die duidelijke grens stellen haar heel goed en valt ze snel in slaap. Ze heeft ook een tijdje een boekje mogen pakken om te lezen in bed. Dat is afleiding van het geluid en dan wordt ze rustig genoeg om snel in slaap te vallen. Ze pakt de boekjes nu zelf als ze dat wil.

En last but not least, wat knutselt ze zoal? Ze knutselt verkleedkleren om hierin vervolgens rollenspel te spelen. Ze vindt losse voorwerpen of (plastic/karton)afval wat haar aan iets doet denken en dan maakt ze de rest er omheen in tekeningen of knutselwerk. Ze heeft ook wel eens een poppenbedje geknutseld, diverse dieren en andere gebruiksvoorwerpen. Ze is heel goed in de essentie van zaken eruit te pakken. Met een paar strepen en de juiste kleuren herken je al wat ze gemaakt heeft, ook in tekeningen. Ze moet ook wel, want ze is hierin totaal niet perfectionistisch, haha.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Klinkt fantastisch! En ook herkenbaar. Hoe vaak ik niet onbenullige papier-plakband-frutseltjes weggooi en dochter in paniek raakt want DAT WAS HET T-SHIRT VAN BEER!

Dank voor de slaaptips.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Mijn kind heeft vastgestelde Ernstige Enkelvoudige Dyslexie. Niet alle dyslecten zijn hetzelfde, maar wat hier wordt beschreven doet niet direct denken aan de symptomen van mijn zoon. Die kent wel het alfabet, maar daar heb je met lezen helemaal niks aan. Mijn dyslect heeft moeite met klank-tekenkoppeling. De regels van spelling kent hij heel goed, maar hij kan het niet toepassen omdat hij het niet hoort. Bv de regel van langer maken van het woord om te weten of je een p of een b schrijft. Mijn zoon past de regel toe, en concludeert dan vervolgens dat het wep moet zijn. Hij hoort geen verschil tussen weppen en webben en kan die regel niet goed toepassen. Voor hem zit er niets anders op dan woorden uit zijn hoofd leren. Gelukkig is hij daar best vlot in en compenseert hij daar (deels) mee. Maar spellingresultaten blijven zeer laag ondanks dyslexiebehandeling. Hij heeft met werkwoordspelling (tegenwoordige tijd) geen moeite, want die regel heeft geen klank-tekenkoppeling. Voor het voltooid deelwoord vrees ik dat hij wel weer moeite gaat hebben want dan moet hij de stam juist bepalen.

Overigens loopt mijn zoon, net als de kinderen van Merriedroom en Querzyx, niet voor met alles op school. Met rekenen en begrijpend lezen scoort hij hoger dan gemiddeld, met technisch lezen en spelling (logischerwijs ivm zijn dyslexie) lager. Hij is zeker geen uitblinker in de klas en gaat niet naar de plusklas. Hij heeft het naar zijn zin op school en ligt goed in de groep. Dat is voor mij belangrijk. Pluswerk en plusklassen en hoge cijfers zeggen me niet zoveel eerlijk gezegd.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Ee is degelijk een probleem + we leren steeds meer over ons eigen dochter. Ze wil graag leren taal, beter worden, het op manier wat ze op school doet lukt niet. Ze is niet dyslectisch, wel beelddenker, heel erg cognitief bezig, wil alles zo goed mogelijk goed doen. Social wenselijk gedrag, heel erg anders denker.
Probleem nu dat ze wil maar lukt niet taal goed doen, ze wordt heel erg gefrustreerd erover en snapt zichzelf ook niet. Ze bloei op als ze gezien wordt, extra moeilijk werk, plusklas etc

Ik denk dat we dochter beter kennen en wat we doen voor haar.
Ze is nog steeds bij de basis dus terug kan je nergens. Er is in november opp opgesteld en dar wordt steeds uitgebreid en hebben we elk drie maanden gesprekken over. Andere school of loslaten is makkelijk te zeggen. Hier andere school geen optie, verder loslaten kunnen we zeker maar dan krijgen we doodongelukkig kind met kelderderende cito’s geen uitdagingen, ze wordt niet gezien, geen plezier in school, steeds meer in eugen schulpje kruipen. Ik weet het verschil wat het met haar doet als we voor haar vechten en geldt zeker niet voor elk kind maar voor haar prestatiegericht werken werkt het beste, kwam ook uit verslag want ze heeft ontzettend veel doorzettingsvermogen en waar ze kan op hoogste niveau werken en uitgedaagd worden functioneert ze het beste.
Elk kind is anders en ons dochter is gewoon zo, sommige hebben echt geen leerprestaties nodig of zich bewijzen of of. Mijn middelste bijvoorbeeld die is super blij met maan boekjes groep 3, heel blij creatief fantasierijk kind.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat naar Lieverding, lijkt me niet fijn om je dochter zo in haar schulp te zien kruipen. Wat zegt ze er zelf over, als je haar vraagt waarom ze het niet leuk vindt op school?

Loslaten is zeker makkelijker gezegd dan gedaan (ik spreek uit ervaring), maar hebben jullie het al geprobeerd? Wie weet verrast de uitkomst jullie. (Wat dat betreft spreek ik ook uit ervaring).

En dat 'gezien worden' - dat is natuurlijk superbelangrijk - kunnen jullie dat nog op andere manieren organiseren dan op school? Heeft ze hb-vriendjes waarmee ze vaker af kan spreken? Een cursus sterrenkijken in de buurt? Wiskundekamp? Een trainer bij een sportclub die haar nieuwe dingen kan leren? Een tekenlerares of een zangdocent? Ik roep maar wat hoor, maar misschien dat ze op die manier buiten school om kan schitteren? Dan wordt school misschien minder bepalend daarin. En kan ze het beter hebben als het schoolwerk even wat minder matcht met haar capaciteiten.
Hier spreekt iemand die gek is op hobby's hoor, haha.
Ik snap dat dat niet voor iedereen de oplossing is en dat sommige kinderen serieus last hebben van een niet passende schoolsituatie.

Eigenwijsneus, wat ingewikkeld lijkt me dat voor je zoon. En superknap als hij dat kan compenseren met dingen uit zijn hoofd leren.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Querzyx, ja, ik vind het ook knap. Ik ben ook trots op zijn doorzettingsvermogen en ik vind het zo ontzettend fijn voor hem dat technisch lezen door de dyslexiebehandeling enorm vooruit is gegaan en hij bijna op niveau zit. Spelling gaat een handicap blijven, zijn leven lang.
Hij moet elke dag huiswerk doen, 7 dagen per week. Dat is niet echt leuk voor een zevenjarige, maar hij doet het toch maar. Soms mopperend maar dat snap ik wel.

En ontzettend herkenbaar van het loslaten. Ook qua uitkomsten.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Petje af voor je zoon, Eigenwijsneus.

De juf was zo tevreden als wij waren over het rapport van dochter. Ook haar werkhouding is gegroeid in de klas. Voor rekenen moet ze haar spullen pakken en naar groep 5, voor verrijkingsles in het Engels moet ze haar spulletjes pakken en of zich melden in groep 5 of zelfstandig aan de slag verdeeld over de week, voor taalplus moet ze met een groepje uit haar klas buiten de klas samenwerken en dan heeft ze nog plus-spelling en haar eigen leesniveau. Daar komt veel focus en organiserend vermogen bij kijken en dat had ze nu net niet bepaald in de eerste maanden en daardoor hield ze te weinig tijd over om echt aan werk toe te komen. Maar nu kreeg ze een pluim van de juf dat alles al zoveel vlotter gaat. En ik ben blij te horen hoe de juf haar daarin ook heeft ondersteund. Op naar het tweede halfjaar.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

@querzix
Wat je zegt is helemaal waar, laten rusten :mrgreen: kan ik moeilijk en nog moeilijke vind ik begrijpen waarom school ons tegenwerkt, waarom willen ze niet zien en ondersteunen en ontwikkelen van een talenten en potentie. Waarom gemiddeld zijn is de norm. Ik snap niet dat ze dat niet snappen. Ik snap dat ik misschien soms te veel verwacht en vraag en probeer mijzelf neerleggen en aanpassen. En dan denk ik, mijn dochter doet dat eigenlijk precies hetzelfde: ze weet dat ze stoort, dat ze anders is, niet gezien wordt, ze laat het rusten, ze past zich aan en gaat verder. Heel stom!

School is al het minste belangrijke aspect. Ze wordt gezien en gehoord op tennis en hockey. Ze doet knltb opleiding, op hockey bij hoogste uitzondering die ze niemand verlengen mag ze ivm samensmelten sporttijden met een jaar ouder meedoen. Ik train met haar veel, spel vrij. Ze vind het ontzettend leuk, echt iets om voor te leven, tennis. Ze weet dat ze goed in is, geselecteerd door meerdere mensen, ze wil beter worden ze leert elke keer stukje meer etc. Op tennis knltb zit ze in gelijkwaardige groepje van de beste vier in haar leeftijdcategorie in regio, dat is erg fijn. Ze gaat met brede lach in en komt twee uur later met brede lach terug en verhalen hoe leuk het was!

Wat school deed intussentijd is het rekenwerk geven en herkenen dat ze b/hb is (want met 127 zeggen ze dus dat ze net niet hb is) ondanks dik verslag. Maar goed hoe net ook noemt maakt ons verder niet uit. Wat ze deden dus rekenen verrijken en compacten (ze doet dus geen herhalingen en dat doet haar enorm goed) + ze is gestart met uurtje plusklas + herkenning en begrip van haarzelf hoe wat en waarom, ons en school deed al enorm goed.
Ineens kwam ze met verhalen van school, ineens zegde en maakte ze opmerkingen die ze nooit deed, ze bloeide op na wisc v. Echt ongelofelijk maar ineens groot verschil en dat zei tester ook dat ineens na 8 jaar wordt het kind aangesproken op eigen niveau en dat doet wonderen bij kinderen ze herontdekken zichzelf.

Verder wil ze ook taal leren en goed in worden, ze doet haar best maar het lukt maar niet en dan zou de school in OPP het gaan uitzoeken hoe en wat, ze zouden doelen stellen van rekenwerk etc maar er werd intussentijd niets gedaan. Waardoor zijn we zelf opzoek gegaan wat zal haar helpen met taal, kwamen toevallig bij kernvisie en willen dat uitproberen.
Maar dan komt het haha. Paar welen terug ivm gekke reglexiegesprek met de leerkracht vroegen we IB’er of we de andere leerkracht niet erbij ook kunnen krijgen die haar mening kan geven over de hoe dat gaat in groep met extra werk etc. Dat we het raar vonden horen dat dochter tot last wordt gezien met haar vragen en dat er klopt iets niet want wat leerkracht zei leek alsof dochter dagelijks met 5 vragen komen. Volgens dochter had ze maar paar keren iets gevraagd. Nu monitor ik dat zelf elke dag en rekentijgers vroeg ze hulp maar 1x van 4 opdrachten. Dat lijkt mij netjes en bovendien ze hoort juist strategie en tool aangereikt krijgen voor zelfsturende aanpak.
Dat hele bericht werd gestuurd naar de leerkracht, leerkracht stuurde dat naar directeur, de hele school weet ervan geloof ik terwijl mijn man heeft echt alles netjes verwoord en ook erbij gezegd dat is wat we begrepen hebben en misschien hebben we dat mis. Ook erbij geschreven hoe we ons dochter zien opbloeien met hb aanpak etc en dat het echt veel doet etc.
As woensdag staan een gesprek tussen ons leerkracht en directeur.geen idee wat we moeten verwachten maar ineens merken we dat de school niet meewerkt.

We hebben coach gesproken voor Kernvisie en ze zou as maandag gaan onder de schooltijden: ze zou dan uurtje missen om de drie weken, 6 in totaal. Nu normaal gesproken ze had logopedie, hb onderzoek, huisarts, dermatoloog, fysio etc deed in absentie en klaar. Nu wilde ik dat netjes melden bij leerkrachten en iber en talentencoach met uitleg dat kernvisie zal haar enorm helpen etc. Ik kreeg bericht van de directeur dat hij geen toestemming voor geeft omdat het onder schooltijden is en dat het geen initiatief van school is dus ze mag dat niet doen en als we dat willen dan na schooltijden. Tja, je kan natuurlijk moeilijk of makkelijker overdoen als school ik kan niet eromheen en dit is zoals het is. Probleem is dat coacher kan niet op dinsdagen en mijn dichter kan enkel op dinsdagen ivm haar sport elke dag. Nu wil coach zelfs eromheen werken en zelfs naar huis komen of naar de tennisschool tussen de tennislessen haar helpen maar dit is echt niet DE WEG.
In mijn ogen is heel simpel, ze mist enkel rekenen herhalingen die ze toch niet doet, we kunnen niet anders, het is geen schoolplicht maar leerplicht en in die uur leert ze veel, is voor ons dochter van belang en daar ze ervan profiteren maat ook de school. Helaas.

Ik heb verder het nog als vraag uit staan bij de ggd jeugd psychologie. Toevalling iemand getroffen die hb verstand van heeft. We zijn daar net aangemeld ivm visuele hallucinaties die dochter heeft soms en die niemand kan verklaren (slaap ok, vitaminen ook). We hebben uitgebreide intake gehad en ze hebben hb verslag gehad ze zal dan ook intern bespreken wat ze kunnen beteken voor ons ivm kernvisie en dat de school alle duren ineens dicht doet.

Verder hebben we het allemaal gelaten zoals het is, heb geen zin gelijk te gaan halen of ruzie of denken aan oplossingen. Hebben teruggemaild dat we niet wisten dat er bijzondere toestemming ervoor nodig was en jammer dat die niet wordt gegeven en dat we het dan op een andere manier moeten oplossen. Dus netjes dat afgesloten (ga ik er van uit)

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Pff Lieverding, sorry als ik te direct ben, maar het komt op mij echt over alsof je veel te veel (en te gedetailleerd) contact hebt met school. Zou het kunnen dat ze niet goed meewerken omdat jullie zoveel vragen? Zie je mogelijkheid om wat vaker 'pick your battles' toe te passen? Niet omdat jullie je moeten aanpassen of neerleggen bij de situatie, maar omdat het met zoveel contactmomenten en speciale verzoeken voor de school teveel wordt qua werkdruk?
Je dochter zit op een reguliere basisschool toch? Je kunt daar uiteindelijk maar tot op een bepaalde hoogte maatwerk en begeleiding van verwachten. Hoe kijk jij daar tegenaan?

En in hoeverre mag jullie dochter ervaren dat sommige dingen (bij haar het schoolvak taal) moeite kosten? Zou de oplossing kunnen zitten in haar helpen te accepteren dat ze op verschillende gebieden op een ander niveau presteert? In plaats van haar op alle gebieden te willen laten excelleren?
Wat zeggen alle coaches, IB'er etc. daarover?

Dat tennis en hockey is wel superleuk! Heb je eerder verteld, maar was ik weer vergeten. Fijn dat ze daar zo kan stralen!


Onze dochter heeft vandaag haar rapport gekregen. Lieve tekstjes erbij van de meester en juf, dat ze zo gezellig is en een leuke vriendinnengroep heeft. En goede citoscores (I+ voor rekenen en technisch en begrijpend lezen, III voor spelling). Superfijn. Spelling maken we ons niet druk om, dat kwartje valt nog wel een keer. Ze schrijft katten met één t en vrouwen met een f. Ach ja.

Wat ik merk aan de verhalen van dochter is dat ze op school vooral heel veel leert over sociale situaties. Hoe presenteer je iets voor de klas, hoe ga je om met dominante kinderen, vriendinnenruzies, gefluister tijdens de les etc. etc. Daar is ze zo druk mee, dat het haar volgens mij niet uitmaakt dat rekenen en taal soms inhoudelijk wat saai is.

Volgende week gesprekje met de meester en juf, ben benieuwd.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Querzyx schreef:
vr 11 feb , 2022 11:05 pm
Wat ik merk aan de verhalen van dochter is dat ze op school vooral heel veel leert over sociale situaties. Hoe […] ga je om met dominante kinderen,
Hoe ga je om met mijn dochter? :lol:
Maar dat is het ook precies: die sociale omgang is exact wat ze wel op school en thuis niet kunnen leren. En het maakt zoveel uit of een kind lekker in de groep ligt voor het welzijn. Heerlijk om zo’n rapport te ontvangen.


Lieverding, je schrijft hier hele lange verhalen, maar ik mis daardoor wat je nu eigenlijk wil zeggen. Ben je alleen al je frustraties eruit aan het gooien of heb je ook vragen die je aan de medeforumleden wil stellen? Het lijkt of elk detail dat voorvalt op school je heel veel bezig houdt. Probeer een hoofdlijn te vinden. waar wil je je op focussen, welk ene ding vind je waar school zich echt op moet richten bij je dochter? En laat de rest de rest voorlopig.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Haha oeps, is jouw dochter er zo één merriedroom? :lol: Op wat voor manier uit zich dat?

I. heeft twee goede vriendinnen die elkaar niet aardig vinden. Ze proberen allebei op een wat dominante manier onze dochter voor zich 'op te eisen'. Maar wat doet dochter: die gaat met vriendin A over vriendin B roddelen. En met vriendin B over vriendin A. Niet bepaald loyaal, lief vriendinnengedrag van onze dochter... Genoeg te leren dus inderdaad!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter vindt dit moeilijk. Ze heeft weinig aansluiting in de klas. Ze verwacht veel meer van vriendschappen en denkt ook overal veel meer over door. Vooral al die dingen van dan mag je wel meedoen en dan weer niet, de ene dag ben je de bff en de volgende dag stom, daar heeft ze het moeilijk mee. Ze praat en denkt als een volwassene, maar ze is 8.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik herken dat bij mijn zoon (4, groep 1) nu, Vlinder. Focus en toewijding bij spel doen de andere kinderen nog niet. Aan de regels houden bij gezelschapspellen, niet besteed aan zijn klasgenoten. 2 vaste vrienden? Doe normaal; elk half uur een ander. Vragen om mee te doen? Dat doe je gewoon. Het zal heel verwarrend voor hem zijn. Klinkt niet heel bemoedigend als dat niet per se verbetert na een aantal jaar.

Haha, Quernyx, nee dochter is niet op die manier dominant. Ze heeft hele sterke ideeën en ook in een oogwenk en die wil ze graag tot uitvoering brengen. Maar anderen hebben niet altijd diezelfde ideeën, meestal niet eigenlijk. En dat kan voor vuurwerk zorgen. Maar haar ideeën zijn wel lief en leuk en blij. Daar scoort ze weer punten mee. Ze wil ontzettend graag met zoveel mogelijk mensen en kinderen zijn en als het even kan, neemt zij het voortouw en stuurt ze de groep aan. Open staan voor andermans ideeën staat niet bepaalt vooraan in haar hoofd.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ooh ja dat is precies één van die vriendinnen! Altijd leuke ideeën. Maar het moet wel op haar manier. Laatst had die vriendin een 'dansles' georganiseerd bij haar thuis. Inclusief uitnodigingenkaartjes, een heel programma etc.
Dochter vond het leuk, die houdt van dansen, maar die vriendin wordt echt een beetje boos als de meiden niet precies zo dansen en doen zoals zij het bedacht heeft. En dochter laat tegenwoordig steeds minder over zich heen lopen, dus dat geeft ook vuurwerk (mooi woord ervoor...)

Vlinder, wat sneu. Heeft ze oudere kinderen in haar omgeving waar ze wel mee klikt?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij jongens weet ik niet hoe zich dat ontwikkelt, merriedroom. Ik heb alleen meisjes. De oudste zit in groep 8. Mijn ervaring is dat het bij de meisjes alleen maar erger wordt door groepjesvorming en geroddel. Groep 5, 6 en 1e helft van groep 7 ervaarde ik met haar sociaal gezien als vrij rustig, maar dan gaan de meisjes puberen.. pff..

De jongste heeft wel een ouder iemand met wie het klikt, haar zus en sommige van haar vriendinnen.. Maar die zijn 3 a 4 jaar ouder.. Ze had 1 bff in de klas, maar dat vindt ze zelf de laatste tijd niet meer zo leuk. Ze wil graag een vriendin die is zoals zij, maar ze realiseert zich niet (of juist wel eigenlijk) dat er 2 scholen aan kinderen nodig zijn om een kind te vinden zoals zij.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Vlinder42 schreef:
za 12 feb , 2022 10:26 am
Groep 5, 6 en 1e helft van groep 7 ervaarde ik met haar sociaal gezien als vrij rustig, maar dan gaan de meisjes puberen.. pff..
O help, dat belooft wat! Bij zoon speelde dit allemaal niet.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

merriedroom schreef:
za 12 feb , 2022 9:56 am
Ik herken dat bij mijn zoon (4, groep 1) nu, Vlinder. Focus en toewijding bij spel doen de andere kinderen nog niet. Aan de regels houden bij gezelschapspellen, niet besteed aan zijn klasgenoten. 2 vaste vrienden? Doe normaal; elk half uur een ander. Vragen om mee te doen? Dat doe je gewoon. Het zal heel verwarrend voor hem zijn. Klinkt niet heel bemoedigend als dat niet per se verbetert na een aantal jaar.

Haha, Quernyx, nee dochter is niet op die manier dominant. Ze heeft hele sterke ideeën en ook in een oogwenk en die wil ze graag tot uitvoering brengen. Maar anderen hebben niet altijd diezelfde ideeën, meestal niet eigenlijk. En dat kan voor vuurwerk zorgen. Maar haar ideeën zijn wel lief en leuk en blij. Daar scoort ze weer punten mee. Ze wil ontzettend graag met zoveel mogelijk mensen en kinderen zijn en als het even kan, neemt zij het voortouw en stuurt ze de groep aan. Open staan voor andermans ideeën staat niet bepaalt vooraan in haar hoofd.
Mijn zoon, die nu in groep 5 zit, is om deze reden versnelt. Cognitief was school niet handelingsverlegen in groep 1, maar sociaal gezien had mijn kind daar geen enkele aansluiting en het frustreerde hem om als jongste kleuter gezien te worden terwijl hij met de oudste kleuters mee kon en daar zijn vriendjes had. Hij voelde zich ingedeeld bij 'de baby's'. Toevallig waren deze kinderen ook gewoon wat jong in hun gedrag en was het een heel klein groepje, dus weinig keuze. Ze hebben hem versneld na een half jaar en na iets meer dan een jaar kleuterklas zat hij in groep 3. Hij ligt supergoed in de groep, maar trekt nog steeds naar de oudste kinderen en een ander HB kind. Hij heeft zoals de leerkracht zei 'niets te zoeken in zijn kalenderleeftijdgroep'. Daarin zitten geen peers. Bij zoon's teamsport, waar hij wel op juiste leeftijd is ingedeeld, zien we dat dit inderdaad zo is. Hij heeft teamgenoten niets te vertellen. Hij traint wegens omstandigheden 1 x per week met een hogere leeftijd mee. Dat gaat sociaal gezien beter.
Laatst gewijzigd door Eigenwijsneus op za 12 feb , 2022 5:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

@Lieverding Ik moet school tav kernvisie gelijk geven. Je kunt niet een alternatief programma tijdens schooltijd plannen en verwachten dat zij dat faciliteren. Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd in hoeverre de school met al jullie meegaat en welke aanpassingen jullie dochter krijgt. Dat is echt niet standaard.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Ik kom me ook weer eens melden hier. Eigenlijk zonder bijzonderheden. Het gaat best goed met zoontje. Hij wordt bijna 7 en zit nog steeds goed op zijn plek in groep 5. We merken dat hij met rekenen bijna klaar is met de basisschool en ik heb binnenkort een gesprek met een middelbare school om te kijken of we daar iets mee kunnen op dit gebied. Anders worden de komende jaren op de basisschool nog erg lastig invullen. Dat geldt niet alleen op rekengebied, maar daar is het wel het meest extreem. De Cito’s waren wisselend, maar sluiten dan ook helemaal niet aan bij zoontje, dus daar prikken we doorheen met z’n allen.
Ik merk dat de aansluiting met andere kinderen steeds wat lastiger gaat, behalve met peers. En die zien we te weinig, heb ik het idee. Daar ben ik dus wat meer nadruk op aan het leggen, zodat zoontje merkt dat hij niet de enige in de wereld is die zich zo voelt als hij. Hij merkt namelijk dat hij anders is dan zijn klasgenootjes en weet niet goed wat hij daarmee moet doen. Ik vind dat sneu voor hem en weet niet zo goed wat ik er verder aan kan doen, behalve dan peers zoeken. Hoe is dat bij jullie?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Bij dochter gaat de aansluiting prima in de klas. Ze is de een na jongste en heeft veel vrienden waarvan er een aantal al jaren vast, vanaf groep 1 al direct. Daar boft ze mee, maar het is ook een heel sociaal dier.

Ik merk bij zoon hoe groot de uitdaging kan zijn om aansluiting te vinden. Hij doet al mee met groep 2 in de groep 1-2 combiklas, maar zit er helemaal niet op z’n plek. Hij zit er z’n dagen passief uit te zitten. Ik denk dat hij al beter zit in groep 3, maar dat betekent twee versnellingen in een half jaar tijd. En ik twijfel of hij echt aansluiting gaat vinden in die groep. De dynamiek van die klas en de inhoud van de lessen zullen zeker beter aansluiten, maar de kinderen? We gaan het er over hebben met school. Een pittige zoektocht in elk geval.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

We merken dat hij met rekenen bijna klaar is met de basisschool en ik heb binnenkort een gesprek met een middelbare school om te kijken of we daar iets mee kunnen op dit gebied.
Heeft de basisschool zelf verrijkingsstof die niet al te veel overlapt met stof middelbare school? Ik denk aan Wisschriften, Bolleboosprojecten etc. Het is ook een optie om minder tijd per week aan rekenen te besteden en de tijd te besteden aan techniek (bijvoorbeeld Pittige Plustorens) en programmeren.
Mijn oudste had ook een zeer grote voorsprong met rekenen en heeft met plezier in Wisschriften gewerkt. Eén van de onderwerpen, fractals, vond hij zo interessant dat hij daar jaren later zijn profielwerkstuk over heeft gemaakt.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

loekie schreef:
za 12 feb , 2022 8:10 pm
We merken dat hij met rekenen bijna klaar is met de basisschool en ik heb binnenkort een gesprek met een middelbare school om te kijken of we daar iets mee kunnen op dit gebied.
Heeft de basisschool zelf verrijkingsstof die niet al te veel overlapt met stof middelbare school? Ik denk aan Wisschriften, Bolleboosprojecten etc. Het is ook een optie om minder tijd per week aan rekenen te besteden en de tijd te besteden aan techniek (bijvoorbeeld Pittige Plustorens) en programmeren.
Mijn oudste had ook een zeer grote voorsprong met rekenen en heeft met plezier in Wisschriften gewerkt. Eén van de onderwerpen, fractals, vond hij zo interessant dat hij daar jaren later zijn profielwerkstuk over heeft gemaakt.
Hij doet allerhande verrijkingswerk tijdens de rekentijd. Hij luistert de instructie mee en mag daarna aan de verrijking gaan werken. Maar dat is niet nog 3,5 schooljaar houdbaar, lijkt mij. Hij wil juist nieuwe dingen leren en hij heeft een grote interesse in rekenen, dus dan is het wel tof om in die 3,5 jaar school nog wat nieuws aan te bieden…

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Hij wil juist nieuwe dingen leren en hij heeft een grote interesse in rekenen, dus dan is het wel tof om in die 3,5 jaar school nog wat nieuws aan te bieden…
Herkenbaar. Vandaar dat oudste met Wisschriften heeft gewerkt nadat hij uitgekeken was op het gewone verrijkingsmateriaal dat de school had. Doet je zoon nu verrijkingswerk voor groep 5 of al voor groep 6, 7 of 8?

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

loekie schreef:
za 12 feb , 2022 9:39 pm
Hij wil juist nieuwe dingen leren en hij heeft een grote interesse in rekenen, dus dan is het wel tof om in die 3,5 jaar school nog wat nieuws aan te bieden…
Herkenbaar. Vandaar dat oudste met Wisschriften heeft gewerkt nadat hij uitgekeken was op het gewone verrijkingsmateriaal dat de school had. Doet je zoon nu verrijkingswerk voor groep 5 of al voor groep 6, 7 of 8?
Hij doet nu verrijkingswerk groep 5/6, maar wordt binnenkort verder doorgetoetst op rekenen zodat het verrijkingswerk op niveau kan zijn.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Eigenwijsneus schreef:
za 12 feb , 2022 5:28 pm
@Lieverding Ik moet school tav kernvisie gelijk geven. Je kunt niet een alternatief programma tijdens schooltijd plannen en verwachten dat zij dat faciliteren. Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd in hoeverre de school met al jullie meegaat en welke aanpassingen jullie dochter krijgt. Dat is echt niet standaard.
Laten we het erop houden dat we dat niet wisten. Dit is nu opgelost met gewoon verder niets over overleggen en lekker na schoolse tijd inplannen, dat duurt wel even dat er plekje vrij is maar coach is gelukkig wel meegaand.
Maar wat bedoel je dat is niet standaard dat school doet? Is het niet standaard dat ene kind krijgt verrijkingsmaterial en dat hij op hb lijn gaat als die begaafd/hb is? Vind ik een beetje raar volgens mij is juist de bedoeling dat het voor dit kinderen wordt een en andere aangepast. Juist omdat onze dochter aanpast en social wenselijk is moeten ze veel doen om haar uit haar schulp te laten kruipen.
De school heeft OPP opgesteld vrijwel direct na de verslag te lezen en gesprek met ons, we hebben een en andere besproken nog over kleine dingen en is verder akkoord op gegeven van beide kanten. Belangrijkste is dat school zou zelf uitzoeken taal/spellinf etc tot januari, begeleiding en uitleg geven bij extra werk, peers zoeken, doelen stellen tbv extra werk, plusklas, vervolggesprek in januari. Al dat allemaal niet gebeurd behalve 2x plusklas. In onze mening ia dat school de OPP niet heeft uitgevoerd. Ze gaven aan het kunnen willen en hebben alles voor dat soort kinderen als dochter. We hebben niets geeist maar besproken en ze hebben enkel in OPP gezet dat ze zelf willen en kunnen.

En daarbij loopt nog communicatie met de leerkracht niet goed. Ik ben ook niet enige, heb een paar ouders gesproken en ze hebben ook soortelijk situaties met degene nieuwe leerkracht gehad/ervaren.

Ik vind verder dat als we willen kernvisie inzetten voor dochter dan moeten we dat lekker doen als we denken dat het haar helpt beter dan niets doen. We hebben netjes gevraagd, iedereen op de hoogte gesteld en verwachtte niet tegenwerken of dat het niet mocht. Maar blijkbaar ligt het gevoellig op school, vallen ze gelijk op leerplicht terwijl in vele gevallen wordt het ook echt gewoon toegelaten. Maar goed we hadden geen zin om iets bewijzen of ruzie etc en hebben gewoon netjes gezegd dat we het niet wisten en we het buiten school tijd gaan doen.

We hebben as woensdag gesprek met directeur en die nieuwe leerkracht die ze deels hebben sinds dit jaar gr 5. Ik voel mij verder wel gesteund door wat ik van andere ouders kreeg te horen en verder natuurlijk zal school en directeur niet aan onze kant staan en de leerkracht beschermen en de hele mikmak maar we zien het wel. Zo is leerkracht bijvoorbeeld zei tegen een meisje ze dat niet luistert (wat niet waar is) en heeft haar paar x straf gehad. De ouders naar directeur gestapt en daar is ze op aangesproken etc. Er zijn meerdere in identen geweest en dat loopt vrijwel los van dat OPP, Iber en HB aanpak die ons dochter heeft.

Ondertussen orienteren we ons sws op HB school vanaf volgen jaar. 25 mij rijden maar wel een goeie en zit naast haar knltb trainingen club. We wachten hele gedoe af op huidige school en gaan daar op intake. Dochter wil enkel niet overstappen door vriendinnen maar eigenlijk heeft ze die ook niet echt dus ze moet wel nog over nadenken zei ze.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Als ik het lees Lieverding vraag ik me om heel eerlijk te zijn een beetje af waar je dochter in dit hele verhaal is. Wil zij dit allemaal echt of ben je in een soort van strijd met school verwikkeld waarin je het gevoel hebt dat je gelijk hebt maar niet krijgt.

Wat betreft de kernvisie ben ik het met scbool en andere reacties eens. Heel flauw gezegd is school geen cafetaria model waarvan je afneemt wat je bevalt en zelf dingen vervangt die je beter lijken. Het lijkt alsof je op allerlei manieren van alles wilt regelen door zelf dingen te zoeken, materialen te zoeken voor vakanties en allerlei hulp. Dingen hebben ook tijd nodig. Waarom niet vertrouwen op school en het afwachten. Het klinkt om heel eerlijk te zijn alsof je kind genoeg te doen heeft en zij/jij ook prioriteiten heeft gesteld. Dat kernvisie voor jou belangrijk is maar onder school in jouw ogen direct kan maar niet na school vanwege al bestaande plannen zegt iets over prioriteiten. Daar is niets mis mee maar misscbien goed je voor jezelf te realiseren. Het is me njet ecbt duidelijk waarom je je zo druk maakt maar eerder noemde je dat je dochter competitief is. Kan ze dat niet kwijt in veel sporten? Onze ervaring met heel actief sporten is dat je daar veel energie in kwijt kunt en het heel leerzaam is en steeds intensiever is. Je kunt je kind ook uitleggen dat het in sport veel kwijt kan en het op school weer andere dingen kan leren. Dat ze het er gezellig vindt lijkt me een pre ook al snap ik dat angst voor verandering ook speelt bij het voorstel van school te wisselen. Heel eerlijk klinkt je verhaal als een met meerdere kanten waarbij ik echt denk dat je school tijd moet geven en je moet realiseren dat er als je kind niet heel ongelukkig is geen rampen gebeuren als het plaatje niet jouw gehele ideaalplaatje is. En als dat niet lukt en je dochter dat ecbt nodig heeft kan je idd van school wisselen maar ideaal is het vrees ik nergens. Ik zou overigens uitkijken om teveel in de modus te raken dat veel meer mensen klachten hebben op school. Dat helpt jezelf meestal niet in het open staan voor school. Succes Noelle

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Lieverding, ik merk dat ik niet zoveel kan met je verhalen. Er is een heleboel informatie die weer wel en niet met elkaar te maken heeft waardoor ik helemaal niet kan filteren wat je vraag eigenlijk is.
Daarnaast denk ik, als ik het zo lees, dat je ontzettend veel van school vraagt. Als je kind door fysio, dermatoloog en andere disciplines al veel school mist (want volgens mij lees ik dat dit allemaal onder schooltijd gaat), dan snap ik wel dat ze zeggen dat kernvisie niet onder schooltijd mag. Ergens moeten ze toch een grens trekken.
Verder: probeer alsjeblieft je gedachten te trechteren, dan kunnen wij wellicht beter met je meedenken.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Gisteravond 10-minuten-gesprekje gehad met meester en juf. Was fijn. Juf is toevallig ook de IB'er van de school. Ze legde uit dat ze de hoge citoscores ook zien, maar dat ze ook een meisje zien dat lekker in haar vel zit. Als ze haar werk af heeft gaat ze altijd vijf minuutjes lekker een beetje rommelen, knutselen, droedelen etc. Thuis doet ze dat ook graag. Ze is dan helemaal relaxt en zichzelf. Juf is bang dat daar op school minder tijd voor overblijft als we dochter extra / moeilijker werk geven of naar de plusklas laten gaan. Dat we haar dan overvragen. Ze houden haar wel in de gaten de komende tijd. Voor begrijpend lezen krijgt ze wel een plusboek. Volgens juf functioneert ze daarin op groep 7 niveau.
Man en ik zijn tevreden. Blij dat dochter zo relaxt is!

Lieverding, ik sluit me volledig aan bij de dames boven me. Ik kan me voorstellen dat je je enigszins aangevallen voelt door onze reacties. Mijn advies zou zijn om vooral meer te vertellen over je dochter (haar gedrag, wat vertelt ze over hoe ze zich voelt etc), en minder over de discussies met school. Dan vind je misschien meer herkenning en krijg je meer helpende reacties.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
zo 16 jan , 2022 9:15 pm
Misschien een gekke vraag, maar wat doen jullie met je kind als het na school niemand heeft om mee te spelen? Mijn dochter heeft weinig aansluiting in de klas en grote zus is ook niet altijd thuis. Ik merk de laatste tijd dat ze erg hangerig is. Ze heeft eigenlijk nergens echt zin in. Ze leest Duckies, kijkt een filmpje op de ipad en wacht op haar zus. Ze lijkt zelf eigenlijk nauwelijks interesses te hebben. Eerder had ze dat wel. Ik kan niet met haar gaan fietsen of wandelen anders zou ik dat doen, maar ik zoek dus dingen om thuis te doen die haar ook een beetje stimuleren. Bakken vindt ze soms wel leuk en spelletjes. Maar verder weet ik het eigenlijk niet. Haar zus vond op die leeftijd knutselen en verven leuk, lego, verkleden, knikkerbanen, proefjes etc. Maar bij de jongste komt er momenteel niks uit..
Ik las in het groep 8 topic mee en wil hier nog even op reageren. Het is een onderwerp dat ik herken.
Mijn oudste heeft weinig afspraken na school. Dit was vaker maar de laatste tijd gewoon heel weinig. Ik zie dit eigenlijk ook bij zijn klasgenoten (wat voor mij een geruststelling is). Ze hebben niet zo'n afspreekcultuur. Hij speelt met lego, leest duckies en speelt met zijn jongere broer. Ik vraag hem er ook wel naar, maar hij heeft er zelf weinig behoefte aan. Ik heb geprobeerd het los te laten, omdat het blijkbaar mijn behoefte is dat hij veel speelafspraken heeft en niet de zijne. Ik vind het wel eenzaam voor hem en het doet bij mij wel een beetje pijn. Hij heeft wekelijks twee activiteiten en ik heb hem voor het nieuwe seizoen voor een extra training opgegeven. Dan heeft hij drie activiteiten per week. Volgens mij is dat voor hem voldoende. Hij heeft veel "alleen tijd" nodig, is heel intravert.
Als je dochter er zelf geen last van heeft zou ik dus niets doen. Als je dochter er wel last van ondervindt zou ik kijken naar buitenschoolse activiteiten. Bijvoorbeeld een (extra) muziekinstrument, toneel, freerunning, scouting. Wellicht komt ze daar peers tegen. Als ze die niet tegenkomt, maar de activiteit wel leuk vindt is het uiteraard ook al prima. Dit is wat ik bij mijn zoon zie bij 1 van zijn activiteiten: hij maakt er geen vrienden maar geniet wel van de activiteit zelf.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Querzyx schreef:
di 15 feb , 2022 8:29 am
Man en ik zijn tevreden. Blij dat dochter zo relaxt is!
Dan zien de juf en meester wat jullie ook al zagen: een meid die goed in haar vel zit. Wat mooi hoe ze op school vertellen dat ze op zich wel meer aan zou kunnen, maar dat ze dan minder ruimte voor zichzelf over houdt. Onderpresteren is een risico, maar moeten we altijd meer en verder en hoger als het kind gewoon goed zit? Zovelen zijn faalangstig en perfectionistisch. Welk effect heeft het als we (en school) zeggen: het is goed zo, je doet het goed nu. Volgens mij geeft dat ook een stuk ontspanning. Waardevol.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Eigenwijsneus, ze heeft er helaas juist wel zelf veel last van. Gewoon om mee te spelen, logeren etc.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
di 15 feb , 2022 12:38 pm
Eigenwijsneus, ze heeft er helaas juist wel zelf veel last van. Gewoon om mee te spelen, logeren etc.
Hebben jullie misschien een HB peer group in de buurt?
Wat verdrietig dat ze er zoveel last van heeft.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Merriedroom, bedankt voor je lieve reactie! Doet me goed.

Vlinder, ik vind scouting wel een goede hobbytip van Eigenwijsneus. Bij de vereniging van mijn dochter zie ik altijd heel veel kinderen (en ouders) speelafspraakjes maken na afloop van de scouting-opkomst op zaterdag.
De leeftijdsindeling 7-11 jaar is ook fijn. Veel kinderen die ouder zijn waar dochter mee matcht. Daar speelt ze op schooldagen niet mee (zelfs als die kinderen op dezelfde school als zij zitten), maar tijdens en na scouting wel. Zoon had dat ook vroeger.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Kid-explosion »

merriedroom schreef:
di 15 feb , 2022 12:21 pm
Querzyx schreef:
di 15 feb , 2022 8:29 am
Man en ik zijn tevreden. Blij dat dochter zo relaxt is!
Dan zien de juf en meester wat jullie ook al zagen: een meid die goed in haar vel zit. Wat mooi hoe ze op school vertellen dat ze op zich wel meer aan zou kunnen, maar dat ze dan minder ruimte voor zichzelf over houdt. Onderpresteren is een risico, maar moeten we altijd meer en verder en hoger als het kind gewoon goed zit? Zovelen zijn faalangstig en perfectionistisch. Welk effect heeft het als we (en school) zeggen: het is goed zo, je doet het goed nu. Volgens mij geeft dat ook een stuk ontspanning. Waardevol.
wat mooi en wat goed van jullie dat jullie dat loss kunnen laten. onderpresteren is inderdaad waar ik ook altijd angstig over ben.. maar gezien mijn man (ook HB) zijn ervaring is dit misschien juist en erg goede keuze. als je slim bent wordt er steeds veel verwacht van je omgeving. ik heb het gevoel dat mijn man het liefst fotograaf was geworden. maar dat was toen niet in de verlengde van de verwachtingen van en hoogpresteerder. hij heeft daardoor denk ik wel en moeilijke weg in zijn adolescente moeten bewandelen om uiteindelijk uit te komen waar die gelukkig van werd. Ik vindt het mooi dat de druk in deze tijd verschuift van kunnen naar willen kunnen. uiteindelijk is de leukste invulling van je leven als je ergens passie voor hebt en niet als je gewoon iets goed kan.

mooi
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

We hebben helaas geen peer groep in de buurt. Scouting is ze een keer gaan kijken, maar vond ze niks.

Het doortoetsen is op school maar half uitgevoerd. We hadden een gesprek met 6 man, maar er waren geen gegevens, geen analyse en geen voorstel voor een plan.. Heel teleurstellend. Daar gaan we dus weer, doormodderen maar..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Alsof jullie er voor de lol zitten met z’n allen. Hoe kan dat nou? Hadden ze te weinig tijd? Had dat dan laten weten en verzet de afspraak dan. Dit is toch voor niemand nuttig geweest?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik heb geen idee. Er was op zich tijd genoeg, want het was in december al afgesproken. Ze heeft de reguliere cito’s gemaakt samen met de klas. Daarna heeft ze 1 toets gemaakt van 2 klassen hoger en een PI-dictee, waarvan ze zeiden dat je daar geen niveau van kunt aflezen (dat schijnt juist wel te kunnen). En op de dag dat we het gesprek hadden hebben ze haar nog een toets gegeven, maar die heeft de juf voortijdig weggehaald en daar was dus ook geen uitslag van. Ook de uitslagen van de reguliere citotoetsen hadden we niet (alleen dat ze I scoorde voor alles). Er was een observatie gedaan, maar daarover is niets verteld.

Ze willen nu inzetten op een verplicht programma van het levelwerk en er komt een half uur per week een hb-deskundige, maar ze hebben het niet gehad over het aanpassen van het niveau van het reguliere schoolwerk en ook niet over het gebrek aan aansluiting en mogelijke oplossingen daarvoor.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Het was een soort SOT (schoolondersteuningsteam) waarvan de ouders duidelijk geen onderdeel van uitmaakten. Anders had je minstens dezelfde informatie gehad van tevoren. Toch schokkend hoe groot de verschillen in kwaliteit zijn tussen scholen. Wat hadden jullie gewild en hebben jullie je wens kenbaar kunnen maken?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Nee, dat vind ik niet. Dat komt vooral door het gebrek aan informatie en doordat school de zaken anders voorstelde dan ze zijn. Het gebrek aan informatie kan expres veroorzaakt zijn of per ongeluk door ondeskundigheid. Beide vind ik wel stuitend. Vervolgens werd er een heel negatieve suggestieve voorstelling van zaken gegeven over mijn kind. Van tevoren gingen we er positief in, maar ik heb er een hele nare bijsmaak aan over gehouden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Oef, wat frustrerend als ze zich niet aan de afspraken houden. Heb je een nieuwe afspraak staan om dingen te bespreken, of blijft het hierbij?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

De volgende afspraak is pas eind april. Dat geeft mij dan ook het gevoel dat er dit schooljaar niets meer gaat gebeuren. Maar ik kan natuurlijk wel tussentijds met school overleggen of vragen of het overleg eerder kan. We gaan nu maar een mail sturen. Maar ik heb er eigenlijk zelf helemaal geen vertrouwen meer in. Ik voel me misleid.

Ik begrijp wel dat het voor de juf lastig is en dat ze misschien bang zijn voor precedentwerking. Maar mijn kind gaat eraan onderdoor. Alleen zien zij dat niet. Op school is het een lief en stil kind met hoge cijfers.

In een andere situatie is gewoon in de klas blijven, gecompact daar meelopen en dan een levelwerkprogramma misschien helemaal geen gek idee. Alleen, mijn kind is ongelukkig in die klas en daarom is dat voor haar geen goede oplossing.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

@Vlinder Wat een vervelende ontwikkeling. Vooral omdat school de oplossing zoekt in het aanpassen van werk terwijl het probleem, als ik het lees, meer ligt in het sociale welzijn van jouw kind. Ongelukkig zijn in de klas, gebrek aan aansluiting, is echt (in mijn ogen) een veel groter probleem dan het niet geheel aansluiten van de stof bij de leerbehoeftes. Als ik het me goed herinner is het wisselen van school geen optie? Is versnellen wel een optie wat jullie betreft of zal dat weinig bieden?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Versnellen is voor ons evt wel een optie als dat in deze situatie een goede oplossing is voor ons kind en school, en het met de betreffende klas ook kan. Het zou kunnen werken als de meisjes in de nieuwe klas een beetje aardig zijn. Maar ik kan niet zo goed inschatten of school dit een optie vindt en of het echt een oplossing is, of dat ze dan na een half jaar weer hetzelfde probleem heeft omdat ze gewoon sneller leert.

Het is niet iets waar ik zelf eerder aan had gedacht of had gewild, omdat ons kind een jonge leerling is en vrij klein van stuk. En ik denk ook dat het op zich goed is om je zoveel mogelijk in de ‘normale wereld’ te handhaven en de ‘normale’ ontwikkeling te volgen. Maar als dat niet meer gaat, moet het anders. Ik heb het gevoel dat we door de realiteit worden ingehaald. Ze ontwikkelt zich snel, leert sneller dan we dachten en is ook eenzamer dan we dachten. Op een gegeven moment loop je er tegenaan dat je als ouder het gevoel krijgt dat doorgaan in dezelfde situatie schade toebrengt aan je kind. Daarom sta ik wat dat betreft open voor alle opties.

Van school veranderen zou ik liever niet doen, maar vind ik ook een optie in deze situatie, als dat tenminste echt een betere omgeving voor haar oplevert qua passend onderwijsniveau en ontwikkelingsgelijken.

Opties waar alleen gekeken wordt naar het onderwijsniveau en niet naar de sociale kant zijn in mijn beleving niet geschikt, omdat ze heel veel aanpassing laat zien en daar heel veel last van heeft. Alleen kijkt school tot nu toe alleen naar levelwerk, maar het aanpassen van het onderwijsniveau en de sociale aspecten daar reageren ze niet echt op.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door PS2322 »

Vlinder42, wij zaten in een vergelijkbare situatie toen ons kind in groep 5 zat. School bood compacten en verrijking aan, maar meer niet. Vaak een negatief verhaal gekregen over zijn werkhouding, dat hij uit stond etc. Nooit een plan gezien of initiatief voor een gesprek. Versnellen was geen optie wat hen betreft. Kind was thuis heel boos en passief. We hebben toen zelf een hb coach benaderd om ons inzicht te geven wat er speelde. We hebben het dringende verzoek gedaan om hem door te toetsen. En uiteindelijk hebben we hem laten testen om duidelijkheid en handvatten te krijgen. Conclusie: hb, bovengemiddelde scores met doortoetsen, advies voor voltijds hb school. Dat laatste was in onze woonplaats niet mogelijk. Toen was versnellen ineens wel een optie op school. Dit heeft bij ons goed uitgepakt. Kind is ook jong (herfst) en klein, maar sociaal heel makkelijk. Hij stapte zonder problemen over naar de nieuwe klas. We zien grote verschillen in zijn gedrag, verantwoordelijkheid en inzet. Nog vast wel een hobbelige weg te gaan, maar we zijn heel blij dat we actie hebben ondernomen. Als het aan school gelegen had, was er niets veranderd....

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Vlinder42 schreef:
vr 04 mar , 2022 10:51 am

Het is niet iets waar ik zelf eerder aan had gedacht of had gewild, omdat ons kind een jonge leerling is en vrij klein van stuk. En ik denk ook dat het op zich goed is om je zoveel mogelijk in de ‘normale wereld’ te handhaven en de ‘normale’ ontwikkeling te volgen. Maar als dat niet meer gaat, moet het anders. Ik heb het gevoel dat we door de realiteit worden ingehaald. Ze ontwikkelt zich snel, leert sneller dan we dachten en is ook eenzamer dan we dachten. Op een gegeven moment loop je er tegenaan dat je als ouder het gevoel krijgt dat doorgaan in dezelfde situatie schade toebrengt aan je kind. Daarom sta ik wat dat betreft open voor alle opties.
De ‘normale wereld’, ik lees dat vaker. Ik zie dat wat anders. Mijn kind heeft een iq van ongeveer 160. Hij gaat naar regulier onderwijs, wat is gemaakt voor het gemiddelde kind, met een iq van 100. Dat betekent dat hij iedere dag daar zit met kinderen die gemiddeld zo’n 60 iq-punten met hem schelen. Dat is hetzelfde als wanneer je een gemiddeld kind dagelijks tussen kinderen met een zeer ernstig verstandelijke beperking zou zetten, en dat 8 jaar lang, waarbij het kind zich moet aanpassen aan de spelletjes en de leerstof van de kinderen met een beperking Als je dat zou doen, zou iedereen je vertellen dat je raar bezig bent en je kind zo nooit zal leren wat het nodig heeft. Toch wordt van onze kinderen hetzelfde verwacht. Dat is toch niet eerlijk?

Met versnellen los je dat verschil natuurlijk niet op, want het verschil in iq blijft hetzelfde. Maar de sociale vaardigheden van een klas hoger zijn wel weer anders en je kind wordt met de lesstof wellicht meer op niveau aangesproken. Hoewel het tempo van de lessen na de versnelling natuurlijk nog steeds te laag ligt, dus er moet dan alsnog aandacht zijn voor compacten, verrijken etc.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Laat die normale wereld maar pas op de universiteit komen. Waarom zou je van een 8-jarige de sociale aanpassingsvaardigheden verwachten die vele volwassenen niet eens bezitten? Een kind moet zich goed kunnen spiegelen aan zijn omgeving om tot een gezond zelfbeeld te komen.

Mijn dochter zit in een klas waar ze nu op veel terreinen haar gelijken vindt. Voor mijn zoon geldt dat nu niet. Hij voelt zich een vreemde eend in de bijt en stelt andere sociale eisen aan bijv. vriendschap en omgang. In zijn geval ben ik ook op zoek naar (4/5-jarige) ontwikkingsgelijken buiten school. School heeft hem al versneld en we hebben al gedeeltelijk een tweede versnelling uitgeprobeerd om die aansluiting te zoeken. Maar op deze leeftijd zijn kinderen van 2-3 jaar ouder wel echt een heel stuk sterker en groter en past dat ook onvoldoende nu. Ik zit er zelfs zo in dat ik aanpassingen op de cognitieve voorsprong veel minder belangrijk vind als zijn welzijn onder druk staat. Uiteraard zonder te ontkennen dat die voorsprong deel uitmaakt van de oorzaak. Maar alle focus op zijn welzijn.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

PS2322, wat fijn dat het bij jullie zo is gegaan. Wij hebben ons kind uiteindelijk ook laten testen. Alleen de tester had helaas toch minder ervaring dan van te voren voorgespiegeld. We hebben ons kind aangemeld bij een kinderpraktijk voor de faalangst en die hebben school een dringend advies gegeven voor doortoetsen, maar dat hebben ze wel beloofd maar nauwelijks en verkeerd gedaan. Ze noemen nu naar ons toe een stapel levelwerkboekjes een ‘leerarrangement’ en negeren de sociale problemen.

Ik bedoel met die ‘normale wereld’ alleen dat zolang het werkt, werkt het en dat is ook goed. Als het niet meer werkt moet je iets anders. Ik heb zelf op een normale basisschool gezeten vroeger en dat was toen prima. Ik had vriendinnetjes en het gezellig op school. Maar mijn school toen was veel flexibeler dan de scholen waar mijn kinderen nu op zitten. Voor mijn ene kind nu werkt dit niet. Voor mijn andere kind werkt het wel. Het hangt van zoveel dingen af, van het kind zelf, of er toevallig een ander kind is waar het mee klikt, of er hb-scholen zijn in de buurt of niet, hoe flexibel de school is, wat voor juf je hebt..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

@Vlinder. Mijn zoon is versneld en alleen vanwege het sociale aspect. Cognitief heeft school geen enkele moeite om hem te bieden wat hij nodig heeft in een klas lager en daar zou hij qua werkhouding en emotionele ontwikkeling wellicht zelfs beter tot zijn recht zou komen. Het ging echter niet meer, eigenlijk al heel snel niet, in groep 0. Hij was erg ongelukkig, nadat hij dat ook op het kdv, en in mindere mate op de psz, was. Omdat zijn vriendjes de kleuterverlengers waren en dus ruim anderhalf jaar ouder heeft de school ervoor gekozen uit hun eigen comfortzone te stappen en hem te versnellen. Dit was op initiatief van de juf. Dit heeft goed uitgepakt. Zoon voelt zich als een vis in het water in deze groep. Hij heeft een HB vriendje in de klas, en ook met veel andere kinderen heeft hij een goede klik. Zijn vrienden zijn over het algemeen een jaar ouder dan hij, en hij kan ook sociaal goed mee met de vrienden van zijn twee jaar oudere broer.

Met zijn teamsport is hij ingedeeld op kalenderleeftijd en we zien dat hij daar weinig aansluiting heeft. Gelukkig is hij sociaal wel zelfverzekerd en maakt het hem niet zoveel uit omdat hij intrinsiek gemotiveerd is voor de sport zelf. Hij ligt wel goed in de groep, maar ik zie geen (hechte) vriendschappen ontstaan. Ik denk dus dat hij niet perse aansluiting zoekt en de kinderen wel aardig vindt maar verder niet als vriendjes ziet en alleen als teamgenoten. Hij heeft genoeg vrienden op school en heeft hier voldoende aan. Ik kan me voorstellen dat dat anders was geweest als hij op school weinig aansluiting had.

Dus een versnelling kan sociaal gezien veel opleveren denk ik, als je dochter sociaal meer een klik heeft met net iets oudere kinderen. Met een IQ van 160 ligt dat misschien een stuk lastiger, maar mijn kind valt niet in die categorie.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Vandaag was de hb-specialist op school. Ik haalde m’n dochter net op van school. ‘Eindelijk iemand die me begrijpt!’ zei ze :)

Bedankt voor je reactie, Eigenwijsneus. Ik denk dat het voor mijn dochter misschien ook wel goed zou kunnen werken. Fijn dat het voor hem goed heeft uitgepakt!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Niets fijner dan het gevoel dat iemand je begrijpt. Is je dochter meer dan gegund, Vlinder. :)

Ik heb een tijdje niets geschreven omdat er niets nieuws onder de zon was. Maar van de week sprak mijn wederhelft per toeval de remedial teacher en die gaf aan dat dochter met sprongen vooruit is gegaan op zowel rekenen als lezen. Dat lezen merkten we thuis al wel - dochter leest veel. Vooral De Waanzinnige Boomhut, Dolfje Weerwolfje en wat andere griezelboeken van Paul van Loon. Dat rekenen ook beter gaat, is een aangename verrassing. Volgens de RT juf lijkt dochter er ook meer zin in te hebben en is ze een stuk gemotiveerder sinds de kerstvakantie. Hoe dat komt? Geen idee...

De kinderen beginnen volgende week met deel 2 van de Cito's en eind maart hebben wij een ontwikkelgesprek op school. Ik ben heel benieuwd wat daaruit naar voren komt. Op sociaal gebied gaat het ook heel goed, ze is de eerste van mijn drie kinderen die echt vrienden en vriendinnen in de klas heeft. :)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Wat lekker, Dee. Het mag ook gewoon goed gaan. :grin:

Na de eerste paar maanden dit schooljaar van zoeken en aanpassen (verrijken) zit dochter ook lekker. Ze zei van de week nog: “Mam, ik weet dat als ik het te makkelijk vind, ik dat jou dan kan vertellen.” Waarop ze verder niets had te vertellen. Ze blijft er zelf kennelijk ook alert op. Hoewel ik ook weet dat de meid geneigd kan zijn om in een hangmatje te gaan liggen en ik wel zie dat het nu gemakkelijk gaat, maar ze vermaakt zich goed en doet goed mee.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

merriedroom schreef:
za 05 mar , 2022 6:52 am
Laat die normale wereld maar pas op de universiteit komen. Waarom zou je van een 8-jarige de sociale aanpassingsvaardigheden verwachten die vele volwassenen niet eens bezitten? Een kind moet zich goed kunnen spiegelen aan zijn omgeving om tot een gezond zelfbeeld te komen.
Helemaal mee eens!

Ik merk vaak dat niet begrepen wordt waarom het zo belangrijk is voor hb kinderen op hun eigen niveau te kunnen ontwikkelen. Zowel qua contact met peers, als de uitdaging. Als ik uitleg wat het voltijd HB onderwijs inhoudt, krijg ik vaak de reactie: vraag je niet teveel van ze? Ze moeten ook wel gewoon kind kunnen zijn.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Daar ben ik weer... sorry ik heb heel lang niet meegelezen of deelgenomen aan dit forum. We hebben nogal een rollercoaster gehad. Nu eigenlijk ook nog, maar hopelijk wel weer de weg omhoog gevonden.

Mijn vader heeft in december een heftige TIA gehad en is zo ongelukkig gevallen dat hij een meervoudige beenbreuk had opgelopen. Die werd opgenomen in het ziekenhuis, de eerste halsslagader-operatie mislukte, en de 2e was veel riskanter (geen backup meer). Dus voorbereid op zijn eventueel overlijden, en ondertussen heel veel mantelzorg erbij. Ik zat mentaal én fysiek aardig stuk, wat natuurlijk ook zijn effect had in ons gezin. Hij is er gelukkig goed door gekomen, maar moest nog wel tot oudjaar in het zkh blijven. De kinderen hier baalden ontzettend van "de verpeste kerst", normaal komt opa met kerst en oud/nieuw altijd naar ons toe en dat misten ze. We hebben gelukkig wel fijne feestdagen gevierd met oma (andere familietak). Begin januari is zij totaal onverwacht overleden. Behalve het enorme gemis en het gevoel van "hier klopt helemaal niets aan" (de artsen werden ook verrast door haar overlijden, konden geen oorzaak aanwijzen zonder autopsie en dat wilden we niet), was zij ook onze belangrijkste hulplijn. Opa ook, maar die had zelf zorg nodig (gaat inmiddels weer goed). En eigenlijk zaten we al jarenlang in situatie van overbelasting voordat dit allemaal gebeurde.

We zijn nu als gezin op zoek naar nieuwe balans, terwijl het dagelijks leven ook doorgaat. Dochter in groep 8 die een nieuwe school moest uitzoeken bv. En onze jongste die dit schooljaar super enthousiast begonnen was aan voltijd HB onderwijs, die een enorme terugval in welzijn heeft omdat hij nav oma's overlijden wordt gepest (uitgescholden voor huilebalk -en het huilen wordt actief uitgelokt door de pesters-, in het nauw gedreven, geschopt etc... echt heel naar). School zit er gelukkig bovenop, maar dat wil niet zeggen dat het meteen in de kiem gesmoord is. We hopen dat het gauw stopt, want hij zit echt niet lekker in zijn vel nu. Met onze andere zoon, die inmiddels 5 jaar thuiszit, gaat het op een aantal vlakken wel een stuk beter en die mag binnenkort gaan kennismaken met een hb-specialist/leerkracht die wil kijken of 1 op 1 begeleiding/onderwijs gaat lukken. Het zou heel fijn zijn als het stokje van onderwijs geven aan hem van mij wordt overgenomen. Zelf ben ik gestart met een opleiding om me op iets positiefs te richten voor mezelf. Ik dacht dat ik een burn out had (kan goed zijn) maar sinds ik de knoop heb doorgehakt en dit voor mezelf ga doen, voel ik me een stuk beter. Mijn man dacht mss is het eerder een bore out dan. Hij gaat zelf via zijn werk ook een opleiding doen, zijn baan krijgt een andere invulling/ uitbreiding van verantwoordelijkheden.

Ondanks dat we dit jaar super slecht begonnen zijn, hopen we dat de rest van het jaar toch nog mooie dingen gaat opleveren. :flower:

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Wat heftig Capri. Ik kan me voorstellen dat je geen energie had om te schrijven. Hopelijk wordt dit jaar inderdaad beter zoals je aangeeft en hebben jullie de weg omhoog gevonden!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Fijn dat je er weer bent, Capri!

Misschien is het allebei wel waar, een burn-out èn een bore-out. Ik merk dat bij mezelf ook. Mijn moeder brak vorig jaar haar heup en we hadden al te veel aan onze fiets hangen qua gezondheid, werk, gedoe met de kinderen.. Ik raakte compleet overspannen want het was echt teveel, maar al die zorg en zorgen was tegelijk ook heel saai. Hopelijk zorgt bij jou die opleiding voor nieuwe inspiratie!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik sluit me bij Vlinder aan, ik denk dat je heel goed tegelijk een burn out en bore out kunt hebben.
Wat een gebeurtenissen Capri. Hopelijk nu een periode van meer rust voor jullie. Gecondoleerd met het verlies van oma. Wat heftig, zo plotseling.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Hier loopt het niet zo. Na een hoopvolle start van het hb-traject op school is er nu weer vertraging gekomen. Er is per saldo voor ons kind nog steeds niets veranderd. Ik heb maar eens een mail gestuurd om te vragen hoe het loopt. En dan schuiven ze haar de dag daarna het levelwerkboekje onder haar neus. Ik vind het moeilijk om dit positief te blijven inzien. Ik vraag me af hoe lang we moeten blijven proberen om dit goed te krijgen met school? Het komt heel halfslachtig over allemaal. Aan de buitenkant lijkt het of ze heel wat doen en schermen ze met allerlei termen en ze doen heel medelevend, maar in het echt gebeurt er niks. De overleggen met het samenwerkingsverband lijken fijn, maar het gevolg lijkt dat iedereen nu gaat ‘wachten’ op het volgende overleg ipv verder te gaan.

Ze hebben haar doorgetoetst maar daarover worden we niet geïnformeerd en het werk wordt tot nu toe ook niet aangepast, terwijl de gegevens er wel zijn.

Mijn kind werkt niet meer samen voor het levelwerk. De juf heeft de plaatsen veranderd. Ze zit nu naast een jongetje dat ook levelwerk heeft, maar die wil niet met haar. M’n dochter zegt zelf dat samenwerken lastig is, omdat de andere kinderen die boekjes al langer hebben. Ik denk dan, dan kan ze toch gewoon de lesjes maken waar die kinderen zijn ipv starten op blz 1? Want het zijn thema’s. Maar de juf doet er niets aan. Dus zit ons kind weer alleen met het gewone groep 5 werk en de levelwerkboekjes waar ze niets aan vindt. Ze krijgt geen instructie en de boekjes worden ook niet nagekeken. En straks kan de juf weer zeggen Ze is toch zo langzaam! Ik vind het onbegrijpelijk dat de kinderen niet samenwerken aan het levelwerk. Dat zou voor hen allemaal toch veel leuker zijn. En de plusklas is ook nog steeds niet van start gegaan. Kortom, een heleboel fuzz verder, maar we zijn nog net zo ver als een jaar geleden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Wij moeten helaas op zoek naar een andere school, de huidige school gaat sluiten na dit schooljaar. Een grote verrassing voor iedereen. Dus er volgt weer een zoektocht de komende weken/maanden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Sluiten, zomaar? Jeetje..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Ja, sluiten. Te weinig leerlingen en ze zijn bang voor een gedwongen sluiting over een paar jaar, dus sluiten ze nu zelf maar. Het kwam voor iedereen als een donderslag bij heldere hemel, niemand snapt het.

Vlinder, wat frustrerend bij jullie zo, daar heb je echt niets aan. Ook onze kinderen hebben instructies nodig, en willen samenwerken enzo. Zonde dat de juf dat niet begrijpt.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Maar dat gaat nog een hele grote uitdaging worden, MrsBucket. Je zoon zat nu niet bepaald in zijn leeftijdsgekoppelde leerjaar met standaard aanbod. :shock: Komt er voor jullie nog eens bij…

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Wat een vervelend nieuws Mrs Bucket. Ik vermoed dat dit een grote uitdaging gaat worden. Ik kan me herinneren hoe lastig het was voordat hij begon op deze school.
Ik vind het echt heel vervelend voor je zoon en voor jullie.
Laatst gewijzigd door Eigenwijsneus op vr 25 mar , 2022 4:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

merriedroom schreef:
vr 25 mar , 2022 6:03 am
Maar dat gaat nog een hele grote uitdaging worden, MrsBucket. Je zoon zat nu niet bepaald in zijn leeftijdsgekoppelde leerjaar met standaard aanbod. :shock: Komt er voor jullie nog eens bij…
Ja, dat klopt. We gaan de komende weken eerst wat didactisch onderzoek doen zodat we weten wat zijn niveau precies is, dan kan ik gerichter gaan zoeken naar een nieuwe school. Ik heb al wel twee scholen gesproken en daar heb ik de komende weken een afspraak om eens te kijken of te wellicht wat is.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wij hebben de cito's terug.
Overal zie je wel groei. Spelling is een I, begrijpend lezen een II, DMT een IV en rekenen ook een IV. Rekenen was eerst een V. DMT is gelijk gebleven.
We kregen wel terug van de rt juf dat dochter groeit, enthousiaster meedoet en stappen maakt met rekenen. Maar ik vraag me af wat wijsheid is mbt het komende ontwikkelgesprek. Zou toch wel duidelijker willen hebben hoe het komt dat rekenen zo achterblijft.
Over de dmt heb ik niet zo'n zorgen. Begrijpend lezen is prima en avi instructie staat nu op E4. Is niet spectaculair als je het vergelijkt met wat je hier leest op het forum. Maar dochter leest inmiddels graag. Ook boeken boven E4 en die leest ze met plezier uit.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Zou toch wel duidelijker willen hebben hoe het komt dat rekenen zo achterblijft.
Dat kan ik me voorstellen. Heeft ze ook moeite met de methodegebonden toetsen (bloktoetsen)? Vooral met verhaalsommen of ook met kale sommen? Is het rekenen tot 10 gememoriseerd?
Sommige kinderen (vooral ook slimme kinderen) associëren te veel bij verhaalsommen en maken daardoor fouten. Het is ook mogelijk dat een kind de vraag (die bij de M4 wordt voorgelezen) niet kan onthouden.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

@Dee, bij mijn zoon was de rekencito ook heel matig en hij valt ook uit op de DMT en technisch lezen. Volgens school is (een deel van) de oorzaak dat de rekencito heel talig is en dat mijn zoon de cito niet goed kan lezen (vanwege zijn dyslexie). De rekencito toetst dus naast rekenen ook technisch lezen en begrijpend lezen. Bij het technisch lezen valt mijn zoon al uit en hij komt niet toe aan het begrijpend lezen, laat staan aan wat ze beogen te testen namelijk het rekenen. In groep 4 wordt de cito volgens mij voorgelezen, maar voor een visueel ingesteld kind is dat nog steeds heel lastig. Kort gezegd: platte sommen kan mijn zoon als de beste, maar als er koeien en weilanden bij komen kijken dan denkt hij niet meer aan rekenen maar aan die koeien. De methodetoetsen laten waarschijnlijk een ander beeld zien. Nu is de methode ook weer heel talig (met name het pluswerk) en is dit ook weer niet handig. Het blijft ingewikkeld en vooral heel frusterend.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

@Loekie: dat zijn goede vragen om te stellen, dankjewel.

Een deel daarvan kan ik zo al beantwoorden. Ik denk niet dat bij mijn dochter hetzelfde speelt als bij jouw zoon, Eigenwijsneus. Dochter heeft voor begrijpend lezen een II, dat is ruim voldoende. Voor spelling een I. Ik kan me dus moeilijk voorstellen dat dyslexie een rol speelt bij haar. Helemaal uitsluiten kan ik het niet, want als ze daadwerkelijk een hoge intelligentie heeft, kan ze ook veel compenseren. Ik zou me in dat geval wel afvragen waarom je dat dan vooral bij rekenen terugziet en niet bij begrijpend lezen en spelling. Wat betreft de DMT wil ik eigenlijk ook wel weten wat daar precies aan de hand is. Mijn oudste dochter had namelijk ook altijd een lage DMT score - ze las langzaam maar foutloos. Zou dat bij jongste ook het geval zijn?

Vanuit het rapport blijkt dat dochter bij zowel hoofdrekenen als rekenopdrachten (zeer) matig scoort. Volgens mij heb ik eerder van de juf vernomen dat de methodegebonden toetsen ook niet best worden gemaakt.
Ik zal ook eens vragen of de toetsen inderdaad mondeling worden afgenomen. Ik weet wel dat ze de toets op de computer heeft gemaakt en dat ze een dag langer over de rekencito heeft gedaan dan de rest van de klas.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik weet hier niet wat wijsheid is. Ik heb de toetsresultaten gekregen. Ik zou haar het liefst naar een hb-school doen, maar de 2 die voor ons haalbaar zijn hebben wachtlijsten.

Ze zou op de huidige school een klas kunnen overslaan als ze daarvoor open staan. Maar ik vind het hele overleg en vooral het actie ondernemen heel erg langzaam gaan op deze school. Dat blijft denk ik zo. Ik twijfel daarom of dat een goede optie is. En ik weet ook niet of de betreffende klas en leerkracht geschikt zijn.

Ze wil zelf naar de school van de oudste. Alleen hebben ze daar combinatieklassen. Als ze daar een klas overslaat, dan komt ze met 9 jaar in een groep 7/8. Dat zie ik niet zitten met groep 8’ers. Slaat ze geen klas over dan komt ze in groep 6 van groep 5/6 en is de helft van de klas dus groep 5 en een jaar jonger. Terwijl een van de grootste redenen voor ons is, dat ze te weinig aansluiting heeft met kinderen van haar leeftijd.

Er is nog 1 andere school waar we nog niet geweest zijn, die misschien een optie kan zijn.

Ik zie zelf wel op tegen nog een keer van school veranderen. De vorige keer was bij de kleuters maar toch. Ze heeft hier 2 kinderen in de klas die ze aardig vindt. Dat is niet veel, maar het zijn er in elk geval 2. Maar in deze klas blijven is eigenlijk ook geen optie gezien hoever ze voorloopt en hoe ongelukkig ze is. De rest van de klas is niet aardig volgens m’n dochter. Ik had gehoopt dat de plusklas zou helpen, maar dit blijkt maar een half uur per week te zijn en er zitten maar 4 kinderen in. Blijkbaar is de plusklas per groep en niet verschillende groepen bij elkaar en ze werken ook niet samen. De hb-coach is pas 1x geweest.

Ik vind alles voor mijn dochter eigenlijk te lang duren. Vorig jaar heb ik al over deze dingen gepraat op school omdat ze ongelukkig was en veel faalangst en aanpasgedrag liet zien. Het is voor haar nodig dat er echt een oplossing komt en geen doekjes voor het bloeden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Rabbit »

Alleen even een korte reactie op het met 9 jaar in groep 7/8, voor Vlinder. Bij onze dochter is dat ook zo: ze zit met 9 jaar in groep 7 van een groep 7/8. Dit hoeft niet persé een probleem te zijn, is mijn ervaring, dus ik zou deze mogelijkheid niet zomaar afwijzen. Zeker omdat je dochter dit aangeeft als haar voorkeur. Het grootste probleem voor mijn dochter is dat ze de meeste vrienden heeft gemaakt in de groep 8-helft van de klas en die gaan na de zomer allemaal van school, terwijl zij nog een jaar moet. Verder bevalt het goed.

Over zoon in groep 5 heb ik niet zoveel te melden de laatste tijd :-)
Dochter 2012
Zoon 2014

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Rabbit!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie